(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 12 مرداد 1390- شماره 19990

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بحث هاي فشرده نمايندگان درباره مشكلات كشاورزان
راه بهره مندي از ثواب اعمال ديگران
موسسه صلح آمريكا: طرح «گام به گام» روسيه، چرخش استراتژيك در 1+5 است
اشپيگل: موساد در ترور دانشجوي نخبه ايراني دست داشت
آتلاتيكو: 10 نفر 6 ماه روي استاكس نت كار كرده اند
پايگاه اطلاع رساني هابيليان: هيچ كس در پادگان اشرف اجازه سؤال از سرنوشت رجوي ندارد
عضويت پنج ميليون زن ايراني در بسيج



با حضور خليليان در مجلس انجام شد
بحث هاي فشرده نمايندگان درباره مشكلات كشاورزان

مجلسي ها ديروز با دعوت از وزير جهاد و كشاورزي، مشكلات پيش روي كشاورزان از جمله خشكسالي و اجراي هدفمندي يارانه ها را بررسي كردند.
طي چند روز گذشته مشكلات كشاورزي و كشاورزان دغدغه جدي نمايندگان شده، در همين راستا ديروز هم موضوع خشكسالي و تاثيرات اجراي قانون هدفمندي بر اين قشر، دستور كار جدي بهارستان نشينان بود.
عباس رجايي رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني سه شنبه كه به بحث وضعيت كشاورزان اختصاص داشت، با اشاره به مقوله خشكسالي، گفت: بحث ميزان بارش و نزولات الهي از جمله موضوعاتي است كه بايد بررسي شود تا مشخص شود سهم آب مورد نياز كشاورزان چقدر بيشتر از ميزان بارش هاي كشور است.
وي متوسط برداشت آب از حوضه هاي آبي كشور را بيشتر از ميزان بارش باران دانست و افزود: متأسفانه وضعيت فعلي كشاورزان مطلوب نيست و يك كشاورز براي تأمين نياز آبي خود با مشكلات عديده اي مواجه است.
رجايي با بيان اينكه «طبق بررسي هاي به عمل آمده ميزان بارش باران در برخي مناطق كشور به كمتر از ده ميليمتر رسيده است»، اين ميزان بارش را بسيار نگران كننده توصيف كرد و گفت: تا سال 86 تصوري بود كه ما با ثبات مناسبي در حوزه كشاورزي مواجه هستيم اما از سال 87 با خشكسالي هايي كه به وجود آمد، نگراني ما براي بخش كشاورزي شدت گرفت.
وي افزود: متوسط ميزان بارش در سال 86 ، 265 ميليون ليتر بوده است و براي سال 90 پيش بيني ما اين است كه كاهش بارندگي به نسبت متوسط كشور كمتر خواهد بود و اين مباحث مشكلاتي است كه براي كشاورزان ما پديد آمده است.
رجايي وضعيت كشاورزان را به يك زلزله 8 ريشتري خاموش تعبير كرد و گفت كه اگر مسئولان مربوطه به حوزه كشاورزي توجه نكنند، شاهد آسيب هاي جدي به كشور خواهيم بود.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در پايان با بيان اينكه «تلاش هاي مناسبي از سوي وزارت جهاد كشاورزي براي برطرف كردن مشكلات كشاورزان انجام شده اما كافي نبوده است »، از همه مسئولان خواست به بحث كشاورزي توجه كنند.
عيسي جعفري سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس هم در جلسه علني ديروز كه به بررسي مشكلات كشاورزان مربوط مي شد، به اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها اشاره كرد و گفت: در حالي كه همه ما به اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها تأكيد داريم، متأسفانه اين قانون در بخش كشاورزي به طوري عمل شده است كه ما شاهد افزايش هزينه ها و نارضايتي كشاورزان بوده ايم.
وي با اشاره به افزايش قيمت انرژي و تبعات آن براي كشاورزان گفت: اگر يك كشاورزي بخواهد با در نظر گرفتن خاموشي ها استفاده كند، بايد ماهانه 500 الي 600 هزار تومان هزينه برق بدهد كه اين مسئله موجب مي شود كشاورزان پمپ هاي خود را خاموش كنند و يا اينكه براي تأمين هزينه برق، ربا بگيرند.
جعفري با بيان اينكه كشاورز كارمند نيست كه ماهانه حقوقي را دريافت كند، افزود: واحدهاي شركت نفت سوخت نسيه نمي دهند و اين كشاورز است كه بايد براي تأمين هزينه انرژي خود اقدام كند و سؤال اين است كه كشاورز مصرف هزينه اين انرژي را از كجا بايد تهيه كند؟
سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس با انتقاد از تأخير دولت در ارائه بسته هاي حمايتي به كشاورزان، تصريح كرد: توزيع بسته هاي حمايتي به كشاورزان در حالي از يك ماه پيش آغاز شده كه ما شاهد توزيع سليقه اي بسته هاي حمايتي هستيم؛ براي توزيع بسته هاي حمايتي بايد برنامه ريزي دقيقي داشته باشيم و از اعمال رفتارهاي سليقه اي پرهيز كنيم.
اين نماينده مجلس همچنين گفت: ما نمي توانيم يارانه ها را حذف كنيم و در مقابل واردات را نيز افزايش دهيم. اگر ما قانون هدفمندكردن يارانه ها را اجرايي كرديم، بايد واردات را مطابق برنامه انجام دهيم و از ورود محصولات غيرضروري به كشور جلوگيري كنيم.
