(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 28 شهریور 1390- شماره 20027

پيش به سوي مدرسه
به خودتان روحيه بدهيد
جعفري، كرفس و گل گاوزبان
مهارت حل مشكلات را به نوجوانان بياموزيم
ميان وعده هاي غذايي
چگونه در منزل ورزش كنيم؟



پيش به سوي مدرسه

مدرسه ها به زودي باز مي شوند و بايد همه چيزهايي را كه مورد نياز هستند به سرعت آماده كرده، معقول باشيم وبه فرزندمان كمك كنيم تا سال تحصيلي بي نظيري را آغاز كند.
درابتدا به راه حل هايي براي مشكلات ديوانه كننده صبحگاهي اشاره مي كنيم:
حتما از شب قبل كارهاي خود را مرتب كنيد.
تا جايي كه برايتان امكان دارد، كارها را شب انجام دهيد. ناهار و كيف مدرسه فرزندتان را آماده و بسته بندي كرده و لباسهايش را حاضر كنيد.
سعي كنيد صبح ها كمي زودتر از بقيه اعضاي خانواده بيدار شده، دوش بگيريد و يك فنجان شير يا چاي بنوشيد.شك نداشته باشيد كه با اين كار هم كمتر عجله مي كنيد و هم براي شروع يك روز خوب آماده خواهيد شد.
برنامه روزانه اي براي صبح فرزندانتان تعيين كنيد و آنها را وادار نماييد تا هر صبح كارهاي ضروري و نظافت شخصي خود، مانند مسواك زدن و لباس پوشيدن را با ترتيب و نظم خاصي كه شما آن را برنامه ريزي كرده ايد، انجام دهند، به طوري كه بدانند پس از هر كار بايد كدام كار را اول انجام دهند. به او كمك كنيد تا فهرستي تهيه كند تا بتواند بدون يادآوري اطرافيان كارهايش را تنظيم نمايد.
از بحث و جدل هر روزه درمورد انجام كارهايي كه بايد هر روز انجام گردد، مانند: خالي كردن سطل زباله يا تميز كردن ميز، بپرهيزيد و به جاي آن هر مسئوليت را به يك نفر واگذار كنيد.
شب ها قبل از خواب وسايل و ظروف صبحانه فردا مانند كاسه، قاشق و فنجان ها را روي ميز بچينيد. آخر هفته ها به اندازه مصرف چند روز براي صبحانه نان شيريني درست كنيد.
صبحها تلويزيون را خاموش نگاه داريد. گرچه ممكن است اين كار باعث غرزدن بچه ها شود، اما تماشاي كارتون و يا برنامه هاي تلويزيوني آنها را از انجام وظايف خود غافل مي كند.
براي جلوگيري از آشفتگي وسايل، نزديك در خروجي خانه قفسه يا كمدي طراحي كنيد كه كوله پشتي ها، وسايل ورزشي و ديگر اقلام مدرسه فرزندانتان را در آن جاي دهيد.
اگر صبح ها عصبي و هيجان زده باشيد، فرزندتان هم عصبي مي گردد. جاي اين كه به خاطر پوشيدن لباس به او غر بزنيد، مسابقه اي سرگرم كننده ترتيب دهيد تا ببينيد چه كسي زودتر آماده مي شود.
اگر فرزندتان صبح ها به سختي از خواب بيدار مي شود و مدت زيادي وقت لازم دارد تا آماده شود، شب ها او را زودتر بخوابانيد و درباره ساعت خوابيدن او سخت گيري كنيد.
سعي كنيد از اشتباهات خود درس بگيريد. اگر صبح بد و نااميدكننده اي داشتيد، به اين بينديشيد كه دليل اين همه استرس چه بوده. با بررسي آنچه كه امروزتان را خراب كرده، مي توانيد راه حلي بيابيد كه چطور فردايي بهتر داشته باشيد.
روشهايي براي علاقه مند كردن كودك به مدرسه
در صورتي كه كودك شما از مدرسه رفتن مي ترسد يا علاقه اي به آن ندارد، پيشنهاد مي كنيم مطلب زيرا را با دقت مطالعه كنيد. شما مي توانيد با كمك آن كمي اين مشكل را سهل تر نماييد.
- اگر كودك خود را با حياط و وسايل و به طور كلي با محيط مدرسه آشنا سازيد، او مي تواند از همان روز اول رفتن به مدرسه از آنجا لذت ببرد. پس پيش از بازگشايي مدرسه، او را به مدرسه ببريد و حياط مدرسه را به او نشان دهيد.
