(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 شهریور 1390- شماره 20024

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گشايش يازدهمين جشنواره گل و گياه در محلات
رهبر انقلاب در ديدار شركت كنندگان همايش مجمع جهاني اهل بيت(ع):
انقلاب هاي اسلامي در منطقه مقدمه تحولي بزرگتر است
غبارروبي ضريح مطهر امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب
طولاني ترين آبشار مصنوعي ايران در اهواز فعال شد
چشم به راه سپيده
معاون حقوقي آموزش و پرورش خبر داد
پيگيري بنياد شهيد در مورد 3 مدرسه پلمب شده
سردار رحيمي خبر داد ساماندهي 14 هزار سرويس مدرسه همزمان با مهرماه
تاكيد مجدد معاون سياسي و امنيتي استاندار ايلام؛
تردد انفرادي زائران به عتبات عاليات از مرز مهران ممنوع است
ثبت نام از فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري آغاز شد
توسط يك جوان صورت گرفت ساخت خانه فسيلي در آبدانان
سفر نخست وزير پاكستان به گيلان و خراسان
رئيس سازمان جهاد دانشگاهي كشور: سند راهبردي فعاليت هاي جهاد دانشگاهي آماده اجراست
معاون رئيس جمهور: نگراني ها درخصوص درياچه اروميه جدي است
اخبار ادبي و هنري



گشايش يازدهمين جشنواره گل و گياه در محلات

يازدهمين نمايشگاه و جشنواره ملي گل و گياه محلات طي مراسمي با حضور معاون بهبود توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي، در محل پايانه گل و گياه اين شهرستان گشايش يافت.
معاون بهبود توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي در اين مراسم گفت: 60ميليارد ريال براي توسعه بخش كشاورزي بويژه گل كاري در كشور تخصيص يافته است.
«مجيد خليلي خشنود» افزود: 10درصد منابع صندوق توسعه ملي معادل دو ميليارد دلار امسال در اختيار بخش كشاورزي قرار گرفته است.
وي ادامه داد: اين مبلغ براساس ابلاغيه جهاد كشاورزي در اختيار بانك كشاورزي قرار گرفته تا با پرداخت تسهيلات، با بازپرداخت طولاني و سود پايين، باعث رونق بخش كشاورزي و صنعت گلكاري شود.
خليلي خشنود گفت: يكي از چالش هاي صنعت گلكاري، سرمايه و كمبود نقدينگي است اما با پرداخت اين تسهيلات، نقدينگي سرمايه گذاران بويژه توليدكنندگان گل و گياه زينتي افزايش يافته و درآمد آنان بيشتر مي شود.
وي، با بيان اينكه هزينه توليد باعث شده تا گل كاران قدرت رقابت در بازار جهاني را نداشته باشند خاطرنشان كرد: براي ايجاد رقابت بايد با استفاده از تسهيلات و افزايش سرمايه محصولات ارزان قيمت با كيفيت بالا توليد شود. و درآمد توليدكنندگان افزايش يابد.
اين نمايشگاه در 85 غرفه و در سه بخش گل و گياه، صنايع جانبي و توانمنديهاي شهرستان داير شده است و علاقه مندان مي توانند از 23 تا 26 شهريور ماه جاري از آن ديدن كنند.
چهار شركت داخلي به نمايندگي از 10 شركت هلندي، آمريكايي، ژاپني و ترك نيز در اين نمايشگاه حضور دارند.

 



رهبر انقلاب در ديدار شركت كنندگان همايش مجمع جهاني اهل بيت(ع):
انقلاب هاي اسلامي در منطقه مقدمه تحولي بزرگتر است

