(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26 شهریور 1390- شماره 20025

بررسي عمليات شمال غرب كشور
گفت وگوي اختصاصي كيهان با سردار اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه(ع)



بررسي عمليات شمال غرب كشور
گفت وگوي اختصاصي كيهان با سردار اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه(ع)

پشت پرده حمايت آمريكا و اسرائيل از تروريست هاي پژاك

چندماهي است كه رزمندگان نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شمال غرب كشور مشغول عمليات عليه گروهك تروريستي «پژاك» هستند و تاكنون توانسته اند ضربات مهلكي را بر اين گروهك كه از حمايت آمريكا و رژيم صهيونيستي نيز برخوردار است، وارد كنند. طبق اخبار رسيده به كيهان در اين عمليات بيش از 100 عضو پژاك به هلاكت رسيده و چندين برابر اين تعداد زخمي شده اند. درخواست آتش بس از سوي پژاك كه اخيرا مطرح شد، به خوبي گوياي استيصال و در تنگنا قرار گرفتن آنهاست.
البته در اين مسير پر افتخار، تعدادي از رزمندگان نيروي زميني به فيض عظماي شهادت نايل شده اند. رزمندگاني از نسل قديم سپاه همچون سردار جان نثاري و محمدجعفر خاني در كنار جوانان برومندي كه سال هاي زيادي از حضورشان در سپاه نمي گذشت اما در همين مدت به درجه اي از خلوص و پاكي رسيدند كه لايق شهادت شدند تا ثابت كنند در روزگار مادي زده امروز نيز مي توان آسماني شد، فقط بايد طالب و سالك بود.
با تشكر از مساعدت مجموعه روابط عمومي نيروي زميني كه در تهيه اين مصاحبه ياري نمودند، آنچه در ادامه مي خوانيد گفت وگوي اختصاصي كيهان با سردار محمدتقي اصانلو، فرمانده قرارگاه عملياتي حمزه(ع) (شمال غرب) درباره جوانب گوناگون اين عمليات، شناخت گروهك تروريستي پژاك و روابط پيدا و پنهان اين گروهك با دشمنان تابلودار نظام جمهوري اسلامي است.
سرويس سياسي
¤ لطفاً در مورد موقعيت جغرافيايي منطقه عملياتي شمالغرب و اهميت استراتژيكي آن توضيح بفرماييد؟
- موقعيت جغرافيايي شمال غرب كشور ويژگي خاص خود را دارد. مرزهاي طولاني همراه با كوهستاني بودن، طبيعت خشن و صعب العبور، اتصال ژئوپلتيكي مناطق قومي ايران، تركيه، عراق و حتي سوريه كه امكان هم پوشاني بين گروههاي معارض در سطح منطقه را فراهم مي سازد، مجموعاً بر پيچيدگي صحنه نبرد افزوده است. به عبارتي مي توان گفت: وجود ناهمواري ها ، كوه ها، جنگل ها، رودها و خط سير مرزها امكان انجام عمليات تروريستي، تعقيب و گريز و استتار را براي آنها فراهم مي كند.
¤ ماهيت گروه پژاك چيست؟بفرماييد اين گروه چگونه شكل گرفت؟
گروه تروريستي پژاك محصول خطاي راهبردي برخي جريان هاي راديكال كردي منطقه بود كه فكر مي كردند بعد از حمله آمريكا به عراق و اشغال اين كشور، ترتيبات امنيتي منطقه به سود آنها متحول شده است. آنها با چراغ سبز آمريكا و صهيونيسم، گروهك مزبور را با رويكرد ايجاد رعب و وحشت در منطقه و اختلال در بخشي از محيط امنيتي ايران در سال 2005 فعال نمودند. غافل از اينكه جمهوري اسلامي با اقتدار كامل، تراز امنيتي منطقه را مديريت مي نمود. در چنين شرايطي اين گروهك با انشعاب از حزب كارگران كردستان تركيه معروف به «پ.ك.ك» جهت خوش خدمتي به آمريكا شروع به كار تروريستي عليه شهروندان ايراني نمود. آنها فكر مي كردند، با متمايز نمودن مأموريت خود از پ.ك.ك ملاحظاتي كه آمريكا نسبت به پ.ك.ك دارد، نسبت به آنها نخواهد داشت و اين طور هم شد. ولي در صحنه عمل نتيجه عكس را گرفتند، چون اولاً سرسپرده بودن آنها به سرويس هاي غربي و صهيونيست ها ، موجب شد نتوانند حداقلي از پايگاه اجتماعي بين مردم كرد منطقه براي خود به وجود آورند و ثانياً با افول قدرت منطقه اي آمريكا گرفتاري اين گروه تروريستي نيز مضاعف شد.
