(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 19 مهر 1390- شماره 20045

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بررسي مسائل مهم كشور در نشست سران 3 قوه
آغاز عمليات اجرايي 3 پروژه بزرگ در استان لرستان
شوراي روابط خارجي آمريكا: لشكركشي آمريكا به خاورميانه ، قدرت ايران را افزايش داد
در حاشيه سفر
همايش نظريه بيداري اسلامي در انديشه سياسي حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب
پاسخ فرمانده نيروي دريايي ارتش به درخواست آمريكايي ها :
ايران نيازي به برقراري خط تماس اضطراري با آمريكا ندارد
رئيس پليس سايبري استان مركزي: وبلاگ ها كاستي هاي مطبوعات را پوشش داده است
دادستان ياسوج: رايزني براي جلب رضايت اولياي دم پرونده محيط بان دنا ادامه دارد
معاون وزير نيرو: ايران در توليد برق مقام اول خاورميانه را دارد
برگزاري هشتمين جشنواره اخلاق و آداب رضوي در اراك
دستگاه تقطير دوباره گلاب در كاشان توليد شد
معاون وزير راه و شهرسازي: سالانه 10 درصد از بافت فرسوده كشور احيا مي شود
بستگان دانشجوي متوفي آمنه زنگنه: فوت آمنه هيچگونه جنبه سياسي ندارد
ايران توانايي ترانزيت 40 ميليون تن كالا را دارد
كارخانه توليد اتصالات لوله در تبريز به بهره برداري رسيد
صادرات غيرنفتي كشور 39 درصد افزايش يافت
اخبار ادبي و هنري



بررسي مسائل مهم كشور در نشست سران 3 قوه

آملي لاريجاني، احمدي نژاد و لاريجاني در جلسه سران قوا تاكيد كردند: مشكلات مهم كشور در جلسات سران 3 قوه حل وفصل مي شود.
علي لاريجاني پيش از آغاز نشست سران 3 قوه كه ظهر ديروز به ميزباني مجلس برگزار شد، گفت: برخلاف آنچه رسانه ها اعلام مي كنند كه جلسات سران 3 قوه با تاخير برگزار مي شود، بايد گفت كه اين جلسات در زمان بندي مناسب خود برگزار مي شود اما برخي از آنها رسانه اي نمي شود.
آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه نيز پيش از تشكيل اين نشست گفت: در اين جلسات مهم ترين موضوعات داخلي و خارجي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: با توجه به اين كه در اين جلسات سران 3 قوه رو در رو با يكديگر سخن مي گويند، امكان حل وفصل بسياري از موضوعات به شكل بهتري مهيا مي شود.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور نيز برگزاري اين جلسات را مثبت و مفيد ارزيابي كرد و گفت: در اين جلسات مي توان خيلي از مسائل را حل و فصل كرد.

 



