(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25  آبان 1390- شماره 20074

كوتاه اقتصادي
ايران خواستار نظم و همگرايي بيشتر در بازار جهاني گاز شد
وزير اقتصاد: برنامه اي براي افزايش قيمت ها نداريم
لايحه بودجه 91 نيمه آذر به مجلس مي رود
تقي پور در نمايشگاه ايران تلكام 2011:شبكه ملي اطلاعات كشور تا پايان سال به بهره برداري مي رسد
وجود 320 هزار ميليارد تومان سرمايه سرگردان در كشور
رئيس اتاق بازرگاني ايران:
با تصو يب قانون بهبود فضاي كسب و كار امتيازات ويژه شبه دولتي ها حذف مي شود
11هزار واحد آماده بهره برداري مسكن مهر در انتظار آب و برق
شيخ الاسلامي: دستمزد كنوني كفاف زندگي كارگران را نمي دهد
سامانه مديريت اسناد وزارت اقتصاد افتتاح شد



كوتاه اقتصادي

¤ از ابتداي هفته جاري تا ديروز به طور ميانگين 335 ميليون مترمكعب گاز در بخش خانگي و 35/24 ميليون ليتر نفت سفيد و 95/86 ميليون ليتر نفت كوره مصرف شده است. با شروع سرماي زودرس در آبان ماه جاري مصرف برخي از حامل هاي انرژي همچون گاز، نفت سفيد، نفت كوره و گاز مايع نسبت به ماه قبل با افزايش روبه رو بوده است. اين گزارش حاكي است: در روزهاي ابتدايي هفته جاري به طور ميانگين روزانه 335 ميليون مترمكعب گاز مصرف شده است كه با مصرف ميانگين 265 ميليون مترمكعبي سال گذشته در اين چند روز ابتدايي بيش از 30 درصد افزايش مصرف را نشان مي دهد.
¤ در مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره ملي مديران و توليدكنندگان جوان و سومين دوره معرفي چهره هاي ماندگار صنعت و معدن ايران، عنوان مدير جوان برگزيده اين جشنواره به يكي از مديران اپراتور دوم تلفن همراه رسيد. در اين جشنواره كه با مشاركت مجلس شوراي اسلامي، وزارت امور اقتصاد و دارايي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، خانه صنعت و معدن جوانان ايران، سازمان ملي جوانان، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار شده بود پريشاد سعادتي، مدير ارشد بخش انفورماتيك شركت ايرانسل به عنوان مدير جوان برگزيده اين جشنواره معرفي و با اهداي لوح و تنديس يادبود توسط وزير صنعت، معدن و تجارت، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و الساندرو آماديو رئيس آژانس UNIDO در ايران از وي تقدير شد.
¤ دبيركل كانون انجمن شركت هاي خدماتي با اشاره به اجرايي نبودن طرح ممنوعيت عقد قرارداد با شركت هاي خدماتي اظهار داشت: اين طرح بايد اصلاح و مصاديق مشاغل مشخص شود. داوود جواني اظهار داشت: تشكيل جلسات ادواري كانون با انجمن هاي استاني براي هم انديشي و بيان مشكلات و برنامه ها است و سعي شده تا اين جلسات هر بار با حضور يكي از مسئولان وزارت تعاون، كار و رفاه برگزار شود.
¤ ميزان صادرات فولاد و محصولات فولادي ايميدرو تا انتهاي مهرماه امسال با رشد 55درصدي همراه شد. در هفت ماهه سال جاري، ارزش صادرات فولاد در شركت هاي تابعه ايميدرو به بيش از 305 ميليون دلار رسيد؛ در حالي كه در مدت مشابه سال گذشته 196 ميليون دلار از توليدات اين صنعت به خارج كشور صادر شده بود. در هفت ماه سال جاري بيشترين ارزش صادرات اين صنعت به محصولات گرم اختصاص يافت و به 196 ميليون دلار رسيد كه اين رقم برابر با كل صادرات فولاد شركت هاي اين سازمان در سال گذشته محسوب مي شود.
¤ روابط عمومي بانك ملي ايران با صدور اطلاعيه اي از اختلالات پيش آمده در سيستم انفورماتيكي از هموطنان عزيز عذرخواهي كرد. براساس اين اطلاعيه بانك ملي ايران از بالاترين حجم تراكنش هاي مالي و حساب هاي الكترونيكي برخوردار است و با توجه به افزايش قابل توجه تعداد تراكنش ها در ماههاي اخير و به منظور جلوگيري از كندي سيستم و كسب آمادگي لازم براي انجام بهتر و سريع تر درخواست هاي انفورماتيكي و الكترونيكي هموطنان، اقدام به تجهيز و توسعه زيرساخت ها و امكانات سخت افزاري و نرم افزاري خود كرده است.
¤ معاون خدمات مشتركين و فروش شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ از افتتاح نخستين سامانه پرداخت تلفني قبوض برق مصرفي مشتركين خبر داد.عبدالامير ياقوتي گفت: اين سامانه با شماره تلفن 85310 در كمتر از يك دقيقه و در هر مكان كه تلفن در دسترس باشد، مشتركان مي توانند مبلغ قبض خود را پرداخت كنند.

