(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مهر 1390- شماره 20035

درياچه اروميه و راهكارهاي پيشنهادي
معرفي برگزيدگان جشنواره ملي نماز در همدان
پژواك
راه يابي عكاس هرمزگاني به جشنواره فتوژورناليسم صربستان و آمريكا
همزمان با هفته دفاع مقدس اطلس عكس دفاع مقدس استان البرز رونمايي شد
ارسال 798 اثر داستاني به جشنواره ملي داستان هاي كوتاه رضوي
برگزاري دهمين سال درگذشت آيت الله صالحي مازندراني
تجليل از برگزيدگان سيزدهمين مسابقه تأليف كتاب نماز
برگزاري چهارمين جشنواره اينترنتي داستان كوتاه كوتاه دفاع مقدس در كاشان
روزنامه نگاري اسلامي بايد جايگزين روزنامه نگاري غربي شود
راه اندازي كتابخانه تخصصي زنان و خانواده در اصفهان
برگزاري جشنواره منطقه اي شعر طنز در اليگودرز
جولان سگ هاي ولگرد در منطقه آزاد قشم
برگزاري نمايشگاه نقاشي «نگاهي نو» در نگارخانه كمال الملك نيشابور



درياچه اروميه و راهكارهاي پيشنهادي

چندي است كه خشكي درياچه اروميه به موضوعي مهم و بحث برانگيز در مطبوعات و محافل و حتي در مراكز مهم تصميم گيري كشور مانند مجلس شوراي اسلامي تبديل شده است.
در اين ميان برخي از تحليل گران حوزه محيط زيست و كشاورزي معتقدند كه در صورت خشكي اين درياچه ريزگردهاي نمكي به شهرهاي همجوار منتقل و خسارت زيادي به جاي مي گذارند. راهكار ارائه شده براي حل اين معضل نيز بنابر آنچه به طور رسمي از سوي رئيس سازمان محيط زيست كشور اعلام شده است؛ انتقال آب از رودخانه ارس به اين درياچه است. اقدامي كه فاقد هر نوع توجيه علمي و اقتصادي است و بسياري از بزرگان و انديشمندان حوزه محيط زيست نيز به صراحت با آن مخالفت كرده اند.
انتقال آب ارس به درياچه اروميه به چند دليل نه تنها نمي تواند گرهي از مشكل درياچه اروميه حل كند بلكه بنا به دلايل مورد اشاره در اين يادداشت گرهي بر انبوه گره ها مي افزايد.
آيا صحيح است كه با حفر كيلومترها كانال و تونل آب شرب و قابل كشاورزي كه امروزه خون حيات بخش در رگ هاي دشت مغان است به درياچه نمك ريخته شود. آنگاه آبي كه با صرف هزينه كلان به درياچه نمك انتقال يافته نه قابل شرب است و نه قابل كشاورزي. اين در حالي است كه امروزه تلاش ها و هزينه ها بيشتر در جهتي صرف مي شود كه آب هاي ناسالم به آب سالم و آب تصفيه نشده به آب تصفيه و آب غيرشرب به آب شرب تبديل شود.
در ضمن آيا چنين آبي مي تواند سطح درياچه اروميه را پر كند؛ خيلي هنرنمايي كند بتواند عمقي را به ارتفاع 50 تا 80 سانتي متر پر كند.
راه كار: به نظر نگارنده براي جلوگيري از انتقال نمك به اطراف (البته اين فرض در صورتي كه آب درياچه به صفر برسد و اين بعيد به نظر مي رسد زيرا هميشه ارتفاع آب در نوسان بوده) اقدامات زير موثر و مفيد مي باشد.
1- هدايت سيلاب هاي كوه هاي اطراف به سوي درياچه نمك. همان طور كه مي دانيد متاسفانه بخشي از آب كشور به دلايل مختلفي از جمله موقعيت جغرافيايي قابل سدسازي نيست و به كشورهاي همسايه غربي سرازير مي شود كه مي توان با هدايت آب هايي از اين دست به سوي اين درياچه در معضل كمبود آب آن كوشيد.
2-اطراف درياچه اروميه با حفر چاه هاي متعدد و هدايت آنها به سوي درياچه معضل وزش نمك حل خواهد شد؛ و گرچه 5سانتي متر هم بالا بيايد كه مسلما اطراف درياچه به علت برخورداري از آب در موارد ديگري قابل بهره برداري نيست.
3-نقاط خشك و حساس درياچه نمك را مي توان با كاميون يا هواپيما شن ريزي كرد وقتي كه پيشنهاد مي شود مناطق وسيعي در كشور عراق را مي توان از طريق شن مهار كرد؛ بنابراين اين اقدام در خصوص مناطقي با وسعت كوچكتر (همچون درياچه اروميه) به احتمال زياد امكان پذير خواهد بود.
و نكته پاياني اينكه بنا به پيشنهاد دكتر پرويز كردواني نمك درياچه اروميه از مرغوبترين و بهترين نمك هاي دنيا محسوب مي شود لذا به جاي اينكه تنها به خاطر اشتباهات و عملكردهاي غيركارشناسي مسئولان غبطه بخوريم، صادرات نمك هاي اروميه به بازارهاي جهاني مي تواند ضمن كمك هاي اقتصادي به اعتبار جهاني اين درياچه نيز كمك كند.
سيدحسين تقوي

