(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 شهریور 1390- شماره 20016

در شهر ما
كشف چهارمين غار عمودي كشور در گلستان
زنجان، ميزبان هفتمين جشنواره سراسري قرآني مدهامتان
كوتاه از هفته دولت
هيچ خطري پايه هاي سي و سه پل اصفهان را تهديد نمي كند
پاي صحبت مردم
نماينده ولي فقيه در كردستان:شهداي روحاني مايه عزت و سربلندي كردستان هستند
راه اندازي سامانه جديد در گمرك فرودگاه رشت
امام جمعه بناب: عدالت مورد نظر علي(ع) در كشور هنوز محقق نشده است
ساعت دخترانه دزدان برازجاني را به دام انداخت
پوشش 95 درصدي شبكه دنا در كهگيلويه و بويراحمد
خشكسالي نفس هاي يزد را به شماره انداخته است
حمايت اتاق بازرگاني استان البرز از پايان نامه هاي دانشگاهي
تاكسي هاي متخلف اصفهان متوقف مي شوند
امكان پرواز شبانه در فرودگاه طبس فراهم شد



در شهر ما

حداقلي حق مشتركان تلفن
امروزه بر كسي پوشيده نيست كه بدون وجود تلفن اعم از ثابت و همراه جريان عادي امور روزانه مردم مختل مي شود و هرگونه مشكل در برقراري ارتباط و احيانا قطعي تلفن يا تغيير شماره هاي تلفن سبب تحميل خسارات زياد به جامعه و مردم خواهدشد. البته هرازگاهي شركت مخابرات براي انجام پروژه هاي مختلف تعمير، توسعه، بهينه سازي و تجهيز در جهت مصلحت و منافع مشتركين ناگزير از اقداماتي مي شود كه شايد موقتا باعث اختلال در ارتباط مشتركين مي شود. البته اين امر از حقوق آن شركت بر مشتركين است.
حال كه شركت مخابرات با اقداماتي از قبيل كابل برگردان باعث قطع تلفن، هرچند موقت و يا باعث تغيير شماره هاي تلفن مشتركين مي شود؛ آيا موظف نيست با توجه به امكاناتي كه دارد ازطريق تلفن يا قبض هاي ارسالي يا رسانه ها و غيره به مشتركين اين موضوع را اعلام كند؟ صرف نظر از اينكه تغيير شماره بدون هماهنگي و جلب نظر مشتركين انجام مي شود؛ كه از حيث اختلاف ارزش قيمت شماره هاي رند و غير آن باعث ايجاد ضرر به بعضي از مشتركان مي شود. مع الوصف حداقل حق مشترك آن است كه از اين وقايع و اتفاقات در شبكه مخابرات در راستاي حقوق شهروندي مطلع شود تا مشتركين نيز بتوانند به مراجعان و مشتريان خود اعم از حقيقي و حقوقي اطلاع رساني كنند تا از تضييع حقوق مردم جلوگيري شود؛ امري كه متأسفانه در جريان عمليات كابل برگردان خيابان «امير مازندراني» ساري - البته مناطق ديگر را نمي دانم - رعايت نشد و مشكلات فراواني را براي مردم ايجاد كرد. اميدواريم مسئولان ذيربط استان آثار و تبعات اين قبيل اقدامات را بررسي و با تدابيري شايسته از نتايج زيان بار آن بكاهند.
محمدرضا فرجي
خبرنگاركيهان در ساري

 



