(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 شهریور 1390- شماره 20018

كوتاه اقتصادي
پرداخت 100 ميليارد تومان مطالبات شير يارانه اي
رئيس جمهور اعلام كرد امكان افزايش يارانه نقدي تا 3 برابر
ايران و عراق شركت سرمايه گذاري مشترك تاسيس مي كنند
توضيحات رويانيان درباره مترو و ساماندهي آژانس ها
اتصال 20 هزار مدرسه به شبكه ملي اطلاعات
تزريق 7/1 ميليون سكه به بازار
شاخص بورس در آستانه فتح قله 27 هزار واحد
خاوري بيان كرد انتقاد از بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي: دلالان نيروي انساني از بازار كار حذف مي شوند
افزايش توليد برق نيروگاه بوشهر به 400 مگاوات



كوتاه اقتصادي

¤ دولت با هدف رونق اقتصاد مناطق محروم استان هاي ساحلي، شرايط معافيت كالاهاي وارداتي ملوانان و خدمه كشتي ها از سود بازرگاني را تعيين كرد.هيئت وزيران بنا به پيشنهاد ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تصويب كرد كه هر يك از ملوانان، خدمه كشتي هاي زير 500 تن (لنج تجاري) و كاركنان آن مجازند در هر سال چهار نوبت و هر نوبت تا سقف پانزده ميليون (000/000/15) ريال كالا با معافيت از سود بازرگاني به كشور وارد كنند.
¤ سازمان گوشت و دام قطر اعلام كرد: علي رغم ممنوعيت هاي صادراتي ايران، اين كشور بيش از 70 هزار رأس گوسفند از ايران وارد خواهد كرد.عبدالغني رئيس سازمان گوشت و دام قطر تأكيد كرد: قرار است هيأتي از قطر براي بررسي كيفيت و قيمت نهايي گوسفندهاي صادراتي به ايران سفر كند.
¤ يك روزنامه هندي به نقل از منابع آگاه نوشت: ايران و هند قصد دارند به مكانيسم جديدي براي پرداخت پول نفت ايران دست يابند.به گزارش روزنامه تايمز هند، پرداخت بدهي نفتي هند به ايران طي ماههاي اخير با چالشهاي زيادي روبرو شده است.
¤ رويترز به نقل از منابع بازار نفت اعلام كرد ايران هم اكنون هر ماه چهار تا پنج محموله بزرگ بنزين وارد مي كند.به گزارش رويترز، منابع آگاه افزودند: در حالي كه ايران به دنبال راهكارهايي براي دور زدن تحريم هاي آمريكا است بيشترين ميزان بنزين وارداتي ايران هم اكنون از سوي شركتهاي چيني تامين مي شود.
¤ مدير كل دفتر صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در مرداد ماه گذشته واحدهاي توليد كننده فولاد بخش خصوصي توانستند توليد محصولات خود را به مرز 110 هزار تن برسانند كه نسبت به مرداد ماه سال 89 رشد 100 درصدي را نشان مي دهد.
¤ رئيس اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه بانكداري ما به طور كامل اسلامي نيست، گفت: با تغيير نرخ سود نمي توان همه مشكلات اقتصاد را حل كرد.
¤ معاون فني كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر لزوم راه اندازي مؤسسه رده بندي بين المللي گفت: فعاليت چنين مؤسساتي به قدري براي حيات صنعت مهم است كه عدم وجود آنها مي تواند فعاليت صنايع دريايي كشور را تا حدي مختل كند.قاسم نبي پور در نشست «بررسي جايگاه مؤسسات رده بندي در خودكفايي و توسعه فني و كيفي دريامحور كشور»، اظهار داشت: موضوع تحريم هاي ويژه صنايع كشور پس از انقلاب اسلامي ايران از سوي استكبار جهاني مطرح شد اما محاصره دريايي ايران از سه سال گذشته در بخش كشتيراني شدت گرفت.
¤ رئيس هيئت مديره اتحاديه سراسري مرغداران كشور گفت: در حال حاضر مرغ مازاد در مرغداري ها مانده و كشتارگاه ها هم تمايلي به خريد ندارند و قيمت هر كيلوگرم گوشت مرغ به 2 هزار و 600 تومان رسيده است.محمد يوسفي اظهار داشت: به دليل افزايش توليد مرغ به 150 هزار تن در ماه مبارك رمضان، حدود 30 هزار تن بيش از نياز داخل كشور توليد شد، از طرفي به خاطر كاهش تقاضا بعد از آن كه همه ساله اتفاق مي افتد، مرغ مازاد روي دست توليدكنندگان مانده است.
¤ ايران با پشت سر گذاشتن روسيه، تبديل به بزرگ ترين بازار صادرات گوشت گاو برزيل شده است. انجمن صادر كنندگان گوشت گاو برزيل به تايمز مالي اعلام كرده است كه ايران با پشت سرگذاشتن روسيه در سال جاري ميلادي تبديل به بزرگ ترين بازار صادرات گوشت گاو برزيل شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5582 الي 5588 و در مركز مخابرات حصار امير كرج با پيش شماره 332 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



