(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مهر 1390- شماره 20045

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله خاتمي: قانون با قدرت گلوي مفسدان را خواهد فشرد
اژه اي : اتهام مفسدان بانكي اخلال در نظام اقتصادي كشور است
زارعي : گفتمان سوم تير پشت سر رهبري حركت مي كند
نيويورك تايمز: آمريكا به بهانه برنامه هسته اي ايران سلاح هاي پيشرفته به اسرائيل مي دهد
ورود و خروج هر نوع سلاح و مهمات بدون مجوز مراجع ذيصلاح جرم است
براي بودجه 91 مجلس به دولت مهلت 2 ماهه داد
صالحي در مجمع گفت وگوهاي آسيايي:
بايد در بازسازي وضعيت جاري نهادهاي مالي و تجاري بين المللي تحرك جدي داشت
سرلشكر جعفري سپاه هرگونه تهديد عليه كشور را خنثي مي كند
موسسه تحقيقاتي دوحه : نتيجه تحولات منطقه سردرگمي آمريكا و افزايش اعتبار ايران است
وزيرخارجه قزاقستان : خواستار افزايش مبادلات اقتصادي با ايران هستيم
بداغي خبر داد پرداخت حق اولاد و عائله مندي به زنان شاغل سرپرست
نمايش فيلم «ندارها» از سوي انجمن روزنامه نگاران مسلمان



آيت الله خاتمي: قانون با قدرت گلوي مفسدان را خواهد فشرد

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: مردم ما مطمئن باشند كه قانون با قدرت گلوي مفسدان اقتصادي را خواهد فشرد.
آيت الله سيداحمد خاتمي شامگاه يكشنبه در سومين يادواره شهيد كعبه استان، سرداران و 82 شهيد پايگاه هاي حضرت مهدي(عج)، شهيد دستغيب و شهيد باهنر مهريز با اشاره به بروز فساد بانكي و اختلاس سه هزار ميليارد توماني اظهار داشت: دشمن از هر سوژه اي براي پاشيدن گرد ياس و نااميدي بر سر مردم استفاده مي كند.
وي تاكيد كرد: مردم ما مطمئن باشند كه قانون با قدرت گلوي آنها را خواهد فشرد و علاوه بر مجازات حقوقي، مجازات كيفري نيز در انتظار آنها خواهد بود و اين خواسته نظام، رهبر معظم انقلاب اسلامي و سران سه قوه است.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضايي در مورد مجازات اين فساد بانكي گفت: به فرموده رهبر انقلاب دستگاه قضايي نبايد به افراد بدكاره و مفسد ترحم كند و اميدواريم اين امر رهبر معظم انقلاب عملي شود.
وي با اشاره به فتنه اي كه از اين قضيه در حال شكل گيري است، عنوان كرد: فتنه جديد اين است كه فتنه گران و دشمنان مي خواهند اين فساد را به نام نظام بنويسند.
خاتمي ادامه داد: اين كار جفا به نظام و انقلاب و نوعي خيانت است و اين كار را كساني مي كنند كه اعمال و پرونده سياسي، فرهنگي و اقتصادي آنها سياه است.
استاد حوزه علميه با تاكيد بر اينكه اصلاح طلبان براي اينكه در انتخابات شركت كنند بايد از سران فتنه اعلام برائت كنند و نسبت به قانون اساسي، ولايت فقيه و آرمانهاي امام و انقلاب اعلام وفاداري كنند، ادامه داد: بدون شك جريان اصلاح طلبي بايد از پيشينه گذشته خود بيرون بيايد والا آنها هم همراه تاريخ خواهند رفت.

 



ضمن اعلام اشد مجازات براي مجرمان پرونده 3000 ميليارد توماني
اژه اي : اتهام مفسدان بانكي اخلال در نظام اقتصادي كشور است

