(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 شهریور 1390- شماره 20018

درخواست مردم جمهوري آذربايجان براي لغو ممنوعيت حجاب اسلامي
سوريه سفر دبيركل اتحاديه عرب را تا اطلاع ثانوي به تعويق انداخت
رسانه هاي اجتماعي
قذافي به دنبال يك جاي امن هيچ كشوري سرهنگ را نمي پذيرد
شيخ قرضاوي : اكنون زمان به قدرت رسيدن اسلامگرايان است
راهپيمايي ميليوني ضددولتي در شهرهاي ايتاليا و اسپانيا
اعتراض وكلاي مدافع و مردم مصر به وقت كشي در محاكمه مبارك
ميز كار آلوده!
انفجار مقابل ديوان عالي هند11 كشته و 63 مجروح بر جاي گذاشت
انتقاد شديد داخلي و خارجي از استقرار سپر موشكي ناتو در تركيه
تاكيد عشاير و گروه هاي سياسي عراق بر ضرورت مقاومت در برابر اشغالگران
زد و خورد انقلابيون با نيروهاي آل خليفه درچند شهر بحرين
21 كشته و 50 مجروح در عمليات تروريستي كويته پاكستان
يورش ارتش عبدالله صالح به معترضان در پايتخت يمن



درخواست مردم جمهوري آذربايجان براي لغو ممنوعيت حجاب اسلامي

ده ها هزار تن از مردم جمهوري آذربايجان با امضاي طوماري خواستار لغو ممنوعيت حجاب در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه «اكسپرس» چاپ باكو، در آستانه بازگشايي مدارس در جمهوري آذربايجان، بيش از 132 هزار تن از مردم با امضاي طوماري به گروه هاي مبارز براي لغو ممنوعيت حجاب در دبيرستان هاي دخترانه اين كشور پيوستند.اين اقدام كه به همت مركز دفاع از آزادي هاي اعتقادي، ديني و آزادي وجدان انجام گرفته از سوي صاحب نظران به عنوان وحدت جامعه آذري حول اين مسئله ارزيابي شده است.گفتني است آبان ماه سال گذشته وزارت تحصيل جمهوري آذربايجان با صدور دستورالعملي دانش آموزان دختر اين كشور را ملزم كرد از لباس يكنواخت استفاده كنند كه اين اقدام، عملا دختران محجبه را از حاضر شدن در كلاس هاي درس محروم مي كند.

 



سوريه سفر دبيركل اتحاديه عرب را تا اطلاع ثانوي به تعويق انداخت

مسئولان سوريه سفر دبيركل اتحاديه عرب به دمشق را تا اطلاع ثانوي به تعويق انداختند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) دمشق از نبيل العربي خواست به دليل شرايطي كه وراي اختيارات آنهاست اين سفر را به تعويق بيندازد.
مقامات سوريه اعلام كردند كه موعدي جديد براي سفر او به سوريه تعيين خواهد شد و زماني كه شرايط لازم براي اين سفر محقق شد به اطلاع دبير كل اتحاديه عرب خواهد رسيد.
نبيل العربي قصد داشت در سفر به سوريه تحولات فعلي اين كشور را بررسي كند و حامل طرحي براي حل بحران اين كشور بود. دمشق به موضعگيري اتحاديه عرب در قبال سوريه اعتراض دارد.
طبق طرح اتحاديه عرب ظرف سه سال بايد در سوريه انتخابات رياست جمهوري برگزار شود.

 



