(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 11 آبان 1390- شماره 20064

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس به وزير اقتصاد فرصت جبران داد
ايران از عضويت كامل فلسطين در يونسكو استقبال كرد
تصويب قطعنامه پيشنهادي ايران در سازمان ملل
8000 خبرنگار از احمدي نژاد هديه مي گيرند
رئيس سازمان حج و زيارت: نخستين گروه از حجاج ايراني20 آبان به كشور باز مي گردند
مسئول روابط عمومي سپاه: آمريكا هيچ مدركي عليه نيروي قدس سپاه ندارد
جشن هاي دهه ولايت علوي و اكمال دين نبوي در بقاع متبركه كشور برگزار مي شود
صفارهرندي : زمام امور جامعه اسلامي زيبنده نمايندگان بصير است



در پي عذرخواهي حسيني از مردم
مجلس به وزير اقتصاد فرصت جبران داد

عذرخواهي حسيني به خاطر فساد مالي اخير، راي اعتماد نمايندگان را بار ديگر براي او تأمين كرد.
صحن علني بهارستان روز گذشته، در دو جلسه صبح و عصر شاهد بحث هاي داغ مجلسي ها و اهالي پاستور در خصوص استيضاح وزير اقتصاد بود كه در نهايت بعدازظهر سه شنبه با مخالفت 141نماينده مجلس با اين استيضاح، حسيني همچنان به وزارتش ادامه داد.
لاريجاني كه رياست جلسه عصر را بر عهده داشت قبل از به صدا درآوردن زنگ پايان و با اعلام نتايج آراء گفت: از مجموع244 نماينده حاضر در جلسه، 93 راي موافق استيضاح، 141 راي مخالف استيضاح و 10راي نيز ممتنع بوده است.
جلسه صبح مجلس البته با سخنراني موافقين استيضاح آغاز شد و در نهايت حسيني مرحله اول از خودش دفاع كرد. جلسه بعدازظهر هم ابتدا با دفاعيات احمدي نژاد از وزير اقتصاد شروع شد و پس از آن لاريجاني هم به دفاع از حسيني پرداخت.
در ادامه نيز بعد از نطق جهانگيرزاده و توكلي، وزير اقتصاد بار ديگر پشت تريبون آمد تا آخرين دفاعياتش را قبل از راي گيري انجام دهد.
صبح روز گذشته و با شروع جلسه استيضاح فضاي سنگيني عليه حسيني حكم فرما بود كه البته اين فضا بعدازظهر و پس از دفاع لاريجاني، كاملاً برگشت.
ديروز صبح سيدمصطفي رضاحسيني در موافقت با استيضاح وزير اقتصاد از وي پرسيد: آقاي وزير اقتصاد هيچ حساب كرده ايد ضربه اي كه به مردم و نظام زده ايد چقدر بوده است؟ آقاي وزير آن روزي كه به شما راي اعتماد داديم، روحيه و منش پهلواني در شما ديديم، اكنون در شما چه شده كه منش و روش سوداگران سياسي را در پيش گرفته ايد؟
نماينده شهربابك اظهار داشت: جامعه سؤال دارد كه آيا اين اتفاق آخرين رويداد ناميمون است و چرا در نظام جمهوري اسلامي چنين مسائلي رخ مي دهد؟ چطور مي شود در كشورهاي مختلف كه به بي خدايي مشهور هستند اگر چنين فاجعه اي رخ دهد بالاترين مقام مسئول به نشانه پذيرش خطا و براي بازگرداندن اعتماد عمومي به سيستم از سمت خود استعفا و يا حتي خودكشي مي كند اما در كشور اسلامي هيچ كدام از اين اتفاق ها رخ نمي دهد و به شدت سعي در تكذيب و سياسي كردن موضوع دارند.
اكبريان نيز بر همين اساس با طرح سؤالي گفت: آقاي وزير آيا قبول داريد كه به دليل ضعف مديريتي شما و همكارانتان اين تخلف صورت گرفته است؟ جواب بي اعتمادي مردم را چه كسي بايد بدهد؟ آيا پاسخ بي اعتمادي مردم را جزو شما كه 5 مسئوليت مهم در راستاي سياست هاي مالي داريد، شخص ديگري بايد بدهد؟
اين نماينده مجلس ادامه داد: چرا در موضوع كشف تخلف 3 هزار ميلياردي دروغ مي گوئيد؟ اشتباه اميرمنصور آريا در جريان يك چك در بانك اهواز منجر به افشا و لو رفتن وي شده است، مشاور وزير و مديركل بازرسي به شما درباره فعاليت هاي اميرمنصور آريا هشدار داده بودند، رياست كميسيون اصل 90 در اواسط مهر 88 در خصوص فعاليت هاي مشكوك اميرمنصور آريا به شما هشدار داده بود، اما متأسفانه شما ترتيب اثر نداديد.
اين طراح استيضاح وزير اقتصاد در ادامه سخنانش تأكيد كرد: آقاي وزير اگر بازرسي و نظارت داشتيد، اين افتضاح بزرگ پيش نمي آمد. از شما سؤال داريم كه تاكنون چند پرونده درباره فعاليت هاي مشكوك اقتصادي به قوه قضائيه فرستاده ايد؟ آيا به وظايف قانوني خودتان عمل كرده ايد؟
در ادامه حجت الاسلام موسوي عضو كميسيون اقتصادي هم با ذكر اين نكته كه وزير اقتصاد مسئول مستقيم شوراي عالي مبارزه با پولشويي است، تصريح كرد: هماهنگ كردن دستگاه هاي ذيربط و پيگيري اجراي قانون در كشور و ارزيابي فعاليت هاي مشكوك و ارسال پرونده ها به قوه قضائيه، بر عهده وزارت اقتصاد است.
اين طراح استيضاح با طرح اين سؤال كه آيا گزارش هاي عملكرد بانك به دست وزير يا معاون وزير رسيده است يا فقط نقش دريافت پاداش را بر عهده داشته است؟ گفت: علت اصرار آقاي وزير در انتصاب خاوري به عنوان مديريت بانك ملي چه بوده است؟ از اين همه مسئوليت ايفا نشده، خودتان بهتر از هر كس ديگري باخبر هستيد.
انتصاب جهرمي
ناقض شايسته سالاري بود
در ادامه جلسه علني استيضاح وزير اقتصاد، سيدحسين دهدشتي هم خاطرنشان كرد: وزير اقتصاد به يقين مي دانست كه جهرمي تخصص كافي براي تصدي مديرعاملي بانك صادرات را نداشت لذا بايد تلاش مي كرد كه وي را منصرف كند اما چرا به رغم علم و يقين بر عدم صلاحيت جهرمي، براي وي استعلام هم گرفت.
اين طراح استيضاح وزير اقتصاد همچنين اظهار داشت: نصب جهرمي با نقض مقررات شايسته سالاري همراه بود لذا تبعاتي هم در پي داشت البته جهرمي پس از روي كار آمدن در بانك صادرات، بسياري از مديران باسابقه را عزل كرده و تعدادي مدير غيربانكي را به بانك آورد.