سخنگوي دستگاه قضايي درنشست هفتگي با خبرنگاران ضمن تاكيد بر اينكه مقصران پرونده فساد بانكي به اشد مجازات محكوم مي شوند از تفهيم اتهام عنوان اخلال در نظام اقتصادي كشور توسط قاضي پرونده به بيشتر متهمان خبر داد.
در اين نشست، خبرنگاري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه بالاخره عنوان اتهامي در اين پرونده چيست كه محسني اژه اي در پاسخ گفت: حتما رشاء و ارتشاء در اين پرونده وجود دارد. قاضي پرونده اخلال در نظام اقتصادي كشور را به بيشتر متهمان به عنوان مباشر، شريك يا معاون تفهيم كرده اما اين به آن معنا نيست كه اتهامات ديگري وجود نداشته باشد؛ يعني امكان دارد اتهامات ديگري هم بعدا كشف شود.
محسني اژه اي گفت: همان طور كه در جلسات گذشته عرض كرديم همه قوا مصمم هستند كه با اين فساد يك مقابله جدي داشته باشند و قوه قضائيه هم تصميم جدي دارد كه همه ابعاد پرونده را با سرعت رسيدگي كند و با جديت به هر چيزي كه قاضي به آن رسيد حكم بدهد؛ هيچ خط قرمزي وجود نداشته باشد، ضعيف كشي نشود و اگر تقصير افرادي در سيستم بانكي وابسته به حكومت يا غيروابسته به حكومت در اين زمينه محرز شود به اشد مجازات محكوم خواهند شد.
وي افزود: براي اين كه اين پرونده با سرعت به جلو برود لازم بود كه اقدامات ويژه اي داشته باشيم. يكي از كارها اين بود كه بنده به عنوان ناظر پرونده انتخاب شدم و از روزي كه ابلاغ صادر شد تا به امروز من بدون استثناء روزي پنج ساعت روي اين پرونده وقت گذاشته ام.
محسني اژه اي اضافه كرد: از كارهاي ديگر بحث كارشناسي روي پرونده بود كه به دليل اين كه زمان زيادي لازم داشت ما سعي كرديم تيم كارشناسي را همزمان با پيشرفت پرونده در كنار آن قرار دهيم و همزمان كارشناسي و حسابرسي صورت گيرد. البته اين منافاتي با اين كه بعضي از مسائل بعدا كشف شوند ندارد. بعدازظهر روز جمعه سراغ تيم كارشناسي رفتم و ديدم همه افراد مشغول كار هستند و با جديت كار كارشناسي پرونده را دنبال مي كنند.
محسني اژه اي اظهار كرد: كار ديگري كه در اين زمينه انجام شد اين بود كه كارشناساني در اختيار بازپرس پرونده قرار گرفته تا از همه متهمان بازجويي كنند براي همين افرادي زبده و آشنا با مسائل بازجويي در اختيار بازپرس پرونده قرار گرفتند.
وي گفت: اقدام ديگري كه در اين زمينه صورت گرفت اين بود كه مسائل خارج از قوه قضائيه يعني مسائلي كه بي ارتباط با قوه قضائيه نيست اما در خارج از دستگاه قضايي اتفاق مي افتد مثل شركت هايي كه كار صادرات انجام مي دهند و بدهي يا طلب هايي دارند براي حل مشكلات ناشي از اين مسائل ارتباط مستقيمي با دولت برقرار شود تا درخصوص رفع مشكلات ناشي از اين گونه موارد اقدام شود و اين همكاري ها طبعا ادامه پيدا مي كند.
وي گفت: همه ما قبول داريم كه در اين پرونده مقداري قصور و مقداري تقصير وجود داشته و نتيجه نهايي فسادي است كه به بار آمده است. در اين جا به هر دو مورد يعني قصور و تقصير بايد رسيدگي شود اما اين رسيدگي متفاوت است اين كه چه كسي ضعف مديريتي داشته، چه كسي سهل انگاري كرده و چه كسي سوءنيت داشته، البته تشخيص اين مسئله كار آساني نيست چون همه در مرحله اول مي خواهند ثابت كنند كوتاهي نكرده و كساني هم سوءنيت نداشته اند.
سخنگوي قوه قضائيه گفت: بنده جلسات مكرري با سيستم نظارتي، بازرسي كل كشور، وزارت اطلاعات، كميسيون اصل 90، بانك مركزي، وزير اقتصاد و كسان ديگري كه مرتبط با اين قضيه بودند داشتم تا بررسي شود اگر كسي قصور داشته به هيئت هاي رسيدگي به تخلفات اداري معرفي شود اما اگر كسي مجرم باشد و عامداً در اين قضيه همكاري كرده است بحث متفاوت است.
14 نفر بازداشت شده اند
محسني اژه اي در ادامه نشست خبري خود خاطر نشان كرد: اخيرا مطرح شده كه آيا ضعف ساختار سبب چنين تخلف و جرمي شده است؟ آيا علت آن ضعف قوانين بوده است؟ و آيا مشكل در رفتار فرد مجري بوده يا خير؟ اين موارد بايد بررسي شود و مي توان گفت خيلي با قوه قضائيه ارتباطي ندارد. از باب پيشگيري، بخشي مربوط به دستگاه قضايي و بخشي ديگر به دولت، بانك مركزي و وزارت اقتصاد بازمي گردد كه بايد اين موارد بررسي شود.
سخنگوي دستگاه قضايي افزود: بنابراين فرصت زيادي از ما گرفته شد و گرفته مي شود كه بررسي كنيم مقصر كيست و اينكه چه بخشي از اين موضوع به قصور مجري برمي گردد را از هم تفكيك كنيم. اما آنچه ما مي بينيم اين است كه بيشترين مشكل از رفتار مجري است. آن چيزي كه باعث اين فساد بزرگ شده رفتار غيرمسئولانه و خائنانه مجري قانون بوده است. پول دريافت كرده، رشوه گرفته است، پولشويي كرده و... كه اين موارد ربطي به ضعف ساختار و قانون ندارد.
محسني اژه اي خاطرنشان كرد: اين پرونده دو ماه و اندي است كه در قوه قضاييه مطرح شده و در حقيقت از 15 مردادماه عملياتي شد و اولين اقدامات ما در جهت احضار و تحقيق متهمان صورت گرفت.
وي يادآور شد: پيش از اين اعلام كرديم كه از 22 نفر تحقيق به عمل آمد كه برخي بازداشت و برخي با صدور قرار آزاد شدند. در دو، سه روز گذشته 20 نفر ديگر احضار شده و از آنان تحقيق به عمل آمد و اين افراد از كساني هستند كه مرتبط با موضوع محسوب مي شوند كه 14 نفر آنان بازداشت موقت شدند كه در ميان آن ها تعدادي از مديران بانك و تعدادي از افراد مرتبط بودند. اموال قابل توجهي ديگر شناسايي شد و برخي افراد ديگر ممنوع الخروج شدند. در خصوص مسائل مالي اين افراد از گمرك و نهادهاي ذيربط ارائه گزارش شد و اميدواريم همانگونه كه همه انتظار دارند اين پرونده رسيدگي و به نتيجه برسد و جوابگوي مردم و مسئولان باشيم.
به نفع خاوري است برگردد
سخنگوي دستگاه قضايي در خصوص اين كه آيا اتهامي متوجه مديرعامل بانك ملي است و اينكه آيا وي از كشور خارج شده و با توجه به اين كه مديرعامل بانك ملي دو تابعيتي است، چگونه صلاحيت وي تاييد شده است؟ گفت: ما موظف به دقت در اين هستيم كه نه افراط و نه تفريط كنيم. اگر كسي امروز مطلبي متوجه اش بود ممكن است فردا نباشد. زماني كه از آقاي خاوري در خوزستان تحقيق مي شود هنوز به اين نتيجه نرسيده بوديم كه وي بايد ممنوع الخروج شود و وي ممنوع الخروج نشد و ما در آن زمان نمي دانستيم كه وي دوتابعيتي است و خانواده اش در خارج از كشور هستند، بنابراين ممنوع الخروج نشد و بي بهانه يا با بهانه براي حضور در آن جلسه از كشور خارج شد.