 



در اجلاس وزارتي مجمع كشورهاي صادر كننده
ايران خواستار نظم و همگرايي بيشتر در بازار جهاني گاز شد

وزير نفت ايران در سيزدهمين اجلاس وزارتي مجمع كشورهاي صادر كننده گاز در دوحه قطر خواستار نظم و همگرايي بيشتري در بازار جهاني گاز شد.
وزير نفت ايران در اجلاس بر همكاري بيشتر اعضا و ضرورت مديريت بازار جهاني گاز تاكيد كرد.
رستم قاسمي ضمن خوش آمد به وزير نفت پادشاهي عمان به عنوان عضو جديد مجمع كشورهاي صادركننده گاز و قدرداني از وزير نفت قطر به عنوان ميزبان اجلاس سران اين مجمع، بر همكاري بيشتر كشورهاي عضو مجمع تأكيد و اين همكاري را موجب كسب منافع براي اعضا دانست.
در اين نشست قاسمي بر ضرورت مديريت بازارهاي جهاني گاز تأكيد و اظهار اميدواري كرد كه در آينده اين بازار شاهد نظم و همگرايي بيشتري باشد.
وزير نفت كشورمان همچنين آمادگي ايران را در زمينه انتقال تجربيات و كمك به ساير اعضا در زمينه آموزش اعلام كرد.
قاسمي در اين نشست با اشاره به سرعت تحولات و رشد و توسعه سريع فناوري در جهان تصريح كرد كه در اين زمينه بايد با برنامه ر يزي امكان برخورداري از فناوري نوين براي همه كشورها فراهم شود.
نماينده ايران در مجمع كشورهاي صادر كننده گاز نيز با تشريح كليات مذاكرات اجلاس وزارتي اين مجمع از انتخاب گينه به عنوان رئيس جديد مجمع و عمان به عنوان عضو جديد آن خبر داد و گفت: همكاري اعضاي مجمع كشورهاي صادركننده گاز با مذاكرات و توافق هاي انجام شده در آينده بيشتر خواهد شد.
محمدعلي خطيبي با بيان اينكه در اين اجلاس كه با سخنان وزير انرژي مصر به عنوان رئيس جلسه آغاز و در ادامه با سخنراني وزير نفت قطر به عنوان ميزبان ادامه يافت، دبير كل و نيز رئيس كميته اجرايي مجمع به ارائه گزارش عملكرد يك سال گذشته و نيز برنامه سال آينده مجمع پرداختند.
وي افزود: وزيران كشورهاي عضو و هيئت هاي بلندپايه سه كشور ناظر در اين جلسه وزارتي شركت داشتند و بودجه سال آينده مجمع بدون تغيير نسبت به بودجه سال 2011 تصويب شد و حق عضويت اعضاي مجمع كشورهاي صادر كننده گاز تغيير نيافت.
به گفته خطيبي تقاضاي عمان نيز براي عضويت در جلسه وزيران بررسي شد و با توجه به اين كه اين تقاضا پيش از اين بررسي شده بود، اين كشور به طور رسمي به عنوان دوازدهمين كشور با اجماع كامل به مجمع كشورهاي صادركننده گاز پيوست.
نماينده ايران در مجمع كشورهاي صادر كننده گاز افزود: براساس مذاكره هاي انجام شده، تقاضاي عضويت چند كشور ديگر هم در دست بررسي است و امكان افزايش اعضاي اين مجمع در آينده وجود دارد. در جلسه وزارتي، آخرين وضعيت بازار گاز و قيمت هاي جهاني، همچنين وضعيت عرضه و تقاضا مورد مذاكره وزيران شركت كننده قرار گرفت.
نماينده ايران در مجمع كشورهاي صادر كننده گاز گفت: تشكيل مؤسسه گازي در يكي از كشورهاي عضو براي ارائه كمك هاي تكنيكي و فني، يكي ديگر از موارد مورد توافق وزيران در جلسه روز گذشته بود و اعضا بر توجه به ال ان جي در آينده و افزايش تقاضا براي آن تأكيد كردند.
خطيبي ادامه داد: گينه براي سال آينده رئيس اجلاس وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز خواهد بود و كشورهاي عضو تصويب كردند كه اجلاس سال آينده در اين كشور برگزار شود.
براساس اين گزارش: وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در حاشيه نشست وزارتي مجمع كشورهاي صادر كننده گاز با وزيران نفت روسيه، قطر، نيجريه و الجزاير به صورت جداگانه ديدار و گفت وگو كرد.
رستم قاسمي در حاشيه اجلاس در ديدار با وزيران نفت و انرژي كشورهاي روسيه، قطر، نيجريه و الجزاير درباره آخرين تحولات بازارهاي جهاني نفت و گاز و چشم انداز آن به گفت وگو و رايزني پرداخت.
قاسمي در اين ديدارها بر لزوم افزايش همكاري هاي دو و چند جانبه اعضاي مجمع كشورهاي صادر كننده گاز تاكيد كرد و گفت: افزايش همگرايي اين كشورها ضروري و عامل تقويت بازار است.
وزير نفت در ديدار با وزيران نفت الجزاير، قطر و نجريه، آخرين تحولات بازارهاي جهاني نفت را نيز بررسي و درباره اجلاس آينده اوپك با وزيران نفت اين كشورها تبادل نظر كرد.
قاسمي همچنين در ديدار با سرگئي اشماتكو وزير انرژي روسيه، افزايش همكاري هاي دو كشوررا بررسي كرد، همچنين دو طرف بر لزوم همكاري هاي بيشتر تأكيد كردند.
اجلاس وزيران مجمع كشورهاي صادركننده گاز كه از روز يكشنبه 22 آبان آغاز شده است، با شركت سران اين كشورها و نيز انتشار بيانيه به پايان خواهد رسيد.
يازده كشور به عنوان عضو دائم و سه كشور عضو ناظر در مجمع كشورهاي صادركننده گاز در اجلاس دوحه حضور دارند. كشورهاي عضو مجمع صادركنندگان گاز 42 درصد از توليد گاز جهان، 70 درصد از ذخاير گازي جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) را در اختيار دارند.
الجزاير، بوليوي، ايران، قطر، گينه استوايي، ليبي، مصر، نيجريه، روسيه، ترينيداد و توباگو و ونزوئلا 11 عضو مجمع كشورهاي صادركننده گاز هستند كه با پيوستن عمان، اعضاي اين مجمع به 12 عضو افزايش يافت.

