(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 آبان 1390- شماره 20063

مؤسسه پژوهشي تل آويو : اسرائيل منزوي تر و مقاومت قدرتمندتر مي شود
اعتراض مردم لاهور به دخالت هاي آمريكا درامور پاكستان
نگراني اسرائيل از شعارهاي ضد صهيونيستي در جنبش وال استريت
رئيس جمهور جديد قرقيزستان انتخاب شد
حزب الله: در صورت تجاوز به سوريه ساكت نخواهيم نشست
شهر تعز در يمن به تصرف انقلابيون درآمد
تجمع اعتراض آميز مردم تركيه مقابل سفارت آمريكا در آنكارا
انتقال تفنگداران آمريكايي از عراق به كويت و قطر
كلينتون : حمله به ليبي براي تامين منافع درازمدت ما بود
مردم اسپانيا خواستار برچيدن شدن پايگاه هاي آمريكا شدند
تظاهرات گسترده عليه آل خليفه در بحرين زندانيان سياسي را آزاد كنيد
چها رسوي پنج قاره



مؤسسه پژوهشي تل آويو : اسرائيل منزوي تر و مقاومت قدرتمندتر مي شود

مؤسسه پژوهش هاي امنيت داخلي رژيم صهيونيستي در گزارش سالانه خود اذعان كرد كه اسرائيل به سوي فروپاشي پيش مي رود در حالي كه مقاومت همچنان ثبات خود را حفظ كرده و هر روز قوي تر مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر روزنامه يديعوت آحارونوت جزئياتي از گزارش سالانه مؤسسه پژوهش هاي امنيت داخلي رژيم اسرائيل را افشا كرد.
در اين گزارش تأكيد شده است، از آغاز سال 2011 تاكنون اسرائيل در تيره ترين شرايط خود از تأسيس اين رژيم قرار گرفته است. وي در پي تحولات منطقه هم پيمانان خود را از دست داده است. اين مؤسسه راهبردي صهيونيستي افزوده است، از آغاز سال جاري ميلادي رژيم اسرائيل هرگز در حالت ثبات و آرامش قرار نداشته در حالي كه با وجود تحولات منطقه، مقاومت ثبات خود را حفظ كرده و تقويت هم شده است.

 



اعتراض مردم لاهور به دخالت هاي آمريكا درامور پاكستان

هزاران نفر از مردم پاكستان در لاهور عليه دخالت هاي سياسي و نظامي آمريكا در پاكستان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، درادامه اعتراضات مردمي عليه مداخلات آمريكا در پاكستان، يكشنبه نيز شهر لاهور شاهد تظاهرات ضد آمريكايي بود. دراين تظاهرات كه به دعوت «حزب تحريك و انصاف پاكستان» برگزار شد، اقشار مختلف مردم و گروه ها و چهره هاي سياسي شركت داشتند. تظاهركنندگان همچنين، اطاعت سران پاكستان از دستورات مقامات كاخ سفيد را نكوهش كردند. «عمران خان» رئيس حزب تحريك و انصاف درجمع معترضان خطاب به مقامات پاكستان، از آنها خواست به جاي گرايش به آمريكا، روابط پاكستان را با همسايگان اين كشور تقويت كند.

 