رسانه هاي اجتماعي

پروفسور حميد مولانا
مدتي است كه اصطلاح «رسانه هاي اجتماعي» مد روز شده است. نخبگان سياسي و رسانه هاي مسلط غرب از اين واژه به عنوان عامل اصلي تظاهرات مردمي در دنياي عرب ياد مي كنند. برخي نيز پا را فراتر گذاشته و انقلاب هاي اخير در تونس، مصر، ليبي، بحرين و ساير نقاط دنيا از جمله خشونت و ناآرامي هاي اخير در انگليس، اسپانيا و يونان را نتيجه اين تكنولوژي ها و پايگاه هاي مجازي مي شمارند. حقيقت اين است كه هيچ يك از اين ادعاها و سخن پراكني ها پايه علمي، حرفه اي، و كاربردي ندارد. اينترنت و پايگاه هايي مانند «فيس بوك»، «توئيتر» و «يوتيوب» به تشكل افكار عمومي و استفاده كنندگان آن سرعت بخشيده و برخي اطلاعات فردي، سازماني، و تبليغاتي را بين گروه ها گسترش مي دهد ولي به هيچ وجه توانائي و قدرت انقلاب و براندازي نظام ها و دولت ها را به خودي خود ندارد. اين فقدان مشروعيت، زورگوئي و بيرحمي سيستم هاي سياسي و اقتصادي است كه باعث فروپاشي آنها مي شود و وقتي اين شرايط آماده بود در آن صورت رسانه ها مي توانند بسيج عمومي را تقويت كرده و به رهبري و موفقيت جنبش ها كمك كنند.
و اما استفاده از واژه «رسانه هاي اجتماعي» براي پايگاه هائي مثل «فيس بوك» و «توئيتر» و غيره خود يك اسطوره و متمايز كردن اينگونه رسانه ها از رسانه هاي ديگر به عنوان «رسانه هاي اجتماعي»، بسيار گمراه كننده است. حقيقت اين است كه از جنبه علمي و حرفه اي همه رسانه ها اجتماعي هستند و ما رسانه اي نداريم كه جنبه اجتماعي نداشته باشد. از مطبوعات و راديو و تلويزيون و سينما گرفته تا اينترنت اولين كاركرد هر رسانه اجتماعي است و آن تشكل و بسيج مخاطبان، خوانندگان و شنوندگان و بينندگان و به طور كلي عامه مردم است. البته رسانه ها مي توانند عملكرد و گرايش هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي و غيره داشته باشند. تناقض بزرگ در گفتمان كساني كه از واژه «رسانه هاي اجتماعي»، براي تبيين و توجيه جنبش و انقلاب هاي سياسي استفاده مي كنند، بزودي آشكار مي شود.
تبليغات مربوط به پايگاه هاي اينترنتي به عنوان «رسانه هاي اجتماعي» توسط دولتمردان، رسانه ها، و شركت هاي تجاري و بازرگاني غرب در سال هاي اخير از سه جهت صورت گرفته است. يكي انگيزه سوداگري، بازرگاني و مالي بود. مشروعيت دادن به تكنولوژي ها و پايگاه هاي جديد و ديجيتالي به عنوان مركز اصلي اطلاعات و مبادلات فردي و اجتماعي، خريد و فروش كالا، هويت سازي و به طور كلي بسيج توده ها از طريق فضاي مجازي يكي از اهداف اصلي مؤسسان و بنيان گذاران اين شبكه هاي اينترنتي بود. با مراجعه افزون مردم به اين شبكه ها و پايگاه ها نه تنها ميلياردها دلار آگهي بازرگاني نصيب صاحبان اين مؤسسات بازرگاني مي گردد بلكه سهام آنها را به صورت سرسام آوري در بورس هاي جهاني بويژه وال استريت ترقي مي دهد. آگهي و اطلاعات خصوصي و سازماني منبع اصلي درآمد شبكه ها و كمپاني هاي بزرگ اينترنتي مانند «فيس بوك»، «گوگل»، «توئيتر» و سايت هاي به اصطلاح «اجتماعي» و «اطلاعاتي» است. در حقيقت كاركرد كمپاني «گوگل» جست وجوي اطلاعات نيست بلكه پخش آگهي تبليغاتي و بازرگاني است. بيش از 96درصد درآمد 29ميليارد دلاري گوگل در سال 2010 ميلادي از آگهي و خدمات تبليغاتي بود.
كاركرد و استفاده دوم از پايگاه هاي اينترنتي به اصطلاح «رسانه هاي اجتماعي»، مديريت و كنترل اطلاعاتي در جامعه است. با انباشتن اطلاعات شخصي و خصوصي كه اغلب داوطلبانه از طرف استفاده كنندگان اين شبكه ها و سايت ها در اختيار شركت ها و دولت ها و در برخي مواقع اشخاص و سازمان هاي غيرمشروع قرار مي گيرد. شهروندان در حقيقت حريم خصوصي خود را از دست داده و از طريق سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فردي در درياي داده ها و اطلاعاتي كه خود به وجود آورده اند، آسيب پذير مي شوند. حفظ حريم خصوصي و كرامت انساني يكي از مشكلات بزرگ عصر به اصطلاح «اطلاعاتي» و ديجيتالي است.
استفاده، انگيزه، و كاركرد سوم پايگاه هاي به اصطلاح «اجتماعي» امروزي كاملاً سياسي وفرهنگي است و جذب افكار عمومي و بويژه گروه جوانان و استفاده كنندگان اينترنت از رسانه هاي سنتي (مانند خانواده، مسجد، بازار، محله، سازمان هاي كارگري، دانشجويي، صنعتي و حرفه اي) و معمولي (مانند مطبوعات، راديو، تلويزيون، مجله و كتاب و غيره) به پايگاه هاي اينترنتي مانند «فيس بوك» و «توئيتر»، به عنوان مركز اصلي اطلاعات اجتماعي است. در اينجا پايگاه هاي اينترنتي با مشكلات بزرگ مواجه شده اند زيرا در جوامع غير اروپائي و آمريكائي، بويژه در كشورها و فرهنگ هاي اسلامي، زيرساخت هاي سنتي و ديني و ملي و اجتماعي منابع و مراكز اصلي مشروعيت فردي و اجتماعي و سياسي را تشكيل مي دهند.