-قبل از شروع مدرسه با فرزندتان از كلاس درس او ديدن كنيد و براي كمك به برپايي آن داوطلب شويد.
- براي كودكتان كتاب هايي بخوانيد كه درباره روز اول بازگشايي مدرسه هستند.
- درمحيط مدرسه چيزهاي بيشتري به غير از كتاب و درس و تكليف شب وجود دارد. روي فعاليتهاي فوق برنامه مدرسه مانند موسيقي، هنر، ورزش، و اردو هم تاكيد كنيد.
- پيش از آغاز مدرسه، ناهار فرزندتان را در ظرف غذاي مدرسه اش بريزيد. در آشپزخانه بوفه اي درست كنيد و اجازه دهيد خودش از فهرست خوراكي هايي كه شما به او مي دهيد، يكي را انتخاب كند.
- يك مربي مهدكودك پيشنهاد كرده است كه براي كودكان خود از خاطرات خوب مدرسه تان تعريف كنيد.
- اجازه دهيد كودكتان شخصا وسايل مدرسه اعم از كوله پشتي، جا مدادي، ظرف غذا و ساير وسايل مورد نياز خود را انتخاب كند و به اين مسئله بسيار اهميت قائل شويد.
خداحافظي روز اول مدرسه
براي اين كه روز اول مدرسه فرزندتان بدون اشك و با خوشحالي سركلاس برود حتما به اين نكات توجه كنيد.
¤ شما هرچه بيشتر بمانيد،جدايي سخت تر مي شود. اجازه دهيد فرزندتان بداند كه شما پس از اتمام كلاسش دنباي او مي آييد. پس هنگام خداحافظي حتما به او بگوييد «بعدا مي بينمت» و به محض اين كه او درصف مدرسه دركنار ديگر همكلاسي هايش قرارگرفت، او را ترك كنيد.
¤ براي خداحافظي از فرزندتان يك تشريفات خاص ترتيب دهيد تا هميشه آن كارها را انجام دهيد.
¤ از آموزگار فرزندتان اجازه بگيريد تا او يكي از وسايل خود را كه با آن احساس راحتي مي كند ، با خود به مدرسه ببرد. اما اين وسيله نبايد از چيزهاي مورد علاقه اش باشد. زيرا اين تضميني براي بازگشتن او به خانه است.
¤ يكي از مادران براي فرزندش دفترچه اي درست كرده تا در صورتي كه او بدون سر و صدا و با خوشحالي به مدرسه رفت درآن يك صورتك خندان بگذارد و درغير اين صورت يك صورتك اخمو بكشد. هر هفته جمعه اگر او موفق شده بود تا پنج صورتك خندان كسب كند، به پسرش به عنوان تشويق يك جايزه مي داد.
¤ اگر بتوانيد همكلاسيهاي فرزندتان را با اسم صدا كنيد، باعث آشنايي و احساس امنيت بيشتر در مدرسه براي او خواهيد شد. پس نام همكلاسيهاي فرزندتان را ياد بگيريد.
¤ درپايان، سعي كنيد با آموزگار فرزندتان رابطه نزديك و خوبي برقرار كنيد. دراولين فرصتي كه پيش آمد خود را به او معرفي كنيد و از او بپرسيد كه با كداميك از وسايل ارتباطي مانند تلفن، نامه يا ايميل، راحت تر مي توانيد با او در ارتباط باشيد. سپس همواره با او در تماس باشيد.
¤ براي انجمن اوليا و مربيان داوطلب شده، در اردوها همراهي كنيد يا درسخنراني ها وجلسات مدرسه شركت كنيد. اگر مشغله كاريتان زياد است و نمي توانيد درچنين مراسم هايي شركت كنيد، از آموزگار بپرسيد براي حمايت از آنها چه كاري مي توانيد انجام دهيد. اهداي وسايل يا خوراكي هايي براي شاگردان يا حتي كپي برگه هاي امتحاني هم مي تواند كمك شاياني باشد.
¤ در صورتي كه آموزگار فرزندتان انتقاد مفيد و سازنده از او كرد سعي كنيد منطقي باشيد و حالت تدافعي نگيريد. از او بپرسيد كه به منظور پيشرفت فرزندتان چگونه مي توانيد به او كمك كنيد و درمورد انتقادات او بيشتر فكر كنيد.
نسيبه رجبي