كشف چهارمين غار عمودي كشور در گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
چهارمين غار عمودي كشور در محمدآباد شهرستان علي آبادكتول استان گلستان كشف و پيمايش شد.
دبير هيئت كوهنوردي گلستان گفت: هشت غارنورد گلستاني در مدت سه روز اين غار را پيمودند.
محمد شفيع گفت: غار «پلنگ آرام» بيش از 115 متر عمق دارد و به طور كامل عمودي است.
بنابراين گزارش ارتفاع دهانه چاه پلنگ آرام از سطح دريا هزار و 277 متر بوده و ابعاد دهانه آن 5/3در 2 متر است و ابعاد كف چاه 15 در 3، عمق آن 115 بوده كه به صورت كاملاً عمودي گسترش پيدا كرده است.
يادآور مي شود؛ غارهاي عمودي و يا چاه طبيعي كاملاً عمودي بوده و در دهليز يا دهنه چاه و در طول آن هيچ جايي براي گذاشتن پا و رفتن به داخل آن وجود نداشته و داخل آن كاملاً صاف و خشك است.

 



براي نخستين بار در استان
زنجان، ميزبان هفتمين جشنواره سراسري قرآني مدهامتان

زنجان- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي زنجان گفت: هفتمين جشنواره قرآني «مدها متان» در آبان سال جاري به ميزباني اين استان برگزار خواهد شد.
علي سهندي با تأكيد بر توجه عميق به مفاهيم قرآني در جامعه اظهار داشت: با توجه به اهميت موضوع در سال هاي گذشته شاهد اين هستيم كه به حوزه هاي مرتبط با قرآن توجه مناسبي صورت مي گيرد كه اين امر را مي توان در افزايش برنامه هاي قرآني در كشور شاهد بود.
در ادامه اين نشست، سرپرست دبيرخانه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان، با اشاره به اينكه هفتمين مرحله كشوري جشنواره بزرگ جوانان مساجد در رشته قرآن و نهج البلاغه، تحت عنوان «مدهامتان» به ميزباني استان زنجان برگزار مي شود، افزود: اين جشنواره در آبان ماه سال جاري و با بيش از 300 قاري و حامل قرآني برگزار خواهد شد.
وي افزود: اين جشنواره در پنج بخش حفظ، شامل 10 جزء، 20 جزء و كل قرآن كريم، قرائت، تفسير، ترتيل و اذان ويژه برادران برگزار مي شود.
سرپرست دبيرخانه كانون هاي مساجد استان زنجان، گفت: در اين جشنواره 20 داور بين المللي جهت داوري بخش هاي مختلف حضور خواهند داشت.

 