 



قذافي به دنبال يك جاي امن هيچ كشوري سرهنگ را نمي پذيرد

در حالي كه «معمر قذافي» به دنبال پناهگاهي در خارج براي خود مي گردد، دولت هاي نيجر و بوركينافاسو اعلام كردند كه ديكتاتور ليبي را در خاك خود نمي پذيرند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي انتشار خبر تلاش «معمر قذافي» براي كسب پناهندگي از دولت «بوركينافاسو»، «آلن تروره» سخنگوي دولت بوركينافاسو گفت: ما نمي توانيم تقاضاي پناهندگي وي را بپذيريم، چرا كه در طول سه سال گذشته روابط خوبي با او نداشتيم.
اين سخنگو افزود: ما دليلي نمي بينيم كه به خاطر قذافي خطر كنيم و مشكلاتي براي خود بوجود آوريم.
مقامات بوركينافاسو قبلا اعلام كرده بودند كه مايلند به قذافي پناهندگي بدهند. اما اكنون دولت اين كشور اعلام مي كند كه عضو دادگاه جنايي بين المللي است و نمي تواند قذافي را بپذيرد.
در همين حال، «علي عريشي»، وزير اطلاع رساني سابق ليبي كه اكنون به جمع انقلابيون پيوسته است، به كشورهاي آفريقايي در مورد پذيرفتن قذافي هشدار داد. عريشي به شبكه الجزيره گفت: ما از همسايگان خود مانند چاد، نيجر و يا هر كشور ديگر مي خواهيم كه اگر قذافي احيانا وارد خاك آنها شود، او را دستگير كنند و به مردم ليبي تحويل بدهند، تا به سبب كارهايي كه طي 42 سال گذشته انجام داده است، محاكمه شود. وي گفت، قطعنامه 1973 شوراي امنيت سازمان ملل درباره محافظت از جان غيرنظاميان ليبي، شامل دستگيري قذافي نيز مي شود، زيرا او بزرگترين تهديد براي غيرنظاميان ليبي است.
دولت آمريكا نيز از دولت نيجر خواست مقامات بلندپايه رژيم قذافي كه وارد اين كشور شده اند، را به ليبي تحويل دهد. «ويكتوريا نولاند» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا دراين رابطه اظهار داشت: ما از مقامات نيجر مي خواهيم كساني از اعضاي رژيم قذافي كه هم اكنون تحت پيگرد هستند و در نيجر به سر مي برند را بازداشت كنند.
در همين حال، «عبده لابو» وزير كشور نيجر اظهار داشت: تنها فرمانده گردان هاي قذافي و خانواده اش وارد نيجر شده اند و ما ورود صدها مقام ليبيايي به كشورمان را تكذيب مي كنيم.
منابع نظامي فرانسه دوشنبه اعلام كرده بودند يك كاروان 250 نفره متشكل از مسئولان بلندپايه رژيم ديكتاتوري قذافي با خودروهاي زرهي و از طريق الجزاير وارد خاك نيجر شده اند.
سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز خواستار محاكمه قذافي در يك دادگاه داخلي ليبي و يا در دادگاه بين المللي شد. اين در حالي است كه دولت پاريس روابط بسيار نزديكي با دولت قذافي داشته است.
اظهارات سخنگوي قذافي
به گزارش خبرگزاري ايلنا، «موسي ابراهيم»، سخنگوي قذافي طي تماسي با خبرگزاري رويتر، بار ديگر اعلام كرد، حال قذافي كاملا خوب است و او هنوز در خاك ليبي به سر مي برد. وي افزود: قذافي از روحيه عالي و سلامت كامل برخوردار است و او كاري را كه لازم است، انجام مي دهد.
«خالد كعيم» سخنگوي ديگر قذافي، سه شنبه توسط انقلابيون دستگير شد.
ساير رويدادها
¤رئيس فراكسيون چپ در پارلمان آلمان خواستار توضيح صدراعظم اين كشور در مورد كمك تسليحاتي برلين به دولت قذافي شد.
¤شبكه فرانس-24، اعلام كرد كه رقابت قدرت ها بر سر منافع نفتي در ليبي اوج مي گيرد.
¤به گزارش واحد مركزي خبر، مسئولان جديد ليبي به هيئت اتحاديه اروپا قول دادند كه به تعهدات و قراردادهاي امضا شده دوران قذافي احترام مي گذارند و به آنها عمل خواهند كرد.

