(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 شهریور 1390- شماره 20016

نظارت بر پرداخت حق پژوهانه به دانشجويان
هدف آقاي نماينده از معادل خواندن مدارك پيام نور
حمايت از پايان نامه دانشجويي تا 30ميليون تومان
تشريح دلايل بازنشستگي برخي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبايي
بيانيه دانشجويان اخراجي دانشگاه خليج فارس پس از تبرئه
گزارش تحليلي كيهان پيرامون مطالبات مقام معظم رهبري از مجامع دانشگاهي
آقا از ما چه مي خواهند؟
با برنامه پيش برويد
منطق انگليسي...
گزارش كيهان از نحوه استفاده از تسهيلات انتقال و تغيير رشته فرزندان اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران
تغيير رشته و دانشگاه پس از اعلام نتايج



نظارت بر پرداخت حق پژوهانه به دانشجويان

معاون علمي و فن آوري رييس جمهور گفت: بر پرداخت حق پژوهانه به دانشجويان دوره دكتري نظارت مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، سلطان خواه پس از جلسه هيات دولت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا برخي دانشگاه ها در پرداخت حق پژوهانه به دانشجويان دكتري تعلل مي كنند؟ افزود: معاونت علمي و فن آوري در اين باره بازرسي هايي را صورت مي دهد تا مشكلي براي پرداخت به دانشجويان به وجود نيايد. معاون علمي و فن آوري رييس جمهور افزود: البته تاكنون به شكل موردي مشكلاتي در پرداخت پيش آمده بود كه با پيگيري هاي به عمل آمده درصدد رفع آن برآمديم.
وي گفت: براساس فهرستي كه معاونت هاي پژوهش وزارت علوم و بهداشت تنظيم مي كنند و در اختيار معاونت علمي و فن آوري رييس جمهور قرار مي دهند به دانشجويان واجد شرايط دكتري، هر نفر، پنج ميليون تومان تعلق مي گيرد.
سلطان خواه تصريح كرد: مبلغ ياد شده به حساب دانشگاه و به نام شخص واريز مي شود.
وي گفت: گذراندن آزمون جامع، دفاع و تصويب پروژه تحقيقاتي يا پايان نامه از شروط اصلي دريافت مبلغ حق پژوهانه است.

 



هدف آقاي نماينده از معادل خواندن مدارك پيام نور

عضو كميسيون امنيت مجلس گفت: عباسپور سعي دارد با معادل خواندن مدرك دانشگاه پيام نور، داوطلبان كنكور را براي كسب درآمد بيشتر به سوي دانشگاه آزاد هدايت كند.
محمود احمدي بيغش، نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس ضمن تاكيد بر اينكه دانشگاه پيام نور قدمتي چند ساله دارد، افزود: دانشگاه پيام نور فعاليتي قانوني دارد و با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي فعاليت مي كند.
وي با بيان اينكه دانشگاه پيام نور كارنامه بسيار روشن و درخشاني دارد، گفت: فارغ التحصيلان اين دانشگاه مايه بركت مجموعه هاي علمي، صنعتي، كشاورزي و غيره هستند.
احمدي بيغش گفت: متاسفانه دانشگاهي دولتي همچون پيام نور كه فعاليت هاي بسيار روشني دارد را زير سوال مي برند در حالي كه ما به دليل ملاحظاتي چشمهايمان را بر روي فعاليت دانشگاهي غيرانتفاعي بسته ايم.
وي با اشاره به اظهارات اخير عباسپور، عضو كميسيون آموزش مجلس، گفت: عباسپور به عنوان يك فرد نظر شخصي خود را مطرح كرده است و حرف وي در مجلس جايگاهي ندارد، حرف عباسپور مبني بر معادل شدن مدارك دانشگاه پيام نور از ديد نمايندگان مجلس حتي قابل بحث نيز نيست.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه عده اي مي خواهند با اين حركت از ثبت نام داوطلبان در دانشگاه پيام نور جلوگيري كنند، گفت: عده اي از جمله آقاي عباسپور مي خواهند از ثبت نام داوطلبان در دانشگاه پيام نور جلوگيري كنند تا آنها را به سوي دانشگاه آزاد سوق دهند.
بيغش در انتها تاكيد كرد: عباسپور مي خواهد با زير سوال بردن دولت و دانشگاه دولتي پول بيشتري را به سوي مسئولان دانشگاه آزاد سوق دهد و اين اقدام وي اهانتي به قشر دانشگاهي كشور است.

