(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7 شهریور 1390- شماره 20011

خستگي را از من بگير
خوشبيني، حلقه مفقوده موفقيت
سلامت جنين به سلامت شمابستگي دارد
در صورت رضايت مادر
مجوز قانوني سقط جنين هاي معلول قبل از 4 ماهگي صادر مي شود
به همين سادگي



خستگي را از من بگير

عليرضا سزاوار
با وجود اين كه هم اكنون زندگي ما به صورت ماشيني سپري مي شود و ديگر همانند گذشته بسياري از كارها را با مشقت انجام نمي دهيم اما باز هم خستگي وجودمان را فرا مي گيرد.
به خاطر انجام فعاليت و به كارگيري زياد عضلات خستگي به وجود مي آيد. در اين نوع خستگي دي اكسيدكربن و اسيدلاكتيك خون افزايش مي يابد كه در نهايت سبب تحليل نيرو و انرژي مي شود. ولي در عوض بي حسي لذت بخشي را به دنبال دارد. معمولا بعد از يك راهپيمايي طولاني دچار اين خستگي مي شويد. از بين بردن آن به طرز ساده و سريعي صورت مي گيرد.
كافي است با استراحتي كه به بدنتان مي دهيد انرژي دوباره را به ماهيچه هايتان برگردانيد. امروزه خستگي پيش از آن كه نتيجه پركاري و فعاليت زياد باشد، به كم كاري بدن مربوط مي شود. افزايش فعاليت بدني كمك مي كند تا انرژي راكد به جريان بيفتد و همين امر به مقدار زيادي از بروز خستگي جلوگيري مي كند.
خستگي ناشي از بيماري نتيجه اختلال بدني ماست كه اين اختلال مي تواند به علت يك بيماري ساده، نظير سرماخوردگي و يا ناراحتي جدي تري باشد. البته نشانه هاي ديگري هم وجود دارند كه نشانگر علل واقعي خستگي اند ولي شخصي كه مدتي مديد و طولاني احساس ضعف و خستگي كند، حتماً بايستي معاينه دقيق و كامل بدني شود.
مشكلات ما در زندگي و اختلالات عاطفي، مخصوصاً اضطراب و افسردگي در اكثر موارد، ساده ترين علل خستگي مداومند. اين نوع خستگي مي تواند يك عامل دفاعي براي روبه رو نشدن و مقابله نكردن با يكي از موارد افسردگي، و يا سرپوشي بر تضادهاي عاطفي باشد. به طور مثال اگر شما به شغلتان علاقه اي نداشته باشيد و يا از ازدواجي كه كرده ايد راضي نباشيد، معمولا احساس خستگي مي كنيد. به عبارت ديگر چنانچه احساسات ناخوشايند به طرز روشن و بارزي بيان نشوند، اغلب به صورت نشانه هاي بدني كه خستگي يكي از عادي ترين آنهاست، بروز مي كند.
افسردگي در كمين است
تحقيقات جديد نشان مي دهد بسياري از افرادي كه دچار خستگي مفرطند به هيچ عنوان از افسردگي شان مطلع نيستند آنها قبل از آن كه در پي يافتن عامل افسردگي شان باشند بيشتر به خستگي و مسائل جسمي شان فكر مي كنند در حالي كه نمي دانند اين افسردگي است كه خستگي را ايجاد مي كند.
يكي از نمونه هايي كه در اين باره وجود دارد بي حوصلگي مادران است. بسياري از گرفتاران اين عارضه، مادران جواني اند كه به سبب نگهداري از كودكانشان، يا گذراندن امور منزل و آشپزي و اين كه هم صحبت و سرگرمي مناسبي ندارند، دائماً از يكنواختي امور احساس كسالت و خستگي مي كنند.
چنين فردي ممكن است در باطن ناراحت باشد و به شاغل بودن همسرش حسادت كند و البته براي داشتن چنين احساساتي خود را سرزنش كند اما از آنجايي كه سعي نمي كند مسائلش را حل و فصل كند، دچار خستگي مفرط مي شود.
به علاوه امروزه به علت آن كه تعداد زيادي از مادران هم شاغلند، اين مشكل ممكن است به خاطر نقش ها و مسئوليت هاي متفاوتي كه به عهده شان است بروز كند و اغلب احساس گناه ناشي از عدم مراقبت و توجه كافي به فرزندانشان با خستگي بدني شان توام مي شود.
مشكل جاي ديگري است
