(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 مهر 1390- شماره 20051

راه اندازي 10 دانشگاه تك جنسيتي تا سال آينده
محمد نجار خبر داد مقاوم سازي يك ميليون و 400 هزار واحد مسكن روستايي
انتقاد شديد و مجدد حاجي بابايي از نحوه فعاليت آموزشگاه هاي آزاد
استان هاي فارس و سيستان و بلوچستان در جذب كمك هاي مردمي بالاترين رتبه را داشتند
كاهش 12 درجه اي دما در نيمه شمالي كشور
روزانه 10 پـلاك مخدوش در تهران شناسايي مي شود
29 آبان بارش شهابي جباري به اوج مي رسد
20 درصد درختان تهران شناسنامه دار شدند
تصادف، سارقان خودرو را لو داد
واژگوني پرايد 2 قرباني گرفت
وعده رئيس سازمان بهزيستي؛ امسال 2 هزار نابينا مشغول به كار مي شوند
كارشناس محيط زيست گيلان: نسل فك خزري رو به انقراض است
هلاكت 6 شرور در درگيري مرزهاي شرقي كشور
حوادث كوتاه از كشور
بي بند و باري سعودي ها در مصر
يك روح در 2 بدن



راه اندازي 10 دانشگاه تك جنسيتي تا سال آينده

مديركل آموزش هاي آزاد و غيرانتفاعي وزارت علوم از فعاليت رسمي 5 مؤسسه تك جنسيتي در كشور و راه اندازي 10 مؤسسه تك جنسيتي ديگر در ساير مراكز استان ها خبر داد.
غلامعلي نادري در گفت وگو با مهر، با اشاره به آخرين وضعيت تأسيس يك دانشگاه تك جنسيتي در مركز هر استان، گفت: در حال حاضر، 5 مؤسسه تك جنسيتي فعال در كشور داريم كه از اين تعداد 2 مؤسسه رفاه و ابرار درتهران، مؤسسه طلوع مهر در قم، مؤسسه رسام در كرج و مؤسسه فردوسي طوس در مشهد فعال هستند مؤسسه طلوع مهر در قم براي دانشجويان پسر و 4 مؤسسه ديگر براي دانشجويان دختر در نظر گرفته شده است.
به گفته نادري ساير درخواست هايي كه به دفتر آموزش هاي آزاد و غيرانتفاعي وزارت علوم براي راه اندازي دانشگاه تك جنسيتي در مراكز استان ها شامل مراكز استان ها ارائه شده است، شامل درخواست هايي از اروميه، شيراز، خوزستان، كرمانشاه، زنجان، گلستان و ساري مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه اعلام تقاضا براي راه اندازي مؤسسات تك جنسيتي فعلاً در مراكز استان ها بايد صورت گيرد، اضافه كرد: چندين درخواست هم از سوي شهرهايي مطرح شد كه مركز استان نبودند و ممكن است درخواستشان را عوض كنند، فعلاً اولويت راه اندازي اين مؤسسات براي مراكز استان ها است و وقتي مراكز تكميل شدند براساس سياست وزارت علوم ممكن است اين مؤسسات در ساير شهرستان هاي غير مراكز استان ها هم داير شوند.
نادري درباره زمان راه اندازي مؤسسات تك جنسيتي كه به آنها اشاره كرد، اظهار داشت: 2 مؤسسه رفاه و ابرار تهران از سال گذشته مجوز گرفته و امسال دومين سال پذيرش دانشجو را پشت سر مي گذارند، 3 مؤسسه طلوع مهر قم، فردوسي طوس مشهد و رسام كرج از امسال دانشجو مي پذيرند.
وي گفت: 3 مؤسسه اي كه در تبريز، كرج و زاهدان قرار دارند در حال گذراندن مراحل اداري راه اندازي هستند و مجوز ساير مؤسسات نام برده شده براي سال 91 خواهد بود.

