(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 شهریور 1390- شماره 20021

خانواده سالم جوان سالم
«يكي شبيه خودم»
بادام انرژي بخش وتسكين دهنده
نوجوانان ، خانواده و دوستان
سلامت خانواده سلامت جامعه
استفاده مداوم از هدفون عفونت گوش مي آورد
درمان سرفه با شيوه هاي طبيعي
حذف شام كاهش وزن نمي آورد
هويج جذابتان مي كند



خانواده سالم جوان سالم

سزاوار
جواناني كه رفتارهاي پرتنشي دارند، اغلب در دوران كودكي تعامل صحيح با ديگران را نياموخته اند و در خانواده هايي بزرگ شده اند كه به دليل اختلاف هاي پدر ومادر روابط عاطفي ضعيفي ميان اعضاي خانواده برقرار بوده است.
در واقع نبود عاطفه در ميان برخي از خانواده ها موجب مي شود تا اعضاي خانواده دچار مشكلات و پيامدهاي بسياري شوند. ترس، اضطراب و نداشتن اعتماد به نفس از جمله ناهنجاري هايي است كه در خانواده هاي بي عاطفه وجود دارد.
تحقيقات انجام شده در دانشگاه ليورپول نشان مي دهد جوانان موفق در خانواده هاي سالم و با محبتي زندگي مي كنند كه بار عاطفي مناسبي در ميان اعضاي آن خانواده حكم فرماست.
تحكم و حساب كشي، تحقير و سرزنش و سردرگمي از جمله رفتارهاي منفي ميان برخي جوانان است كه باعث تنش در زندگي آنها مي شود. محبت و از خود گذشتگي حلقه مفقود زندگي آنهاست.
ادوارد كالسي جامعه شناس دانشگاه ليورپول، كاركرد خانواده را از نظر عاطفي مورد بررسي قرار مي دهد و مي گويد: از جمله نتايج روابط متقابل زن و شوهر بالابودن ميزان بار عاطفي آنها در خانواده است، اين رابطه از اهميت ويژه اي برخوردار است. چرا كه در روابط اجتماعي فرزندانشان تأثير بسيار زيادي دارد.
به گفته او زماني كه روابط عاطفي مناسبي در ميان زن و شوهر وجود داشته باشد خانواده با آرامش بيشتري به فعاليت خود ادامه مي دهد و جوان اين خانواده در انجام امور بيرون از خانه نيز موفق تر عمل مي كند.
دكتر كالسي به بحران عاطفي در خانواده ها اشاره مي كند و مي گويد: در خانواده هايي كه روابط عاطفي هيچ گونه جايگاهي ندارد اختلاف ها جايگزين عاطفه مي شود و در نهايت ارتباط زن و مرد را با خشونت فيزيكي مواجه مي كند.
به گفته او جوانان در خانواده هاي پرتنش ناموفق عمل مي كنند و ديدگاه مثبتي نسبت به تشكيل زندگي زناشويي ندارند و اگر ازدواج كنند چون ذهنيت پرخاشگري از روابط زناشويي دارند در زندگي خانوادگي شان با مشكل مواجه مي شوند.