با حضور رئيس جمهور صورت گرفت
آغاز عمليات اجرايي 3 پروژه بزرگ در استان لرستان

بروجرد و خرم آباد- خبرنگاران كيهان:
ايران با فداكاري ها، اخلاص ها و تلاش ها ساخته مي شود و ايران بزرگ و عزيز بايد ساخته شود تا همه بهره ببرند و بهترين شرايط براي آحاد ملت ايران اين است كه ايران در بالاترين جايگاه از پيشرفت و رفاه قرار بگيرد و اين به نفع همه است، حتي آنكه دوست دارد سود بيشتري ببرد.
رئيس جمهور كه براي شركت در مراسم كلنگ زني عمليات اجرايي سه پروژه راه و راه آهن به لرستان سفر كرده بود، با بيان اين مطلب كه امروز به لطف خدا و به خاطر خوبي هاي مردم لرستان، پروژه هاي بسيار بزرگ و عظيمي در حال اجراست، افزود: سد معشوره با نيروگاه كه جزو سدهاي بزرگ است و بيش از 1100ميليارد تومان سرمايه گذاري كار به سرعت انجام مي شود از آرزوهاي مردم لرستان بود كه امروز به دست پرتوان فرزندان ملت، رزمندگان ديروز و سازندگان امروز در حال ساخت است.
دكتر محمود احمدي نژاد در مورد سه پروژه اي كه عمليات اجرايي آنها را آغاز كرده گفت: آزادراه كه در واقع حلقه ارتباطي كل كشور را به جنوب از مسير خرم آباد تكميل و در واقع نقش استان لرستان را در برقراري ارتباط بين شمال و جنوب كشور، مركز كشور تا غرب و جنوب كشور تكميل مي كند و در اختيار مردم عزيز لرستان و كشور قرار مي گيرد.
وي از راه آهن دورود- خرم آباد- انديمشك و دورود- بروجرد به ملاير به سمت غرب كشور و آزادراه خرم آباد- اراك به عنوان سه پروژه بزرگ نام برد و گفت: آن طور كه آقاي وزير و آقاي مهندس عبداللهي گفته اند بيش از 2500ميليارد تا سه هزار ميليارد تومان هزينه اين آزادراه و اين دو راه آهن هست كه شروع شده و اميدواريم با دعا و همكاري مردم و با همت بلند دو نفر از مديران خوب كشور جناب آقاي نيكزاد وزير راه و شهرسازي و جناب آقاي مهندس عبداللهي كه خود از فرزندان دلير و غيور همين استان و از رزمندگان شجاع است و امروز همت كرده است در جهت آباداني كشور عزيزمان كار را جلو ببرد و همه دست اندركاران اين سه پروژه با سرعت و در كوتاه ترين زمان ممكن در اختيار مردم لرستان و كشور قرار بگيرند.
وي گفت: حق لرستان است كه به سرعت آباد شود و در بالاترين سطح آباداني قرار بگيرد.
دكتر احمدي نژاد با بيان اين مطلب كه ساختن ايران با تلاش، همت و همدلي، فداكاري و از خودگذشتگي ممكن است، گفت: همه بايد دست به دست هم بدهيم و موانع را برداريم و هر كسي در مسير سازندگي قرار دارد بايد بداند نوكري مردم و خدمت به آنان و كاربري آباداني ايران بالاترين خدمت به توليد، عدالت و راه پيامبر عزيز و اهل بيت اوست. چرا كه امروز ايران نماد پرچم توحيد و عدالت و راه پيامبر عزيز است و هر كس عاشق پيامبر، اميرالمؤمنين و اهل بيت و ابوالفضل العباس(ع)، ايران و ملت ايران، انسانيت و انسان است، بايد در مسير ساختن كشور، عمر و توان و همت و غيرت و علمش را بسيج كند كه اين مهمترين كار است.
وي گفت: به عنوان كسي كه در دل كارها هستم عرض مي كنم درست است كه در طي سال سرعت سازندگي پنج تا شش برابر شده است ولي به خدا ايران ظرفيت را دارد كه سه تا پنج برابر ظرفيت فعلي با سرعت بيشتر ساخته شود.
دكتر احمدي نژاد افزود: ايران از نظر انساني، ايمان، علمي، فرهنگي و مادي كشور ثروتمندي است با بهترين، زيباترين و غني ترين سرزمين كه شكر اين نعمت آن است كه هر كسي هرجا هست به جاي آنكه مانع باشد، حامي باشد. به جاي اينكه كار را پيچيده كند، معادله را ساده كند. به جاي آنكه مراحل را طولاني كند، راه را كوتاه كند و همه دست به دست هم دهيم، كار را جلو ببريم كه صدها پروژه مثل اين پروژه هاي بزرگ در ايران به سرعت قابل انجام است.
دكتر حبيب الله دهمرده استاندار لرستان با مقايسه وضع كشور در رژيم سابق و دوران انقلاب اسلامي، گفت: زماني كه مسئول نكبت اين مملكت براي دلخوشي كارتر، خود و همسرش در صحنه اي حاضر شدند و پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي حضرت امام به آمريكا عنوان شيطان بزرگ دادند و مقام عظماي ولايت پيامبرگونه جامعه را اداره مي كند و دكتر احمدي نژاد بزرگوار و شجاع، تمام هستي مستكبران عالم را به چالش كشيده، زبان گوياي مستضعفان عالم شده و به همه عناصر جسارت داده كه حرف دلشان را راحت در محافل بين المللي مطرح كنند، از كجا به كجا رسيده ايم. اين مايه عزت، شرف و بزرگواري نظام جمهوري اسلامي است.
مهندس علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي گفت: طول مسير راه آهن دورود- خرم آباد- انديمشك 368 كيلومتر با 17 ايستگاه و 5/36 كيلومتر تونل است.
وي گفت: قرار است در اين سفر يك روزه ساخت آزاد راه خرم آباد- اراك به طول 203 كيلومتر و راه آهن دورود- بروجرد- غرب كشور 150كيلومتر است.

 



