(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30 مهر 1390- شماره 20054

عذرخواهي ضعف مديريت و كسر شأن نيست
مديريت شهري؛ علمي يا سليقه اي ؟ !
به شرط اقرارنامه رسمي ازدواج هاي غيردفتري در شناسنامه زوجين ثبت مي شود



عذرخواهي ضعف مديريت و كسر شأن نيست

سوانح هوايي و تاخيرهاي هواپيماها، اشكال در آزمون ها، معطل شدن بيماران در اورژانس ها و اختلاس هاي بانكي و... تنها برخي از اتفاقاتي هستند كه رسانه اي مي شود و افكار عمومي هنگام مقابله با آنها انتظار پاسخگويي به موقع و يا شايد عذرخواهي را دارد.
درسطح جامعه و زندگي روزمره بسياري از برخوردهاي اجتماعي همچون دعواهاي خياباني، بگومگوهاي خانوادگي، برخوردهاي مسئولان ادارات با مراجعه كنندگان بدون عذرخواهي مقصر خاتمه مي يابد و اينها باعث شكل گيري اين سوال در دهن مي شود كه
به راستي فرهنگ عذرخواهي تا چه ميزان درجامعه پذيرفته و نهادينه شده است؟
بسياري از اتفاق ها اجتناب ناپذير و بسياري هم اجتناب پذير هستند، اما نكته مهم در برابر وقايعي كه بر اثر سهل انگاري و بي توجهي رخ مي دهد اين است كه مقصر پاسخگو باشد و كمترين و اولين اقدام درپاسخگويي هم عذرخواهي است. در دين مبين اسلام بر اين مهم تاكيدات ويژه شده است.چه آنجا كه مقوله توبه را مطرح مي كند و چه زماني كه برحلاليت طلبيدن مومن تاكيد دارد.
مروري برسخنان رهبر معظم انقلاب نيز نشان از دغدغه هاي ايشان دراين باره دارد، آيت الله خامنه اي بيان نقاط ضعف را باعث اثرگذاري بيشتر در دلهاي مردم مي دانند و خطاب به مسئولان مي فرمايند:«همراه با تشريح كارها و بيان نقاط قوت، به صراحت به مردم بگوييد كه اين كارها را نتوانستيم انجام دهيم و مطمئن باشيد مردم، كسي را براي كاري كه تلاش كرده اما نتوانسته انجام دهد، مؤاخذه نمي كنند.»
ايشان دادن وعده به مردم را اگر چه باعث افزايش توقعات عنوان مي كنند اما درعين حال تاكيد مي كنند:«تحقق وعده هاي داده شده دولت به مردم، امري مطلوب و ضروري است و باعث استحكام ايمان واعتقاد مردم مي شود و برعكس اگر اين وعده ها محقق نشود در ذهن مردم،مشكل ايجاد مي كند.»
همه اينها درحالي است كه تاخير در افتتاح پروژه هاي مختلف مانند طرح هاي عمران شهري شهرداري و با پروژه هاي كلان دولتي كه گاه روز شمار آن بدون بيان هيچ توضيحي خاموش مي شود و تاخير آن از روز و ماه مي گذرد و به چندين سال هم مي رسد، از جمله اتفاق هايي هستند كه عذرخواهي متوليان امر را مي طلبد، اما اين اتفاق رخ نمي دهد، شايد براي همگان عادي هم شده است.
عذرخواهي نشان دهنده ضعف مديريت و كسرشان نيست،بلكه باعث مي شود كه مردم به صداقت او احترام بگذارند و چراغ هاي رابطه مردم و مسئولان را روشن نگه مي دارد.
معذرت خواهي را دون شأن خود ندانيم
امان قرائي مقدم- آسيب شناس مسائل اجتماعي و استاد دانشگاه دراين باره در گفت وگو با خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، با تأكيد بر اينكه در جامعه ما فرهنگ عذرخواهي جا نيفتاده است، مي گويد: در جامعه كسي از كسي معذرت نمي خواهد، چون برخي معذرت خواهي را دون شأن خود مي دانند.
اين استاد دانشگاه همچنين با بيان اينكه معناي ارباب رجوع در جامعه عوض شده، مي افزايد: هر فرد در جامعه خود را برتر از ديگران مي بيند، در خانواده پدر و مادر از فرزندان خود به خاطر اشتباهاتشان عذرخواهي نمي كنند و اين فرهنگ نادرست درطول تاريخ به مردم سرايت كرده است.