در واقع اين جوانان از استواري شخصيت محروم هستند.
اين كارشناس تأكيد مي كند: زن و شوهري كه ذهن و رفتار يكديگر را درك كنند، روابط عاطفي مثبتي هم با يكديگر برقرار مي كنند و بهداشت عاطفي- رواني و فكري را در خانواده مهم مي دانند.
وي مي افزايد: اين نوع خانواده ها به لحاظ نوع ارتباط به دو دسته خانواده ارگانيكي و خانواده مكانيكي تقسيم مي شوند. خانواده ارگانيكي روابط سالم و در هم تنيده اي با هم دارند اما خانواده هاي مكانيكي ارتباط ابزاري و غيرمفيد با يكديگر دارند يك در حال حاضر جامعه ما به سمت خانواده هاي مكانيكي مي رود.
به گفته او در خانواده هاي ارگانيكي روابط بين اعضا تعريف شده است و حضور زن و مرد در خانه براساس نوعي برنامه ريزي است. زماني كه حضور و گفت وگو به اندازه كافي در بين اعضا وجود نداشته باشد، خانواده حالت خانوار را پيدا مي كند. به اين معنا كه زن و مرد تنها در زير يك سقف زندگي مي كنند و ارتباط معناداري با هم ندارند.
اين كارشناس به نكاتي درباره خانواده اشاره مي كند و معتقد است كه نشانه هاي يك خانواده خوشبخت با گفتمان مناسب و حضور خوب زن و مرد در آن خانواده است.
به طور كلي در برخي خانواده ها فضا چون فضاي عاطفي نيست، حضور اعضا در خانواده هم كمتر مي شود. بي برنامه بودن و نداشتن مديريت مناسب در خانه، ضعف در مديريت خانواده كه بيشتر از سوي مرد خانواده است، باعث كم رنگ شدن ارتباط در ميان افراد مي شود.
وي تنها راه جلوگيري از اين وضع را برنامه ريزي مناسب خانواده ها مي داند و مي گويد: كار در ايام تعطيلي، نداشتن تعادل در كار، استراحت و اوقات فراغت كه بيشتر به دلايل اقتصادي در خانواده ها اتفاق مي افتد باعث مي شود نشاط و شادابي خانواده تحت تأثير قرارگرفته و حتي زنان و مردان شاغل در روزهاي تعطيل تنها در خواب هستند تا با اعضاي خانواده وقت خود را بگذرانند.
وي نقش مادر را در خانواده بسيار مهم مي داند و مي گويد: روابط عاطفي ميان اعضاي خانواده را مادر مشخص مي كند، مادر عمود عاطفي كانون خانواده است و با توجه به ويژگي هاي عاطفي و رواني كه دارد مي تواند محيط خانواده را آرام كند. در حالي كه زنان شاغل در منزل دچار فشارهاي رواني و بي حوصلگي مي شوند و شكيبايي و توان لازم را براي ايفاي نقش خود ندارند، بنابراين رسيدگي به امور زناشويي هم دچار مشكل مي شود.

