(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30 مهر 1390- شماره 20054

كوتاه اقتصادي
فروش اوراق مشاركت آزاد راه حرم تا حرم
راه اندازي بزرگترين نيروگاه خورشيدي خاورميانه در ايران
سهميه بنزين آبان ماه امشب در كارت هاي سوخت
همايش بين المللي فناوري و نوآوري در صنعت نفت و گاز برگزار مي شود
3مصوبه دولت براي ساماندهي مبادلات گمركي و مرزي
برگزاري جشن خودكفايي كامل ايران در توليد بنزين
نمادهاي فرهنگي ايران در دبيرخانه اوپك به نمايش گذاشته شد
مشاركت چيني ها براي ساخت بزرگترين سد جهان در ايران
پرداخت 1800 ميليارد ريالي دولت براي توسعه مترو
پوشش 25درصدي نوسان نرخ ارز صادركنندگان



كوتاه اقتصادي

¤ عضو هيئت مديره انجمن صنايع فرآورده هاي لبني گفت: از وزارت صنعت خواستيم تا فهرست واحدهاي لبني گيرنده تسهيلات يارانه اي را به ما ارائه دهد اما اين وزارتخانه ليستي در اختيار ما قرار نداده است.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي گفت: تهران همراه با كلان شهرهايي مانند مشهد، كرج، شيراز، تبريز، يزد، كرمان از جمله مناطقي اند كه در معرض خطر زلزله قرار دارند.
¤ در نيمه نخست سال جاري از ميان بيست كشور عمده مبدأ واردات، كشور چين، وزن و ارزش كالاهاي صادراتي خود را به ايران افزايش داده در حالي كه كشورهاي سوئيس، بلژيك و مالزي با وجود افزايش ارزش، كاهش وزن واردات را تجربه كرده اند كه كاهش بيش از 65 درصدي وزن واردات از بلژيك در برابر افزايش ارزش بيش از 43 درصدي آن بسيار قابل توجه است.
¤ مدير عامل بيمه ايران با اشاره به اينكه از 10 آبان ماه صاحبان موتورسيكلت مي توانند بيمه نامه اين وسيله نقليه را خريداري كنند، گفت: 25 درصد حق بيمه ها نقد و باقيمانده در سه قسط ماهانه متوالي اخذ مي شود.
¤ رويترز اعلام كرد: با كاهش مصرف داخلي، ايران براي نخستين بار طي 4 ماه گذشته يك محموله 100 هزار تني نفت كوره خود را در بازار شرق آسيا به فروش رساند. اين براي نخستين بار در چهار ماه گذشته است كه ايران اقدام به عرضه نفت كوره خود در آسيا مي كند. افزايش مصرف در داخل علت توقف صادرات نفت كوره ايران در چهار ماه گذشته عنوان شده است.
¤ دبير كل انجمن جهاني فولاد خواستار نقش آفريني و گسترش حضور ايميدرو در فرآيند تصميم سازيهاي اين انجمن شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، دبيركل انجمن جهاني فولاد كه در ديدار با رئيس هيأت عامل ايميدرو و هيأت همراه سخن مي گفت، پس از استماع گزارش كاملي از وضعيت فعلي و برنامه هاي توسعه اي ايران در زمينه فولاد و معادن سنگ آهن و زغال سنگ، خواستار همكاري روزافزون ايميدرو براي افزايش حضور كارشناسان و مديران صنعت فولاد در آن انجمن شد.ادوين باسون در حاشيه چهل و پنجمين مجمع عمومي آن انجمن كه در پاريس برگزار شد، تأكيد كرد: اميدوارم حضور نمايندگان ايران در كميته هاي فرعي از جمله اقتصادي و فني، ايمني و زيست محيطي افزايش يابد.
¤ تنها مرجع اعلام نتيجه قرعه كشي هاي بانك ها، پايگاه هاي اينترنتي و يا شعب هر بانك بوده و هيچگاه از ارسال پيامك براي اطلاع رساني به برندگان جوايز استفاده نمي شود.محمدرضا غفوري دبير كميسيون هماهنگي روابط عمومي بانك ها با اعلام اين مطلب اظهار داشت: اخيراً مشاهده شده كه برخي افراد سودجو با استفاده از مدل هاي خاصي از گوشي هاي تلفن همراه اقدام به ارسال پيامك هاي جعلي با مضاميني نظير برنده شدن در قرعه كشي هاي مختلف بانك ها و يا ارائه تسهيلات بانكي مي نمايند كه اين امر هيچ ارتباطي با شبكه بانكي كشور ندارد.
¤ وزير ارتباطات درباره موضوع هم كد كردن شهرستان هاي استان تهران، با بيان اينكه پالس يك اصطلاحي است كه در خيلي از تعرفه هاي مخابراتي كاربرد دارد، گفت: در بحث مكالمات تلفن ثابت ما قيمت پالس را افزايش نداديم ولي هزينه ها را در داخل استان به نحوي تعديل كرديم تا بتوانيم كد را از بين ببريم.
¤ مدير روابط عمومي اتحاديه تعاوني تاكسي داران كشور گفت: پيرو ابلاغ سازمان خصوصي سازي، تمام برگه هاي سهام عدالت تاكسيرانان تحويل دبيرخانه مركزي و مقرر شد سازمان خصوصي سازي در اين باره تصميم گيري كند.
¤ مدير كل محصولات اساسي وزارت جهاد كشاورزي تغييرات آب و هوايي، استاني بودن اعتبار حبوبات و عدم اصلاح واريته هاي پرمحصول و مناسب براي برداشت مكانيزه را از عوامل مؤثر درعدم افزايش عملكرد حبوبات طي سالهاي اخير دانست.
¤ معاون بازرگاني وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: آئين نامه واگذاري تنظيم بازار به اصناف تدوين شده و براي تصويب به هيئت دولت رفته است.محمدعلي ضيغمي در واكنش به اين سؤال كه رئيس شوراي اصناف معتقد است واگذاري تنظيم بازار بر روي كاغذ نمي تواند به معناي واگذاري كامل باشد و ما نيازمند آن هستيم تا برخي زيرساخت هاي لازم از جمله انبارها و سردخانه ها در اختيار ما قرار گيرد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هيچ انبار و سردخانه اي ندارد كه بتواند براي مقاصد تنظيم بازار از آن استفاده كند. ما هيچ موضوع زيرساختي براي تنظيم بازار نداريم. ابزارهاي ما هماهنگي، پيگيري، تعامل و ايجاد ارتباط بين شبكه هاي تأمين و توزيع است.
¤ صادركنندگان نمونه ممتاز امسال، براساس سهم صادرات، توسعه بازار خود، ارزيابي شركت، فعاليت هاي بازاريابي و تبليغاتي و... انتخاب مي شوند.