دهدشتي در ادامه سخنراني خود به موضوع منصوب شدن خاوري به عنوان مديرعامل بانك ملي هم اشاره كرد و در اين زمينه گفت: خاوري درسال 88 به دعوت وزير اقتصاد مديرعامل بانك ملي شد اما در مهرماه سال 89 يعني يك سال و نيم پس از نصب وي، بانك مركزي تاييد صلاحيت مديران بانكي را امري لازم اعلام كرده و اسامي مديران تاييد صلاحيت شده رامنتشر مي كند اما در ميان اسامي اعلام شده نامي از خاوري وجود نداشت.
وي افزود: خاوري داراي دو تابعيت بود و نصب اينگونه افراد با تابعيت دوگانه ممنوع است، آيا در دو سال اخير وزير اقتصاد متوجه نشد كه خاوري دو تابعيت دارد و خانواده اش هم در ايران نيستند؟
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه هم در موافقت با استيضاح حسيني وزير امور اقتصاد و دارايي اظهار داشت: حداقل 2 سال است وزير اقتصاد براي يكي از دبيرخانه هاي شوراي عالي از 11 بانك پول غيرقانوني با اجبار مي گيرد كه مدارك اين مسئله موجود است.
وي اين سوال را مطرح كرد كه اين كار غيرقانوني به چه حقي انجام مي شود و افزود: اگر اين مبالغ اخذ شده را صرف مبارزه با برخي مسائل مي كرديد، آيا افتضاح اخير بانكي پيش مي آمد؟
قاضي پور گفت: نمي دانم چرا پول هاي اخذ شده غيرقانوني در تعميرات ساختمان وزارت اقتصاد هزينه شده است.
نماينده مردم اروميه ادامه داد: بانك ملي در بانك قرض الحسنه مهر سپرده گذاشته تا اين بانك قرض الحسنه با كاركنان نهاد رياست جمهوري و مديران وزارت اقتصاد و سازمان حسابرسي از 20 تا 25 ميليون تومان وام قرض الحسنه بگيرند كه مدرك اين مسئله موجود است.
از مردم پوزش مي طلبم
در ادامه سيدشمس الدين حسيني پس از سخنان موافقان استيضاح در جلسه علني ديروز و در دفاع از عملكرد خود گفت: مفسده اخير واقعه تلخ و تكان دهنده اي بوده و هست كه همه اركان نظام را به واكنش وا داشته است، پديده اي بود آميخته از تخلف، تباني و سهل انگاري در سيستم بانكي كه گروهي فاسد به اين سيستم رخنه كرده و به دليل ناكارآمدي و ضعف سيستم مالي در چند ماه پنهان كاري كردند و حجم وسيعي از منابع بانكي در فرآيندي متقلبانه و مجرمانه در خدمت گروهي خاص قرار گرفت تا به توزيع ناعادلانه درآمد در اقشار عمومي مردم منجر شود.
حسيني ادامه داد: آيا نظام اين موضوع را نپذيرفت و با بي توجهي مواجه بود؟ سران سه قوه و مقام معظم رهبري دستور برخورد قاطعانه با اين موضوع را دادند و من و بقيه مسئولان دولتي اين مسئوليت را پذيرفتيم.
وزير اقتصاد و امور دارايي، با عذرخواهي از تمامي ملت ايران به دليل رسوايي بزرگ بانكي گفت: اگر در اين مدت استعفا ندادم به اين دليل بود كه مسئوليت را پذيرفته و مسئولانه پاسخگو بودم، اگر عذرخواهي من آلام مردم را تسكين مي بخشد از همه مردم پوزش مي طلبم و اگر چنين نكردم ترسم از ريا و فرار از مسئوليت بود.
سيدشمس الدين حسيني در ادامه سخنان خود در مجلس در دفاع از عملكردش، با اشاره به مطرح شدن موضوع سوءاستفاده مالي اخير در تاريخ 27 شهريور گفت: هيچ وزارتخانه اي تا آن زمان در اين زمينه تذكر نداده بودند و بنده از پشت همين تريبون اين موضوع را متذكر شدم اما در آن زمان كسي گوش نكرد، چون آن قدر درد و آلام زياد بود و شايد زبان من قاصر، اما امروز فردي آن هشدار بازرسي را دليل جرم من مي داند.
حسيني افزود: به خودتان، قاضي و قضا واگذار مي كنم، امروز يك انسان باتجربه اين پرونده را بازرسي مي كند و من مي خواهم كه اگر مقصر بودم صبوري كنيد.
وزير اقتصاد با بيان اين كه مجرم نيستم و آگاه به جرم نيز نبوده ام، گفت: من مسئول هستم و مسئوليتم را هم ايفا مي كنم.
وي ادامه داد: آيا واقعا شما مي توانيد بپذيريد كه من مي دانستم فردي تابعيت دوگانه دارد و او را به صدارت بانك منصوب كنم؟ بنده مدارك و مستندات را استعلام كرده و به لحاظ صلاحيت و تخصصي كه وي داشت او را انتخاب كردم.
حسيني با اشاره به حضور وزير دادگستري در جلسه امروز اظهار داشت: آيا من وساطت كرده و گفته ام كه خاوري را آزاد كنند تا به خارج از كشور برود؟ نه اين گونه نبوده است؛ چرا كه من نه در تهران بوده و نه تذكر و توصيه اي داده ام.
وزير امور اقتصاد و دارايي تصريح كرد: امروز مرا به خاطر حكم انتصاب جهرمي مورد سؤال قرار مي دهيد، آيا اصلا بنده به جهرمي حكم انتصاب دادم؟ اگر برويد و حكم وي را نگاه كنيد متوجه مي شويد كه نخست هيات مديره تصويب كرده كه جهرمي به عنوان مديرعامل انتخاب شود و سپس تاييديه بانك مركزي در اين خصوص صادر شده است.
وي افزود: در تاريخ 12مهر 88 هيات مديره بانك صادرات جهرمي را به عنوان مدير انتخاب كرده و در تاريخ 27 مهر 88 تاييديه بانك مركزي ابلاغ شده و سپس در تاريخ 29 مهر 88 حكم مديرعاملي جهرمي توسط رئيس هيات مديره بانك صادرات صادر مي شود.
حسيني در ادامه با اشاره به بحث پولشويي كه از سوي نمايندگان مجلس مورد توجه قرار گرفت، اظهار كرد: در اين بحث كه در مبارزه با پولشويي كوتاهي هايي وجود دارد اذعان مي كنيم كه ظرفيت مبارزه با پولشويي با مورد توجه قرار گرفتن مصوبه اي كه مجلس دارد، بسيار بالاست، ولي بايد اين سؤال را هم پرسيد كه چگونه شده است كه پس از دو سال از شروع شدن و ابلاغ آيين نامه اجرايي، امروز وقتي معاونان سازمان ملل به تهران سفر مي كنند در مصاحبه شان به صورت شفاف مي گويند جمهوري اسلامي ايران در بحث پولشويي يكي از كشورهاي پيشتاز در خاورميانه قلمداد مي شود.