پرداخت 100 ميليارد تومان مطالبات شير يارانه اي

معاون وزير صنعت،معدن وتجارت از پرداخت 100 ميليارد تومان مطالبات شير يارانه اي خبر داد.
محمدعلي ضيغمي در گفتگو با مهر گفت: با پيگيري صورت گرفته و همكاري سازمان هدفمندي يارانه ها، 100 ميليارد تومان يارانه شير در اختيار وزارت بازرگاني قرار گرفت تا به كارخانجات فرآورده هاي لبني طرف قرارداد براي توزيع شير يارانه اي، پرداخت شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اين اساس، از روز سه شنبه پرداخت به كارخانجات لبني آغاز شده است و تصور مي رود تا قبل از پايان مرحله پرداخت اين 100 ميليارد تومان، بتوان بخش دوم مطالبات را از دولت دريافت كرد.
وي با اشاره به صدور دستورات مساعد در حوزه رياست جمهوري و معاون اول براي تسويه حساب كامل با كارخانجات و طرفهاي قرارداد توزيع شير يارانه اي، تصريح كرد: پيرو اين دستور، جلسات هماهنگي با وزير امور اقتصادي و دارايي و ستاد هدفمندي يارانه ها و سازمان مربوط به آن انجام شده كه اميد مي رود با تحقق آن، در آينده نزديك تسويه حساب با كارخانجات به طور كامل صورت گيرد.
ضيغمي همچنين در مورد تغيير قيمت شير در نيمه دوم سال گفت: نرخ خريد شير هم اكنون به صورت توافقي ميان كارخانجات فرآورده هاي لبني و اتحاديه هاي توليدكننده شير خام هر استان، تحت نظارت و مديريت استانداري ها در كميته هايي تعريف شده تعيين مي شود؛ لذا نرخ شير در نيمه دوم سال، تابع نرخگذاري دولتي نيست.
وي اظهار داشت: در سنوات گذشته به صورت معمول نرخ شير خام در نيمه دوم سال متفاوت از نيمه اول بوده است كه البته اين موضوع تنها براي بخشي از شير بود كه دولت نرخگذاري را صورت مي داد، اما هم اكنون به دليل اينكه دولت نرخگذار شير نيست، قيمت شير در نيمه دوم امسال تابع شرايط و توافقي است كه بين كارخانجات و توليدكنندگان شير خام اتفاق مي افتد.

 



رئيس جمهور اعلام كرد امكان افزايش يارانه نقدي تا 3 برابر

رئيس جمهور از امكان افزايش 3 برابري يارانه نقدي خبرداد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ظهر ديروز در همايش ملي جامعه اسلامي كارگران سراسر كشور، كارگران را بهترين قشر جامعه توصيف كرد كه در سخت ترين شرايط انقلاب، خط مستقيم را گم نكرده و همواره پشتيبان نظام بوده اند.
وي در ادامه با بيان اينكه اجراي عدالت با سختي و دشواري هاي فراواني مواجه است، گفت: از آنجايي كه در مسير اجراي عدالت بنا براين است كه حق مردم برگردانده شود بدون ترديد كساني كه با يك تلفن و مجوز ميلياردها تومان جابجا مي كنند و همواره دستشان در جيب ملت ها بوده است از اينكه اين دست ها در حال قطع شدن است با تمامي امكانات خود به جاروجنجال و هياهو مي پردازند و البته به صراحت نمي گويند كه علت اصلي ناراحتي شان چيست بلكه بهانه هاي ديگري را براي هجمه به دولت مطرح مي كنند اما دولت به فضل الهي تا آخر ايستاده است تا حق همه ملت را استيفا كند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: در مسير اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها يك گام به سمت عدالت برداشته شد و با توجه به اينكه با قيمت امسال 120 هزار ميليارد يارانه در سطح كشور توزيع شده و فقط 40 ميليارد از آن به طور مستقيم به مردم پرداخت شده است و جا دارد كه اين مبلغ تا 3 برابر افزايش پيدا كند.
احمدي نژاد گفت: ثروت كارگري كه در سازمان تامين اجتماعي متمركز شده از بخش هاي مهمي است كه بايد به طور كامل منافع آن به صاحبان اصلي اش يعني كارگران و بازنشستگان برگردانده شود البته اقدامات زيادي در اين خصوص انجام شده اما هنوز رضايت بخش نيست.
وي از ضرورت حضور نمايندگاني از جامعه كارگري و بازنشستگان در مراكزي كه با حقوق كارگران و بازنشستگان سرو كار دارند، از وزير كار، تعاون و رفاه خواست تا تمهيداتي در نظر بگيرند كه در هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي، شركت شستا و شركت هاي وابسته يك نفر از نمايندگان كارگران و يك نفر از نمايندگان بازنشستگان حضور داشته باشند.
رئيس جمهور همچنين بر ساماندهي پرداخت پاداش به مديران شركت هاي وابسته به كارگران تاكيد كرد و گفت: اگر اينگونه مسائل سروسامان بگيرد، مي تواند بخشي از مشكلات جامعه كارگري را برطرف سازد.
احمدي نژاد برقراري بيمه تكميلي كارگران و بازنشستگان كشور را مورد تاكيد قرار داد و گفت: سه نوع بيمارستان تامين اجتماعي، دولتي و خصوصي در كشور وجود دارد كه از ظرفيت آنها به طور كامل استفاده نمي شود و ضرورت دارد كه اين بخش نظم و سازمان بگيرد و اگر در اين مسير موانع قانوني و يا به مصوبه اي از دولت نياز باشد، دولت آمادگي دارد كه آن را برطرف كند.
وي از وزيركار، تعاون و رفاه اجتماعي خواست تا موضوع بيمه تكميلي كارگران و بازنشستگان را بررسي كند و چنانچه درآمدهاي تامين اجتماعي در اين زمينه كافي نبودو كسري وجود داشته باشد دولت آن را تامين مي كند تا بيمه تكميلي بازنشستگان و كارگران تامين اجتماعي كشور به طور كامل برقرار شود.
احمدي نژاد گفت: دولت مصصم است تا طرح هدفمندي يارانه ها را به طور كامل اجرا كند و معتقديم اگر حق هركس در اختيار خودش قرار بگيرد بدون ترديد بخش وسيعي از مشكلات اقشار ضعيف برطرف خواهد شد.
رئيس جمهور در ادامه از تلاش دولت براي ايجاد اصلاحاتي در قانون كار به نفع كارگر و كار در كشور خبر داد و اظهار داشت: دولت به دنبال راه حل اساسي و ريشه اي در اين خصوص است و بايد اقداماتي انجام دهيم كه ارزش كار و كارگر در كشور بالا برود و اين اتفاق زماني خواهد افتاد كه اشتغال گسترده اي در كشور ايجاد شود.
احمدي نژاد به تصميم دولت براي ايجاد 5/2 ميليون شغل در سال جاري اشاره كرد و گفت؛ چنانچه نرخ بيكاري به صفر نزديك شود در آن صورت كساني كه از نيروي كارگر استفاده مي كنند مجبور خواهند شد كه حق كارگر را به طور كامل پرداخت كنند، اما از آنجايي كه امروز چنين شرايطي وجود ندارد كارگر مجبور است كه فشارها و تحميلات موجود را تحمل كند.
در ابتداي اين مراسم مادر شهيد محمود فخر آبادي به نمايندگي از جامعه كارگر كشور تابلو و اثر هنري را به رئيس جمهور هديه كرد.
همچنين تعدادي از نمايندگان كارگران در سخناني مشكلات و ديدگاه هاي خود را با رئيس جمهور در ميان گذاشتند.

