(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مهر 1390- شماره 20035

تاثيرات كم خوابي در يادگيري كودكان
هرگز به تنهايي به جنگ اعتياد نرويد
رقابت ميان خواهران و برادران
عفونت هاي ويروسي كودكان
معجزه ليموهاي ترش و شيرين
شيوه هاي پس انداز كردن



تاثيرات كم خوابي در يادگيري كودكان

اگر فرزند شما خواب مفيد 10-12 ساعت در شبانه روز را رعايت نمي كند، بايد او را مجبور به پيروي از آن كنيد. تحقيقات نشان داده است كه حتي يك ساعت كسر خواب براي كودكان زير سه سال، زماني كه دبستان را آغاز مي كنند، ممكن است در درازمدت سبب بوجود آمدن مشكلات رفتاري و شناختي گردد.
اكنون به تاثيرات خواب كم بر موفقيت كودكان در مدرسه مي پردازيم.
مشكلات تمركزي
وقتي كودكي مشكلاتي در مورد شنيدن جزئيات مباحث آموزشي يا تمركز بر روي فعاليت هاي برنامه ريزي شده دارد يا در پاسخگويي به سوالات كند باشد، علت اصلي آنها اغلب كمبود خواب مي باشد. در مديريت زماني و اولويت دهي به وظايف نيز مشكلاتي به وجود مي آ يد. به همين دليل كودكان شانس يادگيري نكات درسي در مدرسه را از دست مي دهند.
كاهش وظيفه شناسي
در صورتي كه كودك پيش دبستاني شما براي توصيف نقاشي اي كه در مدرسه كشيده است دچار مشكل مي شود، او بايد از خواب بيشتري بهره گيرد. در سال 1998 در مجله خواب مطلبي منتشر گرديد مبني بر اين كه يك شب كمبود خواب به خلاقيت لفظي و انديشه انتزاعي كودكان آسيب مي رساند.
كند ذهني
خواب شب كافي، مغز يك فرد كوچك را تازه نگاه مي دارد و به او در حفظ اطلاعات كمك مي نمايد. زماني كه خواب با موج كوتاه هماهنگ گردد يا زماني كه روياها به وجود مي آيند، حركات سريع چشم در خواب يا REM نقش عمده اي در تقويت حافظه ايفا مي نمايند. وقتي فرزند پيش دبستاني شما در مدرسه نام رنگها يا لغات جديدي را با آهنگي جديد مي آموزد، حركات سريع چشم (REM) به يكپارچه كردن ا ين اطلاعات جديد در مغز كمك مي كند.
بيش فعالي
وقتي كوچولوي شما در طول روز احساس خستگي مي كند، مثل شما خميازه نمي كشد و چرت نمي زند، بلكه او شروع به جست وخيز خواهد كرد. دليل اين كار چيست؟ كودكان با اين عمل خود پيام خستگي خود را مي فرستند. در اين شرايط آنها خارج از كنترل و آزاردهنده مي شوند. و در صورتي كه نتوانند وضعيتي ثابت داشته باشند، يادگيري آنها با مشكل مواجه خواهد شد.
ناتواني در كنترل احساسات
كج خلقي، گريه هاي مداوم، اوقات تلخي كردن، بي صبري، از نشانه هاي بيخوابي شبانه در كودكان است. پيش دبستاني اي كه كسري خواب دارد، كمتر قادر به كنترل احساسات خود خواهد بود. در نتيجه، بدخلقي ممكن است، جايگاه اجتماعي او در گروه همسن و سال هايش دچار تزلزل گردد. در صورتي كه اين كودكان با بچه هاي ديگر پرخاشگر و لجباز هستند، ارتباطات اجتماعي آنها نيز تحت فشار قرار مي گيرد.
مسائل بهداشتي
كم خوابي ممكن است سيستم ايمني بدن را تضعيف كرده و بدن را بيشتر مستعد قرارگيري در معرض عفونتها و بيماريها قرار دهد. همچنين تعادل هورمون هاي بدن به خصوص هورمونهاي حياتي براي رشد را از بين مي برد. و با اين كه اين مطلب ثابت شده نيست، اما مي تواند باعث زود بيمار شدن كودك شما و در نتيجه غيبت از مدرسه گردد.
نسيبه رجبي

 