 



معرفي برگزيدگان جشنواره ملي نماز در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
اولين جشنواره ملي فرهنگي هنري نماز با معرفي نفرات برتر 6 رشته در همدان برگزار شد.
رئيس ستاد اقامه نماز استان همدان در اين جشنواره گفت: كيفيت و كميت آثار ارسال شده به اولين جشنواره نماز قابل توجه و چشمگير بود به طوري كه پس از اعلام فراخوان بيش از 450 اثر در 6 رشته به دبيرخانه رسيد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمرتضي حسني حلم افزود: آثار ارسالي شامل 150 فيلم كوتاه و مستند، 60 رمان، 85 نمايشنامه، 60 نماهنگ و 45 انيميشن بود و كميت و كيفيت آثار قابل مقايسه با هيچ جشنواره كشوري نبود.
وي ادامه داد: در هر بخش سه نفر داور كشوري و استاني به ارزيابي آثار پرداختند و درنهايت 16 اثر به عنوان برگزيده انتخاب شدند.
حسني حلم با اشاره به اهداف برگزاري اين جشنواره اظهار داشت: الگوسازي براي نسل جديد با معرفي نماز به عنوان بهترين مظهر عبوديت، نگاه متعهدانه و هنرمندانه به نماز جهت اشاعه اين فريضه مقدس ميان نسل نو، خلق و توليد آثار فاخر هنري توسط هنرمندان با رويكرد ديني و به ويژه نماز، شناسايي استعدادهاي ادبي و هنري جامعه در راستاي صيانت و پاسداشت نماز و جامه عمل پوشاندن به ديدگاه مقام معظم رهبري براي القاي مفاهيم ديني از جمله اهداف جشنواره بوده است.
در اين جشنواره طبق بيانيه هيئت داوران، نفرات و آثار برگزيده در هر رشته به شرح زير معرفي شدند:
¤ بخش رمان: مونا اسكندري با رمان «قيامت» از همدان- رتبه اول
سميه يوسفي با رمان «آخرين ديدار» از همدان- رتبه سوم
¤ نمايشنامه نويسي: مهدي صالح يار با نمايشنامه «وداع» از مرند
نازيلا غفاري با اثر «پچ پچ هايي پيرامون يك پيكار» از تهران
احسان فلاحيان با اثر «يادگار شيرين» از همدان
¤ نماهنگ: منصوره صالحي با نماهنگ «بانو» از ساري
بهروز باقري با «تولد يك عروسك» از اصفهان
محمد طالبي با «ايستگاه جمعه» از اراك
ايمان پدري با نماهنگ «از خاك تا افلاك» از خراسان شمالي
¤ انيميشن: رحيم كريم زاده با اثر «ستاره فيروزه اي» از اهواز
مركز فرهنگي گنبد يك با «توسل» از گلستان
علي پاك نهاد با «آرايشگرها» از همدان
¤ فيلم كوتاه: بهمن حاج ابول لو با فيلم «فرصتي براي گريه تاك» از تبريز
سروش درويشي با «عبور» از اصفهان
ليلا نجفي با فيلم «حاج بابا» از كرمان
¤ فيلم مستند: حسين جعفري با فيلم «چهل سال عاشقي» از مازندران به عنوان رتبه سوم اين بخش انتخاب شد.