¤ انگيزه گروه پژاك در دشمني با جمهوري اسلامي چيست؟ چه اهدافي را در كوتاه مدت و بلند مدت مدنظر دارند؟
بسياري از سركردگان گروهك پژاك كساني بودند كه در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي و دوره جنگ تحميلي با عنوان احزاب معاند كردي در كنار دشمنان انقلاب و از جمله صدام حسين توانستند سال ها بخشي از منطقه را دچار ناامني نمايند و خود را نماينده كردها معرفي مي كردند، ولي بعد از پايان جنگ تحميلي اينها با اقتدار و مشروعيت ملي ، منطقه اي و بين المللي جمهوري اسلامي مواجه شدند و در نتيجه صحنه را ترك و مجبور به فرار شدند. امروزه اين فراري ها تحمل همگرايي اقوام ايراني، بخصوص مردم كرد با نظام اسلامي را ندارند، به همين جهت تلاش مي كنند همواره اين فرايندها را مختل نمايند. يعني ايجاد اختلال در نظام امنيتي شمال غرب كشور از اهداف كوتاه مدت و در نهايت كسب اعتماد قدرت هاي غربي از جمله آمريكا از اهداف بلند مدت آنهاست. آنها مي خواهند در محيط امنيتي منطقه مطرح شوند تا سرمايه گذاري امنيتي روي آنها از طرف غرب بيشتر شود. آنها با ترفند مخالفت با جمهوري اسلامي مبالغ هنگفتي را از مخالفان نظام اسلامي مي گيرند و براي خود در كشورهاي اروپايي سرمايه گذاري مي كنند و هر از چند گاهي مصاحبه اي مي كنند كه خوشايند آمريكا و صهيونيستها باشد و از سويي جوانان فريب خورده به خاطر اهداف شوم آنها فدا شوند.
¤ با توجه به طولاني شدن عمليات سركوب اشرار در شمال غرب ارزيابي شما از توان نظامي گروه پژاك چيست؟
با اينكه گروه تروريستي پژاك در چندين سال اخير توانسته است با بهره مندي از حضور نظامي آمريكا در عراق و همچنين ارتباط با رژيم صهيونستي و امكانات موجود در اقليم كردستان عراق و پ.ك.ك، خود را در سطح پيچيده اي مسلح نمايند، ولي عمليات هاي دلاور مردان سپاه، ضربه سنگيني بر پيكره آنها وارد نموده است. امروزه اشراف اطلاعاتي كه بر صحنه داريم، كاملاً نمايان است كه بخش عملياتي و نظامي اين گروه در حال فروپاشي است و بنا به اظهار مسئول اول اجرايي پ.ك.ك در حال حاضر تشكيلات K.P.H كه توان نظامي اصلي پ.ك.ك است به همراه پژاك در حال جنگ است كه تلفات سنگيني بر هر دو وارد شده است.
¤ ارتباط ساير گروه هاي معاند از جمله پ.ك.ك با گروهك پژاك چيست؟
- بدون شك برخي از گروههاي معاند جمهوري اسلامي با گروهك پژاك ارتباط سازماني دارند و برخي هم همكاري تنگاتنگي با آنها مي كنند. بسياري از فراريان خارج نشين دل به اقدامات تروريستي اين گروهك بسته اند و احساس مي كنند ايجاد مشكل، جمهوري اسلامي را تضعيف خواهد كرد. در مورد ارتباط پ.ك.ك چنان كه ذكر شد انشعاب اوليه اين گروه از پ.ك.ك بوده است يعني الان هم تصميمات كلان اين گروهك از طرف گروه تروريستي پ.ك.ك گرفته مي شود. در واقع از محيط امنيتي پ.ك.ك بيشترين بهره را در رشد خود مي گيرند. اگر فشارهاي نظامي و امنيتي بر پژاك فوق العاده سنگين شود، احتمال ادغام دوباره اينها با گروهك پ.ك.ك وجود دارد. چون اين گروهك در ايران به غير از اقدام تروريستي، كاركرد ديگري ندارد. اگر اين فرصت از آنها گرفته شود، عملاً ناكارا خواهند شد.