 



وزير اقتصاد: برنامه اي براي افزايش قيمت ها نداريم

وزير امور اقتصادي و دارايي با اعلام اينكه منابع همه يارانه ها از افزايش قيمت نيست و فعلا هم برنامه اي براي اصلاح مجدد قيمت ها نداريم، از تشكيل كارگروه ويژه فروش اموال گروه اميرمنصور آريا در 4 استان خبر داد.
شمس الدين حسيني در پايان نشست شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي با اشاره به مباحث مطرح شده در اين جلسه اظهار داشت: اجراي بند 28 قانون بودجه مبني بر استمهال بدهي بنگاه هاي توليدي و بخشودگي جرايم مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي افزود: بانك مركزي دستورالعمل اين بند را تدوين كرده كه براساس آن بنگاه هايي كه در اثر حوادث طبيعي و وقايع ناخواسته و يا شركت هايي كه از دولت يا شركت هاي دولتي طلبكار هستند مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
وزير اقتصاد با اشاره به گزارش رئيس كل بانك مركزي در اين باره گفت: به گفته آقاي بهمني تاكنون با 19هزار و 500بنگاه در راستاي اين بند از قانون بودجه قرارداد منعقد شده كه 2هزار و 640 ميليارد تومان از اين طريق امهال شده است. وي مبحث مورد بررسي ديگر را افزايش مشاركت بخش خصوصي و غيردولتي با تلفيق منابع بخش خصوصي و غيردولتي در طرح هاي عمراني عنوان كرد و افزود: سازمان سرمايه گذاري خارجي براي اين منظور همايشي برگزار خواهد كرد.
حسيني كاهش اثرات تحريم ها بر اقتصاد كشور را موضوع مورد بحث اين جلسه عنوان كرد و گفت: نمايندگان بخش خصوصي و تعاوني در اين باره پيشنهاداتي ارائه كرده اند كه قرار شد كارگروهي براي بررسي اين پيشنهادات تشكيل و آن را به دولت ارائه كند.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص ال سي و تصميم شوراي پول و اعتبار مبني بر توقف پرداخت ال سي داخلي گفت: با توجه به اينكه دستورالعمل و آئين نامه هاي قانوني براي ال سي وجود نداشت و امكان تخلف در اين زمينه زياد بود تصميم گرفته شد ال سي داخلي به طور موقت متوقف شود.
وزير اقتصاد تصريح كرد: براي ال سي هايي كه يك طرف آن دولت يا بنگاه هاي دولتي باشند اين محدوديت وجود ندارد زيرا امكان بررسي نحوه استفاده از ال سي در اين شرايط وجود دارد.
وي با بيان اينكه تا پايان سال بانك مركزي مقررات پرداخت ال سي داخلي را تدوين خواهد كرد گفت: در صورت تصويب اين دستورالعمل ها محدوديت پرداخت ال سي ريالي لغو مي شود.
حسيني، افزايش نرخ سود اوراق مشاركت را از جمله اقدامات شوراي پول و اعتبار عنوان كرد و گفت: نرخ سود اوراق مشاركت 5/1درصدافزايش يافت و همچنين با توجه به اينكه گواهي سپرده خاص مشابهت زيادي با اوراق مشاركت دارد انتشار اوراق گواهي سپرده لغو مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه گواهي هاي منتشر شده سررسيد مي شوند مقرر شد بانك ها تا سقف سال قبل گواهي سپرده خاص منتشر كنند.
وزير اقتصاد در خصوص بدهي مالياتي شركت اميرمنصور آريا گفت: طي بررسي هاي صورت گرفته اين شركت فرار مالياتي نداشته است اما ماليات معوق دارد كه قبل از اين مسئله مقرر شده بود به صورت اقساط ماليات خود را بپردازد.
وي با بيان اينكه اموال اين شركت همان عدد و ارقامي است كه دادستان اعلام كرده است گفت: ال سي هايي كه اين شركت از بانك صادرات گشايش كرده و ثبت نشده حدود هزار و 900ميليارد تومان بوده كه در قبال آن 200ميليارد تومان وثيقه اخذ شده بنابراين حدود هزار و 700ميليارد تومان ال سي ثبت نشده وجود دارد.
وي با بيان اينكه با اين گروه متخلف برخورد شده و قوه قضائيه اقدامات لازم را انجام داده است گفت: همچنين اموال مربوط به اين شركت شناسايي شده اما بنگاه هايي كه هم اكنون در حال فعاليت هستند را نمي توان تعطيل كرد.
حسيني ادامه داد: در همان زماني كه اين اختلاس كشف شد يك حساب دريافت و پرداخت براي شركت فولاد اهواز باز شد تا مشكلي در روند فعاليت اين شركت ايجاد نشود.
وزير اقتصاد با بيان اينكه براي فروش اموال اين گروه و حفظ اشتغال و توليد كارگروه هايي در استان هاي خوزستان، لرستان، گيلان و قزوين تشكيل شده است.
وي هدف از تشكيل كار گروه ها را صيانت از اشتغال بنگاه هاي تحت مالكيت شركت اميرمنصور آريا عنوان كرد و افزود: در اين كار گروه مسئولان وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، تعاون، كار و رفاه و امور اقتصادي و دارايي اين استان ها و همچنين دبير شوراي بانك ها در اين كار گروه حضور دارند.
خبرنگاري پرسيد: با توجه به گذشت 8ماه از سال و پيش بيني درآمد 54 هزار ميليارد توماني دولت از محل اصلاح قيمت ها آيا دولت با كسري بودجه مواجه نخواهد شد زيرا در سال جاري اصلاح قيمت صورت نگرفته و آيا در ماه هاي باقيمانده سال اين اتفاق نخواهد افتاد؟
حسيني پاسخ داد: همه درآمد پيش بيني شده ناشي از افزايش قيمت ها نيست، فعلا برنامه اي هم براي اصلاح قيمت ها در سال جاري وجود ندارد اما اين به معناي عدم اصلاح قيمت تا پايان سال جاري نيست.
وي ادامه داد: در خصوص كسري بودجه هدف ما پرداخت به صورت ساز و كار تخصيص بودجه بوده است كه البته تاكنون اين هدف محقق نشده است.
وزير اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص افزايش نرخ ارز و ارز چهار نرخي گفت: بانك مركزي مسئول تنظيم بازار است وزارت اقتصاد در اين باره دخالت نمي كند اما از نظر ما تفاوت 200توماني نرخ ارز رسمي و بازار مناسب نيست.
وي ادامه داد: نرخ ارز بايد كاهش يابد و همچنين تعدد نرخ ها هم قابل پذيرش نيست اما بانك مركزي در اين باره فرصت خواسته و اعلام كرده با برنامه هايي كه در دست اقدام دارد تعدد نرخ و تفاوت نرخ ارز رسمي و بازار را از بين خواهد برد.
حسيني افزود: آن گونه كه رئيس كل بانك مركزي اعلام كرده بانك مركزي تقاضاي واقعي را با نرخ مرجع مي تواند پوشش دهد اما در شرايط فعلي تقاضاي كاذب در بازار وجود دارد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص ارزيابي استيضاح خود گفت: استيضاح يك فرايند قانوني است و نتيجه آن هم قانوني و تا زماني كه در اين تصميم تجديدنظر نشده به آن عمل خواهد شد.
حسيني در خصوص پرداخت سهام عدالت و عدم دريافت سود سهام توسط بسياري از سهامداران در اين مدت گفت: قبل از ابلاغ قانون اصل 44 چند دهك از جامعه از جمله افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي و روستائيان سهام عدالت دريافت كرده اند و در سال بعد سود آن را اخذ كرده اند.
وي افزود: پس از ابلاغ قانون اصل 44 مقرر شد افراد سهام دار در ابتدا مبلغ سهام را از طريق سود اين سهام بپردازند و پس از آن سود دريافت كنند؛ بنابراين سود سهام عدالت براي پرداخت ارزش سهام اختصاص يافته است.

