(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 13 شهریور 1390- شماره 20014

مصرف آنتي بيوتيكها نارسايي كليوي را تسريع مي بخشد
چرا غذاهاي خام از پخته سالم ترند؟
عينكي براي ناشنوايان
مصريان باستان به موهاي خود ژل مي ماليدند!
تنها منبع طبيعي يد غذاهاي دريايي هستند
روزنامه هاي قديمي سوختي براي آينده خودروها
ژرمانيوم آنتي اكسيداني نيرومند



مصرف آنتي بيوتيكها نارسايي كليوي را تسريع مي بخشد

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي و فوق تخصص كليه با اشاره به تبعات مصرف خودسرانه داروها، گفت: مصرف نابجاي آنتي بيوتيك ها سير نارسايي كليه ها را تسريع مي كند.
دكتر «عطيه مخلوق» در گفت وگو با ايرنا افزود: مصرف نابجاي ايبوبروفن، مفناميك اسيد و داروهاي اقدامات تشخيصي نيز عوارض و اثرات منفي بر كليه ها ايجاد مي كند.
وي با اشاره به دسترسي سهل و آسان شهروندان به اين گونه داروها، اظهار داشت: نظارت بر روي داروخانه ها بايد بيشتر شود تا از دادن اين داروها بدون تجويز پزشكان خودداري كنند.
دكتر مخلوق از افرادي كه داراي نارسايي مزمن و حاد كليوي هستند تقاضا كرد از مصرف بيش از حد آب خودداري كنند و گفت: اين موضوع مشكلاتي را براي اين افراد ايجاد مي كند.
اين پزشك متخصص كليه، افزايش فشار خون، تجميع آب در بخشهاي تحتاني بدن، نارسايي قلبي، ورم ريه و تنگي نفس را از جمله مشكلاتي برشمرد كه اين افراد دچار آن مي شوند.
وي بيان داشت: برخي عوارض منفي كليوي بخصوص كاهش كاركرد كليه ها در ابتدا علامتي ندارد و به تدريج آنها را از بين مي برد و مشكلاتي را براي انسانها به وجود مي آورند.
دكتر مخلوق برخي از بيماري هاي كليوي را موروثي و ژنتيكي دانست و به شهروندان توصيه كرد از 40 سالگي كاركرد كليه ها كنترل شود و در دوره هاي مشخص آزمايش كليه صورت گيرد.
وي به شهرونداني كه داراي مشكلات كليوي هستند و خانواده هايي كه سابقه اين گونه عوارض در آنها ديده شده است، توصيه كرد هر شش ماه يك بار آزمايش هاي لازم را انجام دهند.
وي مصرف متعارف لبنيات و مواد غذايي داراي تركيبات كلسيم را براي اين گونه بيماران عادي و مناسب دانست و گفت: بيماران مبتلا به نارسايي كليوي مي توانند در حد متعارف شير كم چرب مصرف كنند.

 



چرا غذاهاي خام از پخته سالم ترند؟

تا به حال از خود پرسيده ايد چرا كارشناسان تغذيه اينقدر بر خوردن ميوه ها و سبزي ها اصرار دارند.
يكي از دلايل مهم اين فرايند، آن است كه بين آنزيم ها و پيري رابطه خاصي وجود دارد و غذاها در بروز اين امر، بي تأثير نيستند. مواد غذايي خام شامل آنزيم هايي هستند كه بدن انسان به آنها نياز دارد. بدون اين آنزيم ها، بدن عملكرد خوبي نخواهد داشت. زماني كه مواد غذايي در دماي 116 درجه يا بيشتر حرارت داده مي شوند، آنزيم هاي موجود در آنها از بين مي روند. به عبارت ديگر مواد خامي مثل ميوه ها و سبزي ها سالم تر از غذاهاي پخته هستند. در مواد غذايي عمدتاً سه نوع آنزيم وجود دارد كه عبارتند از: آنزيم هاي گوارشي، آنزيم هاي غذايي و آنزيم هاي متابوليكي. وقتي آنزيم ها از بين مي روند، بدن مجبور است براي پردازش غذا بيشتر فعاليت كند و زمان طولاني تري براي جذب مواد غذايي صرف مي شود، در نتيجه فشار زيادي بر روي لوزالمعده وارد مي آيد؛ تا آنزيم هاي متابوليكي بيشتري را براي جبران آنزيم هاي از دست رفته مواد غذايي ترشح كند.
تحقيقات انجام شده در سال هاي گذشته نشان مي دهند اگر ميزان متعادلي از آنزيم ها در بدن وجود داشته باشد، فرد كمتر به بيماري هاي قلبي، ديابت و آرتروز (ورم مفاصل) مبتلا مي شود و شركت هاي داروسازي به دنبال آن هستند كه آنزيم ها را به شكل كپسول روانه بازار كنند. تا از اين طريق، آنزيم هاي از دست رفته مواد غذايي پخته شده جبران شود. در نتيجه بواسطه اين تكنيك، ريسك بيماري هاي خاص نيز كاهش خواهد يافت.