 



محمد نجار خبر داد مقاوم سازي يك ميليون و 400 هزار واحد مسكن روستايي

قائم مقام شوراي عالي مديريت بحران كشور با بيان اينكه در حال مقاوم سازي 200هزار مسكن روستايي در سطح كشور هستيم، گفت: تاكنون يك ميليون و 400 هزار واحد مسكن روستايي مقاوم سازي شده اند.
مصطفي محمدنجار وزير كشور پيش از ظهر ديروز در حاشيه مراسم بازديد از اردوگاه اسكان اضطراري و نمايشگاه تجهيزات فرماندهي مديريت بحران شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين اردوگاه 50 نفره كه در بوستان ولايت واقع شده است براي مواقعي كه بحراني بوجود مي آيد پاسخگوي نيازهاي ما خواهد بود.
وي با اشاره به اقدامات دولت در حوزه مديريت بحران عنوان كرد: در حوزه مقابله با بحران اقدامات خوبي صورت گرفته است و با توجه به تصويب قانون سازمان مديريت بحران كشور رئيس شوراي عالي مديريت بحران كشور، رئيس جمهور است كه 13 وزارتخانه و 15 نهاد و سازمان عضو آن هستند.
نجار با اشاره به اينكه دو موضوع «شناخت وضع موجود» و «رسيدن به وضعيت ايده آل» در دستور كار ما قرار دارد، عنوان كرد: 4 مرحله براي مديريت بحران تعريف شده است كه شامل پيش بيني و پيشگيري، آمادگي، مقابله و آمادگي براي مقابله و بازسازي و بازتواني است.
به گفته وزير كشور در مرحله پيش بيني و پيشگيري داراي آمادگي نسبي هستيم و دستگاه هاي پيشرفته اي را در رابطه با پيش بيني زمان وقوع زلزله خريداري كرده ايم.
وي تصريح كرد: همچنين رئيس جمهور دستور تسهيل يكصد ميليارد تومان براي مقابله با بحران تهران ابلاغ كرده است.
نجار با اشاره به اينكه براساس برنامه ريزي هايي كه انجام شده براي هر استان يك يا چند استان معين تعريف شده است تا در زمان بروز حوادث به مديريت بحران بپردازند، خبر از تكميل شدن طرح ملي كاهش خطرپذيري داد.
به گزارش مهر قائم مقام شوراي عالي مديريت بحران كشور در ادامه به مقاوم سازي مسكن روستايي اشاره كرد و افزود: هم اكنون 200 هزار مسكن روستايي در حال مقاوم سازي است و همچنين تاكنون يك ميليون و 400 هزار واحد مسكن روستايي مقاوم سازي شده است.
نجار تصريح كرد: برخلاف گذشته زلزله هاي 5-4 ريشتري كه در كشور رخ دهد هيچ تلفاتي به همراه نخواهد داشت.


 



در مجلس دانش آموزي عنوان شد
انتقاد شديد و مجدد حاجي بابايي از نحوه فعاليت آموزشگاه هاي آزاد

