(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 آبان 1390- شماره 20063

آلودگي هوا عامل 20 درصد مرگ تهرانيها
بررسي مهمترين بخش مهندسي نانوشته فرهنگي كشور
اخلاق همسايه داري را احيا كنيد
منافع مالي عامل وقوع 80درصد جرم هاي سايبري



آلودگي هوا عامل 20 درصد مرگ تهرانيها

رئيس سابق پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اينكه 20 درصد مرگ و مير تهراني ها ناشي از اثرات آلودگي هوا است، گفت: متأسفانه تصادفات رانندگي به صورت مستقيم و آثار و عوارض ناشي از ترافيك و آلودگي هوا نيز به صورت غيرمستقيم جان شهروندان را هدف قرار داده است.
سيدهادي هاشمي مي گويد: براي بررسي وضعيت ترافيك به يك تحليل حرفه اي ترافيك نيازمنديم كه البته آشنايي به فوت و فن زندگي در كلان شهري مانند تهران از ديگر الزامات يك تحليل دقيق كارشناسي است.
وي كه در حال حاضر به عنوان مشاورمعاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران فعاليت مي كند، عدم همگني و بيگانه بودن سياست هاي شهرسازي با سياست هاي ترافيكي از دوره هاي گذشته را از مهم ترين مشكلات ترافيك تهران دانسته و ادامه مي دهد: در صورتي كه زمينه هاي لازم فراهم شود، به جرأت مي توانم بگويم مردم تهران آموزش پذيرترين و قانونمندترين مردم دنيا هستند.
البته در اين ميان گروه اندكي نيز در شهر به نوعي رفتار مي كنند كه گويي در جنگل زندگي مي كنند، اين گروه اندك هنگام رانندگي با خلق و خوي خاص نه تنها به حقوق هيچ كس احترام نمي گذارند، بلكه بارانندگي پرخطر خود جان ديگران را نيز به مخاطره انداخته و مورد تهديد قرار مي دهند.
وسيله نقليه به عنوان يك ركن اصلي در ترافيك مي باشد، متاسفانه خودروهايمان ناايمن و غيراستاندارد هستند و با توجه به اين كه خطاي انساني در رانندگي هيچ گاه به صفر نمي رسد، در اين ميان خودروها مي توانند نقش بازدارنده در كاهش تصادفات رانندگي و آثار و عوارض ناشي از آن داشته باشند كه البته خودروهاي ما به علت عدم ايمني، فاقد اين ويژگي هستند.
موبايل نيز به دليل از بين بردن دقت در رانندگي عامل بيچارگي بسياري از رانندگان است، راننده هنگامي كه پشت فرمان مي نشيند فقط بايد يك تكليف داشته باشد و آن هم رانندگي است و به جز هدايت خودرو هيچ مشغله فكري ديگر از جمله صحبت با موبايل نبايد داشته باشد.
تصادف رانندگي زاييده لحظه هاست و چند لحظه تعجيل در رانندگي يا تأخير در عكس العمل به موقع هنگام رانندگي باعث وقوع حوادث غيرقابل جبران مي شود، متاسفانه بسياري از رانندگان شخصيت رانندگي خود را متناسب با وسيله نقليه اي كه در آن مي نشيند، تنظيم مي كنند.
راه هاي برون شهري داراي مشكلات عديده اي هستند و در اين بين حتي يك كيلومتر راه كاملاً ايمن در كشور نداريم، به عنوان نمونه در طول آزادراه ها در هر 5 كيلومتر بايد يك استراحتگاه كامل و مجهز به همراه يك جايگاه سوخت پيش بيني شود.
توقف هاي دوبله از جمله پارك دوبله خودروهاي پخش و توزيع اجناس و ارزاق فروشگاه هاي سطح شهر از جمله آفت هاي ترافيك تهران است، رانندگان اين خودروها هيچ توجهي به حقوق ديگران نداشته و با توقف دوبله در مسيرهاي پررفت و آمد در حركت روان ترافيك اختلال ايجاد كرده و ترافيك را تشديد مي كنند.
بي احتياطي و قانون شكني از جمله ويژگي هاي رانندگان بي مبالات و لاقيد كه جان مردم برايشان هيچ ارزشي ندارد مي باشد، متاسفانه همين رانندگان وضعيت را به جايي رسانده اند كه امروزه تعداد پاهايي كه در جريان تصادفات رانندگي در كشورمان قطع شده با تعداد پاهايي كه در انفجار مين در افغانستان قطع شده، برابري مي كند!
در 7 ماه ابتداي امسال در تهران يك روز هم هواي پاك نداشته ايم و در مقابل ميزان برخي آلاينده ها در هواي شهر به 300 برابر حد مجاز مي رسد.
