(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 مهر 1390- شماره 20042

استقرار نظاميان تازه نفس اسرائيلي اطراف مسجدالاقصي
بشار اسد احزاب مخالف را به شركت در انتخابات شهرداري ها فرا خواند
تظاهرات گسترده مردمي عليه بمباران مناطق مسكوني در شهرهاي يمن
مردم آمريكا : نظام سرمايه داري را نمي خواهيم
اعتراف صريح به شكست نظامي آمريكا ژنرال مك كريستال : هنوز افغان ها را نمي شناسيم
مردم اردن براي مبارزه با فساد دولتي به خيابان ها ريختند
ادامه اعتراض هاي ضددولتي در شهرهاي اسپانيا و ايتاليا
تجمع ضد صهيونيستي در لندن ليوني قاتل را از انگيس اخراج كنيد
راهپيمايي همبستگي با شيعيان عربستان در شهرهاي بحرين
اعزام واحدهاي نظامي جديد عربستان به شهرهاي ناآرام شيعه نشين
پوتين پيشنهاد عضويت در اتحاديه اروپا را رد كرد
مردم ليبي به صهيونيست ها اجازه ساخت كنيسه را ندادند



استقرار نظاميان تازه نفس اسرائيلي اطراف مسجدالاقصي

صهيونيست ها به مناسبت سال جديد با اتخاذ تدابير شديد امنيتي، شهر قدس و مسجدالاقصي را به يك پادگان نظامي تبديل كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، هزاران نيروي مشترك نظامي و پليس در سراسر قدس اشغالي مستقر شدند و موانع نظامي و همچنين نيروهاي سواره و پياده نظام هرگونه تردد در اين شهر را كنترل مي كنند.
رژيم صهيونيستي همچنين پست هاي ايست و بازرسي در شهرهاي مختلف كرانه باختري ايجاد كرده است و از ورود نمازگزاران فلسطيني به مسجدالاقصي جلوگيري كرد.
رژيم صهيونيستي به بهانه ترس از وقوع درگيري پس از اقامه نماز جمعه اين محدوديت ها را اعمال كرد و تا امشب ادامه دارد.

 



بشار اسد احزاب مخالف را به شركت در انتخابات شهرداري ها فرا خواند

رئيس جمهور سوريه 12دسامبر (21آذرماه) را به عنوان تاريخ برگزاري انتخابات شهرداري هاي سراسر كشور اعلام كرد و از احزاب مخالف خواست در آن شركت كنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، بشار اسد با اعلام اين روز به عنوان تاريخ برگزاري انتخابات شهرداري ها اظهار داشت كه اين انتخابات بخشي از برنامه اصلاحات است كه قول آن را به مردم داده است.وي از تمامي احزاب مخالف سوريه خواست تا در اين انتخابات شركت كنند. اين انتخابات، اولين راي گيري در زمان حزب حاكم بعث در سوريه خواهد بود.
يكي از مقام هاي محلي سوريه در اين باره گفت، اين انتخابات براي اعضاي باتجربه و واجد شرايط كه براي پيشبرد خدمات عمراني كشور تلاش مي كنند صورت مي گيرد.

 



تظاهرات گسترده مردمي عليه بمباران مناطق مسكوني در شهرهاي يمن

سرويس خارجي-
مردم يمن با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف به بمباران خانه هاي مردم در استان تعز و سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردمي در اين استان اعتراض كردند.
مردم يمن با سر دادن شعارهايي عليه حكومت علي عبدالله صالح خواستار سرنگوني و محاكمه سران نظام شدند.
انقلابيون يمني همچنين دخالت آمريكا و عربستان سعودي در امور داخلي كشورشان را محكوم و خواستار توجه جامعه جهاني به اوضاع پيچيده يمن شدند.
تظاهركنندگان تاكيد كردند طرح شوراي همكاري خليج فارس يا هر طرح ديگري كه توسط بيگانگان براي حل بحران يمن ارائه شود ناكام خواهد بود و سرنوشت اين كشور را مردم تعيين خواهند كرد.
انقلابيون يمني با انتشار بيانيه اي به شركت گسترده مردم براي حضور در تظاهرات و راهپيمايي امروز در صنعا و ديگر شهرهاي اين كشور فراخوان دادند.
اين در حالي است كه نيروهاي علي عبدالله صالح همچنان به بهانه مبارزه با القاعده منازل مسكوني شهروندان در شهر تعز را بمباران مي كند تعز پس از صنعا دومين شهر بزرگ يمن است كه شاهد تظاهرات عليه رژيم حاكم است.
به گزارش فارس پايگاه خبري الجزيره نيز تصاويري از خراب شدن منازل شهروندان يمني در اين استان را منتشر كرد تا دروغين بودن ادعاي نيروهاي دولتي مبني بر اين كه صرفا مقر افراد مسلح را هدف قرار مي دهند، را فاش كرد.
براساس اين گزارش در حمله روز پنج شنبه نيروهاي صالح به تعز دست كم هفت شهروند يمني كشته شدند كه دو تن از آنان كودك بودند.
براساس گزارش يونيسف، از آغاز انقلاب در يمن تاكنون 94 كودك كشته و 240 كودك نيز بر اثر تيراندازي زخمي شده اند.

