(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 مرداد 1390- شماره 19989

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس برنامه 4 وزير پيشنهادي را پذيرفت
اقامه نماز ظهر و عصر در ايام ماه مبارك رمضان به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي
رييس جمهور در ديدار دانش آموختگان و اعضاي باشگاه دانش پژوهان جوان:
بايد به نقطه اي برسيم كه تمامي استعدادها فرصت پيشرفت پيدا كنند
سفير ايران در افغانستان: كارشكني آمريكا در روابط ايران و افغانستان با شكست مواجه شده است
سخنگوي وزارت خارجه: رژيم صهيونيستي، ايران هراسي را در منطقه دامن مي زند
تبيين علمي ولايت فقيه(5) حكومت حق چيست؟
ولت آلمان: عقب نشيني آمريكا از عراق به نفع ايران است
وزارت اطلاعات: عامل انفجار خط لوله گاز صادراتي به تركيه به هلاكت رسيد
ديلي تلگراف: قيمت نفت در اختيار مردي قرار مي گيرد كه زندگي خود را صرف مخالفت با غرب كرده است
تكذيب خبر يك روزنامه درباره اظهارات احمدي نژاد در جمع مديران اجرايي كشور
خنثي سازي 19 حمله دزدان دريايي از ابتداي سال 90
سردار وحيدي: گسترش امنيت در آب هاي آزاد دكترين نيروي دريايي ايران است



مجلس برنامه 4 وزير پيشنهادي را پذيرفت

سرويس سياسي-
رايزني هاي فشرده وزراي پيشنهادي دولت با نمايندگان در كميسيون هاي تخصصي، نظر مثبت اهالي خانه ملت را نسبت به برنامه هاي آنها جلب كرده است.
وزيران پيشنهاد شده كه اين روزها رفت و آمد زيادي به مجلس دارند، با حضور در كميسيون هاي مختلف، برنامه هاي خود را به شكل مبسوط در اختيار نمايندگان قرار داده اند.
همين تعامل گرم موجب شده تا مجلسي ها نيز هر چند تا روز رأي اعتماد همچنان فرصت باقي است، اما ابراز رضايت و خرسندي خود را از وزراي معرفي شده و برنامه هاي آنها مخفي نگه ندارند.
در همين ارتباط موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جلسه اين كميسيون برنامه هاي وزيران معرفي شده براي وزارتخانه هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، نفت و ورزش بررسي شد.
وي نگاه اعضاي كميسيون برنامه و بودجه به وزيران ياد شده را مثبت ارزيابي كرد و گفت: احتمال زياد وزيران معرفي شده حمايت اكثريت اعضاي اين كميسيون را خواهند داشت. وزراي پيشنهادي «نفت»، «تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و «صنعت، معدن و تجارت» همچنين با حضور در كميسيون صنايع و معادن مجلس به تشريح برنامه ها و اولويت هاي كاري خود پرداختند. جعفرزاده عضو كميسيون اجتماعي هم تصريح كرد كه 4 وزير پيشنهادي از هر لحاظ ايده آل هستند. نظر مثبت كميسيون عمران نسبت به قاسمي نيز خبري بود كه از سوي سخنگوي اين كميسيون اعلام شد.
محمدرضا حسين نژاد با اشاره به حضور رستم قاسمي وزير پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت نفت در كميسيون متبوعش گفت: آقاي قاسمي پس از حضور در جلسه به ارائه برنامه ها و سوابقش در حوزه نفت و پروژه هاي نفتي پرداخت و اعضاي كميسيون نيز نظرات خود را مطرح كردند.
وي در ادامه از نظر مثبت كميسيون عمران نسبت به رستم قاسمي به منظور تصدي وزارت نفت از سوي وي خبر داد.
سيدناصر موسوي لارگاني عضو كميسيون اقتصادي هم به جلسه عصر يكشنبه اعضاي اين كميسيون در مجلس اشاره كرد و اظهار داشت: در ابتداي جلسه كميسيون اقتصادي مهدي غضنفري وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت برنامه هاي خود را براي مديريت اين وزارتخانه تشريح و از برنامه هايش دفاع كرد.
وي با بيان اينكه اعضاي كميسيون سؤالاتي را درباره آينده اين وزارتخانه از غضنفري مطرح كردند، افزود: در كل نظر اعضاي اين كميسيون براي مديريت وي در اين وزارتخانه مثبت است.
زماني سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس نيز با اشاره به حضور وزير پيشنهادي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در كميسيون متبوعش گفت: در مجموع برنامه هاي ارائه شده توسط آقاي شيخ الاسلامي مورد قبول نمايندگان بود.
شيخ الاسلامي همچنين ديروز به كميسيون بهداشت رفته بود و با پاسخگويي به سؤالات آنها، نظر مثبت اين كميسيون را هم به خود جلب كرد.

 



اقامه نماز ظهر و عصر در ايام ماه مبارك رمضان به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي

امسال نيز به روال سال هاي گذشته، از ابتداي ماه مبارك رمضان نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اي با حضور اقشار مختلف مردم در حسينيه امام خميني(ره) اقامه مي شود.
اين مراسم از امروز سه شنبه 11 مردادماه 1390، همه روزه به جز روزهاي جمعه تا روز پاياني ماه مبارك رمضان ادامه خواهد داشت و مردم مومن و روزه دار مي توانند براي شركت در اين مراسم معنوي به حسينيه امام خميني(ره) واقع در خيابان فلسطين جنوبي، تقاطع آذربايجان مراجعه كنند.
ضمناً جزء خواني قرآن (به روش ترتيل) هر روز يك ساعت قبل از اذان ظهر برقرار مي باشد.

