(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 مهر 1390- شماره 20051

ختم قرآن دانشجويان كرمانشاهي به نيت سلامتي رهبرانقلاب
ايجاد 5دانشكده در دانشگاه علامه
راهيابي دروس تخصصي دفاع مقدس به تمامي رشته هاي دانشگاهي
سهراب پور مطرح كرد: لزوم اصلاح آئين نامه بنياد ملي نخبگان
افزايش 50 درصدي وام شهريه دانشگاه ها
مسلمي نائيني خبر داد: فعاليت 100 مؤسسه مجاز اعزام دانشجو به خارج از كشور
مروري بر توصيه ها و گلايه هاي رهبر انقلاب درباره كم كاري حوزه و دانشگاه
گزارشي از سخنان رحيم پورازغدي در مراسم افتتاحيه حوزه هاي دانشجويي
مرزباني عقيدتي بسيار مهم تر از مرزباني فيزيكي است
آمريكا در جنگ با خدا شكست خورده است



ختم قرآن دانشجويان كرمانشاهي به نيت سلامتي رهبرانقلاب

دانشجويان كرمانشاهي به يمن ديدار با رهبر معظم انقلاب و براي سلامتي ايشان، به صورت جمعي قرآن را ختم كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجو از كرمانشاه، دانشجويان كرمانشاهي كه از ساعت 4 صبح روز يكشنبه در ميعادگاه عاشقان حضور يافته تا با رهبر معظم انقلاب تجديدبيعت دوباره كنند، در حركتي خودجوش به ختم دسته جمعي قرآن اقدام كردند.
اجراي سرود دسته جمعي دانشجويان در حضور رهبري از ديگر برنامه هاي ديدار دانشجويان با رهبر معظم انقلاب بود.

 



ايجاد 5دانشكده در دانشگاه علامه

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به راه اندازي 5 دانشكده جديد در اين دانشگاه، مكان تاسيس دانشكده ها را بعد از دريافت مجوز تاسيس، در دانشگاه علامه اعلام كرد.
سيدصدرالدين شريعتي در گفت وگو بامهر، با اشاره به احداث 5دانشكده در اين دانشگاه از در دستور كار بودن راه اندازي اين دانشكده ها در هيئت امناي دانشگاه علامه طباطبايي خبر داد و گفت: به زودي 5 دانشكده جديد از جمله دانشكده هاي علوم اجتماعي، علوم پايه، حسابداري و امور مالي، الهيات و معارف اسلامي و زبان هاي خارجي در اين دانشگاه راه اندازي مي شود.
وي ادامه داد: طراحي دانشكده ها انجام شده و با دريافت مصوبه تاسيس، به شوراي گسترش مي رود و سعي مي كنيم از سال آينده با يك شيب ملايم جداسازي رشته ها انجام شود.
رئيس دانشگاه علامه درباره اين جدا سازي كه از آن ياد كرد، اظهار داشت: ما در دانشگاه علامه تمام رشته هاي علوم پايه، علوم اجتماعي، الهيات و معارف اسلامي، حسابداري و امور مالي و زبان هاي خارجي را داريم اما مي خواهيم اين رشته ها به صورت دانشكده درآيند.
وي در اين باره به ذكر مثالي پرداخت و گفت: براي مثال ما گروه هاي معارف، علوم قراني و فلسفه و كلام اسلامي در دانشگاه داريم، اما براي تاسيس يك دانشكده بايد حداقل سه گروه در دانشگاه داشته باشيم. بنابراين براي هر كدام از اين رشته ها به طور جداگانه يك دانشكده تاسيس مي شود.
به گفته شريعتي، به منظور توسعه رشته هاي ياد شده، لزوم تاسيس اين دانشكده ها ضرورت دارد.
شريعتي با اشاره به زمان و مكان راه اندازي دانشكده ها، تاكيد كرد: تلاش مي كنيم هر چه سريع تر اين دانشكده ها راه اندازي شود، البته مكان راه اندازي نيز مهم است چون مي دانيم يك فضاي ديگر مي خواهد و مكان راه اندازي در خود دانشگاه علامه خواهد بود.

