(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 مهر 1390- شماره 20044

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نهمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) به پايان رسيد
رسيدگي به شكايت ايران از روسيه امروز در دادگاه پاريس
خارج از دستور
ضرورت حفظ طهارت نفس
با حضور آيت الله العظمي مجتبي تهراني آيين عمامه گذاري طلاب تهراني برگزار شد
لاريجاني: حضور قدرت هاي بين المللي درمنطقه معضلات را افزايش داده است



با حضور رئيس جمهور و تقدير از خادمان فرهنگ رضوي
نهمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) به پايان رسيد

گروه ادب و هنر-
همزمان با شب گراميداشت ولادت با سعادت امام هشتم، مراسم اختتاميه نهمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) با حضور رئيس جمهور در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي كيهان، در اين مراسم كه جمعي از مسئولين و هنرمندان و فعالان فرهنگ رضوي در تالار صباي صدا و سيماي مشهد حضور داشتند، رئيس جمهور سخنراني كرد و گفت: جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) يكي از بهترين رويدادهاست. 9 دوره از برگزاري اين جشنواره گذشته اما هنوز در ابتداي راهيم. چرا كه ظرفيت هاي عظيمي براي شناخت حقيقت وجودي امام(ع) در عالم هستي موجود است كه اين جشنواره مي تواند در راستاي آن گام بردارد.
محمود احمدي نژاد افزود: امام، تجلي تام و تمام حقيقت عالم است و هر قدر ما در عناوين دقيق تر شويم، مطمئناً در شناخت امام به ما كمك خواهد كرد و هرقدر تلاش ها براي شناخت بهتر امام در قالب هنري پي گيري و عرضه شود، مطمئناً ماندگارتر خواهد بود.
وي با طرح اين سؤال كه چرا فلسفه وجودي امام مهم است و چرا خداوند از ابناء بشر عهد بر ميثاق با امام گرفت؟ ادامه داد: امام مهم است، براي اينكه انسان مهم است، ترديدي نيست كه مهم ترين موضوع خلقت، آفرينش انسان است، زيرا اگر انسان را از آفرينش بگيريم، چيزي باقي نمي ماند.
دكتر احمدي نژاد در ادامه با تأكيد بر اينكه هر كس با حقيقت امام آشنا شود، عاشق او خواهد شد، گفت: محال است كسي كه فطرت خود را سركوب نكرده باشد، امام را زيارت كند و عاشق او نشود. اگر حقيقت وجود امام رضا(ع) را براي هفت ميليارد جمعيت جهان درست تعريف كنيم، همگان عاشق او خواهند شد.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه همه بندگي، اوج عظمت انسان بر روي زمين است، به موضوع آزادي اشاره كرد وگفت: آزادي يك مطالبه و آرزوي تاريخي انسان هاست، نمي توان كسي را پيدا كرد كه به دنبال آزادي نباشد، از سوي ديگر تنها راه رسيدن به آزادي مطلق عبارت است از بندگي مطلق و از اين رو امامان آمدند تا انسان را آزاد كنند، چون خود آزادترين انسان ها و بنده ترين بندگان خدا هستند.
وي در ادامه به ذكر نام امام(ع) در سازمان ملل در سخنراني هاي خود اشاره كرد و گفت: در سخنراني خود در سازمان ملل آغاز و پايان سخنانم با نام امام بود كه برخي ها اعلام مي كردند، بسياري از افرادي كه در آنجا حضور دارند اين موضوع را نمي فهمند اما در سال هاي اخير ديديم كه ذكر نام امام چه تأثيري داشته است.
رئيس جمهور با بيان اينكه براي اصلاح وضع موجود هيچ گزينه اي جز حاكميت امام زمان(عج) وجود ندارد، گفت: امام زمان(عج) براي همه انسان ها و همه موجودات عالم است، همان طور كه پيامبران براي همه انسان ها هستند.
رئيس جمهور تأكيد كرد: نظم فعلي رفتني است و بايد جايگزين آن را ارائه كنيم و مدل جايگزين غير از حكومت امام عصر(عج) نيست.
دكتر احمدي نژاد گفت: روحانيون مسيحي نمي توانند دم از حضرت مسيح بزنند، اما در برابر ظلم، تبعيض و كشتار انسان ها سكوت كنند.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني جشنواره امام رضا(ع) را مصداق بارز تعظيم شعائر الهي دانست و گفت: استفاده از زيبايي آثار خلق شده در رابطه با امام(ع) ظاهر و پوسته اي از برگزاري اين جشنواره است، اما هدف اصلي رسيدن به معرفت و شناخت امام هشتم است. در اين جشنواره حركات زيبايي صورت گرفته، اما در عمق و معرفت شناسي امام رضا(ع) هنوز نكته هايي باقي مانده است.
وي ادامه داد: در نهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) كه در استان هاي كشور و همزمان با دهه كرامت برگزار شد، تعداد 103اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد كه نمايانگر تلاش هنرمندان در عرصه هاي گوناگون هنري نظير نقاشي، عكاسي و خوشنويسي و... در زمينه فرهنگ رضوي است.