 



گسترش اعتراض ها از نيويورك به ديگر شهرها
مردم آمريكا : نظام سرمايه داري را نمي خواهيم

همزمان با برگزاري بزرگترين تظاهرات ضد سرمايه داري آمريكا در واشنگتن، منابع خبري از گسترش اين اعتراض ها به سرتاسر آمريكا خبر مي دهند.
پنجشنبه گذشته، پس از حضور ده ها هزار معترض آمريكايي در خيابان هاي پايتخت آمريكا، بنيانگذاران جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد»، نشان دادند توانايي به نتيجه رساندن اهداف اين جنبش را دارند.
پس از حضور شمار زيادي از مردم آمريكا در «واشنگتن» و تجمع گسترده نزديك كاخ سفيد، «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا سرانجام مجبور به شكستن سكوت و واكنش به اعتراض هايي شد كه بيش از سه هفته است آغاز شده و به سرعت در حال گسترش به سرتاسر اين كشور است.
شبكه خبري الجزيره در اين باره نوشت: جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» در هفته سوم خود به واشنگتن، نزديك گوش مقامات بلند پايه آمريكايي رسيد طوري كه «اوباما» را مجبور به واكنش كرد. «اوباما» گفت: تظاهركنندگان از نااميدي گسترده از نظام مالي شان پرده برداشتند. من اين تظاهرات را از تلويزيون تماشا كردم؛ معتقدم اين اعتراض ها در حقيقت اعتراض به نظام اقتصادي آمريكاست.
اما مرور گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد، نه تنها تظاهرات و تجمعات ضد دولتي آمريكا متوقف نشده بلكه به برخي شهرها از پيش از اين آرام گزارش شده بودند نيز سرايت كرده است.
فيلادلفيا، لاس وگاس، تگزاس، پورتلند، دالاس، نيوجرسي، نورفولك، هيوستن، سن آنتونيو، تنسي و ... از جمله شهرها هستند كه پيش از اين خبري از برگزاري تجمعات ضد سرمايه داري در آنها منتشر نشده بود.
بدين ترتيب اكنون علاوه بر اين شهرها، واشنگتن، نيويورك، منهتن، لس آنجلس، سانفرانسيسكو، سياتل، ويرجينيا، دنور، شيكاگو، هاوايي، ميناپوليس، بالتيمور و مك آلن ناآرام هستند و حتي گزارش هايي نيز از پيوستن صدها شهر در طي روزهاي آينده به صف معترضان منتشر شده است.
خبرگزاري مهر به نقل از سايتي با عنوان «با يكديگر آمريكا را اشغال كنيم» نوشت: معترضين آمريكايي در اين سايت اعلام كرده اند به دنبال برگزاري تظاهرات در بيش از 500 شهر آمريكا هستند.
از نيويورك، واشنگتن و لس آنجلس نيز خبر مي رسد، پليس آمريكا براي مهار معترضان به آنها حمله كرده و ده ها نفر را بازداشت كرد.
گستردگي اين ناآرامي ها به حدي است كه رسانه هاي مغرض آمريكايي همچون فاكس نيوز نيز مجبور به بازتاب آن شوند، اين شبكه خبري نزديك به كاخ سفيد در گزارش خود سعي كرد جنبش ضد دولتي «وال استريت را اشغال كنيم» را با جنبش «تي پارتي» كه در حال حاضر در خدمت منافع دولتمردان آمريكايي است مقايسه كند. ديگر رسانه هاي آمريكايي نيز با استفاده از كلماتي همچون «تظاهرات كور يا پراكنده» و يا القاي اينكه معترضان داراي خواسته هاي پراكنده و متفاوتي هستند، به دنبال به اصطلاح «كاناليزه كردن» اخبار مربوط به ناآرامي هايي است كه وحشت مقامات اين كشور را برانگيخته است.
