(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 شهریور 1390- شماره 20027

شهرداري اهواز فارسي را پاس بدارد
بهره برداري از رصدخانه تخصصي نجوم در اصفهان
معاون وزير راه و شهرسازي: 90كيلومتر از راه آهن غرب كشور امسال به بهره برداري مي رسد
ايران در كيهان
دوره پيش دبستاني در يزد دو ساله مي شود
برگزاري كنفرانس علمي نجوم نوجوانان گلستان در كلاله
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه: برخي وبلاگ هاي خبري اخلاق رسانه اي را رعايت نمي كنند
در مهرماه انجام مي شود افتتاح سيستم لايتينگ فرودگاه تبريز
سند خانه هاي وكالتي در سمنان به نام خريدار منتقل مي شود
روستاي 1500 ساله نجم آباد البرز، ستاره اي خاموش
پرورش 20 گونه ماهي زينتي در جهاد دانشگاهي مازندران
انتصابات جديد در شهرستانها



شهرداري اهواز فارسي را پاس بدارد

شايد چند سال پيش كه به بهانه بازسازي سينماهاي فرسوده اهواز، نام آنها نيز تغيير كرد و نام سينما فلسطين با ترفندي به نام سينما بهمن تغيير يافت. تستي بود براي آزمايش ميزان حساسيت مردم و مسئولان و دلسوزان فرهنگي اين ديار. البته در قدم اول به جاي فلسطين، بهمن را جايگزين مي كنند كه اگر كسي هم معترض شد، بگويند كه اين آقا شما با بهمن، اين ماه پرافتخار مشكل داريد؟ كه متأسفانه به همين مقدار هم اعتراض نشد. شايد هم از نظر نيروهاي ارزشي، سينما جايگاه مهمي ندارد و نبايد اين قدر موضوع را بزرگ كرد!...
اما آن قدم اول و تست اوليه بود و كم كم كار به جايي رسيد كه در مركز شهر اهواز، اين كلان شهر كه بايستي به پاس خدماتش به اين مرز و بوم، مركز فرهنگي كشور باشد؛ تابلويي به نام TAXI 7HOUSE بالا مي رود و اين نام تجاري كه معلوم نيست در اداره ثبت كدام جمهوري اسلامي ثبت شده و مجوز گرفته، بدون حتي ترجمه فارسي بر روي صدها دستگاه تاكسي خودنمايي مي كند و با پوزخندي ملايم غيرتمندان عرصه فرهنگ و ادب را به تمسخر مي گيرد و پس از گذشت چند ماه كه اينجانب به رسانه ملي و بعضي دلسوزان فرهنگي مطلب را گوشزد كردم، متأسفانه تا به حال هيچ عكس العملي از هيچ مقامي ديده نشد و حتي دريغ از انعكاس آن از صدا و سيماي خوزستان.
از اين مطلب استفاده مي كنم و به مسئولان امر، مخصوصاً استاندار، شهردار و مؤسسه نشر آثار دفاع مقدس تذكر مي دهم تا زماني كه جاي موزه بزرگ دفاع مقدس در اين كلان شهر خالي است و آثار خاصي از هشت سال پايمردي در اين كلان شهر كه محل عبور و تردد صدها هزار شهيد و رزمنده بوده است به چشم نمي خورد، منتظر بدتر از اينها بايد بود؛ چرا كه نور و ظلمت دركنار هم نخواهند بود.
حسن علائي- اهواز

 



بهره برداري از رصدخانه تخصصي نجوم در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
شهردار منطقه6 اصفهان از احداث و بهره برداري نخستين رصدخانه تخصصي نجوم ويژه عموم در اين شهر خبرداد.
محلوجي با اشاره به اين كه تعداد انگشت شماري رصدخانه در استان اصفهان وجود دارد كه امكان استفاده عموم از آنها مقدور نيست، گفت: علوم نجوم يكي از علوم جذاب و پرمخاطب است از اين رو براساس بررسي هاي انجام شده رصدخانه تخصصي ويژه عموم با پيشرفته ترين و مجهزترين امكانات در محدوده منطقه6 احداث شده است.
وي افزود: اين رصدخانه با اعتباري بالغ بر 250 ميليون ريال در خانه علوم احداث شده است و بزودي تكميل و به بهره برداري مي رسد.