 



ايران و عراق شركت سرمايه گذاري مشترك تاسيس مي كنند

رئيس اتاق بازرگاني ايران از تاسيس شركت سرمايه گذاري مشترك بين ايران و عراق خبر داد.
محمد نهاونديان ديروز در ديدار با هيئت تجاري اتحاديه اتاق هاي بازرگاني عراق اظهار داشت: بايد ارتباطات بين دو اقتصاد توسط بخش خصوصي گسترش پيدا كند و اين همكاري اقتصادي بر روي منطق اقتصادي مستحكم بنا شود.
وي افزود: در زمينه همكاري بين دو اتاق ايران و عراق مورد گفت وگو قرار گرفته است و بررسي لازم در زمينه هاي مختلف همكاري صورت گرفته و با توجه به اينكه حجم تجارت ايران با جهان 150 ميليارد دلار و حجم تجارت عراق 90 ميليارد دلار است، اين دو كشور نقش مهمي در تجارت جهاني دارند و با توجه به طول مرزهاي مشترك و عمق روابط عاطفي، فرهنگي، سياسي و مذهبي به نظر مي رسد سطح همكاري هاي دو كشور بايد بالاتر از رقم 5/4 ميليارد دلار سال 2010 باشد.
وي با تاكيد بر اينكه پتانسيل گسترش مبادلات بسيار بالا است، اظهار داشت: حل مشكل رواديد تجاري بين اعضاي اتاق هاي دو طرف، تسهيلات لازم براي رفت وآمد سهل و سريع اعضاي اتاق ها، مشكلات حمل ونقل جاده اي و تردد كاميون ها و تاسيس شركت هاي مشترك حمل ونقل بدون نياز تخليه و بارگيري در مرزهاي از جمله توافقات اوليه در نشست ديروز بوده است.
نهاونديان با تاكيد بر اينكه در همكاري بانكي توافق شده تا سهولت لازم فراهم شود، گفت: بحث سرمايه گذاري هاي مشترك در زمينه هاي صنعتي مورد توافق قرار گرفته و همچنين قرار شد، تا يك شركت سرمايه گذاري مشترك بين دو كشور تاسيس شود تا به صورت پيش گام پروژه هاي مشترك را عملياتي كند كه در هفته آينده جزئيات تاسيس اين شركت نهايي مي شود.
رئيس اتاق بازرگاني ايران با اشاره به نقش موثر اتاق مشترك ايران و عراق گفت: طرف عراقي هم قرار شده تا اتاق مشترك بين دو كشور را در عراق تاسيس كند و همچنين قرار شده تا شهرك هاي صنعتي در مناطق مرزي بين دو كشور براي ايجاد اشتغال تاسيس شود.
ايران و عراق تامين كننده نياز بازارهاي اسلامي
رئيس اتحاديه اتاق هاي بازرگاني عراق گفت: ايران و عراق مي توانند تامين كننده نياز بازارهاي اسلامي منطقه باشند.
بنا به همين گزارش جعفر رسول الحمداني در اين نشست اظهار داشت؛ بحران مالي آمريكا باعث شده است تا جهان سوم بازار جديدي براي عربها باشد و در واقع بازارهاي جهان سوم تبديل به بهار شركت هاي آمريكايي شده است.وي ادامه داد: ما فكر مي كنيم امروز اگر غربي ها بازار جديد داشتند، شاهد اين رونق كالاهاي غربي در خاورميانه نبوديم.
رئيس اتحاديه اتاق هاي بازرگاني عراق گفت: روابط ايران و عراق بايد مستحكم شود و همه بايد به صورت هوشمند تلاش كنيم، تا بسترهاي مشترك براي توسعه روابط بين دو كشور ايجاد شود.
وي با تاكيد بر اينكه مجموع حجم تجارت دو كشور ايران و عراق با جهان 240 ميليارد دلار است، گفت: خيلي از كشورهاي غربي مي خواهند بازارهاي ما را بگيرند و ما نبايد اجازه دهيم، غربي ها اين كار را بكنند.
وي افزود: آمريكا تلاش كرده است كه ساختارهاي اقتصادي ما را تغيير دهد به طوري كه مي خواهند گندم هاي اضافه خود را به جهان سوم صادر كند، تا از اين طريق از بعد غذا نيز اين منطقه را تحت سلطه خودش قرار دهد.الحمداني گفت: تنها راه مقابله با اين موضوع در چارچوب كشورهاي اسلامي و اتاق اسلامي اين است كه به دنبال ابداع پروژه هاي مشترك و تاسيس آنها باشيم، لذا با توجه به توانايي اقتصادي ايران و عراق به نظر مي رسد دو كشور مي تواند بازارهاي اسلامي و منطقه را پوشش دهد.وي افزود: قانون سرمايه گذاري هاي جديد قانون مصرف كننده ها، قانون گمرك، قانون خدمات عمومي مي توانند باعث رونق اقتصاد بين دو كشور باشند.