از سوي ديگر خستگي عاطفي ايجاد شده ممكن است با ناراحتي هاي مربوط به خواب، كه از تضادهاي رواني ريشه گرفته اند همراه شود. به طور مثال فردي ممكن است دچار بيخوابي شود ديگري شايد به اندازه كافي هم بخوابد ولي شب هنگام آن قدر در رختخواب غلت بزند و كابوس ببيند كه در نتيجه صبح با كوفتگي و خستگي از رختخواب برخيزد.
پيدا كردن ريشه مشكل عاطفي، نخستين گام اساسي در درمان خستگي رواني است و همين به تنهايي در كاهش آن مي تواند نقش مثبتي ايفا كند در غير اين صورت در بعضي موارد روان درماني لازم مي شود. ولي راهي هم وجود دارد كه مي توانيد شخصاً عليه خستگي مداوم و متناوب تان انجام دهيد. ويتامين ها و آرام بخش ها اغلب راه حل مساله نيستند. قرص هاي خواب آور نيز فايده اي ندارند و البته مقدار زياد كافئين مي تواند سهم مهمي در ايجاد و تشديد اضطراب داشته باشد. بنابراين مي توانيد طريق زير را به عنوان درمان اساسي به كار بريد:
در صورتي كه صبحانه اندكي مي خوريد و يا عادت به خوردن غذا در روز نداريد، پس انتظار اين را هم داشته باشيد كه چند ساعت از روز گذشته، خستگي به سراغ تان بيايد و اين به علت آن است كه مقدار قند خون تان كه انرژي مغز و بدن تان وابسته به آن است كاهش مي يابد و اگر صبحانه اي با مقدار قند كم ولي پروتئين زياد مصرف كنيد يقيناً در طول ساعات اوليه روز، خون تان ذخيره اي ثابت و مفيد از قند خواهد داشت كه اين شيريني بتدريج در طي روز مصرف مي شود. اضافه وزن نيز عامل ديگري است كه موجب خستگي جسم و روان مي شود، داشتن وزن نرمال كمك زيادي مي كند تا كمتر دچار خستگي شويد.
ورزش كردن حتي به ميزان كم به مراتب بيش از قند و شيريني توليد انرژي مي كند. ورزش هايي كه روي اصول و قاعده اند، نظير دويدن، شنا كردن، قدم زدن و دوچرخه سواري به شما كمك مي كند تا از عهده كارهاي مشكل تر برآييد. به علاوه ورزش احساس آرامشي به انسان مي دهد كه به ياري آن مي توان در برابر هيجانات زندگي، خونسردي و انعطاف بيشتري از خود نشان داد. ورزشي كه قبل از خواب انجام شود يقيناً در داشتن خواب راحت موثر است.
در صورتي كه خستگي شما به علت كم خوابي است، راه حل بسيار ساده اي وجود دارد: سعي كنيد زودتر به رختخواب برويد. براي از بين بردن بي خوابي و ديگر اختلالات خواب به هيچ وجه از قرص هاي خواب آور و يا ديگر مسكن ها استفاده نكنيد، زيرا اينها باعث تشديد ناراحتي مي شوند.
اگر براي كارهايي كه در آينده قرار است انجام دهيد برنامه ريزي مي كنيد، سعي كنيد انجام امور دشوارتر را به زماني اختصاص دهيد كه سرحاليد. عده زيادي از افراد سحرخيز، هنگام ظهر ديگر تاب و توان چنداني ندارند و خسته اند و بسياري ديگر عصرها، بيشترين و مفيدترين بازده كاري را دارند. بنابراين خودتان را خسته نكنيد بكوشيد تا نردبان ترقي و موفقيت را با گام هاي مثبت و آهسته اي طي كنيد. اوقاتي را كه انرژي بيشتري براي كار كردن داريد، شناسايي كرده و براساس آن برنامه ريزي كنيد. شغل تان هر اندازه هم كه جالب و دوست داشتني است، چنانچه تمدد اعصاب كنيد هر چند وقت يك بار به خود استراحتي بدهيد، مي توانيد كارتان را با بازدهي هرچه تمام تر انجام دهيد.
ضمن استراحتي كه در حين كار به خود مي دهيد به جاي خوردن چاي و بيسكويت، به ورزش و قدم زدن و تمركز نكردن بپردازيد و سعي كنيد افكار دلنشين را جانشين ناراحتي هاي زندگي كنيد. باشد كه با به كار بستن تدابير ذكر شده روح تازه اي در كالبدتان دميده شود.
همواره سعي كنيد از افرادي كه افكار منفي دارند، دوري كنيد، چرا كه روحيه تان را ضعيف مي كنند. روحيه ضعيف به مرور شما را افسرده مي كند.