وي گفت: تا جايي كه ما اطلاع داريم وي در داخل ايران نيست و به صورت رسمي از كشور خارج شده است.
محسني اژه اي در خصوص اين كه آيا اتهامي متوجه مديرعامل بانك ملي است يا خير؟ گفت: من چندين بار گفتم كه اگر وي حضور نيابد بسياري از افراد مساله را به او مرتبط مي كنند. به عنوان مثال فردي مي گويد كه آقاي خاوري زنگ زد و گفت اين كار را انجام بده، اما اكنون كه او نيست از خود دفاع كند و اگر مسائلي را گفتند و به وي منتسب كردند اين فرد در مظان اتهام قرار مي گيرد، اما اين كه اتهامي متوجه او است يا نه، بايد بگويم كه اتهامي هم متوجه وي نبود، اكنون دارد اتهامي متوجه اش مي شود. وي به طور رسمي اعلام كرده بود كه بازمي گردد و من توصيه كردم كه اگر بازگردد به نفع اوست.
محسني اژه اي همچنين گفت: مديرعامل بانك ملي گفته است كه برمي گردد اما اگر مدتي گذشت و برنگشت و ما ديديم اتهامات به گونه اي است كه ايشان بايد پاسخگو باشند در زمينه بازگرداندن وي به كشور اقدام مي كنيم.
خبرنگاري به مسئله تاييد صلاحيت خاوري در زمان تصدي محسني اژه اي در پست وزارت اطلاعات اشاره كرد و گفت؛ چطور مي شود فردي كه داراي تابعيت دوگانه است صلاحيت وي براي چنين مسئوليتي تاييد مي شود؟ كه محسني اژه اي در پاسخ گفت: اولا در مورد بسياري افراد از وزارت اطلاعات استعلام مي شود. مثلا در زمان انتخابات در مورد هزاران نفر استعلام مي شود و در زمان هاي عادي گاهي اوقات ميليون ها استعلام صورت مي گيرد و اين به اين معني نيست كه وزير اطلاعات شخصا همه استعلام ها را بررسي مي كند و جواب مي دهد و اين كه آيا همه استعلام ها مطابق با واقع هستند يا خير، جواب منفي است.
وي ادامه داد: به طور مثال، فردي براي مجلس يا رياست جمهوري نامزد مي شود، از همه فيلترها عبور مي كند اما بعدا مواردي در رابطه با او كشف مي شود. بنابراين من حضور ذهن ندارم كه اصلا نسبت به اين فرد استعلام شده است يا خير و يا اين كه جواب استعلام چه بوده اما اگر واقعا همين مقدار بر مسئولان اجرايي روشن بوده و اين كه خانواده اين فرد هم بيرون از كشور بوده اند و ايشان را در مسئوليت مديرعاملي بانك ملي گذاشته اند قطعا كار اشتباهي بوده است.
آزادي متهم رديف اول
صحت ندارد
محسني اژه اي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه شنيده شده متهم رديف اول پرونده فساد مالي اخير با قرار آزاد شده است، گفت: اين موضوع صحت ندارد و تكذيب مي شود.
خبرنگار ديگري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه آيا شكايت معاون اول رئيس جمهور از شما صحت دارد؟ كه محسني اژه اي پاسخ داد: بله، آقاي رحيمي از من شكايت كرده است.
واكنش اژه اي به شيطنت شرق
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي در رابطه با خبر منتشره مبني بر ديدار محسني اژه اي با متهمان پرونده فساد مالي اخير در زندان اوين گفت: بنده به عنوان ناظر روي همه بخش هاي اين پرونده وقت مي گذارم و به همه جا سركشي مي كنم، از جمله تاكنون در دو جلسه به دادسراي شهيد مقدس رفته ام و با بازجو، بازپرس و كارشناسان پرونده گفت وگو داشته و پيشرفت كار آنها را بررسي كرده ام.
محسني اژه اي ادامه داد: من در روز اول به بازداشتگاه هم رفتم. البته به اتاق متهمان سر نكشيدم.
ولي در اتاق هاي بازجويي رفتم اما شخصا يك كلمه از متهمان نپرسيدم، در حالي كه يكي از تيترهاي روزنامه ها اين بود «چهار ساعت گفت وگو با اختلاس گران». اما نه چهار دقيقه و نه چهار ثانيه هم من به طور مستقيم با متهمان صحبت نكرده ام و تنها با بازجو، بازپرس و كارشناس پرونده صحبت كرده ام.
تحت فشار نيستيم
وي در پاسخ به سوالي مبني بر ارتباط پرونده فساد اقتصادي اخير با جريان انحرافي گفت: من بارها عرض كرده ام تحت عنوان جريان انحرافي پرونده اي نداريم و ما در مورد فرد صحبت مي كنيم. در اين پرونده هم سعي ما اين است كه چيزي كتمان نماند. من قانونا مجاز نيستم وگرنه اسم همه افراد و اتهام آنها را مي گويم يا مثلا مي گويم مديران فلان بانك ها متهم اند. حال ممكن است اتهام آنها ثابت شود يا خير. اما بار ديگر تاكيد مي كنم در اين زمينه هر كسي كه لازم شود احضار مي شود و مورد بازجويي قرار مي گيرد.
خبرنگاري به صحبت هاي رئيس جمهور در گفت وگوي تلويزيوني اش با مردم مبني بر نپذيرفتن هيچ گونه اتهامي از سوي افراد وابسته به دولت و اين كه در اين زمينه دست هاي شيطاني در كار هستند، گفت: دو نكته در اين زمينه وجود دارد؛ يكي بحث نظارت بانك مركزي، وزارت اقتصاد و دارايي و بازرسان بانك مركزي است كه اينها بايد پاسخگو باشند و در اين زمينه حتي اگر ايرادي در ساختار وجود دارد باز هم رافع مسئوليت نيست و اين كه اگر در اين راستا جرياني به وجود بيايد و عليه نظام، دولت و مسئولان سوءاستفاده كنند امر غيرممكني نيست ولي ما نبايد با سوءاستفاده ديگران از خودمان رفع مسئوليت كنيم.
وي با بيان اين كه ما در رسيدگي به اين پرونده تحت هيچ گونه فشار سياسي نيستيم، گفت: از روزي كه من آمده ام احدي به من توصيه نكرده است كه فلان كس را احضار نكنيد.
ساز و كار نظارتي چيست؟
به گزارش ايسنا، خبرنگاري از وضعيت پرونده فردي كه متهم به اختلاس 12 ميليارد دلاري است و نامش در ليست مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز آمده است سوال كرد كه محسني اژه اي پاسخ داد: در اين زمينه چيزي از ناحيه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي به قوه قضاييه نسبت به اين فرد منعكس نشده است. ممكن است در دستگاه هاي نظارتي ما اين مسئله پيگيري شود اما هنوز پرونده قضايي در اين زمينه تشكيل نشده است.
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به اين سوال كه قوه قضاييه چه ساز و كار نظارتي براي تكرار نشدن اين گونه فسادها دارد، گفت: اين گونه موارد صرفا مسايلي نيست كه قوه قضاييه بتواند جلوي آن را بگيرد. بخش عمده اين قضيه اشكال از ناحيه مجري است؛ البته در اين كه قوه قضاييه بايد با قاطعيت برخورد كند، ترديد نيست اما از يك مدير بايد پرسيده شود چطور فرضا در مدت دو سال از آنچه زير دست او گذشته است خبر ندارد؟

