(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 مهر 1390- شماره 20042

كوتاه اقتصادي
بهمني: قيمت ارز باز هم كاهش مي يابد
وزير اقتصاد: فرمايشات رهبر انقلاب در برخورد قاطعانه با متخلفين فصل الخطاب است
ادامه عرضه بنزين 100 توماني ذخيره شده در كارت ها
تشكيل ستاد مبارزه ملي با آنفلوآنزاي پرندگان
سازمان بورس: مجوز كارگزاري به بانك هاي تازه تأسيس داده نمي شود
به منظور كاهش مصرف ماليات ارزش افزوده سيگار 15 درصد تعيين شد
بانك توسعه اسلامي تسهيلات ارزان قيمت به ايران مي دهد
برگزاري يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت برق
پيشنهادات ايران به اجلاس 8D
سازمان بازرگاني: فروش هر شانه تخم مرغ بيش از 5500 تومان تخلف است
معاون رئيس جمهور در مراسم گشايش نمايشگاه صنعت: بايد به سمت توليد دانش محورحركت كنيم
اختصاص 3/1 ميليارد دلار تسهيلات به خدمات فني و مهندسي



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كميسيون كارآفريني، فضاي كسب و كار و مقررات اتاق تهران تصريح كرد: ما ديگر چشم داشتي به جبران فشارهاي اقتصادي ناشي از طرح تحول اقتصادي و بالا رفتن نرخ حامل هاي انرژي نداريم، چون دولت با اين همه هزينه و در شرايط پايين آمدن درآمد به ويژه قيمت نفت، قادر به جبران اين فشارها نيست.احمد پورفلاح خطاب به مسئولان دولتي گفت: پيشنهاد ما دست اندركاران بخش اقتصاد كشور اين است كه گام دوم اجراي طرح تحول اقتصادي را شجاعانه برداريد و آزادسازي اقتصاد را اعلام كنيد. باور كنيد كه نگراني هاي ورود به اين مرحله كمتر از مرحله اول است.
¤ يك مقام شركت ملي نفت ايران گفت: به پيمانكاراني كه فاقد تاييديه ايمني و بهداشت باشند با وجود برخورداري از شرايط ديگر، هيچ پروژه نفتي محول نخواهد شد.محمد آتيار مدير ايمني، بهداشت، محيط زيست، پدافند غيرعامل و مديريت بحران شركت ملي نفت ايران با اشاره به پيگيري موضوع اخذ تاييديه HSE (بهداشت، ايمني، محيط زيست) پيمانكاري بيان كرد.وي افزود: سال 1389شاهد يكي از بدترين شرايط در زمينه بروز حوادث مختلف در صنعت نفت كشور بوديم، اما خوشبختانه ميزان حوادث در اين صنعت در سال جاري و در مقايسه با سال گذشته كاهش يافته است.
¤ كمترين مطالب مجرمانه اي در بخش تعاون وجود ندارد و تلاش كرده ايم با شيوه هاي مذاكره و استمهال از برخورد حقوقي با مشتريان جلوگيري كنيم.ماشاء ا... عظيمي مديرعامل بانك توسعه تعاون گفت: بانك توسعه تعاون با پرداختن به مشكلات اصلي شركت هاي تعاوني، امكان كاهش مطالبات معوق را از حدود39درصد در ابتداي دولت نهم به كمتر از 10درصد فراهم كرده است و اين توفيق با همكاري و مشاركت تعاوني ها و اتحاديه هاي تخصصي ميسر شده است.
¤ با توجه به افزايش تعداد نمايندگان دولت در شوراي عالي كار كه در پيش نويس اصلاح قانون كار مطرح شده است، اين شورا دولتي مي شود.فتح الله بيات رئيس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني، با بيان اين كه يكي از مشكلات اساسي كارگران در پيش نويس اصلاحيه قانون كار مربوط به تعيين حداقل دستمزد كارگران است، بيان كرد: براساس قانون كار فعلي، تعيين دستمزد و عيدي براساس نرخ تورم و سبد معيشتي است، ولي با تغييراتي كه در اين پيش نويس اعمال شده، قرار است ميزان عيدي نيز براساس شرايط اقتصادي در شوراي عالي كار تعيين شود
¤ يك روزنامه هندي از حل مشكل مالي اين كشور و ايران و موافقت تهران- دهلي نو براي ادامه همكاري هاي اقتصادي و نفتي خبر داد. روزنامه «هندو» در گزارشي نوشت: ايران و هند به پيشرفت هايي در زمينه حل مشكل مالي بوجود آمده بر سر پرداخت پول نفت صادراتي به دهلي نو دست يافته و موافقت خود را براي آغاز مكانيسمي جديد به منظور تسهيل در روند معاملات تجاري و ادامه همكاري هاي اقتصادي اعلام كرده اند.اگر چه وزارت اقتصاد هند در اين بيانيه به جزئيات اين توافق اشاره نكرد، اما احتمال مي رود كه دو طرف بر سر پرداخت پول نفت صادراتي به دهلي نو به توافق رسيده باشند.
¤ رئيس سازمان دامپزشكي كشور از صادرات گوشت مرغ خبر داد و گفت: صادرات گوشت مرغ با توجه به روند رو به رشدي كه در حوزه توليد داريم، اگر مشكلات بهداشتي پيش نيايد انجام مي شود.
¤ رستم قاسمي وزير نفت با صدور چهارمين حكم انتصاب خود ولي الله احمدوند معاون حقوقي و امور قراردادها قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) را به عنوان مشاور وزير نفت در امور حقوقي و بين الملل منصوب كرد.در همين حال وزير نفت هفته گذشته عليرضا نيكزاد رهبر جانشين معاونت صنعت و معدن قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء(ص) را به عنوان مشاور جديد وزير نفت و مديركل جديد حوزه وزارتي نفت منصوب كرده بود.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به زيرساخت هاي ايران و تركيه، سطح روابط تجاري و صنعتي دو كشور افزايش مي يابد. حميد صافدل با اشاره به سابقه طولاني روابط تجاري ميان دو كشور افزود: عزم مسئولان بلندپايه در كشور گسترش روابط تجاري و ارتقا سطح مبادلات في مابين است.وي اظهار داشت: اگرچه هدف گذاري 30ميليارد دلار تجارت مرزي مشترك سخت به نظر مي رسد اما روند رو به رشد تجارت ميان دو كشور نشان مي دهد كه رسيدن به اين هدف در سال 2015 دور از دسترس نيست.

