(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 15 شهریور 1390- شماره 20016

كوتاه اقتصادي
افزايش نرخ سود محور همايش بانكداري
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت: چون مي دانم خوب نمي نويسيد، نمي گويم!
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي: برخي نمي خواهند عرضه نفت در بورس موفق باشد
افتتاح نخستين شعبه اقماري تأمين اجتماعي ويژه كاركنان شركت مخابرات
صادرات يك ميليارد دلاري خدمات فني و مهندسي صنعت آب
خام فروشي مواد معدني متوقف مي شود
افزايش خودسرانه قيمت شير نايلوني



كوتاه اقتصادي

¤ در چهارماه نخست امسال واردات انواع روغن خام 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.آزاده خلجي مدير آمار و اطلاعات انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران با بيان مطلب بالا افزود: در چهارماه نخست امسال 413 هزار و 171 تن انواع روغن خام وارد شده كه نسبت به واردات 302 هزار و 166 تني سال گذشته 37 درصد رشد داشته است.
¤ سازمان گمرك دوبي اعلام كرد ايران در 5 ماه نخست سال جاري ميلادي 127 ميليون دلار برنج از دوبي وارد كرد.سازمان گمرك دوبي اعلام كرد: ايران رتبه نخست صادرات مجدد برنج امارات را به خود اختصاص داده است.بر اساس گزارش اين سازمان بيش از 87 درصد صادرات مجدد برنج دوبي در 5 ماه نخست سال جاري ميلادي به مقصد ايران انجام شده است.
¤ معاون تشكيل، توسعه و نظارت بر تعاوني ها وزارت تعاون، كار و رفاه گفت: بهره برداري از سامانه تحت وب ساماندهي و بازرگاني تعاوني هاي مرزنشين از امروز در 17 استان به بهره برداري مي رسد.وهاب فرهمند در مراسم رونمايي از سامانه تعاوني هاي مرزنشينان كشور در دومين روز از هفته تعاون، اظهار داشت: در بحث نظارت و پيگيري آخرين وضعيت تعاوني هاي مرزنشينان به دليل گستردگي و كثرت اين دست تعاوني ها همواره با مشكل مواجه بوديم كه با بهره برداري رسمي از سامانه تحت وب ساماندهي و بازرگاني تعاوني هاي مرزنشين، از امروز اين مشكل رفع مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد رجايي (رجايي شهر) با پيش شماره هاي 444 الي 449، 418، 420 از امروز به مدت 6 ساعت و در مركز مخابرات ساوجبلاغ (هشتگرد قديم) در محدوده مركز طالقان، هشتگرد قديم و جديد، طاوسيه، چهارباغ، كردان، چندار، ملك آباد، نظرآباد، تلفن همراه اول و ايرانسل از ساعت 15 امروز به مدت 9 ساعت با اختلال همراه است.
¤ در شش ماهه نخست سال 2011 ميلادي، امارات متحده عربي با سهم وزني 36/41 درصد و سهم ارزشي 25/32 درصد اصلي ترين كشور مبدا واردات به كشورمان بوده است. چين با 14/8 درصد سهم وزني و 98/10 درصد سهم ارزشي و آلمان با 73/4 درصد سهم وزني و 95/7 درصد سهم ارزشي در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
¤ مدير مجتمع آلومينيوم هرمزگان(هرمزآل) استفاده از منابع بانكي و صندوق توسعه ملي را گزينه هاي مناسب براي تأمين مالي طرح ها دانست.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، علي اكبر گلكار تصريح كرد: در شرايط فعلي اين دو گزينه شرايط مناسب تري نسبت به ديگر منابع از جمله اوراق مشاركت دارند به اين دليل كه از ريسك كمتري براي صاحبان پروژه ها به ويژه طرح هاي توسعه اي صنعت آلومينيوم ايجاد مي كنند.
¤ به رغم تحريم هاي يك جانبه اتحاديه اروپا عليه ايران واردات نفت اين اتحاديه از ايران در نيمه نخست 2011 با افزايش 10 درصدي نسبت به سال قبل به 22/6 ميليارد يورو رسيد.بر اساس آمارهاي منتشره از سوي يورواستات، موسسه آمارهاي اتحاديه اروپا، ميزان صادرات نفت ايران به اتحاديه اروپا در 6 ماه نخست سال 2011 برابر با 6 ميليارد و 221ميليون يورو برآورد شده كه نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن 1/ 10 درصد افزايش يافته است.اين در حالي است كه اتحاديه اروپا در ژوئيه سال گذشته و تحت فشار آمريكا تحريم هايي را عليه ايران وضع كرد. اگرچه اين تحريم ها فروش نفت ايران را شامل نمي شود اما آمريكا اميدوار بود با وضع محدوديت هاي مالي صادرات نفت ايران به اروپا با مشكل مواجه شود.

