(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 30 شهریور 1390- شماره 20029

آبغوره و ليمو ترش قاتل ميكروب وبا
دلايل خشكي پوست
غذا را در ظروف مسي طبخ كنيد
چندنكته درباره مصرف روي
درمان هاي خانگي براي رفع خستگي
آمپول مخدر تمجيزك و آثار مخرب آن
سفيد كردن بدون هزينه دندانها
بمباران تومورهاي سرطاني با زعفران
4 توصيه مهم براي پيشگيري از بي آبي بدن



آبغوره و ليمو ترش قاتل ميكروب وبا

وزارت بهداشت از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه اسهال آبكي به يكي از مراكز درماني مراجعه كنند و اعلام كرد كه مصرف آبغوره و ليموترش در غذا ميكروب وبا را از بين مي برد.
پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، به نقل از سيدجواد موسوي فرد، رئيس بيمارستان خمين اراك افزود: علائم وبا در ابتدا به صورت اسهال آبكي و سفيد رنگ و حجيم شبيه آب برنج و دل درد خفيف است كه در صورت عدم مراجعه به پزشك و شدت گرفتن اسهال و كاهش آب بدن، فرد بيمار را دچار خشكي پوست مي كند.
وي استفراغ بدون حالت تهوع قبلي، اسهال بدون درد و زور و
پيچ شكم همراه با گرفتگي (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، تشنگي فراوان، كم شدن يا قطع ادرار را از ديگر علائم اين بيماري برشمرد.
وي افزود: فرد بيمار مقدار زيادي الكتروليت، سديم، پتاسيم، كلسيم و مواد ضروري بدن را از طريق مدفوع دفع مي كند كه اين امر باعث بروز علائمي نظير سرگيجه، ضعف عمومي بدن و تپش قلب شده و در صورت عدم درمان مي تواند به فوت بيمار منجر شود.
وي اظهار داشت: وبا بيماري است كه از طريق آب توسط باكتري «ويبريو كلرا» ايجاد مي شود و بيشترين راه انتقال آن از طريق مدفوع انساني ، آب و موادغذايي آلوده و خوردن سبزي هايي است كه در هنگام كاشته شدن با كود انساني و پساب تغذيه مي شوند.
رئيس بيمارستان خمين اراك ادامه داد: شخصي كه به بيماري وبا مبتلاست هر بار كه به توالت مي رود، ميليونها ميكروب از خود دفع مي كند بنابراين فرد بيمار هر وسيله اي از دستگيره در تا صابون را به ميكروب وبا آلوده مي كند.
وي بيان كرد: چون ميكروب هايي كه به صابون جامد منتقل شده اند به نفر بعدي منتقل مي شوند پس بهتر است از مايع براي شست و شوي دست استفاده شود.
موسوي فرد، با تأكيد بر اينكه پيشگيري مقدم بر درمان است، توصيه كرد مردم آبهاي جوشيده و ضدعفوني شده و غذاهاي كاملاً پخته و داغ مصرف كنند.
وي ادامه داد: ميوه ها و سبزيجات قبل از مصرف بايد شست و شو، انگل زدايي و ضدعفوني شوند و تا جايي كه ممكن است از مصرف سالاد و سبزيجات حتي در خانه خودداري شود.
رئيس بيمارستان خمين گفت: ميكروب اين بيماري در مقابل اسيد معده حساس است و از بين مي رود از اين رو توصيه مي شود همراه غذاها از مواد خوراكي اسيدي همچون آب ليمو، ليموترش و آبغوره استفاده كنيد.

 