صفايي نماينده مركز پژوهش هاي مجلس نيز در اين جلسه گفت كه از مجموع توليدات كشور، محصولات غلات بيشتر از همه تحت تأثير خشكسالي هاي بخش كشاورزي قرار مي گيرد.
ضريب خودكفايي
در بخش كشاورزي 92 درصد است
در ادامه بررسي مشكلات بخش كشاورزي و كشاورزان در صحن علني مجلس، صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي طي سخناني در اين رابطه گفت: وضعيت روند توليد محصولات كشاورزي به گونه اي است كه ما در پايان سال 83، 87 ميليون تن توليد محصولات كشاورزي داشتيم و اين روند تا به امروز رشد صعودي داشته است.
وي افزود: در همين رابطه يك استثنا هم وجود دارد و آن اينكه در سال 87 كه خشكسالي بي سابقه اي در كشور واقع شد توليد محصولات كشاورزي هم لطمه خورد اما در 2 سال گذشته روند توليد محصولات كشاورزي بهبود پيدا كرده و ما در سال 89، 107 ميليون تن توليد محصولات كشاورزي داشتيم.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: با اقدامات و تمهيدات انجام شده روند رشد توليد محصولات كشاورزي نيز ادامه خواهد داشت؛ ميزان صادرات هم در سال 89 بيشتر از سال 88 بود و ميزان واردات در سال 89 هم كمتر از سال 88 بوده و ما امروز با محصولاتي كه در بازار داريم نياز 75 ميليون جمعيت را مي توانيم تامين كنيم.
خليليان ادامه داد: در مورد گندم هم سال گذشته بر خلاف دو سال اخير ما واردات نداشتيم و با استفاده از گندم توليد داخل نياز كشور را برطرف كرديم.
وي خاطرنشان كرد: در خصوص برنج هم وضعيت توليد در سال 84 به گونه اي بود كه ما يك ميليون و 800 هزار تن توليد داشتيم. اما در سال 89 اين روند با رشد 23 درصدي مواجه شد و اميدواريم كه امسال هم روند رشد توليد برنج در كشور ادامه داشته باشد.
وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر ضريب خودكفايي و امنيت غذايي در بخش كشاورزي 92 درصد است، گفت: اين ميزان از ضريب خودكفايي يك افتخار بزرگ براي كشور است اما بايد اين نكته را هم در نظر داشت كه خشكسالي هم يك پديده جهاني بوده و در اكثر كشورهاي دنيا وجود دارد.
خليليان ادامه داد: در دو دهه اخير به موضوع خشكسالي توجه نشده بود به نحوي كه پس از دوره خشكسالي سال 87، آثار آن دوره محدود به همان سال نبود و ما همچنان شاهد آثار خشكسالي سال 87 هستيم و برخي استان ها همچنان در شرايط خشكسالي به سر مي برند.
وي همچنين تاكيد كرد: در حال حاضر 8 استان ما در مورد ميزان آب در محدوده نرمال هستند و 21 استان دچار خشكسالي بوده و يك استان هم دچار خشكسالي شديد است.
وزير جهاد كشاورزي در پايان با اشاره به اعتبارات طرح هاي زير بنايي آب و خاك نيز گفت: طرح هاي زير بنايي آب و خاك يكي از راهكارهاي اصلي ما است به نحوي كه اعتبارات اين طرح ها 287 درصد افزايش داشته است.
محمدرضا باهنر پس از بيان سخنان وزير جهاد كشاورزي در خصوص مشكلات كشاورزي، اظهار داشت: مجلس در بودجه 90 در زمينه خشكسالي، همت بالايي انجام داد و بودجه خوبي را براي اين حوزه به تصويب رساند.
وي افزود: در حال حاضر سهم بخش كشاورزي در راستاي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها پرداخت نشده است و دغدغه امروز همه ما اين است كه سهم بخش هاي توليدي، صنعت و خدمات در پروژه هدفمندي يارانه ها پرداخت شود كه گويا در اين خصوص سر اين بخش ها كلاه رفته است و هنوز هم دولت حق بخش توليد را از هدفمندي يارانه ها پرداخت نكرده است.
بيانيه بيش از 190 نماينده مجلس در تقدير از آيت الله مهدوي
ديروز همچنين حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي بيانيه بيش از 190 نفر از نمايندگان مجلس را قرائت كرد كه اين نمايندگان ضمن استقبال از منشور جامعتين، از آيت الله مهدوي كني به خاطر برعهده گرفتن محوريت وحدت اصولگرايان حمايت كردند.
متن اين بيانيه به شرح ذيل است:
ملت شريف ايران در سال انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي قرار داريم و بر اساس رهنمودهاي معمار كبير انقلاب اسلامي و بيانات رهبر عظيم الشأن وظيفه همگاني است كه در نظام مردم سالار ديني با فراهم آوردن فضاي مشاركت حداكثري و رقابتي، مجلسي توانمند و كارآمد و در خور شأن نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تشكيل شود.
بي ترديد جهت نيل به اين نتيجه، وحدت در بين اصولگرايان يك مؤلفه قابل توجه و مورد نظر همه دلسوزان و بزرگان كشور است.
