(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 مهر 1390- شماره 20049

مگس هاي درمانگر پايان كابوس قطع پاي بيماران ديابتي
وقتي ويروسها به دستگاه عصبي حمله مي كنند
خطرات خونريزي بيني
دندانهايت را سفت بچسب!



مگس هاي درمانگر پايان كابوس قطع پاي بيماران ديابتي

استفاده از لارو مگس، زمينه درماني مشتركي بين پزشكي و حشره شناسي است كه تاكنون جان هزاران زخمي را در كشورهاي مختلف نجات داده است، بدون اين كه اين افراد نياز به بستري شدن در بيمارستان با اعمال جراحي داشته باشند.
«لارو درماني» (Maggot Therapy) كه با استفاده از لارو نوعي حشره به نام «Lucilia sercata» انجام مي شود، براي درمان زخم هاي ديابتي، زخم هاي بستر، سوختگي، عفونت استخوان (اسنوميليت)، عفونت هاي بعد از عمل جراحي و carbuncle كاربرد كاملا مؤثري دارد.
لاروهاي L.sericata كه گويي براي درمان زخم ها خلق شده اند، تنها از قسمت هاي يكروزه و عفوني زخم تغذيه مي كنند و هرگز به قسمت هاي زنده آسيب نمي رساند.
نيمي از محققان كشورمان شامل يك پزشك ارتوپد، دو نفر حشره شناس و يك زيست شناس پس از سه سال مطالعه و تحقيق و بررسي اين تكنيك در حيوانات، مرحله باليني اين روش را از دي ماه 1383 در بيمارستان بقيه الله الاعظم(عج) تهران آغاز كردند و تا كنون 92 مورد «لارو درماني» با موفقيت كامل انجام داده اند.
دكتر عباس ميراب زاده، عضو هيئت علمي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و متخصص حشره شناس اين تيم در گفت وگو با خبرنگار پژوهشي ايسنا، در تشريح اين روش درماني و مزيت هاي آن نسبت به ساير روش هاي درمان زخم هاي عفوني گفت: لارو درماني (Maggot Therapy) كه با استفاده از لارو گونه اي مگس به نام «Lucilia Sericata« انجام مي شود در درمان زخم پاي ديابتي، زخم بستر، سوختگي، عفوت استخوان (استئوميليت) و عفونت هاي بعد از عمل جراحي، زخم Meningomyelocell، زخم Venous Stasis، قانقاريا، زخم Buerger، آبسه هاي عفوني پوستي، عفونت ناشي از زخم هاي سرطاني و ساير زخم ها كاربرد دارد.
وي افزود: نكته ظريقي كه در اين روش وجود دارد اين است كه اين لاروها گويا تنها براي درمان چنين زخم هايي خلق شده اند؛ چرا كه به قسمت هاي زنده حمله نمي كنند.
هزينه كمتر و درمان سريع؛ مزاياي لارو درماني
دكتر ميراب زاده درباره مزاياي اين درمان گفت: در اين روش نيازي به استفاده از آنتي بيوتيك، جراحي، بستري شدن در بيمارستان، بيهوشي و صرفه هزينه هاي گزاف نيست و تمام مراحل تحت نظر پزشك به راحتي در ميزان قابل انجام است.
وي تصريح كرد: در اين روش، ابتدا تخم مگس ها به وسيله مواد ضدعفوني كننده، ضدعفوني شده و پس از ارزيابي كيفي براي اطمينان از استريل بودن به روي زخم عفوني بيمار قرار داده مي شود.
عضو هيئت علمي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران ادامه داد: افرادي كه به زخم پاي ديابتي مبتلا مي شوند در بيمارستان بستري شده و تحت اعمال جراحي مختلف براي پاك سازي زخم ها از عفونت و آلودگي، قرار مي گيرند و لذا هزينه زيادي را چه از لحاظ بستري شدن و چه اتاق عمل، متحمل مي شوند و در بعضي موارد جراح به علت عدم بهبودي زخم مجبور به قطع پا از زير زانو مي شود؛ در حالي كه با استفاده از اين روش درمان، بيماران ديابتي طي يك ماه تا حداكثر چهار ماه و در بيماران غيرديابتي از سه روز تا حداكثر 02 روز، زخم مزمن بطور قطعي درمان مي شود.
مير آب زاده درباره خصوصيات اين لاروها كه باعث درمان سريع زخم هاي مزمن مي شوند، گفت: در بزاق لاروها آنتي بيوتيك Allantoin وجود دارد كه روي طيف وسيعي از باكتري ها موثر است. لاروها همچنين آمونياك و بيكربنات كلسيم ترشح مي كنند كه خاصيت ميكروب كشي بالايي دارند و ضمناً PH زخم را به حدود 8 تا 8/5 مي رسانند كه در اين PH كلونيزه شدن باكتري ها به حداقل مي رسد.
