(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 مهر 1390- شماره 20051

كودكان قربانيان بزرگ معضل تكدي گري
استاندار سيستان و بلوچستان: نيروي انتظامي بايد در عمليات نرم افزاري پيشرو باشد
روابط دانشگاهي ايران و تركيه گسترش مي يابد
ايران در كيهان
رئيس آموزش و پرورش ناحيه: امسال هشت مدرسه خاص در ناحيه دو همدان راه اندازي شد
ثبت بقعه شاه صفي الدين مهريز در آثار ملي كشور
مديركل ميراث فرهنگي استان: برج قابوس ركورددار جذب گردشگر درگلستان
پاي صحبت مردم
آغاز طرح يكپارچه سازي زمين هاي كشاورزي گناباد
مديريت يكپارچه بر زاينده رود بايد بازنگري شود
كاهش دستمزد كارگران برق ايلام در سال جاري
96 هزار مشترك صندوق صدقات در چهار محال و بختياري
نفوذ پساب زباله در منابع آبي مازندران



كودكان قربانيان بزرگ معضل تكدي گري

يكي از مشكلات جوامع امروزي بهره كشي از كودكان و نوجوانان به روش هاي مختلف مي باشد؛ كه متداول ترين روش آن متاسفانه در اكثر شهرها كه هر روزه شاهد آن هستيم وادار كردن آنها به عمل زشت تكدي گري مي باشد. كودكاني كه امروز به جاي آسايش و راحتي در كانون گرم خانواده و فعاليت در اماكن آموزشي، فرهنگي و ورزشي در خيابان ها و معابر شهر به اجبار به تكدي گري وادار شده اند و در پرتو اين حركت غيراخلاقي و غيرفرهنگي به چه راه هايي كه نخواهند رفت.
كودكاني كه قرباني بزرگ خواسته هاي نادرست والدين يا ساير افراد فرصت طلب و سودجو شده و زمانه چنين سرنوشت رقت باري برايشان رقم زده است و در گذر رهگذران تنها نظاره گر حيات و رفاه ديگران هستند.
و اين حقيقت تلخي است كه در اطراف پارك شهر، چهارراه شهرداري، پاساژها و حتي درب منازل ديگر اعضاي بستگان خويش نيز به همين عمل زشت مشغول هستند و علاوه بر سلب آسايش از مردم بعضا ناقل نواع بيماري هاي واگيردار خوني و عفوني بوده و امنيت و سلامت جامعه را با خطرات جدي مواجه كرده و برخي نيز اگر فرصتي يابند اقدام به سرقت از منازل و مغازه ها نيز خواهند كرد.
و اما اين پايان ماجرا نيست زيرا علاوه بر جماعت مذكور، هستند متكدياني كه وقت و بي وقت به وسيله بلندگو و با سوء استفاده از عواطف پاك مردم و نيز علاقه فراوان ايشان به ائمه اطهار(س) كسب و كار پررونق البته بي دغدغه و بدون پرداخت عوارض و ماليات و اجاره محل و... به راه انداخته اند.
و يا عده اي كه به بهانه غربت و نداشتن كرايه براي مراجعت به شهرشان ماه ها در اين شهر تكدي گري مي كنند!! و يا كساني كه سرمايه كسبشان معلوليت عضوي از بدنشان شده است، اما مردم انتظار دارند همه اينها شناسايي و از سطح شهر جمع آوري شوند كه اين اقدام مستلزم همكاري شهرداري، بهزيستي و نيروي انتظامي مي باشد.
اقدامي كارشناسي شده، هدفمند و بلندمدت كه سره را از ناسره جدا كند طوري كه افراد مستعد به آغوش جامعه بازگردانده شوند.
عباس شاه علي ـ خبرنگار كيهان در اليگودرز

 



استاندار سيستان و بلوچستان: نيروي انتظامي بايد در عمليات نرم افزاري پيشرو باشد

زاهدان- خبرنگار كيهان:
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: نيروي انتظامي بايد در زمينه اقدام ها و عمليات هاي نرم افزاري به منظور حفظ سلامت جامعه پيشرو باشد.
علي محمد آزاد در ديدار با فرمانده نيروي انتظامي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: يكي از محوري ترين فعاليت هاي ناجا ارايه خدمات مطلوب به مردم در كمترين زمان و بدون مراجعه به واحدهاي انتظامي است و به همين منظور بايد از طريق سامانه ها و فناوري بروز؛ خدمات مختلفي به شهروندان ارايه شود.
وي با اشاره به اقدام هاي نرم افزاري در عمليات هاي پليس گفت: شرايط جامعه و تخلفات بگونه اي است كه بايد ناجا در زمينه تقويت ظرفيت نرم افزاري خود تلاش كند.
آزاد با اشاره به راه اندازي دفتر نظارت همگاني 197براي نظارت مردم بر عملكرد پليس گفت: پليس با راه اندازي سامانه 197 باب انتقاد و پيشنهادات را براي همگان باز كرد.
استاندار سيستان و بلوچستان با تاكيد بر فرهنگ سازي توسط دستگاه هاي مرتبط در راستاي آشنايي مردم با سهم خود در برقراري امنيت؛ گفت: احساس مسئوليت كردن تمام دستگاه ها و مردم براي برخورد؛ شناسايي مجرمين و كاهش جرايم نقش بسزايي در حفظ امنيت و آرامش دارد.
در پايان اين ديدار سرتيپ حميد فهيمي راد فرمانده نيروي انتظامي سيستان و بلوچستان گزارشي از عملكرد ناجا در استان ارائه كرد.

