(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25  آبان 1390- شماره 20074

رزمايش مشترك آمريكا و بحرين در آب هاي خليج فارس
هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا براي سركوب «پ ك ك »در تركيه مستقر مي شوند
در اقدامي مداخله جويانه اتحاديه اروپا تحريم هاي سوريه را تشديد كرد
موج جديد سركوب در آمريكا معترضان : تا آخر ايستاده ايم
تجمع بزرگ مصري ها پس فردا براي بركناري نظاميان حاكم
امارات متحده از اروپا 60 فروند جنگنده پيشرفته مي خرد
سي ان ان : خزان كشورهاي اروپايي در راه است
نشست وزيران خارجه آسه آن در اندونزي
مجلس اعلا نسبت به طرح رياض و آنكارا براي تجزيه عراق هشدار داد
گسترش اعتراض مردمي عليه عبدالله صالح در شهرهاي يمن
آغاز رايزني هاي نخست وزير براي تشكيل كابينه جديد ليبي



رزمايش مشترك آمريكا و بحرين در آب هاي خليج فارس

مانور نظامي مشترك آمريكا و بحرين تحت عنوان «واكنش سريع» آغاز شد.
به گزارش ايسنا اين مانور نظامي تا 23 ماه جاري ميلادي (دوم آذر) به طول خواهد انجاميد و شامل آماده سازي و برنامه ريزي براي عمليات دريايي، اجراي همكاري ها در مواضع دفاعي و چگونگي مقابله با مواد منفجره و همچنين تمرين هايي در عرض دريا و رصد فعاليت ها و مقابله با مين هاي دريايي است.در اين مانور دريايي پيشرفته ترين تجهيزات دريايي به كار گرفته خواهد شد تا توانايي نيروهاي دريايي بحرين براي مقابله با عمليات نظامي افزايش يابد.بحرين كه يك جزيره كوچك در حاشيه جنوبي خليج فارس است ميزبان ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا است. واشنگتن نگران آن است كه با پيروزي انقلاب در بحرين ناوگان پنجم به دست انقلابيون بيفتد.

 



هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا براي سركوب «پ ك ك »در تركيه مستقر مي شوند

واشنگتن هواپيماهاي بدون سرنشين خود را براي مقابله با اعضاي حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) در تركيه مستقر مي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جان كربي، سخنگوي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد، با خروج نيروهاي آمريكايي از عراق در پايان سال جاري ميلادي چهار هواپيماي بدون سرنشين اين كشور از شمال عراق به پايگاه هوايي «اينجرليك» در تركيه منتقل خواهند شد.
وي افزود: توافقي كه هم اكنون وجود دارد براي پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين به درخواست دولت تركيه است. اين هواپيماها طي چند هفته آينده به تركيه منتقل مي شوند.
اين هواپيماها به ارتش تركيه براي مقابله با تهديدهاي خاص از سوي پ.ك.ك در مرزهاي جنوبي اين كشور كمك مي كنند.

 



