(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 مهر 1390- شماره 20035

لاوروف : ساختار شوراي امنيت بايد اصلاح شود
انتقاد شديد شيخ الازهر از سياست هاي آمريكا در خاورميانه
رسانه هاي اجتماعي (چشم انداز) - (قسمت آخر)
هشدارفرمانده نظامي شوراي انتقالي ليبي نسبت به حذف اسلامگرايان در دولت جديد
تظاهرات ضد آمريكايي در شهرهاي پاكستان
عمليات تروريستي طالبان در هرات 16كشته برجاي گذاشت
كشف سلاح هاي ساخت اسرائيل از خانه تيمي تروريست ها در سوريه
يك مخالف رژيم ملك عبدالله از جنگ قدرت در دربار سعودي خبر داد
شورش و خشونت 14 شهر بلغارستان را فرا گرفت
تازه ترين جنايت آل خليفه آتش زدن خانه شيعيان در بحرين
خلبانان آمريكايي هم در وال استريت به صف مخالفان اوباما پيوستند
تاريخ برگزاري نخستين انتخابات مصر پس از مبارك مشخص شد
انقلابيون يمن در صنعا مركز فرماندهي نيروهاي عبدالله صالح را منفجر كردند



لاوروف : ساختار شوراي امنيت بايد اصلاح شود

وزير خارجه روسيه با انتقاد از ساختار فعلي شوراي امنيت خواستار اصلاح آن به نفع همه كشورها شد.
به گزارش خبرگزاري «ريا نووستي» «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه طي يك مصاحبه تلويزيوني از آمادگي كشورش براي حمايت از اصلاحات ساختاري در شوراي امنيت سازمان ملل خبر داد. وي خواستار افزايش اعضاي اين «ساختار مهم امنيتي» براساس درخواست بسياري از كشورهاي عضو سازمان ملل متحد شد.
«لاوروف» گفت: جامعه بين الملل با مشكلات بسياري مواجه است و سازمان ملل متحد، به عنوان اصلي ترين ساختار جهاني براي حل و فصل مشكلات، بيش از هر زمان ديگر مورد نياز است.

 



انتقاد شديد شيخ الازهر از سياست هاي آمريكا در خاورميانه

شيخ الازهر مصر، سياست هاي آمريكا در قبال خاورميانه را به باد انتقاد گرفت.
به نوشته پايگاه اينترنتي «الراكوبه» ديدار يك ساعته «ان پاترسون» سفير آمريكا در مصر با «احمد الطيب» شيخ الازهر، مانع اين نشد كه وي در طول اين ديدار از آمريكا و سياست هاي آن در خاورميانه و به خصوص فلسطين انتقاد نكند.
براساس اين گزارش «ان پاترسون» در طول مدت ديدار با شيخ الازهر به انتقادات فراوان وي از سياست هاي خارجي آمريكا و دموكراسي گوش داد.
شيخ الازهر همچنين برخورد ظالمانه آمريكا با مسلمانان در داخل ايالات متحده را منافي با دموكراسي اعلام شده از سوي اين كشور دانست.
شيخ الازهر بيداري اسلامي را نتيجه دخالت هاي آمريكا در جهان اسلام دانست و گفت: اين دخالت ها باعث بروز خشونت و تنفر از آمريكا در جهان امروز شده است.

 



رسانه هاي اجتماعي (چشم انداز) - (قسمت آخر)