 



بهمني: قيمت ارز باز هم كاهش مي يابد

رئيس كل بانك مركزي از دور جديد اقدامات اين بانك براي كاهش نرخ ارز خبر داد وگفت: مقاومت دلالان را در برابر كاهش اين نرخ درهم مي شكنيم.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس با اشاره به سياست هاي بانك مركزي در كنترل ارز يادآور شد: هدف ما تنظيم بازار و پاسخگويي به تقاضاي واقعي و حقيقي اين كالا است.
وي افزود: تعيين نرخ ثابتي براي ارز به ويژه دلار در بازار با توجه به تغيير جهاني غير علمي است اما با تحليل كاملي از وضعيت بازار قصد جدي كاهش نرخ ارز را داريم و از روز شنبه دوباره فعاليت هاي بانك مركزي درراستاي كاهش نرخ ارز اثر خود را بر بازار نشان خواهد داد.
بهمني با اشاره به فعاليت دلالان و ايجاد تقاضاي كاذب براي اين كالا در بازار يادآور شد:برخي سعي مي كنند با ايجاد فضاي رواني منفي نتيجه سازوكارهاي اقتصادي كشور را متزلزل نشان دهند كه چنين فضايي موجب ايجاد تقاضاي كاذب براي ارز مي شود.
به گفته وي، البته اين بدان معنا نيست كه بانك مركزي به اركان خود و فعالان ارز نظارت ندارد بلكه در اين بخش نظارت ها را تشديد خواهيم كرد.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: مهم اين است كه همه اركاني كه دركشور دراين زمينه فعال هستند در قبال موضوع ارز خود را مسئول بدانند درست است كه تابلوي مالي واعتباري نظام و معادلات اقتصادي بانك مركزي است اما بخش هاي مختلفي دراين زمينه مسئول هستند كه سروسامان دادن به بازار ارز تلاش جدي و همگاني اين اركان را مي طلبد.
بهمني با اشاره به فراهم شدن بسترهاي مناسب براي تعامل و فعاليت هدفمند مشترك خاطر نشان ساخت: بايد آن بخشي از اقدامات كه با هدف تخريب وجهه اقتصادي صورت مي گيرد توسط سازمان هاي نظارتي و امنيتي پيگيري شود و بانك مركزي آماده هرگونه همكاري و تشريك مساعي است.
وي در ادامه با اشاره به سيستم نرم افزاري جامع براي رصد فعاليت صرافان يادآور شد: سيستم جامعي دراين زمينه پيش بيني شده كه از گذشته به دنبال بهره برداري ازآن بوديم كه براساس آن رصد فعاليت ها و تخلفات احتمالي بانكي و ارزي صرافان به راحتي امكان پذير است و سايه عملكرد آنان و ديگر فعالان مرتبط اقتصادي در بانك مركزي قابل مشاهده مي باشد.
به گفته وي، به زودي رصد آنلاين فعاليت صرافان امكان پذير مي شود كه هيچ تخلفي ديگر قابليت پنهان سازي نخواهد داشت.بهمني تصريح كرد: سياست كلي بانك مركزي تامين نياز واقعي و غير كاذب ارز از مسيرهاي بانكي و صرافي هاي مجاز است و طبيعي است كه مقاومت هايي در مقابله با اين سياست ها توسط دلالان صورت گيرد كه به زودي با تمهيدات انديشيده شده اين مقاومت ها را در هم خواهيم شكست.

 