 



توضيحات رويانيان درباره مترو و ساماندهي آژانس ها

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از استقرار سامانه جديد براي ساماندهي فعاليت آژانس ها خبر داد و گفت: امسال به طور متوسط مصرف بنزين به 55 ميليون ليتر در روز رسيده است.
محمد رويانيان صبح ديروز در نشستي خبري با اشاره به اعمال مديريت دوگانه وزارت بازرگاني و شهرداري بر آژانس ها و ابهاماتي كه در اين مورد وجود دارد، اظهار داشت: براساس تدبير رئيس جمهور كه به صورت كتبي ابلاغ شده است آژانس ها از اين به بعد به وسيله اتحاديه ها اداره مي شوند و نحوه تعامل آنها با شهرداري ها نيز طبق دستورالعملي كه تدوين گرديده انجام خواهد شد.
وي افزود: در حال حاضر براساس 230 هزار كارت سوخت به 230 هزار خودروي آژانس سهميه داده مي شود، اما تاكنون بيش از 150 هزار خودرو از طرف وزارت بازرگاني تأييد نشده است به گونه اي كه 80 هزار نفر كارت سوخت آژانس دارند اما معلوم نيست كجا فعاليت مي كنند و از طرفي در آژانس ها افرادي كار مي كنند كه كارت سوخت ندارند.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اشاره به آغاز طرح ساماندهي آژانس ها براي حل اين مشكل در استان تهران گفت: در سراسر كشور شناسايي، ساماندهي و صدور كارت هوشمند خدمت براي آژانس آغاز خواهد شد و هر راننده براساس ميزان، نوع و كيفيت خدمت ستاره مي گيرد.
وي تأكيد كرد: تنها آن دسته از آژانس هايي كه شناسايي شده و فعال هستند خدمات دولت از جمله بيمه و سهميه سوخت را دريافت خواهند كرد.
رويانيان اضافه كرد: بعد از شروع اين طرح در استان تهران بقيه استان ها نيز اين فرآيند شناسايي را شروع مي كنند كه بعد از ورود به سامانه جامع كارت رانندگان خدمتگزار براي دريافت خدمات معرفي مي شود.
رويانيان افزود: سامانه اي در طرح ساماندهي طراحي شده كه براساس آن به محض اينكه مدير آژانس اعلام كند خودرويي ديگر در آژانس فعاليت نمي كند سهميه آن خودرو بسته مي شود تا تكليف آن معين شود.
وي اظهار داشت: در مرحله بعد به دنبال استقرار سامانه AVL خواهيم رفت كه توسط دانشگاه تهران طراحي شده و بانك تجارت نيز عامليت اجراي آن را پذيرفته است.
وي اضافه كرد: اتحاديه آژانس ها نيز آماده بود كه اين طرح را امضا كند اما رئيس اتحاديه عوض شد و امضاي طرح اندكي به تعويق افتاد.
رويانيان افزود: سامانه AVL در آژانس ها نصب مي شود و به هر مسافر براساس آن فيش داده مي شود موقعيت آژانس را كنترل و رهگيري مي كند، تعداد مسافر و ميزان كاركرد هر راننده را مشخص مي كند و پرداخت الكترونيكي نيز به وسيله آن ممكن است.رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در ادامه اظهار داشت: در مرداد 89، 64 ميليون ليتر بنزين به طور متوسط روزانه در كشور مصرف شد كه مرداد امسال به طور متوسط به 54 ميليون ليتر در روز رسيد كه به معني كاهش مصرف 10 ميليون ليتر در روز در مرداد ماه است.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص اختلاف دولت و شهرداري درباره مترو گفت: 5 سال است اختلاف دولت و مترو مطبوعاتي مي شود چنانكه آنها مي گويند دولت پول نمي دهد اما يك ماه بعد مي گويند پول داده شده است.
رويانيان تصريح كرد: در كشور مجلس، قوه مقننه، قوه مجريه، مجمع تشخيص مصلحت نظام و مراجع بزرگ ديگري براي رسيدگي وجود دارند و با اين وجود آيا مي توان گفت هنوز اين مسئله مبهم است.
وي افزود: 400 كيلومتر مترو در كشور در حال ساخت است و در تهران نيز هر ماه چند ايستگاه به بهره برداري مي رسد كه همه آنها از پول دولت استفاده مي كنند اما واقعيت اين است كه پول دولت هميشه به موقع نمي آيد چنانكه تنها رديفي كه سر وقت است حقوق كارمندان است و بقيه بودجه تأخير دارد.
وي اضافه كرد: امسال چند برابر سال گذشته يارانه براي بليت مترو و اتوبوس بودجه در نظر گرفته شده چنانكه دولت سال گذشته 60 ميليارد و امسال 300 ميليارد تومان در اين خصوص تقاضا كرده است.
وي با اشاره به 360 واگني كه خريداري شده و به موقع وارد كشور مي شود گفت: مستمراً ايستگاه هاي مترو افتتاح مي شود، واگن ها مي آيند و مردم نيز پول سفر خود را مي دهند پس پولي كه دولت به عنوان يارانه مي دهد كمك به اين فرآيند و به موقع پرداخت مي شود اما ممكن است در پرداخت آن تأخيري بوجود آيد.
وي با بيان اينكه همه شهرداري ها از جمله شهرداري تهران 50 درصد سهم خود را از مترو به موقع تأمين نكرده اند، گفت: شهرداري به مترو زمين مي دهد تا آن را بفروشد و از پول آن استفاده كند، چنانكه به عنوان مثال شهرداري از سهم 300 ميليارد توماني امسال 200 ميليارد تومان زمين به مترو مي دهد كه فروش آن نيز زمانبر است.