عذرخواهي و حلاليت طلبيدن
از آموزه هاي مكتب اسلام است
دكتر مجيد ابهري- متخصص علوم رفتاري نيز نگاهي فرآيندي به غالب شدن اين فرهنگ در جامعه داشته و مي گويد: خانواده به عنوان نخستين مركز آموزش رفتارهاي اجتماعي به ويژه رفتار عذرخواهي محسوب مي شود. وقتي والدين درمقابل رفتارهاي نادرست از يكديگر و حتي از فرزندانشان عذرخواهي مي كنند اين فرهنگ به عنوان تربيت اوليه در خانواده نهادينه مي شود.
وي مي افزايد: فرزندان براي جامعه پذيرشدن بايد با هنجارهاي اجتماعي همنوا شوند، درغير اين صورت موجب بروز آسيب براي خود و ديگران مي گردند و بعد از خانواده، مدرسه دومين محل آموزش عذرخواهي است. آموزگاران مي توانند به جاي تنبيه يا تحقير دانش آموزان، آنان را با عذرخواهي عملي يعني عدم تكرار خطا و اصلاح رفتارهاي ناهنجار پرورش دهند.
اين آسيب شناس اجتماعي سومين عرصه در نهادينه كردن فرهنگ عذرخواهي را، عرصه جامعه و رفتار دولتمردان و مديران به عنوان الگوهاي رفتاري جامعه مي داند و ادامه مي دهد: اگر يك مدير يا مسئول در هزينه اداري مرتكب اشتباه شد بايد از جامعه عذرخواهي كرده و از شغل خود استعفا كند اما اين اتفاق به طور معمول رخ نمي دهد.
ابهري در ادامه تصريح مي كند: دين اسلام برترين مكتب آموزش عذرخواهي است. توبه به درگاه خداوند اولين مرحله در عذرخواهي از گناهان و خطاهاست و در مرتبه ديگر حلاليت طلبيدن و معذرت خواهي از ديگران قرار دارد كه از آموزه هاي مكتب اسلام است.
عذرخواهي راهي براي ارتقاي فرهنگ انساني
اين آسيب شناس در ادامه با اشاره به عذرخواهي حضرت امام خميني(ره) از مردم در مورد يك فرد خاص، مي گويد: امام خميني(ره) به عنوان بنيانگذار انقلاب با شهامت كامل اين كار را انجام دادند.
وي تأكيد مي كند: دولتمردان مي توانند الگوهاي كاربردي در مورد عذرخواهي درجامعه باشند. در مرتبه بعدي نيز رسانه ها به عنوان آموزش دهنده و تكراركننده اين فرهنگ براي نهادينه كردن آن در جامعه قرار دارند.
ابهري همچنين با بيان اينكه بسياري از مردم جامعه ما با عذرخواهي ميانه خوبي ندارند، اظهار مي كند: چه بسيار اتفاق مي افتد كه يك عذرخواهي ساده مي تواند از وقوع يك قتل يا جنايت جلوگيري كند، بنابراين آموزش مهارت عذرخواهي و تمرين آن راهي براي ارتقاي فرهنگ انساني در جامعه و پيشگيري از ناهنجاري است.
به گزارش ايسنا، سال تحصيلي شروع مي شود و دانشجويان خوابگاهي بدون هيچ توضيحي ازسوي مسئولان دانشگاهي آواره هتل، نمازخانه خوابگاه و و خانواده اقوام مي شوند، خانواده مستأجري خانه اي كرايه مي كنند و صاحب خانه روزها پس از قرارداد همچنان خانه را به آنها تحويل نمي دهد چون مستأجر قبلي هنوز خانه را تخليه نكرده است، كيفيت اجناس در قبال نرخ پرداختي ناچيز است، كارمندان بانك مشتريان سفارش شده را به افرادي كه ساعت ها در صف بانك بوده اند، ترجيح مي دهند و حق آنان را تضييع مي كنند و... اينها و ده ها اتفاق ديگر اتفاق هاي ساده اي است كه روزانه مشاهده مي كنيم و بر مدار بي قانوني و بدقولي مي چرخد غافل از اينكه درهمه اين روزمرگي ها، اين حقوق شهروندي است كه علاوه بر مسئولان، ازسوي خود شهروندان نيز تضييع مي شود.