كوتاه از هفته دولت

اجراي 50طرح آموزشي
اردبيل- خبرنگار كيهان: استاندار اردبيل در مراسم بهره برداري از پروژه هاي عمراني شهرستان گرمي گفت: از 631 پروژه ناتمام موجود در اين استان 278 پروژه با بيش از يك هزار و 100ميليارد ريال تكميل و به بهره برداري رسيد. براساس همين گزارش در هفته دولت 50طرح آموزشي و نوسازي در سطح مدارس استان اردبيل با اعتباري بالغ بر 154 ميليارد ريال افتتاح شدند.
افتتاح 24 پروژه
بندرعباس- خبرنگاركيهان: همزمان با چهارمين گراميداشت هفته دولت 24 پروژه عمراني به ارزش بيش از 160 ميليارد ريال با حضور معاون برنامه ريزي استاندار در شهرستان بندرخمير به بهره برداري رسيد.
طرح آبرساني به روستاي نيمه كار، كشت مكانيزه و آبياري تحت فشار اراضي كشاورزي كهورستان، خانه بهداشت شهرخمير، سالن ورزشي چند منظوره روستاي لشتغان 17 پست هوايي برق از مهم ترين پروژه هايي است كه به بهره برداري رسيدند.
بهره برداري از پروژه هاي عمراني
¤با حضور استاندار هرمزگان و مديران استاني، 6پروژه آبرساني، 3فاز برق رساني، ساختمان هاي فرمانداري شهرستان بشاگرد و بخشداري گوهران، بلوار شهر سردشت و ميدان امام حسين(ع) گوهران مورد بهره برداري قرارگرفت.
همچنين 24 پروژه عمراني در بخش هاي آبرساني، آموزشي، بهسازي و مسكن مهر فرهنگيان در شهرستان پارسيان با حضور استاندار هرمزگان به بهره برداري رسيد.
احداث مسكن مهر
اراك- خبرنگاركيهان: سه پروژه راهسازي روستايي به مبلغ يك هزار و 412 ميليون ريال با حضور معاون وزير راه و شهرسازي در استان مركزي به بهره برداري برداري رسيد. همچنين فرماندار دليجان گفت: در هفته دولت كلنگ احداث 128 واحد مسكن مهر در اين شهرستان به زمين زده شد.
اجراي عمليات شبكه فاضلاب
اسفراين- خبرنگاركيهان: عمليات اجرايي شبكه جمع آوري فاضلاب به مبلغ 30ميليارد و 600ميليون ريال، افتتاح پروژه انتقال آب كشاورزي به اراضي روستاي دولت آباد، بهره برداري از كارخانه بلوك هاي سقفي ساختماني با اعتباري بالغ بر 10ميليارد و 478 ميليون ريال تسهيلات بانكي و 7ميليارد ريال سرمايه گذاري خصوصي به بهره برداري رسيد.
يزد قطب فناوري كشور
يزد- خبرنگاركيهان: مديرعامل مخابرات استان يزد اظهار داشت: در هفته دولت امسال 177 پروژه مخابراتي با سرمايه گذاري بيش از 67 ميليارد ريال در سطح استان يزد به بهره برداري رسيد. مهدي مقوم در نشست ستاد راه اندازي مركز علمي، كاربردي مخابرات استان يزد با بيان اين مطلب افزود: با راه اندازي اين مركز، يزد به قطب فناوري اطلاعات كشور تبديل خواهد شد.
بهره برداري از 180 طرح عمراني
شاهرود- خبرنگار كيهان: فرماندار شاهرود گفت: به مناسبت هفته دولت 180 طرح عمراني با اعتباري بالغ بر 80 ميليارد تومان در اين شهر به بهره برداري رسيد كه نيمي از اين طرح ها به جهاد و كشاورزي اختصاص دارد. مهدي بندري افزود: از ميان 90 طرح باقي مانده چهار طرح مربوط به برق منطقه اي بود كه بالغ بر 56 ميليون تومان از اعتبارات ملي براي آن هزينه شد.
اجراي 11 پروژه
اراك- خبرنگار كيهان: معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي گفت: در هفته دولت 11 پروژه آبخيزداري با اعتباري بالغ بر 8 ميليارد و 563 ميليون ريال به بهره برداري رسيد.
ابوالفضل نوري گفت: اين پروژه شامل 5 مورد بند خاكي، 8 مورد بند سنگ و سيمان، 5 مورد بند كابيوني و 80 مورد بند خشكه چين در شهرستان هاي خنداب، تفرش، اراك، دليجان، محلات، خمين، زرنديه و شاند است.
احداث مركز پرورش ماهي خاوياري
گرگان- خبرنگار كيهان: افتتاح سامانه نوين گندزايي آب شرب گرگان كارخانه توليد در و پنجره با شيشه دوجداره از جمله 178 طرح عمراني بودند كه در هفته دولت در گرگان به بهره برداري رسيدند. همچنين با حضور استاندار گلستان كلنگ احداث بزرگ ترين مركز پرورش ماهيان خاوياري با تسهيلات 420 ميليارد ريال و سايت تفريحي و توريستي تله كابين نهارخوران با سرمايه گذاري 265 ميليارد ريال به زمين شده شد.
افتتاح كارخانه بسته بندي زعفران
قاينات- خبرنگار كيهان: افتتاح پارك بانوان، كارخانه سورت و بسته بندي زعفران، كارخانه ترنج قائن از جمله 112 طرحي بودند كه در هفته دولت در قاينات به بهره برداري رسيدند. همچنين كلنگ دانشكده پرستاري و توسعه بيمارستان شهداء قائن و ساختمان شركت گاز به زمين شده شد.
افتتاح 74طرح
ياسوج- خبرنگار كيهان: با حضور معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كهگيلويه و بوراحمد 25 پروژه عمراني با اعتبار 48 ميليارد و 506 ميليون ريال در بخش هاي كشاورزي، عمراني، ورزشي، مسكن و خدمات در شهرستان گچساران به بهره برداري رسيد. همچنين با حضور معاون سياسي و امنيتي استاندار 49 پروژه با اعتبار 260 ميليارد ريال در بخش هاي فرهنگي، صنعت، كشاورزي، خدمات در شهرستان بويراحمد افتتاح و كلنگ زني شد.
ايجاد 200 فرصت شغلي
¤ 43 طرح عمراني با اعتبار 60 ميليارد ريال در بخش هاي زيربنايي، خدماتي، فرهنگي و بهداشتي در شهرستان كهگيلويه به بهره برداري رسيد: با افتتاح اين طرح ها براي 202 نفر به طور مستقيم فرصت شغلي فراهم شد. همچنين چهار پروژه عمراني ديگر در اين شهر با اعتبار 7 ميليارد ريال عمليات اجرايي آن آغاز شد.