 



براي تأمين سهم دولت صورت مي گيرد
فروش اوراق مشاركت آزاد راه حرم تا حرم

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اينكه ساخت آزاد راه حرم تا حرم به صورت مشاركتي 50 درصد دولت و 50 درصد بخش خصوصي انجام مي شود، گفت: در تأمين 50 درصد سهم خود علاوه بر اعتبارات دولتي، از اوراق مشاركت استفاده مي كنيم.
احمد صادقي در گفت وگو با فارس درباره پيشرفت عمليات تكميلي ساخت آزاد راه حرم تا حرم و تأمين منابع مالي اجراي اين پروژه، اظهار داشت: يكي از پروژه هاي آزادراهي مهم كشور پروژه حرم تا حرم است كه از استان قم شروع شده و پس از عبور از استان هاي تهران و سمنان به استان خراسان رضوي متصل مي شود. وي با اشاره به اينكه اين پروژه در دو نقطه در حال اجرا است، افزود: مطالعات اوليه اجراي اين پروژه انجام گرفته و كريدور آن مشخص شده است؛ بدان دليل كه اين پروژه از اهميت خاصي برخوردار است، عمليات احداث را با وجود عدم تكميل مطالعات آغاز كرديم.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: در فاز يك كه كريدور مشخص شد، بحث باز كردن مسير و تجهيز كارگاه جزو فعاليت هايي است كه مي توان هم زمان اجرا كرد.
صادقي با اشاره به اينكه هم اكنون در دو منطقه عمليات اصلي اجراي اين پروژه آغاز شده است، گفت: اين دو منطقه شامل استان هاي قم و تهران است البته در استان خراسان رضوي نيز پروژه در حال اجراست.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: عمليات اجرايي اين آزاد راه از تهران در منطقه چرم شهر با فعاليت پيمانكاران و ماشين آلات در حال انجام است؛ همچنين از طرف مشهد به سبزوار نيز در چند قطعه پروژه در حال اجراست.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور تأكيد كرد: تأمين منابع مالي اجراي آزاد راه حرم تا حرم از حرم حضرت معصومه«س» تا حرم امام رضا«ع» انجام گرفته است.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: اين آزاد راه به صورت bot اجرا مي شود بنابراين براي تأمين منابع اين پروژه با مشكل خاصي مواجه نيستيم.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: اين آزاد راه نقش بسيار مهمي در روان سازي ترافيك، كاهش توليد آلاينده هاي زيست محيطي، كاهش مصرف سوخت و كاهش ترافيك خودروها دارد و موجب ايجاد ترافيك جاده اي روان براي مشتاقان ديدار حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) خواهد شد.
صادقي ادامه داد: كلنگ اين پروژه در سال گذشته توسط رئيس جمهور بر زمين زده شد و هم اكنون عمليات اجرايي اين آزاد راه در دو بخش در استان تهران و استان خراسان رضوي آغاز شده است و به تدريج قطعات ديگر اين آزاد راه نيز فعال خواهد شد.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور با اشاره به اينكه طول اين آزاد راه يك هزار و 100 كيلومتر است، اظهار داشت: پس از تكميل اين پروژه يك هزار و 100 كيلومتري حجم زيادي از زائران بارگاه امام رضا(ع) از طريق اين مسير تردد خواهند كرد.

