(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 24 مهر 1390- شماره 20049

خداحافظي كالاهاي غيراستاندارد از بازار ايران
اجراي طرح يكسان سازي كد تلفن شهرهاي استان تهران
دستگاه هاي دولتي موظف به ايجاد «فاوا» شدند
قاسمي از توليدكنندگان خواست ارائه برنامه براي افزايش توليد نفت در كشور
راه اندازي 3 صندوق ارزي در بورس
اختصاص 2600 ميليارد ريال تسهيلات به آبزي پروران
عسگر اولادي پيشنهاد كرد: افزايش سالانه نرخ ارز به جاي جوايز صادراتي
دور جديد نشست هاي صبحانه اتاق تهران با مسئولان دولتي
احداث 35 هزار متر مربع خط ويژه عبور نابينايان
كسري 1300 ميليارد دلاري بودجه آمريكا
راه اندازي ستاد بررسي مشكلات صنعتگران در شهرك هاي صنعتي
تبادل انرژي الكتريكي ايران با 7 كشور همسايه
كوتاه اقتصادي



وزير صنعت، معدن، و تجارت خواستار شد
خداحافظي كالاهاي غيراستاندارد از بازار ايران

وزير صنعت معدن و تجارت با تاكيد بر اينكه كيفيت يك شانس نيست، گفت: سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بايد زمينه اي را فراهم كند كه كالاهاي غيراستاندارد از بازار ايران خداحافظي كنند.
مهدي غضنفري ديروز در همايش روز ملي استاندارد گفت: كيفيت يك انتخاب و سرمايه گذاري است كه بر اين اساس اميد مي رود رمز موفقيت در تمامي بازارهاي جهاني زودتر از آنكه دير شود از سوي توليدكنندگان و صادركنندگان ايراني كشف شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز تنها نصب علامت استاندارد بر روي كالاها كافي نيست و مشتري از توليدكنندگان يك زندگي استاندارد را طلب مي كند بنابراين كار سختي به دوش بخش دولتي قرار داده شده كه مطابق با خواست مشتريان كالاهاي استاندارد را روانه بازار كند.
وي تصريح كرد: البته در اين ميان سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران شركايي دارد كه آنها متوجه اين نكته شده اند كه مطالبه استاندارد تنها يك مطالبه از دولت نيست.
به گفته غضنفري اگر جرياني از كالا را به عنوان يك جريان رودخانه اي در نظر بگيريم ممكن است در نقاطي از اين جريان آب گل آلودي را مشاهده كنيم كه بر اين اساس انتظار اين است كه سازمان استاندارد وارد عمل شده و در آن نقطه، جريان تجارت را تصيفه كند.
وي اظهار داشت: جريان واردات نقطه اي است كه ممكن است گل آلود شود اين در حالي است كه سال جاري با راهبرد مديريت واردات تكاليفي برعهده موسسه استاندارد، سازمان توسعه تجارت و گمرك جمهوري اسلامي ايران نهاده شده تا از ورود كالاهاي غيركيفي جلوگيري كنند.
به گفته غصنفري كالاي وارداتي نمي تواند فاقد معيارهاي لازم براي مصرف در بازار ايران باشد و هيچكس نيز مستثني از اين راهبرد نيست.
به گفته وي، كالا در بدو ورود به ايران بايد مشخصات لازم را داشته باشد و در نقاطي همچون ثبت سفارش، گمركات يا پيش از ورود به ايران مورد كنترل قرار گيرد.
وي شرط ماندگاري، پايداري، حفظ بازار، برنده شدن در رقابت را تنها حفظ برند كالاهاي ايراني در بازارهاي جهاني دانست و گفت: در واحد توليدي بايد باور كيفيت به يك اعتقاد عمومي در مديريت و كاركنان تبديل شده باشد.
غضنفري ادامه داد: بدون نگاه به صادرات توليد ما جنبه اقتصادي نخواهد داشت و راه به بازارهاي صادراتي نخواهد برد.
وي از سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران درخواست كرد تا زمينه خداحافظي با كالاهاي غيراستاندارد در بازار ايران را فراهم كند.
غضنفري گفت: صادرات هدف نهايي توليد است و انتظار از سازمان استاندارد، تشكل ها، اتاق بازرگاني و شوراي اصناف اين است كه اجازه ندهند به اسم كالاي ايراني محصولي وارد بازارهاي خارجي شود كه متاسفانه به دليل غيراستاندارد نبودن مرجوع شود، ضمن اينكه هيچ توليدكننده اي نمي تواند مرجوع شدن كالايش را تحمل كند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در حوزه صادرات به عنوان آخرين منزل كالاهاي ايراني، باز پس فرستادن كالا سنگي است كه به پيشاني فردي خواهد خورد كه به كيفيت، باور و ايمان ندارد.
اين گزارش حاكي است: نظام الدين برزگري نيز در همايش روز ملي استاندارد گفت: بر اساس تاكيدات اين سازمان تمامي خودروهاي توليد داخل از ارديبهشت ماه سال جاري مجهز به ترمز ABS شده اند و تا پايان سال جاري نيز نصب دو مدل ايربگ را در خودروهاي داخلي خواهيم داشت.
رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران با اشاره به اجراي قانون ارتقاي كيفيت خودرو و استاندارسازي كل كالاهاي صنعتي توليد داخل و وارداتي گفت: تا سال گذشته 630 قلم كالا مشمول استاندارد اجباري بودند اما از امسال بامديريت واردات ملزم به كنترل 5 هزار و 700 تعرفه گمركي هستيم.
وي تصريح كرد: راه حل اين كنترل آن است كه سازمان استاندارد بايد سازماني چابك، فرابخشي و حاكميتي باشد و هر كاري كه ماهيت اجرايي دارد را واگذار كند.
به گفته برزگري در رابطه با استاندارد سازي نياز است تمامي دست اندركاران دولتي و خصوصي كمك هاي جديدي را به سازمان استاندارد انجام دهند.
رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گفت: از 10 آذرماه سال جاري تمامي كالاهايي كه از مقصد چين به ايران وارد مي شوند بايد مجوز سازمان استاندارد چين كه مورد توافق سازمان استاندارد جمهوري اسلامي ايران و ساير مراجع بين المللي است را رعايت كنند.
همچنين در اين مراسم، رئيس شوراي اصناف از تعامل بيشتر اصناف كشور با سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي خبر داد و گفت: عرضه كالاي با كيفيت، با مقدار متعارف و بسته بندي استاندارد در شبكه توزيع خواسته تمام اصناف است.
قاسم نوده فراهاني اظهار داشت: به عنوان نماينده اصناف كشور درخواست دارم تا سازمان استاندارد نظارت دقيقي بر استاندارد بودن كالاها داشته باشد تا به حد مطلوب رضايت مشتري دست يابيم.
وي ادامه داد: سازمان استاندارد بايد با بهره گيري از توان آزمايشگاه ها بر كيفيت مواد اوليه در مبادي ورودي كشور و فرآيند بكارگيري اين مواد اوليه در توليد و صنايع تبديلي نظارت داشته باشد.
رئيس شوراي اصناف همچنين هدف از اين نظارت را رساندن كالاي با كيفيت به دست مصرف كننده خواند و گفت: اين امر با تعامل هرچه بيشتر سازمان استاندارد به نمايندگي از مجموعه واردات، توليدات و صنعت تبديلي كشور و شوراي اصناف كشور به نمايندگي از مجموعه توزيع كنندگان كشور حاصل مي شود.

