(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 13 شهریور 1390- شماره 20014

نظاميان روسيه 49 سال ديگر در تاجيكستان مي مانند
حزب الله لبنان نسبت به اختلاف هاي داخلي هشدار داد
تلاش غربي ها براي تحميل قراردادهاي نفتي به دولت موقت ليبي
افشاگري دولت كرزاي از مذاكرات آمريكا و شبه نظاميان طالبان
استقبال حماس و جهاد اسلامي از تصميم تركيه براي اخراج سفير اسرائيل
سران جمهوري هاي مستقل مشترك المنافع در «دوشنبه» گرد هم آمدند
اجراي مقررات رفت و آمد در 2 شهر تونس
توافقنامه دفاعي آمريكا و بحرين 5 سال ديگر تمديد شد
تشديد تحريم هاي سوريه در اروپا روسيه : غرب به دخالت ها پايان دهد
اعلام حالت فوق العاده در ايالت نيل آبي سودان
تظاهرات ميليوني عليه ديكتاتور در 17 استان يمن
سركوب معترضان اسپانيايي همزمان با تصويب طرح قانون اساسي در پارلمان
واكنش رسانه ها و سياستمداران ايتاليا به اظهارات جنجالي برلوسكني



نظاميان روسيه 49 سال ديگر در تاجيكستان مي مانند

تاجيكستان و روسيه قرار داد جديدي را براي تمديد استقرار پايگاه نظامي روسيه در تاجيكستان به مدت 49 سال ديگر امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «ديميتري مدودف»، رئيس جمهوري روسيه پس از ديدار با «امامعلي رحمان» همتاي تاجيك خود گفت: ما به اين توافق رسيده ايم كه براي يك دوره 49 ساله قرارداد جديدي امضا كنيم. اين قرارداد از سال آينده اجرا مي شود.امامعلي رحمان، رئيس جمهوري تاجيكستان نيز افزود: توافقنامه درباره مرزها ميان دو دولت به امضا رسيد.
دو طرف بر افزايش همكاري هاي نظامي و تكنولوژي براساس مسئوليت مشترك براي حفظ ثبات و امنيت در آسياي مركزي تاكيد كردند.
هر دو طرف خواستار آن شدند كه سرمايه گذاري ها براي ارتقاي روابط افزايش يابد.

 



حزب الله لبنان نسبت به اختلاف هاي داخلي هشدار داد

حزب الله لبنان نسبت به اختلافات داخلي در لبنان هشدار داد و تاكيد كرد، اولين كسي كه از اين اختلافات سود مي برد رژيم صهيونيستي است.
شيخ محمد يزبك رئيس هيئت ديني حزب الله اظهار داشت، هرگونه اختلاف در ميان ما به نفع رژيم صهيونيستي است و اين رژيم از آن بهره برداري خواهد كرد.وي تصريح كرد، دشمن صهيونيستي صلح و ثبات كشور را نشانه گرفته و تلاش مي كند با ايجاد اختلاف و هرج و مرج به نفع خود استفاده كند و اوضاع را بي ثبات نشان دهد.
شيخ نبيل قاووق رئيس شوراي اجرايي حزب الله نيز با تاكيد بر معادله ارتش، ملت و مقاومت بر حفظ وحدت و ثبات در كشور تاكيد كرد و گفت: همه مردم، احزاب و گروه ها بايد براي تقويت وحدت ملي و حمايت از دولت تلاش كنند .

 