 



پژواك

استفاده از هنر براي معرفي فرهنگ ديني
قزوين- خبرنگاركيهان: مديركل تبليغات اسلامي استان قزوين گفت: با استفاده از هنر مي توان فرهنگ ديني را بهتر به مردم معرفي كرد. حجت الاسلام والمسلمين علي نعمت الهي در ديدار با كاركنان حوزه هنري استان قزوين اظهار داشت: فرهنگ ديني ارتباط بين ملك و ملكوت است و اگر هنرمندي موفق به نمايش اين ارتباط در آثار هنري خود شود علاوه بر خلق اثري ماندگار شاهد انتقال پيام هاي ديني مؤثري به مخاطب خواهيم بود.
اجراي تئاتر الله مزار دراسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان، تئاتر «الله مزار» به كارگرداني «علي كاملي» در سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي هنري اسفراين به روي صحنه رفت.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسفراين با اعلام اين خبر گفت: اين تئاتر به قلم اشرف زحمتكش از نمايشنامه نويسان اسفراين نگاشته شده كه موضوع آن داستان بومي، محلي «الله مزار» و تلفيقي از حوادث دفاع مقدس و شهداي گمنام 8سال دفاع مقدس بود.
تجليل از شهريار در اسفراين
¤ مراسم عصر شعر به مناسبت روز شعر و ادب فارسي و بزرگداشت شاعر بلند آوازه استاد شهريار در اسفراين برگزار شد. رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين در اين مراسم با اشاره به شخصيت استاد شهريار و گراميداشت ياد و نام اين شاعر نامي گفت: شهريار در مدح و توصيف ائمه اطهار(ع) آن گونه عمل مي كردند كه براي مردم، محسوس و ملموس و قابل هضم باشد تا مردم بتوانند آنها را براي زندگي خود الگو قرار دهند نه اينكه آن بزرگواران را به صورت تك بعدي و فقط و فقط به عنوان موجودي آسماني و ماورايي توصيف كنند.
اجراي نمايش «بادشيشه ها را مي لرزاند» در اراك
اراك- خبرنگار كيهان: نمايش «باد شيشه ها را مي لرزاند» در فرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي در اراك اجرا شد. اين نمايش به نويسندگي مهدي كوشكي و كارگرداني سعيد زارع و بازيگري اميد زاوش، بهجت توجه، عباس احمدلو و ستار مختاري به مدت هشت شب اجرا شد.
برگزاري كلاس آموزش عكاسي در اوز
اوز- خبرنگاركيهان: دبير انجمن عكاسي اوز از برپائي كلاس آموزشي عكاسي در شهر اوز خبر داد. محمد امين بحراني، گفت: به منظور افزايش سطح اطلاعات عمومي و حرفه اي عكاسان و علاقه مندان در اوز اين كلاس تشكيل شده است. وي افزود: به همت انجمن عكاسي اوز يك دوره كلاس آموزشي عكاسي در تالار دانشگاه آزاد اسلامي مركز اوز با شركت 15نفر از عكاسان حرفه اي و آزاد اين شهر برپا شد.