از سال 1376 استفاده از آزبست در كشورمان ممنوع شده و مي بايد نسبت به حذف از آن از صنايع اقدام مي شد، در صورتي كه ميزان اين آلاينده در حال حاضر در تهران 300 برابر شهرهاي اروپايي است.
30 كارخانه در كشور به صورت شبانه روزي و سه شيفته در حال توليد محصولات حاوي آزبست هستند، اين در حالي است كه ما از كشورهايي آزبست وارد مي كنيم كه سال هاست استفاده از اين ماده سمي را ممنوع كرده و در كشور خود ديگر از آن استفاده نمي كنند.
تعهد مردم و مسئولان به قوانين و مقررات از جمله راهكارهاي حل مشكل ترافيك مي باشد، علاوه بر خودروي ايمن و استاندارد، معابر امن و مناسب، شهرسازي اصولي و متناسب، محيط سالم و آرام، قوانين بازدارنده و سخت گيرانه و اعمال و اجراي اين مقررات، از جمله سازوكارهاي حل مشكل ترافيك است.
تا وقتي قانون در كشور فصلي اجرا شود و خودروسازان ساز خود را بزنند حال و روز ما بهتر از اين نخواهد بود، تا وقتي خودروسازان فردي را كه با حذف قطعه حياتي كنيستر در واقع مرتكب يك عمل غيرانساني مي شود به جاي اين كه تنبيه كنند تشويق مي كنند، وضعيت از اين بهتر نخواهد شد.
به گزارش مهر، مشاور معاون شهردار تهران با بيان اين كه زمان زيادي تا اواخر آبان ماه و اوايل آذرماه ماه كه مجدداً تهران به دليل پديده وارونگي دما (اينورژن) به تعطيلي كشيده مي شود باقي نمانده، تصريح مي كند: متاسفانه بايد بگويم تنها چيزي كه متوليان محيط زيست به فكر آن نيستند موضوع محيط زيست است.
متاسفانه هر روز بالغ بر 150 زن و مرد در تهران فوت مي كنند كه حدود 20 درصد از مجموع مرگ و ميرهاي مردم اين كلان شهر ناشي از اثرات مستقيم و غيرمستقيم آلودگي هوا است.

 



بررسي مهمترين بخش مهندسي نانوشته فرهنگي كشور
اخلاق همسايه داري را احيا كنيد

رحيم چوخاچي زاده مقدم
لطفا به اين احاديث از رسول گرامي اسلام(ص) كه برگرفته از كتاب نهج الفصاحه مي باشد با دقت توجه فرماييد:
1-حد همسايگي چهل خانه است. 2-«همسايه» را پيش از خانه و «رفيق» را پيش از انتخاب راه و «توشه» را پيش از سفر بايد تهيه كرد. 3-حرمت همسايه بر همسايه چون حرمت خون او است. 4-جبرئيل درباره همسايه آن قدر به من سفارش مي كرد كه مي پنداشتم همسايه ارث خواهد برد.
5-حق همسايه آن است كه اگر مريض شد، عيادتش كني و اگر از دنيا رفت، در تشييع جنازه اش حاضر شوي و اگر از تو قرض خواست، به او بدهي و اگر حادثه خوبي براي او رخ داد، به او تبريك بگويي و اگر مصيبتي ديد، به او تسليت بگويي، ساختمان خود را بالاتر از ساختمان او نسازي و با اين كار جريان باد را بر او نبندي، به وسيله بوي غذايت او را اذيت نكن مگر اينكه مقداري از آن غذا، برايش ببري.
6-زنا و عمل منافي عفت از گناهان كبيره و بزرگ است، ولي انجام اين عمل زشت و اعمال ناشايست ديگري مثل دزدي از همسايگان از جرم و عقاب بيشتري برخوردار است، چرا كه ضمن شكسته شدن حرمت همسايه داري، آثار سوء آن دامنگير خود انسان و خانواده او نيز مي شود.
اين چند حديث انتخاب شده براي اين نوشته و وجود ده ها و شايد صد ها حديث و روايت از پيامبر گرامي اسلام(ص)، اهل بيت و همه انبيا و اوصياي الهي در همين سادگي و صراحت تمام، نشان مي دهد كه مقوله همسايه داري و حفظ حرمت همسايه، از صدر اسلام تاكنون بخش بسيار مهمي از «مهندسي فرهنگي» جوامع را تشكيل مي دهد كه متاسفانه پس از گذشت بيش از 30 سال از حاكميت نظام جمهوري اسلامي، هنوز برخي از مسئولان كشورمان، به رغم اذعان به اهميت مبارزه جهاد گونه با «جنگ نرم دشمن» ريشه كني ناهنجاري هاي موجود در جامعه را منوط به تدوين اين مهندسي مي دانند و مدام وعده آن را مي دهند وهنوز هيچ خبري از آن نيست!! و حال آنكه، اين جبهه جديد كه دشمن از مدت ها پيش، دقيقاً از فرداي پايان جنگ 8 ساله با عراق، به راه انداخته است، تاكنون خاكريزهاي فكري بسياري از جوانانمان و خانواده ها را ربوده است و ضربات بسياري اعم از جاني و مالي و حتي بر عرض و آبروي مردم كشورمان وارد كرده است!
