(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 شهریور 1390- شماره 20018

اهميت يك شروع مهم
بيماري در نوجواني
مامان جون! خسته ام
زندگي مشترك لذتبخش
وقتي بدن به درد مي آيد
آلودگي صوتي افسردگي مي آورد
دوستان خود را به والدين تان معرفي كنيد
اختلاف نظرها را كنار بگذاريم



اهميت يك شروع مهم

پايه اول آغاز آموزش به شكل رسمي است. هر انساني بايد اين مرحله را آغاز كند و به خوبي به انجام برساند. نمي توان با اين واقعيت شوخي كرد. نمي توان آموزش را سرسري گذراند.
گري رادون روانشناس مركز ادامز در سوئد معتقد است كسي كه آموزش هاي پايه را به خوبي دريافت نكرده باشد، در مواجهه شدن با جهان هستي به نوعي با مشكل روبه رو و در مراحل بعدي زندگي با كمبودي آشكار مواجه خواهد شد؛ كمبودهايي كه قابل مقايسه با نقايص بينايي، شنوايي و هوشي است.
نداشتن مهارت در خواندن، نوشتن، حساب كردن، تجزيه و تحليل واقعيت ها و استفاده از ابزارهاي اطلاع رساني، از نقصان هاي آشكار در زندگي روزمره است. كلاس اول آغاز برطرف كردن اين نقايص است. اين موارد و موارد ديگر، اهميت پايه اول را مشخص و مسلم مي كند. همچنين مي توان گفت كه كلاس اول از اهميت زياي برخوردار است، زيرا كه مبناي مهمي در راه تعليم و تربيت فرزندان است و اگر اين مبنا خوب پي ريزي نشود بناي تربيتي آنان دچار كژي مي شود.
قابليت هاي رواني- حركتي
پرورش تن و روان و حفظ سلامتي جسمي و رواني و شادابي كودك و پرورش دقت، كنجكاوي و خلاقيت او از جمله موارد مهم در اين بخش است. ايجاد عادت به نظم و ترتيب و پرورش روح همكاري با ديگران، ايجاد زمينه شكوفايي و رشد استعدادهاي هنري و ايجاد عادات بهداشتي و ايمني از ديگر موارد مطرح در اين بخش است.
قابليت هاي شناختي
آموزش خواندن، نوشتن، حساب كردن و استدلال كردن، آموزش اطلاعات مقدماتي بهداشتي و ايمني، آموزش اطلاعات ساده راجع به محيط طبيعي و اجتماعي پيرامون از جمله مواردي است كه در اين بخش گنجانده مي شود.
به عقيده اين روانشناس در فرآيند شكل گيري شخصيت كودكان، بيشترين نقش متوجه الگوهاي رفتاري است چرا كه يادگيري، اساس رفتار آدمي را تشكيل مي دهد.
يادگيري هاي غيرمستقيم، ضمني يا مشاهده اي، پايدارترين و مؤثرترين يادگيري محسوب مي شوند و در اين ميان، مهم ترين نقش برعهده الگوهاي رفتاري است. به عبارت ديگر، از آنجايي كه تقليد و همانندسازي يكي از مهم ترين روش هاي يادگيري در كودكان است، بنابراين هر قدر الگوهاي رفتاري نزد كودكان از شخصيت محبوب تري برخوردار باشد، رفتارهاي كلامي و غيركلامي آنها بيشتر مورد توجه واقع مي شود.
به عبارتي كودك، مقلد محض معلم است و معلم با قدرت عمل شگفت آور خود، مي تواند عمق وجود كودك را تسخير كند.
در زمينه ترس از مدرسه، كتاب ها و مقالات متعددي به چاپ رسيده است. دراين زمينه متخصصان اعتقاد دارند كه مشكل اساسي واهمه از رفتن به مدرسه نيست، بلكه ترس از ترك خانه و به بيان ديگر اضطراب ناشي از جدايي است. اظهار دخالت ندادن عوامل موجود در مدرسه در ايجاد اين ترس، نامربوط و بيهوده است. علائم اين اضطراب، طيف گسترده اي از جمله سردرد خفيف و ناراحتي و دل درد را شامل مي شود و با استفراغ و حالت تهوع يا خودداري مطلق از رفتن به مدرسه نمود مي يابد. معمولا اين حالات در صبح زود رخ مي دهد و در مواقعي كه مسئله مدرسه رفتن منتفي است، فروكش مي كند.
والدين بايد با فرزندان خود درباره آنچه در مدرسه انجام داده اند صحبت كنند و روي نكات مثبت و جالب توجه، تاكيد بيشتري داشته باشند. ساعات روز او را برنامه ريزي كنند تا احساس رضايت بيشتري كند. نه معلم و نه پزشك، هرگز نبايد كودك را به خاطر ترس از مدرسه استهزا كند؛ همدردي و درك و تفاهم اصل و اساس است.
گري رادون عقيده دارد كه هرچه كودك زودتر به مدرسه بازگردد، بهتر است، ولي مجبور كردن او، زماني كه تحت فشارهاي زياد است، كار درستي نيست. قاعده خاصي در مورد همه اين كودكان وجود ندارد. بايد كودك را در مورد رفتن به مدرسه، قانع كرد. گهگاه، در صورتي كه كودك رشد كافي براي درك داشته باشد، مي توان براي او استدلال كرد كه او ناگزير است به مدرسه برود.

