(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مرداد 1390- شماره 19989

مردم اردن درخواست نخست وزير براي مذاكره را رد كردند
حسني مبارك به اتهام ارتكاب جنايت فردا در قاهره محاكمه مي شود
درگيري هواداران دو رقيب انتخاباتي در اندونزي 21 كشته برجاي گذاشت
حزب الله: اگر اسرائيل حماقت كند با پاسخ كوبنده مواجه خواهد شد
تهديد مخالفان عبدالله صالح به تصرف فرودگاه بين المللي صنعا
افراد مسلح 11 محافظ كاروان ناتو را در شمال افغانستان كشتند
وقتي كفگير «امپراتوري» به ته ديگ مي خوره!
تظاهرات هزاران معلم آمريكايي مقابل كاخ سفيد
بازداشت 40 معترض در تظاهرات ضد دولتي در مسكو
حمله موشكي عليه شهرك هاي صهيونيستي در پاسخ به شهادت دو فلسطيني در كرانه باختري
بشاراسد: با وحدت ملي توطئه ها را خنثي مي كنيم
10 تانكر سوخت ناتو در سند پاكستان به آتش كشيده شد
با برگزاري تظاهرات هزاران نفري هواداران سلايا خواستار محاكمه كودتاچيان هندوراس شدند
معترضان مغربي خواستار انتقال قدرت از شاه به مردم شدند
اعتصاب خبرنگاران بي بي سي در اعتراض به تعديل اجباري نيروها
عمر البشير: غرب درصدد تجزيه سودان است



مردم اردن درخواست نخست وزير براي مذاكره را رد كردند

اسلامگرايان اردن اعلام كردند تا دولت اقدامات جدي در زمينه تحقق اصلاحات انجام ندهد مذاكره اي با دولت صورت نمي گيرد.
«عدنان مجالي» معاون دبيركل جبهه بخيت اسلامي اردن گفت، نامه اي از «معروف بخيت» نخست وزير اردن جهت مذاكره دريافت كرديم، ولي پاسخ داديم تا اقدامات جدي و فوري براي انجام اصلاحات صورت نگيرد، حاضر به ديدار و مذاكره نيستيم.وي افزود، اقدامات دولت بايد در راستاي خدمت و تامين خواسته هاي ملت باشد و در اين زمينه دولت تصميم گيرنده نيست بلكه منبع قدرت ملت است.
معاون دبيركل جبهه بخيت اسلامي اردن گفت، در چنين شرايطي گفت وگو با دولت جز اتلاف وقت هيچ نتيجه اي در بر نخواهد داشت.

 



حسني مبارك به اتهام ارتكاب جنايت فردا در قاهره محاكمه مي شود

منابع خبري از آمادگي مصر براي محاكمه «حسني مبارك» فردا در قاهره خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «حسني مبارك» ديكتاتور 83 ساله و بركنارشده مصر، روز چهارشنبه براي پاسخگويي به سه دهه اتهامات جنايي و سياسي و فساد اقتصادي، در يك قفس آهني توسط قضات دادگاه قاهره محاكمه خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، با وجود تلاش مبارك براي حضور نيافتن در دادگاه، دادستاني كل مصر، مقدمات انتقال وي به قاهره را در روز سه شنبه فراهم كرده اند و قرار است، جريان محاكمه ديكتاتور نيز از شبكه هاي تلويزيوني اين كشور به طور مستقيم پخش شود.
محاكمه ديكتاتور فرتوت مصر در آكادمي پليس در منطقه قاهره جديد در شرق پايتخت اين كشور برگزار خواهد شد.

