(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 شهریور 1390- شماره 20021

آقاي استاندار! خسته نباشيد (تلخك)
مرگ تدريجي كشاورزي و باغداري در شهريار
ايران در كيهان
انتصابات جديد در شهرستان ها
معاون وزير آموزش و پرورش: 4 هزار مجتمع آموزشي شهري در كشور راه اندازي مي شود
فرمانده سپاه كربلاي استان:پارك موزه دفاع مقدس يكي از پروژه هاي ماندگار مازندران است
تبديل 135 هزار هكتار از اراضي كشاورزي كشور به ساختمان مسكوني
بهره برداري از ايستگاه آتش نشاني ناحيه غرب شهركرد



آقاي استاندار! خسته نباشيد (تلخك)

در خبرها آمده بود كه آقاي استاندار سمنان قدم رنجه فرموده و به دامغاني ها افتخار دادند و در جمع مردم اين شهر حاضر شده و از محروميت زدايي و آباداني اين شهر در مدت صدارت خويش در اين بلاد عقب نگه داشته شده! داد سخن داده و گفته اند كه هيچ تبعيضي از نظر من بين مردم اين شهر و شهرهاي ديگر استان وجود ندارد و من همه آنها را به يك چشم مي بينم. الحق كه چنين استاندار عدالت خواهي را بايد روي سر گذاشت! كور باد چشم كسي كه توان ديدن چنين استانداري را ندارد! بنيانش خراب باد! اما آن جماعتي كه سخنان جناب استاندار را برنتابيده و فرياد وا عدالتا سر داده و سهم بيشتري از بيت المال مسلمين براي آباداني شهرشان طلب مي كنند و مي خواهند سياست عدالتخواهانه آقاي استاندار را زير سؤال برده و آن را خدشه دار سازند و او را مجبور سازند از «رهي» كه مي پيمايد منحرف سازند و مثل فوتبال به مسائل حاشيه اي هدايت كنند بايد بدانند كه آقاي استاندار آن بيدي نيست كه با اين بادها بلرزد. اين افراد بايد بدانند «عاقبت شان ناآباد و دستشان كوتاه خواهد ماند.»
اين جماعت زياده خواه مگر نمي بينند كه در سال هاي اخير با سرريز شدن اعتبارات كلان به اين شهر، دامغان عقب نگه داشته شده و يا به تعبيري ديگر عقب مانده به شهري صنعتي، آباد، رشد يافته، گردشگرپذير، پرجنب وجوش، مرفه با امكانات وسيع فرهنگي، هنري، تفريحي، آموزشي و قس علي هذا تبديل شده است. جماعت منتقد مگر نمي بينند آب سد ساخته شده در سال هاي ماضي را به روستاهاي دوردست برده و باغ هاي پسته را پرآب و پسته ها را خندان كرده اند! نگاه نكنيد به مطالب برخي از روزنامه هاي مغرض كه گفته بودند پسته دامغان امسال به علت بي آبي 70 درصد كاهش داشته است. اين جماعت بي انصاف مگر نمي بينند يك جوان بيكار در شهر دامغان وجود ندارد و همه در كارخانه هاي عظيمي كه در اين چند سال در اين شهر احداث شده است به ويژه كارخانه خودروسازي مشغول به كار شده اند و همه جوانان شهر «سركارند». تازه مي خواهند يك شهر توريستي هم در شمال دامغان احداث كنند تا تمام گردشگران قاره هاي اروپا، آسيا، آفريقا و آمريكا را جذب آن كرده و درآمد هنگفتي از بابت اين امر نصيب دامغان نشينان كنند. ما كه سر در نياورديم اين جماعت پرتوقع دنبال چي هستند وچي مي خواهند.
با اين همه كاري كه انجام شده ديگر چه انتظاري از مديران استان مي توانند داشته باشند. آبتون كمه، نونتون كمه، اعتراض كردنتان به آقاي استاندار پرتلاش ديگه چيه؟! واقعا كه شورشو درآوردين از اين همه نق زدن ها! لابد هم فردا مي گيد كه اين شهرستان بايد استان بشه! بابا ايوالله به شما جماعت خوش انصاف كه با اين حرفاتون باعث رنجش خاطر استاندار محترم شديد. آقاي استاندار عدالت محور، خسته نباشيد. شماعفو بفرماييد!
ميرزارضا دامغاني


 