 



با اشاره به بيداري اسلامي منطقه
شيخ قرضاوي : اكنون زمان به قدرت رسيدن اسلامگرايان است

رئيس اتحاديه جهاني علماي اسلامي گفت: با وقوع بيداري اسلامي در منطقه، اكنون نوبت اسلامگرايان است كه قدرت را به دست بگيرند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «الخبر» الجزاير، «شيخ يوسف قرضاوي» با اشاره به انقلاب در كشورهاي عربي منطقه كه به سقوط ديكتاتورهاي عرب منجر شده است، اظهار داشت: لقب بيداري اسلامي براي حوادث منطقه، حق مطلب را ادا مي كند و زمان حكمراني اسلامگرايان فرا رسيده است.
قرضاوي در ديدار با گروهي از جوانان يادآور شد: بعد از آنكه، ليبرال ها و لائيك ها حكومت كردند، اينك وقت ايفاي نقش اسلامگراها است و اسلامگراها بايد بدانند كه چگونه رهبري جهان را دوباره به دست بگيرند.
وي دوران اسلامگراها را، زمان علم و عمل عنوان كرد و افزود: هر زمان داراي دولت و دولتمرداني است و ليبرال ها و لائيك ها، زمان خود را گرفتند و الان زمان ماست و زمان اسلامگرايان، زمان دروغ و فساد نخواهد بود.رئيس اتحاديه جهاني علماي اسلامي از نامگذاري حوادث منطقه به «بيداري اسلامي» تمجيد كرد و گفت: لقب بيداري اسلامي براي اين حوادث و اتفاقات بسيار مناسب است و پيش از اين كسي فكر نمي كرد چنين اتفاقاتي بيفتد.

 



راهپيمايي ميليوني ضددولتي در شهرهاي ايتاليا و اسپانيا

صدها هزار نفر از مردم شهرهاي مختلف ايتاليا و اسپانيا با ريختن به خيابانها، عليه بحران اقتصادي و سياستهاي دولت شعار دادند.
سه شنبه، خيابانهاي دهها شهر ايتاليا و اسپانيا همزمان شاهد حضور انبوه مردم نااميد از آينده معيشتي و اقتصادي بود. صدها هزار نفر از مردم اين دو كشور اروپايي در اعتراض به بحران بي سابقه اقتصادي راهپيمايي كردند.
گزارش هاي دريافتي از شهر «ميلان» ايتاليا حاكي است، معترضان كه خواستار توقف فوري اجراي طرح رياضت سنگين اقتصادي هستند، با حركت به سمت ساختمان هاي بورس و برخي بانك ها، به سمت آنها تخم مرغ پرتاب كردند.اين تظاهرات كه برخي رسانه ها از برگزاري آن در يكصد شهر ايتاليا هم خبر داده اند، با برگزاري يك اعتصاب سراسري و فلج كننده همراه شد تا بدين ترتيب بر سومين اقتصاد منطقه پولي يورو، شوك اقتصادي ديگري وارد شده باشد. سقوط بيش از 3درصدي شاخص سهام در اروپا، شايد نخستين نتيجه اين شوك اقتصادي بود كه كارشناسان غربي را بيش از پيش نگران كرده است. اين اعتصاب به مختل شدن پروازهاي فرودگاهها نيز منجر شد.دولت ايتاليا به منظور كاستن از بحران كسري بودجه و بدهي، در حال اجراي يكسري اصلاحات اقتصادي است كه مردم ايتاليا آن را بيش از هر چيز مضر به حال خود مي دانند.
مردم شهرهاي مختلف اسپانيا همچون بارسلون و مادريد نيز سه شنبه با مشاهده بيكاري، تورم و تدابير سختگيرانه اقتصادي و به خصوص تلاش دولت براي اجراي اصلاحات در قانون اساسي، تظاهرات گسترده و آرامي را برنامه ريزي و اجرا كردند. اتحاديه هاي برگزاركننده اين تظاهرات شمار شركت كنندگان در اين راهپيمايي را 25هزار نفر عنوان كردند. مردم اسپانيا همچون ايتاليا و يونان خواستار قطع همكاري با صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا هستند چرا كه دليل اصلي بحران زدگي خود را اجراي سياست هاي اقتصادي تحميلي اين سه مي دانند. كشورهاي بحران زده اروپايي در صورتي مي توانند از كمك هاي مالي بهره مند شوند كه اصلاحات اقتصادي ديكته شده صندوق بين المللي پول و بانك جهاني را بي كم و كاست اجرا كنند.جز وارد آمدن فشار مضاعف به اقشار متوسط جامعه نداشته است.