شوراي روابط خارجي آمريكا: لشكركشي آمريكا به خاورميانه ، قدرت ايران را افزايش داد

شوراي روابط خارجي آمريكا در گزارشي نوشت كه كارشناسان بر اين باورند جنگ افروزي هاي آمريكا در كشورهاي افغانستان و عراق كه باعث حذف دشمنان ايران شد، قدرت اين كشور را در منطقه افزايش داده است.
«شوراي روابط خارجي» در گزارشي به قلم «جايشري باجوريا» مي نويسد: «همزمان با خيزش هاي گسترده كشورهاي منطقه خاورميانه- كه به صحنه رقابت براي نفوذ قدرت ها در منطقه تبديل شده است- موقعيت نظام هاي ديكتاتوري قديمي رو به تزلزل گذاشته است. ايران به كشوري محوري و مركزي در تمامي اين اتفاقات تبديل شده است كه توجه خود را معطوف مسائلي نظير باقي ماندن بر مسند قدرت هم پيمانان تحت فشار خود در سوريه، نقش كشور عربستان سعودي در تحولات كشور بحرين و جابجايي قدرت در كشور مصر كرده است؛ مصري كه مدت ها رقيب ايران در منطقه به حساب مي آمد.»
«رابرت مالي» كارشناس منطقه خاورميانه مي گويد: «موضوع اصلي، موازنه راهبردي قدرت در منطقه است». دولت عربستان از ترس جابجايي فرقه اي قدرت، نيروهاي نظامي خود را براي پشتيباني از اقليت مذهبي سني به بحرين فرستاده است و معتقد است تهران مسئول هدايت تظاهرات گسترده كشور بحرين است تا از روي كار آمدن حزب شيعه اين كشور پشتيباني كند؛ حزب شيعه اي كه در كشور بحرين اكثريت حزبي و مذهبي را به خود اختصاص داده است. «كريستوفر بوكك» از سازمان اوقاف «كارنير» مي گويد: «در بسياري از كشورها، جنگ بين ايران و عربستان سعودي به عنوان جنگ بين وكيل مدافعان شناخته شده است.»
در ادامه اين مقاله آمده است: پس از آغاز خيزش هاي خاورميانه در ماه ژانويه، پيش بيني مي شد كه ايران مي تواند در موضوع عدم ثبات در منطقه، بزرگترين ذينفع باشد. بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه جنگ افروزي هاي آمريكا در كشورهاي افغانستان و عراق، كه باعث حذف بزرگترين و اصلي ترين دشمنان ايران- يعني همان صدام حسين و گروه تروريستي طالبان- شد، باعث ارتقا و افزايش قدرت ايران در منطقه شده است. دولت ايران از بالا رفتن قيمت نفت نيز سود برده است؛ افزايش قيمتي كه به علت خيزش هاي اخير منطقه بوده است و تاثير تحريم هاي بين المللي را تحت الشعاع خود قرار داده است. بسياري از تحليلگران سياسي بر اين باورند كه كنترل ايران بر روي بازيگردانان منطقه مانند «گروه حزب الله» كشور لبنان و «گروه حماس» كشور فلسطين نيز مي تواند تاثيرپذيري اين كشور در منطقه را در آينده استحكام بيشتري بخشد. «اد حسين» در همين ارتباط مي نويسد: «اگر اين دو گروه با يكديگر همكاري كنند (كه در صورت لزوم، امكان آن وجود دارد) مي توانند حمايت هايي سياسي را از كشورهاي جهان عرب و از طريق مخابره برنامه بر روي شبكه هاي رسانه اي خصوصي، به نفع ايران جمع آوري كنند.»
در بخش ديگري از اين تحليل ضمن ابراز نگراني از افزايش قدرت ايران به نقل از «مارك لينچ» از مركز امنيتي نيوامريكن آمده است: «دولت آمريكا بايد سياست هاي منطقه اي خود را دنبال كند؛ سياستي كه همسو و هم جهت با قدرت هاي نوظهور و قدرتمند مردمي جهان عرب باشد و ايران را از بهره برداري و استفاده از منطقه جديد، محروم سازد. اين مي تواند سياست درست آمريكا باشد.»

 



در حاشيه سفر

¤ سخنراني رئيس جمهور نزديك به 13دقيقه طول كشيد كه حدود 2 دقيقه از آن به علت قطع برنامه صدا و سيماي مركز لرستان پخش نشد.
¤ تعداد زيادي از مراجعان در حالي كه نامه به دست داشتند تقاضاي گفت وگو با رئيس جمهور را كردند كه دكتر احمدي نژاد گفت نامه ها را بدهيد آقاي وزير پيگيري مي كند.
¤ رئيس جمهور و همراهان وي با پنج فروند بالگرد در بخش درب آستانه امام زاده خالدبن علي به زمين نشستند و عمليات اجرايي 3 پروژه راه و راه آهن نيز در همين منطقه با انجام چند انفجار آغاز شد.
¤ رئيس جمهور در پاسخ به تقاضاي چند نفر از حاضران كه با صداي بلند خواسته هايشان را در مورد مشكلات ناشي از عدم تأمين سوخت و تكميل خسارت هاي ناشي از زلزله سه سال قبل مطرح كردند، گفت: بحث گاز و زلزله را پيگيري مي كنيم و خوشحال مي شويم براي نوه و نتيجه هايتان خانه بسازيم و از اين كار ناراحت نمي شويم.
¤ به علت فشردگي برنامه سفر، فرصت ذبح يك رأس گوسفند كه به محل آغاز عمليات پروژه ها آورده بودند فراهم نشد و اين حيوان حيات دوباره يافت.
¤ هنگامي كه رئيس جمهور گفت ما آرزو داريم در آينده نزديك لرستان عزيز را در بالاترين تراز آباداني و پيشرفت ببينيم، چند تن از حاضران گفتند: ريش و قيچي دست خودتان است، بودجه و امكانات كافي بدهيد، شدني است!
¤ چند كارشناس گفتند: عبور آزادراه خرم آباد- اراك در حالي كه از محور شازند حدود 75 كيلومتر كاهش مي يابد معلوم نيست به چه علت مسير آن را تغيير داده اند كه از مزيت كوتاه شدن فاصله كه مزاياي فراواني از جمله كاهش سوخت، وقت و استهلاك و... را به دنبال دارد ساقط شده است.
¤ تعدادي از اهالي روستاها گفتند: گاز نداريم و نفت را با قيمت گران مي خريم كه پول يارانه ها كفاف اندكي از هزينه تامين نفت را هم نمي كند.

 



بهمن ماه برگزار مي شود
همايش نظريه بيداري اسلامي در انديشه سياسي حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب

همايش نظريه بيداري اسلامي در انديشه سياسي حضرت امام خميني(ره) و حضرت آيت الله العظمي خامنه اي بهمن ماه سال جاري با حضور انديشمندان و صاحب نظران حوزوي و دانشگاهي برگزار خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، اين همايش به همت موسسه فرهنگي پژوهشي انقلاب اسلامي و با هدف ارائه تحليل علمي و تبيين عميق از بيداري اسلامي در بهمن ماه سال جاري برگزار خواهد شد.
«موسي نجفي» دبير علمي اين همايش با تاكيد بر ضرورت بررسي علمي و آكادميك بيداري اسلامي گفت: واقعيت اين است كه اغلب تلاش هايي كه تاكنون در زمينه بيداري اسلامي صورت گرفته، مانند برگزاري همايش ها عمدتا رويكردهايي فرهنگي، اجتماعي و سياسي در عرصه بين المللي را دنبال مي كرده كه در جاي خود لازم بوده است اما اين همايش بنا دارد تا ضمن توجه به رويكردهاي فوق با استفاده از ظرفيت محققين حوزه و دانشگاه و فضلا و اساتيد صاحب نظر، نگاهي علمي و آكادميك و عميق به بيداري اسلامي بيندازد.
نجفي تصريح كرد كه علاقه مندان تا پايان آبان ماه براي ارسال چكيده و تا پانزدهم دي ماه براي ارسال متن كامل مقالات و آثار مكتوب خود به دبيرخانه اين همايش به نشاني تهران، خيابان جمهوري اسلامي، خيابان دانشگاه جنوبي، كوچه عطارد، پلاك 7، فرصت دارند.