پروفسور حميد مولانا
در بيست سال اخير، از زمان سقوط امپراتوري شوروي، واژه سازي و استفاده نامشروع از مفاهيم علوم انساني و اجتماعي يكي از ابزارهاي اصلي سياست خارجي كشورهاي غربي به ويژه آمريكا شده است. با استفاده از اين واژه هاست كه دولتمردان، سياستگذاران، و نخبگان سياسي و رسانه اي غرب مي كوشند دگرگوني هاي منطقه اي و جهاني را به نفع خود كنترل كنند. همان طوري كه واژه هايي نظير «جامعه مدني»، و «انقلابات مخملي و رنگي» در آغاز سقوط شوروي و در سال هاي بعد بر سر زبان ها افتاد، اكنون نيز غرب براي مقابله با جنبش هاي مردمي در دنياي عرب از واژه هاي «رسانه هاي اجتماعي»، «فضاي مجازي»، و «دموكراسي و جامعه اينترنتي» استفاده مي كند. هيچ كس ديگر از «جامعه مدني»، «كثرت گرائي (پلوراليسم)» و «انقلاب مخملي و رنگي» درمورد سقوط ديكتاتورهاي مصر، ليبي، يمن كه همه مورد حمايت قدرت هاي غرب بودند سخن به ميان نمي آورد و تظاهرات در كشورهائي مثل بحرين و سوريه پوشش رسانه اي متفاوتي به خود مي گيرد.
ولي ناآرامي هاي انگليس، فرانسه، اسپانيا، پرتغال و يونان به عنوان «عارضه هاي فصلي و موقتي ناشي از بحران اقتصادي» پوشش داده مي شوند. ادامه بيكاري در آمريكا و كشورهاي صنعتي غرب همراه با ورشكستگي هاي بانكي و ناتواني سازمان هاي دولتي و بين المللي در بهبودي وضع اسف آور دنياي سرمايه داري، مديريت سياسي و اقتصادي و امنيتي جهاني را براي اولين بار با بحراني مواجه كرده كه از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون سابقه نداشته است. امروز در تمام كشورهاي غربي، كمتر كشوري را پيدا مي كنيد كه رهبر و رئيس جمهور و نخست وزير آن مورد اعتماد اكثر مردم باشد. در بسياري از كشورهاي اروپائي اين حزب اقليت است كه بر نظام و دولت حكومت مي كند. افتضاحات رسانه اي گروه روپرت مرداك در انگليس و دخالت نخبگان سياسي و دولتي در رسوائي هاي اين امپراتوري رسانه اي معناي جديدي به مفهوم «آزادي مطبوعات و بيان» داده است.
همان طوري كه قبلاً اشاره شد، تمام رسانه ها، چه قديمي و چه مدرن، همه اجتماعي هستند و ما رسانه غيراجتماعي نداريم. علاوه بر اين، بزرگترين كاركرد رسانه ها قدرت تشكل و بسيج آنهاست و اين با كيفيت رسانه و نحوه زيرساخت آنها متفاوت است و مطبوعات و راديو و تلويزيون و اينترنت و «فيس بوك» و «توئيتر» هيچ كدام از اين قاعده مستثني نيستند. از همه مهم تر اينكه رسانه ها، هم ابزار قدرت هستند، نه خود قدرت. انقلابات را رسانه ها به وجود نمي آورند ولي به تشكل و بسيج آن كمك مي كنند. علل اصلي انقلابات عميق تر و فراتر از وجود كانال هاي ديجيتالي نظير «فيس بوك» و «توئيتر» و فضاي مجازي است. همان طوري كه پروفسور ونيس ماسكو، استاد جامعه شناسي دانشگاه كوئينز درگينگستون (كانادا) و يكي از كارشناسان رسانه، اخيرا اظهار داشته است: «رابطه اي بين وسعت اعتراض و خشونت ها و استفاده از رسانه هاي اجتماعي وجود ندارد» (روزنامه گلوب و ميل، كانادا، 12 اوت 2011) و معلوم نيست دولت و يا تظاهركنندگان از اين رسانه ها عليه يكديگر استفاده نكنند.
خلاصه اينكه، استفاده از عنوان «رسانه هاي جمعي» در مورد پايگاه هاي اينترنتي كه اخيرا مد شده است، گمراه كننده و در بسياري موارد علل سياسي و اهداف ايدئولوژيكي دارد. در بهار امسال وقتي كه اعتراضات مردمي عليه حاكمان تونس و مصر آغاز شد ديويد كامرون نخست وزير انگلستان در نطقي كه در مجلس شوراي ملي كويت ايراد كرد از آزادي بيان در شبكه هاي اينترنت و «رسانه هاي اجتماعي» آن مانند «فيس بوك» و «توئيتر» دفاع كرد و آن را ارزش هاي خود و تمام مردم دنيا شمرد. ولي چند ماه بعد در تابستان همين سال وقتي كه شعله هاي ناآرامي لندن و ديگر شهرهاي انگليس را فرا گرفت، كامرون خطاب به پارلمان گفت: «جريان آزاد اطلاعات خدمات خوب و بد براي مردم و اجتماع دارد و وقتي كه مردم رسانه هاي اجتماعي را براي خشونت به كار مي برند بايد از آنها جلوگيري شود.» منظور نخست وزير انگليس استفاده «ناسالم مردم» از «فيس بوك» و «توئيتر» در جريان تظاهرات و خشونت هاي اخير در شهرهاي انگليس بود. به عقيده او «قشرهايي از جامعه ما شكست خورده و به طور واضح بيمار هستند.»
موتور اصلي و انقلاب هاي امروزي در دنياي عرب از مردم محروم و ستمديده آن سرزمين ها سرچشمه مي گيرد و نه از رسانه هاي اصطلاح اجتماعي مجازي. تأكيد روي رسانه هاي مجازي در نهضت هاي اخير مردمي توهين به قدرت ملت ها است. ملت ها منبع اصلي جنبش هاي مردم سالاري هستند و نه دولت ها- دو عامل اصلي انقلابات و جنبش هاي دنياي عرب، يكي فقدان مشروعيت نظام ها و دولت ها. و ديگري وابستگي تاريخي آنها به قدرت هاي استكباري و استعماركنندگان خارجي بوده است. اعتقاد و ايمان مردم به نظام و مشروعيت سياسي و رهبري است كه وحدت به وجود مي آورد و نه رسانه هاي معمولي و مجازي. فضاي مجازي هيچ گاه قدرت جايگزيني فضاي عيني را ندارد.
در آمريكا و اروپا، و به طور كلي در جوامع غرب مدت هاي طولاني است كه ارتباطات جمعي مانند تلويزيون و راديو و روزنامه جايگزين ارتباطات انساني و چهره به چهره شده اند و امروز پايگاه هاي اينترنتي كوشش دارند اين كمبود ارتباطات انساني و ميان فردي را جبران كنند. ولي همان طور كه تلفن به دلائل واضح نمي تواند جايگزين صحبت حضوري باشد، به همان دليل نيز صحبت در فضاي مجازي هم قادر به رقابت با ارتباطات اصيل و طبيعي افراد با يكديگر نخواهد بود.