 



«يكي شبيه خودم»

مريم سادات كاظمي
نگاه كردن كودك در آينه و شناخت خود
ايستادن كودك مقابل آينه و نگاه كردن در آن يكي از كارهايي است كه همه پدر و مادرها شاهد آن هستند؛ اما متأسفانه توجه چنداني به اين مسئله نمي شود. شايد اين موضوع در وهله اول كاري معمول به نظر آيد، اما در واقع همين حركت ساده براي رشد او بسيار مفيد و سازنده است.
«آيينه» به كودك اين امكان را مي دهد تا تصويري از تمام قسمت هاي بدنش را ببيند. در اين صورت، اين تصوير، شمايي كلي است و مانند عكس ها و نقاشي ها، تكه تكه و بخش بخش نيست.
بسياري از روانشناسان و صاحبنظران تربيت كودك، اين كنجكاوي را مرحله مهم و سرنوشت سازي در زندگي كوچولوي نازنين مي دانند كه در شكل گيري برداشت و تفسيري از خود بسيار مهم است. بازي در برابر آيينه مي تواند كمكي ارزشمند براي رشد و آگاهي او باشد.
كودك را به دنياي انعكاس راهنمايي كنيد!
شايد مطلبي كه مي خواهيم بگوييم كمي عجيب و يا حتي مسخره باشد؛ اما تمرين خوبي براي فهميدن اين موضوع است كه فرزندتان چه شناختي از تصوير خودش دارد.
يك آيينه به او بدهيد تا خودش را در آن ببيند. پس از مدتي، او را سرگرم كنيد و بدون اينكه متوجه شود روي بيني اش را كمي رنگي كنيد.
عكس العمل كودك با توجه به سنش متفاوت خواهد بود. در حدود يك سالگي، او با دقت به تصويرش نگاه مي كند و علامت خنده دار روي بيني را نشان مي دهد. وقتي تقريبا به 15ماهگي نزديك مي شود، آيينه را لمس مي كند تا اين لكه قرمز را پاك كند. از 18ماهگي كم كم مي تواند تشخيص دهد كه بايد بيني اش را تميز كند.
كودك خودش را مي شناسد.
¤از 4تا 12 ماهگي: در اين سن كودك هنوز شناخت دقيقي از خود ندارد، اما همبازي درون آيينه، برايش سرگرم كننده است. او همچنين به تصوير مادر در آيينه نيز لبخند مي زند و واقعا متوجه نمي شود كه اين فقط بازتاب اوست. صبر كنيد! كم كم همه چيز را مي شناسد.
¤از 12تا 18 ماهگي: فرزند دلبندتان حالا براي كودك روبه رويش علامت هايي نشان مي دهد. تصوير براي او كودكي ديگر است كه حركاتش همزمان با خود اوست. با اين حال، از اين همه شباهت نيز متعجب مي شود. به علاوه او خيلي زود آيينه را لمس مي كند تا بفهمد چه كسي آنجاست. در واقع مي خواهد دست همبازيش را گرفته و او را در آغوش بگيرد. سعي نكنيد او را منصرف كنيد. بوسه اي كه بر آيينه مي زند نمونه واضح شناخت تصويرش است.
¤از 18 ماهگي تا 2سالگي: بچه هميشه تصور مي كند كه تصوير درون آيينه فردي ديگر است. اما اين دوست واقعا عجيب است؛ چرا كه نمي تواند اسباب بازي كه كودك به او مي دهد را بگيرد. گاه نيز تصوير مي تواند براي او ناراحت كننده باشد و كمي بچه را بترساند. او كم كم متوجه مي شود كه اين عكس كمي جادويي است.
¤ از 2تا 3سالگي: راز اين معما در اين سن، بيشتر مي شود. كودك حالا ديگر مطمئن شده كه بچه درون آيينه، كسي به جز تصوير خودش نيست. او خودش را به خوبي مي شناسد، اما گاه فريب مي خورد كه نكند كس ديگري مقابلش است. بازي هاي كودك با آيينه به تدريج برايش جذاب تر مي شود. او دوست دارد دوستاني زنده و واقعي داشته باشد. اين بازي ها نسبت به بازي با عروسك يا لگو، عملي تر است.
آيا مي دانيد؟...
از حدود سن 2سالگي، كودك مي تواند بين افراد مختلف در عكس يا فيلم تفاوت قائل شود.
وقتي به سومين سال زندگي پا مي گذارد، با سايه اش بازي مي كند و كاملا متوجه است كه نسخه دوم خودش است.

 



