(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 مرداد 1390- شماره 19997

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تاكيد علامه حسن زاده آملي بر آشنايي جوانان با عرفان اسلامي
احمدي نژاد : دولت انگليس مشغول جنايت عليه مردم خود است
مصلحي: با اقدامات خوب سپاه گروهك تروريستي پژاك در حال نابودي است
از سوي سازمان سنجش شرايط و ضوابط پذيرش اتباع خارجي در آزمون 90 اعلام شد
بروجردي: ايران آمادگي كامل تبادل تجارب با مصر را دارد
تراژدي تحريم هاي هوشمند چگونه آمريكا خبرنگار صداوسيما را با فرمانده سپاه اشتباه گرفت؟!
چشم به راه سپيده
بخشدار آسارا: اختلال تلفن همراه در جاده چالوس برطرف مي شود
رهاسازي 92 ميليون بچه ماهي خاوياري در درياي خزر
اخبار ادبي و هنري
منظومه حيدرباباي شهريار اثر ملي شد
سرگذشت مختار منتشر شد
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي: بيمه تكميلي بازنشستگان تامين اجتماعي امسال اجرايي مي شود
راه اندازي كانون آموزش اصول بشردوستانه در مراكز اصلاح و تربيت جوانان



در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عنوان شد:
تاكيد علامه حسن زاده آملي بر آشنايي جوانان با عرفان اسلامي

گروه ادب و هنر-
علامه حسن زاده آملي با تاكيد بر ضرورت فراهم ساختن زمينه آشنايي جوانان با عرفان ناب اسلامي و حقيقت اسلام، اظهار داشت: پناه بردن به عرفان توحيدي و ناب شيعي فرصت ظهور و بروز عرفان هاي كاذب را از بين مي برد.
اين انديشمند علوم ديني در ديدار با سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، عدم شناخت عرفان ناب اسلامي را زمينه ساز گرايش به عرفان هاي ساختگي دانست و تصريح كرد: دين خدا عرفان است، معرفت الله است و قرآن براي تزكيه و تطهير ما، از جانب خداي متعال آمده است، تا صاحب قلب سليم بشويم.
وي در بخش ديگري از سخنانش به اهميت كتاب و ترويج كتابخواني در كشور اشاره كرد و گفت: كتاب به معني سفره غذاهاي معنوي انسان ها به خصوص براي نسل جوان اجتماع است. كتاب بايد انسان ساز بوده و در تشكيل مدينه فاضله نقش داشته باشد و غرض و منظور نويسنده آن، نشر بذر معارف در نفوس مستعد باشد.
آيت الله حسن زاده از كتاب به عنوان بهترين وسيله براي رسيدن به آرمان هاي ارزشمند دنيوي و اخروي است، ياد كرد و افزود: اهالي قلم در اين عرصه داراي وظيفه بسيار خطير و سنگين هستند و همه بايد بكوشند تا كتاب و كتابخانه در هميشه ايام زنده نگاه داشته شود.
وي تكريم و پاسداشت مقام مشاهير، مفاخر و بزرگان از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را اقدامي بسيار ارزنده و پسنديده توصيف كرد و گفت: اگر امروزه ما به چنين علوم، دانش و پيشرفتي دست يافته ايم، نتيجه تلاش و زحمات بي وقفه و طاقت فرساي دانشمندان و بزرگان گذشته است و بايد شخصيت، منزلت و جايگاه رفيع آنان براساس نسل جديد جامعه معرفي و تبيين شود.
اين استاد فلسفه و حكمت ضمن ابراز اميدواري نسبت به عزت و اعتلاي جوانان كشور و ارتقاي آنها به درجه نامور، فاضل و دانشمند، تصريح كرد: ايجاد مدينه فاضله كامل مستلزم ترويج فرهنگ كتابخواني و حمايت از اهالي قلم در جامعه براي نيل به اين مهم است.
وي با قدرداني از اقدامات موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رشد و ارتقاي جايگاه فرهنگ و هنر در حوزه هاي مختلف، بسترسازي فرهنگي، مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانه و جلوگيري از ورود و نفوذ فرهنگ غربي با توليد و عرضه محصولات فرهنگي و هنري متنوع را از دستاوردهاي مثبت اين وزارتخانه برشمرد.
وي در ادامه نقش كتاب را در پي ريزي تمدن بشري و ساخته شدن آنها مهم و اساسي عنوان كرد و اظهار داشت: كتاب هاي وزين و ارزشمندي كه در جامعه و كتابخانه هاي كشور در رشته هاي گوناگون موجود است و همواره مفيد و مثمرثمر بوده اند، نتيجه زحمات طاقت فرساي بزرگان و دانشمندان گذشته است كه امروز به عنوان ميراث ماندگار در اختيار ما قرار دارد.
علامه حسن زاده تاكيد كرد: كتابت، ثبت تاريخ و وقايع، مكتوب شدن ميراث و آثار نوشته ها باعث شده تا تجربيات، انديشه ها و عقايد گذشتگان، بزرگان و علما نسل به نسل از گذشته تا به امروز برسد كه هر يك از اين آثار بركات و تجربيات ارزشمند و ماندگاري را با خود به ارمغان داشته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با تشريح فعاليت ها و عملكرد آن وزارتخانه در حوزه هاي مختلف فرهنگي و هنري، اظهار داشت: اكنون در دوران جنگ نابرابر نرم فكري قرار داريم و اين شرايط حساس مي طلبد با بكارگيري تمامي ظرفيت ها و فعاليت هاي گسترده فرهنگي و هنري به مقابله با دشمنان بپردازيم.