 



هشدارفرمانده نظامي شوراي انتقالي ليبي نسبت به حذف اسلامگرايان در دولت جديد

فرمانده نظامي شوراي انتقالي ليبي خطاب به سياستمداران سكولار و غربگراي اين كشور، اعلام كرد كه اسلامگراها بايد در قدرت سهيم باشند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عبدالكريم بلحاج» به روزنامه انگليسي «گاردين» گفت: بايد در برابر تلاش هاي برخي سياستمداران ليبيايي كه قصد دارند اسلامگراها را كنار بگذارند، مقاومت كنيم. بلحاج افزود: گروه هاي اسلامگراي ليبي اجازه نمي دهند كه سياستمداران سكولار، آنها را به حاشيه برانند و پس از «معمر قذافي» جنگ قدرت راه بيندازند. به گفته وي، اگر سياستمداران سكولار آينده نگر بودند، به پيامدهاي خطرناك اقدام خود توجه مي كردند. فرمانده نيروهاي نظامي شوراي انتقالي ليبي در گفت وگوي خود از كسي به عنوان سياستمدار سكولار نام نبرد، ولي براي كساني كه نسبت به تحولات جاري ليبي اشراف دارند، پوشيده نيست كه منظور بلحاج، «مصطفي عبدالجليل»، رئيس شوراي انتقالي، «محمود جبريل» رئيس بخش اجرايي شورا و «عبدالحافظ غوقي» ديگر مقام اين شورا است. اين سه مقام شوراي انتقالي ليبي، تحت تأثير گفتمان غربي ها، همه اسلامگرايان را تحت عنوان «افراطيون» قرار داده و قصد دارند آنها را از روند قدرت در دولت جديد دور كنند. مقامات شوراي انتقالي همچنين، بارها به غربي ها قول داده اند كه منافع آنها را در ليبي به خطر نمي اندازند. معني اين اظهارات، مي تواند تداوم رژيم قذافي البته بدون وي، باشد.
با وجود اينكه بيش از يك ماه از سقوط قذافي مي گذرد، شوراي انتقالي ليبي از تشكيل دولت بازمانده است و به نوعي دودستگي در ميان سياستمداران اين كشور آفريقايي، در حال شكل گيري است.
بلحاج 45 ساله، سال ها پيش، توسط سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) بازداشت شد و سپس سيا و سرويس اطلاعات خارجي انگليس (ام.آي-6) وي را به نيروهاي قذافي در طرابلس تحويل دادند و او مدت هفت سال را در زندان سپري كرد.
بلحاج يكي از ياران نزديك «علي صلابي» از روحانيون با نفوذ ليبي است.
صلابي در مصاحبه با شبكه الجزيره، به شدت از سياست هاي «محمود جبريل» رئيس بخش اجرايي شوراي انتقالي ليبي انتقاد كرد.
روزنامه «القدس العربي» نيز به بروز اختلافات ميان مقامات جديد ليبي اشاره كرد و آن را سبب نگراني مردم اين كشور دانست.
اختلافات ميان دو جناح ليبرال و اسلامگرا افزايش پيدا كرده است و اين امر، نه تنها تشكيل دولت را با مشكل روبرو مي كند، بلكه سبب بي ثباتي هم خواهد شد و چه بسا درگيري هاي مسلحانه داخلي را در پي داشته باشد.
روزنامه فوق مي افزايد: دولت جديد كه بنا بود ده روز پيش تشكيل شود، هنوز متولد نشده است. اين درحالي است كه رئيس شوراي انتقالي ليبي تشكيل آن را دشوار خوانده و به وجود مشكلات اقرار كرده بود.
به نوشته القدس العربي، اسلامگرايان نقش به سزايي در انقلاب ليبي و جبهه هاي نبرد داشته اند و اكنون نيز خواستار سهم بيشتري در دولت جديد هستند، اما ليبرال ها معتقدند كه نقش زيادي در كمك گرفتن از كشورهاي غربي ايفا كرده اند و در واقع دخالت آنها سبب شده است كه كشتار جديدي در بنغازي رخ ندهد.
اين روزنامه مي نويسد: بحث و جدل ميان دو طرف روز به روز بيشتر مي شود و هيچ تلاش بين المللي يا عربي براي كم كردن شكاف ميان طرفين انجام نمي شود و اين موضوع مردم ليبي را نگران كرده است.
ساير رويدادها
¤ بر اساس آخرين گزارش ها از جنگ در شهر «سرت»، مزدوران اهل چاد و زنان محافظ قذافي همچنان در اين شهر مقابل انقلابيون مقاومت مي كنند.
¤ اولين حزب سياسي درليبي پس از قذافي تحت عنوان «حزب تجمع ملي براي عدالت و آزادي»، در شهر بنغازي اعلام موجوديت كرد.
¤ دفتر روابط خارجي شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد، مقامات حكومت جديد ليبي وعده داده اند با دادستان و پليس اسكاتلندي درباره حادثه بمب گذاري لاكربي همكاري كنند.