 



معاون وزير راه و شهرسازي: 90كيلومتر از راه آهن غرب كشور امسال به بهره برداري مي رسد

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: 90كيلومتر از راه آهن غرب كشور امسال به بهره برداري مي رسد.
احمد صادقي در بازديد از پروژه راه آهن نهاوند- كرمانشاه كه به منظور بررسي مشكلات و وضعيت آن انجام شد، افزود: طول محور راه آهن غرب كشور 537 كيلومتر است كه با 10هزار ميليارد ريال اعتبار در دست اجرا قرار دارد و امسال 90كيلومتر آن تكميل و افتتاح مي شود.
وي ادامه داد: سالانه 500كيلومتر راه آهن در كشور ايجاد مي شود و در حال حاضر نيز 7500 كيلومتر خط آهن در دست احداث داريم و براي ساخت راه ريلي در سال 700ميليارد تومان اعتبار هزينه مي شود.
صادقي با اشاره به ديگر پروژه هاي راه سازي كشور يادآور شد: 9هزار كيلومتر راه اصلي در كشور در حال اجراست كه 5هزار كيلومتر آن در سال جاري به اتمام مي رسد. همچنين از 2200 كيلومتر آزادراه در دست احداث با هزينه 170ميليارد تومان، 550كيلومتر امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: 5هزار كيلومتر نيز بزرگراه در حال اجرا داريم كه در سال 90 به ميزان 1500كيلومتر آن افتتاح خواهد شد و 700ميليارد تومان هزينه در برخواهد داشت.
در اين بازديد مهدي سنايي، نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي گفت: طول محور راه آهن نهاوند به كرمانشاه 47كيلومتر است كه 27كيلومتر آن تا پايان سال جاري و مابقي آن نيز خرداد ماه سال 91 تكميل شده و به بهره برداري مي رسد.
وي افزود: راه آهن نهاوند از فيروزان به كرمانشاه و بعد به مرز خسروي نزديك كشور عراق متصل مي شود و بهره برداري كامل اين پروژه، باعث رونق تبادلات اقتصادي، اجتماعي و گردشگري ميان ايران و عراق و كشورهاي ديگر واقع در حاشيه اين خط آهن خواهد شد.

 