 



احمدي نژاد : دولت انگليس مشغول جنايت عليه مردم خود است

رئيس جمهور با انتقاد از سكوت سازمان هاي بين المللي در قبال سركوب ها و رفتار وحشيانه دولت انگليس در قبال تظاهرات مسالمت آميز مردم در لندن گفت: اگر يك صدم اين سركوب ها در ساير كشورها اتفاق مي افتاد، اين سازمان هاي مدعي حقوق بشر خود را خفه مي كردند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در پايان جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درخصوص موضع نظام جمهوري اسلامي در قبال سركوب مردم معترض در انگلستان توسط دولت اين كشور اظهار داشت: صبر و طاقت مردم انگليس از اين تبعيض ها و فقر به سر آمده است، از همين رو فرياد مي زنند و مي گويند اميدي به آينده در اين كشور نيست.
رئيس جمهور يادآور شد: اين چه طرز رفتار با مردمي است كه از فقر و تبعيض به ستوه آمده اند، در حالي كه اينها مدعي هستند الگو و معيار زندگي حقوق بشر را به جهان ارائه مي كنند ولي ما زشت ترين رفتارها را در هجمه پليس لندن به مردم اين كشور مي بينيم.
احمدي نژاد خطاب به مسئولين انگليس توصيه كرد كه توجه كنند دنيا عوض شده و دوره اينكه چند خانواده سرمايه دار با استعمار مردم براي خود ثروت اندوزي كنند، به پايان رسيده است.
رئيس جمهور با اشاره به وجود بحران اقتصادي در اروپا، آن را حاصل سياست هاي مديران اروپا و آمريكا دانست و گفت كه چرا مردم بايد تاوان اين مديريت را بپردازند.
«مسئولان انگليس معترضان اين كشور را قاچاقچيان موادمخدر و اراذل و اوباش معرفي مي كنند. سوال اين است كه آيا اين تعداد قاچاقچي موادمخدر در انگلستان وجود دارد كه اگر اينگونه باشد، بايد دور انگلستان يك ديواري كشيده شود و همه آنها محاكمه شوند تا ساير ملت ها در امان باشند».
احمدي نژاد با بيان اينكه دولتمردان انگليس به جاي دخالت در امور ساير كشورها، لشكركشي به افغانستان، ليبي و منطقه ما به فكر حل مشكل مردم خودشان باشند، خاطر نشان كرد: اين سياستمداران كه با استعمار مردمشان براي خود ثروت اندوزي كردند، حساب بانكي خود را به مردم اعلام و از آن سياست ها به نفع مردم خود استفاده كنند.
وي در ادامه سخنان خود مجددا همه را خطاب قرارداد و تاكيد كرد: همه بدانند كه انسان ها بيدار شدند. دوره اي كه 4 نفر در لندن با اعزام نيروي نظامي نصف مردم دنيا را به استعمار بكشند و دوره اي كه با انتشار چند خبر دورغين ذهن مردم را منحرف كنند، گذشته است، بنابراين نصيحت مي كنم رفتار وحشيانه خود را اصلاح كنند، چرا كه اين رفتار وحشيانه با مردم مطلقا قابل قبول نيست.
رئيس جمهور با بيان اينكه سياستمداران انگليس به مردم آزادي و فرصت دخالت در امور اصلي جامعه شان را بدهند، گفت: بنده نگران انفجار اجتماعي در غرب هستم كه كسي نتواند آن را كنترل كند.
احمدي نژاد با اشاره به تحميل جنگ اول و دوم جهاني بر مردم اروپا كه سود آن به جيب سرمايه داران آمريكايي سرازير شد، خاطر نشان كرد: الان دوباره مي خواهند ضرري كه به دنبال سياست هاي غلط اينها به وجود آمده را از جيب مردمشان بردارند كه بنده به مديران اروپايي نصيحت مي كنم كنار مردم بنشينند و حرف آنها را شنيده و عادلانه و عاقلانه تصميم بگيرند.
وي با انتقاد از سكوت سازمان ملل و شوراي امنيت در قبال سركوب مردم انگلستان گفت: اگر يك صدم اين سركوب ها در ساير كشورها اتفاق مي افتاد، اين سازمان هاي مدعي حقوق بشر خود را خفه مي كردند اما بايد پرسيد چرا الان ساكت هستند؟ چه اتفاقي بايد بيفتد كه شما عكس العمل نشان دهيد؟ آيا اصلا مي توانيد حركتي انجام دهيد؟
رئيس جمهور اتفاقات انگلستان را آزمايشي براي كارآمدي سازمان ملل و شوراي امنيت دانست و خطاب به آنها اظهار داشت: اگر نمي توانيد در مقابل اين اتفاقات كاري انجام دهيد، يعني نمي توانيد دنيا را اداره كنيد.
احمدي نژاد افزود: حرف هاي ما دلسوزانه است چرا كه مي خواهيم همه انسان ها در آرامش زندگي كنند.
رئيس جمهور با اشاره به كشته شدن بيش از 100 ميليون انسان طي قرن گذشته گفت كه اين كشت و كشتار حاصل مديريت حاكم بر جهان بود.
احمدي نژاد افزود: كينه ورزي، فاصله طبقاتي و فقر قريب به 3 ميليارد انسان كه يك ميليارد و 200 ميليون نفر آن در فقر مطلق هستند، حاصل مديريت حاكم بر جهان است كه صدسال و قبل از آن 300 سال سيستم سرمايه داري به وجود آمد و همه انسان ها را كارگر خود قرار داد كه در آن حرف ملت ها شنيده نمي شود و امروز جلوه روشن آن را در انگلستان مي بينيم.
وي همچنين با اشاره به مصاحبه خبرنگار يورونيوز با وي گفت: اين خبرنگار در خصوص اپوزيسيون در ايران از بنده پرسيد كه من جواب دادم آيا در خود اين كشورهاي غربي اپوزيسيون وجود دارد كه آن خبرنگار گفت بله، در حالي كه به اعتقاد بنده همه اين سياستمداران يكي هستند و اپوزيسيون همان مردم و توده هاي مردم هستند كه امروز در خيابان هاي لندن كتك مي خورند.
رئيس جمهور بر ادامه اين گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به قحطي به وجود آمده در سومالي شاهد هيچ گونه اجماع جهاني نيستيم؛ بايد چه كرد؟ يادآور شد: اين هم از نمادهاي همان مديريت حاكم بر جهان است.
احمدي نژاد ادامه داد: اگر به دولت آمريكا و ناتو گفته شود 10 هزار بمب را بر سر مردم ليبي بريزيد، يك روزه اين كار را انجام مي دهند اما الان كه گفته مي شود به مردم سومالي كمك كنيد، 6 ماه طول مي كشد كه اين اشكال از مديريت و سيستم حاكم بوده و معلوم است نمي توانند اين كار را بكنند چرا كه فكر آن را نكردند.
وي در همين زمينه ادامه داد: ليبي را مي بينيم كه بمب باران مي كنند. ما مي گوييم با اين هواپيماها به جاي بمباران ليبي موادغذايي به مردم سومالي برسانيد و ما حاضريم در اين كار مشاركت كنيم.
رئيس جمهور به اختصاص 25ميليارد تومان كالا براي ارسال به مردم قحطي زده ليبي اشاره و خاطر نشان كرد: از مردم مان نيز مي خواهيم به مردم سومالي كمك كنند.
احمدي نژاد دليل عدم كمك آمريكا و اروپا را به مردم قحطي زده سومالي را نبود سود مادي در اين كار براي آنها دانست و گفت: نگاه آنها به اين موضوعات انساني نيست و انسان ها برايشان اولويت ندارد و اولويت آنها ديد خودشان است. اميدوارم با همت همه ملت ها اين مشكلات به صورت ريشه اي حل شود.