 



حمايت از پايان نامه دانشجويي تا 30ميليون تومان

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به حمايت مالي از پايان نامه هاي دانشجويي گفت: برخي از پايان نامه هاي دانشجويان كه توانسته اند به محصول منجر شوند، تا 30ميليون تومان هم كمك هزينه دريافت مي كنند.
به گزارش مهر، دكتر باقر لاريجاني در نشست دانشجويان استعداد درخشان دانشگاه هاي علوم پزشكي در محل دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: دانشجويان كارشناسي نيز يك ميليون تومان اعتبار براي پايان نامه هاي خود دريافت مي كنند.
وي افزود: اگر رتبه هاي زير 500 كنكور را ملاك قرار دهيم، 2هزار دانشجوي استعداد درخشان در دانشگاه علوم پزشكي تهران مشغول به تحصيل هستند.
لاريجاني از برگزاري دوره سوم MDphD به عنوان امكان تحصيل همزمان دانشجويان خبر داد و گفت: از مهرماه امسال با مجوز وزارت بهداشت دوره MDphD براي دانشجوياني كه در دو دوره باليني و علوم پايه مشغول به تحصيل هستند، اجرا مي شود.

 



تشريح دلايل بازنشستگي برخي از اساتيد دانشگاه علامه طباطبايي

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با انتقاد نسبت به هجمه هاي برخي از رسانه ها عليه دانشگاه علامه گفت: بدون شك از روزنامه شرق شكايت مي كنم.
حجت الاسلام سيدصدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو فارس، با انتقاد از برخي رسانه ها كه مسائلي چون بازنشستگي اساتيد و رشته هاي علوم انساني را در دانشگاه علامه طباطبايي بازيچه قرار داده و به آن هجمه مي برند، گفت: اين دسته از افراد و جريانات حيات خلوت شان دانشگاه علامه طباطبايي است و اساتيد بازنشسته اي چون ستاري فر كه اين گونه جريانات را هدايت مي كردند، اكنون ميدان براي آن ها بسته شده و با توجه به نزديكي انتخابات مي خواهند از اين هجمه ها استفاده كنند.
شريعتي با تاكيد بر اينكه به هيئت منصفه مطبوعات از روزنامه شرق شكايت خواهم كرد، خاطر نشان كرد: در گزارش صفحه 13 روزنامه شرق كه با تيتر «خط مقدم مبارزه» عليه دانشگاه علامه طباطبايي هجمه برده است، اعلام شده 75 نفر از نمايندگان مجلس در نامه اي به وزير علوم نسبت به بازنشستگي اساتيد در دانشگاه علامه طباطبايي اعتراض كردند اما اين درحالي است كه 72 نفر از اين نمايندگان از دلايل اين بازنشستگي ها اظهار بي اطلاعي كردند.
وي با اشاره به اينكه هر استادي كه درجه استادياري داشته باشد و 30 سال فعاليت علمي كند، بازنشسته مي شود، تاكيد كرد: روزنامه شرق از اساتيدي چون اعزازي، صادق تهراني، هادي زنوز، ختايي، بختياري، عاصي، جهرمي، مشيري، طيب، آزمايش، شريفي، ضيايي بيگدلي، شريف، مرديها، تولايي، برادران شركا و شريفيان نام برده است كه به اجبار بازنشسته شده اند اما اين درحالي است كه اكثريت آن ها به خواست خود بازنشسته شدند.
وي با تاكيد بر اينكه به دليل نگاشتن اين مطالب كذب از روزنامه شرق حتما شكايت خواهم كرد، اظهار داشت: اين دست از جريانات ما را خط مقدم جنگ خود قرار داده اند.
شريعتي درخصوص خبرهايي كه چندي پيش درخصوص حذف 13 رشته علوم انساني اين دانشگاه مطرح شده بود، گفت: در اين خصوص با عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس صحبت كردم و اعلام داشتم كه به هيچ عنوان قصد حذف رشته هاي علوم انساني را نداشتيم. مگر مي شود علم انسان حذف شود، اين علم را مي توان نقد، بررسي و يا اضافه كرد اما نمي شود آن را حذف كرد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: اكنون رشته هاي علوم انساني از مقاطع كارشناسي به كارشناسي ارشد رشد قابل قبولي داشته اند و لذا وزارت علوم 10درصد ظرفيت كارشناسي ارشد را پايين آورده تا بتوانيم برخي از داوطلبان جديد را در اين رشته ها جذب كنيم.

 