سيدكاظم دلخوش هم كه 30 دقيقه از وقت وزير اقتصاد را دريافت كرده بود در موافقت با حسيني، با بيان اينكه استيضاح حسيني چاره كار نيست گفت كه بانك مركزي بايد عذرخواهي كند.
با متخلفان در هر مقام
برخورد قاطع مي شود
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور هم كه براي دفاع از سيدشمس الدين حسيني به مجلس رفته بود، در آغاز جلسه بعدازظهر عنوان كرد: اعتقاد من اين است كه حسيني از بهترين وزراي اقتصاد بوده است. وي وزيري جوان، پرانرژي و عالم به كار است و تن به كارهاي بزرگ داده است؛ حسيني شبانه روز و در ايام تعطيل هم دست از كار برنداشته است.
احمدي نژاد اظهار داشت: نمايندگان مجلس دو بار بالاترين راي ها را به وزير اقتصاد داده اند اما امروز حسيني استيضاح مي شود. گزارشات اصل 90 مجلس سند پاكي دولت است و دولت هم همانند مجلس به دنبال ريشه كن كردن مفاسد است.
«پيش از سخنانم، با آقاي باهنر شوخي جدي كردم و گفتم كه در طول 5 تا 6 ماه اخير هر روزي با هر وزيري كه كار داريم، مي گويند صبر كنيد تا از كميسيون بيرون بياد، مي گوييم از كدام كميسيون، مي گويند از كميسيون مجلس. ماشاءالله مجلس وزرا را از ما گرفته است. هر هفته بيش از نصف وزرا در خدمت مجلس هستند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: اتفاقي رخ داده و همگي بسيج شده ايم تا اين معضل را حل كنيم و انتظار از مجلس هم اين بود كه به همين اندازه حساس باشد تا مشكلات كنوني ريشه كن شود.
وي در ادامه گفت: انتظار دارم كشور از وجود حسيني استفاده كند و دولت در شرايط كنوني به وزير اقتصاد نياز دارد. بنده بيشتر از همه ضعف دارم اما بايد دست به دست هم دهيم و مشكلات را حل كنيم.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در ادامه سخنان خود كه در صحن مجلس و در حمايت از وزير اقتصاد انجام شد، اظهار داشت: ميان دولت و مجلس اتفاق نظر به وجود آمد و يك طرح بزرگ اقتصادي اجرا شد، برخي مي گويند اشكالاتي است و كسي منكر اين اشكالات نيست.
وي گفت: اما اتفاقي كه افتاد اين است كه در يك جا عده اي سوء استفاده كرده اند و موضع دولت و مردم در اين موضوع از اول مشخص بوده است. ما مخالف يك ريال سوء استفاده هستيم و هر كس و در هر مقامي است و در هر جايگاهي است بايد با او برخورد قاطع شود. امروز نيز به دنبال آن هستيم و از اول نيز به دنبال آن بوديم. هر كس در هر كجا است اگر در دولت است و يا در هر كجاي كشور بايد با او برخورد شود.
رئيس جمهور كشورمان گفت: در يك جايي در خارج از سيستم بانكي ال سي هاي تقلبي درست كردند لذا دستگاه قضايي بايد آنها را دستگير كند در اين موضوع هر كس پشتيباني كرده و يا رشوه گرفته و يا هر كس هر غلطي كرده است بايد قاطعانه با او برخورد شده و به ملت معرفي شود. اما اين نبايد موجب بددلي و تضعيف همدلي ميان قواي كشور شود. چرا كه ما همه در يك جبهه قرار داريم. در دو جبهه نيستيم.
احمدي نژاد ادامه داد: همه ايستاده ايم تا ريشه فساد را بكنيم دولت و مجلس و ساير قوا ايستاده ايم تا فساد را ريشه كن كنيم. اما اين فساد در كشور يك قاعده نيست، لذا اتفاقي افتاده است كه بايد دست آنها قطع شده و به ملت معرفي شود.
مجلس به حسيني رأي اعتماد مشروط دهد
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي هم عصر سه شنبه طي سخناني در مخالفت با استيضاح وزير اقتصاد و دارايي گفت: نمايندگان مي دانند كه من در مواقع رأي اعتماد و استيضاح وزرا سخنراني نكرده ام و بيشتر ترجيح دادم كه به غير از رأي اعتماد به رستم قاسمي وزير نفت، از نظرات نمايندگان استفاده كنم اما امروز لازم ديدم كه از وزير دفاع كنم.
رئيس قوه مقننه در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: در ابتداي برملا شدن پرونده، بنده با وزير اقتصاد و رئيس كل بانك مركزي ديدار داشتم و به آنها اعلام كردم كه اگر موضوع به زيان شما هم باشد، باز آن را مطرح كنيد؛ روز گذشته هم جلسه اي با وزير اقتصاد داشتم و به وي گفتم بهتر است كه كنار برويد، چون اين اقدام شما احترام به افكار عمومي است اما كناره گيري براي وزير اقتصاد دشوار بود.
«اخيراً در جلسه سران قوا هم گفتم كه در اقدام استيضاح كنندگان وزير اقتصاد رفتار سياسي نمي بينم بلكه منتقد آقايان اين است كه قصور وزير اقتصاد محرز شده است.»
لاريجاني همچنين اظهار داشت: برداشت بنده اين است كه در شرايط كنوني كه آقاي احمدي نژاد استيضاح را تخريب وزير و اين اقدام را مضر مي داند، پيشنهاد كردم كه وي را عوض كنند اما احساس مي كنم كه سخن اصلي آنان اين است كه بايد با متخلف برخورد جدي شود اما نه قبل از روشن شدن موضوع.
وي افزود: وزير اقتصاد از كارآمدي خوبي برخوردار است و در زير مجموعه وي هم تخلفاتي صورت گرفته اما ما هم در گزارش كميسيون اصل 90 به دست داشتن وزير در پرونده فساد اخير نرسيديم.