تلاش غربي ها براي تحميل قراردادهاي نفتي به دولت موقت ليبي

در پي بروز اختلاف و رقابت شديد ميان قدرت هاي غربي بر سر غارت منابع ليبي، شوراي ملي انتقالي اين كشور اعلام كرد كه اولويت را به كشورهايي مي دهد كه در جنگ عليه ديكتاتور، نقش محوري داشته اند.
به گزارش خبرگزاري ها، درحالي كه خون هزاران شهروند ليبيايي هنوز از خيابان هاي طرابلس و مناطق ديگر ليبي پاك نشده است و جنگ عليه «معمر قذافي» و فرزندش «سيف الاسلام» ادامه دارد، انگليس، آمريكا، فرانسه و ايتاليا بر سر غارت منابع غني ليبي به جان هم افتاده اند، «فرانكو فراتيني» وزيرخارجه ايتاليا، در واكنش به خبر روزنامه «ليبراسيون» كه 35 درصد منابع نفتي ليبي را متعلق به فرانسه دانسته بود، به روابط ديرينه و گسترده و تاريخي ايتاليا و ليبي اشاره كرد و به طور غيرمستقيم، منطق مقامات فرانسوي كه مي گفتند آنها نقش محوري در جنگ عليه قذافي داشتند و بايد از منابع ليبي بيشتر ببرند و در بازسازي ليبي نيز نقش محوري داشته باشند، را زير سؤال برد.
روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال» نيز از بروز اختلاف ميان قدرت ها بر سر ليبي پرده برداشت. اين روزنامه نوشت: در اين روزها شكاف محسوسي ميان كشورهايي كه در جنگ ليبي دخالت داشتند و كشورهايي همچون چين و روسيه كه در آن مشاركتي نداشتند، قابل مشاهده است.
وال استريت ژورنال علت اين شكاف را نيز «دستيابي به منابع نفت ليبي» ذكر كرد.
اين روزنامه به استدلال «آلن ژوپه»، وزيرخارجه فرانسه اشاره كرد و نوشت: ژوپه گفته بود: اين مسئله اي معقول است كه شركت هاي فرانسوي در قراردادهاي نفتي (با ليبي) داراي ارجحيت و برتري باشند، چون فرانسه و انگليس رهبري حمله نظامي به ليبي را برعهده داشتند.
در اين ميان، اقدام شركت نفتي ايتاليايي«اني» قابل توجه است كه در شرايط حاكميت خون و آتش بر ليبي، قراردادهاي خود را با دولت طرابلس توسعه داده است.
دولت روسيه نيز از اينكه از تاراج ثروت هاي ليبي سهمي نداشته باشد، ابراز نگراني كرد. اين موضوع را «ويچسلاو موتوروف» سياستمدار روس، با شبكه «العالم» در ميان گذاشت. به گفته «ميخائيل مارگلوف»، نماينده ويژه رئيس جمهور روسيه، شوراي ملي انتقالي ليبي به مسكو قول داده است به قراردادهاي امضا شده در دوران قذافي ميان ليبي و روسيه، پايبند است.
شوراي ملي انتقالي همچنين، به طور علني اعلام كرده است كه در بازسازي ليبي، اولويت با كشورهايي است كه به ليبي (انقلابيون) كمك كرده باشند.
طبق اين فرمول، فرانسه، انگليس، ايتاليا، آلمان و آمريكا در ليبي سهم دارند و سهم فرانسه و انگليس بيشتر از ساير كشورهاست. هرچند رسانه هاي غربي هنوز از كسي در شوراي ملي انتقالي نام نبرده اند، ولي «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي مذكور جمعه با مقامات فرانسوي در پاريس ديدار و گفت وگو كرده است و مقامات پاريس به خاطر وعده هاي وي دلگرم هستند.
در اين رابطه، وزير خارجه فرانسه بدون آن كه نام كسي را در شوراي ملي انتقالي ليبي ببرد، اعلام كرد كه اين شورا اولويت را به فرانسه و انگليس داده است. به گفته «ديويد كامرون» انگليس به تنهايي 20 درصد حملات عليه ليبي را انجام داده است.
درگيري بر سر منابع نفتي ليبي در حالي در خارج از مرزهاي اين كشور آغاز شد كه در داخل، هنوز جنگ عليه بقاياي رژيم قذافي ادامه دارد و كمتر شهروندي در داخل ليبي، از جنگ در خارج بر سر منابع خود مطلع است. مردم با كمبود مواد غذايي و دارويي مواجه هستند و شبكه هاي آب و برق در طرابلس همچنان قطع بوده و يا با اختلال همراه است.
تظاهرات عليه قذافي
ديروز هزاران نفر از شهروندان طرابلس در خيابان هاي اين شهر عليه قذافي تظاهرات كردند. در اين تظاهرات كه بيشتر آنها را زنان تشكيل مي دادند، شعارهايي عليه قذافي داده شد.
خبر ديگر اينكه به گزارش واحد مركزي خبر، «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، اين شورا مقر خود را از شهر بنغازي به طرابلس منتقل خواهد كرد. عبدالجليل در جمع سران قبايل و نظاميان در بنغازي تصريح كرد: ما هفته آينده به طرابلس خواهيم رفت. طرابلس پايتخت ماست. ميان اين دو شهر كه در سواحل درياي مديترانه قرار دارند، حدود 1000 كيلومتر فاصله وجود دارد. شوراي ملي انتقالي تنها نهاد سياسي انقلابيون ليبي است.
همكاري نزديك آمريكا
و انگليس با قذافي
روزنامه «اينديپندنت» فاش كرد، دستگاه هاي اطلاعاتي انگليس و آمريكا با رژيم قذافي همكاري هاي نزديكي داشته اند. اين روزنامه انگليسي منبع اين ادعايش را اسناد محرمانه اي دانست كه به تازگي در طرابلس به دست خبرنگاران افتاده است. اين اسناد نشان مي دهد كه ماموران سيا و دستگاه جاسوسي انگليس (ام. آي6.) متهمان را تحويل دستگاه جاسوسي قذافي مي دادند تا تحت بازجويي هاي خشن قرار بگيرند.
سيا و «ام.آي6.» نيز در مقابل اين خدمت رژيم قذافي، اطلاعات مربوط به مخالفان تبعيدي رژيم قذافي را در اختيار اين رژيم مي گذاشتند. به نوشته اينديپندنت، اين اسناد در يكي از دفاتر خصوصي «موسي كوسا» مرد دست راست قذافي و رئيس تشكيلات امنيتي او كشف شده است.
ساير رويدادها
¤ انقلابيون ليبي براي جمع آوري سلاح هاي به كار گرفته شده در جريان جنگ عليه قذافي، تلاش هاي خود را آغاز كرده اند. شورا به خاطر فشار مقامات غربي، دست به اين اقدام زده است.
¤ دولت بلغارستان ديپلمات هاي وابسته به دولت قذافي را اخراج كرد.
¤ انقلابيون يك زندان سري در طرابلس كشف كرده اند، در اين زندان هزاران زنداني به سر مي بردند.
¤ هواپيماهاي انگليسي شهر «سرت» زادگاه قذافي را بمباران كردند.
¤ سازمان ملل در مورد كمبود مواد غذايي و دارويي در ليبي هشدار داد.

