(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 3 مهر 1390- شماره 20031

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
توصيه آيت الله مكارم شيرازي: زوار در انجام مناسك حج از مسائل تفرقه انگيز پرهيز كنند
حجت الاسلام والمسلمين صديقي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
برخورد قاطع با مجرمان اختلاس بزرگ درس عبرتي براي ديگران است
مرضيه دباغ: دشمن شناسي درجامعه نبايد فراموش شود
سرتيپ فضلي: مردم مراقب نفوذي ها باشند
رئيس سازمان بازرسي كل كشور: متخلفان با هدف فرافكني در حال اتهام زني به ديگران هستند
حضور گسترده و پرشور مردم تهران در تشييع پيكر 2 شهيد گمنام
ايران به سوگ غروب ششمين آفتاب نشست
معاون وزير خارجه روسيه: توافق ايران و روسيه براي ساخت يك نيروگاه اتمي جديد بعيد نيست
فرمانده اداره زرهي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:
دوران دفاع مقدس، متعلق به همه ملت ايران است
ويليام هيگ در ديدار با صالحي: لندن خواهان وجود مشكل دايمي در روابط با تهران نيست
ارائه درس اختياري دفاع مقدس در دانشگاه ها
هشدار امام جمعه موقت شيراز به خانواده ها فرزندان خود را از ماهواره ها دور نگه داريد
با حضور هزاران نفر از مردم نيشابور مراسم تشييع بانو شطيطه معاصر نيشابور برگزار شد
مراكز اقامتي ويژه درمان اعتياد كودكان و نوجوانان
كتاب فروشي و مسافركشي ايده ناب تاكسيران شيرازي
وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي: دفاع مقدس را با هنر به جوانان بشناسانيم
جابجايي 151ميليون مسافر از طريق حمل و نقل عمومي در جاده هاي كشور
پدر قهرمان 66 كيلويي كشتي جهان مدال طلاي پسرم را تقديم شهيدان دفاع مقدس مي كنم
اخبار ادبي و هنري



توصيه آيت الله مكارم شيرازي: زوار در انجام مناسك حج از مسائل تفرقه انگيز پرهيز كنند

زوار بايد از مسايل تفرقه انگيز بپرهيزند و روحانيان بايد زوار را به رعايت اين اصول دعوت كنند زيرا در زماني زندگي مي كنيم كه مسائل تفرقه انگيز آثار بسيار زيانباري دارد.
به گزارش فارس، آيت الله مكارم شيرازي، ديروز در ديدار با رئيس و جمعي از مديران سازمان حج و زيارت اظهار كرد: از مسائلي كه در حج رعايت آن ضروري است مسائل فرهنگي و مخصوصا مسئله حجاب خواهراني است كه به اين زيارت پرفيض مشرف مي شوند.
مكارم شيرازي تصريح كرد: ممكن است افرادي ناآگاهانه يا خداي ناكرده عمدا موازين اخلاقي و فرهنگي و حجاب را رعايت نكنند و سرچشمه مشكلات فراواني شوند.
استاد حوزه علميه قم بيان كرد: روحانيون كاروان ها، مداحان و مديران كاروان بايد به طور مرتب اين گونه مسائل را به زوار يادآور شوند و اگر خداي نكرده كساني تعمدي در عدم رعايت دارند و به تذكرات گوش نمي دهند سزاوار است به كشور بازگردانده شوند.
اين مرجع تقليد گفت: زوار بايد از مسائل تفرقه انگيز بپرهيزند و روحانيان بايد زوار را به رعايت اين اصول دعوت كنند زيرا در زماني زندگي مي كنيم كه مسائل تفرقه انگيز آثار بسيار زيانباري دارد.
مكارم شيرازي عنوان كرد: زوار بايد توجه داشته باشند كه سفر حج در شرايط فعلي هميشه نصيب علاقه مندان نمي شود، افرادي كه اين توفيق را پيدا مي كنند بايد حداكثر استفاده از آن را داشته باشند و از گردش در بازارها براي خريدن انواع سوغات ها پرهيز كنند.
وي خاطرنشان كرد: بارها عرض كرده ام در آن سرزمين مقدس بايد سراغ چيزي بود كه در جاي ديگر پيدا نمي شود و از رفتن به دنبال اشيايي كه همه جا پيدا مي شود پرهيز كرد و نبايد وقت خود را در اين راه تلف كرد.
استاد حوزه علميه قم در توصيه به مسئولان حج و زيارت گفت: مسئولان توجه داشته باشند قبل از اقدام هايي كه از نظر شرعي حساسيت دارد قبلا مشورت كرده تا مانند مسئله ثبت نام از طريق بانك ها با پرداختن سودهاي ربوي مورد انتقاد مراجع محترم قرار نگيرند.
اين مرجع تقليد در پايان دعا كرد كه امسال سال بسيار خوب و پربركت براي تمام زوار خانه خدا باشد و با حج مقبول سالما به اوطان خود بازگردند.

 



حجت الاسلام والمسلمين صديقي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
برخورد قاطع با مجرمان اختلاس بزرگ درس عبرتي براي ديگران است