 



راهيابي دروس تخصصي دفاع مقدس به تمامي رشته هاي دانشگاهي

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم از ايجاد دروس تخصصي دفاع مقدس در تمامي رشته هاي دانشگاهي خبر داد.
به گزارش دانشجو نيوز، غلامرضا خواجه سروي در مراسم افتتاح كتابخانه تخصصي دفاع مقدس در دانشگاه الزهرا(س) گفت: فرهنگ، آثار و ارزش هاي دفاع مقدس بايد در علم بومي ما كه دانشگاه ها موظف به توليد آن هستند، به كار رود.
وي افزود: وزارت علوم وظيفه خود مي داند، زمينه حفظ و انتقال ارزش هاي دفاع مقدس به نسل جوان كه اين دوران را درك نكرده اند فراهم سازد.
خواجه سروي با يادآوري اينكه دانشگاهيان كشور در طول دوران دفاع مقدس با حضور مؤثر در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل، وظيفه و مسئوليت خود را ايفا كردند، خاطرنشان كرد: متأسفانه بعد از پايان دفاع مقدس، ارزش هاي اين دوران تا حدودي غبار غربت گرفت و هر زمان دانشگاهيان و فعالان سياسي، ديني و فرهنگي دانشگاهي خواستند تمسكي به اين ارزش ها داشته باشند و يا به طور مثال، پيكر شهداي گمنام را به عنوان يادگار و نماد شرافت و بزرگي در محيط هاي دانشگاهي به خاك سپردند با مخالفت برخي از جريانات سياسي روبه رو شدند.
وي در ادامه گفت: خوشبختانه در سال هاي اخير دانشگاه ها به اختيار خود مي توانند پيكر شهداي گمنام را در محيط خود به خاك بسپارند و با ايجاد يادمان هاي پايداري، ياد و خاطره و همچنين پيام هاي دفاع مقدس را به نسل هاي بعد منتقل كنند.
معاون وزير علوم با بيان اينكه تعداد زيادي از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور نسبت به افتتاح پرديس شهدا و يا يادمان هاي شهدا اقدام كرده اند، افزود: اين روند تا ايجاد نمادهاي مقاومت و ايثار در همه دانشگاه ها تداوم خواهد يافت.
وي افزود: در عصر حاضر كه كشور دوران جهاد علمي را پشت سر مي گذارد بيش از هر زمان نيازمند روحيه جهادي و الگوگيري از رشادت ها و خط شكني هاي قهرمانان دفاع مقدس هستيم.
براساس اين گزارش، كتابخانه تخصصي دفاع مقدس دانشگاه الزهرا (س) با حمايت معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و معاونت فرهنگي اين دانشگاه ايجاد شده و همزمان با ميلاد فرخنده امام رضا(ع) راه اندازي شد.

 



سهراب پور مطرح كرد: لزوم اصلاح آئين نامه بنياد ملي نخبگان

قائم مقام بنياد ملي نخبگان از اصلاح تدريجي و عدم پاسخ گويي آئين نامه موجود بنياد ملي نخبگان خبر داد.
به گزارش فارس، سعيد سهراب پور، قائم مقام بنياد ملي نخبگان از لزوم تغيير آئين نامه بنياد ملي نخبگان خبر داد و گفت: آئين نامه موجود مربوط به زمان فعلي نيست و بايد به تدريج اصلاح شود، زيرا ايده آل نيست.
وي در ادامه به تدوين سند راهبردي نخبگان كشور به عنوان يكي از كارهاي مهم بنياد ملي نخبگان اشاره كرد و افزود: بنياد ملي نخبگان يك مؤسسه ستادي است و تمام ارگان ها و نهادها بايد يك وظيفه در اين زمينه داشته باشند و اين سند پس از تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد شد.
سهراب پور در پايان به تهيه آمار دقيق از نخبگان و اطلاعات آنها به عنوان اطلاعات پايه اي از ميزان و سطح نخبگان اشاره كرد و از مقابله هر چه بيشتر اين بنياد با دانشگاه هاي نخبه پرور خبر داد و گفت: اين جلسات تاكنون مغفول مانده بود و در نخستين گام جلسه اي در قالب نشست هم انديشي با استادان و محققان برجسته كشور برگزار شد.

 



افزايش 50 درصدي وام شهريه دانشگاه ها

مدير امور دانشجويي صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ارائه وام شهريه به دانشجويان پس از ثبت نام خبر داد.
علي اسكندري در گفت وگو ايسنا، با بيان اينكه امسال وام شهريه نسبت به سال گذشته حداقل50 درصد رشد خواهد داشت، گفت: با توجه به افزايش50 درصدي وام شهريه، دانشگاه ها مي توانند يا مبلغ وام دانشجويان و يا اينكه تعداد افراد وام گيرنده را افزايش دهند.
وي با بيان اينكه اعتبار وام شهريه در دو مرحله به دانشگاه ها واريز خواهد شد، تصريح كرد: بخشي از اعتبار در مهر ماه و بخشي ديگر نيز در آذر ماه در اختيار دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.
اسكندري در خاتمه تاكيد كرد: به دانشگاه ها توصيه شده است تا زمان دريافت وام از سوي صندوق از دانشجويان متقاضي وام شهريه، پولي به عنوان شهريه دريافت نكنند.

