(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7 شهریور 1390- شماره 20011

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با پيشنهاد دولت و موافقت مجلس تعطيلات عيد فطر 2 روز شد
خارج از دستور
صالحي به ناتو درباره تهديد سوريه هشدار داد
كوثري: اعلام موضع صريح در برابر فتنه و جريان انحرافي شرط حضور در ليست اصولگرايان است
توصيه امير مؤمنان (ع) به «تلاش در توليد » و « قناعت در مصرف »
صدور حكم اعدام براي عامل ترور شهيد عليمحمدي



با پيشنهاد دولت و موافقت مجلس تعطيلات عيد فطر 2 روز شد

با تصويب نمايندگان از امسال عيد فطر به مدت 2 روز تعطيل خواهد بود.
بررسي لايحه افزايش تعطيلات عيد فطر بالاخره در آخرين روزها، به صحن علني بهارستان رسيد تا به اما و اگرها در رابطه با افزايش تعطيلات امسال پايان دهد.
در همين راستا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز ماده واحده لايحه افزايش تعطيلات عيد سعيد فطر را بررسي و تصويب كردند.
مجلس تصويب كرد از تاريخ تصويب قانون مذكور تعطيلات عيد سعيد فطر به دو روز افزايش يابد. اين مصوبه مجلس با 143 راي موافق، 24 راي مخالف و 7 راي ممتنع به تصويب رسيد.
در اين ارتباط محمدرضا باهنر اعلام كرد كه مجلس روز اول و دوم شوال را تعطيل كرده است، بنابراين اگر روز دوم شوال مصادف با روز تعطيل رسمي بود، دولت حق تعطيل كردن روز سوم را ندارد.
پيش از راي درباره اين لايحه هر يك از موافقين و مخالفين نظرات خود را راجع به آن مطرح كردند. در اين ميان علي مطهري نماينده تهران و حجت الاسلام نوروزي نماينده رباط كريم به عنوان موافق و مصطفي كواكبيان نماينده سمنان و احمد توكلي، نماينده تهران نيز از جمله مخالفين اين لايحه بودند.
در همين راستا احمد توكلي پيشنهادي مبني بر اين كه دولت مكلف شود در ازاي اجراي حكم قانون افزايش تعطيلي عيد فطر ظرف يك ماه، يك روز از تعطيلات رسمي كشور را حذف كند ارائه داد.
وي در توضيح اظهار داشت: اين كه گفته مي شود در تعطيلات، گردشگري افزايش مي يابد و اين امر در رشد اقتصاد موثر است، درست نيست، مگر سهم حمل و نقل مسافر و هتل داري در اقتصاد ملي چند درصد است و آيا اصولا توليد كالا مهمتر است يا توليد خدمات؟
به گفته وي، يك روز تعطيلي خيلي مهم است چون يك ميليون كارگر روزمزد، بي مزد مي شوند و سود توليدكنندگان در اين روز كاهش مي يابد.
وي با بيان اين كه بعضي از تعطيلات واقعا منطق خود را از دست داده است، اين پرسش را مطرح كرد كه آن مردمي كه روز 22 بهمن به راهپيمايي مي آيند روز 12 فروردين كه بايد راهپيمايي برگزار شود كجا هستند؟
توكلي افزود: وقتي يك تعطيلي بي خاصيت مي شود چه اشكال دارد كه آن را حذف كنيم البته بهتر است اين موضوع را دولت بررسي كند و هر كدام از تعطيلات را كه صلاح مي داند و برآيند آن مثبت تر است حذف كند.
ميرتاج الديني، معاون پارلماني رئيس جمهور با اعلام نظر مخالف دولت با اين پيشنهاد گفت: مجموعه تعطيلات رسمي 25 روز است، 15 روز از اين 25 روز مربوط به تعطيلات اسلامي- مذهبي است، 5 روز مربوط به تعطيلات انقلابي و 5 روز تعطيلات ملي است.
به گفته وي، در گذشته نيز بر موضوع حذف يكي از اين تعطيلات فكر شده است ولي نتيجه روشني حاصل نگرديده چون به هر كدام از اين تعطيلات دست بزنيم مباحثي در حاشيه مطرح مي شود.
ميرتاج الديني با بيان اين كه امكان عملي اين پيشنهاد آسان نيست، گفت: با بررسي هاي انجام شده 5 روز از اين تعطيلات عنوان شده با تعطيلات رسمي ديگر مصادف شده است لذا ميانگين تعطيلات رسمي 20 روز است كه در برخي سال ها به 18 روز رسيده است.