وزير آموزش و پرورش در جمع نمايندگان مجلس دانش آموزي بار ديگر با انتقاد شديد از مراكز و آموزشگاه هاي آزاد، آن ها را مانع جدي در رشد خلاقيت دانش آموزان دانست.
اين مطلب را دكتر حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در مراسم اختتاميه دومين نشست پنجمين دوره مجلس دانش آموزي اذعان و تأكيد كرد: برخي در جامعه از تحول خوششان نمي آيد و اگر گفته مي شود اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش كارشناسي شده نيست، حرف هايي سياسي است چرا كه امروز همه امور در آموزش و پرورش با سرعت و دقت پيش مي رود.
وي تصريح كرد: با برنامه ريزي كه صورت گرفته است در هر سال دو پايه از كتاب هاي درسي را بايد تغيير دهيم تا طي شش سال كل كتاب هاي درسي، ساعات درسي، حجم كتاب و تمام محتوا را دگرگون كنيم.
حاجي بابايي گفت: بنده به هيچ وجه حجم و محتواي كتاب ها و نگاه به معلم و دانش آموز را قبول ندارم. وزير آموزش و پرورش گفت: تحول در ساعات و كيفيت كتاب ها از مهرماه سال آينده آغاز مي شود.
وي با اشاره به دلايل افت تحصيلي در بين دانش آموزان گفت: شايد بيش از 100 پارامتر براي افت تحصيلي تعريف شود كه پس از بررسي تنها 20 مورد آن مربوط به آموزش و پرورش است و بقيه موارد مربوط به خارج از آموزش و پرورش است.
وي تصريح كرد: از نظر ما دانش آموزي كه در مدرسه اش فناوري اطلاعات و ارتباطات و فضاي سايبري وجود ندارد در حق اين دانش آموز ظلم مي شود در حالي كه ما بايد دانش آموزان را متفكر، خلاق و پژوهش محور تربيت كنيم، اما با كتاب هاي ضخيم حفظ كردن تنها نمي توان به اين اهداف رسيد.
وزير آموزش و پرورش در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از نحوه فعاليت مراكز و آموزشگاه هاي آزاد در سطح جامعه گفت: آموزش و پرورش سعي مي كند دانش آموزان متفكري را تربيت كند، اما اين موسسات و مراكز به آسانترين و راحت ترين شيوه مطالب را در اختيار دانش آموزان قرار مي دهند كه اين امر اجحاف و ظلم به دانش آموزان است.
وزير آموزش و پرورش در خاتمه با بيان اينكه بيش از 90 درصد حرف هاي دانش آموزان و معلمان را درك مي كنم، خاطرنشان كرد: هر آنچه كه در آموزش و پرورش از زمان تدريس، رياست و يا نمايندگي و دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان انجام داده ام همه براي ساختن آموزش و پرورش بهتر بوده است و امروز برنامه هايي كه در اين وزارتخانه طراحي و اجرا مي شود نتيجه سي سال كار در آموزش و پرورش و 15 سال نمايندگي و دفاع از آموزش و پرورش است.
معرفي 10 مدرسه برتر
در كشور
ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش در اين جلسه از معرفي 10 مدرسه دولتي عادي در سطح كشور به عنوان مدارس برتر خبر داد و گفت: ورود دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي به دوره هاي آزاد و غيرحضوري ممنوع است.
وي تأكيد كرد: رويكرد جديد آموزش و پرورش گذر از روش هاي سنتي آموزش و يادگيري و ياددهي و نيز ارتقاء نقش معلم از معلم محوري و كتاب محوري به برنامه محوري تا معلم نقش تسهيل كننده جريان يادگيري و ياددهي بر عهده داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش توجه به اشتغال پايدار و توسعه متوازن رشته اي با رويكرد فني و حرفه اي و كار دانش را يكي ديگر از اقدامات اين وزارتخانه خواند و تصريح كرد: در سال تحصيلي گذشته رشته هاي فني و حرفه اي و كار دانش نسبت به سال قبل از آن سه درصد رشد داشته اند و امسال نيز حداقل سه الي چهار درصد رشد را شاهد هستيم.
سحرخيز در همين رابطه به نيازهاي بازار كار در رشته هاي فني اشاره كرد و افزود: بر اساس گفته هاي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي ميزان بيكاري در ميان ديپلمه ها دو درصد و در ميان مجموع تحصيل كرده ها حدود 20 درصد است كه اين نشان دهنده موفقيت رشته هاي فني و حرفه اي و كار دانش براي پاسخگويي به نيازهاي بازار كار است و در برنامه درسي ملي نيز اين موضوع مورد تأكيد قرار گرفته است.