 



اجراي طرح يكسان سازي كد تلفن شهرهاي استان تهران

طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي و 8 رقمي شدن خطوط تلفن ثابت شهرستانهاي استان تهران كه به دليل عدم تأمين اعتبار متوقف شده بود بار ديگر و با موافقت دولت براي تعديل تعرفه هاي مخابراتي در دستور كار قرار گرفت.
به گزارش مهر، هم كدي تلفن ثابت شهرستانهاي استان تهران و 8 رقمي شدن تمامي خطوط تلفني در اين استان قرار بود در روز 21 ارديبهشت ماه و همزمان با هفته ارتباطات اجرايي شود اما يك روز قبل از انجام آن مسئولان مخابرات از توقف اين پروژه خبر دادند كه دليل آن نيز عدم تأمين اعتبار از سوي دولت و برخي ناهماهنگي ها عنوان شد.
تا پيش از اين قرار بود دولت هزينه هاي ناشي از حذف كدهاي بين شهري استان تهران را جبران كند اما مديران مخابرات عنوان كرده اند كه اجراي اين طرح تا موافقت معاونت برنامه ريزي و راهبردي رياست جمهوري براي تامين اعتبار به تعويق افتاده است.
با گذشت نزديك به 5 ماه از تأخير در اجراي طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي، شواهد نشان مي دهد كه انجام اين طرح بار ديگر در دستور كار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار گرفته است.
طبق اين گزارش: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام از سرگيري طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي شهرستانهاي استان تهران تأكيد كرد: شهرستانهاي اين استان به زودي و با موافقت دولت براي تامين اعتبار اين طرح، هم كد مي شوند.
رضا تقي پور با اشاره به اصل 44 قانون اساسي و خصوصي بودن شركت مخابرات ايران تصريح كرد: هم كدي شهرستان هاي استان تهران باعث كاهش درآمد شركت مخابرات ايران مي شود لذا به دنبال راهكاري بوديم تا ضرري متوجه مخابرات نشود و اين كاهش درآمد به طرقي ديگر جبران شود.
وي با بيان اينكه بر اين اساس يا بايد دولت اين كاهش درآمد را جبران مي كرد يا از راه ديگري نسبت به پرداخت مبالغي براي جلوگيري از اين زيان اقدام مي كرد گفت: با توجه به جلسات متعدد، روش اول مورد پذيرش دولت واقع نشد لذا راه ديگري پيشنهاد شد كه براساس آن تعرفه مكالمات تلفني بين شهرستان هاي استان به صورتي تعديل شود كه سرجمع درآمد تغييري نكند.
تقي پور با تأكيد بر اينكه طرح هم كد كردن شهرستان هاي استان تهران به علت مشخص نبودن روش تأمين هزينه ها و جبران كاهش درآمد شركت مخابرات ايران به تأخير افتاده بود اضافه كرد: با موافقت دولت با تعديل تعرفه ها اين طرح به زودي انجام مي شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با اين تعديل تعرفه مكالمات بين شهري در استان تهران كاهش و تعرفه داخل شهري افزايش مي يابد به نحوي كه يكديگر را همپوشاني كنند.
پيش از اين نيز يك مقام مسئول در شركت مخابرات ايران از پيشنهاد افزايش 16 تا 17 درصدي تعرفه مكالمات با اجراي طرح «هم كدي» خبر داده و گفته بود: در اجراي اين طرح بايد آنچه كه از محل «كد» به عنوان درآمد مخابرات محاسبه مي شد پرداخت شود كه اين امر افزايش تعرفه مكالمات را حدود 16 تا 17 درصد به دنبال خواهد داشت.
در راستاي هم كدي شهرستانهاي استان تهران كد 795 هزار شماره تلفن ثابت به كد 021 تهران تغيير مي يابد و پس از اجراي طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي در ديگر استانهاي كشور انجام خواهد شد.