حسيني با اشاره به حضور شاعران و عرصه شعر در جشنواره نهم امام رضا(ع) گفت: در اين حوزه هنرمندان آثار خود را نيز به زبان هاي ديگر از جمله عربي و تركي ارائه كردند كه در اين راستا كتاب سال رضوي تهيه شده است.
سيدجواد جعفري، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي و دبير جشنواره امام رضا(ع) در اين مراسم گفت: جشنواره بين المللي امام رضا(ع) مشمول خاطرات معنوي و جهاد فرهنگي است كه همچنين مي توان آن را خاطرات هشت سال دفاع مقدس و كمك و ياري رساندن اقشار مختلف براي پيروزي ملت ايران تشبيه كرد.
وي همچنين به نمونه هايي از دستاوردهاي برگزاري اين جشنواره پرداخت و گفت: بازشناسي هجرت تاريخي امام رضا(ع) و ايجاد فرهنگ بي نظير و نصب نمادهاي رضوي، نكوداشت شلمچه كه نماد پيوند ولايت باشهادت، بزرگداشت امامزادگان و شاهچراغ در استان فارس و گسترش فرهنگ اسلامي در سطح جهان است.
جعفري ادامه داد: در جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در سطح بين المللي رشد 85درصد، داوران 78درصد، رشد آثار 51 درصد و بسته هاي فرهنگي 208درصد رشد داشته است.
در ادامه اين مراسم همچنين از فعالان و خادمان داخلي و خارجي فرهنگ رضوي تجليل به عمل آمد.
در بخش خادمان فرهنگ رضوي، محمدمهدي ركني يزدي، حبيب حسام، مسعود نجابتي و محمدرضا انصاريان تقدير شدند. در بخش فعالان فرهنگ رضوي نيز اسماعيل آذر، سيدباقر پيش نمازي، محمد خزاعي و حسن عالمي هدف تجليل قرار گرفتند. در اين مراسم، حفيظ البافي، مصطفي ناصحي، اسماعيل حسين، محمد عبدالقدوس، منصور ليمبا و زهير عبدالعزيز به عنوان فعالان بين المللي فرهنگ رضوي تجليل شد.
ارسال 103 هزار اثر
به دبيرخانه
جشنواره بين المللي امام رضا(ع)
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از ارسال 103 هزار اثر به دبيرخانه جشنواره بين المللي امام رضا(ع) خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، سيدمحمد حسيني در مراسم اختتاميه جشنواره بين المللي امام رضا(ع) كه در سالن همايش هاي صدا و سيماي مشهد برگزار شد اظهار داشت: نهمين دوره جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در رشته هاي گوناگون در استان هاي سراسر كشور برگزار شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با تعداد آثار رسيده به جشنواره بين المللي امام رضا(ع) گفت: در نهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) كه در استان هاي كشور و همزمان با دهه كرامت برگزار شد تعداد 103 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيد.
وي با اشاره به تلاش هنرمندان در عرصه هاي گوناگون هنري به منظور شركت در جشنواره گفت: در جشنواره نهم امام رضا(ع) اهالي هنر در رشته هاي گوناگون نظير نقاشي، عكاسي و خوشنويسي آثار فاخري را به دبيرخانه جشنواره امام رضا(ع) ارسال كردند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نقطه جاودانه جشنواره امام رضا(ع) در دوره نهم را مباحث پژوهشي جشنواره امام رضا(ع) عنوان كرد و افزود: در اين عرصه نيز حضور گسترده اي در نهمين دوره جشنواره بين المللي امام رضا(ع) شاهد بوده ايم.
حسيني با اشاره به حضور شاعران و عرصه شعر در جشنواره نهم امام رضا(ع) گفت: در اين حوزه هنرمندان آثار خودرا نيز به زبان هاي ديگر از جمله عربي، تركي، ارائه كردند كه در اين راستا كتاب سال رضوي تهيه شده است.
وي توسعه كمي و كيفي جشنواره امام رضا(ع) را مهم ارزيابي كرد و گفت: امروز جشنواره امام رضا(ع) از شلمچه دروازه هاي ورودي امام رضا(ع) به ايران تا مشهد برگزار شده است.
استاندار خراسان رضوي در اين جشنواره از رئيس جمهور خواست با تهيه و ارائه لايحه اي از سوي دولت و همراهي نمايندگان مجلس، از سال آينده سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) در سراسر كشور تعطيل شود.
محمود صلاحي در مراسم پاياني نهمين جشنواره بين المللي امام رضا(ع) از رئيس جمهوري خواست، همان گونه كه پارسال با تعطيلي استان خراسان رضوي در سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) موافقت كردند، زمينه تعطيل شدن اين روز فرخنده را از سال آينده در سراسر كشور فراهم كنند.
وي از رئيس جمهور خواست به منظور سرعت بخشيدن به فعاليت اين جشنواره در ترويج فرهنگ و سيره رضوي، مسئوليت رياست شوراي سياست گذاري جشنواره امام رضا(ع) را بپذيرد.
استاندار خراسان رضوي اظهار داشت: سامانه جامع مشاركت جويي و ايده پردازي رضوي در فضاي مجازي به چند زبان دنيا هم ايجاد مي شود تا زمينه دريافت ايده ها و افراد خوش فكر به سهولت دريافت شود.