 



افشاگري دولت كرزاي از مذاكرات آمريكا و شبه نظاميان طالبان

دولت «حامد كرزاي» در اقدامي اعتراضي و با هدف كارشكني در روند مذاكرات آمريكا و طالبان، جزئيات اين مذاكرات را برملاكرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دولت افغانستان سه دور مذاكرات محرمانه واشنگتن با طالبان را افشا كرد. اين اقدام، فرستاده طالبان را فراري داد و به شكست مذاكرات انجاميد. ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس افزود: فردي به نام «طيب آقا» واسط ميان «ملا عمر» سركرده طالبان، و آمريكايي ها بود. در پي افشاي مذاكرات توسط دولت كابل، اين فرد نيز به طور ناگهاني در اروپا مخفي و ناپديد شده است و قصد ندارد به پاكستان برگردد. ظاهرا محل مذاكرات، يك كشور اروپايي (آلمان) و قطر بوده است.
كرزاي از اين واهمه دارد كه وي و دولتش به حاشيه رانده شوند.
به گفته مقامات آمريكايي، اين مذاكرات در حال به ثمر رسيدن بود كه اختلال دولت افغانستان، باعث از هم پاشيدن آن شد و فرصت آمريكا براي پايان دادن به جنگ با طالبان را از بين برد.
يك مقام غربي و يك مقام افغان گفتند كه مذاكرات فوق توسط فردي در كاخ رياست جمهوري كابل و دفتر كرزاي به طور عمدي افشا شده است.
به گفته آنها، علت اين افشاگري خصومت كرزاي با آمريكا و ترس از به حاشيه رانده شدن و تضعيف قدرتش در اثر هرگونه توافق آمريكا با طالبان بوده است.
لزوم مذاكره با القاعده
«اليزا مانينگهام بولر»، رئيس سابق سازمان اطلاعات انگليس (ام. آي5.)، مذاكره با رهبران شبكه «القاعده» را تنها راه پايان دادن به جنگ عليه تروريسم دانست.
وي اظهار اميدواري كرد كه دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس در حال بررسي اين موضوع باشند كه با چه كساني صحبت كنند، چگونه با آنها صحبت و درباره چه چيزهايي بحث كنند.
وي افزود: اين احمقانه است كه سازمان هاي امنيتي تصور كنند هيچ نمي شود با اعضاي القاعده صحبت كرد و حتي نمي توان تلاش كرد كه با آنها وارد مذاكره شد.
وي افزود: نهايتا بايد با گروه هاي تروريستي به «مصالحه سياسي» رسيد.
مانينگهام بولر تا سال 2007 رئيس «ام.آي5.» بود. در دوران وي اين سازمان گسترش زيادي يافت.

