(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 شهریور 1390- شماره 20022

فتح و حماس بزودي گفت وگوها را از سر مي گيرند
روسيه : نمي گذاريم سناريوي ليبي در سوريه تكرار شود
تظاهرات ضددولتي در چند شهر مغرب
دولت نظامي مصر تظاهرات ضد اسرائيلي را ممنوع كرد
در سالگرد حادثه 11 سپتامبر مسلمانان انگليس در لندن پرچم آمريكا را آتش زدند
افشاي فساد ژاك شيراك او از سران آفريقا باج مي گرفت
سناتور مك كين: آمريكا ديگر توان راه اندازي جنگ جديد را ندارد
اردوغان: مقابل زورگويي اسرائيل كوتاه نخواهيم آمد
با برپايي تظاهرات عليه آل خليفه مردم بحرين خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند
درگيري با پليس شيلي در سالگرد كودتاي ژنرال پينوشه
دولت جديد ليبي بزودي در پايتخت آغاز به كار مي كند
تجمع اعتراض آميز اردني ها مقابل سفارت آمريكا در امان
گزارش خبري



فتح و حماس بزودي گفت وگوها را از سر مي گيرند

گفت وگوهاي فتح و حماس درباره آشتي ملي اوايل ماه آينده از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، موسي ابومرزوق معاون رئيس دفتر سياسي جنبش حماس گفت، قاهره اوايل ماه آينده ميزبان دور جديد گفت وگوها بين فتح و حماس براي بررسي پرونده آشتي ملي فلسطينيان است.
وي افزود، مسئله آشتي ملي فلسطين يا تبادل اسيران را بدون در نظر گرفتن نقش مصر نمي توان بررسي كرد چرا كه قاهره پيچيدگي هاي قضيه فلسطين را بهتر درك مي كند.
مرزوق تصريح كرد، در موضوع، آشتي ملي آنگونه كه ملت فلسطين به آن اميد داشت پيشرفتي حاصل نشده است و جنبش فتح مسئول اين قضيه است، آشتي ملي چيزي جز عنوان سياسي نيست.

 



روسيه : نمي گذاريم سناريوي ليبي در سوريه تكرار شود

نماينده ويژه رئيس جمهور روسيه در ديدار با مشاور بشار اسد تأكيد كرد كه براي روسيه تكرار سناريوي ليبي در سوريه غيرقابل قبول است.
«ميخائيل مارگلييف» نماينده ويژه رئيس جمهور روسيه در مسائل خاورميانه در ديدار با بثينه شعبان مشاور رئيس جمهور سوريه گفت، سوريه و ليبي دو كشور با بحران هاي متفاوت هستند و روسيه مايل نيست كه آنچه در ليبي اتفاق افتاد در سوريه هم تكرار شود.وي افزود، روسيه در مقابل هر قطعنامه اي كه در مورد مسائل سوريه صادر شود بي تفاوت نخواهد بود و از حق وتو استفاده خواهد كرد.مارگلييف در اين ديدار راه هاي برون رفت سوريه از بحران كنوني را مورد بررسي قرار داد.اين در حالي است كه ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه نيز پيش از اين اعلام كرد كه اين كشور مخالف محكوميت يك جانبه اقدامات بشار اسد است و مايل نيست در سوريه دخالت نظامي شود.


 