 



در پي ترك خوردن سقف 33 پل اعلام شد
هيچ خطري پايه هاي سي و سه پل اصفهان را تهديد نمي كند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به انتشار خبر ترك خوردن سقف سي و سه پل به دليل عبور مترو از سوي برخي رسانه ها گفت: در حال حاضر هيچ خطري پايه هاي سي و سه پل را تهديد نمي كند.
اسفنديار حيدري پور افزود: مرمت «سي و سه پل» و يا پل «الله وردي خان» جزو پروژه هاي مرمتي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان است كه در سال 90 مرمت آن آغاز شد و در حال حاضر نزديك به سه ماه است مرمت فاز اول اين پل كه به طول 300 متر مي باشد و بلندترين پل رودخانه زاينده رود است از سمت محور جنوبي و از سمت جنوب غرب و جنوب شرق آغاز شده است.
وي اضافه كرد: با توجه به نگراني هايي درباره عبور مترو از سي و سه پل به گفته كارشناسان در حال حاضر هيچ خطري سي و سه پل را تهديد نمي كند. مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان يادآور شد: در حال حاضر كارشناساني از دانشگاه علم و صنعت مشغول بررسي خطرات احتمالي عبور مترو از اين سمت هستند.
حيدري پور افزود: تا پيش از راه اندازي مترو هيچ گونه خطري سي و سه پل را تهديد نمي كند.
مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداري اصفهان نيز ترك برداشتن سي و سه پل را به دليل دستگاه حفار مترو را تكذيب كرد و گفت: تاكنون عمليات اجرايي مترو هيچگونه خسارت و آسيبي به سي و سه پل وارد نكرده است.
سيدالجواد زعفراني افزود: بيش از 20 ماه پيش دستگاه TBM با حفظ فاصله مجاز از غرب سي و سه پل گذر كرد و در حال حاضر حفاري در خيابان چهار باغ بالا در حال انجام است بنابراين وارد شدن ضربه به بدنه سي و سه پل مسئله اي دور از ذهن و غيرمنطقي است.
وي با اشاره به فاصله 500 متري دستگاه از سي و سه پل گفت: پيش از اين تك تك ترك ها و شكاف هاي سي و سه پل از سوي كارشناسان رسمي دادگستري صورت جلسه شده است.