بيانيه دانشجويان اخراجي دانشگاه خليج فارس پس از تبرئه

دانشجويان اخراجي دانشگاه خليج فارس پس از تبرئه با صدور بيانيه اي اعلام كردند: از آنجا كه در اينگونه موارد، افرادي تلاش مي كنند خود را قهرمان نمايش دهند، برخود لازم مي دانيم افراد و مجموعه هاي اصلي موثر در لغو احكام را معرفي كنيم.
دانشجويان اخراجي دانشگاه خليج فارس كه پس از دستور مقام معظم رهبري، حكم اخراجشان لغو شده بود با صدور بيانيه اي اعلام كردند با نصب العين قرار دادن امر معظم له، مماشات و همكاري با مسئولان دانشگاه را در برنامه هاي خود قرار داده اند.
دراين بيانيه آمده است: زين پس امر مولايمان امام خامنه اي (مدظله) مبني بر مماشات را نصب العين قرار داده باشد كه مسئولين نيز زمينه همدلي، همكاري و همراهي در جهت اهداف مشترك را ايجاد كنند. (ان شاء الله)
دانشجويان در ادامه بيانيه از افرادي كه در لغو حكم اخراج موثر بوده اند تشكر شده و آورده اند: لغو احكام را تنها به بركت گوشه نظر مولا و قائدمان حضرت امام خامنه اي(مدظله) و به واسطه پيگيري هاي نماينده ولي فقيه در استان و مجموعه دفتر ايشان و نيز زحمات استاندار محترم بوشهر و مجموعه تحت امرشان و نيز حمايت ها و پيگيري هاي دوستان و بزرگاني دانسته كه در ادامه اسامي بخشي از ايشان ذكر گرديده و تشكر و آرزوي توفيق روز افزون آنان را وظيفه خود مي دانيم:
الف) سردار رزمجو فرمانده محترم ارشد سپاه در استان بوشهر
ب) فرماندار محترم بوشهر جناب آقاي پوركبگاني
ج) نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، به ويژه حجت الاسلام والمسلمين محمديان و مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در استان حجت الاسلام والمسلمين دشتي
د) سازمان بسيج دانشجويي كشور (مركز)، به ويژه مهندس قدياني رئيس محترم سازمان بسيج دانشجويي كل كشور
ه) دفاتر جامعه اسلامي دانشجويان سراسر كشور
و) خبرنگاران و روزنامه نگاران مطبوعات و رسانه هاي اصولگرا و انقلابي استاني و ملي كه در اين مدت به انعكاس روزانه حوادث مربوط مي پرداختند.
ز) دهها دانشجوي ولايي دانشگاه خليج فارس به ويژه 93 دانشجوي امضا كننده نامه درخواست اخراجشان، كه رسانه اي شد.
ح) بيش از شصت تشكل دانشجويي و مردمي، مسجد، هيئات مذهبي، گروه و مجموعه ولائي و اصولگرا كه در اين مدت با بيانيه، نامه سرگشاده، مصاحبه، تماس هاي تلفني و حضور در دانشگاه و ساير ادارات و ارگان هاي مربوطه، پيگير حل مسئله بودند.

 



گزارش تحليلي كيهان پيرامون مطالبات مقام معظم رهبري از مجامع دانشگاهي
آقا از ما چه مي خواهند؟

