(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 3 مهر 1390- شماره 20031

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب در پيامي به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس:
بيداري عالم اسلام ارزش مجاهدت شهدا را آشكار ساخت
رئيس جمهور ايران در سازمان ملل، نظام سلطه را به محاكمه كشيد
فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه: سپر دفاع موشكي ناتو توان مقابله با موشك هاي بالستيك ايران را ندارد
اتحاديه اروپا خواهان گفت و گوي هسته اي با ايران است
جليلي در نشست دبيران شوراي عالي امنيت 60 كشور جهان:
مادامي كه چند قدرت خاص مناسبات امنيتي جهان را مديريت كنند نمي توان انتظار امنيت داشت
نمايش 10دستاورد جديد دفاعي كشور در رژه نيروهاي مسلح
انديشكده شوراي روابط خارجي آمريكا:آمريكا بهتر است اورانيوم 20درصد را به ايران بفروشد
احتمال تأسيس سپر دفاع موشكي مشترك ايران ، روسيه و چين در مقابل سپر موشكي ناتو در تركيه
مسئول روابط عمومي بسيج مستضعفان كشور: نمي توان براي فتنه 88 و جريان انحرافي قباي جداگانه دوخت
پروژه «باور 373» به مراحل پاياني خود نزديك شده است
روسيه پيش پرداخت قرارداد اس-300 را به ايران بازگرداند



رهبر معظم انقلاب در پيامي به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس:
بيداري عالم اسلام ارزش مجاهدت شهدا را آشكار ساخت

رهبر معظم انقلاب در پيامي از مقام شهدا و صبر و پايداري خانواده ايثارگران تجليل كردند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي صبح پنج شنبه و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس به منظور گراميداشت ياد و خاطره شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و همزمان با روز تجليل از شهدا و ايثارگران دفاع مقدس پيامي صادر فرمودند.
متن اين پيام به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
در نخستين روز هفته دفاع مقدس، كه يادآور مجاهدت عمومي و با شكوه ملت ايران در برابر كيد و مكر دشمنان انقلاب و بدخواهان نظام جمهوري اسلامي است، نام و ياد شهيدان عالي مقام و سرافراز را گرامي مي دارم و برترين درجات بهشتي را براي آنان از خداوند متعال مسألت مي كنم.
همچنين سلام و احترام و ارادت قلبي خود به خاندانهاي شريف و ايثارگر آنان كه با صبر و پايداري بي نظير خود چهره ملت ايران را در تاريخ، درخشان ساختند، تقديم مي كنم.
امروز با پيشرفت و درخشش كشور و تاثير عميق آن در بيداري عالم اسلام، بار ديگر ارزش مجاهدت فداكارانه شهيدان عزيز ما آشكار گشت. خداي حكيم و قدير را سپاسگزاريم كه خون شهيدان ما ضايع نگشت و اين فداكاريها جان تازه اي به امت اسلام بخشيد. همه بايد خداوند متعال را بر الطاف آشكار و پنهانش شكر گوئيم و دوام و افزايش آن را از درگاهش مسألت كنيم و توفيق انجام وظيفه را از او بخواهيم. اميد است قلب مقدس حضرت ولي عصر ارواحنا فداه و روح مطهر شهيدان و امام بزرگوار از همه ما خشنود گردد.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيدعلي خامنه اي

 



طي سخناني در اجلاس سالانه نيويورك
رئيس جمهور ايران در سازمان ملل، نظام سلطه را به محاكمه كشيد