 



به خودتان روحيه بدهيد

هنگامي كه جوانان به دليل موفق نبودن در يافتن كار يا بروز مشكلي در تحصيلات يا مسائلي از اين دست احساس سرخوردگي مي كنند به نوعي دچار افسردگي مي شوند.
افسردگي مقابله و مبارزه با زندگي روزمره را سخت مي كند و بر روابط افراد و حتي جنبه هاي اصلي زندگي مانند اشتها و خواب تاثير مي گذارد.
بيش از يك سوم جوانان افسردگي را در زندگي تجربه مي كنند و اين بدان معناست كه نزديكان ما نيز ممكن است در بعضي اوقات دچار افسردگي شوند. افسردگي مشكلي پيچيده است كه در وراي بيماري هاي جسمي نهفته است.
به عنوان مثال يك بيماري مزمن مي تواند باعث افسردگي شود و يا افسردگي باعث بروز بيماري شود. برخي اوقات نشانه هايي از مشكلات روحي مانند هيجان زدگي، حملات عصبي، عقده هاي رواني و يا ترس هاي بي مورد افسردگي را تشديد مي كند.
براساس اعلام مؤسسه ملي سلامت روان هر ساله بيش از 19 ميليون نفر جوان در ايالات متحده دچار افسردگي مي شوند. در اين ميان زنان 2 برابر بيشتر از مردان احتمال ابتلا به افسردگي را دارند. در واقع بيش از 6 ميليون زن هر ساله دچار افسردگي مي شوند. افسردگي حاصل تعامل ژن ها و محيط است، اما برخي افراد به نظر بيشتر تحت تأثير اتفاق هاي استرس زاي روزمره قرار مي گيرند. اتفاق هاي ناگوار در زندگي معمولا هر شخصي را دچار افسردگي مي كند. با اين وجود افراد كمي به طور كامل بر افسردگي غلبه مي كنند. مطالعات بر روي دوقلوها نشان مي دهد عوامل ژنتيكي نقش قابل توجهي در افسردگي دارند، اما بررسي پيش از تولد براي فهميدن آن كه نوزاد دچار افسردگي خواهد شد، غيرممكن است.
افسردگي مربوط به نامتعادل بودن فعاليت هاي شيميايي در مغز است. نبود تعادل باعث سختي روابط سلول ها با يكديگر مي شود. اتفاق هاي استرس زاي روزمره مانند از دست دادن نزديكان و آشنايان، جدايي، دور بودن از خانه و نزديكان و يا نقل مكان ممكن است باعث افسردگي شود. تئوري هاي زيادي درباره اين موضوع مانند فاكتورهاي ژنتيكي و يا بيولوژيكي، تأثيرات محيط، دوران كودكي و يا تحول و پيشرفت جوامع ارائه شده است با اين وجود محققان معتقدند افسردگي بيشتر اوقات تحت تأثير بيش از يك يا دو عامل به وجود مي آيد.
تأثير ژنتيكي، تأثيرات روان شناختي و تأثيرات محيط از عوامل افسردگي است. عوامل بروز افسردگي براي جوانان متفاوت است. گاه واقعه اي تلخ، هنگامي كه همه چيز به خوبي پيش مي رود باعث تغيير چيزي نمي شود؛ در زمان ديگر افسردگي ممكن است مستقيما مربوط به رخدادي در زندگي باشد مانند از دست دادن دوست يا ضربه اي روحي و يا بيماري سخت. استفاده از داروهايي خاص و استفاده از موادمخدر ممكن است بروز افسردگي را در افراد تشديد كند.
محققان درباره چگونگي تأثيرپذيري زنان از افسردگي تحقيقات گسترده اي انجام داده اند كه اين تحقيقات همچنان ادامه دارد، با اين وجود افسردگي نشانه هايي نيز دارد.
احساس اندوه و گريه زياد، از دست دادن اشتياق به چيزهايي كه قبلا به آن علاقه داشته ايد، احساس گناه، نااميدي و احساس بي ثمر بودن، توهم مرگ و انديشيدن به خودكشي، خواب زياد يا بي خوابي مفرط، از دست دادن اشتها و كاهش وزن، احساس خستگي زياد يا سستي در انجام كار، عدم تمركز، يا مشكل در تصميم گيري، دردهاي صعب العلاج، از نشانه هاي افسردگي است.
چه بايد كرد؟
خودتان را از ديگران جدا نكنيد، در كنار دوستان و آشنايان باشيد و از توصيه هاي پزشك خانوادگي استفاده كنيد.
-تصميم هاي بزرگي در زندگي مانند جدايي و يا طلاق نگيريد، ممكن است در اين موقع قادر به تصميم گيري درست نباشيد.
- بنابراين ممكن است تصميم شما بهترين تصميم نباشد.
- خودتان را به خاطر افسرده بودن مقصر ندانيد چون شما باعث آن نبوديد.
- از اين كه احساس خوبي نداريد مأيوس نشويد و صبور باشيد.
-هرگز تسليم مشكلات نشويد.
-هر روز ورزش كنيد تا احساس خوبي داشته باشيد و با انرژي باشيد.
- از رژيم غذايي مناسب و سالم استفاده كنيد و به اندازه كافي استراحت داشته باشيد.
- داروها را به طور مرتب استفاده كنيد و براي مشاوره هر چند بار كه پزشك پيشنهاد داد برويد.
- يادتان باشد مصرف قرص ها به تنهايي كارايي ندارد.
- هدف هاي كوچك براي خود تعيين كنيد زيرا ممكن است انرژي كمي داشته باشيد- به خودتان روحيه بدهيد.
- تا آنجا كه مي توانيد درباره افسردگي و راه هاي معالجه آن اطلاعات كسب كنيد.
چه مدت نياز به مصرف دارو داريد؟
ميزان نياز شما به دارو بستگي به شدت افسردگي دارد. اگر براي بار اول دچار افسردگي شده ايد، پزشك معمولا چندين ماه مصرف دارو را توصيه مي كند. اگر براي بار دوم دچار افسردگي شديد براي يك سال ممكن است دارو تجويز شود.
عليرضا سزاوار