 



پاي صحبت مردم

وزوان و 3 گلايه مردمي
شهروندان وزوان از توابع اصفهان در تماس با كيهان در خصوص 3 مورد زير از مسئولان و مديران مربوطه استان درخواست مساعدت و همكاري داشتند.
سرقت سيم هاي برق و خاموشي شبانه روزي، عدم فعاليت مراكز درماني به هنگام شب و روزهاي تعطيل و عدم كيفيت در شبكه سيماي مركز اصفهان 3 گلايه مردم اين شهر است كه با خبرنگار كيهان در وزوان مطرح شد.
رضا رصاف- خبرنگار كيهان در وزوان

 



نماينده ولي فقيه در كردستان:شهداي روحاني مايه عزت و سربلندي كردستان هستند

سنندج- خبرنگار كيهان:
يادواره شهداي روحاني رمضان 88 كردستان ماموستا «محمد شيخ الاسلام» نماينده كردستان در مجلس خبرگان رهبري و ماموستا «برهان عالي» امام جمعه موقت سنندج با حضور مسئولان و مديران و قشرهاي مختلف مردم قدرشناس كردستان در مسجد جامع سنندج برگزار شد.
در اين يادواره، نماينده رهبر معظم انقلاب در كردستان با بيان اينكه شهادت بزرگترين سعادت براي انسان هاست اظهار داشت: شهدا منشأ خير و بركت هستند و شهادت مستقيم ترين راه براي رسيدن به مقام قرب الهي است.
حجت الاسلام والمسلمين حسيني شاهرودي گفت: اسلام مكتبي براي سعادت بشر است و خداوند به انسان هايي كه پيرو راستين اين مكتب باشند، ارزش و قرب داده و آنها را بر ديگر انسان ها برتري مي دهد.
حسيني شاهرودي افزود: عزت و سربلندي امروز ما در سايه فداكاري و ايثار شهداست و شهداي روحاني با نثار جان خود توطئه ها و فتنه هاي دشمنان را خنثي كردند و بر عزت جامعه اسلامي افزودند.
وي بيان داشت: شهداي روحاني به ويژه شهداي رمضان 88 مايه عزت و سربلندي بيشتر براي كردستان شدند و مردم امروز بر تداوم راه اين عزيزان تأكيد دارند.

 



راه اندازي سامانه جديد در گمرك فرودگاه رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
نخستين سامانه اعطاي معافيت كالاي همراه مسافر در گمرك فرودگاه بين المللي رشت راه اندازي شد.
ناظر گمركات گيلان با اعلام اين خبر افزود: سامانه مذكور به صورت همزمان در اداره كل گمرك آستارا افتتاح شد.
به گفته محمد بهبود آهني اين سامانه علاوه بر تسهيل و تسريع در روند خدمات مسافري يك بانك جامع اطلاعاتي از مسافران ورودي و خروجي را به دست مي دهد.
مديركل گمرك بندر انزلي در ادامه گفت: سامانه مذكور تحت وب مي باشد و از قابليت تعيين ميزان و تعداد مسافر برخوردار است.
ناظر گمركات گيلان خاطر نشان ساخت: براساس قانون كالاي مجاز همراه مسافر در اولين سفر تا سقف 80 دلار از معافيت برخوردار است و براي 80 دلار ديگر مي بايد دو برابر سود گمركي پرداخت شود.
به گفته اين مقام مسئول برخلاف گذشته با افتتاح سامانه اعطاي معافيت كالاي همراه مسافر در دو گمرك فرودگاه رشت و آستارا مشكل تشخيص اينكه مسافر اولين سفر خود را انجام داده يا خير براي ارزياب گمرك برطرف مي شود.
گيلان دومين استان كشور پس از فارس است كه به سامانه اعطاي معافيت كالاي همراه مسافر در گمرك مجهز شده است.