 



رييس جمهور در ديدار دانش آموختگان و اعضاي باشگاه دانش پژوهان جوان:
بايد به نقطه اي برسيم كه تمامي استعدادها فرصت پيشرفت پيدا كنند

رئيس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه بايد به نقطه اي برسيم تا همه استعدادها و نوآوري ها در كشور فارغ از مشكلات مادي و قوانين و مقررات فرصت پيشرفت پيدا كنند.
محمود احمدي نژاد در نخستين گردهمايي دانش آموختگان و اعضاي باشگاه دانش پژوهان جوان در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري افزود : علوم انساني بسيار مهم و فرابخشي است.
رييس جمهور با اشاره به تلاش هاي دولت براي حمايت از حوزه علوم انساني اظهار داشت : مهم تر از تلاش هاي دولت، سعي و تلاش دست اندركاران و استادان علوم انساني است.
احمدي نژاد با قدرداني از تلاش ها و زحمات استادان ، ماموريت آنان را فراتر از انتقال يك سري مطالب آماده شده و چارچوب دار دانست و گفت: استادان بايد خود را موظف به تعالي انسان و باز كردن راه براي رشد دانشجو فرض كنند.
رييس جمهوري با بيان اينكه امروز پيشرفت فناوري، بر ارزش هاي علوم انساني سايه انداخته است ، افزود : در برخي بخش ها فناوري به سمتي حركت مي كند كه در اختيار انسان نيست.
احمدي نژاد فناوري تلفن سيار را مورد اشاره قرار داد و گفت: اينكه از اين دستگاه چه استفاده اي كرده و چه پيامي با آن مبادله كنيم تابع علوم انساني است. يك دانشمند مي تواند تجهيزاتي بسازد كه در خدمت آسايش بشر و تعالي آن باشد و دانشمندي ديگر تجهيزاتي بسازد كه آسايش را از انسان سلب كرده و او را نابود كند.
رييس قوه مجريه با بيان اينكه اگر كسي خود را سقف پرواز انسان تصور كند در اشتباه است، ادامه داد: باز شدن راه براي پيشرفت انسان منوط به اين است كه اجازه دهند در تئوري و مطالب نقد و نظر اتفاق افتد.
وي تاكيد كرد كه بايد كرسي هاي نظريه پردازي بيش از همه در علوم انساني باشد چرا كه افق ها را به روي همگان باز مي كند و همه مي توانند پيشرفت كنند.
رييس جمهور همچنين با اشاره به صندوق نوآوري افزود: اساسنامه صندوق آماده شده و براي رسيدگي در دستور كار دولت قرار دارد كه سعي مي كنيم تا پايان تابستان راه اندازي شود.
احمدي نژاد با بيان اينكه همه افراد مي خواهند بزرگ باشند با طرح اين سوال كه راه بزرگ شدن چيست، گفت: كسب علم و معرفت كليد بزرگ شدن انسان است.
وي همچنين با طرح سوالي ديگر كه چگونه مي توان اثرگذار بود، كار و تلاش همراه با عشق را تنها عامل اثرگذاري دانست و ادامه داد كه كار فيزيكي نسبت به كار و تلاش همراه با عشق اثر محدودتري دارد.
احمدي نژاد همچنين تلاش براي رفاه و سعادت ديگران را راهي براي جاودانگي و ماندگار شدن ذكر كرد و افزود: ادبيات و علوم انساني پايه بوده و روح حركت انساني است.
در ديدار دانش آموختگان و اعضاي باشگاه دانش پژوهان جوان دارندگان مدال هاي مختلف طلا، نقره و برنز المپيادهاي گوناگون حضور داشتند كه تعدادي از آنان مسايل خود را به نمايندگي از سايرين بيان كردند.
در اين ديدار حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري، نسرين سلطانخواه معاون علمي و فناوري رييس جمهور همچنين سرپرست دانش پژوهان جوان حضور داشتند.
در اين ديدار نخبگان شركت كننده مسايل خود را مطرح كرده و رييس جمهوري نيز به سوالات آنان پاسخ داد.

 



سفير ايران در افغانستان: كارشكني آمريكا در روابط ايران و افغانستان با شكست مواجه شده است

سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل حجم كنوني صادرات ايران به افغانستان را بالغ بر يك ميليارد و 300 ميليون دلار اعلام كرد و گفت: به دليل عزم مقامات دو كشور براي توسعه مناسبات دوجانبه كارشكني هاي غرب براي اخلال در روابط تهران-كابل با شكست همراه شده است.
فدا حسين مالكي افزود: آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي تمايل ندارند روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي تهران و كابل گسترش يابد، بنابراين در اين مسير مانع تراشي مي كنند.
وي با بيان اين كه كارشكني هاي آنها معمولا علني نيست، تصريح كرد: به عنوان نمونه، اگر يك شركت ايراني عهده دار اجراي طرح عمراني در افغانستان شود آنها از طريق دستگاه اداري اين كشور فشار مي آورند تا آن پروژه در نهايت به شركت ايراني سپرده نشود.
سفير ايران در افغانستان خاطرنشان كرد: با توجه به روابط خوب تهران و كابل، معمولا اين مانع تراشي ها و فشارها به نتيجه نمي رسند.
مالكي، روابط اقتصادي تهران و كابل را رو به گسترش دانست و گفت: ميزان صادرات ايران به افغانستان از حدود 300 ميليون دلار هم اكنون به يك ميليارد و 300 ميليون دلار در سال افزايش يافته است.
مالكي يادآور شد: در حال حاضر، شركت هاي ايراني در بخش هاي صنعتي، معادن، پروژه هاي زيربنايي، آبرساني و سدسازي فعاليت مي كنند.
سفير ايران در افغانستان همچنين با تاكيد بر گسترش روابط فرهنگي دو كشور گفت: فعاليت دانشگاه هاي ايراني در افغانستان، احداث مدارس توسط ايران در مناطق مختلف اين كشور و تحصيل دانشجويان افغان در ايران جلوه هايي از تعامل فرهنگي دو كشور محسوب مي شود.
آنچه كه افغانستان را
تهديد مي كند
در همين حال محسن پاك آيين رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه كشورمان با اشاره به مخالفت كشورهاي منطقه با امضاي توافقنامه استراتژيك آمريكا و افغانستان گفت: امضاي اين پيمان نه تنها تهديدي عليه كشورهاي منطقه است بلكه براي امنيت جهان نيز خطرناك است.
وي يكي از اهداف فرامنطقه اي اين پيمان را تهديد روسيه و چين دانست و افزود: آثار رقابتهاي امنيتي قدرت هاي بزرگ منجر به اختلال در امنيت جهاني خواهد شد.
پاك آيين روند 9 ساله حضور نيروهاي خارجي در افغانستان را فاقد دستاورد مهمي براي ايجاد صلح و امنيت در اين كشور دانست و خاطرنشان كرد: متاسفانه بيگانگان فاقد اراده و توان لازم براي انجام تعهدات خود چه در عرصه تامين امنيت و چه در حوزه بازسازي افغانستان بوده اند.
وي گفت: مردم افغانستان، نشان داده اند كه با غيرت ديني و ملي خود هرگز زير سلطه بيگانگان نخواهند رفت و سرنوشت آمريكا و پيمان امنيتي اين كشور با افغانستان نيز به سرنوشت شوروي سابق خواهد انجاميد.

 



سخنگوي وزارت خارجه: رژيم صهيونيستي، ايران هراسي را در منطقه دامن مي زند

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به توطئه صهيونيستها در منطقه براي راه انداختن پروژه ايران هراسي گفت كه صهيونيستها با طرح مباحث ايراني- عربي و شيعه-سني دنبال ايجاد يك فتنه در منطقه هستند.
آقاي مهمانپرست در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به حضور نيروهاي خارجي در بحرين گفت: ما اعلام كرده ايم راه رسيدن به يك نقطه مطلوب در داخل بحرين اين است كه نيروهاي خارجي از اين كشور بيرون بروند و تظاهرات مسالمت آميز مردم سركوب نشود و به خواسته هاي آنان توجه شود و گفتگوهاي بحريني- بحريني برقرار شود. اگر كشورهاي منطقه از جمله بحرين خواهان يك حضور مقتدرانه در منطقه باشند بايد حمايت مردمي بالايي كسب كنند و بهترينش اين است كه در يك فضاي مناسب حرف مردم را بشنوند و سعي كنند در يك چارچوب مورد توافق طرفين خواسته هاي مردم را محقق كنند.
وي يكي از پروژه هاي صهيونيستي در منطقه را ايران هراسي دانست و افزود: خيلي از مسائلي كه عليه ايران در رسانه ها منتشر مي شود براي دامن زدن به پروژه ايران هراسي و ايجاد اختلاف بين ايران و كشورهاي منطقه است و يك توطئه صهيونيستي جريان دارد كه درگيري هاي منطقه اي ايجاد كنند. مهمانپرست افزود: صهيونيستها بحث هاي ايراني- عربي را در منطقه به عنوان يك فتنه دنبال مي كنند. همين طور درگيري بين شيعه و سني را. به نظر ما اين فتنه ها، فتنه هاي صهيونيستي است. آنها فكر مي كنند اگر اين اختلافات را ايجاد كنند و به آن دامن بزنند خودشان در امان خواهند بود و موضوع تهديد اصلي رژيم صهيونيستي براي منطقه فراموش خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه به نفوذ شبكه مافياي صهيونيستي در رسانه ها اشاره كرد و گفت: متأسفانه شبكه هاي مافيايي و صهيونيستي در رسانه ها نفوذ كرده اند و سلسله رسانه هاي زنجيره اي را ايجاد كرده اند كه خيلي مواقع اهداف و سياست هاي خاصي را به نفع رژيم صهيونيستي و به نفع صهيونيسم بين الملل دنبال مي كنند آنها برخلاف شعاري كه در دنياي غرب راجع به آزادي بيان و آزادي مطبوعات و رعايت حقوق بشر داده مي شود برخلاف ادعاي خود عمل مي كنند.

 



