(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مهر 1390- شماره 20035

آسيب شناسي تجملات در زندگي اقشار پردرآمد و كم درآمد (بخش دوم)
موسسات پذيرايي زير پوست شهر



آسيب شناسي تجملات در زندگي اقشار پردرآمد و كم درآمد (بخش دوم)
موسسات پذيرايي زير پوست شهر

پريسا جلالي
- موسسه پذيرايي؟
- با مدير تشريفات صحبت كنيد.
- براي برپايي جشن تولد با 100 نفر مهمان تا چه مبلغ قرارداد مي بنديد؟
- از 5 ميليون تا 150 ميليون تومان بايد بپردازيد. منوي غذاي آزاد، مهماندار، ميزو صندلي و گل آرايي و فيلمبردار و مراسم سرو نوشيدني! اگر محلي براي پذيرايي نداريد كه مشكلي با پليس پيدا نكنيد باغ و يا پاركينگ هاي دو طبقه اي زير زميني معرفي مي كنيم كه هزينه جداگانه اي دارد. از 3ميليون تا الي آخر!
تجمل گرايي وقتي حسابي كار دست جامعه مي دهد كه موسساتي يك شبه تصميم مي گيرند برپا كننده مجالس و جشن و عزاي مردم باشند و كم كم حضور و وجودشان جا مي افتد و به عنوان يك نياز براي برگزاري مراسم خلأ شان احساس مي شود.
كترينگ ها معضلات جديد شهر
اين روزها موضوعي كه به ابتكارات و نوآوري ها دامن مي زند تاسيس موسسات پذيرايي و تشريفاتي با عنوان كترينگ است كه مسئوليت برگزاري جشن ها و مراسم مختلف را به طور كامل برعهده مي گيرند.
وجود چنين موسساتي اگرچه مفيد است و مي توان به ساماندهي همه نيازهاي يك مراسم روي اين موسسات حساب كرد اما ارايه خدمات اين موسسات خود نوعي رواج تجملات به شمار مي رود.
«كترينگ» و يا همان موسسات ارايه دهنده خدمات پذيرايي و تشريفاتي از جمله شركت هايي هستند كه روز به روز در گوشه و كنار شهر افتتاح مي شوند و آغاز به كار مي كنند و خانواده هاي پرمشغله هم ترجيح مي دهند به جاي دويدن هاي طولاني براي پيدا كردن تالار مراسم و گروه موسيقي و فيلمبردار و ... با بستن قرار داد با يكي از اين كترينگ ها خيال خودشان را راحت كنند.
شايد در بدو امر اين موضوع بد نباشد و همان طور كه مطرح شد وجودشان يك نياز باشد اما تجملات و گاه خطاهايي كه از سوي برخي از اين موسسات سرمي زند معضلي است كه زيرپوست شهر در حال روييدن است و تا دير نشده بايد به فكر نظارت قوي بر آنها بود.
يكي از خانواده هايي كه براي برگزاري جشن تولد دختر يك ساله اش با يكي از اين موسسات قرارداد بسته بود از كم فروشي اين موسسات و خواسته هاي غيرمنطقي آنها گلايه دارد.
خانم ماجدي در اين رابطه مي گويد: وقتي براي جشن تولد دخترم تصميم گرفتم براي آسان تر شدن كارها قرارداد ببندم فكر نمي كردم تا اين اندازه كارم راحت شود.
وي البته مي گويد: كم فروشي آنها براي منوي غذايي كه معرفي كرده بودند و يا دردسر براي پيدا كردن محل مناسب كه به قول آنها نبايد صداي موسيقي به خارج از محيط مي رفت و همين عاملي شد كه محل مورد نظرشان را تحميل كنند و اين آزار دهنده بود.
همسر اين خانم هم از برخي خواسته هاي مدير اين موسسه دلزده است و مي گويد: مدير مربوطه معتقد بود براي داشتن يك مراسم تاپ و عالي بهتر است از طبقات زيرزميني خانه هايي كه خودشان مي شناختند استفاده كنيم و طول كشيدن كار گروه موسيقي تا نيمه هاي شب و يا تلاش او براي قانع كردن ما به داشتن مراسم نوشيدني و غيره مي تواند مراسم ما را در نظر مهمانان خاطره ساز جلوه دهد.
نظارتي بر اين موسسات نيست؟
وي البته به اين نكته هم اشاره دارد كه همه چيز طبق نظر ما پيش رفت اما اينكه گروهي بخواهند اين طور واضح فعاليت كنند و حتي در روزنامه تبليغ كنند و در لواي فعاليت خود كارهاي خلاف شرع و قانون انجام دهند به نوعي تعجب آور است. گويا نظارتي بر فعاليت اين موسسات نيست.