 



لايحه بودجه 91 نيمه آذر به مجلس مي رود

در حالي معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از نمايندگان سازمان ها خواسته تا 28 آبان ماه در جلسات كارگروه تخصصي پيش بيني منابع درآمدي لايحه بودجه شركت كنند كه به گفته نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس جمهور قول داده است قبل از موعد قانوني يعني 15 آذر امسال، بودجه 91 تقديم مجلس شود.
بخشنامه بودجه سال آينده كشور هفته اول آبان ماه ابلاغ شده و در واقع دولت براي تهيه و ارائه لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي براساس قانون كمتر از 40 روز فرصت دارد.
دولت در سال هاي گذشته براساس تقويم زير لايحه بودجه را به مجلس ارائه كرده است:
لايحه بودجه 1380 در 16 آذر 79، لايه بودجه 1381 در 2 دي 80، لايحه بودجه 1382 در 2 دي 81، لايحه بودجه 1383 در 2 دي 82، لايحه بودجه 1384 در 19 دي 83، لايحه بودجه 1385 در 25 دي 84، لايحه بودجه 1386 در 1 بهمن 85، لايحه بودجه1387 در 17 دي 86، لايحه بودجه 1388 در 8 بهمن 87، لايحه بودجه 1389 در 4 بهمن 88 و لايحه بودجه 1390 در اول اسفند .89
دراين زمينه معاون پارلماني رئيس جمهور از احتمال طرح كليات لايحه بودجه سال 91 در دولت طي هفته آينده خبر داده است.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام والمسلمين ميرتاج الديني در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آيين نامه داخلي مجلس مبني بر 15 آذر براي ارائه لايحه بودجه گفت: در نظر داريم هرچه زودتر لايحه بودجه را آماده كنيم و بتوانيم در حول و حوش همين وقت لايحه را به مجلس ارائه دهيم.
معاون پارلماني رئيس جمهور ادامه داد: رئيس جمهور نيز اين موضوع را ابلاغ كرده و با دكتر عزيزي نيز صحبت شده است و در حال آماده كردن لايحه هستند و ممكن است كه هفته آينده كليات لايحه بودجه به دولت آورده شود كه پس از آن نيز دور دوم و جزئيات آن مطرح مي شود.همچنين شهاب الدين صدر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر نماينده اي درباره زمان قانوني ارائه لايحه بودجه به مجلس اظهار كرد: هيئت رئيسه از چند ماه قبل اين موضوع را در دستور قرار داد و دو نامه نيز به فاصله يك ماه به رئيس جمهور كشورمان فرستاده شد و مواد قانوني يادآوري شد.وي گفت: رئيس جمهور نيز به ستاد تنظيم بودجه دستور پيگيري لازم را داده و معاون پارلماني نيز اين موضوع را پيگيري مي كنند. بنابراين، رئيس جمهور قول داده است كه قبل از موعد قانوني يعني 15 آذر سال جاري، لايحه بودجه 91 تقديم مجلس شود.