تظاهرات ضددولتي در چند شهر مغرب

مردم مغرب با برپايي تظاهرات، اعتراض خود را نسبت به اوضاع معيشتي در اين كشور اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، معترضين در اين تظاهرات كه به دعوت جنبش 20 فوريه برگزار شد، با سر دادن شعارهايي، اصلاحات سياسي، مبارزه با فساد و بهبود اوضاع اقتصادي را در كشور خود خواستار شدند.
اين گزارش حاكي است، شهرهاي «طنجه»، «رباط»، «دارالبيضاء» و «فاس» از جمله مهم ترين شهرهايي بود كه تظاهرات گسترده و اعتراض آميز روز يكشنبه در آن برگزار شد.
اعتراضات مردمي مغرب از 20 فوريه تاكنون آغاز شده است و به علت تعطيلي روز يكشنبه در اين كشور، اغلب تظاهرات در پايان هفته برگزار مي شود.
گزارش شبكه خبري الجزيره حاكي است، با وجود اينكه «محمد ششم» پادشاه مغرب، پيش نويس اصلاح قانون اساسي را به راي گذاشته است، اما تاكنون نتوانسته است، مخالفان خود را ساكت كند و اين اعتراضات روز به روز دامنه گسترده اي برخود مي گيرد. برگزاركنندگان تظاهرات روز يكشنبه، اين راهپيمايي را از سرگيري مطالبات سياسي و اجتماعي مردم توصيف كردند و برقراري عدالت واقعي تر و بهبود وضع معيشتي را مهم ترين خواسته هاي معترضان به رژيم مغرب دانسته اند.منابع خبري نيز اعلام كردند، علاوه بر پايتخت، بيشتر شهرهاي مغرب روز يكشنبه دستخوش تظاهرات سراسري مخالفان رژيم پادشاهي بود كه در كمال آرامش، راهپيمايي خود را در آن كشور برگزار كردند.
رژيم پادشاهي مغرب تاكنون بارها آمادگي خود را براي انجام اصلاحات اعلام كرده، اما عملا هيچ گونه تلاش را در اين مورد به عمل نياورده است.

 



دولت نظامي مصر تظاهرات ضد اسرائيلي را ممنوع كرد

شوراي نظامي حاكم بر مصر، برگزاري هرگونه تظاهرات اعتراض آميز در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي را ممنوع اعلام كرد.
به گزارش شبكه خبري العالم، با وجود گذشت چند روز از جريان اشغال سفارت اسرائيل توسط انقلابيون مصر و بازگشت آرامش به قاهره، شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر، اجازه نزديك شدن هيچ جنبنده اي را به ساختمان سفارت نمي دهد.
براساس اين گزارش ها، علاوه بر استقرار 13 خودروي سازمان امنيت مصر، دو نفربر،سه اتوبوس پر از سرباز و تعدادي تانك و ماشين هاي ارتش، در منطقه اي كه سفارت اسرائيل و عربستان قرار دارد، گشتي هاي پليس لحظه به لحظه اوضاع منطقه را براي جلوگيري از تظاهرات مجدد كنترل مي كنند.
از سوي ديگر، روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» در پايگاه اينترنتي خود به نقل از يك مسئول بلند پايه اعلام كرد كه اسرائيل به دنبال جست وجوي مكان امني در مصر براي استقرار ديپلمات هاي خود است.
اين موضوع در حالي عنوان مي شود كه آمريكا و برخي از كشورهاي غربي و عربي از قاهره خواسته اند كه ترتيبات لازم را براي انتقال سفارتخانه هاي آنها به شرم الشيخ فراهم كند.
دولت عصام شريف و شوراي حاكم نظامي مصر پس از تظاهرات روز جمعه «اصلاح مسير» در قاهره كه به اشغال لانه جاسوسي اسرائيل و تعرض به سفارتخانه هاي عربستان و آمريكا گرديد، اقدامات بي سابقه امنيتي را در اطراف آنها برقرار كرد.
نظاميان حاكم بر مصر و دولت موقت آن از آن بيم دارند كه با گسترش احساسات ضد اسرائيلي، مردم آنها را از قدرت كنار زده و انقلاب 25 ژانويه را وارد مرحله جديدي كنند.
كارشناسان مسائل مصر نيز بر اين باورند كه دولت فعلي مصر، تمايل چنداني به قطع روابط خود با اسرائيل ندارد، اگرچه مردم از اين موضوع ناراضي هستند و پيش بيني مي شود طي روزهاي آينده تظاهرات ديگري بر ضد رژيم صهيونيستي در قاهره برگزار شود.
روزنامه پر تيراژ «المصري اليوم» نيز روز دوشنبه از ورود يك مقام بلندپايه اسرائيلي با هواپيماي ويژه نظامي به فرودگاه قاهره خبر داد و اعلام كرد: اين مسئول اسرائيلي طي چند ساعت اقامت خود در قاهره با مقام هاي بلندپايه مصري به بحث و تبادل نظر پرداخت.
«عمرو رشدي» سخنگوي وزارت خارجه مصر نيز سند منتشر شده از سوي انقلابيون در پايگاه اينترنتي فيس بوك از سفارت اسرائيل به دست آمده و در آن، دريافت مجوز سلاح درخواست شده بود را تكذيب كرد و گفت: تاكنون هيچ گونه سفارتخانه و يا نمايندگي ديپلماسي خارجي، تقاضاي مجوز دريافت سلاح نكرده است؟!
«عاص ايالون» رئيس سابق سازمان امنيت اسرائيل نيز گفت: دهه آينده، دهه اي همراه با تهديدات و مشكلات براي اسرائيل در خاورميانه خواهد بود.
خبر ديگر اينكه شوراي نظامي حاكم بر مصر، در ادامه اقدامات امنيتي خود براي استقرار بر آرامش و امنيت در قاهره، روز يكشنبه اقدام به تعطيلي دفاتر چند شبكه خبري ماهواره اي در قاهره كرد.
براساس اين گزارش ماموران امنيتي و پليس مصر با مراجعه به دفاتر اين شبكه هاي ماهواره اي، اقدام به جمع آوري تجهيزات فني آنها كردند.
«عبدالمنعم محمود» سردبير دفتر «الجزيره مباشر» گفت: ده ها نفر از دستگاه امنيتي و افسران وزارت كشور مصر با ورود به دفتر الجزيره در قاهره، مسئولان اين دفتر را مورد بازجويي قرار دادند.
اين گزارش حاكي است: هيئت دولت مصر پس از يورش تظاهركنندگان خشمگين مصري به سفارت رژيم صهيونيستي و اشغال آن، در نشستي، تصميماتي براي مقابله با اين رويداد اتخاذ كرد، كه تعطيلي شبكه هاي ماهواره اي از جمله اين تصميمات بود.
هيئت دولت مصر، همچنين نسبت به پخش هرگونه مطالب فتنه برانگيز كه باعث از بين رفتن حيثيت دولت شود، هشدار داد.