بادام انرژي بخش وتسكين دهنده

كارشناسان تغذيه اي تاكيد دارند: مغز بادام انرژي بخش و تسكين دهنده است.
بادام حاوي مقادير زيادي از يك نوع اسيد آمينه موسوم به «آرجينين» است كه به آرامش عروق خوني كمك مي كند و گردش خون را بهبود مي بخشد، اما متخصصان مي گويند: حتي اگر مصرف هر روز بادام برايتان مقدور نيست. مي توانيد براي دريافت اين اسيد آمينه مفيد از خوردني هاي ديگري مثل لوبيا، ماهي آزاد و گندم استفاده كنيد.
به گزارش روزنامه «سين چو» مرداني كه قصد دارند، توان جنسي خود را بهبود بخشند علاوه بر بادام و مصرف اين اسيدآمينه بايد چربي شكم خود را آب كرده و با ورزش كردن كلسترول خون خود را پايين بياورند. وجود اين ارتباط را متخصصان طب سنتي چيني هم تاكيد كردند. بادام در واقع يك منبع حرارتي غذايي پرچرب است كه برخلاف ديگر غذاهاي چرب نه تنها براي سلامتي خطري ندارد، بلكه آن را تضمين مي كند.
چربي موجود در بادام از جنس همان چربي است كه در روغن زيتون يافت مي شود و به همين خاطر به تاييد پزشكان براي سلامت قلب مفيد است. بادام مي تواند ميزان كلسترول بد خون را پايين آورده و خطر بروز امراض قلبي را كاهش دهد.
بادام همچنين براي درمان زخم روده، مثانه و اسهال مفيد بوده و بادام بو داده براي معده مقوي است.
چغاله بادام هم لثه و ريشه دندان را تقويت مي كند و براي رفع خشكي دهان مفيد است از سوي ديگر، دم كرده پوست قهوه اي رنگ مغز بادام، بهترين دارو براي تسكين درد و التهاب مجاري تنفسي است. روغن بادام هم خواب آور بوده و براي درمان بي خوابي موثر است.
- بنابر اين گزارش، بادام منبع غني از ويتامين D، منيزيم و پتاسيم است و مي تواند در محافظت از بدن در مقابل ابتلا به ديابت موثر باشد. يكي ديگر از ويژگي هاي بادام اين است كه نه تنها به كاهش وزن كمك مي كند، بلكه از بازگشت مجدد اضافه وزن جلوگيري مي نمايد.
روغن بادام شيرين به دليل خاصيت نرم كنندگي و ضد التهاب در كرم هاي وپمادها استفاده مي شود. براي رفع خارش پوست كودكان مبتلا به سرخك و مخملك هم روغن بادام را به تمام سطح بدن آنان مي مالند تا خارش را تسكين دهد. ماليدن روغن بادام روي پوست التهاب را رفع كرده و سوختگي را درمان مي كند. روغن بادام اگزما را هم برطرف مي كند.
متخصصان تغذيه مي گويند: پروتئين موجود دريك فنجان بادام از يك عدد تخم مرغ بيشتر است و خوردن آن در تامين پروتئين بدن نقش زيادي دارد. بادام با وجود حجم كم، انرژي زيادي توليد مي كند و از اين رو يك ميان وعده مناسب است.
بادام داراي مواد مغذي فراواني است، اما چون سنگين و دير هضم است، توصيه مي شود، در روز حداكثر 10 عدد از آن مصرف شود كه براي سود رساندن به بدن كافي است و در مصرف آن نبايد افراط كرد.

 