پژوهشگر اين طرح افزود: در قسمت سر لاروها نيز موهاي نوك تيز و فراواني وجود دارد كه برخورد فيزيكي آنها با ميكروب ها سبب نابودي قسمت قابل توجهي از آنها مي شود، لاروها موادي شبيه به اينترلوكين 6 و 01 ترشح مي كنند كه سبب تسريع در بهبودي زخم و بوجود آوردن فيبروبلاست ها مي شوند.
وي در تشريح عملكرد اين مگس هاي درمانگر گفت: فعاليت لاروها سبب بالا رفتن حرارت زخم و تسريع خون رساني مي شود، همچنين لاروها جنب و جوش و حركات فراواني در محل زخم دارند كه سبب ماساژ و خون رساني بيشتر به زخم مي شوند.
ميراب زاده تصريح كرد: لاروها با قلاب هاي دهاني، قسمت هاي نكروزه زخم را خراش داده و با ترشح آنزيم Proteolytic بافت هاي مرده را به حالت نيمه مايع درآورده و سپس آن را مي مكند و به اين ترتيب سبب پاكسازي و از بين رفتن قسمت هاي مرده زخم مي شوند.
عضو هيئت علمي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران ادامه داد: ترشح مداوم و زياد بزاق لاروها از يك سو سبب شست وشوي زخم شده و از سوي ديگر قسمت اعظم باكتري هايي كه مورد تغذيه لارو قرار گرفته، در قسمت اسيدي دستگاه گوارش لارو (PH=3) از بين مي رود.
ميراب زاده با بيان اين كه بسياري از پزشكان و كادر درماني كشور از وجود اين روش درماني بي اطلاع هستند، گفت: در صورت حمايت مؤسسات مسئول به راحتي مي توان با هزينه اي بسيار كم، لاروي مورد نياز براي درمان بيماران در سراسر كشور را توليد كرد.
وي با اشاره به برخي افرادي كه اين روش بر روي آنها اجرا شده است، گفت: دو تن از جانبازان جنگ تحميلي يكي با زخم 72 ساله و كانديداي قطع پا از زير زانو و ديگري با زخمي 22 ساله و كانديداي قطع پا از مچ پا استفاده از لارو درماني طي 71 روز به طور قطعي درمان شدند.
ميراب زاده با اشاره به قدمت استفاده از لارو درماني در بهبود زخم هاي عفوني رواج اين روش از قرن ها قبل در برخي قبايل استراليا، برمه و قوم مايا در آمريكاي مركزي خاطر نشان كرد: از قرن 61 ميلادي به بعد تاثير لارومگس ها در درمان زخم هاي مجروحان در جبهه هاي جنگ گزارش شده و اولين بار در سال 1556، Pare Ambroiso پزشك مخصوص هنري سوم در فرانسه اهميت و اعجاز لارو مگس ها در درمان زخم را در جريان جنگ Saint Quentin گزارش كرد.
وي گفت: در سال 1920 در جريان جنگ جهاني اول، زخم هاي دو سرباز كه بيهوش به مدت يك هفته در پشت جبهه مانده بودند، نظر دكتر بائر، افسر پزشك ارتش آمريكا كه براي مداواي زخمي هاي جنگ به جبهه هاي فرانسه اعزام شده بود را جلب كرد. وي در زخم هاي اين سربازان تعداد زيادي لاروي مگس مشاهده كرد و ديد كه در بدن آنها اثري از تب و زخم هاي عفوني نيست.
نتايج مطالعات اين پزشك آمريكايي پس از مرگش منتشر شد و بيش از 900 پزشك و جراح در 300 بيمارستان و مركز درماني از اين روش براي معالجه 7500 زخم استفاده كردند.
تاييديه FDA، پشتوانه جهاني لارو درماني
دكتر ميراب زاده ادامه داد: در سال 1989، دكتر شرمن، كارشناس حشره شناسي و پزشك با دو تخصص طب گرمسيري و بيماري هاي عفوني، اين روش درماني را در آمريكا مجدداً احيا و در سال 2004 ميلادي سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) اين روش را تائيد كرد. نظر به اين كه استفاده از اين روش، يقيناً از قطع عضو و مرگ بيماراني كه دچار زخم هاي مزمن هستند، جلوگيري مي كند اميد است كه در آينده نزديك، شاهد ترويج و تفهيم اين موضوع در مجامع پزشكي كشور باشيم.

 



وقتي ويروسها به دستگاه عصبي حمله مي كنند

بيماري MS يك بيماري دستگاه عصبي مركزي است، در اين بيماري پوشش محافظ اعصابي كه در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند، تخريب مي شود كه اين خود باعث ايجاد طيف گسترده اي از علائم مثل از دست رفتن كنترل عضلات و اختلالات بينائي مي شود.
اين بيماري در زنان شايعتر از مردان بوده و همچنين در نقاطي از دنيا مثل اروپاي شمالي، آمريكا و كانادا نيز از شيوع بالاتري برخوردار است. همچنين افرادي كه در خانواده خود بيمار مبتلا به MS دارند، ريسك بالاتري براي ابتلا به اين بيماري نسبت به ساير افراد دارند.