 



استقبال حماس و جهاد اسلامي از تصميم تركيه براي اخراج سفير اسرائيل

جنبش حماس و جهاد اسلامي فلسطين از تصميم تركيه براي اخراج سفير رژيم صهيونيستي از آنكارا استقبال كرده و آن را اقدامي در جهت تقويت پايداري ملت فلسطين برشمردند.
به گزارش شبكه خبري «فلسطين اليوم»، شيخ «نافذ عزام» عضو دفتر سياسي جنبش جهاد اسلامي گفت كه تصميم تركيه براي اخراج سفير رژيم صهيونيستي اقدام بسيار خوبي است و ملت فلسطين به تركيه افتخار و اين اقدام پايداري ملت فلسطين در برابر تجاوزات اين رژيم را تقويت مي كند.
وي افزود: اين اقدام، جايگاه تركيه و محبوبيت آن در ميان افكار عمومي عربي، اسلامي و فلسطيني را بيشتر مي كند.
رهبر جهاد اسلامي همچنين تاكيد كرد كه اين اقدام تركيه نشان مي دهد كه سياست در منطقه عربي و اسلامي به ويژه با آغاز انقلاب هاي پي درپي عربي در حال تغيير است.
سخنگوي جنبش حماس نيز از تصميم تركيه براي كاهش سطح مناسبات ديپلماتيك خود با رژيم صهيونيستي و اخراج سفير اسرائيل از آنكارا استقبال كرد.
«سامي ابوزهري» اعلام كرد كه حماس ضمن استقبال از تصميم تركيه، آن را واكنشي طبيعي به تجاوزات رژيم اشغالگر قدس و پافشاري تل آويو بر مخالفت خود با لغو محاصره نوار غزه مي داند.
گفتني است «احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه در نشست خبري در آنكارا پس از صدور گزارش سازمان ملل درباره يورش كماندوهاي صهيونيست به كشتي فعالان صلح موسوم به كاروان آزادي 1، گفت: كشتن مردم غيرنظامي امري است كه براي ما قابل قبول نيست.
وي تاكيد كرد كه چنانچه رژيم صهيونيستي به خاطر حمله به كشتي مرمره و كشته شدن 9 فعال صلح تركيه عذرخواهي نكند، تركيه سفير اين رژيم از آنكارا را اخراج و سطح مناسبات ديپلماتيك خود با تل آويو را كاهش خواهد داد.
داود اوغلو اظهار داشت، اكنون زمان آن رسيده كه اسرائيل بهاي اعمال خود را بپردازد.
وي از سفير اسرائيل در تركيه خواست تا روز چهارشنبه تركيه را ترك كند.
نماينده عرب رژيم صهيونيستي نيز با ستايش از تصميم آنكارا براي اخراج سفير اين رژيم، اين اقدام را پاسخي درست به بي احترامي تل آويو به زندگي انسان ها دانست.
رسانه هاي ترك نيز با استقبال از اين اقدام تاكيد كردند كه برخورد تند تركيه با رژيم صهيونيستي سبب مي شود كه اقدامات اين رژيم با انتقادهاي جهاني همراه شود.
يك استاد روابط بين الملل در دانشگاه واشنگتن نيز گفت، تلاش هاي آمريكا براي عادي سازي روابط ميان تركيه و رژيم صهيونيستي با شكست مواجه شد.
اين در حالي است كه بان كي مون دبيركل سازمان ملل از بحران ايجاد شده ميان رژيم صهيونيستي و تركيه ابراز تاسف كرد و از طرفين خواست با يكديگر مذاكره كنند.

 



سران جمهوري هاي مستقل مشترك المنافع در «دوشنبه» گرد هم آمدند

نشست سران جامعه كشورهاي مستقل (همسود) روز شنبه در پايتخت تاجيكستان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين نشست كه با حضور روساي جمهور ارمنستان، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركمنستان، روسيه و نخست وزيران بلاروس، جمهوري آذربايجان و ازبكستان در شهر دوشنبه برگزار شد، محورهاي مهمي مانند مقابله با مهاجرت غيرقانوني، رشد جمعيت و همگرايي كشورهاي عضو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
براساس اين گزارش، جامعه كشورهاي مستقل همسود، در پي فروپاشي اتحاد شوروي سابق، 20 سال پيش و با هدف تامين همگرايي و كاهش مشكلات دوران گذر از نظام اقتصاد و مناسبات فرسوده شوروي به نظام و اقتصاد آزاد تاسيس شد.
اين در حالي است كه پيش از برگزاري نشست سران جامعه همسود، اجلاس شوراي وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اين جامعه نيز در پايتخت تاجيكستان برگزار شد.