 



تظاهرات ضد آمريكايي در شهرهاي پاكستان

همزمان با تهديد آمريكا به حمله نظامي عليه پاكستان، شهروندان پاكستاني در شهرهاي مختلف تظاهرات كردند و شعار مرگ بر آمريكا سر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي تهديدهاي مقامات واشنگتن مبني بر حمله نظامي به پاكستان، مردم پاكستان در شهرهاي مختلف راهپيمايي كردند و شعار «مرگ بر آمريكا» سر دادند. در كراچي و مولتان، پلاكاردهايي در دستان راهپيمايان در محكوميت آمريكايي ها قرار داشت. در مولتان، تظاهركنندگان خشمگين پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.
آمريكايي ها طي روزهاي اخير مدعي شدند كه ارتش و خصوصا دستگاه هاي اطلاعاتي پاكستان با شبكه «حقاني» ارتباط دارند. «مايكل مولن»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا و شماري از سناتورها با عنوان كردن اين اتهام، خواستار حمله نظامي به پاكستان شده بودند. شبكه حقاني يكي از گروه هاي تابع طالبان است و در افغانستان، اشغالگران را هدف حمله قرار مي دهد. گفته مي شود حمله اخير به سفارت آمريكا در كابل، كار شبكه حقاني بوده است.
در پي افزايش تهديدات آمريكا، فرماندهان ارتش پاكستان، يكشنبه گذشته در يك جلسه اضطراري اين مسئله را مورد بررسي قرار دادند.
هشدار نخست وزير
نخست وزير پاكستان به آمريكا در مورد هرگونه حمله زميني به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان، هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «يوسف رضا گيلاني» به آمريكا در مورد هرگونه حمله زميني به منطقه قبيله نشين پاكستان هشدار داد و گفت، چنين حمله اي حاكميت و تماميت ارضي پاكستان را نقض مي كند. گيلاني تهديدهاي آمريكا را نگران كننده خواند.
در همين حال، پروفسور «خورشيد احمد» عضو ارشد گروه جماعت اسلامي پاكستان گفت: زمان آن رسيده است كه پاكستان از چنگ آمريكا خارج شده و شرافت، حاكميت و جايگاه خود را در منطقه باز يابد. پاكستان متحد آمريكا در جنگ عليه تروريسم است و از سال 2001 تاكنون به خاطر همين همپيماني، خسارات جاني و مالي سنگيني را پرداخت كرده است.
خبر ديگر اين كه، در آخرين حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به منطقه اي در وزيرستان شمالي، چهار غيرنظامي كشته و دو تن نيز زخمي شدند. با تلفات اين حمله كه سه شنبه شب صورت گرفت، مجموع تلفات پاكستاني ها در حملات مشابه از سال 2011 تاكنون، به رقم 467 نفر رسيده است.

 



عمليات تروريستي طالبان در هرات 16كشته برجاي گذاشت

انفجار مين در مسير يك كاروان عروسي در استان «هرات» افغانستان، 16نفر از جمله 11كودك را به كام مرگ كشاند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك كاروان عروسي در جاده «شينداد» استان هرات با مين برخورد كرد. به گفته مقامات افغان، بر اثر انفجار اين مين كه توسط شبه نظاميان طالبان كار گذاشته شده بود، 16غيرنظامي جان خود را از دست دادند. در ميان قربانيان اين حادثه كه سه شنبه روي داد، 11نفر كودك، چهار نفر زن و يك مرد بودند. از سال 2001 تاكنون كه آمريكايي ها افغانستان را اشغال كرده اند، هزاران غيرنظامي در اين كشور جان خود را از دست داده اند.
خبر ديگر اينكه، صبح ديروز يك مركز ايست و بازرسي در استان «هلمند» هدف حمله شورشيان طالبان قرار گرفت. در اين حمله، هشت پليس افغان كشته و سه تن نيز مجروح شدند. اين درگيري، چند ساعت ادامه داشت.