شايد به خاطر همين وحشت است كه شبكه خبري «پرس تي وي» از وجود يك هيئت مخفيانه در آمريكا با نام «هيئت مرگ» پرده برداشت كه بدون حكم دادگاه اجازه قتل شهروندان آمريكايي را دارند.
واحد مركزي خبر به نقل از اين شبكه بين المللي نوشت، گروهي از مقامات ارشد دولت آمريكا اذعان مي كنند هيئتي مخفيانه در اين كشور فعال شده كه مي تواند بدون اخذ هيچ حكمي اقدام به ترور و قتل شهروندان خود كند. اين هيئت وابسته به شوراي امنيت ملي آمريكاست.
شبكه خبري «راشاتودي» نيز ضمن انتشار خبر تظاهرات سرتاسري آمريكا از حمله پليس اين كشور به خبرنگاران و دستگيري آنها خبر داد.
براساس اين گزارش، پليس آمريكا در تجمع اخيري كه در «منهتن» نيويورك مقابل ساختمان بورس آمريكا برگزار شد شماري از خبرنگاراني را كه در حال تهيه خبر و عكس بودند دستگير كرد.
يادآور مي شود تظاهرات ضدسرمايه داري آمريكا ابتدا در 26 شهريور و با فراخوان اينترنتي چند دانشجو با عنوان «وال استريت» را اشغال كنيم آغاز و به سرعت به سرتاسر آمريكا كشيده شد. برخي از خواسته هاي معترضان را مي توان از شعارها و دست نوشته هاي آنها فهميد.
«سرمايه داري ديگر جواب نمي دهد، ما تغيير مي خواهيم، فرزندان ما را از ديگر كشورها بازگردانيد، جنگ بس است، وال استريت را بازخواست كنيد، دموكراسي مي خواهيم، عدالت كجاست، آمريكا متعلق به مردم است نه شركت ها، ما خانه مي خواهيم اينجا ميدان التحرير آمريكاست، حرص و طمع شماست كه ما را مي كشد، داشتن شغل حق ماست و...» از جمله اين شعارها و دست نوشته هاست كه بيش از هر چيز مشكلات گسترده موجود در اين كشور مدعي دموكراسي را نشان مي دهد.
خبر آخر اينكه، روزنامه «گلوب اندميل» كانادا با انتشار مقاله اي درباره ناآرامي هاي آمريكا نوشت: گستردگي اين اعتراض ها نشان مي دهد، مردم اين كشور ديگر خسته شده اند.
در ادامه اين مقاله مي خوانيم: در كمتر از سه هفته از آغاز اولين تجمع، اين اعتراض ها به ده ها شهر آمريكا كشيده شد و به نظر مي رسد جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» با همين سرعت در حال جهاني شدن است! اين روزنامه نوشت: در كانادا هم گروه هايي در حال مقدمه چيني براي برگزاري تظاهرات ضددولتي هستند! چندي پيش خبرهايي نيز از برگزاري تظاهرات مشابه در استراليا منتشر شد.
آگاهان سياسي پيش بيني مي كنند كه اعتراض هاي ضدسرمايه داري آمريكا به كشورهاي ديگر نيز كشيده شود.