دلايل خشكي پوست

در بعضي فصل هاي سال مشكل خشكي پوست براي ما به وجود مي آيد كه با رعايت برخي نكات قابل برطرف كردن است. اما اين مشكل مي تواند موقتي و زودگذر نباشد و مسئله اي براي تمام عمر بماند.
پوست در بعضي قسمت هاي بدن مانند بازوها، قسمت هاي پاييني پا و كناره هاي شكم، خشك تر از ديگر قسمت هاي بدن است، اما اين نسبت در افراد مختلف متفاوت است.
معمولا دلايل بروز خشكي در پوست به سن، وضع سلامت، منطقه سكونت و زماني كه بيرون از خانه به سر مي بريد، بستگي دارد.
در صورتي كه پوست شما به دليل عوامل محيطي يا سن طبيعي دچار خشكي است، مي تواند به يكي از دلايل زير باشد: مواقعي كه بعد از دوش گرفتن، حمام كردن يا شنا كردن با احساس سفت شدن پوست مواجه مي شويد.
ممكن است پوست شما به جاي صاف بودن، منقبض و چروك دار و تقريبا خشك به نظر برسد.
خارش شديد، پوسته پوسته شدن ايجاد شيارها و ترك هاي ريز، قرمزي شديد و ترك هاي عميقي كه ممكن است از آنها خون بياييد از ديگر علائم آن است.
خشكي پوست ممكن است مشكلات مختلفي به وجود آورد. مثلا گاهي اوقات پوست فرد، بيش از حد نرم مي شود كه به آن بيماري فلس هم مي گويند.
اين بيماري زماني پيشرفت مي كند كه سلول هاي پوست به طور طبيعي پراكنده نشده و ضخيم تر شوند. اين پوسته ها كوچك بوده و از لحاظ شكل، چند ضلعي هستند.
وجود مشكلات وراثتي
اين بيماري بيشتر قسمت هاي تحتاني پاها را درگير مي كند و ممكن است موجب تيرگي پوست شما شود. البته در برخي موارد اين بيماري ممكن است موجب پوسته پوسته شدن عميق پوست و شكاف هاي دردناك روي كف دست ها و پاها شود.
كودكاني كه مبتلا به مشكلات بيماري هاي وراثتي هستند، معمولا در زمان تولد، پوست طبيعي دارند، اما بعد از چند سال، پوسته پوسته شدن و زمختي(خشني) پوست آنها پيشرفت مي كند كه با بالا رفتن سن، ممكن است ناپديد شود و در زمان پيري مجدداً برگردد.
وجود جوش بر روي پوست، در واقع التهاب ساده و غيرمسري پوست است و در آن جوش هايي، همراه با خارش، سطح پوست را مي پوشانند.
اين بيماري موجب خشكي، پوسته پوسته شدن و شكاف هاي عيق، التهاب و خارش پوست شده و ممكن است در مواردي منجر به خونريزي شود. اين بيماري بيشتر در بزرگسالان ايجاد مي شود و بيشتر ساق پاها، روي ران و دست ها را درگير مي كند.
به طور كلي بيماري هاي پوستي كه به آن اشاره شد دلايل اصلي خشكي پوست نيستند، انواعي از بيماري هاي پوستي همواره در كمين است؛ حال آن كه بيشتر موارد خشكي پوست، به علت عوامل محيطي رخ مي دهد.
تاثيرات آب و هوايي
پوست بسياري از ما در روزهاي سرد يا زماني كه ميزان دما و رطوبت كاهش مي يابد خشك مي شود، اما عكس اين موضوع نيز درست است يعني وقتي شما در نواحي بياباني زندگي مي كنيد نيز خشكي پوست اتفاق مي افتد.
اين موارد ممكن است از تغييرات آب و هوايي محيط زندگي باشند، اما مقدمات امراض پوستي نيز هستند. در حقيقت گرماي مركزي، بخاري هاي چوب سوز، بخاري هاي مخصوص گرم كردن فضاي آزاد و شومينه ها، همگي رطوبت هوا و رطوبت پوست شما را مي گيرند.
هنگامي كه پوست ما با آب تماس پيدا مي كند؛ از يك سو چربي و رطوبت سلول ها را حفظ مي كند. اما زماني كه شما در آن غوطه ور مي شويد، تاثير عكس دارد.
در صورتي كه چندين بار در روز دوش بگيريم بويژه زماني كه شما دوست داريد آب دوش داغ باشد و حمام كردن تان طولاني شود. اين كار چربي موجود در پوست را تجزيه مي كند؛ بنابراين اگر به طور مداوم در استخرهايي كه از كلر زياد استفاده مي كنند شنا كنيد يا هر روز صابون ها و پاك كننده هاي قوي مصرف كنيد، پوست شما خشك مي شود.
از سوي ديگر داروهايي مانند داروهاي الوار و آنتي هيستامين ها نيز تاثير خشك كنندگي دارند.
مصرف بيش از حد رژيم هاي غذايي كم چربي، به خصوص كمبود چربي هاي امگا-3 و كاهش مصرف ماهي نيز سبب خشكي پوست مي شود.
مواردي از قبيل، تب بالا، عرق كردن زياد در طول ورزش و ننوشيدن مايعات كافي مي تواند باعث شود كه بدن شما به جاي دريافت مايعات، آنها را از دست بدهد. يكي از نخستين علائم كم شدن آب بدن، از دست رفتن خاصيت انعطاف پذيري پوست است.