اين احاديث آن قدر راحت و آسان با ما سخن مي گويند كه انگار خاتم انبيا(ص) هم اكنون در قيد حيات تشريف دارند و با نظاره كردن وضعيت موجود لب به سخن گشوده اند.
به نظر شما كدام يك از احاديث فوق منطبق با جامعه امروز ما يا حداقل منطبق با شيوه زندگي در كلان شهرهاي ما نيست؟ آيا غير از اين است كه حد همسايگي اگر زماني به چهل همسايه از راست به چهل همسايه از چپ ختم مي شد، امروز در زندگي آپارتمان نشيني بايستي 40 همسايه بالا و 40 همسايه پايين را نيز به آن اضافه كرد؟! بي شك شما شنيده ايد كه اداره آگاهي بيشتر دزدي هايي را كه از منازل صورت مي گيرد در تشخيص اوليه خود، عامل آشنا را مطرح مي كند و در نهايت بسياري از آنها عامل همسايه تشخيص داده مي شوند و شنيده ايد كه بسياري از روابط نامشروع ميان دختران و پسران يا حداقل آغازگر روابطي كه نهايت آن به روابط نامشروع ختم مي شود، در زندگي آپارتمان نشيني و در ميان همسايه ها صورت مي گيرد. شما يقيناً بارها شنيده ايد و در صفحات حوادث روزنامه ها خوانده ايد كه جسد متلاشي شده زن يا مردي پس از چند روز، آن هم به خاطر پيچيدن بوي تعفن، در يكي از همين آپارتمان ها، توسط همسايه ها كشف مي شود! و ديگر اينكه، براساس اخبار منتشره در روزنامه ها كه حتماً تعدادي از اين گونه خبرها را مورد مطالعه قرار داده ايد، حاكي است كه برخي افراد منحرف سودجو و پولدار، سرمايه هاي كثيف و باد آورده خود را با خريد يا اجاره برخي آپارتمان ها در ساختمان هاي مسكوني پرجمعيت در قلب پايتخت و تبديل آن به محل توزيع يا استعمال مواد مخدر يا پارتي هاي شبانه به جريان مي اندازند يا حتي پارافراتر گذاشته با زير پا گذاشتن حريم اخلاقي ديگر ساكنين، آن را به دختران و پسراني كه هيچ نسبت محرميتي با هم ندارند، اجاره هاي يك شبه مي دهند!!
پيامبر گرامي اسلام(ص) كيفر اين نوع كارهاي زشت را به اين دليل سنگين گرفته است كه در دنياي همسايگي، نوعي اطمينان و اعتماد متقابل حكومت مي كند و اگر كسي از اين فضا سوءاستفاده كند و اين حاكميت را مخدوش سازد، مرتكب جرم سنگيني شده و بايد در انتظار كيفر سنگين نيز باشد. مثلا پيامبر گرامي، بلند مرتبه سازي در همسايگي خانه هاي ديگر را يك عمل زشت و مزاحمت به نواميس همسايه ها دانسته و به تاكيد، مردم و مسئولان مربوطه را از آن نهي مي كنند. مسئولان حكومتي را كه بايد حافظ حقوق اخلاقي افراد در جامعه باشند، موظف به تدوين قوانين لازم و نظارت دقيق و جدي براي كنترل چنين ساخت وسازها و توسعه اينگونه پديده هاي زشت در جامعه باشند. شما بارها به گوش خود شنيده ايد و به چشم خود ديده ايد، كه به رغم مخالفت هاي صريح همسايگان، ساختمان هاي چند طبقه مرتفع در مناطقي كه قانون هم احداث آن را خلاف مي داند، مثل قارچ، در حال احداث است و مرجع قانون هم كه عوارض و ماليات مي گيرد تا در چنين مواقعي حامي افراد حقوق از دست رفته شان باشد، برخي مواقع به لطايف الحيل نسبت به آن بي توجهي كرده است، به طوري كه وقتي همسايگاني از دست ظلم همسايه متخلف به قانون عارض مي شوند تا حقوق در حال از دست رفته شان را مطالبه كنند، مرجع قانون تنها كاري كه مي كند، يا بازرس به محل اعزام مي كند يا در هنگام صدور پايان كار، براي كارفرما مشكل ايجاد مي كند، كه در اولي بعضا با رشوه و ارائه گزارش وارونه و دومي با تعيين جريمه اي به عنوان «رفع خلافي!» كار فيصله پيدا مي كند و در اين ميان، آنچه به قربانگاه مي رود حقوق همسايگي است!