 



استان هاي فارس و سيستان و بلوچستان در جذب كمك هاي مردمي بالاترين رتبه را داشتند

معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد گفت: استان فارس با كسب رتبه اول و استان سيستان و بلوچستان با كسب رتبه دوم بالاترين جذب كمك هاي مردمي را در جشن عاطفه ها داشته اند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد، سعيد ستاري، معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد با بيان اينكه امسال با همكاري موثر سازمانهاي دخيل در برگزاري جشن و همچنين حضور گسترده و ارزشمند دانش آموزان به همراه والدين، كمك هاي مردمي در جشن عاطفه ها با رويكرد جهادي، رشد قابل توجهي داشته است گفت: امسال مبلغ 5/9ميليارد تومان در جشن عاطفه ها در پايگاه هاي كميته امداد جمع آوري شده كه اين رقم در سال گذشته مبلغ 7ميليارد و 800 هزار تومان بوده است.
وي با اشاره به اينكه رقم نهايي كمكهاي مردمي در آموزش و پرورش، هنوز نهايي نشده است، افزود: پيش بيني مي شود كه آمار كمك هاي جمع آوري شده در سطح مدارس و مؤسسات خيريه اي بيش از 5 ميليارد تومان باشد كه با اين حساب مبلغ 15ميلياردي پيش بيني شده محقق خواهد شد.
وي با بيان اينكه ارقام جمع آوري شده در جشن عاطفه ها با هدايت انجمن اولياء و مربيان و خانواده ها بلافاصله در اختيار دانش آموزان نيازمند شناسايي شده قرار گرفته است، يادآور شد: بن كالا و وجه نقد بين 300 هزار نفر از دانش آموزان غيرتحت پوشش با محوريت انجمن اولياء و مربيان و با حفظ كرامت دانش آموزان و خانواده هاي آنان توزيع شده است.
معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد خاطرنشان كرد: 700 هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش اين نهاد از كمك هاي 5/9ميليارد توماني جمع آوري شده توسط پايگاه هاي كميته امداد در زمينه هاي مختلف از جمله پوشاك، كفش، لوازم التحرير كمك هزينه آموزشي و ساير خدمات فرهنگي تعريف شده در حوزه امور فرهنگي بهره مند مي شوند.
سعيد ستاري با اشاره به فعاليت استان فارس در جهت استفاده از سازماندهي و ظرفيت دانش آموزان در قالب «طرح ياوران امداد»، افزود: اين فعاليت ارزشمند در بعد توسعه و ترويج امر مشاركت هاي مردمي و آموزش عملي دانش آموزان در زمينه فعاليت هاي اجتماعي با بالاترين ميزان جذب كمك هاي مردمي در جشن عاطفه ها و به ميزان 4/1ميليارد تومان مواجه بوده است.
وي با بيان اينكه براي اولين بار استان سيستان و بلوچستان با جمع آوري مبلغ 700 ميليون تومان از كمك هاي مردمي رتبه دوم كشوري را از حيث حجم درآمدي به خود اختصاص داده است، گفت: تحقق اين امر به جهت اعتماد مردم و مسئولين استان سيستان و بلوچستان با فعاليت امدادگران و همكاران سازمان دانش آموزي استان بوده كه با توجه به شرايط خاص استان اين نتيجه از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 



كاهش 12 درجه اي دما در نيمه شمالي كشور

سازمان هواشناسي كاهش 8 تا 12 درجه اي دما را براي روزهاي پاياني هفته پيش بيني كرد.
مديركل پيش بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي با بيان اين كه در آخر هفته بارش باران در استان هاي شمالي متناوب خواهد بود، گفت: طي پنجشنبه و جمعه دماي هوا در برخي استان ها از جمله تهران 4 تا 8 درجه كاهش مي يابد.
عبدالرضا اميدوار شهري در گفت وگو با فارس افزود: شدت بارش ها در استان هاي اردبيل، گيلان، مازندران و گلستان خواهد بود.
وي ادامه داد: همچنين درياي خزر طي اين مدت مواج است.
اميدوار شهري افزود: در روزهاي پنجشنبه و جمعه دماي استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، خراسان شمالي و رضوي، كردستان، زنجان، قزوين، البرز، تهران، قم و سمنان 4 تا 8 درجه كاهش مي يابد.