 



بيماري در نوجواني

بيماري آسم بسياري از كودكان و نوجوانان را درگير خود كرده و شايع ترين بيماري براي نوجوانان و جوانان است. و گاهي تا مرحله خيلي حاد پيشروي كند، حتي مي تواند به يك بيماري كهنه مبدل شود كه تمام عمر نوجوان مجبور باشد با آن دست و پنجه نرم كند. اما مي توان آن را كنترل كرد.
بيماري آسم با ايجاد تورم در لوله هاي نايچه اي كودك كه مخصوص انتقال هوا به درون شش هاست، تنفس را مشكل مي كند. اين تورم به آهستگي آغاز مي شود اما با گذشت زمان موجب سفت شدن لوله هاي نايچه اي و در نتيجه سرد شدن يا نازك شدن راه هاي عبور هوايي كودك مي شود كه به اين مرحله بيماري آسم حاد (گاهي نيز حمله يا عود بيماري) گفته مي شود. اغلب با يك برنامه درماني صحيح در منزل مي توان از علائم و عوارض بيماري مراقبت كرد. اين برنامه درماني به شما مي آموزد كه چه زمان نياز به دارو وجود دارد يا چه وقت بايد با پزشك متخصص تماس گرفت. يا چه وقت به خدمات اورژانس نياز است. گاهي اوقات بيماري آسم حاد مي تواند منجر به مرگ شود. اگر تورم هاي نايچه اي درمان نشود موجب تغييرات دائمي در لوله هاي نايچه اي مي شود كه در نهايت به شش هاي كودك آسيب مي رساند و خطر ابتلا به بيماري هايي نظير برونشيت و ذات الريه را در كودك افزايش مي دهد.
هنوز دليل اصلي بيماري آسم را كشف نكرده اند، اما مواردي وجود دارد كه مي تواند موجب ايجاد تورم در راه هاي عبور هوايي در كودك و در نتيجه بروز بيماري آسم شود.
بيماري آسم گاهي اوقات ارثي است. در بعضي از كودكان سلولهاي سيستم دفاعي بدن (ايمني) مواد شيميايي توليد مي كند كه بدن براي پاسخ به آن مواد (آلرژي زا) تورم ايجاد مي كند كه منجر به عكس العمل هاي آلرژيك مي شود. مطالعات نشان مي دهد، در معرض مواد آلرژي زا مانند گردو خاك، سوسك ها و فضولات حيواني قرار گرفتن موجب رشد آسم مي شود. حتي پزشكان معتقدند در شهرهاي آلوده و جاهايي كه آلودگي وجود دارد ميزان اين بيماري بيش از مناطق ديگر است.
علائم اين بيماري مي تواند شديد و يا خفيف باشد، حتي گاهي هم كودك شما دچار هيچ عارضه اي نمي شود. اما اصولا علائم رايج اين بيماري عبارتند از:
-گرفتگي و سفت شدن قفسه سينه
- ايجاد اختلال در خواب
- كوتاه شدن تنفس و يا بريدگي تنفس
- خستگي سريع هنگام ورزش
در بيشتر كودكان علائم اين بيماري در شب شديدتر ظاهر مي شود و چنانچه كودك شما داراي يك يا دو مورد از اين علائم است، حتماً بدين معنا نيست كه به بيماري آسم مبتلا است. بايد با پزشك حتماً در اين باره مشورت كنيد.