وي با بيان اين كه اين آمار در مقايسه با ديگر كشورها تفاوت چنداني ندارد، گفت: مناسب نيست زماني كه هديه اي به ملت داديم و ذائقه آن را شيرين كرديم در جاي ديگر اين تعطيلات را كاهش دهيم. اگر زماني لازم باشد تعطيلات را به طور كامل ساماندهي كنيم بايد اين موضوع همه جانبه بررسي شود.
در نهايت، اين پيشنهاد توكلي تنها 45 راي موافق به خود اختصاص داد و 61 نماينده با آن مخالفت كردند.
تصويب دو فوريت تامين هزينه درماني ايثارگران
نمايندگان مجلس همچنين با 163 راي موافق، 3 راي مخالف و 7 راي ممتنع با دوفوريت طرح اصلاح بند «ب» ماده 44 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران موافقت كردند.
اين طرح كه به امضاي 70 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است، داراي يك مقدمه توجيهي و يك ماده واحده است كه در صورت تصويب نهايي آن به منظور تبيين چگونگي اجرا و اشخاص مشمول بند «ب» ماده 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران بند «ب» مذكور به شرح ذيل اصلاح مي شود:
بند «ب»- 100 درصد هزينه هاي درماني ايثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تكفل آنان به عهده دستگاه اجرايي و صددرصد هزينه هاي درماني ايثارگران غيرشاغل و افراد تحت تكفل آنان به عهده بنياد شهيد و امور ايثارگران است.
تبصره- دولت موظف است اعتبار لازم براي اجراي اين قانون را هر ساله در بودجه سنواتي پيش بيني و در اختيار دستگاه ها و صندوق هاي بازنشستگي و بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار دهد.
مجلسي ها در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه امور گمركي با مراعا ماندن مواد 160 و 163 اين لايحه براي بررسي بيشتر و دقيق تر موافقت كردند كه براين اساس اين مواد به كميسيون اقتصادي پارلمان ارجاع شد.
پيش از مراعا ماندن ماده 160 علي ادياني راد نماينده قائمشهر پيشنهاد حذف اين ماده را ارائه داد كه نمايندگان با آن مخالفت كردند.
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در اين جلسه به مخالفت با پيشنهاد حذف پرداخت و گفت: به تصويب اين ماده هيچ تعهد جديدي را در قانون بودجه 90 ايجاد نمي كند و تصويب آن در جهت طرح تحول اقتصادي در سال جهاد اقتصادي خواهد بود.
پس از سخنان وزير اقتصاد، سيدعلي موسوي جرف نماينده آبادان و سخنگوي كميسيون اقتصادي به توضيحاتي در خصوص اين پيشنهاد پرداخت و ضمن مخالفت با پيشنهاد حذف گفت: گمركات كشور آبروي اين نظام هستند و ما بايد امكانات گمركات كشور را افزايش دهيم، پس بهتر است به پيشنهاد حذف رأي ندهيد.
پس از عدم رأي مجلس به اين پيشنهاد، جمشيد انصاري نماينده زنجان و طارم در مجلس به بيان تذكري با استناد به ماده 157 آئين نامه داخلي مجلس پرداخت و گفت: اين ماده داراي ابهام است و به نظر مي رسد ابتدا بايد تكليف اين ابهامات معلوم شود.
وي افزود: دو درصد تعيين شده براي اقتصاد به گمرك، مشخص نيست كه اين دو درصد با توجه به بودجه فعلي گمرك چقدر خواهد شد.
انصاري همچنين گفت: اين ماده مخالف برنامه پنجم توسعه است و براي تصويب آن بايد مجلس دو سوم رأي دهد.
در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس ضمن وارد دانستن اين تذكر اين ماده را براي بررسي بيشتر مراعا گذاشت و به كميسيون اقتصادي ارجاع داد.