خطيب موقت نمازجمعه تهران اختلاس بانكي را حادثه اي تلخ خواند و از دستگاه قضايي خواست تا با برخورد قاطع با اين اختلاس، آن را درس عبرتي براي ديگران قرار دهد.
به گزارش فارس، حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي خطيب نمازجمعه تهران، با اشاره به برگزاري اجلاس بين المللي بيداري اسلامي كه چند روز قبل در ايران صورت گرفت، گفت: اين همايش مهمترين اجلاس بعد از انقلاب از نظر محتوا بود كه هم از نظر موقعيت و زمان و هم شركت كنندگان آن كه عصاره كشورهاي اسلامي و شخصيت هاي شناخته شده اين كشورها بودند، از اهميت ويژه اي برخوردار بود.
وي با اشاره به سخنان و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در اين اجلاس آن را منشور راهبردي كشورهاي اسلامي خواند و افزود: سخنان ايشان در سه فراز، هويت انقلاب ها، آسيب ها و پيشنهاد و توصيه ها نمود داشت.
امام جمعه موقت تهران با يادآوري فرازهايي از سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: اين انقلاب ها مربوط به جريان خاصي نيست، بلكه عموم مردم مسلمان به صحنه آمده اند و جهاد و مبارزه با استكبار را در عمل نشان داده اند. لذا در اين انقلاب ها عزت وكرامت اسلامي و ملي ملت ها احيا شد، كه قبلاً در زير پاي سلطه گران و ظالمان له شده بود.
صديقي ادامه داد: مسئله ديگر اين است كه مردم به دنبال اسلام خواهي هستند، مردم خواهان معارف اسلامي هستند و به همين دليل حركت هاي خود را از مساجد و نمازهاي جمعه شروع كردند.
وي ادامه داد: مسئله ديگر مبارزه و مقابله با استكبار جهاني و صهيونيسم بين الملل است كه جزو اصلي ترين آرمان هاي ملت هاي مسلمان قرار دارد.
صديقي همچنين با گرامي داشت هفته دفاع مقدس، 8 سال جنگ تحميلي را تضمين كننده بقاي انقلاب و مباني آن دانست و گفت: جنگ براي ما يك نعمت بود و ملت ما در دانشگاه جنگ ساخته شد. در هشت سال دفاع مقدس دشمن ما مايوس شد و ملت ايران با توكل به خدا اعتماد به نفس پيدا كرد و دنيا متوجه شد كه اگر استقامت باشد خون بر شمشير پيروز خواهد شد.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصيلي حوزه علميه مدارس و دانشگاه ها تأكيد كرد: مسئولان در اين زمينه وظايفي دارند، مردم فرزندان خود را به اين مسئولان مي سپارند. ولي خدا نكند كه مردم بچه متدين خود را به دانشگاه تحويل دهند و بي بند و بار تحويل بگيرند. بنابراين بايد همه با برنامه ريزي و مسئوليت پذيري امر را هدايت كنند.
صديقي ادامه داد: بايد كارها به جوانان واگذار شود و دانشجويان جوان و مؤمن به صحنه آورده شده و با برنامه هاي حساب شده جلوي بي بند و باري ها گرفته شود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به ترور شهيد برهان الدين رباني رئيس جمهور سابق افغانستان گفت: ترور ايشان در يك منطقه امن كه زير چتر حفاظت آمريكايي ها بود صورت گرفت، بايد پرسيد كه چطور يك تروريست با مواد منفجره توانسته است وارد چنين منطقه اي شود؟
وي گفت: اين ماجرا علتي داشته و قطعاً بايد آمريكايي ها نسبت به اين مسائل پاسخگو باشند، كه اين موجب نفرت مردم از اين حوادث شده است.
صديقي در بخش ديگر سخنان خود اختلاس بانكي را حادثه اي تلخ خواند و تصريح كرد: وقوع اين مسائل در شأن مردم ايران نيست، مردمي كه به اعتبار ولايت فقيه همه طور در صحنه هستند از مسئولان نيز توقع امانتداري و نظارت بر امور را دارند.
وي با رد هرگونه غوغاسالاري در روند رسيدگي به اين ماجرا و محكوم كردن آن گفت: غوغاسالاري اسلامي نيست. لذا رسيدگي به اين كار بايد از مجراي طبيعي خود باشد.
صديقي ادامه داد: رئيس قوه قضائيه با ابلاغ ويژه دادستان كل كشور را مامور رسيدگي كرده اند. لذا از دادستان محترم مي خواهيم كه اولاً موضوع را پيگيري دقيق كرده و ابعاد آن را شناسايي كنند، ثانياً در اين خصوص اطلاع رساني به مردم قدم به قدم صورت بگيرد و سوم اين كه با محرز شدن ماجرا، با سرعت معقول قضايي و بدور از احساس گرايي در اولين فرصت ممكن اين پرونده را رسيدگي كنند و با مجرمان با قاطعيت برخورد كنند تا باعث عبرت ديگران شود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران همچنين با اشاره به سالروز شهادت امام صادق(ع)، اين واقعه تلخ را به محضر امام عصر (عج) و مردم ايران تسليت گفت.

 



مرضيه دباغ: دشمن شناسي درجامعه نبايد فراموش شود

همدان- خبرنگار كيهان:
اولين فرمانده سپاه همدان گفت: جريان دشمن شناسي بايد همواره در ميان ما وجود داشته باشد.
مرضيه دباغ- حديدچي- در همايش زن، ايثار و دفاع مقدس در همدان، افزود: دشمن ما را رها نكرده است و لذا دشمن شناسي نبايد در جامعه ما فراموش شود.
وي ادامه داد: حضرت امام خميني(ره) هرجا كه اسمي از اسلام برده در كنارش، كلمه دشمن را هم آورده است و رهبر معظم انقلاب نيز مدام تذكر مي دهند و با استفاده از لطايف و ظرايف مي گويند كه شكل اعمال عداوت دشمنان اكنون عوض شده است.
وي از اينترنت، ماهواره و بارهاي عظيم مواد مخدر به عنوان راه هاي جديد ابراز دشمني غرب با جمهوري اسلامي ياد كرد و اظهار داشت: ابزارهايي مانند اينترنت و ماهواره اگر درست و صحيح مورد استفاده قرار بگيرد باعث پيشرفت شده و در غير اين صورت نسل جوان و زنان را منحرف مي كند.
مرضيه دباغ خاطرنشان ساخت: دشمنان دلشان براي ما نمي سوزد، همان تهديداتي كه اول انقلاب عليه ايران داشتند، هنوز هم دارند و حرف همين ضد انقلاب منطقه كردستان كه اكنون نيروهاي جان بركف و دلير سپاه با آنها مقابله مي كنند، همان حرف هاي شورشيان سال هاي ابتداي پيروزي انقلاب است.
اولين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب استان همدان با انتقاد از فراموشي ارزش هاي انقلاب اسلامي در برخي عرصه ها از جمله عرصه اجتماعي و فرهنگي، گفت: متاسفانه فضاي جامعه و اكثر خانواده ها در برپايي مراسم هايي مثل عروسي ها و مسافرت ها، جهيزيه ها و مهريه ها، مهماني ها و... به فضاي دوران انقلاب بازگشته و آمار طلاق زياد شده است.
وي يادآور شد: يكي از دلايل چنين وضعيتي اين است كه مادران و مربيان در خانه و مدرسه دختران جوان را با آنچه كه رضاي خدا را در پي دارد آشنا نمي كنند و خانواده ها هر آنچه فرزندان مي خواهند فراهم مي كنند و لذا آنها تحمل سختي ها و مشكلات زندگي پس از ازدواج را ندارند.
در اين همايش از ايثار و مجاهدت هاي خانم مرضيه دباغ طي دوران قبل و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ويژه به عنوان اولين فرمانده سپاه همدان، توسط استانداري و اداره كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس تجليل شد.
همچنين از فداكاري ها و تلاش هاي چند تن از زنان ايثارگر استان در زمان 8 سال دفاع مقدس، تقدير به عمل آمد.

 



سرتيپ فضلي: مردم مراقب نفوذي ها باشند

جانشين سازمان بسيج مستضعفين گفت: اقرار به عدم تخلف در انتخابات بعد از گذشت دو سال از فتنه سال 88 نشان دهنده اين است كه آنها بار ديگر به دنبال رخنه، نفوذ و شيطنت هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس از كاشان، سرتيپ علي فضلي در يادمان سردار شهيد سيدمصطفي سيدحسن زاده و 79 نفر از همرزمان شهيدش در مسجد صفاري اين شهرستان با اشاره به اعلام يكي از سران فتنه مبني بر عدم تخلف در انتخابات دهم رياست جمهوري، اظهار داشت: اقرار به عدم تخلف در انتخابات دهم رياست جمهوري توسط يكي از سران فتنه در اين برهه از زمان هيچ توجيهي ندارد.
وي افزود: بزرگترين تاريخ فتنه را در مدت 32 سال انقلاب اسلامي شما رقم زديد اما بدانيد درهاي توبه به روي خطاكاران هميشه باز است و درخواست كرد: در عين حال مردم بايد مراقب نفوذي ها، بيگانه ها و افرادي كه وفاي به عهد ندارند و مطيع ولايت نيستند، باشند كه آنها قصد دارند از رافت و محبت مردم سوءاستفاده كنند.
فضلي در ادامه با اشاره به اشتياق جوانان براي عزيمت به مناطق عملياتي با كاروان راهيان نور يادآور شد؛ امسال 2 ميليون و 937 هزار و 436 نفر در بخش هاي مختلف سازماندهي و در قالب كاروان راهيان نور از مناطق عملياتي بازديد كردند.
به گفته وي 80 درصد از كاروان راهيان نور امسال براي اولين بار از مناطق عملياتي بازديد مي كردند كه از اين تعداد 350 هزار نفر دانش آموزان كلاس دوم دبيرستان بودند كه دروس عملي طرح آمادگي دفاعي را در قالب اعزام كاروان راهيان نور در مناطق عملياتي آموزش ديدند.
وي تصريح كرد: از 350 هزار نفر دانش آموز كلاس دوم دبيرستان 88 درصد آنان براي اولين بار با كاروان راهيان نور راهي مناطق عملياتي شدند.