ضرورت توجه روزافزون به جايگاه سينما
ساري- خبرنگاركيهان: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران گفت: جايگاه سينما بايد مورد توجه جدي قرارگيرد. حجت الاسلام والمسلمين عباسعلي ابراهيمي در جمع اهالي سينما و دست اندركاران امور سينمايي استان مازندران گفت: هر چه از سينماگران متعهد كشور تجليل شود باز هم كم و ناچيز است، چرا كه اين مقوله علاوه بر هنر يك صنعت جهاني است و بايد مورد توجه جدي تري قرار گيرد. وي با اشاره به اينكه سينما ابزاري براي ترقي هر جامعه است، افزود: نسل جوان يكي از مخاطبان اصلي اين هنر هستند كه بايد براي اين نسل با توان مضاعفي فعاليت كرد و با نوآوري و خلاقيت هاي ويژه به جذب و تشويق آنان براي فعاليت در امور هنري پرداخت.
برگزاري روز ملي شعر در دهدشت
ياسوج- خبرنگاركيهان: نخستين همايش گراميداشت روز ملي شعر و ادب فارسي با شركت 100شاعر كهگيلويه و بويراحمد در دهدشت برگزار شد. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در اين همايش از برگزاري چندين جشنواره شعر در نقاط مختلف استان تا يك ماه آينده خبرداد و افزود: برگزاري جشنواره شعر رضوي در شهرستان هاي بهمئي و دنا از جمله اين برنامه هاست.
اجراي نمايش «طوطي آواز خون» در اراك
اراك- خبرنگاركيهان: نمايش موزيكال «طوطي آوازخوان» به نويسندگي فروهر رحمتي و به كارگرداني فرهاد رحمتي در فرهنگسراي آينه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي، در اراك به روي صحنه رفت.
شبنم گودرزي، محمدحسين غلامي، ميثم صالحي، مرتضي عليدادي، سحراماني، نگين اكبري، زهره كوچكي، نعيمه غلامي، كاميار جعفري، ارشيا شمس الهي و پگاه رحمتي نقش آفرينان اين نمايش بودند.
رونمايي از تنديس جشنواره ملي رضوي در سمنان
سمنان- خبرنگاركيهان: در مراسمي با حضور جمعي از مسئولان و اصحاب مطبوعات و رسانه هاي استان سمنان از تنديس جشنواره ملي داستانهاي كوتاه رضوي (كبوتر حرم) رونمايي شد.
جشنواره ملي داستانهاي كوتاه رضوي بخشي از جشنواره بين المللي امام رضا(ع) است كه امسال هفتمين دوره آن به ميزباني استان سمنان همزمان با هفته كرامت برگزار مي شود. اين تنديس دائمي كه توسط فتح الله زيارتي هنرمند هنرهاي تجسمي با گرايش هاي سفال و سراميك مهديشهري طراحي و ساخته شده به اين هنرمند در گفتگوي كوتاهي با خبرنگار ما در خصوص ساخت اين تنديس گفت: اين تنديس با الهام از كبوتر حرم حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) با جنس سفال و روكش طلا در مدت دو سال طراحي و ساخته شد.