 



راه اندازي بزرگترين نيروگاه خورشيدي خاورميانه در ايران

مديرعامل سازمان انرژي هاي نو از راه اندازي نيروگاه خورشيدي شيراز به عنوان بزرگترين نيروگاه خورشيدي خاورميانه تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد.
يوسف آرمودلي در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت ساخت و راه اندازي نيروگاه خورشيدي فارس به عنوان يكي از بزرگترين نيروگاههاي خورشيدي خاورميانه گفت: در برنامه چهارم توسعه نيروگاه پايلوت براي دستيابي به دانش فني نيروگاههاي خورشيدي در شيراز نصب و راه اندازي شد.
مديرعامل سازمان انرژي هاي نو ايران با اعلام اينكه هم اكنون ساخت و راه اندازي اين نيروگاه پايلوت خورشيدي به پايان رسيده است، تصريح كرد: با راه اندازي اين واحد امكان توليد روزانه 350 كيلو ولت بخار فراهم شده است.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه تكميل و راه اندازي نيروگاه اصلي خورشيدي فارس يكي از اهداف برنامه پنجم توسعه است، بيان كرد: در صورت تامين منابع مالي و اعتباري امكان نصب و راه اندازي توربين و ژنراتور بخار اين نيروگاه وجود دارد.
به گزارش مهر، عمليات اجرايي نيروگاه خورشيدي شيراز از سال 1379 تاكنون آغاز شده است.در اين واحد نيروگاهي نصب و راه اندازي 48 كلكتور در 8 رديف 6 تايي در دستور كار قرار دارد.
نيروگاه خورشيدي شيراز نخستين نيروگاه خورشيدي ايران و بزرگترين نيروگاه خورشيدي خاورميانه بوده ضمن آنكه حدود 80 درصد تكنولوژي اين نيروگاه بومي است.

 



سهميه بنزين آبان ماه امشب در كارت هاي سوخت

سهميه بنزين آبان ماه انواع خودرو و موتورسيكلت بدون تغيير نسبت به سهميه مهرماه از ساعت 24 امشب به كارت هاي سوخت واريز مي شود و خودروهاي شخصي همانند گذشته 60 ليتر سهميه بنزين 400 توماني مي گيرند.
به گزارش فارس، آبان ماه امسال سهميه و قيمت بنزين خودروهاي شخصي هيچ گونه تغييري نسبت به مهرماه ندارد به طوري كه براي دومين ماه فصل پاييز هم 60 ليتر بنزين با قيمت نيمه يارانه اي 400 توماني براي كارتهاي هوشمند سوخت خودروهاي شخصي پيش بيني شده است.
اين در حالي است كه براساس مصوبه تيرماه ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت، از مرداد ماه 20 درصد به سهميه تاكسي هاي همه شهرهاي استانهاي خوزستان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و بوشهر و همچنين 20 درصد به سهميه تاكسي هاي درون شهري شهر تهران افزوده شد ولي تاكسي هاي شهري بقيه شهرها همان سهميه قبلي را گرفتند.
در عين حال از مردادماه سهميه همه تاكسي هاي بين شهري نيز افزايش يافت به گونه اي كه 500 ليتر سهميه گازسوزها به 600 و 750 ليتر سهميه تاكسي هاي بين شهري بنزيني به 900 ليتر افزايش يافت و اين سهميه در مهرماه نيز تكرار خواهد شد.
همچنين از مرداد ميزان افزايش سهميه تاكسي هاي درون شهري در شهرها و استانهاي اعلام شده در خودروهاي دوگانه سوز از 300 به 360 و در خودروهاي بنزين سوز از 500 به 600 ليتر اعلام شد.
اين در حالي است كه آژانس ها و مسافربرها كماكان سهميه قبلي 300 ليتري خود را دريافت خواهند كرد.
با تصميم ستاد هدفمندي يارانه ها سهميه بنزين موتورسيكلتها همچون ماه گذشته تثبيت شده است و بر اين اساس براي دومين ماه فصل پاييز 25 ليتر بنزين با قيمت نيمه يارانه اي 400 تومان به موتورسيكلتها اختصاص پيدا مي كند.
در آبان ماه امسال 500 ليتر سهميه بنزين با نرخ آزاد 700 توماني براي خودروهاي شخصي پيش بيني شده است و سهميه بنزين آزاد خودروهاي شخصي در صورت اتمام سهميه بنزين نيمه يارانه اي 400 توماني خودروها از طريق كارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.
جزئيات سهميه بنزين ساير خودروها به شرح زير است:آژانس بنزيني سهميه ماهانه: 300 ليتر، آژانس ال.پي.جي سوز سهميه ماهانه 200 ليتر، آژانس دوگانه سوز سهميه ماهانه 200 ليتر، مسافربر شخصي بنزيني سهميه ماهانه 300 ليتر، مسافربر شخصي دوگانه سوز سهميه ماهانه فعلي200 ليتر، مسافربر شخصي ال.پي . جي سوز سهميه ماهانه 200 ليتر، آموزشگاه رانندگي بنزيني سهميه ماهانه 300 ليتر، آموزشگاه رانندگي دوگانه سوز سهميه ماهانه فعلي 200 ليتر، كاميون و كاميونت بنزيني سهميه ماهانه 400 ليتر، كاميون و كاميونت دوگانه سوز سهميه ماهانه 200 ليتر، دستگاه هاي عمومي بنزيني سهميه ماهانه فعلي 100 ليتر، دستگاه هاي عمومي دوگانه سوز سهميه ماهانه 100 ليتر، آمبولانس بنزيني سهميه ماهانه 750 ليتر.