 



زارعي : گفتمان سوم تير پشت سر رهبري حركت مي كند

عضو مؤسس جبهه پايداري تأكيد كرد كه گفتمان 3 تير به حركت خود پشت سر مقام معظم رهبري ادامه مي دهد.
علي اصغر زارعي با تصريح بر اينكه گفتمان 3 تير موجب پيروزي احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري نهم شد گفت: متأسفانه تعلل رئيس جمهور در برابر حكم مقام معظم رهبري درباره ابقاي وزير اطلاعات، موجب سرخوردگي حاميان گفتمان 3 تير كه ولايت مداري و ولايت پذيري را يك اصل مهم مي دانند، شد.
وي افزود: گرچه بحث حكم رهبر معظم انقلاب درباره بركناري مشايي كه با مقاومت رئيس جمهور مواجه شد، موجب دلخوري و دلسردي جريان حامي گفتمان 3 تير شد، اما در بحث حكم آقا درباره ابقاء وزير اطلاعات اين موضوع بسيار نمايان تر شد و در واقع براي 3 تيري ها اين بحث كاملاً غيرمنتظره بود.
نماينده مردم تهران همچنين گفت: گفتمان 3 تير گرچه در مدت كوتاهي به خاطر مقاومت رئيس جمهور در برابر حكم رهبري متوقف شد اما لازم بود اين گفتمان به حركت خود پشت سر مقام معظم رهبري ادامه دهد و اهداف نظام را به پيش ببرد چرا كه اين اشخاص نيستند كه صاحب گفتمان هستند.
وي كه با فارس، گفت وگو كرده با بيان اينكه جبهه پايداري معتقد است آيت الله مهدوي كني و آيت الله يزدي خط سير وحدت اصولگرايان را به درستي تبيين كرده اند، افزود: متأسفانه برخي افراد ملاك ها و معيارهاي مدنظر آيت الله مهدوي و آيت الله يزدي را پياده نمي كنند.
زارعي در پاسخ به اين سؤال كه ابهام جبهه پايداري به كداميك از بندهاي منشور جامعتين است، خاطرنشان كرد: در كجاي منشور آمده كه افرادي كه عملكرد نامناسبي در فتنه داشتند، بايد در مركزيت و در كميته 8+7 باشد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: وقتي جبهه پايداري مي بيند كه در عمل به منشور اهميت داده نمي شود و مجريان به نظر آيت الله مهدوي كني و يزدي توجه نمي كنند، حق دارد كه ايراد خود را مطرح كند. اين افراد در پاسخ به نقدهاي جبهه پايداري تلاش مي كنند جبهه را در برابر آيت الله مهدوي كني قرار دهند كه كاملاً نادرست است.
برخي مي خواهند بين آيت الله مهدوي كني و آيت الله مصباح القاء اختلاف كنند در حالي كه ما هيچ اختلافي بين اين دو بزرگوار در اينكه منشور جامعتين بايد اجرايي شود، نمي بينيم.
زارعي تجلي گفتمان ناب اصولگرايي را در رفتار اصولگرايان لازمه حضور و مشاركت بالاي مردم در انتخابات آتي مجلس دانست و افزود: اگر اصولگرايان به گفتمان انقلاب اسلامي پايدار و وفادار بمانند، مردم قطعاً پاسخ مناسبي به اصولگرايان خواهند داد.