 



غذا را در ظروف مسي طبخ كنيد

براي جبران كمبود خون و پيشگيري از ورود ميكروب به غذا از ظروف مسي براي طبخ غذا استفاده شود.
دكتر «گودرز وحدتي» درگفت وگو با ايرنا گفت: جيره غذايي طبيعت بدن در روز براي دريافت آهن حدود 15ميلي گرم است كه از اين مقدار حدود 10 درصد آن از طريق روده ها جذب مي شود.
وي افزود: به عبارت ديگر، روزانه كمتر از يك ميلي گرم آهن از بدن دفع مي شود و با توجه به محدوديت متابوليسم آهن، چنانچه بيماري درجريان يك خونريزي مزمن، روزانه حدود چهار ميلي ليتر خون از دست بدهد، دچار كم خوني مي شود.
اين پزشك با بيان اينكه تنگي نفس، تپش قلب و درد قفسه سينه از مهم ترين علايم كم خوني است، ادامه داد: طبخ غذا در ظروف مسي، تاثير بسزايي درجبران كمبود خون در بدن دارد.
به گفته وي، يون آزاد شده از ظروف مسي هنگام طبخ وارد غذا مي شود و در نتيجه انسان، احساس نشاط و انرژي فوق العاده اي مي كند.

 



چندنكته درباره مصرف روي

«روي» يا زينك گلوكونيك كه نام غيرمتداول آن اورازينك است، يكي از موادمعدني طبيعي است كه براي رشد بدن و سلامت بافت ها مفيد است.
به گزارش ايسنا، موادخوراكي داراي زينك گلوكونيك از كمبود روي در بدن جلوگيري مي كند. ممكن است كه زينك گلوكونيك خواص ديگري نيز داشته باشد، اما تاكنون در راهنماهاي پزشكي ثبت نشده است.
در مصرف روي بايد اين نكات را رعايت كنيد:
- همزمان با مصرف زينك گلوكونيك از مصرف مواد سرشار فسفر و كلسيم اجتناب كنيد؛ چرا كه اين مواد جذب زينك گلوكونيك را پايين مي آورند.
خوراكي هاي سرشار از كلسيم و فسفر عبارتند از: شير، پنير، ماست، بستني، حبوبات خشك يا نخود فرنگي، عدس، آجيل، روغن بادام زميني و شكلات هاي كاكائويي.
- زينك گلوكونيك به عنوان يك پادزي عمل كرده و باعث از بين رفتن ميكروب هاي خاص در سلول هاي ديگر مي شود. قبل از اينكه استفاده از اين ماده را آغاز كنيد پزشك خود را از داروهايي كه قبلا استفاده مي كرديد، مطلع كنيد.
-هنوز مشخص نشده است كه آيا زينك گلوكونيك به جنين هم صدمه مي زند يا نه؟ اما اگر باردار هستيد يا قصد داريد در طول درمان باردار شويد، پزشك خود را درجريان بگذاريد.
- شايد زينك گلوكونيك از طريق شيرمادر به نوزاد صدمات جبران ناپذيري وارد كند. پس اگر به نوزاد خود شير مي دهيد بدون مشورت با پزشك آن را مصرف نكنيد. استفاده از اين ماده بايد طبق دستور پزشك صورت گيرد و نبايد آن را كمتر يا بيشتر از آنچه پزشك تجويز كرده است، مصرف كرد.
- زينك گلوكونيك بايد با يك ليوان پر از آب خورده شود اما اگر از ناراحتي معده رنج مي بريد، بهتر است آن را بين غذا مصرف كنيد. ممكن است پزشك شما براي آنكه مطمئن شود اين ماده براي شما نتيجه مطلوب دارد، مقدار آن را كم و زياد كند. همچنين با افزايش سن، نياز بدن به اين ماده بيشتر مي شود.
- اگر خوردن يك وعده از زينك گلوكونيك را فراموش كرديد براي جبران آن از مصرف اضافي و بيش از حد خودداري كنيد؛ چرا كه در صورت مصرف بيش از اندازه علائمي چون حالت تهوع، استفراغ شديد، كم شدن آب بدن و بي قراري را به دنبال دارد.
عوارض استفاده از زينك گلوكونيك
در صورت بروز يكي از اين عوارض مانند كهير، آسم، تورم صورت، لب ها، زبان يا گلو، حالت تهوع و ناراحتي معده سريعا به پزشك مراجعه كنيد. اين عوامل از آلرژي هايي محسوب مي شود كه با خوردن زينك گلوكونيك در بعضي افراد مشاهده مي شود؛ در اين موارد از مصرف دارو بدون مشورت با پزشك متخصص جدا خودداري كنيد.
داروهايي نيز وجود دارد كه اثر گلوكونيك را كاهش مي دهد و باعث مي شود كه بدن قادر به جذب روي نشود. در صورت مصرف يكي از داروهاي رقيق كننده هاي خون مانند وارفارين، اكتونل، انواع آنتي بيوتيك ها، پني سيلين، دكلوميسين، تتراسايكلين، فلوكسين، نوروكسين، نورفلوكسين، سيپروفلوكسين و مينوسايكلين پزشك خود را در جريان بگذاريد.
همواره به خاطر داشته باشيد كه اين داروها و داروهاي ديگر را دور از دسترس كودكان قرار دهيد و هرگز آنها را در موارد مشابه براي كودكان خود تجويز نكرده و به هيچ عنوان دارويي را بدون مشورت با پزشك خود مصرف نكنيد.