رئيس جمهور كشورمان تاكيد كرد كه جهان اكنون بيش از هر زمان ديگري شاهد بيداري گسترده در سرزمين هاي اسلامي، آسيا، اروپا و آمريكاست و راه به سوي آن آينده درخشان گشوده تر مي گردد.
محمود احمدي نژاد، شامگاه پنج شنبه گذشته در صحن علني شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل با طرح اين سؤال كه آيا راهي براي حل مشكلات جامعه بشري و نيل به آرزوهاي تاريخي براي صلح و امنيت و برابري، از درون سازوكارهاي فعلي حاكم وجود دارد، گفت: همه كساني كه تلاش كردند با حفظ انديشه و مباني وضع موجود اصلاحاتي انجام دهند، شكست خوردند. تلاش هاي ارزشمند جنبش عدم تعهد، گروههاي 77 و 15 و برخي از شخصيت ها گرچه تاثيراتي داشته است ولي نتوانست وضعيت را تغيير دهد. رئيس جمهور اسلامي ايران با تاكيد بر اينكه مديريت جهاني نيازمند اصلاحات اساسي است، اما چه بايد كرد؟ افزود: بايد با عزم عمومي و همكاري و مشاركت همگاني طرحي نو در انداخت. طرحي كه بر انديشه انساني و فطري و ارزشهاي جهان شمول از جمله توحيد، عدالت، آزادي، محبت و جستجوي سعادت از طريق سعادت همگان استوار باشد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه ايده سازمان ملل يك دستاورد بزرگ و تاريخي جامعه بشري است و بايد آن را مهم دانست و از ظرفيت هاي آن حداكثر استفاده را كرد، گفت: نبايد اجازه دهيم كه سازمان ملل بيش از اين از جايگاه اصلي خود يعني محل تبلور اراده جمعي ملت ها تنزل كرده و به ابزاري براي قدرت هاي جهاني بدل شود. براي تامين صلح و امنيت پايدار بايد زمينه دخالت و مشاركت همگاني را از طريق سازوكارهاي عادلانه فراهم كنيم.
رئيس جمهور با بيان اينكه تركيب شوراي امنيت ناعادلانه است، گفت: تغييرات و اصلاحات براي تشكيل كامل و واقعي سازمان ملل نياز اصلي و اساسي است كه مجمع عمومي بايد به آن بپردازد. در نشست سال گذشته با ذكر اهميت موضوع پيشنهاد كردم كه اين دهه، دهه «مديريت مشترك جهاني» نامگذاري و از همه ظرفيت ها براي ايجاد جهاني متحد استفاده شود. اكنون نيز پيشنهاد خود را تكرار مي كنم و اطمينان دارم كه در سايه همكاري هاي بين المللي و دلسوزي هاي روساي كشورها و دولت ها و با پشتيباني ملت ها و پافشاري بر عدالت مي توانيم استوار و سريع به سوي آينده اي متعلق به همگان، گام برداريم.
احمدي نژاد ادامه داد: جهان اكنون بيش از هر زمان ديگري شاهد بيداري گسترده در سرزمين هاي اسلامي، در آسيا، اروپا و آمريكاست و هر روز بر دامنه تحولات عدالت طلب و آزاديخواه افزوده مي شود و بدين ترتيب راه به سوي آن آينده درخشان گشوده تر مي گردد.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه آزادي حقيقي، عدالت، حق انتخاب، عزت، رفاه و امنيت پايدار حق همه ملت هاست، اظهار داشت: كسب اين ارزش ها نه از طريق اتكاء به مديريت ناصالح جهاني موجود و يا دخالت مستكبران و يا از مجراي تفنگ نيروهاي ناتو بلكه در سايه استقلال و پذيرش حقوق متقابل و همدلي و همكاري بدست خواهد آمد.
وي در بخش ديگري از سخنانش افزود: چه كساني جنگهاي اول و دوم جهاني با حدود هفتاد ميليون كشته و صدها ميليون مجروح و آواره و جنگ كره و ويتنام را راه انداختند؟ چه كساني با فريبكاري، صهيونيستها و بيش از شصت سال جنگ، آوارگي، ترور و كشتار را بر ملت فلسطين و ملتهاي منطقه تحميل و از آن حمايت نموده اند؟ چه كساني دهها سال دولتهاي ديكتاتوري و كودتايي را بر ملتهاي آمريكاي لاتين، آفريقا و آسيا تحميل كرده و با آنان رابطه صميمي داشته اند؟ چه كساني از بمب اتم عليه مردم بي دفاع استفاده كردند و امروز هم هزاران كلاهك هسته اي ذخيره كرده اند. دكتر احمدي نژاد ادامه داد: امروز اقتصاد چه كساني متكي به فروش سلاح و ايجاد جنگ براي مصرف آن است؟ چه كساني صدام را در حمله به ايران و تحميل 8 سال جنگ و استفاده از بمب شيميايي و حمله به شهرها تجهيز و تشويق كردند؟ چه كساني به بهانه حادثه مشكوك 11 سپتامبر، و در واقع براي سلطه بر خاورميانه و نفت آن، افغانستان و عراق را اشغال كردند و ميليونها نفر كشته و مجروح و آواره بر جاي گذاشتند؟
رئيس جمهور ادامه داد: مديران اصلي مراكز سياستگذاري اقتصاد جهاني چه كساني هستند؟ چه كساني مسبب بحران اقتصادي اند و تبعات آن را در آمريكا، اروپا و همه جهان بر ملتها تحميل مي كنند؟ چه كساني براي فرو ريختن فوري چند هزار تن بمب بر سر ملتها آمادگي دارند ولي براي رساندن اندكي كمك به مردم بحران زده سومالي و يا ساير نقاط به ماهها زمان نياز دارند؟
احمدي نژاد گفت: اگر برخي كشورهاي اروپايي به بهانه هولوكاست پس از شش دهه همچنان به صهيونيست ها جريمه مي پردازند، آيا مسببان برده داري و استعمار نبايد به ملت هاي خسارت ديده، جريمه بپردازند؟ اگر خسارات دوران برده داري و استعمار پرداخت شود، وضعيت ابر سرمايه داران پشت صحنه دولتهاي آمريكا و اروپايي چه خواهد شد؟ آيا فاصله اي بين شمال و جنوب باقي مي ماند؟ اگر فقط نيمي از هزينه هاي نظامي دولت آمريكا و متحدين اش در ناتو صرف رفع مشكلات اقتصادي ملت هايشان شود، آيا اثري از بحران اقتصادي باقي خواهد ماند. با پرداخت اين مقدار به ملت هاي فقير نتيجه چه خواهد شد؟
احمدي نژاد افزود: آنها با استفاده از شبكه استعماري رسانه اي در برابر سؤال از هولوكاست، سؤال كننده را مورد هجمه و تهديد قرار مي دهند و در برابر سؤال از 11 سپتامبر تهديد به تحريم و حمله نظامي مي كنند. سال قبل، پس از طرح ضرورت تشكيل كميته حقيقت ياب براي روشن شدن زواياي پنهان ماجراي تلخ 11 سپتامبر، كه خواست دولتها و ملت هاي مستقل و حتي ملت آمريكاست، به جاي ارائه پاسخ روشن، اينجانب و ملتم توسط دولت آمريكا مورد تهديد و فشار قرار گرفتيم. به جاي تشكيل كميته حقيقت ياب 11 سپتامبر، متهم اصلي را كه از مدتها قبل تحت نظر آنان بود، كشتند و به دريا انداختند.
گفتني است؛ طبق رويه معمول در سال هاي گذشته، هنگام سخنراني احمدي نژاد در صحن علني سازمان ملل، هيئت هاي نمايندگي برخي از كشورهاي آمريكايي و اروپايي جلسه را ترك كردند و اين در حالي است كه رئيس جمهور ايران اسلامي به هيچ كس توهين نكرد و تنها سؤالاتي را پيرامون هولوكاست و 11 سپتامبر پرسيد. شواهد و قرائن نشان مي دهد اين اقدام هيئت هاي خارجي كه سالن اجلاس سازمان ملل را ترك كردند تصميمي سازماندهي شده و از قبل طراحي شده بود.
سخنان احمدي نژاد در مصاحبه با رسانه هاي بين المللي