تبليغ و ترويج اين موسسات به طور حتم راه را براي افزايش تجملات هم باز مي گذارد.
تصور كنيد وقتي خانواده اي در قبال استفاده از شركت ها براي برگزاري مراسم با منوهاي چندين غذا و سالاد و نوشيدني و غيره مواجه مي شود براي جلوگيري از اسراف و رهايي از چنگ تجملات و ظواهر چه اقدامي بايد انجام دهد؟
البته برخي از افراد حتي از اين موسسات هم جلوترند!
شهرك راه آهن. عروس خانم.
- منوي غذاي شما چند نوع غذاي ايراني و فرنگي دارد؟
- 30 نوع.
- دستور پخت 10 نوع غذاي ديگر را مي آورم چون مي خواهم 40 نوع غذا در منوي شام مراسم باشد. نمي خواهم جلوي دخترعموهايم كم بياورم.
با مدير يكي از اين مراكز كه در ميدان صادقيه واقع شده تماس مي گيريم.
وي مي گويد: براي برگزاري مراسمي با 300 نفر مهمان 10 ميليون تومان مي گيرم كه شامل هزينه شام، موسيقي، ميوه و شيريني است و با تفاوت تعداد مهمانان اين رقم هم متفاوت خواهد بود اما سقف آن از 10 ميليون تومان تجاوز نمي كند.
مدير اين موسسه كه از كم بودن درآمدش گلايه دارد به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: 2 تا 3 ميليون آن را بايد براي تالار بپردازيم و بقيه را صرف شام و موسيقي كنيم مبلغ ناچيزي براي خودمان مي ماند.
وي ادامه مي دهد: اين منطقه گنجايش همين رقم را دارد و اينجا بايد لب خط و دست به عصا حركت كنيم شما بايد به موسسات در ولنجك و الهيه و زعفرانيه سر بزنيد كه رقم هاي تا 60 ميليون هم براي مراسم عروسي با همين تعداد در نظر مي گيرند.
پول بدهيد، مراسم مي گيريم
ولنجك- مدير يك كترينگ .
از آنجا كه پيش از اين با عنوان گزارشگر روزنامه پاسخي درباره شرايط اين موسسه پذيرايي نگرفتيم ترجيح داديم اين بار به عنوان مشتري خودمان را معرفي كنيم.
«منوي غذاي ايراني و فرنگي داريم براي هر نفر از 23 هزار تومان شروع مي شود تا 150 هزار تومان. يعني متناسب با ميزان دارايي افراد سه مدل منو در نظر گرفته ايم.»
مدير اين شركت پذيرايي مي گويد: براي مهمانان شما يعني حدود 150 نفر باغ خوب و مناسبي در منطقه ولنجك تهران در نظر داريم كه اجاره آن براي برگزاري يك مراسم 4 و 5 ساعته حدود 3 و نيم ميليون تومان مي شود.
وي در ادامه گفت و گويش با خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: از ميز و صندلي گرفته تا مهماندار و موسيقي و امكانات ديگر همه توسط اين شركت تامين مي شود. منوي غذا از بيفستروگانف تا رولت گوشت و خوراك سبزيجات و بوقلمون و انواع سالادهاي لبناني، اندونزي، يوناني و انواع ميوه و شيريني با چندين نوع غذاي متفاوت داريم كه حتي خودتان مي توانيد غذا معرفي كنيد و آماده كنيم.
وي حتي نوع ظروف استفاده شده در مراسم را متناسب با ميزان سرمايه گذاري صاحبان مراسم مي داند و تصريح مي كند: شما مشخص مي كنيد ظروف استفاده شده VIP باشد يا گرد، چهارگوش و يا معمولي و يا حتي امكانات ديگري كه بستگي به نوع فرهنگ و اعتقاد خانواده ها و مهمانان دارد!
صحبت هاي اين مدير كترينگ باعث شد به سراغ موسسات پذيرايي ديگري هم سر بزنيم.
جنت آباد. مدير تازه كار يك كترينگ.
وي مي گويد: به تازگي اين موسسات رشد كرده و شناسايي شده اند اما سال هاست تعداد محدودي از اين موسسات به كار مشغولند كه كترينگ پدرم يكي از اين نمونه هاست و هميشه براي خانواده هاي متمول كار مي كند. به عقيده او فقط بايد براي بالاي شهري ها كار كرد و با اين رقم هاي 10 و 12 ميليوني فقط انرژي افراد هدر مي رود.