 



با موضوع موشك هاي اس 300
رسيدگي به شكايت ايران از روسيه امروز در دادگاه پاريس

وزير خارجه كشورمان كه روز گذشته به صحن علني بهارستان رفته بود تاريخ دادگاه رسمي شكايت ايران از روسيه درباره اس300 را اعلام كرد.
جلسه علني صبح يكشنبه مجلس، به مناسبت هفته نيروي انتظامي، ميزبان جمعي از خانواده هاي شهداي اين نيرو بود. نمايندگان روز گذشته طي مراسمي از خانواده هاي امير سرتيپ شهيد هوشنگ وحيد دستگردي، امير سرتيپ شهيد بهرام آريافر، سردار شهيد جواد حاج خدا كرم، امير سرتيپ دوم شهيد ابوالحسن خرم رودي، سرهنگ شهيد فرامرز حسين زاده، پاسدار شهيد شاهرخ طهماسبي و هم چنين سردار جانباز جعفر الله وردي زاده با اهداي لوح، تقدير به عمل آوردند.
ديروز همچنين علي اكبر صالحي نيز به بهارستان آمده بود تا به سوال مصطفي كواكبيان پاسخ دهد.
سوال ملي نماينده سمنان از وزير خارجه درباره علت عدم تحويل اس300 از سوي روس ها بود كه صالحي در توضيحات خود گفت: بعد از اينكه در مهرماه سال 89 رئيس جمهور روسيه فرماني مبني بر امتناع از ارسال موشك 300S به ايران صادر كرد از همان موقع اقدامات سياسي ما در همين رابطه آغاز شد چرا كه قطعنامه 1929 كه روس ها به آن استناد مي كردند، تسليحات پدافندي را در برنمي گيرد و موشك اس300 نيز در رده تسليحات پدافندي است.
وزير خارجه يادآور شد: پس از اين، سفير روسيه به وزارت خارجه دعوت شد و اعتراض رسمي ايران به سفير اعلام شد همچنين ايران از نمايندگي هاي مهم خواست تا با هدف نقض اين موضوع ملاقاتي را با همتايان روسي داشته باشند، علاوه بر اين شاهد موضع گيري مقامات دفاعي از جمله وزير دفاع و انتقاد شديد از تصميم دولت روسيه بوديم و پس از آن ملاقات هايي با مقامات روسي در اين رابطه صورت گرفت.
وزير امور خارجه در ادامه به طرح دعوي در دادگاه بين المللي پاريس در اين رابطه اشاره كرد و گفت: قرار است اولين جلسه اين دادگاه 18 مهر در پاريس برگزار شود البته طرف روسي ايده ها و نقطه نظراتي را براي منصرف كردن ايران از طرح اين دعوي ارائه كرده كه در بخش دفاعي در حال بررسي است.
وي با بيان اينكه ملاحظات كلي اين موضوع تا زمان تامين منافع به طور مستمر در دستور كار قرار دارد يادآور شد: علي رغم اينكه ايران اهميت زيادي به مناسبات با كشورهاي همسايه به خصوص روسيه قائل است مصرانه بر حقوق حقه خود پافشاري كرده و ذره اي از مواضع اصولي خود كوتاه نمي آيد، دستگاه ديپلماسي نيز با كمك و حمايت ساير دستگاه ها و با جديت موضوع را تا به وصول به نتيجه نهايي پيگيري مي كند.
صالحي ادامه داد: مواردي است كه من نمي خواهم علنا در صحن مطرح شود اينكه چرا اين اتفاق افتاده دلايل بسيار زيادي دارد و همه شما مستحضر به آن هستيد به هر حال از زماني كه اوباما رئيس جمهور آمريكا شده تحت عنوان تغيير، نگاه مجددي به برقراري روابط با روسيه داشته اما اكنون مي بينيم كه بسياري از اقدامات مربوطه به نتيجه نرسيده و مشكلاتي فراهم شده كه روس ها هم اخيرا آن را مورد توجه قرار داده اند.
وزير خارجه با بيان اينكه در انعقاد هر قراردادي بندي براي عملياتي نشدن آن قرارداد نيز پيش بيني مي شود گفت: وزارت دفاع با همكاري وزارت خارجه شكايتي را بر اين اساس به ICC كرده و فعلا غرامت و سود حاصله را دريافت كرده البته پيشنهادات جايگزين روس ها نيز در وزارت دفاع در حال بررسي است چون به توافق لازم نرسيده ايم ضرورتي به شرح آن وجود ندارد.
وي در پايان گفت: ما هر آنچه كه در توانمان باشد انجام مي دهيم و ذره اي از منافع ملي كشور نمي گذريم.
پس از توضيحات مصطفي كواكبيان و اظهارات وزير امور خارجه كواكبيان اعلام كرد كه به دليل تازه وارد بودن صالحي و اينكه سوال به يك سال و نيم پيش مربوط است از به راي گذاشتن اين سوال انصراف مي دهد.
زمين هاي كشاورزان
سنددار مي شود
مجلسي ها همچنين روز گذشته كليات لايحه تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان هاي فاقد سند رسمي را به تصويب رساندند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صبح يكشنبه پس از بررسي كليات لايحه تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان هاي فاقد سند رسمي، كليات اين لايحه را با 176 رأي موافق، 5 راي مخالف و 7 رأي ممتنع از مجموع 213 نماينده حاضر در صحن علني به تصويب رساندند.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه، كشاورزان و باغداران مي توانند براي اراضي و زمين هاي خود بنا بر شرايط جديد ذكر شده در اين لايحه، سند مالكيت اخذ كنند.