از اين گونه موارد، فراوان وجود دارد، اما آنچه مهم است و بايد به آن دست يازيد، ارائه راه حل هايي، براي برون رفت از چنين معضلاتي است و احيا و بازگرداندن اعتماد و اطمينان از دست رفته به ميان همسايه ها و به نظم واداشتن دستگاه ها و نهادهاي مسئول است كه بايد برپايه اصول اسلامي باشد، اما پيش از ارائه راه حل ها بايد به يك سري واقعيت هاي موجود در عصر فعلي كه مردم را به خاطر شرايطي كه اكثرا تحميلي است و لاجرم مجبور به زندگي در ساختمان هاي بلندمرتبه پرجمعيت مي كند، توجه داشت.
اكنون بعد از گذشت چندين سال، احداث ساختمان هاي بلند و كوتاه، مبلمان شهري بيشتر شهرها را تغيير داده است و به جاي خانه هاي باصفا، مشاهده مي كنيم كه قفس هايي از آهن و بتن و فولاد، لباس هاي متنوع و فريبنده مجتمع هاي ساختماني را بر تن كرده و در سراسر شهرهاي بزرگ و به ويژه پايتخت روييده اند و طبعا كساني كه طالب زندگي در چنين شهرها و آپارتمان هايي هستند بايد قواعد خاص خودش را تحمل كنند، به طوري كه بعضا مي بينيد در اندك جايي ده ها واحد آپارتماني 30 و 40 متري مانند لانه زنبور ساخته شده و قد كشيده و بالا رفته اند كه انگار مي خواهند آسمان را سوراخ كنند، به نحوي كه زندگي در آن را به طرز وحشتناكي سخت كرده است، بدون آنكه ساكنين آن ها، كمترين اطلاعاتي از فرهنگ آپارتمان نشيني داشته باشند. اين ندانستن ها به جايي مي رسد كه امروزه شاهديم، تا پاسي از شب در خيلي از آپارتمان ها انواع و اقسام صداهاي ناهنجار و گوشخراش موزيك و تلويزيون و صداي فرياد گونه مكالمات شبانه برخي همسايگان آفتي شده است بر روح و روان ساكنان آن ها و جالب اينكه اگر كسي بخواهد به همسايه اعتراض كند و بگويد (طبق فلان ماده قانون آپارتمان نشيني) اندكي آرام تر! يا بگويد (طبق فلان توصيه اخلاقي) اندكي آهسته تر! بانگ برمي آيد كه «چارديواري اختياري!!» و وقتي اين بانگ تبديل به فرياد شود، غائله اي به پا مي شود كه نهايت آن يقه گيري است و كلانتري و مخدوش شدن هر چه بيشتر و انشقاق هر چه عميق تر، در روابط همسايگاني كه رسول گرامي اسلام نسبت به آن هشدار داده بودند.
99 درصد آپارتمان نشينان هيچ اطلاعي از مفاد قانون تملك آپارتمان ها ندارند
تنها راه حل اين معضل، همانطور كه پيش از اين نيز به آن اشاره شد، بازگشت روحيه اعتماد و اطمينان متقابل ميان همسايه هاست و اين حادثه اتفاق نخواهد افتاد، مگر بازگشت مقصرين اصلي وقوع چنين حادثه اي در جامعه، از راه غلطي است كه در حال طي كردن آن هستند و قرار گرفتن در جاده اصلي، يعني چنگ زدن به فرامين الهي و احاديثي كه در ابتداي اين نوشته به ذكر فقط 6مورد آن بسنده شد.
قانوني وجود دارد به نام «قانون تملك آپارتمان ها» كه براي تذكر و توجه دادن به آپارتمان نشين ها تدوين شده است و حال آنكه به ضرس قاطع مي توان گفت كه 99درصد آپارتمان نشينان هيچ اطلاعاتي نسبت به مفاد آن نداشته و حتي نمي دانند كه اين قانون در چند ماده و تبصره تدوين شده است و زماني به محتواي اين قانون آن هم بخشي از مفاد آن پي مي برند كه ارزش و منزلت همسايگي ميان دو همسايه فروريخته و گذرشان به دادگاه افتاده است!!. چرا متوليان امور قضايي در صدد نگارش اين قانون به زبان ساده تر كه هر غير حقوقداني نيز بتواند از آن سردربياورد، برنمي آيند تا مديران منتخب اعضاي ساختمان هاي آپارتماني بتوانند با متوسل شدن به آن و فرهنگ سازي مفاد آن، در سروسامان دادن به امور ساختمان بدون نياز به اعمال قانون و متوسل شدن به قوه قهريه، موفق تر باشند؟!.