به همين منظور دو تشكل ريشه دار، محوري و قابل تكريم روحاني يعني جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز وارد عرصه شده و منشور عالمانه و دست يافتني را تدوين كردند و شخصيت اصلي انقلاب و نظام، فقيه فرزانه، رياست محترم مجلس خبرگان رهبري حضرت آيت الله مهدوي كني با هوشمندي و درايت محوريت وحدت اصولگرايان را در اين مقطع حساس بر عهده گرفته اند.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن استقبال از منشور جامعتين و با تشكر از آيت الله مهدوي كني و تقدير از مواضع دلسوزانه، حكيمانه و وحدت بخش معظم له از همه آحاد و جريانات و گروه هاي اصولگرا مي خواهيم ضمن عدم سهم خواهي با دورانديشي و آينده نگري از ساز و كار طراحي شده توسط جامعتين حمايت كنند و در جريان وحدت اصولگرايان اخلال ايجاد نكنند.
مخالفت مجلس با فوريت تعطيلي ادارات در پنجشنبه ها
ديروز به علاوه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با يك فوريت طرح حذف تبصره 3 ماده 87 قانون مديريت خدمات كشوري كه درباره ايجاد بستر قانوني براي امكان تعطيلي ادارات دولتي و عمومي در روز پنجشنبه در استان هاي كشور بود، مخالفت كردند.
بر اساس اين مخالفت مجلس، طرح مذكور به صورت عادي در دستور كار پارلمان قرار خواهد گرفت كه در صورت تصويب نهايي آن تبصره 3 ماده 87 قانون مديريت خدمات كشوري حذف مي شود.
طبق ماده 87 قانون مديريت خدمات كشوري ساعات كار كارمندان دولت 44 ساعت در هفته است و ترتيب و تنظيم ساعات كار ادارات با پيشنهاد سازمان در تصويب هيئت وزيران تعيين مي شود و تغيير ساعت كار كارمندان در موارد ضروري با رعايت سقف مذكور با دستگاه ذيربط است. ميزان ساعات تدريس معلمان و اعضاي هيئت علمي از ساعات موظف در طرح هاي طبقه بندي مشاغل ذيربط تعيين خواهد شد.
همچنين در تبصره 3 ماده 87 قانون مديريت خدمات كشوري نيز آمده است كه همه دستگاه هاي اجرايي استاني موظفند ساعات كار خود را در 6 روز هفته تنظيم كند.
اين طرح كه به امضاي 17 نفر از نمايندگان رسيده، داراي يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه در بخشي از مقدمه آن آمده است: از آنجا كه وقوع پديده آلودگي هواي استان هاي جنوبي و غربي كشور از طريق ريزگردها در سال هاي اخير و به ويژه در فصل تابستان شرايط نامناسبي را براي شهرهاي اين مناطق ايجاد كرده و سرايت اين پديده به استان هاي مركزي نيز به كرات مشاهده شده و از طرفي كاهش زمان حضور ساكنان مناطق فوق در هواي آلوده از ريزگردها مي تواند در كاهش اثر مخرب آن بر روي سلامتي ساكنان بسيار مؤثر باشد و با توجه به اينكه تجارب عملي در مورد تعطيلي روز پنجشنبه در تهران از لحاظ صرفه جويي در مصرف انرژي در دستگاه هاي دولتي آثار مثبت خود را نشان داده است، لذا به منظور ايجاد بستر قانوني براي امكان تعطيلي ادارات دولتي و عمومي در روز پنجشنبه در استان هاي كشور اين طرح با قيد يك فوريت ارائه مي شود.
نمايندگان مجلس با 150 رأي موافق نيز، با يك فوريت طرح اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي مصوب 1385 موافقت كردند.
نمايندگان ملت همچنين در جلسه علني روز گذشته و در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه امور گمركي ماده 5 اين لايحه را با حضور 242 نفر از نمايندگان بررسي كرده و به تصويب رساندند.
طبق مصوبه مجلس حقوق ورودي و هزينه هاي انجام خدمات بدون توجه به نو يا مستعمل بودن كالا طبق مأخذ مقرر، به ترتيب به وسيله گمرك يا اشخاص ارائه دهنده خدمت به پول رايج ملي وصول مي شود.
همچنين خانه ملتي ها مصوب كردند، در احتساب جمع وجوهي كه گمرك براي انجام تشريحات گمركي وصول مي كند، كسر هزار ريال، معادل يك هزار ريال محسوب مي شود.
مجلسي ها در مصوبه ديگري نيز مقرر كردند كه صاحب كالا مسئول پرداخت حقوق ورودي، هزينه هاي انجام خدمات و جريمه هاي متعلق به ترخيص است.
ديروز سيد علي حسيني نماينده مردم نيشابور در نطق ميان دستور خود گفت: جهاد اقتصادي با وجود وحدت، همدلي، وفاق و انسجام همگاني و با اولويت كار و تلاش ميسر مي شود.
محمد جواد نظري مهر نماينده مردم كرد كوي هم نطق ميان دستورش به سود بانكي اختصاص داد و گفت: وقتي در كشوري سود تسهيلات بانكي بالا باشد، صنعت، كشاورزي، دامپروري، بازرگاني و در يك كلام توسعه كشور رو به نابودي خواهد رفت.
محمد دهقاني نماينده مردم طرقبه و چناران در مجلس نيز گفت: برخي از افراد شاخص جريان انحرافي، اتهامات امنيتي دارند، يعني وابسته به بيگانگان هستند و برخي از اين افراد نيز با پول بيت المال قصد تأثيرگذاري بر انتخابات مجلس را دارند.
فرهاد تجري نماينده مردم قصرشيرين هم كه ناطق ميان دستور بعدي مجلس بود گفت: جريان اصولگرايي با محور قرار دادن روحانيت به خصوص نظر جامعتين از منيت ها و سهم خواهي هاي حزبي و گروهي گذشته و پايبندي خود به حركت در زير بيرق ولايت فقيه و روحانيت را نشان دهند.