 



درمان هاي خانگي براي رفع خستگي

فرقي نمي كند كه چه چيز باعث خستگي شما شده است، بهترين روش براي برطرف كردن نشانه هاي خستگي استراحت كردن است.
خستگي فيزيكي و ذهني مي تواند با استراحت فيزيكي و تمدد اعصاب برطرف شود. استراحت فرصتي در اختيار بدن و ذهن شما مي گذارد تا خود را از كشيدگي عضلات، خستگي و كوفتگي نجات دهيد. اگرچه استراحت كردن انتخاب اول شما براي درمان و رفع خستگي است، اما هميشه به خصوص در زندگي پرمشغله امروز وقت كافي براي استراحت نيست. بنابراين، چند درمان خانگي ديگر سريع و ارزان هم هست كه شما مي توانيد براي كم كردن خستگي تان در خانه انجام دهيد.
اگرچه كار زياد و استرس اغلب باعث خستگي مي شود، اما اين خستگي ممكن است به خاطر يك رژيم غذايي نامناسب، ورزش نكردن و كم آبي هم به وجود آيد، وقتي نوبت به اين نوع خستگي مي رسد، جواب ساده است، رژيم غذايي و سبك زندگي تان را تغيير دهيد. يك رژيم غذايي متعادل سرشار از ميوه و سبزي، پروتئين و كربوهيدرات هاي مركب به بدن و مغز، سوخت مي رساند تا بتوانند در طول روز به خوبي كار كنند. رژيم هاي غذايي كه كربن يا پروتئين كمي دارند، مي توانند باعث خستگي بدن شوند؛ چرا كه شما يكي از مواد مغذي اصلي كه بدن براي كار كردن به آنها نياز دارد، را حذف كرده ايد. به علاوه، يك رژيم غذايي متعادل داراي ويتامين، مواد معدني، اسيد آمينه و آنتي اكسيدان است كه ايمني، انرژي و متابوليسم را افزايش مي دهد.
رژيم غذايي روزانه شما فقط شامل چيزهايي كه مي خوريد نيست، بلكه زماني كه غذا مي خوريد را هم در برمي گيرد. صبحانه مهم ترين وعده غذايي روز است. معناي تحت اللفظي كلمه صبحانه در زبان انگليسي (breakfast) بيانگر اتفاقي است كه پس از خوردن در بدن رخ مي دهد. وقتي بدن خواب است، از انرژي ذخيره شده براي ادامه فعاليت هاي اصلي بدن مثل تنفس، ضربان قلب و حركات سريع چشم استفاده مي كند. وقتي بيدار مي شويد، بدنتان به سوخت نياز دارد. اگر صبحانه نخوريد، بدنتان براي حفظ انرژي، متابوليسم كند مي شود و شما خسته مي شويد، چون بدن و مغزتان سوخت كافي براي كار كردن ندارند. به همين دليل است كه صبحانه تا اين حد براي تامين مجدد سوخت بدن، بالا بردن متابوليسم و افزايش انرژي مهم است.
كم خوني ناشي از كمبود آهن يك دليل ديگر خستگي است. براي رفع اين مشكل، بايد به اندازه كافي آهن مصرف شود. آهن براي كمك به تشكيل هموگلوبين- بخشي از سلول هاي قرمز خون- در بدن لازم است. هموگلوبين به انتقال اكسيژن در بدن كمك مي كند. بنابراين، فقر آهن توانايي انتقال اكسيژن در بدن را كاهش مي دهد. بدون اكسيژن كافي، خستگي نسبتا زودرس پيش مي آيد. غذاهاي غني از آهن مثل: گوشت قرمز بدون چربي، غذاهاي دريايي، حبوبات، سبزيجات خام برگ دار (برگ هاي خام سبزيجات)، زرده تخم مرغ، آجيل، جگر، كنگر و غلات غني از آن بايد به طور منظم مصرف شوند. اما، اگر با وجود مصرف اينها هنوز به اندازه كافي آهن در بدنتان نداريد، يك پزشك مي تواند يك مكمل آهن براي شما تجويز كند. قبل از شروع هر رژيم مكمل تغذيه براي تعيين مقدار دارو يا منع دارويي با يك پزشك مشورت كنيد.