 



پاسخ فرمانده نيروي دريايي ارتش به درخواست آمريكايي ها :
ايران نيازي به برقراري خط تماس اضطراري با آمريكا ندارد

اميرحبيب الله سياري با اشاره به مطرح شدن موضوع برقراري خط تماس اضطراري ايران و آمريكا تصريح كرد كه جمهوري اسلامي نيازي به برقراري خط تماس اضطراري با آمريكا ندارد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفت وگو با شبكه خبري العالم، با اعلام اين مطلب افزود: اين منطقه مربوط به كشورهاي آن است و كشورهاي منطقه خودشان قادر به تامين امنيت آن هستند، بنابراين ما نيازي به برقراري اين ارتباطات نداريم.
وي با اشاره به ماموريت ناوگروه هاي ايران در درياهاي آزاد، گفت: هدف از انجام اين ماموريت حضور در آبهاي آزاد براي به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوري اسلامي ايران، حضور در درياهاي آزاد و گشت اطلاعاتي عملياتي به منظور تامين خطوط مواصلاتي است.
سياري ادامه داد: امروزه با توجه به پديده شوم دزدي دريايي در خليج عدن، خطوط مواصلاتي همه كشورهايي كه صادرات و وارداتشان از اين منطقه بسيار حساس است به خطر افتاده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح كرد: همه كشورها منافعي را در درياها دارند و ما هم مثل همه كشورهاي دنيا در آبهاي آزاد منافعي داريم كه از جمله آنها برقراري امنيت خطوط كشتيراني است و ما هم بايد بتوانيم از اين منافع خود دفاع كنيم.
سياري در ادامه تاكيد كرد: حضور در درياهاي آزاد مثل بقيه كشورهاي دنيا حق ايران است.
وي درخصوص سوال هاي مطرح شده از سوي برخي مبني بر دليل حضور نيروي دريايي ايران در آب هاي اقيانوس اطلس كه نزديك به آمريكاست، خاطر نشان كرد: همه كساني كه درياها و اقيانوس اطلس را مي شناسند، مي دانند كه اقيانوس اطلس گستره اي از آبهاي دنيا است، چه كسي گفته است هر كسي كه در آب هاي اقيانوس اطلس باشد به مرزهاي آمريكا نزديك شده است، ما مي توانيم در همه مناطق اقيانوس اطلس حضور داشته باشيم، هر كشوري مرز دريايي و آبهاي سرزميني دارد و ديگر كشورها مجاز نيستند به آنها رفت و آمد كنند، ولي بقيه آب ها، آبهاي آزاد است.
سياري با اشاره به برخي خبرهاي منتشر شده مبني بر ورود زيردريايي هاي رژيم صهيونيستي به خليج فارس، تاكيد كرد: اطمينان مي دهيم در محدوده دريايي كه متعلق به جمهوري اسلامي ايران است، هر گونه تحرك و جابجايي سطحي زير سطحي و پروازي حتما رصد مي شود و امكان ندارد كه كسي بتواند در منطقه اي حضور پيدا كند و از چشم ما دور بماند.
وي اظهار داشت: هم نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و هم نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آبهاي جنوب كشور از منطقه فاو تا انتهاي مرز جمهوري اسلامي ايران تا بندر پسا بندر و منطقه دريايي عمان، بر منطقه دريايي ايران تسلط كامل دارد و به هيچ وجه اجازه نزديك شدن يا حضور ناو يا زيردريايي كشوري به اين منطقه را نمي دهند.

 



رئيس پليس سايبري استان مركزي: وبلاگ ها كاستي هاي مطبوعات را پوشش داده است

اراك-خبرنگار كيهان:
رئيس پليس فضاي سايبري استان مركزي، در همايش فعالان سايبري گفت: فضاي مجازي و وبلاگ ها، كاستي ها و فضاي خالي مطبوعات را پوشش داده است.
نوروزي افزود: اين موضوع به رويدادها و خبرها نگاه عميق تري داده و موجب افزايش خوانندگان وبلاگ ها شده است.
وي در اين همايش كه با محوريت تهديدها و فرصت هاي رسانه هاي مجازي برگزار شد اظهار داشت: در ايران بيش از 32 ميليون نفر از اينترنت استفاده مي كنند اين امر توجه به وجود قانون جرايم رايانه اي كاربران و وبلاگ نويسان را دو چندان مي كند.

