(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 مهر 1390- شماره 20049

اتهام جنسي به كشيش آمريكايي
مسموميت سربازان خارجي در افغانستان
پيري در23 سالگي
كودكي كه هرگز سير نمي شود
مرگ 116 كودك سوماليايي
آخرين آمار از جمعيت تهران 12 ميليون و 223 هزار و 598 نفر
دكتر صدر اعلام كرد آشفتگي در تعرفه هاي پزشكي
احداث 30 كيلومتر تونل مترو در سال
راه اندازي بزرگترين دارالقرآن در جنوب غرب تهران
حضور طلاب و دانشجويان هلال احمر در زندان هاي كشور
هشدار سازمان ثبت احوال به شركت هاي غيرقانوني حذف طلاق و تغييرنام افراد
وزارت بهداشت خبر داد تدوين 5 راهبرد اساسي ارتقاي سلامت زنان كشور
برخي دندانپزشكان از مواد غيراستاندارد استفاده مي كنند
انتشار ساليانه بيش از 5/1 ميليون تن مواد آلاينده توسط منابع متحرك در جو كشور
انتقاد جامعه پزشكي از خدمات بيمه درماني
3 نفر مجروح بر اثر انفجارمخزن گاز پيكان در تبريز



اتهام جنسي به كشيش آمريكايي

يك اسقف كاتوليك در آمريكا به اتهام قصور در آگاه كردن مسئولان از تخلفات جنسي يك كشيش ديگر، تحت پيگرد قضايي قرار گرفته است.
به گزارش «تابناك» به نقل از بي بي سي دادستان هاي ايالت ميسوري مي گويند كه اسقف «رابرت فين» 58 ساله، از وجود تصاوير مستهجن از كودكان در كامپيوتر كشيش «شاون راتيگان» آگاه بود، اما براي حدود 5 ماه اين موضوع را پنهان كرد.اين پرونده كه در كانزاس سيتي ايالت ميسوري، واقع در جنوب ايالات متحده، به جريان افتاده در نوع خود بي سابقه ارزيابي شده است.اسقف «فين» خود را بيگناه مي داند. او در سال 2005 به رهبري كليساي كانزاس سيتي منصوب شد.

 



مسموميت سربازان خارجي در افغانستان

روزنامه غيردولتي چراغ چاپ افغانستان در شماره روز شنبه خود به نقل از نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) نوشت كه روز جمعه 206 سرباز خارجي در شمال افغانستان دچار مسموميت غذايي شدند.
گزارش ايرنا به نقل از اين روزنامه غيردولتي حاكي است: از اين تعداد، 183 نفر سربازان آلماني و بقيه نظاميان ديگر كشورهاي عضو ناتو بودند.روزنامه چراغ نوشت: اين سربازان پس از صرف غذا در يك واحد غذاخوري مسموم شدند.به نوشته اين روزنامه تحقيقات نيروهاي خارجي مستقر در شمال افغانستان در اين رابطه آغاز شده است و ناتو با انتشار بيانيه گفته است كه اين حادثه بر ماموريت نيروهاي آنان تاثير منفي نمي گذارد.با وجود آن كه نظاميان خارجي مواد غذايي خود را از كشورهاي خارجي تامين مي كنند، براي اولين بار است اين تعداد نيروهاي خارجي دچار مسموميت غذايي شده اند.
هم اكنون 150 هزار سرباز خارجي از 50 كشور در افغانستان حضور دارند كه دو سوم اين نيروها آمريكايي هستند.

 