رئيس مجلس با بيان اينكه شايد وزير اقتصاد كناره گيري را تخريب خود مي داند، خاطرنشان كرد: امروز كه وزير اقتصاد صراحتاً اعلام كرد كه من عذرخواهي مي كنم، اين يعني عذرخواهي از قصور پيش آمده از مردم و نمايندگان لذا تلاش ما بايد اين باشد كه به كارگزاران تفهيم كنيم كه اگر قصوري داشتند، عذرخواهي كنند، در غير اين صورت به فرهنگ ارزشي عذرخواهي كمكي نكرده ايم.
وي در ادامه گفت: احتمال دارد كه استيضاح وزير اقتصاد زمينه اي براي كشمكش دو قوه ايجاد كند كه اين كشمكش رسيدگي به پرونده را دچار مشكل خواهد كرد و ما نبايد عليرغم عذرخواهي وزير اقتصاد، مجدداً هزينه ايجاد كنيم.
رئيس مجلس تصريح كرد: با شرايطي كه رسيدگي به اين پرونده به وجود آورده و قدري هم قبض كاري در شبكه بانكي پيش آمده است، ما نبايد آن را تشديد كنيم، نمايندگان امروز به وزير اقتصاد كارت زرد داده و كارت قرمز را هم نشان دادند.
لاريجاني اضافه كرد: بنده ضمن ارج نهادن به مسائل مطروحه از سوي استيضاح كنندگان و از طرفي با توجه به كارآمدي وزير اقتصاد پيشنهاد مي كنم كه به وي رأي اعتماد مشروط بدهيد.
وي در ادامه سخنان خود به وزير اقتصاد توصيه كرد كه شما اشكالات مد نظر استيضاح كنندگان را مورد توجه جدي قرار داده و نصب افراد از مسير سهل انگاري را تكرار نكنيد.
رئيس مجلس همچنين خطاب به وزير اقتصاد گفت: در كارهاي اقتصادي نبايد برخي توصيه ها را حمل به صحت كنيد البته در رسيدگي به اين پرونده نيز هيچ تأخير و سهل انگاري نبايد باشد و شما بايد در مقام بازوي دادستان عمل كنيد.
عذرخواهي وزير دردي را دوا نمي كند
در ادامه جلسه استيضاح و در حالي كه با دفاعيات رئيس مجلس فضا به نفع وزير اقتصاد تلطيف شده بود، توكلي براي بار دوم و در حالي كه صبح هم يك بار در موافقت با استيضاح صحبت كرده بود، پشت تريبون رفت و گفت: در گزارش كميسيون اصل 90 وزير، معاونين و همه مباشرين او در پرونده اختلاس اخير مقصر شناخته شدند. پس قطعا ايشان ديگر صلاحيت حضور در مسند وزارتخانه را ندارد.
توكلي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اظهارنظر وزير اقتصاد و دارايي در مورد اين كه خانواده آقاي وكيلي در التهاب هستند، گفت: جناب آقاي حسيني من از شما سؤال مي كنم كه با اين چند صدهزار ميليارد تومان چند خانوار از التهاب خارج مي شدند و اين اتفاق نيفتاد، بعد شما غصه خانواده آقاي وكيلي را مي خوريد؟
وي همچنين در مورد سخنان وزير اقتصاد مبني بر اين كه از تابعيت دوگانه خاوري اطلاعي نداشته است، اظهار كرد: من مي گويم شما مي دانستيد، چرا كه خودتان در سخنان خود ادعا كرده بوديد كه بنده ايشان را از كانادا براي خدمت دعوت كردم. علاوه بر اين آقاي خاوري به طور متوسط در هر ماه يك سفر خارجي داشتند و در سال 88 برخي روزنامه ها بر تابعيت دوگانه ايشان صحه گذاشتند و آيا شما باز هم ترديد داشتيد كه ايشان تابعيت دوگانه دارند؟
نماينده مردم تهران افزود: طبق گزارش كميسيون 90 مشاور وزير اقتصاد و مديركل بازرسي وزارت اقتصاد و دارايي در تاريخ 5/7/88 نامه اي اعلام مي كند كه شركت اميرمنصور آريا بدهي فراواني دارد و ورشكسته شده است و بانك ها نمي توانند به اين شركت اعتباري اختصاص دهند و آيا آقاي وزير شما از اين موضوع اطلاع نداشتيد. همچنين در نامه ديگري در تاريخ 8/6/89 مديركل بازرسي در نامه اي به رئيس وقت بانك صادرات اعلام مي كند كه نبايد به گروه امير منصور آريا اعتباري تعلق گيرد و با همه اين اوصاف شما در ذيل نامه اي به تاريخ 8/12/89 مي خواهيد كه به گروه اميرمنصور آريا و به شركت سبكسازان لوشان اعتبارات بانكي تعلق گيرد.
وي در ادامه وزير اقتصاد و دارايي را متهم كرد: شما مرتكب دو دروغ شده ايد، اول اين كه مدعي شده ايد كه براي عدم دستگيري آقاي خاوري وساطت نكرده ايد و اين در حالي است كه آقاي بختياري اين موضوع را قبول كردند كه از طرف دفتر شما تلفني به ايشان شده و از ايشان درخواست كرده ايد كه به دليل بدرفتاري با آقاي خاوري در اهواز ايشان را بازداشت نكنند، دروغ ديگر شما نيز در مورد انتصاب جهرمي به عنوان رئيس بانك صادرات است كه مدعي شده ايد كه در اين ميان مسئوليتي متوجه شما نيست.
در اين هنگام احمد توكلي با پخش فايل صوتي حاوي اطلاع وزير اقتصاد و دارايي درباره استفاده از وزراي دولت نهم در مسئوليت هاي مديريتي تاكيد كرد: حسيني به عنوان وزير اقتصاد از انتصاب آقاي جهرمي در مسئوليت رياست بانك صادرات آگاه بوده است.
آخرين دفاعيات وزير اقتصاد
حسيني وزير اقتصاد هم، پس از اظهارات توكلي در آخرين دفاعياتش گفت: بنده اگر متخلفم بايد در گزارش كميسيون اصل 90 اين موضوع بيان مي شد.
وزير امور اقتصاد و دارايي با اشاره به صداي ضبط شده اي كه توسط توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در صحن علني پخش شد گفت: اگر اين چنين است از اين پس توكلي با هر وزيري كه نشست و صحبت كرد وزير فكر كند كه در جيب وي ضبط صوت است تا به وي راي اعتماد داده نشود.
حسيني افزود: در اين جلسه چه اتفاقي افتاد؟ چرا اين گونه مسائل مطرح مي شود و گفته مي شود كه من به آقاي جهرمي حكم دادم در صورتي كه قبل از اين كه مصوبه بانك مركزي بيايد اين حكم صادر شده بود.
وي تصريح كرد: من حكمي به جهرمي ندادم، اين حكم توسط قدرت الله شريفي رئيس هيات مديره بانك صادرات به جهرمي داده شده است، بگذاريد مردم بدانند حسيني اگر قصور كرده خائن نيست در اين جلسه به جاي استيضاح دارند محاكمه مي كنند.