 



جعفري، كرفس و گل گاوزبان

مصرف سبزيجات، كلسيم، نوشيدن آب فراوان، محدود كردن مصرف پروتئين هاي حيواني و تحرك در دفع طبيعي سنگ هاي كليوي مؤثر است.
نوشيدن آب فراوان يكي از راهكارهاي مهم در دفع سنگ هاي كليوي بويژه نوع اگزالاتي است. بيماران مبتلا به سنگ كليه بايد حداقل به ميزان 2ليتر و با افزايش دما در فصل تابستان يا مناطق گرم 3ليتر همراه با وعده هاي غذايي و در طول روز آب بنوشند.
در مبتلايان به سنگ هاي كليوي كه سنگ اگزالاتي دارند، ريواس، اسفناج، تره فرنگي و سيب زميني شيرين كه غني از اگزالات هستند نبايد مصرف شود.
پروتئين هاي حيواني، نمك سديم، تنقلاتي نظير بادام زميني بايد از برنامه غذايي مبتلايان به سنگ كليه حذف و مصرف انواع نوشابه ها، آب مركبات و چاي نيز بايد به حداقل برسد.
سنگ هاي اگزالاتي از شايعترين انواع سنگ هاي كليوي هستند. فيبرهاي موجود در سبوس ذرت، برنج و گندم داراي كمترين ميزان اگزالات هستند لذا مصرف بيشتر اين مواد توصيه مي شود.
افزايش ميزان تحرك و فعاليت هاي بدني و دوري از استراحت و سكون به دفع سنگ هاي كليوي كمك مي كند.
افزايش ميزان كلسيم از ديگر راه هاي دفع سنگ هاي كليوي است و حذف موادغذايي حاوي كلسيم از جمله شير باعث افزايش دفع اگزالات و تشكيل سنگ كليه مي شود.
مصرف خودسرانه دارو عاملي در تشديد بروز سنگ هاي كليوي
ايجاد سنگ هاي كليوي به عوامل متعددي كه مهمترين آنها زمينه هاي ارثي و اختلالات سوخت و ساز است، بستگي دارد. ابتلا به عفونت و مصرف خودسرانه داروها زمينه ايجاد سنگ را تشديد مي كنند.
مبتلايان به سنگ كليه درصورتي كه دچار كم كاري تيروئيد و كمبود يد نباشند، استفاده از ترب و تربچه خصوصاً ترب سياه، به صورت رنده شده و يا آب ترب كه ناشتا نوشيده شود، به آنها توصيه مي شود.
نوشيدن آب فراوان حتي بدون احساس تشنگي و پياده روي مرتب روزانه به دفع سنگ كمك مي كند همچنين مصرف گياهان مدر مانند دم كرده دم گيلاس، كاكل ذرت، گل گاوزبان، گزنه، بومادران، نعناع، گل هميشه بهار، جعفري، كرفس، كدو حلوايي، مرزه، مارچوبه و به طور كلي سبزي خوردن در دفع سنگ هاي كليوي بسيار مؤثر است.