تبيين علمي ولايت فقيه(5) حكومت حق چيست؟

اينكه جامعه احتياج به قانون دارد اما اين قانون بايد قانون خدايي باشد و قانون خدايي قانون اسلام است و آنچه كتاب و سنت براي ما بيان كرده اند يا اجازه تشريع آن را به كسي داده اند، از مسلمات و از اصول موضوعه بحث ماست. از شئون ولي فقيه، جعل چنين احكام سلطانيه يا احكام ولائيه است كه به پشتوانه ادله اوليه شرعي، حكم قانون اسلامي را پيدا مي كند. پس محل بحث در اين است كه چه كسي بايد حكومت بكند؟ اين مسئله چند تا زيرمجموعه دارد. اول اينكه چه كسي حق حكومت كردن دارد؟ يعني ما كه جامعه اسلامي داريم و مي دانيم احكام اسلام بايد در آن اجرا بشود و مي دانيم كسي بايد اينها را اجرا كند يعني اگر كسي تخلف كرد او را مجازات كند، حد بزند و تعزير كند. اين شخص كيست و چه كسي حق دارد كه مجري احكام اسلام باشد؟ به ويژه در احكام جزايي اسلام، يعني در مجازات متخلفان چه كسي مسئول است؟ چه كسي بايد دست دزد را ببرد؟ چه كسي بايد كساني را كه اعمال مستوجب حد مرتكب شده اند، تازيانه بزند؟ اينكه چه قوانيني است و دليل اعتبارش چيست، بحثي است جداگانه و ما وجودش را مفروض دانسته ايم. آنهايي كه در متن كتاب و سنت است كه خيلي روشن است. احكام حكومتي را هم به عنوان اصل موضوع مي پذيريم كه چنين احكامي داريم. دليلش را هم بايد جداگانه بررسي كنيم، اما اينكه چه كسي حق دارد حاكم باشد و قوانين معتبر را اجرا كند و اين «چه كسي حق دارد» يعني چه؟ اين سؤال در بطن خودش باز مفروضي دارد. يك مفروض آن اين است كه همه مردم حاكم نيستند و در جامعه يك نهاد خاصي بايد مجري قانون باشد. اگر بنا بود هركسي، هم عامل به قانون باشد و هم ضامن اجراي قانون، هرج و مرج مي شد. هركسي مي گفت من بايد قانون را اجرا كنم. پس يك فرض آن اين است كه اجراي قوانين اجتماعي و به خصوص قوانين جزايي و حقوقي، كار همه نيست و اشخاص معيني بايد باشند و غيراز اينها ديگران حق چنين كاري را ندارند.
وقتي مي گوييم چه كسي حق دارد يعني اشخاصي هستند كه بايد اين كار را انجام بدهند و وقتي اين كار را كردند كسي نمي تواند به آنها اعتراض كند، اما اگر يك نفر دست كسي را ببرد و بگويد چون ايشان دزدي كرده دستش را بريدم يا چون چنين تخلفي كرده به نيت تعزير، كتكش زدم، اين فرد چنين حقي را ندارد. وقتي فرض كرديم كه همه حق ندارند، يك شخص يا اشخاصي كه ما اسمش را نهاد مي گذاريم، اين وظيفه را برعهده مي گيرد.
حق، از جانب خداست
اين نهاد حكومتي كيست؟ چه كسي حق دارد كه متصدي اين كار بشود؟ اگر بخواهيم بحث تفصيلي عميق داشته باشيم و ريشه اي بحث كنيم اين جا اين سؤال مطرح مي شود كه اصلا حق يعني چه و چگونه كسي حق پيدا مي كند؟ حقوق چند گونه است؟ حق حاكميت از چه نوع حقي است و از كجا پيدا مي شود؟ ملاك اعتبار آن چيست؟ اصلا حقوق انسان- كه امروز در دنيا معروف است- اعلاميه حقوق بشر، اينها از كجا پيدا شده است؟ ريشه پيدايش حق چيست؟
اين بحثها مربوط به فلسفه حقوق و بسيار مفصل است. شايد بنده ده يا بيست جلسه در اين باره بحث كرده باشم و نوشته هايش هست اگر كساني دوست داشته باشند مي توانند مراجعه كنند. ما مفروض مي گيريم كه در جامعه اسلامي و براساس تفكر اسلامي هرحقي نهايتا بايد از طرف خدا باشد. هيچ كس خود به خود حق حكومت برهيچ كس ديگر را ندارد. عالم باشد حقي بر جاهل ندارد.جاهل هم حقي بر عالم ندارد؛ البته سخن ما درباره حكومت است والا حقوق ديگر بحث هاي خودش را دارد. اينكه من بگويم چون عالم هستم بايد بر همه مردم حكومت كنم. يا كسي بگويد چون من دكتراي فلسفه دارم بايد حكومت كنم يا چون من مهندس هستم بايد حاكم باشم، يا نژادخاصي بگويد چون من سفيد هستم بايد بر سياه حكومت كنم، اعتباري ندارد. يا اينكه مرد بايد بر زن حكومت كند في حد نفسه خودش حقي ندارد. آن جايي كه خدا براي مرد حقي بر همسرش قرار داده، آن مسئله ديگري است متقابلا هم حقوقي براي زن برعهده مرد هست. به هرحال اينكه كسي خود به خود بگويد من حق دارم و اين حق به من رسيده است اين مقبول نيست و برهاني ندارد.
اين جا بايد به دليل عقلي تمسك كنيم و درجاي خودش اثبات كرديم كه اين حق بايد از طرف خدا باشد. چون همه هستي از اوست. تمام شئون هستي از اوست. حق داشتن، يك امتياز حقيقي يا اعتباري است. اصل وجود ما از خود ما نيست مال خداست، پس چه چيزي از آن مي تواند مال خودمان باشد؟! براي ما به عنوان يك مسلمان اين قضيه مفروق عنه است؛ البته به عنوان يك مساله در فلسفه حقوق قابل طرح است. ولي ما در اين بحث فشرده اين را به عنوان اصل موضوع قبول مي كنيم كه حق از طرف خداست و كسي بدون اذن خدا حق حاكميت بر مخلوق خدا را ندارد. اگر كسي بر انسان ديگري حق حاكميت پيدا كرد بايد مستند به جعل و اذن الهي باشد. خدا بايد به او چنين حقي داده باشد. در اين زمينه بحثهاي بسيار عالي و عميقي در نهج البلاغه وجود دارد كه در بحثهاي نظريه حقوقي اسلام به آنها اشاره كرده ايم.
يك اصل ديگر موضوع اين بود كه حكومت براي جامعه ضرورت دارد. يعني يك نهادي كه آن نهاد، قائم به يك شخص يا چند شخص است (در شرايط مختلف برحسب كوچك بودن جامعه يا بزرگ بودن آن يا شرايط مختلف زمان و مكان تفاوت مي كند.) به هر حال كسي به عنوان مصداق حاكم بايد در جامعه وجود داشته باشد تا مجري قانون باشد و متخلفان را مجازات كند، اين يك اصل بود. اصل دوم اينكه حق حاكميت جز از طرف خدا مقبول نيست. حالا كساني با خودشان توافق كردند، آن يك امر جدلي مي شود و يك قرارداد بين الطرفيني است و در اينكه آيا مي تواند اعتبار شرعي داشته باشد يا نه، محل بحث ما نيست. آنچه مورد نياز ماست اين است كه حقي كه قابل قبول است و دليل عقلي و دليل شرعي هم بر آن داريم، حقي است كه از طرف خدا باشد. كسي كه برايش از طرف خدا حاكميت قرار داده نشده باشد حق حاكميت ندارد. اين مساله كه حاكميت از فقيه است، بدين معنا است. اين يك مساله است.