چگونگي تشخيص پزشك متخصص با استفاده از روش اسپيرمتري كه شامل آزمايش هاي پزشكي و فيزيكي و بررسي سابقه بيماري در خانواده است، مي تواند بيماري كودك را تشخيص دهد.
براي كودكان 5 ساله و بالاتر اين روش صحيح ترين و بهترين روش تشخيص بيماري است كه در اين روش ميزان سرعت ورود و خروج هوا به درون شش هاي كودك و ميزان هواي جابه جا شده اندازه گيري مي شود.
پزشك با استفاده از اين آزمايش متوجه مي شود آيا بيماري آسم كودك موجب كاهش جابه جايي هوا و كاهش ميزان تنفس كودك مي شود و چنانچه اين كاهش وجود دارد ميزان آن چقدر است. علاوه بر اين نحوه فعاليت شش هاي كودك را وقتي كه علائم بيماري آسم در كودك مشاهده نمي شود، مشخص مي كند، اما لازم به ذكر است كه اسپيرمتري براي نوزادان و كودكان كم سن انجام نمي شود و به جاي آن پزشك به صداي خس خس سينه كودك گوش مي دهد يا از والدينش سؤال هايي در مورد سرفه مكرر و خس خس كودك مي پرسد و با گوش دادن به صداي خس خس قفسه سينه، متوجه مسدود شدن راه هاي عبور هوا مي شود و به دنبال آن علائم مشكلات سينوسي يا آلرژي زا را بررسي خواهد كرد.
گاهي اوقات آزمايش خون نيز به شناخت مواد آلرژيي كه منجر به ايجاد آسم مي شود كمك مي كند. چنانچه پزشك كودك شما تشخيص دهد كه بيماري آسم كودك ارتباطي با آلرژي دارد بلافاصله آزمايش پوستي براي شناسايي مواد آلرژي زا را تجويز خواهد كرد.
چنانچه سابقه بيماري آسم در خانواده وجود داشته باشد، بايد نكاتي را در مورد دود سيگار، حيوانات خانگي و مواد آلرژي زا رعايت كرد و به طور مرتب كودك خود را براي معاينه نزد پزشك متخصص برد.
مي توان بيماري كودك را با داروهايي نظير كورتيكو استروئيدها كه از تورم راه هاي عبور هوا جلوگيري يا آن را كنترل مي كند، درمان كرد. اگونيست بتا 2 نيز موجب بزرگتر شدن راه هاي عبور هوا مي شود، در نتيجه به درمان بيماري كمك مي كند. با يك برنامه درماني و عملكردي صحيح مي توان اين بيماري را كنترل و درمان كرد.
به عنوان والدين كودك، نقش كليدي و مهمي مي توان در كنترل بيماري آسم كودك ايفا كرد. گاهي اوقات اتفاق مي افتد كه والدين در مقابل بيماري كودك، خود را بي تاثير و ناموفق مي دانند اما با مشورت با پزشك متخصص و انجام دستورهاي روزانه او، مي توان از حادتر شدن و وخامت بيماري جلوگيري كرد.

 