پيري در23 سالگي

در نگاه اول اين عكس مي تواند مربوط به زني بيست و چند ساله و مادر بزرگش باشد.
اما هر دو اين افراد يك نفرند و فاصله زماني عكسها هم فقط سه سال است. زن مورد بحث «انگوين تي پونگ» ويتنامي است كه از سال 2008 مبتلا به نوعي سندروم خاص پوستي شده و بخاطر فقر موفق به درمان نشده است.اما حالا پزشكان كامبوجي به او قول داده اند در ماه هاي آتي درمان او را به شكل رايگان ادامه دهند.
«گوين تي فونگ» زماني كه درمان واكنش آلرژيك بدنش نسبت به غذاهاي دريايي را آغاز كرد تنها 23 سال داشت اما تركيبي از داروهايي كه براي درمان حساسيتش مصرف كرد در طول چند روز شادابي صورتش را از بين برد و پوست او را به پوستي پير و پرچين و چروك تبديل كرد.«فونگ» كه اكنون 26 سال دارد به هيچ وجه قابل شناسايي نيست و تنها صدا و رنگ طبيعي موهايش نشانه هايي هستند كه همسايه ها مي توانند از طريق آنها او را شناسايي كنند.
كشف دليل اصلي پيري سريع فونگ هنوز پزشكان را درگير خود كرده است، پزشكان بر سر دو بيماري ترديد دارند: اختلالي به نام «ليپوديستروفي» و يا آثار جانبي استفاده بيش از اندازه از داروي استروئيد.ليپوديستروفي اختلالي بسيار نادر است كه منجر به نابودي لايه چربي زير پوست صورت مي شود در حالي كه پوست به رشد طبيعي خود ادامه مي دهد. با اين همه پزشكان در پي معاينات و آزمايشهاي جديدي كه بر روي حساسيت پوست فونگ انجام داده اند اين احتمال مي رود كه فونگ به اختلالي به نام «ماستوسيتوسيز» مبتلا شده است، اختلالي لاعلاج كه به واسطه وجود تعداد زيادي از سلولهاي مشهور به Mast در بدن انسان به وجود مي آيد.ابتلا به اين اختلال پيش از اينكه فونگ استفاده از شيوه هاي درماني را آغاز كند، بايد به تأييد برسد، با اين همه پزشكان اميدوارند بتوانند به نتايج اميدوار كننده اي برسند. اين اميد وجود دارد كه شيوه هاي درماني بتوانند 50 تا 70 درصد از پوست او را به حالت طبيعي بازگرداند.
براساس گزارش تلگراف، «ماستوسيتوسيز» يا اختلال پيري زودرس كه منجر به سالخوردگي 10 برابر سريعتر از حد معمول در كودكان مي شود، متفاوت است. نشانه هاي پيري زودرس از دست دادن موهاي سر، بزرگ شدن ابعاد سر، آشكار شدن رگهاي خوني از زير پوست، فرسوده شدن مفاصل و جابجايي كشكك زانو است، همچنين نشانه هاي اين بيماري معمولاً از اولين سال تولد بروز مي كند. دليل بروز اين اختلال ازدياد پروتئين «پروگرين» در بدن است، پروتئيني كه با نابود كردن سلولها روند پيري را تسريع مي كند.

 



كودكي كه هرگز سير نمي شود

شما در شبانه روز چند بار گرسنه مي شويد؟ مي توانيد شرايطي را تصور كنيد كه در تمام روز فقط در حال خوردن هستيد؟ به گزارش روزنامه سان، «الفي مازيكا»، كودك دو ساله انگليسي از شرايط نادري رنج مي برد كه همواره در تمام ساعات روز گرسنه است.
در واقع، شرايط الفي چنان بحراني است كه «نورما» مادر اين كودك دو ساله نگران مردن اين كودك از پرخوري است. او در اين باره مي گويد: «نمي توانيد او را با غذا تنها بگذاريد چرا كه فقط و فقط مي خورد و هرگز احساس سيري نمي كند.»نورما مي گويد كه الفي از گرسنگي مي تواند خودش را هم بخورد.بنابراين گزارش، الفي به هنگام شب بارها از گرسنگي از خواب بيدار مي شود و گريه مي كند.
نورما مي گويد: «الفي براي سير كردن خود از سطل هاي زباله هم نمي گذرد و نان هاي كپك زده را هم مي خورد. او هر چقدر بزرگتر مي شود خشن تر مي شود و پزشكان در اين باره به ما هشدار داده اند.»
گفته شده كه الفي در هر وعده غذايي به اندازه يك بزرگسال غذا مي خورد و حتي تلاش مي كند غذاي ديگران را هم بخورد. الفي دو ساله هم اكنون 42 كيلو و 070 گرم وزن دارد.

 



مرگ 116 كودك سوماليايي

دست كم 116 كود ك سوماليايي در جنوب اين كشور در طول 12 ساعت به دليل ابتلا به بيماري وبا جان خود را از دست دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از پرس تي وي، يك پزشك محلي اظهار داشت، صدها كودك نيز به بيمارستان ها و مراكز درماني در شهرهاي «لگوتاون» و «بلد تاون» واقع در جنوب سومالي انتقال يافته اند.ضعف بهداشتي، كمبود آب آشاميدني پاك و جمعيت زياد منجر به گسترش بيماري هاي قابل انتقال در سومالي شده است.روزانه ده ها نفر براثر ابتلا به بيماري در كشور بحران زده آفريقايي جان خود را از دست مي دهند.برپايه گزارش سازمان ملل، يك چهارم جمعيت 9 ميليون و 900 هزار نفري سومالي هم اكنون يا در داخل اين كشور آواره اند يا در خارج از سومالي به عنوان پناهنده زندگي مي كنند.اين در حالي است كه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا و نيز درگيري هاي داخلي بر نگراني هاي مردم سومالي افزوده و تعداد زيادي را ناچار به فرار از خانه هاي خود كرده است.با وجود ادعاي واشنگتن مبني بر اينكه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي شبه نظاميان را هدف قرار مي دهد، بيشتر اين حملات منجر به كشته و زخمي شدن غيرنظاميان شده است.