 



روابط دانشگاهي ايران و تركيه گسترش مي يابد

اروميه- خبرنگار كيهان:
در ديدار معاون سياسي اجتماعي استاندار آذربايجان غربي و سركنسول تركيه در آذربايجان غربي بر توسعه روابط دانشگاهي بين 2 كشور ايران و تركيه تاكيد شد.
دكتر فتح الهي دراين ديدار در دفتر معاونت سياسي و اجتماعي استانداري با اشاره به افزايش سطح روابط بين ايران و تركيه گفت: استان هاي مرزي ايران و تركيه مي توانند در اين زمينه نقش مهمي ايفا كنند.
وي ادامه داد: درحال حاضر بسترهاي مناسبي براي توسعه روابط همه جانبه بين آذربايجان غربي و استان هاي تركيه وجود دارد كه افزايش سطح روابط در حوزه هاي دانشگاهي از آن جمله است.
وي بر تبادل هيئت هاي دانشگاهي بين دو منطقه و همچنين سفر اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دومنطقه تاكيد كرد و گفت: برگزاري كنفرانس هاي علمي، تورهاي دانشجويي و سمينارهاي مشترك علمي بين اساتيد و دانشجويان دو منطقه در توسعه اين روابط موثر است.
معاون سياسي اجتماعي استاندار آذربايجان غربي با اشاره به اشتراكات فرهنگي مردم دو منطقه، روابط فرهنگي بين آذربايجان غربي و استان هاي مختلف تركيه را مثبت ارزيابي كرد و افزود: درحال حاضر در حوزه مولانا شناسي مراودات خوبي بين دو منطقه وجود دارد كه اميدواريم توسعه روابط در حوزه هاي ديگر را نيز شاهد باشيم.
دكتر فتح الهي همچنين با اشاره به برگزاري اجلاس مشترك وزراي امورخارجه سه كشور ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان در اروميه در اوايل سال جاري گفت: برگزاري اين اجلاس ها در توسعه روابط و حل بسياري از مسايل و مشكلات منطقه نقش مهمي دارد كه اميدواريم كشور تركيه برگزاري دومين اجلاس را كه قرار بود به فاصله شش ماه در نخجوان برگزار شود را پيگيري كند.
سركنسول تركيه در آذربايجان غربي نيز خواستار توسعه روابط في مابين در حوزه دانشگاهي شد و بر تداوم اقدامات انجام گرفته دراين زمينه تاكيد كرد.
علي تولگا كايا افزود: ما به دنبال افزايش روابط اقتصادي و تجاري بين دو منطقه با بهره گيري از افزايش روابط در حوزه فرهنگي هستيم.
دراين جلسه همچنين برحل مشكلات گمركات و بازارچه هاي مرزي مشترك تاكيد شد.

 