 



مسلمي نائيني خبر داد: فعاليت 100 مؤسسه مجاز اعزام دانشجو به خارج از كشور

مديركل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم از فعاليت 100 مؤسسه مجاز اعزام دانشجو به خارج از كشور خبر داد .
به گزارش فارس، نشست هم انديشي مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از كشور با حضور مديركل بورس و امور دانشجويان خارج از كشور وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، نماينده امور دانشجويان وزارت امورخارجه و نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رؤساي مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از كشور برگزارشد . در اين نشست حسن مسلمي نائيني مديركل بورس و امور دانشجويان خارج از كشور اين وزارتخانه با بيان اينكه حدود 100 مؤسسه داراي مجوز اعزام دانشجو به خارج از كشور در حال فعاليت هستند، فعاليت اين مؤسسات را در راستاي كاهش تصدي گري دولت و افزايش امكان برنامه ريزي و نظارت براي وزارت علوم دانست و گفت: در صورت تشكيل كانون مؤسسات اعزام دانشجو به خارج از كشور امكان مقابله با مؤسسات غيرمجاز بيش از گذشته فراهم مي شود .

 



فرماني كه اطاعت نشد
مروري بر توصيه ها و گلايه هاي رهبر انقلاب درباره كم كاري حوزه و دانشگاه