 



امام جمعه بناب: عدالت مورد نظر علي(ع) در كشور هنوز محقق نشده است

بناب- خبرنگار كيهان:
امام جمعه بناب گفت: تا زماني كه «امر به معروف و نهي از منكر» در بين مردم جامعه حاكم نگرديده، آن وقت بركت و نعمت خداوندي از آن جامعه برچيده مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين شيخ مصطفي باقري بنابي در جمع مسئولان و مردم روزه دار بناب با بيان اينكه براي اجراي فريضه «امر به معروف و نهي از منكر» نبايد بي تفاوت باشيم؛ اضافه كرد: بعضي حركت هاي دشمن پسند را به همديگر تذكر دهيم و برخي آداب و رسوم وارداتي را از خود دور كنيم.
امام جمعه بناب با تمجيد از عملكرد دولت نهم و دهم گفت: بايد اقرار كرد خدمات دولت نهم و دهم بيشتر از دولت هاي قبلي است و نمي توان آن را انكار كرد. وجود افراد دلسوز و تلاشگر در اين دولت بيشتر از دولت هاي ديگر است. ولي اگر بخواهيم عدالت مورد نظر را جا بيندازيم، پيشرفت هاي ايران مخصوصا در دهه هاي اخير را نيز مدنظر قرار دهيم و همه اينها از بركات نظام جمهوري اسلامي است تحت لواي ولايت و فقاهت كه همه و همه بايد آن را قبول كنند.
وي در ادامه گفت: بايد قبول كنيم كه فعلا در اول راه هستيم و نبايد به عملكرد فعلي جمهوري اسلامي اكتفا كنيم و عليرغم كارهاي بزرگي كه در كشور اتفاق افتاده، ولي هنوز عدالت مورد نظر علي(ع) و قانون اساسي در كشور ما اتفاق نيفتاده است. تمامي دولت ها در گذشته و حال داراي نقاط مثبت و منفي بوده اند و نبايد كاري كنيم دولتي كه بعد از اين خواهد آمد، عملكرد دولت فعلي را زير سؤال ببرد.

 



ساعت دخترانه دزدان برازجاني را به دام انداخت

برازجان- خبرنگار كيهان:
ساعت دختربچه برازجاني سارقان منزل را به دام انداخت.
صاحب خانه جمعه شب 4 شهريور براي شركت در مراسم افطاري از خانه بيرون رفت اما وقتي به خانه بازگشت مشاهده كرد دزد به خانه زده و 500 هزار ريال وجه نقد به همراه يك ساعت كم قيمت دخترانه را به سرقت برده است. گزارش اين سرقت به كلانتري 11 برازجان اطلاع داده شد. چند روز پس از اين سرقت درگيري بين چند جوان برازجاني و چند غريبه در يكي از محلات برازجان رخ داد كه پليس تمام افراد شركت كننده در اين درگيري را دستگير و به كلانتري انتقال داد. ماموران هنگام بازجويي متوجه يك ساعت بچه گانه در دست يكي از جوان هاي غريبه شدند و از مالباخته دعوت كردند تا به كلانتري مراجعه كند. مالباخته با حضور در كلانتري ساعت دختر خردسال خود را شناسايي كرد و با اين اقدام 4 نفر سارق در چنگال قانون گرفتار شدند. اين سارقان به منظور سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شدند.

 



پوشش 95 درصدي شبكه دنا در كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج- خبرنگاركيهان:
مديركل صداوسيماي كهگيلويه و بويراحمد گفت: تا پايان امسال 95 درصد جمعيت اين استان تحت پوشش شبكه استاني قرارمي گيرند.
مسلم رحيمي افزود: تا پايان سال 90 بخش ديجيتال تمام مراكز استان ها به بهره برداري مي رسد كه پس از آن شهروندان مي توانند از ظرفيت 8 كانال تلويزيوني استفاده كنند.
مديركل صداوسيماي مركز استان كهگيلويه و بويراحمد درپايان گفت: در ماه رمضان برنامه هاي مختلفي در زمينه اكرام ايتام، حافظان و قاريان قرآن كريم، كمك به زندانيان نيازمند داشتيم كه اين برنامه بازتاب خوبي در جامعه داشت.