علت بروز ام اس
تاكنون دليل پيدايش اين بيماري مشخص نشده است ولي به نظر مي رسد كه بروز اين بيماري ارتباطي با پاسخهاي خود ايمني داشته باشد. چيزهائي مثل يك ويروس ممكن است باعث تحريك سيستم ايمني شده و بدن را وادار به توليد پادتنهائي كند كه به اشتباه به عناصر خودي بدن حمله مي كنند، در بيماري MS اين پادتنها به ميلين (Myelin) كه پوشش اعصاب است، حمله كرده و آنها را نابود مي كنند. ميلين باعث مي شود كه پيامهاي عصبي به سرعت در طول عصب منتقل شود. حال اگر اين ماده تخريب شود بر روي عصب نقاطي بدون ميلين به نام پلاك بوجود مي آيد و با گسترش اين پلاكها انتقال پيام عصبي در طول عصب كند شده يا با مشكل مواجه مي شود كه خود باعث بروز علائم بيماري MS مي شود.
البته علاوه بر ويروس، محققان معتقدند كه پاسخهاي خود ايمني (يعني عملكرد دستگاه ايمني عليه ميزبان و نه يك عامل خارجي) مي تواند در اثر عوامل محيطي يا ژنتيكي نيز اتفاق بيفتد.
علائم بيماري
بيشتر بيماران در سنين 20 تا 40 سال متوجه علائم بيماري MS مي شوند. نوع اين علائم و چگونگي پيشرفت آنها نيز بستگي به محل پلاكها در دستگاه عصبي مركزي بيمار دارد. آسيب ميلين مربوط به اعصابي است كه پيام عصبي را به ماهيچه ها مي برند باعث ايجاد علائم حركتي مي شود ولي درگيري اعصابي كه باعث انتقال حس مي شوند، سبب اختلال حواس مربوطه مي شود.
علائم معمولا با خستگي غيرقابل توضيح و گنگ شروع مي شود و بدنبال آن ضعف كلي بدن ايجاد مي گردد البته اين ضعف ممكن است فقط در يك پا يا يك دست رخ دهد. بعضي از بيماران دچار تاري ديد و يا ديد دوگانه (دو بيني) مي شوند. همچنين علائمي مثل كرختي و سوزن سوزن شدن صورت، دستها و پاها، بدن، اختلال تعادل، لرز گيجي، اختلال در بلع يا اختلال در صحبت كردن، از بين رفتن كنترل مثانه هم مشاهده مي شود.
بيماران زيادي كه مبتلا به MS مي باشند، دچار درد مزمن هم هستند و گروه كمي از اين بيماران دردهاي حاد را نيز تجربه مي كنند كه اين دردهاي حاد، ناگهاني و شديد بوده و اغلب در صورت يا ناحيه كمر ايجاد مي شوند.
روند بيماري MS كلا غيرقابل پيش بيني است. اين بيماري داراي مرحله علامتدار و فعال و مرحله نهفته است. بعضي از بيماران پس از مرحله علامتدار و فعال بيماري وارد يك مرحله نهفته طولاني مي شوند كه در آن علائم بسيار خفيف است ولي بعضي ديگر با وارد شدن در هر مرحله فعال، طول مدت مرحله نهفته آنها كوتاهتر و كوتاهتر مي شود يا كلا وارد مرحله نهفته نمي شوند. اين بيماران كه فاز نهفته كوتاهي دارند، به احتمال بيشتري دچار ناتواني هاي دائمي مثل فلج مي شوند.
گرما و استرس هم مي توانند باعث بدتر شدن علائم بيماري شوند. بسياري از بيماران مبتلا به MS افسرده هم مي شوند گرچه محققان مطمئن نيستند كه آيا افسردگي از علائم اين بيماري است و يا فقط پاسخي به يك بيماري مزمن به شمار مي رود. بيماري MS بطور كلي تاثيري بر روي طول عمر بيمار ندارد.
تشخيص بيماري
پزشكان موقعي به MS مشكوك مي شوند كه بيمار نسبتاً جوان با علائم حركتي يا حسي كه مرتباً حالت فعال و سپس خفته بخود مي گيرد مواجه شوند. پزشكان مانند هر بيماري ديگري بايد يك تاريخچه پزشكي دقيق را در كنار معاينه فيزيكي فرد قرار داده تا بتوانند به تشخيص MS نزديك شوند. البته براي رسيدن به يك تشخيص قطعي بايد مجموعه اي از تستها را براي كنار گذاشتن ساير بيماريهاي مشابه انجام داد. بهترين وسيله براي نشان دادن نقاطي از دستگاه عصبي مركزي (مغز و نخاع) كه ميلين در آنها از بين رفته است و پلاك ايجاد شده MRI است.