مرگ تدريجي كشاورزي و باغداري در شهريار

گزارش از: محمود پادگان خبرنگاركيهان در شهريار
از گراني ميوه چيزي نصيب كشاورز نمي شود. اين چكيده همه آن دردل هايي است كه اين روزها پاي صحبت عده اي كشاورز و باغدار در شهريار به گوش مي رسد.
شهريار يكي از مناطق مستعد كشاورزي استان تهران است و از لحاظ خاك شناسي وضعيت مناسب دارد و خاك كشاورزي آن از نوع درجه يك محسوب مي شود. نام شهريار تداعي كننده وضعيت سرسبز باغات و اراضي كشاورزي است. در اين شهرستان حدود 40هزار هكتار اراضي كشاورزي وجود دارد كه از اراضي مرغوب و درجه يك محسوب مي شوند. از اين مقدار 20هزار هكتار زير كشت محصولات مختلف زراعي و 18هزار هكتار باغ ميوه است.
شهريار بيش از 80درصد ميوه موردنياز پايتخت را تأمين مي كند و بخشي از محصولات خود را به شهرستان هاي كشور مي فرستند ولي شگفت آور است كه اين همه توليد براي باغدار و كشاورز خرده پا سود چنداني ندارد. در حقيقت بيشترين سود را واسطه ها مي برند. نرخ گذاري هم به رغم شعارهاي پرطمطراق آن طور كه بايد و شايد نتوانسته دست دلالان را از سر محصولات كشاورزي كوتاه سازند. امير سمايي يكي از كشاورزان شهريار است وي درباره مشكلات كشاورزان مي گويد برخورد دوگانه مسئولان كشوري با فعالان بخش كشاورزي و باغداري ما را به مرگ زرد دچار كرده، كشاورزان ما در ترك كار خود و يا ادامه آن در ترديد هستند كه با شرايط فعلي به هيچ وجه سودي حاصل كشاورز و باغدار نيست بلكه به دليل مديريت ناصحيح تنها افرادي كه بهره بدون زحمت مي برند دلالان هستند. وي افزود: با وارد كردن محصولات خارجي مانند موز، پرتقال مصري، شبرنگ انگليسي و كيوي در زمان توليد و برداشت محصول داخلي شاهد از بين رفتن 50درصد از آن هستيم.
سمايي مي گويد: امروزه باغ هاي ما به دليل مهاجرت هاي بي رويه و وجود دوره گردها، كارتن خواب هاو دزدها امنيت ندارد و در اين راستا با معضل زيادي مواجه هستيم. اين مسائل زحمات باغداران را به باد مي دهند و آفت بزرگي براي باغداران در سال هاي اخير محسوب مي شود. اين كشاورز مي افزايد: نمي دانيم چه عواملي زمينه نابودي اراضي كشاورزي را فراهم مي كنند. نوع برخورد با كاربري ها در شهريار دوگانه است و تكليف كشاورزي بودن كاربري زمين ها و صنعتي بودن آنها مشخص نيست و همين قضيه باعث شده برخي از اين موضوع به نفع خود بهره ببرند. مثلاً به منظور احداث يك هزار و 400واحد مسكن مهر در يوسف آباد قوام 7هكتار از زمين هاي كشاورزي اين منطقه را از بين بردند. به علاوه براي احداث اين تعداد واحد مسكوني 20هكتار زمين جهت احداث جاده نياز است. همين مسئله نيز در صفادشت وجود دارد. احداث 14هزار واحد مسكوني در آنجا سبب نابودي زمين هاي كشاورزي خواهد شد. اين فعال بخش كشاورزي مي افزايد: جايگاه ما كجاست؟ برخورد دوگانه مسئولان كشور ما را سردرگم كرده است. نمي دانيم كشاورزي جزء سياست هاي دولت است كه جزء پايه باشد. عده اي مي گويند صنعتي و عده اي مي گويند كشاورزي. جايگاه ما معلوم نيست. ما اعتقاد داريم كشاورزي بايد سرلوحه و پايه قرار گيرد. حضرت امام خميني فرمودند: اگر شما خوراك خود را تأمين كنيد، استقلال داريد. اكنون شهرك ها مثل قارچ ايجاد و زمين هاي كشاورزي نابود مي شوند. سمايي درباره ديگر مشكلات بخش كشاورزي و باغداري مي گويد: نبود صنايع تبديلي، مراكز نگهداري و انبارداري استاندارد مانند سردخانه در بخش حمل ونقل و صادرات همه و همه از مشكلات مهم بر سر راه فعالان اين عرصه است. تمام اين موارد موجب شده تا بسياري از ميوه ها در باغات و يا ميادين ميوه و تره بار از بين برود و ضرر و زيان باغداران را فراهم كند.