 



خوشبيني، حلقه مفقوده موفقيت

خوشبيني حلقه مفقوده موفقيت در مسائل شخصي و شغلي است. انسان هاي خوشبين ديد روشني نسبت به يك زندگي مهيج دارند و ضمن دنبال كردن اهداف خود مسئوليت اعمال شان را مي پذيرند.
برعكس، افراد بدبين مدام گله و شكايت مي كنند و از دست روزگار مي نالند. انسان هاي خوشبين از نظر سلامت، درآمد و موفقيت شغلي وضعيت بهتري دارند.
سلامتي
تحقيقات نشان مي دهد احساسات انسان برروي وضعيت سلامتي او تأثير مي گذارد. افراد خوشبين كمتر از افراد بدبين و افسرده به بيماري ها- از سرماخوردگي گرفته تا سرطان- مبتلا مي شوند و در ضمن سريع تر از كمند بيماري نجات پيدا مي كنند.
درآمد
براساس تحقيقات انجام شده، ميليونرهاي خودساخته كمتر از ساير همتايان خود احساس نگراني مي كنند ولي رابطه ميان خوشبين بودن و ميليونر شدن چيست؟
در واقع افراد خوشبين اميد بيشتري به ميليونر شدن دارند و در ضمن با صرفه جويي، سرمايه گذاري عاقلانه و سختكوشي براي تحقق روياهاي خود تلاش مي كنند.
موفقيت شغلي
شركت ها تمايل دارند افراد خوشبين را به خدمت بگيرند، زيرا آنها براي موفقيت تلاش بيشتري مي كنند و در شغل خود به درجات بالاتري مي رسند.
ولي سؤال اين است: چگونه مي توان انسان خوشبيني بود؟
با به كار بستن توصيه هاي زير خيلي زود به نتيجه مثبت مي رسيد:
1- وضعيت مناسب بدني و گام هاي بلند
افراد خوشبين سريع راه مي روند و گام هاي بلند برمي دارند. در عوض افراد بدبين قوز مي كنند و راه رفتن آنها آهسته و با گام هاي كوچك است.
با ديدن كسي كه با سري افراشته و شانه هاي رو به عقب راه مي رود و گام هاي بلند و سريع برمي دارد متوجه مي شويد از اعتماد به نفس بالايي برخوردار است. در عوض كسي كه شانه هاي خميده دارد و آهسته راه مي رود فرد بدبيني است. ولي چرا وضعيت راه رفتن تا اين حد اهميت دارد؟ جواب اين است: اگر شما بخواهيد سرتان را بالا بگيريد بايد در ابتدا بدن خود را صاف نگه داريد!
2- لحن شاد صدا
يك راه سريع براي احساس شادي اين است كه لحن شادي داشته باشيد.
فرض كنيد از مسأله اي ناراحت هستيد و در اين زمان زنگ تلفن به صدا درمي آيد. شما گوشي را برمي داريد و كسي پشت خط است كه مي خواهيد او را تحت تأثير قرار دهيد. مطمئناً شما با لحني شاد با او حرف مي زنيد و بلافاصله احساس بهتري پيدا مي كنيد.
چرا لحن شاد صدا ابزار قدرتمندي براي رسيدن به خوشبيني است؟
تحقيقات نشان مي دهد انسان همان احساسي را پيدا مي كند كه به آن تظاهر مي نمايد.