 



با حضور چهره هاي مطرح انرژي جهان در تهران
همايش بين المللي فناوري و نوآوري در صنعت نفت و گاز برگزار مي شود

پانزدهمين همايش بين المللي موسسه مطالعات بين المللي انرژي با عنوان «فناوري و نوآوري در صنعت نفت و گاز» و با حضور دبيركل اوپك، دبيركل مجمع كشورهاي صادركننده گاز، دبيركل سازمان اكو و مدير دبيرخانه اتحاديه جهاني گاز به عنوان چهره هاي شناخته شده صنعت نفت و انرژي جهان آبان ماه در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي موسسه مطالعات بين المللي انرژي به منظور افزايش سطح علمي اين گردهمايي بين المللي، موسسه مطالعات بين المللي انرژي، دعوت از چهره هاي شناخته شده در حوزه نفت و انرژي جهان را در دستور كار خود قرار داده است.
پيش بيني مي شود در اين گردهمايي 2روزه علاوه بر مهندس قاسمي وزير نفت جمهوري اسلامي ايران و رئيس اوپك، عبدالله سالم البدري دبيركل سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) نيز از سخنرانان كليدي اين همايش باشد.
از ديگر سخنرانان كليدي اين همايش مي توان به يحيي معروفي دبيركل سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو)، لئونيد بوخانوفسكي دبيركل مجمع كشورهاي صادركننده گاز و جف باتلر پژوهشگر موسسه تحقيقات نوآوري دانشگاه منچستر انگلستان و عضو كميته مشاورين انجمن بين المللي مديريت فناوري، از ديگر چهره هاي شناخته شده پانزدهمين همايش بين المللي موسسه مطالعات بين المللي انرژي مي باشند.
علاوه بر افراد مذكور، مديران ارشد شركت هاي ملي نفت، گاز، پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و صنايع پتروشيمي نيز در همايش بين المللي موسسه مطالعات بين المللي انرژي، حضور خواهند داشت.
موسسه مطالعات بين المللي انرژي با مدنظر قرار دادن ضرورت توسعه فناوري جديد در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي ايران، تبيين اهميت و ضرورت به كارگيري ابزارهاي اثربخش مديريت فناوري و نوآوري براي توسعه و بهبود عملكرد صنعت نفت مطابق با الگوهاي توسعه پايدار، پانزدهمين همايش بين المللي خود را به موضوع فناوري و نوآوري در صنعت نفت اختصاص داده است.
هدف از برگزاري اين گردهمايي بين المللي، شناسايي و معرفي روش هاي نوين مديريت نوآوري و فناوري همچون برنامه ريزي راهبردي و نقشه راه فن آوري در صنعت نفت، انتقال فن آوري و نقش ظرفيت جذب، يادگيري سازماني و مديريت سر زيردانش در ارتقاي توانمندي توسعه فن آوري و تاثير به كارگيري اين فنون بر آينده صنعت نفت و گاز است.

 