 



مصلحي: با اقدامات خوب سپاه گروهك تروريستي پژاك در حال نابودي است

وزير اطلاعات با اشاره به عمليات مقتدرانه نيروي زميني سپاه عليه مواضع گروهك تروريستي پژاك در شمال غربي كشور اعلام كرد كه اين گروهك در حال اضمحلال است.
حجت الاسلام «حيدر مصلحي» ديروز در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران مبني بر اينكه پيگيري هاي به عمل آمده درخصوص گروهك تروريستي پژاك به كجا رسيده است؟ گفت، با اقدامات خوبي كه سپاه براساس مصوبات انجام داده موفقيت هاي خوبي به دست آمده و گروهك پژاك در حال اضمحلال است.
وي با بيان اينكه جلوي اقدمات گروهك پژاك و ضربه به نظام مقدس جمهوري اسلامي گرفته شده است، گفت: با حركت خوب سپاه در مقابل گروهك پژاك قطعا وضعيت اين گروهك به سمت اضمحلال پيش خواهد رفت.
وزير اطلاعات در پاسخ به سوال ديگري درخصوص سرانجام پيگيري عاملين ترور شهيد رضايي نژاد گفت، سرنخ هايي در اين خصوص به دست آورده ايم كه اميدواريم اين سرنخ ها ما را به نتيجه مطلوب برساند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا طبق سرنخ هاي به دست آمده دخالت رژيم صهيونيستي در اين ترور به دست آمده است؟ اظهار داشت: براساس سرنخ هايي كه ما دنبال مي كنيم، هنوز به اين نتيجه نرسيده ايم اما اگر رژيم صهيونيستي در اين ترور دخالت داشته باشد، بايد اعلام كنند اما هنوز چنين چيزي را نگفته اند.
وي در پاسخ به سوالي درباره احتمال سوءاستفاده دشمن از فضاي انتخابات آينده نيز اظهار داشت: بنده گفته بودم همانطور كه در انتخابات 88 ديديم، سرويس هاي جاسوسي دشمنان از طريق شبكه هاي اجتماعي به دنبال ايجاد غائله هستند كه ما در اين خصوص جاسوس هاي آمريكايي را شناسايي و به آنها ضربه زديم و ضربه هاي ديگري نيز خواهند خورد.
وي درخصوص برخورد دولت انگليس با مردم معترض اين كشور نيز يادآور شد: وقتي كه كسي از انگليس به خاطر فقر و تبعيضي كه مشاهده مي كند، از طرف سيستم امنيتي اين كشور به قتل مي رسد، اين اقدامات لطف الهي براي روشن شدن چهره پنهان دولت هاي غربي است كه مدعي حقوق بشر و طرفداري آزادي بيان دارند.

 