 



افزايش نرخ سود محور همايش بانكداري

وزير امور اقتصادي و دارايي توجه بيشتر به سپرده گذاران در كنار سهامداران و همچنين شكستن مارپيچ تعيين نرخ سود براساس تورم و نظارت يكپارچه و همه جانبه را مهمترين موضوعات نظام بانكي كشور عنوان كرد. وي همچنين از جدا شدن بازار پول و سرمايه انتقاد كرد.
به گزارش ايسنا، سيدشمس الدين حسيني در بيست ودومين همايش بانكداري اسلامي حركت در جهت اصلاح نظام بانكي با طرح تحول بانكي را از جمله درخواست هاي خود از كارشناسان بيان كرد و گفت: در نظام بانكي برخي دغدغه ها وجود دارد كه بايد براي آن پاسخ هايي بيابيم و اين پاسخ ها تبديل به سياست شود.
وي هدف اصلي را اجراي قانون بانكداري بدون ربا عنوان كرد و گفت: توجه به سپرده گذار از طريق پرداخت سود قطعي در كنار سود علي الحساب مي تواند رضايت سپرده گذاران را در كنار سهامداران از نظام بانكي كشور تامين كند.
وي گفت: اين درست است كه هزينه تامين مالي بايد در كشور كاهش پيدا كند اما در مقابل آيا تمام كساني كه با استفاده از تسهيلات بانكي سودهاي كلان برده اند سهم سود بانك كه در واقع متعلق به سپرده گذاران است را پرداخت كرده است؟ قطعا بايد با توجه به سود كسر شده از فعاليت خود سهم سپرده گذاران را از طريق بانك پرداخت كنند.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين كه برخي از مشكلات نهادينه شده و به دليل همين نهادينگي تبديل به قانون هم شده اند، گفت: براساس قانون برنامه پنجم تورم مبناي تعيين نرخ سود سپرده و نرخ سود سپرده مبناي تعيين نرخ سود تسهيلات است و اين نرخ به معناي هزينه تامين مالي است كه دوباره باعث تورم خواهد شد و اين مارپيچ بايد در جايي شكسته شود.
حسيني بر يكپارچگي بازار پول و سرمايه تاكيد كرد و گفت: قصد انتقال از گذشتگان را ندارم اما برخلاف جريان جهاني كه نهادهاي مالي به گروه مالي تبديل مي شدند در كشور ما بازار پول و سرمايه از هم جدا شد. در حالي كه نمونه اي مثل بانك توسعه اسلامي برخلاف رويه جاري در كشور ما بود.وي بر هم افزايي بازار پول و سرمايه تاكيد كرد و گفت: اين يك فرصت مناسب براي كشور است.
حسيني بر يكپارچگي موضوع نظارت بانكي تاكيد كرد و گفت: نظارت بايد همه جانبه و يكپارچه باشد و اين گونه نباشد كه ما جلوي باران را از طريق پنجره ها بگيريم اما ديوارها را فراموش كنيم.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: همين موضوع باعث شده تا شاهد اختلاس هاي هزاران ميليارد توماني باشيم.
حسيني تاكيد كرد: نظارت بانكي بايد با توجه تجربه جهاني متحول و يكپارچه باشد و اين گونه نباشد كه سازمان حسابرسي، سازمان مالياتي و بانك مركزي مسير خودشان را بروند چون از اين طريق كتمان به وجود مي آيد.
سخنگوي اقتصادي دولت، توسعه بانكداري اسلامي را در كشور مناسب دانست و گفت: 20 درصد از ابزارهاي مالي كه از سال 1995 تا 2010 در جهان عرضه شده از طريق كشور ايران بوده و به يمن داشتن اساتيد مختلف در بانكداري اسلامي سربلند هستيم.
به گفته وي اقتصاد و بانكداري اسلامي ظرفيت هاي زيادي دارد و براساس آمارها در فاصله سال هاي 1995 تا 2009 دارايي بانك هاي اسلامي سالانه 24 درصد رشد داشته است.
نرخ سود به موازات نرخ تورم
آيت الله موسوي بجنوردي گفت: نبايد فكر كنيم مردم چيزي نمي فهمند، بايد حداقل به موازات تورم به سپرده ها سود داده شود نه بيشتر و نه كمتر؛ چون تخلف است.
آيت الله سيدمحمد موسوي بجنوردي در بيست و دومين همايش بانكداري ا سلامي محور سخنان خود را روش تعيين نرخ سود بانكي براساس ميزان نرخ واقعي تورم قرار داد و اظهار كرد: بايد تصميمات شوراي پول و اعتبار مطابق با موازين اسلامي باشد اما طبق آنچه امروز ثابت شده، هر مقدار نرخ تورم داشته باشيم به همان مقدار قدرت خريد پول ملي كاهش مي يابد.
وي خطاب به شوراي پول و اعتبار گفت: به اين شورا عرض مي كنم تصميمات بايد طبق موازين اسلامي باشد كه منافع مردم را نيز در برداشته است.
موسوي بجنوردي با تاكيد بر اينكه بايد نرخ واقعي تورم را اعلام كنيم، افزود: وقتي كه به بازار مراجعه مي كنيم قيمتها هميشه در حال افزايش است به نحوي كه مي توان گفت در اين بخش معجزه اتفاق مي افتد.
به گفته وي، عدالت اجتماعي حكم مي كند كه احكام اسلامي مورد توجه قرار گيرد و هيچ حكمي برخلاف اخلاق در اسلام صادر نشود.
اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آيا قبول داريد كه نرخ تورم حقيقي كه اتفاق مي افتد باعث كاهش قدرت خريد مردم خواهد بود، بنابراين نمي توان گفت كه نرخ تورم 3/17 درصد باشد و نرخ سود بانكي 12 درصد.
اين كارشناس اقتصادي تاكيد كرد: مديران ارشد بانكي بايد براي حل اين موضوع تدبير كنند چرا كه ممكن است فساد اقتصادي ايجاد شود. و اينكه در حال حاضر بسياري به دنبال شغل هاي كاذب و خريد و فروش سكه و ارز مي روند به تورم دامن مي زند.