روزنامه معاريو فاش كرد
نگراني اسرائيل از شعارهاي ضد صهيونيستي در جنبش وال استريت

سرويس خارجي-
تغيير جهت شعارهاي معترضان جنبش وال استريت عليه اسرائيل باعث نگراني محافل صهيونيستي شده است.
همزمان با آگاهي شهروندان آمريكايي از آنچه طي دهها سال گذشته به نام «ليبرال دموكراسي» بر آنها وارد شده، اين روزها تصاوير و گزارش هايي از جنبش ضدسرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» منتشر مي شود كه بيش از هركس، باعث نگراني رژيم صهيونيستي شده است.
دست نوشته ها با مضاميني چون: صهيونيست ها وال استريت را كنترل مي كنند، كوچكترين گروه در آمريكا تمام رسانه و پول كشور را در كنترل گرفته اند، همه دارايي ها در اختيار بانك هاي صهيونيستي است و... در كنار تصاويري از به آتش كشيده شدن پرچم اين رژيم در تجمعات اخير نيويورك نشان مي دهد، نگراني محافل صهيونيستي بيهوده نيست و ادامه اين روند مي تواند، منافع آنها را با خطرات زيادي روبه رو كند.
در همين رابطه پايگاه اطلاع رساني «العالم» طي گزارشي نوشت: روزنامه صهيونيستي «معاريو» با اشاره به گسترش فعاليت ها و شعارهاي ضدصهيونيستي در جريان جنبش «وال استريت را اشغال كنيد» تصريح كرد: «اين شعارها بيانگر وقوع حوادثي در دشمني با يهوديت (بخوانيد رژيم صهيونيستي) است. تصاوير منتشر شده نشان مي دهد آمريكايي ها ما را مسئول اوضاع اقتصادي خود مي دانند.»
اين روزنامه همچنين از مطرح شدن شعارهايي در مخالفت با محاصره غزه از سوي معترضان آمريكايي ابراز تاسف كرد!
يادآور مي شود بسياري از مراكز مالي، غول هاي رسانه اي، بانك ها و مراكز مهم آمريكا در دستان اقليت ثروتمند و غالبا صهيونيست آمريكا است و حمايت هاي همه جانبه كانديداهاي رياست جمهوري آمريكا از رژيم صهيونيستي دقيقا براي بهره برداري از همين ثروت، قدرت و نفوذ است كه صورت مي گيرد. به عبارتي، اگر در آمريكا كسي خواستار به قدرت رسيدن است، بدون تاييد و حمايت هاي صهيونيست هاي پرنفوذ قادر به اين كار نخواهد بود.
از سوي ديگر خبر مي رسد، همزمان با ادامه و گسترش اعتراض هاي ضدسرمايه داري در شهرهاي مختلف آمريكا و بارش شديد برف، پليس اين كشور دور تازه اي از حملات خود را به معترضان آغاز كرده است.
در همين رابطه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشت: پليس «ريچموند» صبح روز دوشنبه (ديروز) به چادرهاي معترضان نظام سرمايه داري حمله و اقدام به دستگيري معترضان و جمع آوري چادرهاي آنان كرد.
اين گزارش كه جهت دهي آن در انتقاد و تحقير معترضان بود، همچنين نوشت، پليس پيش از اين نيز به دليل بي توجهي معترضان در شهرهاي پورتلند، اورگان، آستين، تگزاس، اوكلند، كاليفرنيا، آتلانتا، نشويل، تنسي، نيويورك و واشنگتن به معترضان حمله و شماري از آنها را بازداشت كرده است.
خبرگزاري «رويتر» نيز در تكميل گزارش «آسوشيتدپرس» نوشت: پليس آمريكا در آخرين ساعات روز يكشنبه و ساعات اوليه دوشنبه نيز به چادرهاي معترضان در تگزاس، آستين، پورتلند و اورگان حمله ور شد و دهها نفر از آنها را دستگير كرد.
يادآور مي شود، تاكنون بيش از 1600نفر از مردم آمريكا با اتهام اعتراض به اوضاع وخيم سياسي و اقتصادي حاكم بر كشورشان از سوي پليس آمريكا دستگير شده اند. پليس كه غالبا از گاز اشك آور، باتوم و دستبند استفاده مي كند، شماري از معترضان را راهي بيمارستان كرده است. يكي از مجروحان جوان 24ساله اي است كه زماني در ارتش آمريكا و در عراق خدمت كرده است. آخرين خبرها حاكي است، جمجمه اين معترض شكسته و قادر به تكلم نيست.