ايران در كيهان

ترويج فرهنگ زكات
شاهرود- خبرنگار كيهان: جشنواره زكات انگور با هدف ترويج فرهنگ زكات بين آحاد مردم با شركت مسئولان كميته امداد مركز و استان سمنان و نيز كشاورزان و باغداران شهرستان شاهرود در روستاي رويان اين شهرستان برگزار شد.
پيش بيني مي شود امسال 71 هزار و 750 تن انگور از ارقام مختلف از تاكستان هاي شاهرود برداشت شود.
برگزاري يادواره شهدا
درچه- خبرنگار كيهان: يادواره 62 نفر از شهداي كارمند در سالن فرمانداري خميني شهر برگزار و به خانواده شهدا كتابي شامل زندگينامه و وصيتنامه شهدا اهدا شد همچنين 42 تن از اعضاي خانواده شهداي درچه همزمان با ميلاد امام هشتم به مشهد مقدس اعزام شدند.
اهداي واحد مسكوني
بابل- خبرنگار كيهان: يك خير بابلي با هدف توسعه امكانات و تجهيزات آتش نشاني بابل يك واحد مسكوني به شهرداري اين شهر اهدا كرد تا با اين اقدام آتش نشاني بهتر بتواند به شهروندان خدمات ايمني ارائه كند. اين خير بابلي از خانواده معظم شهداست.
برپايي نمايشگاه پاييزه
فيروزآباد فارس- خبرنگار كيهان: نمايشگاه پاييزه عرضه كالا در فيروزآباد راه اندازي شده است. رئيس اداره بازرگاني شهرستان فيروزآباد در اين زمينه اظهار داشت: در اين نمايشگاه كليه مايحتاج مورد نياز شهروندان از قبيل گوشت، لبنيات، كيف، كفش، پوشاك پاييزه و زمستانه، لوازم خانگي، لوازم آشپزخانه، برنج و حبوبات، قند و شكر، گل و وسايل تزئيني در معرض ديد و خريد قرار گرفت. وي افزود با توجه به نرخ هاي مصوب طرح تنظيم بازار و تفاوت قيمت ها با بازار اين نمايشگاه مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.
توليد دانه سويا
اصفهان- خبرنگار كيهان: خط توليد دانه سوياي اكسترود شده كه دومين خط توليد اين نوع خوراك با تكنولوژي جديد در سطح كشور است در مجتمع توليد خوراك دام و طيور كوهپايه افتتاح شد.
مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان، توليد دانه سوياي اكسترود شده با كيفيت را در راستاي توليد پروتئين دامي سالم براي مصرف جامعه دانست و گفت: باتوجه به اهميت فرآوري خوراك دام و طيور و آبزيان تاكنون مقدار يك ميليون و 100 هزار تن ظرفيت توليد انواع خوراك دام فرآوري شده در قالب خوراك دام پلت شده با حمايت و هدايت اين مديريت، توسط بخش خصوصي و تعدادي از تشكلهاي دام و طيور توليد شده است.
300 هزار هميار پليس
¤ رئيس پليس راهنمايي رانندگي استان اصفهان تعداد همياران پليس در استان را 300 هزار دانش آموز اعلام كرد و گفت: اين ميزان در سال گذشته 290 هزار نفر بوده است.
وي به درجه بندي همياران پليس اشاره كرد و اظهار داشت: در اين طرح دانش آموزان پيش دبستاني و اول به عنوان هميار يكم پليس، دانش آموزان دوم و سوم ابتدايي به عنوان هميار دوم پليس، دانش آموزان سوم و چهارم به عنوان هميار سوم پليس و دانش آموزان اول راهنمايي به عنوان پليس يار نوجوان شناخته شده اند.
سرهنگ غلامي با بيان اين كه طرح همياران پليس از سال آينده نيز در دبيرستان ها اجرايي مي شود، گفت: همياران پليس موظفند با رعايت احترام مراقب رفتار ترافيكي والدين خود باشند.
آغاز احداث پل
بهارستان اصفهان- خبرنگار كيهان: خاكبرداري بخش اول محور مياني بهارستان به منظور اتصال ورودي شهر به بلوار فرهنگ شامل 50 هزار متر مكعب عمليات خاكي آغاز شد.
اين پروژه بزرگ شامل احداث يك پل بزرگ 4 دهنه 80 متري است كه 4 خيابان 15 متري از زير آن عبور مي كند و مسير تردد شهروندان را از پل ورودي اصلي بهارستان به داخل شهر، بازگشايي مي كند.
اين پروژه با اعتباري بالغ بر 12 ميليارد ريال شامل عمليات زيرسازي و روسازي (جاده سازي) حدود يك كيلومتر اجرا مي شود و ارتباط پل ورودي بهارستان تا بلوار فرهنگ را برقرار مي كند.
اعطاي تسهيلات
اسدآباد- خبرنگار كيهان: سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) اسدآباد گفت: 430 طرح اشتغالزا در اين شهرستان از صندوق مهر امام رضا(ع)، تسهيلات دريافت كرده اند.
فردوسي، افزود: اين تسهيلات طي دو سال گذشته به متقاضيان پرداخت شده و تعداد 333 مورد اشتغال آن، به صورت فعال و پايدار بوده است.
وي از وصول بخشي از معوقات مردم به اين صندوق خبر داد و گفت: از 194 ميليون تومان مطالبات معوقه كه از ابتداي تاسيس وجود داشته است، امسال 140 ميليون تومان وصول شد و ميزان مطالبات اكنون به 35 ميليون تومان كاهش يافته است.
آمادگي براي نظارت
همدان- خبرنگار كيهان: دبير ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر استان همدان در نشست مشترك شوراي معاونين ستاد احياء استان و ستاد شهرستان همدان، ضمن انتقاد از تاخير در بازرسي و نظارت بر طرح حجاب و عفاف ادارات، افزود: با هدف جلوگيري ازموازي كاري، وارد مذاكره با كار گروه اجتماعي استانداري شديم و مطابق دستورالعمل، براي نظارت بر نحوه اجراي طرح حجاب و عفاف آماده هستيم.
وي ادامه داد: مطلوب آن است كه قبل از وقوع جرم در جامعه، از طريق انجام كار فرهنگي، افراد با رسالت ديني و لزوم رعايت حقوق شهروندي بيشتر آشنا شوند.
روابط عمومي برتر
ملاير- خبرنگار كيهان: در سومين جشنواره روابط عمومي هاي برتر دانشگاه ها و سازمان هاي تابعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كه در دانشگاه تربيت مدرس تهران برگزار شد، روابط عمومي دانشگاه ملاير توانست با رأي هيئت داوران عنوان روابط عمومي برتر را در شاخص مستندسازي و آرشيو سمعي و بصري به خود اختصاص دهد.
گفتني است در سومين جشنواره روابط عمومي هاي برتر وزارت علوم 3789 اثر از 108 دانشگاه و مركز آموزش عالي شركت داشتند.
اعزام كاروان ها به حج
سمنان- خبرنگار كيهان: مدير حج و زيارت استان سمنان گفت: 7 كاروان به ظرفيت 1115 نفر به حج تمتع امسال اعزام مي شوند.
عباس اسماعيلي افزود: اولين كاروان از استان سمنان بيست و سوم مهر ماه اعزام شد و آخرين كاروان نيز كه مدينه بعد هستند از استان سمنان به حج اعزام خواهند شد.