 



مهارت حل مشكلات را به نوجوانان بياموزيم

به تدريج كه كودكان مرحله نوجواني را مي گذرانند بايد طريقه مقابله با مشكلات را فرا بگيرند. درست است كه شما هميشه در كنار فرزندتان نيستيد ولي مي توانيد مهارت هاي لازم را به او بياموزيد.
در واقع همه ما بايد مشكلاتي را حل كنيم ولي مهارت حل مشكلات، اكتسابي است نه غريزي. براي كسب اين مهارت بهتر است:
1- با دقت گوش دهيد و در كمال آرامش فكر كنيد.
2- گزينه هاي پيش رو و نيازهاي ساير مردم را در نظر بگيريد.
3- راه حل هاي موثر را بيابيد و يادتان باشد گاهي بايد سازش كنيد.
فراموش نكنيد مهارت حل مشكلات در تمام طول زندگي به كمك شما مي آيد.
وقتي نوجوان مهارت لازم را براي حل مشكلات مي آموزد اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي كند و مي تواند تصميمات بهتري بگيرد.
شش گام براي حل مشكلات
بيشتر مشكلات با مذاكره و سازش حل مي شود ولي اگر نتوانستيد مشكلي را حل كنيد شش گام زير را برداريد:
1- شناسايي مشكل
اولين گام اين است كه مشكل رادقيقاً شناسايي كنيد و سپس آن را بر روي كاغذ بياوريد. به عنوان مثال:
الف: فرض كنيد فرزندتان بدون اجازه دوستش كتاب او را برداشته است.
ب: فرض كنيد فرزندتان يادش رفته به شما بگويد دير به خانه مي آيد.
بر روي مسئله تمركز كنيد نه بر روي شخص يا احساسات خود. اگر از فرزندتان بپرسيد: «چرا يادت رفت به من بگويي كه دير به خانه مي آيي؟ آيا ناراحتي من براي تو اهميتي ندارد؟» او يا موضع تدافعي مي گيرد و يا ناراحت مي شود.
به فرزندتان بگوييد: «تو بايد هر از گاهي با دوستانت بيرون بروي ولي ما هم بايد از سلامتي تو مطمئن شويم. اطمينان دارم با كمك هم مي توانيم در اين زمينه به راه حلي دست يابيم.»
2- چرا اين مسئله يك مشكل محسوب مي شود؟
به فرزند خود كمك كنيد علت بروز مشكل را توضيح دهد. سؤالات زير را از او بپرسيد:
الف: چرا اين مسئله اين قدر براي تو اهميت دارد؟
ب: چرا به حل آن نياز داري؟
پ: فكر مي كني احتمال دارد چه اتفاقي بيفتد؟
ت: بدترين اتفاق ممكن چه خواهد بود؟
ث: چه چيز تو را ناراحت مي كند؟
سعي كنيد بدون جر و بحث كردن به حرف هاي فرزندتان گوش دهيد.
او را تشويق كنيد كه از جملاتي مثل «من نياز دارم...»، «من مي خواهم...»، «من احساس مي كنم...» و ... استفاده كند و خودتان نيز اين جملات را به كار ببريد.
در مورد دلايل نگراني خود صريح باشيد.
3- راه حل هاي ممكن را در نظر بگيريد
فهرستي از تمام راه حل هاي ممكن تهيه كنيد و از پيشداوري خودداري نماييد. اگر فرزند شما راه حلي به نظرش نمي رسد خودتان شروع كنيد .شما مي توانيد در ابتدا يك پيشنهاد مضحك بدهيد. اين كار راه حل هاي عملي و جدي را به همراه خواهد داشت. سعي كنيد با كمك فرزندتان حداقل هشت راه حل عملي ارائه دهيد.
تمام راه حل ها را بر روي كاغذ بياوريد.
4- راه حل ها را سبك و سنگين كنيد
در مورد نكات مثبت و منفي هركدام از راه حل ها با فرزندتان صحبت كنيد. يادتان باشد اول از همه به نكات مثبت بپردازيد. دراين صورت هيچ كس ناراحت نمي شود. سپس راه حل هايي را كه نكات منفي آنها به نكات مثبت شان مي چربد كنار بگذاريد. به امتيازبندي ساير راه حل ها بپردازيد و بهترين را انتخاب كنيد.
اگر نتوانستيد به راه حل مناسبي دست يابيد، مجددا به گام سوم رجوع كنيد و راه حل هاي ممكن را يادداشت كنيد.
شما درضمن مي توانيد از ساير اعضاي خانواده كمك بگيريد. براي انتخاب راه حل مناسب، سازش را از ياد نبريد.
5- راه حل انتخاب شده را به مرحله عمل درآوريد.
پس از توافق درمورد يك راه حل، درباره عملي كردن آن برنامه ريزي كنيد. با يادداشت برداري و درنظرگرفتن مسائل زير مي توانيد بهتر به نتيجه برسيد:
الف: چه كسي اين كار را انجام مي دهد؟
ب: اين كار چه زماني انجام خواهدشد؟
پ: براي عملي كردن اين راه حل چه عواملي ضروري هستند؟
شما در ضمن مي توانيد زماني براي بررسي ميزان موفقيت راه حل تعيين كنيد.