از سوي سازمان سنجش شرايط و ضوابط پذيرش اتباع خارجي در آزمون 90 اعلام شد

سازمان سنجش آموزش كشور شرط اصلي پذيرش اتباع خارجي در آزمون سراسري را داشتن يكي از مدارك اقامتي يا شناسايي معتبر و داشتن معدل مناسب در ديپلم نظام جديد يا قديم دانست.
بنابر گزارش سازمان سنجش، اتباع غيرايراني مقيم ايران منوط به داشتن يكي از مدارك اقامتي يا شناسايي معتبر ذيل در گزينش شركت داده مي شوند: گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، دفترچه پناهندگي سياسي، داشتن كارت هويت ويژه معتبر، كارت هويت ويژه اتباع غيرايراني داراي اعتبار در سال 1389، صادره از سوي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور و برگ خروج از كشور مدت دار مرحله چهارم آمايش، صادره از سوي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور.
براساس اين شيوه نامه دارا بودن معدل كل حداقل 14 از 20 در ديپلم سه ساله براي داوطلبان نظام جديد و داشتن همين معدل در كارنامه ديپلم براي داوطلبان نظام قديم آموزش متوسطه از ديگر شرايط براي پذيرش مي باشد.
جمهوري اسلامي ايران هيچ گونه تعهدي در خصوص اقامت خانواده پذيرفته شدگان به استثناي همسر و فرزند داراي اقامت قانوني دانشجو ندارد.
به استثناي دارندگان دفترچه پناهندگي سياسي و آن دسته از دانشجوياني كه بنا به دلايل موجه، قادر به عزيمت به كشور متبوع خويش نباشند، ثبت نام و ادامه تحصيل ساير پذيرفته شدگان در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور، منوط به انجام تشريفات قانوني خروج از كشور و اخذ گذرنامه با رواديد تحصيلي معتبر است.
كليه پذيرفته شدگان غيرايراني آزمون سراسري در دوره هاي روزانه، مطابق مصوبات وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ملزم به پرداخت شهريه تحصيلي حداكثر به ميزان 80درصد شهريه هاي دوره هاي نوبت دوم (شبانه) مي باشند.
پذيرش اتباع غيرايراني در رشته هايي كه منجر به ايجاد تعهدات استخدامي براي جمهوري اسلامي ايران نمايد و همچنين رشته هاي تحصيلي: فيزيك اتمي، فيزيك (گرايش هسته اي)، مهندسي هسته اي، مهندسي تسليحات، مهندسي فناوري اطلاعات (گرايش امنيت اطلاعات، امنيت شبكه، مخابرات امن)، مهندسي هوافضا (كليه گرايش ها)، مهندسي شيمي (گرايش صنايع پالايش، پتروشيمي، شيميايي، معدني، گاز، عمليات پتروشيمي)، مهندسي نگهداري هواپيما (هوانوردي، خلباني، مراقبت پرواز، نمايش و نگهداري هواپيما)، الكترونيك هواپيمايي، مهندسي فرماندهي و كنترل هوايي، تكنيك حوزه هاي نظامي، علوم و فنون هوانوردي، خلباني هليكوپتر، مهندسي تعمير و نگهداري هليكوپتر، اطلاعات نظامي، اويونيك هواپيما، علوم نظامي، ناوبري و فرماندهي كشتي، مديريت و كميسر دريايي ممنوع است.
اتباع غيرايراني پذيرفته شده در هر يك از رشته هاي تحصيلي منحصرا مي بايست واجد شرايط و ضوابط اعلام شده فوق باشند. در غير اين صورت قبولي آنان كان لم يكن تلقي شده و از ثبت نام و ادامه تحصيل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

 



بروجردي: ايران آمادگي كامل تبادل تجارب با مصر را دارد

سرويس سياسي-
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران آمادگي كامل براي برقراري رابطه و تبادل تجارب با مصر را دارد.
«علاءالدين بروجردي» كه در صدر هياتي پارلماني از كشورمان به مصر سفر كرده است طي يك كنفرانس خبري با اصحاب رسانه در محل اقامت رئيس دفتر حافظ منافع كشورمان در قاهره با اشاره به ملاقاتش با دكتر نبيل العربي و تسليم دعوتنامه رسمي كنفرانس بين المللي فلسطين گفت: مساله فلسطين براي جمهوري اسلامي ايران و همه امت اسلامي مساله مهمي تلقي مي شود و به همين دليل از سي سال پيش حضرت امام خميني(ره) آخرين جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كردند.
بروجردي در مورد ديدارش با نبيل العربي نيز خاطر نشان كرد: در ديدار با دكتر نبيل عربي فرصت خوبي بود كه تحولات جاري برخي كشورهاي عربي را مورد بررسي قرار دهيم و تحولات ليبي، يمن و سوريه در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت. اميدواريم كه هر چه سريعتر شاهد برقراري آرامش و امنيت در اين كشورها در جهت حفظ منافع اين كشورها و امت اسلامي باشيم.
وي ادامه داد: از ديد جمهوري اسلامي تحولات مصر مادر تحولات منطقه است و به همين دليل ملت بزرگ مصر سرنوشت مصر و خاورميانه را در دست گرفته اند و اميدواريم كه با توفيقات الهي انتخابات مجلس و رياست جمهوري مصر با موفقيت صورت گيرد.
خبرنگاري از بروجردي درباره شرايط لازم براي عادي سازي روابط ايران و مصر سوال كرد كه وي در پاسخ گفت: ما معتقديم كه قبل و بعد از انقلاب در مصر يكسان نيست و رابطه هم نبايد اينطور باشد و بايد تغيير كند. براي ما هيچ شرطي براي رابطه وجود ندارد و من فكر نمي كنم مصر بعد از انقلاب هم شرطي داشته باشد. البته ما شرايط كنوني را درك مي كنيم كه تمام توجه ها به انتخابات و شرايط خاص اين دوران دوخته شده است و بايد به مصر فرصت داده شود. با اين حال ما آماده گفت وگو در مورد همه موضوعات هستيم.
بروجردي افزود: من فكر مي كنم رابطه دو كشور به سمت مستحكم تر شدن است و من فكر مي كنم كه ما جشن برقراري رابطه دو كشور را به زودي در مصر و قاهره برگزار مي كنيم.
خبرنگار ديگري درباره شايعاتي درباره تلاش ايران براي گسترش تشيع سوال كرد كه بروجردي در اين باره گفت: فكر مي كنم كه اين تبليغات دروغين دشمنان مشترك شيعه و سني است. زيرا ما اگر سياست شيعي كردن سني ها را داشتيم در ايران سني هاي زيادي داريم كه هيچ تلاشي براي شيعه كردن آنها نداريم و برعكس به آنان كمك مي كنيم كه مدارس و مساجد خود را داشته باشند. اين مساله اصلا موضوعيت ندارد و براي ما وحدت اسلامي مهم است، اما دشمنان اسلام تلاش مي كنند كه با طرح اين مسائل ما را از مسير اصلي وحدت منحرف كنند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به سوالي درباره تحولات سوريه نيز گفت: در مورد سوريه ما در برابر دو انتخاب قرار داريم؛ اول آن كه سوريه را در دهان گرگي به نام آمريكا قرار دهيم و شرايط را به گونه اي رقم بزنيم كه ناتو به اين بهانه عليه سوريه حمله كند كه اين بدين معناست كه ما در جهان اسلام مصيبتي بر مصيبت هاي ديگرمان اضافه خواهيم كرد و اين برخلاف مصالح جهان اسلام است. انتخاب دوم اين است كه در سوريه به پايان درگيري ها كمك كنيم و نبايد از ياد ببريم كه اصلاحات پيشنهادي دولت سوريه آن هم در كشوري كه نظام ده ها سال است تك حزبي است پيشنهادات قابل توجهي است. بنابراين ايران با اينكه سوريه طعمه آمريكا شود مخالف است و معتقديم كه مصالح امت اسلام حكم مي كند كه بسيج شويم تا سوريه را به عنوان مركزي از مقاومت فلسطين استوار نگه داريم. بنابراين ما نظريه آقاي نبيل العربي در مورد گفت وگو و اصلاح را قبول داريم.
بروجردي در پاسخ به خبرنگاري در مورد موضع ايران در قبال مواضع اخير تركيه در سوريه مبني بر اين كه اخيرا تركيه عليه بشار اسد مواضعي داشته كه متفاوت از گذشته است و حتي مدعي كمك ايران به سوريه شده است موضع شما در قبال اين اقدامات تركيه چيست؟ گفت: اولا موضوع انتقال اسلحه از ايران به سوريه كاملا كذب است و ما فكر مي كنيم كه تركيه بايد آرامش بيشتري در برابر حوادث مهم اتخاذ كند و زبان تهديد و هشدار كمكي به حل مشكل نمي كند، البته ما آماده ايم به برادران مسلمان و همسايه مان در تركيه در اين رابطه كمك كنيم همچنان كه در مسايل مربوط به عراق ما همكاري هاي مثبتي با تركيه داشته ايم.