 



كشف سلاح هاي ساخت اسرائيل از خانه تيمي تروريست ها در سوريه

رسانه هاي سوري تصاويري از انواع سلاح هاي كشف شده از گروه هاي مسلح تروريستي را پخش كردند كه اين سلاح ها از سوي رژيم صهيونيستي براي اين گروه ها ارسال شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، يك منبع نظامي سوري فاش كرد كه از گروه هاي تروريستي دستگير شده در سوريه مقادير زيادي سلاح و موادمنفجره كشف شده كه ساخت رژيم صهيونيستي است.
وي افزود، هدف رژيم صهيونيستي از ارسال اين سلاح ها براي گروه هاي تروريستي ايجاد بي ثباتي و ناامني در سوريه است.
نماينده سوريه در دفتر سازمان ملل در ژنو نيز گفت، اسرائيل تروريسم دولتي است و حق تعيين سرنوشت را ناديده مي گيرد.
از سوي ديگر، ثبنيه شعبان مشاور رئيس جمهور سوريه اظهار داشت، طي شش ماه گذشته اصلاحات بزرگي در كشور صورت گرفته است كه مهم ترين آن لغو قانون فوق العاده، تصويب قانون جديد انتخابات را خراب و اصلاح قانون اساسي است.
وي افزود: رسانه هاي غربي دوست ندارند كه حقايق را منعكس كنند.اما واقعيت اين است كه گروه هاي مسلح اقدام به كشتار مردم و آزار و اذيت آنها مي كنند.
شعبان تصريح كرد: «بشاراسد» در حال حاضر كميته اي براي اصلاح قانون اساسي تشكيل داده و قرار است كه انتخابات پارلماني در فوريه آينده برگزار شود و اين خواسته ملت سوريه است.
خبر ديگر اينكه بشاراسد در ديدار هيئتي از اسقف هاي كليساهاي اين كشور با وي تاكيد كرد: علما نقش بسزايي در آگاهي بخشي، مقابله با افراط گرايي و تقويت صفوف ملي ايفا مي كنند.
همچنين سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه با انتقاد از برخورد غرب با مسائل مربوط به سوريه تاكيد كرد كه كشورش به خاطر تجربه به دست آمده در مورد ليبي از پيش نويس قطعنامه پيشنهادي غرب در مورد سوريه حمايت نخواهد كرد.

 