چرا، دفاتر ثبت اسناد هنگام به نام كردن آپارتمان ها، يكي از امضاها در پاي ميز معاملات را به رعايت مفاد قانون تملك آپارتمان ها اختصاص نمي دهند ؟! چه خوب است در اين گونه معاملات، به همراه تسليم سند منگوله دار آپارتمان به خريدار، كتابچه اين قانون نيز به وي تقديم شود.
دريافت حق شارژ در دنياي آپارتمان نشيني كه هر واحد آپارتماني موظف به پرداخت آن مي باشد از معضلاتي است كه بسياري از مديران اين گونه ساختمان ها را همواره با مشكل مواجه مي كند، به طوري كه افراد به خاطر همين سختي ها از پذيرفتن مديريت ساختمان سرباز مي زنند به ويژه آنكه از زمان اجرايي شدن قانون هدفمند كردن يارانه ها اين هزينه ها و حق شارژها چندين برابر شده و برخي اعضاي ساختمان، به بهانه هاي مختلف از پرداخت آن سر باز مي زنند و باعث به وجود آمدن اختلافات شديد ميان همسايه ها شده و بعضا كار به كلانتري مي كشد. در حالي كه اگر صدا و سيما، به شيوه هاي متنوع و جذاب از قبيل سريال هاي تلويزيوني و داستاني، تيزرهاي تبليغاتي، انيميشن و زيرنويس هاي جذاب و همچنين برگزاري ميزگردهاي متفاوت، مي تواند فرهنگ آپارتمان نشيني و قوانين مربوط به آن را به زبان بسيار ساده بيان كند، همان طور كه در خصوص صرفه جويي در مصرف انرژي و صرفه جويي در مصرف آب، در خانه ها و ادارات، صورت مي گيرد و يا تبليغات متنوع و جذابي كه در خصوص خطرات ناشي از استفاده غلط از گاز شهري در منازل و كارگاه هاي توليدي صورت مي گيرد، به قطع و يقين بدانيد كه تبليغات در اين خصوص نيز در كوتاه مدت حتي كوتاه تر از زمان انتظار مثمرثمر خواهد بود.
واقع امر اين است، دوستاني كه در ستاد هدفمند كردن يارانه ها فعاليت مي كنند فراموش كرده اند كه در كنار كار اجرايي شان تبليغات، عنصر اصلي تضمين كننده موفقيت شان در اين طرح عظيم مي باشد و آنها به دلايل نامعلوم تاكنون از آن غفلت ورزيده اند. مردم تا مديريت كردن برمصرف خود را ياد نگيرند، چگونه مي توانند رضايت خود را از اين قانون اعلام كنند؟!. بنابراين همان طور كه شركت گاز و شركت برق و آب و فاضلاب خواسته هاي خود از مردم را در قالب يك سري كارهاي هنري، ميزگرد و حتي چاپ بروشورهاي مفيد بيان مي كند، مسئولان فرهنگي كشور، مسئولان ستادهاي هدفمندي يارانه ها و ستاد امر به معروف و نهي از منكر نيز اگر مي خواهند جامعه اي سالم داشته باشند تا همه طرح هاي كلان كشور، به راحتي و بدون دغدغه اجرايي شود، بايستي توصيه ها و راهنمايي هاي خود را در همين قالب هايي كه به آن ها اشاره شد، به مردم منتقل كنند.
پرداخت حق شارژ بزرگ ترين معضل چالش برانگيز آپارتمان نشيني
يكي از منازعاتي كه پس از اجرايي شدن قانون هدفمند شدن يارانه ها در ميان آپارتمان نشينان به وجود آمده است، نحوه محاسبه حق شارژ است. خانواده اي كه در طبقات پايين تر ساختمان مثلا در همكف يا طبقات نزديك به همكف زندگي مي كنند، معتقد هستند، در حالي كه استفاده ما از آسانسور به مراتب كمتر از طبقات بالايي است، چرا بايد همان قدر هزينه بپردازيم كه فلان واحد در فلان طبقات بالاتر از ما مي پردازد و مواردي ديگر از اين قبيل. آيا غير از اين است كه دست اندركاران و متخصصان اين امور در ستاد هدفمند كردن يارانه ها و... بايد با حضور در صدا و سيما آن هم به صورت مكرر و با انتشار بروشورهاي متعدد و متنوع، مدل ثابتي را براي نحوه محاسبه عادلانه حق شارژ در همه اماكن مسكوني آپارتماني عرضه كنند و خيال همه، به ويژه مديران ساختمان ها را يك بار براي هميشه راحت كنند؟!.