لايحه تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان هاي فاقد سند رسمي مشتمل بر 18 ماه است كه در صورت تصويب نهايي به قانون جديدي براي تعيين تكليف و ثبت رسمي اراضي تبديل مي شود.
ديروز به علاوه سه لايحه نيز به منظور تأمين نظر شوراي نگهبان اصلاح شد. در همين راستا لايحه نظارت بر رفتار قضات، لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي در فدراسيون ورزش دانشگاه هاي آسيا و عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در كانون بين المللي منتقدان تئاتر مورد بازبيني وكلاي ملت قرار گرفت.
درباره شكايت از رئيس جمهور رأي گيري مي كنيم
ديروز همچنين رئيس مجلس در پاسخ به تذكر عضو كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي درباره عدم رأي گيري براي گزارش كميسيون اصل 90 در خصوص شكايت نمايندگان از رئيس جمهور گفت: در هيئت رئيسه اين موضوع را مورد بررسي قرار داديم قرار است ترتيبي بدهند كه مطابق عرف آيين نامه آن را به رأي بگذاريم.
سيدفاضل موسوي عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي در تذكري مستند به مواد 17 و 213 آيين نامه داخلي مجلس گفت: پنجم اسفند ماه سال گذشته 12نماينده درخواست رسيدگي به تخلفات رئيس جمهور از قوانين را ارائه كردند و با وجود اينكه قانون 10 روز زمان براي بررسي اين موضوع تعيين كرده؛ 210 روز از آن گذشت و نهايتاً هنوز هم هيچ اقدام قابل تأمل و درستي از هيئت رئيسه مشاهده نمي شود.
وي با اشاره به قرائت گزارش كميسيون اصل 90 در اين زمينه در صحن علني مجلس گفت: اي كاش اين گزارش قرائت نمي شد، چرا كه در قرائت آن دو تخلف مشهود بود؛ اول آنكه آنچه بين نمايندگان توزيع شد با آنچه قرائت شد متفاوت بود و ديگر اينكه در اين گزارش چهار مورد شكايت وجود داشت كه بايد براي هر كدام جداگانه رأي گيري مي شد كه اين اتفاق نيفتاد.
نماينده مردم خدابنده در مجلس با اشاره به سوگند نمايندگان براي رعايت قانون تصريح كرد: اين در شأن مجلس نيست كه 210 روز از يك موضوع گذشته باشد و ما بخواهيم وارد مقولات ديگر شويم، لطفاً اين موضوع را جدي تر بگيريد، چرا كه در اين روزها افراد بسياري به ما گفتند كه مجلس مي خواهد اين موضوع را سمبل كند.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر گفت: واقعاً اينطور نيست و مرام مجلس هم اين نبوده كه از اين مسائل سهل انگاري بگذرد؛ اما اينكه كميسيون اصل 90 بايد به موقع گزارش را ارائه مي كرد درست است.
رئيس مجلس تصريح كرد: ما در هيئت رئيسه نيز اين موضوع را مورد بررسي قرار داديم كه مشخص شود چطور اين گزارش رأي گيري شود و قرار است ترتيبي بدهند كه مطابق عرف آيين نامه آن را به رأي بگذاريم لذا اين موضوع در هيئت رئيسه پيگيري مي شود.
نطق ميان دستور نمايندگان
روز گذشته ايوب پاپري مقدم نماينده مردم دشتستان در نطق ميان دستورش گفت بزرگ نمايي اختلاس اخير در نظام اقتصادي بهانه اي شد تا نظريه براندازي نظام جمهوري اسلامي از طريق كارشكني و اخلال اقتصادي قوت بگيرد و دشمنان را گستاخ تر كند.
غلامعلي ميگلي نژاد نماينده بوشهر و گناوه عنوان كرد: دولتمردان نبايد از تذكرات و نقد دلسوزان گله مند شوند بلكه بايد از چاپلوسان فرصت طلب كه در سازمان ها و ادارات نفوذ كرده اند، نگران باشند.
حجت الاسلام اكرمي نماينده تهران اما نطقش را به عملكرد رسانه ها اختصاص داد و گفت: برخي روزنامه ها و رسانه ها در پي عيب يابي و مخدوش كردن حيثيت فردي و حقيقي برخي از افراد هستند كه قطعاً اين موضوع حرمت شرعي دارد.
سيدكاظم دلخوش هم در اين ميان هشدار داد كه برخي افراد در قالب كانديدا با خرج كردن پول هاي كلان در عرصه انتخابات ورود كرده اند.
ديروز البته در انتهاي جلسه سبحاني نيا هم اعلام كرد: از آنجا كه برخي نمايندگان امضاي خود را از طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سيما پس گرفتند تقاضاي استرداد اين طرح به هيئت رئيسه ارائه شده است.