 



تراژدي تحريم هاي هوشمند چگونه آمريكا خبرنگار صداوسيما را با فرمانده سپاه اشتباه گرفت؟!

سرويس سياسي-
دولت آمريكا در راستاي اجراي تحريم هاي هوشمند عليه جمهوري اسلامي ايران، با بلوكه كردن پول «جعفر عزيزي» خبرنگار صداوسيما در برلين، وي را با فرمانده كل سپاه اشتباه گرفت.
براساس مقاله اي كه حسن عابديني مديركل اخبار خارجي واحد مركزي خبر در وبلاگ خود نوشته، ماجرا از اين قرار است كه «جعفر عزيزي» خبرنگار صداوسيما در برلين مبلغ 5 هزار دلار براي «ابراهيم شكوري» خبرنگار صداوسيما در نيويورك حواله مي كند كه بلافاصله توسط شبكه هاي امنيتي و بانكي آمريكا بلوكه مي شود.
شكوري كه از نرسيدن حواله ناراضي بوده جريان را از بانك مقصد در نيويورك پيگيري مي كند كه در پاسخ به وي گفته مي شود «عزيز جعفري» در فهرست تحريم ها عليه ايران قرار دارد.
پس از مدتي روشن مي شود كه سيستم اطلاعاتي و امنيتي غرب «جعفر عزيزي» خبرنگار صداوسيما را با سردار «عزيز جعفري» فرمانده سپاه پاسداران اشتباه گرفته است.
«عزيز» اسم مستعاري است كه براي فرمانده سپاه به كار برده مي شود اما اسم اصلي وي محمدعلي است.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر كه با رحلت بانوي بزرگوار اسلام، حضرت خديجه كبري سلام الله عليها همزمان است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

شايد اين جمعه بيايد...
خبر آمد خبري در راه است
سرخوش آن دل كه از آن آگاه است
شايد اين جمعه بيايد... شايد
پرده از چهره گشايد... شايد
دست افشان... پاي كوبان مي روم
بر در سلطان خوبان مي روم
مي روم بار دگر مستم كند
بي سروبي پا و بي دستم كند
مي روم كز خويشتن بيرون شوم
در پي ليلا رخي مجنون شوم
هر كه نشناسد امام خويش را
بر كه بسپارد زمان خويش را
با همه لحن خوش آواييم
در به در كوچه ي تنهاييم
اي دو سه تا كوچه زما دورتر
نغمه ي تو از همه پرشورتر
كاش كه اين فاصله را كم كني
محنت اين قافله را كم كني
كاش كه همسايه ي ما مي شدي
مايه ي آسايه ي ما مي شدي
هر كه به ديدار تو نايل شود
يك شبه حلال مسائل شود
دوش مرا حال خوشي دست داد
سينه ي ما را عطشي دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت
شعله به دامان سياوش گرفت
نام تو آرامه ي جان من است
نامه ي تو خط اوان من است
اي نگهت خاست گه آفتاب
در من ظلمت زده يك شب بتاب
پرده برانداز ز چشم ترم
تا بتوانم به رخت بنگرم
اي نفست يار و مدد كار ما
كي و كجا وعده ي ديدار ما
دل مستمندم اي جان به لبت نياز دارد
به هواي ديدن تو هوس حجاز دارد
به مكه آمدم اي عشق تا تو را بينم
تويي كه نقطه ي عطفي به اوج آيينم
كدام گوشه ي مشعر
كدام كنج منا
به شوق وصل تو در انتظار بنشينم
اي زليخا دست از دامان يوسف بازكش
تا صبا پيراهنش را سوي كنعان آورد
ببوسم خاك پاك جمكران را
تجلي خانه ي پيغمبران را
خبر آمد خبري در راه است
سرخوش آن دل كه از آن آگاه است
شايد اين جمعه بيايد... شايد
پرده از چهره گشايد...
شايد
مرحوم آقاسي