در ماده 160 لايحه امور گمركي آمده است: دو درصد حقوق ورودي وصولي، به عنوان درآمد اختصاصي گمرك جمهوري اسلامي ايران موضوع ماده 14 قانون محاسبات عمومي كشور مصوبه 1366 در بودجه سالانه منظور مي شود. گمرك مي تواند از محل اعتبار درآمد اختصاصي سالانه موضوع اين ماده براساس دستور العملي كه به تصويب وزير امور اقتصادي و دارايي مي رسد، به منظور آموزش، بالا بردن سطح معلولات، ترغيب و تشويق و پاداش كاركنان، هزينه هاي درماني و كمك به صندوق تعاون كاركنان جمعا 30 درصد و براي تجهيز گمرك ها و بناها و ساختمان هاي گمركي و خانه هاي سازماني و انجام تعميرات و اطلاع رساني جمعا 70 درصد هزينه كند.
در بخش ديگري از اين ماده مندرج است: گمرك ايران مكلف است هر 6 ماه يك بار عملكرد اين ماده را به كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ارائه كند.
در تبصره اين ماده عنوان شده است: مصرف 30 درصد اعتبار موضوع اين ماده از شمول قانون محاسبات عمومي كشور و ساير مقررات عمومي دولت مستثني است و تابع قانون نحوه هزينه كردن اعتباراتي است كه از شمول قانون محاسبات عمومي و ساير مقررات دولت مستثني است.
در تبصره دوم اين ماده آمده است: بودجه گمرك جمهوري اسلامي ايران به صورت متمركز در رديف جداگانه اي در قوانين بودجه منظور و تخصيص داده مي شود.
مجلس همچنين ماده 163 لايحه امور گمركي را نيز براي بررسي دقيق تر مراعا گذاشت كه در اين ماده آمده است: از زمان لازم الاجرا شدن اين قانون، قانون امور گمركي مصوب 1350 و آئين نامه اجرايي آن مصوب 1351 هجري شمسي و اصلاحات بعدي آنها، لايحه قانوني راجع به محمولات سياسي و لوازم شخصي متعلق به نمايندگان سياسي ايراني و خارجي مصوب 28 خرداد 1359 هجري شمسي و بندهاي 2، 1 و 3 ماده دو و مواد 14، 12 و 17 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1372 و قانون يكسان سازي تشريفات ورود و خروج كالا و خدمات از كشور مصوب 1382 و ماده 41 قانون ماليات بر ارزش افزوده ( به استثناي تبصره هاي آن) و ماده 4 قانون گذرنامه مصوب 1351 لغو شود.
اين حكم شامل قوانين و مقررات مغايري هم هست كه شمول قوانين و مقررات عمومي بر آنها مستلزم ذكر نام يا تصريح نام است.
ايران طرح گام به گام را
بررسي مي كند
علي لاريجاني هم روز گذشته طي نطق پيش از دستور در صحن علني مجلس خاطر نشان كرد: البته براي صاحب نظران صحنه بين الملل روشن بود كه شعارهاي آقاي اوباما چه درباره فلسطين و چه درباره احقاق حقوق مسلمانان و چه در مورد ايران فريبي بيش نيست و اصولا استراتژي آمريكا حكايت از نوعي سرسپردگي امنيتي به رژيم صهيونيستي دارد.
لاريجاني با بيان اينكه مقام معظم رهبري در ابتداي كار اين رئيس جمهور هشدارهايي را داده بودند، ادامه داد: همين صحنه سازي ها از جانب آمريكا در مسئله هسته اي ايران رخ داد؛ زماني كه رئيس جمهور فعلي آمريكا از طريق نخست وزير تركيه و رئيس جمهور سابق برزيل تقاضاي تبادل سوخت اتمي كرد، مشاهده كرديم كه پس از مذاكرات ايران با اين دو كشور و توافق با آنها يكباره صحنه را به سوي صدور قطعنامه تغيير دادند.
وي تصريح كرد: اينك نيز جمهوري اسلامي طرح گام به گام روسيه در مسئله هسته اي را بررسي خواهد كرد، اما آمريكايي ها بايد بفهمند با كشوري با دانش هسته اي صلح آميز روبرو هستند و اين يك واقعيت است و تلاش در تقليل اين واقعيت خودفريبي و چانه زني در اين زمينه بي حاصل است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت:مجلس شوراي اسلامي ضمن تشكر از حضور پرمعناي ملت ايران در روز قدس، حمايت خود را از ملت هاي به پا خاسته منطقه به خصوص مردم مبارز ليبي اعلام كرده و پيشرفت هاي انقلاب آنها را تبريك مي گوئيم و مطمئن هستيم جوانان انقلابي اين كشور با دورانديشي اقدامات فرصت طلبانه ناتو را در درون حركت انقلابي خود محو خواهند كرد.