3مصوبه دولت براي ساماندهي مبادلات گمركي و مرزي

رئيس كل گمرك ايران با اعلام جزئيات مصوبه كالاهاي مرزنشيني، ميزان معافيت از سود بازرگاني كالاهاي مرزنشينان را براي مواد غذايي 100درصد اعلام كرد و از برنامه بسته شدن بازارچه هاي موقت مرزي بدون استقرار گمرك خبر داد.
عباس معمارنژاد در گفتگو با مهر گفت: طبق قانون، گمرك موظف به استقرار در مرزهايي است كه به عنوان مرز رسمي معرفي و تصويب شده است و از سوي دولت موظف به استقرار در اين گمركات است، بنابراين هر جاي ديگري كه مرز رسمي يا معبر غيررسمي و غيرمجاز باشد، گمرك طبق قانون ملزم به استقرار در آنجا نيست.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: گمرك اخيرا با همكاري ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز و ساير دستگاههاي عضو ستاد جلسه اي برگزار كرده است كه منجر به ابلاغ 3مصوبه از سوي دولت شده است.
وي يكي از اين مصوبات را ساماندهي مبادلات مرزي عنوان و تصريح كرد: در ساماندهي مبادلات مرزي، ابتدا اعلام شده است كه بازارچه هاي موقت مرزي كه گمرك در آنها حضور ندارد، بسته شود.
رئيس كل گمرك ايران ادامه داد: ثانيا براي افرادي كه در روستاهاي تا 20كيلومتري 4 استان مرزي غربي و شرقي كشور يعني كرمانشاه، كردستان، آذربايجان غربي و سيستان و بلوچستان زندگي مي كنند، مي توانند سالانه تا 9 ميليون تومان كالا معاف از سود بازرگاني كالا وارد كشور كنند.
معمارنژاد تصريح كرد: اگر اين كالاها شامل مواد غذايي و خوراكي باشد تا 100درصد معاف از سود بازرگاني است در غير اين صورت ساير كالاها به غير از مواد خوراكي كه وارد مي كنند تا 50 درصد معاف از ماليات هستند و اين امر براي كمك به وضعيت معيشت مرزنشينان درنظر گرفته شده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از برنامه ريزي براي ساماندهي كالاهاي ملواني خبر داد و مصوبه ديگر را تسهيل كار تجارت و تشريفات گمركي اعلام كرد.
وي افزود: براساس دستور رئيس جمهور و مصوبات، قرار شده است كه دو سازمان گمرك و سازمان استاندارد در مبادي ورودي و رسمي مستقر باشند و ساير سازمانها بايد وظايف و اختيارات خود را به موسسه استاندارد يا گمرك تفويض كنند تا اين دو سازمان به نمايندگي از آنها كارهاي مربوطه را انجام دهد.
رئيس كل گمرك ايران اظهار داشت: البته قرار است كه ترتيبات آن به شوراي عالي اداري كشور براي تصويب ارائه شود و بر مبناي آن اقدامات لازم صورت گيرد.
تاجران بدسابقه
در ليست سياه
«چندين ميليارد سفته روي دست گمرك مانده است»، اين جمله رئيس كل گمرك است كه چند روز پيش در نشست بررسي مشكلات صادركنندگان كشور بيان كرد. هرچند وي در اين مورد توضيحات بيشتري نداد اما معاون او با بيان توضيحاتي در مورد علت اين اتفاق از محروميت تاجران بدسابقه از دريافت تسهيلات گمركي و اجراي طرح كارت هاي زرد، سبز و قرمز براي تاجران خبر داد.
معاون امور گمركي گمرك كشور در اين مورد تصريح كرد: افراد بدسابقه در فهرست سياه قرار مي گيرند اما نمي توان آنها را از تجارت منع كنيم بلكه تنها مي توان آنها را از دريافت تسهيلات گمركي محروم كرد.
محمدرضا نادري در گفت وگو با ايسنا در مورد انباشت چندين ميليارد سفته در گمرك كه چند روز پيش رئيس كل گمرك به آن اشاره كرده بود، توضيح داد: در مورد مجوز ورود موقت طبق قانون به دولت اختيار داده شده كه از طرق مختلف وثيقه دريافت كند.
اين يك بحث تعهدي، تضميني و ضمانت نامه بانكي است، براي اينكه هزينه واردكننده براي توليد و صادرات كمتر شود. گمرك هاي اجرايي كشور نيز ساده ترين راه را انتخاب مي كردند و آن بحث وصول سفته به جاي وثيقه تضمين پرداخت بود، اما متاسفانه برخي از واردكنندگان به تعهدات خود عمل نكردند.
وي ادامه داد: از آنجايي كه واخواهي سفته ها هم هزينه بر بود و بايد گمرك هاي اجرايي اعتبار لازم را داشته باشند تا هزينه كنند، اين تداخل قوانين و مقررات باعث شده كه بخشي از اين واخواهي ها انجام نشود يا به موقع انجام نشود و در واقع نتوانند مبالغ اين سفته ها را وصول كنند.
نادري در مورد ميزان اين سفته ها كه رئيس كل گمرك چندين ميليارد ذكر كرده بود، نيز گفت: اين در دست گمرك هاي اجرايي كشور است. برخي از گمركات كه حجم كارشان بيشتر بوده مطمئنا ممكن است سفته هاي وصولي آنها نيز بيشتر بوده باشد و آنهايي هم كه حجم كارشان كمتر است سفته هاي وصولي آنها كمتر باشد. من خودم كه در گمرك هاي اجرايي بودم نامه هاي مكرري براي استانداري مي نوشتم و مسئوليت را واگذار مي كردم كه اگر تامين نشود، مسئوليت آن متوجه ما نباشد اما در برخي از استان ها به دليل محدوديت اعتباري نتوانستند اين اعتبارات را در اختيار گمرك ها بگذارند و گمرك هم نتوانست اين سفته ها را درخواست واخواهي كند.وي با تصريح اينكه آمار دقيقي در اين مورد در دسترس نيست، افزود: به همين منظور با ورود دستگاههاي نظارتي، شيوه كار مقداري تغيير كرده و آنهايي كه سابقه تخلف دارند هم اكنون ديگر طبق اين شيوه نامه از آنها سفته قبول نمي كنند. اين يك كار طبيعي است. هركس تخلفي دارد ديگر نبايد انتظاري براي دريافت تسهيلات داشته باشد.
معاون گمرك در اين مورد متذكر شد: بايد شرايط و ضوابط سنگيني را اعمال كنيم كه ريسك از طرف دستگاههاي دولتي از بين برود. دولت تسهيلات داده و انتظار متقابل از خدمات گيرندگان دارد. وقتي كه اين همكاري باشد اين روند ادامه دارد اما وقتي اين همكاري نباشد، بايد ريسك افزايش يابد و ريسك به كسي كه تخلف مي كند منتقل شود نه به كسي كه خدمات مي دهد.
وي در همين مورد خبر نداد كه شيوه نامه اي تهيه شده تا به آنهايي كه سابقه جعل، تخلف و قاچاق دارند تسهيلات داده نشود و حتي امكان استفاده از ضمانت نامه هم نداشته باشند. يعني ممكن است در گمرك يك فرد در فهرست سياه باشد.
وي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين موضوع همان بحث كارت هاي قرمز و سبز است؟ عنوان كرد: كارت هاي زرد، سبز و قرمز هم طرح ديگري است كه در آن طرح آنهايي كه سابقه جعل داشته باشند قطعا اگر محكوميت نداشته باشند اما براي گمرك مشخص باشد كالاي آنها در مسير قرمز تعريف مي شود. يعني باز هم تسهيلات ديگري براي سرعت در ترخيص كالا نخواهند گرفت.
اين مقام گمركي كشور در پاسخ به اين سؤال كه آيا ديگر اين افراد امكان ورود و خروج كالا را نخواهند نداشت؟ بيان كرد: اگر بتوانيم از نظر قانوني جلوي آنها را بگيريم كه اين كار را مي كنيم و تسهيلات ندهيم.
نادري در پايان تاييد كرد كه افراد بدسابقه از گمرك تسهيلات دريافت نمي كنند.