وزير اقتصاد: فرمايشات رهبر انقلاب در برخورد قاطعانه با متخلفين فصل الخطاب است

وزير اقتصاد فرمايشات رهبر معظم انقلاب در برخورد قاطعانه با متخلفين اختلاس اخير را فصل الخطاب دانست.
سيدشمس الدين حسيني در جلسه با هيات مديره بانك ملي با اشتباه خواندن اقدام خاوري در عدم مراجعه به كشور اظهار داشت: اين كار موجب شده اتهام هاي زيادي به سوي وي معطوف شود و انتظار مي رود وي بازگشته و به مسئوليت خود عمل كند و پاسخگو باشد.
وي با اشاره به اينكه محمودرضا خاوري در سال 87 و در زمان انتصاب تاييد صلاحيت شده بود، گفت: صلاحيت هاي عمومي وي از سوي مراجع ذيربط انجام شده بود؛ كما اينكه صلاحيت هاي فني و تخصصي وي نيز به تاييد بانك مركزي رسيد.
وزير اقتصاد گفت: مديرعامل جديد بانك ملي هفته آينده تعيين مي شود و مراحل نهايي تاييد صلاحيت وي در حال انجام است.
حسيني با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري تصريح كرد: فرمايشات آقا فصل الخطاب است و بايد با متخلفين و مجرمين قاطعانه برخورد شود.
وي گفت: كارهاي اقتصادي هم مانند گذشته با قوت دنبال مي شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينكه درخصوص موضوع اخير همه قوا هماهنگ و هم جهت فعالند تاكيد كرد: هيات مديره بانك ملي نيز بايد با تهيه گزارش هاي مستند و مستدل با مراجع رسيدگي كننده اعم از قوه قضائيه، مجلس و كميته منتخب دولت همكاري لازم را معمول دارند.حسيني خطاب به هيات مديره، مديران و كاركنان بانك ملي گفت: اقدام اخير يك ضايعه براي بانك محسوب مي شود و راه رفع آن جهاد مومنانه، همت مضاعف و تلاش در راستاي خدمت رساني بيشتر به مردم است.
وزير اقتصاد با تاكيد بر اينكه بايد اين ضايعه جبران شود گفت: بايد شبانه روز تلاش شود و خدمات بهتر و بيشتري ارائه گردد.
وي به نقش بانك ملي در اقتصاد ايران اشاره كرد و گفت: نبايد در حمايت از توليد و خدمات بانكي رويكرد انقباضي بر بانك حاكم شود.
تاييد صلاحيت
مديرعامل سابق
بانك ملي در سال 87
رئيس مركز حراست وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: صلاحيت محمود رضا خاوري مديرعامل سابق بانك ملي در سال 87 از مراجع ذيربط اخذ و حكم آن صادر شده بود.
به گزارش شادا حميدرضا حنطه اي با بيان اينكه صلاحيت محمودرضا خاوري مديرعامل سابق بانك ملي در تاريخ 28 اسفند 87 از مراجع ذي ربط اخذ و در مورخ 22 فروردين 88 حكم انتصاب وي به سمت مديرعاملي بانك ملي صادر شده بود، گفت: رونوشت آن حكم نيز براي مراجع مربوطه و تاييدكننده صلاحيت در فروردين ماه 88 ارسال شد.
رئيس مركز حراست وزارت امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: اينكه برخي از رسانه ها گفته اند صلاحيت خاوري تاييد نشده بود، كذب محض است و طبق اسناد و مدارك صلاحيت وي تاييد شده بود.

 



ادامه عرضه بنزين 100 توماني ذخيره شده در كارت ها

مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي بر ادامه عرضه بنزين 100 توماني از سوي اين شركت تأكيد كرد.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با شانا با اطمينان به مردم درباره عدم حذف اين سهميه گفت: تا هر زمان كه صاحب خودرو، اقدام به مصرف نكند، اين سهميه در كارت سوخت وي موجود خواهد بود.
معاون وزير نفت با بيان اين كه تا زماني كه سهميه بنزين يارانه اي 100 توماني موجود در كارتي استفاده نشود، سهميه بنزين نيمه يارانه اي (400 توماني) قابل استفاده نخواهد بود، گفت: با توجه به اين اولويت بندي، دارندگان اين سهميه براي شارژ بنزين نيمه يارانه اي خود، نسبت به مصرف سهميه 100 توماني موجود در كارت ها اقدام كنند.
بنابر همين گزارش: موجودي كنوني بنزين 100 توماني ذخيره شده در كارت ها به كمتر از 240 ميليون ليتر رسيده، همچنين ميانگين مصرف بنزين 100 توماني در 6 ماه نخست امسال، روزانه 5/2 ميليون ليتر بوده كه نشان دهنده روند كاهشي مصرف اين سهميه است.
با اتمام سهميه 100 توماني بنزين، دارندگان اين كارت ها مي توانند از مجموع سهميه بنزين 400 توماني خود كه از دوره هاي پيش در كارت آنها ذخيره شده است استفاده كنند؛ سهميه بنزين 400 توماني به ازاي هر ماه 60 ليتر براي خودروهاي سواري شخصي از دي ماه گذشته تاكنون و در 10 دوره در كارت هاي سوخت شارژ شده است.
عليرضا ضيغمي درباره زمان عرضه گازوئيل كم گوگرد در جايگاه ها گفت: با راه اندازي طرح هاي توسعه اي پالايشگاه هاي امام خميني(ره) شازند اراك و طرح بهبود كيفيت پالايشگاه تهران تا پايان سال 90، امكان توليد گازوئيل با استاندارد يورو 4 و 5 در اين دو پالايشگاه فراهم شده و عرضه گازوئيل كم گوگرد در كشور آغاز خواهد شد.
وي تأكيد كرد: همچنين با راه اندازي طرح هاي توسعه اي پالايشگاه هاي اصفهان و بندرعباس در سه ماهه ابتداي سال 91، ميزان توليد گازوئيل با كيفيت مطابق با استانداردهاي جهاني در اين دو پالايشگاه نيز فراهم خواهد شد و كيفيت و ظرفيت توليد اين فرآورده در كشور افزايش خواهد يافت.
براساس اين گزارش: طرح بهينه سازي و بهبود كيفيت فرآورده هاي پالايشگاه شهيد تندگويان تهران، با هدف كاهش آلاينده هاي زيست محيطي و ارتقاي كيفيت محصولات نفت سفيد و گازوئيل مطابق با استاندارد يورو 5 هم اكنون در حال اجراست و با 96 درصد پيشرفت فيزيكي تا پايان سال جاري در مدار بهره برداري قرار خواهد گرفت؛ همچنين با اجراي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي توليدي پالايشگاه شازند اراك تا انتهاي سال جاري، در اين پالايشگاه روزانه 8 ميليون و 900 هزار ليتر گازوئيل با كيفيت، با استاندارد يورو 4 توليد خواهد شد.