پزشك همچنين ممكن است «آزمايشات پتانسيل برانگيخته» را كه مي توان روي اعصاب و حواس مختلف مثل بينائي، شنوايي،... انجام داد، درخواست كند. در اين آزمايشات اين اعصاب تحريك شده و سرعت انتقال پيام الكتريكي از آنها اندازه گيري مي شود. بيماران مبتلا به MS پاسخ كندتر و آهسته تري نسبت به تحريك اعصاب از خود نشان مي دهند. پزشك همچنين ممكن است آزمايش بررسي مايع مغزي- نخاعي (كه از طريق كمر اين مايع گرفته مي شود و بر روي آن آزمايشاتي انجام مي گيرد) را درخواست نمايد. مايع مغزي- نخاعي در افراد مبتلا به MS حاوي سطوح بالاي پروتئين و گلبولهاي سفيد بالاتر از حد معمول است.
درمان بيماري
هنوز درمان قطعي براي MS پيدا نشده است. امروزه تركيب درمان داروئي و درمان فيزيكي براي كاهش علائم يا حتي به مرحله نهفته بردن بيماري توصيه مي شود. درمان بيماري MS توسط يك تيم شامل متخصص مغز و اعصاب و متخصص درمان فيزيكي انجام مي گيرد. استفاده از داروهاي استروئيدي مثل متيل پردنيزون و پردنيزون براي تخفيف علائم بيماري مفيد است. البته اگر در يك دوره كوتاه مدت مصرف شوند. استروئيدها همچنين مي توانند بهبود اشكالات بينائي در اين بيماران كمك كنند.
ساير داروها مثل «بتااينترفرون» و «گلاتيامر» هم مي توانند تعداد حمله هاي حاد بيماري را كاهش دهند. داروهاي اخير كه تزريقي هستند باعث جلوگيري از حمله سيستم ايمني به پوشش اعصاب ميلين مي شوند. ساير داروها هم ممكن است براي رفع علائم همراه بيماري مثل افسردگي، مشكلات ادراري و يا اسپاسم عضلات مورد استفاده قرار گيرند. اسپاسم عضلات بخوبي به تزريق «سم بوتولينوم» پاسخ مي دهد كه با رفع اسپاسم، درد ناشي از آن نيز برطرف مي شود.
بيماران با مشكلات شديد مثانه ممكن است براي تخليه ادرار خود به نصب لوله ادراري نياز پيدا كنند. درمانهاي فيزيكي و شغلي نيز به بيمار كمك مي كند كه محدوده حركات خود، قدرت عضلات و انعطاف پذيري آنها را حفظ كنند و همچنين تكنيك هائي را براي جبران اختلال هماهنگي بين حركات در تعادل را بياموزند تا بتوانند عليرغم ناتوانائي هائي كه دچار آن شده اند، كاركرد خود را حفظ كرده و به شغل خود ادامه دهند. براي رفع خستگي نيز علاوه بر بعضي از داروها، تنظيم روش زندگي خود براي قرار دادن دوره هاي مكرري از زمان براي استراحت و تجديد قوا مي تواند مفيد باشد.
چند نكته مهم
هنوز محققان راهي را كه بتوان از ابتلا به MS جلوگيري كرد، پيدا نكرده-اند. اگر فردي تشخيص MS روي او گذاشته شد، در قدم اول و مهمترين مورد حمايت خوب خانواده، دوستان و اعضاي تيم درماني از وي مي-باشد تا او خود را تنها احساس نكند. البته نكاتي را هم خود بيمار مبتلا به MS بايد رعايت كند از جمله استفاده از يك روش صحيح و سالم براي زندگي، مصرف منظم داروهاي تجويز شده، برنامه منظم براي فعاليت فيزيكي و ورزش، داشتن استراحت به ميزان كافي كه مي تواند فرد را به وضعيت بهتري از سلامت هدايت كند.
همچنين كاهش سطوح استرس بيمار مي تواند در كاهش علائم بيماري موثر باشد. همچنين اجتناب از فعاليت زياد در محيط هاي آزاد خصوصا در هواي زياد گرم كه مي تواند باعث تشديد بيماري شود، لازم است. حمام سونا، دوش آب گرم همگي مي توانند باعث بدتر شدن علائم ام اس شوند.
نوار مغز چيست؟
نوار مغز يا ثبت فعاليت الكترونيكي مغز و بررسي الگوي امواج مغزي مي تواند براي ارزيابي كاركرد مغز در بعضي از بيماريها مورد استفاده قرار گيرد. الكترودهاي فلزي بر روي نقاط متفاوت پوست سرقرار گرفته و امواج مغزي را دريافت مي كنند يك ماشين پلي گراف (چندثبتي) كار ثبت امواج را برروي كاغذ انجام مي دهد و البته در بعضي موارد اطلاعات به يك كامپيوتر منتقل شده بر روي صفحه نمايشگر نشان داده مي شود.
به طور متوسط انجام يك نوار مغز حدود 45 دقيقه طول مي كشد (بين 90-30دقيقه) امروزه انواعي از دستگاه هاي ثبت نوار مغز توليد شده است كه بيمار به راحتي مي تواند به اطراف حركت كرده و فعاليت هاي عادي روزانه خود را انجام دهد در حالي كه دستگاه مشغول ضبط امواج مغزي است.