هرگز به تنهايي به جنگ اعتياد نرويد

يكي از جنبه هاي مخرب اعتياد اين است كه زماني فرد به مشكل خود پي مي برد كه اين مساله بر روي خانواده او تاثير فراواني گذاشته است. تاثيرات اعتياد بر روي خانواده بسيار زياد ولي ناگهاني است.
والدين در مراكز بازپروري از مشاوران و پزشكان مي خواهند هرچه زودتر فرزندشان را به خانواده برگردانند. هر ساله همسران، برادران، خواهران و تاسف آورتر از همه كودكان زيادي به نحوي تحت تاثير اعتياد قرار مي گيرند. اعضاي خانواده فرد معتاد، هم مي توانند به حمايت از او بپردازند و هم مي توانند اجازه دهند اوضاع بدتر شود! آنها هم مي توانند در پيروزي بر اين بلاي خانمانسوز سهيم باشند و هم صرفا نقش قرباني را بازي كنند.
تاثيرات
جروبحث كردن با يك معتاد هيچ ثمري ندارد. چرا؟ چون از نظر معتادان همه در اشتباه هستند و تنها آنها حق دارند و در اين ميان هرقدر دليل و برهان بياوريد قانع نخواهند شد.
دشوارترين كاري كه خانواده فرد معتاد بايد انجام دهد، ايجاد فاصله ميان او و چيزي است كه به آن عشق مي ورزد، است. خانواده ها يا براي عزيزان خود احساس تاسف مي كنند، يا نمي خواهند آنها را برنجانند و يا اينكه دوست ندارند با مشكل اعتياد روبه رو شوند. معمولا خانواده ها نمي دانند چه كار مثبتي از دست آنها برمي آيد. گاهي كلمات مهرآميز كافي است ولي با پيشرفت اعتياد اين مساله كارايي خود را از دست مي دهد.
آيا راجع به «عشق سختگيرانه» چيزي شنيده ايد؟ اين همان چيزي است كه در برخورد با فرد معتاد بايد درنظر بگيريد. به جاي جرو بحث بيهوده با فرد معتاد به سراغ متخصصان و مشاوران برويد. به عبارت ديگر نقش يك «قهرمان» را بازي نكنيد و از ديگران كمك بگيريد. هرگز به تنهايي به جنگ اعتياد نرويد.
شما براي مبارزه با اعتياد نياز به يك برنامه داريد و رجوع كردن به كارشناسان اولين گام محسوب مي شود. احتمال دارد از شما خواسته شود علي رغم تمايل خود كاري را انجام دهيد. در هر حال به نصايح مشاوران توجه كنيد. در اين صورت حتي با بدتر شدن اوضاع خواهيد دانست كه تمام تلاش خود را كرده ايد و كمتر احساس تاسف مي كنيد. كمك گرفتن از كارشناسان اقدامي بسيار موثر است. توصيه هاي مشاوران را مو به مو اجرا كنيد و براي عزيزان خود منبعي از عشق و حمايت باشيد.
تاثيرات اعتياد بر فرد
¤ بي تمايلي به تحصيلات و ساير فعاليت هاي روزانه
¤ از دست دادن اشتها و كاهش مقاومت بدن در مقابل بيماري ها
¤ لطمه به هوش، حافظه و متابوليسم بدن.
¤ تخريب سلول هاي مغزي
¤ مقاومت نكردن در مقابل وسوسه ارتكاب جرم
¤ افزايش احتمال تصادفات و ساير رويدادهاي ناگوار
¤ تمايل به خودكشي
تاثيرات اعتياد بر خانواده
¤ اعضاي خانواده نسبت به فرد معتاد كينه به دل مي گيرند؛ زيرا او براي تهيه مواد مخدر مدام پول مي خواهد و يا دست به سرقت لوازم خانه مي زند.
¤ بدنامي در ميان همسايگان
¤ نزاع هاي خانوادگي
¤ افزايش احتمال ابتلاي خانواده فرد معتاد به بيماري هايي مثل ايدز، هپاتيت B و...
تاثيرات اعتياد بر جامعه
در اثر اعتياد جوانان، جامعه از پيشرفت باز مي ماند و آموزش و پرورش دچار وقفه مي شود. اين مسئله بر روي بازار كار نيز تأثير منفي مي گذارد. در ضمن ميزان جنايت در چنين جوامعي افزايش مي يابد.
با توجه به لزوم تأسيس مراكز بازپروري، فشارهاي زيادي به دولت وارد مي آيد و به علاوه براي مبارزه با سوداگران مرگ بايد هزينه هاي گزاف پرداخت شود.
نقش والدين
بسياري از والدين به مشكل اعتياد در جامعه واقف هستند ولي بيشتر آنها به عمق فاجعه پي نبرده اند. همسالان، مشكلات خانوادگي و از دست دادن انگيزه زندگي از عوامل ابتلاي نوجوانان به اعتياد است. هر چند بسياري از والدين فكر مي كنند كاري از دست آنها برنمي آيد ولي با رعايت 14 توصيه زير مي توانند مانع از گرفتاري فرزند دلبند خود در دام اعتياد شوند:
1- خطرات استفاده از مواد مخدر را به فرزند خود گوشزد كنيد.
2- اگر در گذشته مواد مخدر مصرف كرده ايد به فرزندتان دروغ نگوييد. صادق بودن باعث مي شود فرزندتان همان اشتباهات شما را تكرار نكند. حقايقي را كه فرزندتان بايد بداند به او بگوييد.
3- به او گوشزد كنيد كه مصرف مواد مخدر را به هيچ عنوان تحمل نخواهيد كرد.
4- از سلامت رواني فرزند خود مطمئن شويد و در صورت مشاهده علائم بيماري هاي روحي او را هرچه سريع تر به نزد روانپزشك ببريد.
5- در صورت اعتياد فرزندتان، خود يا ساير اعضاي خانواده را سرزنش نكنيد. يادتان باشد در اعتياد افراد عوامل زيادي دخالت دارند. براي مبارزه با اعتياد بهترين امكانات ممكن را در اختيار فرزندتان بگذاريد.
6- الگوي خوبي براي فرزندتان باشيد. او به راهنمايي هاي شما نياز دارد.
7- در مورد فرزند خود قضاوت نكنيد و تمام راه هاي ارتباط با او را باز بگذاريد تا در صورت مصرف مواد مخدر بتواند اين مسئله را با شما درميان بگذارد.
8- مراقب رفتار فرزند خود باشيد. دانستن علائم اعتياد اهميت زيادي دارد مصرف دخانيات، رفتار خشونت آميز، افسردگي و اضطراب را جدي بگيريد.
9- به صرف اينكه فرزند باهوشي داريد او را به حال خود رها نكنيد.
10- داروهاي خود را در يك قفسه قرار داده و در آن را قفل كنيد.
11- دانستن تاريخچه خانوادگي به شما در كشف اعتياد فرزندتان كمك مي كند. اعتياد نوعي بيماري است كه غالباً- و نه هميشه- ريشه وراثتي دارد.
12- تغييرات ظاهري فرزند خود را جدي بگيريد،مثل تغيير وزن، بهداشت فردي و بي خوابي.
13- در صورت پي بردن به اعتياد فرزند خود براي كمك به او از هيچ كوششي مضايقه نكنيد.
14- در مورد رانندگي فرزند خود سختگير باشيد. بيشتر تصادفات رانندگي زماني روي مي دهد كه راننده تحت تأثير مواد مخدر باشد.