تكليف فقيه
وقتي گفتيم فقيه حق حاكميت دارد يعني از نظر اسلامي غير از فقيه، كسي حق حكومت نخواهد داشت. فرع ديگري كه اين مساله دارد اين است كه آيا كسي تكليفي هم در اين زمينه دارد يا نه؟ اين جا فقط اين را اثبات مي كرد كه فقيه حق حاكميت دارد، اما مي دانيد كه ضرورتاً هميشه حق با تكليف جمع نمي شود. گاهي علاوه بر اينكه حق دارد تكليف هم دارد كه انجام بدهد. آيا فقيه تكليف هم دارد كه حاكميت كند يا نه؟ اگر دارد، مطلقاً تكليف دارد يا آن تكليفش مشروط است؟ سؤال ديگري كه مطرح است اينكه مردم چه نقشي دارند؟ مردم چه حقوق و چه تكاليفي دارند؟ مدعاي نظريه ولايت فقيه اين است كه وقتي دسترسي به امام معصوم نبود فقيه واجد شرايط به نيابت از امام معصوم حق حاكميت دارد و كسي غير از فقيه، چنين حقي ندارد، اما آيا او تكليف هم دارد و واجب است كه عهده دار اين مسئوليت بشود يا نه؟ هم با دليل عقلي و هم با دليل نقلي، وجوب مشروطش را مي توان اثبات كرد. يعني بعد از اينكه ما فرض كرديم كه جامعه احتياج به حاكم ذي صلاح دارد؛ حاكمي كه صلاحيت حكومت و حق حاكميت داشته باشد و گفتيم كه اين يك ضرورت براي جامعه است و اگر ثابت شد كه اين حق براي فقيه است، وقتي فقيه ببيند كه جز با پذيرفتن او، نياز جامعه برطرف نمي شود يعني اگر شرايطي پديد بيايد كه مردم حاضر باشند حاكميت او را بپذيرند و اگر او نپذيرد، غيرفقيه و غيرواجد شرايط حاكم خواهد شد، در اين جا تعين پيدا مي كند و يك واجب كفايي است. چون اصل اقامه حكومت ضرورت جامعه بود و اقامه چنين حكومتي يك واجب كفايي مي شود و بايد اين ضرورت را برطرف كرد. همه مكلفين به عنوان واجب كفايي بايد در اين جا سهيم باشند. آنهايي كه صلاحيت آن را ندارند كه حاكم بشوند طبعاً تكليف متوجه آنان نيست كه بيايند حاكم بشوند چون اگر اقدام هم بكنند مشروع نيست و صلاحيت آن را ندارند. فقيه واجد شرايط است كه صلاحيت انجام اين كار را دارد. اگر منحصر به فرد باشد واجب متعين، اگر منحصر به فرد نباشد و افراد ديگري مشابه او باشند كه آنها هم صلاحيت داشته باشند مي شود نوعي واجب تخييري به يك اصطلاح. (تخييري اصطلاحي را عرض نمي كنم.) واجب كفايي كه متعين در فرد خاصي نيست، اما اگر كسي حاضر نشد و منحصر شد در يك فرد معيني، بر او واجب مي شود. بر چنين فردي واجب مي شود كه براي تصدي اين پست اعلام آمادگي كند.
نقش مردم
بديهي است يك نفر در جامعه هفتاد ميليوني يا هفت ميليوني، يا حتي در يك شهر، وقتي بخواهد تمام دستورات و احكام را اجرا كند و هر متخلفي را مجازات كند، دزدها را بگيرد و متعرضين به نواميس مردم را مجازات كند، ناتوان است. يك نفر به تنهايي چه كار مي تواند بكند؟ اگر يك مجموعه اي نباشند كه او را همراهي و كمك كنند تا اين وظايف حكومتي اجرا شود، حكومتي تحقق نخواهد يافت. پس آنچه براي فقيه به صورت واجب عيني يا كفايي لازم است، همين اعلام آمادگي است. اگر مردم موافقت كردند و شرايط فراهم شد، حكومت تشكيل مي شود اگر كساني از او حمايت كردند كه بتواند چنين كاري بكند اين جا، هم حق است و هم تكليف واجب است. مؤيد آن را هم همه شما مي دانيد: فرمايش اميرالمؤمنين(ع) در خطبه شقشقيه: «لو لا حضور الحاضر و قيام الحجه بوجود الناصر... لالقيت حبلها علي غاربها و لسقيت آخرها بكاس أولها» مي فرمايد حالا كه من قبول كردم براي سه چيز است. اين سه چيز موجب شده كه براي من تكليف متعين بشود كه قبول كنم. اگر شماها نيامده بوديد من به تنهايي كه نمي توانستم حكومت كنم. با يك فرد كه نمي توانم جامعه را اداره كنم. اگر كسي بخواهد تمام احكام را اجرا كند، تمام مزاحمين را دفع كند و با دشمنان بجنگد، به تنهايي نه شدني است و نه معقول است. پس در گام اول بايد كساني از او حمايت كنند: «حضور الحاضر» شما حاضر شديد با من بيعت كنيد. از من حمايت كنيد كمك بكنيد اين يك عذر مرا برطرف كرد. «و قيام الحجه بوجود الناصر» اين يا عطف تفصيلي است براي اولي يا به يك تفسير ديگري شرط دومي است. تا حالا حجت برايم تمام نبود كه بايد اين مسئوليت را عهده دار بشوم اما حالا كه «وجود الناصر» هست شما هم كمك مي كنيد. من سپاه دارم. لشكر دارم و اگر كساني بخواهند با حكومت اسلامي مبارزه كنند، من مي توانم با كمك شماها با آنها مبارزه كنم. پس شرط دوم آن «قيام الحجه بوجود الناصر و ما أخذ الله علي العلماء الا يقاروا علي كظه ظالم و لا سخب مظلوم» خدا بر عالمان يك وظيفه خاصي قرار داده است كه خود اين هم احتياج به تفصيل دارد و بايد شقوق و احتمالات آن را بيان كنيم. اجمالا اشاره مي فرمايد كه كساني در ميان جامعه وظيفه سنگين تري دارند و بايد حق مظلوم را از ظالم بگيرند. اين جا تعبير مي فرمايد «و ما أخذ الله علي العلماء» و حتما در اينكه اين تعبير را مي فرمايد، نكته اي هست. اين يك وظيفه است و ديگر حق نيست؛ «أخذ الله علي العلماء» خدا اين ميثاق را از علما گرفته است كه بايد اين كار را بكنند. «ألا يقاروا علي كظه ظالم و لا سخب مظلوم» به سيري ظالم و گرسنگي مظلوم صبر نكنند. بي تفاوت نباشند در اينكه چه كسي ظالم است و چه كسي مظلوم. مبارزه با ظالم يك واجب متعين عمومي است. همه بايد اين آمادگي را داشته باشند. حضرت مي فرمايند چون اكنون حجت برايم تمام شده است و چون اين تكليف را هم خدا بر گردن من گذاشته است، بنابراين اين مسئوليت را عهده دار مي شوم.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) در همايش تبيين علمي ولايت فقيه، قم- مدرسه فيضيه، 6/2/98
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