 



اجراي مقررات رفت و آمد در 2 شهر تونس

دولت تونس در واكنش به خشونت هاي سياسي، حالت فوق العاده و مقررات منع رفت و آمد در دو شهر اين كشور برقرار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت تونس در پي كشته شدن يك دختر نوجوان كه به درگيري هاي خشونت آميزي ظرف دو روز گذشته در دو شهر «سبيطله»(استان القصرين) و شهر دوز(استان فيلي) انجاميد حالت فوق العاده اعلام كرد.
«محمد هاشم مودب» سخنگوي وزارت كشور تونس در يك گفت وگوي تلويزيوني اعلام كرد: در اين درگيري ها يك دختر 17 ساله بر اثر اصابت گلوله از ناحيه سر كشته شد و چهار تن ديگر نيز به شدت مجروح شدند.
گزارش واحد مركزي خبر حاكي است؛ تعدادي از جوانان تونسي با بستن جاده اصلي با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند كه بر اثر شليك گلوله دختر نوجوان 17 ساله اي از پاي درآمد و همين موضوع باعث برانگيخته شدن خشم مردم شد.
براساس اين گزارش، مردم منطقه با مشاهده كشته شدن دختر نوجوان، يك ايستگاه پليس را به همراه سه دستگاه اتوبوس و يك ايستگاه راه آهن به آتش كشيدند.
گفته مي شود، بر اثر تظاهرات عده اي از جوانان كه به سياست هاي دولت معترض بودند، پليس و ماموران امنيتي وادار به دخالت شده و بر اثر شليك گلوله يك دختر نوجوان كشته شده است.
گزارش منابع مطلع حكايت از آن دارد كه هواداران رژيم سابق كه همچنان در نيروهاي امنيتي و پليس نفوذ دارند در پي اين اقدامات تحريك آميز قرار دارند و در تلاش هستند كه با از بين بردن و ايجاد تزلزل در ثبات و امنيت اجتماعي، مانع برگزاري انتخابات مجلس موسسان در تونس شوند.

 



توافقنامه دفاعي آمريكا و بحرين 5 سال ديگر تمديد شد

آمريكا و بحرين به طور محرمانه توافقنامه همكاري دفاعي خود را براي مدت پنج سال ديگر تمديد كردند.
به گزارش ايسنا، روزنامه فايننشال تايمز نوشت، آمريكا و بحرين توافقنامه همكاري دفاعي خود را براي مدت پنج سال ديگر تمديد كردند و اين بدان معناست كه بعد از پايان توافقنامه مذكور در ماه آينده ميلادي، آمريكا ديگر مذاكره در مورد توافقنامه مربوط به وجود ناوگان پنجم دريايي آمريكا را در بحرين از سر نخواهد گرفت.
مسئولان نظامي اين كشور از اين اقدام ابراز تعجب كردند، چرا كه هنوز مدت اجراي توافقنامه قبلي پايان نيافته است.
يكي از فرماندهان ناوگان پنجم دريايي آمريكا در اين باره گفت: تمديد اين توافقنامه يك اقدام عادي است و تا زماني كه امكان آن وجود داشته باشد دو كشور آن را تمديد خواهند كرد.
اين توافقنامه كه در پي جنگ اول خليج فارس در سال 1991 و به مدت 10 سال بين دو كشور به امضا رسيد، و در سال 2002 از سوي جرج بوش، رئيس جمهور سابق آمريكا به طور محرمانه به مدت پنج سال تمديد شد، به ارتش آمريكا امكان ايجاد پايگاه هاي نظامي را در بحرين و استقرار تجهيزات نظامي، كنترل راه هاي دريايي براي انتقال نفت و نظارت بر ايران را از طريق آبها مي دهد.
اين در حالي است كه دبير كل جمعيت ملي الوفاق بحرين، بزرگترين گروه شيعه مخالف در اين كشور اعلام كرد: آينده دموكراسي خاورميانه نشان مي دهد كه ديگر به حضور نيروهاي آمريكايي در منطقه خليج فارس نيازي نيست.
علي سلمان در اين باره گفت: وجود نظام دموكراتيك، ثابت طولاني مدت منطقه را تضمين و امكان همكاري كشورهاي دموكرات را با يكديگر فراهم خواهد كرد.
دبير كل جمعيت الوفاق افزود: اگر در منطقه نظام دموكراتيك ايجاد شود، ثبات و امنيت فراهم مي گردد و نيازي به حضور نيروهاي بيگانه براي تضمين حفظ منابع نفتي نيست.
از سوي ديگر عباس العمران فعال حقوقي بحرين با تأكيد بر آمادگي مردم كشورش براي رسيدن به حقوق شان خاطرنشان كرد، رژيم آل خليفه با در پيش گرفتن سياست قتل، سركوب همواره خود را به لبه پرتگاه نابودي نزديك مي كند.
نبيل رجب رئيس مركز حقوق بشر بحرين نيز از بازداشت چهار شاهد حاضر در صحنه شهادت رساندن علي جواد الشيخ نوجوان 14 ساله بحريني در تظاهرات مسالمت آميز روز عيد فطر به دست عناصر رژيم آل خليفه خبر داد.
وي افزود، اين بازداشت ها نشان مي دهد كه رژيم آل خليفه در تلاش است تا اين جنايت را مخفي نگه دارد.
نبيل رجب تأكيد كرد، شهادت اين نوجوان 14 ساله باعث گسترش دامنه اعتراضات در كشور خواهد شد.
سخنگوي جنبش شيعي الوفاق نيز از اعتصاب غذاي كاركنان بخش پزشكي و درماني بحرين كه به اتهام مداواي معترضان دولتي بازداشت شده اند خبر داد.
اين پزشكان قرار است در محاكم نظامي به اتهام كمك به مداواي معترضان محاكمه شوند.