 



خارج از دستور

لاريجاني عيدفطر را به رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي تبريك گفت
رئيس مجلس شوراي اسلامي در گفت وگوهاي جداگانه تلفني با رؤساي مجالس عراق، كويت و عمان، فرا رسيدن عيد سعيد فطر را به آنان تبريك گفت.
دكتر علي لاريجاني در اين گفت وگوهاي جداگانه تلفني ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات امت اسلامي درماه مبارك رمضان ابراز اميدواري كرد خداوند متعال جامعه اسلامي را از فيوضات بي شمار اين ماه مبارك بهره مند گرداند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه همچنين با اشاره به تحولات منطقه بويژه مسئله فلسطين به برگزاري پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از حقوق مردم مظلوم فلسطين در تهران اشاره كرد و افزود: در شرايط كنوني گفت وگو و مشورت نزديك كشورهاي اسلامي براي دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطين يك ضرورت مي باشد.
لاريجاني افزود: نبايد اجازه داد مسئله مهم فلسطين در خلال تحولات كنوني منطقه به فراموشي سپرده شود.
نامه 22 نماينده به هيئت رئيسه
براي نجات درياچه اروميه
22 نماينده با هدف نجات درياچه اروميه كه يكي از مهمترين منابع طبيعي كشور است، نامه اي را به هيئت رئيسه مجلس فرستادند.
جواد صبور آقجه كندي عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي درباره ارسال نامه 22 نماينده مجلس به هيئت رئيسه براي نجات درياچه اروميه اظهار داشت: اين نامه براي نجات درياچه اروميه كه يكي از منابع طبيعي شمال غرب كشور است و تاثير زيادي در وضعيت اكونوميك آتي منطقه دارد، به هيئت رئيسه ارجاع شده است.
وي در ادامه افزود: متاسفانه اين درياچه در حال خشك شدن است و وظيفه نمايندگان مجلس به عنوان برگزيدگان مردم، پيگيري اين موضوع تا زمان حل مشكل آن است.

 



