(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 شهریور 1390- شماره 20027

كشيشان آمريكايي : آنچه در سوريه ديديم با گزارش رسانه هاي غربي متفاوت است
نظاميان جمهوري آذربايجان براي گذراندن دوره آموزشي به آمريكا رفتند
فرياد آمريكايي ها در «روز خشم»به جاي جنگ شغل مي خواهيم
حمله افراد مسلح طالبان به مراكز امنيتي پاكستان
اعتراف صريح يك مأمور موساد به دست داشتن در ترور عماد مغنيه
هنيه: نسل جوان در كشورهاي عربي قطعاً به محاصره غزه پايان مي دهد
اعتراض شيخ عيسي قاسم به سكوت اتحاديه عرب در قبال بحرين
اعتراض 50 هزار نفري در لهستان همزمان با اجلاس وزيران اتحاديه اروپا
وزير رفاه مصر : اسرائيل دشمن ماست پيمان كمپ ديويد را لغو مي كنيم
دانشگاه هاي يمن تا تحقق اهداف انقلاب تعطيل شدند
عربستان تا اطلاع ثانوي سفارت خود را در افغانستان بست
دولت جديد ليبي با 20 وزير آغاز به كار كرد
چها رسوي پنج قاره



كشيشان آمريكايي : آنچه در سوريه ديديم با گزارش رسانه هاي غربي متفاوت است

بشار اسد تأكيد كرد كه دشمنان داخلي و خارجي وحدت ملي سوريه را هدف قرار داده اند.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار با يك هيئت از كشيشان آمريكايي كه برخي از آنان استاد دانشگاه هستند خاطرنشان كرد كه آنچه اكنون عليه سوريه در جريان است ضربه زدن به وحدت ملي سوريه است. وي افزود، تلاش دشمنان براي ضربه زدن به وحدت ملي بي نتيجه است چرا كه سوريه كشور محبت، گذشت و برادري ديني است و به زودي مردم سوريه به الگويي براي جهانيان تبديل خواهند شد. كشيشان آمريكايي نيز در اين ديدار با ابراز اميدواري به اينكه سوريه از اين مرحله حساس عبور كند تأكيد كردند، مشاهدات آنها در سوريه برخلاف آن چيزي بود كه رسانه هاي غربي درباره سوريه اعلام مي كنند. از سوي ديگر، معاون رئيس مجلس روسيه نيز در سفر به دمشق اعلام كرد كه مسكو با هرگونه دخالت در امور داخلي سوريه مخالف است.

 



نظاميان جمهوري آذربايجان براي گذراندن دوره آموزشي به آمريكا رفتند

تعدادي از متخصصين و مهندسين نيروي دريايي جمهوري آذربايجان براي شركت در دوره هاي آموزشي مشترك نظامي به آمريكا عزيمت كردند.
به گزارش ايرنا، وزارت دفاع جمهوري آذربايجان اعلام كرد، دوره آموزش مشترك نظاميان نيروي دريايي جمهوري آذربايجان از روز 28شهريور ماه در دو ايالت بوستون و ماساچوست آمريكا آغاز مي شود و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.دراين مرحله تعدادي از نيروهاي دريايي جمهوري آذربايجان دوره آموزشي ويژه خود را با نظاميان آمريكايي برگزار خواهند كرد.
گفتني است به دنبال انتقاد شديد مقامات آمريكايي از وضعيت سياسي و حقوق بشري درجمهوري آذربايجان، اين كشور از ارديبهشت ماه سال جاري برگزاري هرگونه دوره هاي آموزشي و مانورهاي مشترك با نظاميان آمريكايي را به تعويق انداخته بود.