 



آخرين آمار از جمعيت تهران 12 ميليون و 223 هزار و 598 نفر

به گفته مدير كل ثبت احوال استان تهران جمعيت استان تهران تا پايان شهريور 90 بالغ بر 12 ميليون و 223 هزار و 598 نفر رسيد.
سيداحمد قشمي در گفت وگو با فارس؛ با بيان اينكه تعداد ولادت ثبت شده در شش ماهه اول امسال 90 هزار و 521 رخداد بوده است گفت: همچنين 27 هزار و 803 نفر در اين مدت فوت كرده اند.
وي با اشاره به اينكه ازدواج ثبت شده در شش ماهه اول امسال 53 هزار و 251 واقعه بوده است، گفت: تعداد طلاق ثبت شده نيز 15 هزار و 817 واقعه بوده است.
مدير كل ثبت احوال استان تهران ادامه داد: جمعيت استان تهران تا پايان شهريور 90 بالغ بر 12 ميليون و 223 هزرا و 598 نفر رسيد كه 11 ميليون و 265 هزار و 478 نفر آن شهري هستند.
وي افزود: 92درصد جمعيت تهران را شهرنشيني تشكيل داده است.
به گفته قشمي 5 ميليون و 952 هزار و 312 نفر از جمعيت تهران زن و 6 ميليون و 320 هزار و 55 نفر مرد هستند.
مدير كل ثبت احوال استان تهران بالاترين فراواني نام در بين پسران را اميرعلي، اميرحسين، ابوالفضل، محمدطاها و علي نام برد و گفت: بيشترين فراواني نام در بين دختران فاطمه، زهرا، نازنين زهرا، ستايش، هستي و ريحانه است.

 



دكتر صدر اعلام كرد آشفتگي در تعرفه هاي پزشكي

رئيس كل سازمان نظام پزشكي ايران گفت: تا زماني كه تعرفه هاي خدمات درماني واقعي نشود اين آشفتگي كه در نظام سلامت وجود دارد، باقي خواهد ماند.
دكتر شهاب الدين صدر در ارتباط با واگذاري تعيين تعرفه هاي خدمات درماني بخش خصوصي به وزارت بهداشت، به مهر گفت: در حال حاضر كارشناسان نظام سلامت به اين نتيجه رسيده اند كه تا سال گذشته كه سازمان نظام پزشكي تعرفه هاي بخش خصوصي را تعيين مي كرد يك تعادلي در تعرفه ها وجود داشت.
وي با اشاره به تعيين تعرفه هاي بخش خصوصي توسط وزارت بهداشت در سال جاري، افزود: متاسفانه امسال كه سازمان نظام پزشكي در تعيين اين تعرفه ها دخالت نكرده شاهد يك بهم ريختگي در اين بخش هستيم.
صدر در ارتباط با اظهارنظر رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس كه علت آشفتگي در نظام سلامت را ناشي از دخالت نظام پزشكي در تعيين تعرفه هاي بخش خصوصي دانسته بود، گفت: چنين چيزي نيست و سوءتفاهم بوده است.
رئيس كل سازمان نظام پزشكي در همين زمينه ادامه داد: تحليلهايي كه وجود دارد بر مي گردد به سال 83 كه نظام پزشكي در آن زمان تعرفه ها را افزايش داده بود.
وي افزود: ما فكر مي كنيم كه دولت علاوه بر اينكه مي بايست اعتبارات لازم در بخش سلامت را تامين و بيمه ها را تقويت كند، بايد تعرفه ها را نيز واقعي كند وگرنه همين آشفتگي كه وجود دارد، باقي خواهد ماند.
آغاز دور دوم بازرسي
از اورژانس هاي كشور
مديركل دفتر مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت از آغاز دور دوم بازرسي از اورژانس بيمارستانها در آينده نزديك خبر داد.
دكتر حميد رواقي گفت: دور اول بازديد از اورژانسهاي بيمارستاني در سطح شهر تهران تمام شده و دستورالعمل لازم در اين زمينه تدوين و ابلاغ شده است.
وي با اعلام آغاز دور دوم بازديدها در آينده نزديك افزود: خوشبختانه هم اكنون روساي دانشگاهها و بيمارستانها با حساسيت ويژه اي امور اورژانسها را دنبال مي كنند.
رواقي، تمايل بيماران براي دريافت سريع خدمات باليني در اورژانسها را متذكر شد و به مهر گفت: در تمام نظامهاي بيمارستاني دنيا اورژانس جايگاه ويژه اي دارد. خدمت به موقع و با كيفيت و حاكميت باليني بسيار براي ما مهم است و نقش اعضاي هيئت علمي و بخش آموزشي دانشگاهها در اين امر مهم است. اميد كه بتوانيم اورژانس را بيش از پيش ارتقا بدهيم.
وي حضور متخصص طب اورژانس در نبود يك متخصص جراحي عمومي يا داخلي را در اورژانسهاي كشور يكي از مواد دستورالعمل ارتقاي اورژانسها دانست و افزود: وزير بهداشت، نيز بر اين اصل تاكيد ويژه اي دارند و اين اصل در اورژانسها حتما بايد اجرا شود.