 



اعتراف صريح به شكست نظامي آمريكا ژنرال مك كريستال : هنوز افغان ها را نمي شناسيم

فرمانده سابق نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان اعتراف كرد كه ايالات متحده در آغاز جنگ، نگاه به شدت ساده لوحانه اي نسبت به افغانستان داشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، «استنلي مك كريستال» كه در اوايل روي كار آمدن «باراك اوباما» درآمريكا، فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان بود اظهار داشت: در آغاز جنگ افغانستان (سال 2001) نگاه خيلي ساده لوحانه اي به اين كشور داشتيم. مك كريستال كه درپي انتشار مقاله اي درسال 2010 مجبور به كناره گيري از سمت خود شده بود افزود: اطلاعات ما كافي نبود و هنوز هم نيست. بيشتر ما از جمله خود من دركي سطحي از اوضاع و تاريخچه افغانستان داريم و اطلاعات ما از تاريخچه 50سال گذشته نيز به شدت ساده لوحانه است.
مك كريستال همچنين ياد آور شد حمله دولت «جرج بوش» به عراق درحالي كه تنها دو سال از جنگ در افغانستان مي گذشت، عمليات را در افغانستان دشوارتر كرد. به گفته وي، حمله به عراق ديدگاه جهان اسلام را نسبت به آمريكا تغيير داد، زيرا حمله به اين كشور توجيه منطقي براي آمريكا نداشت.
گفتني است قبل از حمله آمريكا به افغانستان درسال 2001، مقامات مسكو آمريكايي ها را از اين اقدام برحذر داشته و شكست شوروي سابق پس از يك دهه نبرد در افغانستان را به آنها گوشزد كرده بودند. اما بوش مغرورتر از آن بود كه نصايح روس ها را بپذيرد.
درهمين حال «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا با اشاره به اينكه كشورش با مشكلات مالي مواجه است كاملاً صريح و بي پرده گفت: يك كشور نمي تواند اين كار (جنگ در افغانستان و ليبي) را به تنهايي انجام دهد. به گزارش ايسنا، پانتا كه در بروكسل سخن مي گفت افزود؛ اگر ناتو از ظرفيت هايش استفاده نكند نتيجه تأسف باري حاصل مي شود. «توماس دمزيبر» وزير دفاع آلمان نيز در نشست وزراي دفاع ناتو در بروكسل گفت: بايد با صبر شرايط خروج نيروها را از افغانستان فراهم كنيم.
تظاهرات دركابل
صدها نفر از شهروندان افغان دركابل با برگزاري تظاهرات، خواستار خروج نيروهاي اشغالگر از كشورشان شدند. «محمود پاييز» از رهبران حزب «همبستگي» افغانستان كه از برگزاركنندگان اين تظاهرات بود گفت: ما مي خواهيم خارجي ها به اشغال 10ساله كه هيچ ثمري براي افغانستان نداشته است، پايان دهند. وي هدف آمريكا از حضور در افغانستان را ايجاد پايگاه دايمي براي مقابله با كشورهاي همسايه دانست و افزود: آمريكا با شعار حقوق بشرو بازسازي به افغانستان آمد، اما با آمدن آنها (خارجي ها) هيچ تغييري در زندگي مردم افغانستان حاصل نشده است و روز به روز وضعيت امنيتي و اقتصادي مردم بدتر نيز مي شود.
ساير رويدادها
¤ براساس آخرين نظرسنجي، 57 درصد مردم انگليس با حضور نيروهاي اين كشور در افغانستان مخالف هستند.
¤ احمد شاه احمدزي نخست وزير سابق افغانستان گفت حضور نيروهاي خارجي درافغانستان، سبب تداوم ناامني دراين كشور مي شود.

 



مردم اردن براي مبارزه با فساد دولتي به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از مردم اردن با برگزاري تظاهرات در امان پايتخت اين كشور خواستار اصلاحات جدي و ريشه كني فساد در اين كشور شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، در اين تظاهرات كه به دعوت جبهه ملي براي اصلاح صورت گرفت، تظاهركنندگان از مسجدالحسين به سوي ساختمان شهرداري حركت و در آنجا تجمع كردند.
تظاهركنندگان شعار مي دادند: «مردم اصلاحات مي خواهند»، «مردم تغيير مي خواهند»، «از فساد دولتي حمايت نكنيد»، «با مفسدان مبارزه كنيد»، شركت كنندگان در اين تظاهرات همچنين پارچه نوشته هايي حمل مي كردند كه بر روي آنها نوشته شده بود، تنها راه اصلاحات سياسي ريشه كني فساد است.
احمد عبيدات نخست وزير پيشين و رئيس جبهه ملي براي اصلاح در اين باره گفت، ما ريشه كني فساد را در همه اشكال سياسي، اداري، قانوني و مالي خواستاريم.
گفتني است جبهه ملي براي اصلاحات ماه مه (ارديبهشت ماه) تشكيل شد و حزب جبهه عمل اسلامي، تشكل هاي وابسته به اخوان المسلمين ،احزاب چپ گرا و اتحاديه ها و تشكل هاي مستقل در آن عضويت دارند.
همچنين همزمان با برگزاري تظاهرات در امان، مردم شهرهاي ديگر نيز با برگزاري تظاهرات در شمال و جنوب اين كشور خواستار اجراي اصلاحات و پايان دادن به فساد شدند.
اردن از ماه ژانويه (بهمن ماه) گذشته با يك جنبش اعتراضي روبه رو است كه اصلاحات سياسي و اقتصادي و ريشه كني فساد را خواستار است.