در اقدامي مداخله جويانه اتحاديه اروپا تحريم هاي سوريه را تشديد كرد

اتحاديه اروپا در همسويي با اتحاديه عرب پس از تعليق عضويت سوريه در اين اتحاديه، تحريم هاي دولت دمشق را تشديد كرد.
در پي اقدام اتحاديه عرب براي تعليق عضويت سوريه در اين اتحاديه، وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره تشديد تحريم ها عليه سوريه توافق كردند به غير از تحريم هاي قبلي براي 18 مقام ديگر سوريه كه اغلب نظامي هستند ويزاي سفر به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا صادر نخواهد شد و شمار افراد وابسته به دولت سوريه كه در ليست سياه اتحاديه اروپا قرار گرفته به 74 نفر افزايش يافت.
همچنين اعطاي وام از سوي بانك سرمايه گذاري اروپا به سوريه به حالت تعليق درآمد.
اين در حالي است كه اتحاديه عرب در راستاي خيانت به نظام سوريه روز گذشته با مخالفان بشار اسد جلسه اي تشكيل داد و درباره مبارزات سياسي عليه نظام سوريه به وحدت نظر دست يافتند.
اين جلسه در قاهره (مقر اتحاديه عرب) برگزار شد و دبيركل اتحاديه عرب پس از اين نشست تاكيد كرد كه هيئت هاي سازمان هاي عربي كه در زمينه حمايت از شهروندان فعاليت مي كنند فقط پس از امضاي يادداشت تفاهم با دولت سوريه به اين كشور خواهند رفت.
ملك عبدالله دوم پادشاه اردن نيز در اظهاراتي مداخله جويانه از بشار اسد خواست از قدرت كناره گيري كند.
اين در حالي است كه تظاهركنندگان سوري در اعتراض به مداخله گري هاي پادشاه اردن با تظاهرات در برابر سفارت اردن پرچم اين كشور را پايين كشيدند.
مردم سوريه پرچم اردن را پاره كردند و با سر دادن شعارهايي عليه پادشاه اردن خواستار دخالت نكردن بيگانگان در امور داخلي كشورشان شدند.
رفعت اسد عموي بشار اسد و معاون سابق رئيس جمهور سوريه نيز در مصاحبه با روزنامه فرانسوي لوموند گفت، اتحاديه عرب بهتر است با حكومت من موافقت كند و قدرت را به من يا فردي از خانواده اسد واگذار كند.
وي افزود، برادرزاده اش حاضر است به شرط تضمين امنيت افراد حكومتش و دوري از به راه افتادن جنگ داخلي در كشورش از قدرت كناره گيري كند.
از سوي ديگر، يكي از رهبران برجسته علويان سوريه گفت، آمريكا در جهت حمايت از منافع اسرائيل و هماهنگي با كشورهايي از جمله انگليس و فرانسه مي كوشد تا به جهان عرب و اسلام ضربه بزند و كشورهايي نظير تركيه، عربستان و ديگر كشورهاي عرب منطقه با آمريكا عليه سوريه همسويي مي كنند.
رهبر جنبش آزادگان بحرين نيز گفت، اتحاديه عرب در قبال مسائل جهان اسلام مواضعي دوگانه دارد، از يك سو از مخالفان سوريه حمايت مي كند و از سوي ديگر به انقلاب مردم بحرين توجهي ندارد.
شبكه خبري بي بي سي نيز طي گزارشي اعلام كرد، نگاه غرب در اتفاقات سوريه به دهان اسرائيل است.
روزنامه تشرين چاپ سوريه نيز نوشت، آمريكا بر اتحاديه عرب حكمراني مي كند.
ديگر رسانه هاي سوري نيز در واكنش به اقدامات اتحاديه عرب تاكيد كردند ملت سوريه در قبال توطئه گران خواهد ايستاد و به بيگانگان اجازه دخالت نخواهند داد.
حزب الله لبنان نيز تاكيد كرد، آتش افروخته شده توسط اتحاديه عرب به آساني خاموش نخواهد شد.

 



استيصال دولتمردان كاخ سفيد مقابل جنبش وال استريت
موج جديد سركوب در آمريكا معترضان : تا آخر ايستاده ايم