 



دستگاه هاي دولتي موظف به ايجاد «فاوا» شدند

معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: همه دستگاه ها و شركت هاي دولتي موظف هستند واحد سازماني جديدي تحت عنوان واحد سازماني فاوا (فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت) ايجاد كنند.
احمد بزرگيان در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: با توجه به اهميت فناوري اطلاعات و ارتباطات و نقش كليدي كه الكترونيكي كردن فرآيندها و خدمات دولت در شفافيت و سلامت اداري مي تواند ايفا كند، تشكيل اين واحدها ضروري است.
وي با اشاره به ضرورت تحقق دولت الكترونيك، افزود: الكترونيكي كردن خدمات دولتي، علاوه بر كاهش هزينه هاي دولت، موجب سرعت بخشيدن و تسهيل امور شده، به همين منظور ايجاد واحد فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت به طور جدي در سازمانها دنبال مي شود.
بزرگيان گفت: واحد سازماني فاوا در وزارتخانه ها و سازمان هاي مستقل و معاونت هاي رئيس جمهور تحت نظر وزير و يا رئيس سازمان و با استفاده از ظرفيت تشكيلاتي مركز نوسازي و تحول اداري دستگاه تشكيل خواهد شد و عنوان مركز ياد شده به مركز فناوري اطلاعات، ارتباطات و تحول اداري تبديل خواهد شد.
به گفته بزرگيان، در استانداري ها واحد فاوا تحت عنوان «دفتر فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت» و زير نظر معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار تشكيل مي شود، همچنين در شركت هاي دولتي مشمول اصل 44 قانون اساسي واحد متولي امور فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح دفتر و زير نظر مديرعامل سازماندهي خواهد شد.
معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري در مورد وظايف مراكز و دفاتر فاوا گفت: برنامه ريزي به منظور تجهيز، پشتيباني، نگهداري و استفاده بهينه از سخت افزار و نرم افزار مورد نياز، پيش بيني آموزش هاي لازم در خصوص فناوري اطلاعات و امنيتي و افزايش مهارت هاي تخصصي كاركنان طراحي ايجاد و نگهداري جايگاه اينترنتي و اينترانتي دستگاه و مديريت رفع نواقص و كاستي هاي سيستم هاي موجود بعنوان وظايف واحدهاي فاوا پيش بيني شده است.

 