يك مخالف رژيم ملك عبدالله از جنگ قدرت در دربار سعودي خبر داد

يك مخالف رژيم عربستان از جنگ قدرت و دودستگي در ميان خاندان آل سعود خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري «النخيل»، «فواد ابراهيم» مخالف برجسته عربستاني اظهار داشت: اختلافات شديدي ميان خاندان حاكم بر رياض وجود دارد و اين موضوع ميان افراد به حاشيه رانده شده مشهودتر است.
اين مخالف آل سعود با اشاره به بروز شكاف و دودستگي در ميان رژيم حاكم و تشديد جنگ قدرت ميان شاهزادگان با توجه به بيماري ملك عبدالله و وضعيت مبهم وليعهد عربستان، آينده آل سعود را تيره و تار دانسته است.
فواد ابراهيم يادآور شد: مجادلاتي در داخل خاندان حاكم به سبب وضع جسماني سران عربستان از ملك عبدالله گرفته تا وليعهد در جريان است و نزاع بر سر قدرت افزايش يافته است.
به گفته اين مخالف برجسته آل سعود، برخي شاهزادگان خاندان حاكم احساس مي كنند كه از قدرت رانده شده اند و بر اين اساس هم اكنون جنگ قدرت ميان جناح ملك عبدالله و جناح «السديري» در جريان است.
اين مخالف عربستاني درباره نارضايتي مردمي از رژيم حاكم در عربستان متذكر شد: دلايل كافي و مشروع نزد اكثر مردم براي ناخرسندي از خاندان آل سعود وجود دارد، چرا كه مردم خواستار رژيمي هستند كه خواسته هاي مشروع آنها را برآورده كند.
وي اضافه كرد: مردم عربستان نيز همانند ديگر كشورهاي جهان خواسته هاي مشخصي دارند و به دنبال برقراري رژيمي دموكراتيك هستند. فواد ابراهيم خاطرنشان كرد: فرافكني خاندان آل سعود و اقدامات آنها عليه انقلاب كشورهاي عربي در واقع نوعي فرار از خواسته هاي مردم عربستان است، اما زمان زيادي طول نمي كشد كه مردم عربستان دست به اعتراضات فراگير بزنند.
از سوي ديگر، جديدترين نظرسنجي در عربستان نشان مي دهد 90 درصد مردم بر اين باورند كه فساد اداري و رشوه خواري در ادارات اين كشور به پديده اي رايج تبديل شده است. به گزارش فارس، نظرسنجي جديد پايگاه خبري «التوافق» عربستان نشان داد فساد و رشوه خواري در قسمت هاي مختلف حكومت به روالي عادي مبدل شده است.
التوافق در اين نظرسنجي از كاربران خود سؤال كرد كه «آيا معتقديد كه رشوه در ادارات دولتي، پديده اي بغرنج شده است» كه 87 درصد پاسخ دهندگان، پاسخ مثبت دادند. بر پايه اين گزارش فقط 5 درصد بغرنج بودن اين پديده را رد كردند و 8 درصد نيز اعلام كردند كه در اين خصوص اطلاعي ندارند.
در همين حال، زنان عربستاني در اعتراض به محدوديت هاي اجتماعي بار ديگر دست به كار شده و اقدام به رانندگي در خيابان براي نشان دادن مخالفت خود با رژيم آل سعود كردند.
«نجلاء الحريري» نخستين فعال سياسي زن در عربستان كه سال گذشته اقدام به رانندگي در خيابان هاي رياض كرد روز سه شنبه در برابر دوربين خبرنگاران، بار ديگر مخالفت خود را با محدوديت هاي رژيم آل سعود نشان داد و چند ده كيلومتر را با خودروي خود طي كرد.
اين زن عربستاني داراي گواهينامه رانندگي از مصر و لبنان است و همچنين گواهينامه بين المللي خود را از اتحاديه اروپا دريافت كرده است.

 



شورش و خشونت 14 شهر بلغارستان را فرا گرفت

در دومين شب ناآرامي هاي بلغارستان، شورش و خشونت به 14 شهر اصلي اين كشور سرايت كرد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» صدها نفر از جوانان بلغارستان روز چهارشنبه در دومين روز از ناآرامي هاي اين كشور و در اعتراض به برخي سياست هاي قضائي و آنچه «بخشودگي جرايم سازمان يافته» ناميدند، 14 شهر را به هم ريختند.
اين گزارش مي افزايد، جوانان فقيرترين كشور اروپايي كه اميدي به آينده شغلي خود نداشته و فقر اقتصادي حاكم بر كشورشان سال هاست آنها را آزار مي دهد، به خيابان ها ريخته و اقدام به آتش زدن خودروها، ساختمان ها و فروشگاه ها كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، نخستين جرقه هاي اين ناآرامي روز جمعه گذشته پس از انتشار خبري مبني بر كشته شدن يك نوجوان 19 ساله از سوي قبيله «روما» زده شد.
به گفته پليس، تظاهراتي كه ابتدا در محكوميت اين گروه اقليت آغاز شده بود، پس از وقوع درگيري بين آنها وساير مردم اين كشور اروپايي، اين ناآرامي به 14 شهر كشيده شد.
به گفته پليس تاكنون 168 نفر به اتهام حمل سلاح سرد، اخلال در نظم عمومي، حمل بمب هاي آتش زا و ... دستگير و روانه بازداشتگاه شده اند.
در بخشي از گزارش رويتر درباره علل اصلي آغاز شورش ها در اين كشور مستعد ناآرامي مي خوانيم: خشونت ها پس از آن سرباز كرد كه ساكنان «كاتونيتسا»، كه در 160 كيلومتري شهر «صوفيه» «كريل راشكوف»،، رهبر قبيله «روما» را به اتهام كشتن يك جوان 19 ساله و به آتش كشيدن خودروها و خانه هاي وي توبيخ كردند.» پليس بلغارستان اعلام كرد، براي آرام كردن مردم، «راشكوف» سه شنبه شب به اتهام جنايت دستگير شد.
مقامات بلغارستان با مشاهده سرعت گسترش ناآرامي ها دستور سركوب شديد معترضان را صادر كرده اند.
از يونان كشور ديگر اروپا نيز خبر مي رسد، مردم همزمان با آغاز جلسه پارلمان اين كشور براي تصويب طرح هاي جديد رياضت اقتصادي، با نيروهاي پليس به شدت درگير شدند.پس از بي نتيجه ماندن تصويب و اجراي طرح هاي مختلف و سنگين رياضت اقتصادي و ادامه بحران بدهي و بيكاري، پارلمان يونان تصميم گرفت طرح «دريافت ماليات از املاك» را به راي نمايندگان بگذارد.
معترضان كه همچون ماه هاي گذشته مقابل ساختمان پارلمان در «آتن» تجمع كرده بودند، خواستار حذف افزايش ماليات از املاك عمومي شدند. گروه ديگري از معترضان نيز با تجمع مقابل ساختمان وزارت اقتصاد اين كشور، عليه بي توجهي به اعتراض هاي مردمي به سياست هاي اقتصادي شعار دادند.
آخرين خبرها حاكي است، طرح جديد دريافت ماليات از املاك عمومي با 154 راي موافق و 148 راي مخالف تصويب شد. براساس اين قانون، مردم يونان بايد براي هر متر مربع از املاك خود نيز ماليات پرداخت كنند.
به گزارش ايرنا، از اين پس هر چهار ماه يك بار روي قبوض برق مردم يونان مبالغي بسته به مساحت خانه، ماليات درج مي شود كه مالك ساختمان موظف به پرداخت آن است.گفتني است بسياري از كشورهاي اروپايي مثل يونان و اسپانيا به دليل مواجه شدن با بحران بي سابقه بدهي و بيكاري به دستور صندوق بين المللي پول، اتحاديه اروپا و بانك جهاني مجبور به تامين كمبودهاي مالي از جيب عموم مردم شده اند كه اصطلاحا به آن «رياضت اقتصادي» گفته مي شود.