 



رئيس سازمان بازرسي كل كشور: متخلفان با هدف فرافكني در حال اتهام زني به ديگران هستند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: عده اي از متخلفان (اختلاس اخير) در حال اتهام زني به ديگران هستند تا بدين وسيله فرافكني كنند.
به گزارش فارس از ساري، حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي در سخنان بين دو نماز جمعه ساري با بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امروز همچنان دفاع مقدس را عزيز مي داريم و احساس غم و اندوه نداريم.
وي خاطرنشان كرد: اگر امروز هم دشمن بناي حمله داشته باشد ما همان افرادي هستيم كه در دفاع مقدس از ارزش هايمان دفاع كرديم.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به اينكه بايد در زندگي حساب و كتاب داشته باشيم، يادآور شد: نبايد چشم بسته بگوييم كه اين تجارت را انجام مي دهيم.
وي با بيان اينكه نبايد برنامه مديريتي ضعيف داشته باشيم، خاطرنشان كرد: عقل و منطق مي گويد برنامه درست بايد اجرا شود.
پورمحمدي با اشاره به اينكه ملت ما نشان دادند كه انسان هاي صبور و مقاومي هستند، افزود: وقتي در جامعه مطرح مي شود كه فلان تخلف و انحراف پيدا شده است، مردم انتظار دارند جلوي اين حركت ها گرفته و مقابله شود و رهبرمعظم انقلاب نيز در سخناني تعبير فرمودند: «كه برخورد بي رحمانه انجام شود».
وي با بيان اينكه وظيفه ما مسئولان است كه مراقب خود و زيردستانمان باشيم، ادامه داد: فتنه، آزمايش، انحراف و لغزش متوجه همه است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور اظهار داشت: بي انضباطي سبب شده عده اي سوءاستفاده گر به خود اجازه دهند اين فسادهاي بزرگ را به وجود بياورند.
وي افزود: اول بايد تلاش كنيم اجازه تكرار اين حوادث را ندهيم و راه جلوگيري، مراقبت و كنترل برنامه است.
پورمحمدي با بيان اينكه مردم توقع دارند اجازه ندهيم فساد و خطا توليد شود، گفت: در اين پرونده برخي از مسئولان اعلام مي كنند ما مطلع نبوديم، درست است كه اينها را مجرم نمي دانيم اما بي تد بير مي دانيم كه بايد كنترل مي كردند تا اين اتفاق با اين حجم و اندازه نيفتد.
وي با اشاره به اينكه از فساد و تباني نبايد به سادگي برخورد كرد، افزود: تخلف بزرگ بانكي كه اين روزها مطرح است مربوط به دو ماه قبل است و افرادي كه اين تخلف بزرگ را انجام دادند درصدد تاسيس بانك بودند كه سال گذشته شناسايي و بهار امسال معرفي شدند.
پورمحمدي با اشاره به اينكه دادستان كل در حال پيگيري اين پرونده است، يادآور شد: با امثال اين پرونده برخورد مي شود.
وي با بيان اينكه دشمن تلاش مي كند با چنين مواردي جنگ رواني به راه بيندازد، گفت: ما بايد هوشيارانه عمل كنيم؛ چرا كه نظام توان، اراده و قدرت مبارزه با موارد اينچنيني را دارد.
پورمحمدي خاطرنشان كرد: عده اي از متخلفان در حال اتهام زني به ديگران هستند تا بدين وسيله فرافكني كنند و نبايد اجازه دهيم عده اي سوءاستفاده گر هر كسي را متهم كنند.

 



حضور گسترده و پرشور مردم تهران در تشييع پيكر 2 شهيد گمنام

همزمان با سالروز شهادت رئيس مذهب جعفري حضرت امام صادق(ع)، مراسم تشييع و خاكسپاري 26 شهيد دفاع مقدس در تهران و 12 استان ديگر كشور برگزار شد.
به گزارش ايرنا، مراسم تشييع و خاكسپاري دو قهرمان گمنام دفاع مقدس در تهران با استقبال پرشور صدها نفر از مردم شهيدپرور، خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان، ايثارگران و تعدادي از مسئولان از مسجد بلال آغاز و تا دانشكده صدا و سيما محل خاكسپاري ادامه يافت.
اين دو شهيد گمنام از شهداي عمليات هاي خيبر و والفجر يك هستند.
براساس اين خبر مراسم تشييع و خاكسپاري پيكر شهدا در استان هاي ايلام، چهارمحال و بختياري، سمنان، فارس، كرمان، لرستان، گيلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالي، مركزي و يزد نيز با حضور گسترده مردم شهيدپرور ايران اسلامي در فضايي معنوي برگزار شد.
خاطرنشان مي شود اين مراسم در تهران با حضور مسئولين لشكري و كشوري از جمله سردار جعفري فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سردار باقرزاده رئيس بنياد و حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس و عزت الله ضرغامي رياست سازمان صدا و سيما برگزار گرديد.
در اين مراسم سيدعزت الله ضرغامي - رئيس سازمان صدا و سيما - طي سخناني با تشكر و قدرداني از حضور چند ده هزار نفري تشييع كنندگان، اظهار كرد: درود خدا بر مجاهدان راه حق و فضيلت و سلام خدا به شما شهداي عزيز كه به خاك افتاديد تا ما امروز در مقابل دشمن به خاك نيفتيم و سرخم نكنيم. درود به شما شهداي بزرگواري كه همچون شمع سوختيد تا راه براي امروز امت اسلامي و جامعه بشري روشن كنيد و سلام و درود بر ارواح پاك و طيبه همه شما شهداي راه حق.
وي با اشاره به حضور مردم در تشييع پيكر اين دو شهيد گمنام، ادامه داد: امروز شما از ساعات آغازين روز در اين مراسم حضور پيدا كرديد و اين مسير طولاني را طي كرديد و در محل دانشكده صدا و سيما دركنار مرقد شهدا حاضر شديد و حيات و بركت واقعي شهيدان عزيز را به همه دنيا نشان داديد. اين را به رسانه هاي استكباري و دوربين هاي مجازي مي گويم كه زماني كه بعد از فتنه چند نفر در مقابل صدا و سيما جمع شدند و به نفع اربابانشان شعار مي دادند، دوربين هاي شما با تبليغات گسترده آنها را نشان مي دادند اما امروز كجاست دوربين هاي شما كه اين جمعيت كثير و مشتاقي را كه براي تشييع شهدا به دانشكده صدا و سيما و رسانه عمومي آمده اند، نشان بدهد.
ضرغامي افزود: به خاكسپاري اين شهدا در دانشكده صدا و سيما به اين دليل است كه به همه مسئولاني كه در اينجا مامويتي دارند گوشزد كند كه نبايد يك لحظه و آن، از راه اين شهدا غافل شوند.
سردار سرلشكر محمدعلي جعفري هم كه در مراسم تشييع پيكر دو شهيد گمنام در دانشكده صدا و سيما در خيل شيفتگان فرهنگ ايثار و شهادت حضور يافته بود، در گفت وگو با فارس اظهار داشت: براي رسيدن به قافله شهدا همواره بايد در اين مسير استوار بمانيم و تلاش كنيم تا بتوانيم ادامه دهنده مسير نوراني شهدا باشيم.
فرمانده كل سپاه كه در خيل عظيم مشايعت كنندگان پيكر دو شهيد گمنام حضور يافته بود و در ادامه مصاحبه به شدت اشك مي ريخت، پيامي براي جوانان نسل امروز كه ايام دفاع مقدس را از نزديك درك نكرده اند، داد و گفت: بايد به دنبال اين باشيم كه هدف شهدا چه بوده است و تلاش كنيم تا بتوانيم به آنها برسيم و رمز اين كار در آن است كه پشت سر مقام معظم رهبري و مطيع امر ولايت باشيم.