 



قاليباف در حاشيه افتتاح 35 پروژه شهري در منطقه 21 اعلام كرد
احداث 30 كيلومتر تونل مترو در سال

شهردار تهران با بيان اينكه در سال 30 كيلومتر تونل مترو احداث مي شود، گفت: 17 كيلومتر تونل مترو در حال بهره برداري است.
به گزارش مهر، محمد باقر قاليباف روز شنبه در حاشيه مراسم افتتاح 35 پروژه شهري در منطقه 21 افزود: بحث دو ميليارد دلار مترو كه بايد در سالهاي 88 و 89 به شهرداريها پرداخت مي شد، تحقق پيدا نكرده است. شهردار تهران ادامه داد: البته اولويت نخست ما در مديريت شهري تهران موضوع حمل و نقل عمومي است به طوري كه 62 درصد بودجه شهرداري تهران متمركز در حوزه حمل و نقل است.
قاليباف با بيان اينكه در سال 30 كيلومتر تونل مترو احداث مي شود، خاطرنشان كرد: حدود 17 كيلومتر تونل در حال بهره برداري است. در هر فاز بيش از 13 ايستگاه مترو در شهر تهران راه اندازي مي شود كه اين روند نسبت به گذشته شتاب گرفته و به صورت جهشي پيش مي رود. اگر قانون مذكور اجرا شود ما سالانه توانايي احداث 50 كيلومتر خط مترو داريم و حيف است از اين بستري كه فراهم شده استفاده نشود.
وي در ادامه از اختصاص هزينه اي بالغ بر 40 ميليارد تومان در حوزه جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي خبر داد و گفت: جمع آوري آبهاي سطحي يكي از مشكلات جدي منطقه 21 بود كه با اعتباري بالغ بر 40 ميليارد تومان و احداث تونلهاي زيرزميني عمليات جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي در اين منطقه انجام مي شود.
شهردار تهران بار ديگر تقابل صنعت و سكونت را از جمله مسائل اين منطقه دانست و افزود: بخش عمده صنعت كشور در منطقه 21 قرار گرفته كه اين مسئله معضلاتي را به وجود آورده و در طرح تفصيلي نيز آنها را پيش بيني كرده ايم.
قاليباف با بيان اينكه هرگونه توسعه صنعتي در اين منطقه ممنوع است، گفت: به هيچ عنوان نبايد توسعه صنعتي در اين منطقه اتفاق بيفتد مگر صنايع پاك.
شهردار تهران آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد را از ديگر مشكلات منطقه 21 دانست و اظهار داشت: ترافيك بالاي فرودگاه و آلودگي صوتي آن مشكلات جدي را براي مردم ايجاد كرده و بايد بگويم تا اين لحظه در اين زمينه كاري براي مردم انجام نشده است. وي پروژه عمراني كاروانسراي سنگي را از جمله پروژه هاي مهم و در دست اقدام شهرداري تهران در منطقه 21 برشمرد و گفت: اين پروژه عظيم وروديهاي ترافيك به منطقه را كاهش مي دهد.
قاليباف همچنين اضافه كرد: در تلاشيم تا مشكل مربوط به حمل و نقل شهروندان منطقه 21 به ميدان آزادي و اتصال آنها به شبكه حمل و نقل را حل كنيم. وي در پاسخ به سؤالي پيرامون پروژه تعريض خيابان دماوند گفت: املاكي كه در اين طرح واقع شده اند و مالكان آن حاضر به فروش ملك خود با قيمت كارشناسي و نرخ روز نيستند براساس ماده 9 و با حكم دادگستري تخريب مي شوند و مالكان مي توانند پول ملك خود را از دادگستري دريافت كنند.