 



تازه ترين جنايت آل خليفه آتش زدن خانه شيعيان در بحرين

سرويس خارجي -
مزدوران آل خليفه با حمايت نظاميان آل سـعود در تازه ترين جنايت خود تعدادي از منازل مردم را به آتش كشيدند و معترضان در حال فرار را به رگبار بستند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با همدستي نظاميان عربستان سعودي تظاهرات مردم بحرين را كه در اعتراض به دستگيري 45 زن معترض بحريني صورت گرفته بود سركوب كردند.
شهروندان بحريني در اعتراض به ادامه سياست هاي سركوب آل خليفه و هتك حرمت و بازداشت تعدادي از بانوان اين كشور در منامه راهپيمايي مسالمت آميز برگزار كردند كه با هجوم وحشيانه نيروهاي آل خليفه اين تظاهرات به درگيري و ضرب و شتم و تيراندازي مستقيم به تظاهركنندگان منجر شد.
معترضان بحريني براي فرار از اين حملات به سوي منازل و مجتمع هاي تجاري پناه بردند كه مزدوران آل خليفه آنها را تعقيب و به سوي آنان آتش گشودند.
نيروهاي آل خليفه همچنين منازل بحريني ها را به آتش كشيدند و معترضان را محاصره و به رگبار بستند.
گستاخي نظاميان آل خليفه به حدي بود كه تعداد كساني كه قصد فرار داشتند نيز از هجوم وحشيانه نيروهاي آل خليفه در امان نماندند و به رگبار بسته شدند.
فعالان سياسي بحرين معتقدند مشاركت نكردن مردم در انتخابات ميان دوره اي باعث خشم مقامات آل خليفه شده است و به همين دليل به سركوب شديد معترضان پرداختند.
آنها همچنين 45 زن بحريني را بازداشت كردند كه به اعتراف برخي از شاهدان عيني اين زنان در زندان با شكنجه و شديدترين هتك حرمت ها مواجه هستند.
علما، ائمه جمعه، استادان و طلاب علوم ديني و قشرهاي مختلف مردم در اعتراض به بازداشت جمعي از بانوان در مساجد دست به تحصن و اعتراض زده اند و اعلام كرده اند تا زمان آزادي زنان به تحصن خود ادامه خواهند داد.
از سوي ديگر، روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس از سوء رفتار و سركوب خشونت آميز نظاميان اردني در مقابله با معترضان بحريني پرده برداشت.
اين روزنامه نوشت، هم اكنون تعدادزيادي از نظاميان اردني براي كمك به مقامات آل خليفه در سركوب تظاهرات مردمي در اين كشور به سر مي برند كه به دليل سركوب شديد تظاهركنندگان و رفتارهاي غيرانساني آنها با مردم بي گناه بحرين از 90 نفر آنان خواسته شده كه به كشورشان باز گردند.
اين در حالي است كه نظاميان آل سعود، امارات، پاكستان نيز همچنان در بحرين به سر مي برند و براي سركوب تظاهرات مردمي به رژيم آل خليفه كمك مي كنند.