پيام منتظر
بدون شك بعد از دوران رنسانس و اوج گيري فعاليت هاي صنعتي انسان و به تدريج رونق بازار كار اومانيسم در غرب، نوع ارتباط بين دين و علم مخصوصا در جامعه دين گريز پس از قرون وسطي، به تدريج جزء يكي از مباحث اصلي در جامعه غرب شد و با توجه به عملكرد ضدعلمي كليسا ارتباط بين علم و دين كاملا مردود و اشتباه دانسته شد و حركت در مسير علم، جدا از دين و با هدف پيشرفت و ساختن دنيا مدنظر قرار گرفت.
با گسترش روند مدرنيزه شدن در كشورهاي جهان سوم، علاوه بر برخي از امكانات مادي دنياي غرب، بعضي از مفاهيم چالش برانگيز آن نيز، وارد جهان سوم كه اصولا كشورهاي سنتي و مذهبي بودند شد. يكي از مباحث مهمي كه به تبع غرب، جزء اصول پذيرفته شده تفكر جهان سوم مطرح شد، تئوري عدم ارتباط بين علم و دين است. در اين بين عده اي از روشنفكرنمايان غرب زده در جهان سوم به اين ايده دامن زده و هرگونه حركت علمي را جدا از دين و ايدئولوژي عنوان كردند اين مسئله تا جايي ادامه پيداكرد كه سياسيون جهان سوم، دين داري را عامل اصلي عقب ماندگي مردمان خود معرفي كرده و سعي در دين زدايي اين جوامع داشتند.
با پيروزي انقلاب اسلامي و گسترش دشمني غرب با مردم مسلمان ايران و به دنبال آن اعمال تحريم هاي مختلف عليه نظام جمهوري اسلامي و مردم ايران، نظريه پردازان مسلمان كشور، بار ديگر با به چالش كشيدن تئوري جدايي علم و ايمان از يكديگر، توانستند جامعه ديني ايران را كه در طول سال ها در اثر سركوب هاي متعدد، به ميزان زيادي از عرصه علم دور مانده و به نوعي به جامعه غرب وابسته شده بود، دوباره به عرصه علم آموزي و پژوهش بازگردانند.
پرواضح است كه دين اسلام جدايي از علم را برنمي تابد و توصيه هاي بزرگان دين در طول تاريخ اهميت علم آموزي توسط مسلمانان را نشان مي دهد.
عمل به توصيه هاي بزرگان دين در طول 30 سال پس از انقلاب باعث پيشرفت هاي فراوان ايران اسلامي در عرصه هاي مختلف علمي شده است. بنابراين بايد گفت تغيير نگرش از علم گريزي به سمت نگاه مثبت به فعاليت علمي، به عنوان يك فريضه ديني، باعث تحول در عرصه دانش ايران شده است.
رهبر معظم انقلاب هر ساله در مناسبت هاي مختلف، ديدارهاي منظمي با اصحاب علم و دانشگاه داشته اند و نصايح فراواني را به اين قشر تاثيرگذار گوشزد كرده اند. اين امر نشان از اهميت و تاثيرگذاري محيط دانشگاه بر جامعه و تأثير اين محيط بر پيشرفت و تعالي كشور در تمامي عرصه ها دارد.
ديدار اخير مقام معظم رهبري با اساتيد دانشگاه، هم سو با ديدارهاي گذشته ايشان با اصحاب علم حاوي پيام هاي بسياري و مشخص كننده مسير راه آينده محيط علمي كشور بوده است. ايشان در سخنان خود سعي در اصلاح نگرش فعالين و تاثيرگذاران عرصه علمي داشته اند.
نكته اي كه نبايد از نظر دور داشت اين است كه آن چه باعث تحول در امور اجرايي يك ملت مي شود در ابتدا تحول در نوع نگرش و فكر آن ملت است. در همين زمينه رهبر معظم انقلاب فرموده اند: «ما احتياج داريم به فكر، احتياج داريم به فلسفه، تا بتوانيم علم را، فناوري را، مديريت كشور را، مسائل گوناگون جامعه را به پيش ببريم و حل كنيم. فكر قبل از علم مورد نياز است، و من اين گرايش را مشاهده كردم. برخي از مطالبي كه دوستان گفتند، خوشبختانه در مراكز فكري و تصميم گيري مورد ملاحظه قرار گرفته و كارهايي هم انجام شده و به مرور ان شاءالله آثار آن ديده خواهدشد و همچنان كه يك روزي مسئله توليد علم، توليد فكر، نهضت علمي، نهضت نرم افزاري، غريبانه در جامعه مطرح مي شد و امروز گفتمان غالب را تشكيل مي دهد، ان شاءالله يك روزي باز همين مطالبي كه حالا گوشه و كنار گفته مي شود يا خيلي مورد توجه نيست، به تدريج به گفتمان غالب جامعه تبديل خواهدشد.»