 



ايران به سوگ غروب ششمين آفتاب نشست

ايران اسلامي به ويژه شهرهاي مقدس مشهد و قم ديروز در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) رئيس مكتب جعفري يكپارچه غرق ماتم و عزا بود.
گزارش خبرگزاري فارس از سراسر كشور حاكي است به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) مردم ولايتمدار و محب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ايران اسلامي با برپايي مراسم سوگواري و راه اندازي دستجات سينه زني در خيابان ها در سوگ شهادت ششمين اختر آسمان امامت و ولايت به عزاداري پرداختند.
گزارش فارس از مشهد حاكي است، به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) از جمعه شب پرچم هاي سياه بر سردر مساجد، حسينيه ها، مدارس، ادارات، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه نصب شده بود و زائران با چشماني اشكبار و دل هايي پر از غم و اندوه در سالروز شهادت امام صادق(ع) آمده بودند تا به جد بزرگوارش تسليت بگويند.
مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با شكوه خاصي در مساجد و حسينيه ها و بويژه صحن ها و رواق هاي حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.
همچنين همزمان با فرا رسيدن 25 شوال سالروز شهادت امام صادق(ع)، مردم شهر مقدس قم از صبح شنبه رخت سياه بر تن كرده و با شركت در قالب دسته هاي عزاداري به سوگواري در غم جانكاه امام صادق(ع) پرداختند.
دسته هاي عزاداري نيز از آغازين ساعات صبح ديروز از مساجد تكايا، حسينيه هاي شهر مقدس قم رهسپار بارگاه ملكوتي كريمه اهل بيت شدند تا شهادت اين امام همام را به بانوي كرامت تسليت بگويند.
با توجه به حضور خيل عظيم زائران و همچنين دسته هاي عزاداري در حرم حضرت معصومه(س) طي دو شب گذشته، مراسم هاي ويژه سوگواري در بارگاه ملكوتي كريمه اهل بيت برگزار شد و اين مراسم ها تا نيمه شب گذشته ادامه يافت.
همچنين هماهنگي لازم نيز براي حضور دسته هاي عزاداري در حرم حضرت معصومه(س) به عمل آمد و دسته هاي عزاداري با نظم و ترتيب خاصي در حرم مطهر حضور يافته و به سوگواري و عزاداري پرداختند.
با توجه به اينكه خيل عظيمي از زائران به قم سفر كرده و پس از زيارت بارگاه كريمه اهل بيت رهسپار مسجد مقدس جمكران مي شوند، مسئولان مسجد مقدس جمكران تدارك ويژه اي براي اين ايام ديده و مراسم هاي عزاداري و مرثيه سرايي در صحن اين مسجد برگزار كردند.
بسياري از كاروان هاي زيارتي نيز در اين ايام با حضور در مسجد مقدس جمكران ضمن تجديد بيعت با امام عصر(عج)، در مراسم هاي سوگواري و عزاداري حضور يافتند.
ديروز طبق سنتي ديرين دو تن از مراجع تقليد با پاي پياده رهسپار حرم حضرت معصومه(س) شدند تا شهادت ششمين امام شيعيان را به فاطمه معصومه(س) تسليت بگويند.
آيات عظام صافي گلپايگاني و وحيدخراساني پيش از ظهر ديروز در حركتي هماهنگ از دفاتر خود در قالب دسته هاي عزاداري باشكوه و بزرگي رهسپار حرم مطهر شدند.
اين سنت ديرين در مناسبت هاي مذهبي ديگر از جمله سالروز شهادت حضرت زهرا(س) نيز اجرا مي شود و اين برنامه مورد استقبال باشكوه مردم قم و برخي شهرهاي ديگر قرار مي گيرد.
بيوت مراجع تقليد نيز ديروز ميزبان خيل عظيمي از زائران و عزاداران امام صادق(ع) بود و مراسم هاي عزاداري و سوگواري با حضور خيل عظيم زائران در بيوت حضرات آيات صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي، نوري همداني، وحيدخراساني و علوي گرگاني برگزار شد.
برخي از مردم خير نيز در سالروز شهادت صادق آل محمد(ص) با برپايي ايستگاه هاي صلواتي اقدام به پذيرايي از زائران و دسته هاي عزاداري كردند و در مساجد و حسينيه ها نيز محافل مذهبي برپا شد.

 



معاون وزير خارجه روسيه: توافق ايران و روسيه براي ساخت يك نيروگاه اتمي جديد بعيد نيست

معاون وزير خارجه روسيه ضمن تاكيد بر ادامه همكاري هاي هسته اي ايران و روسيه، از احتمال توافق دو كشور براي ساخت يك نيروگاه اتمي ديگر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري «نووستي»، «سرگئي ريابكوف» معاون وزير امورخارجه روسيه تاكيد كرد كه روسيه به همكاري هاي خود با ايران در عرصه انرژي اتمي ادامه خواهد داد و بعيد نيست كه دو كشور در خصوص ساخت يك نيروگاه اتمي ديگر در ايران به توافق برسند.
ريابكوف روز جمعه در نيويورك در گفت وگو با خبرنگاران روسي گفت: ما شريك با مسئوليتي در اين زمينه محسوب مي شويم و اين مسئله كه روسيه و ايران در زمينه انرژي اتمي با هم همكاري داشته باشند، نه تنها باعث نگراني جامعه جهاني نخواهد بود، بلكه برعكس نگراني ها در اين رابطه را كاهش خواهد داد.
معاون وزيرخارجه روسيه با اشاره به اينكه ساخت نيروگاه اتمي بوشهر نمونه اي از اين همكاري موفق است، افزود: نيروگاه بوشهر الگويي براي حل و فصل مسئله توسعه انرژي اتمي با تضمين صددرصد تامين مسئله عدم گسترش هسته اي است.
اين مقام بلندپايه ديپلماتيك روس با ذكر اينكه همكاري با ايران در عرصه انرژي اتمي براساس قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل امكان پذير است، .گفت: اين اسناد كشورهاي جهان را از توسعه همكاري در اين زمينه با ايران منع نكرده است. البته همكاري ها در اين عرصه بايد براساس مختصاتي مطابق با تصميمات شوراي امنيت باشد.
ريابكوف همچنين اعلام كرد كه ملاقات نمايندگان گروه «1+5» در خصوص ايران سازنده بود و در جريان آن اين مسئله مطرح شد كه در آينده در گفت وگو با مقامات تهران چه بايد كرد.
وي با اشاره به اينكه در بيانيه منتشره از سوي «كاترين اشتون» نماينده بلندپايه اتحاديه اروپا در خصوص نتيجه نشست گروه «1+5» ديدگاه روسيه هم منعكس شده است، گفت: در اين سند بر اصل مرحله به مرحله و اقدام متقابل طرفين بعنوان پايه و اساس لازم براي مذاكرات آتي با ايران اشاره شده است.
معاون وزير خارجه روسيه يادآور شد: ما مدت هاست روي اين مسئله فعاليت كرده ايم و اكنون خوشحال هستيم كه اين موضوع وضعيت موضع گيري مشتركي در ميان اعضاي گروه «1+5» پيدا كرده است.
شبكه تلويزيوني انگليسي زبان راشاتودي هم به نقل از رئيس جمهور ايران اعلام كرد تهران در حال مذاكره با مسكو درباره ساخت نيروگاه هاي اتمي جديد است.
محمود احمدي نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني انگليسي زبان راشا تودي ضمن بيان اين مطلب تاكيد كرد ما در حال انجام مذاكرات پر تحرك درباره ساخت نيروگاه هاي اتمي نوين با روسيه هستيم.
احمدي نژاد تصريح كرد: اكنون ايران داراي طرح هايي براي ساخت نيروگاه هاي اتمي است و در نظر است براي اين كار از تجارب كارشناسان بين المللي استفاده شود.
رئيس جمهور ايران گفت ما اعلام نمي كنيم كه بدون همكاري با شركاي خارجي نيروگاه خواهيم ساخت. وي افزود: اگر كشوري به ما پيشنهاد همكاري دهد ما اين پيشنهاد را مي پذيريم.