 



خارج از دستور

مخالفت نمايندگان با تغيير وزير كشور
در آستانه انتخابات
نمايندگان مجلس معتقدند كه تغيير وزير كشور از سوي جريان انحرافي با واكنش جدي مجلس مواجه خواهد شد.
جمعي از وكلاي ملت به دنبال انتشار خبر احتمال تغيير وزير كشور در آستانه انتخابات، ضمن مخالفت با اين اقدام، آن را مشكوك و با اغراض سياسي توصيف كردند.
در همين راستا، حسين ابراهيمي نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي معتقد است كه در اين شرايط تغيير وزير كشور معنا ندارد.
وي تاكيد كرد: در شرايطي كه فعاليت ستادهاي انتخاباتي فعال شده و مقدمات كارها براي برگزاري انتخابات فراهم گرديده تغيير وزير كشور يعني بهم ريختن همه زحمات.
نماينده بيرجند با بيان اينكه هيچ فرد و جريان مدافع نظام حاضر به تغيير مجري انتخابات در اين شرايط نخواهد بود، افزود: جريان انحرافي همه كار مي كند و از اينكه اين جريان بخواهد دست به اين كار بزند، تعجب برانگيز نيست چرا كه از اين جريان توقعي نيست.
ولي اسماعيلي رئيس كميته امنيت كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس هم با بيان اينكه كاملا از عملكرد مصطفي محمدنجار وزير كشور راضي هستيم، گفت: ارزيابي ما از عملكرد ايشان مثبت است.
اسماعيلي تاكيد كرد: اينجانب بعنوان عضو كميسيون شوراها و رئيس كميته امنيت اين كميسيون كه كارش مرتبط با وزارت كشور است با هرگونه تغيير و تحول در وزارت كشور در شرايط فعلي مخالفيم.
وي تاكيد كرد كه در صورت تغييرات در وزارت كشور مجلس شوراي اسلامي واكنش نشان خواهد داد و وارد موضوع مي شود.
محمدتقي رهبر رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس نيز معتقد است كه تغيير وزير كشور در شرايط فعلي معنادار است و يك مهره چيني براي دخالت در امر انتخابات بود و بوي توطئه از آن مي آيد.
وي افزود: متاسفانه آقايان در حال تغيير مسئولين حتي در بخشداريها و فرمانداريهاي شهرستانها هستند كه اين امر اصلا به صلاح نيست.
زهره الهيان نماينده تهران هم با اشاره به اينكه قبلا اخباري در اين رابطه مطرح شده بود، افزود: اين نگراني در بين نمايندگان وجود دارد كه وزارت كشور در آستانه انتخابات دچار تغيير و تحول شود تا زمينه سوءاستفاده جريان انحرافي فراهم گردد.
وي افزود: تغيير وزير كشور بعنوان مجري انتخابات به صلاح نيست چرا كه زمينه دخالت و سوء استفاده جريان انحرافي فراهم مي شود.
رئيس كميته حقوق بشر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: قطعا تغيير وزير كشور از سوي مجلس قابل قبول نخواهد بود و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين رابطه واكنش نشان خواهد داد.
محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: اگر اين جريان چنين تصميمي داشته باشد، قطعا همچون موضوع تغيير وزير اطلاعات ناكام خواهد شد و ضمن خوردن تودهني، با پاسخ سخت مواجه مي شود.
وي تلاش جريان انحرافي در اين زمينه را ايجاد موضوعي براي دستمايه قرار دادن رسانه ها و تحت شعاع قرارگرفتن اختلاس بزرگ و فساد مالي اين جريان و انحراف از اتهامات متهمين بزرگ اين پرونده ارزيابي كرد.

 