قاسمي از توليدكنندگان خواست ارائه برنامه براي افزايش توليد نفت در كشور

وزير نفت از مديران شركت هاي توليد كننده نفت خواسته است با فرض وجود منابع كافي مالي، برنامه خود را براي افزايش توليد ارائه كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزير نفت از مديران همه شركت هاي توليدكننده نفت از جمله مناطق نفت خيز جنوب، نفت فلات قاره و نفت مناطق مركزي خواسته است كه برنامه هاي خود را براي افزايش توليد نفت در شركت هاي متبوع خود ارائه كنند.
اين در حالي است كه توليد نفت كشور در سال هاي اخير براساس برنامه مصوب شركت ملي نفت كاهشي بوده و صنعت نفت در اين سال ها به شدت از كمبود منابع مورد نياز براي سرمايه گذاري به خصوص در بخش بالادست صنعت نفت و گاز كشور و نگهداشت توليد نفت در رنج بوده و بودجه كافي را براي تحقق اين منظور دريافت نكرده است.
براين اساس وزير نفت از مديران شركت هاي توليدكننده نفت خواسته است با فرض وجود منابع كافي مالي، برنامه خود را براي افزايش توليد نفت ارائه كنند.
وزير نفت به تازگي از عزم وزارتخانه متبوع خود براي تحقق افزايش يك ميليون بشكه اي توليد نفت كه براي پايان برنامه پنجم در نظر گرفته شده بود در عرض 2 سال آينده خبر داده بود.
براساس اين گزارش تقاضاي بودجه سرمايه اي شركت هاي بهره بردار و توليدكننده نفت در كشور متغير است و به تناسب تعريف پروژه در اين شركت ها، بودجه آنها افزايش مي يابد.
در عين حال براي برآورد بودجه، پيش بيني هايي انجام مي شود كه دقت محدودي دارد چنانكه به عنوان مثال مناطق نفت خيز جنوب به عنوان بزرگترين توليد كننده نفت كشور از قريب به 100 مجري خود منابع مورد نياز براي انجام 174 پروژه اين شركت مورد پرسش قرار مي دهد و آنها نيز رقم هاي تخميني را كه معمولاً از رقم واقعي مورد نياز بيشتر است ارائه مي كنند.
در مجموع رقم پيشنهادي مناطق نفت خيز جنوب به عنوان توليد كننده 80 درصد از نفت كشور براي بودجه سرمايه اي سال جاري به منظور نگهداشت توليد 3 ميليون بشكه در روز اين شركت، 5 هزار ميليارد تومان بوده است كه تنها 7/1 هزار ميليارد تومان از آن به تصويب رسيده است. البته رقم پيشنهادي لزوماً رقم دقيقي نيست چنانكه برپايه آمار موجود سال گذشته مناطق نفت خيز جنوب 4/1 هزار ميليارد تومان منابع در بخش سرمايه اي دريافت و مصرف كرده است. واقعيت آن است برنامه هايي كه سال هاي گذشته توسط مناطق نفت خيز جنوب ارائه شده و به تصويب شركت ملي نفت نيز رسيده همه كاهشي بوده است چرا كه مخازن اصلي توليدكننده نفت كشور در نيمه دوم عمر خود قرار دارند. براين اساس براي افزايش توليد قطعاً رقمي بسيار بالاتر از رقم برآورد اين شركت يا شركتهاي ديگر توليد كننده نفت براي نگهداشت توليد مورد نياز خواهد بود.
به طور طبيعي در سال قريب به 300 هزار بشكه از توان توليد روزانه چاه هاي موجود نفت كاسته مي شود و سرمايه گذاري هاي فعلي در توليد كننده بزرگي مانند مناطق نفت خيز جنوب براي جلوگيري از كاسته شدن توليد نفت و نگهداشت توليد است.
وزير نفت امسال كاهش توليد نفت را نپذيرفته است و از شركت هاي توليد كننده خواسته است برنامه خود را براي افزايش توليد نفت ارائه كنند كه شركت هاي توليد كننده نفت در حال برآورد منابع مورد نياز و امكان افزايش توليد نفت خود هستند.

 



راه اندازي 3 صندوق ارزي در بورس

مدير نظارت بر نهادهاي مالي بورس از موافقت سازمان بورس با راه اندازي 3 صندوق ارزي خبر داد.
ايوب باقرتبار در مورد عملكرد شش ماهه صندوق هاي سرمايه گذاري اظهار داشت: 69 صندوق سرمايه گذاري تا پايان شهريورماه امسال در بازار فعال بودند، تعداد آنها ابتداي سال، 53 صندوق بود اما تعداد آنها رشدي 30 درصدي را در نيمه نخست سال تجربه كرد.
مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس درباره ارزش صندوق هاي سرمايه گذاري اعلام كرد: ارزش صندوق هاي سرمايه گذاري در شهريورماه سال جاري در حدود يك هزار و 850 ميليارد تومان بود در صورتي كه صندوق ها در ابتداي سال، ارزشي بالغ بر 830 ميليارد تومان را به ثبت رسانده اند.
وي با بيان اين كه ارزش صندوق هاي سرمايه گذاري نسبت به ابتداي سال 90، رشد 120 درصدي داشته است، افزود: صندوق هاي سرمايه گذاري از لحاظ تعداد سرمايه گذاران نسبت به ابتداي سال، 324 درصد رشد داشتند، تعداد سهامداران اين صندوق ها در ابتداي سال 16 هزار و 711 نفر بوده اند كه اين تعداد تا پايان شهريورماه امسال به 70 هزار و 961 نفر رسيد.
مديريت نظارت سازمان بورس درباره بازدهي صندوق ها در شش ماه ابتداي سال گفت: صندوق هاي در اندازه بزرگ بازدهي، 5/31 درصدي و صندوق هاي در اندازه كوچك 5/39 درصد بازدهي را به دست آوردند.
وي ادامه داد: با احتساب بازدهي كل بازار كه 3/54 درصد بوده است مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه صندوق هاي بزرگ ما 14 درصد كمتر از بازار و صندوق كوچك تنها 5/5 درصد كمتر از بازار بازدهي داشته اند در صورتي كه اين صندوق ها حدود 10 درصد هزينه هاي جانبي مثل كارمزد معاملات و اركان صندوق را نيز متقبل مي شوند.
باقرتبار در مورد راه اندازي صندوق هاي ارزي اظهار داشت: 5 تقاضا براي راه اندازي صندوق هاي ارزي به سازمان بورس ارسال شده است كه موافقت اصولي سه صندوق صادر شده است و دو صندوق نيز در حال تكميل مدارك خود هستند.
مدير نظارت بر نهادهاي مالي سامان بورس با اشاره به تعداد شركت هاي تامين سرمايه افزود: با تاسيس 4 شركت تامين سرمايه موافقت شده كه بررسي صلاحيت مديران آنها به اتمام رسيده است اين شركت ها هم اكنون در حال واريز سرمايه و تامين وجوه و تكميل ساير مدارك خود براي اخذ صدور مجوز هستند.
وي افزود: صندوق ها با داشتن ضامن نقدشوندگي حتي در شرايط ركود بازار نيز براي سرمايه گذاران خود زياني پيش بيني نكردند.