يك روش براي افزايش جذب آهن در بدن مصرف آن با ويتامين ث است. ويتامين ث يك ويتامين اصلي است كه عفونت را دفع مي كند و استخوان ها و ماهيچه ها را قوي مي سازد. ويتامين ث مي تواند به بالا بردن انرژي، كاهش خستگي و افزايش جذب آهن كمك كند كه اين به گردش اكسيژن در بدن هم كمك مي كند. ويتامين ث را مي توان در بسياري از ميوه ها و سبزيجات و نيز گوشت و شير پيدا كرد.
درحالي كه مصرف غذاهاي مناسب براي تغذيه فرد حياتي است، مصرف مايعات مناسب هم داراي اهميت است. 70% بدن ما از آب تشكيل شده و ما هر روز ذخيره آبمان را در فعاليت هاي دم و بازدم و تعريق از دست مي دهيم. اگر اين ذخيره ها دوباره تامين نشوند، بدن دچار كم آبي مي شود كه بروز نشانه هاي خستگي، ضعف و آشفتگي ذهني را به دنبال دارد. نوشيدن روزانه آب براي تامين مداوم ذخيره آب بدن شما ضروري است. اگرچه نوشيدن چند ليوان آب با حجم 250 گرم در روز توصيه مي شود، اما به گفته آنها اگر احساس تشنگي مي كنيد، دچار قدري كم آبي شده ايد. به همين دليل است كه نوشيدن پيوسته آب در طول روز و داشتن يك بطري آب با خودتان در همه جا آب بدن شما را تامين خواهد كرد.
به علاوه، وقتي كه شما احساس خستگي مي كنيد، نوشيدن يك ليوان آب سرد مي تواند متابوليسم بدن شما را افزايش داده و انرژيتان را زياد كند. وقتي آب سرد مصرف مي كنيد، بدن بايد قبل از اينكه بتواند آن را در سطح سلولي به مصرف برساند، آن را گرم كند. بدن براي گرم كردن آب، متابوليسم اش را افزايش مي دهد كه اين باعث بالا رفتن انرژي و كاهش علائم خستگي مي شود.
ورزش نقش مهمي در حفظ وزن، قدرت، تعادل، استحكام عضله و تحرك دارد. وقتي ورزش نمي كنيد، عضلات قدرتشان را از دست مي دهند و بدن به سختي مي تواند خودش را نگه دارد.
نهايتا فعاليت هاي معمول مثل پياده روي، بالا رفتن از پله و غيره سخت تر مي شود و باعث مي شود كه شما به راحتي خسته شويد. به علاوه، وقتي وزنتان بيشتر مي شود (به خاطر عدم فعاليت)، تحرك داشتن هم سخت تر مي شود. بنابراين، فعاليت فيزيكي يك جنبه مهم براي داشتن يك سبك زندگي سالم است. حتي اگر به دنبال كم كردن وزن يا تقويت عضله نيستيد، باز هم ورزش قدرت، چابكي و تحركي كه قبلا داشته ايد را حفظ كرده و افزايش مي دهد. پس، دفعه بعدي كه احساس خستگي مي كنيد يا از پا مي افتيد، قدم بزنيد، باغباني كنيد، يك ورزش انجام دهيد يا خانه را تميز كنيد. فعاليت فيزيكي به معناي رفتن به باشگاه يا چند ساعت روي يك دستگاه كار كردن نيست، بلكه به معناي 20 تا 30 دقيقه فعاليت درجايي است كه بدنتان را فعالانه به حركت وا مي داريد و ضربان قلب و تنفستان هم افزايش مي يابد. شما هم از افزايش انرژيتان شگفت زده خواهيد شد.
حركات كششي يك روش عالي ديگر براي افزايش انرژي، كاهش نشانه هاي خستگي و افزايش تحرك است. حركات كشتي يك ورزش عالي است كه مي تواند همه جا انجام داد. حركات كششي بايد هر روز انجام شود، اما بيشتر افراد يادشان مي رود كه اين كار را بكنند. هنگام احساس خستگي، يك حركت كششي سريع مي تواند ذخيره هاي انرژي را فعال كند كه اين باعث افزايش انرژي و رفع احساس خستگي مي شود.
ابوالفضل جعفر نژاد

 