 



رئيس آموزش و پرورش ناحيه: امسال هشت مدرسه خاص در ناحيه دو همدان راه اندازي شد

همدان- خبرنگاركيهان:
رئيس آموزش و پرورش ناحيه دو همدان، گفت: امسال هشت مدرسه خاص در اين ناحيه راه اندازي شد.
محمود كتابي افزود: پس از گذشت 20 سال از زمان تفكيك آموزش و پرورش شهرستان همدان به دو ناحيه، امسال شاهد راه اندازي مدارس خاص در ناحيه دو هستيم.
وي ادامه داد: اين مدارس شامل چهار مركز سمپاد و چهار مدرسه نمونه دولتي است كه بهره برداري از آنها تأثير بسياري بر ارتقاي آموزش و پرورش دانش آموزان ناحيه2 دارد.
كتابي از اقدامات انجام شده در سال جاري شامل تخريب و بازسازي فضاهاي فرسوده، ايجاد مجتمع هاي آموزشي، احداث استخر و نمازخانه و زمين چمن و تأسيس مدارس خاص براي اولين بار در اين ناحيه خبر داد.

 



ثبت بقعه شاه صفي الدين مهريز در آثار ملي كشور

يزد- خبرنگار كيهان:
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: بقعه شاه صفي الدين شهرستان مهريز به عنوان يكي از آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
نيكزاد افزود: اين زيارتگاه در 30 كيلومتري شهر يزد و در شرق شهرستان مهريز در مجاورت گلزار شهدا محله استهريج واقع شده است.
وي اظهار داشت: اين بقعه آرامگاه اي است منفرد در كنار ده منگاباد كه در زيارت نامه اش نسب متوفي چنين ديده شده؛ صفي الدين محمدبن هاشم بن ابراهيم بن موسي بن جعفر و اين مزار در ميان مردم به شاه صفي الله شهرت دارد.
نيكزاد افزود: در قبرستان اطراف مزار سنگ قبري با خط نستعليق ديده شده كه بر آن اين عبارت منقور است:
«وفات يافت حاجي ميرعلي بن شرف الدين منگابادي به تاريخ نهم شوال 1037، به عمل استاد سلطان محمود سنگ تراش.»
گفتني است؛ بناي آرامگاه داراي دو بخش مجزاست كه به صورت دو مربع متحدالمركز شكل گرفته اند. فرم مربع در پلان و تقارن نسبي آن حالت متمركز به طرح بنا داده است كه چنين حالتي ايجاد كننده وقار و متانتي است كه در بناهاي آرامگاهي وجود دارد.
فضاي مركزي كه فضاي اصلي محسوب مي شود و ضريح در آن فضا واقع شده، مزين به آينه كاري است و به دليل سابقه حضور بيشتر نسبت به بخش الحاقي از كيفيت نسبي بالاتري برخوردار است.
تكرار تويزه ها و طاق ها در اين بخش از بنا ايجادكننده باعث توليد سايه روشن هاي آرامش بخش و پرسپكتيوهاي زيبا مي شود؛ طوري كه علاوه بر آن ارتباط فضاي داخل و بيرون از طريق پنجره ها در تمامي سطوح و ديوارها فضايي زنده ايجاد كرده است.
تزيينات موجود در بنا و تقارن حاكم بر بخش مركزي از ويژگي هاي بارز بنا است كه به عنوان فضاي زيارتگاهي كاربري مذهبي دارد و هم اكنون نيز كاربري خود را حفظ كرده است.
لازم به ذكر است: اين زيارتگاه مربوط به دوره صفويه است و ساختمان آرامگاه 500 سال قدمت دارد و همچنين به شماره 29983 به ثبت آثار ملي كشور رسيده است.