مامان جون! خسته ام

ماساژ كودك يكي از روش هاي مهم برقراري ارتباط او با دنياي پيرامون است، به طوري كه اين عمل مي تواند به معناي واقعي، زبان بدني او تلقي شود.
نوزاد كه حالا ديگر از گرماي وجود مادر جدا شده و پا به دنياي ديگر گذاشته است، با ماساژ دادن به آرامش خاطر مي رسد. همچنين ديگر مزيت اين حالت، دلگرم شدن و تسلي يافتن پدر و مادر است كه معمولا سردرگم هستند و به اين ترتيب مي توانند با نوزاد خود ارتباط برقرار كنند.
هميشه لازم نيست به دنبال واكنش هاي جدي و پيچيده از طرف كودك باشيم تا متوجه خواسته او شويم بلكه اغلب، گريه ساده كودك مي تواند نشانگر نياز او به نوازش و ماساژبدني است.
فوايد ماساژ
ماساژ باعث تمدد اعصاب مي شود، با شل كردن عضلات به كودك احساس آرامش مي دهد، جريان خون و لنفاوي را تسهيل مي كند و حتي دردها را تسكين داده و عملكرد روده ها را بهبود مي بخشد. همچنين اين عمل در رشد كودك نيز تاثيرگذار است زيرا به بدن نوزاد كمك مي كند تا راحت تر بتواند از حالت جمع شده دوران جنيني، به حالت نشستن و سپس ايستادن برسد.
اصول مهم
براي ماساژ دادن كودك، زماني را انتخاب كنيد كه شما و فرزندتان در وضعيت آرامي باشيد، به عنوان مثال پس از حمام مي تواند زمان مناسبي براي اين كار باشد. سپس با فرزندتان در محيطي كاملا گرم با دماي 26 درجه سانتي گراد قرار گيريد و بهتر است شما و كودكتان با هم تنها باشيد. حالت شما بايد راحت و پشتتان كاملا صاف باشد. هنگام ماساژ در حالتي كه ايستاده ايد، كودك را روي ميز تعويض لباس بچه بگذاريد، وقتي روي زمين مي نشينيد كودك را روي حوله و زماني كه روي صندلي مي نشينيد، كودك را روي زانوهايتان بگيريد.
در هنگام ماساژ گاه گاه لباس هاي فرزندتان را دربياوريد اما مراقب باشيد كه سرما نخورد. اگر احساس مي كنيد كه كودك چندان تمايلي به ماساژ ندارد، به آرامي فقط چند دقيقه يك قسمت از بدنش را ماساژ دهيد. به مرور زمان و با گذشت چند روز عادت مي كند و از حالت آرامش و راحتي لذت مي برد. به تدريج مي توانيد او را به طور كامل حدود سي دقيقه ماساژ دهيد. زماني كه كودك بيمار يا بداخلاق است و يا شما احساس مي كنيد كه وقت و حوصله كافي براي اين كار نداريد، ماساژ را به روز بعد موكول كنيد.
توصيه هاي مفيد و لازم
ماساژ دادن كودك بايد احساس آرامش دوجانبه اي را به همراه داشته باشد. با حالت طبيعي و راحت او را ماساژ دهيد و بد نيست كه در طي اين زمان براي كودكتان شعري را زمزمه كنيد، با او حرف بزنيد و ناز و نوازش كنيد. سعي نكنيد با حركات خشك و جدي اين كار را انجام دهيد و بگذاريد واكنش هاي فرزندتان شما را راهنمايي كند.
- در موقع ماساژ، دستهايتان را به روغن (به عنوان مثال روغن بادام شيرين) يا محلول هاي مخصوص نظافت كودكان آغشته كنيد.
- با كف دست و سپس با لبه هاي خارجي انگشتان شست روي شانه ها و پشت كودك، فشار ملايمي را وارد كنيد.
- حالت بچه را عوض كنيد و قفسه سينه و شكم او را ماساژ دهيد.
- ابتدا پاها و دست ها را ماساژ دهيد و به آرامي بكشيد و سپس انگشتان و فاصله ميان آنها را مالش دهيد.
- براي ماساژ سر و صورت، انگشتان را به آرامي و با حركات ملايم روي قسمت بالاي سر، شقيقه ها، پيشاني، گونه ها، بيني و گردن بكشيد.
حدود 9 تا 12 ماهگي، اگر ديديد كودك در موقع ماساژ بي صبري مي كند نگران نشويد، زيرا او در اين سن علاقه دارد تا حركت كند و جهان اطراف خود را كشف كند. اما در مواقع خستگي و كشيدگي عضلات نياز به ماساژ ملايم سر و بدن دارد.
¤ مريم السادات كاظمي

 