غروب باراني
امروز آقا، بي تو جور ديگري بود
حتي نگاه ياسها، نيلوفري بود
خورشيد مثل پنج شنبه پا نمي شد
انگار بين رختخوابش بستري بود
برشانه هاي شمع ها در اول صبح
تابوت يك پروانه ي خاكستري بود
وضعيت آب و هوا مثل هميشه
مثل هواي جمعه ي پشت سري بود
اينكه غروب است و كمي بارانيم، نه
از اولش همه روز گريه آوري بود
در چشمهايم، التماس آخرينم
ما را به سمت «چشمهايت مي بري؟» بود

 



بخشدار آسارا: اختلال تلفن همراه در جاده چالوس برطرف مي شود

كرج- خبرنگار كيهان:
مشكل اختلال آنتن دهي تلفن همراه در جاده كرج - چالوس و روستاهاي اين بخش با نصب دكل مخابراتي «بي تي اس» برطرف مي شود.
بخشدار آسارا با بيان اين خبر گفت: به دليل كوهستاني بودن منطقه آسارا، با وجود استقرار چند دكل مخابراتي، آنتن دهي در برخي از نقاط جاده كرج- چالوس داراي اختلال و روستاهاي اين بخش بدون آنتن دهي تلفن همراه است.
محسن محمدي سيرايي افزود: در نشستي با نمايندگان و رؤساي اداره هاي راه و ترابري، برق و ارتباطات سيار، مشكلات مرتبط با نبود آنتن دهي در برخي از نقاط بررسي و مقرر شد براي رفع اين مشكل دكل مخابراتي «بي تي اس» در بالاترين ارتفاع منطقه در قله كسيل چال نصب مي شود.
وي اظهار داشت: در بازديد ميداني از محل مورد نظر از سوي نمايندگان اداره هاي مرتبط مقرر شد، اداره راه و ترابري گچسر نسبت به احداث 400 كيلومتر راه براي دسترسي به قله كسيل چال، نصب دكل «بي تي اس» و دوربين هاي ترافيكي اداره راه و بي سيم ادارات هرچه سريع تر اقدام كنند.

 



رهاسازي 92 ميليون بچه ماهي خاوياري در درياي خزر

گرگان-خبرنگار كيهان:
مدير كل شيلات گلستان گفت: در سال جهاد اقتصادي بيش از 92 ميليون قطعه انواع بچه ماهي خاوياري و استخواني در اين استان توليد و در دو رودخانه منتهي به درياي خزر رهاسازي شد.
علي اكبر پاسندي اظهار داشت: براساس برنامه هاي توليدي كه از سوي سازمان شيلات ايران به اين اداره كل ابلاغ شده بايد در سال 1390 تعداد 73 ميليون و 900 هزار قطعه انواع بچه ماهيان خاوياري و استخواني در استان توليد مي شد.
وي افزود: با تلاش كارشناسان و نيروهاي برجسته سه مركز بازسازي ذخاير آبزيان در سال 1390 كه مزين به نام سال جهاد اقتصادي از سوي رهبر معظم انقلاب است و با توجه به برنامه ابلاغ شده از سوي سازمان شيلات ايران با رشد 5/24درصدي نسبت به برنامه، 92 ميليون و 56 هزار و 405 قطعه انواع بچه ماهي خاوياري و استخواني توليد و در دو رودخانه منتهي به درياي خزر در استان رهاسازي شد.
مدير كل شيلات استان گلستان افزود: از مجموع بچه ماهيان رهاسازي شده به ترتيب بچه ماهي كلمه، سفيد، كپور دريايي و قره برون بيشترين سهم را به خود اختصاص داده و بقيه مربوط به ساير گونه هاي خاوياري از جمله فيل ماهي، چالباش و شيپ هستند.
پاسندي خاطرنشان كرد: به دليل مهاجرت عمده ماهيان باارزش اقتصادي درياي خزر به ويژه ماهيان خاوياري به رودخانه ها براي تخم ريزي اين قسمت از اكوسيستم آبي به عنوان شريان حياتي درياي خزر محسوب شده و براي حفظ منابع زنده و تنوع زيستي درياي خزر از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اين مسئول افزود: نظر به شوري آب دريا و عدم زاد و ولد انواع ماهيان خاوياري و استخواني در دريا، رودخانه ها به عنوان زايشگاه طبيعي ماهيان محسوب مي شوند به طوري كه يكي از مشكلات عديده در زمان رهاسازي بچه ماهيان نبود آب پايه جاري در اين رودخانه ها است كه اين موضوع حمايت جدي مسئولان استان خصوصا محيط زيست و آب منطقه اي را براي برطرف كردن اين معضل مي طلبد.

 