 



درگيري هواداران دو رقيب انتخاباتي در اندونزي 21 كشته برجاي گذاشت

درگيري ميان هواداران دو نامزد انتخاباتي در منطقه «پاپوا»ي اندونزي، 21 كشته برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري ميان هواداران دو نامزد انتخاباتي مجلس در استان «پاپوا»، 17 كشته برجاي گذاشت. در حادثه جداگانه ديگري، كه در همين منطقه روي داد، نيز چهار نفر، از جمله يك سرباز، كشته شدند.
در اين حادثه دوم، هفت نفر هم زخمي شدند.
علاوه بر آن، خودروها و خانه هاي زيادي به آتش كشيده شدند. خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از منابع پليس اعلام كرد، اقدام مسئولان انتخاباتي در خودداري از تاييد يكي از داوطلبان، منجر به اين درگيري ها شد. پاپوا بزرگترين استان اندونزي بوده، فقيرترين استان اين كشور نيز هست. به گفته مقامات پليس، اوضاع در اين منطقه هم اكنون تحت كنترل است.

 



افزايش تنش ميان لبنان و رژيم صهيونيستي
حزب الله: اگر اسرائيل حماقت كند با پاسخ كوبنده مواجه خواهد شد

حزب الله لبنان اعلام كرد كه هرگونه ماجراجويي اسرائيل با پاسخ كوبنده مقاومت روبه رو خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوار الساحلي» نماينده حزب الله در مجلس لبنان بر پاسخ كوبنده مقاومت به هرگونه ماجراجويي رژيم صهيونيستي و تجاوز اين رژيم به تاسيسات نفتي كشورش تاكيد كرد.
وي افزود: مقاومت در برابر هر حماقتي كه اسرائيل عليه آبها و تاسيسات نفتي ما مرتكب شود، دست بسته باقي نمي ماند.
نماينده حزب الله در مجلس گفت: صيانت از حريم زميني و دريايي لبنان يك وظيفه مقدس است. تجربه ثابت كرده است كه اسرائيل فقط زبان زور را مي فهمد.
الساحلي تصريح كرد: به نظر مي رسد كه اسرائيل به خوبي پيام «سيدحسن نصرالله» را دريافته و محاسبات خود را آغاز كرده است.
«شيخ نبيل قاووق» رئيس شوراي اجرايي حزب الله نيز طي سخناني اظهار داشت، لبنان با تاكيد بر قدرت ارتش، ملت و مقاومت بيش از پيش آماده دفاع از كشور است.
وي افزود:امروز مقاومت توانمندتر از گذشته است و با هر ماجراجويي و تهديدهاي اسرائيل مقابله خواهد كرد.
شيخ فاووق گفت: دشمن درصدد تجاوز و دزدي سرمايه هاي نفتي لبنان است و ما با اراده و استقامت به جنگ دشمن خواهيم رفت.
«حسين الموسوي» نماينده حزب الله در مجلس لبنان نيز گفت: دفاع از لبنان در مقابله با اسرائيل و صهيونيسم جهاني دفاع از امت اسلامي است و ما به كساني كه مي خواهند مقاومت سلاح خود را تسليم كند و كنار بگذارد مي گوييم كه به آمريكايي ها بگوييد: هرگاه دشمن ما سلاح خود را تسليم كرد، مقاومت نيز سلاحش را به زمين خواهد گذاشت زيرا سلاح ما براي مقابله با دشمن اسرائيلي است كه لبنان را تهديد مي كند و هر روز حاكميت آن را نقض مي كند.
گفتني است كاهش صادرات گاز مصر به اسرائيل پس از انقلاب 25 ژانويه ممكن است باعث بروز جنگ ميان اسرائيل و لبنان شود زيرا تل آويو در تلاش است تا نيازهايش را با بهره برداري از ذخاير گاز طبيعي زير سطح درياي مديترانه تامين كند.
از سوي ديگر نظاميان صهيونيست روز گذشته به سوي يك پايگاه نظامي مرزي لبنان تيراندازي كردند كه همين مسئله باعث آماده باش ارتش لبنان شد.
تحليلگران معتقدند رژيم صهيونيستي مي كوشد بهانه اي براي ايجاد جنگ جديد در منطقه پيدا كند تا بدين ترتيب از بحران داخلي اش رهايي يابد.
انفجارهايي نيز طي شب هاي گذشته در بيروت صورت گرفت كه برخي هدف از اين انفجارها را ترور سفير قنطار آزاده لبناني از زندان هاي رژيم صهيونيستي مي دانند.