احتمال دارد فرزند شما براي عملي كردن پيشنهاد خود از اعتماد به نفس كافي برخوردار نباشد. فرض كنيد فرزندتان مي خواهد با دوست خود آشتي كند ولي نمي داند به او چه بگويد. شما مي توانيد دراين زمينه وي را راهنمايي كنيد.
6- نتايج را مورد بررسي قرار دهيد
وقتي پيشنهاد مناسب به مرحله عمل درآمد بايد نتايج آن را مورد بررسي قرار دهيد.
ممكن است فرزندتان در حل مشكلات با موانعي روبه رو شود. دراين صورت صبر پيشه كنيد و از شتابزدگي بپرهيزيد.
درضمن يادتان باشد تمام راه حل ها موثر واقع نمي شود و گاهي لازم است بيشتر از يك راه حل را امتحان كنيد. مسئله مهم ديگر اين است كه وقتي اوضاع بر وفق مراد پيش نمي رود راه هاي ديگري را بيازماييد.
از فرزند خود سؤالات زير را بپرسيد:
1- به چه نتيجه مثبتي دست يافتي؟
2- دركدام مسئله موفق نبودي؟
3- براي بهترشدن اوضاع چه كاري از دست ما ساخته است؟
اگر مشكل تان حل نشد به گام اول رجوع كنيد. شايد در شناسايي مشكل اشتباه كرده ايد و يا راه حل مناسب را نيافته ايد؟
براي حل مشكلات شخصي خود از اين روش استفاده كنيد. دراين صورت فرزندتان نيز تشويق به اين كار خواهدشد.
مشاجره
به احتمال قوي شما با فرزند نوجوان خود بيشتر از زمان كودكي اش مشاجره مي كنيد.
كوتاه آمدن از مواضع خود و دادن اختيار تصميم گيري به نوجوان كار آساني نيست ولي يادتان باشد فرزندتان براي تبديل شدن به يك انسان مسئوليت پذير بايد اين مرحله را پشت سربگذارد. فرض كنيد شما و فرزندتان در مورد رفتن او به يك جلسه با يكديگر مشاجره مي كنيد.
شما مي خواهيد...
الف: فرزندتان را به محل جلسه برسانيد و سپس او را به خانه برگردانيد.
ب: از نظارت يك بزرگسال مطمئن شويد.
پ: فرزندتان ساعت يازده در خانه باشد.
فرزند شما مي خواهد...
الف: به همراه دوستانش به جلسه برود.
ب: با تاكسي به خانه برگردد
پ: هر زمان كه توانست به خانه برگردد.
در اين مواقع چگونه با هم به توافق مي رسيد؟
در اينجا مهارت حل مشكلات مي تواند كارساز باشد.
1-مشكل خود را شناسايي كنيد
مشكل خود را بر روي كاغذ بياوريد. به عنوان مثال:
الف: تو مي خواهي با دوستانت به ميهماني بروي و با تاكسي به خانه برگردي
ب: من نگران سلامتي تو هستم ولي ما بايد در اين مورد با يكديگر به توافق برسيم.
2-چرا آن مسأله يك مشكل محسوب مي شود؟
از فرزندتان بپرسيد چه چيزي براي او اهميت دارد و خودتان نيز به او توضيح دهيد كه به چه چيز بيشتر اهميت مي دهيد.
به عنوان مثال از فرزندتان بپرسيد: «چرا نمي خواهي در زمان مشخصي در خانه باشي؟» سپس به دقت به دلايل او گوش دهيد.
3-راه حل هاي ممكن را در نظر بگيريد
بهتر است شما و فرزندتان هر كدام حداقل چهار راه حل ارائه دهيد. به عنوان مثال شما مي توانيد فرزندتان را به ميهماني برسانيد. ولي او در مورد زمان اين كار تصميم گيري كند و يا اينكه فرزندتان مي تواند در راه برگشت به خانه به همراه دوستان خود تاكسي بگيرد.
4-راه حل ها را بررسي كنيد
نكات مثبت و منفي هر كدام از راه حل ها را مورد بررسي قرار دهيد. از نكات مثبت شروع كنيد و راه حل هايي را كه از نظر هيچ كدام از طرفين قابل قبول نيست كنار بگذاريد. به عنوان مثال اينكه فرزندتان به تنهايي سوار تاكسي شود. ممكن است شما در مورد زمان خاصي تاكيد داشته باشيد. به عنوان مثال اينكه فرزندتان حتماً قبل از ساعت يازده در خانه باشد. در هر صورت هميشه يك راه حل اضافي در نظر داشته باشيد.
5-راه حل مورد توافق را به مرحله عمل درآوريد.
پس از توافق درباره يك راه حل، بايد به روشن كردن موضوع بپردازيد. بهتر است موارد را به روي كاغذ بياوريد و تمام جزئيات را مشخص كنيد.
6-نتايج را بررسي كنيد
پس از امتحان كردن راه حل در رسيدن به نتيجه شتاب نكنيد. با صرف وقت و انرژي براي آموختن مهارت حل مشكلات، به نوجوان اين پيام را مي فرستيد كه به تصميمات او اهميت مي دهيد و اين كار رابطه شما را با وي بهبود مي بخشد.
ترجمه از آذر شايان