 



اعتراض وكلاي مدافع و مردم مصر به وقت كشي در محاكمه مبارك

مردم و وكلاي مدافع خانواده قربانيان مصري ادامه روند كنوني دادگاه محاكمه حسني مبارك را مورد انتقاد قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، چهارمين جلسه دادگاه محاكمه حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر روز چهارشنبه در حالي در محل آكادمي پليس در قاهره برگزار شد كه وكلاي مدافع و بسياري از خانواده قربانيان در صحن دادگاه نسبت به ادامه روند كنوني ابراز نارضايتي كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در چهارمين جلسه دادگاه مبارك، همانند جلسه قبلي، وكلاي مدافع خانواده قربانيان با اشاره به روند كنوني آن و فراخواندن سه شاهد براي شهادت عليه حسني مبارك كه به دفاع از وي منجر شد، از روند كنوني آن به شدت ابراز نارضايتي كردند.
اين گزارش حاكي است، برخلاف جلسه گذشته وكلاي مدافع از همان ابتداي شروع دادگاه ابتكار عمل را به دست گرفته و اجازه ندادند كه وكلاي مدافع طرفدار مبارك از وي دفاع كنند.
وكلاي مدافع مصري، ضمن اعتراض به حضور چند تن از وكلاي مدافع طرفدار مبارك از كويت در صحن دادگاه، آنها را مجبور به خروج از صحن دادگاه كردند و گفتند مردم مصر اجازه نخواهند داد، مبارك از اتهامات خود تبرئه شود.
حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر روز چهارشنبه براي چهارمين بار در ماه اوت به اتهام كشتار و فساد مالي به همراه ساير متهمان در قفس آهني در دادگاه جنايي قرار گرفت.
اين در حالي است كه در سومين جلسه دادگاه مبارك در روز سه شنبه علاوه بر اعتراض وكلاي مدافع و خانواده قربانيان نسبت به روند فعلي دادگاه، معترضان آن را نوعي نمايش براي تبرئه ديكتاتور مصر از اتهامات گذشته عنوان كردند.
در جلسه سوم دادگاه مبارك، پس از اينكه يكي از طرفداران وي اقدام به بالا بردن تصوير وي كرد، با واكنش سريع وكلاي مدافع و خانواده قربانيان روبه رو شد و جو دادگاه به شدت متشنج شد. در اين جلسه طرفداران و مخالفان مبارك با يكديگر به زد و خورد پرداختند و اين درگيري تا بيرون از دادگاه ادامه يافت.
خانواده قربانيان به اين موضوع معترض هستند كه دادگاه هر سه شاهدي را كه براي شهادت عليه مبارك فرا خوانده است، نه تنها عليه ديكتاتور مصر شهادت نداده اند بلكه با سخنان خود سعي كردند ديكتاتور را تبرئه كنند.
شاهدان فراخوانده شده به دادگاه از فرماندهان رده بالاي پليس و وزارت كشور مصر در دوران انقلاب 25 ژانويه هستند كه جزئيات حوادث آن را بيان كردند.
از سوي ديگر، ورزشگاه قاهره روز سه شنبه صحنه درگيري پليس با معترضان مصري شد. در اين درگيري كه پس از پايان بازي فوتبال تيم الاهلي مصر و «كيما اسوان» به بيرون از ورزشگاه كشيده شد بيش از 130نفر از نيروهاي پليس و جوانان مصري زخمي شدند.
علت اين درگيري شعارهاي ضدمبارك از سوي طرفداران باشگاه الاهلي بود كه پليس را وادار به عكس العمل كرد.
همچنين بيش از 22 خودرو دولتي و خصوصي در اين درگيري ها آسيب ديد و پليس 12نفر از معترضان را بازداشت كرد.

 



ميز كار آلوده!

هيچ مي دانيد كه ميز كارمان چه در روزنامه، چه در ديگر ادارات، به قدري آلوده است كه اگر غذايمان را در «دستشويي» بخوريم سلامت تر مي مانيم تا پشت ميز!
در واقع، يك تحقيقات آمريكايي نشان مي دهد كه ميز كار 100برابر بيشتر از ميز آشپزخانه و 400 برابر بيشتر از « دستشويي» باكتري روي خودش جمع مي كند! با اين حال، 62 درصد آمريكايي ها هر روز غذايشان را پشت ميز كار مي خورند، در حالي كه 50 درصد عادت دارند مدام پشت ميز دهن شان بجنبد و 27درصد هم ناهار و شام را همان جا صرف مي كنند! و زن ها بيشتر از مردها! حالا، «انجمن رژيم غذايي آمريكا» كه اين تحقيقات را انجام داده، عليه اين جور عادت ها هشدار مي دهد و مي گويد: باكتري هاي غذايي بدترين دشمن شما هستند. اگر وقت استراحتي را براي صرف غذا براي خودتان در نظر بگيريد، بيشتر هم كار خواهيد كرد، در حالي كه اگر به خاطر اين باكتري ها مريض شويد مجبور خواهيد شد مدتي دست از كار بكشيد! اين انجمن توصيه مي كند كه خلاصه اگر مجبوريد پشت ميز كارتان غذا بخوريد، دست كم قبلش دست هايتان را با آب و صابون بشوييد و هميشه هم ميزتان را با مواد ضدباكتري تميز كنيد. حالا، طبق يك تحقيق ديگر، فقط 36درصد آمريكايي ها هر هفته ميز كارشان و «بند و بساط» روي آن را تميز مي كنند، در حالي كه 64 درصد ماهي يك بار هم دستمال رويش نمي كشند!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