 



در سالگرد حادثه 11 سپتامبر مسلمانان انگليس در لندن پرچم آمريكا را آتش زدند

صدها نفر از مسلمانان انگليسي در دهمين سالگرد حملات 11 سپتامبر پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، گروهي از مسلمانان ساكن لندن يكشنبه، همزمان با دهمين سالگرد حملات 11 سپتامبر، مقابل ساختمان سفارت آمريكا تجمع كرده و عليه سياست هاي تروريستي آمريكا شعار دادند.
روزنامه «ديلي ميل»، با انتشار اين خبر نوشت: معترضان كه در محوطه بيروني سفارت آمريكا پرچم اين كشور را به آتش كشيدند فرياد مي زدند «آمريكا تروريست است.»
در اين تظاهرات همچنين تصاويري از شكنجه هاي آمريكا در زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو حمل و لشكركشي آمريكا به عراق و افغانستان به بهانه حملات 11 سپتامبر محكوم شد.
«اسلام بر جهان سلطه پيدا خواهد كرد و آمريكا تروريست است» از ديگر دست نوشته هاي مسلمانان انگليسي بود. مسلمانان همچنين خواستار خروج فوري اشغالگران آمريكايي و غربي از كشورهاي مسلمان عراق و افغانستان شدند.
يكشنبه دهمين سالگرد حملات 11 سپتامبر در ميان تبليغات و اظهار نظرهاي گسترده شخصيت هاي سياسي آمريكا و در شهرهاي مختلف اين كشور برگزار شد. «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا نيز در اقدامي قابل تامل پشت شيشه هاي ضدگلوله اقدام به سخنراني در اين رابطه كرد!
در اين مدت، بسياري از شهرهاي آمريكا به حال آماده باش كامل درآمد و گزارش هاي دريافتي حاكي است اين وضع طي روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.در اين ميان اما، بسياري از تحليلگران، كارشناسان و چهره هاي سياسي بين المللي نيز به تحليل حوادث 11 سپتامبر از زاويه اي متفاوت پرداختند. غالب اين تحليلگران با «دروغ» خواندن اساس حملات 11 سپتامبر آن را توطئه اي آمريكايي- صهيونيستي براي سيطره بر منابع عظيم نفتي خاورميانه عنوان كردند.
در اين رابطه ديروز هفته نامه آلماني «اشپيگل» نيز به بررسي اين رويداد و نتايج اسفبار آن بر آمريكا پرداخت. اشپيگل طي تحليلي با عنوان «ملت بي انگيزه» نوشت: حادثه 11 سپتامبر آمريكا را تغيير داد، بعد از آن اين ابرقدرت براي آخرين بار سعي كرد دنيا را با كمك خشونت به صورتي كه خود مي خواهد تغيير دهد اما نتيجه، پايان ابرقدرتي آمريكا بود. اين هفته نامه در پايان به تكرار برخي اشتباهات آمريكا در طول تاريخ اشاره كرد و افزود: اقدامات واشنگتن پس از حملات 11 سپتامبر نيز كاملاً اشتباه بود.