 



نيويورك تايمز: آمريكا به بهانه برنامه هسته اي ايران سلاح هاي پيشرفته به اسرائيل مي دهد

يك روزنامه آمريكايي اعلام كرد كه كاخ سفيد به بهانه خطر برنامه هسته اي ايران در حال تجهيز كردن اسرائيل به سلاح هاي پيشرفته است.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، مقامات آمريكايي اعلام كردند كه دولت «باراك اوباما» اسرائيل را به بمب هاي شكافنده مجهز كرده كه قابليت نابودي مكان هاي مخفي همچون انبار تسليحات را دارد.
مقامات آمريكايي در ادامه با بي اعتنايي به صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران و گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره همكاري شفاف اين كشور با اين نهاد بين المللي مدعي شدند: بمب هاي شكافنده قابليت هدف قرار دادن سايت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران كه بخشي از برنامه مشكوك اين كشور هستند را دارند.
براساس اين گزارش رژيم تل آويو سالهاي زيادي است كه در پي خريد بمب هاي شكافنده است و در سال 2005 دولت «جرج بوش» خواستار به تعليق درآمدن قرارداد فروش اين بمب ها به اين رژيم شد و آمريكا با اين كار كمك قابل توجهي را به سياست خارجي و امنيت ملي همپيمانان خود مي كند.
اين روزنامه آمريكايي در ادامه مي نويسد: انتقال تسليحات از آمريكا به اسرائيل باعث افزايش جايگاه باراك اوباما در ميان راي دهندگان يهودي مي شود، زيرا هم اكنون روابط واشنگتن- تل آويو به دليل پاره اي از موضوعات سياسي و ژئوپلتيكي تا حدودي رو به سردي گراييده است.

 



با ابلاغ قانوني از سوي رئيس جمهور
ورود و خروج هر نوع سلاح و مهمات بدون مجوز مراجع ذيصلاح جرم است

با ابلاغ قانوني از سوي رئيس جمهور، وارد كردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت كنترل به كشور، خارج كردن آن ها از كشور، ساخت، مونتاژ، نگهداري، حمل، توزيع، تعمير و هرگونه معامله آن ها بدون مجوز مراجع ذيصلاح جرم است و مرتكب به مجازات هاي مندرج در اين قانون محكوم مي شود .
قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غير مجاز كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده است، از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد .
بر اين اساس، قاچاق سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت كنترل عبارت از وارد كردن آنها به كشور و يا خارج كردن آن ها از كشور به طور غيرمجاز جرم است .
اقلام و مواد تحت كنترل عبارت از انواع مواد محترقه، ناريه، منفجره اعم از نظامي و غير نظامي، شيميايي، راديو اكتيو، ميكروبي، گازهاي بيهوش كننده، بي حس كننده و اشك آور و شوك دهنده ها(شوكرها) و تجهيزات نظامي و انتظامي است .
بر اساس اين قانون، وارد كردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت كنترل به كشور، خارج كردن آن ها از كشور، ساخت، مونتاژ، نگهداري، حمل، توزيع، تعمير و هرگونه معامله آن ها بدون مجوز مراجع ذيصلاح جرم است و مرتكب به مجازات هاي مندرج در اين قانون محكوم مي شود .

 