3- كلمات مناسب
هر كلمه اي بار احساسي خاص خود را دارد. افراد بدبين به استفاده از كلمات يأس آور تمايل دارند درحالي كه افراد خوشبين واژه هاي مثبت را به كار مي برند.
به عنوان مثال، يك فرد بدبين مي گويد: «من يك مشكل دارم» ولي يك فرد خوشبين مي گويد: «من مي توانم دفعه بعد موفق تر عمل كنم.»
4- رفتار مثبت
يكي از بهترين راه ها براي تبديل شدن به يك فرد خوشبين تأكيد كردن برروي راه حل هاست و نه مشكلات. در صورت بروز مشكلات بلافاصله راه حل مناسب را بيابيد و آن را به مرحله عمل درآوريد.
روش بدبين ها: تمركز برروي مشكلات، تأكيد برروي نقاط ضعف، فكر كردن درمورد مضيقه هاي مالي
روش خوشبين ها: تمركز برروي راه حل، تأكيد برروي نقاط قوت، فكر كردن درمورد كسب درآمد
چرا تمركز برروي راه حل اين قدر اهميت دارد؟ زيرا شما نمي توانيد در آن واحد دو فكر در سر داشته باشيد! بنابراين اگر برروي راه حل ها تمركز كنيد نمي توانيد در مشكلات غرق شويد و به آه و ناله بپردازيد.
5- الگوي مناسب
آيا زماني را كه به يك نفر كمك كرده ايد به ياد داريد؟ مطمئناً شما با اين كار به خودتان هم كمك كرده ايد. به قول معروف: «از هر دست كه بدهيد، از همان دست پس مي گيريد» اگر شما روحيه خوشبيني را به همكاران، اعضاي خانواده و دوستان خود تزريق كنيد خودتان نيز به انسان خوشبيني تبديل مي شويد. ولي چگونه مي توانيد اين كار را انجام دهيد؟ يادتان باشد هميشه صاف بنشينيد، گام هاي بلند برداريد، با لحن شاد حرف بزنيد، كلمات مثبت به كار ببريد و برروي راه حلها تمركز كنيد.
6- دوري از افراد بدبين
آيا شما بازنده ها را به سوي خود جذب مي كنيد؟ اگر مي خواهيد انسان خوشبيني باشيد از اين كار خودداري كنيد. مغز افراد بدبين مملو از افكار منفي است. آنها مدام از شما انتقاد مي كنند و روياهاي تان را به باد ريشخند مي گيرند. فهرستي از افرادي كه با آنها سر و كار داريد تهيه كرده و تا حد امكان افراد بدبين را از حلقه دوستان خود كنار بگذاريد.
7- آزمون
آيا در افكار منفي غرق شده ايد؟ شما به راحتي مي توانيد افكار مثبت را جايگزين افكار منفي كنيد. براي محك زدن خود دست به يك آزمون بزنيد.
هر زمان كه يك فكر منفي به سراغ تان آمد بلافاصله به يك مسأله خوشايند بينديشيد. هر بار كه چنين وضعيتي پيش آمد يك علامت برروي كاغذ بگذاريد. هدف شما بايد به حداقل رساندن اين علائم باشد.
با اين روش مي توانيد به تدريج افكار منفي را از ذهن خود دور كنيد. به كمك خداوند حتماً موفق مي شويد.