مقام معظم رهبري موضع جمهوري اسلامي در تحولات كنوني منطقه را حمايت و تقويت حركت هاي اسلامي در مصر، تونس، ليبي، بحرين و يمن دانستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي سه شنبه شب در ديدار علماء، نخبگان و روشنفكران شركت كننده در پنجمين مجمع عمومي جهاني اهل بيت عليهم السلام و همچنين نمايندگان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف، ضمن بيان ظرفيت هاي پيروان اهل بيت عليهم السلام و همچنين تهديدهاي پيش روي جهان تشيع و امت اسلامي، تأكيد كردند: حركت هاي عظيم اسلامي اخير در دنياي اسلام، مقدمه تحولي بزرگ تر و حاكميت اسلام است و موضع پيروان اهل بيت عليهم السلام حمايت از اين حركت هاي اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار كه در تالار آئينه حرم مطهر امام رضا عليه السلام در مشهد مقدس برگزار شد، در بيان ظرفيت ها و امتيازات مكتب اهل بيت عليهم السلام خاطرنشان كردند: اولين ملت و كشوري كه توانست نظام مبتني بر اسلام و قرآن را بوجود آورد، يك ملت و كشور پيرو اهل بيت عليهم السلام بود.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: امروز جوانان كشورهاي اسلامي براي رسيدن به آمال و آرزوهاي خود، به جاي مكاتب مادي متوجه تعاليم اسلامي شده اند و اين افتخار به بركت حركت ملت ايران بوجود آمده است.
ايشان حركت هاي اسلامي اخير در مصر، تونس، ليبي، بحرين و يمن را از الطاف الهي خواندند و خاطرنشان كردند: موضع ما حمايت از اين حركت ها و تقويت آنها است و اميدواريم اين حركت هاي اسلامي منجر به قطع كامل سلطه دشمنان اصلي يعني صهيونيست ها و آمريكا شود.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: در كنار اين امتيازات و ظرفيت ها بايد مراقب تهديدها و آسيب ها نيز بود كه از جمله آنها ايجاد اختلاف ميان مذاهب گوناگون اسلامي به ويژه شيعه وسني است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني با انگيزه هاي سياسي بين المللي انجام مي گيرد، افزود: دنياي استكبار در كنار سياست اسلام هراسي، سياست شيعه هراسي را نيز به صورت ويژه دنبال مي كند كه بايد در مقابل اين تلاش ها كاملاً هوشيار بود.
ايشان با تأكيد بر اعتقاد راسخ پيروان اهل بيت عليهم السلام بر وحدت ميان امت اسلامي خاطرنشان كردند: سعادت امت اسلامي به ويژه سعادت شيعيان در گرو اتحاد ميان امت اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به شكست مكاتب مادي در پاسخگويي به نيازهاي بشري و سؤالات جديد، تأكيد كردند: بايد معارف ديني از جمله معارف اهل بيت عليهم السلام متناسب با نيازهاي روز در اختيار مسلمانان و جوامع غيراسلامي قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان تأكيد كردند: تحولات كنوني در دنياي اسلام نويدبخش آينده روشني است و نشانه هاي اين آينده روشن و تحول عظيم آشكار شده است.
در ابتداي اين ديدار شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان، شيخ حسن سلطان از بحرين، حجت الاسلام و المسلمين اكبري از افغانستان، سيدعمار حكيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، حجت الاسلام والمسلمين شيخ العمري از عربستان و خانم هاجر حسيني از آمريكا، به بيان ديدگاه هاي خود در خصوص تحولات منطقه و بيداري اسلامي و رشد روزافزون گرايش به اسلام در جهان پرداختند و ضرورت هوشياري در مقابل تهديدهاي دشمنان امت اسلامي و لزوم وحدت بيش از پيش دنياي اسلام را مورد تأكيد قرار دادند.
در اين ديدار همچنين حجت الاسلام والمسلمين اختري دبيركل مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام با ارائه گزارشي از اجلاس پنجم مجمع عمومي، به حضور بيش از پانصد نفر از فرهيختگان و نخبگان از 110 كشور جهان در اين اجلاس اشاره كرد.

 



غبارروبي ضريح مطهر امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب

مراسم غبارروبي ضريح امام هشتم روز گذشته با حضور رهبر انقلاب برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي سيدعلي خامنه اي، مراسم غبارروبي ضريح مطهر حرم حضرت امام رضا عليه السلام، صبح روز چهارشنبه با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر فرزانه انقلاب برگزار شد.