 



مديركل ميراث فرهنگي استان: برج قابوس ركورددار جذب گردشگر درگلستان

گنبدكاووس-خبرنگاركيهان:
از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور، 144هزار و 363 نفر از اماكن تاريخي، فرهنگي و باستاني استان ديدن كردند كه برج قابوس در اين بين ركورددار بوده است.
مديركل ميراث فرهنگي استان گلستان درگفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام مطلب فوق افزود: از تعداد بازديدكننده هاي اماكن تاريخي و باستاني اين استان در نيمه اول سال، 37هزار و 727 نفر از موزه گرگان، 36هزار و 74 نفراز كاخ موزه گرگان و 70هزار و 562نفر از بناي تاريخي گنبد قابوس بازديد كرده اند.
قربان عباسي گفت: گروه هاي آموزشي و تورهاي استانگردي، تورهاي دانش آموزي و دانشجويي، از ديگر گروه هاي بازديد كننده از جاذبه هاي تاريخي و ديدني اين استان است و موزه هاي اين استان نيز در طول سال پذيراي اين گروه ها است.
وي عنوان كرد:موزه گرگان وكاخ موزه گرگان و همچنين بناي تاريخي گنبدقابوس در 6 ماهه اول امسال، پذيراي 275بازديدكننده خارجي بوده كه تعداد 59 نفر از موزه گرگان، 93 نفر از كاخ موزه گرگان و 123 نفر نيز از بناي تاريخي گنبد قابوس ديدن كردند.
مديركل ميراث فرهنگي استان گلستان تاكيد كرد: با معرفي هرچه بهتر جاذبه هاي تاريخي و باستاني اين استان، شاهد رونق صنعت گردشگري و جذب گردشگران و مسافران بيشتر به نگارستان ايران باشيم.

 



پاي صحبت مردم

آزاد راه خليج فارس قشم همچنان قرباني مي گيرد
آزاد راه خليج فارس جزيره قشم به طول 25كيلومتر تا شهر درگهان امتداد دارد. نبود هر نوع تقاطع، دوربرگردان، زيرگذر و روگذر در 5كيلومتر ابتدايي اين اتوبان كه تا روستاي طولا ادامه دارد؛ باعث بروز مشكلاتي براي برخي ساكنان اين جزيره شده است. از جمله موتورسيكلت ها كه مجبورند به علت تردد يكطرفه در اين مسير زمينه تصادفات دلخراشي را فراهم آورند. نمونه آن تصادف دو ساكن غيربومي سوار بر يك دستگاه موتورسيكلت بود كه در اثر برخورد شاخ به شاخ با يك دستگاه خودرو پرايد اخيراً جان باختند. لذا از مسئولان جزيره و همچنين مسئولان راهور استان انتظار مي رود مشكل موجود رابه صورت آني و از طريق كارشناسان مربوط حل و فصل كنند.
خبرنگاركيهان در جزيره قشم
درمانگاه شبانه روزي 17شهريور شبها پذيرش ندارد!
جمعي از مردم اليگودرز ضمن تماس تلفني با خبرنگار و مراجعه به نمايندگي كيهان در اين شهرستان از تعطيلي درمانگاه شبانه روزي 17شهريور در بخش شبانگاهي اظهار نارضايتي كردند.
آنها اظهار داشتند: اين درمانگاه چندين سال است كه به صورت شبانه روزي به مردم خدمات داده و تا حدودي باعث كاهش مشكلات درماني اين شهر شده است؛ اما مسئولان شبكه بهداشت و درمان به جاي افزايش امكانات بهداشتي درماني و گسترش خدمات در شهر، اقدام به تعطيلي شبانه اين مركز كرده اند.
در همين رابطه علت تعطيلي شبانه درمانگاه مذكور را از يك مقام مسئول در شبكه بهداشت و درمان اليگودرز جويا شديم كه وي دليل اصلي را كمبود پزشك و عدم مراجعه مردم در شب ها عنوان كرد و افزود: مردم براي خدمات درماني اورژانسي شب ها به بيمارستان امام صادق(ع) مراجعه مي كنند؛ كما اينكه ما در سراسر استان مكاني به عنوان درمانگاه شبانه روزي نداريم!
به هرحال باتوجه به مشكلات عديده بهداشتي و درماني شهرستان مردم انتظار دارند با تأمين پزشك مجدداً اين درمانگاه شبانه روزي شود و متناسب با افراد مراجعه كننده به آنان خدمات ارائه شود؛ زيرا بيماري شب و روز ندارد.
عباس شاه علي- خبرنگاركيهان در اليگودرز
رنج بي برقي در روستاي وزمناكمادول ماسوله
اين روستا كه فاصله چنداني با جاده اصلي و ايستگاه برق فشار قوي ندارد، داراي 20خانوار است كه همچنان از نعمت روشنايي محروم هستند.
علاوه بر مردم روستا كه امكان استفاده از وسايل برقي را ندارند دانش آموزان اين نقطه روستايي نيز همچون سه دهه پيش از چراغ هاي نفتي براي مطالعه استفاده مي كنند و براي شارژ تلفن هاي بي سيم خود مجبورند فواصلي را طي كنند.
اميد است مسئولان ذي ربط در راستاي پيوستن اين روستاي محروم به شبكه برق كشور گام هاي موثري را قبل از رسيدن فصل سرما بردارند.
ماسوله- خبرنگار كيهان
سوء مديريت در حوزه بهداشت و سلامت جاسك
جمعي از شهروندان شهرستان جاسك با مراجعه به دفتر نمايندگي كيهان از بي توجهي مسئولان نسبت به مشكلات حوزه سلامت و بهداشت در اين شهرستان ابراز گله مندي كردند.
اين عده از عدم نظافت بيمارستان خاتم الانبياء و وجود زباله ها در سطح اين بيمارستان، عدم حضور پزشكان متخصص و همچنين چكيدن آب از سقف بيمارستان و اتاق هاي بيماران به علت شرجي بودن هوا به شدت انتقاد كردند.
عدم وجود پزشك متخصص در حوزه چشم پزشكي از ديگر مواردي است كه جمعيت 54 هزار نفري شهرستان جاسك را با چالش مواجه كرده است؛ طوري كه بيماران چشمي مجبورند براي رفع نيازهاي خود مسافت 320 كيلومتري را به بندرعباس طي كنند.
شهروندان جاسكي از وزير بهداشت و مسئولان حوزه بهداشت و سلامت استان خواستار رسيدگي و توجه جدي به وضعيت بهداشت اين شهرستان شدند.