 



سلامت جنين به سلامت شمابستگي دارد

مي دانيم كه چيزهايي وجود دارند كه به محض باردار شدن نمي توانيد آنها را بخوريد، بياشاميد يا انجام دهيد، اما آيا مي دانستيد كه زماني كه براي باردارشدن اقدام مي كنيد، بايد سبك زندگي خود را تغيير دهيد؟ شما بايد سيگار را خاموش كرده، از قهوه خداحافظي كنيد. اين هم ليستي از عادات بدي كه بايد آنها را از خود دور كنيد و از همه مهمتر اين كه چگونگي ترك آنها هم شرح داده شده است.
هميشه امكان ندارد كه بدن شما از ساختماني محكم و استوار برخوردار باشد و همه ما، چه براي خوردن يك كيك و چه يك ليوان نوشيدني شبانه، گاهي كمي زياده روي هم مي كنيم اما وقتي تصميم به بچه دار شدن مي گيريد، زمان آن است كه به سلامتي جنيني كه درونتان است فكر كنيد. چون هر اتفاقي كه براي بدن شما پيش آيد، بر روي آينده نوزادتان تاثير مستقيم دارد. نه تنها مواد مخدر و دخانيات كه خودتان از مضرات آن آگاهيد، بلكه عاداتي همچون ميان وعده هاي با ارزش غذايي كم و ورزش زياد نيز مي تواند در توانايي شما براي حاملگي دخالت داشته و سبب آسيب هاي پنهاني به نوزادتان گردد. «كنارگذاشتن عادت غلط پيش از حاملگي، يكي از روشهاي شگفت انگيز آغاز آمادگي براي مادر شدن است. شما نسبت به بدن خود مسئوليت داريد و بايد اطمينان داشته باشيد كه جسمتان همه مزيتهايي كه مي توانيد به فرزندتان ارائه نماييد را خواهد داشت.»
هرچه زودتر اين عادت بد را كنار بگذاريد، براي خودتان، دوران بارداري تان و براي نوزادتان بهتر است و شايد اميد به بارداري همه انگيزه مورد نيازتان را به شما بدهد.
سيگار كشيدن
پيش از اقدام به بارداري سيگار را ترك كنيد. مصرف سيگار نه تنها براي بدن مضر است، بلكه مي تواند عمل لقاح و رشد جنين را با مشكلاتي مواجه نمايد. پس به محض اين كه حامله مي شويد، نيكوتين و منواكسيد كربن مي تواند تاثيرات مضري بر رشد و ريه هاي نوزاد بگذارد. به علاوه سيگار كشيدن مي تواند موجب زايمان زودهنگام و تاثير عوارض آن بر نوزاد گردد.
اغلب ترك سيگار ساده نيست. پس از ارائه دهندگان خدمات بهداشتي در مورد برنامه هايي كه براي حمايت از كساني كه مي خواهند ترك كنند و چگونگي ترك آن، سؤال نماييد. در صورتي كه در حال حاضر اقدام به بارداري نموده ايد، با پزشك خود در مورد امنيت اين روشها مشورت كنيد. اگر تصميم به ترك داريد، به شما پيشنهاد مي كنيم كه از افرادي كه ممكن است شما را وسوسه كنند، دوري كنيد.
مصرف دارو
داروهايي كه توسط پزشكان تجويز مي شوند، به وسيله اداره كل غذا و داروي ايالات متحده (FDA) در ارتباط با بارداري به گروه هاي B، C، D، X، A طبقه بندي شده اند. دقت كنيد كه داروهاي رده C در تحقيقات بر روي حيوانات آزمايشگاهي تاثيرات مضري را نشان داده، داروهاي رده D مداركي دال بر وجود عامل بالقوه اي كه به خطر افتادن جنين را اثبات كرده و داروهاي رده X شواهدي را بر بوجود آوردن نقص هاي مادرزادي نشان داده است.
اگر از داروي خاصي استفاده مي كنيد، همين حالا به پزشك خود اطلاع دهيد. پيش از اين كه تصميم بگيريد باردار شويد، بايد مصرف تمامي داروهايي كه از گروه D و X هستند را متوقف كنيد. اگر مي خواهيد اطمينان كامل داشته باشيد، از همه انواع داروها در سه ماهه اول بارداري بپرهيزيد و همواره پيش از شروع مصرف يك داروي جديد با پزشك خود هماهنگ كنيد.
دكتر وندي هانسن، استاد دانشكده زنان وزايمان دانشگاه كنتاكي مي گويد: «در صورتي كه برنامه هاي زيبايي براي بچه دار شدن داريد، بايد به مشاوره هاي قبل از حاملگي توجه كنيد.» اگر در مورد برنامه هايتان براي بچه دار شدن با پزشك خود گفت وگو كنيد، او مي تواند شما را در مورد مصرف هرگونه دارويي كه مغاير بارداري است، شما را راهنمايي كند. با توجه به شرايط شما ممكن است بخواهيد در طول بارداري از درمانهاي غيردارويي استفاده كنيد.