 



فرياد آمريكايي ها در «روز خشم»به جاي جنگ شغل مي خواهيم

هزاران نفر از مردم نيويورك با برگزاري «روز خشم» عليه سياست هاي اقتصادي دولت شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم آمريكا روز شنبه با تجمع مقابل منطقه اقتصادي «وال استريت» واقع در نيويورك عليه «فساد، كسري بودجه و مشكلات اقتصادي» حاكم بر اين كشور تظاهرات كردند.
خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت: تظاهركنندگان در «روز خشم» قصد داشتند منطقه «منهتن» را به «ميدان التحرير آمريكا» تبديل و به تقليد از قيام هاي كشورهاي عربي مثل مصر در اين منطقه تظاهرات چند روزه بر پا كنند، اما حضور انبوه نيروهاي امنيتي مانع از اين كار شد.
اين خبرگزاري همچنين نوشت: معترضان كه از چند روز پپش برپايي اين تجمعات را وعده داده بودند، قصد ورود به ساختمان وال استريت (محل بورس آمريكا) و تسخير آن را داشتند كه پليس با مسدود كردن راه آنها، مانع از اين كار شد.
در بيانيه اي كه از سوي تظاهركنندگان صادر شد آمده: «موضوع مشترك اين است كه ما 99 درصدي هستيم كه تحمل فساد يك درصد ديگر را نداريم. ما اينجا هستيم كه اعلام كنيم ديگر توانايي تحمل اين اوضاع را نداريم.»
برخي گزارش ها نيز حاكي است، صدها نفر از اين معترضان آمريكايي با خود كوله پشتي و چادر آورده بودند تا با استقرار در اين منطقه براي مدت ها تحصن كنند.
گفتني است برپاكنندگان اين راهپيمايي پيش از برگزاري از طريق شبكه هاي اجتماعي فراخوان داده و اعلام كرده بودند به شدت مخالف فرايند دموكراتيك فاسد حاكم بر آمريكا و همچنين استفاده از پول شركت ها در انتخابات هستند.
به گزارش ايسنا معترضان خواستار برگزاري انتخاباتي آزاد و عادلانه هستند. آنها معتقدند با تصميم هاي جديد ديوان عالي آمريكا كه سرازير شدن بودجه هاي دولتي شركت ها را به كمپين هاي انتخاباتي آزاد مي كند، ديگر هرگز شاهد انتخاباتي عادلانه نخواهند بود.
اين معترضان همچنين اعلام كردند، با توجه به اوضاع فعلي، شهرونداني كه حق راي دارند نمي توانند نظرات خود را بيان كنند و بايد ساكت باشند.
آينده ما را تباه نكنيد، آينده مردم را معامله نكنيد، فساد بس است، كاهش بودجه ممنوع، بيائيد وال استريت را مجبور به پرداخت ماليات بكنيم نه مردم را، سود مهمتر از انسان ها شده است، وال استريت، ماليات ها را پس بده، حقوق و دستمزد عادلانه مي خواهيم و به جاي جنگ افروزي ايجاد شغل كنيد» اينها شعارهايي بود كه روي پلاكارد معترضان آمريكايي نوشته شده بود.
مردم آمريكا در اين تظاهرات خشم خود را از سياست هاي اقتصادي اوباما نشان داده و بر ادامه دار بودن اين اعتراض ها تاكيد كردند.
نكته جالب توجه اين كه معترضان آمريكايي به جاي ستاره هاي موجود در پرچم كشورشان علائم و لوگوهاي برخي شركت هاي بزرگ آمريكايي را هك كرده و نسبت به تبعيض گسترده در كشورشان شعار دادند.

 



حمله افراد مسلح طالبان به مراكز امنيتي پاكستان

هجوم عناصر مسلح طالبان به يك مركز ايست و بازرسي در شمال غرب پاكستان، به مرگ 10 مهاجم و پنج نيروي دولتي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز حدود 50 تن از شبه نظاميان طالبان در شهر «بارا»ي ايالت «خيبر» واقع در نوار قبايلي شمار غرب پاكستان، يك مركز پليس دولت اسلام آباد را با سلاح هاي خودكار و راكت مورد حمله قرار دادند. اين حمله كه به مدت يك ساعت به طول انجاميد، مرگ 10 مهاجم و پنج نيروي دولتي را در پي داشت. مركز فعاليت طالبان محلي پاكستان، نوار قبايلي است. خبرهاي ديگر از پاكستان حاكي است، سفير آمريكا در اين كشور، دولت اسلام آباد را متهم كرد كه با طالبان ارتباط دارد.
عصر ديروز يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي نيز در منطقه وزيرستان جنوبي پاكستان سقوط كرد. آمريكايي ها علت اين سقوط را نقص فني اعلام كردند.
از افغانستان نيز خبرگزاري ايلنا گزارش كرد، ديروز در تازه ترين درگيري ها در شرق افغانستان، 20 شبه نظامي طالبان به دست نيروهاي دولت كابل كشته شدند. اين عمليات توسط نيروهاي هوايي ناتو حمايت مي شد.