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر همراهي علم و ايمان با يكديگر نقش اساتيد دانشگاه در تثبيت اين مسئله فرمودند: «كه ما علم را به همراه ايمان در دانشگاه حفظ كنيم. در اين زمينه، اساتيد نقش دارند؛ با گفتارشان، با رفتارشان، دشمن مي خواهد جوان ما را- به خصوص دانشجوي ما را كه زمام دار فكر و علم و مديريت آينده ما دراين كشور است- به بي ايماني و ولنگاري عقيدتي سوق بدهد؛ نبايد بگذاريم. امروز بخصوص دارد روي اين مسئله كار مي شود. سوق دادن جوان ما- به خصوص جوان علمي و فكري ما- به سمت ولنگاري عقيدتي، به سمت بي ايماني، به سمت هرزه پوئي ذهني، يكي از كارهاي دشمن است. وقتي كسي ايمان دارد، يك خط مستقيمي دارد، دنبال اين ايمان خودش حركت مي كند. وقتي ايمان نيست، مثل كاهي كه همين طور به اين سو و آن سو كشيده مي شود، هرزه پويي دارد.»
نكته اي كه در اين زمينه نبايد از نظر دور نگاه داشت اين است كه اساتيد محترم دانشگاه به عنوان تأثيرگذاران اصلي عرصه علمي و تربيت كنندگان اصلي نسل آينده، از آماج حملات دشمن در امان نيستند به همين دليل نياز است بيش از ساير اقشار جامعه به مسير حركت فكري خود توجه داشته باشند.
رهبرمعظم انقلاب با تأكيد بر اين مطلب به اساتيد فرمودند: «دشمن مرتب دارد تحليل باران مي كند. اين تعداد رسانه هايي كه آمارش را چندي پيش اينجا آوردند و به ما دادند، اصلا دهشت آور است. اينها غير از رسانه هاي اينترنتي است-اينترنت كه ديگر يك دنياي بي مرز و خارج از محدوده اي است- منظور، همين ماهواره ها و راديوها و تلويزيون هاست. تحليل هايي كه دراين رسانه ها مرتبا با هدف مقابله با جمهوري اسلامي و نظام اسلامي و ملت ايران داده مي شود، سرسام آور است. حالا آنهايي كه انبوه توليد مي كنند، مي دانند هم كه مردم به همه اينها گوش نمي دهند. مي گويند هر مقداري كه مي شود، بايد تلاش كرد. راست را با دروغ مخلوط مي كنند، مي آيند يك تحليل غلط و معيوب از اين درمي آورند؛ «وليكن يؤخذ من هذا ضغث و من ذاك ضغث فيمزجان». اميرالمؤمنين مي فرمايد: اگر حق به طور خالص و بي شائبه خودش را نشان بدهد، كسي دچار اشتباه نمي شود؛ اگر باطل بدون آميختگي با حق، خودش را نشان بدهد، كسي دچار باطل نمي شود؛ «فلو ان الباطل خلص من مزاج الحق لم يخف علي المرتادين و لو ان الحق خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندين و لكن يؤخذ من هذا ضغث و من ذاك ضغث فيمزجان». يك لقمه از حق، يك لقمه از باطل را مخلوط مي كنند، يك غذايي كه ظاهرش نشان نمي دهد مسموم است، در اختيار كسي كه بي اطلاع است، مي گذارند؛ اين تحليل در ذهن ها اثر مي كند. گاهي اوقات تحليل هايي كه در بعضي از محافل دانشگاهي، دانشجويي و استادي از بعضي از مسائل مي شود، آدم مي بيند اين بر اثر بي اطلاعي است؛ كسي هيچ تقصيري هم ندارد. بنابراين اساتيد بايد در جريان مسائل قرار بگيرند.»
همان طور كه گفته شد دستيابي به قله هاي علمي، و به تبع آن كسب اعتماد به نفس ملي، رمز پيروزي و ايستادگي هر ملت در مقابل دشمنان و مقابله با تحريم ها و تهديدهاي آنها مي باشد. رهبرمعظم انقلاب ضمن يادآوري اين مطلب فرمودند: «يكي از اركان و ستون هاي اصلي ايستادگي كنوني ملت ايران عبارت است از پيشرفت هاي علمي كشور؛ كه به دنبال اين پيشرفت هاي علمي، پيشرفت هاي عملي و اجرايي هم در موارد بسياري بوده. ايستادگي ملت ايران در دنيا يك حادثه باشكوه است. ما توي قضيه قرار داريم، آن كساني كه از بيرون نگاه مي كنند، عظمت اين ايستادگي را بيشتر احساس مي كنند.»
مقام معزز رهبري، آيت الله خامنه اي ضمن تأكيد بر دشمني استكبار جهاني با جمهوري اسلامي ايران و انقلاب اسلامي، تنها راه مقابله با دشمن را، ايستادگي در تمام ابعاد مخصوصا ايستادگي علمي معرفي كردند. ايشان تأكيد كردند كه تنها راه حفظ استقلال كشور در تمامي ابعاد پيشرفت علمي و خوداتكايي است و فرمودند: «شما ملاحظه كنيد؛ قدرتهاي اقتصادي اول دنيا، قدرت هاي علمي درجه يك دنيا، قدرتهاي نظامي و امنيتي رديف اول دنيا، امروز يك جبهه وسيعي را در مقابل اين ملت تشكيل دادند. اين جور نيست؟ هركاري هم از دستشان برمي آيد، دارند مي كنند. تهديد امنيتي مي كنند، تهديد اجتماعي مي كنند، تهديد سياسي مي كنند، دانشمند ما را ترور مي كنند، تحريم مي كنند، فشارهاي سياسي فراوان وارد مي كنند، دائم تهديد به تحرك نظامي مي كنند، در داخل تا هرجا دستشان برسد، فتنه انگيزي و آشوب آفريني مي كنند؛ اما ملت ايران و جمهوري اسلامي با كمال قدرت و استقامت در مقابل همه اينها ايستاده؛ آن «بله»اي را كه به زور مي خواهند از او بگيرند، آن «بله» را نمي دهد. آن «بله» عبارت است از تعظيم درمقابل قدرت مسلط جهاني- نظام سلطه- اين كار را نمي كند. ما كه در مقابل نظام سلطه جهاني «نه» مي گوييم، اين نه، «نه»ي به علم نيست، «نه»ي به تمدن نيست، «نه»ي به پيشرفت نيست، «نه»ي به تجربه هاي متراكم بشري نيست؛ «نه» به سلطه طلبي و زياده خواهي و استعباد و به زير مهميزكشيدن ملتهاست؛ اين «نه» را ما گفتيم، پايش هم ايستاديم؛ «ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا». ايستادگي ملت ايران، خيلي ايستادگي باشكوهي است.