وزيري يكي ديگر از فعالان عرصه توليد ميوه از مشكلات باغداري مي گويد: ما به خاطر عشق و علاقه اي كه به كشاورزي داريم با تمام مشكلات برروي پاي خود ايستاده ايم و عمر خود را در اين راه جهت خدمت گزاري و ايجاد شغل گذاشته ايم. مسئولين كشور مي گويند كه ما از كشاورز حمايت مي كنيم متأسفانه در عمل خبري نيست وي مي افزايد: پنج هكتار باغ در موقعيت بسيار مناسب در كنار جاده دارم كه اگر تغيير كاربري بدهم و متري 200هزار تومان بفروشم دو ميليارد تومان به دست مي آورم و با اختيار قراردادن آن به بانك 140ميليون تومان سود مي گيرم اما از آنجائي كه به كار خود عشق مي ورزم دست به اين كار نمي زنم تا دست اندركاران و مسئولين ذي ربط فكري به حال اين كشاورزي بيمار بكنند. وي مي افزايد: محصول قطره طلاي توليد شده از اين باغ 20تن به بازار عرضه شد و مبلغ سه ميليون تومان نصيب ما شد كه در طول سال پاسخگوي كاشت، كود، سم، آب، جعبه، كارگر نيست. اين باغدار در باره امنيت باغ مي گويد: براي امنيت باغ مشكل داريم. به منظور محصور كردن باغ چند بار به شهرداري، فضاي سبز، فرمانداري مراجعه كردم هر كدام به يكديگر پاس دادند و كار انجام نگرفت و توليدات ما در تاخت و تاز معتادين، كارتن خواب ها و دزدها قرار گرفت حتي صاحب باغ هم از رفتن به داخل باغ خود وحشت دارد كه مبادا او را از بين ببرند وي افزود: امسال محصول گوجه سبز و زردآلو به دليل خريد بسيار ارزان برروي درخت ماند و از بين رفت.
وزيري درباره عدم سودآوري باغداري گفت: سال گذشته ما آب را ساعتي 700تومان مي خريديم ولي امسال آب به ساعت 7هزار تومان رسيد. درصورتي كه زردآلو را كيلويي 200تومان هم نمي خريدند معلوم نيست چه دست هايي زمينه نابودي تدريجي باغ ها را در شهريار فراهم مي كنند تا با تغيير كاربري ساخت و ساز را جايگزين كشاورزي كنند. بر مسئولين امر تكليف است از نابودي كشاورزي در شهرستان شهريار كه روزي ريه تهران محسوب مي شد جلوگيري كنند. خرقاني يكي ديگر از باغداران شهريار است، وي درباره وضعيت باغداري و كشاورزي در اين منطقه مي گويد: كشاورزي به سه مرحله كاشت، داشت، برداشت تقسيم مي شود، كار كاشت با زحمات فراوان است، مرحله داشت با تأمين هزينه زياد از قبيل كود، سم، هرس كاري، تأمين آب همراه است. اما در برداشت ديگر دست ما نيست و درموقع برداشت نقش بارفروشان و دلالان كه يك شبه ره صدساله را طي مي كنند و دسترنج كشاورزان را در جيب خود قرار مي دهند، حرف اول را مي زنند. آنان قيمت را در دست خود گرفته و كاري ندارند كه باغداران در طول سال چه زحماتي را متحمل مي شوند و چه هزينه هايي را صرف مي كنند، هر جور دلشان بخواهد نبض قيمت را به دست گرفته و عمل مي كنند و كسي ناظر بر اعمال آنها نيست كه ببينند دست رنج باغداران چگونه به باد مي رود. وي مي افزايد: امسال 40تن گوجه سبز بالاي درخت ماند و برداشت نكرديم چون مقرون به صرفه نبود و پول كارگر جعبه، حمل ونقل و كاغذ و نخ را تأمين نمي كرد. پنج تن بار به بازار فرستادم بارنامه اي كه از ميدان به دستم رسيد 112هزار تومان كسري داشتم ما به اين اميد كه سال بعد وضعيت بهتر از امسال خواهد بود و مسئولين به دادمان خواهند رسيد به كار خود اميدوار هستيم.
خرقاني به تأمين آب اشاره مي كند و مي گويد: حق آب ما از كرج قطع شده است و مسئولين ذي ربط آبياري تحت فشار قطره اي را براي باغداران مطرح مي كنند. اين كار بسيار خوبي است و مسلماً با مقدار كم مي توان بازده بيشتر و بهره خوبي از آن بدست آورد، اما كدام امنيت، باغي كه ديوار ندارد امنيت او در خطر است و كليه امكانات بهره وري به راحتي توسط فرد يا افرادي در باغ به يغما مي رود كدام باغدار دست به اين كار مي زند كه سرمايه گذاري كند و دولت در تأمين هزينه باغدار را ياري نمايد و سرانجام باغدار با از دست دادن سرمايه گذاري در جهت بهبود آب، با كوله باري از قرض روبه رو شود. مسئولين ذي ربط در عمل بايد فكر اساسي در احياء كشاورزي به عمل آورند. ميزان محصولات باغات شهريار هر سال كاهش بيشتري نشان مي دهد واسطه ها همچنان دست اندركار گران كردن ميوه ها هستند كه باغداران از آن بي بهره اند، بايد امكانات عمومي را در اختيار كشاورزان قرار دهند و توليدات او را به قيمت عادلانه خريداري كنند. دست عوامل سودجو در امر ساخت و ساز در اين شهرستان به جد كوتاه شود. راه اندازي صنايع تبديلي، امنيت باغ ها، تأمين آب كشاورزي، مراكز نگهداري، سردخانه ها، تأمين امكانات داشت باغداران را مي توان كشاورزي را در شهرستان احياء كرد.