مصطفي مژدهي فرد
»اگر بخواهيم در زمينه گسترش و توسعه واقعي فرهنگ و انديشه و علم حقيقتا كار كنيم، احتياج داريم به اين كه از مواهب خدادادي و در درجه ي اول آزادانديشي استفاده كنيم. آزادانديشي در جامعه ي ما يك شعار مظلوم است ... ما به آزادانديشي احتياج داريم.»
(07/11/1381)
بيانات فوق بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي انجمن اهل قلم است كه صريحا فرمان ايجاد فضاي آزادانديشي را در جامعه به اهالي قلم و همه دغدغه مندان انقلاب صادر مي كنند.
هر چند آزادانديشي و در كنار آن نظريه پردازي قبل از اين نيز بارها و بارها در بيانات ايشان ديده مي شود، اما در اين بيانات بار اصلي آن بر دوش افسران جوان جنگ نرم در حوزه و دانشگاه قرار مي گيرد:
«محيط آزادانديشي، محيط خاصي است كه بايد آن را ايجاد كرد؛ آن هم كار شماهاست. البته به نظر من، گفت وگوي آزاد بايد از حوزه و دانشگاه شروع شود.»
نزديك به 10 سال است كه اين فرمان صادر شده است و سنگرداران و خط شكنان دفاع از ولايت و گوش سپردگان به فرمان رهبر در حوزه و دانشگاه همچنان نتوانسته اند اين مهم را در دانشگاه و حوزه تحقق ببخشند.
رهبر معظم انقلاب آزادانديشي را شرط لازم براي رشد فرهنگ و علم مي دانند و بارها و بارها اين موضوع را مطرح و از دانشجويان و دست اندركاران گسترش آزادانديشي در جامعه اين مهم را مطالبه مي كنند.
ايشان در پاسخ به نامه جمعي از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علميه خواهان ايجاد شجاعت و نظريه پردازي و مناظره در ضمن وفاداري به اصول و اخلاق و منطق در حوزه و دانشگاه هستند و آزادي تفكر را از اهداف انقلاب برمي شمارند:
«بي شك آزادي خواهي و مطالبه فرصتي براي انديشيدن و براي بيان انديشه توأم با رعايت «ادب استفاده از آزادي»، يك مطالبه اسلامي است و «آزادي تفكر، قلم و بيان»، نه يك شعار تبليغاتي بلكه از اهداف اصلي انقلاب اسلامي است. من عميقاً متأسفم كه برخي ميان مرداب «سكوت و جمود»با گرداب«هرزه گوئي و كفرگوئي»، طريق سومي نمي شناسند و گمان مي كنند كه براي پرهيز از هر يك از اين دو، بايد به دام ديگري افتاد»
(16/11/1381)
ايشان در جمع اعضاي تشكل ها، كانون ها، هيئت هاي مذهبي و نخبگان دانشجويي آزادانديشي را يكي از آرمان هاي دانشجويي مي دانند و اين آرمان را راهي براي خروج از فرهنگ ترجماني غرب مي دانند:
«يكي از اين آرمان ها مسئله علم است؛ دومي عدالتخواهي است و آرمان سوم، آزادانديشي و آزاديخواهي است.»
(15/08/1382)
بيانات ايشان در آستانه سال نو در حرم مطهر رضوي در سال 1383، دولت، مسئولين و دستگاه هاي علمي كشور يعني حوزه و دانشگاه را به پاسخ گويي در برابر اين مطالبه فرا مي خوانند:
«دستگاه هاي علمي كشور - كه مديران آن در دانشگاه ها و حوزه هاي علميه ي كشورند - مشخص كنند كه براي توليد علم، آزادانديشي علمي و تضارب افكار - كه ما از دانشگاه و حوزه اين مسائل را مطالبه كرديم - چه تلاش و كار بزرگي را انجام داده اند؛ چقدر پيش رفته اند و چه كارهاي ديگري را بايستي انجام دهند.»
رسانه اي كردن كرسي هاي آزادانديشي و نظريه پردازي از رسانه ملي مطالبه بعدي رهبر معظم انقلاب در سال 1383 مي باشد:
«شما مي توانيد خط توليد علم و فكر و نظريه را برنامه ريزي شده دنبال كنيد؛ به بحثهاي منطقي و مفيد دامن بزنيد؛ كرسي هاي نوآوري را تلويزيوني كنيد و چهره هاي علمي نوآور خوب را مطرح نماييد.»
(11/09/1383)
اساتيد دانشگاه ها نيز 15 روز پس از مطالبه ايشان در خصوص رسانه اي شدن موضوع ، به نظريه پردازي و ايده پردازي در حوزه علوم از سوي رهبر معظم انقلاب دعوت مي شوند.
(26/09/1383)
آغاز سال نو زماني است كه ايشان نهضت آزادانديشي را مطالبه جدي ملت از مسئولان مي دانند:
«اگر نهضت نرم افزاري و توليد علم به عنوان يك جنبش عمومي مطرح مي شود، يا اگر نهضت آزادانديشي مطرح مي شود، براي اين است كه همه ي مسئولان و همه ي آحاد ملت احساس كنند كه در اين جهت مسئوليت دارند.»
(01/01/1384)
بيانات ايشان در جمع اساتيد و دانشجويان استان كرمان چگونگي برگزاري و مطالبه ايشان در اين خصوص را دقيق و رسا بيان مي كند:
«آزادفكري و توليد علم و امثال اينها آرمان جوان است و براي اين كه به اين آرمان برسد، به علم و فعاليت سياسي منظم و صحيح و كسب تجربه و دانايي احتياج دارد ... نهضت آزادفكري يي كه من پيشنهاد كردم در دانشگاه و حوزه راه بيفتد، براي همين است. تريبون هاي آزاد بگذارند و با هم بحث كنند؛ منتها نه متعصبانه و لجوجانه و تحريك شده ي به وسيله ي جريانات سياسي و احزاب سياسي كه فقط به فكر آينده ي كوتاه مدت و مقاصد خودشان هستند و براي انتخابات و امثال آن از جوان ها استفاده مي كنند؛ بلكه براي پخته شدن، ورز خوردن و ورزيده شدن و با هدف آماده شدن براي ادامه ي اين راه طولاني و دشوار، اما بسيار خوش عاقبت.»
(19/02/1384)
ايشان آزادي فكر و انديشه را به عنوان يكي از ويژگي هاي جامعه اسلامي مطرح مي كنند:
«طبق نظر اسلام، چه جامعه يي را بايد ساخت؟ جامعه يي كه در آن، عدل و داد باشد؛ آزادي فكر و انديشه باشد؛ رشد و شكوفايي استعدادها باشد؛ اخلاق حسنه و فاضله در روابط اجتماعي حاكم باشد؛ در آن، فقر و فساد و تبعيض نباشد؛ انسانها احساس شرف و افتخار و اميد كنند و بخواهند دنيايي را با شرف و با افتخار و با اخلاق فاضله بسازند.»
-بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار خانواده هاي شهدا
(3/3/1384)
ايشان در ديدار با دانشجويان بسيجي، دانشجويان را به پيگيري در خصوص اين موضوع فرامي خوانند:
«براي رسيدن به هر آرزوي بزرگ و هر هدف والايي، سازوكاري وجود دارد؛ اين سازوكار را بايد جوان هوشمند فرزانه دانشجو پيدا كند. بحث جنبش نرم افزاري از همين قبيل است؛ بحث آزادانديشي از همين قبيل است؛ بحث هاي گوناگوني كه در زمينه هاي مختلف اجتماعي مي شود، از همين قبيل است.»
(05/03/1384)
رهبر معظم انقلاب دولت و بدنه فرهنگي آن را به ايجاد فضاي آزادانديشي در جامعه فرمان مي دهند:
«گسترش آزادانديشي هم مهم است. واقعا انسان ها بايد بتوانند در يك فضاي آزاد فكر كنند. آزادي بيان تابعي از آزادي فكر است. وقتي آزادي فكر بود، به طور طبيعي آزادي بيان هم هست. عمده، آزادي فكر است كه انسانها بتوانند آزاد بينديشند. در غير فضاي آزاد فكري، امكان رشد وجود ندارد ... ما به تجربه دريافته ايم كه آن جايي كه سخن حق با منطق و آرايش لازم خودش به ميدان مي آيد، هيچ سخني در مقابل آن تاب پهلو زدن و مقاومت كردن نخواهد داشت.»
(08/06/1384)
ايشان سه روز بعد بر شعارهاي جمهوري اسلامي تاكيد مي كنند و آزادفكري را به عنوان اولين شعار مطرح مي كنند:
«امروز شعار جمهوري اسلامي، آزادفكري است؛ توسعه ي علم و معرفت است؛ توجه به حقوق انسانها و اختيارات انسانهاست؛ مهرباني و مهرورزي ميان افراد انسان است؛ اينها شعار و پيام اسلام است؛ دنيا دنبال اينهاست.»
(11/06/1384)
ايشان در ديدار با كارگزاران نظام از ورود مباحث اساسي و زيربنايي در جمع هاي تخصصي حمايت كرده و از به ظهور نرسيدن مطالباتشان از حوزه و دانشگاه گله مي كنند:
«بنده به معناي حقيقي و وسيع كلمه معتقد به آزادي بيانم؛ منتها برخي از حرفها جايش در منبرهاي عمومي نيست؛ جايش در مباحث تخصصي است. بله، چند نفر فقيه بنشينند، چند نفر حقوقدان بنشينند، چند نفر فيلسوف بنشينند، چند نفر جامعه شناس بنشينند درباره ي اساسي ترين مسائل و درباره ي اصل توحيد با هم بحث كنند ... اين نهضت آزادفكري كه ما مطرح كرديم، براي همين است. البته دانشگاه ها و حوزه ها اول حركت خوبي از خود نشان دادند و تجاوب كردند؛ ليكن عـملا من در صـحنه چـيـزي مشاهده نمي كنم.»
(08/08/1384)
ايشان در بيانات خود در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام آزادانديشي را به عنوان شاخصه اصولگرايي معرفي مي كنند:
«آزادي از بزرگ ترين نعمات الهي است كه آزادانديشي از شعبه هاي اصلي آن است و بدون آزادانديشي رشد علمي، فكري و فلسفي امكان پذير نيست.»
(29/03/1385)
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با روحانيون آزادفكري را از مولفه هاي رشد شيعه در طول تاريخ عنوان مي كنند و همگان را به پيروي از اين مولفه فرامي خوانند:
«آزاد فكري و عقلانيت شيعه، اين دو عنصر در كنار هم، مايه ي افتخار ماست ... ما از اول اين طوري رشد كرديم؛ شيعه عقلاني و با آزادفكري رشد كرده است. اين را بايد قدر دانست و دنبال كرد.»
(17/08/1385)
ايشان در ديدار با دانشجويان، ضمن انتقاد دوباره از تحقق پيدا نكردن مطالبه ايشان در خصوص آزادانديشي مديريت تحول در سايه آزادانديشي را بر عهده نخبگان فكري و فرهنگي مي دانند:
«آزادي فكر؛ همان نهضت آزادفكري كه ما دو، سه سال قبل مطرح كرديم و البته دانشجوها هم استقبال كردند؛ اما عملا آن كاري را كه من گفته بودم، انجام نشده است؛ نه در حوزه، نه در دانشگاه. من گفتم كرسيهاي آزادانديشي بگذاريد.»
(18/08/1385)
ايشان از طلاب حوزه هاي علميه در خصوص دليل انجام نشدن منويات ايشان در خصوص آزادانديشي پاسخ مي خواهند:
«يكي از موضوعاتي كه حتماً لازم است من عرض بكنم، مسئله ي آزادانديشي است كه در بعضي از صحبت هاي آقايان بود. چرا اين كرسيهاي آزادانديشي در قم تشكيل نمي شود؟ چه اشكالي دارد؟ حوزه هاي علميه ي ما، هميشه مركز و مهد آزادانديشي علمي بوده و هنوز كه هنوز است، ما افتخار مي كنيم و نظيرش را نداريم... اين يك چيزي است كه جز از طريق خود طلبه ها و تشكيل كرسيهاي مباحثه و مناظره و همان نهضت آزادفكري و آزادانديشي كه عرض كرديم، ممكن نيست.»
(08/09/1386)
ايشان در ابلاغ سياست هاي كلي برنامه پنجم توسعه نيز آزادانديشي را مطرح مي كنند:
«تحول و ارتقاي علوم انساني؛ با تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، جذب افراد مستعد و با انگيزه، اصلاح و بازنگري در متون و برنامه ها و روش هاي آموزشي، ارتقاء كمي و كيفي مراكز و فعاليت هاي پژوهشي و ترويج نظريه پردازي، نقد و آزادانديشي.»
(21/10/1387)
رهبر معظم انقلاب پس از حوادث فتنه گون پس از انتخابات 88 در ديدار با اساتيد دانشگاه ها، كرسي هاي آزادانديشي را راهي براي جلوگيري از ضايعات كشيده شدن مباحث تخصصي به سطح عمومي جامعه مي دانند:
«اين كرسي هاي آزادانديشي كه ما گفتيم، در دانشگاه ها بايد تحقق پيدا كند و بايد تشكيل بشود. اگر چنانچه بحثهاي مهم تخصصي در زمينه ي سياسي، در زمينه هاي اجتماعي، در زمينه هاي گوناگون حتّي فكري و مذهبي، در محيطهاي سالمي بين صاحبان توان و قدرت بحث مطرح بشود، مطمئناً ضايعاتي كه از كشاندن اين بحثها به محيطهاي عمومي و اجتماعي ممكن است پيش بيايد، ديگر پيش نخواهد آمد ... اگر در محيطهاي خاص، محيطهاي آزادانديشي و آزادفكري، اين مسائل مطرح بشود
- مسائل تخصصي، مسائل فكري، مسائل چالش برانگيز - مطمئناً ضايعات كمتر پيش خواهد آمد.»
(8/6/1388)
آغاز سال 1389 نيز رهبر معظم انقلاب به لزوم تشكيل كرسي هاي آزادانديشي تاكيد مي كنند:
«اين كرسي هاي آزادانديشي كه ما عرض كرديم، پيشنهاد كرديم در دانشگاه ها و در حوزه ها به راه بيفتد، مي تواند يك جريان سيال فكري بسيار با ارزشي را در جامعه به راه بيندازد.»
(1/1/1389)
لزوم برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در جمع هاي ديگر دانشجويي نيز مطرح و به سوالات دانشجويان در خصوص چگونگي برگزاري اين جلسات پاسخ مي دهند و دانشجويان، طلاب و اساتيد براي برگزاري آن تلاش مي كنند.
و 13 مهرماه 1390 زماني است كه پس از اين همه تاكيد و مطالبه رهبري از زبان مبارك ايشان اين گونه مي شنويم:
«فكر كنيد، بگوييد، بنويسيد، در مجامع خودتان منعكس كنيد؛ آن كرسي هاي آزادانديشي را كه من صد بار - با كم و زيادش - تأكيد كردم، راه بيندازيد و اينها را هي آنجا بگوييد؛ اين مي شود يك فضا. وقتي يك فضاي گفتماني به وجود آمد، همه در آن فضا فكر مي كنند، همه در آن فضا جهتگيري پيدا مي كنند، همه در آن فضا كار مي كنند؛ اين همان چيزي است كه شما مي خواهيد.»
و حال بايد از خود پرسيد كه آيا هنوز فرمان رهبرمان را در خصوص اهميت بسيار زياد اين موضوع درك نكرده ايم؟ آيا همت هاي ما در اجراي فرمان ولي كم شده است؟ آيا موانع آن قدر بزرگند كه از فرمان ولي مان بزرگ ترند؟ و كي خواهيم توانست لبخند رضايت از تحقق اين مهم را بر چهره زيباي ولي امرمان ببينيم؟...
به اميد آن روز با تلاش و همت صد چندان