نوجوانان ، خانواده و دوستان

نوجواني دوران شكل گيري هويت محسوب مي شود. گروهي از مردم براين عقيده اند كه در اين ميان خانواده يا نقش ندارد و يا نقش محدودي را ايفا مي كند. هرچند تحقيقات نشان مي دهد كه ارتباطات مثبت خانوادگي عامل حمايت كننده اي در برابر احتمال رفتار مخاطره آميز نوجوانان مي باشد.
با اينكه ماهيت روابط تغيير مي كند ولي تداوم ارتباطات خانوادگي و ايجاد محيطي امن در رفتار نوجوانان تأثير زيادي دارد.
اهميت خانواده
طبيعي است كه نوجوانان در مورد خود به تفكر بپردازند و وجوه زندگي و روابط خانوادگي را زيرسؤال ببرند. البته اين احساسات موقتي است.
والدين بايد خود را براي عصيانگري فرزندان آماده كنند و براي مقابله با رفتارهاي ناهنجار آنها اقدام به مرزبندي نمايند.
در واقع بسياري از نوجوانان به اين خاطر دست به عصيانگري مي زنند كه دوست ندارند كسي براي آنها مرزهايي ترسيم كند.
همسالان در شكل گيري رفتار نوجوانان نقش مهمي دارند ولي كيفيت رابطه آنها با يكديگر با پيوند والدين با فرزندان شان تفاوت مي كند.
در واقع نوجوانان، خود را با دوستان شان برابر مي دانند درحالي كه والدين از موضع برتر با آنها برخورد مي كنند.
محيط امن
درست است كه نوجوانان از نظر فيزيكي، احساس و شناخت درحال رشد هستند ولي آنها نياز به مراقبت دارند.
نوجوانان به دنبال ثبات در خانواده هستند تا بتوانند بهتر دنياي اطراف خود را كشف كنند و در صورت برخورد با مشكلات به كانون گرم خانواده بازگردند.
يك نوجوان از رابطه اي كه با اعضاي خانواده خود دارد نكات زيادي مي آموزد.
تغيير نقش والدين
رابطه والدين با نوجوان حائز اهميت زيادي است هرچند بايد با توجه به نيازهاي او انعطاف پذير باشند. در واقع دراين زمان بايد به ميزان تعادل دوطرف افزوده شود.
والدين بايد اين حقيقت را بپذيرند كه فرزند آنها بزرگ شده و به دنبال استقلال مي باشد.
البته ممكن است آنها از بي توجهي فرزند خود ناراحت شوند. امكان دارد نوجوان نسبت به آينده اي كه والدين او ترسيم مي كند علاقه اي نشان ندهد. دراين مواقع والدين بايد دست از روياپردازي براي فرزند خود بردارند و به او مسئوليت هاي بيشتري واگذار كنند.
مرزها
مرزبندي براي نوجوانان فوايد زيادي دارد هرچند والدين نبايد انتظار داشته باشند وي «اطاعت محض» را در سرلوحه كار خود قرار دهد.
دراين ميان مذاكره فيمابين و انعطاف پذيري براي يافتن راه حل مناسب حائز اهميت زيادي است.
يادتان باشد تأثير مثبت، صميميت و درك متقابل بسيار بيشتر از امر و نهي مي باشد. نظارت والدين و در دسترس بودن آنها براي حمايت از نوجوان، در سلامت رواني او اهميت زيادي دارد.
در ضمن والدين بايد سن فرزند خود را درنظر داشته باشند.
اعضاي يك خانواده الگوهاي ارزشمندي براي شكل گيري رفتار نوجوانان از جمله برقراري ارتباط سازنده و كسب مهارت هاي اجتماعي هستند.
نوجوان باتوجه به شرايط حاكم بر خانواده خود نحوه برخورد با مسائل جامعه را مي آموزد. مرزبندي ها به نوجوان ياد مي دهد كه چه كاري درست است و چه كاري نادرست. او در ضمن ياد مي گيرد علي رغم رابطه خوبي كه با ديگران دارد، عقايد مخالف خود را بيان كند.
محيط ناامن
ايجاد رابطه اي مناسب ميان نوجوان و خانواده اهميت زيادي دارد. به نظر مي رسد برخي از خانواده ها با احساس هويت، استقلال و تصميم گيري نوجوان خود مخالف هستند ولي آنها بايد واقع بين باشند و نگاه خود را نسبت به نوجوان تغيير دهند.
تأثير دوستان
عقيده شما درمورد تأثير دوستان بر نوجوانان چيست؟
بيشتر مردم فكر مي كنند اين تأثير هميشه منفي است و براين باورند كه دوستان در بزهكاري نوجوانان تأثير زيادي دارند ولي تحقيقات نشان مي دهد دوستان هم مي توانند تأثيرات منفي بر يكديگر بگذارند و هم تأثيرات مثبت.
آيا مي توان گفت دوستان در بزهكاري نوجوانان نقش اصلي را ايفا مي كنند؟
به دو دليل مي توان اين نظريه را زير سؤال برد:
1- نوجوانان غالباً دوستان شان را بيشتر از آنچه واقعاً هست شبيه خود تصور مي كنند.
2- بيشتر مردم دوست دارند دوستاني شبيه خود پيدا كنند.
در واقع دوستان به چهار طريق مي توانند از يكديگر حمايت كنند:
1- حمايت اطلاعاتي؛ راهنمايي در حل مشكلات شخصي مثل رابطه با والدين، ساير دوستان، آموزگار و...
2- حمايت هاي متفرقه؛ دوستان مي توانند در انجام تكاليف مدرسه، وظايف خانه، قرض دادن پول و... به يكديگر كمك كنند.
3- حمايت همراهي؛ دوستان مي توانند در انجام فعاليت هاي اجتماعي به كمك يكديگر بشتابند.
4- حمايت معنوي؛ دوستان بايد در غم و شادي در كنار يكديگر باشند و از مصاديق اين مسأله تبريك گفتن به خاطر موفقيت ها و ابراز همدردي در ناكامي هاست.
ترجمه از آذرشايان