براساس اين گزارش: آيت الله غلامرضا رضواني از ديگر سخنراني بود كه در بيست ودومين همايش بانكداري اسلامي به بيان مسائلي در بازار پولي و بانكي پرداخت و اظهار داشت: دريافت تسهيلات بعضا از چارچوب خود خارج مي شود و بانك ها موظفند در اين ارتباط طبق قانون عمل كنند.
به گفته وي، بانك ها بايد در زمان عدم بازپرداخت تسهيلات طبق قرارداد و در زمان معين مال را به فروش برسانند و مابقي آن را نيز به صاحبش برگردانند، بنابراين اقدامات بانك ها بايد به سمت گسترش بانكداري اسلامي پيش برود.
پيشنهاد افزايش نرخ سود
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي نيز در حاشيه اين همايش و در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه آيا احتمال ارائه پيشنهاد براي افزايش نرخ سود با توجه به افزايش نرخ تورم از سوي بانك مركزي به شوراي پول و اعتبار وجود دارد يا خير، گفت: براساس قانون مصوب مجلس نرخ سود سپرده يك ساله بايد معادل ميانگين تورم سال قبل و پيش بيني تورم سال بعد باشد.
بهمني ادامه داد: زماني كه سال گذشته پيشنهاد نرخ ها را به شوراي پول و اعتبار برديم نرخ تورم 12 درصد بود شايد در آن مقطع شوراي پول و اعتبار پيش بيني افزايش تورم به اين حد را نداشت.
رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه اين بانك با توجه به افزايش نرخ تورم خردادماه پيشنهاد افزايش نرخ ها را به شوراي پول و اعتبار برد، گفت: زماني كه احساس كرديم رشد تورم با نرخ سود بانك ها تطبيق ندارد پيشنهاد افزايش نرخ سود را به شورا برديم اما شورا به هر دليلي تصور كرد نرخ تورم شايد بالا نرود و شايد پايين تر از اين هم برسد.بهمني ادامه داد: از آنجايي كه خرد جمعي در شوراي پول و اعتبار تصميم گيري مي كند تصميم بر آن شد كه نرخ سود همان نرخ قبلي باشد.وي در ادامه توضيحاتش گفت: حال كه تورم به 3/17 درصد در مردادماه رسيده پيشنهاد افزايش نرخ سود را به شوراي پول و اعتبار خواهيم برد.
بهمني با تأكيد بر اينكه نرخ سود حتماً بايد تجديد نظر شود، تصريح كرد: بانك مركزي حداقل ميانگين تورم پايان شهريور و سال گذشته را محاسبه كرده و نرخ بدست آمده را به شورا پيشنهاد خواهد كرد.
اگر بانك ها ضامن دولتي خواستند به من نامه بدهيد
رئيس كل بانك مركزي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به اينكه چرا بانك ها همچنان براي پرداخت تسهيلات از مردم سپرده وام خواه و ضامن كارمند رسمي مي خواهند، گفت: بانك مركزي طي روزهاي گذشته يك بار ديگر بخشنامه جديدي را به بانك ها زد و به آنها دستور داد به هيچ وجه از متقاضيان تسهيلات نخواهند كه حتماً در بانك سپرده گذاري كنند.
وي به بخشنامه ديگر بانك اشاره و تصريح كرد: همچنين براي ضامن كارمند رسمي هم به بانك ها بخشنامه جديد زديم و از آنها خواستيم كه بخشنامه اي را كه به شعب خود مي فرستند به بانك مركزي هم بفرستند.
وي تأكيد كرد: قطعاً بخشنامه قبلي بانك مركزي اين نبود كه الزاماً براي پرداخت تسهيلات ضمانت كارمند رسمي را از مردم بخواهند.
بهمني با بيان اينكه شرايط ضمانت در بانك ها يك امر داخلي است، افزود: بانك ها تصور مي كنند اهميتي كه يك كارمند مي تواند داشته باشد بيشتر از يك تاجر است.
وي تأكيد كرد: به بانك ها اعلام و تأكيد كردم اخذ 2 ضامن كارمند رسمي الزاماً نبايد ملاك پرداخت تسهيلات باشد. بهمني خطاب به مردم گفت: مردم مي توانند به مسئولان بانك مورد نظر و يا بانك مركزي مراجعه نمايند و تخلفات شعب را اطلاع دهند.
ماجراي بانك شرق
رئيس كل بانك مركزي در ادامه درباره وضعيت ورود بانك هاي بدون مجوز در بورس و وضعيت خريداران سهام اين بانك ها، گفت: بانك مركزي روز اول تعهدنامه اي مقابل متقاضيان تأسيس بانك گذاشت و به آنها اعلام كرد هر جا تخلفي انجام دهند بانك بلافاصله با آنها برخورد خواهد كرد.
بهمني ادامه داد: حتي اگر بانك هايي كه مجوز گرفته اند و هم اكنون مشغول فعاليت هستند تخلفي انجام دهند بانك مركزي با آنها برخورد خواهد كرد.وي درباره وضعيت پول هاي خريداران سهام اين بانك ها بيان كرد: تا زماني كه بانك شروع به كار نكرده پول ها بلوكه بانك مركزي مي شود اما هر زمان اين بانك ها مجوز گرفته و فعاليت را شروع كردند اين پول ها برگشت داده مي شود.
وي درباره بانك شرق نيز گفت: بلافاصله گزارشي مبني برخي اشكالات در اين بانك به ما رسيد و به همين دليل ادامه فعاليتش را متوقف كرديم.بهمني با بيان اينكه پايان سال 89 بدهي بانك ها به بانك مركزي افزايش يافت، تصريح كرد: بانك مركزي به بانك ها فشار آورده تا پايان سال اين بدهي را از طريق قسط بندي پرداخت كنند.به گفته رئيس كل بانك مركزي اين بدهي در برخي از موارد براي كمك به واحدهاي توليدي بخصوص بخش مسكن بوده به خاطر همين بانك مركزي به آنها مهلت داده است اما در غير اين صورت اين بانك ها بايد 34 درصد جريمه پرداخت كنند. بهمني تأكيد كرد: بانك هاي خصوصي به هيچ وجه از بانك مركزي
اضافه برداشت نداشته اند.