 



اختصاص 2600 ميليارد ريال تسهيلات به آبزي پروران

رئيس سازمان شيلات ايران گفت: 2 هزار و 600 ميليارد ريال براي پرداخت تسهيلات به آبزي پروران اختصاص يافته است.
به گزارش ايسنا غلامرضا رازقي اظهار كرد: هزار ميليارد ريال از صندوق توسعه ملي و 600 ميليارد ريال از محل كمكهاي فني و اعتباري و يك هزار ميليارد ريال نيز از ديگر منابع تأمين مي شود.
وي گفت: در بخش تأمين تسهيلات مورد نياز آبزي پروران هيچ مشكلي وجود ندارد و به هر ميزاني كه در اين بخش نياز باشد امسال اعتبار اختصاص خواهد يافت.
رازقي ميزان توليدات آبزيان در كشور را 663 هزار تن ذكر كرد و افزود: 250 هزار تن از اين توليدات در آبهاي داخلي پرورش يافته و بيش از 400 هزار تن نيز مربوط به ديگر بخش ها است كه در افق برنامه 5 ساله اين ميزان بايد به يك ميليون و 700 هزار تن برسد.
وي افزود: هم اكنون ظرفيت جديدي در دريا براي صيد «فانونس ماهي» ايجاد شده كه اميدوار هستيم در تأمين پروتئين مورد نياز جامعه مؤثر باشد و اين قابليت تا 200 هزار تن نيز در درياي عمان ديده شده است.
رئيس سازمان شيلات گفت: به دنبال اين هستيم كه از ظرفيت هاي بسيار بالاي اقيانوس ها استفاده كنيم و هم اكنون از اقيانوس هند كه داراي پتانسيل بالايي نيز هست ورود پيدا كرده ايم.
وي درباره صادرات آبزيان اظهار كرد: در بخش ماهيان گرمابي امسال 40 هزار تن صادرات داشته ايم و در بخش ماهيان سردآبي صادرات تازه آغاز شده كه ميزان آن كمتر از هزار تن بوده است.
رازقي بر ضرورت بهره وري و استفاده از علم و فناوري در توليد آبزيان تأكيد كرد و گفت: در صورت استفاده از دانش و فناوري جديد مي توان ميزان توليد آبزيان را تا دو برابر رقم كنوني افزايش داد.

 



عسگر اولادي پيشنهاد كرد: افزايش سالانه نرخ ارز به جاي جوايز صادراتي

عضو اتاق بازرگاني ايران در مورد جوايز صادراتي پيشنهاد داد كه به جاي آن اجازه دهند نرخ ارز سالانه پنج درصد افزايش يابد.
اسدالله عسگر اولادي در گفت وگو با ايسنا در مورد حذف جوايز صادراتي كه اعلام شده به تدريج حذف خواهد شد، عنوان كرد: جايزه صادراتي وقتي مفيد است كه يك ماه پس از انجام كار صادرات پرداخت شود، اما اين گونه كه به تعويق بيفتد، فايده اي ندارد.
وي با اشاره به معوقات چند ساله پرداخت جوايز صادراتي افزود: پرداخت جوايز صادراتي پروسه خاص خودش را دارد كه بايد ابتدا رقم آن در بودجه سالانه تصويب و سپس پرداخت شود. در روند تصويب و پرداخت آن قدر مشكلات وجود دارد كه روند پرداخت را با تاخير مواجه مي كند.
عسگر اولادي در ادامه پيشنهاد كرد: دولت مي تواند به جاي پرداخت جوايز صادراتي اجازه دهد كه فاصله نرخ تورم داخلي و خارجي به صورت سالانه به نرخ ارز اضافه شود. وي تصريح كرد: طبق برآورد من از اين نرخ فكر مي كنم سالانه پنج درصد به نرخ ارز اضافه شود منفعت بيشتري براي صادر كنندگان دارد. اين فعال بخش خصوصي با گلايه از نوسان هاي نرخ ارز متذكر شد: اين نوسان هاي نرخ ارز نه به نفع صادر كننده و نه به نفع توليد كننده است و ابتدا بايد ثبات آن را مدنظر قرار داد و بعد سالانه فاصله تورم داخلي و خارجي را در آن لحاظ كرد.