 



راه اندازي بزرگترين دارالقرآن در جنوب غرب تهران

شهردار منطقه 17 گفت: با راه اندازي جامع ترين دارالقرآن در پهنه جنوب غرب تهران، منطقه 17 يكي از مهمترين قطب هاي قرآني در كشور مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 17، مهندس عظيم بابايي افزود: اين دارالقرآن با هدف ترويج و اشاعه فرهنگ قرآني همچنين آشنايي علاقمندان با مفاهيم قرآني، براساس پتانسيل بالاي منطقه در اين زمينه راه اندازي مي شود چرا كه از ديرباز اين منطقه مهد قاريان و اساتيد قرآني شهر تهران بوده و بسياري از اساتيد و حافظان تراز اول كشور از اين منطقه به جامعه قرآني كشور معرفي شده اند.
بابايي ادامه داد: مديريت شهري يكي از رويكردهاي ويژه خود را بسترسازي براي غناي هرچه بيشتر فرهنگ قرآني در منطقه قرار داده و در اين راستا بنا داريم در هركدام از محلات 14گانه منطقه يك دارالقرآن محلي راه اندازي كنيم.

 



حضور طلاب و دانشجويان هلال احمر در زندان هاي كشور

رئيس سازمان جوانان جمعيت هلال احمر از ورود طلاب و دانشجويان هلال احمر به كانونهاي اصلاح و تربيت سراسر كشور خبر داد و افزود: مشاوره و مددكاري اجتماعي و ترويج و تقويت روحيه بشردوستانه و ايثار از مهمترين اهداف اين طرح در ميان زندانيان كانون اصلاح و تربيت است.
محمد جعفريان از توافقنامه ميان سازمان زندانهاي كشور و سازمان جوانان هلال احمر خبر داد و افزود: براساس اين توافقنامه طلاب و دانشجويان جوان داوطلب هلال احمر كه در رشته هاي روانشناسي، جامعه شناسي، علوم اجتماعي، مددكاري، مشاوره، علوم رفتاري و تخصص دارند وارد 28 كانون اصلاح و تربيت كشور مي شوند.
وي گفت: حضور دانشجويان و طلاب جوان متخصص داوطلب هلال احمر در كانونهاي اصلاح و تربيت در روند ارتباط و تاثيرگذاري آموزشها و مشاوره ها موثر است به طوري كه كانونهاي اصلاح و تربيت براساس اين توافقنامه مكاني را به عنوان كانونهاي داوطلبان جوان هلال احمر در اختيار داوطلبان اين طرح قرار مي دهند.
رئيس سازمان جوانان هلال احمر با بيان اينكه اساس و پايه اين طرح بر مبناي اهداف بشردوستانه هلال احمر است به مهر گفت: اين طرح به ابتكار سازمان جوانان هلال احمر و موافقت سازمان زندانهاي كشور از ماه مبارك رمضان به صورت آزمايشي كليد خورد و اكنون رسما طرح در حال اجرا است. همچنين در صورت موفقيت در نظر داريم اين طرح را براي جوانان زندانهاي كشور هم اجرايي كنيم.

 



هشدار سازمان ثبت احوال به شركت هاي غيرقانوني حذف طلاق و تغييرنام افراد

سازمان ثبت احوال كشور با صدور اطلاعيه اي نسبت به برخي تبليغات سودجويانه در زمينه هاي اصلاح شناسنامه، حذف طلاق، تابعيت، تغيير نام و ... هشدار داد.
اين سازمان در اطلاعيه خود با اشاره به سوءاستفاده برخي افراد فرصت طلب و سودجو در بخش نيازمندي هاي جرايد تاكيد كرده است: اين افراد اقدام به درج آگهي هايي در زمينه هاي اصلاح شناسنامه، حذف طلاق، تابعيت، تغيير نام و غيره را مي كنند.
ثبت احوال در اين اطلاعيه هشدار داده است اينگونه شركت هاي غيرقانوني كه با دريافت مبالغ هنگفت از شهروندان مبادرت به اعلام چنين آگهي هايي مي كنند مرتكب كار غيرقانوني مي شوند.
در اين اطلاعيه از شهروندان خواسته شده است كه جهت انجام امور مربوط به ثبت احوال به ادارات ثبت احوال و دفاتر پيشخوان دولت در سراسر كشور مراجعه كنند.

