(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مهر 1390- شماره 20035

كوتاه اقتصادي
قاسمي به عنوان رئيس اوپك به وين مي رود
مديران چند بانك خصوصي بزودي بركنار مي شوند
راه اندازي سريع مراكز امداد رايانه اي در دستگاه ها
برخورد با مالكان متخلف مسكن براي كنترل اجاره بها
معاونت هاي 4 وزارتخانه جديد تعيين شدند
روند رشد شاخص بورس تكرار شد
توزيع گسترده تخم مرغ كيلويي 2500 تومان
خريد روزانه 600 تن مرغ از توليد كنندگان كشور



كوتاه اقتصادي

¤سازمان بورس و اوراق بهادار با تبديل شدن شركت سرمايه گذاري سايپا به هلدينگ موافقت و مجوز آن را صادر كرد.بر اين اساس به منظور طي مراحل قانون براي اين تغيير ماهيت، شركت سرمايه گذاري سايپا در تاريخ 23 مهرماه امسال مجمع عمومي فوق العاده را براي تغيير نام شركت و اصلاح اساسنامه در هتل المپيك برگزار مي كند.
¤اسحاق رويور مدير سابق روابط عمومي شركت ملي نفت طي حكمي از سوي وزير نفت به عنوان مدير روابط عمومي اين وزارتخانه منصوب شد.وي پيش از انتخاب به عنوان مدير روابط عمومي وزارت نفت، به عنوان معاون مدير اداري مالي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي فعاليت مي كرد.
¤معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از برنامه ريزي براي برگزاري چهل و ششمين نشست شوراي عالي اشتغال در يكشنبه آينده خبر داد.محمد حسين فروزان مهر در گفتگو با مهر از برنامه ريزي براي برگزاري چهل و ششمين نشست شوراي عالي اشتغال در هفته آينده خبر داد و گفت: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته قرار است روز يكشنبه هفته آينده اين نشست را داشته باشيم.
¤هيات وزيران مصوبه 10 موردي كه مشتمل بر خواسته هاي بيان شده اصناف در روز اول تيرماه مصادف با روز ملي اصناف است را تصويب كردند، تصويب 10مصوبه شرايط فعاليت و قدرت اجرايي مجامع و اتحاديه ها را تقويت مي كند.
¤جلسه كارگروه تعيين قيمت محصولات پتروشيمي برگزار شد و در اين جلسه قيمت فوب هفته آخر ماه گذشته به تاييد رسيد. همچنين نرخ ارز نيز كه يكي از موارد موثر در قيمت گذاري است، محاسبه شد ولي در تعيين ميانگين نرخ ارز نسبت به جلسات گذشته تغييراتي ايجاد شد.به گزارش فارس، به دليل اختلاف بالاي قيمت ارز آزاد و رسمي، براي قيمت گذاري محصولات پتروشيمي در جلسه روز سه شنبه به جاي محاسبه نرخ ارز رسمي، ميانگين نرخ ارز رسمي و آزاد را محاسبه كردند.براساس مصوبات جلسه فوق و تغيير محاسبه ميانگين نرخ ارز، قيمت هاي محصولات پتروشيمي بين 2 تا 14درصد براساس نوع كالا افزايش مي يابد.
¤مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران گفت: در كميته نرخ گذاري شير مصوب شد در صورت افزايش قيمت فرآورده هاي لبني، قيمت شير خام افزايش يابد، اما اخيرا افزايش 8درصدي قيمت فرآورده هاي لبني را شاهديم بدون اينكه تغييري در قيمت شير خام ايجاد شود.جمشيد سليماني در گفت وگو با فارس گفت: در كميته اي متشكل از استانداري، سازمان جهاد كشاورزي، وزارت صنعت و تشكل هاي توليدي و صنايع لبني قبل از ماه رمضان توافق شد هرگونه افزايش فرآورده هاي لبني در قيمت خريد شير از دامدار هم تاثير بگذارد.مديرعامل اتحاديه دامداران استان تهران افزود: متاسفانه چند روز گذشته سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان با افزايش 6درصدي قيمت فرآورده هاي لبني موافقت كرده، اما قيمت خريد هر كيلو شير خام از دامدار بدون افزايش قيمت 520 تومان باقي مانده است.

 



قاسمي به عنوان رئيس اوپك به وين مي رود

عليرغم جوسازي رسانه هاي بيگانه مبني بر تحريم وزير نفت كشورمان، رستم قاسمي به عنوان رئيس اوپك به وين مي رود.
همزمان با مطرح شدن نام رستم قاسمي به عنوان نهمين وزير نفت جمهوري اسلامي ايران ، برخي رسانه هاي بيگانه مدعي قرار گرفتن نام وي در فهرست تحريم برخي از كشورهاي غربي و عدم امكان حضور وي در نشست هاي بين المللي در خارج از كشور شدند. با گذشت نزديك به 2 ماه از حضور رستم قاسمي به عنوان وزير نفت، اكنون با هماهنگي و اقدامات انجام شده در سطح وزارتخانه هاي نفت و امور خارجه، اين عضو كابينه دولت دهم از فهرست تحريم هاي برخي ازكشورهاي سلطه گر غربي خارج شده است. به گزارش مهر، پيش بيني مي شود يكصد و شصتمين نشست سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) با رياست رستم قاسمي وزير نفت ايران، 23 آذرماه امسال (14 دسامبر 2011) به ميزباني اتريش برگزار شود.