در اين رابطه آنچه نبايد از نظر دور داشت نقش بسيار مهم علما و فضلا، سخنرانان و ائمه جمعه و جماعات و اساتيد محترم دانشگاه هاست كه به نظر مي رسد، به خاطر تعهداتي كه نسبت به جامعه دارند، در اين مورد مرتكب كوتاهي ها و قصورهاي غيرقابل توجيه شده اند . آنان نيز بايستي با بالا زدن آستين ها، جبران مافات كنند. متاسفانه مسايل سياسي داخلي و خارجي باعث بروز و ظهور چنين غفلت هايي در ميان نخبگان و عالمان كشورمان شده است والا زماني بخش بسيار مهم و اعظم سخنراني هاي علما و فضلاي ما در مناسبت هاي ويژه مثل محرم و ماه مبارك رمضان و حتي در دروس حوزوي مربوط ،به مسائل اجتماعي به ويژه همسايه داري اختصاص داشت و براي اثبات استدلال خود در هر موضوعي با توسل به يك يا چند حديث از پيامبر اكرم(ص) دقايقي را به اخلاق همسايه داري اختصاص مي دادند و اهميت موضوع را براي مخاطبين، قابل لمس و غني تر مي كردند.
نگارنده اين سطور از فرداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون، حتي يك كتاب با مضمون اخلاق همسايه داري در كتاب فروشي ها مشاهده نكرده است و اگر هم بوده بسيار اندك بوده است اما به چشم بنده نيامده است. آيا در اين مدت طولاني پس از پيروزي انقلاب، مسئله بسيار مهمي مثل همسايه داري كه صدها حديث و روايت از اوليا و اوصيا مانند ذخاير ارزشمند براي ما برجاي مانده است، ارزش نگارش چند كتاب و تطبيق آن با شرايط امروز جامعه و ارائه راهكارهاي مفيد، نداشته ندارد؟!
سخن گفتن و نگارش كتاب هاي متنوع در خصوص مسائل اخلاقي به ويژه درباره اخلاق همسايه داري، حتي در صورت تكراري بودن موضوعات آن، نه تنها براي مردم خسته كننده نبوده و نيست، بلكه در صورت همراه شدن اين گونه مقولات با خاطرات جذاب و مستند، چه بسا مي تواند براي حل برخي مشكلات در برخي ساختمان ها كارساز باشد و از سوي ديگر بحث هاي از اين دست در جامعه از آنجا كه با منافع و سلامت خانواده ها و فرهنگ عمومي جامعه رابطه مستقيم دارد، براي مردم بسيار مهم و سرنوشت ساز مي باشد.
واقعيت اين است كه بسياري از مردم ذاتا مايلند در ارتباط با همنوعان خود و زيستن در كنار آنها، پروسه موفقي را طي كنند ولي به جهت كم اطلاعي از حقوق خود و ديگران در چنين عرصه هايي، راه بلد نيستند و نمي دانند نيات دروني خود را چگونه به طرف مقابل منتقل كنند، لذا سفيراني كاربلد مي خواهند تا داروي شفابخش نيت خواني را به هم نوعان خود تزريق كنند. چه كساني بهتر از رهبران فكري و علماي ديني و مسئولان فرهنگي كشورمان كه مي توانند و موظف هستند، اين رسالت بسيار مهم و بزرگ را بر دوش بكشند؟
يك سوال و ختم كلام...
پس از پيروزي انقلاب اسلامي و خروج منافقين مسلح عليه نظام جمهوري اسلامي و ترور بسياري از شخصيت هاي مهم كشوري و لشكري و ادامه اين روند جنايتكارانه تا به امروز، مسئولان ذي ربط را مجبور كرد تا براي حفاظت از جان كارگزاران نظام، تدابيري از قبيل گماردن نگهبان و محافظين در محل يا نزديك ساختمان مسكوني اين گونه افراد بينديشند كه اگرچه اين اقدام،
كم و بيش باعث آزار و زحمت ديگر اهالي محل يعني همسايه ها را فراهم كرده و مي كند، اما همان طور كه ذكر شد اين تصميم يك تصميم ناخواسته بوده است. آيا شده، مسئولي از مسئولان و كارگزاري از كارگزاران نظام، حتي يك بار از سردلجويي، سري به همسايه هاي خود بزند يا به مناسبتي، آنها را به منزل خود دعوت كرده و به بهانه قدرداني به خاطر تحمل چنين زحماتي، اقدام به طرح بحث هايي درباره اخلاق همسايه داري كرده و به عنوان يك الگو، فتح بابي در اين زمينه، براي ديگر مسئولان نظام كرده باشد؟!...