 



طولاني ترين آبشار مصنوعي ايران در اهواز فعال شد

اهواز- خبرنگاركيهان:
زيباترين و طولاني ترين آبشار مصنوعي كشور با نام آبشار رنگين كمان كارون به طول 350 متر بر روي پل هفتم اهواز نصب و آب از دو سوي پل به ارتفاع 35متر بر سطح رودخانه كارون فرود مي آيد.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري اهواز با اعلام اين خبر گفت: در پروژه آبشار رنگين كمان كارون كه عمليات اجرايي آن پنج ماه به طول انجاميد، از فواره هاي آبي استفاده شده كه به وسيله شش الكتروپمپ كار پمپاژ آب را از رودخانه انجام مي دهند.
ارسلان شهني خاطرنشان كرد: اين پمپ ها آب را از درون رودخانه به دو طرف پل (از سمت پل سفيد به طول 150متر و از سمت پل سوم به طول 200متر) پمپاژ كرده و سپس به وسيله 2750 نازل كاملا استيل از دو سمت پل مجددا به درون رودخانه مي پاشند.
وي ايجاد مناظر بديع، زيبا و دلنشين در راستاي آرامش بخشي به محيط شهري و افزايش آرامش روحي و رواني به شهروندان را از جمله اهداف پرداختن به پروژه آبشار رنگين كمان كارون دانست و خاطرنشان كرد: محيط پيراموني اثر مستقيمي بر روان انسان دارد كه در نتيجه آن به مرور زمان اثر غيرمستقيمي بر روان انسان ها مي گذارد. ما نيز با تكيه بر اين رويكرد، سرفصل كلي زيباسازي شهري را به كارگيري متدها و روش هايي در راستاي ايجاد فضاهاي عمومي دلنشين براي شهروندان قرار داديم تا بتوانيم گرايش شهروندان را به حضور در فضاهاي عمومي افزايش دهيم چرا كه در سايه حضور مردم در فضاها و تفرجگاه هاي عمومي است كه تعلقات فرد نسبت به محيط پيرامون و شهر خود افزايش يافته و تعاملات شهروندي به اوج خود مي رسد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت به خواندن پيامك هايي كه جمعه ها به ياد تو رد و بدل مي كنند مي نشينيم و همصدا با آنان سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

باران
ديدار يار غايب داني چه لطف دارد؟
ابري كه در بيابان بر تشنه اي ببارد
¤¤¤
روزهاي يلدايي
غروب جمعه رسيده است و باز تنهايي
غروب و اين همه غربت چرا نمي آيي
زمين به دور سرم چرخ مي زند پس كي
تمام مي شود اين روزهاي يلدايي
¤¤¤
آرزو
آرزوهايم زير انبوهي از خاكستر هنوز نفس مي كشد، هنوز شعله ور است، نسيم مهرباني تو كدام جمعه مي وزد؟
¤¤¤
اذان جمكران
اذان جمكران شوري به پا كرد
دلم را از غم عالم جدا كرد
صبا را گشته بودم محرم راز
مرا با رمز غيبت آشنا كرد
بخوان در دل تمناي فرج را
بگو، شايد نگاهي هم به ما كرد
¤¤¤
قطار عاشقان
جمعه اي ديگر شد و ما مانده ايم
از قطار عاشقان جا مانده ايم
كي مي آيي؟ در كدام آدينه اي؟
بهر امداد دل غم ديده اي
¤¤¤
روزن دل
اي دل اگر عاشقي، در پي دلدار باش
بر در دل روز و شب، طالب ديدار باش
دلبر تو جاودان بر در دل حاضر است
روزن دل باز كن! منتظر يار باش
¤¤¤
حديث انتظار
بيا دوباره پاك كن ز جاده ها غبار را
به عاشقان نويد ده، رسيدن بهار را
تمام لحظه هاي ما فداي يك نگاه تو
بيا و پاك كن ز دل، حديث انتظار را
¤¤¤
آينه بندان
كدام نقطه اين خاك زير پاي تو نيست
كدام پاره خورشيد آشناي تو نيست؟
بگو كدام نسيم شكفته در وادي است
كه ذهنش آينه بنداني از صفاي تو نيست؟
¤¤¤
بي قرارها
بيا باغ و گل بي قرار تواند
شب و پنجره وامدار تواند
در اين بغض و ترديد و ناهمدلي
دل و ديده در انتظار تواند

