(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7 شهریور 1390- شماره 20011

در صورت عدم تحقق وعده دولت قيمت شير بعد از ماه رمضان افزايش مي يابد
سازمان حمايت: شركت هاي خودروساز در صورت افزايش قيمت جريمه مي شوند
برپايي نمايشگاه پاييزه از پس فردادر سراسر كشور
انتقاد معاون وزير اقتصاد از ديه 90 ميليوني
تسويه بدهي نفتي هند به ايران تا پايان هفته جاري
اجراي 51 پروژه براي تأمين برق تابستان سال آينده
فهرست كالاهاي وارداتي معاف از ماليات بر ارزش افزوده
حضور فعال ايران در اوپك با حفظ قيمت نفت
غضنفري خبر داد اختصاص تسهيلات 2 ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي به صادركنندگان
صادرات 5 ميليون دلار انواع نوشابه غيرالكلي
عرضه محصولات ارگانيك در ميادين ميوه و تره بار



در صورت عدم تحقق وعده دولت قيمت شير بعد از ماه رمضان افزايش مي يابد

مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران از احتمال افزايش قيمت شير بعد از ماه رمضان خبر داد.
جمشيد سليماني در گفت وگو با فارس در پاسخ به اينكه در كميته تصميم گيري، قيمت خريد شير از دامدار 520 تومان تعيين و قرار شد تا پايان سال طي دو مرحله 110 تومان ديگر افزايش يابد، مرحله بعدي افزايش كي و به چه ميزان خواهد بود؟ گفت: قرار شد تا پايان ماه رمضان خريد شير از دامدار 520 تومان باشد اما بعد از آن تكليف بسته حمايتي دولت مشخص شود، به هر ميزان كه دولت بسته حمايتي را اجرا كرد از قيمت تمام شده به اضافه سود متعارف كسر مي شود.
مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران گفت: از سوي ديگر قيمت شير بايد متناسب با بالا رفتن قيمت محصولات لبني در بازار مصرف باشد. يعني اگر قيمت شير خام طوري بالا رود كه كارخانه مجبور شود گران بخرد و ارزان تر از قيمت تمام شده به بازار عرضه كند در اين حالت به كارخانه فرآوري ضربه مي خورد.
سليماني در پاسخ به اينكه مسئولان فرآورده هاي لبني درخواست افزايش قيمت كرده اند، گفت: چنانچه بعد از ماه مبارك محصولات فرآوري لبني به هر مقدار افزايش يابد به همان مقدار به قيمت شير خام هم اضافه مي شود.
وي افزود: ما اميدوار به اين افزايش قيمت هستيم اما زمان از دست مي رود و تعدادي از فعالان دامپروري روز به روز از چرخه توليد خارج مي شوند.
سليماني در مورد اينكه اتحاديه دامداران و صنايع لبني با چه پيش فرض هايي به افزايش قيمت شير اقدام مي كند، گفت: ما مسئول هستيم كه قيمت تمام شده را به درستي تعيين كنيم تا خريدار و كارخانه ها متضرر نشوند.
وي گفت: ما نقشي در تعيين قيمت نداريم در حقيقت قيمت شير را قيمت نهاده هاي مصرفي و عرضه و تقاضا تعيين مي كند، اگر يك شبه قيمت جو دو برابر مي شود همين موضوع دليل افزايش قيمت است، يعني در حقيقت قيمت شير افزايش نيافته بلكه قيمت نهاده ها افزايش يافته كه پول آن به جيب دامدار نمي رود.
سليماني افزود: اگر دامداران يا كارخانه اي يك ريال بالاتر از قيمت تعيين شده بفروشد دليل آن را مي پرسند اما هيچ وقت سراغ دلالي كه جو را در گمرك ترخيص كرده و بعد از افزايش دلار آن را تابع قيمت دلار مي فروشد نمي روند.
سليماني تصريح كرد: چنانچه قيمت محصولات لبني طبق برآورد سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان افزايش يابد در قيمت خريد شير خام هم تاثير خواهد گذاشت.
خبرنگار پرسيد اگر سازمان حمايت مجوز افزايش قيمت براي شير دامدار ندهد، گفت: راهي جز اين ندارد، در صورت افزايش قيمت فرآورده هاي لبني قيمت خريد شير از دامدار نيز بايد افزايش يابد.
سليماني گفت: به هر حال قميت خريد شير از دامدار منتظر اجراي بسته هاي حمايتي از سوي دولت است و به هر اندازه كه دولت به تعهداتش عمل كند به همان اندازه از قيمت تمام شده به اضافه سود منطقي كسر شده و به عنوان قيمت نهايي خريد شير از دامدار تلقي مي شود.
مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران تصريح كرد: دولت به ما قول داده است كه چنين عمل كنيم و گفته است ماه مبارك رمضان را صبر كنيم و منتظر بسته هاي حمايتي باشيم.