 



تقي پور در نمايشگاه ايران تلكام 2011: شبكه ملي اطلاعات كشور تا پايان سال به بهره برداري مي رسد

مرحله اول شبكه ملي اطلاعات كشور تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسم افتتاح دوازدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع مخابرات و اطلاع رساني (ايران تلكام 2011) گفت: شبكه ملي اطلاعات كشور تا پايان برنامه پنجم بطور كامل راه اندازي مي شود ولي مراحل مختلف شبكه به مرور آماده شده و زيربار مي رود.
وي افزود: نمايشگاه تلكام هر ساله با وسعت بيشتر در عرصه صنايع داخلي و سرويس هاي ارزش افزوده برگزار مي شود و خدمات جديدي را به بازديدكنندگان ارائه مي كند. در بازديدي كه از غرفه هاي نمايشگاه داشتيم شاهد حضور صنايع داخلي بوديم كه با حضور برجسته و اطلاع رساني مناسب در سطح جامعه، امكان بهره مندي از خدمات بومي روز به روز افزايش خواهد يافت.
تقي پور گفت: با توجه به سرعت تغييرات در اين حوزه اين گونه نمايشگاه ها به طراحي كسب و كارهاي جديد و روشهاي جديد براي فعاليت در اين حوزه منجر مي شود.
وي اظهار داشت: با توجه به آزادسازي و خصوصي سازي كه در اين حوزه اتفاق افتاده، امروز بايد بيشتر از حضور بخش خصوصي دفاع كنيم و ميدان براي رقابت اين بخش آماده تر شود.
او با اشاره به ورود اپراتور سوم گفت: در هفته آتي مراسم رونمايي شبكه اين اپراتور به صورت عمومي را شاهد خواهيم بود كه البته مرحله آزمايشي آن از مدتها پيش شروع شده است.او درباره هم كد شدن استان تهران گفت: به زودي تاريخي كه استان تهران هم كد مي شود اعلام خواهد شد و در ساير استانها نيز بعد از استان تهران اين كار انجام خواهد شد.
وي ادامه داد: خوشبختانه بعد از يك سال كار مداوم راه حل جديدي را به دست آورديم. چون در گذشته ما دو نوع تعرفه شهري و بين شهري داشتيم ولي امروز ما تعرفه استاني را تعريف كرديم كه مجوزش به مخابرات ايران داده شد و ديگر مشكلي در رابطه با هزينه هم كد شدن و خسارتي كه مخابرات متحمل مي شود، وجود ندارد.وي ادامه داد: هماهنگي هاي فني بين مخابرات ايران و زيرساخت در حال انجام است كه به زودي انجام شده و اطلاع رساني مي شود.
به گفته تقي پور، مصوبه هيئت دولت درباره افزايش تعرفه مكالمات تلفن ثابت نبود، بلكه به ما اجازه داده شد چون مي خواهيم داخل هر استان يك كد داشته باشيم، تعرفه استاني داشته باشيم؛ چون طبيعي است وقتي فاصله ها بيشتر مي شود تعرفه نيز افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: با اين روش هزينه مكالمه تلفن ثابت در برخي جاها و موارد كاهش نيز داشته است. به عنوان مثال هزينه تماس دماوند به تهران به حدود يك چهارم نسبت به قبل كاهش يافته است.
وي درباره ميزباني سايتها در داخل كشور گفت: ما اين كار را از يك سال و نيم پيش با سايتهاي دولتي شروع كرديم و امروز بيش از 97درصد سايتهاي دولتي ميزباني شان در داخل كشور است.
وزير ارتباطات در ادامه خبر داد: تا پايان برنامه پنجم 100درصد شهروندان ايراني بايد پرونده سلامت الكترونيكي داشته باشند.
همچنين سيدحسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين مراسم اظهار داشت: يكي از چالش ها در حوزه ارتباطات تحريم هاست كه اين تحريم فرصت خوبي براي وزارتخانه و شركتها به وجود مي آورد كه مي توانند در حوزه توليد داخلي بيشتر فعاليت كنند.
وي درباره افزايش سرعت اينترنت براي كاربران خانگي گفت: مجلس علاقه مند است كه سرعت اينترنت را براي كاربران خانگي افزايش دهد، جلساتي با وزارت ارتباطات داشتيم و اميدواريم اين افزايش صورت گيرد.
رونمايي از محصولات
در آستانه آغاز به كار دوازدهمين نمايشگاه بين المللي ايران تله كام 2011، ايرانسل از 24 محصول و سرويس جديد خود در حوزه تلفن همراه و وايمكس رونمايي كرد.
اين محصولات و خدمات جديد علاوه بر آنكه براي نخستين بار در ايران به عرصه صنعت ارتباطات و مخابرات عرضه شده، با طبقه بندي براساس مشتركين عادي و مشتركين تجاري، رونمايي و معرفي شدند.
محصولات و خدمات جديد ايرانسل شامل پورتال برنامه هاي كاربردي بانام تجاري «چارسوي ايرانسل»، افزايش اعتبار مبتني بر موقعيت، تبليغات هوشمند منطقه اي، اعلام دسترسي، پيامك صوتي، كيف پول همراه، تلفن اينترنتي وايمكس، تلفن نرم افزاري، تماس تصويري، چتر وايمكس، مودم بي سيم جيبي، سرويس جديد ارسال شارژ، ويترين كالا، فروشگاه مجازي، سرويس اطلاعات شهري، شارژ از طريق تلفن گويا، بانكداري همراه مبتني بر STK، رمز يكبار مصرف و سرويس سلامت همراه رونمايي شدند.
همچنين ايرانسل با معرفي خدمات جديد سازماني شامل شبكه اختصاصي تلفن همراه، سرويس ارزش افزوده تلفن اينترنتي وايمكس، پيام پيشواز شركتي، درگاه خدمات مبتني بر موقعيت و سيستم ماشين به ماشين در قالب بسته ويژه محصولات جديد خدمات مشتركين تجاري، از آخرين دستاوردهاي خود در عرصه ارتباطات تجاري نيز رونمايي كرد.
همراه اول نيز با شعار همراه نوين، سرويس هاي ارزش افزوده جديدي را در حوزه تلفن همراه، در نمايشگاه دوازدهم تله كام، عرضه كرده است.
همراه اول امسال با شعار «همراه نوين» در سالن اختصاصي شماره 7 نمايشگاه ايران تله كام حضور دارد.
مدير روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران، با بيان اينكه همراه اول در نمايشگاه امسال، در چند بخش فعاليت خواهد داشت، توضيح داد: بخش نخست شركت هايي هستند كه در زمينه توليد سرويس براي همراه اول، در داخل كشور فعاليت مي كنند و شامل 12 شركت هستند؛ علاوه بر اين دو اپراتور خارجي «مبين وان» و «تله پرومو» نيز در زمينه ارائه سرويس با همراه اول همكاري دارند.
وي افزود: بخش دوم، شامل سرويس هاي ارزش افزوده است؛ ضمن اينكه در طول برگزاري نمايشگاه تمامي سرويس هاي قديم و جديد همراه اول به مشتركان ارائه مي شود.
وي ادامه داد: همچنين شركت جيرينگ در نمايشگاه امسال به سبك و سياق جديدي حضور دارد و به صورت پايلوت سرويس NFS را ارائه خواهد داد؛ به اين صورت كه يك ليبل روي گوشي تلفن همراه چسبانده مي شود و به اين وسيله مشتركان از گيت هاي تعبيه شده عبور مي كنند و سپس تمامي عمليات هاي مالي ممكن را تجربه مي كنند.