 



آخرين گزارش ها از پرونده 3000 ميليارد توماني
 مديران چند بانك خصوصي بزودي بركنار مي شوند

كميته منتخب دولت درخصوص تخلف بانكي گروه موسوم به اميرمنصور آريا اطلاعيه اي جديد مبني بر بركناري مديران عامل بانكهاي ملي، صادرات و سامان و مديران ذيربط مقصر در اين قضيه را صادر كرد.
به گزارش شبكه اخبار اقتصاد و دارايي، در اين اطلاعيه آمده است: كميته منتخب دولت درخصوص تخلف بانكي گروه موسوم به اميرمنصور آريا، براساس مجموع بررسي هاي انجام شده طي جلسات متعدد و به استناد مقررات موجود نظام بانكي و نيز مستندات و مدارك در اختيار تصميمات به شرح ذيل اتخاذ كرد:
1- از آنجايي كه اعتبارات اسنادي داخلي (موسوم به LC ريالي) مشابه اعتبارات اسنادي ارزي و بين المللي، جزو تعهدات برگشت ناپذير بانك گشاينده اعتبار مي باشد و مديريت بانك صادرات ايران در اين خصوص اعتبارسنجي، كنترل هاي داخلي، نظارت و بازرسي هاي لازم را انجام نداده و از رعايت مقررات احتياطي بانك مركزي عدول كرده است كه اين امر منشأ فرآيند تخلف مالي محسوب مي شود لذا مقرر گرديد نسبت به تغيير مديرعامل و ساير مديران ذي ربط بانك با رعايت مقررات قانوني مربوط به بانك هاي غيردولتي اقدام شود.
2- بانكهاي ملي و سامان بيشترين حجم اسناد اعتباري داخلي را تنزيل كرده و در اين راستا سقف اعتباري مجاز و اعتبارسنجي بانك گشاينده را رعايت نكرده و درخصوص برخي مقررات احتياطي بانك مركزي از جمله بسته سياستي مصوب شوراي پول و اعتبار تخلف داشته اند.
لذا مقرر شد تغيير مديرعامل و مديران ذي ربط بانك هاي ياد شده نيز حسب مورد براساس مقررات مربوط به بانكهاي دولتي و خصوصي صورت پذيرد.كميته منتخب دولت درخصوص تخلف بانكي گروه موسوم به اميرمنصور آريا تصميماتي اتخاذ كرد كه اهم آن در پي مي آيد:
¤ مقرر شد بازبيني ضوابط مربوط به گشايش اعتبار اسنادي با اولويت در دستور كار شوراي پول و اعتبار قرار گيرد.
¤ پشتيباني لازم و كافي از بانك صادرات درخصوص زمان بندي بازپرداخت اسناد اعتباري كه سررسيد مي شوند به عمل آيد.
¤ بررسي هاي كميته منتخب دولت تا تكميل رسيدگي ها تداوم داشته و اطلاع رساني دولت بصورت منسجم و با هماهنگي نماينده ويژه رئيس قوه قضائيه (دادستان كل كشور)، از طريق اعضاي كميته انجام پذيرد.
¤ كميته منتخب دولت در راستاي تسريع و تسهيل رسيدگي ساير قوا، از جمله قوه قضائيه كه مسئوليت رسيدگي و تشخيص جرم و مجازات متخلفين را به عهده دارد و دنبال مي كند همچنان همكاري لازم و مورد نياز را معمول دارد.
¤ مقرر گرديد نسبت به نظر مديران عامل و ساير مديران ذيربط بانكهاي صادرات، ملي و سامان با رعايت مقررات قانوني مربوط به بانكهاي دولتي و خصوصي اقدام گردد.
بيانيه جهرمي
از سوي ديگر پس از آنكه جهرمي از مديريت عامل بانك صادرات بر كنار شد، با انتشار بيانيه اي به تشريح چرائي عدم استعفاي خود پس از كشف اختلاس بزرگ پرداخت و انگشت اتهام را به سمت خاوري مديرعامل مستعفي بانك ملي نشانه گرفت.
در بيانيه سيدمحمد جهرمي پس از بركناري از سمت مديرعاملي بانك صادرات آمده است: حق اين بود كه بنده پس از كشف اين فساد بزرگ در شبكه بانكي كه منشأ آن از سال 1388- قبل از حضور بنده در بانك صادرات ايران- با تباني يك رئيس شعبه و مالك يك كارخانه شروع شده بود، از مردم عزيز عذرخواهي مي نمودم و استعفا مي دادم؛ اما دلايل زير سبب انجام نشدن آن شد.
بايد بگويم علي رغم پيگيري هاي انجام شده توسط اينجانب و تماس با وزارت اطلاعات و قوه قضائيه براي دستگيري متهمان اصلي، كساني كه پشتيبان اصلي اين فساد بودند، موضوع را به نحوي در رسانه ها مطرح كردند كه گويي تمام اتهام ها و تقصيرها متوجه بانك صادرات ايران و مديرعامل آن بوده است. اين افراد درصدد بودند با فرافكني، گناهان خود را پنهان نموده و آدرس غلط به مردم بدهند. از اين رو، مجبور شدم مصاحبه نمايم و برخي از ابعاد گسترده اين فساد را در بخش هاي بانكي و مسئولان اجرايي براي مردم بازگو كنم و با پيگيري هاي جدي تري از گذشته، به دنبال عوامل اصلي اين فساد در بانك مركزي و بدنه دولت و شبكه بانكي باشم اما اين مصاحبه براي اين عوامل گران تمام شد.