 



تشديد تحريم هاي سوريه در اروپا روسيه : غرب به دخالت ها پايان دهد

اتحاديه اروپا در ادامه مداخلات خود در امور دمشق، واردات نفت از سوريه را تحريم و چهار مقام و سه نهاد سوري ديگر را به فهرست افراد و نهادهاي مورد تحريم خود اضافه كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس يك مقام آگاه اتحاديه اروپا تاكيد كرد در نشست وزيران خارجه اين اتحاديه در لهستان بر سر تحريم ها عليه سوريه توافق شده است.
اتحاديه اروپا اعلام كرد اين تحريم ها را در راستاي افزايش فشار بر حكومت بشاراسد اعمال مي كند. تحريم اتحاديه اروپا شامل ممنوعيت واردات و حمل ونقل و محصولات نفتي از سوريه توافق شده است.
اتحاديه اروپا اعلام كرد اين تحريم ها را در راستاي افزايش فشار بر حكومت بشاراسد اعمال مي كند. تحريم اتحاديه اروپا شامل ممنوعيت واردات و حمل ونقل نفت و محصولات نفتي از سوريه مي شود.
اتحاديه اروپا همچنين باز كردن خط اعتباري براي فروش نفت سوريه توسط بانك هاي اروپايي را نيز ممنوع كرده است. طبق اين تحريم ها اتحاديه اروپا بيمه نفتكش هايي را كه نفت سوريه را حمل مي كنند ممنوع كرده است. اين تحريم ها از روز شنبه سوم سپتامبر اجرا خواهد شد ولي قراردادهاي جاري تا 15 نوامبر معتبر است.
اتحاديه اروپا خريدار 95 درصد از نفت سوريه بوده است كه فروش اين مقدار نفت يك سوم درآمدهاي حكومت بشاراسد را تشكيل مي دهد. صادرات نفت سوريه كمتر از 400 هزار بشكه در روز است.
با توجه به اينكه كشورهاي اتحاديه اروپا مشتري هاي اصلي خريد نفت سوريه بودند اكنون حكومت بشاراسد بايد براي فروش نفت خود به دنبال بازارهاي ديگري در آسيا باشد. اما اگر حتي سوريه بخواهد نفت خود را ارزان تر در بازارهاي ديگر بفروشد پروسه انعقاد قراردادهاي تازه مستلزم زمان خواهد بود.اين در حالي است كه سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه كشورهاي غربي را از تحريك مخالفان سوريه و دخالت در اين كشور بر حذر داشت.وي در يك سخنراني در موسسه روابط بين الملل مسكو گفت، دخالت كشورهاي غربي در سوريه مي تواند نتايج فاجعه باري را به همراه داشته باشد.
لاوروف تاكيد كرد: شماري از كشورهاي غربي مخالفين «بشاراسد» رئيس جمهور سوريه را به تحريم گفت وگوها و اصلاحات تحريك مي كنند، اما هرگونه مداخله نظامي در امور داخلي سوريه غيرقابل قبول است.