كافئين
هرچند بررسيها بر روي مصرف كافئين بسيار گيج كننده اند، اما برخي پژوهشها نشان داده كه ممكن است كافئين در مشكلات باروري نقش داشته باشد و خطر سقط جنين را افزايش دهد. دكتر دنيل روشان، پزشك زنان و زايمان در نيويورك كه متخصص زايمانهاي پرخطر نيز هست، توصيه مي كند كه در روز بيش از دو فنجان قهوه ننوشيد چون سبب كاهش رشد جنين و زايمان زودهنگام مي گردد. اما در اين ميان تنها قهوه مقصر نيست. به چيزهايي كه كافئين در آنها كمتر مشهود است هم توجه كنيد. منابع كافئين اعم از چاي، شكلات، نوشابه ها و برخي داروها مي باشد.
پژوهشها بيانگر اين مسئله است كه در طول دوران حاملگي شما مي توانيد در روز به ميزان 200 ميلي گرم كافئين مصرف كنيد. حتي اگر زياد به كافئين عادت داريد، مي توانيد با نوشيدن يك فنجان دوازده اونسي در روز آن را تامين كنيد. دكتر پري كينر پيشنهاد مي كند كه به جاي كاپوچينوي معمولي، قهوه بدون كافئين و چاي گياهي را امتحان كنيد.
خوراكي هاي كم ارزش
اگر فكر مي كنيد كه بارداري به معني زياده روي در خوردن پفك، پيتزا و غذاهاي آماده چيني است، به شدت در اشتباهيد. خوردن با يك رژيم متعادل غذايي كه شامل مقدار زيادي موادمغذي مي باشد، براي رشد نوزادي سلامت لازم و ضروري است. يك بررسي كه توسط محققان دانشكده دامپزشكي رويال در لندن انجام گرفته دريافته است كه موشهايي كه در طول بارداري از خوراكي هاي كم ارزش در رژيم غذايي آنها استفاده شده، بچه هايي با وزن بالاتري به دنيا آورده اند. بررسي جديد ديگري در دانشگاه آدلايد كشف كرده كه رژيم غذايي با چربي بالا و قند فراوان ممكن است سليقه غذايي جنين ها را تغيير دهد و به علاوه نوزاداني كه مادرانشان مقدار زيادي غذاهاي پرچرب و پرقند خورده اند، در سالهاي بعد زندگي علاقه بيشتري به خوراكيهاي بي ارزش مانند پفك و شيريني خواهند داشت.
پري كينر توصيه مي كند: «در كل، هر فردي كه بخواهد سالم غذا بخورد، مقدار قند دريافتي، هله هوله يا غذاهاي فرآوري شده همانند فست فودها را بايد محدود كند. با كمي كوشش مي توانيد سبك زندگي خود را تغيير داده و زمان بيشتري براي آشپزي كردن و لذت بردن از غذاهاي خانگي صرف كنيد.» او پيشنهاد كرده كه اگر مجبور به خوردن ميان وعده هاي بسته بندي شده شديد، از ماركهايي استفاده كنيد كه در محصولات خود از مصرف رنگهاي مصنوعي، طعم دهنده ها و مواد غيرمجاز پرهيز مي نمايد.
شيريني
پيش از اين كه در صف بستني فروشي بايستيد، درباره ميزان قند دريافتي خود در طول بارداري بينديشيد. خوردن مقدار زيادي شيريني در طول حاملگي باعث مي شود تا فرزندتان به شيريني بسيار علاقه مند گردد. محققان دانشگاه آلاباما در بيرمنگهام دريافته اند كه كودكاني كه مادرانشان از ميزان بالاي گلوكز استفاده كرده اند، ريسك بيشتري در مبتلا شدن به ديابت دارند.
پري كينر پيشنهاد كرده كه علاقه خود را به شيريني با ميوه ها از بين ببريد. او توضيح مي دهد: «اين كار ممكن است به شما در غلبه بر اشتياق خود كمك كند يا حداقل شما را از خوردن مقدار زيادي شيريني و بيسكويت باز دارد. مشكل اين است كه وقتي شما باردار هستيد، خوراكي هاي شيرين در شكم شما كه بهترين مكان است، جمع خواهد شد. بنابراين، پيش از اين كه به سراغ بستني برويد مقداري توت فرنگي همراه با كمي خامه زده شده بخوريد.»
استرس