 



اتصال 20 هزار مدرسه به شبكه ملي اطلاعات

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از اتصال 20 هزار مدرسه به شبكه ملي اطلاعات خبر داد.
رضا تقي پور در گفت وگو با سايت اطلاع رساني دولت گفت: شبكه ملي اطلاعات به عنوان تكليف وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در برنامه پنجم توسعه تعيين شده است كه بايد راه اندازي و تكميل شود.
وي در ادامه ابراز اميدواري كرد فاز اول اين پروژه در مهرماه سال جاري با اتصال 20 هزار مدرسه به شبكه ملي اطلاعات اجرايي شده و پهناي باند آن ها نيز افزايش يابد.
تقي پور گفت: هم اكنون جلسات هماهنگي براي اجرايي شدن اين طرح در حال برگزاري است و اميدواريم با نصب برخي تجهيزات، در مهرماه اين كار صورت گيرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، افزايش پهناي باند و سرعت شبكه را از نتايج اجراي شبكه ملي اطلاعات در مدارس عنوان كرد و افزود: افزايش پنهاي باند بطور طبيعي براي كار آموزشي مدارس مورد نياز خواهد بود.
تقي پور در پاسخ به سوالي درباره افزايش قيمت ارائه خدمات با افزايش پهناي باند اظهار داشت: يكي از كارهايي كه در كنار اين پروژه در دست اقدام است، تثبيت يا كاهش قيمت هاست و تلاش ما بر اين خواهد بود كه عليرغم افزايش پهناي باند زيادي كه خواهيم داشت، تغيير نرخ ها در حداقل باشد و به تعبيري در مجموع بتوانيم يك چهارم آن نرخي را كه قبلا پيش بيني مي شد، براي پهناي باند ثابت در نظر بگيريم.
وي خاطرنشان كرد با اجراي اين طرح پهناي باند هشت برابر مي شود و به نظر مي رسد با حدود يك و نيم برابر هزينه موجود بتوانيم پهناي باند هشت برابري داشته باشيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه به كار مشترك اين وزارتخانه با معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري در زمينه الكترونيكي شدن 23 خدمت اولويت دار دستگاه هاي اجرايي اشاره كرد و گفت: بنا داريم امكانات شبكه را در اختيار خدمات پركاربرد و يا پرمراجعه دولتي احصاء شده قرار بدهيم و دستگاه هاي متولي اين خدمات را تجهيز كنيم تا اينها با پهناي باند زياد وارد شبكه شوند، به نحوي كه بتوانند اين خدمات را بهتر ارائه دهند.به گفته تقي پور اين خدمات الان احصاء شده و موافقتنامه ها و تفاهم نامه هاي مشترك با دستگاه هاي مربوط امضا شده است. در بسياري از اين دستگاه ها هم مانند گمرك، سازمان امور مالياتي و سازمان هاي ديگري كه خدمات پركاربرد به مردم ارائه مي دهند، اين توافقات در حال اجرا است كه تا پايان سال جاري اين 23 خدمت به نتيجه برسد.

 



تزريق 7/1 ميليون سكه به بازار

دبير كل بانك مركزي از تزريق 7/1 ميليون سكه از سوي اين بانك از ابتداي سال جاري به بازار خبر داد.
سيد محمود احمدي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه محدوديتي در ارائه سكه وجود ندارد، گفت: به هر ميزان كه مردم تقاضا داشته باشند، سكه در اختيار بانك ملي قرار مي گيرد تا به شعب تقسيم شود.
وي گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون 7/1 ميليون سكه به بازار ترزيق شده تا پاسخگوي نيازهاي مردم باشد.
احمدي تأكيد كرد: بانك مركزي مشكلي در عرضه سكه به هر ميزان نداردو به اندازه كافي سكه موجود است و در اختيار بانك ملي قرار مي گيرد.
در چند هفته گذشته و همزمان با افزايش قيمت سكه تقاضا براي آن افزايش يافت و به همين دليل قيمت سكه در بازار به صورت كاذب بالا رفت. با افزايش قيمت در بازار تقاضا براي سكه هايي كه در بانك ملي با قيمت مصوب عرضه مي شوند، افزايش يافت و با وجود اينكه سكه ها به طور محدود و تعداد 5 عدد در اختيار مردم قرار مي گيرد، اما در بسياري از موارد متقاضيان واقعي و مردم عادي نمي توانند سكه مورد نياز خود را تأمين كنند.
در همين باره حسين دشتي سخنگوي بانك ملي ايران گفته بود: بانك ملي تابع ضوابط بانك مركزي است و به هر ميزان كه سكه در اختيار بانك ملي قرار بگيرد آن را عرضه خواهد كرد. همكاران ما در بخش بازرسي و نظارت به دقت در امر توزيع سكه نظارت مي كنند و مطرح شدن بحث دلالي توسط كارمندان بانك بي انصافي است. بانك ملي محدوديتي در عرضه 5 سكه در روز براي عموم مردم ندارد و اگر در شعبه اي به هر شخصي سكه نرسيد از همان جا با شماره تلفن 6414 بانك ملي تماس بگيرد و موضوع را اطلاع دهد.