ولت آلمان: عقب نشيني آمريكا از عراق به نفع ايران است

خبرنگار روزنامه آلماني ولت طي مطلبي با اشاره به بحث خروج نظاميان آمريكايي از عراق تاكيد كرد كه اين خروج به منزله هديه اي براي ايران خواهد بود.
ماي يامانيس با يادآوري اين كه به موجب توافق نامه امنيتي مابين دولت عراق و آمريكا، دولت آمريكا بايد نيروهاي نظامي خود را تا پايان سال جاري ميلادي از خاك عراق خارج كند گفت: هر چند دولت آمريكا همچنان به حضور نظامي خود در عراق اصرار دارد اما ملت آمريكا و عموم شهروندان عراقي همواره خروج نظاميان از عراق را مطالبه مي كنند.
خبرنگار ولت آلمان با بيان اين كه از زمان سقوط حكومت صدام در عراق، آمريكا بر سرمايه گذاري سياسي و اقتصادي عربستان در عراق اصرار دارد، ابراز داشت: با اين همه مقامات سعودي با حاكميت سياسي عراق، رفتاري از سر مخالفت دارند و چشم بسته، خود را تسليم اين فتواي وهابيت كرده اند كه بار ديگر جهادگران داوطلب را به مبارزه با شيعه تشويق و ترغيب كنند. از آنجا كه عراق كنوني، تحت امر شيعيان اداره مي شود، بنابراين كشورهاي سني مذهبي نظير عربستان سعودي، اردن و كشورهاي حاشيه خليج فارس عملا نفوذي در بغداد ندارند و به همين علت، ميداني به نام عراق را به ايران واگذار كرده اند.
وي تصريح كرد: از منظر مقامات سعودي، حذف حضور نظامي آمريكا در عراق به معناي واگذاردن اين كشور به ايران است. درست است كه ايراني ها حضور نظامي در عراق را دنبال نمي كنند اما با توجه به آن كه قويترين بازيگر (سياسي) در اين كشور محسوب مي شوند، عقب نشيني نظاميان آمريكايي نوعي موفقيت فراگير براي ايران شناخته مي شود. ماي يامانيس با اعلام اين كه هيچ متحد آمريكا در منطقه، حتي تركيه نمي تواند با نفوذ ايران در عراق مقابله كند، اظهار داشت: عقب نشيني نظاميان آمريكا از عراق براستي هديه اي براي ايران محسوب مي شود.