 



عينكي براي ناشنوايان

يك شركت توليدكننده محصولات الكترونيكي مصرفي از ساخت عينك جديدي خبر داد كه مي تواند نمايشهاي زنده و فيلمهاي سينمايي را براي ناشنوايان زيرنويس مي كند.
افراد متأثر از اختلالات شنوايي يا كساني كه مشغول تماشاي يك نمايش زنده يا فيلم خارجي هستند در سالنهاي سينما و يا تئاتر به زيرنويس نياز دارند.
اما اين افراد مي توانند در نقاط دور از صحنه نشسته باشند و بنابراين براي خواندن زيرنويسها دچار مشكل شوند. در اين راستا، شركت سوني انگليس از ساخت عينك جديدي خبر داد كه مي تواند تا حد شگفت انگيزي اين مشكل را حل كند.
براساس گزارش بي بي سي، اين عينك مي تواند اطلاعات زيرنويس را از روي پرده دريافت كند و متن را در حاشيه پايين عينك نشان دهد به طوري كه زيرنويس در تيررس مستقيم چشم كاربر باشد.
سوني اظهار داشت كه اين عينك مي تواند از سال آينده وارد بازار انگليس شود كه در صورت استقبال از آن در ساير نقاط دنيا نيز عرضه خواهد شد.

 



مصريان باستان به موهاي خود ژل مي ماليدند!

باستان شناسان انگليسي با بررسي 18 موميايي دريافتند كه مصريان باستان از ژل مو استفاده مي كرده اند.
تيمي از پژوهشگران دانشگاه منچستر با مطالعه بر روي 15 موميايي كه از گورستان «كليس» در واحه دخله در مصر به دست آمده بودند و سه نمونه ديگر از موميايي هايي كه در موزه هاي آمريكا، انگليس و ايرلند نگهداري مي شوند دريافتند كه مصريان باستان نه تنها به زيبايي اجساد خود اهميت مي دادند بلكه در طول زندگي نيز ظاهر خوبي داشتند.
اين موميايي ها از هر دو جنس زن و مرد و در سنين بين 4 تا 58 سال بودند كه بين 3 هزار و 500 تا 2 هزار و 300 سال قبل مرده اند.
زماني كه اين اجساد با ميكروسكوپهاي نوري و الكتروني بررسي شدند مشخص شد كه موي بيشتر اين موميايي ها به يك ماده چرب آغشته شده و به طرز زيبايي حلقه حلقه شده است.
براساس گزارش نيوساينتيست، به اعتقاد اين پژوهشگران اين چربي يك محصول ويژه تزئين مو بوده است كه در هر دو گروه مومياييها پيدا شد و بنابراين اعتقاد بر اين است كه اين چربي همچنين در فرايند موميايي سازي نيز كاربرد داشته است.
تصور عامه براين است كه مصريان باستان سرهاي خود را مي تراشيدند اما فقط كاهنها اين كار را مي كردند نه مردم عادي. مصريان به ظاهر خود توجه ويژه اي داشتند .

 