 



راه بهره مندي از ثواب اعمال ديگران

بهترين سفارش الهي، تقواي خداست كه انسان سالك را از هر خطري حفظ مي كند. خطر گرسنگي و تشنگي راه، انسان پرهيزگار را از پا درنمي آورد چون داراي زاد سفر است كه: تزوّدوا فانّ خير الزّاد التّقوي. مسافري كه ره توشه دارد گرسنه و تشنه نمي ماند و نيز از گزند دشمن مصون است زيرا انسان باتقوا مسلح است و كسي كه مسلح است از آسيب دشمن درامان است. سلاح انسان با تقوا، اشك است كه سلاحه البكاء؛ دشمني كه از درون بخواهد وسوسه كند انسان اشك ريز و خاضع متضرع، از آسيب اين دشمن درامان است.
بهره مندي محبان اميرمؤمنان(ع) از ثواب مجاهدان جمل)
دوازدهمين خطبه نهج البلاغه ما را به يك اصل حياتي دعوت مي كند. وقتي جنگ جمل شروع شد وجود مبارك اميرالمؤمنين (ع) اتمام حجت كرد فرمود كيست كه اين بخش از قرآن را بين دو صف ببرد و بخواند كه: و ا ن طائ فتان م ن المؤم نين اقتتلوا فأصل حوا بينهما[1]، مسلم مجاشعي عرض كرد من مي برم و مي خوانم. حضرت فرمود اين كار سنگين است اول دست راست تو را قطع مي كنند بعد دست چپ تو را، بعد هم مي كشند؛ عرض كرد قليل في ذات الله اين خطرها در راه خدا كم است؛ فرمود برو. آمد بين دو صف كه اين آيه نوراني را تلاوت بكند قرآني كه در دست راست داشت را با قطع شدن دست راست به دست چپ گرفت، با قطع شدن دست چپ به دندان گرفت بعد هم شهيد شد [2]، آن گاه وجود مبارك اميرالمؤمنين فرصت مناسب كه فرا رسيد دستور دفاع داد.
بعد از پيروزي يكي از ياران حضرت در جريان جمل عرض كرد اي كاش برادرم در اين صحنه بود و شاهد ظفر شما مي شد. وجود مبارك اميرالمؤمنين(ع) فرمود: «أهوي أخيك معنا»؛ آيا گرايش قلبي او و محبت دروني او با ماست، عرض كرد آري؛ فرمود: «فقد شهدنا»؛ پس او در جنگ ما حاضر بود؛ هم ثواب حضور را مي برد، هم نشاط شهود فتح را. بعد اضافه كرد فرمود: «و لقد شهدنا في عسكرن ا هذا أقوام في أصلاب الرجال و أرحام النساء سيرعف بهم الزّمان و يقوي بهم الايمان»؛ فرمود نه تنها برادرت كه در اين عصر زندگي مي كند شريك فيض مجاهدان است بلكه بسياري از كساني كه هنوز به دنيا نيامده اند و در اصلاب و ارحام به سر مي برند و بعدها روزگار، اينها را عرضه مي كند، همه آنها در صحنه نبرد حق عليه باطلي كه ما داشتيم شاهدند و سهيم اند و ايمان به وسيله آنها محكم مي شود.
راه بهره مندي از ثواب اعمال گذشتگان و آيندگان
همه ما علاقه منديم كه در پاي ركاب ولي عصر (ارواحنا فداه) انجام وظيفه مي كنيم يا مي گوييم «يا ليتني كنت معكم»[3]. اين آرزو نسبت به گذشته يا آينده، جزء دستورات ديني ماست؛ نسبت به گذشته اين زيارت «وارث» و «عاشورا» و ديگر زيارتها به ما ياد مي دهد كه نسبت به گذشتگان بگوييم اي كاش ما با شما بوديم، نسبت به آينده به وجود مبارك ولي عصر(ارواحنا فداه) هم عرض مي كنيم: خدايا! آن توفيق را بده كه در ركاب ولي ات بجنگيم: «و قتلأ في سبيلك مع وليك فوق لنا» [4]؛ گاهي با كلمه «ليت» و گاهي با محتواي «ليت». به هر تقدير چه در گذشته چه در آينده اين تعليم نسبت به هر دو حال به ما داده شد؛ لكن اين دستور يك آرزوي صرف نيست، به ما فرمودند اگر بخواهيد ثواب گذشتگان يا آيندگان را داشته باشيد، راه گذشتگان را ادامه بده و زمينه ظهور آيندگان را هم فراهم بكن.
اگر كسي مطيع خدا و پيامبرش باشد، اين همسفر گذشته ها و آينده هاست؛ در سوره مباركه «نساء» مشخص كرد فرمود: (و من يط ع اللّه والرّسول فأولئ ك مع الّذي ن أنعم اللّه عليهم م ن النّب يّ ين و الصّ دّ يق ين والشّهداء والصّال ح ين و حسن أولئ ك رف يقاً) [5]؛ فرمود اگر كسي مطيع خدا و پيامبر بود يعني باتقوا بود، او با سلسله انبياست، با سلسله صديقين است با سلسله شهدا و صالحين است و اينها رفقا و شفعاي خوبي اند. اگر خواستيم در ثواب شهداي بدر و احد شركت كنيم راه هم اكنون مشخص است، اگر خواستيم در ثواب شهداي كربلا (عليهم السلام) شركت كنيم، راه خيلي روشن است و اگر خواستيم در ثواب مجاهدان در ركاب ذخيره خدا ولي عصر(ارواحنا فداه) سهيم باشيم، راه خيلي مشخص است. دين، دين آرزو نيست، فرمود اگر اين چنين باشيد با آنهاييد و آنها رفقاي خوب اند.