 



معاون حقوقي آموزش و پرورش خبر داد
پيگيري بنياد شهيد در مورد 3 مدرسه پلمب شده

معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پلمب سه مدرسه در شهر تهران عليرغم نزديكي به آغاز سال تحصيلي جديد، گفت: آموزش و پرورش پيگير رفع مشكل اين مدارس است كه توسط بنياد شهيد پلمب شده است.
احمد حيدري در گفت وگو با ايسنا گفت: اين سه مدرسه به علت اخذ حكم قانوني پلمب شده اند چرا كه بنياد شهيد ادعاي مالكيت زمين را دارد.
وي افزود: آموزش و پرورش اين مساله را پيگيري مي كند، چرا كه چند روز بيشتر به بازگشايي مدارس باقي نمانده است و تلاش آموزش و پرورش براي بازگشايي اين مدارس تا شروع سال تحصيلي ادامه دارد.
معاون آموزش و پرورش در خاتمه خاطر نشان كرد: به جز اين سه مدرسه، هيچ مورد ديگري مبني بر قلع و قمع و يا اخذ حكم تخليه يا پلمب به آموزش و پرورش اعلام نشده است.

 



سردار رحيمي خبر داد ساماندهي 14 هزار سرويس مدرسه همزمان با مهرماه

رئيس پليس راهور تهران از ساماندهي 14 هزار سرويس مدرسه همزمان با مهرماه خبر داد و گفت: پليس با رانندگان سرويس مدارسي كه براي آنها كارنامه آموزش صادر كرده است در صورت مرتكب شدن تخلف برخورد جدي مي كند.
سردار حسين رحيمي صبح چهارشنبه در جلسه آموزشي رانندگان سرويس مدارس اظهار داشت: امسال توانستيم 14 هزار سرويس مدارس را شناسايي و ساماندهي كنيم. اين در حاليست كه در گذشته تنها دو هزار سرويس از سوي پليس ساماندهي شده بود. اميدواريم امسال با رفع نقص، به انسجام بيشتري در اين حوزه دست يابيم و به سمت استاندارد كردن سرويس مدرسه حركت كنيم.
وي ادامه داد: پليس با رعايت نكردن ظرفيت، قوانين و مقررات و بي توجهي به ايمني خودرو برخورد مي كند. ضمن اينكه رانندگان بايد قوانين را در هنگام سوار و پياده كردن دانش آموزان رعايت كنند. همچنين نكته حائز اهميت اين است كه ابتدا آموزش هاي لازم را به رانندگان سرويس مدارس داديم و پس از آن از آنها مي خواهيم قوانين را رعايت كنند.
رئيس پليس راهور تهران با اشاره به واگذاري برچسب هاي جديد به رانندگان سرويس مدارس، تاكيد كرد: رانندگاني كه برچسب جديد دريافت مي كنند استانداردهاي لازم را كسب كرده اند اين در حاليست كه پليس براي اين افراد تسهيلات ويژه اي از جمله تردد در محدوده زوج و فرد را در نظر گرفته است. همچنين مديران مدارس نيز موظفند با سرويس هاي مجاز قرارداد امضا كنند.

 



تاكيد مجدد معاون سياسي و امنيتي استاندار ايلام؛
تردد انفرادي زائران به عتبات عاليات از مرز مهران ممنوع است