معترضان وال استريت به رغم حمله پليس به چادرهاي آنها در اوكلند، نيويورك و پورتلند اعلام كردند كه روز پنجشنبه (فردا) ساختمان وال استريت را اشغال خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ها پليس آمريكا روز گذشته به مركز تجمع آنها در چند شهر يورش برد و با استفاده از باتوم چادرهاي آنها را برچيد و قريب 07 نفر از معترضان را بازداشت كرد.
به گزارش بي بي سي، پليس نيويورك طرح ضربتي براي جمع آوري چادر معترضان وال استريت از پارك زاكوتي را آغاز كرد.
يكي از معترضان به آسوشيتدپرس گفت كه پليس براي دستگيري مخالفان نظام سرمايه داري يك سپر انساني تشكيل داده تا همه را دستگير كند.
به رغم اين فشارها، جنبش وال استريت اعلام كرد، فردا دوباره به خيابان ها خواهند آمد و ساختمان وال استريت (مركز بورس آمريكا) را تعطيل خواهند كرد.
به گزارش پرس تي وي، معترضان قصد دارند روز پنجشنبه (فردا) با راهپيمايي از پارك زاكوتي در نيويورك ساختمان وال استريت را به تصرف خود درآورند.
پيش بيني مي شود معترضان روي پل بروكلين راهپيمايي كنند. در راهپيمايي اعتراض آميز ماه گذشته روي اين پل، تعداد 700 نفر از معترضان بازداشت شدند.
در اين حال به گزارش فارس، «دن سيگل» مشاور ارشد شهردار اوكلند پس از تصميم پليس اين ايالت به برخورد با معترضان از سمت خود استعفا كرد.
«سيگل» پس از اعلام پليس اوكلند مبني بر پايان دادن به تجمع معترضان، با اعتراض به اين تصميم اعلام كرد كه پليس بايد به جاي برچيدن كمپ هاي معترضان از آنها حفاظت كند.
وي در اعتراض به اين تصميم و پيش از شروع عمليات جمع آوري كمپ ها، استعفا كرد. وي اظهار داشت كه مقامات اوكلند با اين كار اشتباه بزرگي مرتكب شدند و خود را در برابر مردم قرار دادند.
سخنگوي جنبش مردمي وال استريت در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت، روز پنجشنبه تصرف وال استريت وارد شصتمين روز خود مي شود؛ مردم نيويورك اين روز را «روز اقدام» نامگذاري كرده اند. وي افزود: تحصن كنندگان در پارك زاكوتي وال استريت قصد دارند بازار بورس وال استريت را به تعطيلي بكشانند. وي خاطرنشان كرد كه اين روز، روز سخت و سرنوشت سازي براي ما خواهد بود؛ زيرا به احتمال خيلي زياد پليس با يورش به صف تحصن كنندگان تعداد زيادي از آنان را دستگير خواهد كرد.سخنگوي جنبش مردمي وال استريت با بيان اينكه تظاهركنندگان قصد ايجاد درگيري و خشونت ندارند؛ اظهار داشت با تعطيل كردن بازار بورس نيويورك؛ جنبش خود را وارد مرحله جديدي خواهيم كرد و به همه نشان مي دهيم براي رسيدن به اهداف خود كاملا مصمم هستيم. وي افزود: تظاهركنندگان قصد دارند تمامي خطوط مترو به منطقه وال استريت را مسدود كنند و تظاهرات خود را به روي پل بروكلين بكشانند.قيام مردم آمريكا عليه نظام سرمايه داري حدود دو ماه پيش با تظاهرات يك گروه 20 نفره در منطقه منهتن نيويورك آغاز و در كمترين زمان ممكن به يك حركت بزرگ اجتماعي در آمريكا تبديل شد. جنبش موسوم به تصرف وال استريت به سرعت تمامي شهرهاي آمريكا را فرا گرفت و به ساير كشورهاي غربي نيز سرايت كرد؛ مسئولان آمريكا در ابتداي شروع اين جنبش اميدوار بودند با استفاده از خشونت پليس و شروع سرماي زمستان تحصن مردم پايان يابد اما اكنون متوجه شده اند اين خيزش و بيداري كه در طبقه هاي ضعيف و متوسط جامعه آمريكا ايجاد شده؛ پايه هاي پوسيده نظام سرمايه داري را با خطر سقوط روبه رو كرده است.
در اين حال نوآم چامسكي كارشناس برجسته آمريكايي تأكيد كرد پديده جنبش تسخير وال استريت نشان از بي اعتمادي فزاينده مردم آمريكا به نهادهاي مالي و سياسي اين كشور است و گسترده شدن اين جنبش به تقويت وحدت نظر مردمي منجر خواهد شد.روزنامه الاتحاد چاپ امارات عربي متحده در شماره ديروز خود در اينترنت با درج مقاله اي از چامسكي با عنوان جنبش تسخير وال استريت، نقطه عطفي در جامعه آمريكا نوشت: دليل تبديل شدن جنبش تسخير وال استريت به جنبشي بي سابقه در آمريكا، نحوه زندگي در دوران بي سابقه در اين كشور است.
چامسكي تأكيد كرد مسئله قابل توجه در جنبش تسخير وال استريت ايجاد پيوندهاي جديد ميان مردم است و در صورتي كه اين جنبش گسترده شود، وحدت نظر در جامعه تقويت خواهد شد.
ناظران سياسي در آمريكا مي گويند كه گسترش اعتراض ها و قدرت گرفتن جنبش وال استريت دولتمردان آمريكايي را سردرگم كرده است.
آنها نگران آن هستند كه اعتراض هاي مردمي عليه نظام سرمايه داري از كنترل خارج شوند و نتوانند اعتراض ها را مهار كنند.
به عقيده اين ناظران، صدور دستور سركوب هم در اين چهارچوب قابل ارزيابي است.
معترضان بارها در شعارهاي خود اعلام كرده اند كه ما 99 درصد هستيم و حاضر نيستيم زير بار زورگويي يك درصد برويم.
معترضان پس از سركوب شديد پليس و جمع آوري چادرها اعلام كرده اند كه به راه خود ادامه مي دهند و براي رسيدن به خواست هاي خود تا آخر ايستاده اند.
آتش زدن پرچم اسرائيل
اعضاي جنبش وال استريت در اعتراض به حمايت هاي دولت آمريكا از سياست هاي رژيم صهيونيستي پرچم اين رژيم را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) به نقل از منابع خبري نيويورك، اعضاي جنبش اعتراضي آمريكا موسوم به وال استريت به نشانه ابراز همبستگي با آرمان فلسطين و در اعتراض به سياست هاي كاخ سفيد در حمايت همه جانبه از اسرائيل، پرچم اين رژيم را به آتش كشيدند.
بر پايه اين گزارش معترضان آمريكايي پس از تصميم اخير كاخ سفيد در قطع كمك هاي مالي اين كشور به سازمان علمي و فرهنگي و آموزشي سازمان ملل متحد (يونسكو) به خاطر تصميم اخير آن در اعطاي عضويت كامل به فلسطين، پرچم رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند تا اعتراض خود نسبت به سياست هاي هميشگي دولت آمريكا در حمايت از رژيم صهيونيستي را نشان داده و حمايت و همبستگي خود با فلسطينيان را اعلام كنند.