ايران در كيهان

همكاري 500 پليس افتخاري
نائين- خبرنگاركيهان: باتوجه به وسعت شهرستان نائين، گستردگي مأموريت ها و كمبود نيرو و امكانات نيروي انتظامي در راستاي پيشگيري و مهار تخلفات و جرائم، طرح پليس افتخاري براي اولين بار در سطح شهرستان نائين اجرا شد.
فرمانده نيروي انتظامي نائين در اين ارتباط گفت: هدف از اين طرح برقراري نظم و امنيت با استفاده از نيروهاي مردمي است. سرهنگ محمدعلي يوسلياني افزود: در شهرستان نائين تعداد 500نفر از شهروندان شناسايي شده اند كه به عنوان پليس افتخاري با نيروي انتظامي همكاري مي كنند و نتيجه اي كه از اين همكاري تاكنون حاصل شده، افزايش 40درصدي حل و فصل دعاوي و پرونده هايي است كه به مراجع قضايي ارسال نشده و خوشبختانه بين مردم اصلاح صورت گرفته است.
ايجاد 8هزار شغل
گرگان- خبرنگاركيهان: معاون برنامه ريزي استاندار گلستان از يك هزار و 700ميليارد تومان طرح صنعتي و 300ميليارد تومان طرح آمايش در استان خبر داد و تصريح كرد: با عملياتي شدن اين طرح زمينه اشتغال 8هزار و 500نفر فراهم مي شود كه تاكنون پيشرفت فيزيكي 10درصدي داشته است.
رضا غلامي در جمع مديران شهرستان گرگان افزود: اولين هتل پنج ستاره گلستان تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
بهره برداري از 16طرح كشاورزي
كاشان- خبرنگاركيهان: مدير جهاد كشاورزي كاشان از افتتاح 16 طرح كشاورزي در اين شهرستان خبر داد. جواد امان پور گفت: اين 16 طرح شامل 7مورد مرمت و بازسازي قنوات، مرمت و بازسازي چشمه سليمانيه در فين، لوله گذاري آب كشاورزي به طول دو هزار و 100متر، احداث استخر تنظيم آب كشاورزي و بهسازي كانال هاي آبياري عمومي است.
وي، هزينه مرمت و بازسازي چشمه سليمانيه و 7رشته قنات بازسازي شده را بالغ بر 976 ميليون ريال از محل امتيازات استاني و خودياري ذكر كرد و افزود: چشمه سليمانيه با 10هزار بهره بردار و حدود 1500هكتار از اراضي، كشاورزي منطقه فين را تحت پوشش دارد.
مرمت خانه مددجويان
شهركرد- خبرنگاركيهان: مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان چهارمحال و بختياري گفت: امسال 5ميليارد و 250ميليون ريال براي تعميرات مسكن مددجويي در استان اختصاص يافته است.
وي با اشاره به اين كه امسال تاكنون بيش از 700مورد تعمير مسكن براي خانواده هاي مددجو انجام شده، خاطرنشان كرد: منازل يك هزار خانوار مددجو نيز با استفاده از تسهيلات كميته امداد گازكشي شده است.
اجراي طرح هاي برق رساني
¤ با صرف هزينه اي بالغ بر 5ميليارد ريال 12پروژه برق رساني در شهرستان كوهرنگ اجرا شد.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق استان چهارمحال و بختياري احداث شبكه فشار متوسط و ضعيف جهت برق رساني به 3كارگاه پرورش ماهي، آب معدني زاگرس بختياري در اراضي منصورآباد و برق دار نمودن 250خانوار را از جمله پروژه هاي اجرايي در اين شهرستان عنوان كرد.
برگزاري مسابقات قرآني
اراك- خبرنگاركيهان: هفتمين جشنواره و مسابقات قرآني كانون هاي فرهنگي مساجد استان مركزي در 5رشته با شركت 400نفر در اراك برگزار شد. نفرات برتر اين مسابقات، به رقابت هاي كشوري اعزام خواهند شد.
تدوين طرح نورپردازي
اصفهان خبرنگاركيهان: معاون خدمات شهري شهرداري به بازديد آلن گويي يو، استاد بين المللي نورپردازي از اصفهان اشاره و اضافه كرد: اين كارشناس بين المللي، پيشنهادهايي براي نورپردازي اصفهان طي جلسه مشتركي با نمايندگان معاونت هاي مختلف شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي استان مطرح كرد كه در اين زمينه به جمع بندي رسيديم و مقرر شد طرح جامع نورپردازي اصفهان باتوجه به آثار طبيعي، تاريخي، تفرجگاه ها و معابر شهر تدوين شود.
وي درخصوص نورپردازي ميادين امام(ره) و امام علي(ع) نيز گفت: در نورپردازي اين مكان ها و محور تاريخي اصفهان مباحث مختلفي مطرح شد كه از مهم ترين ايده ها در اين خصوص تغيير نورپردازي در اين مكان ها بر طبق مناسبت هاي ملي و مذهبي است.
برپايي جنگ شهروندي
¤ معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري اصفهان گفت: همزمان با بازگشايي مدارس، مجموعه شهرداري در قالب ستاد مهر، تقويت و تجهيز حمل ونقل عمومي، تزيين نماهاي معابر، مساجد و مراكز آموزشي و محيط هاي شهري، تأكيد بيشتر بر نظافت شهر را در دستور كار خود قرار داده است.
حبيب الله تحويل پور با اشاره به برگزاري جنگ شهروندي در سال تحصيلي جديد اظهار داشت: در اين برنامه از طريق خانه شهروند اتوبوس هاي شهري در مدارس حضور پيدا مي كنند و جشني برپا مي شود همچنين آماده سازي فضاي تبليغي اطراف مدارس با همكاري آموزش وپرورش انجام مي شود.
توسعه فضاي مسجد جامع
اوز- خبرنگاركيهان: امام جمعه اوز گفت: مسجد جامع قديم اين شهر به همت نيكوكاران و تحت نظارت اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لارستان توسعه يافت. حاج شيخ عبدالعزيز قاضي زاده افزود: 700مترمربع در دو طبقه به فضاي بخش مردانه و 256مترمربع در جنب مسجد به بخش زنانه اضافه شده است.
برپايي نمايشگاه دفاع مقدس
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: نمايشگاه كاروان فرهنگي دفاع مقدس با عنوان «با نواي كاروان» با حضور فرماندار و برخي از مسئولان گنبدكاووس و نيز جانشين فرمانده سپاه نينواي استان گلستان در شهر گنبدكاووس آغاز به كار كرد.
اين نمايشگاه كه در سالن «المپيك» شهر گنبدكاووس گشايش يافت، داراي 46 غرفه با موضوعات مختلف «فرهنگي، هنري، ورزشي، علمي، مشاوره و آموزشي، دفاع مقدس، نمايش فيلم و...» است.
افزايش برداشت برنج
پارس آباد مغان- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره جهاد كشاورزي پارس آباد مغان گفت: در سال زراعي جاري بالغ بر دو هزار هكتار از اراضي حاشيه رودخانه ارس به كشت برنج اختصاص يافته است كه نسبت به سال قبل 15 درصد رشد نشان مي دهد.
حسن روحي گفت: ميزان توليد محصول برنج در سال گذشته 3600 تن بوده و پيش بيني مي شود امسال اين رقم به بيش از چهار هزار تن افزايش يابد.