 



تهديد مخالفان عبدالله صالح به تصرف فرودگاه بين المللي صنعا

سرويس خارجي ـ
مخالفان دولت و اعضاي برخي قبايل يمني تهديد كردند كه در پاسخ به كشتارهاي گارد رياست جمهوري به فرودگاه بين المللي صنعا حمله مي كنند.
قبايل «ارحب» كه در شمال شرق صنعا پايتخت يمن ساكن هستند، در بيانيه اي اعلام كردند كه در پاسخ به حملات و كشتارهاي گارد رياست جمهوري، فرودگاه صنعا را مورد حمله قرار خواهند داد.
در اين بيانيه آمده است كه به مسافران و شركت هاي هواپيمايي هشدار داده مي شود كه از تعامل با فرودگاه بين المللي صنعا خودداري كنند.
در اين بيانيه همچنين آمده است كه فرودگاه صنعا تبديل به هدفي براي حملات اين قبايل شده است كه افراد آن توسط گارد رياست جمهوري قتل عام مي شوند.
در بيانيه قبايل ارحب تصريح شده است: «روستاها و افراد قبايل ارحب به وسيله انواع سلاح هاي سبك و سنگين و هواپيما گلوله باران مي شوند و خانه ها، مزارع و چاه ها در مناطق و روستاهاي مختلف مورد هدف قرار مي گيرد.»
در جريان درگيري نيروهاي گارد رياست جمهوري يمن به فرماندهي «احمد علي عبدالله صالح» پسر رئيس جمهوري يمن و افراد مسلح قبايل ارحب، ده ها تن از اين افراد جان خود را از دست دادند.
قبايل يمني براي سرنگوني حكومت علي عبدالله صالح ائتلاف تشكيل داده اند. همچنين بر اثر درگيري بين نيروهاي دولتي و مخالفان در صنعا شش نفر كشته شدند.
اين در حالي است كه جوانان انقلابي يمن از مردم خواستند از امروز تا اتمام ماه مبارك رمضان تظاهرات كنند. هدف از اين اقدام مجبور كردن بقاياي رژيم خانوادگي علي عبدالله صالح به كنار رفتن از قدرت است.
از سوي ديگر رئيس جمهور يمن همزمان با حلول ماه مبارك رمضان از مخالفان خود خواست تا در اين ماه به مذاكره بپردازند و بحران سياسي اين كشور را حل كنند.

 



افراد مسلح 11 محافظ كاروان ناتو را در شمال افغانستان كشتند

حمله افراد ناشناس به كاروان تداركاتي ناتو در افغانستان 26 كشته و زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش فارس، «زره ورزاهد» فرماندهي امنيتي ولايت غزني افغانستان با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در نتيجه اين درگيري 11تن از محافظان كاروان تداركاتي ناتو كشته و 5 تن ديگر به شدت زخمي شدند.
به گفته زاهد، در جريان اين درگيري 5 شبه نظامي طالبان در ولايت غربي غزني كشته و 7 نفر ديگر نيز زخمي شدند.
براساس اين گزارش، قرار گرفتن ولايت غزني در مسير بزرگراه قندهار-كابل و استفاده كاروان هاي نيروهاي خارجي از آن، اين امكان را براي شبه نظاميان طالبان فراهم كرده است كه به آساني آنها را مورد هدف حملات خود قرار دهند.
مرگ 4 پليس افغان
نيروهاي آمريكايي با حمله به يك پاسگاه افغانستان، 4 پليس را كشته و 12 تن ديگر را اسير كردند.
به گزارش فارس، «جمال الدين بدر» والي نورستان با انتقاد از حمله هوايي نيروهاي آمريكايي به منطقه «واماه» اظهار داشت: به دليل وجود دره ها و تپه هاي جنگلي در اين استان، اشغالگران آمريكايي، توان مبارزه رودررو با شبه نظاميان را ندارند و به همين دليل، به حملات هوايي رو مي آورند. در حمله مذكور كه واحدهاي زميني نيز وارد عمل شدند، چهار نظامي افغان جان خود را از دست دادند و 12 تن ديگر نيز به اسارت آمريكايي ها درآمدند.
بر اساس اين گزارش، استان نورستان در شرق افغانستان قرار دارد و با مناطق ناآرام پاكستان هم مرز است و با وجود اينكه نيروهاي آمريكايي چندي پيش از آن خارج شده اند، اما همچنان مورد توجه آنها قرار دارد.
اين گزارش حاكي است، كشتار نظاميان و غيرنظاميان افغان بر اثر حملات هوايي، يكي از چالش هاي دولت «حامد كرزاي» محسوب مي شود كه در اين مورد، رئيس جمهور افغانستان، اخطار جدي به فرماندهان و مقام هاي آمريكايي داده، ولي تاكنون بي نتيجه بوده است.
از سوي ديگر «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در يك نشست خبري در كابل مدعي شد كه اوضاع امنيتي در افغانستان بهبود يافته است.
وي گفت: امنيت در قندهار و هلمند بهبود يافته است و مردم آرزو دارند، همه مسئوليت ها بر عهده افغان ها قرار گيرد. اين فرافكني رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در حالي صورت مي گيرد كه طي چند ماه گذشته، تشديد ناامني ها به ويژه در جنوب افغانستان، نگراني هاي جدي ايجاد كرده است.