 



رئيس اتاق بازرگاني تهران اعلام كرد
وجود 320 هزار ميليارد تومان سرمايه سرگردان در كشور

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفت: حدود 320هزار ميليارد تومان پول سرگردان در كشور وجود دارد كه با سرمايه گذاري در فعاليت هاي صنعتي مي توان آن را هدفمند كرد و از طريق آن مشكلات اقتصادي را حل كرد.
يحيي آل اسحاق در همايش صنعت احداث كه با رويكرد ظرفيت سازي، ايجاد توانمندي و ماندگاري شركت ها و سازمان هاي پروژه محور برگزار شد، گفت: حدود هفت ميليون نفردر كشور در اين صنعت شاغل بوده و شركت هاي عظيم در كارهاي بزرگ از صنعت نفت گرفته تا صنعت راه و ساختمان در آن حضور دارند.
وي درباره ظرفيت سازي در اين صنعت اظهار كرد: واقعيت اين است كه شناخت ظرفيت ها در صنعت احداث مقدم بر ظرفيت سازي در آن است.
آل اسحاق با بيان اين كه ظرفيت هاي داخل كشور، ظرفيت هاي پيراموني، ظرفيت هاي قابل ايجاد توسط صاحبان صنايع بايد شناخته شود، بيان كرد: براساس برنامه پنجم توسعه بايد تا پايان اين برنامه حدود هزار ميليارد دلار سرمايه گذاري شود و هم چنين رشد 8درصدي در منطقه داشته باشيم.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران ادامه داد:اگر نگرش مابه مسائل و همچنين نظام تدبير مطابق با شرايط زماني و مكاني قرار گيرد، مي توانيم مسائل اقتصادي كشور را بهبود بخشيم.
وي با بيان اين كه در اداره هر بنگاه بايد بازخوردي بر عملكرد وجود داشته باشد، خاطرنشان كرد: هر مديري بايد مجموعه فرآيندهاي طي شده در بنگاه خود را مورد بازخورد قرار دهد.
آل اسحاق با بيان اين كه حدود 320 هزار ميليارد تومان پول خارج از سيستم اقتصادي در كشور وجود دارد، گفت: اين پول به دلايل گوناگون نظير نظام بانكي نامناسب و نرخ بهره سرگردان است و مدام براي حفظ ارزش خود تلاش كرده است. يك روز به سراغ سكه مي رود، روز ديگر به سراغ دلار.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: يكي از راه هاي ضربه گيري اين پول رشته فعاليت هاي صنعت احداث كشور است به گونه اي كه اگر هدايت شود، مي تواند در حل مشكلات اقتصادي تأثيرگذار باشد.
وي اضافه كرد: ما فرصت هاي بسياري را در داخل كشور داريم و راه دستيابي به 8درصد رشد در منطقه سرمايه گذاري است.
آل اسحاق به فرصت هاي سرمايه گذاري در كشور عراق اشاره و در ادامه گفت: پروژه هاي بسيار زيادي از جداول كنار خيابان يا صنعت نفت آن كشور وجود دارد كه ايران مي تواند در همه اين زمينه ها سرمايه گذاري كند، ولي متاسفانه به دليل مشكل در نظام تدبير خود نمي تواند اين كار را انجام دهد.
وي در پايان تصريح كرد: واحدهاي دولتي، شبه دولتي و خصوصي بايد به جاي درگيري با يكديگر به مشاركت پرداخته و هم چنين انگيزه افزايش كيفيت را نيز داشته باشد. واحدهايي كه غيرت حرفه اي دارند، هميشه سعي كرده اند شاخصه هاي كيفي خود را بهبود بخشند.