اخبار ادبي و هنري

كارگردان فيلمفارسي، «پايان نامه» را هدف تمسخر قرار داد
در ادامه حملات فتنه گران و ضدانقلابيون به فيلم «پايان نامه» اين بار بهمن فرمان آرا اين فيلم ضد فتنه را هدف تمسخر قرار داد.
به گزارش خبرنگاركيهان، اين كارگردان كه در كارنامه اش توليد چند فيلم مستهجن دارد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي مدتي را از كشور خارج شده بود، در يادداشتي عصبانيت خود را از فيلم «پايان نامه» بروز داد.
اين كارگردان درجه سه سينماي ايران كه فيلم هايش همواره با قهر مخاطب مواجه شده همچنين به حمايت كمپاني هاي سرمايه داري آمريكا از فيلم «جدايي نادر از سيمين» اعتراف كرده است.
فرمان آرا در اين يادداشت كه به بهانه انتخاب فيلم از ايران براي جشنواره اسكار در يكي از روزنامه هاي زنجيره اي منتشر شده، با لحني كه نشانه ضعف و استيصال و همچنين فقدان استدلال و منطق است نوشته: امسال هر فيلمي جز «جدايي نادر از سيمين» كانديداي كشور ايران باشد، اتلاف وقت است چون اين فيلم علاوه بر موفقيت مالي هنري، پخش كننده مهمي دارد به نام سوني كلاسيك و در ضمن براي فستيوال نيويورك انتخاب شده كه خودش به اندازه پنج ميليون دلار تبليغ مجاني نصيب اين فيلم مي كند. البته اين موفقيت ها به معني آن نيست كه «جدايي نادر از سيمين» حتما جزو فيلم هاي منتخب اسكار خواهد بود و اگر باشد حتما برنده خواهد شد ولي با پشتيباني شركت مهمي چون سوني كلاسيك حتما شانس بيشتري خواهد داشت تا فيلمي مثل «پايان نامه» كه احتمال انتخاب آن به خاطر ارتباطات تهيه كننده و معاونت سينمايي بسيار زياد است.
گفتني است يكي از ساخته هاي فرمان آرا، شازده احتجاب است كه در آن صحنه اي زشت به تصوير درآمده كه در ساير فيلم هاي مستهجن و مهوع سينماي طاغوت نظيرش ديده نمي شود!
عيادت رئيس صداوسيما و مدير بنياد فارابي از محمدعلي كشاورز
رئيس سازمان صداوسيما و مديرعامل بنياد سينمايي فارابي از «محمدعلي كشاورز» بازيگر پيشكسوت سينما و تلويزيون عيادت كردند.
سيدعزت الله ضرغامي، رئيس رسانه ملي روز سه شنبه در بيمارستان آتيه حضور پيدا كرد و از نزديك وضعيت درمان كشاورز را بررسي كرد.
احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي نيز روز گذشته از «محمدعلي كشاورز» عيادت به عمل آورد.
گفتني است، محمدعلي كشاورز در اثر شكستگي استخوان ران در بخش مراقبت هاي ويژه بستري شده است. گروه ادب و هنر روزنامه كيهان براي اين هنرمند ارزنده كشورمان آرزوي بهبود فوري و حضور مجدد در عرصه بازيگري را دارد.
تهيه بسته سياستگذاري ترويج كتابخواني
معاون امور فرهنگي، از تهيه و تدوين نقشه راه براي گسترش كتابخواني در جامعه در قالب «بسته كامل سياستگذاري فرهنگي و اجرايي ترويج كتابخواني» براي سازمانهاي متولي امور كتاب و كتابخواني به منظور تحقق منويات مقام معظم رهبري خبر داد.
بهمن دري اضافه كرد: پس از برگزاري جلسات متعدد كارشناسي و ارائه راهكارهاي عملياتي با هدف سياستگذاري واحد در حوزه كتابخواني، درنظر داريم بسته اي را به عنوان نقشه راه براي متوليان امور كتاب و كتابخواني تبيين كنيم. معاون امور فرهنگي ارائه راهكارهاي نوين تبليغ كتاب، نحوه معرفي كاربردي كتاب، انجام سير مطالعاتي و ساماندهي توزيع كتاب را به عنوان مهمترين موضوعات اين بسته فرهنگي ياد كرد. وي ادامه داد: بهره گيري از تمام ظرفيت ها و امكانات و ارائه يك نقشه راه براي تمام مسئولان حوزه كتاب از ديگر مواردي است كه در اين بسته پيش بيني شده است. دري ارائه راهكار براي ساماندهي موضوع ماليات نشر، تبليغ نوين كتاب در رسانه ملي و هزينه پست را از ديگر اقداماتي دانست كه به صورت جدي در اين بسته مورد توجه قرار گرفته است. دري همچنين از تشكيل كارگروه ويژه كتاب، برطرف كردن مشكلات توزيع و ارائه تسهيلات براي كتابفروشي ها به عنوان مهمترين موضوعات پيگيري شده در معاونت امور فرهنگي در چند هفته گذشته خبر داد و گفت: اميد است با تشكيل اولين جلسه مشترك بين تمامي نهادها و سازمانهاي مرتبط با كتابخواني بتوانيم سياستي واحد در اين حوزه اتخاذ كنيم و براساس اين نقشه راه هرچه زودتر اقدامات و برنامه هاي تدوين شده را اجرايي نماييم.
پيشكسوتان و خادمان قرآن تجليل مي شوند
دهمين برنامه عمري با قرآن، با تجليل از پيشكسوتان، خادمان و چهره هاي قرآني، برگزار مي شود.
در اين برنامه خادمان و چهره هاي قرآني نظير حجت الاسلام والمسلمين حسين انصاريان (رشته ترجمه و تفسير قرآن)، طيبه يزدي (فعال بانوان قرآني در رشته آموزش)، علي سياح گرجي (رشته قرائت قرآن)، بهمن جاهي (رشته مديريت قرآني)، محمدرضا صلح جو (رشته آموزش قرآن) و شهريار بحراني (هنرمند قرآني) تجليل خواهند شد.
اين برنامه به همت فرهنگسراي قرآن سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران روز جمعه 21مرداد از ساعت 30:18 در تالار حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار خواهد شد.

 



منظومه حيدرباباي شهريار اثر ملي شد

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي از ثبت منظومه حيدربابا در فهرست ميراث ناملموس آثار ملي كشور خبر داد.
به گزارش مهر، تراب محمدي صبح ديروز اظهار داشت: حيدرباباي شهريار ايران مجموعه كاملي از رسم ها و آيين هاي سنتي مردم آذربايجان است و با تلاش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اين اثر جاودانه استاد محمد حسين بهجت تبريزي متخلص به شهريار كه به اكثر زبانهاي مردم دنيا ترجمه شده است، در حافظه معنوي مردم ايران ماندگارتر شد.
وي افزود: استاد شهريار در اشعار فارسي و آذري خود از افسانه ها، داستان ها، باياتي ها، متلها، امثال و حكم و ديگر عناصر فولكور آذربايجان با مهارت و ملاحت تمام استفاده كرده است.
تراب محمدي بيان كرد: گستره استفاده از منظومه حيدربابا و برپايي آيين ها و مراسم ذكر شده در آن در تمام نقاط آذري زبان صورت مي گيرد، اما در نقاط روستايي برگزاري آنها چشمگيرتر است.