نقل خطبه شعبانيه پيامبر اكرم(ص)
در منابع گوناگون و با سندهاي مختلف
مهمترين مناسبت اين ايام، اقبال شهر الله است كه بهترين وسيله براي استقبال اين مقبل، همان تقواي خداست. چندين حديث با تفاوت هاي گوناگون و با سندهاي مختلف درباره خطبه شعبانيه پيامبر(ص) نقل شده است كه وجود مبارك رسول خدا(ص) در يكي از روزهاي پاياني ماه شعبان يا در آخرين جمعه ماه شعبان اين خطبه را ايراد كردند. بزرگاني در خصوص اين خطبه شرح هايي كرده اند. آن طوري كه مرحوم شيخ بهايي در اربعين با سند متصل خود از مرحوم ابن بابويه نقل مي كند تا به وجود مبارك امام هشتم مي رسد، اما هشتم از پدر بزرگوارش امام كاظم، او از پدر بزرگوارش امام صادق، او از پدر بزرگوارش امام باقر، او از پدر بزرگوارش زين العابدين، او از پدر بزرگوارش سيدالشهداء، او از پدر بزرگوارش علي بن ابي طالب(ع) نقل مي كند كه رسول اكرم(ص) اين خطبه را ايراد كرد و فرمود شهر الله به طرف شما رو كرد.
رمضان، از اسماي الهي و ذكر نام ماه رمضان در قرآن
گر چه در قرآن آمده است: «ا نّ ع دّه الشّهور ع نداللّه اثنا عشر شهراً) [6] ولي نام هيچ ماه در قرآن نيامده مگر ماه مبارك رمضان و احياناً رمضان اسمي از اسماء الله است لذا در حديث ديگر رسيده است كه نگوييد رمضان آمد، رمضان رفت، چون رمضان نام خداست، خدا آمدن و رفتن ندارد، بگوييد ماه رمضان آمد [7]. فرمود اين ماه با رحمت و بركت و مغفرت رو كرد[8].
ماه رمضان، آغاز سال سالكان الي الله
در بعضي از نصوص دارد: «غره الشهور»[9] چه اينكه دارد اين «رأس السنه » است [01]. سال بنده صالح، اول ماه مبارك رمضان است نه اول فروردين يا اول مهر؛ عده اي به دنبال مهر و مهرگان حركت مي كنند، عده اي فرورديني اند، اما آن كه اهل تهذيب و تصفيه روح است، اول سالش ماه مبارك رمضان است و پايان سالش اواخر شعبان آنچه را كه در سال لازم است در ماه مبارك رمضان بايد تهيه كرد. فرمود اين ماه با رحمت و بركت و مغفرت آمده است شبش چنين است، روزش چنان است، «انفاسكم فيه تسبيح»[11] همان طوري كه درباره عرض ادب به پيشگاه ولايت سالار شهيدان و اهل بيت (عليهم السلام) آمده است كه «نفس المهوم لظلمنا تسبيح و همّه لنا عباده »[21]؛ گاهي انسان يك آه مي كشد چون اين آه از جان آگاه برمي خيزد، عبادت است. فرمود اين آه از پيروان ما، عبادت است، [ اينجا هم رسول اكرم فرمود] نفس صائم عبادت است.
«آه» از اسماي خداي سبحان
مرحوم ابن بابويه در كتاب قيم توحيد نقل مي كند كه يكي از صحابه بيمار شد، معصومي از ائمه (عليهم السلام) به عيادت او رفت. اين بيمار در بستر بيماري اش مي گفت آه، كسي كه به عيادت او رفته بود گفت چرا مي گويي آه، دعا بكن خدا را بخوان، ذكر بگو. وجود مبارك امام معصوم فرمود: «آه اسم من اسماء الله»[31]؛ فرمود اين مريض كه مؤمن است و شيعه ماست او وقتي مي گويد آه، خدا را طلب مي كند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) در خطبه هاي نمازجمعه قم- 03/11/1731
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1]. حجرات، 9.
[2].بحارالانوار، ج 23، ص 471
[3]. من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 795
[4].بحار الانوار، ج 59، ص 711
[5]. نساء، 96.
[6]. توبه، .36
[7].الكافي، ج 4، ص 07
[8]. وسائل الشيعه، ج 01، ص 313
[9]. الكافي، ج 4، ص 66.
[01].تهذيب الاحكام، ج 4، ص 333.
[11]. وسائل الشيعه، ج 01، ص 31.3
[21]. بحارالانوار، ج 2، ص 4.6
[31]. مستدرك الوسائل، ج 2، ص .148
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