 



روزانه 10 پـلاك مخدوش در تهران شناسايي مي شود

جانشين رئيس پليس راهور تهران گفت: روزانه به صورت متوسط 10 پلاك مخدوش از سوي ماموران پليس شناسايي و كشف مي شود.
به گزارش مهر سرهنگ جلال بذرافشان گفت: پليس روزانه با پلاك هاي مخدوش برخورد و افراد متخلف را علاوه بر جريمه 20 هزار توماني به مراجع قضايي معرفي مي كند.
وي افزود: همچنين 6 ماه تا 3 سال حبس در انتظار رانندگاني است كه پلاك خودرو را مخدوش مي كنند.
بذرافشان ادامه داد: روزانه 10 خودرو با پلاك مخدوش در تهران شناسايي و توقيف و رانندگان متخلف به مراجع قضايي معرفي مي شوند.

 



29 آبان بارش شهابي جباري به اوج مي رسد

بارش جباري كه بازمانده دنباله دار هالي است در روز 29 مهر ماه به اوج بارش خود مي رسد ولي به دليل وجود ماه بدر در آسمان تعداد شهابهاي اندكي را مي توان مشاهده كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، بارش شهابي جباري يكي از بارش هاي شهابي سالانه است كه كانون بارش آن در صورت فلكي جبار است. بارش جباري بازمانده دنباله دار معروف هالي است كه اين دنباله دار در زمستان سال 1363 خورشيدي به حضيض خورشيد رسيد.
اين بارش معمولا هر سال حدود روز 10 مهرماه تا حدود روز 16 آبان فعال است و در روز پنج شنبه 29 مهر اين بارش به اوج مي رسد. سرعت ميانگين شهابهاي اين بارش نسبت به كره زمين در اوقات اوج اين بارش معمولا حدود 2/66 كيلومتر بر ثانيه است كه نسبتا زياد به شمار مي آيد.
شهابهاي اين بارش چندان روشن نيستند و در عوض از خود خاكستر بيشتري برجاي مي گذارد. تعداد شهابهاي اوج اين بارش در يك ساعت (ZHR) حدود 30 شهاب است.
رصد شهابهاي اين بارش در روز 29 مهرماه به آساني نخواهد بود. چرا كه ماه نزديك به بدر با 95درصد روشنايي است از اين رو تعداد كمي از شهابهاي اين بارش قابل مشاهده است. علاوه بر اين در اين روز، ماه تا ساعت 35:4 دقيقه بامداد در آسمان است بنابراين فرصتي براي رصد شهابي اين بارش نخواهيم داشت.

 



20 درصد درختان تهران شناسنامه دار شدند

مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران با بيان اين كه 20 درصد درختان تهران شناسنامه دار شده است گفت: طي برنامه ريزي صورت گرفته تمام درختان را شناسنامه دار مي كنيم.
به گزارش فارس، علي محمد مختاري از برگزاري سومين نمايشگاه گل و گياه از بيست و هفتم مهر خبر داد و گفت: اين نمايشگاه تا اول آبان ادامه دارد و از ساعت 10 صبح تا 20 شهروندان مي توانند از اين نمايشگاه بازديد كنند. مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران ادامه داد: بيش از 150 توليدكننده داخلي در اين نمايشگاه حضور دارند و همچنين در جنب اين نمايشگاه 120 غرفه عرضه مستقيم گل دارد. مختاري با بيان اين كه باغات تهران شناسنامه دار شده اند گفت: ظرف 4 تا 5 ماه آينده باغ ايراني كه در شمال دانشگاه الزهرا(س) قرار دارد افتتاح و آماده بهره برداري مي شود.
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران گفت: حدود 20 درصد درختان تهران شناسنامه دار شدند.