 



سرگذشت مختار منتشر شد

مدير روابط عمومي پژوهشكده باقرالعلوم از چاپ سرگذشت مختار در كتاب حاكمان شيعه در بستر تاريخ توسط اين پژوهشكده خبر داد.
به گزارش روابط عمومي پژوهشكده باقرالعلوم، سيدروح الله دعايي اظهار داشت: كتاب حاكمان شيعه در بستر تاريخ با موضوع حكومت مختار ثقفي، علويان طبرستان، حمدانيان، آل بويه، سربداران، صفويان و تيپوسلطان به رشته تحرير درآمده است.
مدير روابط عمومي پژوهشكده باقرالعلوم(ع) با ارائه توضيحاتي در مورد اين كتاب افزود: رشته نوشته هاي اين كتاب، مجموع چند اثر مستقل است كه موضوع آنها گزارش واقعيت هاي تاريخي حكومت زمامداران شيعه بوده كه اكنون در مجموعه اي منسجم و با عنوان «حاكمان شيعه» ارائه شده است.
مدير روابط عمومي پژوهشكده باقرالعلوم خاطرنشان كرد: عناوين اين كتاب شامل «مختار ثقفي رايت اميد»، «علويان طبرستان (پرچمداران امر به معروف)»، «حمدانيان (اولين مدافعان قدس)»، «آل بويه (حاميان فرهنگي تشيع)»، «سربداران»، «صفويان (نماد اقتدار ايران)» و «تيپوسلطان (سفير رهايي) است.
كتاب حاكمان شيعي در بستر تاريخ به قلم گروهي از نويسندگان در سال 1390 با شمارگان 3000 نسخه در 991 صفحه به همت پژوهشكده باقرالعلوم عليه السلام منتشر شده است.

 



مديرعامل سازمان تامين اجتماعي: بيمه تكميلي بازنشستگان تامين اجتماعي امسال اجرايي مي شود

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي گفت: بيمه تكميلي بازنشستگان اين سازمان از اول مهر ماه سال جاري به صورت يكسان در سراسر كشور اجرايي خواهد شد.
به گزارش ايرنا «رحمت الله حافظي» ديروز در جمع تشكل هاي كارگري و بازنشستگي استان البرز در كرج افزود: افزايش ميزان حقوق پرداختي به بازماندگان بازنشستگان تامين اجتماعي نيز تا پايان ماه جاري اعمال مي شود.
وي گفت: هماهنگي هاي لازم براي اصلاح قوانين تامين اجتماعي و كار با وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي صورت گرفته و تا پايان سال جاري اجرايي مي شود.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي درخصوص داروهاي مشمول بيمه تامين اجتماعي نيز اظهار داشت: مصوبه هاي شوراي عالي دارو ملاك عمل در اين زمينه بوده و بيمه نقشي در آن ندارد.

 



راه اندازي كانون آموزش اصول بشردوستانه در مراكز اصلاح و تربيت جوانان

رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال احمر از راه اندازي كانون هاي آموزش اصول بشردوستانه در مراكز اصلاح و تربيت نوجوانان كشور خبر داد.
محمدجواد جعفريان اظهار داشت: سازمان جوانان هلال احمر با تفاهمنامه اي كه با كانون اصلاح و تربيت سازمان زندان ها منعقد كرده است در تلاش است تا بتواند با حضور اعضاي ممتاز جوانان، دانشجويان و طلاب اين سازمان به نوجوانان زنداني در اين كانون هاي اصول بشردوستانه هلال احمر و امدادي را آموزش دهد.
وي افزود: در اين راستا اعضاي ممتاز سازمان جوانان هلال احمر در مرحله نخست نوجوانان زير 20 سال كشور كه در كانون هاي اصلاح و تربيت در زندان هاي كشور هستند، آموزش هاي اصول بشردوستانه، امدادي و دگرامدادي ارائه مي كند.
جعفريان تصريح كرد: اين آموزش ها به صورت داوطلبانه صورت مي پذيرد و براي ارتقاي مهارت افراد در زمينه هاي فعاليت بشردوستانه است. نوجواناني كه اين آموزش ها را فراگيرند گواهينامه سازمان جوانان هلال احمر را دريافت مي كنند.
رئيس سازمان جوانان هلال احمر گفت: اين نوجوانان به علت ارتكاب جرائمي در كانون هاي اصلاح و تربيت هستند به همين علت مفاد آموزشي براي آنها تهيه شده است كه اميدواريم بتوانيم تا پايان سال 100 كانون بشردوستانه جمعيت هلال احمر را در مراكز اصلاح و تربيت در همه 31 استان كشور ايجاد كنيم.
وي بيان كرد: آموزش هاي كانون هاي بشردوستانه هلال احمر در مراكز اصلاح و تربيت زندانيان نوجوانان بر مبناي افزايش حس نوعدوستي صورت خواهد پذيرفت تا اين نوجوانان پس از فراغت از زندان بتوانند زمينه هاي فعاليت و مشاركت بهتري را در جامعه كسب كنند.
جعفريان ادامه داد: سازمان جوانان جمعيت هلال احمر در ايام ماه مبارك رمضان و با آغاز ولادت كريم اهل بيت امام حسن مجتبي(ع) با حضور 500 نفر از اعضاي دختر و پسر ممتاز اين سازمان برنامه آموزشي و ايجاد كانون هاي بشردوستانه اصلاح و تربيت را در تهران آغاز مي كند و در مرحله بعد نيز در تلاشيم تا بتوانيم ديگر جوانان بالاي 20 سال را در اين كانون ها مورد آموزش فعاليت هاي بشردوستانه، امدادي و دگرامدادي قرار دهيم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14