ميزان بالاي استرس ممكن است مانع باردار شدن شما گردد. به اين فكر كنيد كه كنار آمدن با رويدادهاي مهم مانند مرگ يكي از دوستان نزديك يا اعضاي خانواده، محرك تنش زاي عادي نيست كه هر روز در زندگي پيش آيد. به علاوه استرس مي تواند بر نتيجه داروهاي باروري اثر داشته باشد. با اين كه بررسي بر اين كه آيا استرس شانس شما را براي موفقيت كاهش مي دهد، بي نتيجه بوده است، اما پژوهشها نشان داده است كه استرس بر ميزان عدم موفقيت دارو تاثير دارد. بيشتر بيماران دچار استرس دارويي مي شوند و در آنهايي كه اين احساس ادامه مي يابد، خواستار قطع زود دارو هستند. در اين زمان تكنيكهاي تمدد اعصاب برايتان بسيار مفيد است و شما را ياري مي كند. سعي كنيد ورزش كنيد، يوگا انجام دهيد، از حمايت خانواده بهره گيريد يا پيش مشاور روانشناس برويد.
كمبود خواب
دوران بارداري زمان جدا شدن از شب زنده داريها و كم خوابيدن است. بررسي دانشگاه واشنگتون به اين نتيجه رسيده كه زنان بارداري كه در ماههاي اوليه حاملگي خود كمتر از شش ساعت مي خوابند، خطر بالا رفتن فشار خون در آنها افزايش مي يابد و زناني كه شبها كمتر از پنج ساعت مي خوابند، احتمال بيشتري وجود دارد كه مسموميت خوني دوران بارداري در آنها ايجاد گردد.
هر شب خوابي هشت ساعته را براي خود در نظر بگيريد. به عادات خوابيدن خود توجه كنيد. هر شب سر ساعت معيني به رختخواب رفته و صبحها سر وقت مشخص بيدار شويد. روزهاي تعطيل هم زياد نخوابيد. سعي كنيد اتاق خواب را تاريك كنيد، دماي اتاق را بررسي كنيد و تمامي وسايل الكترونيكي مانند راديو، تلويزيون و موبايل را خاموش كنيد. فرزندان و حيوانات خانگي را از اتاق خود بيرون ببريد و مسائل مهم را رها كنيد.
اعتياد به تلويزيون و بيش از حد ورزش كردن.
معمولا ورزش در طول بارداري عملي بسيار خوب است. اين كار از اضافه وزن بيش از حد جلوگيري كرده و سبب مي گردد تا احساس قوت و سلامت بكنيد. همچنين مي تواند به دفع ديابت دوران بارداري كمك كند و در تقويت بنيه براي تحمل درد زايمان و فارغ شدن نقش دارد. اما ميزان نيروي جسمي شما در ماه هاي اوليه حاملگي اين مرحله را براي اين كه چقدر مي توانيد در طول اين نه ماه فعال باشيد، تعيين مي نمايد. بنابراين بهتر است قبل از اقدام به بارداري تمرينات معمولي را آغاز كنيد. با اين حال زياده روي نكنيد. اگر ورزشكار حرفه اي هستيد يا حتي دونده اي مشتاق و يا زياد به باشگاه مي رويد، فعاليتهاي شما مي تواند در راحت باردار شدن تان نقش داشته باشد.
ساده ترين روش براي تحرك اين است كه مربي خود را رها كرده و به پياده روي برويد. اكنون زمان اسكي كردن و دويدن سريع نيست. اما شنا، پياده روي، دوي آرام، و ورزشهاي كششي- تنفسي، همه و همه گزينه هاي مناسبي هستند.
كنگره پزشكان متخصص زايمان و بيماريهاي زنان آمريكا (ACOG) پيشنهاد كرده كه وقتي باردار شديد، زماني كه ورزش مي كنيد ضربان قلبتان نبايد از 140 تپش در دقيقه بالاتر برود. همچنين با متخصص زنان و زايمان خود در مورد نوع حركت ورزشي اي كه در اين دوران خطري ندارند، مشورت كرده و درباره اينكه چگونه بايد رژيم غذايي در حال حاضر خود را تغيير دهيد نيز گفت وگو كنيد.
مواد مخدر
مواد مخدرمانند ، كوكائين واكستازي ممكن است سبب بروز نقصهاي مادرزادي گردند. اين داروها تمام محيط جفت را براي رسيدن به جنين در برگرفته و ممكن است بر رشد جنين و خود جفت تاثيرات عكس داشته باشد. در صورتي كه فردي دچار مصرف مواد مخدري مانند كوكائين، كريستال يا هروئين باشد، نوزادش ممكن است با نشانه هاي ترك دارو متولد گردد. به علاوه ممكن است خطر سقط جنين و نوزاد نارس هم افزايش يابد.
دكتر ريتوو توصيه مي كند: «اولين گام تاييد مصرف است كه اين مشكل عمده فرد مصرف كننده ماده مخدراست. سپس بايد آنچه باعث بروز مشكل شده به طور دقيق مورد بررسي قرار گرفته و به اين كه چطور مي تواند آن را اصلاح كند برسد. چه چيزي باعث استرس شده و محرك او براي مصرف مواد چه چيزهايي هستند؟ براي ترك كردن برنامه ريزي كند.»
رويدادنگاري، ورزش و تمرينات روزانه و مطالعه درباره اين موضوع هم مي توانند مفيد واقع گردند.
نسيبه رجبي