 



ايران در كيهان

فعاليت بهورزان درخانه بهداشت
بندرعباس- خبرنگاركيهان: مدير گروه گسترش توسعه شبكه مركز بهداشت استان هرمزگان گفت: هم اكنون 944 بهورز شامل 582 بهورز زن و 362 بهورز مرد در 528 خانه بهداشت استان هرمزگان مشغول ارائه خدمات بهداشتي به مردم روستا هستند.
«يحيي ميرزاده» افزود: 104 دانش آموز بهورزي در شهرستان هاي بندرعباس، ميناب، قشم و بندرلنگه مشغول به تحصيل هستند كه با اضافه شدن آنها به سيستم بهداشتي تعداد بهورزان استان هرمزگان به يك هزار و 49 نفر مي رسد.

افتتاح ساختمان اداره كار
شهركرد- خبرنگاركيهان: ساختمان اداره كل كار و امور اجتماعي فارسان به بهره برداري رسيد. مديركل كار و امور اجتماعي استان چهارمحال و بختياري گفت: اين پروژه با زيربناي 402 مترمربع و با تخصيص اعتباري بالغ بر 1600 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي و استاني ساخته شده است.
همچنين كارمندان دانشگاه شهركرد هزينه گراميداشت روز كارمند اين دانشگاه را به قحطي زدگان سومالي اهدا كردند.

ثبت مسجد در آثار ملي
يزد- خبرنگاركيهان: مديركل اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: مسجدجامع فيروزآباد شهرستان صدوق در فهرست آثار ملي كشور شد. اين مسجد متعلق به دوره قاجار است.
گفتني است اين مسجد كه به شماره 29980 به ثبت رسيده و دركوچه مسجد جامع فيروزآباد شهرستان صدوق واقع شده و مالكيت آن وقفي است.

مرمت حمام
¤ معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از انجام مطالعه مرمت و بهسازي حمام قديمي فرط يزد خبر داد.
نيكزاد گفت: اين حمام متعلق به دوره قاجاريه است و در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
نيكزاد اعتبار هزينه شده جهت اين عمليات مرمتي را 57 ميليون ريال ذكر كرد.

برگزاري دوره هاي آموزشي
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: امسال يك هزار و 200 نفر از بهره برداران بخش كشاورزي شهرستان گنبدكاووس در دوره هاي آموزشي و ترويجي شركت كردند.
«ميردوست رضويان» رئيس اداره آموزش و ترويج جهاد كشاورزي گنبدكاووس افزود: اين دوره هاي آموزشي در راستاي انتقال دانش فني به توليدكنندگان شهرستان به منظور افزايش راندمان توليد برگزار شده است.

افزايش صادرات
بندرجاسك- خبرنگاركيهان: رئيس گمرك شهرستان جاسك گفت: در 5 ماه اول سال جاري 8 هزار و 755 تن كالا به ارزش 60 ميليارد و 463ميليون و 439 هزار ريال از بندرجاسك به كشور عمان صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد رشد داشته است.
فرزاد جمالي افزود: كالاهاي صادراتي تره بار از قبيل هندوانه، كلم پيچ، خربزه، خيار سبز، فلفل دلمه اي و كلمي، شلغم، چغندر، لوبياسبز، سيب درختي، كدو، سيب زميني و پياز با يكصد فروند لنج به كشور عمان صادر شده است.