 



افشاي فساد ژاك شيراك او از سران آفريقا باج مي گرفت

مشاور سابق ژاك شيراك از فسادهاي گسترده مالي وي پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري ها، «روبرت بورگي»، مشاور سابق «ژاك شيراك»، رئيس جمهور پيشين فرانسه در گفت وگو با هفته نامه فرانسوي «ژورنال دوديمانش»، از فسادهاي گسترده وي پرده برداشت.
اين افشاگري ها كه بازتاب گسترده اي در رسانه هاي فرانسوي داشت نشان مي دهد «شيراك» از رهبران برخي كشورهاي آفريقايي به خصوص كشورهايي كه زماني جزو مستعمرات فرانسه بودند «چمدان هاي پر از پول» دريافت و آن را صرف مبارزات انتخاباتي اش كرده است.
اين مشاور همچنين تاكيد كرده در چند مورد خود شخصا شاهد رد و بدل شدن اين پول ها بوده است.
«دومينيك دوويلپن»، نخست وزير سابق فرانسه نيز از اين افشاگري ها مصون نماند چرا كه به گفته «بورگي» وي نيز همچون شيراك بارها از اين چمدان ها دريافت كرده است! وي در نخستين واكنش به اين خبر اتهام دريافت پول را انكار كرد.
«بورگي» كه مشاور «دوويلپن» هم بوده، وكيلي است كه داراي روابط گسترده با بسياري از كشورهاي آفريقايي است و تا پيش از روي كار آمدن «نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فعلي فرانسه، به رهبران نامبرده اين كشور مشاوره مي داد.
به گفته اين سياستمدار كهنه كار، ژاك شيراك كه در دهه 1980 و 1990 شهردار پاريس بود، چندين چمدان پول نقد را در شهرداري پاريس تحويل گرفت و او هم هنگام دريافت اين پول ها در دفتر شهرداري حضور داشت.
«بورگي» گفت: «مبالغ هرگز كمتر از 5 ميليون فرانك نبود، حتي گاهي اين پول به 15ميليون فرانك هم مي رسيد. به خاطر دارم نخستين بار اين چمدان ها در حضور «دوويلپن» تحويل شد. اين پول به رئيس جمهور كشور «زئير» كه اكنون به جمهوري دموكراتيك خلق كنگو تبديل شده، تعلق داشت. اغلب اين پول ها زمان برگزاري انتخابات تحويل داده مي شد.»
مشاور پيشين «شيراك و دوويلپن» همچنين يادآور شد، رهبران وقت پنج كشور ساحل عاج، سنگال، بوركينا فاسو، گابن و كنگو به دفتر «دوويلپن» مي آمدند، و «دوويلپن» نيز به طور مستقيم و صريح دستورات لازم را به او ابلاغ كرده و خواستار انجام اقداماتي مي شد.
در همين رابطه راديو فرانسه نيز ديروز از واكنش برخي مقامات كشورهاي آفريقايي كه از سوي «بورگي» به عنوان كشورهاي رشوه دهنده به مقامات سابق فرانسه نامبرده شده است، خبر داد.
براساس اين گزارش، مقاماتي از كشور ساحل عاج اين خبر را تاييد كرده اند اما كشورهاي بوركينافاسو، گينه استوايي و سنگال اين اظهارات را رد مي كنند.