امروز هم با كنار گذاشتن بنده باز هم آدرس غلطي را به مردم مي دهند زيرا با فرار آقاي خاوري (مديرعامل بانك ملي) به كانادا برخي از آنان دچار سردرگمي و دست پاچگي شده اند. آقاي خاوري كه با توجه به گستردگي فساد در بانك ملي در اين پرونده و پرونده هاي ديگر، احتمال دستگيري خود را به خاطر ارتباط با اين پرونده ها و عوامل پشت پرده آنها مي داد به كانادا گريخت و اكنون عوامل مرتبط با وي در بانك مركزي و دولت درصدد رفع و رجوع اين فرار، كه با كمك و پشتيباني برخي از آنان انجام گرفته است، هستند و از ترس گسترده تر شدن ابعاد اين موضوع با شخص اصلي پيگيري كننده و شكايت كننده اصلي اين پرونده برخورد نمودند.
اكنون مسئولاني كه اقدام به واگذاري زمين هاي بسيار ارزان به آقاي مه آفريد اميرخسروي و گروه اميرمنصور آريا كرده اند و براي دادن مجوز تاسيس بانك به اين گروه و واگذاري پروژه هاي بزرگ كشور بدون مناقصه به آنها پيگير بوده اند، بايد پاسخگوي مردم و قوه قضائيه باشند.
آن هايي كه آقاي خاوري مديرعامل بانك ملي را كه از اول، خود و خانواده اش مقيم كانادا بودند و با داشتن اقامت در كانادا به نظر نمي رسد هيچ تعهدي به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران داشته باشند، انتخاب نمودند، اكنون بايد پاسخگوي اين فساد مالي توسط اين نوع افراد باشند.
بنده از زماني كه با پيگيري عوامل اين فساد از شوراي پول و اعتبار كنار گذاشته شدم، به دنبال استعفاي خود بودم؛ اما به خاطر حقي كه مردم بر گردن من داشتند مقاومت كردم تا اين پرونده در مسير اصلي خود قرار گيرد. بحمدالله امروز با پيگيري قوه قضائيه و مسئولين وزارت اطلاعات و سازمان بازرسي كل كشور و جديت مردم در روشن شدن ابعاد ديگر اين پرونده، كار پيگيري در مسير خود قرار گرفته و در آينده نه چندان دور عناصر اصلي و پشت پرده اين پرونده براي مردم روشن تر خواهد شد.
بنده نيز با توجه به تعهدي كه به مردم دارم، به عنوان يك شهروند پيگير آن خواهم بود و در آينده نيز ابعاد و افراد مرتبط را اعلام خواهم نمود.
سخنگوي بانك ملي: خاوري پنج شنبه به تهران مي آيد
پس از صدور بيانيه جهرمي مبني بر فرار خاوري به خارج كشور، حسين دشتي- سخنگوي بانك ملي ايران- در گفت وگو با (ايسنا) گفت: هم اكنون خاوري در يك مأموريت مجاز در خارج از كشور به سر مي برد.
وي افزود: طبق برنامه خاوري پنج شنبه هفته جاري به تهران باز خواهد گشت.گفتني است كه برخي از منابع نسبت به بازگشت خاوري ابراز ترديد كرده اند
فتاحي رئيس هيئت مديره بانك صادرات شد
از سوي ديگر بر اساس تصميم هيئت مديره بانك صادرات و با بركناري جهرمي از سمت مديريت عامل اين بانك، مهدي فتاحي رئيس هيئت مديره بانك صادرات شد.
فتاحي پيش از اين، عضو هيئت مديره و معاون اعتباري بانك صادرات بود. همچنين مديركل روابط عمومي بانك صادرات گفت كه تا يكماه آينده مديرعامل جديد بانك صادرات انتخاب مي شود.
گفتني است اعضا هيئت مديره بانك صادرات در جلسه سه شنبه شب خود علاوه بر تصميمات فوق، جهرمي را نيز از هيئت مديره بانك كنار گذاشتند.
بهمني: مديران بانك هاي خصوصي هم بركنار مي شوند
در همين حال رئيس كل بانك مركزي ديروز در جمع خبرنگاران از بركناري برخي مديران بانك هاي خصوصي هم خبر داد.
محمود بهمني با اشاره به اينكه كوچك ترين گذشتي درباره كوچكترين تخلف نبايد صورت گيرد، گفت: بايد مردم به پاك بودن ما اطمينان حاصل كنند.بهمني به مردم اطمينان داد كه پول هاي بانكي در اين موضوع بازگشته است و ادامه داد: فقط نگران خارج شدن برخي از اين مبالغ بوديم كه هنوز به آن نرسيده ايم و اميدواريم برسيم.
وي در پاسخ به سؤالي درباره بركناري برخي مديران بانكي گفت: در اين باره مديران بانكي كه از حد معمول بيشتر ال سي خريده باشند بلافاصله بركنار خواهند شد.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه در پي تخلفات اخير در بانكهاي خصوصي نيز حتماً افرادي بركنار خواهند شد، افزود: درخصوص بانك صادرات هيئتي تصميم گرفت اما در خصوص تخلفات بانك هاي خصوصي مستقيماً بانك مركزي وارد خواهد شد. البته دو بانك ملي و سامان در اين موضوع بيشتر دخيل بودند كه درباره آنها تصميم گيري شد.
بهمني گفت: در خصوص موضوع ال سي ما هيچ خبري نداشتيم اما در خصوص تسهيلاتي كه مي خواست منجر به تأسيس بانك شود تصميم گرفتيم.
وي افزود: در همين خصوص زماني كه براي تأسيس اين بانك درخواست تسهيلات اضافه تري شد به بانك ملي اعلام كرديم كه هرچه سريع تر ظرف يك ماه همه بدهي هاي قبلي تقاضاكننده تسهيلات تسويه شود. مگر مي شود تخلفي صورت گرفته باشد و ما سكوت كرده باشيم.