براي بودجه 91 مجلس به دولت مهلت 2 ماهه داد

عضو هيات رئيسه مجلس گفت: دولت در زمان قانوني خود كه 15 آذر 90 است، بايد بودجه 91 را به مجلس بدهد تا مجلس نيز همين امسال آن را نهايي كند.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا نماينده مردم نيشابور و عضو هيات رئيسه مجلس در گفت وگو با فارس گفت: با نزديك شدن به انتخابات مجلس نهم و همچنين تعطيلي مجلس در ماه آخر امسال به دليل برگزاري انتخابات تاكيد نمايندگان بر اين است كه بودجه سال 91 را در سال جاري ببنديم.
اين عضو هيئت رئيسه تاكيد كرد: البته اين موضوع بستگي به اين دارد كه دولت در زمان قانوني خود كه 15 آذر سال 90 است، بودجه سال 91 را به مجلس بدهد تا مجلس نيز همين امسال آن را نهايي كند چرا كه نمي خواهيم همانگونه كه بودجه 90 در سال 90 بررسي شد، بودجه 91 نيز به سال آينده موكول شود لذا پيگيري ها انجام شده و تذكرات لازم را به دولت داديم تا بودجه را در زمان قانوني به مجلس ارائه دهد.
سبحاني نيا همچنين يادآور شد: نتيجه تحقيق و تفحص از عملكرد دولت در خصوص برنامه چهارم توسعه يكي از گزارشات هيئت هاي تحقيق و تفحص است كه در دستور كار اين هفته مجلس قرار دارد و همچنين گزارش تحقيق و تفحص از عملكرد بيمه محصولات كشاورزي نيز آماده است كه در روزهاي آينده در دستور كار صحن قرار گيرد.
اين نماينده مجلس همچنين با اشاره به بررسي گزارشات تحقيق و تفحص در جلسه روز يكشنبه گفت: در اين جلسه بنده گزارشي از روند پرونده هاي تحقيق و تفحص ارائه دادم كه بر طبق اين گزارشات 38 پرونده از 66 پرونده تحقيق و تفحص به دلايل مختلف مختومه شده و 28 پرونده در حال اجرا است.
سبحاني نيا با تاكيد بر اينكه به كميته هاي تحقيق و تفحص تنها يك ماه مهلت داديم تا گزارشات خود را به هيئت رئيسه ارائه كنند، گفت: به كميسيون ها و كميته هاي تحقيق و تفحص حداكثر 2 هفته تا يك ماه مهلت داديم تا تمام گزارشات تحقيق و تفحص را به هيئت رئيسه ارائه كنند تا ما هر چه زودتر در دستور قرار دهيم و تا پايان سال بتوانيم به نتيجه برسيم.
وي اضافه كرد: از آنجا كه امسال سال پاياني مجلس هشتم است لذا هيئت رئيسه اهتمام جدي براي پيگيري نتايج گزارشات تحقيق و تفحص دارد.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس همچنين تصريح كرد: تعداد بسياري از اين 28 گزارش تحقيق و تفحص در حال جمع بندي نهايي است و اين گزارشات در كميسيون ها مراحل انتهايي خود را مي گذراند و تعدادي ديگر نيز هنوز در هيئت هاي تحقيق و تفحص قرار دارد كه هر چه زودتر بايد اين گزارشات به كميسيون ها ارائه شود.
سبحاني نيا همچنين تاكيد كرد: اولويت هيئت رئيسه اين است كه گزارشات تحقيق و تفحص ها چه آنها كه گزارش خود را به كميسيون ها ارائه دادند و چه آنهايي كه در حال جمع بندي گزارشات در هيئت ها هستند، تا يك ماه آتي به سرانجام برسند تا هر چه زودتر در دستور كار قرار گيرند.

 



صالحي در مجمع گفت وگوهاي آسيايي:
بايد در بازسازي وضعيت جاري نهادهاي مالي و تجاري بين المللي تحرك جدي داشت

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان اتخاذ تصميمات اجرايي از سوي كشورهاي آسيايي براي جلوگيري از دخالت هاي غيرموجه برخي از كشورها در مناطقي از قاره پهناور آسيا را خواستار شد.
دكتر علي اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه كشورمان ـ كه براي شركت در دهمين اجلاس مجمع گفت وگوهاي آسيايي (ACD) در رأس هيأتي در كويت بسر مي برد، ، عصر دوشنبه در اين نشست اهميت توسعه همكاري هاي كشورهاي آسيايي به ويژه با توجه به شرايط جاري بحران مالي جهاني و ضرورت اتخاذ تدابير مناسب براي مواجهه با چالش هاي آتي جهاني و به كارگيري ظرفيت هاي اقتصادي و بانكي اعضاي (ACD) براي توسعه عمليات مالي، تجارت و فعاليت هاي سرمايه گذاري بين اعضاء به عنوان اقدامات پيش گيرانه را مورد تأكيد قرار داد.
او با ابراز تأسف از اثرات منفي به وجود آمده بر اقتصاد كشورهاي عضو مجمع از ناحيه چند كشور سلطه گر و تسلط آن ها بر فرآيندهاي مالي، پولي و نهادهاي اقتصادي بين المللي، اتخاذ تصميمات اجرايي از سوي كشورهاي آسيايي براي جلوگيري از دخالت هاي غيرموجه برخي از كشورها در مناطقي از قاره پهناور آسيا را خواستار شد.
صالحي با اشاره به خيزش هاي مردمي به وجود آمده در منطقه، آزادي خواهي، صلح دوستي و عدالت خواهي را مطالباتي دانست كه علاوه بر خواستگاه مردمي از حقوق اعطا شده از سوي خالق متعال براي تمام انسان ها نشأت گرفته است و تصريح كرد: از اين رو شاهد مطالبات مردمي از نژادهاي مختلف براي دسترسي به آزادي، دولت هاي پاك و مقتدر و مخالف ظلم، فساد، نژادپرستي و تبعيض هستيم و يك دولت نمي تواند اين حقوق حقه را ناديده انگاشته و با به كارگيري نيروهاي خارجي با آن مقابله كند.
وزير خارجه كشورمان در پايان از وزيران خارجه شركت كننده در اين اجلاس خواست تا با كمك همه كشورها در جهت به دست آوردن جايگاه واقعي مبتني بر ارزش هاي خودي، ظرفيت ها و اولويت هاي آسيايي و ايفاي نقش اين كشورها در تصميم گيري هاي جهاني به ويژه در بازسازي وضعيت جاري نهادهاي مالي، پولي و تجاري بين المللي تحرك جدي از خود نشان دهند. وي در سخنراني خود هم چنين اقدامات جمهوري اسلامي ايران در دوره رياست بر (ACD) به ويژه ابعاد فرهنگي اين تلاش ها در حوزه هاي مطبوعاتي، انتشار كتاب، هنر، سينما، توليد فيلم هاي تلويزيوني، موضوعات مربوط به باستان شناسي، مسائل مربوط به زنان و هم چنين تأسيس اتاق هاي فرهنگي اعضا را تشريح كرد.