شبكه تلويزيوني الجزيره نيز از حمله شبانه پليس تگزاس به چادرهاي معترضان خبر داد. به نظر مي رسد، مقامات آمريكايي با طولاني شدن اعتراض ها، ديگر احتياط گذشته را در برخورد با معترضان ندارند و در تمام شهرها بدون توجه به انتقادها اقدام به سركوب معترضان مي كنند.
مقامات آمريكايي اميد زيادي داشتند با رسيدن فصل سرما، معترضان مجبور به ترك چادرها و بازگشت به خانه هايشان شوند اما به رغم بارش شديد برف، سرماي زياد و حتي قطع عمدي برق برخي پارك ها، اين تجمعات همچنان ادامه دارد.
شدت بارندگي و سرما در برخي شهرهاي آمريكا به حدي است كه خبر مي رسد منجر به قطع برق بسياري از مناطق نيز شده است. فاكس نيوز با اعلام اينكه ميزان بارش برف براي ماه اكتبر در آمريكا بي سابقه است، نوشت اين امر باعث به وجود آمدن نگراني هايي در آمريكا شده است. بيش از سه ميليون و200 هزار نفر از مردم آمريكا برق ندارند.
گفتني است، قيام جهاني «وال استريت» كه 26 شهريورماه و از نيويورك آغاز شده است، خواستار پايان حكمراني كاپيتاليسم به دليل تبعات سنگين و غيرانساني آن است. معترضان كه از اقشار مختلف جامعه آمريكا هستند، (از دانش آموز تا سياستمدار و...) خواستار توقف جنگ، ايجاد شغل، تقسيم عادلانه ثروت، دموكراسي واقعي، توجه به قشر متوسط به پايين جامعه، پرداخت ماليات از سوي ثروتمندان، آزادي و توقف خشونت هاي پليس و... هستند. معترضان نظام سرمايه داري را باعث فقدان موارد نامبرده در جامعه آمريكا مي دانند.
اين اعتراض ها اكنون به سرتاسر جهان كشيده شده و در ايتاليا، آلمان، انگليس، يونان، پرتغال و اسپانيا با جديت بيشتري در جريان است.
از سوي ديگر خبر مي رسد، بسياري از رسانه هاي مطرح آمريكا تلاش ها براي تحريف و همراه با تحقير اعتراض هاي «اشغال وال استريت» را آغاز كرده اند. اين رسانه ها با استفاده از واژه «حسادت فقرا» در انتشار قيام وال استريت، اينگونه القا مي كنند كه جمعيت فقير آمريكا به دليل حسادت به ثروتمندان كشورشان، قيام كرده اند!
خبر آخر اينكه سايت رسمي معترضان آمريكايي روز يكشنبه اعلام كرد، جنبش «اوكلند را اشغال كنيد» دوم نوامبر (11آبان ماه) را روز برگزاري اعتصاب عمومي در اوكلند اعلام كرد.
در اين حال وزير خارجه روسيه سركوب خشونت بار تظاهركنندگان ضد سرمايه داري در غرب را بيانگر ميزان دورويي دولت هاي غربي دانست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري اينترفاكس روسيه، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه با اشاره به اقدام غرب در سركوب تظاهرات موسوم به اشغال وال استريت تاكيد كرد اين مساله نشان مي دهد كه كشورهاي غربي سياست هاي دوگانه را دنبال مي كنند.
لاوروف هم چنين عنوان داشت: برخي از دولت هاي غربي طي هفته هاي اخير به نيروهاي پليس خود دستور دادند كه تظاهركنندگان را سركوب كنند.
وي در همين حال آمادگي كرملين را براي بررسي مشكلات احتمالي در حمايت دولت روسيه از آزادي هاي اساسي با همتايان غربي اش اعلام كرده و گفت: اين امر مشروط به اين است كه كشورهاي مذكور نيز آمادگي پذيرش انتقاد روسيه را داشته باشند.اين در حالي است كه آمريكا و كشورهاي اروپايي بارها كشورهاي استقلال يافته از شوروي سابق از جمله روسيه را به بي احترامي به دموكراسي و استفاده از زور در متفرق ساختن تظاهرات هاي ضد دولتي محكوم كرده اند.