 



گزارشي از سخنان رحيم پورازغدي در مراسم افتتاحيه حوزه هاي دانشجويي
مرزباني عقيدتي بسيار مهم تر از مرزباني فيزيكي است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حملات عقيدتي و فرهنگي دشمن تأكيد كرد كه مرزباني عقيدتي از مرزباني فيزيكي بسيار مهم تر است.
حسن رحيم پور ازغدي، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم افتتاحيه حوزه هاي علوم اسلامي دانشگاهيان شهر تهران -دانشگاه هاي اميركبير، علم و صنعت، شريف، شهيد بهشتي، الزهرا و آزاد شهر ري- كه در تالار وزارت كشور برگزار شد، با تأكيد براينكه مرزباني عقيدتي از مرزباني فيزيكي بسيار مهم تر است گفت: اگر دشمن مرزهاي فيزيكي را بگيرد اما مرزهاي اعتقادي همچنان باقي مانده باشد، مي توان دشمن را خارج كرد اما اگر مرزهاي اعتقادي متزلزل شوند بدون حمله فيزيكي افراد تسليم مي شوند.
به گزارش فارس وي با تأكيد براينكه بايد چگونه انديشيدن مسلمانانه در عرصه هاي مختلف را تمرين كرد، گفت: گاهي فردي در حوزه يا دانشگاه تمام عمر خود را صرف اين مي كند تا مورد قبول ديگران قرار گيرد و افراد به وي عنوان خاصي بدهند كه اين كار هدر دادن عمر است.
رحيم پور ازغدي با تأكيد براينكه بايد روش و بينش داشت تا با انگيزه راه را ادامه داد، گفت: دين شناسي متفكرانه و مفيد بايد هدف قرار گيرد اين قيدها چند مفهوم سلبي دارد.
وي با اشاره به معناي فقه گفت: فقيه يعني دين شناس متفكر و كسي كه قدرت استنباط دارد.
اين استاد دانشگاه به فرمايش پيامبر اسلام اشاره كرد و گفت: از ديد پيامبر اسلام دين شناس متفكر از هزار عابد و زاهد ضرر بيشتري بر شيطان وارد مي كند.
رحيم پور ازغدي افزود: دين شناسان عوامانه با چهار مشكل نظري اعتقادات شان برباد مي رود و بايد توجه داشت كه معرفت ديني از تعبد ديني مهم تر و ريشه دارتر است.
وي به روايتي از امام صادق -عليه السلام- اشاره كرد و گفت: امام صادق -عليه السلام- كسي را فقيه مي داند كه معاريض كلمات ائمه را بفهمد يعني فقط به معناي لفظي كلمات توجه نكند بلكه بفهمد پشت اين كلمات، مفاهيم عميق تري وجود دارد و بداند كه چه آياتي را در چه زماني بايد بيان كند.
رحيم پور ازغدي افزود: ما به دنبال علم براي علم نيستيم بايد علم فايده اي براي دنياي بشريت داشته باشد. اسلام طرفدار علم نافع است.
وي با تأكيد براينكه حقيقت و فايده قابل تفكيك نيستند، گفت: ما بايد به حقايقي كه براي ما قابل درك، مفيد و كارآمد است بپردازيم. بايد به سوي هر علمي كه براي امت اسلامي نياز است برويم اين راه عبادت و جهاد است.
اين استاد دانشگاه افزود: دانشگاه و حوزه بايد روش آموزش و پژوهش شان نافع باشد. بايد كارآمد باشد و مشكلات معنوي، تكنولوژي، اخلاقي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي جامعه را حل كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در درباره روش نشر معرفت ديني با اشاره به روايتي از امام صادق-عليه السلام- گفت: به فرمايش امام صادق -عليه السلام- ما سياهي لشكر نمي خواهيم با زور، فريب، تهديد و خشونت نمي خواهيم مسلمان جمع كنيم. حتي جهاد در اسلام خشونت عليه دشمنان مردم است. به مردم نبايد فشار آورد روش ما با مدارا و معاشرت اخلاقي خوب است. روش بني اميه خشونت و زور است.
وي گفت: امام صادق -عليه السلام- فرموده اند مردم را عاشق مسير خودتان كنيد. علاقه مند به دين كنيد و كاري كنيد كه مردم خودشان علاقه مند به دين شوند. به نظر من اين حرف امام را بايد سردر تمام حوزه هاي علميه و دانشگاه هاي كشور نوشت.
وي با اشاره به دوران مبارزات امام خميني (ره) خاطرنشان كرد: تا قبل از امام خميني در جهان اسلام هيچ كس حرف نمي زد. در حال حاضر حرف هاي امام را در گوشه گوشه دنيا تكرار مي كنند.
رحيم پور ازغدي با اشاره به عملگرايي در اسلام گفت: پيامبر هميشه در خطر جلوتر از مردم و زمان خوردن عقب تر از مردم بودند. صرف دانستن كافي نيست. بايد در برابر مسائل مختلف موضع گرفت گاهي يك بچه مسلمان بايد جلوي 100 نفر بايستد.