 



دوره پيش دبستاني در يزد دو ساله مي شود

يزد- خبرنگار كيهان:
كارشناس مسئول پيش دبستاني اداره آموزش و پرورش استان يزد گفت: دوره پيش دبستاني در استان از آغاز سال تحصيلي جديد دو ساله مي شود.
مهين قربان رضايي در اين باره افزود: اين دوره دو ساله به نحوي است كه نوآموزان در دو گروه چهار و پنج ساله به تحصيل مشغول مي شوند.
وي افزود: حضور كودكان چهار ساله در اين دوره آموزشي اختياري است و بهره مندي نوآموزان پنج ساله از آموزش هاي پيش دبستاني مورد تاكيد است.
قربان رضايي محتواي آموزشي كودكان پيش دبستاني را انس با قرآن كريم، قصه، شعر و سرود، بازي، نقاشي، نمايش خلاق، بحث و گفت وگو، مشاهده، آزمايش، گردش علمي و آشنايي كودكان با نحوه استفاده از فناوري روز اعلام كرد.
وي يادآور شد: پرورش مهارت هاي جسمي حركتي، روحيه و رفتار عاطفي، مهارت هاي ذهني، صفات اخلاقي و ارزش هاي اسلامي همچنين پرورش علايق مذهبي و انس با قرآن از مهم ترين اهداف اجراي اين فعاليت ها است.
كارشناس مسئول پيش دبستاني اداره كل آموزش و پرورش استان يزد همچنين در مورد نرخ شهريه كلاس هاي پيش دبستاني بيان كرد: با توجه به برآورد مالي و اعتبار مورد نياز براي تامين فضا، تجهيزات و محتواي آموزشي، تلاش شده نرخي متعادل براي مناطق شهري و روستايي در نظر گرفته شود.