 



اعتراف صريح يك مأمور موساد به دست داشتن در ترور عماد مغنيه

يك جاسوس اردني الاصل موساد كه مأمور جمع آوري اطلاعات از سوريه و حزب الله بود پس از دستگيري در سوريه به دست داشتن در ترور عماد مغنيه فرمانده ارشد حزب الله اعتراف كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، تلويزيون سوريه اعترافات «اياد يوسف انعيم» جاسوس اردني الاصل رژيم صهيونيستي كه از سال 2006 با موساد همكاري مي كرد را پخش كرد.
يوسف انعيم اعتراف كرد كه از اواسط سال 2006 در خدمت موساد بوده است و پس از آموزش زير نظر يك افسر اسرائيلي در قدس اشغالي از اوايل سال 2007 مأمور مي شود تا به سوريه برود. وي در ترور مغنيه دخيل بود و در سال 2008 با استفاده از تجهيزات ساخت بلژيك كه در اختيار او قرار مي گيرد، شماره خودرو عماد مغنيه را در اختيار عوامل موساد قرار مي دهد.
وي گفت: «پس از اينكه اطلاعات مربوط به پلاك خودروي حامل عماد مغنيه را به موساد دادم به لاذقيه (بندر سوريه) برگشتم و از اخبار تلويزيون متوجه شدم كه خودروي وي منفجر شده است.»
اياديوسف انعيم همچنين گفت، پس از اين حادثه خودم را از اردن به تل آويو رساندم و در شهر قدس با رابط خود در موساد به نام داود ديدار كردم و وي به من گفت كه موساد ديگر به تو احتياجي ندارد و تو مأموريت خود را انجام دادي و مي تواني از اين به بعد همكاري نكني.
اين جاسوس موساد همچنين اعتراف كرد كه موساد از وي مي خواست مراكز متعلق به حزب الله، حزب امل، حماس و ديگر مراكز مربوط به مقاومت را شناسايي كند.
عماد مغنيه فرمانده ارشد حزب الله در بهمن 1386 (فوريه 2008) در سوريه به دست عوامل رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد.
اين جاسوس رژيم صهيونيستي فارغ التحصيل رشته فلسفه از دانشگاه لاذقيه سوريه است و به عنوان مهماندار هواپيما مشغول به كار بوده است.
وي در مورد علت همكاري با موساد اظهار داشت كه به دليل دوستي با چند تن از اعضاي جنبش جهاد اسلامي دستگير و به زندان افتاد و در زندان به وي پيشنهاد همكاري با موساد داده شد كه وي اين پيشنهاد را پذيرفت.

 