رئيس كل بانك مركزي گفت: البته وزارت امور اقتصادي و دارايي پارسال به بانك صادرات تذكري داد و آن هم در حد هشدار بود مبني بر آن كه مراقب باشد تخلفي صورت نگيرد و به هيچ وجه به موضوع اخير اشاره اي نشده بود.
بهمني افزود: برخي مي خواهند مسير را به گونه اي تغيير دهند كه مقصران اصلي ليز بخورند در حالي كه هر كسي دستور سوئي داده و يا تباني كرده است از نظر ما بايد مجازات شود.
وي همچنين از فرار خاوري (مديرعامل سابق بانك ملي) ابراز بي اطلاعي كرد.
اظهارات وزير اقتصاد
در همين حال وزير امور اقتصاد و دارايي هم درباره نتايج آخرين جلسه بررسي تخلف اخير بانكي گفت: اين جلسه در مورد كليت بحث خود و با توجه به گزارش دريافت شده به اين نتيجه رسيده ايم كه موضوع به بررسي بيشتر نياز دارد.
«سيد شمس الدين حسيني» در پايان جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: همانطور كه رئيس قوه قضائيه نيز گفته است و جمع بندي ها حكايت از آن دارد، انتساب عنوان مجرمانه براي اين كار و حتي ميزان دقيق تخلف نيازمند رسيدگي بيشتر است اما مجموع بررسي ها حاكي از آن است كه تخلف بزرگي انجام شده است.
وي درباره منشأ تخطي و قصور از ضوابط و مقررات بانكي و اعتباري نيز گفت: ارزيابي ها حكايت از آن دارد كه بانك گشايش كننده اعتبار، منشأ تخلف بوده و بايد برخورد لازم با بانك صادرات انجام شود.
سخنگوي اقتصادي دولت در ادامه با بيان اين كه در مورد بانك ملي و بانك هاي تنظيم كننده اعتبار، وضعيت متفاوت است، اضافه كرد: بانك ملي و بانك سامان سقف مربوط به اعتبار را رعايت نكرده اند؛ درست است كه موضوع وام نبوده اما بايستي موارد نسبت سرمايه را با توجه به ذينفعي و ميزان ريسك رعايت مي كردند.حسيني تصريح كرد: به همين دليل، كميته منتخب به اين نتيجه رسيده كه بايد در بانك ملي و سامان نيز اصلاحات لازم صورت گيرد البته مديرعامل بانك ملي استعفا كرده و پذيرفته كه در سقف اعتباري نظارت لازم صورت نگرفته است.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين كه در بانك صادرات به عنوان گشاينده اعتبار و منشأ تخلف اصلاح مديريت انجام شده است، توضيح داد: اين موضوع در مورد بانك ملي و سامان نيز مصداق دارد اما اين اقدامات به معني تمام شدن كار نيست زيرا اقدامات تكميلي نيز انجام خواهد شد.
حسيني با بيان اين كه نبايد اين اتفاقات را به قصور افراد نسبت دهيم، يادآور شد: يكسري كار مجرمانه انجام داده اند، افرادي كه عزل شده اند يا درخواست جابه جايي داده اند جرمي را بر آنها مترتب نمي دانيم و در واقع كار ما رسيدگي به جرم نيست بلكه ما از منظر اداري و تخلف اداري با موضوع برخورد كرده ايم.وي يادآور شد كه گروهي در اين زمينه دستگير شده و تحت بازجويي هستند و ما نيز اعلام آمادگي كرده ايم تا فرآيند رسيدگي تسهيل شود.
حسيني تصريح كرد: سپرده گذاران و سهامداران نگران نباشند چرا كه ما كاملا مراقب بوده و حمايت مي كنيم
46 شخصيت حقيقي و حقوقي مرتبط با اختلاس معرفي شدند
بانك مركزي پس از افشاي اختلاس سه هزار ميليارد توماني در يكي از آخرين اقدامات خود در اطلاعيه اي، نام و مشخصات 46 شخصيت حقيقي و حقوقي مرتبط با اختلاسگر بزرگ را در اختيار بانك هاي دولتي و خصوصي كشور قرار داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بانك مركزي از بانك ها خواسته است كه در اسرع وقت، اطلاعات مربوط به انواع حساب ها و دارايي هاي اين 46 نفر را در اختيار اداره كل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري بانك مركزي گذارند.
در اطلاعيه بانك مركزي كه خطاب به همه بانك هاي عامل صادر شده، نام 46 شخصيت حقيقي و حقوقي آمده كه همگي از شركت هاي وابسته به اميرمنصور آريا يا در ارتباط با اختلاس سه هزار ميليارد توماني اين فرد هستند.
در اين فهرست، نام چندين شركت فولادي و مواد غذايي نيز به چشم مي خورد. بنابر اين گزارش، در اطلاعيه بانك مركزي خواسته شده است كه اطلاعات مانده انواع حساب هاي جاري، سرمايه گذاري و پس انداز ريالي و ارزي و ديگر وجوه نقد 46 شخص حقيقي و حقوقي كه نامشان قيد شده، در اسرع وقت به اداره كل نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري بانك مركزي فرستاده شود. همچنين دارايي هاي غيرنقدي شامل همه اموال منقول، غيرمنقول، اوراق بهادار و سهام، صندوق امانات و نيز مانده بدهي اين اشخاص (اعم از تسهيلات و تعهدات) نزد بانك مربوطه استخراج و به اين اداره فرستاده شود.