 



برگزاري كنفرانس علمي نجوم نوجوانان گلستان در كلاله

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
نخستين كنفرانس علمي اعضاي مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان هاي استان گلستان در سرسراي اجتماعات كانون پرورش فكري كلاله برگزارشد.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان كلاله در حاشيه اين كنفرانس علمي افزود: دراين كنفرانس 50 نفر از پسران عضو مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان هاي استان گلستان شركت داشتند.
زينب سنچولي افزود: دراين كنفرانس محققان نوجوان، مطالب و يافته هاي خود را پيرامون ويژگي هاي پيدايش و رصد ستارگان همچنين كاربرد ابزارآلات اوليه و ابتدايي تا پيشرفته امروزي كه براي رصد و مطالعه ستارگان مورد بهره برداري قرارگرفته اند را تشريح كردند.
وي گفت: بخشي از اين نشست به ارائه اخبار و اطلاعات جديد درعرصه نجوم و ستاره شناسي اختصاص داشت كه به وسيله مربيان و نوجوانان شركت كننده مورد بررسي و ارزيابي قرارگرفت.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كلاله خاطرنشان كرد: در كنفرانس نجوم نوجوانان گلستان دراين شهرستان، همچنين فيلم هاي مرتبط با يافته هاي علمي دنياي نجوم و ستاره شناسي براي شركت كنندگان به نمايش گذاشته شد.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه: برخي وبلاگ هاي خبري اخلاق رسانه اي را رعايت نمي كنند

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
برخي وبلاگ هاي خبري كه به سرعت و به آساني ايجاد مي شوند، اخلاق رسانه اي را رعايت نمي كنند و به نشر اكاذيب و تهمت به شخصيت ها و مسئولان مي پردازند.
اين مطلب را حجت الاسلام والمسلمين محمد آفتابي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه بيان داشت و گفت: طبق آموزه هاي ديني و اعتقادي، حفظ حرمت مسلمان واجب است، اما متأسفانه در اين وبلاگ ها به افراد توهين مي شود. وي در ادامه با بيان اينكه فعاليت اين وبلاگ ها بر روند توسعه استان كرمانشاه تأثير منفي مي گذارد اظهار داشت: فعاليت وبلاگ هاي خبري كه ترور شخصيت مي كنند بر چهره فرهنگي استان هم تأثير منفي گذاشته و افرادي كه از بيرون استان اين فضا را مشاهده مي كنند ممكن است ديدشان نسبت به استان تحت تأثير قرار گيرد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه از مردم و مسئولان خواست به مطالب منعكس شده در اين وبلاگ ها توجهي نداشته باشند و اخبار مورد نظرشان را از رسانه هاي معتبر دريافت كنند.
حجت الاسلام محمد آفتابي در خاتمه بر فرهنگ سازي به منظور جلوگيري از فعاليت نامناسب اين وبلاگ ها و اصلاح روند كاري آنها تأكيد كرد.

 



در مهرماه انجام مي شود افتتاح سيستم لايتينگ فرودگاه تبريز

تبريز- خبرنگاركيهان:
طرح جامع فرودگاه ها، در مجموعه فرودگاه هاي پرترافيك كشور، انجام مي شود.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور، در تبريز با اعلام مطلب فوق گفت: اين طرح در 9 فرودگاه مورد نظر، انجام مي گردد.
«محسن اسماعيلي» كه در مراسم افتتاح آزمايشي باند دوم فرودگاه بين المللي تبريز سخن مي گفت، تاكيد كرد: به دنبال بهينه سازي به روز فرودگاه ها مي باشيم و در اين راه، برنامه ريزي و سرمايه گذاري مي شود.
وي افزود: سيستم لايتينگ باند دوم فرودگاه تبريز تا اوايل مهرماه امسال و با حضور وزير راه و ترابري، به بهره برداري مي رسد.
باند دوم فرودگاه بين المللي تبريز 4200 متر طول و 45 متر عرض دارد و براي آن 90كيلومتر كابل گذاري و 20 كيلومتر كانال كشي صورت گرفته است.
علاوه بر آن، پروژه LAN ترمينال فرودگاه نصب و در حال اجرا است.