زندگي مشترك لذتبخش

آيا هنوز به اندازه گذشته به همسرتان علاقه داريد؟ اگر پاسخ تان منفي است بايد به فكر چاره باشيد.
ازدواج مسئله اي پيچيده است و زوجين گاهي احساس مي كنند كه از يك صخره بلند سقوط كرده اند! خوشبختانه قرار نيست پس از ازدواج آرامش خود را از دست بدهيد. البته طبيعي است كه گاهي دچار نوميدي شويد ولي يادتان باشد هميشه جاي اميدواري هست.
با به كار بستن توصيه هاي زير مي توانيد زندگي زناشويي لذت بخشي داشته باشيد:
صداقت را در سرلوحه زندگي خود قرار دهيد
آيا هرگز به اين نتيجه رسيده ايد كه نمي توانيد با همسرتان به درستي ارتباط برقرار كنيد؟
غالباً زوجين ساعت ها صرف دفاع از خود مي كنند، بدون اينكه بتوانند به درستي به بيان احساسات و عقايدشان بپردازند. به عنوان مثال يك زن ممكن است همسرش را به تنبلي يا گرفتاري بيش از حد متهم كند. اگر زن مي توانست اين مسئله را به درستي بيان كند همسرش متوجه مي شد كه در انجام كارهاي خانه نياز به كمك او دارد.
يادتان باشد ارتباط صادقانه بسياري از مشكلات را حل مي كند.
اجازه ندهيد خشم اختيار را از شما بگيرد
چند بار پيش آمده كه بدون اينكه بخواهيد، همسرتان را از خود برنجانيد؟ به قول قديمي ها، «زخم شمشير درمان مي شود، ولي زخم زبان نه» اگر از دست همسرتان ناراحت هستيد صبر كنيد تا عصبانيت شما فروكش كند و سپس نارضايتي خود را ابراز كنيد.
از ياد نبريد وقتي كلمات بر زبان جاري شد نمي توان كاري انجام داد. به كنترل خشم خود بپردازيد تا در آينده پشيمان نشويد.
ازدواج خود را در اولويت قرار دهيد
آيا مسائل ديگري در زندگي شما اولويت دارند؟ يك ازدواج موفق با شادي، رضايت خاطر و خشنودي همراه است و نبايد اجازه دهيد ساير مسائل شما را از اين هدف دور كند.
حتماً بارها اين جمله را از زبان زوجين شنيده ايد كه «ما ديگر يكديگر را دوست نداريم.»
شايع ترين دليل ناكامي يك زندگي مشترك اين است كه زوجين مسائل زيادي را در اولويت قرار مي دهند در حالي كه اولويت شماره يك، همان ازدواج است.

 