 



شاخص بورس در آستانه فتح قله 27 هزار واحد

شاخص بورس ايران برخلاف روند نزولي بورس هاي اروپايي و آمريكا رشد صعودي پيدا كرده و در آستانه فتح قله 27 هزار واحدي ايستاده است.
به گزارش فارس، بازار سهام كشور اين روزها با رونق پايدار دوباره اي روبرو و نويدبخش بهبود اوضاع و احوال خوشايندي براي فعالان در روزهاي آتي شده به طوري كه اغلب سهامداران بار ديگر دست به معاملات قابل توجهي زده تا بتوانند ضمن جبران برخي از زيان ماه هاي گذشته، سود مناسبي را هم در نيمه دوم سال شناسايي كنند.
اين جريان كه منجر به تداوم جو رواني مثبت شده، زمينه ساز جهش قابل توجه متغيرها و ثبت ركوردهاي جديدي در تاريخ 43 ساله بورس اوراق بهادار شده، هر چند كه در اين ميان بخشي از ركوردهاي شاخص بورس در نتيجه ادغام دو سال گذشته شاخص هاي قيمت و سود نقدي رخ داده است.
روز سه شنبه در شرايطي اين متغير با قرار گرفتن در عدد 26 هزار و 714 واحدي ركورد جديدي را به ثبت رساند كه ديروز هم در ادامه روند صعودي خود با 216 واحد جهش ديگر در عدد 26 هزار و 930 واحد جا خوش كرد، تا براي فتح قله جديد و بي سابقه 27 هزار واحدي به 70 واحد ديگر نياز داشته باشد كه در صورت تداوم جو رواني مثبت، اين ركورد شنبه آينده شكسته مي شود.
به هر حال در جهش 216 واحدي ديروز شركت هاي فولادمباركه، مخابرات، ملي مس، بانك هاي تجارت و ملت، ايران خودرو، فولادخوزستان، توسعه معادن و فلزات و صنايع بهشهر با اثر 59 تا 6 واحدي كه به جا گذاشتند، نقش بسزايي داشتند و اگر اثر 35 واحدي منفي بانك پاسارگاد نبود و شركت هايي چون سرمايه گذاري غدير با رشد قيمت 4درصدي قيمت روبرو مي شدند، دماسنج بازار سهام ديروز قادر به عبور از خط مقاومت 27 هزار واحدي مي شد.
همچنين آمار پاياني معاملات ديروز هم نشان داد، ركورد داد و ستد سهام هم كه پيش از اين حدود 130 ميليارد تومان شكسته شده است. به گونه اي كه در پي خريد و فروش بيش از 486 ميليون سهم عادي و حق تقدم، بالغ بر 143 ميليارد تومان جابجا شد كه ركورد جديدي در معاملات روزانه به حساب مي آيد. بخش عمده اي از اين حجم از معاملات مربوط به شركتهاي فولادمباركه با 111 ميليون سهم و بانك پاسارگاد و صدرا و بانك ملت هر كدام با 38، 61 و 32 ميليون سهم بود.
نخستين معامله سنگ آهن
صبح ديروز نخستين محموله سنگ آهن صادراتي دانه بندي شده به قيمت 110 دلار براي هر تن در بورس كالا عرضه شد كه با توجه به ايجاد رقابت بين 3 خريدار در نهايت 200 هزار تن سنگ آهن توسط دو خريدار به قيمت 114 و 113 دلار معامله شد.
بر اين اساس در ابتداي عرضه ديروز 7 خريدار قيمت هاي پيشنهادي خود را در تابلو ثبت كردند و در نهايت 3 خريدار قيمت 110 دلار كه از سوي عرضه كننده اعلام شده بود را پذيرفتند كه در جريان رقابت بين آنان نهايت دو خريدار موفق به معامله شدند كه يكي از آنها 114 دلار در حجم 100 هزار تن و ديگري 113 دلار در همين حجم را پذيرفتند.
براساس اين گزارش با توجه به اينكه تنها 200 هزار تن سنگ آهن عرضه شده بود، خريدار سوم از جريان رقابت خارج شد و در نهايت كارگزاري پارس ايده بنيان و سيولكس قيمت هاي 114 و 113دلار را كه در تابلو درج شده بود پذيرفته و معامله انجام شد.
ششمين محموله نفت خام در خانه ماند
از سوي ديگر ديروز ششمين محموله نفت خام در بورس كالاي ايران عرضه شد اما خريدار نداشت.
اين محموله شامل 500 هزار بشكه نفت خام سنگين بهرگان بود كه با قيمت پايه 111 دلار و 93 سنت عرضه شد ولي چون هيچ خريداري وجود نداشت حراج برگزار نشد و محموله در خانه ماند.
گفتني است در جريان عرضه 5 محموله گذشته به جز عرضه چهارم خريداراني وجود داشتند كه به دليل به توافق نرسيدن بر سر قيمت با عرضه كننده، چانه زني ها بي نتيجه ماند و محموله ها معامله نشد.