 



تجمع بزرگ مصري ها پس فردا براي بركناري نظاميان حاكم

احزاب سياسي مصر با تعيين ضرب الاجل براي بركناري حاكمان نظامي پس فردا در اعتراض به سياست شوراي حاكم به خيابان ها مي ريزند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات موسوم به «تنها خواسته» در روز جمعه با هدف تاكيد بر انتقال هرچه سريع تر قدرت از شوراي عالي نيروهاي مسلح به مردم در چارچوب يك جدول زمان بندي برگزار خواهد شد.
براساس اين گزارش فعالان و احزاب سياسي مصر با فراخوان برگزاري اعتراضات گسترده در ميدان التحرير قاهره در روز 8 نوامبر (27 آبان) در عين حال تهديد كردند، اين اعتراضات يك اعتصاب عمومي را به دنبال خواهد داشت.
اين گزارش حاكي است گروه هاي سياسي و شخصيت هاي برجسته، با انتقاد از شوراي حاكم نظامي هشدار دادند كه حضور نظاميان در قدرت انقلاب مصر را از مسير دموكراسي و آرمان هاي آن منحرف خواهد كرد.
برپايه اين گزارش، اخوان المسلمين، احزاب اسلامگرا، سلفي ها و نيروهاي انقلابي مصر با صدور بيانيه اي در عين حال متعهد شدند تا در اعتراضات سراسري روز جمعه با هدف پايان دادن به حكومت نظاميان و محاكمه غيرنظاميان در دادگاه هاي نظامي حضور فعال داشته باشند.
از سوي ديگر «محمد سعد الكتاني» دبير كل «حزب آزادي و عدالت» گفت: گروه هاي انقلابي در مصر با تعيين ضرب الاجل به دولت براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري متفق القول هستند.
اين در حالي است كه انتخابات پارلماني مصر در روز 28 نوامبر (7آذر) برگزار خواهد شد و برندگان آن مي توانند پيش نويس قانون اساسي جديد را تهيه كنند.
از سوي ديگر، دادگاه عالي اداري مصر طي حكمي اعلام كرد كه اعضاي حزب ملي دموكرات منحل شده اين كشور مي توانند در انتخابات پارلماني آينده شركت كنند.
براساس اين گزارش، اين دادگاه همچنين حكم صادر شده از سوي دادگاه «المنصوره» كه براساس آن اعضاي حزب ملي مصر از نامزدي در انتخابات اين كشور منع شده بودند را به كميسيون تخصصي دادگاه عالي فرستاد تا بررسي هاي بيشتري بر روي آن انجام شود.
اين حكم اعتراضات بسياري را در پي داشته است و مخالفان مي گويند اعضاي اين حزب عرصه سياسي كشور را به فساد كشاندند و باعث وخامت اوضاع اقتصادي شده بودند و نبايد به اين عرصه بازگردند.
دادگاه عالي اداري مصر در واكنش به اين مخالفت ها اعلام كرد: بايد قانون خاصي براي محروميت اعضاي حزب منحله حسني مبارك از حقوق سياسي صادر شود.اين در حالي است كه براساس حكم جديد، به اعضاي سابق حزب ملي دموكرات كه بعضي از آنان به پيروزي با تقلب در انتخابات گذشته متهم هستند اجازه داده مي شود در انتخابات پارلماني آينده مصر نامزد شوند.