انفجار مقابل ديوان عالي هند11 كشته و 63 مجروح بر جاي گذاشت

انفجار يك بمب جاسازي شده در مقابل ساختمان ديوان عالي هند 74 كشته و زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بمب در يك چمدان مقابل ورودي دادگاه ديوان عالي هند در دهلي نو جاسازي شده بود و انفجار آن موجب كشته شدن 11 نفر و مجروح شدن 63 نفر ديگر شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني «ان دي تي وي» هند، منابع پليس از وخامت حال برخي از افراد زخمي شده در اين انفجار و احتمال افزايش تعداد تلفات در روزهاي آينده خبر دادند.
پايگاه اينترنتي مجله تايم نيز به نقل از منابع پليس هند اعلام كرد، هنوز هيچ گروه و سازماني مسئوليت انفجار در دهلي نو را برعهده نگرفته است، اما اين انفجار به عنوان اقدامي تروريستي از سوي دولتمردان به شدت محكوم شده است.
«مانموهان سينگ» نخست وزير هند كه در بنگلادش به سر مي برد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، بمب گذاري در مقابل دادگاه ديوان عالي در دهلي نو را اقدامي تروريستي و بزدلانه عنوان كرد و گفت: ما در مقابل فشارهاي تروريستي زانو نخواهيم زد و بايد دولت و ملت هند در مقابل اين جنگ طولاني دوش به دوش يكديگر ايستادگي كنند.
از سوي ديگر «راهول گوتيا» وزير كشور هند در بيانيه اي در مجلس هند اعلام كرد: دولت اين اقدام تروريستي را به شدت محكوم مي كند و برخي از گروه هاي تروريستي تلاش مي كنند، پايتخت را هدف حملات خود قرار دهند، اما تعيين اينكه چه گروهي اين بمب گذاري را كرده دشوار است.
در همين حال و به گفته شاهدان عيني، بمب منفجر شده كه در يك كيف دستي كوچك در مقابل در ورودي اصلي دادگاه ديوان عالي هند جاسازي شده بود، بيش از 100 نفر از مردم را كه در صف انتظار ورود به دادگاه قرار داشتند مورد هدف قرار داد.
«راجان باگات» سخنگوي پليس هند گفت: پس از اين انفجار، پليس و نيروهاي امنيتي به سرعت محوطه بمب گذاري شده را محاصره كردند، اما فرد يا افرادي بازداشت نشدند.
برپايه اين گزارش، اين دومين بار است كه دادگاه ديوان عالي هند مورد هدف بمب گذاري قرار مي گيرد و در ماه مه گذشته نيز يك بمب جاسازي شده در جوي نزديك به ساختمان دادگاه منفجر شد، اما در اين انفجار به كسي آسيبي وارد نيامد.
دولت هند بيشتر اين بمب گذاري ها را به گروه هاي تندروي اسلامگراي مورد حمايت پاكستان نسبت مي دهد.

 



انتقاد شديد داخلي و خارجي از استقرار سپر موشكي ناتو در تركيه

سرويس خارجي-
طرح استقرار سپر موشكي ناتو در خاك تركيه با انتقادهاي داخلي و منطقه اي مواجه شد.
كارشناسان و شخصيت هاي سياسي داخلي و منطقه اي طرح استقرار سامانه موشكي ناتو را بر هم زننده ثبات منطقه ارزيابي كردند.
محسن صالح كارشناس لبناني مسائل استراتژيك از تصميم تركيه براي دادن اجازه استقرار سپر موشكي ناتو در خاك اين كشور انتقاد و اين مسئله را به زيان ثبات منطقه عنوان كرد.
وي اظهار داشت، اين مسئله با ادعاها و اظهارات مسئولان تركيه در مورد امنيت منطقه اي سازگاري و همخواني ندارد.
صالح با اشاره به اينكه هيچ خطري تركيه را تهديد نمي كند تصريح كرد، موافقت با نصب سامانه موشكي ناتو در خاك تركيه، نشان دهنده اهداف خبيث و توطئه ناتو و آمريكا عليه برخي كشورهاي منطقه و همچنين عليه جنبش هاي مقاومت است.
وي تأكيد كرد، روسيه همان طور كه با اين سامانه در اروپاي شرقي مخالفت كرد با استقرار آن در خاك تركيه نيز مخالفت خواهد كرد.
حزب جمهوري خواه تركيه نيز اعلام كرد كه طرح سپر موشكي در تركيه با هدف حمايت از رژيم صهيونيستي صورت مي گيرد.
سخنگوي اين حزب تصريح كرد، اين سامانه با در نظر گرفتن احتمال حمله موشكي به اسرائيل در خاك تركيه مستقر مي شود و هدف آن حمايت از اسرائيل است.
اين در حالي است كه دولت روسيه نيز نسبت به طرح استقرار سپر موشكي در تركيه انتقاد آن را مانعي در راه امنيت و ثبات منطقه ارزيابي كرد.
مقامات مسكو خاطرنشان كردند با استقرار اين طرح روسيه در محاصره سامانه موشكي قرار خواهد گرفت و دولت به شدت با اين طرح مخالفت خواهد كرد.
از سوي ديگر، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ادعا كرد كه نصب رادار سيستم هاي دفاع ضد موشكي ناتو در تركيه براي منطقه بسيار حائز اهميت است.