موسسه صلح آمريكا: طرح «گام به گام» روسيه، چرخش استراتژيك در 1+5 است

موسسه صلح آمريكا در تحليلي درباره طرح گام به گام روسيه درباره برنامه هسته اي ايران، استدلال كرد كه اين طرح راهبرد دو مسيره فشار مذاكره را با راهبرد تشويق-مذاكره جايگزين مي كند.
اين موسسه در تازه ترين گزارش خود درباره برنامه هسته اي ايران كه به بررسي طرح گام به گام روسيه اختصاص دارد، نوشت: «در مقايسه با ابتكار عمل گروه 1+5 كه تاكنون دنبال شده است، طرح «مرحله به مرحله» سرگئي لاوروف در مذاكرات هسته اي با ايران لحني ملايم تر دارد.»
در ادامه اين تحليل كه به قلم «مارك كاتز» نوشته و در تاريخ 26 ژوئيه 2011 (4مرداد 1390) منتشر شده، با اشاره به اختلاف رويكرد گروه 1+5 و طرح جديد روسيه آمده است: «اساسا، لاوروف از ايران خواسته است تا تك تك ابهامات مورد نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي را به تدريج شفاف سازي نمايد كه در اين پروسه ابتدا موارد آسانتر طرح شده و در نهايت به سؤالات دشوارتر خواهد رسيد. پاداش هر مرحله اي كه جمهوري اسلامي ايران بتواند با موفقيت پشت سر گذاشته و دغدغه جامعه جهاني را در خصوص آن موارد برطرف نمايد، لغو برخي از تحريم هاي كنوني يا تحديد دامنه اعمال آن خواهد بود.»
كاتز تاكيد مي كند: «رويكرد مرحله به مرحله روسيه خواستار افزايش تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران به دليل عدم همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي نيست، بلكه شوراي امنيت سازمان ملل متحد در صورت همكاري ايران كاهش تحريم ها را در دستور كار قرار مي دهد. از لحاظ ضرب المثل معروف هويج و چماق، رويكرد لاوروف تاكيد كمتري بر چماق (به مثابه ابزار تنبيهي) دارد.»
در ادامه اين تحليل با اشاره به سابقه ديدگاههاي روسيه درباره برنامه هسته اي ايران آمده است: «لاوروف اوايل سال 2011 رسما اعلام كرد كه مسكو سياست افزايش تحريم ها عليه ايران را به دليل عدم همكاري تهران با جامعه جهاني در بحث هسته اي موثر نمي داند... و اينكه روسيه از اين سياست ديگر حمايت نخواهد كرد. موضع روسيه تا حدي متاثر از اين برداشت است كه افزايش تحريم هاي سازمان ملل متحد عليه جمهوري اسلامي ايران به منافع اقتصادي روسيه لطمه خواهد زد، زيرا مسكو (برخلاف واشنگتن) در حال حاضر روابط اقتصادي مهمي با تهران دارد. اما از طرفي مسكو به دنبال آن است تا روابط بهبود يافته خود با واشنگتن را نيز حفظ كند كه از زمان به قدرت رسيدن باراك اوباما به اين نقطه رسيده زيرا كاخ سفيد نگاه خود را در قبال روسيه «بازتعريف نموده است.»
كاتز در پايان تحليل خود مي نويسد: «به ادعاي دولتمردان روسيه، اين طرح بهترين گزينه براي معامله با تهران در بحث هسته اي است زيرا علاوه بر حفظ شأن و منزلت جمهوري اسلامي ايران احتمالا از لحاظ اقتصادي نيز منتفع خواهد گشت.»

 



اشپيگل: موساد در ترور دانشجوي نخبه ايراني دست داشت

يك روزنامه آلماني از دست داشتن عوامل سازمان جاسوسي اسرائيل در ترور شهيد داريوش رضايي نژاد خبر داد.
هفته نامه اشپيگل به نقل از منابع اطلاعات جاسوسي رژيم صهيونيستي گزارش داد: ترور نخبه ايراني كه شنبه هفته گذشته انجام شد اولين عمليات مهم «تمير پاردو» رئيس جديد موساد بود.
به گزارش روزنامه يديعوت آحارونوت، اين مقاله كه به نقل از منابع اطلاعات جاسوسي رژيم صهيونيستي است، به بررسي ترورهاي دانشمندان ايراني در 18 ماه گذشته مي پردازد و به موساد به عنوان سازماني كه در راس تلاش هاي رژيم صهيونيستي عليه برنامه هسته اي ايران قرار دارد، اشاره مي كند.
طبق اين گزارشات رضايي نژاد شنبه هفته گذشته هنگام بردن دخترش به مهد كودك مورد اصابت گلوله قرار گرفت و كشته شد.
يك منبع اطلاعات جاسوسي رژيم صهيونيستي كه نامي از وي برده نشد، در گفت وگو با اشپيگل در بيروت گفت: اين اولين عمليات علني رئيس جديد موساد بود.
در ماه ژانويه سال 2010 نيز مسعود علي محمدي يك دانشمند ايراني ديگر در تهران ترور شد. در نوامبر همان سال مجيد شهرياري استاد فيزيك نيز به شهادت رسيد.
به گفته منبع روزنامه اشپيگل بسياري از مقامات نيروي هوايي رژيم صهيونيستي خواستار حمله هوايي به سايت هاي هسته اي ايران هستند، نقشه اي كه موساد با آن مخالف است.
اين منبع رژيم صهيونيستي گفت: بحث اعتبار سازمان ها نيز در ميان است. تا زماني كه موساد در راس تلاش ها عليه برنامه هسته اي ايران باشد بودجه بيشتري را به دست خواهد آورد.
ايران نامه اي به شوراي حقوق بشر سازمان ملل فرستاده است و خواستار تحقيقات درباره ترور داريوش رضايي نژاد شده است.

 