 



آمريكا در جنگ با خدا شكست خورده است

وبلاگ اسكالپل- دانشجوي دامپزشكي
اين روزها كه اخباري براي ثبت در تاريخ، از آمريكا به گوش مي رسد، زياد ياد آيه اي از قرآن مي افتم. توي متن به اين آيه اشاره كرده ام. اما اين يادداشت مرثيه اي است براي نظام اقتصاد سرمايه داري و ثواب آن تقديم است به روح بلند سيد شهيدان اهل قلم .
شهيد سيد مرتضي آويني در يك مصاحبه مطبوعاتي -فارابي، 1371- در پاسخ به قسمتي از اين سؤال كه »زيان هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي نوار ويدئو را چه مي دانيد؟« مي گويد »به زيان هاي اقتصادي ويدئو كاري ندارم چرا كه عقل اقتصادي ندارم...!» و بعد مي گويد در دنيايي كه اقتصاد - كه پيش از اين به مفهوم »ميانه روي« بود - به مفهومي درست متضاد خويش بدل شده است، همان بهتر كه افرادي چون او پايشان را از اين ورطه هولناك بيرون بكشند و رندانه از پاسخ به اين سؤال طفره مي رود. سعي نكنيد سيد مرتضي آويني، اين رند عالم سوز را، نصيحت كنيد! اگر او نخواسته باشد كه از دريچه اقتصاد نگاه كند يعني اينكه اقتصاد در مفهوم امروزي آن به جنگ خداي او رفته و اين هولناك است. بگذرم! جايي كه شهيد سيد مرتضي آويني كه سرسلسله فاندامنتاليستهاي عالم است، عقل اقتصادي نداشته باشد، طبيعي است كه ما هم نبايد عقل اقتصادي داشته باشيم ديگر! اما آن عقلي را كه او براي فهم عالم كنوني داشت اگر ما قبلا نداشتيم - كه نداشتيم - به بركت نفس حقش از خود او گرفته ايم كه او باطن عالم كنوني را مي شناخت. نظام ربا محور اقتصاد سرمايه داري در جنگ با خدا شكست خورده است. بورس، بانك و بيمه ربا محور نظام سرمايه داري سالهاست كه علم جنگ با خدا را در جهان غرب بر افراشته. اين علم دارد مي افتد! آمريكا در جنگ با خدا شكست خورده است .
سالها پيش در حالي كه پياده كردن نظام سرمايه داري با تمام جلواتش در شوروي داشت به روياي گورباچف تبديل مي شد، به يكباره اتفاق ديگري افتاد و درست در زماني كه گورباچف تصور مي كرد پروسترويكاي او آغوش شوروي را به روي نظام سرمايه داري گشوده است، اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي در هم فرو ريخت! كمي قبل تر، امام خميني(ره) در فرازي از نامه تاريخي خود، پرده از راز شكست يك مكتب براي گورباچف برداشته بود، برداشتني! اما گورباچف اشارات الهي او را درنيافت و من مطمئنم كه هنوز هم درست نمي داند چوب را از كجا خورده است! امام(ره) در فرازي از اين نامه براي او نوشته است: «جناب آقاي گورباچف! بايد به حقيقت رو آورد؛ مشكل اصلي كشور شما مسأله مالكيت و اقتصاد و آزادي نيست. مشكل شما عدم اعتقاد واقعي به خداست، همان مشكلي كه غرب را هم به ابتذال و بن بست كشيده و باز خواهد كشيد. مشكل اصلي كشور شما مبارزه طولاني و بيهوده با خدا و مبدأ هستي و آفرينش است.» باز هم مي گويم كه نه تنها گورباچف كه سردمداران همه مكاتب اومانيستي كه با خدا مي جنگند، هنوز در نيافته اند كه از كجا دارند چوب مي خورند؛ از اوباما و ديويد كامرون و ساركوزي و برلوسكوني و مركل بگير تا اردوغان و حتي الهام عليف! «...مبارزه طولاني و بيهوده با خدا و مبدأ هستي و آفرينش» برملا ساختن اين، فقط از امام(ره) بر مي آمد و بس. امام(ره) براي گورباچف توضيح داده است كه چرا «ماركسيسم جوابگوي هيچ نيازي از نيازهاي واقعي انسان نيست». جواب اين چرا را از بچه مسجدي هاي جيغيل ما كه بپرسي همه بلدند اما سردمداران امت واحده كفر را قاطي بچه مسجدي ها نكن! گورباچف اين را نفهميد «...چرا كه مكتبي است مادي و با ماديات نمي توان بشريت را از بحران عدم اعتقاد به معنويت كه اساسي ترين درد جامعه بشري در غرب و شرق است، به درآورد.» و بقيه هم هنوز نفهميده اند .
ربا، جنگ با خدا و رسول(ص) است - فاذنوا بحرب من الله و رسوله - و هر كه با خدا بجنگد عاقبتش جهنم است. بوي فروپاشي مي آيد. نظام سرمايه داري كه به حول و قوه الهي فرو بريزد، آمريكا فرو خواهد ريخت. لاريب فيه! حكومت جهنمي آمريكا بر عالم، سه ركن دارد: «اقتصاد سرمايه داري»،«ميليتاريسم» و «پاسخ به اهواي نفساني بشر به مدد تكنولوژي». دو ركن آخر هم بسته به همين ركن اول است و اين كه برود آن دو تا هم رفته اند. اما بعد از آن، دور دور بچه شيعه هاست؛ اين تنها سپاهي كه علم «لبيك يا حسين» بر دوش دارد. آن وقت ميدان، ميدان مقاتله با اسلام آمريكائي است كه سيد مرتضي آويني گفته است كه از خود آمريكا ديرپا تر است و «آخرين مقاتله ما به مثابه سپاه عدالت نه با آمريكا كه با اسلام آمريكائي است». آفرين بر فراستش؛ آمريكا و اسرائيل را هم همين اسلام آمريكائي فربه كرده است .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14