 



ميان وعده هاي غذايي

20 تا 25 دقيقه طول مي كشد تا پيام غذا خوردن به مغز برسد و در اين مدت فرد با احساس گرسنگي زياد، مقدار زيادي غذا مي خورد اما مصرف ميان وعده مي تواند از اين مسئله و چاقي ناشي از آن و همچنين خستگي زودرس جلوگيري كند.
مصرف يك ميان وعده مناسب از بروز خستگي زودرس در افراد جلوگيري مي كند و موجب افزايش تمركز افراد مي شود.
يك ميان وعده مناسب شامل انواع ميوه ها و ساندويچ هاي خانگي است. درحالي كه استفاده از شيريني، شكلات، چيپس و پفك به عنوان ميان وعده مناسب نيست.
مصرف ميوه ها و سبزي ها به عنوان ميان وعده در افزايش توانايي فكري و قدرت بدني افراد نقش مهمي را برعهده دارد همچنين ميان وعده ها موجب كاهش ولع آنها در وعده هاي اصلي مي شود.
مصرف يك ميان وعده مناسب موجب مي شود كه افراد غذا را سريع نخورند چرا كه سريع غذا خوردن موجب مي شود كه افراد غذاي بيشتري بخورند.
حدود 20 تا 25 دقيقه طول مي كشد تا پيام غذا خوردن به مغز برسد و در اين مدت فرد با احساس گرسنگي زياد، مقدار زيادي مواد غذايي مصرف مي كند كه منجر به بروز چاقي در فرد مي شود.
مصرف ميان وعده ها براي افراد چاق بسيار ضروري است به دليل اينكه اين افراد عادت به پرخوري دارند و اگر اين افراد تعداد وعده هاي غذايي خود را افزايش دهند و از حجم آن بكاهند و درواقع همان حجم سه وعده اصلي غذايي خود را به چند وعده تقسيم كنند، از پرخوري آنها جلوگيري مي شود.

 