هنيه: نسل جوان در كشورهاي عربي قطعاً به محاصره غزه پايان مي دهد

سرويس خارجي-
نخست وزير دولت منتخب فلسطين تاكيد كرد، جهان براي لغو محاصره غزه كه يك ميليون و نيم انسان بي گناه در آن زنداني شده اند تلاش كند.
اسماعيل هنيه در ديدار با هيئتي از ائتلاف بين المللي لغو محاصره غزه گفت، ما چشم به راه مواضع جسورانه بين المللي در زمينه لغو محاصره غزه و بازگشايي گذرگاه رفح هستيم چرا كه يك ميليون ونيم انسان بي گناه در اين منطقه همچنان از محاصره رنج مي برند.
وي افزود، غزه تبديل به زنداني بزرگ شده است كه ملت فلسطين در آن از كمبود دارو، غذا و اوضاع انساني نابسامان رنج مي برند.
هنيه تصريح كرد، جوانان عرب به تدريج ابتكار عمل را به دست مي گيرند و راهي براي لغو محاصره غزه و دفاع از مسئله فلسطين پيدا خواهند كرد.
نخست وزير منتخب فلسطين همچنين گفت كه اقدام جوان مصري براي بالا رفتن از ساختمان سفارت رژيم صهيونيستي و پايين كشيدن پرچم اسرائيل نشان داد كه جوانان تاريخ جديدي تدوين مي كنند و ما با افتخار تمام رويدادهاي مصر، تونس و ليبي را دنبال مي كنيم و مي بينيم كه نخستين طرف ذي نفع اين تحولات پس از ملت هاي انقلابي، ملت فلسطين است چرا كه انقلاب هاي عربي به ياغي گري هاي رژيم صهيونيستي در منطقه پايان مي دهد.
سرپرست هيئت اعزامي به نوار غزه نيز در اين ديدار با تأكيد بر تداوم حمايت و ابراز همبستگي با ملت فلسطين و ساكنان نوار غزه ابراز اميدواري كرد كه در سفر بعدي به اين منطقه، محاصره غزه لغو شده باشد.

 



اعتراض شيخ عيسي قاسم به سكوت اتحاديه عرب در قبال بحرين

رهبر شيعيان بحرين از دوگانگي مواضع اتحاديه عرب به شدت انتقاد كرد و به خواست مردم بحرين براي ايجاد تغييرات سياسي و اجتماعي در اين كشور تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شيخ عيسي قاسم از مواضع دوگانه اتحاديه عرب و وزيران خارجه كشورهاي عرب در قبال انقلاب هاي عربي به شدت انتقاد كرد.
وي از آل خليفه خواست به خواسته هاي مردم احترام بگذارد و حقوق شهروندي را به دور از هرگونه طايفه گرايي يا وابستگي سياسي رعايت كند.
شيخ عيسي قاسم همچنين از رژيم بحرين خواست دست از سركوب مردم بحرين كه خواسته هايي بر حق و منطقي دارند بردارد و از بيگانگان به ويژه نيروهاي آل سعود براي سركوب تظاهرات مردمي استفاده نكند.
ائتلاف انقلابي 14 فوريه بحرين نيز با صدور بيانيه اي از اتحاديه عرب خواست تا موضع خود نسبت به تظاهرات بحرين و مطالبه عدالت و آزادي از سوي تظاهركنندگان بحرين را اصلاح كند.
در اين بيانيه آمده است، اظهارات نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب مبني بر اينكه اتحاديه عرب نمي تواند موضع روشني را نسبت به موضع بحرين اتخاذ كند نشان دهنده ناتواني اتحاديه در حل مسائل اعضاي خود است.
در ادامه اين بيانيه آمده است، انقلاب بحرين محكي براي عملكرد اتحاديه عرب است و بي توجهي اتحاديه عرب نسبت به سركوب تظاهرات مردمي در بحرين توانست چهره واقعي اتحاديه عرب را براي همگان نمايان سازد.
ائتلاف انقلاب 14 فوريه اتحاديه عرب را به رعايت عدالت و انصاف در اعطاي حقوق سياسي به ملت بحرين فرا خواند و خاطرنشان كرد، ملت مظلوم بحرين زير سيطره رژيمي ظالم و سركوبگر قرار دارد كه از تمام قدرت و توان خود براي سركوب مردم مخالف استفاده مي كند.
جمعيت ملي دموكرات بحرين نيز با انتقاد از اتحاديه عرب در ناديده گرفتن قتل و سركوب مردم بحرين و افراط در حمله به سوريه و ناديده گرفتن وضع كشورهايي مانند عربستان كه حتي قانون اساسي ندارند اعلام كرد كه اين اتحاديه دنباله رو آمريكا شده است.
اين جمعيت مخالف در بحرين همچنين تاكيد كرد كه اتحاديه عرب چشم خود را بر روي نقض حقوق بشر مردم اين كشور توسط مقامات آل خليفه بسته است به همين دليل در جنايات آنان شريك است.
جمعيت ملي دموكرات بحرين خاطرنشان كرد، مقامات بحرين مساجد را تخريب مي كنند، جوانان را مي كشند و نيروهاي سعودي را براي كمك به كشتار مردم بحرين فرا مي خوانند اما اتحاديه عرب مشغول خلق آشوب در سوريه است، كشوري كه هدف حمله وحشيانه دولت هاي استعماري عصر حاضر قرار گرفته است.