 



سازمان حمايت: شركت هاي خودروساز در صورت افزايش قيمت جريمه مي شوند

يك مسئول سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان طي نامه اي خطاب به بورس اعلام كرد: شركت هاي خودروساز در صورت افزايش غيرقانوني محصولات خود جريمه مي شوند.
شهرام ميرآخورلو مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت در پاسخ به نامه 26 مرداد سازمان بورس در مورد افزايش قيمت خودرو با استناد به مصوبه 25 آبان سال گذشته كارگروه كنترل بازار اعلام كرد هرگونه تغيير قيمت كالا و خدمات بايد با هماهنگي اين سازمان صورت پذيرد لذا براساس آخرين تصميمات متخذه مقرر شده هرگونه درخواست تعديل قيمت توسط شركت هاي خودروساز به همراه اسناد و مدارك مالي به دبيرخانه كميته خودرو مستقر در دفتر ماشين سازي و نيرومحركه وزارت صنايع سابق ارسال تا پس از بررسي اين سازمان جلسات مد نظر تشكيل و نسبت به تعيين قيمت محصولات شركت هاي خودروساز براساس وضعيت قيمت تمام شده، نرخ هاي بازار و عملكرد شركت (عرضه محصولات، رضايت مشتريان، رسيدگي به شكوائيه ها و ...) تصميم گيري شود.
وي خاطرنشان كرد: در اين خصوص در ابتداي سال جاري تنها مصوبه صادره كميته خودرو مربوط به اول تير سال جاري و در ارتباط با شركت هاي ايران خودرو و پارس خودرو بوده كه با استناد به مصوبه كارگروه كنترل بازار مورد اصلاح قرار گرفته است لذا با توجه به عدم تعيين قيمت پايه قبل توسط كميته خودرو و همچنين عدم تمكين برخي شركت هاي خودروساز در رعايت مصوبات ياد شده، اقدامات لازم به منظور تنظيم پرونده تخلف واحدهاي متخلف صورت گرفته است.
خاطرنشان مي سازد صرفا تغييرات قيمت هاي خودروهايي مجاز است كه با هماهنگي و تصميمات كميته خودرو و اين سازمان صورت گرفته، در غير اين صورت اقدامات قانوني لازم انجام و با توجه به جرايم موجود (2 تا 5 برابر ميزان تخلف) موضوع قطعا موجب كاهش حاشيه سود و تعديل منفي EPS شركت ها مي شود كه مقتضي است مديريت شركت ها نسبت به رعايت موارد اعلامي اقدام لازم به عمل آورند.

 



برپايي نمايشگاه پاييزه از پس فردادر سراسر كشور

نمايشگاه پاييزه در آستانه بازگشايي مدارس و مراكز آموزشي از پس فردا به مدت 10 روز در سراسر كشور برگزار مي شود.
قاسم نوده فراهاني رئيس شوراي اصناف كشور در نشستي با خبرنگاران گفت: 400 نمايشگاه در سراسر كشور مايحتاج مورد نياز دانش آموزان مانند: نوشت افزار، پوشاك، كيف و كفش با تخفيف 10 تا 20 درصد را عرضه مي كنند.
فراهاني با بيان اين كه نمايشگاه هاي عرضه پاييزه در چهار نقطه تهران نيز برگزار مي شود گفت: اين نمايشگاه ها در مجتمع سازمان گوشت تهران پارس، فرهنگسراي خاوران، بوستان ولايت و پارك ارم داير است.
رئيس شوراي اصناف كشور با اشاره به اين كه هزار و 200 غرفه در اين چهار نمايشگاه پيش بيني شده اند گفت: فروش هاي فوق العاده نيز در سطح شهر با تخفيف مشابه در واحدهاي صنفي داوطلب برگزار مي شود.
وي با اشاره به اين كه دو هزار واحد صنفي براي فروش فوق العاده در تهران پيش بيني شده اند فراهاني با تاكيد بر اين كه كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه از سوي اتحاديه ها كارشناسي و قيمت گذاري مي شوند، اظهار داشت: تمامي غرفه ها بايد كالاي نمونه كه قيمت روي آن پلمب شده است را در معرض ديد عموم قرار دهند و اگر كالاي ديگري غير از كالاي نمونه ارائه شده باشد با آن برخورد مي شود.
رئيس شوراي اصناف كشور گفت: در اين نمايشگاهها همچنين منسوجات، مواد پروتئيني و لوازم بهداشتي و شوينده با تخفيف عرضه خواهد شد. وي ساعت كار نمايشگاهها را از ساعت 11 صبح تا 10 شب اعلام كرد.
حقوق بازرسان
فراهاني در ادامه و در پاسخ به سوالي درباره تامين اعتبار براي پرداخت حقوق بازرسان گفت: كار بازرسي حساس است و بايد حقوق بازرسان به موقع تامين شود. متاسفانه تا امروز (يكشنبه) اعتبار لازم براي پرداخت حقوق بازرسان تامين نشده كه اميدواريم طي يكي دو روز آينده اين مبلغ كه حدود 3 ميليارد تومان سهم بازرسان شوراي اصناف است پرداخت شود.
ماليات بر ارزش افزوده
پارچه فروشان
فراهاني در مورد اعتراض پارچه فروشان نسبت به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده نيز اظهار كرد: خواسته پارچه فروشان دنبال و براي آن برنامه ريزي كرديم اما بنكداران پارچه به توافق ها گوش نكردند و بحث آن ها اين بود كه متوجه نحوه اجراي ماليات بر ارزش افزوده نشده و آموزش نديده اند كه راست مي گويند.
وي افزود: قرار شد پارچه فروشان 10 نفر را به عنوان نماينده معرفي كنند تا به مجلس و دولت برويم اما اين 10 نفر معرفي نشدند.وي گفت: زماني كه باب گفت وگو باز است و مجلس و دولت براي مذاكره آماده هستند، نميدانم مشكل چيست.
وي تاكيد كرد: بهر جهت ماليات بر ارزش افزوده قانون است و بايد به آن تمكين شود. از سوي ديگر بايد پارچه فروشان در اين زمينه توجيه شوند
و آموزشهاي لازم را فرا گيرند تا در اين زمينه مشكلي ايجاد نشود.