ضرورت حفظ طهارت نفس

قرآن به ما آموخت كه بدترين دشمن ما مرگ است! همه ما از مرگ مي ترسيم. آن بيان لطيف و نوراني قرآن كريم اين است كه: نترس ! شما اين دشمن را از پا در مي آوريد، نه آن شما را !!انسان با مرگ گلاويز مي شود، در اين چالش ما مرگ را مي ميرانيم، نه مرگ ما را ! مائيم كه مرگ را از بين مي بريم؛ مرگ يعني تحوّل، يعني از بين رفتن. ما اين از بين رفتن را از بين مي بريم، ما مي شويم ابدي. اينكه در روايات دارد كه مرگ را كه به صورت كبش املح در مي آيد (1) و مرگ را سر مي برند، يعني همين. وقتي كه ما ابدي شديم، ديگر مرگي در كار نيست!ما يك دشمن داريم، آن هم مرگ است. اگر آن بزرگوار درديوان شمس گفت:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آي تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ
من از او عمري ستانم جاودان او ز من دلقي بگيرد رنگ رنگ
شاگرد اين آيه قرآن است، اين قرآن اورا تربيت كرده ! قرآن گفته: تنها دشمني كه ما همه از او هراسناكيم، مرگ است و ما مرگ را مي ميرانيم، براي اينكه نفرمود: كلّ نفس يذوقها الموت، بلكه فرمود: كلّ نفس ذائ قه الموت(2). فرمود: هر كسي مرگ را مي چشد، نه هر كسي را مرگ بچشد ! شما يك ليوان شربت يا آب را كه چشيديد، آياشما اين ليوان را از بين برديد يا آن شمارا؟ ذائق،مذوق را هضم مي كند، نه بالعكس! نفرمود كلّ نفس يذوقها الموت، هر كسي را مرگ مي چشد؛ فرمود: هر كسي مرگ را مي چشد. ما وقتي مرگ را چشيديم، ديگر مرگي در كار نيست ! براي ابد مي مانيم؛ اينها مي شود معارف قرآني !
نيل به روح و ريحان در پرتو معارف قرآن
اين اگر در دولتمردان ما باشد، در ملّت ما باشد، آياما مشكلي پيدا مي كنيم؟! مشكل كم فروشي، گران فروشي، تحميل، ظلم، غيبت، رشوه، عشوه؛ اينها راپيدا نمي كنيم ! الآن مشكل اساسي ما اين است كه ما اين قرآن را مثل يك سمعك مي دانيم، مثل يك چشم مصنوعي مي دانيم، مثل دندان مصنوعي مي دانيم، مثل پاي مصنوعي مي دانيم؛ در كنار زندگي ماست. امّا وجود مبارك حضرت امير كه درباره عمار ياسر گفت: قرآن و دين، از قرن تا قدم او آميخته شده است: م ن قرن ه لي قدم ه (3) همين است. ما قرآن هم داريم، دين هم داريم؛ اينها همسايه مايند. هيچ كسي با عطر، معطّر نمي شود، اين زائر بر همسايه بيگانه است.
خود مؤمن وقتي روح و ريحان شد، به تعبير سوره مباركه واقعه: فامّا ا ن كان م ن المقرّبين فروح و ر يحان و جنّه نعيم (4)، او هميشه معطّر است. ولي اگر درون آنجور نشد، يك مقدار عطر به لباس ماليديم؛ اگر از كنار زباله هم گذشتيم، يك بوي ديگر مي گيريم ! فرمود: من شما را معطّر مي كنم: فامّا ا ن كان م ن المقرّبين فروح و ريحان؛ نه فله روح، كه بگوئيم ( له ) محذوف است ! نخير؛ فهو روح و ر يحان و جنّه نعيم، نه له ر يحان ! آن له ر يحان آياتي ديگر است، آن هم سر جايش محفوظ است.
پيوند خلقت با مبدأ در علوم اسلامي
بنابراين آنچه را كه قرآن از ما طلب مي كند اين است كه در متن زندگي ما بيايد، ما بفهميم يك دشمن داريم و آن مرگ است و ما مرگ را مي ميرانيم و مي شويم ابدي! درآن صورت علوم ما مي شود اسلامي، ديگر نمي گوئيم طبيعي، مي گوئيم: بخش خلقت. خلقت شناسي كه جز اسلامي نخواهد بود ! همين بحث هاي قرآني را شما در جريان باد و باران مي بينيد.در كشورهاي ديگر اسرار خلقت را كشف مي كنند؛ آبزيان چه جورند، دريا چه جور به وجود آمد، آنهائي كه در دريا زندگي مي كنند چه جوري اند؛ اينها اينجوري جفت گيري مي كنند، اينجوري بچه به دنيا مي آيد، اينجوري هم زندگي مي كنند، بعد از چند سال هم مي ميرند.همه اينها سير افقي است، اين لاشه علم است ! امّا قرآن همين ها را نقل مي كند، با بال هو الاوّل و الآخ ر(5)؛ خدا اين كارها را كرده است كه بيراهه نرويد. اماآمدندهو الاوّل را حذف كردند،هو الآخ ر را حذف كردند، لاشه دانش را دادند به دانشگاه؛ شده شيمي، فيزيك، زمين شناسي؛ اين محرّك نيست !اينطور نيست كه شما توقع داشته باشيد يك دانشجو اينها را بخواند و اهل نماز بشود.
تبيين مراحل تلقيح ابرها تا بارش باران در آيات قرآن كريم
همين باد و باران را مگر قرآن مشخص نكرد؟! فرمود: ما از راه دور نسيم ايجاد مي كنيم،اين نسيم راه مي افتد، تند مي شود، مي شود باد؛ ابر توليد مي كند. دستور مي دهيم اين رياح آن ابرها را جابجا بكند، بعد از اينكه تلقيح كرد و مراسم ازدواج شان انجام شد؛ چون هر ابري باردار نيست ! تا تلقيح نشود، لقاح پيدا نكند، قطرات نمي آيد! بعد از اينكه باردار شد، مراسم نكاحشان را در آسمان ب ين الأرض و السّماء خوانديم، ابر را باردار كرديم؛ بعضي از ابرها عقيمند، بعضي از ابرها باردارند ! بعد از اينكه باردار كرديم: ارسلنا الرّياح لواق ح (6). هم اين درخت ها را براي تلقيح آماده مي كنيم، هم اين ابرها را آماده مي كنيم: نسوق الماء لي الأرض الجرز (7). اين آب ها را دستور مي دهيم كه كجا ببرد و بباراند؛ كجا نبارد و هنگام بارش باران: تري الودق يخرج م ن خ لال ه (8). ما در همان آسمان اين ابرهائي كه پر آبند، اينها را غربالي مي كنيم؛ و گرنه شلنگي بريزند بشر مشكل جدّي پيدا مي كند ! اگر شلنگي بريزند روي سر مردم و مزرع و مرتع به جاي اينكه آبياري بشود، همه از بين مي رود ! فرمود: ما آنجا را غربال كرديم. سوراخ سوراخ كرديم اين ابرها را كه قطره قطره ببارد. فرمود: ما قطره قطره به شما مي دهيم؛ براي اينكه ما آن را سوراخ كرديم.همه اين حرف ها در قرآن كريم است.