 



وقتي كفگير «امپراتوري» به ته ديگ مي خوره!

اين روزها اوضاع پولي آمريكا آنقدر وخيم است كه مي گويند سربازان اين كشور كه در سرزمين هاي دور خدمت مي كنند، واقعاً نگرانند كه دولت شان از پس حق الزحمه شان برنيايد و ديگر نتوانند خانواده شان را تأمين كنند!
كه البته، بايد گفت كه با توجه به وضعيت موجود اين نگراني ها هم چندان بي مورد نيست! حالا، «والري جارت» مشاور كاخ سفيد، از خودش مي پرسد: «آيا بايد به سربازان مان بگوييم كه ديگر به آنها پول نمي دهيم و از خانواده شان حمايت نمي كنيم؟!» به هر صورت، پنتاگون كه خودش را آماده اين وضعيت كرده است.
«مايك مولر»، رئيس ستاد ارتش آمريكا كه خودش ناله ها و نگراني هاي سربازان مستقر در پايگاه هوايي قندهار (جنوب افغانستان) را شنيده و ديده است، مي گويد: «نمي توانم به اين سؤال جواب بدهم. اما، اگر چك ها پرداخت نشود پيامدش وحشتناك خواهد بود!»
در واقع، اوضاع پولي آمريكا به قدري خراب و بدهي هايش به قدري زياد شده كه مي گويند مقدار پول نقد شركت «اپل»، غول انفورماتيك، كلي بيشتر از خزانه واشنگتن است (8/75 ميليارد در برابر حدود 73 ميليارد دلار)! حالا، اگر اعضاي كنگره تا امروز (2 اوت) به توافق نمي رسيدند، آمريكا براي بازپرداخت بدهي هايش ديگر نمي توانست از بازارهاي مالي پول قرض بگيرد... و اين در حالي است كه، بايد 30 ميليارد دلار در 4 اوت، بعد هم 27 ميليارد دلار در 11 اوت، و سر آخر هم 25 ميليارد دلار در 15 اوت به سرمايه گذارانش پول بدهد بي آن كه حتي يك «پاپاسي» در صندوقش پول داشته باشد!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



در اعتراض به شرايط سخت معيشتي صورت گرفت
تظاهرات هزاران معلم آمريكايي مقابل كاخ سفيد