صالحي به ناتو درباره تهديد سوريه هشدار داد

وزير امور خارجه با بيان اينكه جزييات طرح گام به گام روسيه در حال بررسي است، اظهار داشت كه اين طرح بايد پس از تبادل نظر كارشناسان ايران و روسيه به راه حل مرضي الطرفين ختم شود.
علي اكبر صالحي با بيان اين كه روسها به دنبال راهي براي تسهيل مذاكرات و حل موضوع هسته اي ايران هستند، افزود: جمهوري اسلامي ايران از اين حركت روسيه تقدير و استقبال مي كند.
به گزارش ايرنا، وي افزود: ما قبلا گفتيم جزييات طرح نياز به كار كارشناسي دارد و هم اكنون كارشناسان ايراني در حال بررسي اين طرح هستند.
وزير امور خارجه اظهار داشت: قسمت هاي ايجابي و سلبي اين طرح به اطلاع كارشناسان روسي خواهد رسيد و در نهايت هر طرحي كه ارايه مي شود، بايد طرحي مرضي الطرفين باشد و دو طرف آن را قبول داشته باشند.
اين مقام ارشد دستگاه دپيلماسي ايران تصريح كرد: روسها اعلام كرده اند كه هنوز با غربي ها در اين زمينه هماهنگي نكرده اند و البته اين بحثي بين خود آنها است.
صالحي در عين حال خاطر نشان كرد: اين گونه نيست كه مجبور باشيم به هر طرحي كه ارايه مي شود جواب بله يا نه بدهيم؛ چرا كه اينگونه طرح ها ممكن است نياز به تغييرات داشته باشد و ما نظرات خود را مطرح خواهيم كرد.
اعتمادسازي با غرب
در قالب توافقنامه سعدآباد
راه به جايي نبرد
وزير امور خارجه در ادامه برخي اقدامات جمهوري اسلامي ايران در تعامل با غرب براي حل موضوع هسته اي را برشمرد و گفت: علت حساسيت ما به اين موضوع اين است كه ما قبلا يك بار اين كار (اعتمادسازي) را انجام داده بوديم.
صالحي خاطرنشان كرد: در توافقنامه سعدآباد چنين كاري انجام شد و بنا بود ما اقدامي انجام دهيم و متقابلا آنها نيز اقدامي را انجام بدهند تا در عرض 6 ماه اين اعتمادسازي انجام شود اما ديديم كه اين اقدامات راه به جايي نبرد.
وي با تاكيد بر اين كه هم اكنون شرايط فرق مي كند، گفت: روسها با حسن نيت جلو آمده اند و ما نيز از اين حسن نيت استقبال مي كنيم.
ناتو به سوريه حمله كند
در باتلاق فرو مي رود
وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري درباره تهديدهاي ناتو عليه سوريه براي تاثيرگذاري بر محور مقاومت در منطقه، مردم سوريه را مردمي مقاوم خواند و تاكيد كرد: تهديدهاي آمريكا و غرب تاثيري بر اراده مردم سوريه نخواهد گذاشت.
صالحي اظهار داشت: سوريه پيش قراول جبهه مقاومت در خاورميانه است و ناتو نمي تواند اين كشور را به حمله تهديد كند.
ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: اگر خداي نكرده چنين كاري نيز انجام شود، ناتو در باتلاقي فرو خواهد رفت كه هيچ گاه قادر به بيرون آمدن از آن نخواهد بود.
صالحي گفت: اگر شيوه غربي ها همواره با اتكا بر منطق قدرت و استفاده از زور، فشار و تزوير است اما بطور يقين مردم منطقه بيدار شده اند و آگاهي ملت ها اجازه نمي دهد كه غرب بتواند با لشكركشي كاري انجام دهد.
وي در ادامه، اقدامات خشن كشورهاي غربي در عراق و افغانستان را ناكارآمد خواند و اظهار داشت: اگر بازهم غرب بخواهد در منطقه همين مسير را دنبال كند به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد.

 



كوثري: اعلام موضع صريح در برابر فتنه و جريان انحرافي شرط حضور در ليست اصولگرايان است

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي گفت: اعلام موضع صريح در برابر فتنه و جريان انحرافي شرط حضور در ليست اصولگرايان است.
اسماعيل كوثري عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اصولگرايان در اصول خود اختلافي ندارند بلكه تفاوت هايي در روش ها و نوع اجرا بين آنها وجود دارد، اظهار داشت: به عنوان مثال، برخي اصولگرايان در جريان هاي پس از انتخابات 88 خوب عمل نكردند بنابراين براي تعيين نامزدهاي اصولگرا بايد به اين تفاوت روش ها توجه شود.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان با اعلام اينكه نمي توان در مقابل سكوت در برابر فتنه بي تفاوت بود، افزود: البته هر كسي به قانون اساسي، ولايت فقيه و اركان نظام معتقد و ملتزم است مي تواند در انتخابات كانديدا شود اما كساني كه در برابر جريانات فتنه يا انحرافي شفاف برخورد نمي كنند بهتر است، ليست جداگانه اي بدهند.
كوثري به گروه 8+7 پيشنهاد كرد كه نوع موضع گيري ها در برابر جريانات فتنه و انحرافي را ملاك قرار دهند و درباره رفتن برخي اصولگرايان در جريان اصلاح طلبي خاطرنشان كرد: در اين مورد مي توانند خودشان تصميم بگيرند اما ليست اصولگرايي، تابع مقرراتي است كه اعلام موضع صريح و شفاف در برابر جريان هاي انحرافي و فتنه از اهم آنهاست.