 



رئيس جمهور جديد قرقيزستان انتخاب شد

سرويس خارجي-
«الماز بيك آتامبايوف» با كسب 65 درصد آرا رئيس جمهور قرقيزستان شد.
رئيس كميسيون مركزي انتخاباتي قرقيزستان پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري گفت، براساس نتايج اوليه شمارش آرا، الماز بيك آتامبايوف با 65 درصد آرا به عنوان رئيس جمهور كشور انتخاب شد.
وي افزود، انتخابات به دور دوم كشيده نخواهد شد زيرا آتامبايوف بيش از نيمي از آرا را به خود اختصاص داده و مي توان گفت وي در دور نخست انتخابات پيروز شده است.
دو رقيب اصلي وي هر كدام 15 درصد آرا را به دست آوردند و مدعي شدند در انتخابات تقلب شده است.
آتامبايوف بازرگاني ثروتمند از شمال قرقيزستان است و وعده داده است تا در راستاي ثبات و بهبود اقتصادي اين كشور حركت كند.
از زمان ناآرامي ها در قرقيزستان در آوريل سال 2010 اين نخستين انتخابات رياست جمهوري به شمار مي آيد.
نتايج نهايي انتخابات پس از بررسي شكايت ها 23 روز ديگر اعلام مي شود.
جمهوري قرقيزستان با پنج ميليون جمعيت و 198500 كيلومتر مربع مساحت يكي از جمهوري هاي استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروي سابق است.
پس از فروپاشي شوروي در سال 1991 مستقل شد و عسگر آقايف رهبر حزب كمونيست قرقيزستان به رياست جمهوري اين كشور رسيد. وي تا سال 2005 قدرت را در دست داشت و مي خواست تا پايان عمر در مقام رياست جمهوري باشد از اين رو مردم پايتخت قيام كردند و طي يك فرآيند معروف به انقلاب رنگي عسگر آقايف به روسيه پناهنده شد و قربان بيك باقي اف به جاي او به رياست جمهوري رسيد.
اين كشور منابع خوبي از نفت و گاز دارد با اين حال سطح زندگي مردم اين كشور پايين و نرخ بيكاري بالا است.
مردم اميدوارند با انتخاب رئيس جمهور جديد شرايط زندگي آسان تر و دموكراسي در كشور برقرار شود.

 



حزب الله: در صورت تجاوز به سوريه ساكت نخواهيم نشست

سرويس خارجي-
عضو برجسته حزب الله لبنان تاكيد كرد كه تجاوز به سوريه تجاوز به محور مقاومت است و حزب الله در قبال آن دست بسته نخواهد ماند.
«طراد حماده» عضو برجسته حزب الله و وزيركار در كابينه فواد سينيوره اظهار داشت، حكومت سوريه توانايي انجام اصلاحات و برآوردن تمامي خواسته هاي مردمي را دارد و احتياجي به دخالت بيگانگان نيست.
وي افزود، هر نوع تجاوز به سوريه تجاوز به كشورهاي محور مقاومت است و حزب الله دست بسته نخواهد ماند.
اين عضو برجسته حزب الله در مورد دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري نيز گفت، هدف اين دادگاه زير سؤال بردن حزب الله و مقاومت است و حزب الله هيچ اهميتي براي اين دادگاه و اتهاماتش قائل نيست.
سمير قنطار باسابقه ترين زنداني آزاد شده از چنگال صهيونيستي نيز تاكيد كرد بيشتر مردم سوريه از نظام كنوني اين كشور حمايت مي كنند و تحركات فعلي استعمارگران عليه اين كشور براي تضعيف محور مقاومت است.
وي افزود، سوريه با وجود اين كه از چند سال پيش تحت محاصره و تحريم است در خط مقاومت قرار دارد و در مقابل همه فشارهاي آمريكا از جمله فشار نظامي مقاومت كرده است.
اين در حالي است كه كميته وزارتي عربي در اقدامي هماهنگ با غرب به بشار اسد رئيس جمهور سوريه پيامي فوري ارسال كرد و به دولت دمشق تا پايان وقت روز گذشته مهلت داد تا به خواسته هاي مردم اين كشور و مخالفان توجه كند و به خشونت ها پايان دهد.
از سوي ديگر، نماينده سوريه در سازمان ملل با انتقاد شديد از موضع جانبدارانه سازمان ملل تاكيد كرد بان كي مون با تحريف واقعيت ها در گزارش هاي خود سوريه را هدف قرار داده است.
همچنين بشار اسد درباره موضع روسيه در حمايت از سوريه گفت، اين حمايت مسكو فقط دفاع از سوريه نيست بلكه دفاع از ثبات جهان است. بشار اسد پيشتر تهديد كرده بود چنانچه به سوريه حمله نظامي شود خاورميانه به آتش كشيده خواهد شد.
بيش از 1000نفر از شيوخ قبايل و سرشناسان سوريه با حمايت از نظام كشور و رد دخالت هاي خارجي اعلام كردند كه قبايل آنان 50درصد جمعيت سوريه را تشكيل مي دهند و بشار اسد خط قرمز آنان به شمار مي رود.
اين شيوخ تاكيد كردند كه از اصلاحات كامل و فراگير بشار اسد حمايت مي كنند.
از سوي ديگر روزنامه گاردين نوشت، يكي از مسئولان ناتو اعلام كرد كه در صورت ادامه بحران سوريه ناتو منطقه پرواز ممنوع در سوريه ايجاد خواهد كرد.
خبر ديگر اينكه دبير كل ناتو كه روز گذشته به ليبي سفر كرده است در اظهاراتي تأكيد كرد: ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه دور از ذهن است.به گزارش ايران ديپلماتيك به نقل از العربيه آندرس فوگ راسموسن در اظهاراتي تأكيد كرد: برقراري منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي در دستور كار نيست.اين سخنان پس از آن اظهار شد كه شايعاتي مبني بر حمله ناتو به سوريه مطرح شده بود و همچنين برخي مخالفان دولت سوريه خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه مشابه آنچه در ليبي رخ داده بود، شده بودند.