 



راه يابي عكاس هرمزگاني به جشنواره فتوژورناليسم صربستان و آمريكا

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
دو اثر از عبدالحسين رضواني، عكاس مطرح هرمزگان به جشنواره صربستان و جشنواره فتو ژورناليسم آمريكا راه يافت.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي هرمزگان، اثري تحت عنوان «بازي سايه ها» به عنوان يكي از آثار برگزيده به مرحله نهايي بخش فتو ژورناليست جشنواره عكس آمريكا راه يافت و يك قطعه عكس نيز در جشنواره عكس صربستان پذيرفته شد.
عبدالحسين رضواني جزو عكاسان برجسته خبري هرمزگان است كه از 5سال قبل فعاليت خود را آغاز و داراي رتبه هاي مختلف از جشنواره هاي معتبري همچون جشنواره عكس مطبوعات منطقه اي، عكاس برگزيده جشنواره كاوه گلستان و عضويت در فدراسيون جهاني هنر عكاسي است.
براساس اين گزارش وي تاكنون موفق شده است پنج نمايشگاه انفرادي برگزار كند و سابقه حضور در 20نمايشگاه گروهي نيز در كارنامه وي ديده مي شود.

 



همزمان با هفته دفاع مقدس اطلس عكس دفاع مقدس استان البرز رونمايي شد

كرج- خبرنگاركيهان:
دومين مجموعه اطلس عكس دفاع مقدس استان البرز در هفته دفاع مقدس رونمايي شد.
مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان البرز در خصوص ويژگي هاي اين اطلس گفت: اين اطلس عكس، دومين مجموعه از توليدات لوح فشرده عكس رزمندگان اين استان و شامل دوهزار و 400 عكس از رزمندگان با موضوعات مختلف است.
سرهنگ نادر اديب افزود: اين تعداد عكس در دو «دي دي ري» و با قابليت انتخاب نواهاي حماسي، جست وجو و چاپ در ابعاد مختلف تهيه و تكثير شده و با رونمايي در هفته دفاع مقدس در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.
وي اظهار داشت: تا پايان سال 90 سري هاي جديد اين مجموعه نيز توليد و به دست علاقه مندان مي رسد.
اديب از رونمايي سه عنوان كتاب با حضور نويسندگان و اصحاب قلم و انديشه خبرداد و تصريح كرد: اين كتاب ها شامل كتاب 19 پرچم حاوي 11 داستان كوتاه دفاع مقدس به زبان انگليسي، ترجمه احمد محرمي، كتاب سرداران سوله شامل خاطرات ايرج محبوب و دكتر ابوالقاسم اخلاقي از امدادرساني روزهاي ابتداي جنگ به مجروحين است كه به قلم فاطمه دهقان نيري به رشته تحرير درآمده و كتاب روي خط بزرگ شدن خاطرات صباحي نيا و بازنويسي مريم بذرافشان است.
وي خاطر نشان كرد: حفظ و انتشار عكس رزمندگان دوران دفاع مقدس يكي از وظايف تخصصي اين بنياد است كه در اين راستا اين اداره كل آمادگي چاپ و انتشار خاطرات، داستان ها و رمان هاي نويسندگان دراين زمينه را دارد و تا پايان سال حداقل 5 عنوان كتاب ديگر در حوزه پژوهش، ترجمه، اسناد و خاطره نيز رونمايي خواهد شد.

 



ارسال 798 اثر داستاني به جشنواره ملي داستان هاي كوتاه رضوي

سمنان - خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان گفت 798 اثر داستاني به هفتمين جشنواره ملي داستان هاي كوتاه رضوي رسيده است.
اميرعلي عموزاده افزود: به جز استان سيستان و بلوچستان از ديگر استانهاي كشور آثار داستاني به اين جشنواره ارسال شده است و خراسان رضوي با 110 اثر بيشترين آثار ارسالي را داشتيم. وي گفت: استان سمنان با 98 اثر دومين استان است و استانهاي تهران و چهارمحال بختياري و خوزستان در رده هاي بعدي قرار دارند.
وي با بيان اينكه 404 نويسنده آثار خود را به اين جشنواره ارسال نموده اند و مسن ترين نويسنده با 67 سال سن از استان فارس و كوچك ترين نويسنده با هفت سال سن از تهران براي اين جشنواره اثر ارسال نموده اند. وي گفت: اين جشنواره در يك بخش اصلي داستانهاي كوتاه و دو بخش داستانك و داستان بلند برگزار مي شود و 83 درصد آثار ارسال به بخش اصلي 15 درصد بخش داستانك و دو درصد به داستانهاي بلند اختصاص دارد.
عموزاده افزود: در هر بخش سه اثر برتر انتخاب مي شوند و به لحاظ كثرت آثار در بخش هاي داستانهاي كوتاه 12 اثر قابل تقدير انتخاب مي شود و سه اثر برتر به جشنواره بين المللي امام رضا معرفي مي شود.

 



برگزاري دهمين سال درگذشت آيت الله صالحي مازندراني

قائم شهر-خبرنگاركيهان:
همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، دهمين سالگرد درگذشت آيت الله صالحي مازندراني و يادواره شهداي روحانيت در قائم شهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما از قائم شهر، نماينده ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان و عضو مجلس خبرگان رهبري در اين مراسم با گرامي داشت ياد و خاطره مجاهد نستوه آيت الله صالحي مازندراني، مهم ترين و بزرگ ترين وظيفه مراجع و علماي دين را تفقع و شناخت و ترويج بصيرت ديني در جامعه دانست و افزود: با انتشار علوم الهي متن مردم از آثار و بركات علوم ديني بهره مند مي شوند.
آيت الله عباسعلي سليماني در سخنان خود آيت الله صالحي مازندراني را از مفاخر علمي و فقهي مازندران و كشور و حتي جهان اسلام برشمرد و با اشاره به خدمات ارزشمند و جاودانه آن عالم رباني به اسلام و مسلمين وي را فقيهي نامدار و برخوردار از جامعيت در تمام امور و مسلط بر علوم ديني عنوان كرد.