 



دادستان ياسوج: رايزني براي جلب رضايت اولياي دم پرونده محيط بان دنا ادامه دارد

دادستان عمومي و انقلاب ياسوج گفت: رايزني براي جلب رضايت اولياي دم پرونده محيط بان دنا ادامه دارد.
به گزارش ايسنا، دادستان عمومي و انقلاب شهرستان ياسوج با بيان اين كه «حكم دادگاه هم عرض درباره محيط بان دنا به تاييد ديوان عالي كشور رسيده است» گفت: پرونده براي اجراي حكم آماده است اما سازمان محيط زيست و افراد خير ديگري در حال رايزني براي ايجاد سازش و گرفتن رضايت اولياي دم مقتول هستند.
حجت الاسلام سيدمحمد موسوي پور ادامه داد: اين پرونده در دادگاه كيفري استان كهگيلويه و بويراحمد رسيدگي اوليه شد و اين دادگاه براي «اسد تقي زاده» متهم پرونده حكم قصاص و اعدام با طناب دار را صادر كرده است.
وي افزود: اين حكم در ديوان عالي كشور نقض شد و اين مرجع قضايي پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع كرد، اما به دليل اين كه دادگاه هم عرض در اين استان وجود نداشت پرونده به نزديك ترين شعبه يعني دادگاه كيفري استان فارس ارجاع داده شد.
دادستان ياسوج گفت: دادگاه كيفري استان فارس هم با رسيدگي به اين پرونده حكم قصاص متهم پرونده را تاييد كرده است كه اين حكم اين بار به تاييد ديوان عالي كشور رسيده است، ولي ظاهرا سازمان محيط زيست و افراد خير ديگري در حال رايزني براي انجام صلح و سازش و گرفتن رضايت اولياي دم شكارچي مقتول هستند.
به گزارش ايسنا، «اسد تقي زاده» محيط بان اداره كل محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد مرداد 1386 در منطقه حفاظت شده دنا و در پي درگيري با 5 شكارچي غيرمجاز به سمت آن ها تيراندازي مي كند كه در نتيجه اين تبادل آتش، يك نفر از شكارچيان كشته مي شود.
او از 4 سال پيش تاكنون در زندان به سر مي برد، اين درحالي است كه وي در حال انجام وظيفه بوده و براساس قانون محيط بانان در حال انجام ماموريت، ضابط خاص دستگاه قضايي محسوب مي شوند.

 



معاون وزير نيرو: ايران در توليد برق مقام اول خاورميانه را دارد

معاون وزير نيرو گفت: جمهوري اسلامي ايران به لحاظ ظرفيت توليد برق در خاورميانه مقام اول و در جهان رتبه پانزدهم را دارد.
به گزارش ايرنا، «محمد بهزاد» عصر يكشنبه در جمع كاركنان پست 230 كيلوولت شهرستان شهريار استان تهران، ظرفيت توليد برق نيروگاه هاي كشور را 63 هزار و409مگاولت اعلام كرد و گفت: 25هزار و 300 مگاولت اين ظرفيت در طول 6 سال گذشته ايجاد شده است.
وي افزود: اكنون نيز جمهوري اسلامي ايران با توجه به رشد سريع صنعت برق در بخش ساخت نيروگاه ها در جهان مقام سوم را دارد.
معاون وزير نيرو اظهار داشت: ظرفيت اشتراك پذيري برق اكنون در كشور 26 ميليون اشتراك است كه 100درصد جمعيت شهري و روستاهاي بالاي 20 خانوار از نعمت برق بهره مند هستند.
اين مسئول با بيان اينكه چهارهزار روستاي زير 20 خانوار در كشور وجود دارد، گفت: تاكنون يكهزار روستا به شبكه برق سراسري متصل شده و بقيه نيز بتدريج از روشنايي برق بهره مند مي شوند.
وي افزود: اكنون ميزان توليد برق در نيروگاه هاي كشور 5/1 درصد بيشتر از متوسط جهاني است.
بهزاد با اشاره به تاثير قانون هدفمند سازي يارانه ها در صرفه جويي مصرف برق در كشور گفت: از آغاز اجراي طرح تحول اقتصادي و قانون هدفمندي يارانه ها تاكنون 10 درصد در توليد برق كشور صرفه جويي شده است.

 



برگزاري هشتمين جشنواره اخلاق و آداب رضوي در اراك

اراك- خبرنگار كيهان:
هشتمين جشنواره ملي اخلاق و آداب رضوي كه در اراك جريان داشت با معرفي آثار برتر به كار خود پايان داد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي گفت: در اين جشنواره از ميان 150 مقاله رسيده به دبيرخانه همايش پس از انجام مراحل داوري 9 اثر به عنوان آثار برگزيده انتخاب و به صاحبان آن لوح سپاس و هدايايي اهدا شد.
دبير جشنواره اخلاق و آداب رضوي اظهار داشت: در اين جشنواره همچنين از كتاب ديجيتالي جشنواره اخلاق و آداب رضوي هم رونمايي شد.
به گفته مشايخي: اين كتاب ديجيتالي شامل مجموعه مقالاتي است كه در سال گذشته به دبيرخانه واصل شده است كه در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

 