 



ايران از عضويت كامل فلسطين در يونسكو استقبال كرد

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران از پذيرش عضويت كامل فلسطين در يونسكو استقبال كرد.
رامين مهمان پرست، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان گفت: اين اقدام نمادين بيانگر حمايت بين المللي از حقوق ملت فلسطين است. فلسطين پس از موافقت اكثريت كشورهاي عضو يونسكو براي عضويت در اين سازمان به عضويت كامل آن درآمد اما آمريكا و برخي كشورهاي ديگر اروپايي هم پيمان با واشنگتن مخالفت كردند. مهمان پرست به تهديد آمريكا براي خودداري از پرداخت مبالغ مالي تعيين شده به اين سازمان در واكنش به پذيرش عضويت فلسطين در يونسكو اشاره كرد و گفت: آمريكا بايد بداند حمايت يكجانبه اش از رژيم صهيونيستي در بين افكار عمومي جهان جايگاهي ندارد و بهتر است كه براي خودش رسوايي بيشتر به ارمغان نياورد.
يونسكو از هنگامي كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني درخواست عضويت كامل را در سازمان ملل در بيست وسوم سپتامبر گذشته مطرح كرد، نخستين سازمان وابسته به سازمان ملل است كه فلسطينيان به عضويت كامل آن درمي آيند.

 



با موضوع خلع سلاح جهاني صورت گرفت
تصويب قطعنامه پيشنهادي ايران در سازمان ملل

نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك، در نشست اخير كميته خلع سلاح و امنيت بين المللي مجمع عمومي اين سازمان، پيش نويس قطعنامه اي را ارائه داد كه علي رغم مخالفت آمريكا و رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي غربي، با 107 رأي مثبت به تصويب رسيد.
اين قطعنامه كه با عنوان «پيگيري اجراي تعهدات پذيرفته شده در چارچوب كنفرانس هاي بازنگري دولت هاي عضو پيمان عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي در سال هاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي» مطرح شده بود براي چهارمين بار طي 8 سال گذشته از سوي ايران ارائه و تصويب شد.
با وجود مخالفت آمريكا، رژيم صهيونيستي، كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي و چند هم پيمان عمدتاً غربي آمريكا، قطعنامه پيشنهادي ايران با آراي مثبت اكثريت قريب به اتفاق كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تصويب شد.
همچنين 10 كشور به اين قطعنامه رأي ممتنع دادند.
اين قطعنامه از كشورهاي داراي سلاح هسته يي مي خواهد به اقدامات لازم جهت اجراي تعهدات شان مبني بر انهدام كامل زرادخانه تسليحات اتمي خود بر اساس اصول شفافيت، برگشت ناپذيري و نظارت بين المللي سرعت بخشند.
دولت هاي هسته يي پس از دهه ها عدم پاي بندي به تعهدات حقوقي مصرح خود، در قالب اسناد نهائي كنفرانس هاي بازنگري پيمان عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي در سال هاي 1995 ، 2000 و 2010 ميلادي مجدداً متعهد شده اند گام هاي عملي مؤثري را براي امحاي سلاح هاي هسته اي بردارند.
در بخشي از قطعنامه پيشنهادي ايران بر اجراي قطعنامه كنفرانس اعضاي پيمان عدم اشاعه در سال 1995 در خصوص ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته يي نيز تأكيد شده است. قطعنامه سال 1995 در مورد خاورميانه خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته يي و قرار دادن تأسيسات هسته يي خويش تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است. آمريكا، فرانسه، انگليس، رژيم صهيونيستي و كشورهاي غربي، از جمله به دليل وجود اين بخش به قطعنامه پيشنهادي ايران رأي منفي دادند.
در قطعنامه پيشنهادي ايران همچنين بر ضرورت ارائه تضمين هاي امنيتي به كشورهاي غيرهسته اي مبني بر عدم به كارگيري و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته يي عليه آن ها تأكيد گرديده است.
از ميان بيش از 23 هزار كلاهك اتمي موجود در جهان، حدود 20 هزار كلاهك در اختيار آمريكا و روسيه است.
اگرچه خلع سلاح هسته يي از شعارهاي اساسي اوباما قبل و بعد از انتخابات رياست جمهوري بوده و در اين راستا وي به انجام اقدامات نماديني نظير انعقاد معاهده استارت جديد با روسيه براي كاهش سلاح هاي هسته اي دو طرف نيز مبادرت كرده است، ليكن بر اساس گزارشات مراكز رسمي اين كشور، ميزان بودجه اختصاص داده شده در زمان اوباما براي مدرن سازي سلاح هاي اتمي آمريكا و توليد نسل جديد سلاح هاي هسته اي بسيار بيشتر از زمان بوش بوده است.
ايران به عنوان آخرين قرباني سلاح هاي شيميايي معتقد است امنيت جهاني با وجود سلاح هسته اي يا ساير سلاح هاي كشتار جمعي تقويت نمي شود؛ بنابراين ايجاد جهاني امن مستلزم انهدام كامل اين سلاح ها و در صدر آن ها تسليحات هسته اي است.
بر اساس اين سياست، طي دو سال اخير ايران دو كنفرانس بين المللي در زمينه خلع سلاح را با حضور وزراي خارجه و كارشناسان عالي رتبه بيش از60 كشور و سازمان منطقه اي و بين المللي برگزار كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به اولين كنفرانس خلع سلاح كه در فروردين ماه 1389 در تهران برگزار شد، كه متن اين پيام به عنوان سند سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است.
همچنين طي اجلاس ياد شده، نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل پيش نويس مصوبه اي در زمينه موشك را نيز ارائه داد كه با اجماع كليه اعضاي كميته مذكور به تصويب رسيد. بر اساس اين مصوبه، موضوع موشك در دستوركار نشست آينده مجمع عمومي قرار گرفت.
برخلاف سياست انحصارگرايانه كشورهاي غربي در برخورد با مساله موشك، جمهوري اسلامي ايران معتقد است اين موضوع بايد در قالب يك رهيافت جامع، از جمله با مد نظر قرار دادن كاربردهاي غيرنظامي موشك نظير استفاده از آن در پرتاب ماهواره كه امروزه نقش مؤثري در توسعه ارتباطات، كنترل بلاياي طبيعي و نظاير آن دارد، مورد ارزيابي قرار گيرد. كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از موضع ايران در اين زمينه حمايت مي كنند.