ابراهيم زاده اضافه مي كند: مشتريان ما متناسب با ميزان توانايي تقسيم مي شوند ضمن اينكه موضوع ديگري هم براي اين تقسيم بندي هست. مثلا برخي از خانواده ها دوست دارند حتما براي مراسم تولد يا عروسي سالن هاي آقايان و خانم ها جدا باشد اما بعضي دوست دارند مجالس مختلط بگيرند. مراسم سرو نوشيدني داريم حتي برخي به بي حجاب بودن مهمانداران ما گير مي دهند در صورتي كه مجالس مختلط، پذيرايي راحت تري دارند.
جشن هاي تولد با مخارج هنگفت
در كنار مراسم ازدواج كه حسابي هزينه هاي سرسام آورش جوانان را كلافه كرده جشن تولدهايي كه دامنه سني تا نوجواني را دربر مي گرفت حالا بهانه اي براي برگزاري جشن هاي بزرگ در تالارهاي آنچناني شده و سن و سال اهميت چنداني براي جشن گرفتن و خوش بودن ندارد البته پارتي هاي شبانه عده معدودي كه به بهانه جشن تولد كودكان برگزار مي شود اما مهمانان حاضر در مراسم را رنج سني بزرگسالان تشكيل مي دهد هم ماجراي ديگري است.
- امشب مراسم جشن تولد دختر سه ساله ام است. 100 نفر مهمان دارم و بايد برايشان سنگ تمام بگذارم. با يكي از اين موسسات صحبت كردم فقط 10 منوي غذا داشت كه ترسيدم آبروريزي شود به خاطر همين چون همه دوستان و آشنايانم مي آيند دوست دارم با شركت شما قرار داد ببندم كه 20نوع منوي غذا داريد.
- فقط غذا و سالاد نيست و چيزهاي ديگر هم مهمند. چون مهمان هاي شما بچه ها نيستند و هم سن و سال خودتان هستند بايد گروه موسيقي و آتش بازي متناسب با سن و سال بزرگ ترها بياوريم كه كارشان عالي باشد اگر نتواند آهنگ هاي درخواستي مهمانان را اجرا كند حسابي آبروريزي مي شود. سالاد و بستني و ژله و ديگر امكانات هم هست كه خودتان مي توانيد تصميم بگيريد.
اما اين هزينه ها فقط توسط مردم و خانواده ها تقبل نمي شود.
بلكه مراسم متنوعي كه توسط سازمان ها و نهادها و دستگاه ها برگزار مي شود مخارج هنگفت تري برجاي مي گذارد و به تبع آثار منفي آن هم بيشتر خواهد بود.
در حالي كه بدعت و نوآوري در اين مراسم ديده مي شود و شايد همين عاملي براي ترويج تجمل گرايي در ميان مردم باشد.
برخي از مردم اعتقاد دارند هر محصولي كه از آن سوي آب ها وارد كشور شود حتما داراي كيفيت خوبي است. همين باور موجب شده نوآوري در برپايي مراسم هم به نوعي رواج يابد و البته از سوي برخي ديگر نشانه اهميت دادن به مجالس و مراسم تعبير شود!
دكتر غلامرضا عليزاده جامعه شناس با اشاره به روحيه با كيفيت دانستن توليدات غرب در برخي افراد، مي گويد: اين طبيعي است كه هر لايه اي در سطح جامعه تلاش مي كند خود را به طبقه بالاتر برساند.
وي اين پديده را فرار از لايه هاي پايين و نشان دادن رفتارهاي لايه هاي پردرآمدتر توصيف و تصريح مي كند: اين روحيه برخي از افراد را به مصرف گرايي و تقليد از پردرآمدها سوق مي دهد. بروز فخرفروشي و شبيه كردن خود به طبقات پردرآمد جامعه افراد را به استقبال و استفاده از فرهنگ غرب سوق مي دهد و تلاش مي كنند ظاهر خود را به ديگران شبيه كنند.
عليزاده معتقد است: مارك گرايي و پوشيدن لباس هاي مارك دار بدون منطق و تفكر به ويژه در مورد افرادي كه اعتقادات قوي ندارند به يك آسيب اجتماعي تبديل شده است.
وي با انتقاد از تغيير كاركرد صادراتي مناطق آزاد به محلي براي واردات توليدات ديگر كشورها، مي گويد: اين مناطق به جاي صادرات محصولات داخلي كالاهايي را وارد كشور مي كنند كه كيفيتي ندارد و در نهايت به بازار داخل لطمه وارد مي كند. در صورتي كه اين اتفاق تصور استفاده از بازارهاي خارجي را ترويج مي كند. بازار پوشاك، خوراك، صنعت و حتي بازار فرهنگ غرب.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان تاكيد مي كند كه جامعه نيازمند اتاق فكري براي واكسيناسيون اجتماعي است. جوانان و نوجوانان نياز به راهكار دارند و در مقابل روش هاي غلط ترويج شده از سوي غرب بايد روش هاي عملي رفتار آموخته شود.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14