 



مديرعامل شركت فناوري اطلاعات خواستار شد
راه اندازي سريع مراكز امداد رايانه اي در دستگاه ها

مديرعامل شركت فناوري اطلاعات گفت: دستگاه ها بايد به منظور مقابله با تهديدهاي احتمالي موجود نسبت به تشكيل و راه اندازي سريع مراكز امداد و فوريت هاي رايانه اي اقدام كنند.
سعيد مهديون در همايش امنيت فضاي تبادل اطلاعات اظهار داشت: نبود ساختار مربوطه در سطح دستگاه ها جهت كنترل رخدادها و تهديدات امنيتي مي تواند آسيب پذيري دستگاه ها در مقابل اين گونه تهديدات افزايش دهد.وي افزود: يكي ديگر از مواردي كه در اين حوزه بايد مورد توجه قرار گيرد، بازنگري و اصلاح ساختارهاي موجود است تا بتوان به كمك آن بيشترين آمادگي را در مقابل تهديدهاي احتمالي فراهم كرد.
مهديون توسعه بستر فناوري اطلاعات بدون در نظر گرفتن تمهيدات امنيتي را تهديدي جدي دانست و تصريح كرد: شكل گرفتن فناوري اطلاعات بر ساختار سنتي اداري و وابستگي فناورانه دستگاه ها بدون در نظر گرفتن تمهيدات لازم مي تواند به عنوان افزايش حوزه تهديد قلمداد شود.
وي خاطرنشان كرد: حذف مرزهاي فيزيكي در حوزه فناوري اطلاعات و در دسترس قرار گرفتن آسان اطلاعات در صورت عدم رعايت ضوابط امنيتي مي تواند زمينه سوءاستفاده سودجويان را فراهم كند.
مديرعامل شركت فناوري اطلاعات با تأكيد بر ارتقاء سطح دانش و آگاهي كاربران گفت: وابستگي فناورانه به بيگانگان و امكان سوءاستفاده از اين فناوري ها از جمله تهديدهايي است كه بايد از طريق افزايش سطح آگاهي عمومي با آن مقابله كرد.وي با اشاره بروز جنگ نرم با استفاده از فناوري هاي نوين تاكيد كرد: جنگ سايبري ماهيتش جنگ نرم بوده و يك جنگ نامحسوس است، يعني ماهيت جنگ در آن پيدا نيست.
وي با اشاره به ويژگي هاي جنگ سايبري گفت: اين نوع جنگ مسالمت آميز بوده و جنبه غيرخشونتي دارد و لذا در هنگام وقوع حساسيتي را در جامعه برنمي انگيزد و در صورت عدم رعايت مسائل پيشگيرانه، با توسعه فناوري و همگام با افزايش رفاه فناورانه آسيب پذيري نسبت به آن افزايش مي يابد.

 