 



تجليل از برگزيدگان سيزدهمين مسابقه تأليف كتاب نماز

ساري- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران از برگزيدگان سيزدهمين مسابقه تأليف كتاب نماز تجليل كرد.
عباسعلي ابراهيمي در جمع برگزيدگان مسابقه تأليف كتاب نماز در ساري گفت: تلاشگران و نويسندگان نوجواني كه امر نماز را سرلوحه نويسندگي خود قرار داده اند از ارزشمندترين نويسندگان معاصر هستند.
وي افزود: اهميت نماز در قرآن كريم بارها و بارها مورد تأكيد قرار گرفته و اكنون كه قلم در اين عرصه به خدمت جوانان در آمده موجب سرافرازي ما است. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اشاره به آيات الهي در تمجيد ارزش قلم و آنچه مي نگارد، گفت: انتشار كتاب هاي مفيد، بهترين راه براي هدايت افراد بوده و هست و اين كار از ساخت محراب و مسجد هم بيشتر ارزش دارد.
ابراهيمي همچنين زندگي توأم با ارزش هاي معنوي نماز و قرآن را از اساسي ترين عوامل ترقي روحي و مادي بشر دانست و افزود: گسترش فعاليت هاي ايماني بويژه در زمينه ترويج نماز، بايد همراه با نوآوري و ابتكارهاي محققانه باشد.
اين مسئول فرهنگي همچنين از استقبال ستاد اقامه نماز از فعاليت هاي پژوهشي در زمينه نماز خبر داد و گفت: فراهم سازي بسترهاي تحقيقاتي در امر نماز يكي از دغدغه هاي مديران فرهنگي استان است.
وي در پايان از توجه جدي به طرح ياوران نماز در استان خبر داد و اجرايي شدن آن در سطح وسيع و كارشناسانه را نزديك عنوان كرد.

 



برگزاري چهارمين جشنواره اينترنتي داستان كوتاه كوتاه دفاع مقدس در كاشان

كاشان- خبرنگاركيهان:
جشنواره اينترنتي داستان كوتاه كوتاه دفاع مقدس به عنوان تنها جشنواره ملي (و حتي بين المللي) بي ستاد و يك نفره كشور براي چهارمين سال متوالي در كاشان برگزار مي شود.
مجري و طراح اين جشنواره در جمع خبرنگاران از ارسال 600 اثر داخلي و خارجي به اين جشنواره خبر داد. نسرين ارتجائي گفت: از ميان آثار رسيده به جشنواره 200 اثر در قالب خاطرات بسيار كوچك اما جالب از جانبازان سراسر كشور و مابقي داستانك مي باشد.
وي بيشترين آثار ارسالي به اين جشنواره را مربوط به شهرهاي تهران و اهواز دانست و افزود: 60 اثر از ايرانيان مقيم كشورهاي دانمارك، كانادا، اسپانيا و امارات متحده عربي و آمريكا به اين جشنواره ارسال شده كه نسبت به دوره سوم از افزايش 20درصدي برخوردار است.
ارتجائي با اشاره به نمايش 68 اثر منتخب در پايگاه اينترنتي جشنواره يادآور شد: مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره روزهاي پنجشنبه و جمعه 26 و 27 آبانماه سال جاري در خانه تاريخي عامري هاي كاشان برگزار مي شود.
مجري و طراح چهارمين جشنواره اينترنتي داستان كوتاه كوتاه دفاع مقدس كاشان، ترجمه آثار برتر 4 دوره اين جشنواره به زبان انگليسي را از جديدترين برنامه اين دوره جشنواره عنوان و تصريح كرد: 40 اثر برگزيده از 4 دوره اين جشنواره پس از ترجمه به زبان انگليسي و چاپ آن، در خانه هاي تاريخي كاشان به مسافران خارجي ارائه مي شود.