 



معاون وزير صنعت، معدن و تجارت: چون مي دانم خوب نمي نويسيد، نمي گويم!

در حالي كه سه ماه پيش مدير اقتصادي وزارت صنعت از بررسي موضوع انتشار اوراق خاص براي حل مشكل واحدهاي صنعتي داراي بدهي بانكي خبر داده بود، معاون صنايع و امور اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چنين موضوعي هيچ وقت مطرح نبوده است.
افشين روغني در حاشيه مراسم تقدير از فعالان ستاد تسهيل امور صنايع شهركهاي صنعتي در پاسخ به اين سوال فارس كه عرضه اوراق خاص به صنعتگران به كجا رسيد؟ اظهار داشت: از اين مسئله بي خبرم و اصولا چنين موضوعي در وزارت صنايع سابق و وزارتخانه جديد مطرح نبوده است.
روغني تصريح كرد: اولين بار است اين مطلب را مي شنوم.
اين در حالي است كه علي اصغر رمزي، مديركل امور اقتصادي وزارت صنعت اوايل خرداد امسال از ارائه اوراق خاص از محل خزانه به عنوان طلب صنعتگران از دستگاه هاي دولتي خبر داده و گفته بود: در صورت موافقت دولت، اوراقي از محل خزانه در اختيار دستگاه هاي دولتي قرار مي گيرد تا توسط اين دستگاه ها به واحدهاي توليدي ارائه شود و صنعتگران از آن به عنوان اقساط و ماليات استفاده كنند.
وي گفته بود: در كميسيون اقتصادي دولت موضوع طلب واحدهاي توليدي از دستگاه هاي دولتي و تاخير موجود در وصول اين مطالبات به دليل مشكل دستگاه هاي دولتي در پرداخت آن مطرح شده است.
به گفته رمزي، طبق پيشنهاد مطرح شده در دولت قرار است اوراق خاصي از محل خزانه در اختيار دستگاه هاي دولتي قرار گيرد تا توسط اين دستگاه ها به واحدهاي توليدي ارائه شود و صنعتگران از آن به عنوان اقساط و ماليات استفاده كنند.
معاون صنايع و امور اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن طفره رفتن از پاسخگويي به سوال خبرنگاران گفت: پاسخ سوالهايتان را مي دانم ولي چون حرفهايم را بد مي نويسيد، جواب نمي دهم.
روغني در پاسخ به سوالي در مورد پايش هفتگي 70 قلم كالاي توليدي توسط وزارت صنعت نيز گفت: اين مسئله به حوزه كاري من مربوط نمي شود.
وي در مورد جلسه كميته قيمت گذاري خودرو در وزارت صنعت نيز افزود: اين موضوع هم به من مربوط نمي شود و بايد از مديركل زير مجموعه ام بپرسيد.
وي تاكيد كرد: بر حوزه كاري ام اشراف دارم ولي اين موضوع را از مدير زيرمجموعه ام بپرسيد.
معاون صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعيت طرح هاي نيمه تمام صنعتي در كشور نيز گفت: اين مسئله را بايد از معاون برنامه ريزي بپرسيد، من اطلاعاتش را دارم ولي چون مي دانم كه خوب نمي نويسيد، نمي گويم!
وي در پاسخ به اين سوال فارس كه با اين تفسير، پس هيچ يك از مسئولان نبايد مصاحبه كنند، چون خبرنگاران خوب نمي نويسند گفت: من نمي گويم خبرنگاران خوب نمي نويسند بلكه چون برخي از آنها بد مي نويسند من چيزي نمي گويم.
روغني در پاسخ به اين سوال كه پست شما در وزارتخانه جديد چيست؟ نيز گفت: چيزي تغيير نكرده و براي همه معاونين وزارت صنايع به جزء سه معاونت شامل برنامه ريزي، اداري - مالي و حقوقي، حكم ابقا زده شده است.
وي افزود: شما هر سوالي داريد بپرسيد. در اين موقع خبرنگاران نيز به روغني گفتند ما هر سوالي داريم، مي پرسيم ولي شما به هيچ يك پاسخ نمي دهيد.