 



اعتراض 50 هزار نفري در لهستان همزمان با اجلاس وزيران اتحاديه اروپا

هزاران نفر از فعالان اتحاديه هاي كارگري اروپا همزمان با نشست وزيران اقتصاد كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در لهستان تظاهرات كردند.
به گزارش «واشنگتن پست»، حدود 50 هزار نفر از فعالان اتحاديه هاي كارگري از سرتاسر اروپا با رساندن خود به جنوب لهستان نسبت به پايين بودن ميزان دستمزد و حقوق و همچنين بحران بيكاري اعتراض كردند.
اين راهپيمايي آرام در حالي در مركز شهر «ورسلاو» برگزار شد كه همزمان با آن وزيران اقتصاد كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با تشكيل نشستي به بررسي اوضاع وخيم اقتصادي و موضوع ورشكستگي برخي كشورهاي عضو منطقه همچون يونان مشغول بودند.به نوشته اين روزنامه آمريكايي، تظاهركنندگان از كشورهاي اسپانيا، پرتغال، ايتاليا، آلمان، نروژ، مجارستان، ليتواني و اسلووني خود را به اين شهر رسانده و ضمن محكوم كردن سياست هاي اقتصادي حاكم بر كشورهاي خود خواستار حل فوري اين بحران شدند.
بر روي پلاكاردها و پيراهن برخي معترضان نوشته شده بود «ما خواستار تأمين امنيت شغلي هستيم.»
گفتني است اروپا اين روزها به طور مرتب صحنه برگزاري اعتراض ها و حتي شورش ها و اعتصاب هاي گسترده ضد دولتي با هدف پيدا كردن يك راه نجات از فشارهاي اقتصادي است كه دولتمردان اين قاره بر مردم تحميل كرده اند. مردم اروپا كه آينده سياهي را پيش روي خود مي بينند، خواستار حل مشكلات اقتصادي به روشي غير از راه هاي پيشنهادي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني هستند. اين دو نهاد بين المللي تنها با تحميل برنامه هاي سنگين رياضت اقتصادي به كشورهاي بحران زده حاضر به ارائه كمك هاي مالي به آنها هستند.

 