بنابراين بايد گفت پيشرفت علمي، اصلي ترين راه مبارزه با دشمن در تمامي ابعاد فرهنگي، اقتصادي و سياسي است. پيشرفت علمي است كه هر ملت را براي مقابله با تحريم هاي وارده از سوي دشمنان توانمند مي سازد. به همين دليل است رهبر معظم انقلاب فرمودند: «يك ركن مهم اين ايستادگي، علم است. اين علم است كه به ما اعتمادبه نفس داده. اگر امروز نفت ما را شركت هاي خارجي بايد مي آمدند استخراج و پالايش مي كردند، گاز ما را بايد آنها لوله كشي مي كردند، اگر نظام سلامت ما وابسته به متخصصين خارجي و عمدتاً فرنگي بود، اگر تغذيه ما دست آنها بود، اگر كشت و صنعت ما دست اسرائيلي ها بود، اگر صنعت هسته اي ما در صورتي كه بنا نبود در آرزوي آن بميريم و يك چيزي وجود مي داشت، در اختيار فرانسه و آلمان و ديگران بود، ما امروز اين اعتمادبه نفس را نداشتيم، قدرت اين ايستادگي نبود، اين عزت و اين شرف وجود نمي داشت. اگر ما براي ساختن يك سد، براي ساختن يك نيروگاه، براي ساختن يك بزرگراه، براي ساختن يك تونل، براي ساختن سيلوهاي گندم، دستمان به سمت صنعتگران و دانشمندان شرق و غرب دنيا دراز بود، ملت ما احساس عزت نمي كرد؛ مسئولين كشور هم آبروي اظهار وجود در قبال استكبار جهاني را نداشتند؛ نه چنين اعتمادبه نفسي وجود داشت، نه چنين قوت اراده اي وجود داشت، نه چنين عزمي وجود داشت. كي براي ما جاده ساخت و تونل ساخت و نيروگاه ساخت و سد و پل و بزرگراه و سلولهاي بنيادي و انرژي هسته اي را درست كرد؟ دانشگاه. اين دانشگاه بود كه به ملت ايران كمك كرد تا بتواند عزت نفس خودش را حفظ كند، آبروي خودش را حفظ كند و در مقابل زياده خواهي دشمنان سينه سپر كند. مسئولين كشور هم از اين جهت مديون دانشگاهند.»
بديهي است زماني كه يك مركز علمي و تحقيقاتي با تلاش خود عامل شكست دشمن شود، در اين صورت دشمن از هيچ تلاشي براي ضربه زدن به آن كوتاهي نمي كند در اولين گام به حذف فيزيكي فعالان آن مجموعه اقدام مي كند و براي بلند مدت نيز برنامه استحاله فكري و فرهنگي اعضاي آن مجموعه را در دستور كار خود دارد. دشمن سعي دارد با استفاده از ابزارهاي گوناگون دانشگاه را تغيير داده و با علم زدايي از عرصه دانشگاه و از سوي ديگر دين زدايي مسير فكري فعالان عرصه علمي كشور را به سمت ولنگاري فكري سوق دهد از اين عرصه و اين مسئله مي تواند يكي از بزرگ ترين آسيب هاي وارده به مراكز علمي و پژوهشي كشور باشد بر همين اساس است كه رهبر معظم انقلاب تأكيد فرمودند: «دشمن ما از اين مركز قدرت افزايي غافل نيست و غافل نخواهد بود؛ اين را همه بدانيم. هر چيزي كه مايه عزت كشور و عزت ملت و ايستادگي ملت و استقامت ملت است، بدون شك آماجي از آماج هاي دشمن است. احساس ديني، احساس انقلابي، استقلال طلبي و هر چه كه در اين زمينه هست- از جمله با اين بياني كه عرض شد، دانشگاه- آماج دشمن است. در دانشگاه چه كار مي خواهند بكنند؟ دشمن علي القاعده دو تا كار را براي دانشگاه ما برنامه ريزي مي كند: يكي علم زدايي، يكي دين زدايي؛ از دانشگاه علم زدايي بشود، از دانشگاه دين زدايي بشود. علم زدايي از دانشگاه چگونه است؟ يكي از كارهاي كوچكش همين ترور دانشمندان است؛ كه آخري اش همين دو سه تا دانشمند عزيز هسته اي ما بودند كه در اين يك سال اخير از دست ما گرفته شدند. برنامه، وسيع تر از اينهاست؛ اين يكي از آسان ترين هايش است. پيچيده تر از اين، اين است كه دانشگاه ما را، استاد ما را و دانشجوي ما را به كار غيرعلمي سرگرم كنند؛ نگذارند اين شكوفايي علمي كه آرزوي ماست، تحقق پيدا كند.»