 



رئيس اتاق بازرگاني ايران:
با تصو يب قانون بهبود فضاي كسب و كار امتيازات ويژه شبه دولتي ها حذف مي شود

رئيس اتاق بازرگاني ايران در تشريح بخشي از مهمترين بندهاي قانون بهبود فضاي كسب و كار گفت: امتيازات ويژه شبه دولتي ها حذف مي شود.
محمد نهاونديان در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: قانون بهبود فضاي كسب و كار 30ماده دارد كه تمام مواد اين قانون فوق العاده در راستاي توسعه اهداف اقتصادي نظام است.
وي افزود: ضرورت استعلام بخش خصوصي در كليه قوانين و مقررات دولت و مجلس، سخنگو داشتن دستگاه ها و پاسخگويي آنها به نمايندگان بخش خصوصي در جلسات هفتگي و پيش آگاهي دادن نسبت به تصميمات مهم اقتصادي تا قبل از اجرا به طوري كه فعالان اقتصادي در جريان اين تصميمات باشند از مهمترين مواد قانون بهبود فضاي كسب و كار است.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: تشكيل شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي در سطح استاني و تعريف وظايف جديد براي اين شورا از جمله تجديد نظر در قرارداد دستگاه هاي دولتي، عمومي و بانكها كه پيش تعيين شده است از مهمترين تغييرات وظايف شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي است كه بايد با مشورت اتاق ها صورت گيرد.
نهاونديان با فوق العاده خواندن مواد قانون بهبود فضاي كسب وكار اظهار داشت: در اين قانون پيش بيني شده است تا تبعيض ها و امتيازاتي كه بخش دولتي داشته است كنار گذاشته شود و موسسات عمومي غيردولتي از امتيازات ويژه برخوردار نباشند.
بنابراين گزارش: كليات قانون بهبود فضاي كسب وكار در مجلس به تصويب رسيد.

 



11هزار واحد آماده بهره برداري مسكن مهر در انتظار آب و برق

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به مشكل تأمين زيرساخت مسكن مهر در شهرهاي جديد، گفت:
3 هزار واحد مسكن مهر در پرديس، 5 هزار واحد در پرند و حدود 3 هزار واحد هم در شهر جديد هشتگرد آماده واگذاري به متقاضيان مسكن مهر است كه بايد زيرساخت هاي آن تكميل شود.
جمشيد نورصالحي درباره افتتاح مسكن مهر در شهرهاي جديد اطراف تهران، اظهار داشت: واحدهاي مسكن مهر آماده شده اند و به مرور آب و برق آنها نيز تأمين خواهد شد و وقتي كه بطور كامل به بهره برداري رسيد، تحويل مردم مي شود.
وي افزود: در ابتدا قرار بود كه مسكن مهردر شهرهاي جديد تا اواخر آبانماه تحويل متقاضيان شود؛ زيرا واحدها آماده هستند؛ اما عدم تكميل زيرساخت ها افتتاح پروژه ها را به عقب انداخت.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه بخشي از واحدها به متقاضيان تحويل داده شده است، تصريح كرد: اما تا زمانيكه زير ساخت اين واحدها تكميل نشود، نمي توانند در آنها ساكن شوند؛ ضمن آنكه تأمين آب و برق هم در حال انجام است.
نورصالحي درباره تعداد واحدهايي كه در شهرهاي جديد به افتتاح مي رسند، گفت: تعداد 3 هزار واحد مسكن مهر در پرديس، 5 هزار واحد در پرند و حدود 3 هزار واحد هم در شهر جديد هشتگرد آماده واگذاري به متقاضيان مسكن مهر هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، بر اساس برنامه ريزي وزارت راه و شهرسازي قرار بود تا پايان شهريورماه بخش زيادي از مسكن مهر در استان تهران افتتاح شود؛ اما با وجود تكميل اين واحدها، زيرساخت هايي مانند آب و برق تأمين نشده است.
مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران هم در گفتگو با مهر با بيان اينكه تا پايان سال 45 هزار واحد مسكن مهر در تهران افتتاح مي شود، گفته بود: فعلا زيرساخت هاي برخي از واحدها به طور كامل تأمين نشده است؛ به همين جهت نمي توان آمار دقيقي از تعداد واحدهاي مسكن مهر كه به زودي افتتاح مي شوند؛ ارائه داد.