 



ادامه اعتراض هاي ضددولتي در شهرهاي اسپانيا و ايتاليا

صدها هزار نفر از دانشجويان و دانش آموزان اسپانيايي و ايتاليايي در اعتراض به سياست هاي آموزشي دولت، در 35 شهر اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از مادريد، ده ها هزار نفر از دانشجويان، دانش آموزان و كاركنان حوزه آموزشي 35 شهر اسپانيا، در اعتراض به شرايط سخت معيشتي و همچنين سياست هاي آموزشي دولت اين كشور تظاهرات كردند.
اين تظاهرات در ادامه اعتراضات خياباني و تحصن هاي مردم اسپانيا طي ماه هاي گذشته صورت گرفت. تظاهركنندگان اعلام كردند دولت برخلاف وعده هاي انتخاباتي در جهت تضعيف توان مالي طبقات متوسط و فرودست، از منافع سرمايه داران حمايت مي كند. دولت مادريد به بهانه بحران اقتصادي، درصدد است سياست هاي رياضتي جديدي را اجرا كند. اين سياست ها بيشتر به افراد عادي جامعه ضربه مي زند. تظاهركنندگان در شعارهاي خود، دولت را تهديد كردند كه اگر راه حلي براي معضلات كنوني پيدا نكند، آنها دست به انقلاب خواهند زد. در90 شهر ايتاليا نيز ديروز دانشجويان و دانش آموزان دست به تظاهرات مشابه زدند. تظاهرات ايتاليايي ها عليه دولت «سيلويو برلوسكني» در اعتراض به اصلاحات آموزش دولتي و كاهش نيرو و بودجه بخش آموزشي صورت گرفت.
اعتراض اصلي شهروندان ايتاليايي متوجه رياضت اقتصادي تحميلي دولت است. بسته رياضت اقتصادي دولت ايتاليا اواخر شهريور در مجلس نمايندگان با 314 راي موافق به تصويب رسيده بود. همزمان با تصويب طرح رياضتي، موجي از اعتراضات سراسر كشور را فرا گرفت. دولت ايتاليا براساس اين طرح رياضتي، قصد دارد 2/54 ميليارد يورو در سال 2013 ميلادي صرفه جويي كند تا كسري بودجه دولتي را جبران كند، اما كاهش بودجه وزارتخانه ها، سازمان ها و تعطيلي شركت ها و كارخانه ها و فروش اموال دولتي، خشم مردم را برانگيخته است.

 