معاون سياسي و امنيتي استاندار ايلام از ممنوعيت تردد انفرادي زائران عتبات عاليات از مرز مهران خبر داد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين صحبت الله رحماني ديروز در نشست ستاد ساماندهي مرز مهران براي بررسي مصوبات نشست راهبردي سياست خارجي شوراي امنيت ملي گفت: براساس مصوبه نشست راهبردي سياست خارجي شوراي امنيت ملي، تردد زائران از مرز مهران با رواديد انفرادي ممنوع بوده و آنان تنها در قالب كاروان هاي سازمان حج و زيارت مي توانند از اين مرز عبور كنند.
وي با بيان اينكه مصوبات شوراي عالي امنيت ملي براي تمام دستگاهها لازم الاجراست گفت: همه دستگاههاي شهرستان مرزي مهران بايد مطابق اين مصوبات برنامه ريزي و تسهيلات لازم را در اختيار زائران عتبات عاليات قرار دهند.
رحماني اظهار داشت: در خصوص ارائه تسهيلات و نيز بررسي مسايل و مشكلات زوار عتبات عاليات، كميته اي به رياست فرماندار مهران، جانشين نيروي انتظامي و عضويت دستگاههاي اجرايي شامل پايانه، نيروي انتظامي، شهرداري، گمرك، حج و زيارت، فرمانداري، كار و امور اجتماعي، برق، آب و فاضلاب، شبكه بهداشت و درمان و شركت شمسا تشكيل شده است.

 



ثبت نام از فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري آغاز شد

ثبت نام از فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري مراكز تربيت معلم از امروز آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، شريف زاده، معاون هماهنگي آموزش عالي مركز برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر گفت: پذيرفته شدگان مراكز تربيت معلم تا 28 شهريورماه مهلت دارند با مراجعه حضوري به اين مراكز نام نويسي كنند.
وي اضافه كرد: از پذيرفته شدگان دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي و دانشكده دخترانه شريعتي تهران نيز تا همان روز از طريق شبكه اينترنت نام نويسي مي شود.
شريف زاده با اشاره به اين كه فرهنگيان پذيرفته شده در آزمون سراسري دانشگاه ها معلمان داراي مدرك ديپلم هستند گفت: در آزمون سراسري دانشگاه ها 1476 معلم ديپلم شامل 976 نفر زن و 500 نفر مرد پذيرفته شده اند كه اين تعداد در مقايسه با آمار قبولي هاي آزمون پارسال 50درصد افزايش نشان مي دهد.
بنابراين گزارش پذيرفته شدگان اين آزمون، معلمان با سابقه كار بسيار بالا هستند كه با دانش آموزاني رقابت كردند كه به تازگي فارغ التحصيل شده بودند بنابراين از اين نظر، آمار معلمان پذيرفته شده، آمار مناسبي است.
وي گفت: فرهنگياني كه در مراكز تربيت معلم پذيرفته شده اند به عنوان دانشجويان مقطع كارداني و افراد پذيرفته شده در دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي و دانشكده دخترانه شريعتي در مقطع كارشناسي ادامه تحصيل مي دهند.
شريف زاده افزود: تلاش ما اين است كه پذيرفته شدگان مراكز تربيت معلم براي ادامه تحصيل بتوانند در روزهاي پنجشنبه و جمعه در كلاس هاي درس حضور يابند زيرا در ديگر روزهاي هفته مشغول تدريس هستند.
معاون فرهنگي آموزش عالي مركز برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش گفت: براي اين كه كلاس هاي درس پذيرفته شدگان دانشگاه شهيد رجايي و دانشكده شريعتي نيز در روزهاي پنجشنبه و جمعه تشكيل شود در حال رايزني هستيم.
دستورالعمل نام نويسي از معلمان پذيرفته شده در آزمون سراسري دانشگاه ها در سامانه اينترنتي مركز برنامه ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش به نشاني wwwtstcmeduir قابل دسترس است.

 



توسط يك جوان صورت گرفت ساخت خانه فسيلي در آبدانان

يكي از جوانان اهل ذوق آبدانان در استان ايلام پس از چند سال تلاش طاقت فرسا در اقدامي بي سابقه خانه اي سنگواره اي با استفاده از فسيل در اين شهر بنا كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، «ماشاالله عبداللهي» با دقت تمام اين خانه را با استفاده از سنگ هاي فسيلي كوهستان ها و رودخانه هاي منطقه ساخته است.
وي از سال 81 با شناسايي و جمع آوري سنگ هايي كه فسيل حيوانات بر روي آنان خودنمايي مي كند، سعي كرد خانه اي متفاوت در دل اين شهر بنا و تزيين كند.
بخش هاي نماي بيروني و داخلي اين خانه و محوطه آن كه اكنون ساخت آن به پايان رسيده با سنگ هاي طرح دار فسيلي در رنگ هاي مختلف جلوه بديع و چشم نوازي ايجاد كرده است.
اين خانه منحصر به فرد و خوش ساخت هم اكنون به مكاني ديدني براي مردم آبدانان بويژه دانش آموزان و دانشجويان مبدل شده است.