 



سند خانه هاي وكالتي در سمنان به نام خريدار منتقل مي شود

سمنان- خبرنگاركيهان:
مشتريان بانك مسكن كه واحدهاي مسكوني خود را به صورت وكالتي خريداري كرده اند درصورت نداشتن بدهي معوق، بدون واريز درصدي از مانده بدهي مي توانند با مراجعه به شعب اين بانك در استان سمنان نسبت به انتقال مانده بدهي و تنظيم سند مالكيت وثايق به نام خود اقدام كنند.
مدير شعب بانك مسكن استان سمنان با اعلام اين خبر گفت: اين تصميم هيئت مديره بانك مسكن فقط از تاريخ 24شهريور ماه تا 24آبان ماه سال جاري مصادف با عيد غدير خم قابليت اجرايي دارد.
محمود لطف الله پور گفت: براساس مصوبات بانك مسكن افرادي كه از وام خريد مسكن به نام غير براي خريد واحد مسكوني استفاده مي كنند با بازپرداخت حداقل 10درصد كل اقساط نسبت به تغيير وام به نام خود اقدام كنند ولي با مصوبه جديد اين دسته از مشتريان مي توانند بدون واريز درصدي از مانده بدهي نسبت به انتقال ملك به نام خود اقدام كنند.
وي تصريح كرد: تمامي مشتريان بانك مسكن كه از تسهيلات با سپرده و بدون سپرده خريد واحد مسكوني اين بانك به صورت وكالتي استفاده كرده و يا واحد مسكوني در رهن بانك را به صورت وكالتي خريداري كرده اند در صورت نداشتن بدهي معوق تا 24 آبان ماه سال جاري فرصت دارند واحد مسكوني را به نام خود انتقال دهند.
وي بيان كرد: بدهكاراني كه از تاريخ 24 شهريورماه تا 24آبان ماه سال جاري مبادرت به تسويه بدهي خود كنند از پرداخت 6درصد خسارت تأخير تاديه معاف مي شوند.

 