 



خشكسالي نفس هاي يزد را به شماره انداخته است

در 16سال اخير تنها دو سال ترسالي به معناي واقعي در استان يزد رخ داده و در 14سال بقيه يا خشكسالي حاكم بوده يا بارندگي نزديك به نرمال نتوانسته اثرات خشكسالي سال هاي قبل را جبران كند، استان يزد هم اكنون با يك دوره خشكسالي بسيار شديد با تداوم بي سابقه در 50 سال اخير روبه روست كه بيش از 14سال به طول انجاميده است.
مديركل مديريت بحران استان گفت: با نگاهي گذرا به سابقه خشكسالي هاي 15 سال اخير در يزد و اثرات اين پديده مي توان گفت كه اين استان درسال زراعي 90-89، سخت ترين و طولاني ترين دوره خشكسالي صدسال اخير را مي گذراند.
غلامرضا برزگري با بيان اينكه ميانگين بارندگي سال زراعي جاري در استان يزد 3/53 ميليمتر بوده است، اظهار داشت: اين ميزان در مقايسه با ميانگين بارندگي سال گذشته 4/18ميليمتر و ميانگين بارندگي بلندمدت در زمان مشابه 40 ميليمتر كاهش داشته است.
وي اظهار داشت: اين درحالي است كه استان يزد پنج سال متوالي را تقريبا در شرايط خشكسالي حاد به سر مي برد و درسال زراعي جاري اين استان كم باران ترين استان و شهريزد كم باران ترين شهر كشور بوده و بيشترين كاهش نسبت به ميانگين بارندگي را داشته است.
برزگري افزود: از طرفي در بهار سال 90 در بيشتر روزهاي ارديبهشت ماه و خردادماه، دماي استان بالاي 35 درجه بودجه و درتيرماه حتي به بالاي 45 درجه نيز رسيده است.
وي با بيان اينكه خشكسالي هاي پياپي هواشناختي به خشكسالي شديد هيدرولوژيك، كشاورزي و اقتصادي اجتماعي منجر شده است، بيان داشت: تنها استان يزد دربين استان هاي كشور وضعيت بحراني داشته و با توجه به تكرار و استمرار اين روند در چندين سال گذشته، موضوع تامين آب شرب و بهداشت روستاها، بسيار نگران كننده است.
مديركل مديريت بحران استان يزد ادامه داد: در شرايط فعلي،اهالي حدود 523 روستاي استان با مشكل كم آبي و بي آبي مواجه هستند كه از طريق شركت آب و فاضلاب روستايي، آبرساني سيار براي آنها انجام و براي 300 روستا آب شرب و بهداشت و 223 روستا آب شرب تامين مي شود.
برزگري تاكيد كرد: تداوم خشكسالي، ويراني بسياري از باغات و زمين هاي زراعي را به دنبال داشته و دامداري استان به ويژه دامداري مرتعي را در آستانه نابودي قرار داده و خسارت عمده اي به صورت مستقيم و غيرمستقيم برجاي گذاشته است.
وي با اشاره به اثرات ثانويه خشكسالي در استان يزد گفت: براي نخستين بار پديده گردوغبار كه متفاوت از طوفان و شن است، درتاريخ هفتم خردادماه جاري با منشأ محلي اتفاق افتاد و ديد در ساعت هشت و 30 دقيقه به 800 متر كاهش يافت و مقدار مواد معلق درهوا حدود 900 ميكروگرم در مترمكعب افزايش يافت كه تقريبا هفت برابر حد استاندارد است.
مديركل مديريت بحران استان يزد ادامه داد: خشكسالي هاي اخير و از بين رفتن و تحليل مراتع و پوشش گياهي، مناطق مركزي كشور از جمله استان يزد را به مناطقي مستعد براي تشكيل ريزگردها تبديل كرده كه خود تهديدي براي استان هاي همجوار است.
برزگري اضافه كرد: علاوه بر پديده ريزگردها، درختان دراثر خشكسالي نيز ضعيف شده و به انواع چوبخوارها، سرشاخه خوارها و مغزخوارها دچار شده و در معرض تهديد موريانه به عنوان يك آفت خانمان سوز هستند.