 



خاوري بيان كرد انتقاد از بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي

مديرعامل بانك ملي انتقادات شديد خود را از ابعاد مختلف بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي و به خصوص نرخ سود سپرده ها بيان كرد.
محمودرضا خاوري در گفت وگو با ايسنا درباره موضوع تعيين نرخ سود پايين تر از نرخ تورم اظهار كرد: قانون براي تنظيم، روابط و تسهيل آن در جامعه وضع مي شود و اگر قانوني با ذات واقعيت همخواني نداشته باشد، امكان اجرا ندارد.
وي ادامه داد: در حال حاضر همه به نرخ سود سپرده ها معترض هستند. مردم پولي در بانك نمي آورند كه پس از پايان دوره كمتر از آن را برداشت كنند بنابراين پول از بانك به بازارهاي ديگر مي رود. به خصوص در زندگي خانوادگي ايران كه هميشه بحث احتياط وجود داشته است و مثلاً از طلا به عنوان پشتوانه زندگي استفاده و پول ها راكد مي شود.
رئيس كانون هماهنگي بانك هاي دولتي مثال زد: اگر از 70 ميليون ايراني به طور متوسط 20 ميليون نفر توان پس انداز يك ميليون داشته باشند و آن را تبديل به دلار كنند، 20ميليارد دلار در خانه ها مدفون مي شود و اين به ركود خواهد انجاميد.
وي گفت: كاهش نرخ سود بانكي گرچه هزينه عملياتي بانك ها را كاهش مي دهد اما انتظارات سپرده گذاران در مورد پوشش نرخ تورم را برآورده نمي كند كه اين امر در نهايت به كاهش منابع آن ها و كاهش تسهيلات منجر خواهد شد.
مديرعامل بانك ملي كاهش نرخ سود تسهيلات با وجود افزايش تورم را در افزايش صف تقاضا بسيار موثر دانست و گفت: ما به عنوان مجري حتي اگر قانون را قبول نداشته باشيم، آن را اجرا خواهيم كرد اما منابع بانك قادر به پاسخ گويي به اين سطح تقاضا نيست.
وي درباره تعيين سقف سود 17درصدي براي عقود مشاركتي گفت: به نظر مي رسد در اين زمينه به ماهيت حقوقي و شرعي عقود مشاركتي بي توجهي شده است. تعيين حداقل يا حداكثر نسبت سهم سود بانك ها در عمليات مشاركت و مضاربه به عنوان بخشي از اختيارات بانك مركزي بيان شده اما هيچ گونه اشاره اي به سود مورد انتظار نشده است.
خاوري ادامه داد: در قراردادهاي مشاركت و مضاربه اصولاً نرخ خاصي درج نمي شود بلكه با استفاده از مفاهيمي مانند حداقل سود مورد انتظار بانك و سود پيش بيني شده نسبت به سهم، سود بانك و مشتري محاسبه شده و در قرارداد درج مي شود. همچنين بانك مركزي فقط مجاز به تعيين حداقل نرخ سود احتمالي براي انتخاب طرح هاي سرمايه گذاري و مشاركتي شده است و به بانك مركزي براي تعيين حداكثر نرخ و سود احتمالي يا دامنه نرخ سود مورد انتظار حقوق مشاركتي داده نشده است.
وي با اشاره به توزيع بخشي تسهيلات اظهار كرد: با اين كار امكان آزادي اراده بانك ها از دست مي رود و در سال هاي گذشته اين نسبت ها رعايت نشده است. با اين حال نمي توان دغدغه هاي دولت براي حمايت از بخش هاي كشاورزي را ناديده گرفت.
رئيس كانون هماهنگي بانك هاي دولتي گفت: در سال 90 از نسبت سپرده قانوني كه در واقع ابزاري براي اجراي سياست هاي پولي است به عنوان ابزاري انضباطي و تنبيهي براي تخلف مؤسسات اعتباري از نرخ سودهاي علي الحساب بانكي انتخاب مي شود كه به نظر مي رسد شيوه نادرست و غيرمعمولي است.
وي به موضوع واگذاري شركت هاي زيرمجموعه بانك ها در بسته 90 اشاره كرد و گفت: در بسياري از مواقع سود بانك ها از طريق مؤسسات سرمايه گذاري ارزش افزوده زيادي داشته است و نبايد امكان دسترسي بانك ها به فرصت هاي مناسب از ظرفيت كلان اقتصادي كشور سلب شود و مديريت بانك نتواند از منابع در اختيار استفاده بهره ورانه كند.
وي مثال زد: در پايان سال 88 يكي از بانك هاي بزرگ كشور در صورت هاي مالي اش با زيان مواجه شده بود كه پس از تهيه صورت هاي مالي تطبيقي به همراه شركت هاي زيرمجموعه علاوه بر پوشش زيان عملكرد نهايي سود نشان مي داد.
خاوري گفت: هم چنين بررسي فعاليت 20 بانك برتر نشان مي دهد سودآوري آن ها از حوزه هاي مختلف بوده و خود را تنها به يك حوزه خاص محدود نكردند.
وي گفت: در بسته سال 89 بندهايي براي ايفاي تعهدات و گزارش آن به مقام ناظر گذاشته شده بود كه امسال حذف شده است.
وي گفت: از شواهد و سوابق رفتاري و عملكرد بانك مركزي در سال 89 متوجه مي شويم كه تشكيلاتي براي اعمال نظارت ايجاد نشده يا كم اثر بوده است و به همين دليل بخشي از بندهاي نظارتي مثل بكارگيري تسهيلات اعطايي در محل واقعي خود، جلوگيري از خريد و فروش وام، پيشگيري از گردش وجوه بانكي در فعاليت ها مغفول مانده است.
وي تأكيد كرد: اميدواريم عملكرد سال هاي گذشته بانك مركزي منجر به اين باور قطعي نشود كه «نظارت در نظام بانكي ايران چندان جدي نيست.»
وي در پايان تأكيد كرد: لزوم تجديدنظر در بسته سياستي- نظارتي امسال از هر جهت ضروري به نظر مي رسد.