 



تشكيل ستاد مبارزه ملي با آنفلوآنزاي پرندگان

رئيس سازمان دامپزشكي كشور از تشكيل ستاد مبارزه ملي با آنفلوآنزاي پرندگان خبر داد.
سيدمحمد دستور در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ با اعلام اينكه به زودي ستاد مبارزه ملي با آنفلوآنزاي پرندگان تشكيل مي شود گفت: برنامه هاي جامع و كاربردي هم آماده كرده ايم كه در اين ستاد ارائه مي كنيم.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور افزود: تأكيد اين ستاد به ارتباطات بين بخشي است كه در آن وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان محيط زيست، نيروهاي انتظامي و قضايي و استانداري ها تعامل فعال خواهند داشت.
وي در پاسخ به اينكه تأكيد كارشناسان فائو احتمال شيوع دوباره آنفلوآنزاي پرندگان وجود دارد چه تمهيداتي داريد گفت: از سال 86 كه نمونه هايي در كشور ديده شد پايش هاي سالانه و نمونه برداري هاي ثابت در كشور وجود دارد و در برخي موارد كه با عوارض تنفسي همراه است و يا عوارض باليني مشكوك دارد نمونه برداري هاي موردي نيز انجام مي شود.
از دستور سؤال شد كه چرا در سال 86 و 89 بروزآنفلوآنزاي پرندگان را به سازمان هاي بين المللي اعلام نكرديد در حالي كه طبق پروتكل جهاني آنها موظف به حمايت و همكاري اند گفت: اين طور نيست. نمونه هاي تاييد شده و مشكوك به مراجع بين المللي اعلام شد و هم اكنون در برخي استان هاي كشور آزمايشات اوليه مربوط به آنفلوآنزاي پرندگان را همين سازمان بين المللي انجام مي دهند و با آزمايشگاه هاي مرجع بين المللي هم ارتباط داريم.
وي افزود: ضمن اينكه در كشور نيز توان علمي و فني خوبي وجود دارد و از ظرفيت هاي سازمان دامپزشكي مؤسسه تحقيقات واكسن سازي رازي، دانشكده هاي دامپزشكي و اعضاي هيئت علمي در قالب كميته هاي فني استفاده مي شود.
دستور در پاسخ به اينكه آيا اقدام به واردات تخم مرغ از هند با توجه به شرايط خاص آن مشكل به نظر مي رسد؟ گفت: تنها تقاضاي آنها به ما اعلام شده اما موافقت و مخالفت از سوي ما بستگي به بررسي و بازديد همه جانبه از شرايط بهداشتي امكانات و منطقه جغرافيايي اين كشور است.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور تصريح كرد: اقدام به واردات تخم مرغ از هند تا زماني كه تمام شرايط آن مناسب نباشد انجام نخواهد شد.

 