دستگاه تقطير دوباره گلاب در كاشان توليد شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
دستگاه تقطير دوباره گلاب با ظرفيت بارگيري 500 كيلوگرم گل محمدي در دانشگاه كاشان ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان، رئيس پژوهشكده اسانس هاي طبيعي دانشگاه كاشان در اين باره اظهار داشت: با ساخت دستگاه تقطير مجدد، ظرفيت بارگيري گل محمدي از 120 كيلوگرم، دستگاه مشابه به 500 كيلوگرم توسط دستگاه تقطير مجدد افزايش يافته است.
«عبدالرسول ابراهيم آبادي» با اشاره به اينكه دستگاه تقطير مجدد مشابه دستگاه نيمه صنعتي تقطير مداوم است كه در پژوهشكده اسانس هاي طبيعي دانشگاه كاشان طراحي و ساخته شده است، افزود: اين دستگاه هر بار با ظرفيت بارگيري 500 كيلوگرم گل محمدي به شش ساعت زمان براي فرآوري گل به گلاب نياز دارد.
به گفته وي با اين دستگاه از هر سه تن گل مقدار يك كيلوگرم اسانس، 2 تن گلاب و يك كيلوگرم نيز ماده مخصوص صنعت عطرسازي استحصال مي شود.
رئيس پژوهشكده اسانس هاي طبيعي دانشگاه كاشان با اشاره به اينكه نمونه صنعتي دستگاه تقطير مجدد مي تواند در صنايع بزرگ استفاده شود، اضافه كرد: براي ساخت اين دستگاه حدود 400 ميليون تومان هزينه شده است كه با توليد صنعتي آن قيمت آن به 150 تا 200 ميليون تومان مي رسد.
شايان ذكر است، سطح زير كشت باغ هاي گل محمدي در شهرستان كاشان يك هزار و 460 هكتار است كه از اين مقدار حدود 1200 هكتار بارور و بقيه به صورت نهال مي باشد و متوسط برداشت گل در منطقه كاشان در هر هكتار حدود 4 تن است.

 



معاون وزير راه و شهرسازي: سالانه 10 درصد از بافت فرسوده كشور احيا مي شود

اصفهان-خبرنگاركيهان:
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه بايد هر سال 10 درصد از كل بافت فرسوده كشور احيا شود و اين نيازمند يك عزم جدي در همه نهادهاي اجرايي و مديريتي كشور است.
مجيد كيان پور با اعلام اينكه در كشور 70 هزار بافت فرسوده شناسايي شده است، افزود: تاكنون 5هزار و 400 هكتار از بافت فرسوده كشور احيا شده است و اميدواريم با حمايت هاي دولت و شهرداري ها شاهد رشد روند احيا در بافت فرسوده كشور باشيم.
وي اضافه كرد: دولت، شهرداري ها و بخش خصوصي مي توانند با اجراي دقيق برنامه ها و پررنگتر كردن فعاليت هاي عمراني، بافت فرسوده را در كل كشور احيا كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: كارگروه احياي بافت فرسوده در استانداري اصفهان تشكيل شده است كه اميدواريم اين كارگروه در ديگر شهرهاي ايران هم الگوبرداري و عملياتي شود.

 



بستگان دانشجوي متوفي آمنه زنگنه: فوت آمنه هيچگونه جنبه سياسي ندارد

عموي دانشجوي متوفي دانشگاه صنعتي امير كبير گفت: فوت آمنه يك حادثه است و هيچگونه جنبه سياسي ندارد.
محمد جعفر زنگنه افزود: فوت آمنه يك حادثه است كه بر اثر ريختن اسيد در لوله هاي فاضلاب و انتشار گاز ناشي از آن بوده است و قوه قضاييه با مسببين برخورد مي كند.
وي يكشنبه در حاشيه مراسم ترحيم مرحومه آمنه زنگنه در مسجد ارشاد اهواز به خبرنگار ايرنا، گفت: اين حادثه ناخواسته بوده و مطمئن هستيم با كساني كه در بروز آن سهل انگاري كرده اند برخورد خواهد شد.
زنگنه با اشاره به اينكه وزارت علوم نيز پيگير اين حادثه است، افزود: مسئولان محترم نظام از جمله دادستاني تهران قبل از اينكه خانواده زنگنه نسبت به فوت دخترشان پيگيري قضايي را مطالبه كنند، راسا خودشان اقدام كرده اند.
محمد جعفر زنگنه عموي اين دانشجوي متوفي تاكيد كرد كه فوت آمنه هيچگونه جنبه سياسي ندارد و كساني كه در پي آن هستند كه به اين حادثه جنبه سياسي بدهند، بدانند كه پدرش جانش را در راه مقدس نظام اسلامي و ثبات جمهوري اسلامي تقديم كرد و شهيد شد و خانواده شهيد زنگنه كاملا به نظام جمهوري اسلامي وفادار هستند.
زنگنه گفت: در اين جا به نمايندگي از خانواده متوفا به همه معترضان داخلي و خارجي اعلام مي كنم كه بهره برداري سياسي از اين حادثه ممنوع است چون آمنه مانند پدرش متعلق به نظام اسلامي است.
وي گفت: پرونده فوت برادرزاده ام در محاكم قضايي تهران روند خوبي داشته و قاضي پرونده دستورات لازم و كافي را صادر كرده و تحقيقات كاملي صورت گرفته است.