وزير رفاه مصر : اسرائيل دشمن ماست پيمان كمپ ديويد را لغو مي كنيم

يك مقام مصري گفت: اسرائيل دشمن مردم مصر است و امكان لغو پيمان كمپ ديويد وجود دارد.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، وزير رفاه مصر در خصوص پيمان كمپ ديويد گفت: معاهده كمپ ديويد مقدس نيست و امكان لغو آن وجود دارد، مضافاً بر اينكه اسرائيل دشمن مصر است و همكاري با دشمن منطقي نيست.
اين مقام مصري شنبه شب در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار بي بي سي از احتمال لغو معاهده كمپ ديويد سخن گفت.مردم مصر پس از انقلاب 25 ژانويه كه به سه دهه حاكميت حسني مبارك در مصر پايان دادند، اصلي ترين خواسته خود را لغو پيمان كمپ ديويد و طرد سفير اسرائيل از قاهره عنوان كردند.
به زير كشيدن پرچم آمريكا
دانشجويان دانشگاه آمريكايي قاهره، در اعتراض به دخالت هاي كاخ سفيد در امور داخلي كشورشان، پرچم آمريكا را به زير كشيدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، دانشجويان پس از پايين كشيدن پرچم آمريكا، شعار «اينجا مصر است نه آمريكا» و «سرت را بالا بگير تو مصري هستي» را در صحن دانشگاه سر دادند.
دانشجويان خشمگين مصري همچنين از «ليزا اندرسون» رئيس دانشگاه كه تجمع دانشجويان را احمقانه خوانده بود، خواستند يا عذرخواهي كند يا از مقام خود استعفا دهد.
دانشگاه آمريكايي قاهره كه در ميدان التحرير قرار دارد در سال 1919 ميلادي تأسيس و در حقيقت ابزاري براي گسترش و تصميم فرهنگ آمريكايي در مصر به شمار مي رود.
اين در حالي است كه تجمع دانشجويان و كارمندان دانشگاه آمريكايي مصر، در اعتراض به رعايت نشدن حقوق كارمندان، افزايش 9درصدي شهريه دانشجويان و مراعات نكردن ساده ترين موازين حقوق بشر همچنان ادامه دارد.
برپايه اين گزارش، دانشگاه آمريكايي مصر، داراي دفاتر اداري در شهر نيويورك است و از جمله فارغ التحصيلان آن سوزان و جمال مبارك همسر و فرزند ديكتاتور مخلوع اين كشور است.
در اين حال اعلام احتمال به تعويق انداختن موعد انتخابات پارلماني در مصر با واكنش منفي و شديد فعالان سياسي و مردم مواجه شده است. براساس اين گزارش، گروه اخوان المسلمين مصر با برگزاري كنفرانس از مردم مصر خواست تا در برابر تصميم شوراي نظامي براي به تاخير انداختن انتخابات يا تحميل امور فراتر از قانون ايستادگي كنند.
«اسامه جدو» عضو سابق پارلمان و از اعضاي اخوان المسلمين در اين خصوص به شبكه العالم گفت: پيام ما امروز به همه اين است كه مردم مصر توانايي حمايت از انقلاب شان را تا تحقق همه اهداف آن دارند.
«عاطف ابوالعيد» دبير رسانه اي حزب آزادي و عدالت نيز به العالم گفت: مردم مصر جز با برگزاري انتخابات در زمان مشخص، واگذاري قدرت به دولت منتخب و پايان سلطه فراقانوني در شوراي نظامي راضي نخواهد شد.
همچنين احزاب، گروه ها و فعالان سياسي مصر از دولت عصام شرف و شوراي نظامي خواستند تا خواسته هاي اصلي انقلاب 25 ژانويه را اجرايي كنند و براي دور زدن اراده مردم تلاش نكنند.
كميسيون انتخابات مصر، روز 21 نوامبر (30 آبان) را براي برگزاري انتخابات پارلماني در مصر اعلام كرد، اما هنوز اين تاريخ از سوي شوراي عالي نيروهاي مسلح قطعي اعلام نشده است.

 



دانشگاه هاي يمن تا تحقق اهداف انقلاب تعطيل شدند

دانشگاه هاي يمن تا تحقق اهداف انقلاب بسته شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه مصري الاهرام، بعد از آنكه وزير آموزش عالي يمن اعلام كرد كه براي متفرق كردن دانشجويان اين كشور از خشونت استفاده مي كند، دانشجويان يمني با استفاده از زنجير درب تمام دانشكده هاي دانشگاه صنعا را بستند.
اين دانشجويان اعلام كردند كه تا بركناري بقاياي نظام علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن دانشگاه ها تعطيل خواهند بود.
دانشجويان دانشگاه هاي ديگر نيز در محوطه دانشگاه تجمع كرده و خواهان توقف تحصيل تا زمان تحقق تمام اهداف انقلاب يمن شدند.
دانشجويان معترض با توزيع اطلاعيه هايي از ديگر دانشجويان خواستند در اين اعتصاب به آنها بپيوندند.
در بيانيه دانشجويان دانشگاه صنعا آمده است: زمان سكوت به سر آمده است و زمان فداكاري فرا رسيده است. اعتصاب، پيروزي براي خون هاي فدا شده به شمار مي آيد.
دانشجويان همچنين اعلام كردند كه به مبارزه مسالمت آميز خود براي تحقق اهداف انقلاب در يمن ادامه مي دهند.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي رژيم ديكتاتوري عبدالله صالح براي متفرق كردن دانشجويان تيرهوايي شليك كردند ولي كسي در اين تيراندازي مجروح نشد.