 



اعلام حالت فوق العاده در ايالت نيل آبي سودان

دولت سودان براي كنترل اوضاع امنيتي و برقراري نظم در ولايت نيل آبي فرمانده نظامي تعيين كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمرالبشير» رئيس جمهور سودان، به دنبال از سرگيري درگيري ها بين نيروهاي ارتش و نيروهاي شبه نظامي (شاخه شمال) در ولايت نيل آبي، حالت فوق العاده اعلام و فرمانده نظامي براي آن تعيين كرد.
براساس اين گزارش، جنبش مردمي شاخه شمال از نفوذ و قدرت زيادي در حكومت دو ولايت «كردوان جنوبي» و «نيل آبي» برخوردار است و مسئولان سودان و جمهوري سودان جنوبي يكديگر را مسئول بروز درگيري ها در نيل آبي مي كنند.
معاون رئيس جمهور سودان، اخيرا توافقي را با فرماندار نيل آبي درباره ترتيبات مربوط به روابط دو ولايت ياد شده با حكومت مركزي در خارطوم امضا كرده بود، اما اين توافق به اجرا در نيامد.
از سوي ديگر، با وجود اعلام استقلال جمهوري سودان جنوبي، هنوز تعيين سرنوشت منطقه نفت خيز «ابيي» و نيل آبي و چند منطقه ديگر مرزي بين دو كشور مشخص نيست.
بر پايه اين گزارش، با بالا گرفتن ناآرامي ها در نيل آبي دولت مركزي سودان مجبور شده استاندار آن را بركنار و به جاي وي يك فرماندار نظامي منصوب كند.
دولت هاي غربي پس از موفقيت در وادار كردن سودان به پذيرفتن استقلال كشور جديد التاسيس سودان جنوبي، تلاش هاي مضاعفي را براي ايجاد ناآرامي در كردوان و نيل آبي آغاز كرده اند.

 



تظاهرات ميليوني عليه ديكتاتور در 17 استان يمن

سرويس خارجي -
صدها هزار نفر از مردم يمن با برپايي تظاهرات در 17 استان اين كشور يكصدا خواستار سرنگوني علي عبدالله صالح شدند.
تظاهركنندگان پس از برگزاري نمازجمعه در شهرهاي مختلف يمن تظاهرات ضددولتي برگزار كردند و فرياد مي زدند، قيام عليه رئيس جمهور، قيام عليه ديكتاتور، «مردم تصميم مي گيرند نه ديكتاتور»، «علي عبدالله صالح سرنگون باد.»
معترضان يمني نسبت به وقوع جنگ داخلي در يمن هشدار دادند و تاكيد كردند كه گارد رياست جمهوري يمن قصد دارد كشور رابه جنگ داخلي بكشاند.
اين تظاهرات در حالي صورت گرفت كه نيروهاي گارد رياست جمهوري و افراد مسلح وابسته به نظام علي عبدالله صالح با استفاده از سلاح هاي صدا خفه كن به سمت تظاهركنندگان شليك كردند كه باعث زخمي شدن ده ها نفر شد.
از سوي ديگر، مشاور باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا از علي عبدالله صالح خواست براي جلوگيري از شعله ور شدن جنگ داخلي به كشور يمن باز نگردد.
وي اظهار داشت، عبدالله صالح بايد از حكومت كناره گيري كند و زمينه را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري جديد در كشور آماده كند.
صالح كه همواره مطالبات مردمي در كناره گيري از قدرت را رد مي كند هفته پيش مدعي شده بود كه با انتخابات زود هنگام رياست جمهوري موافقت مي كند، وي به زمان اين انتخابات اشاره اي نكرده است.
ديكتاتور يمني مخالفان خود را فاسد خواند كه در حال سوءاستفاده از اعتراضات مردم يمن عليه وي هستند.
علي عبدالله صالح در رياض به سر مي برد و در نظر دارد با همكاري پادشاه عربستان يمن را به آشوب بكشد تا بتواند مجددا به قدرت بازگردد.