 



آغاز طرح يكپارچه سازي زمين هاي كشاورزي گناباد

گناباد- خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي گناباد از آغاز اجراي سومين طرح يكپارچه سازي و ساماندهي زمين هاي كشاورزي اين شهرستان خبرداد.
محمدباقر جاهدي گفت: دراين طرح 260 هكتار از زمين هاي تحت پوشش يك قنات و دو حلقه چاه اين روستا با اعتبار اوليه يك ميليارد ريال يكپارچه سازي و ساماندهي مي شود.
وي اظهار داشت: براي اجراي اين پروژه كه در سه مرحله انجام مي شود بيش از 3 ميليارد و 500 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني و ملي پيش بيني شده است.
وي افزود: 5 قنات روستا و دو حلقه چاه موجود هم اكنون حدود 600 ليتر در ثانيه آبدهي دارند كه ظرفيت آنها بين 30 تا 35 درصد است اما با اتمام اجراي طرح اين رقم به 70 تا 75 درصد افزايش خواهد يافت. مديرجهاد كشاورزي گناباد در ادامه گفت: در وضعيت كنوني تنها حدود 120 هكتار از زمينهاي تحت پوشش اين منابع آبي آبياري مي شود كه در پايان طرح اين ميزان به 260 هكتار مي رسد و بدين ترتيب بيش از 100درصد سطح زيركشت افزايش خواهد يافت.

 



مديريت يكپارچه بر زاينده رود بايد بازنگري شود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مدير دفتر بهره برداري و نگهداري از سدها و تأسيسات آبي استان اصفهان با بحراني خواندن شرايط فعلي حوزه زاينده رود گفت: مديريت يكپارچه بر زاينده رود به بازنگري نياز دارد.
«علي بصيرپور» در بازديد جمعي از خبرنگاران از سد و نيروگاه زاينده رود با بيان اينكه حوزه زاينده رود تنها متعلق به شهر اصفهان نيست بلكه تأمين كننده آب فلات مركزي ايران است گفت: كاهش ورودي آب به سد زاينده رود در سال 89-90 ناشي از كاهش بارش هاي آسماني و تصميمات نادرست است و تمام تلاش مسئولان شركت آب منطقه اي اصفهان در 7ماهه اخير صرفه جويي در مصرف آب به منظور تأمين آب كشاورزي براي كشت پاييزه است.
بصيرپور، حاصل اين صرفه جويي را دخيره 70 ميليون مترمكعبي حجم سد زاينده رود دانست و افزود: درصدد هستيم تا در انتهاي دوره اين ميزان آب را درنيمه آبان ماه براي توزيع كشت پاييزه در اختيار كشاورزان شرق اصفهان قرار دهيم.
وي درعين حال گفت: اگرچه اين توزيع آب مطمئن نيست ولي اين اميدواري وجود دارد كه پس از پايان دوره توزيع آب و شروع بارندگي ها درسال آبي جديد، مشكلي براي تأمين آب آشاميدني بوجود نيايد.
بصيرپور همچنين در ادامه صرفه جويي درمصرف آب انتقال آب از ديگر حوزه ها و مديريت يكپارچه بر حوزه زاينده رود را از سه راهكار موثر براي رفع برون رفت از معضل موجود در حوزه زاينده رود اعلام كرد.
وي گفت: برخي شبكه هاي آب آشاميدني اصفهان قدمتي 40 ساله دارد و براي اصلاح شبكه هاي انتقال آب به اعتبارات لازم نياز است.
بصيرپور از اقدامات مهم آب منطقه اي درمهار آب هاي سميرم نيز گفت: براي مقابله با مشكلات بحراني آب در شهرستان سميرم 4 طرح بزرگ به بهره برداري رسيده و سه طرح ديگر در آستانه عملياتي قرارگرفته است كه يكي از اين طرح ها طرح بزرگ سد تنگ آب است كه در 4 بخش وسيعي از آب هاي سطحي نقش آفرين خواهدبود.