در حاشيه شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد، محمود احمدي نژاد در كنفرانس خبري با رسانه ها و مطبوعات بين المللي تاكيد كرد كه ساختارهاي تبعيض آميز جهاني بايد با مشاركت همه ملت ها اصلاح شود.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار آسوشيتدپرس مبني بر اينكه آيا ايران حاضر است يك خط ارتباط اختصاصي با آمريكا به منظور جلوگيري از رويدادهاي احتمالي نيروهاي نظامي درخليج فارس ايجاد كند؟ اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از هر تدبيري كه مانع از برخورد شود استقبال مي كند؛ البته ضرورتي هم به برخورد نيست؛ اما شايد بهترين و اصلي ترين راه حل اين باشد كه نيروهاي بيگانه خليج فارس را تخليه كنند چرا كه هيچ ضرورتي براي حضور نيروهاي ناتو در خليج فارس وجود ندارد و ملت هاي منطقه قادر هستند امنيت اين حوزه را به طور كامل برقرار كنند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: ممكن است عده اي امنيت انرژي در خليج فارس را بهانه اي براي حضور نيروهاي بيگانه مطرح كنند كه در پاسخ آنها بايد گفت ده ها سال است كه كشورهاي منطقه امنيت خليج فارس را برقرار كردند و امروز نيز قاطعانه اعلام مي كنيم كه اگر نيروهاي ناتو، آمريكا و انگليس از منطقه خارج شوند، ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس مي توانند امنيت انرژي را در خليج فارس به طور كامل تامين كنند.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار ان بي سي نيوز مبني بر اينكه ويروس كامپيوتري استاكس نت چه ميزان به تاسيسات هسته اي ايران صدمه وارد كرده و چه كشورها و گروه هايي اين ويروس را در تأسيسات هسته اي ايران وارد كردند؟ گفت: كساني كه مخالف فعاليت هاي هسته اي ايران هستند، دست به اين كار زدند ولي صدمه قابل توجهي وارد نشد و متخصصين كشورمان به سرعت آن را كنترل كردند.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤال روزنامه ژاپن درباره تحولات منطقه و شمال آفريقا و نقش سازمان ملل در خصوص اين تحولات گفت: ايران آزادي، عدالت، انتخاب و احترام را حق همه ملت ها مي داند و به طور قاطع از آن حمايت مي كند اما معتقديم اين حق از طريق بمب و موشك هاي ناتو و دخالت بيگانگان حاصل نخواهد شد.
رئيس جمهور اضافه كرد: خيزش هايي كه در منطقه آغاز شده عليه ديكتاتورهاي مورد حمايت غرب است، اما بعضي مدعي هستند كه اين خيزش ها را مديريت مي كنند و حتي در سازمان ملل اعلام كردند كه اين تحولات همان تغييري است كه آن را وعده داده بودند.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار هفته نامه نيوزويك مبني بر اينكه در موضوع هسته اي ايران تصميم گير نهايي چه كسي است؟ گفت: تصميم گيران اصلي در ايران ملت هستند و رهبري عزيز و دولت هم نظرات ملت را دنبال مي كنند. مواضع هسته اي جمهوري اسلامي ايران هم كاملاً روشن است. آنچه براي ما اهميت دارد اين است كه ايران هسته اي شد و تحريم ها و فشار هم در اين مسير مانعي ايجاد نكردند.
ملت ايران خارج از سلطه آمريكا به پيشرفت رسيده است
همچنين محمود احمدي نژاد در مصاحبه با مديران و اعضاي شوراي سردبيري آسوشيتدپرس گفت: دولت آمريكا بايد بپذيرد كه ملت ايران خارج از اراده و سلطه آنها به پيشرفت رسيده است و تا زماني كه اين موضوع را نپذيرد دچار مشكل و تناقض در رفتار خواهد بود.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤال يكي ديگر از اعضاي شوراي سردبيري خبرگزاري آسوشيتدپرس درباره تحولات منطقه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران، آزادي، عدالت و انتخاب آزاد را حق همه ملت ها مي داند و از هر حركتي كه در جهت احقاق اين حقوق صورت بگيرد حمايت مي كند. تمام نتايج نظرسنجي هاي انجام شده در بين ملت هاي منطقه حاكي از اين است كه ملت ها از دو موضوع رفتار تحقيرآميز غرب با آنها و حضور ديكتاتورهاي مورد حمايت غرب در منطقه رنج مي برند؛ از اين رو هر فرصتي كه به دست بياورند با خيزش هاي گروهي عليه آنان اعتراض مي كنند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: سياست تصرف نظامي ملت ها و كشورها ديگر شكست خورده است و حتما نيروهاي ناتو با خفت از افغانستان خارج خواهند شد چرا كه ملت ها بيدار شده و تحميل و تهديد را نمي پذيرند و به آنها نصيحت مي كنيم قبل از اينكه دير شود نيروهاي خود را از منطقه خارج كنند و اين يك توصيه دلسوزانه است. رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش گفت: اگر واقعا تغييري در سياست هاي دولت آمريكا اتفاق بيفتد جمهوري اسلامي ايران از آن استقبال مي كند و علاقمند هستيم كه اين تغييرات اتفاق بيفتد.
موج بيداري به اروپا و آمريكا خواهد رسيد
همچنين محمود احمدي نژاد پنجشنبه گذشته به وقت محلي در ديدار مديران و چهره هاي برجسته رسانه هاي آمريكايي، با بيان اينكه ملت ها عليه ديكتاتورها به پا خواستند، اظهار داشت: موج بيداري كه در دنيا به راه افتاده در آينده به اروپا و آمريكا خواهد رسيد و در آن ترديدي وجود ندارد، بنابراين دولت هاي غربي كه از ديكتاتورها حمايت مي كنند، بايد رفتار خود را اصلاح كنند.
احمدي نژاد با روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نيز مصاحبه كرد. وي در اين مصاحبه تصريح كرد: سياست هاي دولت آمريكا عليه ملت ها خصمانه است.
رئيس جمهور كشورمان همچنين در مصاحبه با شبكه پي بي اس آمريكا و در گفت وگو با چارلي رز خبرنگار مشهور اين شبكه درباره تحريم ها گفت: ملت ايران تحريم را به فرصتي براي پيشرفت پرشتاب تبديل كرده است.
احمدي نژاد همچنين در سفرش به نيويورك با جمعي از اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي آمريكا ديدار و گفت وگو كرد.
در بخشي از اين ديدار احمدي نژاد پيرامون مسئله فلسطين گفت: معتقديم بالاخره فلسطين آزاد خواهد شد و به نفع آمريكا است كه دست از حمايت رژيم صهيونيستي بردارد. اين رژيم در مقطعي براي تحقق هدف سلطه بر خاورميانه تاسيس شد اما امروز ديگر به پايان راه رسيده است و كارايي لازم را ندارد و تداوم حيات نامشروع آن به ضرر صاحبانش است، بهتر است به همان روشي كه اين رژيم ايجاد شد به همان ترتيب به حيات سراسر جنايت آن خاتمه دهند.
از ديگر گفت وگوهاي رئيس جمهور كشورمان با ايرانيان خارج از كشور بود كه بصورت زنده و مستقيم پنجشنبه گذشته انجام شد. احمدي نژاد در اين گفت وگو كه از طريق شبكه جام جم 2 صورت گرفت گفت: ملت ايران بايد با اتكا به پشتوانه فرهنگي اش الگويي جديد براي زندگي به جهان ارائه كند.
رئيس جمهور همچنين پنجشنبه شب به وقت محلي با ايرانيان مقيم آمريكا ديدار وگفت وگو كرد.
گفتني است؛ احمدي نژاد در حاشيه شصت و ششمين اجلاس سازمان ملل متحد با بسياري از مقامات كشورهاي مختلف نيز ديدار و گفت وگو كرد.