 



شهر تعز در يمن به تصرف انقلابيون درآمد

پس از گذشت ماه ها از حركت بيداري اسلامي در يمن انقلابيون يمن كنترل بيشتر مناطق تعز را به دست گرفتند و اولين گام را در بركناري ديكتاتور يمن برداشتند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري الجزيره، انقلابيون يمن سرانجام پس از چند روز درگيري مداوم با نيروهاي گارد رياست جمهوري به رهبري احمد صالح پسر علي عبدالله صالح توانستند بخش هاي وسيعي از اين شهر را در اختيار خود بگيرند.
نيروهاي گارد رياست جمهوري در شهر تعز با انقلابيون مسلح درگير شدند و در نتيجه تعدادي از دو طرف كشته و زخمي شدند.
عده اي از افسران ارتش كه به انقلابيون پيوسته اند توانستند با همكاري مردم تعداد زيادي از نيروهاي نظامي گارد را از پاي درآورند.
به گفته فعالان يمني، تسلط نيروهاي انقلابي بر پايگاه هاي نظامي و ساختمان هاي دولتي در تعز تحولي بسيار مثبت در روند انقلاب مردمي به شمار مي رود كه مي تواند به يكسره شدن اوضاع كشور به نفع مردم بينجامد.
انقلابيون يمن تاكيد كردند كه آرزو دارند تعز به بنغازي يمن تبديل شود با اين حال يمني ها نمي خواهند كه سناريوي ليبي در يمن تكرار شود.
خبرها حاكي است كه در شهرهاي صنعا، عدن، الحديده و ديگر شهرهاي يمن نيز درگيري هاي شديدي بين مردم و نيروهاي گارد رياست جمهوري صورت گرفته و مردم با كمترين امكانات در مقابل ارتش مسلح يمن مقاومت مي كنند.
انقلابيون اعلام كردند كه مردم نمي خواهند مسلح شوند و مي خواهند انقلاب آنها مسالمت آميز و بدون خونريزي صورت بگيرد با اين حال اگر رژيم علي عبدالله صالح همچنان به سياست سركوب خود ادامه دهد انقلابيون روش ديگري را در پيش مي گيرند.
اين در حالي است كه مقاومت مردم در مقابل نيروهاي امنيتي نظام عبدالله صالح را وادار كرد كه جانشين خود عبدربه منصور هادي را براي مذاكره با سران كاخ سفيد عازم واشنگتن كند.

 