 



مديريت شهري؛ علمي يا سليقه اي ؟ !

روح الله امين آبادي
از قديم گفته اند وقتي
مي خواهي چاهي بكني ، ابتدا بايد فكري به حال خاك هايي بكني كه از اين چاه بيرون
مي كشي! نمي توان چاهي كند و خاكش را در چاهي ديگر ريخت و اين كار را تا قيامت ادامه داد .
قضيه شهرداري و خيابان هاي شهر ما نيز اين گونه شده است .
هر روز مي بينيم كه گوشه اي از شهر و به بهانه هاي مختلف از جمله آسفالت و يا احداث اتوبان و ...تخريب و به حال خود رها شده است و اگر پرس و جو كني خواهي ديد كه هنوز چند ماهي از نوسازي آسفالت و...اين نقطه از شهر نگذشته و مردم از خود مي پرسند مگر شهرداري محل مناسبي براي هزينه كرد اين بودجه ها ندارد ؟ !
بسياري ازشهروندان، نمايندگان مجلس، مسئولان دولتي و مديران شهري بر اين مسئله تاكيد دارند كه تهران به بزرگ ترين كارگاه عمراني كشور تبديل شده است. از شمال به جنوب و از شرق به غرب تهران كارگاه هاي زيادي ايجاد شده و پروژه هاي بزرگي در حال تكميل و به بهره برداري رسيدن است.از اقدامات معاونت فني و عمران براي تكميل شبكه بزرگراهي و زير سطحي در تهران گرفته تا توسعه مترو در اين كلانشهر همه و همه باعث شده تا به اذعان تمامي كارشناسان تهران به يك كارگاه عمراني بزرگ در كل كشور تبديل شود .
شما مي توانيد به چهار گوشه اين شهر برويد و تابلوها و بنرهايي مربوط به اجراي پروژه هاي عمراني را ببينيد. اهميت اجراي پروژه هاي ضروري عمراني در شهر تهران به اندازه اي است كه در سال 90 بيشترين حجم بودجه شهرداري تهران را در ميان ساير معاونت هاي شهرداري تهران، به معاونت فني و عمران اختصاص داده اند. بررسي هاي كارشناسان شهري نشان مي دهد در حال حاضر پروژه هايي در شهر تهران در حال تكميل است كه از سال قبل نيمه كاره بوده است. البته شهردار تهران به اين مسئله نيز تاكيد مي كند كه در شرايطي پروژه جديد در شهر تهران اجرايي مي شود كه لزوم آن مشخص شده باشد.در حال حاضر بررسي ها نشان مي دهد اولويت اول مديريت شهري در تكميل و
به بهره برداري رساندن پروژه هاي عمراني تكميل شبكه بزرگراهي و شريان هاي اصلي شهر تهران است .
يكي از مصاديقي كه
مي خواهيم در اين نوشتار بدان بپردازيم احداث ادامه بزرگراه امام علي است . به گفته مسئولان شهري بخشي از بزرگراه امام علي، از خيابان پيروزي تا ميدان محلاتي، تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد. از مسيل باختر تا خيابان پيروزي كه طول آن 3700 متر است، شهرداري هاي مناطق در حال تملك املاك معارض هستند. با رفع معارضان ملكي، عمليات اجرايي آن تا پايان سال آغاز خواهد شد. بخش دوم عمليات از خيابان پيروزي تا ميدان محلاتي به طول 2200متر، 45درصد پيشرفت فيزيكي داشته است .
عمليات احداث بخش سوم توسعه بزرگراه امام علي به طول 5500متر نيز از ميدان محلاتي تا بزرگراه آزادگان، از مرداد امسال آغاز شده است و تا آذر سال 91 به پايان خواهد رسيد .
بزرگراه امام علي(ع) كه به گفته مجريان طرح تا پايان سال 91 به بهره برداري مي رسد و بزرگراهي متكي به تقاطع هاي متفاوت است، نقش بسيار مهمي در جابه جايي ترافيك از شمال به جنوب پايتخت دارد و به گفته مجري طرحهاي بزرگراهي شهرداري تهران اين بزرگراه محوري، شرياني است كه تهران را در مواقع ضروري در حوزه ترافيك ياري مي دهد. وسعت بزرگراه امام علي(ع) كه در بين مناطق 7،8، 13، 14 و 15 قرار دارد باعث شده تا به مانند بزرگراه شهيد زين الدين براي رفع معارضان ملكي و تاسيساتي با مشكلات زيادي روبه رو شود. يكي از ويژگي هاي اين بزرگراه وجود تقاطع هاي همسطح و غير همسطح است .
در اين مجال قصد آن را نداريم كه اين طرح بسيار مهم و حياتي براي شهروندان را زير سوال ببريم بلكه سوال اساسي اينجااست كه آيا مسئولان شهري و مهندسان مورد اعتماد شهرداري مي دانسته اند كه با توسعه اتوبان امام علي بخشي از ابنيه شهري از جمله مدارس ، كتابخانه ها و نيز بوستان ها بايستي تخريب شوند يا نه ؟