 



وزارت بهداشت خبر داد تدوين 5 راهبرد اساسي ارتقاي سلامت زنان كشور

مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور زنان از تدوين پنج راهبرد اساسي براي ارتقاي سلامت زنان كشور خبر داد.
«عصمت باروتي» ديروز در نشست خبري به مناسبت هفته ملي سلامت زنان ايراني افزود: اين راهبردها در زمينه هاي گوناگون از جمله در زمينه افزايش مهارت هاي زندگي در برابر استرس ها و ارتقاي شاخص هاي رواني و اجتماعي مربوط به زنان است.
وي اظهار داشت: افزايش شاخص اميد به زندگي در كشور طي سالهاي اخير به بيش از 70سال، نشان دهنده سلامت عمومي است و اميدواريم اين شاخص به 80سال همراه با دوران سالمندي سالم برسد.
باروتي خاطرنشان كرد: همانند مردان، بيماري هاي عفوني و واگير در زنان كنترل شده اما متأسفانه بار بيماري ها به ويژه انواع سرطان ها در زنان بيشتر شده كه لازم است از همه ظرفيت هاي قانوني براي كنترل اين بيماري ها استفاده شود.
وي همچنين گفت: 59درصد زنان به افزايش وزن، 20درصد زنان ميانسال و مسن به اختلالات چربي، 25درصد زنان به پرفشارخوني و بيش از 20درصد زنان ميانسال نيز دچار ديابت هستند كه متاسفانه اين بيماري ها در زنان روند صعودي دارد.
باروتي افزود: همچنين فعاليت بدني زنان در شهرهاي بزرگ نزديك به صفر است كه مسئولان تربيت بدني كشور بايد در بحث سلامت زنان با برنامه ريزي هاي مناسب ورزشي مداخله كنند.
وي با بيان اينكه بيش از 60درصد زنان كشور تغذيه نامناسب دارند به ايرنا گفت: اكنون برنامه هايي مانند برگزاري فعاليت هاي ورزشي، غربالگري سرطان هاي رايج در زنان در وزارت بهداشت مطرح است.
باروتي افزود: وزارت بهداشت براي پيشگيري از آسيب هاي زنان، پنج سال است كه غربالگري سلامت زنان سرپرست خانواده زيرپوشش كميته امداد را در 22 استان كشور اجرا كرده است.
به گفته وي، تاكنون بيش از 50هزار نفر از اين زنان غربالگري شده اند كه اميدواريم اين غربالگري ها سراسري شود.
شادابي زنان، شادكامي خانواده و نشاط اجتماعي شعار هفته ملي سلامت زنان ايران است.
23 تا 29مهرماه جاري هفته ملي سلامت زنان ايراني نامگذاري شده است.

 



برخي دندانپزشكان از مواد غيراستاندارد استفاده مي كنند

مدير نمايشگاه كنگره كشوري انجمن دندانپزشكي با انتقاد از گراني مواد و تجهيزات دندانپزشكي در كشور، گفت: گراني اين مواد و تجهيزات سبب شده بسياري از مراكز دولتي و خيريه ارايه دهنده خدمات دندانپزشكي ارزان قيمت و برخي از دندانپزشكان از مواد و تجهيزات غيراستاندارد دندانپزشكي استفاده كنند.
دكتر اميررضا عزمي افزود: از سال گذشته تاكنون قيمت مواد دندانپزشكي از قبيل آمالگام (ماده اي كه براي پر كردن دندان مورد استفاده قرار مي گيرد) و كامپوزيت (مواد سفيد) دو برابر افزايش يافته است. اين در حاليست كه وزارت بهداشت به دندانپزشكان اجازه افزايش تعرفه را نداده و اين امر دندانپزشكان را به سمت استفاده از مواد ارزان قيمت و بي كيفيت سوق مي دهد.
وي با اشاره به اينكه زيان كاربرد اينگونه مواد در درازمدت گريبانگير جامعه و به ويژه افراد بي بضاعت را خواهد گرفت، تصريح كرد: مراحل ثبت شركت، چك كردن استاندارد مواد وارداتي و ترخيص كالاهاي دندانپزشكي از گمرك به دليل سيستم بروكراسي دولتي، بسيار طولاني بوده و همين مسئله موجب مي شود، واردكنندگاني كه قصد ورود كالاي استاندارد از مجاري قانوني را دارند، بهاي اتلاف زمان و خواب سرمايه خود را روي محصول نهايي بكشند و هم اينك آثار و پيامدهاي اين مسئله در قالب دو برابر شدن بهاي كالاهاي دندانپزشكي طي يك سال اخير ظهور يافته است.
عزمي با ابراز تاسف از باز بودن مجاري قاچاق كالاهاي دندانپزشكي از مرزهاي غربي و شرقي كشور به مهر گفت: طي چند سال اخير ورود كالاهاي بي كيفيت چيني به كشور، سبب شده واردكنندگان رسمي كالاها و تجهيزات پزشكي كه تمايل دارند، اجناس مرغوب را از مجاري قانوني وارد كشور كنند، به دليل نوسانات قيمت ارز، حمايت نكردن دولت و سيستم بانكي كشور و بروكراسي اعمال شده، قادر به رقابت نباشند.