بهره برداري از 9 طرح
قم- خبرنگاركيهان: همزمان با هفته تعاون 9 طرح تعاوني با سرمايه گذاري بالغ بر 210 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
فرماندار قم گفت: از دو ميليون و 500 هزار فرصت شغلي كه براي امسال درنظر گرفته شده 700 هزار مورد آن سهم تعاون است.

درخواست احداث مصلا
درچه- خبرنگاركيهان: امام جمعه و رئيس حوزه علميه درچه درمراسم عبادي سياسي نمازجمعه خواستار احداث مصلاي اين شهر شد.
درمراسم افتتاح مدرسه علميه آيت الله سيدمحمدباقر درچه اي اظهارداشت: مدت 65 سال است كه مراسم نمازجمعه با حضور گسترده و باشكوه نمازگزاران درشهر درچه برگزار مي شود به طوري كه نمازجمعه اين شهر مورد تمجيد ستاد اقامه نمازجمعه استان اصفهان نيز بوده است.
بنابراين گزارش، دراين مراسم جمعي از مسئولان استان اصفهان نيز حضور داشتند مدرسه علميه آيت الله سيدمحمدباقر درچه اي در زميني به مساحت 600 مترمربع و اعتباري بالغ بر 190 ميليون تومان به بهره برداري رسيد.

برگزاري كنگره علوم باغباني
اصفهان- خبرنگاركيهان: دبير علمي هفتمين كنگره ملي علوم باغباني ايران گفت: اصفهان با گسترش توليدات گلخانه اي يكي از استان هاي برتر در توليدات گلخانه اي كشور محسوب مي شود.
مصطفي مبلي با اشاره به مقالات ارسال شده به هفتمين كنگره ملي علوم باغباني ايران گفت: مقاله هاي علمي از سراسر كشور دريافت شد و كتابي با 650 صفحه از مقالات تنظيم و به چاپ رسيد كه اين اقدام خود باعث بهره مندي دست اندركاران اين صنعت در ارتباط با مسائل و مشكلات باغات ميوه، فضاي سبز و گياهان زينتي است.

احداث شهرك هاي صنعتي
¤ مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان اصفهان گفت: تا پايان خرداد سال جاري 77 شهرك ناحيه صنعتي دراستان اصفهان ايجاد شده است كه اين استان را در كشور پيشتاز كرده است.
مهندس مرتضي يزدخواستي با بيان اينكه هم اكنون 4 ناحيه صنعتي مصوب شده در دست بررسي داريم ميزان مساحت اين شهرك ها را 12 هزار و 383 هكتار بيان كرد و افزود: درحال حاضر بالغ بر 91 هزار و 519 نفر در اين شهرك ها مشغول به كار هستند. همچنين كاركنان لشكر عملياتي هشت زرهي نجف اشرف مبلغ 30 ميليون ريال به مردم مظلوم سومالي اهداء كردند.

كمك 100 ميليون ريالي فرهنگيان
آوج- خبرنگاركيهان: رئيس آموزش و پرورش آوج گفت: فرهنگيان اين شهرستان يك روز حقوق خود را به قحطي زدگان سومالي اختصاص دادند. اين كمك طي يك فقره چك به مبلغ 100 ميليون ريال به مسئولان ذيربط تحويل شد.

كمك 4 ميليارد ريالي
تبريز- خبرنگاركيهان: مردم خير و نيكوكار آذربايجان شرقي براي حمايت از قحطي زدگان سومالي بيش از 4 ميلياردو 350 ميليون ريال، كمك مالي اهدا كردند3. ميلياردريال از اين كمك ها مربوط به صندوق هاي كميته امداد امام(ره) آذربايجان شرقي و يك ميلياردو 350 ميليون ريال نيز مربوط به صندوق هاي ثابت و سيار هلال احمر اين استان است.

 