 



انتقاد معاون وزير اقتصاد از ديه 90 ميليوني

معاون امور بانكي، بيمه و شركت هاي دولتي وزير اقتصاد از تعيين ديه 90 ميليوني توسط قوه قضائيه انتقاد كرد.
اصغر ابوالحسني ديروز در نشستي با خبرنگاران گفت: اگر نرخ ديه به صورت يكباره افزايش يابد و شوك آور باشد آثار نامطلوبي برجا مي گذارد.
وي با بيان اينكه طرح تحول بيمه به دنبال گسترش بيمه است افزود: ديه 90 ميليوني نتايج اين طرح را برعكس خواهد كرد.
ابوالحسني در ادامه از حمايت دولت و وزارت اقتصاد از سياست بانك مركزي در بازار ارز خبر داد و افزود: ايجاد فاصله بين دلار دولتي و آزاد باعث ايجاد سفته بازي در بازار ارز مي شود، اين در حالي است كه بانك مركزي سعي مي كند تا پاسخگوي تمام نيازهاي ارزي بازار باشد.
وي ادامه داد: سكه برخلاف ارز كالاي داراي ارزش ذاتي است و صرف نظر از جنبه اقتصادي مردم علاقه مند به خريد آن هستند. دو فاكتور اصلي نيز در قيمت سكه تأثيرگذار است به طوري كه قيمت جهاني طلا بر آن تأثير مي گذارد. طي 5-6 ماه اخير قيمت اونس طلا در بازارهاي جهاني با نوسان 600 دلاري مواجه شده و قيمت آن از 1300 دلار به 1900 دلار رسيده كه اين فاكتور خارج از كشور بر قيمت هاي داخلي تأثيرگذار است.
معاون وزير اقتصاد فاكتور بعدي تأثيرگذار بر قيمت سكه را نرخ ارز عنوان كرد و گفت: قيمت ارز در مقطعي از زمان با نوسانات بسياري مواجه بود؛ هرچه قيمت دلار و طلا در بازار جهاني تغيير كند بديهي است كه قيمت سكه در داخل نيز تحت تأثير قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: از سوي ديگر، تحولات منطقه و خاورميانه تأثير خود را بر بازار سكه و ارز گذاشته است. از همه مهمتر اينكه بازار اقتصاد جهاني يا اقتصاد نظام سلطه و سرمايه داري دچار بحران شديدي شده است به طوري كه دلار در سالهاي اخير به ويژه در 5-6 ماه گذشته دچار بحران بزرگي شده كه دليل آن بدهي هاي دولت آمريكا به مبلغ 15هزار ميليارد دلار است كه در مقايسه با توليد ناخالص داخلي 20 هزار ميليارد دلاري رقم بالايي محسوب مي شود و اقتصاد اين كشور حريف حل چنين بدهي بزرگي نيست.
ابوالحسني اضافه كرد: همچنين اروپا و يورو به عنوان رقيب دلار دچار بحران شده است به طوري كه كشورهاي داراي بدهي در اين منطقه قادر به پرداخت بدهي ها نيستند. يونان در حال حاضر نزديك به 435 ميليارد دلار، ايرلند 217ميليارد دلار، پرتغال 215ميليارد دلار، ايتاليا 1800ميليارد يورو بدهي دارد.
وي تصريح كرد: سرمايه گذاران اقتصادي در اين حالت به منطقه يورو و دلار دچار بحران اقتصادي هستند به جايي مي روند كه بتوانند پناهگاه يا مامن اقتصادي براي سرمايه هاي خود پيدا كنند، بنابراين به سمت طلا حركت كردند و طبيعي است كه قيمت طلا تحت تأثير اين امر افزايش مي يابد.
معاون وزير اقتصاد با تأكيد بر اينكه ذخاير طلاي داخلي كشورمان بسيار زياد است و مشكلي از اين بابت نيست و بانك مركزي بازار را كاملاً در دست دارد، تصريح كرد: معتقدم كه نظام اقتصادي سلطه و سرمايه داري به خاطر ماهيت ربوي رو به سقوط است. شاخص بازار سرمايه اين كشورها افت كرده و در سال 2008 و 2009 با بحران اقتصادي كمر اقتصادهاي آنها شكسته و وضعيت اقتصادي آنها را وخيم تر كرده است.
وي تأكيد كرد: ماهيت اقتصاد اين كشورها واقعي نيست و حريف بحران ها نمي شود؛ گرچه توانستند در مقاطعي از زمان برخي از مشكلات را رفع كنند، بنابراين ما خطاب به آنها نداي دعوت به اقتصاد اسلامي را سر مي دهيم كه راه نجات اقتصاد جهاني روي آوردن به اقتصاد اسلامي در بخش بانكي و غيربانكي است.
ابوالحسني در مورد سپرده هاي وام خواه گفت: نظارت بر سيستم بانكي هم از طريق خود آنها و هم از طريق بانك مركزي صورت مي گيرد، قوانين و مقررات و دستورالعملها به اندازه كافي وجود دارد، شايد مشكل از عدم نظارت كافي باشد، بنابراين اين نظارتها بايد دقيق تر شود و خود مردم هم بايد نسبت به بانكها حساسيت داشته باشند و گزارش اينگونه موارد را به دستگاه هاي نظارتي ارائه كنند.
وي نسبت به پرداخت سود به صورت قطعي توسط بانكها تاكيد و تصريح كرد: اجراي بانكداري اسلامي قانون و الزام براي بانكها است، بانكها حق ندارند سود قطعي سپرده گذاران را به سهامداران بدهند. اين مورد نيز در بسته پولي سال 90 مورد تأكيد قرار گرفته و در برگزاري مجامع نيز به عنوان يك الزام مطرح است، در عين حال حسابرسان و بازرسان نيز بر صورت هاي مالي بانكها نظارت دارند، دستگاه هاي نظارتي مانند بانك مركزي به اين مسائل نظارت مي كنند.