 



رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي: برخي نمي خواهند عرضه نفت در بورس موفق باشد

رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي با انتقاد از نحوه عرضه نفت خام در بورس گفت: برخي نمي خواهند اين عرضه موفق باشد.
سيدحميد حسيني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: درباره اينكه عرضه نفت در بورس به نفع كشورهست يا نه يا اينكه عرضه در بورس ارزان فروشي يا به قيمت فروشي است تجربه همه كشورها نشان مي دهد كه اگر ما يك محيط رقابتي ايجاد كنيم و اجازه دهيم همه بازيگران در آن وارد شوند قطعا به نفع كشور است. يعني هم به نفع شركت ملي نفت به عنوان عرضه كننده است و هم به نفع شركت هاي ايراني است كه مي توانند وارد عرصه تجارت نفت خام شوند.
يكي از حلقه هايي كه در صنعت نفت ايران ملي نشده همين است كه ما ايراني ها هنوز نتوانسته ايم در تجارت نفت خام و فرآورده هاي آن حضور داشته باشيم و عمدتا فروش نفت، بازرسي نفت، بيمه هاي نفت، معاملات كاغذي نفت و فاينانس نفت توسط خارجي ها انجام مي شود. روزي اين حلقه بايد شكسته شود و شركت هاي ايراني بتوانند وارد اين معاملات شوند. روزانه 240 تا 250 ميليون دلار سقف معاملات شركت ملي نفت است كه اگر بخشي از آن بتواند به وسيله شركت هاي ايراني انجام شود، قطعا به نفع اقتصاد كشور خواهد بود.
از طرف ديگر سليقه هاي مديران نيز در معاملات كنار مي رود. زماني كه اختيارات زيادي به يك مدير سپرده مي شود مسائل ارتباطات و رانت و امثال آن ايجاد مي شود. حال اگر بتوان آن را از دسترسي افراد خارج كرده و در آكواريومي به نام بورس قرار دهيم كه همه بتوانند آن را رصد كنند قطعا به نفع همه خواهد بود.
حسيني ادامه داد: اما در مورد اينكه ما با اين سرعت كار را شروع كرديم و ابزار و امكانات لازم براي ابتكار وجود دارد شك و ترديدهايي وجود دارد. با اينكه ما 3 يا 4 سال در مورد اين مسئله مطالعه كرديم و علاقه مند به انجام اين كار بوديم اما در مورد عرضه در اين موقعيت و نوع عرضه اي كه داشتيم به عنوان اتحاديه صادركنندگان محصولات نفتي كه قرار بود يكي از بازيگران اين عرضه باشد راضي نيستيم.
اعتقاد داريم بعضي نمي خواهند عرضه نفت در بورس موفق باشد و مي خواهند بگويند بخش خصوصي كشور توان ندارد چنانكه ما عرضه كرديم و نتوانستند بخرند و ما هم به وضعيت قبلي باز مي گرديم.
حسيني در توضيح مطلب فوق افزود: زيرساخت ها در مباحث ارتباطات و نقل و انتقال پول چندان آماده نيست و تحريم نيز نقل و انتقال پول را سخت كرده است. شرايطي هم كه شركت ملي نفت گذاشته و براساس آن حتما بايد حواله هاي ارزي از خارج از كشور انجام شود و حاضر نيست حواله هاي داخل كشور را بپذيرد به اين مشكل دامن زده است.
شركت ملي نفت اگر نگران است كه خريدار با ارز حواله داخلي محموله اي را بخرد و در خارج از كشور آن را بفروشد و ريال بيشتري دريافت كند مي تواند به نحو ديگري مثلا حواله هاي ارزي داخل كشور دريافت كند.
شركت هاي ايراني اگر بخواهند خارج از كشور پول سنگين 10 يا 20 ميليون دلاري جابجا كنند به سرعت شناسايي و تحريم مي شوند و اين موضوع دست همه را بسته كه احتياط كنند و وارد اين بازار نشوند.
در عين حال نوع نفتي كه در بورس عرضه شده نوع نفت شناخته شده اي نيست. نفت «بهرگان سر» در بازار دنيا شناخته شده نيست. در واقع نفت جديدي عرضه شده است.