 



فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه: سپر دفاع موشكي ناتو توان مقابله با موشك هاي بالستيك ايران را ندارد

فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه در خصوص اقدام ناتو براي استقرار سپر موشكي در تركيه اعلام كرد كه اگر قرار باشد موشك بالستيكي از سوي ايران پرتاب شود، قطعا اين تمهيدات ناكارآمد خواهد بود.
سرتيپ پاسدار «اميرعلي حاجي زاده» در حاشيه رژه 31 شهريور نيروهاي مسلح در جوار حرم مطهر حضرت امام(ره) در اين باره گفت: «اين ها حركت هاي مذبوحانه آمريكا و صهيونيست ها براي ايران است ولي اگر قرار باشد موشك بالستيكي از سوي ايران پرتاب شود، قطعا اين تمهيدات ناكارآمد خواهد بود و ما به آنها اعلام مي كنيم كه اگر قادر باشند موشك هاي ما را بزنند بايد فكري هم براي دفاع از سپر ضدموشكي خود كنند.»
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز با اشاره به تلاش آمريكا براي استقرار موشك هاي ناتو در تركيه تاكيد كرد كه اين اقدام مشكل امنيت صهيونيست ها را حل نخواهد كرد.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» در حاشيه مراسم 31 شهريور در اين باره گفت: اجازه نمي دهيم كه هيچ گروه بيگانه اي منافع ما را در هيچ كجا تهديد كند و با هر تهديد با قدرت برخورد مي كنيم و شايد اين پروژه براي محدودسازي قدرت روسيه و شايد ايران باشد.
وي افزود: البته به نظر مي رسد اين كار براي دفاع از رژيم صهيونيستي از سوي آمريكايي ها باشد اما مشكلات رژيم صهيونيستي با اين كارها برطرف نمي شود، مشكل آنها بيداري اسلامي در منطقه است.
وحيدي همچنين با اشاره به مقابله سپاه با گروهك تروريستي پژاك گفت: ايران به طور مستقل با گروهك پژاك كه يك گروهك تروريستي و حمايت شده از سوي غرب است برخورد كرده و آن را مورد حمله جدي خود قرار داده و مي دهد.
وي با بيان اينكه سپاه به خوبي با اين گروهك تروريستي مقابله كرده است، تاكيد كرد: هماهنگي امنيتي بين ايران و تركيه هميشه بوده است و البته هر كدام موضع خود را در مقابله با گروهك هاي تروريستي دارند.
وزير دفاع در ادامه در خصوص سخنان اخير ساركوزي در مورد ايران نيز اظهار داشت: حرف هاي بي پايه از سوي مسئولين غربي گفته مي شود و البته اين بيشتر براي دور كردن توجهات از ظلم هاي ناتو و برخي دولتمردان اروپايي در كشورهاي اسلامي است.

 



سخنگوي اشتون خبر داد
اتحاديه اروپا خواهان گفت و گوي هسته اي با ايران است

سخنگوي كاترين اشتون اعلام كرد كه اتحاديه اروپا از سرگيري گفت وگوهاي رو در رو با ايران درباره فعاليت هاي هسته اي، «بدون پيش شرط» را پيشنهاد كرده است.
خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر گزارش داد: ماجا كوسيجانسيك- يك سخنگوي كاترين اشتون (رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا)- گفت كه اتحاديه روز پنج شنبه از سرگيري گفت وگوهاي بدون پيش شرط را به ايران پيشنهاد كرده است. او گفت كه اتحاديه اروپا «براي نشستن با ايران (بر سر ميز)- و قطعا بدون هرگونه پيش شرطي-» باز برخورد مي كند و در حال حاضر جامعه بين المللي بر اين موضع توافق دارد كه سطوح غني سازي اورانيوم به قدر كافي بالا هست كه باعث نگراني شود.
در بيانيه اي كه از سوي كاترين اشتون به نمايندگي از گروه موسوم به 1+5 منتشر شد، آمده است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي «به نگراني فزاينده اي درباره ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته اي ايران» اشاره كرده است.
اين ادعا و نگراني احتمالي«!» در حالي است كه بيش از 20 بار آژانس بين المللي بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي كشورمان تاكيد كرده است.
به زودي پاسخ مي دهم
از سوي ديگر؛ مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپا درديدار وزير خارجه كشورمان اعلام كرد كه به زودي پاسخنامه سعيد جليلي را مي دهد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، روابط ايران و اتحاديه اروپايي، موضوع هسته اي و آخرين تحولات منطقه در ديدار كاترين اشتون مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپايي و علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
صالحي در اين ديدار كه در حاشيه برگزاري اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك برگزار شد، با اشاره به ظرفيت هاي همكاري بين ايران و اتحاديه اروپايي اظهار داشت: ايران و اتحاديه اروپايي مي توانند مكمل يكديگر باشند و در زمينه هاي مختلف به گفت وگو و تبادل نظر بپردازند.
اشتون نيز در اين ملاقات نقش ايران در منطقه و سابقه تمدني ايران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با توجه به تحولات منطقه موضوعات زيادي براي گفت وگو و تبادل نظر داريم و از روابطي متين با جمهوري اسلامي ايران استقبال مي كنيم.
در اين ديدار پيرامون برنامه هسته اي ايران نيز گفت وگو شد و علي اكبر صالحي با اشاره به همكاري هاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي از جمله ديدار خود با مديركل آژانس، سفر معاون مديركل آژانس به ايران و بازديد از برخي تاسيسات هسته اي كشورمان از جمله تأسيسات آب سنگين براي اولين بار و همچنين موضوع طرح گام به گام پيشنهادي روسيه تصريح كرد كه در فاصله زماني ديدار قبلي با خانم اشتون تا ديدار جاري در نيويورك، تحولات زيادي در خصوص موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته اي ايران صورت گرفته است.
خانم اشتون نيز با تاكيد بر اينكه ما حل مسئله هسته اي ايران را از راه هاي ديپلماتيك دنبال مي كنيم، گفت: اميدواريم در مسيري قرار بگيريم كه به حل مسائل منتهي شود.
وي خاطرنشان كرد كه به زودي پاسخ نامه سعيد جليلي را ارائه خواهد كرد.