وقتي بدن به درد مي آيد

دردهاي عضلاني و ماهيچه اي در بين تمام گروه هاي سني شايع هستند، اما اگر اين قبيل دردها دائمي شوند بدون شك روي فعاليتهاي روزمره تاثير نامطلوبي بر جاي مي گذارند و در كارهاي عادي زندگي اختلال ايجاد مي كنند.
فيبروميالژي كه تقريبا 30 درصد جوامع را مبتلا مي كند يك مشكل عضلاني است كه مهم ترين علائم آن دردهاي عضلاني، خستگي و احساس درد و آسيب پذيري در نواحي مثل ستون فقرات، گردن، شانه ها و لگن است. اين نقاط از بدن در طول روز آسيب مي بينند بويژه وقتي بيش از حد كشيده شوند مثلا در موقع كار با رايانه يا وقتي سر خود را زياد به سمت پايين نگه مي داريم اين عارضه بروز مي كند. اين عارضه در زنان شايع تر است و در مرداني هم كه فعاليتهاي جسمي شديد دارند بيشتر بروز مي كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي بيس.دي پزشكان مي گويند با وجودي كه اين عارضه در تمام گروه هاي سني بروز مي كند اما افراد 20 تا 35 ساله بيشتر مستعد ابتلا به آن هستند و احتمال ابتلا به فيبروميالژي در متخصصاني كه الگوي زندگي بي تحرك و پشت ميزنشيني دارند بيشتر است.
مهم ترين علائم فيبروميالژي شامل مشكل در خوابيدن، احساس خستگي حتي پس از خواب كامل شبانه، سردردهاي مكرر، احساس بي حسي و كرختي در دست ها و پاها، خشكي و سفتي بدن، تنبلي و مشكل در بيدار شدن از خواب هستند. بعلاوه در برخي از مبتلايان حالت هايي مثل تحريك پذيري و افسردگي شديد بروز مي كند و بالاخره بارزترين نشانه اين عارضه بروز درد در نواحي مختلف بدن بويژه در بالاي گردن و شانه ها است.
به گفته متخصصان، هيچ دليل مشخصي براي بروز فيبروميالژي وجود ندارد اما برخي از فاكتورها مثل تصادف، زايمان، استرس، عادتهاي غلط خوابيدن (مثلا مكرر روي شكم خوابيدن)، موجب بروز علائم اين عارضه مي شوند. وقتي عضله يا رباطي در بدن طي يك دوره زماني به شدت كشيده مي شود، فيبروميالژي بروز مي كند. همچنين آسيب ديدگي شديد عضلاني مي تواند عامل ابتلا به اين عارضه باشد. اخيراً پزشكان دريافته اند كه فقدان سروتونين در سيستم اعصاب مركزي و در نتيجه به هم خوردن تعادل عصبي بدن عامل بروز فيبروميالژي است.
براي درمان فيبروميالژي چندين راهكار وجود دارد:
1-براي برخي بيماران مصرف قرص هاي خوراكي شل كننده عضلات تجويز مي شود.
2-در شرايط حادتر انجام فيزيوتراپي به طور منظم توصيه مي شود.
3-گاهي اوقات اين عارضه موجب بروز افسردگي مي شود و در نتيجه بيمار طبق تجويز پزشك بايد داروي افسردگي مصرف كند.
4-انجام ورزش هاي كششي براي بهبود خشكي و سفتي بدن در اين بيماري موثر است. براي اين منظور به جاي استفاده از وسايل ورزشي، تمرينات كششي يوگا ترجيح داده مي شود. البته بهتر است اين تمرينات طبق نظر مربي و با اطلاع وي از بيماري شما انجام شوند.
5-شنا كردن براي آرام سازي ذهن، انرژي دادن به بدن و بالاخره آرام كردن كل بدن موثر است.
6-حمام آب گرم و ماساژ بدن روغن هاي آرام بخش احساس تنبلي پس از بيدار شدن از خواب را از بين مي برد.
7-تمرينات تنفس عميق و مراقبه براي يك دوره طولاني به آرام كردن عضلات كشيده شده كمك مي كند.

 



آلودگي صوتي افسردگي مي آورد

محيط هايي كه همراه با آلودگي صوتي باشند سبب ساز افزايش تحريك پذيري، تنش، پرخاشگري و فرسودگي شغلي و رواني مي شوند.
آلودگي صوتي يكي از عوامل موثر در بروز استرس شغلي و كاري در حيات رواني جوامع است. آلودگي صوتي قدرت شنوايي را به تدريج و به طور غيرمحسوس كاهش مي دهد و ابتدا بخش هايي كه وظيفه انتقال اصوات بلند را در گوش برعهده دارند، ضعيف مي شوند و از ميان مي روند.
قرار گرفتن دائمي در معرض اصوات بلند عارضه زنگ زدن، وزوز و سوت كشيدن گوش را به همراه دارد. از دست دادن قدرت شنوايي بر اثر آلودگي صوتي برخلاف عوارض كهولت بر شنوايي انسان، قابل درمان نيست و حداقل بازگشت به حالت عادي غيرممكن است چون در اين عارضه سلول هاي حلزوني گوش داخلي تخريب مي شود.
سردرد، خستگي، افزايش فشار خون، تحريك پذيري و زودرنجي، ضعف سيستم ايمني بدن، سوءهاضمه و مشكلات گوارشي، آسيب پذيري در مقابل بيماري هاي ويروسي و عفوني و... از ديگر عوارض آلودگي صوتي هستند كه در شهرهاي شلوغ و صنعتي با شدت و ضعف نسبي رخ مي دهند.
كاهش قدرت يادگيري در كودكان، سقط جنين، انقباضات عضلاني و عروقي، استرس، بيماري هاي قلبي و عصبي، ام اس و افسردگي جزء عوارضي است كه نقش آلودگي صوتي در بروز آنها اثبات شده است.
يكي ديگر از اثرات منفي آلودگي صوتي بر روي انسان، تأثيرات باليني آن است كه سبب بالا رفتن فشار داخل جمجمه و كاهش ترشحات بزاق و در نتيجه منجر به خشكي دهان مي شود. سر و صدا و آلودگي صوتي ممكن است با فشار فيزيولوژيك خود، بيماري ها را تشديد كند.