در عين حال قيمت بقيه اقلام نفتي در سايت شركت ملي نفت مشخص است و كاملا معلوم است قيمت نفت خام سنگين و قيمت نفت خام سبك، قيمت نفت ميدان فروزان، سروش، نوروز و ديگر ميادين چقدر است. قيمت پرميوم نيز كاملا مشخص است اما قيمت محموله اي كه در بورس عرضه مي شود در اين سايت مشخص نشده است. چرا قيمت اين نفت روي سايت قرار نمي گيرد؟همه اين موارد ابهاماتي را در اين خصوص ايجاد مي كند. از سوي ديگر به نظر مي رسد شركت ملي نفت قصد ندارد استراتژي و روش كار خود را تغيير دهد. شركت ملي نفت 50 سال از اين استراتژي و روش پيروي كرده كه كالا را مستقيما به خريدار نهايي فروخته است و هيچ گاه كالا به تاجر و معامله كننده فروخته نمي شده است. الان هم ترجيح مي دهد با يك قرارداد طولاني مدت نفت را به يك پالايشگاه نفت بفروشد و قطعا آن پالايشگاه نيز حاضر خواهد بود با قيمت بهتري اين نفت را بخرد.وي مدعي شد شركت ملي نفت به شفاف سازي معتقد نيست.
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي در ادامه به بيان دو پيشنهاد براي عرضه نفت در بورس پرداخت و گفت: ما دو پيشنهاد داديم. اولا گفتيم اين محموله ها مي توانند محموله هاي مناسبي براي بازار آفريقا يا بازاري باشد كه ما در آن حضور نداريم. وقتي عمده قراردادها بين دو دولت باشد و مثلا 600 هزار بشكه نفت به چين و دولت آن فروخته مي شود معلوم است كه بخش خصوصي نمي تواند در اين معاملات نقشي ايفا كند.
زماني كه 400 هزار بشكه به كره يا 300 هزار شبكه به تركيه فروخته مي شود كاملا مشخص است كه پالايشگاه كره اي ترجيح مي دهد از خود شركت ملي نفت خريد كند.
ما گفتيم مي توان در وهله اول محموله ها به مقصد معامله كنندگان در آفريقا برود چرا كه پالايشگاه هاي آفريقا به دليل اينكه مورد تاييد قرار نمي گيرند خود نمي توانند مستقيما نفت خام خريداري كنند. شركت ملي نفت مي توانند محموله هايي را با اندازه و قيمت مناسب به مقصد آفريقا در بورس عرضه كنند.
پيشنهاد دوم ما اين بود كه اول از عرضه محموله هاي سوآپ در بورس شروع كنيد. چه اصراري هست كه نفت خام ايران در قدم اول در بورس فروخته شود.
كما اينكه خود آقايان مي گويند اگر قيمت نفت عرضه شده در بورس از ميزاني كمتر شود قراردادهاي لانگ ترم و طولاني مدت نيز دچار مشكل مي شود.
ما پيشنهاد كرديم از سوآپ شروع كنند و از شركت سوآپ بخواهند در زمان تحويل محموله آن را در بورس عرضه كند كه در اين صورت اسم آن نفت خام ايران نخواهد بود بلكه نفت خام تركمنستان يا قزاقستان خواهد بود و كسي نمي گويد نفت خام ايران به فلان قيمت فروخته شده است.
اگر آقايان مقداري در پرداخت ها، قيمت گذاري، مقصد محموله ها و سوآپ تجديد نظر كنند به نظر مي رسد بورس نفت مي تواند نقش مثبتي را برعهده بگيرد.حسيني در عين حال گفت: ما نمي گوييم شركت ملي نفت صددرصد مقصر است. ممكن است بخش خصوصي و خريداران الان شرايط لازم براي رقابت با شركت ملي نفت را كه 50 سال در بازار حضور داشته است را نداشته باشند.اما يا مقامات كشور ترجيح مي دهند كه شركت ملي نفت محموله هاي spot را با همان شرايط گرانتر بفروشد يا ترجيح مي دهند براي بدست آوردن منافع درازمدت، براي غلبه بر تحريم ها و امثال آن كانال هاي جديدي را براي عرضه نفت خام باز كنند. در چنين شرايطي حاضرند يك دلار هم روي پرميوم تخفيف دهند.
به نظر من اين مسئله نه از سوي ما به عنوان بخش خصوصي و نه از سوي شركت ملي نفت قابل تصميم گيري نيست.
مسئولان كشور بايد با توجه به همه حرف هاي ما و شركت ملي نفت تكليف اين موضوع را مشخص كنند.
ما هيچ اصراري نداريم كه شركت ملي نفت ارزان فروشي كند اما به هر حال بازار ساز و كار خود را دارد.