 



محمدزاده خبر داد
8000 خبرنگار از احمدي نژاد هديه مي گيرند

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه اسامي 8 هزار نفر از خبرنگاراني كه پرونده شان در سايت سمان تكميل شده براي دريافت هديه به رياست جمهور ارسال مي شود.
محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، درباره آخرين وضعيت هديه رياست جمهوري به خبرنگاران گفت: مدارك حدود 8 هزار نفر از خبرنگاراني كه در سايت سمان ثبت نام كرده اند تكميل شده است، يعني خبرنگاراني كه 3 اثر خود را نيز در اين سايت قرار داده اند. وي تصريح كرد: انشاءالله بعد از پايان كار نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها اسامي اين 8 هزار خبرنگار را براي رياست جمهوري ارسال خواهيم كرد.

 



رئيس سازمان حج و زيارت: نخستين گروه از حجاج ايراني20 آبان به كشور باز مي گردند

رئيس سازمان حج و زيارت با حضور در جمع خبرنگاران اعزامي به حج به سوالاتي درباره تقويم اعزام زائران ايراني به عرفات و بازگشت آن ها به ايران، وضعيت خدمات رساني ثبت نام كنندگان حج تمتع و عمره پاسخ داد.
به گزارش ايسنا علي ليالي در اين نشست درباره 150 زائري كه روز گذشته در فرودگاه مدينه دچار مشكل رواديد شدند گفت: موضوع اين زائران ارتباطي به سازمان حج و زيارت ندارد، چرا كه آن ها جزو زائران تعهد داد شده سازمان نيستند. ما هم شنيديم افرادي ويزاي آزاد گرفتند و اين ارتباطي به سازمان حج و زيارت ندارد.
وي افزود: اين كه سازمان بخواهد به هر زائري كه به هر شكل وارد عربستان مي شود، خدمات دهد، درست نيست. ما نيز اين سوال را داريم كه هواپيماي كشوري با چه اطميناني آن ها را به عربستان وارد كرده است؟
او تاكيد كرد: سازمان حج و زيارت مسئوليتي در قبال كسي كه خارج از سيستم سازمان حج و زيارت به عربستان وارد مي شود، ندارد- ما نيز نمي توانيم كاري انجام بدهيم. هرچند دلمان مي سوزد، اما بايد از كسي كه آن ها را آورده سوال كرد؛ ولي تاكيد مي كنيم اين افراد هيچ مجوزي از كانال حج و زيارت نداشتند. بنابراين مسئوليت ما در قبال 97 هزار زائري است كه از طريق سازمان حج و زيارت به عربستان سفر كرده اند.
ليالي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص زمان دقيق قرعه كشي ثبت نام كنندگان عمره، گفت: اين گونه نبوده كه قرعه كشي بلافاصله پس از اتمام ثبت نام انجام شود. ما نياز به پردازش و تصحيح آمار از سوي دو بانك ملي و ملت داريم تا پس از جمع بندي، مقدمات كار قرعه كشي انجام شود.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: نتايج آماري سال هاي گذشته نشان مي دهد، مردم براي قرعه كشي عجله ندارند.
وي همچنين درباره افرادي كه در گذشته با وجود اين كه سند داشتند نتوانستند به عمره اعزام شوند گفت: در عمليات عمره هر وقت كسي در قرعه كشي انتخاب مي شود، مجبور به آمدن نيست، زيرا ما زائراني داريم كه از سال 61 فيش دارند؛ اما هنوز به عمره سفر نكرده اند، فيش آن ها موجود است، بنابراين موجودي سند در سيستم به معناي اعزام آن ها نيست. ما هم اكنون حدود يك ميليون و 800 هزار زائر سنددار داريم كه نمي دانيم مي خواهند بروند يا نه؟ ما فراخوان مي كنيم اگر اعلام آمادگي كردند، اولويت با آن هاست.
رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه با بيان اين كه در روز دوشنبه، نهم آبان ماه تمام كاروان هاي ايراني به عربستان وارد شده اند، اضافه كرد: 28 ذي القعده پرواز مستقيم به مدينه قطع شده است و تمام پروازها به جده انجام شد و تا دهم آبان ماه ديگر هيچ زائري در مدينه و جده نخواهد بود و همه 97 هزار زائر در مكه مستقر شده اند.
او با بيان اين كه در اين مدت گزارش تاخير سنگين پروازي داده نشده است، افزود: معدل تاخير پروازها از مجموع 271 پروازي كه 97 هزار زائر را به عربستان منتقل كرد، حدود 20 دقيقه بود.
وي درباره آمار فوتي و بيماراني كه به كشور بازگشتند نيز اظهار كرد: تا اين لحظه، آمار فوتي 11 نفر بوده و 12 نفر نيز به خاطر بيماري به كشور بازگشتند كه عمدتا افراد مسن بودند.
ليالي در ادامه نشست با بيان اين كه براساس تقويم از بعدازظهر روز جمعه، 13 آبان برابر با هشتم ذي الحجه به تقويم عربستان، نخستين گروه زائران از مكه به عرفات منتقل مي شوند، گفت: بيش از 650 اتوبوس عمليات انتقال 97 هزار زائر ايراني را از مكه به عرفات انجام مي دهند و بر اساس برنامه، حداكثر تا ساعت 11 شب روز هشتم ذي الحجه به وقت عربستان، تمام زائران به عرفات منتقل مي شوند و شب را در چادرهاي عرفات به سر مي برند و روز نهم ذي الحجه وقوف خواهند داشت و پس از نماز مغرب و عشاء از طريق اتوبوس حجاج به مزدلفه و منا منتقل مي شوند و تا 12 شب عمليات انتقال زائران ادامه دارد.
ليالي در ادامه در پاسخ به اين سوال درباره مدت زمان حضور زائران مدينه دوم كه به عنوان اولين كاروان ها به مكه اعزام شده اند، گفت: ما 11 هزار زائر مدينه دوم داريم كه با اولين پروازها به مكه آمدند، اطلاع رساني در مورد مدت سفرشان كه از 39 تا 41 روز متغير است، از طريق مديران كاروان ها انجام شد، بنابراين زمان حضور اين تعداد از زائران كمتر از 39 روز و بيشتر از 41 روز نيست كه پس از اتمام مناسك، هفت روز در مدينه اقامت مي كنند و پس از آن به كشور باز مي گردند. بنابراين زائري نيست كه از مدت زمان حضور خود مطلع نباشد.
او تاكيد كرد: حداكثر حضور 11 هزار زائر مدينه دوم كه عمدتا از شهرهاي تبريز، كرمان و كرمانشاه هستند، 32 تا 33 روز در مكه و 7 روز در مدينه است و بيشتر از اين نخواهد بود.
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين با اشاره به زمان بازگشت اولين كاروان زائران ايراني به كشور، يادآور شد: همان گونه كه عمليات رفت به مدت 25 روز از طريق دو فرودگاه مدينه و جده انجام شد، عمليات بازگشت در همين مدت زمان انجام مي شود و نخستين كاروان زائران ايراني، جمعه 15 ذي الحجه به تقويم عربستان مصادف با 20 آبان ماه به ايران باز خواهند گشت و آخرين كاروان طبق برنامه، هفتم محرم مصادف با 11 آذرماه عربستان را به مقصد ايران ترك خواهد كرد.
ليالي در عين حال گفت: تلاش مي كنيم از ظرفيت فوق العاده پروازها در صورت امكان استفاده كنيم و سه چهار روز آخر محرم را جلوتر بياوريم تا آخرين گروه نهايتا تا چهارم محرم به ايران بازگردند.