 



سناتور مك كين: آمريكا ديگر توان راه اندازي جنگ جديد را ندارد

يك سناتور جمهوريخواه آمريكا اعلام كرد كه كشورش ديگر توانايي ورود به يك جنگ جديد در خاورميانه را ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جان مك كين» گفت، آمريكا ديگر توان ورود به يك جنگ تازه در خاورميانه را ندارد، زيرا براساس تشخيص او، افكار عمومي از ورود آمريكا به يك جنگ ديگر در خاورميانه، جلوگيري مي كند.
اين اظهارات مخالف ديدگاه هاي جنگ طلبانه مك كين در زمينه سياست خارجي است. او طي ماه هاي اخير «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا، را به خاطر طراحي برنامه عقب نشيني از افغانستان مورد انتقاد قرار داده است.
مك كين افزود: در شرايطي كه نرخ بيكاري همچنان رو به رشد است، من تمايل به تمركز بر موضوعات داخلي را درك مي كنم، اما امنيت ملي نيز به همان اندازه اهميت دارد.
برگزاري لويي جرگه
به گزارش خبرگزاري فارس، مقامات افغان از آمادگي كابل براي برگزاري «لويي جرگه» خبر دادند. لويي جرگه كه نقش ريش سفيدي را در كل افغانستان ايفا مي كند و از رؤساي قبايل و شماري مقامات تشكيل مي شود، قرار است كه اعضاي آن درباره روابط افغانستان و آمريكا گفت وگو كنند. لويي جرگه متشكل از 2000 نماينده مردم افغانستان است. در همين حال وزارت خارجه افغانستان از پيشرفت مذاكرات كابل - واشنگتن درباره امضاي يك قرارداد امنيتي في مابين خبر داد.

 



اردوغان: مقابل زورگويي اسرائيل كوتاه نخواهيم آمد

نخست وزير تركيه اعلام كرد كه كشورش در برابر زورگويي هاي رژيم صهيونيستي ايستادگي خواهد كرد.
به گزارش ايرنا رجب طيب اردوغان در گفت وگو با روزنامه الوطن چاپ كويت با تاكيد بر موضع اخير تركيه در قبال رژيم صهيونيستي از جمله اخراج سفير و كاهش سطح روابط و تعليق قراردادهاي نظامي با اين رژيم اظهار داشت، تركيه در برابر زورگويي هاي اسرائيل ايستادگي خواهد كرد.
وي افزود، كرامت و خون مردم تركيه براي ما عزيزتر از دوستي با اسرائيل است.
وي با اشاره به حمله سال 2010 اسرائيل به كشتي كمك رساني به مردم غزه گفت: ما همواره مواضع خود را در قبال اين موضوع به روشني اعلام كرده ايم و در اين رابطه خواستار عذرخواهي اسرائيل از ملت و دولت تركيه و نيز پرداخت غرامت به قربانيان اين حادثه و پايان دادن به محاصره غيرانساني و غيرقانوني غزه شده ايم، ولي برخي سخنان ما را جدي نگرفتند.
نخست وزير تركيه همچنين گزارش كميته تحقيق بين المللي در باره حادثه حمله به كشتي امدادرساني به غزه و تبرئه اسرائيل از اين حمله گفت: اين گزارش بي ارزش و مايه ننگ تهيه كنندگان ومنتشركنندگان آن است.
گفتني است نخست وزير تركيه مشغول ديدار از مصر است و قرار است پس از مصر به كشورهاي تونس و ليبي نيز سفر كند.