هزاران نفر از معلمان آمريكايي در اعتراض به سياست هاي دولت و رئيس جمهور آمريكا تظاهراتي با عنوان مدارس خود را نجات دهيم برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست»، هزاران نفر از معلمان آمريكايي در اعتراض به مدارس دولتي و جهت داشتن بودجه اي برابر براي مدارس فقير و داشتن اختيار و قدرت تصميم گيري بيشتر در سياست هاي آموزش عمومي مقابل كاخ سفيد تظاهرات كردند.
معلمان فرياد مي زدند، «ما آزمايش نمي خواهيم، ما آزمون نمي خواهيم»، « مدارس ما را نجات دهيد».
جمعيتي حدود 5 هزار نفر در فاصله بين كاخ سفيد و بناي يادبود واشنگتن حضور داشتند و پوسترهايي را در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «اوباما خيانتكار است.»، «به وعده هاي خود عمل كنيد.»، «اوباما دروغگو است»، «اوباما خيانتكار است.»
با انتخاب «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در سال 2008 ميلادي بسياري تصور كردند كه شكايت هاي طولاني مدت آنها درباره چگونگي تحميل مجازات هاي ناعادلانه اين سياست بر فقيرترين مدارس و محدود كردن برنامه درسي براي دادن زمان جهت آماده سازي آزمون، نهايتا به گوش مقامات خواهد رسيد.اما اكنون كه سه سال از رياست اوباما مي گذرد، اين قانون همچنان دست نخورده باقي مانده است و اجراي اين قانون در بيشتر مدارس شكست خورده است و آزمون هاي استاندارد نيز براي استخدام رسمي معلمان و تصميم گيري هاي پاياني استفاده مي شوند.يكي از فعالان آموزش و پرورش كه در جمع تظاهرات كنندگان بود اعلام كرد: ما فكر مي كرديم كه اوباما به وعده انتخاباتي خود براي لغو آسيب هاي ايجاد شده توسط اين قانون عمل خواهد كرد، اما او به ما خيانت كرد و به همين دليل است كه ما امروز اينجا هستيم.

 



بازداشت 40 معترض در تظاهرات ضد دولتي در مسكو

پليس و نيروهاي امنيتي روسيه با يورش به تظاهرات مسالمت آميز مخالفان دولت، تعدادي را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مخالفان دولت روسيه كه در ميدان مركزي مسكو در روز يكشنبه تجمع كرده بودند، پس از اينكه قصد راهپيمايي به سوي كاخ كرملين را داشتند با ممانعت پليس ضد شورش مواجه و با آنها درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري غيردولتي «اينترفاكس» روسيه، پليس و نيروهاي امنيتي در جريان سركوب تظاهرات مخالفان در مركز پايتخت، بيش از 40 نفر از آنان را بازداشت و روانه زندان كرد.
در اين تظاهرات كه از سوي چند گروه و حزب مخالف «ولاديمير پوتين» سازماندهي و ترتيب داده شده بود، تظاهركنندگان، شعارهايي برضد پوتين و «ديميتري مددوف» نخست وزير و رئيس جمهور روسيه سردادند.

 



حمله موشكي عليه شهرك هاي صهيونيستي در پاسخ به شهادت دو فلسطيني در كرانه باختري

سرويس خارجي-
گروه هاي فلسطيني در پاسخ به حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه و كرانه باختري دو موشك به سوي شهرك هاي صهيونيستي شليك كردند.
اين حملات گروه هاي فلسطيني در پاسخ به حملات هوايي اخير جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به نوار غزه بود كه طي آن چندين فلسطيني به شهادت رسيدند. همچنين شليك اين دو موشك پاسخ به يورش نظاميان صهيونيست به اردوگاه قلنديا در رام الله واقع در كرانه باختري بود كه بر اثر اين حمله وحشيانه دو جوان فلسطيني به شهادت رسيدند و چندين نفر ديگر مجروح شدند.
نظاميان صهيونيست با پشتيباني خودروهاي نظامي وارد اردوگاه قلنديا شدند و با تيراندازي مستقيم به سوي فلسطيني ها آنان را به شهادت رسانده يا مجروح كردند.
فلسطينيان ساكن اين اردوگاه نيز با نظاميان اسرائيلي درگير شده و با پرتاب سنگ پنج نظامي صهيونيست را زخمي كردند.
از سوي ديگر شماري از فلسطيني هاي ساكن غزه در حمايت از تحريم كالاهاي صهيونيستي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، تظاهركنندگان در حالي كه پرچم هاي فلسطين و پارچه نوشته هايي در حمايت از توليدات داخلي در دست داشتند خواستار تحريم محصولات توليدي در شهرك هاي غيرقانوني اسرائيل در كرانه باختري شدند.
گفتني است تشكيلات خودگردان فلسطين حدود يك سال قبل طرح حمايت از تحريم كالاهاي اسرائيلي را تصويب كرده است.
در همين رابطه تظاهرات سراسري در فلسطين اشغالي توسط صهيونيست ها بازتاب وسيعي در رسانه هاي داخلي اسرائيل داشت.
تقريباً تمامي روزنامه هاي اسرائيلي تيتر نخست خود را به تظاهرات 160 هزار نفري در 11 شهر اسرائيل اختصاص دادند و تأكيد كردند كه اين تظاهرات بي سابقه واقعاً حكومت را لرزاند و دولت نتانياهو را با چالش جدي مواجه ساخت.