 



امارات متحده از اروپا 60 فروند جنگنده پيشرفته مي خرد

منابع خبري از تصميم امارات براي خريد 60 فروند جنگنده پيشرفته «يورو فايتر» در آينده نزديك خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي «لويي گالو» مديرعامل كمپاني هوايي اروپا در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اين شركت فروش 60 فروند هواپيماي شكاري از نوع يوروفايتر به امارات متحده عربي را در دستور كار خود دارد.
براساس اين گزارش، شركت هوايي اروپا كه توليدكننده اصلي اين نوع هواپيماي شكاري است، پيش از اين اعلام كرده بود، «ابوظبي» پس از آگاهي از قابليت هاي اين نوع جنگنده، خواستار خريد آن شده است.
خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي اعلام كرد: امارات متحده، همچنين قصد خريد هواپيماهاي شكاري فرانسه از نوع «رافائل» را دارد تا از اين طريق نيروي هوايي خود را تقويت كند.
اين گزارش در حالي منتشر مي شود كه فرانسه به رغم تلاش براي فروش جنگنده هاي رافائل، تاكنون به دليل گراني، پيچيدگي و اطمينان بخش نبودن؛ موفق به فروش آنها نشده است.
بر پايه اين گزارش رقابت براي فروش اين جنگنده ها در حالي در جريان است كه يورو فايتر توسط شركت بزرگي متشكل از كشورهاي آلمان، انگليس، ايتاليا و اسپانيا توليد مي شود و در جنگ ناتو عليه ليبي از آن استفاده شده است.گفتني است غرب با چشمداشت، به دلارهاي نفتي كشورهاي عربي، با القاي هراس از خطرات و تهديدات مبهم در دهه هاي گذشته حجم انبوهي از تسليحات را كه اينك كارايي خود را از دست داده، به اين كشورها فروخته است.

 



سي ان ان : خزان كشورهاي اروپايي در راه است

كارشناسان اقتصادي اروپا در گفت وگو با شبكه سي ان ان از آغاز زودهنگام خزان اين قاره به دليل بحران عميق اقتصادي خبر دادند.
به گزارش ايرنا، شبكه تلويزيوني «سي ان ان» در گفت وگو با كارشناسان اقتصادي اروپا، گزارشي تحليلي از وضعيت مالي حاكم بر اين قاره ارائه كرد كه برآيند آن را مي توان در يك جمله خلاصه كرد كه خزان اروپا در راه است.
براساس اين گزارش، سرسختي آلمان در ارتباط با بحران منطقه پولي يورو و وضعيت بغرنج برخي كشورهاي عضو همچون يونان، ايتاليا، ايرلند، پرتغال و اسپانيا، حكايت از آغاز خزان اتحاديه اروپا دارد.
«آلن براون» از روساي ارشد سرمايه گذاري شركت پرسابقه انگليس «شرودرز» در حالي كه آينده مبهمي براي اروپا پيش بيني كرد گفت: در مورد منطقه پولي يورو بيمناك هستم و معتقدم كه منطقه يورو به طرز وحشتناكي نزديك به فروپاشي است و خيلي زود شاهد نشانه هاي خرد شدن اعتبار يورو خواهيم بود.
براساس اين گزارش، سي ان ان براي نشان دادن وضعيت خراب اقتصادي اروپا و خزان زودرس آن به بخش هايي از مقاله «جان ميجر» نخست وزير سابق انگليس در نشريه «فايننشال تايمز» اشاره كرده است.
در اين مقاله آمده است: هزينه باقي ماندن يونان در منطقه يورو كاهش شديد دستمزدها، فزوني بيكاري و گسترش ناآرامي هاي اجتماعي خواهد بود و تجويز چنين نسخه اي براي يك دموكراسي آزاد، قابل دوام نيست.
اين در حالي است كه سي ان ان در گفت وگو با «مارتين وولف» مفسر ارشد اقتصادي نشريه مالي فايننشال تايمز خاطرنشان كرد: به طور قطع اعتراضات مردمي با اين تغييرات در سطح رهبران سياسي در كشورهاي اروپايي همچون ايتاليا و يونان افزايش خواهد يافت.
شبكه خبري سي ان ان در جمع بندي گزارش خود نتيجه گيري كرده است كه اتحادي كه پيشتر در بين اعضاي منطقه پولي يورو سخن از آن مي رفت، اكنون جاي خود را به بي تفاوتي به يكديگر و اقدام جداي كشورهايي همچون يونان براي نجات خود داده است.
گزارشگر سي ان ان تاكيد كرد: شايد در نهايت واحد پولي يورو نجات يابد، اما با اين رويه فعلي، اتحاديه اروپا كم كم شروع به از هم پاشيدن خواهد كرد و كشورهايي نظير انگليس، لهستان، سوئد و دانمارك كه عضو آن نبوده، خود را هرچه بيشتر از آن پا پس مي كشند.
ايتاليا
در همين حال ماريو مونتي نخست وزير جديد ايتاليا، تلاش هاي خود را براي نجات اقتصاد بحران زده اين كشور آغاز كرده است. مونتي كه از روز دوشنبه رايزني هاي خود را براي تشكيل دولت جديد متشكل از كارشناسان غيرسياسي در ايتاليا آغاز كرده است، قرار است در ساختار اقتصاد بيمار اين كشور بازنگري كند و از نگراني بازارهاي مالي درباره تهديدات اين كشور براي واحد پول يورو بكاهد.
رئيس جمهور ايتاليا روز يكشنبه پس از كنار رفتن برلوسكني از مونتي خواست تا دولتي را تشكيل دهد كه قادر به اجراي اصلاحات اقتصادي باشد.
با اين حال گزارش هاي دريافتي از ادامه اعتراضات مردمي در ايتاليا و مخالفت با تشكيل دولت جديد خبر مي دهد.
يونان
نخست وزير جديد يونان نيز ضمن تعهد به عملي شدن اصلاحاتي در كشورش اعلام كرد كه آتن در منطقه پولي يورو باقي خواهد ماند.
«لوكاس پاپادموس» نخست وزير يونان تصريح كرد: باقي ماندن در منطقه يورو تنها انتخابي است كه ما مي توانيم داشته باشيم. وي در عين حال در برابر پارلمان اعتراف كرد كه بسته نجات اقتصادي اين كشور هرچه سريع تر بايد عملي شود و يونان بتواند با كمك متحدان خود از بحران نجات يابد.
نخست وزير جديد يونان اذعان كرد كه مشكلات كشورش به اندازه اي بزرگ است كه وي نخواهد توانست در دوره صد روزه رياستش بر ائتلاف دولت انتقالي، آنها را برطرف كند و كسري بودجه را به گونه اي پايدار كاهش دهد كه توانايي رقابت يونان افزايش يابد.
اين در حالي است كه عميق شدن بحران مالي در اروپا تاكنون دو نخست وزير را از مسند قدرت در يونان و ايتاليا به زير كشيده و تظاهرات و اعتصابات پي در پي را در كشورهاي اسپانيا، انگليس، ايتاليا و يونان رقم زده است.
همچنين كميسيون اروپا، فشارها بر يونان و ايتاليا را به عنوان دو كشور بحران زده و تازه دولت تشكيل شده براي به كار بستن بسته جديد رياضتي با هدف كاهش بودجه عمومي افزايش داده است.
به عقيده بسياري ازكارشناسان اين امر نه تنها از مشكلات اقتصادي يونان و ايتاليا نخواهد كاست، بلكه بحران مالي آنها راعميق تر كرده و به از هم پاشيده شدن اقتصاد شكننده شان كمك خواهد كرد.