 



عربستان تا اطلاع ثانوي سفارت خود را در افغانستان بست

در پي حمله مهاجمان به سفارت آمريكا در پايتخت افغانستان، ديپلمات هاي سعودي نيز سفارت اين كشور در كابل را ترك كردند و به عربستان گريختند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي حمله چند روز قبل عناصر طالبان به سفارت آمريكا در كابل كه به مدت 20 ساعت ادامه داشت، ديپلمات هاي عربستان مستقر در سفارت اين كشور در كابل نيز دچار هراس شدند و بالاخره با موافقت رياض، ديروز افغانستان را به مقصد رياض ترك كردند.
به گفته يك كارمند افغان مستقر در سفارت عربستان، سعودي ها پس از يك ساعت مشورت با وزارت خارجه اين كشور در رياض، توانستند موافقت دولتمردان عربستان را با خروج خود از افغانستان بگيرند و متعاقب آن، از خاك افغانستان گريختند. علاوه بر افغانستان، مردم كشورهاي مصر، يمن و بحرين نيز به شدت نسبت به حاكمان دست نشانده سعودي خشمگين هستند و هر لحظه ممكن است سفارت عربستان رامورد حمله قرار دهند. تهديد عليه سفارت رياض در مصر، در مقايسه با ساير كشورها، جدي تر است.
اين كارمند افغان سفارت عربستان در كابل، افزود: ديپلمات هاي سعودي تمامي مدارك موجود در سفارت را آتش زدند و بدون خداحافظي با كارمندان افغان خود، افغانستان را ترك كردند.
در همين حال، سخنگوي وزارت خارجه افغانستان به بي بي سي گفته است كه روابط ديپلماتيك ميان كابل و رياض پابرجاست.
وي ابراز اميدواري كرد كه ديپلمات هاي عربستان سعودي به زودي به كابل بازگردند.
اظهارات ضد آمريكايي كرزاي
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان به روزنامه انگليسي «اينديپندنت» گفت: آمريكايي ها با دامن زدن به فساد و خونريزي در افغانستان، تلاش هاي آزاديخواهانه را به انحراف كشاندند.
كرزاي افزود: ورود آمريكايي ها به افغانستان، ابتدا يك حركت آزاديبخش تلقي مي شد، از آنها در روستاها استقبال مي شد و مردم عليه طالبان قيام كرده بودند. اما اشتباهاتي كه متعاقب اين حمله رخ داد، همه چيز را خراب كرد. وي، فساد اقتصادي و كشتار غيرنظاميان را دو اشتباه اصلي نيروهاي آمريكايي در افغانستان دانست و گفت كه اكنون براي جبران اين اشتباهات، بسيار دير شده است.
رئيس جمهوري افغانستان گفت: اين درست است كه دولت افغانستان و حلقه هاي سياسي ما دچار فساد هستند، اما فساد كوچك و در حد رشوه خواري، يك مسئله است و فساد در سطوح بالاتر و قراردادهاي مفسدانه صدها ميليون دلاري، مسئله ديگري است.
در همين حال، خانم «توربيكي پتمن» عضو مجلس افغانستان به خبرنگار ايرنا گفت: مردم افغانستان به طور كلي مخالف حضور دائمي نيروهاي آمريكايي در افغانستان هستند. «سيدآقا ثاقب» فرمانده پليس استان هرات نيز گفت: جوانان افغان نمي خواهند امنيت آنها توسط كشورهاي بيگانه تأمين شود.