نوار مغز براي ارزيابي بيماران مبتلا به تشنج، گيجي و كاهش سطح هوشياري، ضربه سر و ديگر شرايطي كه ممكن است، به علت اختلال در كاركرد مغز ايجاد شوند، درخواست مي شوند. همچنين اين وسيله براي كمك به تشخيص بعضي از بيماري هاي مغزي كه باعث بدتر شدن كاركرد رواني فرد (مثل فراموشي يا نسيان) و يا اختلال كاركرد مغزي مي شوند مفيد است. همچنين گاهي در بيماري هاي كليوي يا كبدي شديد نيز كه باعث اختلال كاركرد مغزي (آنسفالوپاتي) مي شوند، مي توان از اين وسيله استفاده كرد.
آمادگي و شرايط لازم براي انجام نوار مغز:
در بسياري از موارد براي انجام نوار مغز هيچ گونه آمادگي نياز نيست. ولي گاهي براي انجام EEG (نوار مغز) پزشك توصيه مي-كند كه فرد خود را محدود كرده و در شرايط كم خوابي براي انجام تست مراجعه كند. اين حالت كه بيشتر در مبتلايان به بيماري صرع و گاهي در ساير اختلالات توصيه مي شود، باعث مي گردد كه اختلال به طور واضح تري در نوار مغزي خود را نشان دهد.
فرد در حالي كه نشسته و يا بر روي تخت خوابيده است، تكنسين الكترودهاي كوچكي را به سر او وصل مي-كند. گرچه براي انجام اين تست نيازي نيست سر تراشيده شود ولي بايد سر كاملا تميز بوده و محلي كه الكترود قرار مي-گيرد بايد از هرگونه چربي اضافه پاك باشد. ممكن است از ژل مخصوص در محل اتصال، الكترود استفاده شود تا امواج مغزي به راحتي بتوانند توسط آنها دريافت شوند.
پس از دريافت امواج توسط الكترودها آنها به ماشين پلي گراف فرستاده شده و بر روي كاغذ ثبت مي شوند. در هنگام انجام نوار مغز تكنسين ممكن است از شما بخواهد چشم هاي خود را باز يا بسته كنيد و يا اينكه به سرعت نفس بكشيد و يا تنفس عميق انجام دهيد. گاهي فرد در مقابل نور درخشان و چشمك زن قرار مي گيرد. در موارد خاص نيز انجام نوار مغز حتي پس از به خواب رفتن بيمار ادامه مي يابد.
اين آزمايش، كاملا ايمن بوده و فقط گاهي در افراد مبتلا به صرع در اثر تحريك مغز (مثلا در اثر نور درخشان و چشمك زن و يا تنفس هاي عميق و سريع) مي تواند باعث تشنج شود.

 



خطرات خونريزي بيني

بيشتر افراد معمولا خون دماغ را جدي نمي گيرند و آن را اتفاقي بي اهميت مي دانند. اما اين مشكل جدي تراز اين حرف هاست!
به گزارش مشرق، طبق آماربدست آمده شايع ترين خونريزي خود بخودي بعد از خونريزي قاعدگي درانسان، خون دماغ است.
به طورميانگين از هر 10 نفر يك نفر سابقه خون ريزي شديد از بيني را تجربه كرده اند.
اهميت خون دماغ به عوامل زمينه ساز آن مربوط مي شود. در واقع خون دماغ يك علامت است از وقايعي كه درون بدن اتفاق افتاده و سلامت را تهديد مي كند.
خون دماغ چند دليل عمده دارد
1- خشكي مخاط بيني:
اين نوع خون دماغ بيشتر دركودكان شايع است. با تابش نور مستقيم خورشيد به سر، مخاط بيني رطوبت را از دست داده و ممكن است به خونريزي از بيني منجر شود.
2-ناهنجاري هاي ساختماني:
پوليپ ها و ساير اختلالات ديواره هاي داخلي بيني از علل ديگر خونريزي هاي بيني محسوب مي شوند. دراين موارد، فرد علاوه بر خونريزي بيني از مشكلات ديگري چون گرفتگي بيني،تكلم تو دماغي و تنفس مشكل به هنگام خواب رنج مي برد.
3-آسيب هاي خارجي:
شايع ترين علت خونريزي بيني، آسيب بيني است، درضربه هاي شديد، امكان دارد شكستگي غضروف يا حتي شكستگي سپتوم بيني رخ دهد و در ضربه هاي خفيف همچون دستكاري هاي ساده بيني نيز با آسيبي كه به مخاط بيني وارد مي شود، بيني خونريزي مي كند.
نكته مهم اينجاست كه خونريزي هاي ناشي از ضربه و آسيب ديدگي، ديربند مي آيند و بسيار آزار دهند ه اند.