 



تاكيد عشاير و گروه هاي سياسي عراق بر ضرورت مقاومت در برابر اشغالگران

شمار زيادي از رهبران عشاير و نمايندگان گروه هاي سياسي عراق با برگزاري كنفرانسي در غرب اين كشور، مقاومت را تنها راه پايان دادن به اشغالگري عراق دانستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، جمعي كثيري از سران عشاير و گروه هاي سياسي عراق سه شنبه در شهر «القائم» كنفرانس برگزار كردند. سخنرانان اين كنفرانس، بر ضرورت مقاومت در برابر اشغالگران تاكيد كردند و خواستار انجام اقداماتي براي خنثي كردن توطئه هاي آمريكا شدند.«ناظم پردان» رئيس شوراي شهر القائم، اشغالگران آمريكايي را مسئول حوادث عراق دانست و گفت: اشغالگران با برنامه هايي براي از هم گسستن وحدت مردم عراق به اين كشور آمده اند و آنها قصد دارند از اختلافات عشايري و قومي در اين كشور بهره ببرند.
وي افزود: ملت عراق هوشيارتر از آن است كه فريب توطئه هاي آمريكا را بخورد و به همين دليل، توطئه اشغالگران فاش شده و ملت عراق اينك ملتي يكپارچه است.
شركت كنندگان در اين كنفرانس مقاومت در برابر اشغالگران را حق مسلم عراقي ها دانستند و گام برداشتن در مسير دولت مركزي را تنها راه خنثي كردن توطئه هاي اشغالگران براي ايجاد تفرقه ميان مردم عراق دانستند.
آمريكا بماند
به گزارش شبكه العالم، «مسعود بارزاني» رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق در ديدارش با «ويكتوريا نولند»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اربيل گفت: در صورت خروج نيروهاي آمريكايي از عراق، اين كشور با مشكلات زيادي مواجه مي شود و احتمال بروز جنگ داخلي وجود دارد.
براساس توافقنامه امنيتي بغداد - واشنگتن كه در سال 2008 به امضاي طرفين رسيد، نيروهاي آمريكايي بايد اواخر دسامبر 2011 (10 دي آينده) خاك عراق را ترك كنند.
بارزاني مدعي شد: عراق نيازمند حضور نيروهاي آمريكايي تحت هر عنوان است؛ زيرا نيروهاي عراقي براي حمايت از امنيت كشور آماده نيستند، و ارتش براي حمايت از امنيت كشور و حمايت از مرزها آمادگي ندارد، و نيروي هوايي نيز هيچ چيزي در اختيار ندارد.
«ويكتوريا نولند» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در پاسخ به مواضع بارزاني، اعلام كرد كه آمريكا همچنان خواستار خروج از عراق تا پايان سال جاري است؛ اما آماده است درخواست هاي دولت عراق را بررسي كند.
نولند با بيان اينكه ديدگاه هاي مختلفي بين مسئولان عراقي وجود دارد، افزود: بايد يك ديدگاه مشترك را از سوي دولت عراق بشنويم.
اظهارات بارزاني در حالي مطرح مي شود كه بيشتر گروه هاي عراقي بارها تاكيد كرده اند نيروهاي آمريكايي با پايان يافتن مهلت تعيين شده در توافقنامه امنيتي بايد خاك عراق را ترك كنند.اين در حالي است كه روزنامه آمريكايي «لس آنجلس تايمز» نوشت، كاخ سفيد به مقامات پنتاگون و ارتش آمريكا اعلام كرده است كه در نظر دارد، تعداد (3000) نيروي آمريكايي را پس از پايان ضرب الاجل خروج از عراق، همچنان در اين كشور نگه دارد.
ساير رويدادها
¤ به گزارش واحد مركزي خبر، يك مقام نيروي هوايي آمريكا براي فروش هواپيماهاي جنگي «اف- 16»، به عراق سفر كرد.
¤ طبق اسناد جديد ويكي ليكس، وزارت خارجه آمريكا از كشتار غيرنظاميان عراقي توسط نيروهاي آمريكايي، آگاهي داشته است.