 



سرلشكر جعفري سپاه هرگونه تهديد عليه كشور را خنثي مي كند

فرمانده كل سپاه پاسداران تأكيد كرد كه اين نهاد با آمادگي و اقتدار كامل، هرگونه تهديدي عليه تماميت ارضي و آرمان ها و ارزش هاي كشور را خنثي مي سازد.
به گزارش روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سرلشكر پاسدار «محمدعلي جعفري» در بازديد از نيروهاي تيپ44 قمربني هاشم(ع) عشق به ولايت را دشمن شكن خواند و افزود: رزمندگان استان چهارمحال و بختياري در دوران دفاع مقدس و بعد از آن با حضور در همه عرصه هاي دفاع از انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي، ولايتمداري خود را به اثبات رسانده اند.
سردار جعفري با بيان اين كه تأمين امنيت نياز اساسي جامعه و وظيفه خطير حكومت اسلامي است ادامه داد: حفظ دستاوردهاي انقلاب و برقراري امنيت در جامعه اسلامي از رسالت هاي وجودي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.
وي با اشاره به تحركات گروهك هاي وابسته به قدرت هاي استكباري در شمال غرب تصريح كرد: رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با آمادگي و اقتدار كامل، هرگونه تهديدي عليه تماميت ارضي و آرمان ها و ارزش هاي اسلامي را با هوشياري كامل خنثي مي سازند.

 



موسسه تحقيقاتي دوحه : نتيجه تحولات منطقه سردرگمي آمريكا و افزايش اعتبار ايران است

يك موسسه تحقيقاتي با بررسي و تحليل حوادث اخير در كشورهاي منطقه و شمال آفريقا اعلام كرد كه اين حوادث سردرگمي آمريكا و پيروزي ايران را به دنبال داشته است.
در مقاله موسسه تحقيقاتي دوحه آمده است: سرعت حوادث و رويدادهاي پياپي در كشورهاي عربي موجب شد كه در تحليل اين رويدادها نوعي سردرگمي بوجود آيد. اين سردرگمي دامن سياستمداران آمريكايي را نيز گرفت. حتي مردم و حاكمان منطقه نيز طعم اين سردرگمي را چشيدند.
نويسنده اين مقاله مي افزايد: ريچارد بتز، نويسنده كتاب «دشمنان اطلاعاتي دانش و قدرت در امنيت ملي آمريكا» معتقد است مهمترين چالش جامعه اطلاعاتي و دستگاه سياست خارجي آمريكا، شناسايي ماهيت جنبش هاي كنوني در كشورهاي عربي است.
بتز همچنين معتقد است: آمريكايي ها چيز زيادي پيرامون ماهيت اين جنبش ها نمي دانند. وي اين نقصان اطلاعاتي را ناشي از نبود دانش و عدم تسلط كافي به ديگر زبان ها مي داند.
در اين مقاله آمده است: درك نادرست آمريكا از حوادث و ساختار اجتماعي و سياسي منطقه و نيز هدف گذاري غلط واشنگتن از جمله عوامل مهم سردرگمي ايالات متحده در تحليل حوادث و رويدادهاي خاورميانه و جنبش هاي اخير منطقه است.
نويسنده اين مقاله با اشاره به سخنان سناتور «مايكل ماكوفسكي» در برابر كميته فرعي امور خاورميانه و آسياي مركزي و جنوبي مجلس سنا در آوريل سال 2011 اولويت هاي ايالات متحده در قبال خاورميانه را چنين ذكر مي كند:
-حصول اطمينان از توليد مستمر نفت
- تعهد به حمايت و پشتيباني از اسرائيل
- تلاش براي تضعيف و نابود كردن بنيادگرايي اسلامي و تروريسم.
ماكوفسكي مي گويد: با اين وجود تهديد بزرگي وجود دارد كه مي تواند سه اولويت يا اهداف فوق را به شدت به خطر اندازد. موضوعي كه مهمتر از هر مساله اي است و آن وجود يك ايران هسته اي است.
بنابراين اطمينان از اين كه ايران هيچگاه نبايد به سلاح هاي هسته اي دست يابد بايد به هدف اصلي ايالات متحده تبديل شود.
از ديدگاه ماكوفسكي مساله ايران به طور كلي عمده ترين محور قابل توجه در ارتباط با تغييرات در كشورهاي عربي است كه نبايد به فراموشي سپرده شود.
از سوي ديگر وي مي گويد: بي اعتمادي كشورهاي متحد عرب آمريكا از جمله كشورهاي حوزه خليج فارس به واشنگتن، مي تواند موجب شود كه اين كشورها هر چه بيشتر به ايران نزديك شوند. بنابراين آمريكا بايد هر چه سريعتر در جهت جلب اعتماد اين كشورها تلاش كند.
ماكوفسكي اضافه مي كند: جنگ در ليبي باعث شد تا تهديدات ناشي از يك ايران هسته اي چندان مورد توجه قرار نگيرد. ماكوفسكي مي گويد: ظرفيت هاي هسته اي ايران روز به روز افزايش مي يابد بنابراين ايالات متحده بايد به فكر اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران و توجه جدي تر به ساير گزينه باشد.
اين نماينده سناي آمريكا همچنين مي افزايد: آمريكا بايد هر چه بيشتر از حركت هاي آزادي خواهانه در منطقه حمايت كند. با اين وجود آمريكا نبايد فراموش كند كه جلوگيري از دستيابي ايران به تسليحات اتمي اولين اولويت واشنگتن است زيرا اين مساله عمده ترين تهديد استراتژيك عليه آمريكا است.
در ادامه اين مقاله آمده است: آمريكايي ها مي دانند كه در شرايط كنوني كار چنداني از اوباما برنمي آيد زيرا وي درگير برنامه هاي انتخابات رياست جمهوري است. اوباما مي داند كه مسايل اقتصادي و اصلاحات اقتصادي كليد پيروزي در انتخابات آتي رياست جمهوري است بنابراين در آينده نزديك ابتكار عمل عمده اي در مورد ايران صورت نخواهد گرفت.