در طول سال هاي گذشته در مسير احداث اتوبان امام علي (ع) طرح هاي زيادي از سوي شهرداري تهران اجرا و يا توسعه داده شده است . احداث بوستان امير شرفي و تجهيز اين بوستان به شهربازي ، احداث كتابخانه بسيار مجهز و شيك در اين بوستان و نيز احداث مدرسه اي دخترانه در بخشي از اين مسير همه و همه اين سوال را به اذهان متبادر مي كند كه چرا در حالي كه قرار است همه ساختمان هاي قرار گرفته در مسير اين بزرگراه توسط شهرداري خريداري شده و درنهايت تخريب شوند اين همه هزينه بي مورد و در يك كلام اسراف صورت
مي گيرد ؟
گفتني است در مسير احداث اتوبان مجوز ساخت ساختمان نيز از سوي شهرداري صادر شده است ، ساختمان هايي كه بايستي بعد از ساخت دوباره تخريب شوند !
بوستان اميرشرفي و نيز كتابخانه و شهربازي اين بوستان كه با ميلياردها تومان هزينه احداث و به اين مرحله رسيده است در يك چشم بر هم زدن بايد تخريب شود و در اين ميان تكليف هزينه هايي كه شده مشخص نخواهد شد !
از سوي ديگر با به تعويق افتادن عمليات اجرايي ادامه اتوبان امام علي(ع) و نيز تخريب برخي اماكن عمومي و خصوصي در اين محدوده علاوه بر اين كه چهره زشتي به محله هاي قرار گرفته در طرح داده است مامني براي بزهكاران و معتادان خياباني نيز فراهم نموده است.
مشكل ديگر آن كه مغازه ها و نيز ساختمان هاي قرار گرفته در طرح كه از سوي شهرداري معارض تشخيص داده شده اند به دليل
بي برنامگي هاي موجود در بلاتكليفي قرار گرفته اند.
يكي از كسبه در مصاحبه با خبرنگار كيهان مي گويد شهرداري در برخي موارد بدون پشتوانه مالي اقدام به صدور چك در مقابل خريد اماكن قرار گرفته در مسير طرح نموده كه با مراجعه مالكان به بانك مشاهده شده كه اين چك ها خالي از وجه است.
حكايتي كه خوانديد هر روز در گوشه و كنار شهر تكرار مي شود خياباني را آسفالت مي كنند و با تغيير شهردار منطقه كار در وسط راه رها شده و چاه ديگري در خياباني ديگر كنده مي شود!
طولاني شدن پروژه هاي عمراني علاوه بر هدررفت
سرمايه هاي شهر، نارضايتي شهروندان را نيز به دنبال دارد .
نتيجه آن كه
1- اجراي پروژه هاي عظيمي چون اتوبان امام علي(ع) هرگز مورد نقد و يا اعتراض نيست . كارشناسان معتقدند احداث اين اتوبان نقش شاياني در حل معضل ترافيك خواهد داشت و از اين رو اصل احداث و تكميل اتوبان امام علي و يا ساير پروژه هاي عمراني در سطح شهر مورد سوال راقم اين سطور نبوده ونيست.
2- اعمال مديريت هاي سليقه اي و غيركارشناسانه در پروژه هاي بزرگي چون اتوبان امام علي (ع) باعث ناهماهنگي هاي گسترده و هدر رفت ميلياردها تومان از بيت المال گشته است .
ساختمان ها و اماكني بلافاصله و يا مدتي بعد از احداث معارض تشخيص داده شده و در نتيجه تخريب مي شوند بي آن كه كسي از خود بپرسد هزينه هاي ميلياردي اين ساخت و سازها از كجا آمده و چرا اين گونه
بيت المال در تعارض ميان مديريت ها چون علف خرس به هدر مي رود و كسي نيز پاسخگو نيست.

 



به شرط اقرارنامه رسمي ازدواج هاي غيردفتري در شناسنامه زوجين ثبت مي شود

ازدواج هايي كه در دفاتر رسمي ازدواج به ثبت نرسيده باشد به شرط ارايه اقرارنامه رسمي در شناسنامه زوجين ثبت مي شود.
محسن كرمي معاون امور اسناد هويتي سازمان ثبت احوال كشور با استناد به ماده 32 قانون ثبت احوال كشور افزود: در ثبت اين ازدواج ها بايد گواهي ادارات ثبت احوال محل صدور شناسنامه هاي زوجين موجود باشد.
وي تاكيد كرد: زوجيني كه با يكديگر ازدواج شرعي كرده اند، مي توانند با مراجعه به يكي از دفاتر اسناد رسمي محل اقامت، نسبت به تنظيم اقرارنامه رسمي زوجيت كه در آن مشخصاتشان بطور كامل قيد و تاريخ دقيق ازدواج درج شده باشد، اقدام كنند.
كرمي اضافه كرد: با بررسي اسناد و صدور تاييديه مربوطه در مدت يك روز، واقعه در اسناد سجلي زوجين و شناسنامه ها درج و تحويل مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14