 



با برپايي تظاهرات عليه آل خليفه مردم بحرين خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور خواستار آزادي زندانيان سياسي، لغو اخراج دانشجويان و كادر آموزشي مدارس و دانشگاههاي بحرين شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مردم و سازمان هاي حقوقي بحرين همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد خواستار لغو اخراج دانشجويان اين كشور شدند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه حكومت آل خليفه تاكيد كردند كه تا زمان تحقق كامل مطالباتشان خيابان ها را ترك نخواهند كرد و دست از مخالفت برنخواهند داشت.
اين تظاهرات در حالي صورت گرفت كه مزدوران رژيم با تيراندازي و پرتاب گاز اشك آور به انقلابيون حمله و تعدادي از معترضان را مجروح كردند.
از سوي ديگر، مركز حقوق بشر بحرين اعلام كرد كه شمار زيادي از دانشجويان بحرين به دليل شركت در تظاهرات و اعتراضات مردمي به طور ظالمانه از دانشگاههاي كشور اخراج شدند.
اين مركز افزود، رژيم بحرين با ارائه آمار ضد و نقيض از شمار دانشجويان اخراج شده تلاش مي كند از مسئوليت خود در اين زمينه فرار كند.
اين مركز حقوق بشري خواستار ارائه آمار دقيق و رسمي از تعداد دانشجويان اخراج بازداشت شده در تمام كشور و بازگرداندن تمام آنها به تحصيل شده و تاكيد كرد كه وزارت آموزش بايد غرامت زيان هاي مادي و معنوي اين افراد را نيز بپردازد.
اين در حالي است كه جمعيت اسلامي الوفاق بحرين نيز همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد در اين كشور خواهان بازگشت دانشجويان و كادر علمي بازداشت شده به مراكز آموزشي شد.
از سوي ديگر، كاركنان اخراج شده در بحرين نيز در برابر وزارت كار اين كشور تحصن كردند و ساكنان منطقه معامير نيز تظاهرات مسالمت آميز در همبستگي با معلمان و دانش آموزان اخراجي برگزار كردند، ولي اين تظاهرات با حمله نيروهاي آل خليفه سركوب شد.

 



درگيري با پليس شيلي در سالگرد كودتاي ژنرال پينوشه

تظاهرات مردمي شيلي در يادبود قربانيان دوران ديكتاتوري پينوشه به خشونت كشيده شد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، تظاهرات گسترده امسال شيلي كه به مناسبت يادبود هزاران قرباني دوران ديكتاتوري ژنرال «اگوستو پينوشه» در «سانتياگو» برگزار شد، با دخالت نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد.
براساس اين گزارش، گروهي از تظاهركنندگان به سمت پليس سنگ و بطري پرتاب و با آتش زدن لاستيك خيابان ها را مسدود كردند.
پليس نيز براي متفرق كردن تظاهركنندگان از ماشين آب پاش، باتوم و گاز اشك آور استفاده كرد.
برخي گزارش ها نيز حاكي است، گروهي از مردم به سمت كاخ رياست جمهوري حركت كردند اما به دليل تشديد تدابير امنيتي و حضور گسترده نيروهاي امنيتي مجبور به بازگشت شدند. شماري از تظاهركنندگان بازداشت و چند نفر نيز زخمي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، سي وهشت سال پيش «اگوستو پينوشه» طي يك كودتاي نظامي حكومت «سالوادور النده»، رهبر سوسياليست اين كشور را ساقط و به مدت 17 سال بر اين كشور حكومت كرد. ارتش شيلي در جريان اين كودتا اين مكان (محل برگزاري تجمعات) را بمباران كرد و توانست به حكومت آلنده پايان دهد.
يادآور مي شود، شيلي چند ماهي است به صحنه درگيري ها و خشونت هاي گسترده ضد دولتي از سوي دانشجويان تبديل شده است. دانشجويان نسبت به سيستم آموزشي شيلي به شدت معترضند.