تجمع اعتراض آميز مردم تركيه مقابل سفارت آمريكا در آنكارا

هزاران تن از مردم تركيه با برپايي تظاهرات مقابل سفارت آمريكا مخالفت خود را با استقرار سامانه سپر موشكي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اعضاي ده ها نهاد مدني در تركيه روز يكشنبه در اين تظاهرات شركت كردند و با دادن شعارهايي عليه آمريكا، رژيم صهيونيستي و ناتو با استقرار اين سامانه راداري در خاك كشورشان مخالفت كردند.
براساس اين گزارش معترضان تركيه اي كه به دعوت «انجمن حمايت از مظلومان تركيه» در اين تظاهرات شركت كرده بودند، پس از راهپيمايي در برابر سفارت آمريكا در آنكار تجمع كردند.معترضان با خود پارچه نوشته هايي حمل مي كردند كه بر روي آنها «سپر آمريكا و اسرائيل نخواهيم شد»، «ناتو از خاورميانه گم شو»، «آمريكا و اسرائيل قاتل از خاورميانه گم شويد»، نوشته شده بود و مخالفت خود را با اقدام پيمان آتلانتيك شمالي در خاك تركيه اعلام كردند.
«خانم شريفه آريمان» رئيس شعبه انجمن حمايت از مظلومان در آنكارا طي سخناني در مقابل سفارت آمريكا، خواستار انصراف دولت تركيه از همكاري با اين طرح آمريكايي شد.
وي گفت: مردم تركيه بايد صداي خود را عليه آناني كه با امپرياليست ها همكاري مي كنند بلندتر كنند چرا كه برخي قصد جنگ افروزي در منطقه را دارند.
اين فعال سياسي تركيه اي هدف از استقرار سامانه رادار موشكي ناتو را حمايت از اسرائيل دانست.
گزارش هاي دريافتي حاكي است تجمع كنندگان در اين مراسم، خواستار تعطيلي سفارت اسرائيل و طرد سفير آن از خاك تركيه شدند.
تظاهركنندگان در پايان با قرائت بيانيه اي اعلام كردند: تركيه نمي خواهد به عنوان سپري براي آمريكا و اسرائيل تبديل شود.
معترضان ترك از رجب طيب اردوغان نخست وزير كشورشان خواستند با حفظ كرامت و سربلندي تركيه از آن به عنوان كشوري براي محافظت از مرزهاي اسلام حفاظت كند.
گفتني است از زمان اعلام موافقت تركيه با استقرار سامانه سپر موشكي در خاك اين كشور، تاكنون اعتراضات مختلفي از سوي مخالفان برگزار شده است.

 



به دليل نگراني از بيداري اسلامي منطقه صورت گرفت
انتقال تفنگداران آمريكايي از عراق به كويت و قطر

دولت آمريكا در چارچوب اجرايي كردن ساختار امنيتي جديد در منطقه، نظاميان اين كشور را از عراق به منطقه خليج فارس منتقل مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، روزنامه «نيويورك تايمز» از طرح جديد آمريكا براي تحت سلطه گرفتن كل منطقه خليج فارس خبر داد. براساس اين طرح كه مقامات آمريكايي نام آن را «ناتوي عربي» گذاشته اند، همه 50 هزار نيروي آمريكايي مستقر در عراق طبق جدول زمانبندي شده و در چارچوب قرارداد امنيتي بغداد-واشنگتن، تا 11 دي از خاك عراق خارج و در كشورهاي كويت و قطر مستقر مي شوند.
به نوشته روزنامه فوق، ماموريت اصلي نيروهاي فوق مقابله با هرگونه بي ثباتي در عراق است.
نيويورك تايمز نوشت: دولت هاي واشنگتن و بغداد براي باقي ماندن 20 هزار نظامي آمريكايي در عراق تلاش هاي زيادي انجام داده اند ولي اين تلاش ها ثمربخش نبود و به همين دليل آمريكا به دنبال راه حل هاي جايگزين است.
هرچند نيويورك تايمز تاكيد كرد حضور گسترده آمريكا در خليج فارس تمركز بر ايران است، ولي هم اكنون بيشترين ترس آمريكا شكل گيري نهادهاي مردم سالاري ديني در كشورهاي حاشيه خليج فارس خصوصا بحرين، كويت و عربستان است. بنابراين، برخلاف ادعاهاي «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا اين كشور حامي نظام هاي ديكتاتوري در كشورهاي عربي است و نگران همپيمانان ديكتاتور خود در عربستان، قطر، بحرين، كويت، عمان و امارات است.
نيويورك تايمز در ادامه مي افزايد، ناوهاي آمريكايي بيشتري در آب هاي خليج فارس و درياي عمان مستقر خواهند شد و روابط نظامي واشنگتن با كشورهاي فوق نيز تقويت مي شود.
«باراك اوباما» براي خاموش كردن اعتراضات داخلي در ايالات متحده، قول داده بود كه همه نظاميان آمريكايي را تا 11 دي از عراق خارج كند. ولي با جابه جايي اين نيروها از يك منطقه در خاورميانه به منطقه اي ديگر، خشم شهروندان آمريكايي را فرو نمي نشاند. اين در حالي است كه جابه جايي مذكور يك ضرورت استراتژيك براي حفظ سلطه آمريكا بر منطقه است.
ساير رويدادها
¤بابكر زيباري رئيس ستاد مشترك ارتش عراق مدعي شد كه اين كشور بدون شريكان بين المللي (اشغالگران) نمي تواند تا سال 2020 از مرزهاي خود در مقابل حملات بيگانگان دفاع كند.
¤يك فرمانده ارشد پليس كركوك اعلام كرد، نيروهاي امنيتي عراق 70 عضو حزب منحل شده بعث كه قصد كودتا عليه دولت بغداد پس از خروج نيروهاي آمريكايي را داشتند، دستگير كردند.
¤حمله شبانه تروريست ها به نيروهاي گشتي عراق در شرق «بعقوبه» به شهادت سه نظامي عراقي و جراحت دو نفر ديگر انجاميد.