 



ايران توانايي ترانزيت 40 ميليون تن كالا را دارد

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: ايران حداقل پتانسيل بالقوه ترانزيت كالا تا 40ميليون تن را دارا است.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به برگزاري دوازدهمين جلسه كارگروه ترانزيت، اظهار داشت: در اين نشست كه به رياست وزير راه و شهرسازي تشكيل شد، تمامي اعضاي كارگروه ترانزيت حضور داشتند و مباحث مختلفي در حوزه توسعه ترانزيت مطرح شد، كه جزئيات آن اعلام مي شود.
وي با اشاره به بررسي عملكرد شش ماهه ابتدايي كارگروه ترانزيت در جلسه اخير، گفت: طي اين مدت 4 ميليون و 651 هزار تن جابه جايي كالا از كشور انجام گرفته است كه 91درصد اين جابه جايي از طريق حمل و نقل جاده اي و 9 درصد آن از طريق حمل و نقل ريلي صورت گرفته است.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: با توجه به برنامه اي كه در كارگروه ترانزيت مطرح شده است، در سال جاري جابه جايي 12ميليون تن كالاي ترانزيتي مدنظر است و اين در حالي است كه در قانون برنامه پنجم، براي سال اول برنامه جابه جايي 7 ميليون و 892 هزار و 500 تن در نظر گرفته شده بود.
افندي زاده به بررسي جايگاه جمهوري اسلامي ايران در تجارت جهاني و معرفي پتانسيل تجاري ترانزيتي كالا از ايران اشاره كرد و افزود: در سال 2010 ميلادي 14 هزار و 500 ميليارد دلار جابه جايي تجارت جهاني رخ داد كه سهم حمل و نقل بين آسيا و اروپا از اين رقم كمتر از يك سوم يعني حدود4 هزار و 600 ميليارد دلار بود.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: از اين رقم نيز 10درصد آن مربوط به بحث هاي حمل و نقل است كه حدود 460 ميليارد دلار برآورد مي شود؛ بنابراين سهم حمل و نقل و ترانزيت بين آسيا و اروپا 460ميليارد دلار است كه بايد از اين رقم، سهم قابل توجهي را كسب كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي ضمن بيان اينكه پتانسيل خوبي براي توسعه ترانزيت كشور فراهم است، ادامه داد: پس از آنكه كشورهاي تازه استقلال يافته از سال 2000 ميلادي با رشد مطلوب اقتصادي مواجه شدند، لزوم توجه بيشتر به توسعه ترانزيتي كشور از اين محل بيشتر نمايان مي شود.
افندي زاده با اشاره به بررسي پايانه هاي مرزي و ترانزيت كالا در استان آذربايجان غربي، گفت: با توجه به اينكه پايانه هاي زيادي در استان آذربايجان غربي وجود دارد و اين استان با سه كشور همسايه است، آذربايجان غربي يكي از دريچه هاي ورود ايران به كشورهاي اروپايي است.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: در دوازدهمين جلسه كارگروه ترانزيت، نسبت به توسعه هر يك از پايانه هاي اين استان تأكيد شد و روندهاي آتي توسعه اين پايانه ها مورد بررسي قرار گرفت.

 



كارخانه توليد اتصالات لوله در تبريز به بهره برداري رسيد

تبريز-خبرنگار كيهان:
با مشاركت فني تركيه و با 45 ميليارد ريال اعتبار و 14 ميليارد و 700 ميليون ريال تسهيلات، كارخانه اتصالات لوله «فام پكس»، در شهرك سرمايه گذاري خارجي آذربايجان شرقي در تبريز، افتتاح شد.
كار ساخت اين كارخانه از سال 85 آغاز شد.
كارخانه اتصالات لوله فام پكس تبريز اقدام به توليد شيرآلات و لوله 5 لايه خواهد كرد. بيش از 50 نفر در اين كارخانه مشغول به كار شده اند.

 



صادرات غيرنفتي كشور 39 درصد افزايش يافت

معاون كمكهاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران از افزايش 39 درصدي صادرات غيرنفتي كشور از ابتداي امسال تاكنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
«كيومرث فتح الله كرمانشاهي» روز يكشنبه در حاشيه دومين همايش ملي بادام استان چهارمحال و بختياري در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه ميزان صادرات تعهد شده امسال 45 ميليارد دلار است افزود: در شش ماهه اول امسال معادل 20 ميليارد دلار كالاي غيرنفتي صادر شده است.
وي اظهار داشت: اين در حالي است كه در طول يكسال گذشته حدود 44 ميليارد دلار كالا به ديگر كشورها صادر شده است. كرمانشاهي، ميزان واردات شش ماهه امسال را نيز 29 ميليارد دلار و واردات سال گذشته را 64 ميليارد دلار عنوان كرد.
وي همچنين تصريح كرد: سال گذشته بالغ بر 107 ميليون تن محصولات كشاورزي از كشور صادر شد كه 148 هزار تن آن به بادام اختصاص داشت.
فتح الله كرمانشاهي اظهار داشت: برهمين اساس از 26 ميليارد دلار صادرات صورت گرفته (بدون احتساب ميعانات گازي) بخش كشاورزي 5/13 درصد را به خود اختصاص داد.
وي پسته، خرما، زعفران، خاويار و بادام را از عمده ترين محصولات صادراتي كشور برشمرد و گفت: پسته با ارزآوري سالانه يك ميليارد و 300 ميليون دلار اولين محصول صادراتي كشور است.
كرمانشاهي افزود: بسياري از محصولات صادراتي كشور به صورت خام وارد بازارهاي جهاني مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