 



دوستان خود را به والدين تان معرفي كنيد

اين مسأله كاملا طبيعي است كه نوجوانان براي خود دوستان زيادي پيدا كنند و از سوي ديگر والدين كاملا حق دارند كه نگران اين موضوع باشند.
در واقع اين نگراني بخشي از مسئوليت هاي آنها محسوب مي شود ولي متأسفانه اين مسأله ممكن است موجبات ناراحتي نوجوانان را فراهم آورد.
آنها دوست ندارند حريم خصوصي شان ناديده گرفته شود و والدين از تمام كارهاي آنان سردربياورند.
نوجوانان عزيز! اجازه ندهيد اين مسأله سدي ميان شما و والدين تان ايجاد كند. به توصيه هاي زير توجه كنيد:
دوستان خود را به والدين تان معرفي كنيد
يادتان باشد كاري نكنيد كه والدين شما نقش يك كار آگاه براي حفاظت از شما را ايفا كنند! مطمئن باشيد رازداري در قضيه دوستان، حس كنجكاوي والدين را تحريك مي كند و آنها از خود مي پرسند: «آيا دوستان فرزند من آدم هاي نابابي نيستند؟ آيا در ورطه اعتياد گرفتار نشده اند؟» والدين شايسته اجازه نمي دهند دوستان ناباب بر روي رفتار فرزندشان تأثير منفي بگذارند.
در مورد دوستان خود با والدين تان محترمانه صحبت كنيد.
وقتي والدين تان دوستان شما را تأييد كردند متوجه اين امر مي شوند كه دوست نداريد كسي در كارهاي خصوصي تان دخالت كند و اين مسأله درك متقابل ميان والدين و فرزندان را به دنبال خواهد داشت.
با خودتان رو راست باشيد
اگر والدين شما نگران دوستان تان هستند از خودتان بپرسيد:«آيا كاري كه به همراه دوستانم انجام مي دهم خوب است يا بد؟» اگر پاسخ تان مثبت است چرا بايد موضوع را از والدين خود پنهان نگه داريد؟
از سوي ديگر اگر شما دوست داشته باشيد كه دوستان خود را از والدين تان پنهان نگه داريد معلوم مي شود كه اعتقاد داريد كار درستي انجام نمي دهيد و در اين صورت والدين حق دارند براي روشن شدن موضوع تلاش كنند.
همگي ما دوران نوجواني را پشت سر گذاشته ايم و شرايط دشواري را كه سپري كرده ايم به ياد مي آوريم ولي اگر اين توصيه ها رابه كار مي بستيم مطمئنا بسياري از اين مشكلات پيش نمي آمد!
ترجمه از آذرشايان

 