 



جليلي در نشست دبيران شوراي عالي امنيت 60 كشور جهان:
مادامي كه چند قدرت خاص مناسبات امنيتي جهان را مديريت كنند نمي توان انتظار امنيت داشت

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران خواستار توجه كشورها به منشأ اصلي ناامني در جهان كه همان رفتار بي قاعده قدرت هاي بزرگ است، شد.
سعيد جليلي در سخنراني خود كه در نشست دبيران شوراي عالي امنيت ملي 60 كشور جهان در شهر بكاترينبورگ روسيه انجام گرفت، خاطرنشان كرد: بدون شك همگان اذعان دارند وضع امنيتي امروز جهان با وضع مطلوب فاصله طولاني و بسيار دارد. چرا عليرغم پيشرفت علم و فناوري و افزايش ثروت و ارتباطات، بشر امروز كماكان احساس ناامني مي كند و موضوعاتي چون ناامني در اشكال مختلف آن حتي مثل امنيت غذايي كماكان موضوع اصلي است.
وي با طرح چند پرسش اساسي خطاب به حاضرين در اين اجلاس يادآور شد:
چرا ساختار امنيتي جهان نتوانسته است امنيت را به ارمغان بياورد؟
چرا پس از 60 سال ساختار امنيتي نتوانسته است امنيت را براي مردم مظلوم فلسطين به ارمغان بياورد؟
چرا پس از 60 سال امروز نه تنها در سومالي و آفريقا بلكه در اروپا و آمريكا نيز بحران فقر و امنيت غذايي وجود دارد؟
چرا در همين 10 سال گذشته سهمگين ترين اقدام هاي نظامي از اشغال كشورها تا... به بهانه امنيت صورت مي گيرد؟ اما ثمره آن كشته و مجروح شدن ميليون ها انسان است و پس از 10 سال رسما اعلام مي شود هيچ موفقيتي در مبارزه با تروريسم نداشته اند. آمريكا و ناتو در تمام سرزمين افغانستان حضور گسترده نظامي پيدا مي كند اما رشد توليد موادمخدر 40 برابر مي شود و مبارزه با تروريسم هيچ نتيجه اي ندارد. آيا آمريكا و ناتو نتوانسته اند يا نخواسته اند؟ در هر دو صورت چه نتوانسته باشند و چه نخواسته باشند، نشان مي دهد چنين قدرت هايي صلاحيت تامين امنيت را ندارند.
چرا 60 سال پس از شكل گيري شوراي امنيت، قدرتي مي تواند به خود اجازه دهد حتي بدون مجوز شوراي امنيت به كشوري مانند عراق حمله نظامي كرده و آن را اشغال نمايد و صدها هزار انسان بيگناه را كشته و يا مجروح كند؟
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه اظهار داشت: پاسخ و پرسش هاي بالا يك امر را به خوبي روشن مي كند؛ ساختار و سازوكارهاي موجود و قدرت هايي كه مدعي تامين امنيت هستند، ناتوان از برقراري امنيت براي جهان هستند. موضوعاتي كه در اين اجلاس طرح شده است مانند تروريسم و ناامني غذايي همه و همه موضوعات مهمي در موضوع ناامني هستند، اما اين ها معلول يك علت بزرگ هستند؛ فقدان عدالت در مناسبات بين المللي.
وي اضافه كرد: مادام كه عدالت مبناي مناسبات بين المللي قرار نگيرد، نمي توان انتظار جهان امن را داشت. مادام كه ساختار اين جهان نتواند مانع اشغال و تجاوز شود، مادام كه چند قدرت خاص براساس منافع گروهي اندك بخواهند مناسبات امنيتي جهان را مديريت كنند نمي توان انتظار امنيت داشت.

 



به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس انجام شد
نمايش 10دستاورد جديد دفاعي كشور در رژه نيروهاي مسلح