¤ دستاوردهاي عملياتي اخير سپاه عليه اشرار در منطقه شمال غرب را چگونه ارزيابي مي نماييد؟
-اين عمليات در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي دستاوردهايي براي جمهوري اسلامي ايران داشته است. در سطح ملي اقتدار نيروهاي مسلح را در ايجاد امنيت ملي در اقصي نقاط كشور نشان داد و همچنين درس عبرتي به اشرار مسلحي شد كه قصد دارند بنيادهاي امنيتي كشور را لرزان نشان دهند. در سطح منطقه اي و بين المللي هم عمليات سپاه پيام خاص خود را داشت كه در آينده قابل بحث است. مهم ترين آن اين بود كه قابليت هاي نظامي - دفاعي جمهوري اسلامي ايران اين امكان را فراهم مي سازد كه در ايجاد نظام امنيتي منطقه نقش محوري را ايفا نمايد.
¤ در خصوص تلفات گروهك پژاك آخرين خبر چيست؟
- در عمليات پاكسازي اين گروهك تاكنون دهها نفر از اعضاي آن به هلاكت رسيده و زخمي شده، تعدادي از آنها دستگير شدند و پايگاهها و مقرهاي مهم آنها به دست رزمندگان اسلام منهدم شده است، عملاً اين گروهك در يك آشفتگي بي سابقه اي به سر مي برد و خسارات جبران ناپذيري را متحمل شده است.
¤ بفرماييد سلسله عمليات در شمال غرب تا چه زماني ادامه خواهد يافت؟
- تا زماني كه امنيت پايدار در اين منطقه بوجود نيامده سلسله عمليات ها ادامه خواهد يافت. از طرفي دستاوردهايي كه در عمليات اخير براي كشور حاصل شده با قاطعيت آن را حفظ و گسترش خواهيم داد و اجازه نخواهيم داد اين گروهك بتواند لانه اي براي خود در منطقه ايجاد كند. مهم تر از آن چون عزم و اراده ملي مانند هميشه پشتيبان جدي رزمندگان اسلام است و مطالبه جدي دارند كه تا پاك سازي اشرار در منطقه بر اين عمليات ها ادامه دهند به همين جهت سپاه پاسداران به اين مطالبه ملي پاسخ شايسته خواهد داد.
¤ تحليل جنابعالي از همزماني عمليات تركيه عليه پ.ك.ك و ايران عليه پژاك چيست؟
-ارتباطي بين عمليات ايران با عمليات تركيه وجود ندارد، هر كدام از دو كشور بر حسب اقتضائات محيط محلي، ملي و منطقه اي تصميم خود را گرفته اند. اما اين هم زماني بين اقدام دو كشور، كاملاً بي معني هم نيست، اين هم زماني نشان مي دهد درك مشترك از تهديد و محيط آن، بين ايران و تركيه وجود دارد.
¤ همان گونه كه مستحضريد، همزمان با عمليات نظامي عليه پژاك، مذاكرات سياسي نيز در جريان مي باشد، لطفاً علت آن را بيان فرماييد.
- مبنا و الگوي رفتاري نظام جمهوري اسلامي، منبعث از دين مبين اسلام است. ما معتقديم با دشمن بايد با قاطعيت برخورد كرد و در عين حال معتقديم كه اگر دشمن به خطاي خود پي برد و پشيمان شد، فرصت اصلاح به آن داده شود. در مورد پژاك هم اين الگو كاملاً صدق مي كند. ما در برخورد سخت با آنها هيچ موقع كوتاهي نخواهيم كرد و تا برقراري امنيت كامل در منطقه به وظيفه خود عمل خواهيم كرد.
¤ شروط ايران در اين مذاكرات چيست؟
- بخشي از شروط فعلي ايران نسبت به اين گروهك، خروج از مناطق مرزي و حتي مرزهاي پيراموني ايران، توقف دايمي عمليات تروريستي عليه شهروندان ايراني، شروع فرآيند خلع سلاح، پرهيز از جرايم سازمان يافته، خارج شدن از دايره نفوذ آمريكا و رژيم صهيونيستي است.
¤ چه انتظاري از دولت اقليم كردستان عراق براي محدود كردن فعاليت اشرار و گروهكهاي معاند نظام مي رود؟ آيا همكاري هايي در اين زمينه وجود داشته است؟
اقليم كردستان عراق همواره از ظرفيت هاي اقتصادي، سياسي و حتي امنيتي جمهوري اسلامي ايران منتفع شده است. روابط جمهوري اسلامي ايران با مقامات و مردم اقليم در سطح قابل قبولي است. امّا متأسفانه اقليم كردستان عراق، مطالبات بر حق جمهوري اسلامي را در حدي كه انتظار مي رفت، برآورده نكرده است. ما به مقامات اداري (دولت اقليم) يادآوري مي كنيم كه تبديل شدن به مأمن پژاك و پ.ك.ك با منافع عمومي اين اقليم كاملاً در تضاد است و آنها را از فرصت هاي ژئوپلتيكي و منطقه اي محروم خواهد كرد و براي استقرار رسمي دولت عراق در مرز آماده هرگونه كمك و همكاري با دولت دوست هستيم.