 



با برنامه پيش برويد

از چيزهايي كه من به عنوان توصيه عرض مي كنم- چون مسئولين هم اينجا تشريف دارند- نيازها و اولويت هاي علمي را ما (به كمك استادان) تشخيص بدهيم و اين را در برنامه ريزي هاي آموزشي مان دخالت بدهيم. حالا درباره علوم انساني، درباره علوم پايه، درباره بخش هاي مختلفي از علوم تجربي يا سطوح مختلفي از تحقيق ممكن است يك اولويت هايي در مطالعه و بررسي كامل آشكاربشود؛ اينهابايد ملاحظه بشود و (توسط مديران) در برنامه ريزي ها دخالت داده بشود. ما با امكانات محدود و با نيازهاي فراوان، نبايد به خودمان اجازه بدهيم كه در كاري كه از اولويت برخوردار نيست، سرمايه گذاري فكري و پولي و وقتي و انساني بكنيم. اين هم يك مسئله است.
بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با جمعي از نخبگان علمي و دانشجويان دانشگاه ها
7/7/1387

 



منطق انگليسي...

فاطمه منادي- دانشجوي كارشناسي مهندسي كامپيوتر
اين روزها كه خيابان شهرهاي انگليس با خيابان هاي ايام فتنه تهران فرقي ندارد تفاسير مختلفي از علل بروز اين اتفاقات مي گذرد از بيداري اسلامي! در لندن و اعزام گردان هاي عاشورا و الزهرا به عنوان نيروي حافظ صلح به لندن كه بگذريم! بايد حقيقت انگليس را گفت.
شبه جزيره بريتانيا جايي كه اگرچه آفتاب را كم مي بيند اما رنگ دلارهاي نفت و گاز را هرگز نديده است. كشوري كه اصلي ترين منبع حياتش در اين دنيا خرد مردماني است كه با بازي سياست، منافع ملي خود را تأمين مي كنند. انگليس به مدد توان بالاي سياسي و رسانه هاي تأثيرگذار و سازمان هاي قدرتمند اطلاعاتي بي شك جزو كشورهايي است كه داراي سطح رفاه بالاي زندگي است. لندن امروز مأمن ثروتمندان و متنفذين جهاني است و علت آن هم شرايط و روندي است كه اين كشور در طي چند صدسال اخير داشته است.
انگليس به مدد استعمار بسياري از كشورها ساخته شد و با شروع قيام هاي استقلال طلبانه سياست انگليس در قبال استعمارگري عوض شد و در عوض به انتشار آن چه مرحوم شريعتي استحمار مي ناميد، پرداخت و اين شد كه انگليس به طرز نامرئي بر بسياري از حاكمان و ملت ها حكومت مي كند.گرچه خوي نظامي گري و جنگ طلبي درهيچ قدرت استعماري نمي ميرد اما امروز قدرت اول انگليس اطلاعات و رسانه است. اين شرح حالي مختصر از علت وجودي انگليس درسطح اول مناسب جهاني بود اما اينكه در انگليس چه خبر است بياني ديگر دارد.
آن چه در لندن اتفاق مي افتد يك سنت تاريخي است يعني سياست هاي جهاني ابرقدرت ها در غارت ملت ها بالاخره گريبان گير خودشان شده است. افزايش فقر در سراسر دنيا و عدم توازن اقتصادي سبب شده كشورهايي كه به مدد غارت ثروت و دانش ملت ها درسطح اول تكنولوژي قرارگرفته اند نتوانند اين توانايي هاي خود را به درآمد تبديل كنند و بالطبع متوسط درآمد مردمان آنان و به سبب آن ميزان رفاه پايين بيايد. اتفاقي كه در انگليس افتاد و ممكن است به بقيه كشورهاي اروپايي و آمريكا هم سرايت كند اعتراض به اين تغيير سطح رفاهي است و درحقيقت اين اعتراضات نه قيام ضدحكومتي كه اعتراض براي احقاق حقوقي است كه از نظر مردمان آن ديار از بومي و مهاجر به درست يا غلط نزد حكومت دارند.در انگليس مردم به دنبال منافعشان هستند. براي آنها مهم نيست ما در مورد آنها دراينجا چه فكر مي كنيم اما اينكه ما در اينجا بايد از آنها درس بگيريم تنها منفعتي است كه از اعتراضات آنان به ما مي رسد.و اما منطق آنها چيست؟ كساني كه هميشه به دنبال منافع خود بوده اند وقتي كه درمقابل مردم معترض يا يك ايراني مسلمان قرار مي گيرند اين طور تصور مي كنند كه:
1) افرادي كه اتوبوس و سطل زباله و... آتش مي زنند و شعارهاي تند مي دهند اگر ايراني باشند معترضان خاموش اند و اگر انگليسي باشند اراذل و اوباش آشوبگر معتاد!
2- پليس و نيروهاي امنيتي اگر ايراني باشند اولا حق برخورد با معترضان/ آشوبگران را ندارند دوما برخورد بكنند يا نكنند در هرصورت قاتل اند و حافظ منافع ديكتاتورها و لايق هرگونه فحش ناجور! ولي اگر انگليسي باشند هر غلطي هم بكنند در راستاي حفظ امنيت ملي بوده!
3) اگر يك شهروند ايراني كشته شود (به هر علتي حتي به مرگ طبيعي...!) حقوق بشر نقض شده و همه سران نظام جنايت كارند و تمام دنيا بايد از اين جنايت بزرگ خبردار شوند ولي اگر يك شهروند انگليسي كشته شود آن هم به دست نيروهاي پليس! حالا اتفاقي است كه افتاده... شتر ديدي نديدي...!
4) كساني كه در فيس بوك، توييتر و دوستان! عليه دولتمردان، وضعيت و يا حتي نظام كشورشان فعاليت مي كنند اگر ايراني باشند جواناني آزادي خواه خداجو و پاك هستند ولي اگر انگليسي باشند جاسوسند يا مشتي اراذل كه عليه امنيت ملي اقدام كرده اند و بايد بازداشت شوند!
5) اگر نيروهاي پليس به منظور كنترل اعتراضات/ آشوبگري ها با اسب به خيابان ها بيايند در صورتي كه ايراني باشند با اين عهدقجربازي هايشان موجب آبروريزي و سرافكندگي اند ولي اگر انگليسي باشند بسيار كار جالبي است و نشانه احترام به سنت ها و در عين تمدن!...
(نكته: البته پليس ما كه با اسب به خيابان نيامد ولي خب قابل تصور است كه اگر مي آمد چه واكنشي درپي داشت)

 



گزارش كيهان از نحوه استفاده از تسهيلات انتقال و تغيير رشته فرزندان اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران
تغيير رشته و دانشگاه پس از اعلام نتايج