تنها منبع طبيعي يد غذاهاي دريايي هستند

يك متخصص تغذيه گفت به علت از بين رفتن منابع يد موجود در خاك، تنها منبع طبيعي تأمين يد، غذاهاي دريايي هستند و يدي كه به نمك هاي خوراكي افزوده مي شود شيميايي است.
خديجه رحماني درباره منابع تأمين يد، اظهار داشت: به علت فرسايش خاك، منابع يد موجود در خاك از بين رفته است و به همين خاطر مواد غذايي ما يددار نيستند.
وي اظهار كرد: ماهي، و برخي گياهان دريايي حاوي منابع سرشار يد هستند. همچنين نمك دريا به طور طبيعي حاوي عنصر يد است.
اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه بحران كمبود يد در كشور مرتفع شده است، گفت: با اين وجود، كمبود يد به طور مرتب در كشور پايش مي شود و كمبود اين عنصر در بدن نوزادان از همان ابتدا، قابل تشخيص و كنترل است.
وي افزود: از روز سوم تولد از پاشنه پاي نوزاد خون مي گيرند تا وضعيت تيروئيدي وي را مورد آزمايش قرار دهند. اين مسئله به اين علت حائز اهميت است كه كمبود يد موجب عقب افتادن رشد ذهني و جسمي كودك مي شود.
رحماني در ادامه تأكيد كرد: مصرف مواد غذايي گواتروژن كه شامل انواع كلم ها، ترب و سويا مي شود، در افرادي كه از نظر كمبود يد در مرحله خطر قرار دارند مجاز نيست. البته مصرف خام اين مواد ايجاد مشكل مي كند، اما اگر پخته شوند منع مصرف ندارند.
وي درباره تظاهرات كمبود يد در بدن افزود: تظاهرات كمبود يد در بدن به سن افراد بستگي پيدا مي كند. اگر كمبود يد در دوران جنيني از طريق مادر منتقل شود، تمام ابعاد رشدي جنين را مختل مي كند و با ادامه پيدا كردن آن در دوران كودكي، روند يادگيري را كند مي كند.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: كم كاري و پركاري تيروئيد در سنين بزرگسالي نيز از جمله عواملي است كه افراد بزرگسال را گرفتار مي كند.
رحماني درباره كم كاري غده تيروئيد گفت: كاهش وزن و لاغري، تعريق، خستگي، بي حالي و سردرد در پي كمبود يد و به دنبال آن كم كاري تيروئيد رخ مي دهند.
وي اضافه كرد: پركاري تيروئيد نيز موجب چاقي مي شود كه چاقي خود زمينه ساز بروز انواع بيماريهاي متابوليك است.
رحماني در پاسخ به اين پرسش كه چرا از يد به عنوان چربي سوز استفاده مي شود، گفت: يد يكي از اجزاي مهم هورمون تيروكسين است و وظيفه اصلي تيروكسين سوخت و ساز و كنترل متابوليسم بدن است. اگر ترشح اين هورمون كم شود سوخت و ساز بدن دچار مشكل شده و افراد دچار اضافه وزن مي شوند. به همين خاطر است كه گفته مي شود وجود يد در بدن از اضافه وزن جلوگيري مي كند.

 



روزنامه هاي قديمي سوختي براي آينده خودروها

روزنامه هاي كهنه شايد بسيار ارزشمندتر از اين باشند كه آنها را درون سطل آشغال بيندازيد، زيرا با استفاده از يك باكتري جديد مي توان آنها را به سوختي براي خودروهاي آينده تبديل كرد.
به گزارش مهر، محققان دانشگاه «تولان» نيواورلئان موفق به كشف ميكروارگانيزمي به نام TU-103 شده اند كه مي تواند در توليد سوخت زيستي از روزنامه هاي كهنه كاربرد زيادي داشته باشد.
اين باكتري ها مي توانند سلولز را به بوتانول، ماده اي با قابليت جايگزيني گازوئيل تبديل كند. به گفته دانشمندان سلولز ماده اي است كه در تمامي گياهان سبز وجود دارد و همچنين يكي از فراوان ترين مواد زيستي بر روي زمين به شمار مي رود كه تبديل كردن آن به بوتانل رويايي بسياري از محققان بوده است. ايالات متحده به تنهايي داراي 323 ميليون تن مواد سلولزي است كه مي توان از آنها در توليد اين سوخت زيستي استفاده كرد.
اين باكتري ابتدا در پسماندهاي حيواني كشف شد و پس از آن با كشت دادن و بهبود اين نوع باكتري توانايي توليد بوتانول از سلولز در اين باكتري به وجود آمد. محققان در تست هاي آزمايشگاهي با موفقيت توانستند از روزنامه هاي قديمي به عنوان منبع سلولز استفاده كرده و در محيطي معمولي در حضور اكسيژن و با استفاده از باكتري هاي
103- TU بوتانول توليد كنند.
با وجود اينكه امكان توليد اتانول نيز از سلولز وجود دارد اما بوتانول به دلايل مختلفي بر اتانول برتري دارد، براي مثال مي توان از آن در تمامي موتورهاي خودروهاي معمولي به عنوان سوخت استفاده كرد، استفاده از آن نيازمند لوله كشي ويژه اي نيست و انرژي زياد تري در آن نهفته است.براساس گزارش پاپ ساينس، اين كشف مي تواند هزينه هاي ناشي از توليد بوتانول زيستي را تا اندازه اي قابل توجه كاهش دهد و از تأثيرات زيست محيطي ناشي از استفاده از سوختهاي فسيلي بكاهد.