انتصابات جديد در شهرستان ها

ياسوج -خبرنگاركيهان: طي مراسمي «شهرام دهقاني» به عنوان مديركل جديد پست استان كهگيلويه و بويراحمد تعيين شد.
ورامين - خبرنگاركيهان: طي مراسمي سرهنگ پاسدار مجيد پورچي كنگرلو به عنوان فرمانده سپاه شرق استان تهران مستقر در ورامين منصوب شد.
طي مراسمي جانشين فرماندهي نيروي انتظامي كشور سرهنگ ستاد سيروس فتحي را به عنوان فرمانده نيروي انتظامي شرق استان تهران معرفي كرد.
رودهن -خبرنگاركيهان: طي حكمي از سوي استانداري تهران رضا طاهرخاني به عنوان بخشدار جديد رودهن مشغول به كار شد.
با درود - خبرنگاركيهان: مديركل آموزش و پرورش استان اصفهان طي حكمي داوود رجبي مقدم را به رياست اداره آموزش وپرورش بادرود تعيين كرد.
بابل - خبرنگاركيهان: طي حكمي از سوي مديرعامل مخابرات استان مازندران دكتر محمد رضا حسيني به سمت رئيس اداره بازاريابي و خدمات فروش مخابرات مازندران معرفي و مشغول به كارشد.
گرگان -خبرنگاركيهان: طي احكام جداگانه اي از سوي رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان، مهندس اسماعيل اسفندياري پور به عنوان مسئول كميته فني الگوي كشت استان و مهندس سعيد رستمي به عنوان دبير كميته فني الگوي كشت استان تعيين و منصوب شدند.
كيش -خبرنگاركيهان:طي حكمي از سوي مديرعامل شركت مادر تخصصي فرودگاه هاي كشور «محمد باقر قاسم زاده» به عنوان مدير كل جديد فرودگاه بين المللي كيش منصوب شد.
شهركرد- خبرنگار كيهان: وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي با صدور حكمي مهندس پرويز سلطاني را به عنوان مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان چهارمحال و بختياري منصوب كرد.
اراك- خبرنگار كيهان: طي احكام جداگانه از سوي مديركل ورزش و جوانان استان مركزي، عابد حقدادي به عنوان سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان اراك و غلامحسين اكبري به عنوان سرپرست اداره امور كاركنان و خدمات و تحول اداري، اداره كل ورزش و جوانان استان مركزي منصوب شدند.
هويزه- خبرنگار كيهان: در نشست شوراي اداري هويزه عليرضا امين راد به عنوان شهردار هويزه، لفته بوعذار به عنوان بخشدار بخش رفيع، ناجي سواري به سمت شهردار رفيع و ميثم ساكي به سمت سرپرست اداره تبليغات اسلامي شهرستان هويزه معرفي ومشغول به كار شدند.
تربت حيدريه- خبرنگار كيهان: طي مراسمي محمد زنگنه به عنوان رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تربت حيدريه منصوب شد.
مهربان- خبرنگار كيهان: با موافقت اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي دوزدوزان و شربيان به ترتيب عيسي محمدپور و مسلم صمدپور به عنوان شهرداران جديد اين شهرها منصوب شدند. همچنين طي مراسمي بشيري به عنوان رئيس جديد اداره برق شهرستان مهربان انتخاب و مشغول به كار شد.
خوراسگان- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي رئيس دانشگاه پيام نور كشور، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي رباني خوراسگاني به سمت رئيس جديد دانشگاه پيام نور خوراسگان منصوب شد.
طي حكمي از سوي رئيس آموزش و پرورش ناحيه 4 اصفهان، امير برزوئيان به سمت معاونت توسعه و برنامه ريزي ناحيه منصوب شد.
طي حكمي از سوي مديريت توسعه بسيجيان استان اصفهان (مهر) مهدي شفيعي به سمت رئيس جديد توسعه بسيجيان خوراسگان منصوب شد.
كرج- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي رئيس سازمان بازرسي كل كشور، سعيد دهقان به سمت مديركل بازرسي استان البرز منصوب شد.
طي حكمي از سوي استاندار البرز، غلامحسين آزاد به عنوان مديركل دفتر بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات استانداري البرز منصوب شد.
طي حكمي از سوي حسين نوري مديرعامل شركت آبفاي استان البرز، شبر مهدوي راد به عنوان سرپرست دفتر تجهيز منابع مالي و توسعه مشاركت اين شركت منصوب شد.
شهردار كرج با صدور دو حكم جداگانه محمدرضا رضاپور و بهروز ورمحمدي را به ترتيب به سمت معاون برنامه ريزي و هماهنگي و مدير فرهنگي و هنري شهرداري كرج منصوب كرد.
كيش - خبرنگار كيهان: طي احكام جداگانه از سوي رئيس هيئت مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش به ترتيب حجت الاسلام زكريائي عزيزي به سمت رئيس ستاد دائمي جشنواره ها و رويدادهاي فرهنگي سازمان منطقه آزاد كيش- مسعود آقاباقري به عنوان سرپرست معاونت اقتصادي و سرمايه گذاري و شهرام مسعودي پور نيز به سمت معاون توسعه مديريت سازمان منطقه آزاد كيش منصوب شدند.
آبادان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي دكتر بهروز حسيني فر به عنوان سرپرست جديد سازمان منطقه آزاد اروند معرفي شد.
خرم آباد- خبرنگار كيهان: براساس حكم مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور مهناز حمزه لويي به سمت مديركل تامين اجتماعي استان لرستان مشغول فعاليت شد.