 



رئيس سازمان محيط زيست خبر داد
انتشار ساليانه بيش از 5/1 ميليون تن مواد آلاينده توسط منابع متحرك در جو كشور

رئيس سازمان محيط زيست گفت: سالانه يك ميليون نفر در جهان بابت آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و اين در حالي است كه آمار دقيقي درباره علت اصلي مرگ و مير در كشور ما وجود ندارد.
محمدجواد محمدي زاده در اولين كنفرانس بين المللي دوچرخه شهري، با بيان اينكه در سند چشم انداز 1404 به اين موضوع توجه ويژه اي شده است اظهار كرد: براساس اين سند پايه و اساس 10 درصد حمل ونقل عمومي، دوچرخه خواهد بود و جهت گيري 15 درصد تهيه زيرساخت ها، مديريت، اجرا و طراحي حمل ونقل شهري با فرض استفاده از دوچرخه صورت خواهد گرفت.
وي با بيان اينكه هنوز در هيچ نقطه اي از كشور به طور جدي طراحي سامانه هاي ترافيكي با تمركز بر دوچرخه صورت نگرفته و زيرساخت هاي آن تامين نشده است، ادامه داد: اگرچه در برخي شهرها نظير كاشان و قم مردم به شكل سنتي از دوچرخه استفاده مي كنند اما بايد جهت گيري هاي مديريت شهري، طراحي، اجراي زيرساخت هاي حمل ونقل عمومي با مدل دوچرخه باشد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 12 ميليون خودرو در كشور تردد مي كنند اظهار كرد: در شهر تهران نيز 5/3 تا 8/3 ميليون خودرو در حال تردد است كه مي توانيم با توسعه حمل ونقل پاك و به ويژه استفاده از دوچرخه از حجم خودروهاي در حال تردد بكاهيم.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: اگر قرارداد با ونزوئلا و برخي ديگر از كشورها براي صادرات دوچرخه نبود آيا صنعت دوچرخه سازي كشور ورشكست نمي شد؟
وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر به دنبال فشار بر صنعت خودرو و انرژي براي افزايش كيفيت و ارتقاي استاندارد خودرو و فرآورده هستيم.
محمدي زاده با بيان اينكه سالانه يك ميليون و 886 هزار و 400 تن مواد آلاينده از طريق منابع متحرك در جو كشور منتشر مي شود، خاطرنشان كرد: سهم خودروهاي شخصي از اين حجم آلاينده ها، بالغ بر 830 هزار تن است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور ادامه داد: اگر بتوان با توسعه استفاده از دوچرخه در حمل ونقل عمومي سهم خودروهاي شخصي را كاهش داد مي توانيم ظرف 10 سال آينده 10 درصد اين سهم را كاهش دهيم.
وي يادآور شد: براساس برنامه ريزي صورت گرفته كه شامل افزايش استانداردها و در عين حال توسعه حمل ونقل پاك و استفاده از دوچرخه است طي 10 سال آينده حجم آلاينده هاي خودروهاي شهري به 283 هزار تن كاهش خواهد يافت.
محمدي زاده با اشاره به اينكه سالانه يك ميليون نفر در جهان بابت آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند، اظهار كرد: اين در حالي است كه در كشور ما آمار دقيقي درباره علت اصلي مرگ و مير وجود ندارد.
وي در ادامه به شهرداري ها توصيه كرد كه زيرساخت هاي به كارگيري دوچرخه در حمل ونقل عمومي را به نحوي تامين كنند كه شهروندان بتوانند به صورت تركيبي از مدهاي مختلف حمل ونقلي از جمله دوچرخه استفاده كنند.
وي همچنين بر ضرورت به كارگيري دوچرخه برقي د رحمل ونقل عمومي شهري تاكيد كرد و گفت: از آنجا كه برخي به دليل ناتواني جسمي نمي توانند از دوچرخه هاي معمولي استفاده كنند و علاوه بر اين در برخي شهرها شيب معابر بالاست بنابراين بايد از دوچرخه هاي برقي نيز در كشور استفاده شود.
وي از انجام سفر خارج از كشور در آينده نزديك خبر داد كه طي آن موضوع استفاده از تكنولوژي دوچرخه برقي در كشور مورد بررسي قرار مي گيرد.