 



روزنامه نگاري اسلامي بايد جايگزين روزنامه نگاري غربي شود

قزوين- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين بر استفاده از روزنامه نگاري اسلامي در عرصه رسانه به جاي روزنامه نگاري غربي تأكيد كرد.
محمدحسين شفيعي ها در پنجمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي استان قزوين با عنوان گرامي داشت مقام رسانه اي «سيد اشرف الدين حسيني قزويني» صاحب نشريه نسيم شمال كه در سالن اجتماعات اداره كل تبليغات اسلامي استان قزوين برگزار شد، بيان كرد: روزنامه نگاري اسلامي موضوع مهم و قابل تأملي است، در بحث روزنامه نگاري مباحثي از قبل وارده شده البته نفس اين علم بد نيست زيرا از نگاه اسلامي و ديني پسنديده است كه اگر امر مطلوبي حتي از غيرمسلمان دريافت كرديد، پذيرش آن بلااشكال است.
شفيعي ها اعلام كرد: نگاه اسلام توحيدي است و بايد در همه عرصه ها تسري دهيم؛ روزنامه نگاري اسلامي يا بر مبناي توحيدي اجازه ندارد هر آنچه را كه خواست مطرح و عرضه كند و به عواقب آن نينديشد؛ نگاه سكولار و انسان محور غربي مي گويد براي رسيدن به مقاصد از هر ابزاري مي توان استفاده كرد كه در دين اين نگاه مردود است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين عنوان كرد: در بحث روزنامه نگاري اسلامي رهبر انقلاب در دي ماه سال گذشته در درس خارج از فقه اشاره جدي داشتند و جامعه رسانه اي ما را هدايت كردند كه اين هدايت بعد از مدتي در سايه قرار گرفت؛ غيبت فقط تعريف سنتي و مرسوم گذشته كه پشت سر برادر و خواهر مؤمن سخني را گفت كه دوست ندارد، حرام است، نيست. بلكه ايشان فرمودند غيبت اختصاص به همين معنا ندارد و در عرصه رسانه هاي مدرن و وبلاگ ها از عكاسي نيز نام بردند كه ما عكسي از انسان مؤمن بگيريم و نگاه داريم و در جايي خرج كنيم كه به او ضربه بزنيم و فرمودند اين مصداق غيبت است.
وي تأكيد كرد: در بحث روزنامه نگاري اسلامي دانشگاه ها و روزنامه نگاران بايد به صورت جدي به اين امر بپردازند و همچنين اين خواسته از جامعه مطبوعاتي استان است و اميد مي رود در روزنامه نگاري اسلامي روند رو به رشدي را شاهد باشيم.
در اين مراسم بيژن مقدم رئيس هيئت داوران جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي استان قزوين با اشاره به آثار ارسالي به اين جشنواره اظهار داشت: بيش از 200 اثر به مرحله پاياني رسيده بود كه آنچه در مجموعه مطالب در آثار مطبوعات ديده شد باعث افتخار از نظر سطح قلم و نگاه در مطالب است و پيشنهاد تشكيل دبيرخانه اي را براي جشنواره داريم.

 



راه اندازي كتابخانه تخصصي زنان و خانواده در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اصفهان از راه اندازي كتابخانه تخصصي زنان و خانواده در شهر اصفهان خبر داد.
غلامرضا ياوري هدف از راه اندازي اين كتابخانه را ارائه كتاب هاي متنوع در حوزه زنان، خانواده، عفاف و حجاب به عموم جامعه عنوان كرد و افزود: شكل گيري اين كتابخانه با همكاري اداره كل امور بانوان و خانواده استانداري اصفهان بوده و در حال حاضر مشتمل بر 5 هزار جلد كتاب در موضوعات زنان، خانواده، عفاف و حجاب مي باشد كه همگي توسط اداره كل كتابخانه ها تامين واهدا شده است.
وي ارزش ريالي كتاب هاي اهدايي را بالغ بر 25 ميليون تومان عنوان كرد.
ياوري اظهار داشت: اين كتابخانه از ابتداي مهرماه در محل كتابخانه ابن مسكويه اصفهان آماده سرويس دهي به مراجعان مي باشد.

 