 



رقابت ميان خواهران و برادران

رقابت ميان برادران و خواهران مترادف با حسادت و نزاع ميان آنهاست و تقريبا تمام والديني كه بيش از يك فرزند دارند با اين معضل روبه رو هستند. اين معضل غالبا بلافاصله پس از تولد فرزند دوم آغاز مي شود و معمولا در تمام دوران كودكي فرزندان ادامه مي يابد. البته به احتمال قوي فرزندان شما سرانجام خواهند توانست رابطه خوبي با يكديگر برقرار كنند و روحيه همكاري را بياموزند.
علل
عوامل زيادي در رقابت خواهران و برادران نقش دارند:
¤ تمام كودكان براي نشان دادن هويت خود با برادران و خواهران به رقابت مي پردازند. به تدريج كه كودكان از خود شناخت پيدا مي كنند به دنبال يافتن استعدادها و علائق شان هستند و مي خواهند وجوه تفاوت خود را با خواهران و برادرانشان نشان دهند.
¤ كودكان احساس مي كنند به حد كافي از توجه شما بهره مند نيستند.
¤ كودكان ممكن است احساس كنند كه با تولد يك فرزند ديگر، رابطه آنها با والدين شان لطمه مي بيند.
¤ مراحل رشد فرزندان بر روي تجربه اندوزي و شيوه آنها براي جلب توجه شما تاثير مي گذارد.
¤ كودكاني كه گرسنه، بي حوصله يا خسته هستند احتمال بيشتري وجود دارد كه نزاع را شروع كنند.
¤ كودكان ممكن است راههاي موثر پيشنهاد بازي را بلد نباشند و به همين دليل به نزاع بپردازند.
¤ ممكن است يك كودك والدين خود را به ياد خويشاوندي دردسرساز بيندازد و اين مسئله روي رفتار آنها تاثير منفي مي گذارد.
¤ كودكان غالبا در خانواده هايي به نزاع مي پردازند كه والدين آنها اين كار را طبيعي مي دانند.
¤ در خانواده هايي كه اعضاي آن فرصت غذاخوردن در كنار يكديگر را ندارند احتمال نزاع كودكان بيشتر است.
¤ استرس والدين باعث مي شود توجه كمتري به فرزندان خود داشته باشند و اين مسئله، رقابت آنها را افزايش مي دهد.
¤ وجود استرس در زندگي كودكان باعث مي شود قدرت تحمل آنها كاهش يابد و به نزاع بپردازند.
¤ واكنش والدين در مقابل مشاجرات در نحوه رفتار كودكان تاثير مي گذارد.
چند توصيه به والدين
- ميان فرزندان خود تبعيض قائل نشويد.
- فرزندان خود را با يكديگر مقايسه نكنيد. به عنوان مثال چنين جملاتي بر زبان نياوريد: «برادر تو نمرات خوبي در رياضيات مي گيرد. چرا نمرات تو اين قدر پايين است؟»
- بگذاريد هركدام از فرزندان شما بنابر شخصيت خود رفتار كند و به او برچسب نزنيد.
- از موفقيت هاي هركدام از فرزندان خود لذت ببريد.
- فرزندان خود را براي همكاري تربيت كنيد.
- به زمان شروع مشاجرات توجه كنيد، آيا مشاجرات غالبا قبل از خواب نيمروز يا صرف غذا روي مي دهد؟ شايد تغيير در برنامه روزانه- مثل دادن تنقلات و يا يك فعاليت آرام- بتواند مانع از مشاجرات شود.
- به كودكان خود راههاي مثبت جلب توجه را ياد دهيد. به آنها بياموزيد چگونه براي بازي كردن به خواهران و برادران خود نزديك شوند و اسباب بازي هاي خود را با آنها تقسيم كنند.