 



انتقاد جامعه پزشكي از خدمات بيمه درماني

براساس نظرسنجي مركز افكارسنجي سلامت ايران (IHPA)، درصد بالايي از جامعه پزشكي از همكاري با بيمه هاي درماني و خدماتي كه اين سازمان ها به بيماران و جامعه پزشكي ارائه مي دهند انتقاد دارند.
در اين نظرسنجي كه اخيرا تحت نظارت دكتر سيدشهاب الدين صدر، رئيس مركز افكارسنجي سلامت ايران انجام شده است، از 190 نفر جامعه آماري شامل تمامي اعضاي جامعه پزشكي از قبيل پزشكان عمومي و متخصص سراسر كشور سؤالاتي درباره ميزان رضايت پزشكان از نحوه همكاري با سازمان هاي بيمه هاي درماني طرح شده كه با جمع بندي پاسخ هاي به دست آمده و تجزيه و تحليل آنها نتيجه گيري شده كه در حال حاضر جمع كثيري از جامعه پزشكي به شدت به خدمات سازمان هاي بيمه گر انتقاد دارند.
براساس اين نظرسنجي، 6/67 درصد از جمعيت پاسخگويان به اين سؤال كه ميزان رضايت شما از عملكرد بيمه هاي درماني در خصوص پرداخت به موقع حق بيمه سهم پزشكان چگونه است؟ اعلام كرده اند كه رضايت خيلي كم و كمي داشته اند 3/16 درصد رضايت متوسط و 3/16 درصد هم زياد رضايت داشتند.
در خصوص اين سؤال كه ميزان رضايت شما از عملكرد بيمه هاي درماني در خصوص مناسب بودن حق بيمه بيماران چه مقدار است؟ 70/3 درصد خيلي كم و كم راضي بودند، 5/13 درصد در حد متوسط و 2/16 درصد هم زياد و خيلي زياد رضايت داشتند.
درباره ميزان رضايت از عملكرد بيمه هاي درماني در خصوص عدم تعيين سقف ريالي نسخه، 3/54 درصد پاسخگويان اعلام كرده اند كه خيلي كم و كم راضي هستند، 4/31 درصد متوسط و 3/14 درصد هم زياد رضايت داشتند.
در پايان نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد كه 5/59 درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي درباره ميزان رضايت از عملكرد بيمه هاي درماني در خصوص عدم تعيين سقف ماهانه براي پذيرش تعداد برگه هاي دفترچه بيمه ها رضايت كم يا خيلي كمي داشتند، 3/24 درصد متوسط و 2/16 درصد هم زياد و خيلي زياد رضايت داشتند.

 



3 نفر مجروح بر اثر انفجارمخزن گاز پيكان در تبريز

تبريز-خبرنگار كيهان:
انفجار يك پيكان در جايگاه سي ان جي پاسداران تبريز، دو خودرو را تخريب و 3 نفر را مصدوم كرد.
اين حادثه زماني رخ داد كه پيكان مجهز به كپسول گاز مايع، براي نخستين بار سعي كرد تا با استفاده از يك تبديلي، گاز CNG تزريق نمايد كه با توجه به متفاوت بودن تحمل فشار در كپسول هاي LPG با CNGها، در نتيجه مخزن LPG منفجر شد.
به گزارش آتش نشاني تبريز، در اثر اين انفجار خودروي پيكان تا 90درصد تخريب شد و به يك پرايد نيز خساراتي وارد آمد و 3 نفر نيز مصدوم شدند.
هم چنين سقف جايگاه تخريب شد و يك پمپ آن نيز آسيب ديد.
اين انفجار در مخزن گاز پيكان در جايگاه پمپ گاز سي ان جي اتوبان پاسداران تبريز و روبروي مجتمع جماران روي داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14