 



نشست وزيران خارجه آسه آن در اندونزي

نشست چهار روزه وزيران خارجه مجمع كشورهاي جنوب شرق آسيا (آ.سه.آن) با محوريت واگذاري رياست دوره اي اين نهاد به ميانمار در جزيره بالي اندونزي آغاز به كار كرد.
در نشست چهار روزه آ.سه.آن واگذاري رياست دوره اي اين نهاد ده عضوي در سال 2014 به ميانمار بحث و گفت وگو خواهد شد. فعالان حقوق بشر از رهبران آ.سه .آن خواسته اند كه پيشنهاد كشور ميانمار براي به دست گرفتن رياست دوره اي آ.سه.آن را رد كنند.
وزير خارجه اندونزي كه هم اكنون رئيس آ.سه. آن است اظهار داشت،اقدامات اخير ميانمار در آزادي زندانيان سياسي تحولات بسيار تشويق كننده بود و انتظار داريم ميانمار اقدامات بيشتري در اين زمينه انجام دهد.
ميانمار در تاريخ اكتبر 7500 زنداني از جمله 240 زنداني سياسي شناخته شده را آزاد كرد.
نشست روز گذشته آ.سه.آن دومين نشست در سال جاري ميلادي است و محوريت آن در مورد رياست دوره اي ميانمار در سال 2014 است. دولت اندونزي 2300 نيروي پليس امنيتي را مسئول تأمين امنيت نوزدهمين نشست سران اتحاديه آ.سه.آن كرده است. باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا كه براي شركت در ششمين نشست شرق آسيا به بالي سفر خواهد كرد قرار است در نشست آ.سه.آن شركت كند.براي اين منظور نيروهاي امنيتي آمريكايي براي تأمين امنيت بالي به اين جزيره توريستي سفر كرده اند.
40 پرواز جداگانه، نيروها و تجهيزات امنيتي آمريكايي را به اين جزيره منتقل كرده است.
علاوه بر رئيس جمهور آمريكا، رئيس جمهور روسيه و نخست وزيران ژاپن، چين، هند و استراليا نيز در نشست شرق آسيا حضور پيدا خواهند كرد. ششمين نشست شرق آسيا در 19 نوامبر (28 آبان) برگزار مي شود.