 



سلامت خانواده سلامت جامعه

براي اينكه خانواده سالمي داشته باشيم بايد بيماري هاي رايج در خانواده به حداقل برسد و احترام متقابل بين اعضاي خانواده ايجاد شود.
خانواده سالم بايد بروز بيماري هاي رايج را در خانواده به حداقل برساند و بين اعضاي خانواده احترام متقابلي وجود داشته باشد.
4 اصل سلامت جسمي، سلامت رواني، سلامت اجتماعي سلامت معنوي بايد در خانواده سالم وجود داشته باشد.
توجه به مسائل بلوغ و نوجواني از موضوعاتي است كه در سلامت خانواده بسيار تاثيرگذار است و مراقبت هاي دوران بارداري، تنظيم خانواده، واكسيناسيون، مشاوره هاي رواني نيز از خدماتي است كه بايد در دسترس خانواده ها قرار گيرد.
در صورتي كه آموزش هاي مورد نياز خانواده ها ارائه شود مي توان انتظار داشت كه وضعيت سلامت خانواده ها رو به بهبود است.
در حال حاضر مشكلات و سختي هاي زيادي از جمله مسكن، ازدواج، تشكيل خانواده، مسائل اقتصادي وجود دارد كه با راهكارهاي مناسب مي توان آنها را از بين برد.
فاصله گذاري بين فرزندان و تعداد فرزندان و بارداري هاي ناخواسته نيز نقش مستقيمي در سلامت خانواده دارد و خانواده سالم بايد ويژگي هاي خاص خود را داشته باشد.
سلامت جنسي نيز در سلامت خانواده از اهميت بسياري برخوردار است.
بهداشت باروري نيز يكي ديگر از مسائلي است كه مي تواند در سلامت خانواده نقش عمده اي را ايفا كند. خانواده از ازدواج يك زن و مرد به صورت شرعي ايجاد مي شود كه بايد از اين ازدواج فرزنداني سالم به وجود آيد.
سلامت باروري در خانواده ها نياز به پيش نياز است و دختران قبل از ازدواج بايد مهارت هاي لازم را كسب كند و دانش خود را در زمينه باروري افزايش دهند.
بهداشت باروري از همان دوراني كه نوزاد متولد مي شود به سن كودكي، نوجواني و جواني مي رسد و از اهميت زيادي برخوردار است به دليل اينكه يك كودك در خانواده رشد مي كند و خانواده بايد كودك خود را آموزش دهد.
بحث تعداد بچه وجود ندارد. تنها مسئله اي كه مي توان بيان كرد اين است كه تعداد فرزندان اهميت ندارد بلكه سلامت آنها در خانواده از اهميت زيادي برخوردار است. اگر زني در سن نامناسب فرزنددار شود مي تواند خطراتي براي او ايجاد شود و همچنين فاصله گذاري بين تولد فرزندان مي تواند در سلامت خانواده جايگاه مناسبي داشته باشد.
تنظيم خانواده نيز بايد در خانواده ها رعايت شود و با اطلاع رساني صحيح مي توان از بروز بسياري از مشكلات و سختي ها پيشگيري كرد.
خانواده يعني ازدواج شرعي يك زن و مرد و ثبت رسمي آن و بايد براي سلامت جامعه جوانان را به ازدواج تشويق كنيم. تشكيل خانواده در سن مناسب با شرايط آسان مي تواند براي ارتقاي سلامت جامعه تاثيرگذار باشد. سلامت خانواده ابعاد جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي دارد و در خانواده بايد رضايت، اشتياق وجود داشته باشد و افراد حقوق يكديگر را رعايت كنند و گذشت و فداكاري وجود داشته باشد.
اين مسئله در خانواده از اهميت اساسي برخوردار است كه مي توان به تنظيم خانواده و فاصله گذاري بين مواليد، رشد و تكامل كودك و همچنين تعامل بين خانواده ها اشاره كرد. اگر يك كودك در خانواده به طور صحيح بزرگ شود و آموزش هاي كافي را ببيند هرگز خشونت و تجاوز نخواهد كرد و حق ديگران را ضايع نمي كند.
در ضمن بين جنس زن و مرد نبايد تبعيضي وجود داشته باشد. هم جنس مرد و هم جنس زن از اهميت زيادي در جامعه ما برخوردار است و سلامت آنها مي تواند سلامت جامعه را در برداشته باشد.