 



فرمانده اداره زرهي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي:
 دوران دفاع مقدس، متعلق به همه ملت ايران است

گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:
فرمانده اداره زرهي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به مقاومت اقشار مختلف مردم در دوران دفاع مقدس در برابر هجمه استكبار جهاني گفت: دوران دفاع مقدس متعلق به همه ملت ايران است.
سرتيپ دوم پاسدار «حميد سرخيلي» در آيين رژه نيروهاي نظامي مستقر در شهرستان گنبدكاووس، در ابتداي سخنان خود با گرامي داشت ياد و خاطره شهيدان انقلاب بويژه شهيدان دوران 8 سال دفاع مقدس و نيز ياد و خاطره امام راحل، گفت: خون شهيدان به انقلاب و ملت ما قدرت و عزت داده است.
وي همچنين با بيان اينكه ملت ايران با مقاومت و ايستادگي خود مسير تاريخ را عوض كرد و جبهه استكبار را متعجب كرد، افزود: اين پيروزي ملت ميسر نشد جز با توكل به خدا، صبوري و ايثار و فداكاري ملت و رزمندگان آن.
سرتيپ سرخيلي همچنين با اشاره به رشادت هاي رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و نيز عهد و پيمان نيروهاي مسلح كشور براي دفاع از ايران اسلامي، خطاب به مردم گفت: مردم بدانند كه فرزندان شما در نيروهاي مسلح بر اساس عهدي كه با امام راحل، شهيدان و جانبازان و فرماندهي كل قوا بسته اند، تا آخرين قطره خون از انقلاب اسلامي و آرمان هاي آن در برابر دشمنان دفاع خواهند كرد.
وي افزود: امروز ملت ايران به خود افتخار مي كنند كه نظام جمهوري اسلامي در سايه رهبري هاي حكيمانه امام راحل و جانشين خلف ايشان وحضور هميشه در صحنه مردم طي 32 سال گذشته، قدرت و عزت خود را به جبهه استكبار نشان داده است.
فرمانده اداره زرهي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به برخي پيشرفت هاي كشور در حوزه هاي مختلف، گفت: موفقيت ها و پيشرفت هاي علمي و نظامي ايران اسلامي برغم همه تحريم ها و كارشكني هاي دشمنان كم نظير بوده است.
سرهنگ پاسدار «علي كوهي» فرمانده تيپ 60 زرهي عمار ياسر سپاه مستقر در شهرستان گنبد كاووس نيز در ابتداي اين آيين با تبريك هفته دفاع مقدس، اين هفته را يادآور رشادت ها و دليري هاي فرزندان ملت سربلند ايران اسلامي دانست و بر لزوم حضور پرشور اقشار مختلف مردم در برنامه هاي بزرگداشت اين هفته تاكيد كرد.
در پايان اين آيين كه ائمه جمعه، فرماندار، مسئولان و فرماندهان نظامي گنبدكاووس و نيز جمع كثيري از مردم و خانواده هاي معظم شاهد و ايثارگر در آن حضور داشتند، يگان هاي نمونه نظامي و زرهي مستقر در اين شهرستان از مقابل جايگاه رژه رفتند.
رژه يگان هاي نمونه بسيج برادران و خواهران و نيز رژه چابك سواران تركمن با لباس محلي از جلوه هاي ويژه اين مراسم بود.

 



ويليام هيگ در ديدار با صالحي: لندن خواهان وجود مشكل دايمي در روابط با تهران نيست

وزير امور خارجه انگليس با بيان اين كه گفت وگو و همكاري سياسي مي تواند از سوءتفاهمات جلوگيري كرده و به درك متقابل كمك كند، گفت كه لندن خواهان وجود مشكل دائمي در روابط با تهران نيست.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، علي اكبر صالحي در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با همتاي انگليسي خود ديدار و در خصوص مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر كرد.
صالحي در اين ديدار با اشاره به تحولات جاري در منطقه، از استاندارد دوگانه و تناقضات رفتاري و سياسي غرب در قبال اين تحولات، قبل و پس از وقوع آنها انتقاد كرد.
ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس نيز در اين ديدار بر اهميت همكاري بين ايران و انگليس براساس احترام متقابل تاكيد كرد و گفت: ايران كشوري مهم در جهان و منطقه است و انگليس اين مسئله را محترم مي شمارد، تاكيد كرد كه ما خواهان وجود مشكل دائمي در روابط دو كشور نيستيم.
وي با تشريح مواضع انگليس در خصوص مسئله هسته اي، تاكيد كرد: در عين حال ما از حق ايران در توسعه و استفاده از انرژي هسته اي با اهداف صلح آميز حمايت كرده و معتقديم بايد بر توسعه انرژي هسته اي با اهداف صلح آميز كمك شود.

 



قديمي خبر داد
ارائه درس اختياري دفاع مقدس در دانشگاه ها

مديركل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي از مصوبه اي براي رفع مشكل ارائه درس اختياري 2 واحدي دفاع مقدس براي رشته هايي خبر داد كه اصلا درس اختياري در سرفصل دروس شان تعريف نشده است.
سعيد قديمي در گفت وگو با مهر گفت: رشته هايي كه دروس اختياري در سرفصل دروسشان دارند نيز مي توانند دفاع مقدس را به عنوان درس اختياري 2 واحدي ارائه كنند.
وي افزود: رشته هايي كه در سرفصل دروسشان درس اختياري ندارند، درس 2 واحدي دفاع مقدس به صورت اختياري به سقف واحدهاي اين رشته ها اضافه مي شود.
مديركل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي افزود: ارائه درس 2 واحدي دفاع مقدس از ترم هاي گذشته در دانشگاه ها آغاز شده اما برخي رشته ها كه دروس اختياري در سرفصل درسشان نداشتند براي ارائه اين درس اختياري 2 واحدي دچار مشكل شده بودند.
قديمي اضافه كرد: مصوبه شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي مبني بر اين كه دانشجويان اين رشته ها مي توانند درس دفاع مقدس را به صورت مازاد بر سقف واحدهايشان بگذرانند، مشكل ارائه اين درس را حل كرد.