 



وزيرخارجه قزاقستان : خواستار افزايش مبادلات اقتصادي با ايران هستيم

وزيرخارجه قزاقستان در ديدار با رئيس جمهوركشورمان تاكيد كرد كه كشورش خواستار افزايش مبادلات اقتصادي با ايران از يك ميليارد دلار در زمان حاضر به 5 ميليارد دلار است.
يرژان كازيخانف يك شنبه شب در ديدار با محمود احمدي نژاد روابط تهران - آستانه را راهبردي برشمرد و تصريح كرد: قزاقستان خواستار توسعه و ارتقاء مناسبات و همكاري ها با جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري پيشرفته است.
وزيرخارجه قزاقستان با استقبال از سياست جمهوري اسلامي ايران مبني بر لزوم همكاري همه كشورهاي منطقه گفت: قزاقستان آماده همكاري با ايران درباره مسايل مشترك منطقه اي و بين المللي از جمله افغانستان و درياي خزر است.
يرژان كازيخانف پروژه خط آهن سه جانبه ميان ايران، تركمنستان و قزاقستان را بسيار مهم ارزيابي و تاكيد كرد: قزاقستان علاقه مند است مبادلات اقتصادي دو جانبه با ايران از يك ميليارد دلار در زمان حاضر، به 5 ميليارد دلار افزايش يابد.
احمدي نژاد نيز در اين ديدار پيشرفت و اقتدار ايران و قزاقستان را به نفع ملت هاي دو كشور و صلح و امنيت منطقه دانست و تاكيد كرد: امروز برخي سلطه طلبان جهاني كه نمي خواهند هيچ كشور مستقلي از جمله قزاقستان و ايران پيشرفت كنند، در مسير ضعف قرار دارند.
رئيس جمهور با اشاره به زمينه هاي مناسب براي ارتقاء سطح مبادلات تجاري دو كشور تا 5 ميليارد دلار اظهار داشت: احداث خط آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان زمينه ساز انجام كارهاي بزرگ و گسترش و افزايش روزافزون مناسبات و همكاري ها خواهد بود.
احمدي نژاد با بيان اينكه دو ملت ايران و قزاقستان داراي روابط عميق و دوستانه هستند، خاطرنشان كرد: بايد از همه ظرفيت هاي فراوان موجود در عرصه هاي گوناگون از جمله صنعت، تجارت و همكاري هاي بانكي براي توسعه روابط دو جانبه استفاده كرد.
گفتني است؛ همچنين احمدي نژاد عصر يك شنبه گذشته در جلسه هيئت دولت گفت: ملت ايران با توجه به ظرفيت ها و توانمندي هاي فراوان و الگويي براي همه ملت ها تبديل خواهد شد.

 



بداغي خبر داد پرداخت حق اولاد و عائله مندي به زنان شاغل سرپرست

معاون حقوقي رئيس جمهور گفت: دولت با پرداخت حق اولاد و عائله مندي به تمام زنان شاغل سرپرست خانوار و همچنين با پرداخت حق عائله مندي به تمام زنان شاغل مجرد موافقت كرد.
فاطمه بداغي در اين زمينه تصريح كرد: پيش از اين به زنان شاغل سرپرست خانوار حق اولاد پرداخت نمي شد و فقط حق عائله مندي دريافت مي كردند كه در حال حاضر با موافقت دولت، از حق اولاد هم بهره مند خواهند شد.
وي افزود: معاونت حقوقي رياست جمهوري اختلاف نظري با معاونت توسعه منابع و سرمايه انساني رياست جمهوري و برخي از دستگاه هاي دولتي در خصوص پرداخت حق عائله مندي به زنان شاغل مجرد داشت كه در اين مورد هم به توافق رسيديم و قرار شد به زنان شاغل مجرد نيز كه متكفل امور خود و يا خانواده شان هستند، حق عائله مندي پرداخت شود.
معاون حقوقي رئيس جمهور در مورد زنان شاغل متأهل نيز اظهار كرد: به دليل اينكه همسران اين افراد از حقوق عائله مندي يا اولاد برخوردارند، اين حقوق به آنان پرداخت نمي شود.
بداغي در عين حال، مردان شاغل مجرد را محروم از دريافت حق عائله مندي عنوان كرد و يادآور شد: در دولت در خصوص مشكل يارانه زنان سرپرست خانوار و يا بدسرپرست بحث شد و قرار شد مشكلات آنان به طور كامل مرتفع شود.
وي گفت: بر اين اساس مقرر شد عنداللزوم در خصوص موارد مذكور به مجلس لايحه داده شود يا آيين نامه هاي دولت اصلاح و تكميل شود.

 



نمايش فيلم «ندارها» از سوي انجمن روزنامه نگاران مسلمان

فيلم سينمايي «ندارها» به كارگرداني محمدرضا عرب براي اعضاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان و خانواده ايشان به نمايش در مي آيد.
اين فيلم ساعت 30/16 امروز سه شنبه 19مهر در مجتمع فرهنگي سيدالشهداء(ع) اكران مي شود.
در اين برنامه همچنين نشست نقد و بررسي فيلم «ندارها» با حضور عوامل آن برگزار خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14