 



مجلس اعلا نسبت به طرح رياض و آنكارا براي تجزيه عراق هشدار داد

مجلس اعلاي اسلامي عراق درباره يك طرح از سوي رياض و آنكارا براي تجزيه عراق با نظارت آمريكايي ها هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري النخيل عراق، فراكسيون پارلماني «المواطن» وابسته به مجلس اعلاي اسلامي عراق به رياست «سيد عمار حكيم» از طرح احتمالي تجزيه عراق كه از سوي تركيه و عربستان و با نظارت آمريكا تدوين شده است، ابراز نگراني و براي حل مشكلات ميان دولت مركزي و استان ها، جناح هاي سياسي را براي رسيدن به يك توافق به گفت وگو دعوت كرد.«علي شبر» از نمايندگان پارلماني مجلس اعلاي اسلامي عراق گفت: زمان درخواست فدرالي شدن استان ها، آن هم زماني كه آمريكايي ها در آستانه خروج از خاك عراق هستند، به نظر مشكوك است. بويژه اينكه خبرهايي از طرح تجزيه عراق كه از سوي تركيه و عربستان با نظارت آمريكا تدوين شده، منتشر شده است.
وي ادامه داد: سيد عمار حكيم از همان ابتدا بر حل مشكلات ميان دولت مركزي و استان ها، بر اساس گفت وگو و احترام به حق درخواست فدرالي شدن استان ها تأكيد داشت و نسبت به تصميم گيري هاي انفرادي و ديكتاتور مآبانه هشدار داده بود.
براي نخستين بار نظريه تجزيه عراق را «جوبايدن» معاون رئيس جمهور عراق مطرح كرد و يكي از سياستمداران سرسخت در تقسيم عراق است و يكي از معدود افراد در سناي آمريكا بود كه در تهيه پيش نويس لايحه حمله به عراق در سال 2003 ميلادي نقش عمده اي را ايفا كرد و در همان زمان پيشنهاد تقسيم قومي و قبيله اي عراق را ارائه داده و در ژوئن سال 2007 ميلادي همراه با ديگر حاميان اسراييل در كنگره لايحه اي را مبتني بر حمايت دولت بوش از تجزيه عراق ارايه كرد تا اين كشور به سه منطقه كردنشين، سني نشين و شيعه نشين تقسيم شود.
«اسامه النجيفي» رئيس پارلمان عراق كه جايگاه اولين شخصيت سياسي سني را در حكومت كنوني عراق دارد، اولين كسي بود كه چندي پيش موضوع ايجاد اقليم هاي جداگانه براي اهل تسنن در عراق را در واشنگتن مطرح و سپس بار ديگر در سفر به لندن آن را تكرار كرد.
در آستانه عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق، استان صلاح الدين نيز خواستار جدا شدن از دولت مركزي و ايجاد حكومتي مشابه منطقه كردستان شده است كه با مخالفت گروه هاي سياسي مختلف و شخص نخست وزير عراق مواجه شد.
خبر ديگر اينكه رئيس كميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق از تصميم اين كشور براي خريد جنگنده اف- 16 از آمريكا خبر داد.
وي در عين حال اعلام كرد كه عراق غير از خريد جنگنده اف-16 بزودي قراردادهاي ديگري را براي خريد جنگنده و هلي كوپتر امضا خواهد كرد.

 