آمپول مخدر تمجيزك و آثار مخرب آن

تمجيزك يكي از داروهاي ترك اعتياد است كه امروزه در سطحي وسيع مورد استفاده مصرف كنندگان موادمخدر قرار مي گيرد اين درحالي است كه بعد از مدتي چنان اعتياد سنگيني به آن پيدا مي كنند كه ابعاد تخريب آن از تصور خارج است.
به گزارش مهر، يكي از داروهاي ترك اعتياد كه امروز ه در سطحي وسيع مورد استفاده مصرف كنندگان موادمخدر به منظور ترك اعتياد قرار گرفته و مي گيرد، تمجيزيك است. اين دارو براي اولين بار توسط يك شركت داروسازي انگليسي به صورت آمپول و قرص به بازار داروهاي ترك اعتياد عرضه شد.
ظاهرا اين دارو از تركيب مرفين صنعتي، هيدروكلرايد و ديگر داروهاي شيميايي ساخته شده است. نام تجاري اين دارو تمجيزيك است و نام هاي عاميانه آن كه در بين مصرف كنندگان شايع است، تيمجيزك، تيدي جيزك و اورجيزك است و نام هاي ژنريك آن كه در دسته بندي هاي دارويي از آن ها ياد مي شود بوپره نرفين و نوپره نرفين است.
نتايج تحقيقاتي كه با استفاده از تجربيات مصرف كنندگان اين دارو به دست آمده است نشان مي دهد اين دارو به قدري مخرب، ويران گر و وحشتناك است كه در تصور نمي گنجد.
بعد وحشتناك قضيه اين است كه مصرف كنندگان دارو به منظور ترك موادمخدر سنتي نظير ترياك و هرويين به مصرف آن روي آورده اند يا توسط بعضي افراد كه كارشان ترك اعتياد است به آنها تجويز شده و بعد از مدتي چنان اعتياد سنگيني به آن پيدا مي كنند كه ابعاد تخريب آن از تصور خارج است.
اين دارو اغلب به صورت آمپول به منظور تزريق وريدي تجويز و استفاده مي شود. درنظر بگيريد شخصي كه مقداري ترياك به صورت كشيدني يا خوراكي استفاده مي كند و به آن اعتياد دارد و درحالي كه با داشتن اعتياد به ترياك قادر است به امورات زندگي خود رسيدگي كند، براي ترك اعتياد مراجعه مي كند و به او آمپول تمجيزك تجويز مي شود و بايستي آن را به صورت تزريق استفاده كند. به دليل قدرت بالاي اين دارو شخص مصرف كننده بعد از چند بار استفاده به گونه اي نشئه مي شود كه با مقادير بسيار زياد ترياك و حتي هرويين به آن نشئگي نمي رسد.
بعد از مدتي ترس او از تزريق از بين مي رود و حتي نسبت به تزريق شرطي هم مي شود زيرا عمل تزريق مقدمه اي است براي نشئه شدن. در اين حالت او خودش عمل تزريق را انجام مي دهد، رفته رفته نقطه تحمل يا تلورانس مصرف بالا مي رود و از روزي يك يا دو عدد آمپول به تدريج به عددي مي رسد كه قابل باور نيست. جايگزيني اين دارو و اعتياد به آن وضعيتي را به وجود مي آورد كه مصرف كننده نه تنها نمي تواند آن را كنار بگذارد بلكه اگر بخواهد به مصرف قبلي خودش يعني ترياك هم برگردد، نمي تواند. در فرآيند اقدام به ترك اعتياد ترياك، يك معتاد ساده با مصرف ترياك به يك معتاد تزريقي تبديل مي شود كه روزانه بايستي ده ها آمپول به خودش تزريق كند و ديگر قادر به ادامه زندگي و رسيدگي به امورات روزمره خود نيست.
داستان داروهاي ترك اعتياد و تجويزهاي بعضي افراد كه خود را متخصص ترك اعتياد مي دانند، داستان بسيار تلخ و گريه آوري است كه تمامي مصرف كنندگان موادمخدر كه قصد ترك اعتياد خود را دارند با آن آشنا هستند و خوب مي دانند كه اين افراد چگونه آنها را از چاله درمي آورند و به چاهي عميق مي اندازند كه بيرون آمدن از آن بسيار سخت و طاقت فرساست.
جالب است بدانيد كه شركت سازنده اين دارو در اروپا ادعا كرده است كه اين دارو بهترين جايگزين براي موادمخدر و ترك آن است درحالي كه تجربه مصرف كنندگان اين دارو هرگز چنين چيزي را تأييد نمي كند. يكي از مصرف كنندگان اين دارو مي گويد بعد از گذشت مدتي از مصرف اين دارو گاهي اوقات 20 عدد آمپول تمجيزك در روز تزريق مي كرده است.
از عوارض اعتياد به اين داروي خطرناك مي توان به علاقه شديد به تزريق و شرطي شدن نسبت به آن، بي قراري شديد و تشنج، كمردرد، بي خوابي، ضعيف شدن و پوكي استخوان به گونه اي كه با كوچك ترين ضربه منجر به شكستگي استخوان مي شود، لكه هاي پوستي ناشي از آسيب هاي كبدي، پرخاشگري، بي حسي بدن و خواب رفتن اعضاي بدن، فراموشي، برخورد با ديوار و عدم تشخيص موانع اشاره كرد.