4-فشار خون بالا:
دردسر سازترين خونريزي بيني، زماني است كه به دنبال بالا رفتن ناگهاني فشار خون درافراد مستعد رخ مي دهد.اين نوع خونريزي معمولا درپشت مخاط بيني ايجاد مي شود و به اين صورت است كه علاوه بر مقداري خون كه از بيني خارج مي شود، فرد احساس مي كند كه حجم عظيمي از خون مدام وارد حلقش مي شود و حالت بسيار ناخوشايندي به وي دست مي دهد. خطر اين نوع خون ريزي بسيار زياد است چرا كه هم كنترل آنها بسيار مشكل است و بعد نيازمند اقدامات اورژانسي و پزشكي است و هم خطر شوك ناشي از خونريزي و افت شديد فشار را درپي دارد.
5- داروها:
كساني كه وارفارين، آسپيرين، كلويبد گرل و بروفن به مقدار زياد مصرف مي كنند بايد بدانند اين داروها با كاهش خاصيت انعقاد پذيري خون مي توانند زمينه ساز بروز خونريزي هاي بسيار شديد از بيني و ساير مخاط هاي بدن مي شوند.
در تمامي اين حالت ها بايد از انگشت شست و سبابه بخش غضروفي شكل بيني را محكم فشار داده و چنانچه خونريزي شديد باشد بايد سريع پزشك مراجعه كرد.

 



دندانهايت را سفت بچسب!

لق شدن دندان ها در سنين بزرگسالي به دلايل مختلف و به اشكال متفاوتي ممكن است ايجاد شود. براي تشخيص لقي دندان ها نيز روش معاينه خاصي وجود دارد كه بايستي توسط دندان پزشك انجام شود. در مورد درمان نيز حتما با دندان پزشك خود يا يك متخصص لثه مشورت كنيد.
لقي طبيعي كه در حقيقت به عنوان لقي گفته نمي شود و آن را در دندان پزشكي موباليتي مي گويند. هر دندان طبيعي تا حد جابجايي طبيعي دارد كه هيچ اشكالي ندارد.
بيماري لثه مشكلات پريو و به عبارتي مشكل در بافت هاي نگهدارنده دندان يعني لثه و استخوان آلوئول مي تواند موجب لقي دندان ها شود. در صورت عدم درمان اين مشكلات دندان مربوطه از دست مي رود.
همچنين در طي درمان هاي ارتدنسي دندان ها حين حركت، لق شده و پس از تثبيت در محل جديد مجددا سفت مي شوند. پزشكتان حتما اين موضوع را تحت مراقبت دارد اما بهتر است بيمار هم محل هاي لقي را به دكتر متذكر شود اما جاي نگراني نيست.
برخي بيماري هاي عمومي (سيستميك) مي تواند با تحليل استخوان اطراف ريشه دندان (آلوئول) موجب لقي دندان شود. برخي از اين بيماري ها خطرناك هم هستند و دندان پزشك مي تواند اولين كسي باشد كه از روي لقي دندان فرد و درخواست آزمايش، شخص را مطلع كرده و به متخصص مربوطه ارجاع دهد.
ضربه به دندان مي تواند موجب شل شدن آن شود. معمولا اين موارد خود بخود رفع مي شود اما بايد دندان بيمار براي حداقل 6 ماه تحت نظر دندان پزشك يا متخصص باشد كه اگربيمار نياز به معالجه ريشه (عصب كشي)دارد، درمان انجام شود تا دندان عفونت نكند.
بزرگترين مشكل
با تجمع تدريجي جرم بر دندان، لثه و به دنبال آن مقداري از استخوان نگهدارنده تحليل مي رود. در حقيقت دندان به اين دليل قبلا لق شده ولي به علت انباشتگي و يكپارچگي جرم و چسبيده شدن دندانها به هم ، اين حالت درك نشده و با برداشته شدن جرم كشف مي گردد كه بيمار دليل آن را عمل جرم گيري مي داند.
لقي دندان منوط به تحليل استخوان و انساج نگهدارنده دندان در اثر جرم و پلاك ميكروبي است و در همه موارد بخصوص در مراحل اوليه بيماري هاي لثه و بافتهاي اطراف دندان ديده نمي شود.
دندان هايي كه لق مي شوند، به ناگهان به نظر مي رسند كه بلندتر شده اند و فاصله قابل ملاحظه اي بين دندان و ريشه آن پديدار مي گردد، با اينكه مدت زيادي است دندان هاي شيري افتاده اند، باز هم برخي از دندان ها بي ثبات و متحرك مي شوند اين عارضه نشانه يك بيماري لثوي است كه دندان هاي شما را در معرض خطر قرار مي دهد؛ اين بيماري التهاب لثه است.
وقتي مراقبت وجود ندارد
به طور طبيعي، پارادونت مسئول ثبات دندان هاست. همزمان استخوان كندويي كه دندان در آن كاشته مي شود، رشته هايي كه در آن به هم ارتباط پيدا مي كنند و بافتي كه اطراف همه اينهاست يعني لثه، هم دخيل هستند. مشكل پارادونت، اين است كه باكتري هاي موجود در پلاك دنداني مي توانند باعث ايجاد التهاب شوند.