 



منافع مالي عامل وقوع 80درصد جرم هاي سايبري

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با اشاره به آسيب ها و تهديدات فضاي مجازي مي گويد : در شرايطي كه در فضاي مجازي با يك ميليارد و نيم انسان برخورد داريم بايد ملاحظات ايمني را رعايت كنيم. به عنوان مثال فيس بوك داراي 700 ميليون مشترك است كه در آن رفتارهاي افراد را مي توان دنبال كرد و مورد سوءاستفاده قرار داد. زيرا در حالي كه به اشتراك گذاري اطلاعات شخصي در ايران بيشتر از ديگران است رمال ها هم مي توانند از اين اطلاعات شخصي سوءاستفاده كنند.
به گفته سيد محسن مير بهرسي ، ضريب نفوذ به تلفن ثابت در ايران 34درصد و به تلفن همراه 2درصد است كه مسئولان كشور با بسترسازي راه هاي مناسب به دنبال طي كردن اين تفاوت فاصله ها هستند.
از آنجا كه مردم نسبت به تهديدهاي فضاي مجازي آشنايي ندارند وقتي مبلغي از حساب هموطنان كم مي شود اين را يك اختلال سيستم بانكي مي دانند و با اين عدم آگاهي نمي دانند كه بايد به دادسراي جرايم رايانه اي مراجعه كنند. حتي رسانه ها با وجود اين شرايط به هيچ وجه به اين مقولات نمي پردازند.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با اشاره به نظر كارشناسان مبني بر اينكه ضريب نفوذ به اينترنت در آمريكاي شمالي بيش از 75درصد و امارات نزديك به اين رقم است، گفت: كارشناسان معتقدند ضريب نفوذ به اينترنت در ايران 43درصد است كه حتي به نظرم اين ضريب در كشور كمتر نيز هست.
ميربهرسي اظهار كرد: زماني كه در كشور تجارت الكترونيك وجود نداشت از پايانه هاي ATM هيچ جرمي در اين بستر رخ نمي داد اما وقتي اين دستگاه ها ايجاد شدند بستر اين نوع جرايم هم فراهم شد.
انتقال كالاي ضدفرهنگي از طريق پست
وي درباره انگيزه هاي جرايم سايبري گفت: 80درصد جرم هاي سايبري با رويكرد اقتصادي و با انگيزه هاي مالي رخ مي دهد و بيش از 96درصد از افراد آنلاين دنيا حداقل يك بار در معرض جرايم اينترنتي بوده اند كه 80درصد قربانيان آنلاين بين 18 تا 31 سال سن داشتند.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با بيان اينكه جرم از بين نمي رود بلكه منتقل مي شود افزود: شكل سنتي جرم به شكل مدرن منتقل مي شود. براي مثال اگر يكي از جرايم فروش دستگاه جاسوسي، دوربين و سيستم شنود باشد اين دستگاه ها در فضاي مجازي تبليغ و خريد و فروش مي شود. بنابراين مجرم بدون اين كه رؤيت شود آن را به فروش مي رساند.
برخي سايت ها در عرض 48 ساعت كالاي ثبت نشده را به منزل شما مي رسانند. بنابراين سوال پيش مي آيد كه اين كالاهاي ضدفرهنگي از طريق پست چگونه منتقل و همچنين مسايل مالي آن از طريق بانك ها انجام مي شود.
رويكرد پليس فتا يك رويكرد اجتماعي است به اين معني كه هر چيزي كه منجر به وجود آمدن احساس تهديد در مردم بشود پليس فتا سعي مي كند از طريق فرايندي اين احساس امنيت را ايجاد كند.
وي در مورد فروش كالاهاي بهداشتي و پزشكي در فضاي سايبري گفت: اين كالاها ازمبادي سازمان نظام پزشكي و سازمان هاي بهداشت و درمان عبور نكرده اند و صلاحيت لازم را ندارند.
ميربهرسي با اظهار اميدواري نسبت به رسيدگي به پرونده هاي كالاهاي غيرمجاز تبليغ شده در فضاي مجازي گفت: رسيدگي به پرونده هاي كالاهايي كه از سازمان هاي نظام پزشكي عبور نكرده اند در ايام اخير در جغرافياي بين المللي با موضوعيت تهديدات خريد و فروش دارو صورت گرفته است كه به طور مستقيم به بهداشت مردم دنيا ارتباط داشت و همزمان در 84 كشور دنيا اين عمليات انجام شد كه بازتاب هاي بين المللي آن نيز به زودي مطرح خواهد شد.
يكي ديگر از آسيب هاي فضاي مجازي اعتياد كودكان به اين فضاها است. اعتياد به چت در شرايطي كه فرد بعد از قطع ارتباط دچار بيماري هاي روحي مي شود از ديگر آسيب هاي فضاي مجازي است.