 



همزمان با افزايش فشار غربي ها بر سوريه
بشاراسد: با وحدت ملي توطئه ها را خنثي مي كنيم

سرويس خارجي-
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، دمشق قادراست هر توطئه خارجي كه وحدت ملي كشور را هدف قراردهد، خنثي كند.
«بشاراسد» درمراسمي كه به مناسبت شصت و ششمين سالروز تاسيس ارتش سوريه برگزار شده بود اظهارداشت: با هوشياري ملت و وحدت ملي، هر توطئه اي را كه هدفش نابودي سوريه است، خنثي خواهيم كرد.
رئيس جمهور سوريه خطاب به ارتش سوريه گفت: شما به جهانيان ثابت كرديد به ملت، وطن و عقايد نظامي تان پايبند هستيد و با صبر و خون پاكتان راه را بر روي دشمنان ميهن مي بنديد و فتنه را از بين مي بريد و كشور را همچون پدري براي فرزندانش حفظ مي كنيد.
وي افزود: كسي كه گمان مي كند فشارها و توطئه ها مي توانند ما را از اصول و آرمان هايمان و ايمانمان به صلح عادلانه و فراگير دور كند، سخت دراشتباه است. ما هرگز از ذره اي از خاك وطن خود چشم پوشي نخواهيم كرد. بلندي هاي جولان،عربي باقي خواهد ماند و به آغوش ميهن باز خواهد گشت.
اسد تصريح كرد: ما در تصميم گيري هاي ملي، استقلالمان و در روابط بين الملل، حاكميت خويش را حفظ خواهيم كرد و به گزينه مقاومت براي برقراري صلح عادلانه و فراگير طبق قطعنامه هاي بين المللي پايبند خواهيم بود، قطعنامه هايي كه بر عقب نشيني اسرائيل به مرزهاي چهارم ژوئن 1967 تاكيد دارد و كسي كه به غير از اين مي انديشد، در توهم بسر مي برد.
رئيس جمهور سوريه همچنين خاطرنشان كرد: سختي ها و توطئه ها قواي ما را دو چندان مي كند و فشارها ما را به پايبندي هر چه بيشتر به حقوق و آرمان هايمان سوق مي دهد.
گفتني است سخنراني بشاراسد پس از ورود ارتش سوريه به شهرآشوب زده حماه صورت گرفت.
ارتش براي پاكسازي شهر از وجود گروه هاي مسلحي كه اقدام به ايجاد رعب و وحشت درميان مردم مي كردند وارد اين شهر شد.
ازسوي ديگر هزاران نفراز شهروندان سوري درتظاهراتي گسترده در ميدان الحجاز دردمشق حمايت خود را از روند اصلاحات فراگير به رهبري بشاراسد اعلام و تاكيد كردند در برابر توطئه خارجي كه هدف از آن ضربه زدن به امنيت و ثبات سوريه است، ايستادگي مي كنند.
خبر ديگر اينكه، «ويليام هيگ»، وزير خارجه انگليس، اعلام كرد فشارهاي بين المللي بر سوريه بيش از پيش افزايش خواهد يافت. هيگ حتي حمله نظامي به سوريه را نيز بعيد ندانست.