دانشگاه تهران طي بخشنامه اي اعلام كرد اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه براي استفاده فرزندانشان از مفاد بخشنامه ايجاد تسهيلات براي اعضاي هيئت علمي، بايد از طريق اتوماسيون اداري اقدام كنند.
دانشگاه تهران دراين بخشنامه آورده است: اعضاي هيئت علمي دانشگاه تهران كه فرزند يا فرزندان آنها در كنكور سراسري سال جاري شركت كرده و متقاضي استفاده از بخشنامه ايجاد تسهيلات براي فرزندان اعضاي هيئت علمي هستند، پس از اعلام نتايج كنكور نسبت به تكميل فرم مربوطه و ارسال آن از طريق اتوماسيون اداري به دفتر معاونت آموزشي دانشگاه اقدام كنند.
به گزارش مهر، اعضاي هيئت علمي رسمي و رسمي آزمايشي مي توانند از اين تسهيلات براي فرزندانشان استفاده كنند. فرزندان اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها با استفاده از مفاد بخشنامه شماره 8463/و مورخ 13مرداد ماه 88 وزراي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي توانند ازتسهيلاتي براي انتقال يا تغيير رشته استفاده كنند.
تسهيلات انتقال براي فرزندان اعضاي هيئت علمي
انتقال فرزندان اعضاي هيئت علمي هنگامي امكان پذير است كه داوطلب حد نصاب علمي براي محل مورد تقاضا را دارا باشد. برخي شرايط انتقال اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها اين است كه انتقال از دانشگاه مبدأ به دانشگاه مقصد درهمان رشته و همان مقطع (روزانه به روزانه، شبانه به شبانه، روزانه به شبانه، روزانه وشبانه به پيام نور، روزانه و شبانه به غيرانتفاعي، روزانه و شبانه به نيمه حضوري) امكان پذير است.
همچنين فقط انتقال از يك مركز پيام نور به مركزديگر پيام نور، از يك موسسه غيرانتفاعي به موسسه غير انتفاعي ديگر و از يك دوره نيمه حضوري به دوره نيمه حضوري ديگر بلامانع است.
اگر فرزند هيئت علمي داراي حدنصاب لازم براي انتقال نباشد دانشگاه مقصد كه لزوماً بايد در شهر محل خدمت والدين باشد، مي تواند وي را به صورت انتقال موقت (ميهمان) بپذيرد. تبديل انتقال موقت به انتقال دائم مشروط به احراز وضعيت علمي مناسب طي حداقل دو ترم اول تحصيلي به تشخيص دانشگاه مقصد است.
داوطلب به محلي كه نزديكترين فاصله علمي را دارد انتقال مشروط پيدا مي كند مگر اينكه موافقت دانشگاه مورد نظر خود را اخذ كند. در دوره انتقال مشروط، دانشجو در دانشگاه مقصد واحد مي گيرد و لزومي ندارد از دانشگاه مبدأ فرم ميهمان اخذ كند.
همچنين براي انتقال فرزندان اعضاي هيئت علمي به مؤسساتي كه با شرايط خاصي دانشجو مي پذيرد (مانند مؤسسات وابسته به ساير وزارتخانه ها) دارا بودن شرايط خاص موسسه مقصد ضروري است و تاييد شرايط مورد نظر با موسسه مقصد است. براساس بخشنامه سال 88 وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انتقال فرزندان اعضاي هيئت علمي در يك شهر امكان پذير نيست.
لازم به ذكر است پذيرفته شدگان سهميه رزمندگان شاهد، جانبازان،فرزندان و همسران آنها جهت استفاده از اين تسهيلات بايد حدنصاب نمره در سهميه آزاد را كسب كنند.
تسهيلات تغيير رشته براي فرزندان اعضاي هيئت علمي
تغيير رشته فرزندان اعضاي هيئت علمي براساس بخشنامه مربوط به تسهيلات فرزندان اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها در شرايطي صورت مي گيرد كه درخواست تغيير رشته براي انتخاب رشته اي درهمان گروه آزمايشي و همان مقطع يا مقطع پايين تر باشد و در صورتي امكان پذير است كه داوطلب حدنصاب نمره علمي براي رشته محل مورد تقاضا را دارا باشد.
تغيير رشته فرزندان اعضاي هيئت علمي مي تواند در دانشگاه مبدا و يا دانشگاه ديگر باشد. همچنين داوطلب نمي تواند دريك دانشگاه تغيير رشته داده سپس به محل ديگري انتقال پيدا كند مگر آنكه حدنصاب تغيير رشته براي محل مورد تقاضا را داشته باشد.
دارا بودن شرايط خاص موسسه مقصد براي داوطلبان جهت تغيير رشته ضروري است. تغيير رشته و انتقال از شبانه به روزانه، از مقطع پايين تر به مقطع بالاتر، از دوره هاي غير حضوري نيمه حضوري و مجازي به دوره حضوري، از دانشگاه هاي غيردولتي به دولتي وابسته به وزارتين غير مجاز است. همچنين انتقال مشروط براي تغيير رشته وجود ندارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14