 



برگزاري جشن خودكفايي كامل ايران در توليد بنزين

جشن استقلال و خودكفايي كامل ايران در توليد بنزين استاندارد برگزار مي شود.
جليل سالاري مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: در حال حاضر متوسط توليد بنزين در پالايشگاه هاي داخلي با احتساب مواد افزودني به حدود 61 تا 62 ميليون ليتر در روز افزايش يافته و اين در حالي است كه از ابتداي سال جاري تاكنون متوسط مصرف بنزين كشور حدود 60 ميليون ليتر در روز بوده است.
وي با اعلام اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون و با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها متوسط مصرف روزانه بنزين كشور حدود پنج درصد كاهش يافته است، تصريح كرد: همچنين در اين مدت ميانگين مصرف روزانه گازوئيل، نفت سفيد و گاز مايع با رشد منفي چهار، 19 و 14درصد مواجه شده است.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه كاهش مصرف فرآورده هاي مختلف نفتي منجر به افزايش حجم صادرات سوخت از ايران شده است، بيان كرد: از ابتداي سالجاري تاكنون امكان صادرات هر پنج فرآورده اصلي نفتي از ايران فراهم شده است.
سالاري با بيان اينكه به زودي جشن استقلال و خودكفايي كامل ايران در توليد بنزين استاندارد پالايشگاهي برگزار مي شود، تأكيد كرد: با بهره برداري از طرح هاي مختلف پالايشگاهي همچون فاز سوم پالايشگاه آبادان، طرح توسعه پالايشگاه امام خميني شازند و چند طرح جديد ظرفيت توليد بنزين با اكتان بالاي كشور افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه علاوه بر خودكفايي از واردات، امسال جشن ارتقاي استاندارد توليد فرآورده هاي مختلف نفتي همچون بنزين و گازوئيل در سطح پالايشگاه هاي نفت برگزار مي شود، يادآور شد: راه اندازي طرح هاي جديد پالايشگاهي در كنار اجراي قانون هدفمندي يارانه ها علاوه بر افزايش صادرات سوخت مايع ايران منجر به افزايش ظرفيت ذخيره سازي فرآورده هاي نفتي شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با يادآوري صادرات روزانه بيش از يك ميليارد و 600 ميليون ليتر فرآورده نفتي از ايران از ابتداي سالجاري تاكنون، افزود: در شرايط فعلي ميزان موجودي سوخت مايع ذخيره سازي شده در مخازن نيروگاه ها در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 500 ميليون ليتر افزايش يافته است.

 