سازمان بورس: مجوز كارگزاري به بانك هاي تازه تأسيس داده نمي شود

معاون سازمان بورس از عدم صدور مجوز كارگزاري براي بانك هاي تازه تاسيس خبر داد.
قاسم محسني در گفت وگو با فارس و در واكنش به اين سؤال كه آيا بانك هاي تازه تأسيس مي توانند مجوز كارگزاري بورس را هم دريافت كنند يا خير؟ پاسخ داد: سازمان بورس فعلاً برنامه اي براي صدور مجوز جديد شركت هاي كارگزاري بورس براي بانك ها ندارد. اما بانك هاي تازه تأسيس در صورت تمايل مي توانند اقدام به خريد ديگر شركت هاي كارگزاري كنند.
معاون نظارت بر نهادهاي مالي در برابر اين نكته كه به گفته برخي از مديران شركت هاي كارگزاران بورس كالا كه حايز رتبه الف شده اند، قول سازمان بورس مبني بر حضور اين گروه در معاملات بورس اوراق بهادار عملي نشده و فقط مجوز فعاليت 6 ماهه در فرابورس صادر شده توضيح داد: اصلاً چنين قراري را نگذاشته بوديم. بلكه قرار بود چون اين گروه چندان آشنايي با مكانيزم اوراق بهادار نداشتند، بعد از اتمام رتبه بندي كارگزاران بورس كالا اعلام كنيم چه تصميمي داريم.
محسني در پايان گفت: در اين ميان به قول خودمان هم عمل كرده و هر كارگزاري كه حائز رتبه الف شده باشد و 6 ماه هم در فرابورس فعاليت كند با نظر سازمان مي تواند وارد معاملات بورس اوراق بهادار شود. اين قول به صورت شفاهي بوده كه به آن عمل خواهد شد.
وي با بيان اينكه تقاضاهاي مربوط به راه اندازي انواع صندوق هاي سرمايه گذاري همچنان به سازمان بورس ارائه مي شود اظهار داشت: دستورالعمل كفايت سرمايه شركت هاي سرمايه گذاري، نهادهاي مالي و كارگزاران وارد مرحله نهايي شده و هيئت مديره سازمان در حال اعمال آخرين اصلاحات است تا طي يكي دو هفته آينده نهايي و براي اجرا ابلاغ شود.
وي ادامه داد: دستورالعمل كفايت سرمايه مربوط به كليه تعهدات نهادهاي مالي از جمله تعهد پذيره نويسي بوده و حتي اگر سبدگردان ها و كارگزاران تعهداتي را نپذيرفته باشند بايد كفايت سرمايه لازم را رعايت كنند. در اين ميان به مانند بانك ها كه داراي كفايت سرمايه هستند، ضريب كاهنده بر روي دارايي هاي نهادهاي مالي اعمال شده و قسمتي از دارايي ها به بدهي ها گرفته شده و تعهدات آن دسته از تعهداتي كه در صورت سال مالي منعكس شده باشد لحاظ شده كه از يك اعدادي نبايد كوچكتر يا بزرگتر شود.
محسني افزود: در غير اين صورت اگر اين نسبت و اعداد نقص شود هر زيان مالي بايد فوراً به سازمان بورس اطلاع داده شود تا برنامه هاي اصلاحي لازم را انجام دهد. در صورتي كه وضعيت حاد باشد سازمان اقداماتي را براي مشتريان در اينگونه نهادهاي مالي با هدف حفظ دارايي هاي مالي انجام خواهد داد.
وي درباره صندوق تضمين كارگزاران هم گفت: دستورالعمل اين صندوق هم تهيه و براي رسيدگي به كميته مقررات ارجاع شده كه در مرحله بعد توسط هيئت مديره بررسي خواهد شد.
محسني درباره صدور مجوز براي شركت هاي تامين سرمايه جديد هم كه از اين پس بايد با مشاركت حداقل سه گروه باشد، توضيح داد: تاكنون 4 شركت تامين سرمايه پارسيان با مشاركت مخابرات، سرمايه گذاري هاي سايپا و سمند، تأمين سرمايه گنجينه اميد با حضور سرمايه گذاري اميد، گل گهر، چادرملو و صندوق كاركنان بانك ها، تامين سرمايه سپهر با حضور بانك صادرات، سرمايه گذاري خوارزمي و صنايع شيميايي ايران و سرمايه گذاري صندوق كاركنان صنعت نفت و همچنين يك شركت تامين سرمايه ديگر با مشاركت بانك هاي شهر و توسعه صادرات و دو گروه ديگر مجوز تأسيس را از شوراي عالي بورس دريافت كرده كه در حال تامين وجوه حداقل 100ميليارد توماني و معرفي مديران و ثبت در اداره ثبت شركت ها هستند.

 



به منظور كاهش مصرف ماليات ارزش افزوده سيگار 15 درصد تعيين شد

معاون سازمان امور مالياتي كشور گفت: در سال جاري كل درآمد مالياتي حدود 40 هزار ميليارد تومان و كمتر از 30 درصد بودجه عمومي كشور و حدود 50 درصد بودجه جاري دولت را تشكيل مي دهد.
حسين پناهي در مورد ماليات و عوارض ارزش افزوده سيگار گفت: نرخ آن در قانون 15 درصد است و علاوه بر آن عوارض ديگري طبق قانون بودجه اخذ مي شود. معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور افزود: نرخ بالاي ماليات ارزش افزوده سيگار به منظور كاهش مصرف وضع شده است و اين نرخ از واردات سيگار و توليد داخلي اخذ مي شود و مسئوليت وصول به سازمان دخانيات داده شده كه ماليات آن را وصول كند و به حسابي كه در قانون بودجه اعلام مي شود، واريز كند درآمد ماليات سيگار صرف بهداشت و تربيت بدني مي شود. پناهي تاكيد كرد: اجراي قانون به تعويق نمي افتد، چرخه اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده رو به جلو است و براي تامين هزينه هاي دولت، ما به جاي تكيه بر درآمدهاي نفتي نياز به درآمد پايدارتري داريم و در اكثر كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه ماليات، جايگزين مناسب تري به جاي فروش سرمايه هاي ملي است.
وي يادآور شد: با گسترش قانون ماليات بر ارزش افزوده وابستگي به درآمد نفتي براي تامين بودجه دولت كاهش مي يابد، تا بتوان درآمد نفتي را به عنوان ثروت كشور در جاي خاص سرمايه گذاري كرد و منافع سرمايه گذاري براي آيندگان است.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور ماليات كشور اظهار اميدواري كرد: كل بودجه جاري دولت از درآمد غيرنفتي تامين شود و اين تكليف قانون برنامه پنجم است كه تا پايان برنامه كل بودجه جاري از درآمد غيرنفتي تامين مي شود. هر چه مردم شريف و كسب همراهي كنند، اين اهداف براي آباداني كشور بيشتر محقق مي شود.