 



تسويه بدهي نفتي هند به ايران تا پايان هفته جاري

مدير امور بين الملل شركت نفت از تسويه كامل بدهي نفتي هند به ايران تا (پايان همين هفته) خبر داد.
سيدمحسن قمصري تصريح كرد: هند تا روز 26 آگوست (جمعه چهارم شهريور) معادل 2/4 ميليارد دلار از بدهي نفتي خود را به ايران پرداخت كرده است و تمام بدهي نفتي را تا پايان ماه آگوست (پايان همين هفته) تسويه مي كند.
وي با اشاره به وصول يك ميليارد دلار ديگر از مطالبات پالايشگاه هاي هند به ايران از توافق با هند براي تسويه بدهي نفتي تا پايان ماه آگوست (10 شهريورماه) خبر داد.
به گزارش ايسنا، قمصري پيشتر درباره آخرين وضعيت وصول بدهي هاي نفتي از پالايشگاههاي هند، گفته بود: هم اكنون چهار پالايشگاه بدهكار هندي در حال پرداخت بدهي هاي نفتي خود به ايران هستند و با توافق انجام شده بين شركت ملي نفت ايران و پالايشگاههاي هند حداكثر تا پايان ماه آگوست 2011 ميلادي تمامي بدهي هاي چهار پالايشگاه هند به ايران پرداخت خواهد شد.
وي همچنين در خصوص احتمال قطع صادرات نفت به برخي از پالايشگاههاي بد حساب هند، توضيح داده بود كه تمامي كشورهاي صادركننده نفت مطابق با يك اصل تعريف شده با پالايشگاههاي بدهكار نفتي معامله نمي كنند.
او با بيان اينكه در ماه گوست هم صادرات نفت ايران به پالايشگاههاي خوش حساب هند ادامه پيدا كرده است، تاكيد كرد: در ماه سپتامبر 2011 ميلادي هم با توجه به روند دريافت بدهي هاي نفتي ادامه مي يابد.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با اعلام اينكه هيچ گاه نفت مفت به هيچ شركت و كشور خارجي عرضه نخواهد شد، بيان كرد: در حال حاضر نفت خام ايران با درخواستهاي متعددي براي خريد مواجه شده است و مشكلي براي فروش نفت وجود ندارد.
ايران به طور متوسط روزانه 400 هزار بشكه نفت خام به هند صادر مي كند؛ ضمن آن كه از سالهاي گذشته تاكنون طراحي پالايشگاههاي نفت هند مطابق با نفت خام سنگين ايران است. براي نخستين بار دي ماه سال گذشته (ژانويه 2011 ميلادي) بحث اختلافات ارزي ايران و هند براي مبادلات نفتي در رسانه هاي بين المللي به دنبال فشار برخي از قدرتهاي غربي مطرح شد و در اين مدت با وجود مذاكرات متعدد دو جانبه، تاكنون توافق نهايي بين دو كشور حاصل نشده است.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت پيشتر با بيان اينكه ايران حتي يك قطره نفت بدون مشتري ندارد، گفته بود كه يك پالايشگاه نفت در دست ساخت در شمال هند هم به جمع متقاضيان خريد نفت از ايران پيوسته است.