 



سركوب معترضان اسپانيايي همزمان با تصويب طرح قانون اساسي در پارلمان

پارلمان اسپانيا در ميان اعتراضات مردمي طرح اصلاح قانون اساسي اين كشور را تصويب كرد.
قانونگذاران اسپانيا سرانجام روز جمعه همزمان با درگيري مردم معترض با پليس ضدشورش و بدون توجه به درخواست هاي مكرر آنها به طرح اصلاح قانون اساسي اين كشور راي مثبت دادند.
به نوشته خبرگزاري فرانسه، اين طرح كه باعث افزايش فشارهاي اقتصادي به مردم اسپانيا مي شود با 316 راي موافق در مقابل تنها پنج راي مخالف تصويب شد.
براساس اين گزارش، معترضان اين طرح كه از هفته گذشته در خيابان هاي مادريد حضور دارند، همزمان با برگزاري جلسه پارلمان اقدام به راهپيمايي كردند كه با ورود پليس ضدشورش و دستگيري گروهي از معترضان اين راهپيمايي به خشونت كشيده شد.
«خشونت ديگر بس است»، تعرض پليس ممنوع امروز به كودتا راي دادند، اين ديكتاتوري است و ما دموكراسي مي خواهيم از جمله شعارها و دست نوشته هاي معترضاني بود كه مدت هاست با محكوميت سياست هاي اقتصادي كشورشان، سركوب مي شوند.
گفتني است اسپانيا كه به شدت از كسري بودجه، بدهي و بيكاري رنج مي برد براي دريافت كمك هاي مالي از صندوق بين المللي پول و بانك جهاني، مجبور به اجراي طرح رياضت سنگين اقتصادي شده است. ميزان بيكاري براي سنين 16 تا 19 سال اسپانيا، 35 درصد اعلام شده است.

 



واكنش رسانه ها و سياستمداران ايتاليا به اظهارات جنجالي برلوسكني

اظهارات نسنجيده نخست وزير جنجالي ايتاليا بار ديگر وي را مضحكه عام و خاص كرده است.
به گزارش روزنامه «ديلي تلگراف»، نخست وزير ايتاليا طي يك مكالمه تلفني ايتاليا را «كشوري مزخرف و كثافت» خواند كه «بي صبرانه قصد خروج» از آن را دارد. انتشار اين اظهارات كافي بود تا «برلوسكني» كه پرونده قطور فساد اخلاقي اش همچنان مفتوح است»، بار ديگر مورد مضحكه و انتقاد گسترده قرار گيرد.
برخي از سياستمداران جناح مخالف در ايتاليا دراين باره اعلام كردند، اظهارات «سيلويو برلوسكني» شرم آور و براي ايتاليا تحقيرآميز است. گروهي از اعضاي پارلمان اين كشور نيز با انتقاد از نخست وزير تصريح كردند وي از لحاظ رواني دچار مشكل است و بايد به عنوان يك بيمار تحت درمان قرار گيرد.
گفتني است «برلوسكني» اين اظهارات جنجال برانگيز را در ماه ژوئيه و هنگام انجام مكالمه تلفني با يكي از اقوامش بيان داشته است.
پس از رسانه اي شدن اين رسوايي، برلوسكني نيز بيكار ننشست و با انتقاد از منتقدان خود گفت: «شما هم ممكن است در ساعات آخر شب پاي تلفن چنين حرف هايي بزنيد. بنده به هيچ وجه قصد خروج از ايتاليا را ندارم.»
برلوسكني در اين مكالمه تلفني تصريح كرده بود: «ظرف چند ماه آينده از اين كشور مزخرف و كثافت كه مرا بيمار كرده خارج خواهم شد.»
آنافينو چيارو، از چهره هاي شاخص جناح مخالف حزب دموكراتيك اعلام كرد: او (برلوسكني) يا كاملا بي تعهد است و يا بيماري است كه نياز به درمان دارد.
لوئيجي زاندا، ديگر سناتور دموكرات نيز خواستار استعفاي نخست وزير ايتاليا شد و گفت: اين ايتاليايي ها هستند كه از دست وي بيمار شده اند. تصويري كه از ما در ذهن جامعه بين المللي نقش بسته كشوري است كه توسط يك ديوانه اداره مي شود.
«آنتونيو ري پيكرو»، رئيس پيشين حزب ارزش هاي ايتاليا نيز اعلام كرد، وقتي برلوسكني ايتاليا را كشوري كثيف توصيف مي كند، در واقع در آينه نگاه كرده و در توصيف خودش سخن گفته است! «برلوسكني بهتر است به حرفش عمل كرده و هر چه زودتر از ايتاليا خارج شود و برلوسكني آبروي ايتاليا را برده است» از ديگر اظهارات سياستمداران و منتقدان ايتاليايي است كه در واكنش به اظهارات نسنجيده نخست وزير بيان شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14