تجمع ضد صهيونيستي در لندن ليوني قاتل را از انگيس اخراج كنيد

صدها نفر از فعالان مدني انگليس و حاميان مردم فلسطين با برگزاري تظاهرات در مقابل دفتر نخست وزير انگليس و سر دادن شعارهايي از جمله «ليوني برو گمشو» به سفر وزيرخارجه سابق رژيم صهيونيستي به لندن اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين تظاهرات از سوي سازمان همبستگي با مردم فلسطين سازماندهي شده بود و علاوه بر فعالان مدني تعدادي از نمايندگان فعلي و سابق پارلمان انگليس، يهوديان مخالف صهيونيسم و مسلمانان مقيم لندن نيز در آن شركت كرده بودند.
شركت كنندگان پرچم هاي فلسطين و پلاكاردهاي متعدد ضداسرائيلي در دست داشتند كه بر روي برخي ازآنها نوشته شده بود، اسرائيل جنايتكار و نژادپرست است، جنايتكاران جنگي را از كشور اخراج كنيد، ليوني بايد به دادگاه لاهه برود، قاتل اسرائيلي از انگيس خارج شو، مرگ بر اسرائيل، مرگ بر صهيونيسم، ليوني برو گمشو.
تظاهركنندگان همچنين سرودهايي را در حمايت از مردم فلسطين و مبارزات آنان عليه رژيم صهيونيستي مي خواندند.
يكي از شركت كنندگان در تظاهرات كه نماينده پارلمان انگليس از حزب كارگر بود درباره تجمع ضد اسرائيلي گفت، ما در اينجا جمع شده ايم كه اعتراض خود را نسبت به سفر جنايتكار جنگي به انگليس اعلام كنيم.
وي افزود، متاسفانه دولت انگليس با تغيير قوانين قضايي به نفع اسرائيل مانع از صدور قرار بازداشت عليه جنايتكاران جنگي مي شود.
جمعي از شخصيت هاي سياسي، فرهنگي، هنري انگليسي نيز با انتشار نامه مشتركي از دولت اين كشور خواستند ضمن محكوم كردن رژيم صهيونيستي ازپاكسازي نژادي فلسطين از سرزمين هاي اشغالي جلوگيري كند.
در اين نامه آمده است مالكيت فلسطيني ها بر سرزمين فلسطين در تمامي مدارك و اسناد تاريخي ثبت شده و ادعاي مقامات اسرائيلي در مورد بي صاحب بودن آنها صحت ندارد.
گفتني است به رغم مخالفت تظاهركنندگان انگليسي با سفر تزيبي ليوني وزيرخارجه سابق اسرائيل، ويليام هيگ با وي ديدار و به گرمي از او استقبال كرد.

 



راهپيمايي همبستگي با شيعيان عربستان در شهرهاي بحرين

سرويس خارجي-
هزاران نفر از مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور اعتراض خود را نسبت به سركوب خونين شيعيان شرق عربستان توسط آل سعود ابراز كردند.
مردم بحرين در ابراز همبستگي با شيعيان عربستان تظاهرات كردند و اظهار داشتند كه سركوب خونين تظاهرات مسالمت آميز شيعيان عربستان براي دريافت حقوق برابر در جامعه توسط آل سعود اقدامي ضدانساني است.
منطقه شرق عربستان در هفته گذشته شاهد اعتراضات مردمي براي دريافت حقوق شهروندي و رفع تبعيض هاي مذهبي عليه شيعيان بود كه نيروهاي امنيتي آل سعود در اين درگيري ها ده ها تن را زخمي و دستگير كردند.
وزارت كشور عربستان در پي اين اعتراض ها اعلام كرد كه بازور و مشت آهنين با معترضان برخورد خواهد كرد.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي آل خليفه با حمله به تظاهرات جوانان بحريني كه در اعتراض به سركوبگري رژيم آل سعود و رژيم آل خليفه برگزار شده بود يك جوان 16 ساله را به شهادت رساندند.
«احمد جابر قطان» كه در تظاهرات مردم روستاي الشاخوره در اعتراض به سركوب شيعيان عربستان توسط رژيم آل سعود شركت كرده بود بر اثر اصابت گلوله به سرش به شهادت رسيد.
فعالان بحريني اعلام كردند كه نيروهاي امنيتي آل خليفه حتي برادر اين جوان را در بيمارستان سليمانيه دستگير كردند و به پدر و مادر وي اجازه ديدن پيكر او را ندادند.
در همين رابطه شبكه خبري سي ان ان در سايت عربي خود نوشت، كشته شدن يك نوجوان بحريني ديگر نشان از آن دارد كه بحران در اين كشور در حال افزايش است.
احمد جابر چهل و يكمين شهيد بحريني از زمان آغاز انقلاب مردم در 14 فوريه است.
احمد الطيب شيخ الازهر مصر نيز سرانجام پس از چندين ماه سكوت در مقابل اتفاقات بحرين و عربستان سعودي موضع گيري كرد و در بيانيه اي تصريح كرد كه اتفاقات بحرين تاثربرانگيز است.
وي افزود، اتفاقاتي كه در بحرين به وجود آمده به سود هيچ كس نيست و روزي همه از آنچه كه مرتكب شده اند پشيمان مي شوند.
شيخ الازهر همچنين گفت، اين كشمكش ها نه تنها جامعه عربي را تهديد مي كند بلكه مقدمه اي براي دخالت بيگانگان در منطقه خواهد شد.
شخصيت هاي مختلف عربي و حقوق بشري نيز با برگزاري نشستي در لبنان ضمن تشريح جنايات رژيم آل خليفه درباره راه هاي طرح اين جنايات در دادگاه هاي بين المللي به رايزني پرداختند.
اين شخصيت ها تاكيد كردند كه آمريكا و عربستان سعودي حامي اصلي رژيم آل خليفه در سركوب مردم بحرين هستند.