 



تصادف، سارقان خودرو را لو داد

اراك- خبرنگار كيهان:
فرمانده انتظامي دليجان از مرگ دو سارق در پي وقوع يك فقره تصادف در محور دليجان- سلفچگان خبر داد.
سرهنگ مجيد قرباني گفت: در پي وقوع يك فقره تصادف فوتي در محور دليجان- سلفچگان بين يك دستگاه خودرو پژو 206 و يك دستگاه تريلركه موجب فوت دو نفر از سرنشينان و مصدوميت راننده خودرو 206 شده بود، ماموران آن يگان براي بررسي موضوع به محل حادثه اعزام شدند.
وي افزود: با استعلام خودرو پژو 206 مشخص شد خودرو مذكور سرقتي است و راننده خودرو كه پس از مصدوميت به بيمارستان انتقال يافته بود تحت مراقبت پليس قرار گرفت.
فرمانده انتظامي شهرستان دليجان اظهار داشت: مراجعه يك نفر زن و مرد با خودرو مزدا به بيمارستان و معرفي خود به عنوان همراهان شخص مصدوم سوءظن ماموران را برانگيخت كه پس از استعلام مزدا مشخص شد خودرو مذكور نيز سرقتي است.
قرباني ادامه داد: زن و مرد سارق به محض اينكه متوجه موضوع شدند از محل متواري اما با هوشياري ماموران، خودرو آنان متوقف و هر دو نفر دستگير شدند.
وي اظهار داشت: متهمان در بازجويي به ارتباط و همدستي با سرنشينان خودرو پژو 206 كه دو نفر آنان فوت شده بودند اعتراف كردند.
به گفته وي: با توجه به اعترافات متهمان يك دستگاه خودرو «ون» نيز كه توسط آنان سرقت رفته و در اطراف شهرستان دليجان مخفي شده بود كشف و ضبط شد.

 



واژگوني پرايد 2 قرباني گرفت

واژگوني يك خودروي سواري پرايد در محور سبزوار- شاهرود 2 كشته و سه مجروح برجاي گذاشت.
مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان سمنان روزدوشنبه به ايرنا اعلام كرد: اين سانحه عصر يكشنبه در كيلومتر 134 اين محور رخ داد و بر اثر آن دو سرنشين زن اين خودرو به علت شدت جراحات وارده در دم جان باختند.
كارشناس پليس راه خستگي و خواب آلودگي راننده خودرو را علت واژگوني آن تشخيص دادند.
واژگوني خودرو در محورهاي استان سمنان از مهمترين حوادث رانندگي در اين استان است كه به علت خستگي و خواب آلودگي راننده حادث مي شود.
بيش از 60 درصد از حوادث رانندگي در راه هاي اين استان ناشي از واژگوني است.

 



وعده رئيس سازمان بهزيستي؛ امسال 2 هزار نابينا مشغول به كار مي شوند

رئيس سازمان بهزيستي گفت: اشتغال 2 هزار نابينايي كه رئيس جمهور قول آن را داده بود در ميان يكصدهزار شغلي كه در سال جاري ايجاد مي شود، ديده شده است.
همايون هاشمي با اعلام خبر اضافه شدن 200 دستگاه خودرو به سامانه اورژانس اجتماعي اظهار كرد: با اضافه شدن اين تعداد خودرو تعداد خودروهاي اورژانس اجتماعي به 400 خودرو ارتقا مي يابد.
رئيس سازمان بهزيستي در ادامه با بيان اينكه مردم، آسيب ديدگان اجتماعي و افراد بي سرپناه سرگردان در خيابان ها را به اورژانس اجتماعي معرفي كنند، گفت: اورژانس اجتماعي با 76 خودرو در سطح شهر تهران و 400 خودرو در سطح كشور و كشيك شبانه روزي آماده خدمت رساني به عموم شهروندان است.
هاشمي در ادامه با بيان اينكه از ابتداي سال تاكنون 54 هزار شغل در مجموعه بهزيستي ايجاد شده است، اظهار كرد: اشتغال دو هزار نابينايي كه رئيس جمهور قول آن را داده بود در ميان 100 هزار شغلي كه در سال جاري ايجاد مي شود، ديده شده است.