همزمان با اولين روز از هفته دفاع مقدس و در مراسم رژه نيروهاي مسلح در حرم مطهر حضرت امام(ره) 10 دستاورد جديد دفاعي كشور در حوزه هاي موشكي و راداري و... به نمايش درآمد.
موشك هاي سجيل، قدرF، قيام، شهاب يك، زلزال، نازعات، 200S، نور، كوثر، نصر، ناوشكن جماران، ناوچه سينا، شناور تندروي ذوالفقار، رادارهاي نبو، كاستا، مطلع الفجر، پروژه هاي هوايي سجيل، قائم، ياسر، قدر، ريتارد، عصر67، قاصدك و بمب هاي هوشمند قاصد3، زيرسطحي غدير، تانك رخش و شبديز، نفربرها و... از جمله تجهيزاتي بود كه در اين رژه به نمايش درآمدند.
اما در اين ميان تعدادي از دستاوردهاي مهم دفاعي نيز براي اولين بار بود كه در رژه بزرگ نيروهاي مسلح حاضر مي شدند كه برخي از مهمترين آنها به شرح ذيل است:
نسل جديد تانك ذوالفقار
اين تانك يكي از مهمترين دستاوردهاي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران است كه با توجه به ويژگي هاي خاص آن به يكي از مهمترين سامانه هاي رزم زميني اين نيرو در ميدان نبرد تبديل شده است.
تانك ذوالفقار تانكي است متناسب با شرايط اقليمي كه به دليل ارتفاع كمتر، نسبت به تانك هاي ديگر در فاصله 800 متري داراي استتار فوق العاده اي است.
اين تانك از جنبه هاي فني كاملا بهينه شده و داراي سامانه كنترل آتش پيشرفته رايانه اي و مسافت سنج ليزري مدرن بوده و فن آوري ساخت آن كاملا بومي شده است.
رژه بزرگ نيروهاي مسلح امسال ميزبان جديدترين نمونه ساخته شده از تانك ذوالفقار مجهز به سامانه هاي جديد موشكي بود.
سكوي پرتاب قارعه
در طراحي و ساخت اين سكوهاي پرتاب از جديدترين فن آوري هاي شليك موشك بهره گرفته شده بطوري كه «قارعه» مي تواند موشك هاي كروز دريايي را از ساحل به سمت اهداف مورد نظر مانند انواع شناورهاي جنگي هدايت كند.
تيربار اخگر
سلاح اخگر محصولي از پروژه «محرم» با دارا بودن كاليبر 62/7 ميلي متر و با برد موثري بيش از دو هزار متر قابليت نصب بر روي زمين و خودرو را دارد.
اين سلاح با نواخت تير بالا كه قادر به ايجاد ديوار آتش با نواخت چهار هزار الي 6 هزار تير در دقيقه است، براي مقابله با انواع اهداف زميني و هوايي ارتفاع پايين به كار گرفته مي شود.
تيربار اخگر سال گذشته با حضور امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش رونمايي و به سازمان رزم اين نيرو افزوده شد.
موشك مافوق صوت خليج فارس
موشك هوشمند و بالستيك «خليج فارس» يك موشك مافوق صوت و كشتي زن با برد 300 كيلومتر بوده و تفاوت آن با موشك هاي قبلي اين است كه ديگر موشك ها عمدتا با سرعتي زير صوت و به صورت كروز عمل مي كردند اما «خليج فارس» با سرعتي مافوق صوت و به صورت بالستيك از سطح زمين شليك شده و به صورت عمودي از ارتفاع بالا مي تواند هرگونه ناو و يا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.
موشك «خليج فارس» به صورت هدايت تركيبي عمل كرده به طوري كه جستجوگر آن در فاز نهايي بر روي هدف قفل مي كند و در اين حالت هرگونه شناور دشمن هيچ راه گريزي از اصابت اين موشك كه كلاهكي با حدود 650 كيلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.
سوخت موشك «خليج فارس» جامد است و اين موشك توسط مركز تحقيقاتي نيروي هوافضاي سپاه طراحي و توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به توليد انبوه رسيده است.
همزمان با رژه نيروهاي مسلح در تهران، موشك خليج فارس در شهرهاي بوشهر و بندرعباس نيز به نمايش درآمده است.
سكوي پرتاب سه فروندي زلزال
در رزمايش اخير موشكي سپاه با نام پيامبر اعظم6 بود كه براي اولين بار، راكت هاي زمين به زمين سوخت جامد زلزال از روي لانچرهاي سه تايي شليك شدند كه اين امر شليك تعداد بيشتري از موشك هاي زلزال در مدت زمان كم را امكان پذير كرده و موجب مي شود تا تعداد موشك هاي بيشتري براي شليك در آن واحد آماده شوند.
تا پيش از اين راكت هاي زلزال قابليت پرتاب همزمان از روي لانچرهاي دوتايي را داشتند.
سكوهاي سه فروندي زلزال از ديگر دستاوردهاي مهمي بود كه براي اولين بار ميهمان رژه بزرگ نيروهاي مسلح بود.
موشك صاعقه
صاعقه از جمله موشك هاي مهم دريايي است كه به صورت كروز عمل كرده و مي تواند انواع اهداف دريايي از جمله ناوهاي جنگي را در فاصله بيش از 300 كيلومتري مورد هدف قرار دهد.
اين موشك دريايي سال گذشته در رزمايش بزرگ نيروي دريايي سپاه پاسداران با موفقيت شليك و به هدف مورد نظر اصابت كرد.
قايق هاي پرنده «باور»
مهرماه سال گذشته بود كه سه اسكادران قايق پرنده باور 2 به نيروي دريايي سپاه پاسداران تحويل داده شد.
باور 2 محصول طراحي و ساخت مشترك سازمان هاي صنايع دريايي و هوايي و دانشگاه صنعتي مالك اشتر وزارت دفاع، يك پرنده اثر سطحي است كه ماموريت گشت زني و شناسايي بر روي دريا را انجام مي دهد.
تجهيز اين قايق هاي پرنده به موشك، تيربار، دوربين هاي ديد در شب و ديد در روز، ضبط و ارسال تصاوير و اطلاعات مورد نظر از ويژگي اين سامانه است كه با قابليت و سرعت بالا، امكان جابه جايي در درياي خراب را داشته و با توجه به قابليت پروازي، امواج بلند دريايي تأثيري بر روي آن نخواهد داشت.
جمهوري اسلامي ايران جزو معدود كشورهاي جهان است كه به دانش و قابليت طراحي، ساخت و آموزش قايق هاي پرنده دست پيدا كرده كه البته در كشورهاي خاورميانه اين قابليت و توان تنها در اختيار ايران قرار دارد.
رادار عليم
«عليم» از جديدترين سامانه هاي راداري در نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است كه مي تواند به صورت پسيو اقدام به شناسايي پرنده هاي مهاجم كند.
اين سامانه بومي قابليت كشف و شناسايي پرنده هاي دشمن را تا فاصله 250 كيلومتري دارد.
اژدر والفجر
اين اژدر بومي با قابليت پرتاب از شناورهاي زيرسطحي، داراي توان عمليات در شرايط ناپايدار دريايي و كاربرد در آب هاي كم عمق دريا بوده و مجهز به سيستم ايمني و تسهيل پيشرفته است.
سامانه اژدر والفجر كه در فرآيند طراحي و توليد خود انواع آزمايش هاي مهم ميداني دريايي شامل تست هاي كنترل و فرمان پذيري و تست هاي دريايي آشيانه يابي و تست هاي آشكارسازي را با موفقيت انجام داده است، يكي از پيچيده ترين سلاح هاي دريايي است كه به طور حتم نقش مهم و تعيين كننده اي در ارتقاي توان دريايي و كارآمدي شناورها و زيردريايي هاي جمهوري اسلامي ايران خواهد داشت.
اژدر والفجر كه اخيراً همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعي، با حضور رئيس جمهور رونمايي شد، با سرجنگي 220 كيلوگرمي توانايي انهدام شناور سنگين دشمن را دارد.
شناور تندروي سراج
اين شناور راكت انداز يكي از سريع ترين قايق هاي تندروي جهان محسوب مي شود كه براي طراحي و ساخت آن از پيشرفته ترين و جديدترين فن آوري هاي روز جهان استفاده شده است. بدنه اين شناور تندرو از جنس فايبرگلاس بوده و به امكانات پيشرفته بومي مخابراتي و ناوبري الكترونيكي نيز مجهز است.
طراحي كابين در شناور سراج يك به گونه اي است كه در سرعت بالا، داخل كابين ارتفاعات و صدا احساس نمي شود و در شرايط طوفاني دريا، سرنشينان آن شدت امواج را احساس نمي كنند.