 



سفر نخست وزير پاكستان به گيلان و خراسان

سفير جمهوري اسلامي ايران در پاكستان گفت: ايران تاكنون حدود 20 ميليون دلار كمك غيرنقدي در اختيار سيل زدگان پاكستاني قرار داده است.
«ماشاءالله شاكري» شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: به دستور رهبر معظم انقلاب، ايران براي كمك به سيل زدگان كشور پاكستان يكصد ميليون دلار تعهد كمك داده كه 20 ميليون دلار آن به انجام رسيده است.
وي اظهار داشت: براي پرداخت 80 ميليون دلار باقي مانده؛ هيئتي به رياست وزير كشور ظرف دو هفته آينده به پاكستان سفر مي كند كه قرار است بخش هايي از مناطق آسيب ديده توسط ايران بازسازي شود.
سفير جمهوري اسلامي ايران در اسلام آباد كه به همراه نخست وزير پاكستان به استان گيلان سفر كرده؛ ادامه داد: در آينده بسيار نزديك كميسيون كنسولي دو كشور ايران و پاكستان با حضور معاون وزير كشور پاكستان، معاون وزير خارجه ايران و وزير كشور ايران در تهران تشكيل مي شود و بحث هاي كنسولي در آن كميسيون مطرح مي شود.
وي خاطرنشان ساخت: پاكستاني ها محصولاتي براي صادرات به كشورهاي حوزه درياي خزر دارند و مي توانند كالاهاي خود را از كويته پاكستان تا زاهدان و با راه اندازي راه آهن قزوين- رشت با محوريت بندرانزلي در اين منطقه به فروش برسانند.
شاكري در تشريح دستاوردهاي سفر نخست وزير پاكستان به گيلان گفت: نتايج اين سفر افزايش فعاليت هاي فرهنگي مانند خواهرخواندگي شهرهاي رشت و مولتان، گشايش دفتر فرهنگي پاكستان در ايران، افزايش مبادلات تجاري از 2/1 ميليارد دلار به 10 ميليارد دلار و همكاري هاي كشاورزي در زمينه هاي برنج و زيتون است. براساس اين گزارش نخست وزير پاكستان در سفر به ايران به مشهد مقدس سفر و حرم مطهر امام رضا(ع) را زيارت كرد.

 



رئيس سازمان جهاد دانشگاهي كشور: سند راهبردي فعاليت هاي جهاد دانشگاهي آماده اجراست

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان جهاد دانشگاهي كشور گفت: سند راهبردي فعاليتهاي جهاد دانشگاهي آماده اجرا شده است.
دكتر يادگاري در شصت و پنجمين گردهمايي معاونان فرهنگي واحدهاي جهاد دانشگاهي كشور در همدان، افزود: سند راهبردي كه چندي پيش رونمايي شده به منظور ايجاد تغيير و تحولات اساسي در جهاد دانشگاهي و امكان پويايي و ادامه فعاليت ها به شكل تأثيرگذارتر تدوين شده و زمينه براي اجراي آن فراهم است.
وي خاطرنشان ساخت: هدف فعاليت هاي جهاد دانشگاهي در 43 واحد استاني فعال بايد هم دانشجويان و هم اساتيد باشند و ارتباط مستمر واحدها با دستگاه هاي اجرايي و ارتقاي آن مد نظر قرار بگيرد.
رئيس جهاد دانشگاهي كشور يادآور شد: مجموعه «اثرگذاري يك استاد ايده آل» را بر مبناي سخنان رهبر معظم انقلاب جمع آوري كرده ايم كه آن را در اختيار واحدهاي جهاد دانشگاهي مي گذاريم.
در اين گردهمايي، حجت الاسلام والمسلمين تقوي رئيس مركز فعاليت هاي قرآني جهاد دانشگاهي كشور، گفت: ريشه جريان انحرافي اخير و ساير تفكرات مشابه، برداشت هاي ناصحيح از قرآن است. وي افزود: انسان سردرگم امروز را، جريان ها و تفكرات انحرافي، به راحتي به گمراهي مي كشانند.