آتلاتيكو: 10 نفر 6 ماه روي استاكس نت كار كرده اند

يك منبع غربي با انتشار جزئياتي از نحوه عمل ويروس استاكس نت، آن را محصول عملكرد چند ماهه يك تيم
10-8 نفره دانست.
نشريه آتلاتيكو در تاريخ 10 مرداد 1390(اول اوت 2001) نوشت: «در ژوئن 2010، سرجي اولاسن، رئيس يك شركت امنيت كامپيوتري به نام «ويروس بلوكادا» در شهر مينسك، پايتخت بلاروس، مطلع شد كه كامپيوترهاي يكي از مشتريانش با ويروسي بسيار مقاوم آلوده شده. اين ويروس از طريق حافظه هاي فلش از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر منتقل مي شود. اولاسن اين ويروس را نمي شناخت، ولي به نظر مي رسيد كه توسط يك دولت خارجي به هدف برنامه هسته اي ايران كه به طور مخفي در حال دستيابي به بمب است ساخته شده باشد.»
آتلاتيكو ادامه داد: «در اكتبر 2010 بروس اشناير، يكي از كارشناسان امنيت كامپيوتري، اظهار داشت كه ساخت اين ويروس بسيار پرهزينه بوده. به گفته او، براي نوشتن اين ويروس به 8 تا 10 نفر به مدت 6 ماه نياز است.»
اين نشريه درباره نحوه عمل استاكس نت، نوشت: «اين ويروس از يكي از نقص هاي ويندوز ميكروسافت استفاده مي كند و در زماني كه اكسپلورر در حال اسكن آن است خود را بر روي كامپيوتر نصب مي كند. شركت ويروس بلوكادا اين مشكل را به ميكروسافت اطلاع داد و غول نرم افزارهاي كامپيوتري در تاريخ 12 ژوئيه اين مشكل را اصلاح كرد. در عين حال، شركت هاي بزرگ ضدويروس كه اين مشكل را در يك فوروم كشف كرده بودند، تحقيقات را روي اين ويروس كه توسط ميكروسافت استاكس نت ناميده شد آغاز كردند.»
به نوشته آتلاتيكو، كارشناسان سپس مشاهده كردند كه اين ويروس براي حمله به برنامه اي كامپيوتري ساخته شده كه در سيستم هاي آلماني زيمنس براي كنترل موتورها، دستگاه ها و دريچه ها مورد استفاده قرار مي گيرد. اين سيستمي است كه در صنايع اتومبيل سازي، كارخانه هاي بازفرآوري آب هاي مصرفي و همچنين خط لوله نفتي كاربرد دارد.
اين نشريه ادامه داد: «ميكروسافت در تاريخ 16 ژوئيه 2010 مقاله اي چاپ كرد و در آن به آسيب پذيري سيستم هايي كه اين ويروس به آنها نفوذ مي كند اشاره نمود. روز 17 ژوئيه 2010 شركت زيمنس پس از يك بررسي سه روزه به مشتريان خود هشدار داد. روز 2 اوت ميكروسافت يك بسته اصلاحي ديگر منتشر كرد. عجيب اين بود كه استاكس نت اطلاعات پيكربندي سيستم ها را درست به مانند يك جاسوس صنعتي كپي برداري مي كرد. كارشناسان كامپيوتري پس از اضافه كردن نام آن به ليست ويروس ها، به امور ديگر پرداختند، در حالي كه ماجرا به اينجا ختم نمي شد، بلكه بسيار فراتر رفت.»
آتلاتيكو همچنين به اختلاف نظر شركت هاي كامپيوتري درباره زمان آغاز حمله استاكس نت اشاره كرد و نوشت: «كارشناسان نسبت به تاريخ حمله اين ويروس هم نظر نيستند. شركت توليدكننده ضدويروس «كسپراسكاي» عقيده داشت كه اين حمله در ژوئن 2009 آغاز شده. شركت سيمانتك شروع حمله را ژانويه 2010 اعلام كرد. ولي تمامي آنها معتقد بودند كه اين ويروس ماه ها بدون اينكه شناسايي شود به فعاليت خود ادامه داده. به هر حال، سيمانتك در نوامبر 2010 فيلم كوتاهي را منتشر كرد و در آن توضيح داد كه اين ويروس چگونه انتشار مي يابد.»
نيويورك تايمز در ژانويه 2011 مقاله اي منتشر نمود و در آن كارشناسان اسرائيلي را مسئول طراحي و اجراي اين حمله دانست. ويروس به هدف خود رسيد و عملكرد سانتريفيوژهاي مركز غني سازي اورانيوم نطنز را با مشكل مواجه كرد. ساختار اين ويروس بسيار پيچيده بود. بخشي از فعاليت هاي آن شامل از كار انداختن 984 دستگاه مربوط به هم بود.
بنا بر ادعاي اين روزنامه غربي، زماني كه بازرسان بين المللي اتمي در اواخر سال 2009 از اين مركز غني سازي ديدن كردند، مشاهده نمودند كه مهندسان ايراني 984 دستگاه را كه تابستان سال قبل كار مي كردند از كار انداخته اند.
در پايان اين نوشته آمده است: «نيويورك تايمز در آخرين ماه هاي دوره رياست جمهوري بوش در مقاله اي كه در ماه ژانويه 2009 منتشر كرد نوشت «بوش قبل از ترك كاخ سفيد اجازه انجام يك عمليات مخفي را براي ايجاد مشكل در سيستم هاي برق و سيستم هاي كامپيوتري مركز نطنز صادر كرده.»
اوباما نيز به نوبه خود قبل از ورود به كاخ سفيد از اين عمليات مطلع شده بود. نيويورك تايمز در مقاله ژانويه 2011 مي افزايد كه اين حملات پايان نيافته اند و ويروس در عناصر ديگري مخفي شده تا بعداً مجدداً فعال شود. به هر حال، ماجراي استاكس نت ادامه دارد و بازهم در مورد آن خواهيم شنيد.»