 



بانك توسعه اسلامي تسهيلات ارزان قيمت به ايران مي دهد

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور از ارائه تسهيلات ارزان قيمت براي ساخت زيربناهاي عمراني توسط بانك توسعه اسلامي خبر داد.
احمدي صادقي در گفت وگو با فارس در خصوص جلسه اخير خود با نماينده بانك توسعه اسلامي، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازي حجم گسترده اي از فعاليت هاي عمراني را در قالب احداث زيربناهاي حمل ونقل اجرا مي كند كه براي اجراي تمامي پروژه هاي زيرساختي، با كمبود منابع مالي مواجه خواهد بود؛ ضمن آنكه با منابع محدود اعتبارات دولتي، قادر نخواهيم بود اهداف برنامه پنجم و سند چشم انداز را دراين باره محقق كنيم.
صادقي ادامه داد: طبق جلسات و مذاكراتي كه با بانك توسعه اسلامي برگزار شد، نماينده اين بانك (معين الحسن) چندي پيش به وزارت راه و شهرسازي آمد و با حضور در اين وزارتخانه در خصوص روند پيشرفت پروژه هايي كه براي اجراي آنها تسهيلات ارائه داده اند؛ ابراز رضايت كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: وزارت راه و شهرسازي نيز اعلام كرد كه انتظار دارد با توجه به حجم گسترده سرمايه گذاري در بخش حمل ونقل كه بيش از 40 هزار ميليارد تومان است، لازم است بانك توسعه اسلامي همكاري هاي خود را براي ارائه تسهيلات گسترده تر كند.

 



با حضور 500 شركت داخلي و خارجي در تهران انجام مي شود
برگزاري يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت برق

يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت برق ايران با حضور 500 شركت داخلي و خارجي آبان ماه امسال به ميزباني تهران برگزار مي شود.
در اين گردهمايي بين المللي تاكنون از 11 كشور آلمان، چين، فرانسه، ايتاليا، تركيه، كره جنوبي، سوئيس، اتريش، اوكراين، چك و هند ثبت نام كرده اند كه اين شركتهاي خارجي در فضايي به وسعت بيش از 40 هزار متر مربع آخرين دستاوردهاي خود در صنعت برق را عرضه مي كنند.
يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت برق روزهاي 4 تا 7 آبان ماه امسال در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.
انتقال فناوري هاي جديد در صنعت برق، برقراري تعامل بيشتر بين دولت و بخش خصوصي، توسعه صادرات صنعت برق و ايجاد رقابت سالم در بين شركتهاي فعال در صنعت برق از اهداف اصلي برگزاري اين نمايشگاه محسوب مي شود.
ايجاد نمايشگاه مجازي صنعت برق براي نخستين بار در كشور از جمله تفاوتهاي اساسي يازدهمين دوره نمايشگاه بين المللي صنعت برق با دوره هاي پيشين است.
همچنين براساس دستور مجيد نامجو وزير نيرو، مقرر شده است نمايشگاه بين المللي صنعت برق از امسال به صورت سالانه برگزار شود. پيش از اين نمايشگاه بين المللي صنعت برق به صورت دوسالانه برگزار مي شد.
در حاشيه اين گردهمايي بين المللي، نشستهايي با شركتهاي خصوصي توليدكننده تجهيزات صنعت برق در راستاي سال جهاد اقتصادي و اصل 44 قانون اساسي با محوريت بررسي چالشهاي صنعت برق، توسعه صادرات و حمايت از ساخت داخل برگزار مي شود.

 