وزير راه و شهرسازي اعلام كرد
 برخورد با مالكان متخلف مسكن براي كنترل اجاره بها

وزير راه و شهرسازي از برخورد با برخي مالكان متخلف مسكن براي كنترل اجاره بها خبر داد.
علي نيكزاد درگفت وگويي با اشاره به تهيه بسته اي براي كنترل اجاره بها درسال آينده گفت: با تعدادي از مالكان متخلف در طرح تعزيراتي مسكن اعمال قانون شد كه آنها هم 7 تا 8 درصد حدود را رعايت نكرده بودند.
وي افزود: به معاونت مسكن و ساختمان ماموريت داده شده كه تا سال آينده بسته اي را براي اجاره بها با استفاده از نظرات اساتيد دانشگاه، املاك و صاحب نظران تهيه كند.
وزير راه و شهرسازي درباره واگذاري مسكن مهر از سوي اتحاديه مشاوران املاك به متقاضيان بيان كرد: به بنگاه معاملات املاك اعلام شد كه اقدامات كارگزاري مسكن مهر مانند پايان كار و دفترچه اقساط و تحويل به متقاضيان را انجام دهيد كه اگر بتوانند اين طرح را اجرايي كنند بسيار برسرعت كار تاثيرگذار است.وزير راه و شهرسازي همچنين درپاسخ به سوال خبرگزاري مهر با تاكيد بر اينكه مسكن مهر مشكلي در تامين زير ساخت ها ندارد، گفت:اگر شما مي گوييد مشكل دارد برويد از وزير نيرو سؤال كنيد، بنده مسئول آبرساني كشور نيستم اما به عقيده بنده مسكن مهر مشكلي ندارد.نيكزاد تصريح كرد: مسئولان گاز، آب و برق با تمام وجود مي خواهند كار كنند زيرا با افتتاح مسكن مهر و حضور رئيس جمهور، افتخار آن براي وزير نيرو و وزير نفت هم هست.وزير راه و شهرسازي درباره ساخت وساز درشهر جديد پرند، اظهارداشت: درپرند در 15سال تنها 6 هزار واحد ساخته شده بود اما از سال گذشته تاكنون 96 هزار واحد مسكوني درحال ساخت است.
تامين نيمي از گازرساني مسكن مهر تا پايان سال
مدير پروژه مسكن وزارت نفت با تشريح جزئيات گاز رساني به پروژه مسكن مهر،گفت: تا پايان سال يك ميليون و 100هزار واحد مسكن مهرگاز رساني مي شوند.
محمد اميرخاني فراهاني درجمع خبرنگاران درباره تامين گازرساني پروژه هاي مسكن مهر، با همكاري وزير راه و شهرسازي و بانك مركزي مقرر شد كه از خط اعتباري اين وام استفاده شود و بر اين اساس گازرساني به يك ميليون و 100هزار واحد مسكوني پيش بيني شده است.
وي افزود: براي اين تعداد واحد مسكوني 600 ميليارد تومان هزينه پيش بيني شده است اما از آنجايي كه در وزارت نفت بودجه اي براي تامين مسكن مهر نداريم بنابر اين بايد از منابع ديگري اين هزينه ها تامين شود.
مدير پروژه مسكن وزارت نفت با اشاره به چگونگي تامين منابع اين پروژه اظهار داشت: بخشي از منابع از طريق پروژه هاي وزارت نفت تامين شد و براي دريافت بخش ديگر هزينه ها با بانك ها در 5 استان رايزني شد تا با دريافت اعتبار،گازرساني به شهر، روستا و مسكن مهر دراين استان ها انجام گيرد.
اميرخاني فراهاني افزود: بنابر اين با تامين اعتبار تا پايان امسال براي يك ميليون و 100 هزار واحد مسكن مهرگاز رساني تامين مي شود البته به اين معنا نيست كه ظرفيت گازرساني وزارت نفت به همين ميزان است بلكه مي توان بيشتر از اين هم گازرساني را تامين كرد.
وي تصريح كرد:3 موضوع مهم براي اجراي طرح گازرساني وجود دارد كه مرحله اول ايجاد امكانات فني براي لوله گذاري زمين است زيرا در پرند توپوگرافي زمين اجازه كار را نمي دهد و بايد به اصطلاح كف و بر زمين آماده باشد.
مشاور وزير نفت افزود: موضوع ديگر اينست كه بايد معابر براي گازرساني باز باشد زيرا اگرمصالح ساختماني و خاك در معابر وجود داشته باشد امكان لوله گازي نيست.
اميرخاني فراهاني با اشاره به مشكل سوم براي گازرساني به مسكن مهر، اظهار داشت: اطلاعات، نقشه و محاسبات بايد به مسئولان گازرساني داده شود تا ظرفيت واحدها را براي گازرساني مشخص كنند.

 



معاونت هاي 4 وزارتخانه جديد تعيين شدند

هيئت وزيران با تشكيل معاونت هاي وزارتخانه هاي راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و تعاون، كار و رفاه اجتماعي موافقت كرد.
بر اين اساس، معاونت هاي وزارتخانه هاي راه و شهرسازي، صنعت، معدن و تجارت و ورزش و جوانان به تعداد 6 معاونت تعيين مي شود.
همچنين معاونت هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به تعداد 8 معاونت تعيين مي شود.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهوري براي اجرا ابلاغ شده است.

 