 



افتتاح نخستين شعبه اقماري تأمين اجتماعي ويژه كاركنان شركت مخابرات

در مراسمي با حضور سرپرست اداره كل تأمين اجتماعي غرب تهران بزرگ نخستين شعبه اقماري تأمين اجتماعي ويژه كاركنان شركت مخابرات افتتاح شد.
در اين شعبه كاركنان و بازنشستگان شركت مخابرات استان تهران مي توانند خدمات مختلفي را در بخش هاي گوناگون از جمله دريافت خدمات تعويض دفترچه ، اعتبار و نام نويسي افراد بيمه شده دريافت كنند.
خداقلي ميرزايي در مراسم افتتاحه شعبه اقماري تأمين اجتماعي ويژه كاركنان شركت مخابرات اظهار داشت: بيش از 21 هزار بيمه شده اصلي، تبعي و بازنشسته به طور همزمان مي توانند از اين مجموعه خدمات دريافت كنند.
وي تصريح كرد: در سال جهاد اقتصادي ارتقاي ارائه خدمات به مخاطبان و افزايش رضايت مندي بيمه شدگان، كارفرمايان و بازنشستگان يكي از مهمترين اهداف صندوق تأمين اجتماعي بوده و در همين راستا شانزدهمين شعبه اقماري وابسته به اين اداره كل جهت دسترسي سريع و آسان بيمه شدگان و بازنشستگان شركت مخابرات به خدمات بيمه اي افتتاح مي شود.
سرپرست اداره كل تأمين اجتماعي غرب تهران بزرگ ادامه داد: شعبه اقماري تأمين اجتماعي ويژه كاركنان شركت مخابرات طي دو مرحله در فاز نخست با تحت پوشش قرار دادن بيش از 4 هزار بيمه شده اصلي و تمديد و تعويض دفاتر درماني و در فاز دوم با تحت پوشش قرار دادن بيش از 8 هزار بيمه شده اصلي و دريافت ليست حق بيمه كاركنان و ارائه خدمات بيمه اي حتي در روزهاي تعطيل اقدام خواهد كرد.ميرزايي گسترش خدمات در كارگاه هاي بزرگ را يكي از برنامه هاي اصلي صندوق تأمين اجتماعي عنوان كرد و بيان داشت: با ارائه خدمات در كارگاه هاي بزرگ مي توانيم رضايت مندي ارباب رجوع ها را در پي داشته باشيم ضمن اينكه با اين گونه اقدامات مي توانيم سرعت بيشتري را در ارائه خدمات در بخش هاي مختلف داشته باشيم.
وي با اشاره به پراكندگي و گستردگي كارگاه هاي بزرگ در سطح تهران افزود: پايانه هاي مسافربري، ميادين ميوه و تربار، مراكز تجاري، صدا و سيما، شركت مخابرات، صنايع و مناطق نظامي، شهرداري ها، شهرك هاي صنعتي و كارخانه هاي بزرگ توليدي از جمله كارگاه ها و سازمان هاي بزرگ در سطح تهران هستند كه تاكنون با استقرار شعبه اقماري در بعضي از اين كارگاه ها بيمه شدگان در محل كار خود از تسهيلات و خدمات بيمه اي بهره مند مي شوند.

 



در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين المللي آب اعلام شد
صادرات يك ميليارد دلاري خدمات فني و مهندسي صنعت آب

معاون اول رئيس جمهور خواستار حضور علمي وزارت نيرو در پروژه هاي آب و فاضلاب كشورهاي دوست شد.
محمدرضا رحيمي در مراسم افتتاحيه هفتمين نمايشگاه آب و تأسيسات فاضلاب گفت: كشورهاي همسايه نيازمند بهره گيري از ظرفيت هاي آبي ايران هستند و بر اين اساس، بايد اين نياز را شناخته و براي آن برنامه ريزي كرد، دولت نيز كمك و پشتيباني خواهد كرد.
رحيمي گفت: در شرايطي كه روز به روز بر ميزان تقاضا براي استفاده از آب اضافه مي شود و بخشهاي صنعت و كشاورزي توسعه مي يابد، نياز است كه به مقوله آب توجه بيشتري شود.
وي تصريح كرد: وزارت نيرو هم اكنون حرف اول منطقه را مي زند و شانه به شانه ساير كشورهاي پيشرفته دنيا گام برداشته است.
مشكل تامين آب نداريم
قائم مقام وزير نيرو در اين مراسم گفت: آمارها نشان مي دهد كه نزولات آسماني كاهش يافته است، اما در كشور مشكلي براي تامين آب وجود ندارد، چرا كه بعد از انقلاب كارهاي خوبي در مديريت منابع آب كشور صورت گرفته و ظرفيت منابع آب پشت سدهاي ساخته شده كه در ابتداي انقلاب 12ميليارد متر مكعب بوده، در سال 84 به 27ميليارد متر مكعب و امروز به 42ميليارد متر مكعب رسيده است.
به گفته علي ذبيحي، طي دولت نهم و دهم ظرفيت مخازن سدهاي كشور از 17 ميليارد مترمكعب به 27ميليارد مترمكعب رسيده است.
بهره برداري از 12 سد
معاون وزير نيرو هم در مراسم مذكور گفت: در سال جاري تاكنون بيش از 14سد در كشور آبگيري و يا به بهره برداري رسيده است و تا پايان سال 12 سد ديگر نيز آبگيري و يا بهره برداري مي شود.
محمدرضا عطارزاده افزود: در سال جاري علاوه بر بهره برداري از سد «كارون4» به عنوان بلندترين سد بتني دو قوسي كشور، سد «گتوند» نيز به عنوان بلندترين سد خاكي ايران در سال جاري آبگيري شد و تا پايان سال مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
به گفته معاون وزير نيرو در سال جاري همچنين بلندترين سد خاكي قوسي كشور به نام سد «آق چاي» در آذربايجان شرقي مورد بهره برداري قرار گرفت.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: در دولت نهم و دهم 36 تصفيه خانه آب و 42تصفيه خانه فاضلاب به بهره برداري رسيد، ضمن آنكه 100 تصفيه خانه آب و 200 تصفيه خانه فاضلاب نيز در دست احداث است.
وي در خصوص طرح هاي آبرساني كه در دولت هاي نهم و دهم به بهره برداري رسيده است، گفت: طرح بزرگ آبرساني خليج فارس با 700 كيلومتر، طرح آبرساني غدير، طرح آبرساني قمرود، آبرساني به اراك و طرح آبرساني به مشهد مقدس از جمله طرح هايي است كه در دولت هاي نهم و دهم انجام گرفته است.
عطارزاده خاطرنشان كرد: بايد در حوزه آب هاي شهري و صنعتي استفاده از بازيافت آب و توليد پساب مورد توجه قرارگيرد.
به گفته معاون وزير نيرو جمعيت تحت پوشش آب شهري در ايران 2درصد از ميانگين جهاني بيشتر است و به لحاظ دفع بهداشتي فاضلاب نيز دو درصد از متوسط جهاني بالاتر هستيم، اما با اين وجود همچنان با كشورهاي پيشرفته فاصله داريم كه اميد مي رود در دولت دهم اين روند جبران شود.
عطارزاده گفت: هم اكنون بيشتر جمعيت شهري كشور تحت پوشش آب بهداشتي هستند و 78 درصد جمعيت روستايي كشور نيز تحت پوشش شبكه آبرساني كشور است.
وي ضمن ابراز نگراني از برداشت بي رويه آبهاي زيرزميني خاطرنشان كرد: حدود 10درصد محصولاتي كه هم اكنون زيركشت قرار دارد ناشي از اضافه برداشت آن از مخازن زيرزميني است كه لطمه هاي زيادي به آب هاي زيرزميني وارد مي كند.
گفتني است هفتمين نمايشگاه آب و تأسيسات فاضلاب از ديروز به مدت 4 روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا شده است.