 



دولت جديد ليبي با 20 وزير آغاز به كار كرد

اولين دولت انتقالي ليبي متشكل از 20 وزير و با نخست وزيري «محمود جبريل» تشكيل شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عصر ديروز نخستين كابينه دولت انتقالي ليبي متشكل از 20 وزير، تشكيل شد. يك مقام مسئول در ليبي اعلام كرد، اين كابينه براساس تخصص شكل نگرفته است، بلكه بيشتر وجه توافقي دارد. دكتر محمود جبريل رئيس اين كابينه خواهد بود. وي داراي دو مدرك عالي در رشته هاي اقتصاد و علوم سياسي است. البته انتصاب جبريل به نخست وزيري، مخالفاني نيز داشته است، اتحاد انقلابيون مصراته با صدور بيانيه اي، خواستار انتصاب «عبدالرحمان السويعلي» به جاي جبرييل شد. السويعلي از شخصيت هاي مخالف «معمر قذافي» بوده است.
«محمد الصلابي»، يكي از رهبران اسلامي ليبي و عضو هيئت امناي علماي مسلمان مقيم قطر نيز گفت: جبريل شرايط و صلاحيت انتصاب براي پست نخست وزيري ليبي را ندارد و مي بايست فرد ديگري براي اين پست و با آراي عمومي انتخاب شود. الصلابي گفت كه خودش هيچ مسئوليتي را در ليبي نمي خواهد، اما نگران سرنوشت كشورش است.
به گفته وي، «ماجد بركات» وزير بهداشت، «محمود شمام» وزير اطلاع رساني»، علي الترهوني» وزير نفت و «عارف علي النايض» سفير ليبي در امارات را از نزديكان جبريل عنوان كرد و اظهار داشت كه اين افراد پس از پيروزي انقلاب به طرابلس بازگشته اند و مي خواهند به دستگاه هاي امنيتي و اداري تحت نظر جبريل و اسناد و مدارك دست يابند. عضو هيئت علماي مسلمين ليبي در تشريح علل مخالفت خود با برخي مقامات كنوني شوراي ملي انتقالي گفت: شماري از مقامات كنوني اين شورا در مسير حقيقي انقلاب گام برنمي دارند و اغلب از دولتمردان پيشين هستند و تلاش دارند انقلابيون واقعي را به حاشيه برانند.
ساير رويدادها
¤ تلاش انقلابيون براي تصرف شهرهاي «سرت» و «بني وليد» ادامه دارد.
¤ عبدالقادر غوقه، دبيركل كنفرانس قومي-اسلامي ليبي گفت، غربي ها كه از در خارج شدند، اكنون قصد دارند از پنجره وارد ليبي شوند. ¤ به نوشته روزنامه «ميدل ايست»، دولت الجزاير در حمايت از قذافي نقش داشته است و طي ماه هاي اخير نيز عليه انقلابيون ليبي اقدام كرده است.

 



چها رسوي پنج قاره

سياست هاي ضدحقوق بشري در آلمان
رئيس جمهور تركيه در آستانه سفر سه روزه خود به آلمان سياست هاي اين كشور در مورد مهاجرين را به باد انتقاد گرفت.
عبدالله گل سياست هاي نقض حقوق بشري در اين كشور را مغاير با تصوير ارائه شده از اين كشور به عنوان يكي از مدعيان دموكراسي توصيف كرد.
تلفات ناتو در افغانستان
از ابتداي سال جاري تاكنون 439 نظامي ناتو در افغانستان به هلاكت رسيدند كه بيشتر آنها آمريكايي بودند.اين در حالي است كه آمريكا ادعا مي كند با دادن كمترين تلفات امنيت را در افغانستان تامين كرده است.
طرح صهيونيست ها
رژيم صهيونيستي تصميم گرفته عرب هاي فلسطيني مقيم در شرق شهر اشغالي قدس را از خانه هايشان اخراج كند.
اين هدف رژيم صهيونيستي در راستاي احداث شهرك هاي جديد و توسعه شهرك سازي در قدس صورت مي گيرد.
كمك 90ميليون دلاري به رژيم بحرين
از زمان روي كار آمدن باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، واشنگتن بيش از 90 ميليون دلار به رژيم بحرين كمك كرده است.كارشناسان اقتصادي معتقدند كه انتظار مي رود 2/26 ميليون دلار ديگر نيز از سوي آمريكا به بحرين كمك مالي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14