 



هشدار امام جمعه موقت شيراز به خانواده ها فرزندان خود را از ماهواره ها دور نگه داريد

امام جمعه موقت شيراز با بيان اينكه ماهواره ها امروز خسارت هاي جبران ناپذيري به فرهنگ خانواده ها وارد كرده است، گفت: خانواده ها بايد فرزندان خود را از دسترسي به ماهواره دور نگه دارند.
به گزارش فارس از شيراز، حجت الاسلام والمسلمين فاضل رضوي اردكاني در خطبه هاي نمازجمعه شيراز اظهار داشت: وجود ماهواره ها هم به علم فرزندان و هم به اعتقادات ديني و مذهبي خانواده ها خسارت هاي زيانباري را وارد كرده است.
رضوي اردكاني افزود: بايد خانواده ها به سمتي حركت كنند كه ماهواره ها را از درون منازل جمع آوري و نگذارند بيش از اين فرزندان خود دچار ضررهاي آن در عرصه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي شوند.
اردكاني بيان كرد: خانواده ها بايد به نونهالان در خانه رحم كنند و نبايد آنان را در معرض محصول ناسالم سايت ها و اينترنت قرار دهند.
امام جمعه موقت شيراز همچنين به آغاز سال تحصيلي جديد اشاره كرد و بيان داشت: معلمان و مديران در مدرسه بايد به موضوع تربيت دانش آموزان توجه ويژه داشته باشند و آنان را نسبت به شرايط جامعه امروز هوشيار كنند.

 



با حضور هزاران نفر از مردم نيشابور مراسم تشييع بانو شطيطه معاصر نيشابور برگزار شد

هزاران نفر از مردم نيشابور با شركت در مراسم تشييع حاجيه خانم زهرا ترقي يا بانو شطيطه معاصر نيشابور وداع كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس از نيشابور، اين مراسم تشييع صبح پنجشنبه از مسجد صاحب الزمان(عج) تا حرم بي بي شطيطه در خيابان امام خميني اين شهر برگزار شد و در محوطه بيروني حرم بي بي شطيطه نماز ميت به امامت حجت الاسلام والمسلمين عبدالجواد غرويان امام جمعه نيشابور اقامه شد.
در مراسم تشييع جمعي از روحانيت، دانشگاهيان، مسئولان استاني و شهرستاني، امدادگران كميته امداد امام خميني، جامعه قاريان، كانون مداحان و فعالان هيئت ها و مجامع مذهبي شهرستان حضور داشتند.
وي در جوار مقبره حاج عباس ترقي همسر گرامي اش كه از بانيان بارگاه بانو شطيطه و مسئول اسبق كميته امداد امام نيشابور بود، روي در نقاب خاك كشيد و آرام گرفت.
اين زوج معتقد و مذهبي نيشابور توانستند نيروهاي باارزشي را تربيت كنند كه ثمره آن در پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در نيشابور تأثيرگذار بود.
پس از انقلاب شكوهمند اسلامي حاجيه خانم در كنار همسرش حاج عباس ترقي كه مسئوليت هايي از جمله: بنياد شهيد، كميته امداد امام«ره»، عضو ستاد پشتيباني جنگ و... را بر عهده داشت مسئوليت هدايت بخش خواهران را در تمام طول دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامي و دوران دفاع مقدس بر عهده داشت.
مرحومه خانم ترقي پس از اتمام دوران دفاع مقدس با ايده اي منحصر به فرد در سال 1369 نخستين حوزه علميه خواهران نيشابور را با نام «الزهراء» تأسيس كرد و به تربيت حوزوي خواهران در اين ابرشهر مذهبي ايران اسلامي پرداخت و با تلاش وي اينك حوزه علميه خواهران در نيشابور در زميني به مساحت سه هزار مترمربع و با زيربناي چهار هزار مترمربع در فاز اول آماده بهره برداري است و قرار بود در 12 مهر 90 با حضور وي افتتاح شود كه اجل مهلت نداد و عمر شريف ايشان به آن كفاف نداد كه چشمانش به بزرگترين ثمره عمرش روشن شود.

 



از سوي سازمان بهزيستي ايجاد مي شود
مراكز اقامتي ويژه درمان اعتياد كودكان و نوجوانان

مديركل دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي از ايجاد مراكز اقامتي ويژه درمان اعتياد كودكان و نوجوانان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها فرهاد اقطار با اشاره به تدوين پروتكل پيشگيري از اعتياد كودكان و نوجوانان، اظهار كرد: به زودي مراكز اقامتي ويژه درمان اعتياد كودكان و نوجوانان ايجاد مي شود.
وي افزود: اعتبار پروتكل پيشگيري از اعتياد كودكان و نوجوانان از سوي سازمان بهزيستي در سال گذشته تامين و با كمك مراكز علمي و انجام فعاليت هاي پژوهشي اين پروتكل تدوين شد.
به گفته مديركل دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي، كودكان و نوجوانان نياز به حمايت هاي خاص از جمله تحصيلات، تفريح، پر كردن اوقات فراغت و در سنين كمي بالاتر به حرفه آموزي و جدا ماندن از ساير آسيب هاي شايع در مراكز ترك اعتياد را دارند. تمام اين موارد بر لزوم ايجاد مراكز ترك اعتياد ويژه كودكان و نوجوانان مي افزايد.
اقطار گفت: بايد شرايط بازگشت به خانواده براي كودكان و نوجوانان فراهم شود زيرا اگر تمام شرايط بالا فراهم نشود. حمايت از كودكان و نوجوانان معتاد بسيار مشكل است.
حذف كمپ هاي غيرمجاز
مديركل دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي از حذف كمپهاي ترك اعتياد غيرمجاز معتادان در صورت افزايش مراكز درمان خبر داد.
فرهاد اقطار افزود: با توجه به اينكه تعداد زيادي از مديران كمپهاي غيرمجاز ترك اعتياد تاكنون براي دريافت مجوز اقدام نكرده اند به همين دليل افزايش تعداد مراكز درمان اجباري كه توسط ستاد مبارزه با موادمخدر راه اندازي شده اند مي تواند در حذف تدريجي اين كمپها موثر باشد.
وي با اشاره به اينكه مردم نبايد به كمپهاي غيرمجاز ترك اعتياد مراجعه كنند، گفت: فضا و همچنين خدمات و برخورد با معتادان در اين مراكز استاندارد نيست در صورتيكه مراكز درمان اجباري معتادان اينگونه نيست و هزينه اي نيز در اين مراكز از معتادان گرفته نمي شود.
مديركل دفتر پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي به اعتبارات مربوط به بخش اعتياد اشاره و تاكيد كرد: در سال جاري بهزيستي دو ميليارد تومان براي درمان معتادان اختصاص داده است.
به گفته اقطار، همچنين ستاد مبارزه با موادمخدر نيز چهار ميليارد تومان براي درمان و دو ميليارد تومان براي پيشگيري از اعتياد به سازمان بهزيستي اختصاص داده است.