 



زد و خورد انقلابيون با نيروهاي آل خليفه درچند شهر بحرين

سرويس خارجي ـ
تظاهرات مردم بحرين با يورش نيروهاي آل خليفه و پرتاب گلوله و گاز اشك آور به خشونت كشيده شد.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با همدستي نظاميان آل سعود تظاهرات مردم درچند نقطه بحرين را سركوب و براي متفرق كردن مردم به سوي آنها تيراندازي كردند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي، سركوب ها را محكوم كرده و خواستار آزادي زندانيان سياسي و توقف محاكمه نظامي شهروندان شدند.
شركت كنندگان در تظاهرات اعلام كردند در صورت بي توجهي آل خليفه به خواسته هايشان با حضور گسترده در تظاهرات «جمعه پافشاري» كار رژيم را يكسره خواهند كرد.
خبر ديگر اينكه دبير كل مجمع ملي دموكراتيك بحرين گفت: آمريكا درپس پرده كودتايي است كه عربستان آن را عليه انقلاب مردم بحرين رهبري مي كند.
وي افزود: واشنگتن با تحت فشار قراردادن مسئولان بحرين انجام اصلاحات واقعي در اين كشور را به تأخير مي اندازد.
فاضل عباس هشدار داد كه همه مردم از نقش پليد دولت آمريكا در بحرين مطلع هستند و با تظاهرات مسالمت آميز خود در مقابل توطئه هاي آمريكا و ديگر كشورهاي غربي ايستادگي خواهند كرد.
وي با بيان اينكه مردم بحرين مردم بي دفاع هستند و جز راهكار سياسي گزينه ديگري ندارند تاكيد كرد. پيروزي از آن ملت بحرين است و رژيم آل خليفه چاره اي جز توجه به مطالبات مردمي ندارد.

 



21 كشته و 50 مجروح در عمليات تروريستي كويته پاكستان

وقوع دو انفجار جداگانه در مركز ايالت بلوچستان پاكستان، 21 كشته و 50 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، دوشبه نظامي به شيوه انتحاري، منزل «شهزاد» يك فرمانده ارشد پليس را در شهر «كويته» پاكستان، هدف حمله قرار دادند. در اين حمله 21 نفرجان خود را از دست دادند، كه همسر اين فرمانده و شماري از نظاميان پاكستاني از جمله جان باختگان هستند. شمار زخمي هاي اين دو انفجار نيز 50 نفر اعلام شد و تعدادي خودرو نيز به آتش كشيده شدند. شهزاد كه منزل وي هدف ا نفجار قرار گرفته بود هم جزو زخمي شدگان است. هيچ شخص يا گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است، اما اين حمله دو روز پس از دستگيري يكي از سركردگان القاعده، كه مسئول برنامه ريزي و اجراي عمليات حمله به نيروهاي بين المللي در حومه كويته بود، صورت گرفت.شهر كويته طي ماه اخير ناآرام بوده است و تروريست ها دوبار دست به عمليات تروريستي زده اند.

 



يورش ارتش عبدالله صالح به معترضان در پايتخت يمن

سرويس خارجي-
صدها هزار معترض يمني در حالي كه شعار سرنگوني عبدالله صالح را سر مي دادند به طرف كاخ رياست جمهوري حركت كردند.
صدها هزار معترض يمني به سمت كاخ رياست جمهوري در صنعا حركت كردند و خواستار پايان كار نظام و سقوط علي عبدالله صالح و اطرافيان وي شدند.
در همين حال نيروهاي گارد رياست جمهوري به طرف تظاهركنندگان حمله كردند و با آنان درگير شدند.
در اين درگيري دست كم دو معترض يمني كشته و ده ها تن زخمي شدند، خبرنگار الجزيره گزارش داد كه نيروهاي طرفدار علي عبدالله صالح در اين درگيري از سلاح هاي سنگين و تانك استفاده كردند.
نيروهاي گارد رياست جمهوري با بستن خيابان هاي منتهي به كاخ تظاهركنندگان را به محاصره خويش درآورده و به سوي آنان تيراندازي كردند.
معترضان در حالي كه تحت شديدترين سركوب ها قرار داشتند اعلام كردند كه مرعوب ارتش عبدالله صالح نخواهند شد و تا به آخر ايستادگي خواهند كرد.
شركت كنندگان در تظاهرات همچنين با سر دادن شعارهايي عليه آمريكا و عربستان سعودي، دخالت كشورهاي خارجي را در كشورشان محكوم كردند.
مردم يمن تاكيد كردند هرگونه ابتكار صلحي كه انقلاب آنها را تهديد كند نمي پذيرند و تا زمان سقوط رژيم و پيگرد قضايي خانواده عبدالله صالح به اعتراض هاي خود ادامه خواهند داد.
از سوي ديگر، احمد صالح پسر ديكتاتور يمن از سفير فرانسه خواست هرچه سريع تر خاك يمن را ترك كند.منابع يمني اظهار داشتند علت اخراج سفير فرانسه از يمن موافقت وي با اقدامات انقلابيون يمن بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14