 



سفيد كردن بدون هزينه دندانها

اين روزها خيلي از مردم براي سفيدكردن دندانهايشان نزد دندانپزشك مي روند يا براي خريد سفيدكننده هاي دندان به داروخانه ها مراجعه مي كنند و هزينه هاي گزافي را مي پردازند. اما خيلي ها نيز قادر به پرداخت چنين هزينه هايي نيستند. با اين حال راه هاي گوناگون ديگري نيز براي كسب نتايج مشابه با هزينه اي اندك يا بدون هزينه وجود دارد. شما با كمي تلاش مي توانيد ظرف مدت يك ماه دندان هايي سفيد و زيبا داشته باشيد.
قابل اطمينان ترين، ارزان ترين، ساده ترين و بهترين راه براي سفيدكردن دندانها استفاده از جوش شيرين و آب اكسيژنه است. اين مواد نه تنها ارزان قيمت اند، بلكه- اگر بهتر نباشند- به خوبي محصولات سفيدكننده دندان موجود در بازار هستند. شما مي توانيد آنها را از هر فروشگاه يا داروخانه اي تهيه كنيد.
تميز كردن دندانها كاري بسيار ساده است و هر كسي مي داند كه چگونه دندان هايش را تميز كند. اما متاسفانه، خيلي از مردم اين كار را درست انجام نمي دهند و به همين دليل دندان هاي زرد و پوسيده دارند. تميز كردن درست دندانها يك هنر است كه مي تواند سلامت و تندرستي شما را بيشتر كند.
مطالعات متعدد نشان داده است كه استفاده از نخ دندان در هر روز مي تواند عمر شما را طولاني تر كند. استفاده درست از نخ دندان، باكتري ها را از لابلاي دندان هايتان پاك مي كند؛ زيرا اين باكتريها مي توانند وارد جريان خون و موجب بيماري يا عفونت شوند.
اگر مايليد دندان هايي درخشان و سفيد داشته باشيد، به سادگي مسواك تان را مرطوب كنيد. سپس كمي جوش شيرين روي آن بريزيد و 5 دقيقه دندان هايتان را با آن مسواك بزنيد. اين كار را هر روز و به مدت يك هفته تكرار كنيد. استفاده از آب اكسيژنه نيز بسيار ساده است. روزي دو بار دندان هاي خود را با اين محلول مسواك بزنيد اين كار را چند روز انجام دهيد تا خيلي سريع دندان هايتان سفيدتر و درخشان تر شود فقط مراقب باشيد كه آب اكسيژنه وارد گلويتان نشود.

 



بمباران تومورهاي سرطاني با زعفران

ماده اي كه در نوعي زعفران بومي انگلستان يافت مي شود، مي تواند به عنوان بمبي هوشمند عليه بيماري سرطان مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش مهر، اين دارو از ماده اي به نام «كولچيسين» كه در نوعي از گونه گل هاي زعفران بومي انگلستان يافت مي شود، ساخته شده و مي تواند خون رساني به تومورهاي متراكم را متوقف كرده، رشد تومورها را مختل و از پخش شدن سلول هاي سرطاني به ديگر بخش هاي بدن جلوگيري كنند.
آزمايش اين دارو بر روي موش هاي آزمايشگاهي نشان داده كه اين دارو در حمله به تومورها در بيماري هايي از قبيل سرطان سينه، روده، ريه و پروستات بسيار تأثيرگذار بوده است. همچنين اين دارو به شكلي طراحي و ساخته شده كه مي تواند مستقيم به تومورهاي متراكم حمله كرده و به نسوج سالم آسيبي وارد نمي كند.
به گفته محققان دانشگاه بردفورد اين دارو در واقع بمبي هوشمند است كه مي تواند مستقيما هر نوع توموري را هدف گرفته و آن را بدون آسيب رساندن به نسوج سالم بدن از بين ببرد. تأثيرگذاري اين دارو بر روي سيستم خون رساني به تومور نيز از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد اين دارو است زيرا مي تواند تومور را در تنگنا قرار داده و توانايي رشد و گسترده شدن به ديگر نقاط بدن را از بين ببرد.
اين دارو كه به داشتن ويژگي هاي ضد سرطاني شهرت دارد، در حالت عادي براي سلول هاي سالم بدن سمي است از اين رو در پزشكي كاربردهاي محدودي دارد. به اين دليل دانشمندان براي ايمن كردن دارو «كولچيسين» را به مولكولي ديگر كه مي تواند دارو را تا زمان رسيدن به نوعي آنزيم به نام «ماتريكس متالوپروتئيناز» غيرفعال كند، وصل كردند. اين آنزيم توسط تومورها براي نفوذ به ميان نسوج سالم بدن مورد استفاده قرار مي گيرند از اين رو حضور آنها در بخشي از بدن مي تواند نشانه حضور تومورها باشد، به اين شكل دارو زماني فعال خواهد شد كه به يك تومور رسيده باشد.
آزمايش اين داروي جديد بر روي موش هاي مبتلا به سرطان هاي انساني نشان مي دهد قدرت درماني اين دارو پس از دريافت يك دوز از دارو 70درصد است و محققان تاكنون با استفاده از آن چهار نوع مختلف سرطان در ميان موش ها را بدون هيچ عوارض جانبي درمان كرده اند.
براساس گزارش اينديپندنت، مرحله بعدي آغاز فاز اول آزمايش هاي باليني دارو براي آزمودن ايمني اوليه است، اين دور از آزمايش ها براي 18 ماه در دانشگاه- بيمارستان سنت جيمز برگزار خواهند شد.