 



انديشكده شوراي روابط خارجي آمريكا:آمريكا بهتر است اورانيوم 20درصد را به ايران بفروشد

يك انديشكده آمريكايي با اشاره به گفته ها و پيشنهادهاي اخير رئيس جمهور كشورمان از مقامات آمريكايي خواست تا اين پيشنهاد را مغتنم شمرده و فروش اورانيوم غني شده به ايران را به نفع آمريكا دانست.
انديشكده آمريكايي «شوراي روابط خارجي» به قلم «جايشري باجوريا» در گزارشي تحليلي تحت عنوان «بازنگري سياست آمريكا در قبال ايران» نوشت: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در مصاحبه اي با روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» اظهار كرده بود كه در صورتي كه غرب اورانيوم غني شده به ايران بفروشد ايران نيز غني سازي در سطح 20درصد را متوقف خواهد كرد.
در همين حال و به گزارش فارس، 2 تن از كارشناسان هسته اي آمريكا به نام هاي «ديويد آلبرايت» و «كريستينا والروند» نيز اظهار كرده اند كه آمريكا بايد در خصوص پيشنهاد احمدي نژاد تفكر و رسيدگي كند. آنها پيشنهاد مي دهند كه واشنگتن مقدمات فروش اورانيوم غني شده 20درصد به ايران را براي مصرف 2 سال راكتورهاي اتمي فراهم كند و در ازاي آن ايران هم به مدت 2 سال غني سازي اورانيوم بيش از سطح 5درصد را متوقف كند.

 



گزارش خبري
احتمال تأسيس سپر دفاع موشكي مشترك ايران ، روسيه و چين در مقابل سپر موشكي ناتو در تركيه

برخي منابع غير رسمي اعلام كردند كه رايزني هايي براي بررسي جوانب فني تأسيس يك سپر دفاع موشكي مشترك ميان ايران، روسيه و چين در مقابل سپر دفاع موشكي ناتو در جريان است.
اين منابع تأكيد كردند جدي شدن اين رايزني ها در اثر دو عامل اتفاق افتاده است.
1- عامل اول اين است كه هر 3 كشور به اين نتيجه رسيده اند كه ابراز نگراني از توانمندي موشكي و هسته اي ايران و كره شمالي كه به عنوان علت اصلي توسعه سپر دفاع موشكي از جانب آمريكايي ها مطرح مي شود، بهانه اي بيش نيست و اين سپر بيش از ايران براي روسيه و چين تهديد محسوب مي شود. به عبارت ديگر، منابعي كه «ايران هسته اي» با آنها گفت وگو كرده عقيده دارند هم اكنون، تهران، مسكو و پكن به يك تحليل واحد از پشت پرده تصميم آمريكا و ناتو براي استقرار اين سپر دفاع موشكي رسيده اند.
2- عامل دوم قطعي شدن استقرار رادارهاي سپر دفاع موشكي ناتو در منطقه كوره جيك استان ملاتيه در جنوب شرق تركيه؛ و همچنين، اعلام تصميم آمريكا درباره استقرار بخشي از سپر دفاع موشكي ناتو در كره جنوبي و تايوان است كه به وضوح نشان مي دهد آمريكايي ها به بهانه مقابله با ايران و كره شمالي، روسيه و چين را هدف گرفته اند.
يك كارشناس مطلع در اين زمينه مي گويد: «چيني ها كه تا به حال منفعل بودند تازه در حال فهميدن عمق خطر هستند. روس ها تحليلي كاملاً مشترك با ايران دارند كه در سفر اخير پاتروشف هم اظهار شد. بنابراين، به نظر مي رسد كه زمان ورود به بحث هاي عملياتي فرا رسيده است».
برخي منابع احتمال مي دهند سفر ديميتري راگوزين، نماينده ويژه روسيه در ناتو به تهران به نوعي آغاز بحث هاي عملياتي در اين زمينه باشد. بنابراين گزارش خبرگزاري روسي نووستي در تاريخ 24 شهريور 1390 راگوزين كه مذاكره كننده ارشد اين كشور در امور مربوط به سپر دفاع موشكي است تا اواخر سپتامبر به ايران سفر خواهد كرد و هدف وي اين است كه درباره مسائل دفاعي با مقام هاي تهران مذاكره كند. راگوزين با اشاره به تلويحي به موضوع سپر دفاع موشكي گفته است در تهران «مسايل استراتژيك همكاري را مورد بحث قرار مي دهد كه مناسبات روسيه و غرب در زمينه نظامي وابسته به حل آنهاست».
همچنين پايگاه اينترنتي روسي پايگاه اينترنتي روسي الكشنز آيسس هم در روز 28 شهريور 1390 (19 سپتامبر 2011) در جريان بودن مذاكراتي در اين باره را ميان ايران و روسيه تأييد كرد و نوشت: «از قرار معلوم ايران و روسيه روي ايجاد سپري در برابر روابط راهبردي در حال تحكيم آمريكا و تركيه كار مي كنند كه همكاري در زمينه موشك هم جزو آن است».
كارشناسان در تهران عقيده دارند با توجه به توانمندي هاي برجسته ايران، روسيه و چين در زمينه دفاع هوايي تأسيس اين سامانه به لحاظ فني امر دشواري نخواهد بود.
لازم به يادآوري است، براساس گزارشي كه روزنامه كامرسانت چاپ مسكو در 12 اسفند 1389 منتشر كرده مشخصات طرح جديد دفاع موشكي آمريكا كه در 4 مرحله تا سال 2020 اجرا خواهد شد، چنين است:
1- در مرحله اول تا پايان سال 2011، ناو موشك انداز «مونتري» به سواحل اروپايي اعزام مي شود. علاوه بر اين تا پايان سال 2011، ايستگاه راداري زميني متحرك در جنوب اروپا مستقر خواهد شد. اين مرحله اجرا شده است. آمريكا در چارچوب اجراي نخستين مرحله اين طرح، ماه مارس 2011 كشتي مجهز به سامانه شناسايي و انهدام موشكي موسوم به يو اس اس مانتري را در درياي مديترانه مستقر كرد.
2- در مرحله دوم اجراي طرح، رادارهاي مدرن و تكميل
شده و سامانه هاي موشكي
IB SM-3 Block در شرق اروپا مستقر خواهند شد. احتمال آن مي رفت كه اين موشك ها در روماني مستقر شوند. براساس زمان بندي تعيين شده اين مرحله تا پايان سال 2015 به اتمام مي رسد.
3- در مرحله سوم آمريكا پايگاه هاي سامانه هاي دفاع ضد موشكي را در لهستان مستقر مي كند. اين مرحله نيز تا پايان 2018 اجرا خواهد شد.
4- در چهارمين مرحله واشنگتن قرار است تا پايان 2020 در اروپا سامانه هاي دفاعي ضد موشكي موسوم به SM-3 Block IIB را مستقر كند. رادارهاي اين سامانه قادرند نه فقط موشك هايي با برد متوسط بلكه موشك هاي بالستيكي قاره پيماي MBR با برد 5500 كيلومتر را رهگيري كنند.