 



اجراي 51 پروژه براي تأمين برق تابستان سال آينده

شركت برق منطقه اي تهران براي تأمين برق تابستان سال آينده اجراي51 پروژه را در دستور كار دارد.
سيدزمان حسيني مديرعامل اين شركت در جمع خبرنگاران گفت: براي اجراي اين تعداد پروژه 363 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
وي با بيان اينكه حوزه استحفاظي برق منطقه اي تهران 5/14 ميليون نفر از جمعيت كشور را در استان هاي تهران، البرز و قم تحت پوشش دارد اظهار داشت: برق منطقه اي تهران 25 درصد مشتركين كل كشور را كه حدود 6 ميليون و 300 هزار نفر هستند تحت پوشش دارد.
حسيني ادامه داد: 20 درصد از تأسيسات كشور در حوزه پوشش برق منطقه اي تهران است و هم اكنون با 7 استان همجوار خود مبادله برق داريم.
مديرعامل شركت برق منطقه اي تهران ظرفيت نيروگاه هاي نصب شده تا پايان سال 89 را 10255 مگاوات از مجموع 61600 مگاوات ظرفيت كل كشور در حوزه اين شركت عنوان كرد و گفت: با 14 نيروگاهي كه در منطقه داريم 18 درصد ظرفيت نيروگاهي كل كشور در اين حوزه است.
وي افزود: ظرفيت نيروگاه هاي حرارتي حدود 10 هزار مگاوات و ظرفيت نيروگاه هاي آبي حدود 300 مگاوات است.
حسيني در مورد ميزان پيك بار سال گذشته گفت: سال 89 ميزان پيك بار كل كشور 40239 مگاوات بود كه نزديك به 20 درصد آن پيك بار حوزه استحفاظي برق منطقه اي تهران بوده است.
وي با اشاره به انجام پروژه هاي جديد در منطقه برق تهران گفت: در برنامه هاي مصوب مجلس و دولت آمده است كه بايد سالانه يك درصد بهره وري نيروگاه ها افزايش يابد و به همين ميزان از تلفات شبكه كاسته شود كه بر همين اساس هر سال پروژه هاي جديدي در شركت برق تهران به اجرا در ميايد. حسيني در زمينه خاموشي ها نيز گفت: ميزان خاموشي هاي تهران سال گذشته براي هر مشترك 33 صدم دقيقه بود كه اين ميزان در سال جاري به 19 صدم دقيقه كاهش يافت.
مجتبي افسري معاون برنامه ريزي و تحقيقات شركت برق منطقه اي تهران نيز در مورد تأمين برق واحدهاي مسكن مهر گفت: در منطقه تحت پوشش سه استان تهران، البرز و قم حدود 310 هزار واحد طرح مسكن مهر داريم كه اگر در هر واحد به طور متوسط 4 نفر مستقر شوند تأمين برق حدود يك ميليون و 200 هزار نفر بايد انجام شود.
وي با تأكيد بر اينكه هر كجا كه مسكن مهري افتتاح شده است زير ساخت هاي برق رساني به آن آماده شده است اظهار داشت: براي تأمين برق واحدهاي مسكن مهر اطلاعات مربوطه را از وزارت مسكن گرفته ايم و با ايجاد طرح هاي ضربتي و تغيير در زيرساخت هاي موجود براي واحدهايي كه تا نيمه اول سال جاري به بهره برداري مي رسند زيرساخت هاي برق رساني را آماده كرده ايم و براي طرح هايي كه در 6 ماه دوم سال به بهره برداري مي رسند نيز طرح هاي بلندمدتي تعريف كرده ايم تا بتوانيم زيرساخت هاي مورد نياز آنها را نيز به موقع آماده كنيم.وي افزود: براي تأمين زيرساخت هاي مسكن مهر در مجموع به 200 ميليارد تومان اعتبار سرمايه نياز است تا طرح ها را به اتمام برسانيم.