روستاي 1500 ساله نجم آباد البرز، ستاره اي خاموش

روستاي نجم آباد كه مركز دهستاني به همين نام در شهرستان نظرآباد است با جمعيت بالغ بر
6 هزار نفر قديمي ترين روستاي مسكوني اين شهرستان و از دهستان هاي بزرگ استان البرز به شمار مي رود.
نجم آباد كه تا 40 سال پيش مركز دهستاني بوده و نظرآباد از توابع آن به شمار مي رفته در جلگه معتدل خوش آب و هوايي واقع شده به طوري كه خاك آن براي كشاورزي بسيار مناسب است، انگور و هندوانه اين منطقه معروف است و از نظر توليد گندم در شهرستان نظرآباد و ساوجبلاغ در رديف اول قرار دارد و يكي از برترين هاي استان البرز به حساب مي آيد.
بنا به درخواست چندتن از اهالي روستاي نجم آباد به اين منطقه رفتم تا از نزديك با مشكلات ساكنان آنجا آشنا شوم؛ به گفته اعضاي شوراي نجم آباد، بارها از برخي مسئولان استان براي پيگيري مشكلات اين روستا دعوت شده ولي تاكنون كاري درخصوص عمران و آباداني آن انجام نشده است.
يكي از ساكنان اين روستا درباره وضعيت نجم آباد مي گويد: مردم با وجود همه محروميت ها در اين روستا زندگي مي كنند و مهاجرت نكرده اند به همين دليل از مسئولان مي خواهيم جلساتي را با اهالي براي شناخت و حل و فصل برخي مشكلات از جمله زمين هاي آنها و موقوفات اين روستا برگزار كنند.
وي كه تمايلي به معرفي خودش ندارد با تاكيد بر اينكه توجه به روستاها براي جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها ضروري است؛ معتقد است برخورداري از راه مناسب، فضاهاي فرهنگي، آموزشي و خدمات زيرساختاري از جمله خواسته هاي مردم اين روستا است.
اين روستايي مي گويد: سال هاست كه شعارها و وعده هاي متعددي براي حل مشكلات عديده روستاهاي شهرستان كرج از سوي مسئولان دستگاه هاي اجرايي داده مي شود اما عملا اقلام خاصي صورت نمي گيرد.
وي با يادآوري مهاجرت بي رويه روستاييان كرج به شهرها مي افزايد: جوانان روستايي نجم آباد حتي از داشتن يك زمين خاكي و حداقل امكانات ضروري محروم هستند كه اين امر سبب ترغيب روستاييان به مهاجرت به شهرها مي شود و ما شاهد هستيم كه سالانه 50 خانواده از اين روستا به شهرهاي مجاور مهاجرت مي كنند.
روستايي اهل نجم آباد مي گويد: چطور مي توان بدون ايجاد امكانات اوليه زندگي در روستاها با وضعيت موجود از مهاجرت جوانان روستايي جلوگيري كرد.
يكي ديگر از ساكنان نجم آباد در گفت وگو با خبرنگار كيهان افزود: بانكي در اين اطراف براي ارائه خدمات پولي و اقتصادي به مردم وجود ندارد، مردم اين روستا براي جزئي ترين كارهاي اقتصادي خود نظير پرداخت قبوض آب، برق و گاز بايد مسيري طولاني حدود 17كيلومتر را به منطقه نظرآباد طي كنند.
وي، وضعيت اشتغال در اين روستا را بسيار نامناسب ارزيابي كرد و علت اصلي مهاجرت جوانان را بيكاري مي داند و معتقد است: فاصله كم روستاها از شهرها به طور معمول بايد باعث برخورداري بيشتر آنها از امكانات رفاهي باشد، اما به رغم فاصله كم روستاي نجم آباد به نظرآباد، مردم اين ديار با مشكل نبود فرصت هاي شغلي، بيكاري و درآمد پايين دست و پنجه نرم مي كند.
گفتند و ما هم فقط شنيديم و ديديم كه چگونه بي توجهي، روستايي را نشانه مي رود كه با وجود تنگنا ها هنوز نفس مي كشد، هنوز هرچند به سختي، اما به روي پاهاي خود ايستاده است، اما صد حيف كه دراين مقال توان پرداختن به اندكي از گلايه هاي مردم وجود داشت.
فرزانه سيداسحاقي- خبرنگار كيهان در كرج

 