روند رشد شاخص بورس تكرار شد

به دنبال افزايش شاخص بازارهاي جهاني و رشد قيمت ها، شاخص كل بورس تهران 99 واحد ديگر افزايش يافت و به 26 هزار و 792 واحد رسيد.
به گزارش ايسنا شاخص كل بورس كه 2 روز ابتدايي هفته را تحت تأثير سقوط قيمت هاي جهاني در ريزش به سر مي برد، از روز دوشنبه و با رشد قيمت هاي جهاني رشد نسبي خود را آغاز كرد و در معاملات روز چهارشنبه با 99 واحد افزايش به 26 هزار و 792 واحد رسيد.
بانك اقتصاد نوين 28 واحد، ملي مس 23 واحد، سرمايه گذاري صندوق بازنشتگي 15 واحد، سرمايه گذاري غدير 7 واحد، سيمان تهران 5 واحد و مپنا با 4 واحد بيشترين تأثير مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. بانك ملت، سايپا و ايران خودرو از نمادهايي بودند كه تأثير منفي روي شاخص گذاشتند.
در معاملات ديروز سهام حجم معاملات بورس كم رونق بود و تنها 166 ميليون سهم به ارزش 431 و 402 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت؛ ارزش بازار سرمايه نيز در عدد 127 هزار ميليارد ريال باقي ماند.
پذيرش پالايشگاه بندرعباس در بورس
معاون شركت بورس اوراق بهادار از پذيرش پالايشگاه بندرعباس در بورس و سرعت گرفتن عرضه سهام شركت ها در نيمه دوم سال خبر داد.
علي سنگينيان- معاون نظارت بر ناشران و اعضاي شركت بورس اوراق بهادار- در گفت وگو با ايسنا، از پذيرش پالايشگاه بندرعباس در جلسه اين هفته هيئت پذيرش خبر داد و گفت: شركت پالايشگاه بندرعباس در جلسه اين هفته هيئت پذيرش مورد پذيرش قرار گرفت و مقرر شد بعد از تكميل اطلاعات، اين شركت دولتي در بورس درج شود.
وي در مورد زمان عرضه اين شركت دولتي در بورس عنوان كرد: پالايشگاه بندرعباس بايد در اين اميد نامه خود اطلاعاتي در مورد قراردادهاي مهم، روابط مالي با شركت پالايش و پخش و پروژه ها و مراحل توسعه آن را ارائه كند تا بتواند در بورس درج شود.
معاون شركت بورس با اشاره به عرضه بانك انصار، پاسارگاد، تجارت الكترونيك پارسيان از ابتداي سال تاكنون، از سرعت گرفتن عرضه شركت ها در نيمه دوم سال خبر داد و گفت: برنامه شركت بورس اين است كه عرضه شركت ها در نيمه دوم سال رونق يابد، لذا شركت هايي كه در مرحله آماده سازي هستند، آماده مي شوند تا در نيمه دوم سال وارد بورس شوند.
وي با بيان اين كه برنامه شركت بورس عرضه 15 شركت در كل سال 90 است، اظهار اميدواري كرد كه بخش عمده اي از سهام شركت ها در شش ماهه دوم سال وارد بورس شود.
بنابه همين گزارش، پالايشگاه نفت بندرعباس براي اولين بار در سال 89 در بورس پذيرش و آماده درج شده بود، ولي در آستانه ورود اين شركت به بورس ضمن اعلام زيان انباشته اين شركت، ناگهان شركت پالايش و پخش با سازمان خصوصي سازي توافق كرد تا پالايشگاه نفت آبادان و بندرعباس 100 درصد دولتي بماند و پالايشگاه شازند اراك براي واگذاري آماده شود، اما در آستانه واگذاري پالايشگاه شازند و در حالي كه تمام اقدامات لازم براي عرضه انجام شده بود، ورق برگشت خورد و در نهايت تصميم گرفته شد تا پالايشگاه شازند و آبادان دولتي باقي مانده و 100 درصد سهام پالايشگاه بندرعباس واگذار شود.
از سال گذشته تاكنون كه تصميم بر واگذاري پالايشگاه بندرعباس گرفته شده است، روند واگذاري و آماده سازي سهام اين شركت دولتي به طول انجاميده است و با اين حال هنوز مشخص نيست كه سهام اولين شركت دولتي در سال 90 چه زماني وارد بورس مي شود.
بر اساس اين گزارش، ظرفيت پالايشگاه بندرعباس با سرمايه هزار و 380 ميليارد توماني، 320 هزار بشكه است و 19 درصد ظرفيت نفت خام كشور را پالايش مي كند. EPS پالايشگاه بندرعباس در سال 87، 306 ريال و پيش بيني سود 88 شركت، 249 ريال بوده است. همچنين پيش بيني سود اين شركت در سال 89، 126 ريال و براي
سال 90، 456 ريال است.
عرضه نهمين محموله نفت در بورس باز هم
مشتري نداشت
نهمين محموله نفت خام با نوع سبك صادراتي ايران و پرميوم يك دلار ديروز هم عرضه شد ولي اين محموله نيز سرنوشت ساير محموله ها را داشت.
به گزارش فارس، خبر عدم فروش نفت خام اين بار نيز در نهمين عرضه تكرار شد. بر اين اساس نفت خام سبك صادراتي ايران به قيمت105 دلار و 54 سنت به اضافه يك دلار پرميوم در تابلوي بورس كالا درج شد.
همچنين، قرار بود اين محموله به فروش نرفته 20 تا 30 اكتبر به بازار هدف مناطق شمال غرب اروپا به خريدار تحويل داده شود.
نخستين محموله نفت خام در 22 تيرماه انجام و عرضه هاي بعدي آن به ترتيب در تاريخ هاي 12، 19، 26 مرداد و 2، 23 و 30 شهريور ماه انجام شد كه تنها چهارمين عرضه آن به فروش نيمي از محموله انجاميد.
شركت ملي نفت ايران به منظور بالا بردن احتمال فروش تنها دست به تغيير نوع نفت كرد و عرضه ديروز و هفته گذشته را با نفت خام سبك صادراتي ايران شروع كرد ولي اين تغيير نيز اثري نداشت و خريداران اقدامي به خريد نكردند، زيرا خريداران خواهان تغيير شرايط تسويه و پرداخت هستند نه تغيير نوع نفت خام.
پيشنهادي براي ورود شركت هاي مناطق آزاد
به بورس
مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار ورود شركتهاي توليدي و بزرگ مناطق آزاد به بورس را پيشنهاد كرد.
حسن قاليباف اصل در گفتگو با مهر گفت: شركتهاي بزرگ و توليدي در مناطق آزاد مي توانند وارد بورس شوند.
مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه هم اكنون فرصت مناسبي براي حضور اينگونه شركتها در بورس كشور فراهم شده است، پيشنهاد كرد كه شركتهاي توليدي در مناطق آزاد وارد بازار سرمايه شوند.
وي خاطرنشان كرد: بورس همواره تلاش مي كند كه شركتهاي بزرگ را جذب بازار سرمايه كند، در عين حال عرضه سهام شركتهاي بزرگ در بورس نيز از ديگر برنامه ها است.
قاليباف اصل واگذاري سهام نيروگاه ها و پالايشگاه ها را از برنامه هاي بورس اعلام كرد و افزود: در عين حال تقاضاهايي از بخشهاي خصوصي براي ورود به بورس و فرابورس وجود دارد.
مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: براي جذب سهام شركتها به بورس، اقدامات گسترده اي از جمله تنوع بخشي به ابزارهاي بورسي در دستور كار قرار گرفته است.
وي بيان كرد: علاوه بر آن دولت نيز برنامه هايي براي عرضه سهام از جمله شركت هاي اصل 44 در بورس دارد.