- منصف بودن اهميت زيادي دارد ولي اين مسئله به مفهوم مساوي دانستن ديگران نيست. ممكن است هركدام از كودكان امتيازات خاص خود را داشته باشد ولي اگر بدانند كه اين عدم برابري به علت مسئوليت بيشتر يكي از آنهاست. اين مسئله را منصفانه خواهند دانست.
حتي اگر شما با تمام فرزندان خود برخورد يكساني داشته باشيد باز هم گاهي احساس مي كنند كه ميان آنها فرق مي گذاريد. خود را براي اين مسئله آماده كنيد و در مورد تصميمات خود به فرزندان تان توضيح دهيد.
فرزندان شما بايد مطمئن شوند كه براي برآوردن نيازهاي آنها تمام تلاش خود را خواهيد كرد.
براي فعاليت هاي خانوادگي سرگرم كننده برنامه ريزي كنيد.
اگر فرزندان شما تجربيات خوشايندي در كنار يكديگر داشته باشند در مواقع بروز مشاجرات بهتر عمل مي كنند.
هر كدام از فرزندان بايد زمان و فضاي كافي در اختيار داشته باشند. فرصت كافي به آنها بدهيد تا در غياب خواهران و برادران خود با دوستان شان بازي كنند.
در كنار فرزندان خود باشيد
در صورت امكان روزي چند دقيقه را به هر كدام از فرزندان تان اختصاص دهيد. اين كار تاثير بسيار مثبتي دارد.
وقتي با كودك خود تنها هستيد نظر او را راجع به كارهاي برادران و خواهران اش جويا شويد. با اين كار هم در جريان روابط آنها قرار مي گيريد و هم متوجه مي شويد كه گاهي احساس مثبتي نسبت به يكديگر دارند!
به نظرات فرزندان خود راجع به خانواده به دقت گوش دهيد، وقتي كودكان بدانند كه به علائق آنها توجه دارند كمتربهانه مي گيرند.
از تفاوت هاي فرزندان تان استقبال كنيد.
كاري كنيد هر كدام از فرزندان تان بدانند كه فردي خاص هستند.
حل مشاجرات
تحقيقات نشان مي دهد كه شما بايد به مشاجرات كودكان خود توجه داشته باشيد (بدون اينكه كسي از اين كار رنجيده خاطر شود). تا آنجا كه امكان دارد اجازه دهيد فرزندان شما مشكلات خود را حل كنند ولي يادتان باشد كه كودكان كم سن و سال نياز به دخالت شما دارند. هرگز در مشاجرات از يكي از طرفين جانبداري نكنيد. فرزندان خود را به آرامش دعوت كنيد و سپس در مورد اتفاقي كه افتاده از آنها توضيح بخواهيد.
به كودكان خود براي يادگيري مهارت هاي حل مشاجرات كمك كنيد و راه سازش، احترام گذاشتن به يكديگر و تقسيم منصفانه اموال را به آنها بياموزيد.
از فرياد كشيدن يا سخنراني كردن بپرهيزيد زيرا اين كارها كمكي به شما نمي كند.
مهم نيست كه چه كسي مشاجره را آغاز كرده است. هر دو طرف را بابت نقض قوانين مسئول بدانيد.
به كودكان خود فرصت دهيد كه احساسات خود را نسبت به يكديگر بيان كنند. آنها بايد ياد بگيرند بدون اعمال خشونت، فرياد كشيدن و برچسب زدن در مورد احساسات خود حرف بزنند.
به كودكان خود ياد دهيد كه در مذاكرات به دنبال «برنده» شدن نباشند.
به كودكان بياموزيد كه خودشان مشكلات شان را حل كنند، البته شما مي توانيد پيشنهاداتي ارائه دهيد ولي تصميم گيري نهايي با آنها خواهد بود.
اگر شما مدام از دست فرزندان تان عصباني هستيد تعجبي ندارد كه آنها نيز از دست يكديگر خشمگين شوند! به مديريت خشم خود بپردازيد و به كودكان خود نيز اين مهارت را بياموزيد.
در زمان آرامش، مهارت حل مشاجرات را به كودكان خود بياموزيد.