 



كارشناس محيط زيست گيلان: نسل فك خزري رو به انقراض است

كارشناس ارشد محيط زيست گيلان گفت: فك خزري به عنوان تنها پستاندار خزر روبه انقراض است.
به گزارش فارس، نسيم طواف زاده در جمع طرفداران محيط زيست سازمان هاي مردم نهاد به جانوران در حال انقراض در زيستگاه خزر اشاره كرد و گفت: درناي سيبري و فك خزري به عنوان تنها پستاندار خزر به دليل شكار بي رويه امروز در حال انقراض هستند.
وي درباره فك خزري ابراز داشت: اين جانور بسيار اهلي و مهربان و بازيگوش است كه اغلب به دليل پوست براق و روغن مفيدش شكار مي شود.
به گفته وي، درناي سيبري نيز يكي از زيباترين و نادرترين پرندگان حوزه خزر است كه آواز و رقص مخصوص آن هنگام جفت گيري بسيار ديدني بوده و امروز به دليل عدم حفاظت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

 



هلاكت 6 شرور در درگيري مرزهاي شرقي كشور

جانشين فرمانده مرزباني با بيان اينكه كشور پاكستان محل تردد اشرار شده است گفت: خبري مبني بر استقرار يك باند شرارت در نوار مرزي به پليس مرزباني رسيد كه طي درگيري ايجاد شده 6 نفر از اعضاي اين باند به هلاكت رسيدند.
به گزارش فارس امير احمد گراوند گفت: در تيرماه سال جاري ماموران هنگ مرزي ميرجاوه متوجه حضور غيرقانوني تعدادي فرد شرور و مسلح شدند كه طي درگيري با آنها 600 كيلو مواد مخدر كشف و اشرار به كشور پاكستان متواري شدند.
وي ادامه داد: در اين درگيري يكي از ماموران پليس مرزباني مصدوم شد.
اين فرمانده انتظامي بيان كرد: چندي پيش از طريق منابع اطلاعاتي متوجه استقرار گروهي از افراد مسلح در نوار مرزي سيستان و بلوچستان شديم كه در سه گروه فعاليت مي كردند و به دنبال ترانزيت مواد مخدر به ايران بودند.
وي بيان داشت: يك گروه از اين اشرار وظيفه پشتيباني در خاك پاكستان و دو گروه در نوار مرزي ايران و پاكستان مستقر شده بودند. اين تيم مدعي شده بود كه در صورت برخورد با مرزداران اقدام به ترور آنها خواهد كرد.
جانشين فرمانده مرزباني كشور گفت: براساس هماهنگي هاي صورت گرفته همزمان با ورود اين تيم به خاك كشور در 23 مهرماه نيروهاي هنگ مرزي ميرجاوه به همراه تكاوران نيروي انتظامي طي يك عمليات غافلگيركننده اين گروه را محاصره و 6 نفر از اشرار كه تابعيت هاي ايراني، افغاني و پاكستاني داشتند را به درك واصل كردند.

 