حقيقت عذاب هاي اخروي و اقسام آنها
بنابراين يك وقت است قرآن درباره اخلاقيات مي گويد: دروغ نگوئيد، غيبت نكنيد و فلان كارزشت رانكنيد و امثال ذلك؛ آنها يك گوشه است. آن اخلاقيات تا پشتوانه علمي نداشته باشد، ضامن اجراء ندارد ! اينها خيال مي كنند اخلاق يك سلسله پذيرش ها و ذوق ها و سليقه هاست؛ بعضي از جهنّم مي ترسند، مثل اينكه بعضي از سوسك مي ترسند. مي گويند: دين كه علمي نيست !!ترس از جهنّم براي آنها مثل ترس از سوسك است. بعضي از سوسك مي ترسند، بعضي نمي ترسند؛ راه علمي ندارد!
بسياري از بزرگان گفتند: وقتي يك عدّه حرف مي زنند، مامي بينيم از دهانشان آتش خارج مي شود.اينها كه آتش بيار معركه هستند، در روزنامه ها، يا در خبرنگاري ها، يا در دو به هم زدني ها.آن كه در سوره جن فرمود: و امّا القاس طون فكانوا ل جهنّم حطباً، آن مال جسم ماست ! امّا عذاب روحي از كدام جا در مي آيد؟ فرمود:آن نار جهنّم است كه: كلّما نض جت جلودهم بدّلناهم جلوداً غ يرها، بدن را مي سوزاند. امّا آنكه روح را مي سوزاند چيست؟ آن نار الله الموقده الّت ي تطّل ع علي الافئ ده (9)است.
ما دو جور عذاب داريم؛ يك شلاق داريم، يك آبرو ريزي. آبرو ريزي عذاب روح است، اين ديگر جسم نيست! فرمود: ما دو جور عذاب داريم؛ يك عذابي در سوره مباركه نساء مشخص شد: كلّما نض جت جلودهم بدّلناهم جلوداً غ يرها ل يذوقوا العذاب(10)؛ آن مال جسم است. در آن بخش فرمود: و امّا القاس طون فكانوا ل جهنّم حطباً. امّا رسوائي قيامت چه؟ اينكه در مناجات شعبانيّه آمده كه: خدايا ! ما را آنجور رسوا نكن. اين رسوائي كه ديگر چوب و چماق نيست! آن رسوائي،عذاب روح است. فرمود: اين نار الله الموقده الّت ي تطّل ع علي الافئ د ه، روي همان فؤاد سر در مي آورد ! كينه وعداوت وبغضاء از اين قبيل است؛ آزار مردم از آن قبيل است ! اگر قرآن كريم در جامعه ماحياتبخش باشد؛ هم دانشگاه هاي ما مي شود اسلامي، هم دولت و ملّت ما مي شوند مسلمان قرآني، نه شناسنامه اي؛ آنوقت ما مشكلي نداريم !
تأكيد قرآن كريم بر حفظ طهارت نفس
اگر صحنه جان روشن شد و ما يك دشمن داشتيم و آن مرگ بود و براي ما تثبيت شده است كه ما اين دشمن را از پا در مي آوريم و مي شويم ابدي، به ما گفتند : تلاش و كوشش كنيد اين جان شفاف و آينه واري كه خدا به شما داد، اين را آلوده نكنيد ! شما فقط تلاش و كوشش كنيد اين آينه زنگار نگيرد و گرنه خيلي چيزها به شما نشان مي دهد ! در و ديوار عالم آيات الهي است. اگر گفت:
با صد هزار جلوه برون آمدي كه من با صد هزار ديده تماشا كنم تو را (11)
او مخفي نيست ! اگر او مخفي نيست: اينما تولّوا فثمّ وجه الله (12)؛ اين آينه را هم بايد شفاف نگه داريم ! حالا اگر در و ديوار اين حسينيه پر از عكس بود، ما يك آينه اي داشتيم غبار آلود و قير اندود؛ اين جائي را نشان نمي دهد! فرمود: آينه شو تا بردت سوي دوست؛ به تعبير شيخنا الاستاد مرحوم آقاي حكيم الهي. اصرار قرآن اين است كه اين كه ما به شما داديم، آينه است؛ اين را لكه دار نكنيد، تاخيلي جاها را ببينيد !
انبياء را فرستاديم، به دنبال آنها ائمه هستند. الآن وجود مبارك ولي عصر است كه به ما مي گويد: اين آينه را كجا نگه دار، چه جور نگه دار.امام را براي ما فرستادند كه به ما بگويد: اين آينه را به كدام طرف نگه دار ! و گرنه شما همين بچه ها را اگربه باغ وحش ببريدويك آينه شفافي دست اينها بدهيد، اين آينه گرگ و گراز را نشان مي دهد. اين آينه كه تقصيري ندارد! شما كه آينه را گرفتي به طرف مار و عقرب، دلتان مي خواهد طاووس را نشان بدهد !! اين دل يك آينه شفافي است، به كدام سمت ما نگه بداريم؟ اين است كه فرمود: هر جا هستي:فولّوا وجوهكم (13)؛ موقع نماز حواستان جمع باشد. به طرف مسجد برويد، به طرف مسجد الحرام برويد، به طرف محراب برويد، به طرف معبدتان برويد تا آن را نشان بدهد !الآن اين جوانها اگر خداي ناكرده ندانند به كدام سمت متوجه بشوند، اين آينه شفاف چيز ديگر را نشان مي دهد !
بنابراين قرآن پژوهي وقتي در جامعه ما مؤثر است كه به صورت عينك نباشد، به صورت دندان مصنوعي نباشد، به صورت پاي مصنوعي و چشم مصنوعي نباشد،بلكه در جان ما رسوخ بكند؛ آنگاه ما بر اساس اينما تولّوا فثمّ وجه الله مي دانيم و مي فهميم به كدام طرف نگاه كنيم، او را هم يقيناً مي بينيم و وجود مبارك ولي عصر سهم تعيين كننده اي كه دارد، همين است.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) در ديدار
با جمعي از قرآن پژوهان، اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي،
طلاب و اقشار مختلف مردم دماوند ـ حسينيّه احمد آباد؛ مرداد 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)بحار الأنوار/ 8/ 345 (2) آل عمران/ 185 (3) عوالي اللآلي/ 2/ 104
(4) واقعه/ 88 و 89 (5) حديد/ 3 (6) حجر/ 22
(7) سجده/ 27 (8) نور/ 43 وروم/ 48 (9) همزه/ 6 و 7
(10) نساء/ 56 (11) ديوان اشعار فروغي بسطامي (12) بقره/ 115 (13) بقره/ 144
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