لثه متورم حساس مي شود، و به محض مسواك زدن از آن خون جاري مي شود. و ممكن است كيسه هايي پر از باكتري بين دندان ها و لثه به وجود آيند. همزمان، و البته به طور مستقيم، استخوان كندويي ماده خود را از دست مي دهد.
برخي اوقات اگر درمان انجام نشود عموما طي چند سال، بخشي از ريشه دندان محو مي شود؛ دندان ها بلندتر و كشيده تر شده و فاصله بين آنها بيشتر به نظر مي رسند.
چگونه مراقبت كنيم؟
تعداد زيادي از جوانان و بزرگسالان از بيماري هاي لثه رنج مي برند، البته شدت آنها متفاوت است. عموما خونريزي، هنگام مسواك زدن دندان ها اولين هشدار است. تنها راه حل براي پيشگيري از اين بيماري يا جلوگيري از پيشرفت لق شدن دندان ها، مراجعه مرتب به مطب دندانپزشك است.
در واقع تنها دندانپزشك است كه مي تواند شما را از شر رسوب ها و باكتري ها رها كند. اگر پارادونتيت پيشرفت كرده است، جرم گيري زير لثه الزامي است، صيقل دادن دندان ها هم مانع از جذب باكتري ها مي شود. بعد از انجام اين اقدامات، اگر دندان هاي تان همچنان لق بودند، مي توان از روش هاي جراحي براي دندان هايي كه اولويت بيشتري دارند، استفاده كرد.
اما همه اين روش ها پر هزينه و دشوار هستند... بنابراين بهتر است كه با رعايت اصول بهداشت دهان و دندان و جرم گيري سالانه، از بروز اين بيماري پيشگيري كنيد.
تا 40درصد جرم دندان ها را ميكروب ها تشكيل مي دهند كه بافت نگهدارنده حياتي لثه را تخريب كرده و باعث سست شدن پايه هاي دندان و لق شدن آنها مي شود.
معمولا افراد هر تغيير رنگي كه در دندان ها ايجاد مي شود را جرم مي نامند و براي رفع آن دندان هاي خود را جرم گيري مي كنند در حالي كه يكسري از تغيير رنگها بر روي دندان در واقع پوسيدگي هايي هستند كه معمولا به صورت سياه رنگ مشاهده مي شوند و در مراحل پيشرفته به شكل حفره در مي آيند.
يكسري از تغيير رنگها در ساختمان خود دندان وجود دارند كه معمولا دائمي بوده و با جرم گيري از بين نمي روند اين تغيير رنگها يا ناشي از مصرف دارو در زمان رشد جوانه دندان بوده و يا ناشي از نقص تكاملي دندان ها و كمبود املاح مختلف در زمان تشكيل دندان و يا ناشي از افزايش فلورايد آب است.
نوع سوم تغيير رنگها ناشي از موادي است كه به طور معمول مصرف مي كنيم و رسوباتي كه بر روي دندان تشكيل مي شود. اين رسوبات يا به صورت رنگدانه و يا به صورت جرم هستند كه لثه را تخريب كرده و در نهايت باعث لقي دندان ها مي شود بدون اينكه خود دندان مشكلي داشته باشد.
اين جرم ها به خوبي با جرم گيري از بين مي روند. براساس اعلام محققان مركز تحقيقات درماني ادمونتون استراليا، بزاق ما به طور معمول داراي املاح زيادي است كه قدرت رسوب كردن را دارند. اين املاح معمولا در جاهايي كه با غذا و مسواك كمتر در تماس است رسوب مي كنند.
به گفته محققان اين مركز رسوب اين املاح همراه است با ايجاد بستر مناسب براي جايگزيني ميكروب هايي كه به طور طبيعي در دهان وجود دارد. اضافه شدن پروتئين هاي موجود در غذا و بزاق و همچنين لاشه سلول هاي مرده بافت هاي مختلف دهان در مجموع باعث افزايش حجم اين رسوبات شده و به مرور جرم تشكيل مي شود كه قابل مشاهده است.
آن چه كه مهم است اين است كه ما معمولا مقدار كمي از جرم تشكيل شده را مي توانيم مشاهده كنيم و قسمت عمده اين جرم با تخريب لثه در زير لثه تخريب شده جايگزين و از ديد مستقيم ما پنهان مي ماند. مسئله مهمتر اينكه اين جرم هاي تشكيل شده پر از ميكروب هاي مختلف است و با مسواك زدن هم تميز نمي شود.
اين ميكروب ها بين 30 تا 40 درصد جرم را تشكيل مي دهد و افت چسبنده لثه را كه محكم به دندان چسبيده و بافت نگهدارنده حياتي لثه را تخريب كرده باعث سست شدن پايه هاي دندان مي شود كه با جرم گيري و تميز كردن اين جرم هاي تشكيل شده بر روي دندان مي توان از روند تخريب لثه جلوگيري كرد.