¤ استقبال مردم بومي منطقه از حضور سپاه در منطقه چگونه بوده است؟
- مردم بومي منطقه تجربه شرارت هاي حزب منحله دموكرات و گروهك ملحد كومله را در دهه اول انقلاب اسلامي دارند. آنها به اين يقين رسيده اند كه اين گونه جريانات و يا تشكلات، از جمله پژاك، بيشتر از آنكه به فكر مردم منطقه باشند، به دنبال منافع گروهي و همچنين منافع استكبار جهاني هستند. براي نمونه پژاك در عرض چند سال اخير، جان 1200 نفر از مردم بي گناه منطقه را از طريق عمليات تروريستي گرفته است و از طرفي با ايجاد ناامني در منطقه شمال غرب كشور، ضربه سنگيني به رفاه و توسعه همه جانبه آن زده است. به همين جهت مردم بومي منطقه از حضور مقتدر سپاه پاسداران استقبال مي كنند، بلكه نيروهاي داوطلب مردمي در كنار نيروهاي مسلح قرار دارند و عمده اين عملياتها به صورت تلفيقي با نيروهاي بومي منطقه صورت گرفته است.
¤ برنامه بلندمدت سپاه در تأمين امنيت پايدار در مناطق شمال غرب چيست؟
- توسعه امنيت پايدار از طريق توجه به زيرساختهاي آن، يعني نگاه همه جانبه به مسايل اين مناطق از قبيل مسايل اجتماعي- اقتصادي، توجه و بهره مندي از ظرفيت هاي بومي و محلي در تأمين امنيت، ايجاد و تقويت نظام امنيتي مشاركتي بين كشورهاي منطقه كه درگير مسائل تروريستي در اين حوزه هستند، از جمله بين ايران، تركيه، عراق و سوريه، و در نهايت تكميل پازل امنيت شمال غرب كشور از طريق پيوند سه عنصر مذكور، يعني توسعه همه جانبه منطقه اي و فعال سازي ظرفيت هاي بومي با نظام امنيتي مشاركت جو در سطح چند كشور، از اهداف ميان مدت و بلندمدت سپاه محسوب مي شود.
¤ اخيراً برخي تحركات مرموز سياسي به بهانه خشك شدن درياچه اروميه در سطح استان آذربايجان غربي مشاهده مي شود، به نظر شما اين گونه حوادث و تحركات مي تواند تأثيري بر عمليات سپاه داشته باشد؟
- خير، اينها دو مقوله جداگانه است؛ مبارزه با اشرار و تروريستها خواست ملي است و هيچ عاملي نمي تواند آن را تحت تأثير قرار دهد. مسأله خشك شدن درياچه اروميه يك چالش زيست محيطي است كه دغدغه بسياري از اهالي استان هاي همجوار مي باشد. دولت جمهوري اسلامي هم ضمن توجه به اين دغدغه، مصمم است اين مشكل زيست محيطي را به سرعت حل كند. در اين بين گروههاي قوم گرا و رسانه هاي آنها تلاش مي كنند ماهيت قضيه را سياسي نمايند، امري كه نياز به تدبير صحيح مسئولان كشوري و استاني دارد تا فرصت سوء استفاده را از آنها بگيرد. لازم است مردم عزيز ما بدانند عملاً آبي از منطقه كم نشده بلكه مقدار آبي كه از طريق رودخانه هاي مختلف وارد درياچه اروميه مي شدند در قالب سدهاي متعدد در دو استان آذربايجان غربي و شرقي مورد بهره برداري عموم مردم قرار گرفته و هزاران هكتار از زمينهاي كشاورزي و باير منطقه تحت پوشش آبياري تحت فشار قرار گرفته كه در كل معيشت مردم تأثير مستقيم دارد. ولي با توجه به پتانسيل بسيار ارزشمند رودخانه ارس، دولت تصميم گرفته تا از طريق انتقال قسمتي از آب رودخانه مزبور مشكل را حل كند ولي اين گونه كارها زمان بر است و مردم عزيز نبايد اجازه دهند عده اي با جنجال مشكل ايجاد كنند. سؤالي كه مي توان مطرح كرد اينكه آيا مردم نقده و روستاهاي اطراف آن راضي هستند آب سد حسنلو به درياچه برود؟ در حالي كه بعد از احداث سدّ، هزاران كيلومتر مربع از زمينهاي مردم زير كشت آبي رفته اند؛ البته كارشناسان مسئول بايد در اين خصوص مردم را در جريان قرار دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14