 



مسئول روابط عمومي بسيج مستضعفان كشور: نمي توان براي فتنه 88 و جريان انحرافي قباي جداگانه دوخت

ساري-خبرنگاركيهان:
مسئول روابط عمومي بسيج مستضعفان كشور گفت: نمي توان براي فتنه 88 و جريان انحرافي قباي جداگانه دوخت.
حجت الاسلام والمسلمين محمدتقي صباغي در همايش نقش رسانه ها در مقابله با تهاجم نرم و سخت دشمن در ساري گفت: اطاعت از ولايت فقيه رمز ماندگاري شيعه در طول تاريخ است.
وي با اعلام اينكه دشمن تنها جايي كه نمي تواند در آن نفوذ كند ولي فقيه است بيان داشت: بايد ظرفيت سازي براي مقابله با جنگ نرم دشمن صورت گيرد.
صباغي با اشاره به اينكه در جنگ تحميلي پيروزي به اين دليل ميسر شد كه پايگاه رسانه اي تاثيرگذاري به بهترين وجه نقش آفريني كرده بود، گفت: اين پايگاه تاثيرگذار رسانه اي در مساجد و معنويت موجود بود. وي با اشاره به اينكه اقدامات گروه انحرافي، ادامه فتنه 88 است افزود: فتنه 88 جداي از جريان انحرافي نيست و نمي توان براي فتنه 88 و جريان انحرافي قباي جداگانه دوخت.
گفتني است: در پايان اين همايش از خبرنگاركيهان در ساري به خاطر فعاليت در حوزه دفاع مقدس تجليل شد.

 



پروژه «باور 373» به مراحل پاياني خود نزديك شده است

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) اعلام كرد كه در بحث موشكي و راداري سامانه باور 373 به نقاط مثبتي رسيده ايم.
«امير فرزاد اسماعيلي» در حاشيه رژه 31شهريور نيروهاي مسلح در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه ساخت سامانه موشكي «باور373» گفت: ساخت سامانه موشكي باور 373 در حال پيشرفت است و همه نيازهاي توليد آن در داخل كشور فراهم شده است. وي با بيان اينكه «باور373» يك سامانه موشكي برد بلند است، تأكيد كرد: در بحث موشكي و راداري اين سامانه به نقاط مثبتي رسيده ايم و نقاط گلوگاهي نداريم. فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) با بيان اينكه امكان سنجي سامانه باور 373 به اتمام رسيده است، تأكيد كرد: اين پروژه به زودي به مراحل پاياني خود مي رسد و بسيار پيشرفته تر از سامانه موشكي 300S است.

 



به دليل انصراف يكجانبه از اجراي تعهدات
روسيه پيش پرداخت قرارداد اس-300 را به ايران بازگرداند

يك مقام روسي اعلام كرد كه كشورش مبلغ 167 ميليون دلار بابت عدم تحويل سامانه اس-300 به ايران را بازگرداند.
به گزارش خبرگزاري روسي ريانووستي، «اناتولي ايسايكين» (Anatoly Isaykin) مدير كل شركت «روس ابورون اكسپورت» در مصاحبه اي با روزنامه روسي «كومرسانت» گفت روسيه به دليل امتناع از اجراي قرارداد تحويل سامانه هاي ضد موشكي «اس-300»، پيش پرداخت به مبلغ 167 ميليون دلار را به جمهوري اسلامي ايران پس داد.
براساس اين گزارش قرارداد عرضه سيستم هاي «اس-300» به ايران در اواخر سال 2007 ميلادي امضا شده بود و بموجب آن، قرار بود روسيه 5 گردان سامانه هاي ضد موشكي «اس-300» را به مبلغ حدود 800 ميليون دلار به جمهوري اسلامي ايران تحويل بدهد. «دميتري مدودف» (Dmitry Medvedev) رئيس جمهور روسيه در ماه سپتامبر سال 2010 ميلادي دستوري در جهت اتخاذ تدابيري مربوط به اجراي چهارمين قطعنامه شوراي امنيت در مورد ايران (قطعنامه شماره 1929 مورخ 9 ماه ژوئن سال 2010) را صادر كرد. دستور مذكور متضمن ممنوعيت بر تحويل سامانه هاي ضد موشكي «اس-300»، تجهيزات زرهي، هواپيما، بالگرد و ناوهاي جنگي به ايران بوده است.
با توجه به دستور مذكور نمايندگان ايران، روسيه را به ارايه دادخواست به دادگاه بين المللي براي حل اين مسئله تهديد
كردند اما «سرگي چمزوف»
(Sergey Chemizov) رئيس كرپراسيون «روس تكنولوگيا» اظهار داشت كه روسيه فقط پيش پرداخت را به ايران پس مي دهد، چون طبق قرارداد، هيچگونه مبالغ جبراني ديگري به دليل امتناع از اجراي آن در نظر گرفته نشده بود.
«آناتولي ايسايكين» ضمن دادن جواب به اين سؤال كه روسيه روي هم رفته چه وجوهي را به ايران پس داد، تأكيد كرد كه پيش پرداخت به مبلغ 167 ميليون دلار بود.
وي گفت: «ما و از جمله «روس ابورون اكسپورت» در صورت بوجود آمدن شرايط غير منتظره و غير قابل پيش بيني، بازگرداندن پيش پرداخت را تضمين مي كنيم. منظورم شرايط اضطراري مانند صدور قطعنامه اي از سوي شوراي امنيت است. ما در اين شرايط ملزم به بازگرداندن پيش پرداخت هستيم، و نسبت به ايران اين كار را انجام داده ايم.»
«آناتولي ايسايكين» افزود: «اين يك ضايعه بزرگ نيست و همه ضايعات ديگري ممكن است به مثابه سود از دست رفته تلقي شود».

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14