 



توصيه امير مؤمنان (ع) به «تلاش در توليد » و « قناعت در مصرف »

از فرمايشات حضرت امير (ع) استفاده مي شود كه سعادت انسان در 2 چيز است: يكي «تلاش در توليد»، يكي «قناعت در مصرف».يك آدم بيكار و بي هنر كه خيرش به جامعه نمي رسد، او چه سودي دارد؟ آن كسي كه توليد خوب مي كند؛ چه در كشاورزي، چه در دامداري، چه در صنايع ديگر تلاش مي كند كه با توليد مشكل جامعه را حل كند و بهره اي كه خود مي برد قانعانه است و در رديف ديگران، اين، هم سعادت دنيا دارد، هم سعادت آخرت. تلاش در توليد كه مشكل جامعه حل بشود، قناعت در مصرف. اگر تلاش در مصرف، خير بود، ائمه كه عاقل ترين مردم عالمند؛ مي گفتند !
آن روزي كه خاورميانه و تمام ثروت در اختيار وجود مبارك حضرت امير بود، رو كرد به عسل و فرمود : خيلي خوش رنگي، ولي من نمي دانم مزه ات چيست !! اگر خوردن و پوشيدن، فضيلت بود، اينها راه مي افتادند ! به ما فرمودند: مقدورتان نيست كه اين راهي كه ما رفتيم، برويد؛ ولي مواظب حلال و حرام باشيد. مردم عمل مي خواهند از ما ! و 20 درصد حداكثر دستگاه قضائي و نيروي انتظامي موفق بشود امنيّت مردم را تأمين كند، آن 80 درصد مال حسينيّه و مسجد است.
بنابراين شما عزيزان و همه ما بيش از همه بايد تلاش بكنيم كه خودمان را ارزان نفروشيم و ارزان فروشي به اين است كه به جيب اين و به كيف آن نگاه كنيم ! در قرآن كريم فرمود: اگر كسي به جائي مي رسد بايد به «جيب » خود نگاه كند، نه به جيب ديگري ! اين جيب فارسي است، آن جيب به معني صدر، دل و قلب است؛ به موساي كليم فرمود: اسلك يدك ف ي جيب ك (1)؛ دست به دلت بزن، ببين چه در مي آيد ! اين يد مي شود بيضاء ! به ما گفتند: شما مي توانيد وارثان انبياء باشيد.
حفظ روح دينداري در جامعه اسلامي
مرهون مساجد و حسينيّه ها
همين مقدار دين هم كه هست، محصول مسجد و حسينيّه است ! الآن اين 70 ميليون نفر جمعيت ايران حداكثر 1 ميليون نفر دينشان را از قرآن و روايات داشته باشند ! حوزوي اند، دانشگاهي اند، اهل تحقيق اند، مطالعه كرده اند، سوابقي دارند، از خاندان تحقيق و اينها هستند؛ آن 69 ميليون دينشان را از شما روحانيون دارند؛ از حسينيّه دارند، از مسجد دارند. مي گويند: امام جماعت ما اينجور گفته، واعظ ما اينجور گفته، من رفتم حسينيّه اينطور بود، رفتم مسجد اينطور بود. دين مردم با همين مسجد و حسينيّه است !
نابودي كلّ اعمال صالح انسان، با ورود ذرّه اي ريا در آن
اين حسينيّه و مسجد بايد پايگاه طهارت و قداست باشد.دراين مسجدوحسينيه يك سواد متوسط كه آدم خ لاف نگويد، محققانه حرف بزند و يك تقواي صد در صد، ادب صد در صد، عدل صد در صد لازم است. اگر كسي (معاذ الله) اين نماز 4 ركعتي را كه مي خواند، يك صدمش ريا باشد؛ كلّ نماز باطل است. اينطور نيست كه بقيّه صحيح باشد، اين يك صدم باطل باشد! اين ريا مهلك است، نه مستهلك !
مثال اين مانند خوردن خاك حرام است جز تربت سيّد الشهداء (ع) به مقدار كم براي درمان.حالا اگر كسي بخواهد يك مقدار خاك بخورد، اين معصيت كرده و حرام است. اما اگركمي خاك در ظرف بزرگي كه دارند آش مي پزند يا حليم مي پزند؛ ريخته شود اين مستهلك شده. ديگر خوردن اين حرام نيست، چون مستهلك شده. حالا اگر آن آشپز يك قطره خون دستش آمد و ريخت در اين ديگ حليم؛ اين مهلك است، نه مستهلك ! اين كلّ ظرف را آلوده مي كند، نه اينكه مستهلك بشود ! خوردن خون هم حرام است، خوردن خاك هم حرام است؛ ولي خاك، نجس نيست، وقتي وارد اين ظرف شد، مستهلك مي شود و خوردنش عيب ندارد. امّا خون نجس است، مستهلك نمي شود؛ مهلك است. بازي كردن با دين، ريا و سمعه و مانند آن، اينها آلودگي است. آن سخنراني را، آن همايش را، آن تدوين را، آن تأليف را كاملا آلوده مي كند. يك كسي كه كارش آلوده شد؛ آن آلودگي مهلك عمل است، نه مستهلك.