الگوي خوبي براي فرزندان خود باشيد.
دخالت والدين
¤به مشاجرات خطرناك بايد بلافاصله پايان داده شود. كودكان را از يكديگر جدا كنيد و وقتي آرام شدند در مورد اتفاقاتي كه افتاده با آنها حرف بزنيد. كودكان بايد بدانند كه خشونت جايي در خانواده ندارد.
¤اگر كودكان شما مدام با يكديگر درگيري فيزيكي پيدا مي كنند و همواره يكي از آنها مظلوم واقع مي شود بايد دخالت كنيد و بلافاصله از مشاوران كمك بگيريد.
¤كودكان را در وضع قوانين دخالت دهيد. وضع قوانين و روشن كردن مجازات متخلفان مانع از بروز مشاجره مي شود، به چند نمونه زير توجه كنيد:
- در مشاجرات صدمه زدن به ديگران (كتك زدن، لگد زدن، نيشگون گرفتن و) مجاز نيست.
-استفاده از القاب زشت، فرياد كشيدن و ناسزا گفتن ممنوع است.
-اگر كودكان بر سر يك اسباب بازي با يكديگر دعوا كنند هيچكس حق ندارد تا مدتي از آن اسباب بازي استفاده كند.
-هر كودكي كه خود را برتر از ديگران بداند از كمترين امتياز برخوردار خواهد شد.
-اگر كسي فرزند تنبيه شده را مسخره كند خودش تنبيه مي شود.
-دعوا كردن در اتومبيل ممنوع است.
-هركدام از كودكان به نوبت از يك سلسله مزايا-مثل نشستن بر روي يك صندلي خاص در اتومبيل - استفاده خواهند كرد.
¤اگر يكي از كودكان خواست از برادر يا خواهر خود كالايي را قرض بگيرد. بايد كالاي ديگري را به او بدهد كه تا زماني كه قرض خود را ادا نكرده در نزد طرف مقابل خواهد ماند.
جلسات خانوادگي
اگر فرزندان شما كم سن و سال نيستند هرازگاهي با حضور آنها جلسات خانوادگي تشكيل دهيد و در اين جلسات در مورد مسائل خانواده تصميم گيري كنيد.
والدين، كودكان و تمام افرادي كه به نحوي در خانواده نقش دارند بايد در اين جلسات شركت كنند، زمان مناسبي را براي اين جلسات تعيين كنيد و به همه اجازه دهيد به ابراز عقيده بپردازند.
يادتان نرود نظر هر كسي با ديگري تفاوت مي كند و جلسات خانوادگي فرصت خوبي براي سهيم شدن در عقايد ديگران، رسيدن به تفاهم و يافتن راه حل هاي مناسب مي باشد.
جلسات خانوادگي به شكل گيري روحيه همكاري و مسئوليت پذيري كمك مي كند و از شدت ناراحتي ها و طغيانگري فرزندان مي كاهد.
در ضمن فرصت خوبي براي ابراز علاقه به ديگران، نشان دادن همبستگي، اعتمادسازي و تقويت اعتماد به نفس مي باشد.
حمايت هاي اجتماعي كه كودكان در خانواده مي آموزند در تمام طول زندگي به كمك آنها خواهد آمد.
مباحث
¤در مورد مسائل خانوادگي، نگراني ها، علائق و اتفاقات خوشايند هفته قبل بحث كنيد
¤به اولويت بندي مسائل بپردازيد
¤موضوعي را كه بايد در مورد آن بحث شود مشخص كنيد
¤راه حل هاي ممكن را ارائه دهيد
¤موثرترين راه حل ها را مشخص كنيد
¤پياده كردن راه حل ها را برنامه ريزي كنيد
¤يك فعاليت سرگرم كننده را براي هفته پيش رو تعيين كنيد.
قوانين
¤هر كسي فرصت اظهار نظر دارد
¤هيچ كس حق ندارد حرف ديگران را قطع كند
¤همه مي توانند احساسات خود را بيان كنند
¤همه بايد به دقت به حرف هاي ديگران گوش دهند
¤هيچ كس نبايد به تحقير ديگران بپردازد.
ترجمه از آذر شايان