 



دو هدف با يك تير نشانه گرفته شد
كتاب فروشي و مسافركشي ايده ناب تاكسيران شيرازي

يك راننده تاكسي در شيراز تاكسي خود را تبديل به كتاب فروشي كرده است.
راننده اين تاكسي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در شيراز اظهار داشت: پس از بازنشستگي خود در آموزش و پرورش، پنج سال پيش اشعاري كه جمع آوري كرده بودم را به صورت كتاب شعري به نام «پرواز ليلي» منتشر كردم.
محمد اسدپور كه متولد شهرستان بوانات است، اضافه كرد: در حال حاضر 13 هزار جلد از اين كتاب را چاپ كرده و آن را با تخفيف و قيمت مناسب در تاكسي به فروش رسانده ام.
اسدپور بيان كرد: زماني كه مسافران در تاكسي نشسته كتاب را به آنان معرفي و به نوعي با فروش آن از آثار و تأليف خود حمايت مي كنم.
وي ادامه داد: اين مجموعه شعر شامل بيش از سه هزار بيت در شش قالب كلاسيك و در 190 صفحه است.
اين شاعر و راننده تاكسي گفت: زماني كه در آموزش و پرورش در پست انبارداري يك هنرستان مشغول بودم به مطالعه مي پرداختم و اشعار خود در زمينه هاي مختلف را يادداشت مي كردم.
وي افزود: پس از آن نيز اقدام به چاپ مجموعه اي از يك كتاب كرده و امروز نيز از آن استقبال خوبي شده است.
اسدپور خاطرنشان كرد: از هيچ نهادي نيز درخواست حمايت نكرده ام و با كاري كه در تاكسي به آن مشغول شده ام موفق شدم به علاقه واقعي خود برسم.
وي ابراز داشت: شاعري و شعر گفتن را هم اكنون با عشق و علاقه دنبال كرده و با مسافراني كه علاقمند به شعر و شاعري هستند به گفتگو مي پردازم و روز خود را با آموخته هاي جديد به سر مي برم.
اين راننده تاكسي كه بازنشسته آموزش و پرورش است و بيش از 10 سال رانندگي تاكسي درون شهري را بر عهده دارد به علاقمندان شعر و شاعري توصيه كرد: در هر زمان و در هر كاري كه هستيد، به علاقه خود ادامه دهيد و پشتكار داشته باشيد تا موفق شويد.

 



وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي: دفاع مقدس را با هنر به جوانان بشناسانيم

ساري-خبرنگاركيهان:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه مراسم رژه نيروهاي مسلح در ساري از پرداخت وام 30 ميليون توماني خبرنگاران در سال جاري خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما سيدمحمد حسيني در هواي باراني آخرين روز شهريور با حضور در آيين رژه نيروهاي مسلح مازندران، رشادت مردم اين استان را در دوران دفاع مقدس وصف ناشدني توصيف كرد و گفت: دفاع مقدس يك حماسه جاويد است كه بايد با توليد فيلم، تئاتر و كتاب هاي مرتبط با دفاع مقدس، نسل جوانان امروز را با ارزش هاي ايثار و شهادت بيشتر آشنا كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران با تبريك هفته دفاع مقدس، از اين هفته به عنوان يادآوري دوران حماسه و ايثار رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس ياد كرد و گفت: بايد با توليد فيلم، تئاتر و كتابهاي مرتبط با دفاع مقدس نسل جوان امروز را با ارزشهاي ايثار و شهادت بيشتر آشنا كنيم.
حسيني با بيان اينكه حماسه هشت سال دفاع مقدس داراي خاطرات جاويدان و به يادماندني است، تصريح كرد: همه رسانه هاي جمعي و ديداري و نوشتاري بايد اين تاريخ پرافتخار را براي نسل آينده ساز جامعه تبيين كنند.
وي در ادامه با اشاره به برگزاري جشنواره هاي مختلفي نظير تئاتر مقاومت، شعر بسيج و جشنواره هاي مرتبط با دفاع مقدس هر ساله در استانهاي كشور افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از برنامه هاي فاخر مرتبط با دفاع مقدس حمايت خواهد كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از سخنانش از آغاز افتتاح پروژه هاي فرهنگي - هنري استان هاي كشور در دولت دهم خبر داد و گفت: قالب اين پروژه ها در اوايل فعاليت دولت نهم عمليات اجرايي آنان آغاز شده است.
حسيني از ابلاغ پرداخت وام 30 ميليون توماني دولت به خبرنگاران خبر داد و گفت: به زودي نحوه اعطاي تسهيلات وام مسكن خبرنگاران به اطلاع اصحاب رسانه خواهد رسيد.
وي همچنين در مراسم يادواره 222 شهيد شهرستان مياندرود با اشاره به اقدامات ضدفرهنگي دشمن در برخي از مرزهاي كشور و ايجاد تفرقه در بين مسلمانان با استفاده از عناصر وهابيت تصريح كرد: جوانان ما با پيروي از خون شهدا در برابر آماج حملات دشمنان به خوبي ايستادگي مي كنند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان گفت: شهدا امروز ناظر اعمال ما هستند و اگر ما راست قامت بايستيم و محكم باشيم دشمن نمي تواند كوچكترين لطمه اي به ما بزند.
گفتني است؛ بازديد از پارك موزه دفاع مقدس مازندران، عمليات اجرايي مجتمع فرهنگي - هنري و افتتاح اداره فرهنگ و اسلامي شهرستان مياندرود و شركت در يادواره سرداران و 222 شهيد اين شهرستان از برنامه هاي سفر يك روزه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به مازندران بود.

 



در پايان تعطيلات تابستان روي داد
جابجايي 151ميليون مسافر از طريق حمل و نقل عمومي در جاده هاي كشور

اصفهان-خبرنگاركيهان:
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در پايان تعطيلات تابستان امسال 151 ميليون مسافر از طريق حمل و نقل عمومي در جاده هاي كشور جابجا شده اند؛ كه نشان از رشد 10درصدي نسبت به سال گذشته دارد.
«شهريار افندي زاده» در مراسم بهره برداري از تقاطع همسطح زرين شهر- شهركرد «مرحوم آذري» در ذوب آهن اصفهان، با بيان اينكه در سال گذشته 138 ميليون مسافر از طريق حمل و نقل عمومي جاده اي در كشور جابجا شده اند گفت: رشد 10درصدي اين موضوع در سال جاري كه طي مدت زمان كوتاهي صورت مي گيرد در دنيا كمتر اتفاق افتاده است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور اوج سفرها را در دومين مرحله فصول تابستان از هشتم شهريور تا دوم مهرماه هر سال عنوان كرد و گفت: در اين مدت تمام ارگانها و سازمانهاي نيروي انتظامي، پليس راه، هلال احمر و اورژانس در راههاي كشور بسيج هستند تا مردم سفري ايمن و راحتي را داشته باشند.
وي به نصب و تامين سالانه بيش از 350 هزار علائم رانندگي در سطح جاده هاي كشور براي ارتقاي ايمني راهها اشاره كرد و گفت: در همين راستا ساليانه بيش از 60 هزار كيلومتر جاده هاي كشور خط كشي مي شوند.
وي با بيان اينكه در سال 1384 حدود 27 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگي در جاده هاي كشور فوت كردند؛ افزود: براساس بررسي هاي صورت گرفته در مباحث آماري در صورتي كه اين روند 10درصد افزايش مي يافت در سال گذشته بايد تعداد افراد فوتي به 44 هزار كشته مي رسيد.