 



فهرست كالاهاي وارداتي معاف از ماليات بر ارزش افزوده

فهرست كالاهاي وارداتي معاف از ماليات بر ارزش افزوده اعلام شد.
در فهرست كالاهاي وارداتي معاف از پرداخت 4 درصد ماليات بر ارزش افزوده دام و طيور زنده مانند اسب، گاو، گوسفند و خوك و همچنين اقلامي مانند فرش دستباف مشاهده مي شود.
همچنين در اين فهرست محصولات كشاورزي فرآوري نشده، دام و طيور زنده، آبزيان، زنبور عسل و نوغان، انواع كود و سم، آرد خبازي و نان، قند و شكر، برنج، شير، پنير، انواع دارو، خوراك دام و طيور و اقلام با مصرف صرفا دفاعي وجود دارند.
به گزارش ايسنا، ماده 12قانون ماليات بر ارزش افزوده اشاره به اين دارد كه واردات كالاهايي برحسب مورد از «پرداخت ماليات و عوارض» معاف هستند.
طبق پيگيري از سازمان توسعه تجارت منظور از «پرداخت ماليات و عوارض» همان چهاردرصد ماليات بر ارزش افزوده است.
بر اين اساس، سازمان توسعه تجارت در اين مورد بايد براساس ليستي اقدام كند كه از سوي معاونت ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي اعلام شده است. در اين ليست كالاهاي وارداتي معاف از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده عبارتند از:
محصولات كشاورزي فرآوري نشده مانند: محصولات زراعي و باغي، نباتات زنده و محصولات گل كاري، گل و غنچه و شاخ و برگ و ساير اجزاي نباتات، سبزيجات و نباتات خوراكي، قهوه، چاي و انواع گياهان تازه، غلات مانند گندم، دانه و ميوه هاي روغن دار از جمله دانه سويا، بادام زميني، دانه كتان، دانه آفتابگردان، انواع تخم و دانه ها، محصولات دامي از جمله گوشت قرمز، احشاء خوراكي، احشاء خوراكي پرندگان، تخم پرندگان، عسل طبيعي، پوست و ساير اجزاي پرندگان، استخوان حيوانات، اسپرم حيوانات، ابريشم خام، پشم و موي حيوان، دام و طيور زنده مانند: اسب، الاغ، قاطر، گاو، گوسفند، مرغ، خروس، خوك، بوقلمون و ساير حيوانات زنده، آبزيان از جمله انواع ماهي ها، ميگو، كروكوديل، خرچنگ، خاويار خام و بچه ماهي و همچنين مرجان و مشابه آن، زنبور عسل كه نوغان مانند پيله كرم و ابريشم را دربرمي گيرد، انواع كود، سم، بذر و نهال، آرد خبازي، نان، گوشت، قند، شكر، برنج حبوبات و سويا، شير، پنير، روغن نباتي و شيرخشك مخصوص تغذيه كودكان، كتاب، مطبوعات، دفاتر تحرير و انواع كاغذ چاپ، تحرير و مطبوعات، كالاهايي كه همراه مسافر و براي استفاده شخصي تا ميزان معافيت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد كشور مي شود. مازاد بر آن طبق مقررات اين قانون مشمول ماليات خواهد بود.
انواع دارو، لوازم مصرفي درماني، خدمات درماني (انساني و حيواني و گياهي) و خدمات توانبخشي و حمايتي، فرش دستباف شامل فرش و كفپوش هاي دستباف از مواد نسجي و از پشم و موي نرم حيوان، خوراك دام و طيور، انواع علوفه هاي زراعي، سبوس و كاه، اقلام با مصرف صرفا دفاعي (نظامي و انتظامي) و امنيتي براساس فهرستي كه به پيشنهاد مشترك وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و به تصويب هيات وزيران مي رسد.

 