چگونه در منزل ورزش كنيم؟

ورزش را در ابتدا با حركتي مانند چرخاندن سر و گردن يا دست آغاز كنيد زيرا اين ورزش ها حركاتي هستند كه بر روي تمام بدن شما تاثير مستقيمي را مي گذارند و شادي و سرزندگي شما را در طول روز تامين مي كنند.
ورزش هاي مداوم و متناوب تنها بر روي اين موضوع تاكيد دارند كه شما بايد حركات ورزشي را به طور متناوب و بدون وقفه انجام دهيد حتي اگر زمان اين كار 10 دقيقه باشد. و هر ورزشي را كه مي خواهيد انجام دهيد بايد كامل انجام دهيد و بعد به سراغ حركت ورزشي ديگري برويد.
براي اينكه نتيجه بيشتري از ورزش هايتان بگيريد بايد در هر روز بر يك ناحيه بدن تان تمركز كنيد و اين حركات را انجام دهيد. اما قبل از اين كه حركات اختصاصي مربوط به هر روزتان را انجام دهيد به شما توصيه مي كنيم يك حركات كلي مانند چرخاندن مچ دست و قوزك پاهايتان، يا چرخاندن سر و بازوها را آغاز كنيد و همه به اين حركات اختصاصي بپردازيد.
بعد از مدتي كه اين حركات را به طور مداوم انجام دهيد شايد باورتان نشود اما متوجه مي شويد كه چربي هاي بدنتان شروع به از بين رفتن مي كنند و از دست چربي هاي اضافي بدنتان راحت مي شويد و اگر براي هميشه اين كار را انجام دهيد، متوجه مي شويد كه چربي هاي بدنتان به عضله تبديل خواهند شد. حتي اگر به اين موضوع علاقه مند شديد و مي خواهيد تاثيرات ورزش تان را هر چه سريع تر مشاهده كنيد به شما توصيه هايي داريم:
شما مي توانيد يك بطري را از آب پر كنيد و از آن به عنوان هالتر/دمبل استفاده كنيد و هر روز صبح با اين حركات مي توانيد چربي هاي اضافي بازوهاي تان را كه ممكن است شل شده باشند و باعث آزار شما شوند، با اين كار ساده تبديل به عضله كنيد.
از يك چوب بستني استفاده كنيد. ممكن است بسياري از افراد يك چوب دستي را در منزل نداشته باشند شما مي توانيد از لوله جاروبرقي براي اين كار استفاده كنيد و اين لوله بلند را به مدت 10دقيقه از جاروبرقي تان جدا كرده و بعد متصل نماييد، يا اين كه از يك عصا براي اين كار استفاده نماييد. اين چوب دستي را بر روي پشت خود قرار دهيد و آن را بالا و پايين كنيد. چربي هاي موجود در پشت شما از بين بروند يا اين كه از اين چوب براي حركات دراز و نشست استفاده كنيد. اين چوب را بر روي جلوي خود قرار دهيد و از آن به عنوان يك وسيله كمكي براي بالا آمدن استفاده كنيد. در اين صورت افرادي كه قادر به انجام حركات دراز و نشست نيستند با سهولت بيشتري مي توانند اين كار را انجام دهند.
شما مي توانيد از يك كش يا نخي كه حالت كش مانند داشته باشد استفاده كنيد و يك سر اين كش را در يك دست خود و سر ديگر را در دست ديگر خود بگيريد و آنها را به هم دور يا نزديك كنيد با كمك اين حركت باز بر روي عضله هاي پشت بازوي خود كار مي كنيد و باعث مي شود افراد كه داراي بازوهاي بزرگي هستند و با اين كار به از بين رفتن بازوهاي شان كمك شاياني مي شود.
حركاتي را كه بر روي عضلات دست، پا، سر، گردن خود انجام مي دهيد با احتياط آسيبي را كه به اين نواحي از بدن شما وارد نسازد زيرا اين اعضا بسيار حساس هستند و با كوچك ترين ضربه اي آسيب مي بينند.
شما در يك يا دو ماه اول اين حركات را هر روز و به مدت 10 دقيقه مي توانيد انجام دهيد و مواظب باشيد كه اين حركات آسيبي را كه به اين نواحي از بدن شما وارد نسازد زيرا اين اعضا بسيار حساس هستند و با كوچك ترين ضربه اي آسيب مي بينند.
شما در يك يا دو ماه اول اين حركات را هر روز و به مدت 10 دقيقه مي توانيد انجام دهيد اما بعد از اين مدت شما مي توانيد اين زمان را از 10 دقيقه به 30 دقيقه افزايش دهيد. زيرا بعد از گذشت يك يا دو ماه بدن شما آمادگي بيشتري را براي افزايش زمان ورزش كردن دارد و با مشكل جدي مواجه نخواهيد شد اما باز هم متذكر مي شويم كه بر روي يك سري از اعضاي خاصي كه تاكيد شد حساسيت بيشتري داشته باشيد.
اين موضوع كه شما هر روز 10 دقيقه را به ورزش كردن اختصاص دهيد بسيار بهتر از اين موضوع مي باشد كه شما يك ساعت اما هفته اي يك يا دو بار ورزش كنيد.
مكاني را كه براي ورزش كردن انتخاب مي كنيد بايد محيطي باشد كه كاملا آزاد باشد و شما حين ورزش كردن نگران اين موضوع نباشيد كه دستتان يا پاي شما حين انجام حركات ورزشي به گلدان يا ميز نخورد و دغدغه خاطر داشته باشيد. اگر هنگام حركات ورزش متوجه شديد كه در ناحيه هايي مانند كمر، گردن، سر دچار عارضه شده ايد بهتر است ورزش را متوقف كنيد زيرا اين موضوع نشانه اي است كه شما اين حركت ورزشي كه مربوط به اين ناحيه مي باشد را درست انجام نداده ايد به همين دليل در اين ناحيه احساس درد و ناراحتي مي كنيد.
موضوع ديگري كه فوق العاده اهميت دارد نحوه صحيح دم و بازدم شما در حين ورزش كردن مي باشد. شما بايد به درستي و صحيح تنفس خود را كنترل كنيد و بدانيد كه چه زماني بايد دم و يا چه زماني بازدم را انجام دهيد زيرا در غير اين صورت در حين انجام حركات ورزشي با كمبود اكسيژن مواجه مي شويد.
اگر در فصل تابستان هستيد بهتر است كولر و وسيله تهويه منزلتان را در حين حركات ورزشي خاموش نگهداري و فقط پنجره هاي منزل تان را باز كنيد تا هواي اتاق در حين ورزش جابه جا شود. زيرا شما در حين انجام حركات ورزشي دچار تعريق مي شويد و اگر كولر يا هر وسيله تهويه ديگري روشن باشد باعث مي شود كه دچار درد عضلاني يا سرماخوردگي شويد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14