نمادهاي فرهنگي ايران در دبيرخانه اوپك به نمايش گذاشته شد

نماينده ايران در هيات عامل اوپك گفت: همه كشورهاي عضو اوپك براي معرفي تاريخ و تمدن كشور خود، هدايايي به رسم يادبود به ساختمان جديد دبيرخانه اوپك اهدا كرده اند كه جمهوري اسلامي ايران نيز هداياي فرهنگي خود را به همين منظور به دبير كل اوپك تحويل داده است.
محمدعلي خطيبي در گفت وگو با شانا اظهار كرد: روزهاي گذشته خبرهاي نادرستي درباره هديه آثار تاريخي از سوي جمهوري اسلامي ايران به دبيرخانه اوپك منتشر شده كه نادرست است.
وي افزود: از زمان گشايش ساختمان جديد دبيرخانه اوپك در وين، كشورهاي عضو اقدام به اهداي آثار فرهنگي و هنري خود به اين سازمان براي نشان دادن تاريخ و تمدن خود كردند؛ ايران هم براي نشان دادن فرهنگ و تمدن غني خود، اقدام به اهداي سه هديه به دبيرخانه اوپك كرد.
وي ادامه داد: با موافقت وزير نفت پيشين، بودجه اي براي اين كار در نظر گرفته شد و با تاييد هيئت مديره شركت ملي نفت ايران و مصوب كردن بودجه، اين هدايا تهيه شد.
خطيبي گفت: پس از مذاكره با مشاوران فرهنگي، قرار شد ريتون هخامنشي به عنوان نماد اعياد و جشن هاي ايران در عصر هخامنشي، تابلو فرش پنجمين روز آفرينش برگرفته از تابلو استاد فرشچيان، به عنوان يك هنر معاصر و تابلو فرش ديگري با طرح 33 پل اصفهان به عنوان نماد معماري ايراني-اسلامي ايران، به دبيرخانه اوپك هديه شود.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپك در ادامه با رد اصل بودن ريتون هخامنشي گفت: هيچ كشوري آثار باستاني و ملي خود را هديه نمي كند بلكه با اهداي نمادي به رسم يادبود، پيشينه و تمدن خود را به سازمان هاي بين المللي مانند اوپك معرفي مي كند و هنرمندان ايراني نيز با ساختن نماد ريتون براي معرفي تمدن ايران به مقام هاي اوپك، خبرنگاران، وزيران و ديگر مراجعه كنندگان به ساختمان اوپك، جلوه اي از هنر خود را نشان دادند.
وي گفت: مجسمه ريتون هخامنشي در سال جاري ساخته شده و تابلو فرش هاي اهدايي نيز از بازار خريداري شده است.
خطيبي اظهار كرد: به دليل در پيش بودن اجلاس آينده اوپك، ايران اين هديه ها را از طريق نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در اتريش در اسرع وقت به اوپك اهدا كرد. هم اكنون هر سه هديه ايران در بهترين موقعيت هاي ساختمان جديد اوپك در وين قرار دارند كه انتظار مي رود مورد توجه قرار گيرد.

 



مشاركت چيني ها براي ساخت بزرگترين سد جهان در ايران

قائم مقام وزير صنايع آب چين از همكاري با جمهوري اسلامي ايران در ساخت سد بختياري، بزرگترين سد جهان خبر داد و در مورد دلايل تاخير چيني ها در اجراي تعهدات گفت: تاخيرها را جبران مي كنيم.
به گزارش مهر «لي گوئينگ» در ديدار مشترك با وزير نيروي كشورمان از مذاكرات بسيار خوب و اثربخش بين ايران و چين خبر داد و گفت: طرفين در نشست مشترك موضوعات بسيار خوبي را در صنعت آب و نيروگاهي مورد بررسي قرار دادند.
قائم مقام وزير صنايع آب چين با بيان اينكه همكاري هاي دوجانبه ايران و چين در صنايع آب و نيروگاهي مي تواند مكمل يكديگر باشد، اظهار داشت: دو كشور هم اكنون در وضعيت پيش بردن تحولات اقتصادي قرار دارند و جزو كشورهاي در حال توسعه هستند كه فضاي همكاري هاي مناسبي نيز بين آنها وجود دارد.
گوئينگ با بيان اينكه پتانسيل هاي مناسب همكاري بين ايران و چين فراهم است بيان داشت وزارت آبياري چين و نيروي ايران يك نوع همكاري هاي متقابل و خوبي را مي توانند با يكديگر داشته باشند و خوشبختانه همكاري ها از ظرفيت بسيار خوبي نيز برخوردار است.
وي با تاكيد بر اينكه اقدامات مناسبي را مي توان در منابع آبي دو كشور انجام داد تصريح كرد: ايران در حال ساخت بزرگترين سد جهان به نام «بختياري» با ارتفاع 315 متر است كه ظرفيت آن 5/4 ميليارد متر مكعب برآورد شده، بنابراين چين مي تواند در اين بخش اقدامات خوبي را داشته باشد.
قائم مقام وزير صنايع آب چين تاكيد كرد: چين از توانمندي ساخت سد و توانايي مالي خوبي برخوردار است و براي انجام همكاري با ايران در اين پروژه بزرگ مشكل خاصي را ندارند. همكاري هاي دو كشور در اين حوزه از زمينه هاي مناسبي برخوردار است.
وي در ارتباط با تاخير طرف چيني در تامين مالي و اجراي پروژه سد بختياري نيز بيان داشت: ممكن است در برخي موارد موانع و مشكلاتي وجود داشته باشد اما ما در چارچوب قوانين موضوعات را دنبال و حل مي كنيم. اين گزارش حاكي است: ساختگاه سد و نيروگاه بختياري در بخش سفلاي رودخانه بختياري در استان لرستان و در بخش جنوب غربي ايران در دامنه هاي جنوب غربي كوه هاي زاگرس و در شمال غرب ايستگاه تنگ پنج (هشتمين ايستگاه حد فاصل انديمشك-دورود) در مسير راه آهن تهران-اهواز، بر روي رودخانه بختياري واقع شده است.
همچنين به فاصله مستقيم حدود 50 كيلومتري بالادست سد دز و پنج كيلومتر بالادست تقاطع رودخانه هاي سزار-بختياري قرار گرفته است.