اختلاف نظرها را كنار بگذاريم

بسياري از مشكلات اخلاقي و رفتاري نوجوانان و جوانان به دليل تفاوت روش هاي والدين در تربيت آنهاست. همچنين بسياري از مشكلات و ناتواني در حل مسائل در دوران جواني به علت روش تربيتي نادرست پدر و مادر و نداشتن توافق آنان در تربيت فرزندان عنوان شده است.
كارلوس لاردز روانشناس كالج ميسوري در اين باره معتقد است: جوانان در چنين خانواده هايي به موضوع هاي مختلف با ترديد و ابهام نگاه مي كنند، چرا كه پدر و مادرشان هيچ گاه روي يك موضوع توافق نداشته اند.
اين در حالي است كه تربيت درست مجموعه روش ها و راهكارهايي است كه از آغاز زندگي آنها به كار گرفته مي شود تا جوانان در مسير صحيح رشد و ترقي قرار گيرند و از طريق آموزش هاي تربيتي بتوانند به زندگي مناسب و راحتي دست پيدا كنند.
موضوع تربيت جوانان همواره جزو موضوع هاي اساسي و بنيادين خانواده و جوامع است. با اين همه برخي پدران و مادران در تربيت فرزندان خود دچار اختلاف سليقه مي شوند. اين موضوع بر روي رفتار جوانان نيز تاثير عميق مي گذارد. نتايج يافته هاي محققان دانشگاه ميسوري در بررسي خشونت عليه زنان نيز نشان مي دهد نحوه تربيت نوجوانان عمده ترين عامل اختلاف زن و شوهر در خانواده است.
از سوي ديگر موضوع روش مختلف پدر و مادر در تربيت فرزندان آن زمان تاثيرگذار مي شود كه مادر مسائل را به صورت احساسي ارزيابي مي كند و پدران نيز با منطق خود با كودكان خود برخورد مي كنند.
اين موضوع كاملا طبيعي است، به گونه اي كه جوانان قبول مي كنند اگر زماني پدر با برخورد مي كند، در كنارش مادر به خواسته هايش توجه خواهد كرد.
تعارض در تربيت
مشكل پدر و مادر از زماني ايجاد مي شود كه آنان درباره مسائل پيش پا افتاده جوانان اختلاف سليقه پيدا مي كنند، اگر پدر و مادر درباره روش تربيتي كودك خود دچار تعارض شوند، اين ناهماهنگي باعث مي شود فرزندشان در مقابل توصيه هاي پدر و مادر، دچار ترديد شود.
هنگامي كه پدر از برخي رفتارهاي جوانش را اشتباه مي بيند و سخت مي گيرد، اما مادر از فرزند خود حمايت كند، جوان دچار تعارض مي شود و اين رفتار پدر و مادر بدان معنا است كه حرف پدر و مادر هيچ كدام اعتبار ندارد. بنابراين به هيچ يك از توصيه هاي آنان توجه نخواهد كرد.
آنچه پدران و مادران در زمان اختلاف سليقه براي تربيت فرزندان خود بايد انجام دهند، اين است كه ابتدا درباره مسائل مهم تربيتي كودكان خود با يكديگر صحبت و گفت وگو كنند و بهترين روش را براي تربيت فرزند خود انتخاب كنند. در نتيجه جوان از ابهام و سردرگمي رها مي شود و مطمئن خواهد بود كه صحبت و گفته هاي پدر و مادر با هم يكي است.
زماني كه جوان همدلي و هماهنگي بين پدر و مادر ببيند، به توانايي آنان بيشتر اطمينان پيدا مي كند و توصيه هاي آنان را حتماً به كار خواهد بست.
اين روانشناس به پدران و مادران توصيه مي كند اگرچه براي رسيدن به يك هدف راه هاي مختلف وجود دارد، اما براي رسيدن به هدف دلخواه بايد يك راه را انتخاب كنند.
فرصت طلبي در برابر والدين
اختلاف سليقه براي تربيت جوانان در بين والدين طبيعي است. اين موضوع ناشي از فرهنگ و تربيت متفاوت زن و شوهر است، اما بروز اين اختلاف در مقابل فرزندان باعث نوعي تخريب زن و مرد و در نتيجه فرصت طلبي جوانان در مقابل پدر و مادر مي شود.
در واقع برخي از والدين بويژه براي فرزندان خود مطالبات و تجارب تربيتي خود را به كار مي گيرند. برخي والدين تمايل دارند كمبودهاي دوران جواني خود را درباره فرزندان خود اجرا كنند، در حالي كه ظرفيت طبيعي آنها محدود است و پذيرش فكري و رفتاري جوانشان چارچوب ويژه اي دارد.
تضادهاي رفتاري و گفتاري والدين روي جوانان تاثير بسياري دارد و اين رفتارها زمينه ساز اصلي تخريب شخصيت آنها است. اختلاف سليقه پدر و مادر در تربيت آنها، گاهي به آنجا مي رسد كه والدين، فرزند را ميدان انتقام جويي از خود مي كنند و جوان بايد تاوان اختلاف سليقه و عقايد پدر و مادر را به بهاي گزاف بپردازد.
والدين بايد اختلاف نظرهاي خود را در مقابل فرزندان بيان نكنند، اگر يكي از والدين فرمان داد و فرمانش اشتباه بود، ديگري از آن فرمان حمايت كند و سپس در غيبت فرزند، اشتباه فرمان همسرش را بيان كند.
در اين صورت مي توان اساس تربيتي خانواده ها را در تربيت محكم و استوار دانست. در غير اين صورت تضادهاي رفتاري والدين در دوران بلوغ خود را نشان خواهد داد.
سزاوار

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14