 



خام فروشي مواد معدني متوقف مي شود

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با تدبير جديد مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در آينده اي نزديك خام فروشي در حوزه معدن متوقف مي شود.
خدامراد احمدي در گفتگو با مهر گفت: با تمهيدات درنظر گرفته شده از سوي مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در آينده اي نزديك مقرراتي براي خام فروشي در حوزه مواد معدني قرار خواهيم داد كه بر اين اساس، قرار بر اين است كه خام فروشي در حوزه مواد معدني متوقف شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: البته مجلس نيز تصميمات خوبي در رابطه با بهره گيري بخش معدن كشور از صندوق توسعه ملي گرفته است و به نظر مي رسد بتوان كارخانجات را به سمتي سوق داد كه توليدات با ارزش افزوده بالاتري داشته باشند و اين محصولات را نيز با ارزش افزوده بالاتري به فروش رسانند.وي تصريح كرد: در اين ميان، توانمندي مجموعه داخلي كشور به نحوي است كه خط توليد كنسانتره و گندله و هر نوع پالايشي كه نياز است بر روي مواد معدني صورت گيرد، در كشور انجام شود.به گفته احمدي، در اين ميان البته تكميل طرحهاي نيمه تمام و رساندن واحدهاي توليدي به ظرفيت درنظر گرفته شده خود از جمله اقداماتي است كه براي عملياتي شدن آن، دولت گام هاي جدي برداشته است؛ چرا كه عدم توليد در ظرفيت هاي كارخانجات، در مواردي ناشي از كمبود مواد اوليه و صادرات مواد معدني به صورت خام است.وي ابراز اميدواري كرد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب اعتبارات صندوق توسعه ملي بتواند منابع مالي مورد نياز بخش خصوصي را تامين كند.

 



افزايش خودسرانه قيمت شير نايلوني

شير نايلوني 900 گرمي كه طبق مصوبه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بايد 600 تومان در بازار مصرف فروخته مي شد، از 3 روز پيش از سوي برخي كارخانه هاي لبني استان تهران با 10درصد افزايش به نرخ 660 تومان عرضه مي شود.
به گزارش ايسنا، افزايش 10درصدي نرخ محصولات لبني در تيرماه از سوي سازمان حمايت مورد تاييد قرار گرفت اما كارخانه هاي لبني معتقدند اين افزايش قيمت با احتساب ثابت بودن قيمت شير خام درنظر گرفته شده است و اكنون كه قيمت شير خام به بيش از 520 تومان افزايش يافته كارخانه هاي لبني از 3 روز اخير شير نايلوني 900گرمي را با احتساب شير خام كيلويي 520 تومان 660 تومان در بازار مصرف عرضه مي كنند.تاكنون سازمان بازرگاني و سازمان تعزيرات حكومتي برخوردي با اين كارخانه ها نداشته و كارخانه هاي لبني طي پيگيري هاي خود از سازمان حمايت به دنبال رسمي كردن اين افزايش قيمت هستند.به دليل افزايش قيمت شير خام از سوي دامداران توليد شير پاستوريزه و استريل به دليل مقرون به صرفه نبودن توليد آن كاهش يافته و اين كاهش در بازار مصرف نيز محسوس مي شود.
همچنين 100ميليارد تومان از يارانه شير توزيع شده در سال گذشته و امسال به وزارت بازرگاني واريز شده و اين وزارتخانه دستور پرداخت اين اعتبار را به كارخانه هاي لبني داده است كه به تدريج در استان هاي كشور به كارخانه داران پرداخت شود اما هنوز پولي به دست كارخانه هاي لبني و به تبع آن دامداران و كارگران كارخانه ها نرسيده است.
50 ميليارد تومان از اين مبلغ مربوط به يارانه شير توزيع شده در سال گذشته و 50 ميليارد تومان آن مربوط به يارانه شير توليد شده در سال جاري است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14