 



معاون وزير آموزش و پرورش: 4 هزار مجتمع آموزشي شهري در كشور راه اندازي مي شود

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصيلي جديد 4 هزار مجتمع آموزشي شهري راه اندازي مي شود.
ابراهيم سحرخيز در گردهمايي معاونان آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان هاي كشور در همدان، افزود: اين مجتمع ها كه در شهرهاي مختلف كشور تشكيل شده اند بايد از كادر اجرايي توانمند برخوردار بوده و داراي اتاق ويژه «ديتاسنتر» باشند. لازم است اداره امور مجتمع ها به گونه اي باشد كه يكپارچگي مدارس تحت پوشش به طور كامل احساس شود.
وي در خصوص انتقال مدارس به نوبت صبح، اظهار داشت: حدود 87 درصد مدارس دوره هاي راهنمايي و متوسطه كشور به نوبت صبح منتقل شده است و نوبت بعدازظهر اين مدارس مختص برپايي كلاس هاي جبراني و تقويتي و كنكور و فعاليت هاي ورزشي مي شود.
سحرخيز از سالي واحدي شدن دوره پيش دانشگاهي در سال تحصيلي جديد خبر داد و اظهار داشت: با سالي واحدي شدن اين دوره مشكل فشردگي يادگيري دروس در نيمسال دوم و عدم مديريت يكپارچه در يك مدرسه حل مي شود و از آنجا كه نزديك به 60درصد سوالات كنكور از كتاب هاي دوره پيش دانشگاهي طرح مي شود لذا مرور تمام كتاب در امتحانات پايان سال، باعث پاسخگويي بهتر دانش آموزان در كنكور خواهد شد.وي با درخواست از برخي استان ها براي تلاش بيشتر به منظور انتقال مدارس به شيفت صبح، خاطرنشان ساخت: بعضي استان ها كمبود فضا را بهانه مي كنند در حالي كه در بسياري از مدارس با انجام تعميراتي اين كمبود قابل رفع است و به علاوه فضاهاي واگذار شده آموزش و پرورش به دستگاهها و ارگانهاي ديگر بايد برگردد و نهادها و ارگانهايي مثل پيام نور از ظرفيت بعدازظهر اين مدارس استفاده كنند.
وي تاكيد كرد: سال 93، به احتمال زياد سال بستن پرونده كنكور در كشور و باز كردن باب جديدي براي پذيرش دانشجو در دانشگاهها خواهد بود.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش توجه به توسعه مراكز و رشته هاي فني و حرفه اي را از سياست هاي مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: 53 درصد دانش آموزان روستايي به رشته هاي علوم انساني روي آورده اند و اين امر مصداق بارز نابرابري آموزشي و دور شدن از عدالت است كه بايد با توسعه رشته هاي فني و حرفه اي اين نقيصه را جبران كنيم.
وي سپس توجه به اجراي هرچه بهتر پروژه مهر را وظيفه همه مديران مدارس در سراسر كشور اعلام كرد و افزود: جشن شكوفه ها و جشن جوانه ها ويژه دانش آموزان اول ابتدايي و اول راهنمايي روز 30 شهريورماه برگزار مي شود و مديران بايد براي آغاز سال تحصيلي جديد در اين روز و نيز سوم مهر، مدارس را زيبا و آراسته و آماده، تحويل بدهند.

 



فرمانده سپاه كربلاي استان:پارك موزه دفاع مقدس يكي از پروژه هاي ماندگار مازندران است