پيشنهادات ايران به اجلاس 8D

وزير صنعت، معدن و تجارت كشورمان از همتايان خود در كشورهاي عضو گروه 8D خواست تا در مرحله نخست بر روي ايجاد بازار فرآورده هاي پتروشيمي، مشاركت در تحقيق و توسعه در اين زمينه و فراهم كردن خدمات آموزشي متمركز شوند.
دكتر مهدي غضنفري عنوان كرد: مي توان در زمينه هاي مختلف صنايع پتروشيمي با معرفي نمايندگان ذيربط برنامه ريزي كرد و پس از پيشرفت در اين مراحل موضوعات ديگر را پيگيري كرد.
از نظر وزير صنعت، معدن و تجارت، صنعت پتروشيمي يكي از بخش هايي است كه با همكاري اعضاي 8D، منافع زيادي را براي همه كشورهاي عضو ايجاد مي كند.
غضنفري در ادامه سخنراني خود در اجلاس تركيه، به موضوع توسعه خودرو نيز پرداخت و گفت: صنعت خودرو نقش زيادي در رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال دارد و بنابراين كشورهاي عضو 8D مي توانند با مشاركت يكديگر و استفاده از مزيت هاي نسبي اعضا، به ايجاد جريان نقدينگي و سرمايه به توسعه صنعت خودرو و در نتيجه رشد اقتصادي بالاتر خود كمك كنند.
وي از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي پيگيري توافقات قبلي در حوزه توسعه صنعت خودرو خبر داد و گفت: پيشنهاد مي كنيم ايده طراحي مشترك-توليد مشترك را در صنعت خودرو مورد توجه قرار دهيم.
برگزاري نخستين نشست مسئولان دولتي بنگاه هاي كوچك و متوسط كشورهاي عضو گروه 8D در سال 1389 (دسامبر 2010) با محوريت ايجاد برند موضوع ديگري بود كه غضنفري در اين اجلاس درباره آن سخن گفت.
وي افزود: موضوع برند مشترك براي كشورهاي عضو 8D و به خصوص براي بنگاه هاي كوچك و متوسط كه در عرصه رقابت هاي بين المللي شناخته نشده اند بسيار تاثيرگذار است و بايد آن را تا حصول نتيجه پيگيري كرد.
غصنفري در ادامه اظهار كرد: حركت مهمي كه در همكاري هاي صنعتي در نظر گرفته شود هماهنگ سازي الگوي توسعه صنعتي با الزامات جهاني براي حفاظت از محيط زيست است و آنچه امروزه در برنامه ريزي توسعه صنايع در نظر گرفته مي شود توسعه صنايع و جهت دهي به صنايع در مسير آسيب رساني حداقل به محيط زيست و نيز صرفه جويي در منابع انرژي تجديدناپذير مي باشد.
وي توضيح داد: كارگروه انرژي و محيط زيست در همكاري و هماهنگي با ساير فعاليت هاي گروه در خصوص صنايع سبز مي تواند زمينه توسعه همكاري هاي صنعتي را با توجه به ملاحظات زيست محيطي و صرفه جويي در مصرف انرژي فراهم كند و همچنين با توجه به اقليم مناسب در اكثر كشورهاي عضو D8 و وجود منابع تجديدناپذير انرژي نظير انرژي خورشيدي، گرمايي و پروژه هاي مشترك مي تواند جهت بكارگيري و بهره برداري هر چه بيشتر و بهتر تعريف و اجرا شود.
به اعتقاد وي، جمع كشورهاي عضو گروه 8D در هر عرصه هاي جمعي قدرتمند و تاثيرگذار است و به خصوص با توجه به قابليت هاي اقتصادي و توان صنعتي اعضاي آن، گردهمايي متوليان صنعت اين گروه، به يقين مي تواند به تصميمات و سياست گذاري هاي مهم و مفيدي براي رشد بخش صنعت اعضاي گروه و به تبع آن رشد اقتصادي و ارتقاي سطح رفاه مردم اين كشورها بيانجامد، مردمي كه به حق شايسته برخورداري از بالاترين سطح رفاه اقتصادي و شأن والاي انساني هستند.
به گزارش شبكه اطلاع رساني بازرگاني، وزير صنعت، معدن و تجارت در آخرين روز اقامت خود در استانبول همچنين ديدارهاي جداگانه اي با دو گروه از مديران عامل شركت هاي صنعتي تركيه داشت.ديدار با وزراي صنايع كشورهاي تركيه، مصر، اندونزي و ... از جمله برنامه هاي سفر دكتر غضنفري در روز نخست سفر او بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت روز چهارشنبه براي شركت در دومين اجلاس وزيران صنايع كشورهاي عضو گروه 8D به استانبول تركيه سفر كرده بود.
مجموع جمعيت كشورهاي عضو گروه 8D نزديك به يك ميليارد نفر برآورد مي شود. گروه 8D شامل ايران، پاكستان، بنگلادش، مالزي، اندونزي، مصر، نيجريه و تركيه است كه در سال 1997 ميلادي تشكيل شد.از ميان كشورهاي عضو گروه 8D جمهوري اسلامي ايران بيشترين مناسبات اقتصادي و تجاري را با كشور هاي تركيه و پاكستان دارد.

 



سازمان بازرگاني: فروش هر شانه تخم مرغ بيش از 5500 تومان تخلف است

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران اعلام كرد: فروش تخم مرغ با قيمت هر شانه اي بيش از 5500 تومان تخلف است.
يدالله صادقي در گفت وگو با ايسنا در مورد آخرين وضعيت توزيع تخم مرغ در تهران گفت: وضعيت تخم مرغ در تهران هم مانند ساير استان هاست، فقط اين كه اتحاديه ميهن از چند روز پيش توزيع روزانه 50تخم مرغ را با قيمت مصوب هر شانه حدود 5100 تومان در ميادين ميوه و تره بار آغاز كرده است.
وي در مورد قيمت تخم مرغ در سطح شهر تهران نيز اظهار كرد: به دليل اينكه تهران يكي از كانون هاي بيماري بوده توليد آن چناني در تهران وجود ندارد و تخم مرغ ها از بقيه استان ها وارد مي شوند و بازرس ها براساس فاكتور و مبلغ خريد عرضه كنندگان بررسي مي كنند كه در مرحله اول اگر عرضه كنندگان بيشتر از سود قانوني اعمال كرده باشند با آنها برخورد خواهد شد و در مرحله بعد هم پس از پيگيري از مبادي ارسال تخم مرغ، هم با توليدكننده و هم با فرستنده متخلف در مبدأ برخورد مي شود.
صادقي اضافه كرد: حداكثر قيمتي كه در حال حاضر با لحاظ كردن منافع توليدكننده مي توان اشاره كرد، با توجه به تغييرات قيمتي حدود 5100 تا 5500 تومان است.
وي در همين مورد متذكر شد: هرچند توليدكنندگان مدعي رقم بيشتر از اين هستند اما آنچه خود وزارت جهاد كشاورزي دو سه ماه پيش اعلام كرده بود، قيمت تمام شده 2 هزار و50 تومان است كه ستاد تنظيم بازار براي عرضه مرغ داران 2 هزار و150 تومان را مصوب كرد. اما به دليل بيماري كه به توليدكنندگان خسارات زيادي زد به طور طبيعي با اين قيمت ها عرضه نمي كنند.
صادقي با تاييد اينكه فروش تخم مرغ هر شانه 8500 تومان تخلف است، افزود: اين اتفاق به دليل كاهش شديد عرضه است كه متاسفانه ايجاد شده و از طرفي هم تامين اختلاف عرضه و تقاضا منجر به اين شده كه وزارت جهاد كشاورزي اجازه واردات تخم مرغ را بدهد.
وي در همين مورد عنوان كرد: با اين مجوز، تعدادي تاجر به واردات اقدام كرده اند و فكر مي كنم اوايل اين هفته كالاي آنها برسد و در شبكه ها توزيع شود.
رئيس سازمان بازرگاني تهران در واكنش به اينكه چگونه مي توان با سطح گسترده اي از تخلفات عرضه كنندگان تخم مرغ شانه اي بيش از 5500 تومان برخورد كرد؟ نيز گفت: طبق هماهنگي ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، اعلام شده كه با واحدهاي مرغ داري كه با قيمت بيش از قيمت مصوب تخم مرغ مي فروشند برخورد شود. البته برخورد در اين چنين شرايطي كه فاصله اي بين عرضه و تقاضا وجود دارد، بايد با احتياط و مديريت خاص خودش باشد كه مشكلات حادتري را ايجاد نكند.