بنابراين ما اگر ن شآء الله سعي بكنيم يك عالم عادل باشيم؛ هم راه خودمان را طي كرديم، هم راه كسي را نبستيم ! و هر وقت كه به ما بگويند برويد، آماده مي شويم. بعضي از حرف هاست كه آدم يك بار بشنود، كافي است؛ حداكثر دو بار. امّا بعضي از حرف هاست كه هر روز بايد بشنود ! شما در سيره وجود مبارك حضرت امير داريد كه هر شب بعد از نماز عشاء، وقتي نمازگزاران مي خواستند متفرّق بشوند؛ حضرت اين جمله را برايشان مي خواند: تجهّزوا رح مكم الله(2). آقايان ! ساك ها را ببنديد، باروبنديل را ببنديد! ديگر كسي نمي گفت: شما يك بار گفتيد، بس است! چون وسوسه،هر شب و هر روز هست، اين تذكرهم بايد هر شب و هر روز باشد. اينكه مطلب علمي نيست! مطلب علمي رااگر آدم فهميد، يك بار كافي است ! اين مطلب اخلاقي است. مطلب اخلاقي را مكرر بايد به ما بگويند، براي اينكه از آن طرف وسوسه مكرر است ! مگر شيطان يك بار وسوسه مي كند؟ ما هر شب بايد آماده باشيم.
نصايح اخلاقي اينچنين است؛ تكرارش ملالت آور نيست ! اگر صد بار هم بگويند، تازه است؛ براي اينكه صد بار از اين طرف ما داريم نيش مي خوريم ! اين يوسو س ف ي صدور النّاس. م ن الج نّه و النّاس (3) همين است. مگر او يك بار وسوسه مي كند؟ نسبت به هر چيزي وسوسه مي كند. اگر به نامحرم رسيديم، وسوسه مي كند؛ به غيبت رسيديم، وسوسه مي كند؛ به رو ميزي و زير ميزي رسيديم، وسوسه مي كند؛ اگر وسوسه اش صد بار است، اين تجهّزوا رح مكم الله هم بايد صد بار باشد! لذا انسان وقتي اينگونه نصايح حضرت را مي خواند، مي بيند تازه است. دستور تقوا تازه است، با اينكه مكرر ذكر مي كنند. براي اينكه يك بار كه آدم نيش خورد، يك مرهم لازم است؛ بار دوّم كه نيش خورد، بار دوّم مرهم لازم است. اگر شيطان يك بار وسوسه بكند، همان يك مرهم كافي است؛ امّا او دارد دائماً وسوسه مي كند!
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار با جمعي از ائمه جماعات استان تهران، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم : قم ؛ 5 / 11 / 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) قصص / 32 (2) الأمالي ل لصدوق / 498 (3) ناس / 5 و 6
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



محسني اژه اي خبر داد
صدور حكم اعدام براي عامل ترور شهيد عليمحمدي

سخنگوي قوه قضائيه اعلام كرد كه حكم اعدام عامل ترور شهيد عليمحمدي روز يكشنبه صادر شده است.
حجت الاسلام والمسلمين «غلامحسين محسني اژه اي» ديروز گفت: بنا به حكم دادگاه انقلاب اسلامي حكم اعدام تروريست «مجيد جمالي فشي» عامل ترور شهيد «مسعود عليمحمدي» دانشمند هسته اي جمهوري اسلامي ايران به اتهام محاربه و فساد في الارض صادر شد.
وي در گفت وگو با ايرنا، تاكيد كرد: اين حكم روز يكشنبه ششم شهريور ماه 1390 صادر شده است.
گفتني است؛ دادگاه رسيدگي به اتهامات اين عامل صهيونيست و تروريست روز سه شنبه يك شهريور ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي به رياست قاضي صلواتي برگزار شد.
اين عامل موساد در روز 22 دي ماه سال 88 با انفجار بمب اقدام به ترور شهيد دكتر مسعود عليمحمدي دانشمند هسته اي در مقابل منزلش كرده بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14