هيات مديره جديد انجمن قلم ايران انتخاب شد
با برگزاري سيزدهمين مجمع عمومي انجمن قلم ايران اعضاي جديد هيات مديره اين انجمن انتخاب شدند.
بنابراين گزارش، از 120 برگه اي كه به صندوق هاي راي ريخته شد دكتر محسن پرويز با 101 راي، محمدرضا سرشار با 94 راي، راضيه تجار با 93 راي، محمد ميركياني با 86 راي، كامران پارسي نژاد با 67 راي، پدرام پاك آيين با 66 راي و عباسعلي براتي پور با 65 راي به عنوان اعضاي اصلي هيات مديره انجمن قلم ايران انتخاب شدند. همچنين احمد شاكري با 65 راي، رضا رسولي با 62 راي و فيروز زنوزي جلالي با 61 راي به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند. نكته مهم اين كه به دليل راي مساوي احمد شاكري و عباسعلي براتي پور، انتخاب عضو اصلي با قرعه كشي صورت گرفت. همچنين در انتخاب بازرسان نيز 116 راي به صندوق ريخته شد و براساس آرا سيدعليرضا سجادپور با 88 راي، احمد عربلو با 83 راي و علي الله سليمي با 63 راي به عنوان بازرسان اصلي و مريم صباغ زاده با 56 راي و ابراهيم بچي با 40 راي به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.
براساس گزارش فارس، نكته مهم درباره انتخابات انجمن قلم ايران نامزد نشدن دكتر علي اكبر ولايتي در اين دوره بود كه به دليل مشغله زياد انجام گرفت. وي رئيس دوره قبل هيات مديره انجمن قلم ايران بود.
پس از تجاوز اين بار سقط جنين در بي بي سي فارسي
بعد از خبر تجاوز به يكي از مجريان زن بي بي سي فارسي كه به غيبت هاي متوالي و غيرمتعارف اين مجري انجاميد، سقط جنين يك پرسنل مجرد اين شبكه حرف و حديث ها را در راهروهاي دفتر مركزي BBC در لندن بيشتر كرده است. به گزارش صراط، مساله سقط جنين اين همكار بي بي سي فارسي كه از ديگر پرسنل مخفي نگه داشته شده توسط يكي از مرتبطان BBC در برلين در برخي محافل خبري خارج نشين درز كرده است. پيش از اين روابط، رقابت ها و اختلافات عشقي در ميان پرسنل بخش فارسي بي بي سي، مديران انگليسي مافوق را به داير كردن جلساتي براي تجديدنظر در نحوه انتخاب پرسنل واداشته بود. يكي از تصميم هاي اتخاذ شده استفاده بيشتر از نيروهاي افغان و تاجيك در بخش فارسي بوده است.
جلوگيري از نمايش فيلم هاي ضدايراني در جشنواره بيروت
رايزن فرهنگي ايران در لبنان با اشاره به قانون لبنان درباره توهين به سران دولت هاي دوست اين كشور گفت: بر اين اساس، فيلم هاي ضدايراني جشنواره فيلم بيروت پخش نخواهد شد.
حجت الاسلام سيدمحمدحسين رئيس زاده، در گفت وگو با فارس، با اشاره به حضور چهار فيلم نامناسب ايراني در يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم بيروت، گفت: براساس مذاكرات صورت گرفته بامقامات لبناني فيلم هاي موهن ضدايراني كه يكي از آنان درباره فتنه 88 است، پخش نخواهد شد.
رئيس زاده درباره پشت پرده جشنواره بين المللي بيروت و اصرار اين جشنواره در دوره گذشته و اين دوره براي پخش فيلم هاي ضدايراني گفت: جريان ضدمقاومت 14 مارس و گروه جعجع و الجميل پشت سر اين جشنواره هستند. همچنين روابط عمومي مركز فيلم تصوير با ارسال اطلاعيه اي به روزنامه كيهان، از خارج كردن آثار خود در اعتراض به جو ضدايراني جشنواره فيلم بيروت خبر داد.
سرنوشت تلخ يك خواننده لس آنجلسي!
يكي از خوانندگان لس آنجلسي به نام «مهرداد-آ» به دليل آشنايي و همكاري با خواننده اي بدنام به نام فائقه آتشين، دچار از هم گسيختگي خانوادگي شده است.به گزارش خبرنگاركيهان، فائقه آتشين، پس از خروج از ايران و جدايي از همسر سوم خود، با «مهرداد-آ» معاشرت كرد.
هم اينك، آهنگساز ديگري به نام «بابك-س» در معرض تجربه تلخ خواننده لس آنجلسي است. فائقه آتشين تاكنون سه بار ازدواج كرده است. اولين همسر وي، «قرباني» كاباره دار بود، همسر دوم آتشين، «بهروز وثوقي» بازيگر و معشوقه اشرف پهلوي بود. همسر سوم او نيز، يكي از فيلم سازان حامي فتنه بود!
فردي: درد دل هاي جوانان چراغ راه حوزه هنري است
رئيس مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري معتقد است انتقاداتي كه جوانان در جشنواره مي كنند مي تواند به عنوان چراغ راه حوزه هنري قلمداد شود.
اميرحسين فردي در حاشيه جشنواره شعر و داستان جوان «ايلام، مهد پايداري» گفت: بچه هاي نويسنده و شاعر شهرستاني به نوعي دست خوش فراموشي شده اند، استعداد و توانايي دارند اما حمايت درست از آنها نمي شود.
رئيس مركز آفرينش هاي ادبي با اشاره به اين كه اراده حمايت از نوقلمان عرصه ادبيات وجود دارد گفت: اين اراده وجود دارد كه تنها چگونگي انجام آن است كه بايد بررسي شود تا جوانان و استعدادهايي كه در استان ها هستند آموزش داده شوند.
فردي ادامه داد: ميزان شادي و خرسندي ام كمتر از بچه هاي شركت كننده در جشنواره نيست و از شنيدن حرف ها و انتقاداتشان خوشحال مي شوم و اگر شركت كنندگان آثاري داشته باشند كه بخواهند براي چاپ ارائه دهند پس از بررسي كارشناسي در سوره مهر به چاپ مي رسد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14