 



10 تانكر سوخت ناتو در سند پاكستان به آتش كشيده شد

افراد مسلح در ايالت سند پاكستان دست كم 10 تانكر سوخت متعلق به نظاميان ناتو را به آتش كشيدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، افراد مسلح ناشناس به كاروان تانكرهاي سوخت ناتو كه از بندر كراچي به سمت افغانستان در حركت بودند، در منطقه «خيرپور» واقع در شمال ايالت سند، حمله كردند و حداقل 10 تانكر سوخت ناتو را به آتش كشيدند. در اين تيراندازي و آتش سوزي، چهار نفر از جمله سه راننده تانكر، به شدت زخمي شدند. پليس پاكستان اعلام كرد، دامنه آتش سوزي به حدي گسترده بود كه براثر آن، يك هتل و دو واحد تجاري نيز در محل حادثه دچار آتش سوزي شدند. هم اكنون حدود 70درصد تجهيزات و تداركات نظاميان ناتو در افغانستان، از طريق خاك پاكستان به اين كشور منتقل مي شود.
افزايش فشار اسلام آباد
به گزارش خبرگزاري فارس، ژنرال «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، اعلام كرد، واشنگتن فشارهايش را بر دولت اسلام آباد افزايش مي دهد. طي هفته هاي اخير آمريكا 800ميليون دلار از كمك هاي نظامي سالانه به پاكستان را قطع كرده است و به همين خاطر، مناسبات في مابين، متشنج است.
مولن مدعي شد، شبكه هاي «حقاني» و «القاعده» در پاكستان مستقر هستند و از اين كشور، عمليات در افغانستان را هدايت مي كنند. خبر ديگر از پاكستان اينكه، در بازار كويته واقع در جنوب غرب پاكستان، ديروز بمبي منفجر شد. اين انفجار كه در بازار فروش ميوه رخ داد، مرگ دو تن و جراحت شماري ديگر را درپي داشت.

 



با برگزاري تظاهرات هزاران نفري هواداران سلايا خواستار محاكمه كودتاچيان هندوراس شدند

هزاران نفر در هندوراس عليه دولت نظامي اين كشور تظاهرات كردند و خواستار محاكمه كودتاچيان سال 2009 شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران نفر از مردم هندوراس، در شهر «تگسيگانيا»ي اين كشور به خيابان ها آمدند و عليه دولت نظامي اين كشور و در حمايت از «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور بركنار شده در كودتاي 2009، تظاهرات كردند.
اين راهپيمايي در مسافت شش كيلومتر ادامه يافت و تظاهركنندگان سپس مقابل دفتر سازمان ملل اجتماع كردند و خواستار محاكمه كودتاچياني شدند كه دستشان به خون 210نفر در كودتاي سال 2009 آلوده شده است. مردم در همين رابطه، دادخواستي را نيز به دفتر سازمان ملل ارائه كردند.
سلايا كه رهبري اين تظاهرات را بر عهده داشت، از مقامات سازمان ملل خواست اين موضوع را پيگيري كنند.
«رافائل الخريا»، يكي از رهبران جبهه ملي هندوراس نيز در جمع تظاهركنندگان گفت؛ رهبران مردمي در خط مقدم مبارزه با كودتاچيان هستند و تا به نتيجه رسيدن اين اعتراضات نيز مردم در صحنه حضور خواهند داشت.
كودتاي نظامي در هندوراس 28 ژوئن سال 2009 (8 مرداد 1388) رخ داد و در پي آن كودتاچيان سلايا را از كشور خارج كردند.
اين اقدام در آستانه برگزاري رفراندوم در هندوراس توسط دولت سلايا انجام شد كه به وي اجازه مي داد براي دومين بار درانتخابات رياست جمهوري شركت كند.
پس از كودتا، «مانوئل سلايا» به كاستاريكا منتقل شد و از ورود مجدد وي به كشور ممانعت به عمل آمد.
وي موفق شد مخفيانه به هندوراس بازگردد، ولي تلاش هاي قانوني وي براي در دست گرفتن مجدد حكومت و همچنين اعتراضات گسترده مردمي نتيجه اي در برنداشت و پس از برگزاري انتخاباتي غيرقانوني «پروفوريو لوبو» به عنوان رئيس جمهور هندوراس منصوب شد و در واقع قدرت در دست نظاميان قرار دارد.