 



استفاده مداوم از هدفون عفونت گوش مي آورد

استفاده مداوم از هدفون و گوش دادن به موسيقي با صداي بلند موجب افت شنوايي مي شود.
زماني كه فرد از گوشي هدفون براي شنيدن موسيقي با صداي بلند استفاده مي كند، فركانس هاي صوتي به صورت مستقيم به پرده گوش مي رسند و به اين ترتيب احتمال آسيب شنوايي افزايش مي يابد. همچنين تداوم استفاده از گوشي هاي هدفون براي شنيدن موسيقي با صداي بلند هم آسيب رسان است و موجب افت شنوايي درفرد مي شود.
معمولا آسيب به سيستم شنوايي از فركانس هاي بالا آغاز مي شود.
افرادي كه به موسيقي با صداي بلند گوش مي دهند، معمولا متوجه وارد آمدن آسيب به سيستم شنوايي خود نيستند و زماني متوجه مي شوند كه شنوايي آن ها كاهش يافته است.
مشكلاتي كه براثر گوش دادن به موسيقي با صداي بلند انجام مي شود معمولا برگشت ناپذيرند، در نتيجه افت شنوايي ناشي از آن دائمي خواهد بود.
به افرادي كه با هدف آموزش زبان و يا شنيدن موسيقي از گوشي هاي هدفون استفاده مي كنند توصيه مي شود هنگام استفاده صدا را كم كنند. همچنين بهتر است از يك گوشي استفاده شود و هر 15 دقيقه يك بار هم آن را در يكي از گوش ها قرار دهند.
قرار دادن گوشي هاي هدفن درگوش به صورت مداوم مي تواند موجب افزايش رطوبت داخلي گوش ها شود و در نتيجه فضاي داخلي گوش ها مستعد فعاليت قارچ ها و باكتري ها مي شود. اين شرايط مي تواند در دراز مدت موجب عفونت و آسيب به پرده گوش شود.

 



درمان سرفه با شيوه هاي طبيعي

وقتي به دليل سرماخوردگي دچار سرفه هاي مداوم مي شويد پزشكان توصيه مي كنند مصرف مايعات را افزايش دهيد و مقادير زيادي آب و ترجيحا آب گرم و ولرم بنوشيد.
در اين شرايط همچنين نوشيدني مايعات ديگر مثل چاي و قهوه و سوپ هم مي تواند كمك كند.
راهكارها
- دراين حالت از مصرف غذاهاي ادويه دار و سرخ كرده پرهيز كنيد چون موجب تحريك گلو مي شوند.
- جويدن قرص هاي حاوي روي براي درمان سرفه مفيد است چون تحريكات گلو را برطرف كرده و مانع از سرفه كردن مي شود.
- يك روشي كه هميشه توصيه مي شود نوشيدن يك ليوان آب گرم حاوي عسل و آب ليموي تازه با مقداري فلفل است.
اين محلول شفابخش را در طول روز استفاده كنيد.
- مصرف تكه اي از زنجبيل تازه براي درمان سرفه مفيد است.
- همچنين توصيه مي شود يك ليوان شيرداغ حاوي زردچوبه بنوشيد. اين روشي قديمي و شناخته شده براي درمان سرفه در خانه هاي هندي است.
- نگه داشتن ميوه ميخك در داخل دهان نيز براي جلوگيري از سرفه كاربرد دارد.