ساري- خبرنگاركيهان:
فرمانده سپاه كربلاي مازندران گفت: پارك موزه دفاع مقدس يكي از پروژه هاي ماندگار استان است.
سرتيپ پاسدار سيدمحمدتقي شاهچراغي به خبرنگار كيهان گفت: يكي از نكاتي كه در گفتمان امام خميني و رهبر معظم انقلاب به آن توجه ويژه شده، حوزه دفاع مقدس است.
وي ادامه داد: پروژه بزرگ پارك موزه دفاع مقدس از كارهاي بزرگي است كه اگر سروسامان پيدا كند و اعتبارات براساس چيزي كه پيش بيني شده اختصاص يابد پروژه ماندگاري در استان خواهدشد.
فرمانده سپاه كربلاي مازندران افزود: دربعضي از شهرستان ها در حوزه ادبيات دفاع مقدس و نشر آثار شهدا اقدامات خوبي صورت گرفته است.
شاهچراغي يادآورشد: در مازندران يادواره هاي فراواني برگزارشده است كه متولي اصلي برگزاري آن مردم بوده اند.
وي خاطرنشان كرد: يكي از برنامه هايي كه در دفاع مقدس با نگاه فرهنگي شكل گرفته بحث راهيان نور بوده است.
فرمانده سپاه كربلاي مازندران با بيان اينكه برگزاري اردوهايي مانند راهيان نور يقينا داراي كمبودهايي خواهدبود گفت: در تابستان سال گذشته براي اعزام 50 هزار نفر دانشجو و دانش آموز به غرب و شمال غرب و جنوب در بحث هاي اسكان رفت و آمد داراي مشكلاتي بوده ايم كه اميدواريم درسال جاري اين گونه مشكلات كمتر ديده شود.
وي افزود: در بطن برپايي برنامه هايي مانند راهيان نور بركاتي نهفته است كه هركدام از اين بركات به تنهايي با مشكلاتي كه بر دوش همه سازمان هاست برابري مي كند.
فرمانده سپاه كربلا با بيان اينكه در سال جاري براي اعزام 100 هزار نفر به راهيان نور برنامه ريزي شده است، گفت: اولويت با 43 هزار نفر از دانش آموزان دوم دبيرستان است كه از 15 مهرماه اعزام آنها آغاز مي شود.
شاهچراغي افزود: اجراي برنامه هاي راهيان نور نياز به همدلي و همكاري تمامي سازمان ها دارد و فرمانداران نيز بايد به طور جدي ورود پيدا كنند.
فرمانده سپاه كربلاي مازندران گفت: در راهيان نور بايد تمامي فرهنگيان، روحانيان و راويان ورود پيدا كنند.

 



تبديل 135 هزار هكتار از اراضي كشاورزي كشور به ساختمان مسكوني

تبريز -خبرنگاركيهان:
در طول 46 سال اخير 136 هزار هكتار از اراضي قابل كشت حومه 7 شهر بزرگ ايران، به اراضي مسكوني تبديل گرديده است.
رئيس انجمن علوم خاك ايران با اعلام مطلب فوق گفت: از سال 1334 تا 1380 درشهرهاي تهران، تبريز، اصفهان، شيراز، مشهد، اهواز و كرج اين مقدار زمين به اراضي مسكوني تبديل شده كه به معني نابودي 136هزار هكتار زمين كشاورزي است.
دكتر محمد رضا نيشابوري دركنگره علوم خاك ايران در دانشگاه تبريز افزود: وضع خاك ايران، متاثر كننده است. هزينه فرسايش خاك دركشور 14درصد در آمد ناخالص ملي مي باشد و در دهه 80 سالانه 15تا 20تن درهكتار و معادل 3ميليارد تن در سال، از خاك اراضي كشور دچار فرسايش و هدر رفت، شده در حالي كه براي تشكيل خاك، با عمق 25سانتي متر، بيش از 2 هزار و 500 سال زمان لازم است و خاك با نفت، گاز و معدن، قابل مقايسه نيست و ارزش بسياري دارد. وي خسارات ناشي از فرسايش خاك را سالانه 3500 ميليارد ريال تخمين زد و افزود: اين رقم، خسارت هاي ناشي از آلودگي منابع خاك و آب را در برنمي گيرد.
وي گفت: 80 درصد فاضلاب هاي خانگي و صنعتي بدون تصفيه و به صورت خام وارد محيط زيست شده و از بين بيش از 300 شهرك صنعتي كشور فقط 45 درصد داراي سامانه تصفيه فاضلاب مي باشند. تغيير بي رويه كاربري اراضي مستعد كشاورزي ناشي از توسعه شهرها و كلان شهرها، صورت ديگري از انهدام خاك هاي زراعي است و مطالعات نشان مي دهد كه بحث فرسايش خاك حداقل عمر 40ساله دركشور دارد.

 



بهره برداري از ايستگاه آتش نشاني ناحيه غرب شهركرد

شهركرد-خبرنگاركيهان:
ايستگاه آتش نشاني ناحيه غرب شهركرد با حضور شهردار به بهره برداري رسيد.
شهردار شهركرد در مراسم افتتاح اين طرح اظهار داشت: اين پروژه در زميني به مساحت 5 هزار مترمربع و با زيربناي يك هزار و 700متر مربع در 2 طبقه احداث شده است.
نورالله غلاميان گفت: افزون بر 4ميلياردو 500 ميليون ريال براي احداث اين ايستگاه هزينه شده است كه 2ميلياردو 800ميليون ريال از محل بودجه داخلي شهرداري و يك ميلياردو 700ميليون ريال از محل اعتبارات استاني تامين شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14