 



معترضان مغربي خواستار انتقال قدرت از شاه به مردم شدند

هزاران تن از مردم مغرب، در سالروز دوازدهمين سالگرد به قدرت رسيدن «محمد ششم» در اين كشور دست به تظاهرات ضد دولتي زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم مراكش روز يكشنبه طي تظاهراتي در رباط پايتخت اين كشور و شهرهاي «دارالبيضا» و «طنجه»، شعارهايي عليه محمد ششم شاه مراكش سر دادند و دست نوشته هايي در دست داشتند كه در آن تغييرات ريشه اي، انجام اصلاحات در قانون اساسي و محدوديت اختيارات شاه را خواستار شده بودند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، تظاهرات روز يكشنبه در واكنش به سخنان محمد ششم شاه مراكش در روز يكشنبه بود كه طي آن خواستار برگزاري انتخابات پارلماني فوري و اصلاح قانون اساسي در كشور شده بود، صورت گرفت.از سوي ديگر مقامات رسمي مراكش اعلام كردند: حدود 4 هزار تن در دارالبيضاء و پنج هزار تن ديگر در طنجه در شمال مراكش در تظاهرات ضد دولتي شركت كردند. بر اساس اين گزارش، «محمد العوني» يكي از فعالان جنبش 20 فوريه گفت: تظاهركنندگان به تلاش هاي خود در راستاي ايجاد نظام پادشاهي مشروطه ادامه خواهند داد.

 



اعتصاب خبرنگاران بي بي سي در اعتراض به تعديل اجباري نيروها

خبرنگاران راديو و تلويزيون «بي.بي.سي» در اعتراض به طرح اجباري تعديل نيروها و اخراج كاركنان دست به اعتصاب زدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه نگاران و خبرنگاران شبكه «بي.بي.سي» انگليس ديروز دست به اعتصاب زدند. اين اعتصاب 24 ساعته در واقع دومين دور اعتصاب كاركنان بي بي سي محسوب مي شود. دور نخست اين اعتصابات، 24 تير برگزار شده بود.براساس اين گزارش، اتحاديه ملي روزنامه نگاران انگليس اعلام كرده است كه بي بي سي تمايلي به يافتن راه حل منطقي براي كساني كه مجبور به اخراج و شامل طرح تعديل اجباري شده اند، ندارد.
در پي اعتصاب خبرنگاران، برنامه هاي راديو و تلويزيون بي بي سي با اختلال مواجه شد و به همين خاطر، مسئولان بي بي سي مجبور شدند از بينندگان و شنوندگان خود عذرخواهي كنند. در بيانيه بي بي سي آمده است: ما متاسفيم كه اتحاديه ملي روزنامه نگاران امروز اعتصابي را برگزار كرد و از مخاطبان خود به دليل تمام مشكلاتي كه به وجود آمد عذرخواهي مي كنيم.

 



عمر البشير: غرب درصدد تجزيه سودان است

رئيس جمهور سودان نسبت به توطئه تجزيه كشورش از سوي آمريكا و غرب هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمر حسن البشير» در جمع خبرنگاران با انتقاد از دخالت هاي كاخ سفيد اظهار داشت: سودان در معرض فتنه بزرگ فروپاشي و تجزيه به بهانه دموكراسي و آزادي از سوي آمريكا و غرب قرار دارد و مقابله با آن نيازمند موضع محكم همگاني است.
وي از همه احزاب سوداني خواست به جاي تنش زايي به فكر كشورشان باشند و گام هاي موثري در راستاي وحدت نظر سياسي بردارند.وي با رد شايعات مربوط به تنش با سودان جنوبي يادآور شد:خارطوم روابط خوبي با همسايگان خود دارد و در اين راستا، مايل به برقراري روابط حسنه با سودان جنوبي است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14