 



حذف شام كاهش وزن نمي آورد

حذف شام از وعده غذايي موجب كاهش وزن نمي شود، آنچه مهم است كل كالري دريافتي روزانه فرد است كه مطابق نياز وي بايد دريافت شود.
استفاده از رژيم سخت (كم كالري) براي كاهش وزن كار درستي نبوده و بايد كاهش وزن حداكثر در ماه، چهار كيلوگرم يا در هفته يك كيلو باشد.
در صورتي كه شام حذف شود ولي ناهار يا ميان وعده ها زياد خورده شود يا غذاي پركالري خورده شود، علي رغم نخوردن شام كاهش وزن ايجاد نمي شود.
حذف هر گروه غذايي براي كاهش وزن در درازمدت اشكال ايجاد مي كند و تنها گروهي كه بايد مصرف آن محدود شود گروه چربي و شيريني هاست.
چاقي به دو صورت چاقي عمومي و شكمي است و ممكن است چاقي شكمي و عمومي با هم در يك فرد موجود باشد كه هر كدام داراي ملاك هايي است.
چاقي عمومي براساس شاخص توده بدني گفته مي شود و از نسبت وزن فعلي بدن فرد (براساس كيلوگرم) به قد فرد براساس مترمربع مشخص مي شود.
براي تعيين چاقي عمومي در بزرگسالان از طبقه بندي زير استفاده مي شود. چنانچه شاخص bmi از 18 و نيم كمتر باشد وضعيت فرد لاغر است. بين 18 و نيم تا 9/24 وزن فرد نرمال، بين 25 تا 9/92 باشد فرد داراي اضافه وزن و بيش از 30 فرد چاق است.
چاقي شكمي يا احشايي هم از نسبت دور كمر به دور باسن به دست مي آيد و چنانچه شاخص whr در زنان كمتر از 8/0 باشد وضعيت فرد طبيعي و اگر مساوي يا بيش از 8/0 باشد فرد دچار چاقي شكمي است و در مردان نيز چنانچه اين شاخصه كمتر از 9/0 باشد وضعيت طبيعي است و اگر مساوي يا بيش از اين ميزان باشد فرد دچار چاقي شكمي است.
غذاهايي كه به ازاي واحد مشخص وزن داراي انرژي زياد باشند باعث چاقي مي شود از جمله اين مواد عمدتا چربي ها و شيريني هاست به ويژه چربي ها كه انرژي بيشتري از شيريني ها دارند.
هر گرم چربي داراي 9 كيلو كالري است و هر گرم كربوهيدرات (كه شيريني ها بخشي از انواع كربوهيدرات ها هستند) حاوي 4 كيلوگرم كالري است. علاوه بر آن هر گرم پروتئين نيز چهار كيلو كالري انرژي دارد.
چاقي زمينه ساز بيماري هاي مزمن و شايع در دنيا مثل گرفتگي عروق كرونر قلب است كه مي تواند منجر به سكته قلبي، ديابت، آرتروز و حتي خفگي در هنگام خواب شود.

 



هويج جذابتان مي كند

متخصصان تغذيه ادعا كردند افرادي كه از ميوه ها يا سبزي هايي مثل هويج و آلو استفاده مي كنند جذاب تر به نظر مي رسند.
اين متخصصان مي گويند زنان و مرداني كه پوست آنها يك درخشش زرد رنگ دارد جذاب تر و سالم تر به نظر مي رسند ورنگدانه هاي زرد كه كاروتنوئيدها نام دارند در انواع خاصي از ميوه ها و سبزي ها يافت مي شوند و نقش كليدي در روشن شدن رنگ پوست دارند.
بنابر اين گزارش روزنامه ديلي ميل، دكتريان استفان دراين مطالعه تاكيد كرد فقط دو ماه افزايش مصرف اين سبزي ها و ميوه هاي حاوي كاروتنوئيد مي توانند نتايج محسوسي برجاي بگذارد.
اين يافته همچنين مي تواند به راه كارهاي جديدي براي تشويق جوانان به مصرف بيشتر ميوه و سبزي منجر شود.
در اين مطالعه نيمي از متخصصان دانشگاه هاي سنت اندروز و بريستول روي 40 داوطلب مطالعه كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14