 



شيخ الاسلامي: دستمزد كنوني كفاف زندگي كارگران را نمي دهد

حقوق فعلي كارگران كه در شوراي عالي كار تصويب شده است كفاف زندگي آنان و خانواده هاي شان را نمي دهد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در همايش بين المللي صنعت احداث با بيان اين كه سال گذشته با مشاركت جامعه كارگري و كارفرمايي سند ملي كار شايسته نهايي شد، گفت: پيگيري براي تهيه برنامه ملي كار شايسته در دستور كار ما قرار گرفته است و ظرف يك الي دو ماه آينده اعلام مي شود.
وي ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه دولت موظف است تا پايان سال اول برنامه سند ملي كار شايسته را نهايي كند، از اين رو ظرف دو ماه آينده مراحل اجرايي اين سند طي مي شود.
شيخ الاسلامي با بيان اين كه كار شايسته يك پارادايم جديد در عرصه كار طي سال هاي اخير است، تصريح كرد: سند كار شايسته حدود 10 سال است كه در جهان مطرح و به موضوعاتي نظير برابري، امنيت، آزادي و حفظ عزت نفس با حفظ بهبودي فضاي كار و افزايش بهره وري مي پردازد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اين كه ما در مرحله تدوين برنامه ملي كار شايسته هستيم، اظهار كرد: تدوين اين سند صرفاً براساس يك تكليف قانوني نبوده است، بلكه ما براساس اعتقاد به دستاوردهاي مثبت آن درصدد تدوين سند ملي كار شايسته بوديم.شيخ الاسلامي با بيان اين كه يكي از محورهاي اصلي فعاليت وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي تقويت گفت وگوهاي سه جانبه در آن بوده است، خاطرنشان كرد: اصلاح قانون كار كه به عنوان يكي از قوانين مادر در دنيا مطرح است، براساس اصل سه جانبه گرايي در برنامه كاري ما وجود دارد و بايد به مجلس تقديم كنيم.وي ادامه داد: نظريه هاي مختلفي درباره اصلاح قانون كار وجود دارد و علاوه بر آن حساسيت هاي خاصي هم به لحاظ سياسي و هم به لحاظ اجتماعي در مورد آن وجود دارد، ولي در نهايت به صورت اجماع سه ضلع كارگري، كارفرمايي و دولت به مجلس مي رود.
شيخ الاسلامي با تأكيد بر اين كه با رعايت سه جانبه گرايي در زمان تصويب اين قانون به مشكل برنمي خوريم، تصريح كرد: اصلاح قانون بيمه بيكاري، بيمه كارگران ساختماني نيز پس از اصلاح قانون كار مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي در پايان با اعلام تصويب نظام ملي مهارت در شوراي عالي اداري گفت: اين نظام در پانزدهم ماه جاري تصويب شده و هم چنين يكي ديگر از مهم ترين اهداف ما احياي نظام نوين استاد شاگردي است.

 



سامانه مديريت اسناد وزارت اقتصاد افتتاح شد

با افتتاح سامانه مديريت متمركز و يكپارچه اسناد وزارت امور اقتصادي و دارايي، ضمن كاهش هزينه هاي اداري و مالي، دقت، كيفيت و سرعت انجام خدمات اداري افزايش مي يابد.
سامانه مديريت اسناد وزارت اقتصاد براي اولين بار و به منظور تمركز بايگاني و اسناد مجموعه ادارات وزارت امور اقتصادي و دارايي در محل ساختمان وزارت اقتصاد افتتاح شد.
احمد صادقي گلمكاني معاون توسعه و امور پشتيباني وزارت اقتصاد، در مراسم افتتاح سامانه مديريت اسناد وزارت اقتصاد ضمن تقدير از تلاش هاي مديران، كارشناسان و كاركنان بخش هاي مختلف وزارت اقتصاد در اجراي اين پروژه بزرگ و مهم، آنرا گامي مهم در جهت اجراي صحيح دولت الكترونيك برشمرد و گفت: يكي از دغدغه هاي اصلي وزير اقتصاد اجراي طرح هاي الكترونيكي و گذر از روشهاي سنتي ارائه خدمات به سوي مكانيزه و الكترونيزه كردن سامانه هاي مختلف بوده است.
وي ضمن تقدير از تلاشهاي مركز نوسازي و تحول اداري وزارت اقتصاد، اجراي سامانه مديريت اسناد را يكي ديگر از گامهاي مهم در جهت نوسازي نظام اداري و شيوه بايگاني در وزارت اقتصاد دانست و افزود: افتتاح سامانه دبيرخانه مركزي و پس از آن افتتاح مركز ديتا سنتر وزارت اقتصاد حلقه هاي مهمي از طرح جامع نوسازي و تحول نظام اداري در وزارت اقتصاد بود كه پيش از اين انجام شد و با افتتاح سامانه مديريت اسناد در آستانه عيد بزرگ ولايت، عيد غدير خم، حلقه اي ديگر از اين طرح تكميل و وارد فاز اجرايي مي شود.
در اين مراسم علاوه بر معاون توسعه مديريت و امور پشتيباني وزارت اقتصاد احمد بزرگيان معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سامانه انساني رئيس جمهور، جمعي از مديران و كارشناسان وزارت اقتصاد و دستگاه هاي تابعه و مديران و مهندسان شركت مشاور در اجراي سامانه مديريت اسناد حضور داشتند.
با اجراي اين طرح علاوه بر كاهش هزينه هاي مالي، اداري و پرسنلي در وزارت اقتصاد، سرعت، دقت و كيفيت انجام امور اداري به ويژه در بخش بايگاني و اسناد وزارت اقتصاد تحول چشمگيري مي يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14