 



دولت جديد ليبي بزودي در پايتخت آغاز به كار مي كند

يك مقام بلندپايه شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، به زودي در اين كشور دولت جديد تشكيل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، «محمود جبريل» رئيس بخش اجرايي شوراي ملي انتقالي ليبي، با اعلام آغاز رايزني ها براي تشكيل دولت جديد، اظهار داشت: دولت جديد طي يك هفته آينده تشكيل خواهد شد. به گفته جبريل، دولت جديد نمايندگاني از مناطق مختلف ليبي را در خود خواهد داشت.
اين اظهارات در حالي صورت گرفت كه «جمعه القماتي» نماينده شوراي ملي انتقالي در انگليس، اخيرا اعلام كرده بود شوراي انتقالي به مدت هشت ماه قدرت را در دست خواهد داشت. به گفته القماتي، انتخابات قانونگذاري و رياست جمهوري ليبي، طي 20 ماه ديگر برگزار مي شود.
دستگيري فرزند قذافي
به گزارش ايسنا، وزير دادگستري نيجر اعلام كرد، «سعدي» فرزند «معمر قذافي» ديكتاتور فراري ليبي به همراه شش تن ديگر وارد خاك نيجر شده اند.
به گفته وي، سعدي پس از ورود به نيجر، توسط نيروهاي ارتش اين كشور دستگير و به «نيامي» پايتخت نيجر انتقال داده شد. در همين حال، شوراي ملي انتقالي ليبي از دولت نيجر خواست سعدي را به نيروهاي انقلابي تحويل دهد، تا وي در دادگاه به خاطر جناياتش محاكمه شود.
سعدي فرمانده نيروهاي ويژه قذافي بود و در سركوب نيروهاي مخالف در شرق ليبي نقش داشت.
خبرگزاري فارس نيز به نقل از رويتر گزارش داد، «بوزيد دوردا»، رئيس سازمان امنيت خارجي قذافي، در منطقه «زناتاي» طرابلس شناسايي و دستگير شد. مخالفان قذافي اعلام كردند «دوردا» يكشنبه به شوراي انتقالي ليبي تحويل داده شد.
«دوردا» در خانه اي در اين منطقه زندگي مي كرد، كه توسط 20 نظامي مسلح محافظت مي شدند.
اين دستگيري ها در حالي صورت مي گيرد كه هنوز كسي نمي داند شخص قذافي در كجا به سر مي برد.
«هشام بوحجر» هماهنگ كننده عمليات جست وجو براي دستگيري قذافي، با تاكيد بر اينكه وي هنوز از ليبي خارج نشده است، تصريح كرد كه گروه تعقيب كننده قذافي هم اكنون تلاش هاي خود را در جنوب ليبي متمركز كرده اند. وي همچنين افزود، قذافي احتمالا در مناطق جنوبي كشور و نزديك «سبها» مخفي شده است. اين شهر به همراه شهر «سرت» همچنان تحت كنترل هواداران قذافي قرار دارد و در «بني وليد» هم انقلابيون و هواداران قذافي هنوز با هم درگير هستند.

 



فردا برگزار مي شود
تجمع اعتراض آميز اردني ها مقابل سفارت آمريكا در امان

سرويس خارجي-
مردم اردن فردا قصد دارند با برپايي تحصن و تظاهرات مقابل سفارت آمريكا در امان پايتخت اين كشور اعتراض خود را نسبت به دخالت آمريكا در امور داخلي اين كشور اعلام كنند.
فعالان اردني اعلام كردند كه فردا در مقابل سفارت آمريكا در امان تظاهرات گسترده اي برپا خواهد شد و مردم اردن مخالفت خود را با دخالت هاي آمريكا ابراز خواهند كرد.
اين فعالان همچنين اظهار داشتند كه مردم اردن روز پنجشنبه نيز قرار است با حضور ميليوني خود در مقابل سفارت اسرائيل در امان اعتراض خود را نسبت به حضور سفير اسرائيل در اردن اعلام كنند و خواستار اخراج سفير و تعطيلي اين سفارتخانه شوند.
اين در حالي است كه روز گذشته نيز كنسولگري عربستان در امان مورد حمله چند نفر قرار گرفت كه با دخالت نيروهاي امنيتي اين افراد دستگير شدند.امان طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات گسترده مردم اين كشور براي اخراج سفير اسرائيل و تعطيلي سفارتخانه رژيم صهيونيستي بود.