با حضور آيت الله العظمي مجتبي تهراني آيين عمامه گذاري طلاب تهراني برگزار شد

آيين عمامه گذاري طلاب مدرسه علميه امام رضا(ع) تهران، با حضور آيت الله العظمي مجتبي تهراني، طلاب و جمعي از مسئولان حوزه علميه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) آيين عمامه گذاري طلاب مدرسه علميه امام رضا(ع) تهران، توسط آيت الله العظمي مجتبي تهراني از مراجع تقليد تهران، شنبه شب با حضور طلاب تهراني و جمعي از مسئولان حوزه علميه تهران برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين غروي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در اين مراسم معنوي عنوان كرد: يكي از مسائلي كه براي تمام انسان ها مي تواند نتيجه بخش باشد، مطالعه سيره ائمه(ع) است.
وي افزود: ائمه معصومين(ع) هر كدام با توجه به شرايط زماني و مكاني خودشان صفتي از صفات خداوند در آنها تجلي پيدا مي كرد والا تمام ائمه(ع) نور واحد هستند.
غروي در ادامه به بررسي زندگي سياسي امام رضا(ع) از حضور در مدينه تا هجرت به مرو و خراسان و نهايتا شهادت ايشان پرداخت و سپس سيره اخلاقي اين امام همام را تبيين كرد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر اگر جمعيت روحانيون و طلاب بيست برابر هم شود، باز هم پاسخگوي نياز انسان هاي تشنه معارف الهي در داخل و خارج كشور نخواهد بود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: در هيچ عصر از تاريخ تشيع همانند امروز طلاب و روحانيون فرصت تبليغ و تعليم دين را به نحوي كه امروز فراهم شده است نداشته اند و طلاب بايد به اين وظيفه سنگين جامه عمل بپوشانند.
حجت الاسلام علي اكبر صادقي رشاد، رئيس شوراي مركز مديريت حوزه علميه تهران(ع) نيز عنوان كرد: نظام آموزشي حوزه، يكي از ديرپاترين، مقدس ترين و آزموده ترين نظام هاي آموزشي دنيا است.
وي در ادامه خواستار تاسيس پژوهشكده و موزه اي شد كه به تاريخ حوزه هاي علميه از ابتدا تاكنون بپردازد و مراحل تغيير و تحولات حوزه و حوزويان را مورد بررسي قرار دهد.
پيشگيري از روي آوردن حوزه به دانشگاه به جهت تامين نياز آموزشي، اهميت و بركت تلبس به لباس مقدس روحانيت از ديگر مسائلي بود كه صادقي رشاد در اين مراسم به آنها اشاره كرد.
در پايان اين مراسم 8 نفر از طلاب توسط آيت الله مجتبي تهراني ملبس به لباس روحانيت شدند.

 



لاريجاني: حضور قدرت هاي بين المللي درمنطقه معضلات را افزايش داده است

رئيس مجلس شوراي اسلامي، گسترش تروريسم و قاچاق و توليد موادمخدر در منطقه را از مشكلات مهم منطقه اي دانست و بر اهميت همكاري مشترك و چند جانبه در مبارزه با اين معضلات تاكيد كرد.
علي لاريجاني در ديدار با «قازيخانوف» وزير امور خارجه قزاقستان با بيان اينكه حضور قدرت هاي بين المللي در منطقه باعث افزايش معضلات و مشكلات در منطقه شده است، افزود: تقويت همكاري هاي همه جانبه ميان كشورهاي مستقل به نفع امنيت منطقه خواهد بود.
وي در همين راستا با اشاره به نقش و جايگاه بااهميت دو كشور در منطقه و جهان اسلام افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره با نگاه مثبت به توسعه و گسترش همكاري هاي دوستانه با قزاقستان در همه زمينه ها مي نگرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با ابراز خرسندي از روند رو به گسترش روابط فيمابين در همه زمينه ها افزود: بايد از همه فرصت ها براي تقويت و مراودات دوستانه فيمابين بهره برد.
بر اساس اين گزارش، «قازيخانوف» وزير امور خارجه قزاقستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر علاقمندي كشورش براي گسترش روابط دوستانه با ايران در همه زمينه ها گفت: قزاقستان محدوديتي براي تحكيم و توسعه روابط با ايران قائل نيست.
وي با اشاره به ديدگاه هاي مشترك دو كشور در بسياري از مسائل منطقه اي و جهاني گفت: مشكلات منطقه را به جز كشورهاي منطقه كسي نمي تواند حل كند. وي سياست منطقه اي كشورش را مبتني بر تقويت ثبات و آرامش همراه با توسعه اقتصادي در منطقه خواند و افزود: همكاري با ايران در اين چارچوب بسيار اهميت دارد.
وزير امور خارجه قزاقستان با تاكيد بر اهميت و نقش ايران در منطقه افزود: با توجه به ديدگاه هاي مشترك دو كشور در قبال بسياري از مسائل منطقه اي رايزني و مشورت نزديك و مستمر رهبران ايران و قزاقستان ضرورت دارد.
وي اجراي طرح خط آهن ايران، تركمنستان و قزاقستان را براي كشورش و تحكيم همكاري هاي اقتصادي سه جانبه بسيار مهم دانست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14