 



مسئول روابط عمومي سپاه: آمريكا هيچ مدركي عليه نيروي قدس سپاه ندارد

مسئول روابط عمومي سپاه با اشاره به ادعاهاي هميشگي آمريكا عليه نيروي قدس، تصريح كرد: آنها تاكنون هيچ مدركي در خصوص ادعاهاي واهيشان عليه نيروي قدس سپاه ارائه نكرده اند.
سردار رمضان شريف مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به تاكتيك آمريكايي ها در مواقع روبه روشدنشان با مشكلات چندگانه، گفت: آنها تلاش مي كنند تا مشكلات خود را جهاني كنند و با تبديل اين مشكلات به مسائل جديد با استفاده از رسانه ها موج سواري كنند؛ در گام بعدي آنها مسئله را به گونه اي به مسئله دوم تبديل كرده و افكار عمومي را با يك موضوع ثانويه درگير مي كنند.
شريف با اشاره به چالش هاي چندگانه آمريكا در قبال مسائل خاورميانه و مسائل داخلي خود و همچنين مسائل جهاني خاطرنشان كرد: آنها در لشكركشي به عراق و افغانستان با مشكلات عديده اي روبه رو شدند و به اهداف خود نرسيده اند، همچنين پشتيباني هاي بي حد و حصر آنها از حاكمان مستبد حاضر در خاورميانه هم مشكلاتي براي آنها پديد آورده است.
وي با تاكيد بر اينكه امروز آمريكايي ها به دنبال يافتن مقصر براي ناكامي هايشان هستند، خاطرنشان كرد: آمريكايي ها به جاي اينكه با تحقيقات به اين بپردازند كه لشكركشي هايشان همچنين حمايتشان از حاكمان مستبد اشتباه آنها بود به دنبال مقصر ديگري براي شكست هايشان مي گردند.
شريف، انقلاب اسلامي ايران را موضوع مورد توجه افكار عمومي به خصوص مسلمانان دانست و گفت: امروز آمريكايي ها تلاش مي كنند تا مشكلات خود را به جمهوري اسلامي ايران و به صورت خاص به نيروي قدس سپاه پاسداران مرتبط كنند و در همين راستا چند سالي است كه ادعاهاي عجيبي را در خصوص نيروي قدس سپاه مطرح مي كنند.
مسئول روابط عمومي سپاه با بيان اينكه تاكنون آمريكايي ها هيچ مدركي كه كمترين ادله را داشته باشد در خصوص ادعاهاي واهيشان عليه نيروي قدس ارائه نكرده اند، تصريح كرد: اگر امروز جمهوري اسلامي ايران در بين مردم عراق، لبنان و... پايگاهي دارد به دليل فرهنگ اسلامي، نوع عملكرد انقلاب اسلامي ايران و احياي ارزش هاي اسلامي توسط جمهوري اسلامي ايران است و امروز غربي ها تلاش مي كنند كه تمامي اين مباحث را معطوف به اراده ديگر بكنند.
وي با بيان اينكه آمريكايي ها تلاش مي كنند تا با مطرح كردن موضوعاتي مانند بحث هسته اي و... انجام اقدامات تروريستي را به سپاه منتسب كنند، تصريح كرد: آمريكايي ها مي دانند كه در منطق سپاه و نيروي قدس مسئله اي به نام ترور وجود ندارد و تمامي تروريست ها مانند ريگي توسط آمريكايي ها استخدام مي شوند.
شريف با اشاره به سخنان اخير فرمانده نيروي زميني ارتش آمريكا در كنگره اين كشور گفت: فرمانده نيروي زميني ارتش آمريكا با گستاخي قابل توجهي طرح ترور برخي از فرماندهان سپاه و حتي فرمانده نيروي قدس سپاه را مطرح كرد؛ البته اين سخنان نيات دروني آمريكايي ها را عيان مي كند.
مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران همچنين گفت: آمريكايي ها امروز برخلاف ادعاهاي حقوق بشرشان بحث ترور فرماندهان سپاه و قرار گرفتن آنها در ليست تحريم را مطرح مي كنند كه البته قرار گرفتن نام فرماندهان سپاه در ليست تحريم ها يك اعلام محرمانه براي ترور اين فرماندهان است.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران به اعتبار تجربه چند دهه گذشته خود و با حمايت عميق مردمي و اعتقادات خود دست برتري را نسبت به آمريكايي ها در منطقه دارد، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران نيازي به روش هاي آمريكايي ها ندارند و اين آمريكايي ها هستند كه براي رسيدن به اهداف خود به ترور متوسل مي شوند.
شريف در پاسخ به اين سؤال كه آيا آمريكايي ها توان ترور فرماندهان سپاه را دارند؟ اظهار داشت: ممكن است آنها با استخدام افرادي مانند ريگي منشأ تحركاتي باشند و در نهايت ترورهايي را انجام دهند.
مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران اضافه كرد: ما امروز ترور شهيدان صياد شيرازي و شوشتري را اقدام آمريكايي ها مي دانيم و اعتقاد داريم كه امكان انجام ترور جديد از سوي آنها بعيد نيست اما انجام اين گونه رفتارها باعث افزايش محبوبيت سپاه و همچنين مصمم تر شدن فرماندهان سپاه پاسداران براي دنبال كردن منطق انقلاب مي شود.
شريف اضافه كرد: آمريكايي ها امروز از دو تجربه خود در عراق و افغانستان و همچنين برداشت آنها از توانمندي هاي نيروهاي مسلح ايران باعث خواهد شد كه آنها در قبال گزينه نظامي عليه ايران دچار غفلت نشوند و اگر هم قصد يا نيتي در اين خصوص داشته باشند با تمام توان در مقابل آنها خواهيم ايستاد.