 



ژرمانيوم آنتي اكسيداني نيرومند

ژرمانيوم يك آنتي اكسيدان قدرتمند است كه مي تواند با بيماريهايي مانند آسم، ورم مفاصل، سرطان، ديابت و حتي ايدز مقابله كند.
در سال 1871 يك شيميدان روسي بانام «دميتري مندليف» جدول تناوبي عناصر را ابداع نمود. در اين جدول مندليف توانست تمامي عناصر شناخته شده را مرتب كند. اما در اين جدول شكاف هايي وجود داشت كه وي معتقد بود اين شكافها بعدها كشف خواهند شد. يكي از اين عناصر، عنصر 32 است كه در سال 1882 توسط شيميدان آلماني «كلمنز الكساندر وينكلر» كشف شد.
ژرمانيوم يك ماده مغذي ضروري است كه به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي در بدن عمل مي كند و از سلول ها در برابر آسيب هاي ناشي از راديكال هاي آزاد محافظت مي كند. همان طور كه قبلا ذكر گرديد اين عنصر مي تواند از بروز آسم، ايدز، سرطان، ورم مفاصل، سيروز، ديابت، افسردگي، بيماريهاي قلبي، بيماريهاي عصبي، فشارخون بالا، استئوپوروزيا پوكي استخوان و عفونت هاي سينوسي جلوگيري كند. علاوه بر موارد فوق مي تواند باعث تقويت سيستم ايمني، افزايش جذب اكسيژن در سلول هاي بدن و درمان آب مرواريد شود.
در حال حاضر ژرمانيوم به عنوان يك ماده مغذي ضروري در نظر گرفته مي شود. تحقيقات انجام شده نشان مي دهند كه مصرف 1 ميلي گرم ژرمانيم در روز مي تواند نيازهاي بدن را تامين كند. حد مجاز مصرف ژرمانيوم 49mg در روز است.
منابع ژرمانيوم
ژرمانيوم را مي توان در مواد غذايي مانند سير، جين سنگ و قارچ جست وجو نمود. تحقيقات انجام شده نشان مي دهند كه در بيشتر رژيم غذايي غربي ها حدود 1 ميلي گرم ژرمانيوم يافت مي شود و آنها از نظر اين عنصر غني هستند. اما اگر فردي حدود 50گرم يا بيشتر از عنصر ژرمانيوم را در روز مصرف كند دچار اختلالاتي مانند نارسايي كليه، كاركرد نامناسب كبد و خونمردگي و كبودي پوست مي شود.

 



ژرمانيوم آنتي اكسيداني نيرومند

ژرمانيوم يك آنتي اكسيدان قدرتمند است كه مي تواند با بيماريهايي مانند آسم، ورم مفاصل، سرطان، ديابت و حتي ايدز مقابله كند.
در سال 1871 يك شيميدان روسي بانام «دميتري مندليف» جدول تناوبي عناصر را ابداع نمود. در اين جدول مندليف توانست تمامي عناصر شناخته شده را مرتب كند. اما در اين جدول شكاف هايي وجود داشت كه وي معتقد بود اين شكافها بعدها كشف خواهند شد. يكي از اين عناصر، عنصر 32 است كه در سال 1882 توسط شيميدان آلماني «كلمنز الكساندر وينكلر» كشف شد.
ژرمانيوم يك ماده مغذي ضروري است كه به عنوان يك آنتي اكسيدان قوي در بدن عمل مي كند و از سلول ها در برابر آسيب هاي ناشي از راديكال هاي آزاد محافظت مي كند. همان طور كه قبلا ذكر گرديد اين عنصر مي تواند از بروز آسم، ايدز، سرطان، ورم مفاصل، سيروز، ديابت، افسردگي، بيماريهاي قلبي، بيماريهاي عصبي، فشارخون بالا، استئوپوروزيا پوكي استخوان و عفونت هاي سينوسي جلوگيري كند. علاوه بر موارد فوق مي تواند باعث تقويت سيستم ايمني، افزايش جذب اكسيژن در سلول هاي بدن و درمان آب مرواريد شود.
در حال حاضر ژرمانيوم به عنوان يك ماده مغذي ضروري در نظر گرفته مي شود. تحقيقات انجام شده نشان مي دهند كه مصرف 1 ميلي گرم ژرمانيم در روز مي تواند نيازهاي بدن را تامين كند. حد مجاز مصرف ژرمانيوم 49mg در روز است.
منابع ژرمانيوم
ژرمانيوم را مي توان در مواد غذايي مانند سير، جين سنگ و قارچ جست وجو نمود. تحقيقات انجام شده نشان مي دهند كه در بيشتر رژيم غذايي غربي ها حدود 1 ميلي گرم ژرمانيوم يافت مي شود و آنها از نظر اين عنصر غني هستند. اما اگر فردي حدود 50گرم يا بيشتر از عنصر ژرمانيوم را در روز مصرف كند دچار اختلالاتي مانند نارسايي كليه، كاركرد نامناسب كبد و خونمردگي و كبودي پوست مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14