 



وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي: دلالان نيروي انساني از بازار كار حذف مي شوند

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از برنامه ريزي براي حذف كامل واسطه گران نيروي انساني و ايجاد تعاوني در اين زمينه خبر داد و گفت: اين موضوع در ارتباط با صندوق هاي تامين اجتماعي و سازمان هاي بازنشستگي زيرمجموعه وزارت رفاه قابل انجام است.
عبدالرضا شيخ الاسلامي ديروز در همايش تعاون، فقرزدايي و عدالت اجتماعي با بيان اينكه بايد در جهت تقويت تعاوني ها اقدامات فرهنگي و اجتماعي صورت گيرد، گفت: لازم است تا ظرفيت هاي موجود در بخش تعاون به مردم معرفي شود؛ چرا كه اگر بتوانيم اين مفهوم را به گوش مردم برسانيم، گام هاي بلندي در جهت تقويت بخش تعاون برداشته ايم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر اين كه متاسفانه ظرفيت تعاوني ها در كشور به خوبي شناخته شده نيست، اظهار داشت: حتي برخي از تعاون گران و مسئولان نيز از وجود ظرفيت هاي بسيار مناسب در اين حوزه اطلاع درستي ندارند كه جا دارد در اين خصوص يك كار اساسي و تحول گرايانه صورت پذيرد.
شيخ الاسلامي شكوفا شدن ظرفيت هاي خرد كشور را باعث ايجاد جهش و تحول در اقتصاد دانست و افزود: اصل ادغام و وزارت تعاون، كار و رفاه در جهت كوچك كردن دولت و استفاده از ظرفيت هاي بخش مردمي و همچنين كاهش تصدي هاي دولت بوده است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام اينكه قرار است با تجميع ظرفيت هاي بخش فني و حرفه اي، سازمان ملي مهارت آغاز به كار كند، اظهار داشت: به دنبال واگذاري امور تصدي گري بخش هاي مختلف فني و حرفه اي به تعاوني هاي مربيان و فعالان اين حوزه هستيم و معتقدم كه از اين طريق مي توان ظرفيت هاي فراواني نيز ايجاد كرد.
شيخ الاسلامي همچنين به موضوع نيروهاي شركتي اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه در قالب طرح ساماندهي نيروهاي شركتي به دنبال جلوگيري از تضييع حقوق نيروهاي شاغل در مجموعه هاي مختلف هستيم، گفت: دليلي ندارد كه يك عده دلال بين دولت و نيروي كار قرار گيرند و از اين طريق، پول هاي فراواني از دستگاه هاي دولتي بگيرند و با به جيب زدن بخش زيادي از آن، درصد كمي را به نيروي كار بپردازند.
وي با اشاره به اينكه دولت براي رفع اين معضل كه گاهي اوقات، فسادآور نيز شده بود، تصميم گرفت تا دلالان نيروي انساني را از بازار كار حذف كند و از اين طريق بتواند ارتباط مستقيم كارفرماي اصلي و كارگر را برقرار نمايند كه البته برخي مقاومت ها نيز در خصوص اين مصوبه صورت گرفت؛ اما با جدي تر شدن اين كار مسئله در حال نهايي شدن است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر اين كه در نظر داريم در قالب مسئوليت جديد كاركنان شركتي دستگاه ها را در قالب تعوني ها متشكل كنيم، بيان داشت: از اين طريق افراد مي توانند با ايجاد تعاوني با دولت وارد معامله شوند كه مي توان گفت پس از چند سال فعاليت و رقابت با ساير بخش ها فعاليت هاي تعاوني نيز گسترش خواهد يافت، علاوه براين دست دلالان نيروي انساني نيز از بازار كار قطع خواهد شد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خاطرنشان كرد: همچنين يكي ديگر از برنامه هاي مربوط به گسترش فعاليت هاي بخش تعاون ايجاد كارخانه هاي بزرگ و بنگاه ها در شهرهاي مختلف كشور است كه از اين طريق بتوانيم مردم را در آن سهامدار كنيم. همچنين اين ظرفيت وجود دارد كه بتوانيم از طريق اين كارخانه هاي بزرگ اشتغال براي شهرها و روستاها فراهم نماييم.
وي از تلاش خود براي شناساندن جايگاه و ارزش هاي بخش تعاون در سطح مديران عالي كشور سخن گفت و با تاكيد بر اين كه از اين طريق مي توان شاهد موج بلندي از گسترش فعاليت هاي تعاوني ها بود اظهار داشت: هم اكنون فرآيند ادغام سه وزارت تعاون، كار و رفاه در حال پيشرفت است و من بر جزئيات ادغام نظارت مي كنم.

 



افزايش توليد برق نيروگاه بوشهر به 400 مگاوات

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: ميزان توليد برق نيروگاه هسته اي بوشهر در كمتر از 10 روز آينده به 400 مگاوات افزايش مي يابد.
محمد بهزاد اظهار داشت: نيروگاه هسته اي بوشهر ساعت 29:23 دقيقه روز شنبه دوازدهم شهريور ماه جاري براي نخستين بار با توليد 60 مگاوات برق به شبكه سراسري متصل شد و به تدريج ميزان توليد برق آن در حال افزايش است.
وي توليد برق هسته اي در كشور را افتخار بزرگي دانست چرا كه ايران نخستين كشور در خاورميانه است كه صاحب نيروگاه و برق هسته اي شده است.
معاون وزير نيرو همچنين از پيش راه اندازي رسمي نيروگاه اتمي بوشهر در روز بيست و يكم شهريور ماه جاري خبر داد.
به گفته بهزاد پس از اجراي كامل فاز نخست نيروگاه اتمي بوشهر با بيش از 400 مگاوات ظرفيت توليد، فاز دوم آن بسته به نظر سازمان انرژي اتمي اجرايي خواهد شد كه ممكن است پروسه اجرايي آن بيش از 11 ماه به طول انجامد و در نهايت ظرفيت توليد به بيش از يك هزار مگاوات افزايش خواهد يافت.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در پايان از ويژگي هاي نيروگاه هاي هسته اي، ثبات در توليد برق در شبانه روز و پاك بودن انرژي مصرفي برشمرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14