 



عفونت هاي ويروسي كودكان

دبير علمي سومين كنگره بين المللي راينولوژي ايران گفت: بيش از 60 درصد كودكان دچار رينوسينوزيت چركي بدون نياز به آنتي بيوتيك درمان مي شوند. اين در حالي است كه اكثر پزشكان براي درمان اين بيماري آنتي بيوتيك تجويز مي كنند.
دكتر علي اصغر شيرازي در آستانه برپايي «سومين كنگره بين المللي انجمن راينولوژي ايران» كه 12 تا 15 مهرماه امسال در تهران برگزار مي شود، سخن مي گفت با اعلام اين مطلب افزود: رينوسينوزيت در كودكان به دليل آنكه هنوز سيستم ايمني بدن آنان كامل نشده، چندين برابر شايع تر از بزرگسالان است.
وي ادامه داد: رينوسينوزيت با يك سرماخوردگي ساده شروع مي شود و در صورت درمان نشدن به موقع عفونت از پشت بيني به «شيپور استاش» گوش انتقال مي يابد.
دكتر شيرازي از تورم لوزه سوم كه بر اثر عفوني شدن، باعث تنگي مسير تنفس و خرخر در خواب و تنفس با دهان باز مي شود به عنوان ديگر عوارض شايع رينوسينوزيت نام برد.
وي افزود: رينوسينوزيت با درمان هاي طبي مناسب و در بسياري از موارد، بدون درمان هم بهبود مي يابد؛ اما در مواقعي كه درمان صحيح صورت نگيرد به صورت رينوسينوزيت مزمن بروز مي كند.
به گفته دبير سومين كنگره بين المللي راينولوژي ايران، گرفتاري دايمي و احساس پري در بيني، ترشحات چركي از بيني، ترشحات پشت حلق، ايجاد سرفه هاي مزمن و بوي بد دهان از شايع ترين عوارض رينوسينوزيت است.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه يكي از معضلات درمان كودكان دچار رينوسينوزيت مزمن، چگونگي درمان اين كودكان است و بر سر مسئله درمان كودكان ميان متخصصان گوش و حلق و بيني، اطفال و عفوني اختلاف نظر وجود دارد در سومين كنگره بين المللي راينولوژي ايران قصد داريم به شيوه هاي صحيح درمان كودكان مبتلا به رينوسينوزيت بپردازيم.
دكتر شيرازي گفت: مسئله مهم اين است كه نبايستي به هيچ عنوان عفونت هاي ويروسي را با آنتي بيوتيك درمان كرد. حتي در مواردي كه فرد دچار عفونت هاي چركي است، نمي بايست درمان آنتي بيوتيك را از روز اول شروع كرد.
وي از درمان هاي محافظتي به جاي تجويز آنتي بيوتيك، رژيم غذايي مناسب مانند استفاده از سوپ و مايعات گرم و مصرف ويتامين ها در كنار استراحت، استفاده از بخور سرد وگرم و شست وشوي بيني به عنوان درمان هاي پذيرفته شده اي نام برد كه بدون نياز به استفاده از آنتي بيوتيك ها سبب درمان بيماري مي شود.
دبير علمي سومين كنگره بين المللي راينولوژي ايران هشدار داد: استفاده از آنتي بيوتيك ها در مواردي مي تواند، باعث مقاومت ميكروبي و مشكلات بعدي آن شود.