 



اعزام واحدهاي نظامي جديد عربستان به شهرهاي ناآرام شيعه نشين

منابع خبري از اعزام نيروهاي نظامي عربستان براي سركوب اعتراضات مردمي در مناطق شرقي اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي گسترش اعتراضات مردمي در شهرهاي «العواميه و قطيف» و ناتواني پليس و نيروهاي امنيتي در مقابله با آن، حكام آل سعود، اقدام به اعزام ستون هاي نظامي شامل توپ، تانك و نفربر به مناطق شيعه نشين كردند.
شاهدان عيني صدها خودروي نظامي در بزرگراه «ابوحدريه» را مشاهده كردند كه براي استقرار در شهرك العواميه در حركت بودند.
در بين ستون نظامي عازم به شهرك العواميه و قطيب، دهها دستگاه تانك و نفربر، كاميون و چند عراده توپ مشاهده مي شد.
مقامات رسمي عربستان هدف از اعزام نيروهاي نظامي به مناطق شرقي را مقابله با توطئه بيگانگان اعلام كردند اما آگاهان سياسي اين اقدام را مقابله با گسترش ناآرامي ها در منطقه عنوان كردند.
مردم مناطق شرقي عربستان كه عموما شيعه هستند، خواستار تقسيم عادلانه ثروت نفتي و داشتن حقوق مساوي با ساير شهروندان هستند.
خاندان آل سعود با سركوب اعتراضات و بازداشت هاي گسترده مخافان دولت، حتي اجازه راهپيمايي هاي مسالمت آميز را به مردم نمي دهند.از سوي ديگر، كويت كه هم اكنون خود دچار ناآرامي هايي در داخل آن شيخ نشين شده است، روز جمعه حمايت خود را از سعودي ها در برابر ناآرامي در شهرهاي شيعه نشين اعلام كرد.
اين در حالي است كه دولت عربستان در تازه ترين اقدام خود با زير فشار گذاشتن شخصيت هاي شيعه، از آنها خواسته است تا ضمن محكوم كردن تظاهرات اخير، بيعت خود را با ملك عبدالله اعلام كنند.
گفته مي شود در اين راستا، دولت عربستان تعدادي از شخصيت هاي مذهبي و در راس آنها شيخ «عبدالله الخنيزي» را در روز سه شنبه مجبور به ديدار با شاهزاده محمدبن فهد حاكم استان الشرقيه كرد تا از اين طريق بيعت خود را با پادشاه اعلام كنند.
در همين حال، سخنگوي سفارت عربستان در لندن روز پنجشنبه اعتراف كرد كه نيروهاي نظامي كشورش براي سركوب تظاهرات از گلوله هاي واقعي استفاده كرده است.
همچنين سفارت آمريكا در رياض، به شهروندان آمريكايي هشدار داد از سفر به مناطق شيعه نشين شرق عربستان خودداري كنند.
يك كارشناس آلماني مسايل خاورميانه نيز پيش بيني كرد كه ناآرامي ها در عربستان به سرعت گسترش خواهد يافت.
به گزارش ايرنا، «توماس آوه ناريوس» در گزارشي در روزنامه «زو دويچه سايتونگ» با اشاره به تحولات اخير عربستان و اعتراضات در شرق اين كشور نوشت: اگرچه رياض در برابر اين اعتراضات سياست مشت آهنين را در پيش گرفته است، ولي اين درگيري ها، نشان مي دهد اين كشور به زودي شاهد ناآرامي هاي بيشتري خواهد بود. به عقيده اين تحليلگر آلماني، حاكمان عربستان به هر قيمت مي خواهند اعتراضات را سركوب كرده و ديگر كشورها را عامل آن معرفي كنند.
براساس اين گزارش ها، شهرك العواميه و شهر قطيف در شرق عربستان روز دوشنبه و سه شنبه شاهد اعتراضات گسترده مردمي بود كه به گفته مقامات عربستاني به زخمي شدن 14نفر منجر شد.
آگاهان سياسي منطقه گفته اند كه آمريكا نيز از گسترش ناآرامي ها در عربستان ابراز نگراني كرده است.