 



معاون رئيس جمهور: نگراني ها درخصوص درياچه اروميه جدي است

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به معضل درياچه اروميه، گفت: نگراني ها درخصوص اين درياچه جدي است.
«سيد محمد جواد محمدي زاده» در گفت وگو با خبرنگاران، به تاكيد دولت و مجلس براي حل هرچه سريعتر اين مشكل اشاره كرد و افزود: در زمان حاضر مجلس شوراي اسلامي نيز دستورالعملي را در اين زمينه خطاب به دولت در دست تدوين و تصويب دارد.
وي با اشاره به ضرورت تامين منابع مالي مورد نياز براي اجراي برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي حل مشكل درياچه اروميه يادآور شد: براساس مطالعات صورت گرفته نجات اين درياچه نيازمند تخصيص حداقل 13 هزار و 500 ميليارد ريال اعتبار است.
محمدزاده، نياز آبي درياچه اروميه را سالانه 1/3 ميليارد متر مكعب دانست و اظهار داشت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي نجات اين درياچه مهم در شمالغرب كشور، استان هاي آذربايجان غربي، شرقي و كردستان مكلف به تامين حق آبه درياچه اروميه شده اند.
معاون رئيس جمهور، با بيان اينكه متاسفانه بيش از 60درصد اقليم درياچه اروميه به دليل تغييرات آب و هوايي متفاوت شده است، گفت: بيش از 37درصد اقليم اين درياچه نيز بر اثر مداخلات و تصرفات انساني، احداث 23 سد در مسير حوزه هاي آبريز و بهره برداري از اين حوزه ها براي تامين آب اراضي كشاورزي منطقه، موجب تخريب و كاهش آب واريزي به درياچه شده است.
انتقال آب از حوزه كردستان، اجراي طرح انتقال آب از رودخانه ارس، اصلاح روش هاي آبياري كشاورزي و بارور كردن ابرها از جمله اقداماتي است كه محمدي زاده براي نجات درياچه اروميه به آن اشاره كرد.
معاون رئيس جمهور با اشاره به اينكه يك سال و نيم از سند ملي توسعه مي گذرد و اين سند براي تصويب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارجاع داده شده است؛ گفت: موضوع تالاب ها، كاهش آلايندگي در 8 كلان شهر كشور با اولويت تهران و بحث پسماندهاي حساس و خطرناك از جمله موارد مهم و رويكردهاي مثبت برنامه پنجم توسعه در زمينه محيط زيست به شمار مي رود.

 