 



در صورت رضايت مادر
مجوز قانوني سقط جنين هاي معلول قبل از 4 ماهگي صادر مي شود

اگر تا قبل از چهار ماهگي بارداري تشخيص داده شود كه جنين مشكل ژنتيكي يا معلوليت دارد، با رضايت مادر مجوز قانوني ختم حاملگي صادر مي شود.
به گفته امير سعيد غفاري، متخصص ژنتيك تقريبا 2درصد نوزاداني كه متولد مي شوند مشكل ژنتيكي مادرزادي دارند. مادرزادي نه به اين معني كه مادر مشكل يا بيماري داشته كه به نوزاد منتقل كرده بلكه بدين معناست كه نوزاد از بدو تولد دچار مشكلاتي است كه نهايتا منجر به اختلال و معلوليت در زندگي طبيعي او مي شود.
البته اين آمار در برخي موارد بسته به ميزان ازدواج فاميلي تا 5درصد هم افزايش مي يابد. زيرا شايع ترين علت بيماري هاي ژنتيك در تولد نوزادان ازدواج هاي فاميلي با افرادي مانند پسرخاله/دخترخاله، پسر عمو/دختر عمو، دختر عمه/پسر دايي و دختر دايي/پسر عمه است.
تفكر غلطي كه در جامعه ما رايج است اين است كه افراد فكر مي كنند فقط در ازدواج با خانواده پدري مانند پسر عمو/دختر عمو مشكل ژنتيكي به وجود مي آيد در صورتي كه نسبت خطر ازدواج فاميلي از هر دو سو به يك اندازه است. مگر در مواردي كه يك بيماري در يك طرف شيوع داشته باشد كه در آن صورت خطر آن هم بيشتر مي شود.
مشاوره قبل از بارداري، غربالگري مادران در 3 ماهه اول بارداري و غربالگري نوزاد هنگام تولد و تشخيص به موقع بسيار مفيد است. به عنوان مثال اگر نوزاد مشكل متابوليك گوارش داشته باشد نبايد از شير مادر بخورد چرا كه با خوردن شير مادر بيماري آغاز مي شود بلكه بايد با خوردن شير مخصوص درمان شود.
غربالگري در اوايل بارداري هم بسيار موثر است چرا كه اگر تشخيص داده شود كه جنين داراي مشكل ژنتيكي يا معلوليتي است كه بعدها مادر در نگهداري او دچار رنج مي شود، طبق مصوبه 2 سال اخير مجلس شوراي اسلامي و با رضايت مادر تا از قبل از 4 ماهگي مجوز قانوني براي ختم حاملگي داده مي شود.

 



به همين سادگي

بدون برقراري ارتباط مناسب حل مشاجرات تقريبا امكان پذير نيست. در واقع اين كار مستلزم تمرين وتلاش است.
اگر مي خواهيد در برقراري ارتباط موفق باشيد به توصيه هاي زير توجه كنيد، يادتان باشد هيچكس در يك مشاجره «برنده» نيست. اگر هيچ راه حلي براي مشاجرات خود پيدا نكنيد معلوم مي شود هيچكدام از طرفين موفق نبوده است.
سازش امري ضروري در حل مشكلات است. قبل از مطرح كردن مشكلات، از اين امر اطمينان حاصل كنيد كه راجع به راه حل آنها از طريق سازش انديشيده ايد.
در طرح مشكلات مهم زناشويي سعي كنيد مثبت انديش باشيد.
با اين باور بحث را شروع كنيد كه هر رابطه اي اصلاح پذير است و شما براي بهبود اوضاع تمام تلاش خود را خواهيد كرد.
با صحبت كردن درباره مسائل مثبت شروع كنيد و سپس به طرح مشكلات بپردازيد.
يك شنونده خوب باشيد و براي درك اظهارات همسر خود تلاش كنيد، به عنوان مثال به او بگوئيد: «تا آنجا كه من متوجه شدم منظور تو اين بود كه...»
بدين ترتيب مي توانيد از درك درست حرفهاي همسرتان اطمينان يابيد.
در صورت شدت گرفتن مشاجره، آن را به زمان و مكان ديگري موكول كنيد.
مراقب «زبان بدن»، حالت چهره و تن صداي خود باشيد.
تحقيقات نشان مي دهد 55 درصد از مفهوم سخنان توسط حالت چهره بيان مي شود در حالي كه اين رقم در مورد كلمات تنها 7 درصد است.
صادق و صريح باشيد و بر روي مسائل واقعي تمركز كنيد، در غير اين صورت به هدف خود دست نمي يابيد.
اگر به راه حل مناسب دست نيافتيد حداقل سعي كنيد به شيوه اي خوشبينانه به سخنان خود پايان دهيد. به عنوان مثال: «من فكر مي كنم خيلي خوب شد كه ما احساسات خود را با يكديگر تقسيم كرديم. ما به حرف زدن ادامه مي دهيم تا اينكه به راه حل مناسبي دست پيدا كنيم.»
هرگز ادب را از ياد نبريد و به تحقير طرف مقابل نپردازيد. به هيچ عنوان عقايد همسرتان را تخطئه نكنيد. به جاي اين كار به حرف هاي او گوش دهيد و سپس به طور مودبانه دلايل مخالفت خود را بيان كنيد.
بر روي يك موضوع تمركز كنيد. اگر در مورد مسائل مالي بحث را شروع مي كنيد ناگهان ساير مسائل را پيش نكشيد. براي جلوگيري از شدت گرفتن مشاجره، تنها به يك موضوع بپردازيد.
در صورت لزوم از ديگران كمك بگيريد. كمك گرفتن از مشاوران گاهي مي تواند مسائل به ظاهر لاينحل را حل كند.
آذر شايان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14