 



حمايت اتاق بازرگاني استان البرز از پايان نامه هاي دانشگاهي

كرج- خبرنگاركيهان:
اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان البرز از پايان نامه هاي دانشگاهي مرتبط با اين حوزه حمايت مي كند.
رئيس اتاق بازرگاني استان البرز در نشست خبري با خبرنگاران گفت: حمايت از پايان نامه هاي علمي و تحقيقاتي دانشگاهي كه به بررسي مشكلات واحدهاي توليدي، صنعتي، كشاورزي، بازرگاني و خدماتي و راهكارهاي بهبود فضاي كسب و كار بپردازند، در اولويت برنامه هاي اتاق بازرگاني اين استان قرار دارد.
حسين طوسي افزود: يكي از اهداف اين حمايت ها، ايجاد تشكيلات جامع كارشناسي و تحقيقاتي براي بررسي مسائل و مشكلات فعالان بخش خصوصي است تا تصميم گيري هاي اين حوزه در فضاي علمي انجام شود.
وي اظهارداشت: اكنون همكاري اتاق بازرگاني استان البرز براي تحقق اين مهم با مراكز دانشگاهي در حال گسترش است.

 



تاكسي هاي متخلف اصفهان متوقف مي شوند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر اصفهان گفت: تاكسي هاي متخلف اين شهر براساس نوع تخلف جريمه و يا متوقف مي شوند.
عليرضا تاجمير رياحي گفت: با هماهنگي و همكاري راهنمايي و رانندگي، با تاكسي هايي كه غير از مأموريت تعيين شده فعاليتي كنند و يا خالي و بدون مسافر در شهر تردد داشته باشند و يا براي سود بيشتر دربستي كار كنند به شدت برخورد مي شود.
وي افزود: تاكسي هاي خطي بايد حتما در خطوط تعيين شده خود فعاليت داشته باشند و تاكسي هاي تلفني نيز بايد براساس مأموريت محول شده به آن ها عمل كنند.
وي اضافه كرد: همچنين با رانندگاني كه نسبت به اخذ كرايه بيشتر از نرخ مصوب اقدام كنند و يا دو شغله باشند نيز برخورد خواهد شد.
تاجمير گفت: اطمينان از سلامت فني خودرو و صلاحيت راننده، از ديگر مواردي است كه امسال براي فعاليت سرويس هاي مدارس درنظر گرفته شده است و بر اين اساس، تمامي اين خودروها بايد از لحاظ فني به تأييد برسند و رانندگان آنان نيز براي برعهده گرفتن مسئوليت بچه ها شايسته تشخيص داده شوند.

 



امكان پرواز شبانه در فرودگاه طبس فراهم شد

طبس- خبرنگاركيهان:
رئيس فرودگاه طبس گفت: در صورت تكميل پروژه برق رساني به فرودگاه شهرستان، امكان پرواز شبانه از طريق اين فرودگاه امكان پذير است.
كمال دهقان منشادي با اعلام اين خبر افزود: فرودگاه طبس با 681 هكتار وسعت درقلب كوير واقع شده و از هرطرف براي رسيدن به اولين شهر حداقل 400 كيلومتر فاصله دارد. وي اظهارداشت: اين فرودگاه امكان پذيرش 4 فروند هواپيما بدنه متوسط و كوچك به طور همزمان را دارد و از لحاظ تنوع دستگاه ها و سيستم هاي هوانوردي و نقش آفريني در هدايت پروازهاي عبوري يكي از مهمترين فرودگاه هاي جنوب شرق كشور و 10 فرودگاه ميهن اسلامي مي باشد. رئيس فرودگاه طبس گفت: پرواز طبس به تهران و بالعكس هفته اي 2 روز برقرار است و در صورت امكان پروازهاي طبس به يزد و طبس به مشهد را هم راه اندازي خواهيم كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14