جرم گيري دشمن لقي دندان
جرم هاي تشكيل شده بر روي دندان ها به مرور باعث آزردگي لثه شده اين امر چون به مرور اتفاق مي افتد و بيمار متوجه عقب نشيني لثه نمي شود. لثه اي كه عقب نشيني كرده با جرم گيري جايگزين مي شود و فضاي خالي كه بين دندان ها در اثر عقب نشيني لثه هم ايجاد مي شود از ديد بيماران پنهان مي ماند.
هنگامي كه بيمار براي جرم گيري مراجعه مي كند لثه تحليل رفته در معرض ديد بيمار قرار مي گيرد و بيمار احساس مي كند كه جرم گيري باعث از بين رفتن لثه شده است در حالي كه قبلا اين اتفاق صورت گرفته بود اما از ديد بيمار پنهان مانده است.
موضوع ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه موقع جرم گيري در هر صورت خونريزي اتفاق مي افتد اين امري طبيعي است ولي بيمار آن را به دليل صدمه ديدن لثه هايش مي داند و فكر مي كند همين خونريزي ها به علت كنده شدن لثه ها از روي دندان است.
همچنين هنگاني كه جرم به ضخامت كافي روي دندان مي نشيند مانع رسيدن سرما و گرما به دندان مي شود چون به طور طبيعي دندانهاي ما درمعرض سرما و گرماي متعادلي در محيط دهان واقع است اما با وجود اين جرم ها، دندان به مرور حساسيت خود را از دست داده و هنگامي كه با جرم گيري، جرم هاي دندانهاي خود را پاك مي كنيم ناگهان دندان درمعرض سرما و گرما قرار مي گيرد و بيمار تفسير غلط خود را تكميل مي كند كه چون دندانم تراشيده شده به آب سرد و گرم هم حساس شده و جرم گيري باعث تخريب دندان و لثه ها شده است.
بنابراين دندانپزشكان توصيه مي كنند مراجعه منظم و سالي يكبار براي جرم گيري ضروري است و نكته مهم اين است كه با دقت در نحوه مسواك زدن، تشكيل جرم به حداقل خواهد رسيد. همچنين حساس شدن دندانها بعداز جرم گيري به مرور رفع مي شود. لازم است بعد از جرم گيري حتما از دهانشويه مناسب استفاده شود تا باعث بهبود زخمهاي به جامانده از جرم شود. استفاده مداوم از دهانشويه ها زياد توصيه نمي شود و يك هفته بعد از جرم گيري مي توان استفاده از دهانشويه را قطع كرد.
درمان نشدن لثه متورم منجر به تحليل استخوان و لق شدن دندانها مي شود. رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان باعث آسيب بافت نگهدارنده (استخوان فك و لثه) مي شود و با بروز بيماري ابتدا در لثه پر خون، قرمز و متورم شده و دراين حالت به هنگام گازگرفتن موادغذايي سفت مثل سيب يا مسوا ك زدن لثه مستعد خون ريزي مي شود.
بايد توجه داشت درمان نشدن لثه متورم كه با كوچكترين تماس، به شدت دچار خونريزي مي شود باعث تحليل استخوان و لق شدن دندانها خواهدشد.
بيماري لثه به طور معمول با درد همراه نيست و روند كندي دارد، بنابراين بيمار كمتر متوجه مشكل خود مي شود و همين عامل سبب پيشرفت بيماري، تحليل لثه و استخوان فك است.
در واقع در اثر بيماري لثه، دندان به تدريج لق مي شود و خود به خود مي افتد كه در اين بيماري بافت هاي نگه دارنده اطراف دندان دچار بيماري و درنهايت به كشيدن دندان منتهي مي شود.
دراين حالت مقداري از ريشه دندان در دهان وجود دارد كه مي تواند سبب حساسيت و درد شود. اما در صورتي كه پلاك ميكروبي توسط مسواك و نخ دندان ازسطح دندان ها پاك نشود و مدت طولاني روي دندان بماند، به لايه اي سخت به رنگ زرد يا قهوه اي به نام جرم دندان تبديل مي شود.
ازسوي ديگر جرم دنداني مانند يك لايه سيماني سخت روي قسمتي از سطح دندان مي چسبد و چون سطحي زبر و خشني دارد، باعث مي شود پلاك ميكروبي بيشتري روي آن تشكيل شود كه اين امر سبب پيشرفت بيماري مي شود.
درصورت تشكيل جرم، با مراجعه به دندان پزشك بايد دندان ها را جرم گيري كرد و توجه داشت استعمال سيگار تشكيل جرم دندان را تشديد مي كند.
فراموش نكنيد مهمترين اين عوامل شامل قدرت سيستم دفاعي بدن، وضعيت قرارگرفتن دندان ها، بيماري هاي سيستميك مانند ديابت، ايدز و استعمال دخانيات است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14