 



بزودي برگزار مي شود
دور جديد نشست هاي صبحانه اتاق تهران با مسئولان دولتي

دور جديد نشست هاي صبحانه با مسئولان در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران بزودي آغاز مي شود.
محمدمهدي راسخ رئيس كميسيون امور اجتماعي و تشكل هاي اتاق تهران در هشتمين نشست اين كميسيون با اعلام خبر فوق گفت: دعوتنامه هاي اتاق تهران براي 10 چهره دولتي از جمله وزراي كابينه دولت، شهردار و رئيس شوراي شهر تهران و نيز رئيس سازمان صدا و سيما ارسال شده است.
رئيس كميسيون امور اجتماعي و تشكل هاي اتاق تهران در عين حال خبر داد كه وزير صنعت، معدن و تجارت نخستين مهمان نشست هاي صبحانه با مسئولان اتاق تهران خواهد بود. راسخ همچنين تشكيل اتاق فكر از سوي مهدي غضنفري در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را به فال نيك گرفت و از آن استقبال كرد و گفت كه اتاق فكر با سه زيرمجموعه صنعت، معدن و تجارت در اين وزارتخانه تشكيل شده و در نخستين سلسله از نشست هاي اتاق فكر وزارت صنعت و معدن و تجارت اتاق فكر صنعت با حضور نمايندگاني از اتاق تهران تشكيل شد و بحث ها و نتايج مثبتي نيز به همراه داشته است.
ارزيابي مسائل و مشكلات تشكل ها، ديگر موضوعي بود كه راسخ با اشاره به گردهمايي اخير اتاق تهران با نمايندگان تشكل هاي اقتصادي به آن اشاره كرد. به اعتقاد دبيركل اتاق تهران، تشكل هاي كشور در حال رسيدن به خودباوري براي حضور در تصميم سازي ها هستند. به گفته وي، دولت نيز نقش پررنگ تشكل ها در تصميم گيري هاي كلان اقتصادي را پذيرفته است و به اين نتيجه رسيده است كه بايد صداي تشكل ها شنيده شود.

 



احداث 35 هزار متر مربع خط ويژه عبور نابينايان

شهردار منطقه 5 گفت: به منظور مناسب سازي معابر و تسهيل در تردد معلولان، نابينايان و سالمندان خط ويژه نابينايان در 35 هزار متر مربع از پياده روهاي سطح منطقه احداث شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 5، سعيد طلوعي شهردار منطقه همزمان با روز جهاني عصاي سفيد با اشاره به برنامه هاي منطقه در ارتقاي كيفي زندگي شهري نابينايان گفت: با توجه به قرار گرفتن يكي از بزرگترين مراكز نابينايان در منطقه و ضرورت تردد اين قشر از جامعه، شهرداري منطقه ايجاد بستر مناسب در تسهيل تردد آنها را در دستور كار قرار داده است.
وي با بيان اينكه پياده روهاي سطح محلات منطقه به خط ويژه عبور نابينايان مجهز مي شود، افزود: در زمان حاضر بيش از 35 هزار متر مربع خط ويژه در معابر خيابان هاي آيت ا... كاشاني، لاله و شهران احداث شده است.
طلوعي افزود: مسيرهاي ويژه براي سهولت تردد نابينايان مطابق با استانداردهاي بين المللي در پياده روهايي اجرا مي شود كه براساس آن ضمن استفاده از موزاييك هاي ساده، شيارهاي مخصوص عصاي سفيد در سطح پياده رو تعبيه شده است.
وي همچنين از فعاليت نخستين كتابخانه نابينايان در شهرك اكباتان خبر داد و گفت؛ نخستين كتابخانه نابينايان غرب تهران در فضايي مناسب با طراحي امكانات ويژه در سراي محله شهرك اكباتان راه اندازي شد.

 



كسري 1300 ميليارد دلاري بودجه آمريكا

براساس گزارش وزارت خزانه داري آمريكا كسري بودجه دولت اوباما در سال 2011 ميلادي به رقم بي سابقه 1300 ميليارد دلار رسيد.
بنابراين گزارش امسال براي سومين بار متوالي است كه كسري بودجه آمريكا از مرز يك تريليون دلار مي گذرد.
براساس گزارش بلومبرگ وزارت خزانه داري آمريكا اعلام كرد: كسري بودجه اين كشور در سال 2011 نسبت به سال قبل 10 ميليارد دلار افزايش داشته است. بالاترين رقم كسري بودجه آمريكا مربوط به سال 2009 است كه طي آن اين رقم به 42/1 تريليون دلار رسيد.
كسري مالي آمريكا در ماه سپتامبر كه آخرين ماه سال مالي اين كشور است به 6/64 ميليارد دلار رسيد. اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تقريباً دو برابر شده است.
كسري بودجه و كسري تراز تجاري دو مشكل عمده دولت آمريكا هستند كه آينده اقتصاد اين كشور را تهديد مي كنند. كسري تراز تجاري آمريكا از مرز 14 تريليون دلار گذشته است. چندي پيش يك مؤسسه رتبه بندي اقتصادي در واكنش به روند رو به افزايش اين ارقام رتبه اعتباري آمريكا را كاهش داد.
براساس اين گزارش كسري بودجه آمريكا در سال 2011 معادل 7/8 درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور بوده است. اين نسبت در سال 2010 بالغ بر 9 درصد و در سال 2009 حدود 10 درصد اعلام شده بود.