 



معجزه ليموهاي ترش و شيرين

ليمو (از مركبات) محصولي معجزه آسا براي كشتن سلول هاي سرطان است؛ كه ده هزار بار قوي تر از شيمي درماني است.
چرا ما در مورد آن نمي دانيم؟ چون آزمايشگاه ها (شركت هاي داروسازي) با ساخت مشابه و مصنوعي آن سود زيادي مي برند. شما هم اكنون مي توانيد به يك دوست كمك كنيد تا از آنها بي نياز شود و بداند كه آب ليمو در پيشگيري از بيماري بسيار مفيد است.
طعم آن شيرين يا ترش، و لذت بخش است و فاقد اثرات وحشتناك شيمي درماني است. چگونه است كه بسياري از مردم بايد بميرند، در حالي كه اين خواص محرمانه و محفوظ نگه داشته شده است، تا مبادا منافع شركت هاي بزرگ مولتي ميليونر به خطر بيفتد؟
همان طور كه مي دانيد، درخت ليمو در دو نوع ليمو شيرين و ليمو ترش شناخته شده است. شما مي توانيد از اين ميوه به روش هاي مختلف مصرف كنيد: شما مي توانيد آن را به صورت استفاده از افشره، نوشابه هاي آماده ، شربت، شيريني، روي غذا، گوشت و غيره، مصرف كنيد.
ليمو بسياري از خواص را دارا است، اما جالب ترين اثر آن در كيست و تومورهاست.
خاصيت اين گياه در بهبود سرطان از همه نوع ثابت شده است. برخي از دانشمندان مي گويند كه در تمامي انواع سرطان بسيار مفيد است.
همچنين به عنوان يك داروي ضدميكروبي در برابر عفونت هاي باكتريايي و قارچ و مقابل انگلهاي داخلي و كرم ها موثر است. و همچنين تنظيم كننده فشار خون بيش از حد بالا و ضدافسردگي، استرس و اختلالات عصبي است.
منبع اين اطلاعات جالب است: اين اطلاعات از يكي از بزرگ ترين توليدكنندگان دارو در جهان مي آيد، كه مي گويد تست هاي آزمايشگاهي بيش از 20 سال از سال 1970 نشان داد كه عصاره ليمو در تخريب سلول هاي بدخيم در 12 نوع سرطان، از جمله روده بزرگ، سينه، پروستات، ريه و لوزالمعده، و ...تاثير دارد.
تركيبات اين ميوه 000،10 بار بهتر از محصول Adriamycin، و مواد دارويي كه به طور معمول در شيمي درماني در جهان استفاده مي شود، كاهش رشد سلولهاي سرطاني را نشان داد و چه شگفت آور است و شگفت آورتر اينكه، اين نوع از درمان با عصاره ليمو تنها سلول هاي سرطاني بدخيم را از بين مي برد و بر روي سلولهاي سالم تاثير نمي گذارد.

 