 



وزارت اطلاعات: عامل انفجار خط لوله گاز صادراتي به تركيه به هلاكت رسيد

با اقدامات اطلاعاتي - عملياتي سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره كل اطلاعات استان آذربايجان غربي يك تيم تروريستي گروهك پژاك كه از خاك عراق به كشورمان اعزام شده بود، مورد شناسايي قرار گرفت و طي عملياتي غافلگيرانه با نيروهاي خودي تعداد 7 نفر از جمله عامل انفجار خط لوله گاز ايران به تركيه به هلاكت رسيده و دستگير شدند.
به گزارش روابط عمومي وزارت اطلاعات بر اساس اسناد گروهي و نقشه هاي تروريستي به دست آمده، عوامل اين گروهك ماموريت هاي خرابكارانه متعددي در دستور كار داشت كه انفجار خط لوله گاز صادراتي ايران به تركيه در منطقه مرز بازرگان از جمله اقدامات تروريستي آنان مي باشد.
سركرده اين تيم تروريستي فردي به نام « مراد كاراساچ» با نام مستعار « جميل»، تبعه كشور تركيه مي باشد كه در سال هاي اخير جنايات متعددي عليه هموطنانمان از جمله به شهادت رساندن » ملا سعيد خوش« از روحانيون اهل سنت شهرستان ماكو را مرتكب شده بود كه در اين عمليات به هلاكت رسيده است.
بر اساس همين گزارش طي عمليات غافلگيرانه مامورين اطلاعاتي تعداد 3 نفر از عناصر اين تيم به هلاكت رسيده و 4 تن ديگر دستگير شده اند. در خلال اين عمليات مقاديري سلاح و مهمات جنگي، اسناد درون گروهي و نقشه هاي تروريستي به دست آمده است.
عامل انفجار مورخ 7/5/90 در خط لوله گاز صادراتي ايران به تركيه در بين معدومين است.

 



ديلي تلگراف: قيمت نفت در اختيار مردي قرار مي گيرد كه زندگي خود را صرف مخالفت با غرب كرده است

ديلي تلگراف نوشت سرنوشت قيمت نفت در دستان مردي كه تمام زندگي خود را صرف مخالفت با غرب كرده است، خواهد افتاد.
«كان كافلين» در «ديلي تلگراف» در مقاله اي تحت عنوان «همين را كم داشتيم كه فرمانده سپاه پاسداران رئيس اوپك شود»، نوشت: در حالي كه اقتصاد جهان در آستانه ورشكستگي است، خبري هشدار دهنده مبني بر تلاش ايران براي انتصاب يكي از فرمانده هاي سپاه پاسداران بر رياست اوپك به گوش مي رسد، سازماني كه كشورهايي با بالاترين ذخيره نفت در آن عضو هستند.
رستم قاسمي 61 ساله و فرمانده سپاه پاسداران توسط احمدي نژاد نامزد احراز وزارت نفت ايران و رياست بر اوپك شده است.
براساس اين گزارش، با توجه به رياست دوره اي بر اوپك، ايران از اكتبر گذشته رياست اوپك را برعهده داشته است. اما تصميم احمدي نژاد براي معرفي كردن قاسمي كه تحت تحريم هاي بين المللي است براي در اختيار گرفتن اتاق رياست اوپك موجي از شوك به اقتصاد جهان وارد ساخته است!
ديلي تلگراف مي افزايد: اين انتصاب بايد توسط پارلمان ايران تاييد شود اما اگر تاييد شود، سرنوشت قيمت نفت در دستان مردي كه تمام زندگي خود را صرف مخالفت با غرب كرده است خواهد افتاد!
قيمت نفت هم اكنون بالاست و البته همين مقدار هم در بازار جهاني، قابل قبول نيست و اين چشم انداز كه ايران از قيمت نفت استفاده كند تا از جهان زهر چشم بگيرد، چيزي است كه خواب را از چشمان ما ربوده است.

 



از سوي مركز ارتباطات دفتر رئيس جمهور صورت گرفت
تكذيب خبر يك روزنامه درباره اظهارات احمدي نژاد در جمع مديران اجرايي كشور