 



توزيع گسترده تخم مرغ كيلويي 2500 تومان

براي مقابله با افزايش بي رويه قيمت تخم مرغ، مدير عامل اتحاديه مرغداران ميهن از توزيع گسترده تخم مرغ به قيمت هر كيلو 2500 تومان خبر داد.
هدايت اصغري در گفت وگو با فارس با اشاره به جلسه سه شنبه نمايندگان و اتحاديه توليدكنندگان با وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قيمت تخم مرغ گفت: قرار شد عرضه مستقيم و توزيع در حد گسترده به قيمت هر كيلوگرم 2150 تومان به زودي شروع شود.
وي افزود: عوامل توزيع هم موظف هستند تخم مرغ را با قيمت هر كيلوگرم 2500 تومان يعني شانه اي 5 هزار تومان در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند.
اصغري افزود: اين حمايت ها در جهت كمك به توليد و يا مقابله با گرانفروشي توسط عوامل تعزيراتي خواهد بود.
طي دو هفته اخير قيمت تخم مرغ از شانه اي 5500 تومان به 7 الي 7500 تومان و هر عدد تخم مرغ از 200 تومان به قيمت 250 تومان رسيده است.

 



خريد روزانه 600 تن مرغ از توليد كنندگان كشور

مدير عامل شركت پشتيباني امور دام گفت: روزانه به طور ميانگين 600 تن مازاد مرغ از توليدكنندگان خريداري مي شود.
صدرالله دولت در گفت وگو با فارس گفت: تاكنون 6 هزار تن مرغ مازاد با هدف تعديل قيمت بازار و همچنين صادرات به كشورهاي مقصد ذخيره سازي شده است.
مدير عامل شركت پشتيباني امور دام افزود: خريد از توليدكنندگان تا زماني كه قيمت در بازار به تعادل برسد، ادامه خواهد داشت.
به گفته دولت، قيمت مرغ آماده طبخ در بازار 3 هزار تا 3050 تومان است و در صورتي كه به 3300 تا 3400 تومان برسد توليدكنندگان متضرر نخواهند شد.
وي همچنين گفت: اخيراً قيمت خريد هر كيلو مرغ براي ذخيره سازي 2900 تومان بود كه اخيراً به 3050 تومان افزايش پيدا كرده است.
مدير عامل شركت پشتيباني امور دام همچنين از ذخيره سازي و توزيع نهاده هاي دامي مانند جو، ذرت و سويا خبر داد و گفت: با توافق وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت اين شركت اقدام به توزيع 350 هزار تن ذرت و 120 هزار تن جو براي تعديل قيمت كرده است.
وي افزود: سهميه اعلامي حدود 500 هزار تن است و تا زماني كه قيمت نهاده در بازار به حد منطقي برسد، توزيع ادامه دارد.
وي همچنين تصريح كرد: برنامه ريزي براي صادرات مرغ با پيش بيني جوايز صادراتي براي صادركنندگان و حمايت از آنها براي حضور در بازارهاي جهاني انجام مي شود و مرغ هاي خريداري شده براي ذخيره سازي نيز با استانداردهاي صادراتي خريداري مي شود.
قيمت يك كيلوگرم مرغ در بازار 3100 تومان است كه به گفته توليد كنندگان قيمت تمام شده بالاتر از اين رقم است و دولت سعي مي كند با خريد مرغ مازاد قيمت مرغ در بازار را منطقي افزايش دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14