 



4 توصيه مهم براي پيشگيري از بي آبي بدن

بسياري از مردم دل درد ناشي از اسهال را تجربه كرده اند. در صورت مصرف مواد غذايي ناسالم، اسهال ايجاد مي شود.
ممكن است اسهال شديد حتي موجب بي آبي بدن شود و سلامت شما را به طور جدي به خطر بيندازد. براي پيشگيري از خطرات بي آبي بدن، بايد تمام تلاش خود را براي كاهش اسهال به كار ببريد.
اولين گام براي كنترل اسهال، رعايت يك رژيم غذايي سالم و مصرف غذاهاي بدون چاشني و ساده است. بيماران بايد از غذاهاي سرشار از پكتين (ژلاتين) استفاده كنند. مصرف پكتين كافي مي تواند به كاهش اسهال كمك كند. برخي از مواد غذايي نظير آلو و ماست سرشار از پكتين هستند. به علاوه، بيمار بايد همچنين مكمل پتاسيم، مكمل كلسيم، ويتامين دي و نمك نيز مصرف كند. ممكن است پتاسيم و سديم موجب تامين آب كافي و مانع بي آبي بدن شود. مصرف مكمل كلسيم به همراه مكمل ويتامين دي نيز مي تواند بسيار مفيد باشد.
دومين گام اين است كه ، بيماران مبتلا به اسهال بايد بخوبي استراحت كنند. ثابت شده است كه هر نوع اسهالي مي تواند باعث تحليل شديد انرژي بدن شود. در صورت استراحت نكردن به موقع، بيمار دچار احساس خستگي مي شود. ممكن است استراحت كافي قدرت و توان جسمي را افزايش دهد و از سيستم ايمني بدن بيمار نيز محافظت كند. استراحت كافي همچنين مي تواند موجب بهبود واقعي اسهال شود.
سومين گام اين است كه بايد از كمبود مايعات بدن بيمار مبتلا به اسهال جلوگيري شود. بسياري از مردم فكر مي كنند مصرف نكردن مايعات مي تواند به بهبود سريع اسهال كمك كند. اما حقيقت اين است كه بي آبي بدن مي تواند به طور جدي سلامت بدن بيمار را به مخاطره بيندازد. هنگامي كه فرد به اسهال دچار مي شود ممكن است آب و مواد مغذي بدن وي از طريق مدفوع آبكي دفع شود. در صورت دفع شدن مواد مغذي نظير ويتامين ها و عناصر مغذي، سوخت و ساز بدن فرد نيز موجب وخيم شدن بيماري مي شود. از اين رو اين افراد به منظور تامين مواد غذايي مهم و جبران كمبود مايعات بدنشان بايد در طول دوران اسهال خود به طور متعادل آب آشاميدني و همچنين سبزيجات تازه مصرف كنند.
چهارم، بيمار بايد يك سبك زندگي مناسب و سالم را دنبال كند. ممكن است يك سبك زندگي منظم و باقاعده به بهبود ميزان سوخت ساز بدني بيمار كمك و سيستم گوارش وي را تقويت كند.
افراد مبتلا به اسهال بايد براي كنترل موفقيت آميز بيماريشان دقيقا چهار نكته فوق الذكر را رعايت كنند. آنها بايد همچنين از خوردن غذاهايي كه مي تواند اين بيماري را تشديد كند خودداري كنند. اين غذاها شامل فرآورده هاي لوبيا، قهوه ، سويا و غذاهاي چرب است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14