 



كاهش دستمزد كارگران برق ايلام در سال جاري

ايلام- خبرنگاركيهان:
در حالي كه دستمزد كارگران درسال 90 حدود 9 درصد افزايش يافته است كارگران شركت توزيع برق استان ايلام نه تنها دستمزدشان افزايش پيدا نكرده بلكه كاهش قابل توجهي را نشان مي دهد.
به گزارش خبرنگارما با توجه به اينكه قرارداد اشتغال به كار كارگران اين شركت امسال به شركت جديدي واگذار شده است، اين شركت حقوق و مزاياي كارگران را درمقايسه با سال گذشته به مقدار قابل توجهي كاهش داده است.
براساس اين گزارش، فيش هاي حقوقي كه به كارگران شركت توزيع برق استان داده شده است با مبلغ واريزي به حسابشان همخواني ندارد. كارگران از اين بيم دارند كه مبادا اعتراض آنان سبب اخراجشان شود. براساس اسناد موجود مبلغ كسورات كارگران طبق قانون كار محاسبه نشده است. همچنين اضافه كاري، حق نوبت كاري و بيمه برابر قرارداد محاسبه و پرداخت نمي شود.
گفتني است افتتاح حساب بانكي براي كليه كارگران استان در بانك تجارت يكي از شهرهاي اطراف ايلام است كه با محل كار تعداد زيادي از كارگران بيش از 200 كيلومتر فاصله دارد و چنانچه كارگران اختلاف حساب با بانك داشته باشند بايد دو روز خود را صرف مراجعه به بانك كنند.

 



96 هزار مشترك صندوق صدقات در چهار محال و بختياري

شهركرد- خبرنگار كيهان:
مدير كل كميته امام خميني چهارمحال و بختياري گفت: تعداد مشتركان صندوق صدقات در استان به 95 هزار و 215 مشترك رسيد.
ابوالقاسم رستگار در ادامه افزود: در سال جاري تعداد هفت هزار و هشتصد خانوار در استان چهارمحال و بختياري صندوق صدقات از اين نهاد دريافت كرده اند.

 