 



پرداخت 1800 ميليارد ريالي دولت براي توسعه مترو

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مجلس شوراي اسلامي سهم دولت براي توسعه مترو را 2 هزار ميليارد ريال تخصيص داده كه تاكنون براي پروژه هاي عمراني مترو 1800 ميليارد ريال توسط دولت پرداخت شده است.
به گزارش فارس؛ مهدي چمران در حاشيه بازديد از مراحل ساخت خط3 مترو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خط سه مترو تهران از نقاط جنوبي شهر تهران، بزرگراه آزادگان آغاز و تا شهرك قائم ادامه دارد.
وي با اشاره به اينكه خط سه مترو 35 كيلومتر طول دارد اظهار داشت: اين خط يك خطوط اصلي شمال به جنوب است كه با خط يك مترو مكمل يكديگر هستند.
چمران افزود: در حال حاضر دو خط شرقي به غربي داريم و خط سه كه شمال به جنوب است مي تواند مسافران زيادي را در اين خط انتقال دهد.
رئيس شوراي شهر تهران به بازديد از خط سه مترو تهران اشاره كرد و گفت: در اين بازديد تونل مترو از چهار راه وليعصر تا ايستگاه مصلي در حال آماده سازي است؛ اميد است كه هر چه سريعتر ريل گذاري اين ايستگاه ها انجام شود.
وي درباره اعتباراتي كه به مترو تهران اختصاص يافته است بيان داشت: در داخل كشور به تكنولوژي و مهارت خاص براي ساخت مترو رسيده ايم، هرچقدر منابع مالي تأمين شود مطمئناً كار بيشتري نيز در اين زمينه انجام خواهد شد، به عنوان مثال اگر در سه سال هزار و 800 ميليارد تومان اعتبار براي مترو تأمين شود. به احتمال زياد در اين مدت تمامي خطوط مترو به طور كامل به بهره برداري مي رسد.
همچنين به گزارش ايسنا حمزه شكيب- رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران- نيز در جريان اين بازديد، گفت: تسريع پرداخت اعتبارات به مترو در كميسيون عمران مطرح خواهد شد تا بتوان تا پايان امسال هفت كيلومتر از خط سه مترو تهران را به بهره برداري برسانيم.
شكيب بودجه مصوب دولت را 244 ميليارد تومان و بودجه مصوب شهرداري را 600 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: هر كدام از اين دو نهاد حدود 150 ميليارد تومان از سهم خود را پرداخت كرده اند.
هابيل درويش- مديرعامل مترو تهران- نيز خاطرنشان كرد: اگر سالانه 1800 ميليارد تومان اعتبار به مترو تهران اختصاص يابد ظرف مدت سه سال تمام مترو تهران ساخته مي شود و از اين طريق مي توان دو ميليارد تومان در مصرف بنزين صرفه جويي كرد.
اعلام ميزان تراكم سيار توسط شهرداري
رئيس شوراي شهر تهران از ارائه آمار ميزان تراكم سيار موجود در شهر تهران توسط شهرداري خبر داد.
مهدي چمران عنوان كرد: شهرداري تهران اخيراً پاسخ درخواست كميسيون عمراني شوراي شهر مبني بر اعلام ميزان تراكم سيار موجود در شهر تهران را به شوراي شهر تهران ارسال كرده است.وي ادامه داد: هيأت رئيسه نيز اين پاسخ را براي حمزه شكيب- رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران- ارسال كرده است.
چمران، خاطرنشان كرد: بايد اين گزارش توسط كميسيون عمران شوراي شهر بررسي شود تا مشخص شود كه آيا پاسخ شهرداري به اين درخواست قانع كننده است يا خير!

 



صندوق ضمانت صادرات انجام مي دهد
پوشش 25درصدي نوسان نرخ ارز صادركنندگان

صندوق ضمانت صادرات تا 25درصد، زيان ناشي از كاهش و افزايش نرخ ارز صادركنندگان و برخي از واردكنندگاني كه محصولاتشان نهايتاً منجر به صادرات مي شود را پوشش مي دهد.
محمدكاظم دوست حسيني رئيس صندوق ضمانت صادرات در گفت وگو با ايسنا توضيح داد: ما تا پنج برابر سپرده اي كه بانك مركزي براي ما بگذارد مي توانيم نوسان نرخ ارز را پوشش دهيم. اين نوسان نرخ ارز هم با يك ميزان 25درصد است و ما زيان 25درصدي ناشي از كاهش و افزايش نرخ ارز را مي پذيريم.
وي در مورد اعتبار اين طرح اظهار كرد: فعلاً 50 ميليارد تومان درخواست كرديم كه ندادند اما هدف ما رقمي حدود 200ميليارد تومان است كه به عنوان سپرده از بانك مركزي دريافت كنيم تا بتوانيم سقف يك ميليارد دلار همين نوسان هاي 25درصدي نرخ ارز را پوشش دهيم.
دوست حسيني تصريح كرد: رئيس كل بانك مركزي به صورت شفاهي قول داده ومعاون ارزي بانك مركزي نيز اين موضوع را پيگيري مي كند اما هنوز تحقق پيدا نكرده است. ما مدت هاست كه آمادگي انجام اين كار را داريم و فقط منتظر اين هستيم كه سپرده بياورند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14