حضور فعال ايران در اوپك با حفظ قيمت نفت

ايران با حضور فعال در اوپك توانست قيمت نفت را حفظ كند.
سيدمحمدعلي خطيبي نماينده ايران در هيات عامل اوپك به مناسبت هفته دولت در گفت وگويي با ايرنا تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همچنان داراي جايگاه دومين توليدكننده و صادركننده مهم نفت در اوپك است.
وي درخصوص دستاوردهاي مهم دولت دهم در سازمان اوپك گفت: از آغاز فعاليت دولت دهم، اقتصاد جهاني با بحران هاي جدي و عميقي مواجه بود و جمهوري اسلامي ايران با همراهي ديگر اعضاي اوپك ضمن بررسي دقيق وضعيت بازار نفت با اتخاذ تصميم هاي درست اجازه ندادند قيمت هاي نفت در اين شرايط سقوط كند.
خطيبي با اشاره به اينكه در اين دوره پيش بيني مي شد بهاي نفت به هر بشكه 20دلار سقوط كند، حفظ قيمت هاي نفت در سطح بالاتر از 70 تا 80 دلار در هر بشكه را نشان از مديريت خوب در اوپك و حضور فعال ايران در اين عرصه دانست.
وي درباره يكصد و پنجاه و نهمين نشست وزراي نفت اوپك كه در هجدهم خرداد ماه امسال در وين برگزار شد، گفت: جمهوري اسلامي ايران با همراهي اكثر اعضاي اوپك (به استثناي سه كشور)، با يادآوري تجربه سال 1376 كه قيمت هاي نفت به دلايل بحران اقتصادي آسيا به سطح كمتر از 10 دلار سقوط كرده بود، اجازه نداد اوپك با تصميم گيري نادرست و تحت تاثير فشار كشورهاي بزرگ مصرف كننده نفت دنيا، به بيراهه برود.
خطيبي با اشاره به اينكه بسياري از منابع بين المللي، نتيجه آخرين نشست اوپك را موفقيتي براي جمهوري اسلامي ايران تلقي كردند، گفت: با وجود فشارهاي زياد در نشست، هيات جمهوري اسلامي ايران تلاش در خور توجهي براي اتخاذ يك تصميم درست در اوپك انجام داد.
اعضاي اوپك در اين نشست با بررسي بازار و قيمت هاي نفت كه در زمان اين اجلاس در سطح 100 دلار در هر بشكه بود با حفظ سقف فعلي توليد نفت اين سازمان به ميزان 24 ميليون و 845 هزار بشكه در روز موافقت كردند. در حاليكه كشورهاي عربستان، امارات متحده عربي و كويت تحت تاثير كشورهاي بزرگ مصرف كننده نفت خام جهان بر افزايش حداقل يك ميليون بشكه اي سقف توليد نفت اوپك اصرار داشتند.
نماينده ايران در هيات عامل اوپك در ادامه تشريح دستاوردهاي دولت دهم در اوپك افزود: دپارتمان «تحقيقات بازار» مهمترين دپارتمان در دبيرخانه اوپك است و حفظ رياست آن براي جمهوري اسلامي ايران از ديگر دستاوردهاي مهم دولت دهم در اين سازمان به شمار مي رود.

 



غضنفري خبر داد اختصاص تسهيلات 2 ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي به صادركنندگان

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صادركنندگان هم مي توانند از صندوق توسعه ملي تسهيلات دريافت كنند.
مهدي غضنفري در گفتگو با مهر درباره بسته حمايتي از بخش صادرات كشور گفت: همه تلاش ما اين است كه بتوانيم معوقه هاي جوايز صادراتي را به شكلهاي مختلفي تامين و پرداخت كنيم.
وي افزود: به هر حال تاكنون به رغم وعده هايي كه در اين باره داده بوديم، اين اتفاق رخ نداده است و اميدواريم كه بتوانيم اين موضوع را هرچه سريعتر اجرايي كنيم.
غضنفري همچنين درباره سهم بخش صادرات كشور از صندوق توسعه ملي ضمن اعلام اينكه صادركنندگان هم در صندوق توسعه ملي سهم دارند، تصريح كرد: يكي از بانكهايي كه به طور مشخص از آن در قانون نام برده شده و مي توانند از صندوق توسعه ملي استفاده كنند، بانك توسعه صادرات است.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره ميزان اين رقم نيز گفت: دقيق به ياد ندارم ولي فكر مي كنم تا سقف دو ميليارد دلار كل صادركنندگان مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه بخش صنعت كشور از بابت بسته حمايتي طرح هدفمندسازي يارانه ها چقدر دريافت داشته است گفت: ما تاكنون چيزي حدود 1400 ميليارد تومان از بابت بسته حمايتي هدفمندسازي يارانه ها براي بخش صنعت كشور دريافت كرده ايم و به صورت تسهيلات ارزان قيمت و بخش اندكي هم به صورت كمك بلاعوض به صنايع داده ايم.