زنگ خطر در زندگي مازندراني ها به صدا درآمد
نفوذ پساب زباله در منابع آبي مازندران

رشد سريع جمعيت و افزايش مصرف كه از مظاهر پيشرفت همه جانبه در سال هاي اخير مي باشد؛ باعث رشد روزافزون زباله شده است.
گسترش صنعت و بسط شهرنشيني، موضوع جمع آوري، دفع و يا استفاده از زباله هاي شهري را به صورت يك مسئله پيچيده درآورده و مشكلات زيادي در اين راستا بوجود آورده است.
در مبحث مربوط به زباله ها، موضوع دفع زباله ها از اهميت بسزايي برخوردار است و تلاش هاي زيادي صورت مي گيرد تا دفع زباله ها علاوه بر رعايت موارد بهداشتي از نظر اقتصادي نيز مقرون به صرفه باشد و هم اينكه از لحاظ زيست محيطي مشكل خاصي را به وجود نياورد. يكي از روش هاي دفع زباله، دفع بهداشتي آن مي باشد كه امروزه اقتصادي ترين و ساده ترين روش موجود است. بنابراين تمايل به استفاده از اين روش روزبه روز گسترده تر شده و اهميت ويژه اي پيدا كرده است.
طوري كه محل دفن زباله ها به جهتي پيش مي رود كه حاوي حداقل اثرات زيست محيطي در زندگي انسان ها باشد. در اين ميان يكي از مسائل مهم در مورد محل دفن زباله، مربوط به شيرابه و اثرات آن بر محيط زيست و منابع تأمين آب در زندگي شهروندان و روستانشينان مي باشد. چنانكه آلودگي آب هاي زيرزميني در حوزه شرب و كشاورزي مي تواند آثار زيانبار و بعضاً غيرقابل جبراني را به همراه داشته باشد. اين موضوع امروزه در كنار آثار ناشي از تلنبار زباله خود به يكي از معضلات مهم و چالشي در استان مازندران به ويژه در غرب استان تبديل شده است.
وقتي از كلاردشت قصد سفر به عباس آباد و ديگر شهرهاي ساحلي مازندران را داريد پس از طي 15كيلومتر از جاده 35كيلومتري اين مسير زيبا، بوي بد انباشت زباله و دود ناشي از آتش زدن زباله در فضاي جنگل، لذت زيبايي ديدن جنگل هاي خزري را از يادتان مي برد. ديدن اين منظره و بوي بد ناشي از تعفن زباله، افسوس و نگراني را نسبت به نابودي جنگل و محيط زيست را افزايش مي دهد و همچنين در منطقه جنگلي درازكلا (انجيل سي) بابل كه هر روز زباله ها در دل جنگل دپو مي شود و يا در منطقه كياسر ساري كه هر روز طبيعت انبوهي از زباله را در دل خود جاي مي دهد؛ اين ماجرا تكرار مي شود. حضور بيشترين گردشگران و بيشترين حجم زباله، شهرداران شهرهاي مازندران را به ناچار مجبور كرده است؛ علي رغم خواسته هاي باطني، زباله ها را در دل جنگل هاي انبوه، از ديد مردم و گردشگران مخفي كنند.
در اين باره محمد معيري رئيس انجمن حمايت از محيط زيست كلاردشت گفت: امروزه خطر آلودگي محيط زيست از تجاوز به جنگل هاي شمال و منابع ملي بيشتر شده است؛ طوري كه جنگل اين سرمايه ملي كه تا ديروز آماج حملات قاچاق چوب بود، امروز شيرابه هاي انباشت زباله در دل جنگل و مراتع باعث نفوذ به منابع آب هاي زيرزميني و خشكاندن گونه هاي كمياب جنگلي و گياهي شده است.
مديركل محيط زيست مازندران، پيرامون اين موضوع به كيهان گفت: ميزان زباله هاي استان مازندران حدود 3150تن در روز مي باشد كه با ميزان شيرابه 400 الي 600ليتر به ازاي هر تن زباله، حدود 000/260/1 تا 000/890/1 ليتر است.
هرمز محمودي راد در خصوص مركز دفن زباله ساري گفت: اين مركز داراي سيستم تصفيه شيرابه بي هوازي است كه حوضچه هاي مشبك تصفيه احداث مخزن هاي آرامش سيستم نصب شده ولي هنوز راه اندازي نشده است.
وي با بيان اينكه در كارخانه كمپوست تنكابن بخشي از سيستم تصفيه شيرابه احداث شده است؛ افزود: به دليل نقص فني اين سيستم به طور كامل راه اندازي نشده است.
مديركل محيط زيست مازندران در خصوص شيرابه زباله هاي شهري نيز گفت: براساس قانون مديريت پسماند، مديريت پسماند در محدوده شهري بر عهده شهرداري ها مي باشد؛ كه در اين ميان وظيفه مديريت شيرابه هاي مخازن جمع آوري زباله نصب شده در خيابان ها برعهده شهرداري ها مي باشد.
از آنجا كه مهم ترين اثر زيان بار تخليه زباله ها در محيط اثر آنها بر زندگي موجودات زنده از جمله انسان به شمار مي رود و در اين ميان نفوذ پساب ها و شيرابه هاي زباله در منابع آبي مورد تغذيه انسان و حيوانان (دام) يك خطر جدي و زيانبار به شمار مي رود.
اين موضوع كه از آن مي توان به مرگ خاموش شهروندان مازندراني حتي در نسل هاي آينده نام برد متأسفانه كمتر از عوارض سطحي و قابل مشاهده در محل هاي جمع آوري زباله مورد توجه قرارمي گيرد.
لذا انتظار مي رود با هدف جلوگيري از آثار زيانبار و غيرقابل جبران اين معضل مسئولان و متوليان در كنار توجه به رفع بوي بد و نامطبوع زباله و جلوگيري از صحنه هاي زشت ناشي از ورود زباله به دامن طبيعت در مورد پساب هاي ناشي از زباله ها نيز به سرعت و دقت وارد عمل شوند. در اين ميان چند نكته پيشنهاد مي شود.
1- هشدارهاي لازم و بهداشتي به ساكنان در معرض خطر
2- كمك به تصفيه آب و نظارت و كنترل از طريق آزمايش هاي دقيق بر منابع آبي استان به ويژه در حوزه شرب
3- توجه به اماكن و محل هاي دفن زباله به طوري كه محل تخليه زباله از نفوذ پساب و شيرابه ها به زمين جلوگيري يا اينكه امكان جمع آوري آنها از طريق تفكيك يا انتقال سريع زباله ها وجود داشته باشد.
4- فشرده سازي زباله ها و جداسازي پر آب ها از زباله و تفكيك زباله هاي خشك از تر
محمدرضا فرجي خبرنگار كيهان در ساري

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14