پرورش 20 گونه ماهي زينتي در جهاد دانشگاهي مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
مدير مركز خدمات تخصصي آبزي پروري جهاد دانشگاهي مازندران از پرورش 20 گونه ماهي زينتي در مركز خدمات تخصصي آبزي پروري اين استان خبر داد.
عليرضا قرائتي در مراسم بازديد خبرنگاران از زمين هاي جهاد دانشگاهي واقع در «چپكرود» اظهار داشت: در حال حاضر 20 گونه ماهي زينتي در مركز خدمات تخصصي جهاد دانشگاهي استان پرورش داده مي شود و تلاش ما بر اين است كه در آينده اي نزديك پرورش گونه هاي خاص و با ارزش تري را كه مورد پسند بيشتر بازار نيز باشد پرورش دهيم.
وي ادامه داد: جهاد دانشگاهي مازندران دوره اي را در خصوص پرورش ماهيان زينتي براي افراد تحت پوشش كميته امداد برگزار كرده تا اين افراد بتوانند از اين طريق به خودكفايي برسند.
مدير مركز خدمات تخصصي آبزي پروري جهاد دانشگاهي مازندران افزود: در بهمن ماه سال گذشته پژوهشگران جهاد دانشگاهي مازندران به فرمول غذايي جديدي براي ماهيان زينتي دست يافته اند كه مورد تاييد و استقبال پرورش دهندگان ماهيان زينتي و شيلات استان قرار گرفته است.
حميد قاسم نژاد در ادامه گفت: 4 گونه ماهي كپور، آمور، فيتوفاك و بيگ هد در آب بندان هاي جهاد دانشگاهي استان پرورش داده و در سطح استان توزيع مي شود.
مسئول مركز ماهيان گرمابي جهاد دانشگاهي مازندران افزود: در
آب بندان هاي جهاد دانشگاهي استخر 3 هكتاري را به پرورش بچه ماهيان گرمابي زير 100 گرم اختصاص داده شده كه پس از رشد به استخر 30 هكتاري منتقل مي شود و در آنجا نيز به وزن ماهيان بازار مي رسند در اين پروسه فعاليت تحقيقاتي لازم مانند تاثيرگونه غذايي سالم بر روند رشد، محيط مطلوب رشد و تاثيرات اغتشاشات و استرس ها بر رشد نيز به اجرا درخواهد آمد.

 



انتصابات جديد در شهرستانها

اصفهان- خبرنگار كيهان: رئيس كل دادگستري استان اصفهان با صدور حكمي حجت الاسلام والمسلمين عابدي را به سمت رئيس كل دادگاه هاي عمومي و انقلاب اصفهان منصوب كرد.
ساري- خبرنگار كيهان: در مراسمي روح الله ردايي به عنوان مديركل جديد سازمان بهزيستي استان مازندران معرفي شد.
هفتكل- خبرنگار كيهان: مديركل سازمان تبليغات اسلامي خوزستان طي مراسمي حجت الاسلام والمسلمين محمد كريمي را به عنوان مسئول جديد سازمان تبليغات اسلامي شهرستان هفتكل معرفي كرد.
¤ طي مراسمي فرماندهي انتظامي خوزستان، سرهنگ عزيزالله سپهوند را به عنوان فرماندهي جديد انتظامي شهرستان مسجد سليمان معرفي كرد.
¤ كريم سالمي به عنوان رئيس جديد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان رامهرمز منصوب شد.
¤ حجت الاسلام والمسلمين محمدجواد حسينوند راهي به عنوان مسئول سازمان تبليغات اسلامي شهرستان رامهرمز معرفي شد.
¤ در مراسمي حجت الاسلام والمسلمين سيدامير دانشي به عنوان مسئول جديد عقيدتي سياسي فرماندهي انتظامي شهرستان هفتكل معرفي شد.
¤ محمد سروري به عنوان مسئول جديد اداره پست شهرستان رامهرمز منصوب شد.
اراك- خبرنگار كيهان: طي حكمي از سوي رئيس بنياد مسكن كشور، مهندس رضا- رضافرح به عنوان رئيس جديد بنياد مسكن استان مركزي منصوب و مشغول به كار شد.
¤همچنين در مراسمي «ابراهيم رستمي» به عنوان بخشدار جديد «ساروق» معرفي شد.
عسلويه- خبرنگار كيهان: طي مراسمي عبداللهي به عنوان فرماندار جديد شهرستان جم و كشاورزي به سمت مديركل سياسي و انتخابات استانداري بوشهر معرفي و مشغول كار شد.
زرين شهر- خبرنگار كيهان: طي مراسمي علي اكبر محمودي به عنوان شهردار جديد شهرستان چمگردان استان اصفهان معرفي شد.
زنجان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي فضائل مقدسي به عنوان مديركل تعاون كار و رفاه اجتماعي استان زنجان تعيين شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14