برگزاري جشنواره منطقه اي شعر طنز در اليگودرز

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
با حضور شعرايي از استان هاي ايلام، اصفهان، مركزي، خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، كرمانشاه، همدان و لرستان دومين جشنواره منطقه اي شعر طنز در اليگودرز برگزار شد.
محمدي دبير جشنواره گفت: پس از فراخوان جشنواره تعداد 321 اثر از 72 شاعر به دبيرخانه جشنواره رسيد كه پس از بررسي آثار توسط ناصرفيض و سعيد بيابانكي از كارشناسان شعر كشور تعداد 15اثر جهت قرائت در جشنواره انتخاب شدند.
همچنين مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان با اشاره به تأثيرات مفيد طنز گفت: طنز مقوله اي است كه گوينده مي تواند بدون رنجاندن و حتي با خنداندن مخاطب اهداف خود را به او برساند و بدون شك پرداختن به مسائل و مشكلات و معضلات جامعه از زبان طنز در بين مردم تأثير بهتري دارد. حجت الاسلام اسماعيليان شعر طنز را يك انقلاب مداوم فكري دانست كه دائما وضعيت بشري را مورد انتقاد قرارداده و مي تواند از تلخي بكاهد و انتقاد را به كام منتقد شيرين نمايد و به عنوان ابزاري مؤثر، نافذ و موفق در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي مورد استفاده قرارگيرد.
در اين همايش همچنين استاد فيض از شاعران برجسته كشور گفت: تاكنون در چندين جشنواره به عنوان داور شركت نموده ام ولي اين جشنواره از نظر اشعار رسيده و كيفيت برگزاري در سطح بالايي قراردارد كه شايسته است مسئولين با توجه به ظرفيت بالاي اين شهرستان و همچنين توانايي برگزاركنندگان و استقبال مردم فرهنگدوست اين گونه برنامه ها به صورت كشوري در اليگودرز برگزار شود.
در پايان اين همايش 15شاعر برگزيده از استانهاي لرستان، اصفهان، كرمانشاه، خوزستان و چهارمحال و بختياري مورد تقدير قرارگرفتند.

 



جولان سگ هاي ولگرد در منطقه آزاد قشم

قشم- خبرنگار كيهان:
سگ هاي ولگرد با آرامش محض، اقصي نقاط جزيره قشم را محل جولان خود كرده اند.
بنابه گزارش ارسالي، سگ هاي ولگردي كه تا چندي پيش در بيابان هاي شهر و روستاهاي قشم پرسه مي زدند، اين روزها به دليل كمبود غذا وارد نقاط مركزي شده اند. در حال حاضر كه مسئولان منطقه آزاد قشم نيز به بهانه رسيدگي به امور خانوادگي از سمت هاي خود استعفا داده اند، سگ هاي ولگرد در سايه بي توجهي مسئولان منطقه با خيالي آسوده به زاد و ولد مي پردازند.
توليد مثل اين حيوان هاي ولگرد به حدي زياد است كه بيم آن مي رود تا چندي ديگر، شمار آنها از جمعيت انساني منطقه پيشي بگيرد و با توجه به بازگشايي مدارس و تردد دانش آموزان كم سن و سال، پيش از وقوع حوادث ناگوار بايد به فكر چاره اساسي بود.

 



برگزاري نمايشگاه نقاشي «نگاهي نو» در نگارخانه كمال الملك نيشابور

نيشابور-خبرنگار كيهان:
به مناسبت هفته بزرگداشت دفاع مقدس و دهه كرامت نمايشگاه نقاشي «نگاهي نو» آثار هنرمند نيشابوري «حسين فخريان» در محل نگارخانه كمال الملك نيشابور برپا شد.
حميدرضا آتشي مسئول مجتمع هاي فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: نمايشگاه نقاشي «نگاهي نو» آثار هنرمند نيشابوري «حسين فخريان» كه شامل 25 اثر رنگ روغن، آكرليك، آبرنگ بر روي فابريانا و ماكت، گواش، سياه قلم با موضوع مذهبي، مينياتور و آزاد در ابعاد 30*20 تا 100*100 سانتيمتر در معرض ديد عموم قرار دارد.
آتشي خاطرنشان كرد: اين اولين نمايشگاه انفرادي هنرمند نيشابوري «حسين فخريان» است كه با سبك هاي رئاليسم، اكسپرسيونيسم و سورئاليسم و زحمات طاقت فرساي چندين ماهه آثار خود را ارائه نموده است.
اين مقام مسئول به هدف از اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: اين نمايشگاه با هدف ترويج هنر نقاشي در بين جامعه هنري و ارايه برخي رويدادهاي تاريخي و مذهبي و تفكرات نقاش با نگاهي متفاوت و جديد به نمايش درآمده و در بعضي از آثار تلفيقي از چند تكنيك به چشم مي خورد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14