 



معاون رئيس جمهور در مراسم گشايش نمايشگاه صنعت: بايد به سمت توليد دانش محورحركت كنيم

يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران با حضور معاون رئيس جمهور گشايش يافت و تا فردا برپا خواهد بود.
معاون علمي رئيس جمهوري در مراسم افتتاحيه يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران گفت: عصر اقتصاد توليد محور برپايه كارخانه هاي بزرگ، سرمايه هاي اوليه زياد و اولويت دادن به توليد انبوه گذشته است و بايد به سمت توليد دانش محور حركت كنيم و پايه هاي اصلي توليد اگر بر پايه دانش باشد، قيمت تمام شده محصولات كاهش مي يابد.
نسرين سلطان خواه با اشاره به اين كه لازمه تحول در فضاي كسب و كار اين است كه سرمايه گذاري ما هدفمند و اقتصاد، توليد و اشتغال ما دانش بنيان شود، افزود: بايد در نگاه خود به توسعه علم و فناوري تحول ايجاد كنيم، نگرش كنوني به توسعه علم و فناوري، خطي است و در اين نگرش، دانشگاه ابتدا به دنبال تحقيقات مي رود و نتايج آن را به توليد نمونه آزمايشگاهي تبديل مي كند و در اين بين، ديگري بايد آن را به توليد مهندسي، توليد صنعتي و در نهايت به بازار برساند.
همچنين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در افتتاحيه نمايشگاه صنعت تهران عنوان كرد: در نمايشگاه امسال حدود 260 شركت خارجي محصولات خود را براي رقابت با محصولات ايراني عرضه كرده اند.
مجيد هدايت افزود: سالهاي گذشته شركتهاي خارجي ماشين آلات و تجهيزات پيشرفته ارائه مي كردند. اما امسال صنعتگران ايراني غرفه هاي 600 تا هزار متر را از محصولات جديد خود پر كرده اند كه اين نشان دهنده رشد بخش صنعت كشور است.
وي افزود: براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد، رتبه اقتصاد ايران در شاخص رقابت پذيري جهاني سال 2011 نسبت به سال گذشته 7 پله ارتقا يافته است.
هدايت گفت: شاخص رقابت پذيري جهاني اقتصاد ايران از 1/4 در سال گذشته به 3/4 در سال جاري افزايش يافته كه نمايشگاه بين المللي صنعت و اقدامات مشابه در اين ارتقا نقش اساسي داشته اند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: براساس گزارش صندوق بين المللي پول، اقتصاد ايران رشد 3/3درصدي را در سال 2010 تجربه كرده و انتظار مي رود در سال جاري ميلادي، اقتصاد ايران رشد
5/2درصد را تجربه كند به طوري كه اين صندوق، رشد اقتصادي ايران را براي سال آينده ميلادي 4/3درصد پيش بيني كرده است.
هدايت حمايت از صنعت داخلي و توجه به توليد ملي، توسعه روش هاي بازاريابي بين المللي، رشد سرمايه گذاري و افزايش رغبت سرمايه گذار داخلي و خارجي در حوزه صنعت ايران، ارائه بخش كوچكي از توانمندي صنعتگران در امر خودكفايي و توسعه صادرات، معرفي جديدترين دستاوردها و محصولات داخلي و خارجي را از اهداف برگزاري اين نمايشگاه عنوان كرد.

 



اختصاص 3/1 ميليارد دلار تسهيلات به خدمات فني و مهندسي

رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي از انعقاد قرارداد براي اختصاص 3/1 ميليارد دلار به خدمات فني و مهندسي خبر داد.
اصغر قرباني در گفتگو با مهر گفت: قرارداد پرداخت 3/1 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به فعالان بخش خصوصي در زمينه خدمات فني و مهندسي در شرف انعقاد است كه بر اين اساس مي توان منابع مالي مناسبي را در اختيار اين بخش قرار داد.
رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي افزود: همچنين انعقاد قرارداد اختصاص 700 ميليون دلار به صندوق توسعه كشاورزي نيز در حال انجام است كه اميدواريم بتوان قرارداد را ميان صندوق توسعه ملي و بانك عامل مبادله كنيم.وي تصريح كرد: تاكنون 5/2 ميليارد دلار به بانك صنعت و معدن براي تامين اعتبار 184 طرح صنعتي و 3/1 ميليارد دلار به بانك كشاورزي براي تامين اعتبار پروژه هاي بخش كشاورزي ارائه شده است.
قرباني اظهار داشت: بخش خصوصي يا دولتي بايد انتظارات صندوق توسعه ملي كه همانا پرداخت به موقع تعهدات بخش خصوصي است را برآورده كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14