 



پدر قهرمان 66 كيلويي كشتي جهان مدال طلاي پسرم را تقديم شهيدان دفاع مقدس مي كنم

صادق تقوي پدر قهرمان 66 كيلويي كشتي جهان گفت: مدال طلاي فرزندم «مهدي تقوي» را تقديم شهيدان دفاع مقدس مي كنم.
به گزارش فارس از سوادكوه، مهدي تقوي قهرمان طلايي 66 كيلوگرم مسابقات جهاني استانبول تركيه شامگاه پنجشنبه در ميان استقبال پرشور سوادكوهي هاي علاقمند به كشتي به سوادكوه بازگشت.
فرماندار سوادكوه در جمع استقبال كنندگان از مهدي تقوي در سالن شهيدان رضايي پل سفيد با اشاره به اينكه كسب طلاي مهدي تقوي افتخار ارزشمند و به يادماندني براي ماست، گفت: كشتي هاي به يادماندني تقوي در اين مسابقات موجب كسب موفقيت تيم ملي كشتي در اين دوره از مسابقات شد.
عزيز باقري افزود: همه ورزشكاران بايد با الگوبرداري از امام علي(ع) در ميادين ورزشي آماده شوند و براي كسب موفقيت ملي تلاش كنند.
در ادامه اين مراسم صادق تقوي پدر قهرمان كشتي گير وزن 66 كيلويي در اين مراسم با بيان اين مطلب كه در هفته دفاع مقدس كسب اين افتخار را تقديم شهيدان دفاع مقدس مي كنم، افزود: امنيت و آرامش و عزت ايران اسلامي و فضايي كه موجب كسب افتخار براي فرزندم بوده است را مرهون شهيدان سرافراز هستيم.
مهدي تقوي قهرمان طلايي وزن 66 كيلوگرم در مسابقات جهاني تركيه با اشاره به اين مطلب كه در اين مسابقات با حريفان قدرتمندي روبرو شده بودم، گفت: كسب سهميه المپيك در نتيجه تلاش و پشتكار چند ساله به وجود آمده است.
تقوي با تقدير از استقبال مردم سوادكوه و مازندران، گفت: اميدوارم در المپيك بتوانم براي كشورم افتخارآفريني كنم.
خردمند حيدري قهرمان دوي نيمه ماراتن جهان نيز در اقدامي جالب مسير پنج كيلومتري استقبال را با پرچم جمهوري اسلامي طي كرد و هدف از اين كار را تقدير از كسب عنوان پرافتخار قهرماني جهان ذكر كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

دفاع خانه سينما از شبكه پنهان بي بي سي در تهران
خانه سينما با صدور بيانيه اي عجولانه از مستندسازاني كه در قالب يك شبكه مخفي به توليد فيلم و جمع آوري اطلاعات براي بي بي سي مي پرداختند دفاع كرد.
اين نهاد كه با صدور چنين بيانيه اي ژست هاي صنفي خود را به طور كامل بي اعتبار كرده در اين بيانيه با ابراز تاسف از بازداشت همكاران بي بي سي در تهران، مجرمانه بودن همكاري با اين شبكه را زيرسوال برده نوشته است كه هيچ قانوني كه فروش فيلم به شبكه هاي خارجي را ممنوع اعلام كند وجود ندارد.
اين بيانيه كه با استقبال شديد راديوهاي اسرائيل و آمريكا مواجه شده در حالي صادر شده كه مقام هاي قضايي كشورمان بارها بر غيرقانوني بودن هرگونه همكاري با بي بي سي تاكيد كرده اند.
علاوه بر اين جاي اين سوال وجود دارد كه آيا واكنش عجولانه خانه سينما به دليل نگراني از كشف قريب الوقوع برخي موارد مشابه نيست؟!
هياهوي «شرق» براي 71 سالگي درددل كننده با بيگانگان
يكي از روزنامه هاي زنجيره اي پنجشنبه گذشته، به بهانه 71 سالگي يك آوازه خوان طرف مصاحبه با رسانه هاي معاند، تلاش كرد تا با مصاحبه هايي با چند روشنفكر لائيك از عنصر ياد شده تعريف و تمجيد كند.
به گزارش كيهان، اين روزنامه كه مجدانه در پي ترويج ليبراليسم فرهنگي است، مطالب غلوآميز «جواد- م» نويسنده آثار ضدجنگ و «منيژه-ح» فيلم ساز سفارشي ساز را در وصف محمدرضا شجريان به چاپ رساند.
محمدرضا شجريان، در روزهاي اوج فتنه آمريكايي و اسرائيلي، با حمايت شبكه بي. بي.سي، سي.ان.ان و صداي آمريكا، دست به اتهام سازي عليه جمهوري اسلامي زد.
ممنوعيت نمايش «جدايي نادر از سيمين» براي كودكان
انجمن تصاوير متحرك آمريكا كه وظيفه درجه بندي سني فيلم ها براي اكران در آمريكا را بر عهده دارد، به فيلم جدايي نادر از سيمين» كه به تازگي به عنوان نماينده ايران در اسكار انتخاب شده و از 30 سپتامبر توسط كمپاني سوني در اين كشور اكران مي شود درجه سنيPG- 13 داده است.
به گزارش انتخاب، اين درجه به معني تذكر قاطع به والدين است كه بعضي موارد فيلم براي كودكان زير 13 سال مناسب نيست و والدين بايد براي اجازه دادن به فرزندانشان به ديدن اين فيلم ها دقت نمايند.
اخراج هنرپيشه مشهور به خاطر انتقاد از جنگ
يك هنرپيشه مشهور آمريكايي به خاطر آنكه در مراسم تقدير از رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريكا از جنگ و تبعات آن انتقاد كرده بود، از محل مراسم اخراج شد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي ديلي ميل، «كيم دلاني»، هنرپيشه زن آمريكايي كه در مركز ملي قانون اساسي آمريكا در فيلادلفيا سخن مي گفت، در حالي كه دست هاي خود را به شدت تكان مي داد سخناني را ابراز كرد كه به مذاق حاضران و برگزاركنندگان مراسم خوش نيامد. وي تصريح كرد كه پنج سال در خانواده اي زندگي كرده است كه به طور فعال در جنگ حضور داشته اند.
تقدير از هنرمندان دفاع مقدسي در عصر بيداري
همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه مجموعه برنامه هاي عصر سوره بيداري (با موضوع بيداري اسلامي) در حوزه هنري از هنرمندان پيشكسوت عرصه دفاع مقدس تجليل شد.
علي معلم (شاعر)، حميد سبزواري (شاعر)، محمد گلريز (خواننده)، حبيب صادقي (نقاش)، نادر طالب زاده (فيلمساز)، صادق آهنگران (مداح)، عليرضا قزوه (شاعر)، موسي بيدج (شاعر و مترجم)، محسن راستاني (عكاس)، محمدحسين جعفريان (شاعر و مستندساز)، رضا برجي (عكاس و مستندساز)، حبيب احمد زاده (نويسنده)، سيدمسعود شجاعي طباطبايي (كاريكاتوريست)، علي محمد مؤدب (شاعرك)، قاسم بخشي (مستندساز)، سياوش سرمردي (مستندساز)، مرتضي حيدري آل كثير (شاعر و خواننده)، حميد بهمني (تصويربردار)، بهرام محمدي فر (عكاس)، سهيل كريمي (مستندساز)، محمدعلي فارسي (فيلمساز) و... هنرمنداني بودند كه در اين مراسم از آن ها تجليل به عمل آمد.
برگزاري نمايشگاه هاي كتاب دفاع مقدس در 31 استان
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از برگزاري نمايشگاه هاي كتاب دفاع مقدس در 31 استان كشور خبر داد و گفت: همچنين دومين نمايشگاه ملي كتاب دفاع مقدس از سه تا 10 مهر سال جاري با حضور 80 ناشر و عرضه بيش از 6600 عنوان كتاب و با حمايت معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در شهر مشهد مقدس و در مجتمع فرهنگي «آيه ها» برپا مي شود.
بهمن دري با اشاره به شهادت كارشناسان خبره حوزه كتاب نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: يكسال اخير طلايي ترين دوران نشر فرهنگ و ارزش هاي دفاع مقدس بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14