گسترش اعتراض مردمي عليه عبدالله صالح در شهرهاي يمن

مردم شهرهاي صنعا و ديگر شهرهاي يمن با برپايي يك تظاهرات بي سابقه بار ديگر بر سرنگوني حكومت علي عبدالله صالح و محاكمه وي تأكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس صدها هزار نفر از مردم يمن در تظاهراتي گسترده در شعر صنعا، تعز و ساير شهرهاي يمن به خيابان ها ريخته و ضمن محكوم كردن جنايت هاي علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن از دادگاه بين المللي لاهه خواستند تا حكم بازداشت وي و همدستانش را به اتهام ارتكاب جنايات جنگي صادر كند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي عليه عربستان و آمريكا هرگونه توافق با رژيم حاكم را رد كردند.
اين در حالي است كه شهر تعز و الروضه شاهد حملات موشكي شديد نيروهاي رژيم بوده كه در اين حملات تعدادي از مردم غيرنظامي زخمي شدند.
نيروهاي وفادار به عبدالله صالح طي روزهاي اخير با به گلوله بستن مناطق مسكوني خشونت عليه معترضان را شدت بخشيده اند.
در اين حملات وحشيانه تعداد زيادي زن و كودك به ضرب گلوله تانك ها و خمپاره هاي نيروهاي گارد رياست جمهوري تحت رهبري پسر عبدالله صالح كشته شدند.
در شهر صنعا زنان يمني با برگزاري تظاهرات گسترده حملات وحشيانه عبدالله صالح و مزدورانش را محكوم كردند و خواستار محاكمه وي و عواملش در دادگاه هاي بين المللي شدند.
زنان يمني با طرح شوراي همكاري خليج فارس كه به قاتلان مصونيت داده مخالفت كردند و خواستار بلوكه شدن دارايي ها و تحريم سفرخارجي سران فاسد يمني شدند.
تظاهركنندگان يمني تأكيد كردند كه نيازي به طرح شوراي همكاري خليج فارس ندارند و از ابتدا با آن مخالف بودند.
مردم يمن همچنين تصريح كردند كه عبدالله صالح بايد به عنوان جنايتكار جنگي محاكمه بشود.
انقلابيون يمني اظهار داشتند اگر ديكتاتور يمن با خواسته مردم موافقت نكند به زور وارد كاخ مي شوند و او را با زنجير به عدالت مي سپارند و محاكمه اش مي كنند.
اين در حالي است كه علي عبدالله صالح در تازه ترين وعده خود اعلام كرد كه پس از امضاي طرح شوراي همكاري خليج فارس ظرف 90 روز از قدرت كناره گيري خواهد كرد.
وي تظاهرات مردم را اقدامات تروريستي خواند و گفت، كساني كه تظاهرات مي كنند تروريست هستند و مراكز دولتي را اشغال و اموال عمومي را غارت مي كنند.
عبدالله صالح انقلاب هاي عربي را نوعي آشوب خواند و از روابط ويژه خود با آمريكايي ها خبر داد.
ديكتاتور يمن كه اكنون كشور را وارد جنگ داخلي كرده و هر روز با انقلابيون درگير است و آنها را بمباران هوايي مي كند مدعي شد كه مي تواند همه مخالفان را دستگير كند و تنها دليلي كه اين كار را نكرده است احترام وي به قانون اساسي است!

 



آغاز رايزني هاي نخست وزير براي تشكيل كابينه جديد ليبي

سخنگوي شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد كه اعضاي دولت جديد اين كشور روز يكشنبه معرفي خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري فرانسه، عبدالحفيظ غوقه، سخنگوي شوراي ملي انتقالي ليبي درباره تشكيل كابينه جديد اين كشور اظهار كرد: عبدالرحيم الكيب، نخست وزير دولت موقت ليبي مشورت هايش را آغاز كرده و هفته آينده كابينه را براي اخذ راي اعتماد از شوراي ملي انتقالي معرفي خواهد كرد.
عبدالرحيم الكيب، استاد دانشگاه و متولد طرابلس، نهم آبان توسط شوراي ملي انتقالي ليبي به عنوان نخست وزير جديد اين كشور تعيين و مامور تشكيل دولت انتقالي شد.
وي تاكيد كرده كه دولتي متشكل از اسلامگراها تشكيل خواهد داد و اولين تلاشش اين خواهد بود كه ويراني هاي جنگ را بازسازي كند.
خبر ديگر اينكه دبيركل سازمان ملل نسبت به پيامدهاي منفي بحران ليبي و نيز انتشار سلاح هاي نظام سابق اين كشور در مناطق مركزي قاره آفريقا هشدار داد.بان كي مون، دبيركل سازمان ملل با ارائه گزارشي به شوراي امنيت، اظهار داشت: شماري از رهبران قاره آفريقا، از اينكه سلاح هاي ليبي به دست شاخه تشكيلات القاعده در مغرب اسلامي بيفتد واهمه دارند چرا كه اين امر به آنها اجازه مي دهد در مناطق وسيع تري از قاره آفريقا دست به فعاليت تروريستي بزنند.در اين گزارش آمده است: بازگشت دهها هزار تن از كارگران آفريقايي مهاجر از ليبي به كشورشان، اثرات منفي فراواني بر اقتصاد جوامع مناطق مركزي اين قاره به جاي گذاشته است به طوري كه احتمال ايجاد بحران در اين منطقه افزايش يافته است.در اين حال اتحاديه اروپا با صدور بيانيه اي در بروكسل پايتخت بلژيك ضمن ابراز خرسندي نسبت به آزادي ليبي و اعلام تعيين عبدالرحيم الكيب به عنوان نخست وزير جديد اين كشور، آمادگي خود را براي كمك به مسئولان جديد ليبي طي دوره انتقالي اعلام كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14