 



نيت واقعي آمريكا رو شد
كلينتون : حمله به ليبي براي تامين منافع درازمدت ما بود

وزير خارجه آمريكا هدف اصلي حمله اين كشور به ليبي را حفظ منافع استراتژيك و درازمدت ايالات متحده در منطقه دانست.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «هيلاري كلينتون» در گفت وگو با «واشنگتن پست» از نيت واقعي حمله آمريكا و ناتو به ليبي براي نخستين بار پرده برداشت و گفت: دولت آمريكا با اين اقدام توانست منافع استراتژيك خود را در منطقه حفظ كند و حاصل اين دستاورد تا مدت ها باقي خواهد ماند.
وي گفت كه براي حفظ رهبري آمريكا لازم است كه اقدامات بي شماري براي حفظ منافع ملي اين كشور (در جهان) انجام شود و در صورت لزوم نيز كاخ سفيد به طور يكجانبه وارد عمل خواهد شد.
كلينتون در ادامه تاكيد كرد: وظيفه سياسي پيچيده اي بر گردن شوراي ملي انتقالي ليبي قرار دارد، چرا كه آنها با تجربه كم، قصد دارند سياستي را كه ما به عنوان «سياست» در نظر داريم، اجرايي كنند،. اين اظهارات كلينتون به وضوح نشان مي دهد كه آنچه از اين پس در ليبي براي آمريكا اهميت دارد، دموكراسي و حاكميت مردم و راي آنها نيست، بلكه مقامات طرابلس موظف هستند، دستورات كاخ سفيد را مو به مو اجرا كنند.
گفتني است نيروهاي ناتو تحت رهبري آمريكا 11 فروردين گذشته به بهانه حفاظت از جان مردم ليبي، عليه «معمر قذافي» وارد نبرد شده بودند.
هر چند طي هشت ماه حملات هوايي خود، مواضع انقلابيون را بارها بمباران كردند و جان شهروندان بي گناه زيادي را نيز گرفتند.
ساير رويدادها
¤ ديروز ناتو رسما پايان حملات هوايي خود در ليبي را اعلام كرد.
¤ محمود جبريل رئيس بخش اجرايي شوراي ملي انتقالي ليبي از كشف سلاح هاي شيميايي در دو پايگاه نظامي به جا مانده رژيم قذافي خبر داد.


 



مردم اسپانيا خواستار برچيدن شدن پايگاه هاي آمريكا شدند

هزاران نفر از مردم اسپانيا در اعتراض به استقرار سامانه دريايي سپر ضد موشكي ناتو و آمريكا در جنوب اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عصر يكشنبه هزاران شهروند اسپانيايي با برپايي يك راهپيمايي سه كيلومتري، مقابل پايگاه نظامي «مورون دلا فرونترا» در ايالت اندلس اجتماع كردند. در اين تظاهرات مردم عليه استقرار سامانه دريايي سپر ضد موشكي ناتو در پايگاه مذكور شعار دادند. تظاهركنندگان همچنين خواستار تعطيلي يك پايگاه نظامي آمريكايي در منطقه «روتا» شدند. مردم شعار مي دادند: «ناتو نه، پادگان ها نه، كاهش بودجه نظامي آري» تظاهركنندگان در پايان با صدور بيانيه اي، خواستار عقب نشيني ناتو از افغانستان و كاهش هزينه هاي نظامي شدند. اسپانيا عضو ناتو است و نيروهاي اين كشور در افغانستان حضور دارند.يكي از برگزار كنندگان اين تظاهرات به خبرنگاران گفت، زمين هاي پايگاه هاي مذكور از مردم به زور گرفته شده است و در حال حاضر در اين زمين ها برنامه هاي جنگي براي بمباران ملت هاي ديگر آموزش داده مي شود. شركت كنندگان در تظاهرات مذكور خواستار تعطيلي همه پايگاه هاي ناتو و آمريكا در داخل خاك اسپانيا شدند.