 



گزارش خبري

آمريكا در جنگ عليه تروريسم شكست خورد دام خود ساخته
يك خبرگزاري روسي با اشاره به شرايط آمريكا يك دهه پس از 11 سپتامبر، اعلام كرد كه واشنگتن اكنون در دام خود ساخته مبارزه با تروريسم گرفتار شده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، خبرگزاري «اينتر پرس سرويس» طي تحليلي، آمريكا را در يك دهه جنگ عليه تروريسم، شكست خورده دانست. طبق تحليل اين خبرگزاري، هزينه هاي جاني و مالي به اصلاح جنگ عليه تروريسم، كه آمريكا پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 به راه انداخت، باعث انزوا و كاهش قدرت اين كشور در عرصه بين المللي شده است. به اعتراف مقامات واشنگتن، هرچند «اسامه بن لادن» رهبر شبكه «القاعده» كشته شده است، ولي اين شبكه تاحدودي موفق شد نفوذ و سلطه آمريكا در جهان را كاهش دهد.
اكنون تقريبا همه رهبران سياسي آمريكا بر اين باورند كه دولت «جرج بوش» در واكنش به حملات 11 سپتامبر زياده روي كرده و «باراك اوباما» نيز همين رويه را ادامه داده است.
اينتر پرس سرويس در ادامه، اتخاذ اين سياست افراطي در زمان بوش را نشات گرفته از نومحافظه كاران و ديگر جنگ طلبان خواند و افزود: «ديك چني» معاون بوش، «دونالد رامسفلد» وزير دفاع وقت آمريكا و حاميان و متحدان نومحافظه كار آنها، در زمره كساني بودند كه چهار سال پيش از تشكيل دولت تحت زمامداري بوش، به پروژه قرن جديد آمريكا پيوسته بودند، كه تحت هدايت «ويليام كريستول» و «رابرت كاگان» در پي احياي سلطه و برتري پس از جنگ سرد آمريكا در آينده بودند.
گفتني است كه اعضاي اين پروژه به كرات بر ضرورت توسل به قوه قهريه، حملات پيشگيرانه، اقدامات نظامي يكجانبه در برابر تهديدهاي احتمالي و تغيير رژيم كشورها تاكيد كرده بودند و مي كنند. حملات 11 سپتامبر براي اعضاي اين پروژه كه به زعم خود در برتري بي بديل فرهنگي، اقتصادي، فني و نظامي آمريكا در عرصه بين الملل ترديدي نداشتند، به مثابه يك موهبت بود؛ به گونه اي كه درست 9 روز پس از 11 سپتامبر، در نامه اي سرشار از شادي و سرور به بوش، تحت عنوان «جنگ با تروريسم»، مرحله بعدي تحقق منويات خود را كليد زدند. اعضاي اين پروژه در اين نامه بر ضرورت افزودن نام بسياري از كشورها - به ويژه دشمنان رژيم صهيونيستي-به فهرست حاميان تروريسم تاكيد كردند. دولت بوش پس از حمله به افغانستان، در اواخر سال 2001 ميلادي، به جاي تمركز بر دستگيري «بن لادن» و ساير سركرده هاي القاعده و ارايه كمك هاي امنيتي و نظامي براي برقراري آرامش و بازسازي افغانستان، بنابه توصيه همين جنگ طلباني كه سوداي برتري آمريكا را در سر داشتند؛ منابع نظامي و اطلاعاتي كشور را براي افروختن جنگ در عراق بسيج كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14