حوادث كوتاه از كشور

متلاشي كردن باند قاچاق
اروميه- خبرنگار كيهان: مديركل تعزيرات حكومتي آذربايجان غربي گفت: اعضاي يك باند با اخذ مجوز براي صادرات كودهاي معدني در نزديكي مرز عراق كودهاي شيميايي يارانه اي را جايگزين آن مي كردند.
يوزباشي افزود: از اين باند 3 تريلر كودشيميايي يارانه اي حاوي يك هزار و 420كيسه 50 كيلويي كشف و در اين زمينه 3 نفر دستگير شده اند.
كشف هزاران لوح فشرده غيرمجاز
اراك- خبرنگار كيهان: 3 هزار و 750 حلقه سي-دي (لوح فشرده) غيرمجاز در شهرستان خمين كشف و ضبط شد.
اين تعداد سي- دي غيرمجاز، دراجراي طرح نظارت و كنترل صنوف، بازديد از اصناف و برخورد با واحدهاي صنفي متخلف بدست آمد.
دستگيري گروگانگير
يزد- خبرنگار كيهان: پليس آگاهي استان يزد با اطلاع از يك فقره آدم ربايي با انجام تحقيقات و جمع آوري اطلاعات لازم موفق شدند گروگانگير را دستگير كنند و فرد ربوده شده را به آغوش خانواده اش بازگردانند. به گفته پليس گروگانگير از خانواده فرد ربوده شده تقاضاي 6ميليارد ريال كرده بود كه در هنگام انتقال گروگان به يزد توسط پليس دستگير شد.
توقيف 23 تن خرماي نامرغوب
بم- فارس: دادستان شهرستان بم با اشاره به توقيف 23 تن خرماي نامرغوب در اين شهر گفت: اين خرما در كارتن هايي به نام مضافتي بم در شهرستان سراوان بسته بندي شده بود. محمدرضا سنجري با بيان اينكه خرماي مزبور براي استان هاي غرب كشور بارگيري شده بود تصريح كرد: در اين رابطه يك نفر دستگير شده است.
ضبط هزاران بطري مشروب
چاراويماق- فارس: فرمانده نيروي انتظامي چاراويماق با اشاره به دريافت گزارشي مبني بر عبور يك محموله مشروبات الكلي از اين شهرستان گفت: ماموران پليس سه خودرو حامل بيش از 5 هزار قوطي و بطري مشروبات الكلي را در بزرگراه پيامبر اعظم پنچر كردند. اما خودروها به مسير خود ادامه دادند و رانندگان با استفاده از شلوغي بزرگراه خودروهاي مزبور را در عوارضي در حال احداث رها كردند و به سمت كوه ها متواري شدند.

 



بي بند و باري سعودي ها در مصر

مفتي هاي سعودي براي دادن چهره اي شرعي به بي بندوباري هاي سعودي ها در مصر، نوع جديدي از ازدواج را مشروع اعلام كرده اند.
به گزارش برنا به نقل از العالم، يك روزنامه نگار مصري در مقاله اي با عنوان «فروش دختران، خريدار ثروتمندان عرب»، از نوع جديدي از بي بندوباري سعودي ها در مصر پرده برداشت كه قربانيان اصلي آن دختران نوجوان مصري هستند. به گفته اين روزنامه نگار مصري، پس از انقلاب 25 ژانويه و توقف بسياري از فعاليت هاي اقتصادي در مصر، نوع جديدي از ازدواج تحت عنوان «ازدواج قراردادي» بوسيله ثروتمنداني كه عمدتا افرادي مسن از كشورهاي حاشيه خليج فارس هستند، رواج يافته است.
براساس تحقيقاتي كه توسط جمعيت «حواءالمستقبل» با همكاري «شوراي ملي زنان» صورت گرفته، شيوع ازدواج قراردادي ناشي از وضعيت بد اقتصادي خانواده ها، و گسترش فقر است. اين نويسنده تاكيد كرد: بيشترين طرفداران اين نوع ازدواج با دختران مصري، سعودي ها و كويتي ها هستند كه در اين ميان استان جيزه به دليل فقر بيشتر ساكنان آن بيش از ديگر مناطق شاهد اين بحران است.

 



يك روح در 2 بدن

پزشكان موفق به جداسازي زائده اي از شكم يك كودك هندي شدند.
به نوشته روزنامه «الرياض» چاپ عربستان، «ديباك كومار» از بدو تولد با زائده اي چسبيده به شكمش مواجه بود اما با تلاش پزشكان هندي و پس از 4 ساعت جراحي توانست از آن خلاص شود. كومار كه اكنون در كنار هم سن و سالان خود به بازي و جست و خيز مشغول است پيش از اين مورد تمسخر و آزار آنها قرار مي گرفت و قادر به راه رفتن عادي و حتي دويدن نبود. اهالي منطقه اين كودك را شيطان صدا مي كردند چون او را انسان نمي دانستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14