 



خلبانان آمريكايي هم در وال استريت به صف مخالفان اوباما پيوستند

«وال استريت» نيويورك ديروز شاهد تظاهرات متفاوتي بود، اينبار صدها خلبان آمريكايي با پيوستن به جمع معترضان به نظام سرمايه داري كه چند روزي است به دنبال اشغال ساختمان «وال استريت» هستند، عليه اوضاع اقتصادي و شرايط كاري خود اعتراض كردند.
سايت روزنامه انگليسي «ديلي ميل» در اين باره نوشت: صدها نفر با هماهنگي «انجمن خلبانان خطوط هوايي آمريكا (ALPA) ديروز شكايت خود از كمبود حقوق و مزايا را با تشكيل صف هاي طولاني مقابل ساختمان وال استريت (بازار بورس آمريكا) به نمايش گذاشتند.
اين رويداد پس از 11 روز تجمع مردم با هدف اشغال اين ساختمان صورت مي گيرد كه گاهي شمار معترضان به هزاران نفر هم رسيده است. اين گزارش مي افزايد، به رغم دستگيري صدها معترض به سياست هاي اقتصادي «اوباما» و نظام ناعادلانه تقسيم ثروت (شكاف عميق طبقاتي)، معترضان بر ادامه دار بودن تجمعات تا اشغال وال استريت تأكيد كرده اند.

 



تاريخ برگزاري نخستين انتخابات مصر پس از مبارك مشخص شد

نخستين انتخابات پارلماني در مصر پس از سرنگوني مبارك هفتم آذر اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر با وجود مخالفت هاي شديد احزاب، گروه ها و فعالان مصري با قانون جديد انتخابات، موعد برگزاري اولين انتخابات پارلماني را روز 28 نوامبر (7 آذر) تعيين كرد.
براساس اين گزارش، اعلام زمان برگزاري انتخابات پارلماني مصر پس از آن صورت گرفت كه دولت اين كشور مقرر كرد، دوسوم از اعضاي پارلمان براساس سيستم نمايندگي «تناسبي» و باقي نمايندگان از طريق سيستم اكثريت ساده انتخاب شوند.
شوراي حاكم نظامي مصر، برگزاري اين انتخابات را نخستين گام در واگذاري قدرت به غيرنظاميان عنوان كرد، اما انقلابيون مصري، نظاميان را متهم به ايجاد موانع بر سر روي كار آمدن احزاب و گروه هاي مخالف دولت مي كنند.
خبرگزاري شرق الاوسط مصر اعلام كرد: شوراي نظامي، تاريخ 28 نوامبر را براي برگزاري انتخابات قانونگذاري (الشعب) كه در سه مرحله برگزار خواهد شد در نظر گرفته است.
براساس اين گزارش، مرحله سوم انتخابات مجلس شوراي مصر نيز در روز 29 ژانويه آغاز و 11 مارس به پايان خواهد رسيد. همچنين روز 17 مارس به عنوان جلسه افتتاحيه مجلس الشعب (پارلمان) از سوي شوراي حاكم نظامي در نظر گرفته شده است.
دولت مصر روز سه شنبه قانون جديد انتخابات را كه از سوي شوراي عالي نيروهاي مسلح به تصويب رسيده بود، منتشر كرد.

 



انقلابيون يمن در صنعا مركز فرماندهي نيروهاي عبدالله صالح را منفجر كردند

سرويس خارجي -
انقلابيون يمن مقر فرماندهي نيروهاي امنيت مركزي صنعا را منفجر كردند.
لحظاتي پس از سوءقصد به جان وزير دفاع سابق يمن، انقلابيون يمني مقر فرماندهي نيروهاي امنيتي طرفدار علي عبدالله صالح را در صنعا منفجر كردند. سرتيپ «محمدناصر احمد» وزير دفاع پيشين يمن كه به انقلابيون پيوسته است روز سه شنبه هدف يك سوءقصد قرار گرفت كه جان سالم به در برد ولي محافظ شخصي وي كشته شد. تعداد ديگري نيز از همراهان وزير دفاع سابق زخمي شدند. در پي انفجار شديد در مقر فرماندهي نيروهاي امنيت مركزي در صنعا تدابير امنيتي در پايتخت يمن افزايش يافت و نيروهاي ارتش در اغلب خيابان هاي اين شهر مستقر شدند.
اين در حالي است كه نيروهاي گارد رياست جمهوري وابسته به احمد صالح فرزند رئيس جمهور حملات خود عليه انقلابيون را افزايش داده و منازل مسكوني مردم در صنعا و ديگر شهرهاي اين كشور را گلوله باران مي كنند. درگيري نيروهاي گارد رياست جمهوري با افراد مسلح قبايل نيز همچنان ادامه دارد و اين در شرايطي است كه رهبران قبايل در منطقه ارحب رژيم حاكم را تهديد كردند كه براي توقف تجاوزهاي رژيم صالح دست به سلاح خواهند برد و اين حملات را تلافي خواهند كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14