 



توسط نماينده مقام معظم رهبري در سازمان اوقاف و امور خيريه اعلام شد
جشن هاي دهه ولايت علوي و اكمال دين نبوي در بقاع متبركه كشور برگزار مي شود

حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي نماينده مقام معظم رهبري در سازمان اوقاف و امور خيريه در نشست خبري ديروز برنامه هاي اين سازمان در بقاع متبركه به مناسبت دهه ولايت و امامت را اعلام كرد.
نماينده مقام معظم رهبري در سازمان اوقاف و امور خيريه ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: يك ميليون جلد خطبه غدير خم چاپ شده و ضمن توزيع آن در بين مردم، مسابقه اي هم از خطبه غدير برگزار مي شود و به برندگان هداياي نفيسي داده مي شود.
حجت الاسلام علي محمدي اعلام كرد: در دهه ولايت و امامت جشن هاي متعددي توسط اين سازمان برگزار مي شود تا مردم هرچه بيشتر با فرهنگ اهل بيت(ع) آشنا شوند.
وي همچنين اظهار داشت: ما سعي كرده ايم كه بانك اطلاعات موقوفات را ايجاد كنيم و در 331 نقطه از كشور اين سامانه را ه اندازي شده است.
بر همين اساس، اسناد اجارات فعلي به صورت كامپيوتري تنظيم مي شود و از پانزدهم ماه رمضان امسال تاكنون 30 هزار قرارداد اجاره رايانه اي تنظيم شده است كه اين حركت سازمان اوقاف و امور خيريه موجب ساماندهي اجاره موقوفات و شفاف سازي، دقت در عمل و سرعت در كار و جلوگيري از سوءاستفاده ها شده است.
وي در پاسخ سؤال خبرنگار ما درباره اينكه سازمان اوقاف چه اقدامي در خصوص موقوفه خواري كرده است اظهار داشت: موقوفه خواري مجموعه پيچيده اي است كه بايد با همه اين مجموعه برخورد شود. سازمان اوقاف، سازمان ثبت، دستگاه قضايي و اطلاعاتي و امنيتي بايد با هماهنگي هم جلو سوءاستفاده از موقوفات را بگيرند.
ما در كل كشور جمع بندي آماري از موقوفه خواري نداريم. البته در سالهاي گذشته اقدامات خوبي در خصوص مبارزه با موقوفه خواني شده بطوري كه حدود 30درصد رشد جلوگيري از موقوفه خواري داشته ايم.
نماينده مقام معظم رهبري در سازمان اوقاف و امور خيريه در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار كيهان در خصوص لزوم واقعي كردن اجاره هاي املاك موقوفه گفت: درست است كه اجاره هاي فعلي واقعي و به روز نيست ما سعي كرده ايم كه با كار كارشناسي و تعيين اجاره مناسب هر منطقه، از مستأجران اوقاف اجاره واقعي املاك را اخذ نماييم زيرا كه اجاره دادن به اوقاف نيز نوعي موقوفه خواري و تضييع حق اوقاف و واقفان است.
حجت الاسلام محمدي در خصوص اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه گفت: ما تفاهم نامه هاي متعددي با مراكز قرآني كشور داشته ايم كه بر اين اساس، در بخش روخواني و روانخواني قرآن كارهاي خوبي شده است.
وي درباره تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگي گفت: امسال 2000 بقعه را در سطح كشور، تبديل به قطب فرهنگي خواهيم كرد.

 



صفارهرندي : زمام امور جامعه اسلامي زيبنده نمايندگان بصير است

مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: نمايندگان مومن، متخصص و بصير بايد زمام امور جامعه اسلامي را در دست گيرند.
محمدحسين صفار هرندي عصر دوشنبه همزمان با هفته بسيج دانش آموزي در جمع نخبگان، استادان،دانشجويان و دانش آموزان بسيجي چهارمحال و بختياري اظهار داشت:ملت با بصيرت و آگاه، خواهان نمايندگان دلسوز، مدير ، مدبر و تابع ولايت هستند تا بتوانند به آرمانهاي اصيل انقلاب جامه عمل بپوشانند.
وي ادامه داد:مردم مؤمن و ولايتمدار ايران با آرمانهاي مشترك در صحنه انقلاب حاضرند و با شور و شعور انقلابي خود توطئه هاي دشمنان و بدخواهان نظام را نقش بر آب كرده اند.
وي با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي در سالجاري افزود: گفتمان امام خميني (ره) سالم ترين و صحيح ترين گفتمان براي حضور در عرصه داخلي و خارجي است.
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر لزوم حفظ آرامش و ايجاد وحدت رويه نيروهاي انقلاب در آستانه انتخابات مجلس تاكيد كرد و افزود: عزت و غرور ملي ، متكي به حمايت و همراهي مردم است و مردم اين همراهي و همدلي را در صحنه هاي مختلف به اثبات رسانده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14