 



پايگاه اطلاع رساني هابيليان: هيچ كس در پادگان اشرف اجازه سؤال از سرنوشت رجوي ندارد

وخامت اوضاع در گروهك تروريستي منافقين باعث شده است تا سران اين گروهك، اعضاي پادگان اشرف را درباره سؤال پيرامون مسعود رجوي و زنده و مرده بودن يا مخفيگاه او منع كنند.
پايگاه اطلاع رساني هابيليان (خانواده شهداي ترور كشور)، گزارش داد: كساني كه به تازگي توانسته اند از پادگان فرقه اي اشرف فرار كرده و به دنياي آزاد قدم بگذارند مي گويند كه طرح سؤال «مسعود رجوي كجاست» در مناسبات فرقه رجوي، مرز سرخ عبورناپذير محسوب شده و هر كس در هر سطحي چنين سؤالي بپرسد قبل از اين كه پاسخي دريافت كند فورا به عامل نفوذي بودن متهم شده و زير تيغ توهين و افترا خواهد رفت و در اين خصوص، فرقه رجوي عمدا فضا را به گونه اي ساخته كه كسي جرات طرح اين سؤال را به خود راه ندهد.
بر پايه اين گزارش، افراد جدا شده از فرقه مي گويند كه «رجوي كجاست» در ذهن تمامي افراد يك سؤال جدي است ولي اين كه فرقه رجوي از طرح اين سؤال فوق العاده ساده و طبيعي حتي در بالاترين سطوح سازمان، اين چنين وحشت دارد سؤال مهمتري است كه جاي بحث دارد.
گزارشات رسيده از داخل پادگان اشرف و همچنين طيف هواداري منافقين در خارج از كشور حاكي از آن است كه طرح اين سؤال از جانب نيروهاي سازمان، علي رغم حساسيت بالايي كه روي آن وجود دارد روز به روز بيشتر و گسترده تر مي شود و به مشكلي اساسي براي مسئولان فرقه تبديل شده كه بعضا آنها را در برابر عنوان كردن چنين سؤالي يا مشابه آن به شدت ناراحت مي كند، به طوري كه واكنش هاي كاملا عصبي از خود بروز مي دهند.
يكي از جداشده ها از اين فرقه در اين خصوص مي گويد: براي ما- و شايد خيلي هاي ديگر چه در درون و چه در بيرون فرقه- دانستن آدرس محل اقامت مسعود رجوي اصلا حايز اهميت نيست، چون تفاوت چنداني نمي كند كه او در حال حاضر كجا زندگي مي كند اما مهم اين است كه او چقدر در حال حاضر در روند قضاياي فرقه تاثير گذار است و معني واقعي فرار او چيست؟
وي ادامه مي دهد: برخي مي گويند كه او در سنگرهاي ضداتمي داخل پادگان اشرف كه با چندين رديف خاكريز و سيم خاردار محصور شده مستقر است و نيروهاي آمريكايي باقي مانده در داخل اشرف صرفا به منظور حفاظت از او (البته ابتدا در برابر نيروهاي خودش) حضور دارند و عده اي معتقدند كه او همچون مابقي صدامي ها به اردن رفته و در كنار آنان در آنجا مستقر شده است و تعدادي ديگر هم چنين ارزيابي مي كنند كه او به نقطه اي در اروپا يا هر جاي ديگر نقل مكان كرده و زياد هم در امور سازمان منافقين نقش بازي نمي كند و با ثروت هاي هنگفتي كه طي اين ساليان جمع كرده مشغول خوشگذراني است و دست آخر اين كه برخي مي گويند كه او منتظر است تا نام سازمان منافقين از ليست تروريستي آمريكا خارج شود تا خود را نشان دهد.

 



رئيس سازمان بسيج جامعه زنان خبر داد
عضويت پنج ميليون زن ايراني در بسيج

مينو اصلاني از عضويت بيش از پنج ميليون نفر از زنان و دختران كشور در بسيج و مشاركت در زمينه هاي آموزشي، فرهنگي و فني و حرفه اي خبر داد.
رئيس سازمان بسيج جامعه زنان روز سه شنبه در نشست خبري اعلام روز بسيج زنان با بيان اينكه 300 هزار مدير زن در سازمان بسيج عضو هستند گفت: حتي در يك پايگاه مقاومت، تعداد 1500 نيروي سازماندهي شده وجود دارد كه مديريت آن برعهده زنان است.
وي خاطر نشان كرد: بسيج در شهرهاي كوچك براي توانمندسازي زنان، برنامه هاي آموزش فني و حرفه اي برگزار مي كند.
رئيس سازمان بسيج جامعه زنان ادامه داد: بيش از چهار هزار هسته پژوهشي نيز در اين سازمان تشكيل شده كه وظيفه تحقيق و بررسي درخصوص آسيب هاي اجتماعي، طلاق و... را برعهده دارند.
وي همچنين از برگزاري 19 كنگره فاطمه شناسي به عنوان محور ديگر فعاليت هاي بسيج ياد و خاطر نشان كرد: بيش از هشت هزار اثر فاخر نيز درخصوص زندگي حضرت فاطمه زهرا(س) توليد شده است.
اصلاني، شهادت هفت هزار زن ايراني را به عنوان جلوه اي از ايثار و جانفشاني بانوان در دفاع از ميهن اسلامي خواند و گفت: سازمان بسيج زنان در نظر دارد با برگزاري برنامه هايي به معرفي شهيدان بپردازد.
وي تصريح كرد: معرفي شهداي دفاع مقدس از هجمه فرهنگي دشمنان جلوگيري مي كند.
به گزارش ايرنا، رئيس سازمان بسيج جامعه زنان ادامه داد: سال گذشته مريم فرهانيان به عنوان شهيده شاخص سال معرفي شد و براي سال 1390 نيز شهيده «نسرين افضل» معرفي مي شود.
اصلاني اضافه كرد: براي معرفي شهيده نسرين افضل، با شروع سال تحصيلي، ويژه برنامه هايي در سطح مدارس و دانشگاه ها در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اين كه «زنگ شهيده افضل» در هفته اول مهر در مدارس كشور به صدا درمي آيد، گفت: ميثاق نامه هاي اين شهيده نيز در بين دختران توزيع مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14