 



تظاهرات گسترده عليه آل خليفه در بحرين زندانيان سياسي را آزاد كنيد

سرويس خارجي -
مردم بحرين با برگزاري تظاهرات تحت عنوان «روز خشم آزادگان» بر لزوم آزادي بازداشت شدگان تاكيد كردند.
مردم شهر منامه پايتخت بحرين و ديگر شهرهاي اين كشور روز گذشته تظاهرات گسترده اي با عنوان روز خشم آزادگان برگزار كردند و خواستار آزادي هرچه سريع تر تمامي زندانيان سياسي شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي عليه حكومت آل خليفه سر مي دادند از مجامع جهاني و حقوق بشري خواستند براي آزادي زندانيان اين كشور تلاش جدي به عمل آورند.
مردم بحرين تاكيد كردند كه پارلمان اروپا جنايات آل خليفه را محكوم مي كند ولي اتحاديه عرب در مقابل اين جنايات سكوت كرده و هيچ تلاشي انجام نمي دهد.
يك فعال بحريني در اين باره گفت، اقدام پارلمان اروپا در محكوميت سركوب هاي بحرين و درخواست از شوراي همكاري خليج فارس براي عقب نشيني نيروهاي سپر جزيره از اين كشور در نتيجه تلاش هاي مخالفان بحريني بود كه توانستند صداي خود را به نقاط مختلف جهان از جمله آمريكا و اروپا برسانند.
وي با انتقاد از اتحاديه عرب كه ورود نظاميان عربستان سعودي به بحرين را اقدامي قانوني دانسته بود گفت: اتحاديه عرب شريك اصلي رژيم بحرين در جنايت عليه مردم بحرين است و بايد موضعي آشكار در قبال اشغالگري عربستان در بحرين داشته باشد.
از سوي ديگر، جمعيت الوفاق بحرين نيز از آنچه بر انقلابيون مي گذرد ابراز نگراني نكرد و اظهار داشت، مزدوران آل خليفه سعي در ايجاد فتنه ميان انقلابيون دارند اما مردم با آگاهي خود آنان را شكست خواهند داد.
نيروهاي رژيم بحرين در منامه و برخي از روستاها به تظاهركنندگان حمله و خانه هاي برخي از مخالفان را آتش زدند. برخي تظاهركنندگان نيز بازداشت شدند.
در روستاي المحرق، رژيم آل خليفه با استفاده از گروهي از اراذل و اوباش به شركت كنندگان در يك مراسم ديني حمله كرد.
اين در حالي است كه 28 تن از پزشكان، پرستاران و مسئولان اورژانس بحرين روز گذشته به جرم درمان مجروحان اعتراضات اخير در دادگاه كيفري بحرين محاكمه شدند.
برخي از پزشكان به اتهام مداواي مجروحان تظاهرات به پنج تا 15 سال زندان محكوم شدند.دولت بحرين اخيرا به دليل احكام صادره از سوي دادگاه هاي نظامي براي پزشكان و تظاهركنندگان بحريني مورد انتقادهاي شديد بين المللي قرار گرفت كه اين مسئله مسئولان بحرين را بر آن داشت تا مجددا اين افراد را در دادگاه هاي مدني محاكمه و برخي اتهامات را منتفي كنند.

 



چها رسوي پنج قاره

حمل سلاح ممنوع
وزارت كشور يمن با صدور دستوري اعلام كرد كه دارندگان سلاح در صنعا دستگير مي شوند.
وزارت كشور همچنين اعلام كرد كه خودرو بدون پلاك توقيف شده و تمام افرادي كه به نحوي با افراد مسلح همكاري مي كنند دستگير مي شوند.
عضويت در سازمان تجارت جهاني
روسيه تا اواسط دسامبر (آذر ماه) عضو سازمان تجارت جهاني مي شود.
روسيه نزديك به 15 سال است كه تلاش مي كند عضو سازمان تجارت جهاني شود. گرجستان از بزرگترين موانع براي عضويت روسيه در اين سازمان بود كه با ميانجي گري سوئيس اين مانع برطرف شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14