 



صادرات 5 ميليون دلار انواع نوشابه غيرالكلي

در 4 ماهه نخست امسال نزديك به 5 ميليون دلار انواع نوشابه هاي غيرالكلي از كشور صادر شد.
به گزارش ايسنا براساس آمار گمرك ايران در 4 ماهه اول سال جاري 4 ميليون و 876 هزار و 104 دلار انواع نوشابه هاي غيرالكلي به وزن بيش از 8 تن از ايران صادر شد.
عراق اصلي ترين مقصد نوشابه هاي صادراتي ايران طي سال جاري تاكنون بوده است. به طوري كه طي 4 ماهه امسال 75 درصد از صادرات نوشابه هاي ايراني به مقصد عراق انجام شد.
همچنين بخشي از نوشابه هاي توليدي ايران نيز به كشورهاي افغانستان، لبنان، تركمنستان، پاكستان، مالزي، ژاپن، عمان، تايلند، كانادا، قزاقستان، تاجيكستان، كويت، سومالي، بحرين، قرقيزستان، بلژيك، آلمان، امارات و آذربايجان صادر شد.
همچنين امسال تاكنون بيش از 100 هزار دلار اسانس كولا از انواعي كه در صنايع غذايي يا نوشابه سازي مورد استفاده قرار مي گيرد از ايران به كشور افغانستان و بنگلادش صادر شد.
همچنين در 4 ماهه اول سال جاري بيش از 20 ميليون و 600 هزار دلار انواع نوشابه هاي غيرالكلي به وزن بيش از 39 تن وارد ايران شد.
عمده واردات نوشابه هاي غيرالكلي به ايران از طريق امارات متحده عربي انجام شده است. همچنين محموله هايي از اتريش، عربستان سعودي، هلند، كره جنوبي، لبنان، آلمان، تايلند، ارمنستان و اسپانيا نيز وارد ايران شدند.

 



عرضه محصولات ارگانيك در ميادين ميوه و تره بار

رئيس سازمان حفظ نباتات كشور از آغاز عرضه محصولات سالم و ارگانيك در ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران خبر داد و گفت: تا پايان سال تمامي گلخانه ها در كشور تحت مبارزه بيولوژيك قرار مي گيرند.
رضا فتوحي ديروز در نشستي خبري به مناسبت هفته دولت با اشاره به امضاي تفاهم نامه سازمان حفظ نباتات با سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري براي عرضه محصولات كشاورزي ارگانيك گفت: به منظور ترويج فرهنگ مصرف محصولات سالم و ارگانيك غرفه هايي از سازمان ميادين ميوه و تره بار براي فروش محصولات ارگانيك كشاورزان در استان تهران اختصاص يافته است.
وي بر عرضه نامحدود اين محصولات در مراكز ميوه و تره بار اشاره كرد وافزود: اين محصولات 10 تا 15 درصد گران تر از محصولات مشابه از كشاورزان خريداري مي شود.
رئيس سازمان حفظ نباتات با اشاره به فعاليت 5 هزار كارشناسان گياه پزشكي در سراسر كشور، تصريح كرد: 65 درصد از هزينه مبارزه بيولوژيك را دولت و 35 درصد توسط كشاورزان پرداخت مي شود كه اين ميزان كمتر از هزينه اي است كه كشاورزان بابت مبارزه ي شيميايي مي پردازند.
فتوحي افزود: قانون جديد حفظ نباتات در كميته زيربنايي دولت در حال بررسي است و به زودي به صحن علني مجلس ارائه مي شود.
وي با اشاره به تغيير روند مبارزه با سن غلات در مزارع كشور، اظهاركرد: در سال جاري مبارزه بر عليه سن مادر انجام شده است، زيرا با توجه به شرايط آب و هوايي در سال گذشته و پاييز بدون بارندگي و زمستان ملايم، شرايط براي هجوم آفت سن مهيا شد كه اين سطح مبارزه با سن غلات در سال جاري در 2 ميليون و 400 هزار هكتار از اراضي كشاورزي انجام شد.
رئيس سازمان حفظ نباتات كشور با اشاره به خريد 5 ميليون و 500 هزار تن گندم توسط سازمان هاي غله كشور، اظهارداشت: عليرغم تعيين درصد سن زدگي صفر براي محصولات خريداري شده، سن زدگي گندم قابل قبول بود.
وي از تعيين رديف بودجه مستقل براي سازمان حفظ نباتات خبرداد و گفت: در گذشته عليرغم اهميت وظايف سازمان حفظ نباتات، اين مجموعه بودجه خود را در قالب زير مجموعه ساير معاونت هاي وزارت جهاد كشاورزي دريافت مي كرد. فتوحي افزود: اما با تلاشهاي معاون اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي و معاونت راهبردي رياست جمهوري، با توجه به نقش ملي و بين المللي سازمان حفظ نباتات، براي اولين بار رديف بودجه مستقل براي اين سازمان پيش بيني شد.
رئيس سازمان حفظ نباتات با بيان اينكه تا پايان سال تمامي گلخانه ها تحت پوشش مديريت تلفيقي آفات قرار خواهند گرفت، بيان كرد: در راستاي دستيابي به محصول سالم تا كنون 17 نوع سم خطرناك از چرخه مصرف حذف و جايگزين و 2 سم با منشاء گياهي نيز براي مصرف به كشاورزان معرفي شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14