مركز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رئيس جمهور با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد كه دستگاه قضايي شرايط سالم سازي فضاي سياسي و رسانه اي كشور را فراهم كند.
در متن اين اطلاعيه با اشاره به روزنامه اي كه خبري را منتشر كرده، آمده است: اين روزنامه در مورخه هشتم مرداد 1390با درج خبري جعلي و كذب در ستون جهت اطلاع با انتساب مطلبي موهن به رئيس جمهور محترم گام جديدي در مسير تخريب وجهه خدمتگزاران خدوم نظام اسلامي برداشت.
اين اقدام غيرحرفه اي، ضداخلاقي و تحريك كننده مصداق بارز نشر اكاذيب با هدف تشويش اذهان عمومي به شمار مي رود.
مركز ارتباطات، اطلاعات و تبليغات دفتر رئيس جمهور ضمن تكذيب خبر مذكور حق پيگيري حقوقي را براي خود محفوظ مي داند.
اميد است دستگاه محترم قضايي با برخورد قاطع و به موقع با عوامل اين دروغ پردازي و حرمت شكني ها شرايط تحقق فرامين رهبر معظم انقلاب مبني بر سالم سازي فضاي سياسي و رسانه اي كشور را فراهم سازد.
گفتني است چهارشنبه هفته پيش (5 مرداد) نشست مشترك هيئت دولت و مسئولان اجرايي كشور با حضور رئيس جمهور در محل مجلس قديم برگزار شد.
به گزارش فارس، يكي از روزنامه هاي صبح كشور در مطلبي با تحريف اظهارات رئيس جمهور مطالبي غيرواقع را به احمدي نژاد نسبت داده است كه به دنبال آن با پي گيري هاي به عمل آمده اصل سخنان رئيس جمهور و مطالب مطرح شده از سوي آن روزنامه جهت اطلاع افكار عمومي به شرح زير منتشر مي شود:
¤ مطلب تقطيع و تحريف شده اي كه روزنامه مذكور به رئيس جمهور منتسب كرده، به اين شرح است: «احمدي نژاد همچنين خطاب به حاضرين گفت: شما براي خدا كار كنيد هر كس و هر عالمي هم مخالفت كرد شما اهميتي ندهيد خدا همه را جارو مي كند و به زباله دان تاريخ خواهد انداخت.»
¤ اما متن اصلي سخنان رئيس جمهور در نشست مشترك هيئت دولت و مسئولان اجرايي كشور كه به صورت تحريف شده در روزنامه فوق الذكر منتشر شد، عيناً به شرح ذيل است:
من از شما مي خواهم كه گزارش كار بديد. نذاريد فضاي كشور رو ببرند به سمت حرفاي بي ارزش. فضاي كشور بايد فضاي كار باشه.
بريد بگيد، پيگيري كنيد. گزارش بديد. حرف بزنيد با مردم، مرتب.
محرومين رو فراموش نكنيد. حالا خدا رو شكر نزديك هفتاد و دو ميليون نفر يارانه مي گيرند. مي تونيم بگيم گرسنه وجود ندارد. اما خيلي ازمردم هستند مريض دارند، مشكلات دارند.
همين پولي هم كه مي ديم، بايد بدن دوا و درمون. محرومين رو دريابيد. والله خدا به خاطر دعاي يك انسان درمانده كه همه هستي رو به نفع اون زير و رو مي كنه.
خداست ديگه، خدا كه مثل ماها نيست. مي خواد يه كاري كنه كه ملاحظه كنه. فلان آقا چي مي گه؟ فلان عالم چه مي گه؟ آقا اينجا چه مي شه؟ فلان نماينده چي مي شه؟ فلاني چي مي گه؟ اونجا چي مي شه؟ 2000 تا برا خودمون مانع مي تراشيم. خودمون براي خودمون ميدون مين درست مي كنيم، نتونيم عبور كنيم.
خدا كه اين مشكلات رو نداره. يه اراده مي كنه همه رو جمع مي كنه. جارو مي كنه مي ريزه تو تاريخ. برسيد به محرومين، نشست و برخاست كنيم با مردم. نوازش كنيم مردم رو. تكريم كنيم، شخصيت بديم به اين محرومين. بعد خدا شخصيت خواهد داد به ما.

 



از سوي نيروي دريايي ارتش انجام شد
خنثي سازي 19 حمله دزدان دريايي از ابتداي سال 90

از ابتداي سال جاري تاكنون ناو گروه هاي اعزامي نيروي دريايي ارتش توانسته اند 19 حمله دزدان دريايي را با شكست مواجه كنند.
در آخرين اقدام دريادلان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كشتي كانتينربر حديث را طي چهار مرحله از چنگ دزدان دريايي نجات دادند. به گزارش روابط عمومي نيروي دريايي ارتش، دزدان دريايي طي چهار مرحله در طول سه ساعت كشتي تجاري حديث را در مسير خود از درياي سرخ به خليج عدن مورد تهاجم قرار دادند كه هر بار با دلاورمردي دريادلان نيروي دريايي از هدف شوم خود باز ماندند. براساس اين گزارش، پانزدهمين ناو گروه اعزامي نيروي دريايي ارتش، بار ديگر با هوشياري، آمادگي و با اجراي به موقع و سريع آتش توانست اقدام دزدان دريايي را در ربودن كانتينر بر حديث خنثي كند و اين كشتي تجاري ايراني را به سلامت از منطقه پر خطر خليج عدن عبور دهد.
گفتني است؛ خليج عدن كه اقيانوس هند را به درياي سرخ و درياي مديترانه متصل مي كند مسير عبور بيشترين حجم تبادلات دريايي بين آسيا و آمريكا و اروپاست، به طوري كه سالانه بيست هزار كشتي تجاري و نفتكش از اين مسير عبور مي كند. عبور اين تعداد كشتي تجاري و نفتكش در سال هاي اخير عرصه را براي فعاليت هاي تروريستي دزدان دريايي سوماليايي فراهم كرده است. نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در حركتي مستقل و به منظور مقابله با پديده شوم تروريسم دريايي، از سال 87 تاكنون 15 ناوگروه به آب هاي آزاد و بين المللي خليج عدن و درياي سرخ اعزام كرده است. ناوگروه هاي اعزامي نيروي دريايي ارتش، از ابتداي امسال تاكنون 19 حمله دزدان دريايي را با شكست مواجه كرده اند و با اين اقدام مانع از به تاراج رفتن ميليون ها دلار سرمايه ملي شده اند.

 



سردار وحيدي: گسترش امنيت در آب هاي آزاد دكترين نيروي دريايي ايران است

وزير دفاع دكترين نيروي دريايي ايران را گسترش امنيت در آبهاي آزاد اعلام كرد.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به اهداف سفر مقام معظم رهبري به استان هرمزگان گفت: جمهوري اسلامي ايران براساس دكترين گسترش امنيت در آب هاي آزاد به تقويت نيروهاي دريايي خود اقدام مي كند تا بتواند با كمك كشورهاي منطقه نسبت به بومي سازي امنيت منطقه اقدام كند.
وي افزود: پيام نيروهاي دريايي كشورمان به ساير كشورها اين است كه نيازي به حضور جريان هاي خارجي براي تامين امنيت در اين منطقه نيست.
وحيدي كه با فارس گفت وگو كرده است، خاطرنشان كرد: تقويت نيروهاي دريايي ايران پيام صلح آميزي به ساير كشورهاي منطقه است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14