افزايش نرخ چاقي و تبليغ داروهاي غيرمجاز نظير داروهاي ترك اعتياد از ديگر آسيب هاي فضاي مجازي است. همين تهديدات باعث ممانعت خانواده از ورود كودكان به فضاي مجازي مي شود و لازم است در اين زمينه نيز با 11 ميليون دانش آموز صحبت شود. زيرا عدم شناخت از اين فضا مانع آموزش دهي والدين به فرزندان نيز مي شود.
6 ميليارد تومان درآمد ماهانه سايت هاي شرط بندي فوتبال در ايران
به گفته ميربهرسي يكي از تجارت هايي كه با نرخ بسيار بالا انجام مي شود تجارت جذب مغزهاست كه اين نوع سوءاستفاده در كشورهاي در حال توسعه منجر به عدم توسعه اجتماعي متناسب در دنيا شده است.
در اين فضا هويت مجرم پنهان است و به همين لحاظ احساس امنيت مي كند براي مثال درآمد سايت هاي شرط بندي فوتبال ماهيانه 6 ميليارد تومان است بنابراين جرم ها در اين فضا جرم هاي كلان است و هويت اصلي مجرم در فضاي مجازي ايران مخفي است.
دليل زياد بودن اين جرم ها عدم توسعه اجتماعي ايران متناسب با دنيا است و بيشترين ميزان جرايم در سال هاي اخير مربوط به برداشت هاي غيرمجاز از حساب هاي بانكي است. مجرمان اين فضا به دليل احساس امنيت زمان زيادي را صرف مي كنند حتي بيشترين پرونده هاي موجود در اين خصوص مربوط به هك ايميل يا سوءاستفاده از خطوط ADSL است كه از اين طريق فرد به اطلاعات شخصي نيز دسترسي پيدا مي كند.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با اشاره به كلاهبرداري هاي يارانه اي گفت: برخي صفحه خود را شبيه سايت بانك طراحي مي كنند و با اخذ رمز كارت اعتباري حساب كاربر را تخليه مي كنند و از اين طريق مبالغ زيادي را اخذ مي كنند كه اين اتفاق نهايتا منجر به بي اعتمادي مردم مي شود.
اكنون كلاهبرداريهاي كارت به كارت بانكي بسيار زياد شده است. يكي از جديدترين پرونده ها نيز فروش اطلاعات به مراكز رقيب طالب اطلاعات هستند و از ديگر جرايم نيز جرايم عليه مقدسات اسلامي است كه مخالفان نظام اسلامي به اين جرايم و جرايم عليه عفت و اخلاق عمومي روي آورده اند.
شنود مكالمات خارجي از آسيب هاي «ترمينيشن» است
معاون پليس اجتماعي پليس فتا گفت: از طريق «ترمينيشن» نيز اين امكان داده شده است كه بدون نياز به مخابرات با خارج از كشور ارتباط برقرار بشود كه آسيب هاي اين نوع ارتباط شنود مكالمات خارجي است.
جعل رايانه اي از ديگر سواستفاده هاي فضاي مجازي براي به كارگيري اسناد عليه افراد است كه با تغيير داده هاي ديجيتالي از طريق هويت هاي پنهان اسنادي را منتشر مي كنند كه نهايتا منجر به بي اعتمادي مردم نسبت به سيستم دولتي مي شود.
ميربهرسي با بيان اينكه هكرها هر 39 ثانيه يك بار يك كامپيوتر را مورد حمله قرار مي دهند افزود: تاكنون 222 هزار ويروس رايانه اي شناخته شده وجود دارد كه منجر به عوض كردن كامپيوتر در 108 ميليون خانواده شده است.
همچنين نرم افزارهايي وجود دارد كه با يك تماس موبايل مي تواند موبايل شما را مورد كنترل قرار دهد و از طريق موبايلتان فيلم و عكس بگيرند يا به عنوان يك وسيله شنود استفاده كنند.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا ديگر آسيب هاي فضاي مجازي را كاهش احساس مسئوليت اجتماعي، تغيير شكل كوچ و قماربازي هاي اينترنتي عنوان كرد و هشدار داد: كاربران ترجيحاً از كاراكترهاي تركيبي استفاده كنند و يوزرنيم و پسورد خود را ثابت نگه ندارند و همچنين هنگام پرداخت هاي اينترنتي توجه داشته باشند كه آدرس سايت اينترنتي بانك مورد نظر دقيقاً آدرس اينترنتي اصلي خود بانك باشد و به ياد داشته باشند كه براي مجرمان هيچ اطلاعاتي ارزشمندتر از عكس ها و ويدئوهاي شخصي شما نيست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14