 



راه اندازي ستاد بررسي مشكلات صنعتگران در شهرك هاي صنعتي

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از راه اندازي ستاد بررسي مشكلات صنعتگران در شهركهاي صنعتي و انتقال دغدغه هاي اين بخش به مسئولان ذيربط خبر داد.
فخرالله مولايي گفت: شهركهاي صنعتي به دليل ارتباط تنگاتنگي كه با صنعتگران و توليد كنندگان دارند، در وزارتخانه جديد بيش از گذشته مورد توجه قرار خواهند گرفت.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اينكه يكي از محورهاي اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت ايجاد محيطي امن و مناسب براي توليداتي با نگاه صادرات گرا، با هزينه پايين و ارزش افزوده بالا است، ادامه داد: شهرك هاي صنعتي اين پتانسيل را دارند كه با برخورداري از زير ساختهاي لازم، امكان توسعه واحدهاي توليدي صادرات گرا را فراهم كنند. از اينرو توجه بيشتر به شهركهاي صنعتي تاكيدي بر توسعه مناطق صنعتي است.
وي تصريح كرد: ايجاد ستاد تسهيل امور و رسيدگي به مسائل و مشكلات واحدهاي توليدي و شهرك هاي صنعتي از برنامه هاي اصلي اين سازمان در وزارتخانه جديد خواهد بود.مولايي توجه به صنايع كوچك و متوسط به منظور صيانت و صادراتي كردن آنها را ماموريت ديگر اين سازمان عنوان كرد و گفت: ضمن تسهيل موانع اداري پيش روي واحدهاي توليدي، قرار است مشكلات كارآفرينان مستقر در شهرك هاي صنعتي به مسئولان ذيربط انتقال داده شود.

 