 



پوتين پيشنهاد عضويت در اتحاديه اروپا را رد كرد

پوتين پيشنهاد عضويت روسيه در اتحاديه اروپا را نپذيرفت.
خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش داد، ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه تاكيد كرد كشورش هيچ علاقه اي به عضويت در اتحاديه اروپا ندارد.
وي افزود، اتحاديه اروپا با مشكلات زيادي مواجه است و درست نيست كه روسيه وارد اتحاديه اي شود كه نمي تواند مشكلاتش را حل كند.
پوتين خاطرنشان كرد، اتحاديه اروپا به جاي پذيرش اعضاي جديد، ابتدا مشكلات خود را حل كند.
نخست وزير روسيه اضافه كرد، مسكو هيچ برنامه براي عضويت در اتحاديه اروپا و يا ناتو را ندارد چرا كه روسيه در وضعيتي است كه خود مي تواند از عهده مشكلات خود برآيد.
براساس پيشنهاد مدودف رئيس جمهور روسيه، قرار است در دور بعدي انتخابات پوتين نامزد رياست جمهوري شود.

 



مردم ليبي به صهيونيست ها اجازه ساخت كنيسه را ندادند

مردم ليبي در اعتراض به ساخت يك كنيسه يهودي توسط صهيونيست ها در طرابلس تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، شمار زيادي از ساكنان طرابلس در اعتراض به ساخت يك معبد يهودي در اين شهر توسط صهيونيست ها، اعتراض كردند. تظاهركنندگان ضمن مخالفت شديد با ايجاد كنيسه در ليبي، از حق بازگشت فلسطيني ها به سرزمين شان حمايت كردند.
صهيونيست هاي ساكن ليبي مدعي شده بودند كه از شوراي انتقالي مجوز تاسيس كنيسه را گرفته اند، اما مقامات شورا اين ادعاي آنها را تكذيب كردند.
نبرد خياباني در سرت
به گزارش ايسنا، نبرد خياباني همچنان در شهر «سرت» ادامه دارد و تلاش هواداران قذافي براي درهم شكستن محاصره انقلابيون با شكست مواجه شده است. انقلابيون اعلام كردند «معتصم» پسر «معمر قذافي» توانسته است از سرت بگريزد. به گفته آنها، انقلابيون توانسته اند بخش هاي جديدي را از اين شهر تحت كنترل درآورند.
در همين حال شبكه الجزيره اعلام كرد، هجوم نهايي براي تسلط كامل بر شهر سرت از ديروز آغاز شده است.
خبر ديگر اينكه، قذافي ديكتاتور فراري ليبي طي يك پيام صوتي، از مردم ليبي خواست با در دست گرفتن پرچم هاي سبز عليه شوراي ملي انتقالي ليبي دست به تظاهرات ميليوني بزنند! قذافي در اين پيام كه از طريق شبكه «الرأي» پخش شد، خطاب به مردم گفت: از هيچ كس نترسيد. شما يك ملت و صاحب حق هستيد و هيچ كس نمي تواند اين حق را از شما سلب كند و ليبي را از شما بگيرد. به خيابان ها بياييد و انتقام خود را از آنها بگيريد.
ساير رويدادها
¤ انقلابيون دو گور جمعي را در طرابلس كشف كردند.
¤ احمد جبريل كه از وي به عنوان نخست وزير شوراي انتقالي ليبي نام برده مي شود، در يك سفر غيرمنتظره، وارد بغداد شد.
¤ شوراي ملي انتقالي ليبي با هدف يافتن نيروهاي وفادار به قذافي، آژانس امنيتي تشكيل مي دهد.
¤ وزير دفاع آمريكا براي مشورت با افسران ناتو در مورد ليبي، وارد ناپل شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14