اخبار ادبي و هنري

اعلام نامزدهاي اسكار و انصراف «آلزايمر»
روز گذشته در حالي كه فيلم هاي نامزد معرفي جهت اسكار معرفي شدند، كارگردان فيلم «آلزايمر» انصراف خود را از اين رقابت اعلام كرد.
براساس اين گزارش، هيئت انتخاب فيلم ايراني اسكار فيلم هاي «آلزايمر» ساخته احمدرضا معتمدي، «اينجا بدون من» ساخته بهرام توكلي، «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي، «مرهم» ساخته عليرضا داودنژاد و «ورود آقايان ممنوع» ساخته رامبد جوان را براي اين هدف معرفي كرد. اين هيئت شامل رويا تيموريان، پوران درخشنده، محمد بزرگ نيا، شهرام جعفري نژاد، محمد داودي، عليرضا شجاع نوري، مهدي صباغ زاده، رسول صدر عاملي و امير اسفندياري است.
در همين حال، كارگردان فيلم سينمايي «آلزايمر» طي نامه اي به هيئت گزينش فيلم آكادمي اسكار، از حضور در اين رويداد سينمايي انصراف داد. احمدرضا معتمدي در اين يادداشت سرگشاده نوشته است: «اكنون فيلم «آلزايمر» تنها به دليل اعلام نامزدي جهت اسكار، مورد بايكوت فرهنگ پروران اين مرز و بوم واقع شده است حال آن كه «آلزايمر» تنها كوششي است محدود با بضاعت اندك و الكن بنده در جهت كشف قواعد زبان رسانه در جهت انتقال ميراث متعالي عقلاني و اشراقي خودمان.»
گفتني است، اسكار يكي از جشنواره هاي صهيونيستي است كه تنها فيلم هايي در سايه اعتناي اين محفل شبه فرهنگي قرار مي گيرد تا با شاخص گر سياسي غرب، همپوشان باشد.
ممنوعيت ورود قرآن هاي چيني به كشور
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام ممنوعيت ورود قرآن هاي چيني به كشور گفت: طي ابلاغيه اي از سوي وزارت ارشاد به تمامي گمركات كشور از ورود قرآن هاي چيني در مبادي ورودي به كشور جلوگيري به عمل مي آيد.
بهمن دري در حاشيه جلسه شوراي معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه باور برخي از شخصيت هاي فرهنگي بر اين است كه چاپ قرآن كريم خارج از مرزهاي كشور به دليل، فرسودگي امكانات چاپي كشور است گفت: سياست كلان وزارت ارشاد توجه به قابليت ها و امكانات موجود كشور و بها دادن به توانايي صنعت چاپ و ناشران مذهبي و قرآني كشور است.
دري واگذاري چاپ قرآن به خارج از كشور را علاوه بر خروج ارز از كشور، لطمه به توانايي هاي صنعت چاپ داخلي دانست و گفت: به نوعي اين كار جلوگيري از ارتقاي صنعت چاپ كشور است و لطمه به توانايي هاي هنرمندان و صنعت گران داخلي ارزيابي مي شود.
راه اندازي شبكه ماهواره اي شاهزاده سعودي
يك شاهزاده سعودي با هدف تاثيرگذاري بر انقلاب هاي منطقه يك شبكه خبري 24 ساعته راه اندازي مي كند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، وليد بن طلال شاهزاده سعودي مالك مجموعه شبكه هاي روتانا روز گذشته از ايجاد شبكه اي جديد با عنوان «العرب» خبر داد و اعلام كرد كه اين شبكه خبري خواهد بود و حوادثي كه اين روزها در جهان عرب در حال رخ دادن است را پوشش خواهد داد.
حضور بزرگترين شريك رابرت مرداك در عرصه خبري به ويژه در جريان انقلاب هاي منطقه نشان از نگراني هاي جريان سعودي - صهيونيستي از اين انقلاب ها دارد.
وهابي هاي سعودي چندي پيش نيز با راه اندازي يك شبكه نمايش فيلم با زيرنويس فارسي، عملا مخاطب فارسي زبان را هدف قرار داده اند.
رونمايي بيش از 50 عنوان كتاب در منزل «شهيدان زين الدين»
به مناسبت سي ويكمين بزرگداشت هفته دفاع مقدس، بيش از 50 عنوان كتاب در منزل شهيدان «مهدي و مجيد زين الدين» رونمايي مي شود.
به گزارش توانا، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در راستاي اجراي طرح رونمايي از كتاب هاي دفاع مقدس در منزل شهدا، بيش از 50 عنوان كتاب با موضوع دفاع و مقاومت را در خانه شهيدان «مهدي و مجيد زين الدين» در سي ويكمين بزرگداشت هفته دفاع مقدس رونمايي مي كند. اين طرح با هدف ارج نهادن به والدين شهدا به عنوان ميراث داران شهيدان و بهره مندي از فضاي معنوي خانه هاي شهدا و ايجاد زمينه انس بيشتر با خانواده شهدا در دست اجرا قرار دارد.
بر اين اساس و طي ابلاغ بنياد حفظ آثار، به ادارات كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس ساير استان ها، مراسم رونمايي از كتاب هاي دفاع مقدس در خانه شهيدان هر استان نيز برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14