صادرات 4 ميليارد كيلووات ساعت برق
تبادل انرژي الكتريكي ايران با 7 كشور همسايه

مديرعامل شركت مديريت شبكه برق با اشاره به صادرات نزديك به 4 ميليارد كيلووات ساعت انرژي در 6 ماهه نخست امسال، از امكان واگذاري صادرات برق به بخش خصوصي خبر داد.
ميرفتاح فتاح قره باغ با بيان اينكه ايران با تمام كشورهايي كه مرز خاكي دارد انرژي الكتريكي مبادله مي كند گفت: هم اكنون ايران با كشورهاي عراق، تركيه، ارمنستان، تركمنستان، آذربايجان، پاكستان و افغانستان تبادل الكتريكي دارد و بيشترين صادرات برق ايران به عراق است.
مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران با اعلام اينكه در 6 ماهه نخست سال جاري نزديك به 4 ميليارد كيلووات ساعت انرژي صادر و 2 ميليارد و100 ميليون كيلووات ساعت نيز انرژي وارد كرده ايم، تصريح كرد: هم اكنون امكان صادرات برق توسط بخش خصوصي در حال پيگيري است و به زودي اين شرايط فراهم خواهد شد كه برق توليدي توسط بخش خصوصي به كشورهاي همسايه صادر شود.
وي همچنين از امكان افزايش تبادل برق ايران با تركيه خبر داد و يادآور شد: مذاكره هاي زيادي با تركيه انجام گرفته و اين كشور در طرف شرق خود كه غرب ايران محسوب مي شود، نياز فراواني به برق دارد.
فتاح قره باغ اظهار داشت: هم اكنون در دو محور «خوي» به «باش قلعه» و «بازرگان» به «دوغوبايزيد» برق ايران به تركيه صادر مي شود و بخش خصوصي علاقمند خريد برق از ايران است كه در اين راستا صحبت هايي شده است.
وي افزود: قصد داريم نيروگاههايي با همكاري مشترك در مرز دو كشور ايران و تركيه احداث كنيم و برق بيشتري را به تركيه صادر كنيم كه پيش بيني مي شود اين اقدام در سال آينده عملياتي شود.
مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران در خصوص صدور خدمات فني و مهندسي صنعت برق ايران تاكيد كرد: هم اكنون شركت هاي بزرگ ايراني در خارج از كشور به ويژه در كشورهاي آسيايي در زمينه احداث خطوط و پست ها و نيز ايجاد نيروگاهها فعال هستند.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه هم اكنون امكان سنكرون كردن شبكه برق ايران با كشورهايي كه شبكه برق خود را تقويت كنند، وجود دارد، تبيين كرد: هم اكنون شبكه سراسري ايران با ارمنستان و تركمنستان متصل است و فركانس آنها را كنترل مي كنيم اما هنوز اين امكان با عراق فراهم نشده است و ما برق را يك طرفه صادر مي كنيم و عراق مصرف مي كند.
وي خاطرنشان كرد: اگر شبكه برق عراق تقويت شود، مي توانيم شبكه 2 كشور را به هم متصل و فركانس را يكسان كنيم و بخش خصوصي مي تواند در اين زمينه وارد عمل شود.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از صادرات يك ميليارد و 600 ميليون ليتر انواع فرآورده هاي نفتي از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد.جليل سالاري در يك گردهمايي با بيان اينكه اگر قانون هدفمندي يارانه ها در سطح كشور اجرايي نمي شد ايران به يك وارد كننده فرآورده نفتي تبديل مي شد، گفت: در حال حاضر از محل صرفه جويي هاي انجام شده ايران به صادر كننده انواع فرآورده هاي نفتي تبديل شده است.
¤ نخستين جشنواره عرضه كتابهاي مرتبط با دانش مديريت همزمان با افتتاح غرفه عرضه محصولات انتشارات سازمان مديريت صنعتي در محل اين سازمان برگزار مي شود. به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت صنعتي، اين جشنواره در محل غرفه فروشگاهي انتشارات سازمان مديريت صنعتي واقع در مركز آموزش اين سازمان برپا مي گردد. در اين جشنواره بيش از 1000 عنوان كتاب ارزنده در حوزه دانش مديريت كه از سوي ناشرين معتبر از جمله سازمان مديريت صنعتي منتشر شده در دسترس متقاضيان خواهد بود.
¤ در نيمه نخست امسال 39 ميليون دلار سيگار وارد كشور شده است كه واردات اين محصول در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 40/155 درصد رشد ارزشي داشته است.طي اين مدت دو هزار تن سيگار به ارزش 39 ميليون دلار وارد كشور شده در حالي كه در مدت مشابه سال قبل، اين ميزان يك هزار تن به ارزش 15 ميليون دلار بوده و براين اساس 97/82 درصد رشد وزني و 40/155 درصد رشد ارزشي داشته است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 534، 535، 3374 الي 3377، 3337 الي 3339، 3330 الي 3336، 3378، 3379، 3325، 4440، 4449، 4460، 4461، 4410 الي 4414، 4416، 4417، 7754 الي 7759 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور از كاهش 6 درصدي آتش سوزي در جنگل هاي كشور خبر داد و گفت: با توجه به راه اندازي دومين پايگاه اطفاي حريق در استان گلستان طي ماه آينده، شرايط بحراني آتش سوزي نيمه دوم سال را كنترل خواهيم كرد.
¤ در شش ماهه نخست امسال ميزان توليد دغالسنگ در معادن ذغالسنگ كرمان 6 درصد افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران، مسعود حسيني، مديرعامل شركت ذغالسنگ كرمان با بيان اين مطلب افزود: در نيمه نخست امسال ميزان توليد ذغالسنگ خام اين شركت، از ميزان 392 هزار تن در سال گذشته و با 6 درصد افزايش به 417 هزار تن رسيد.وي ادامه داد: همچنين در شش ماهه نخست امسال 210 هزار تن كنسانتره ذغالسنگ نيز در اين شركت توليد شد.
¤ مدير عامل شركت ملي شماره گذاري كالا و خدمات (ايران كد) تصريح كرد: كالاهاي بدون ايران كد قاچاق محسوب نمي شوند، اما كالاهايي كه كد رهگيري ندارند، جزو كالاهاي قاچاق هستند.
¤ شركت مخابرات استان تهران امتياز واگذاري شماره تلفن هاي ثابت رند خود را از طريق مزايده عمومي به فروش مي رساند.محمدرضا بيدخام دبير كميته واگذاري امتياز شماره هاي رند تلفن ثابت با اعلام اين مطلب گفت: مزايده واگذاري امتياز شماره تلفن هاي ثابت رند (طلايي، نقره اي و سفارشي) براساس آيين نامه مصوب مجمع شركت مخابرات ايران و با اعلام از طريق انتشار آگهي در سه نشريه كثيرالانتشار برگزار مي شود.وي ادامه داد: آخرين مهلت خريد اسناد اين مزايده براي داوطلبان تا تاريخ اول آباه ماه مي باشد.
¤ به منظور سرعت بخشيدن به پروژه هاي ميدان مشترك نفت و گاز، شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران، عمليات عمودسازي وجهه هاي جكت هاي 2 پروژه فازهاي 19 و 21 ميدان پارس جنوبي و ميدان مشترك فروزان را به طور همزمان با موفقيت به پايان رساند.
¤ خودپردازهاي بانك ملي ايران تا پايان سال آينده به 6000 دستگاه افزايش مي يابد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، اين بانك با توجه به گستردگي شبكه شعب خود، با داشتن 22 درصد از كل خودپردازهاي سيستم بانكي، بيشترين تعداد خودپرداز در شبكه بانكي را دارا مي باشد و با تلاش در راستاي افزايش رفاه هموطنان، تعداد خودپردازهاي فعال خود را تا پايان شهريور ماه امسال به عدد 4864 رساند، اين در حالي است كه تعداد دستگاه هاي مذكور در پايان سال گذشته 4009 عدد بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14