شيوه هاي پس انداز كردن

آيا دوست داريد هنر پس انداز كردن را ياد بگيريد؟ اگر پاسخ تان مثبت است به توصيه هاي زير توجه كنيد:
¤ تا حد امكان در خانه آشپزي كنيد و از بيرون غذا سفارش ندهيد. البته اگر شما و همسرتان هر دو شاغل باشيد اين كار آسان نيست ولي شدني خواهد بود.
¤ قبل از رفتن به فروشگاه فهرست خريد تهيه كنيد. مقاومت كردن در برابر وسوسه خريد اجناس مختلف كار بسيار دشواري است. بدون فهرست، اجناسي را خريداري مي كنيد كه به آنها نيازي نداريد و يا بدتر از آن يادتان مي رود جنس مورد نياز را بخريد! در ضمن بهتر است تمام اجناس مورد نياز خود را يك جا خريداري كنيد تا براي خريدهاي بيشتر وسوسه نشويد.
¤ در مواقعي كه عجله داريد به خريد برويد. در اين صورت فرصت زيادي براي گشتن در فروشگاه نخواهيد داشت!
¤ به تاريخ انقضاي مواد توجه كنيد. استفاده از موادي كه از تاريخ مصرف آنها گذشته سلامتي شما را به خطر مي اندازد. خريدن شيرهايي كه چند روز بعد ترش مي شوند چه فايده اي دارد؟! در عوض كالاهايي را كه فاسد نمي شوند به ميزان زياد تهيه كنيد.
¤ لزومي ندارد تمام كالاهاي مصرفي شما محصول كارخانه هاي درجه يك و مشهور باشد.
¤ از كيسه هاي پلاستيكي به عنوان سطل زباله استفاده كنيد.
¤ هرچه سريع تر بدهي هاي خود را بپردازيد. يادتان باشد پرداخت بهره، دور ريختن پول است! چرا بايد مؤسسات مختلف با پولي كه با اين همه سختي به دست آورده ايد ثروتمند شوند؟!
¤ بطري هاي آب را دور نريزيد و مجدداً از آنها استفاده كنيد.
¤ زماني كه از وسايل الكتريكي استفاده نمي كنيد سيم آنها را از پريز بكشيد اين كار باعث كاهش قابل توجه مصرف برق مي شود.
¤ با برنامه ريزي درست از هزينه سفرهاي خود بكاهيد. حداقل دو هفته قبل از سفر، مقدمات آن را فراهم كنيد.
¤ در يك كتابخانه ثبت نام كنيد. اگر عاشق مطالعه هستيد به جاي اينكه كتاب بخريد به كتابخانه مراجعه كنيد.
¤ در صورت امكان كتاب هاي دست دوم بخريد.
¤ از مراكز كرايه DVD استفاده كنيد.
¤ براي استفاده از مجلات به كتابخانه يا اينترنت مراجعه كنيد. حتماً تاكنون بارها پيش آمده كه از خريدن مجلات پشيمان شده باشيد. پس بهتر است به كتابخانه مراجعه كنيد. در ضمن بسياري از مجلات نيز از طريق اينترنت قابل دسترسي هستند.
¤ اگر حتماً بايد مجلاتي را بخريد آنها را مشترك شويد.
¤ از لامپ هاي كم مصرف استفاده كنيد. با اين كار هم در مصرف برق صرفه جويي مي شود و هم در مخارج شما.
¤ تا حد امكان اتومبيل جديد نخريد.
¤ در معاينه فني خودروي خود خست به خرج ندهيد! اين كار عمر اتومبيل شما را به طور قابل ملاحظه اي افزايش مي دهد.
¤ تا حد امكان اتومبيل هاي دست دوم بخريد و هنگام خريد با صاحب آن چانه بزنيد!
¤ لزومي ندارد هميشه با اتومبيل خود بيرون برويد. بهتر است كه بيشتر از وسايل عمومي و يا دوچرخه استفاده كنيد و كمتر باعث آلودگي هوا شويد!
¤ از مكالمات تلفني غيرضروري بكاهيد.
¤ بستن دريچه ها در اتاق هايي كه مورد استفاده قرار نمي گيرند باعث مي شود گرما و سرماي كمتري از ساختمان خارج شود.
¤ تا آنجا كه امكان دارد كمتر به ديگران هديه بدهيد و يا حداقل هداياي ارزان تري تهيه كنيد.
¤ مراقب سلامتي خود باشيد.
¤ سيگار كشيدن را ترك كنيد.
¤ تا حد امكان غذاي خود را به محل كار ببريد و از صرف غذا در خارج از آنجا بپرهيزيد.
¤ عايق سازي خانه خود را جدي بگيريد.
¤ قبل از خريد وسايل خانه به برچسب مصرف انرژي توجه كنيد.
¤ و سرانجام اينكه، از معاشرت با دوستان اسرافكار بپرهيزيد. امكان دارد دوستان شما افرادي خوش قلب باشند ولي رفت و آمد با آنها باعث نارضايتي شما از زندگي تان شود.
شما كدام را ترجيح مي دهيد: آرامش خاطر يا دوستان تان؟
من كه آسايش خاطر را ترجيح مي دهم!

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14