(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 آبان 1390- شماره 20076

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در مقابل ايران چه بايد كرد ؟!
گزارش خبري كيهان از اجلاس وين و قطعنامه شوراي حكام
سردار نقدي: كمترين بهاي تجاوز به ايران محو رژيم صهيونيستي است
سلطانيه خطاب به آمانو: حق مشروع ايران براي طلب خسارت از آژانس محفوظ است
لاريجاني در همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه:
سر و صداها عليه ايران، به خاطر عزتي است كه در پناه قرآن كسب كرده ايم
محمدجواد لاريجاني در جمع اعضاي جنبش غيرمتعهدها:
ايران در برابر فشارها به بهانه حقوق بشر مقاومت مي كند
با تظاهرات در مقابل اردوگاه اشرف عراقي ها بر اخراج منافقين از خاك عراق تاكيد كردند
وزير دفاع آمريكا: دنبال گزينه نظامي عليه ايران نيستيم



در مقابل ايران چه بايد كرد ؟!

حسن فاني
وارد آوردن اتهام واهي طراحي ترور «عادل الجبير» سفير عربستان در آمريكا به نيروي قدس، تصويب طرح تحريم بانك مركزي ايران توسط كميته روابط خارجي سناي آمريكا، انتشار گزارش «احمد شهيد» از وضعيت حقوق بشر در ايران و سپس انتشار گزارش جديد آمانو عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران، همگي سناريوهاي زنجيره اي و از پيش تعيين شده اي بود كه با هدف تعميق فشارهاي مضاعف طي حدودا يك ماه گذشته توسط ايالات متحده و متحدان غربي اين كشور، عليه ملت ايران به اجرا درآمد.
در مدت زمان كوتاهي كه از اين سناريوسازي غرب كه با يك تقسيم كار سياسي، اطلاعاتي و تبليغاتي قابل تامل همراه بود، طرح تحريم بانك مركزي ايران پيش از به اجرا در آمدن با شكست مواجه شد و در حاليكه بسياري از رسانه هاي داخلي با بزرگنمايي اين موضوع، خواستار دادن امتياز به غرب براي جلوگيري از تحريم بانك مركزي بودند، نشريه آمريكايي «لس آنجلس تايمز» در گزارشي خبر داد كه مقامات آمريكايي اعلام كرده اند كه دولت اوباما از اين طرح عقب نشيني كرده و با توجه به برخي مسائل آن را كنار گذاشته است.
اگرچه موضوع انصراف رسمي كاخ سفيد از اجراي طرح مصوب كميته روابط خارجي سناي آمريكا در غوغا و جنجال خبري رسانه هاي غربي گم شد و حتي در فضاي رسانه اي داخل نيز كمتر مجال تحليل يافت، اما بايد گفت كه اين عقب نشيني اجباري آمريكا، بنا به دلايلي چند، نشان دهنده ضعف و بحران هاي چند وجهي فاقد راه حلي است كه از داخل و خارج، ايالات متحده و متحدان غربي كاخ سفيد احاطه كرده است.
صرفنظر از اين موضوع كه براساس اصول حقوق بين الملل، بانك مركزي هر كشور يك نهاد مستقل است و تحريم آن اقدامي غيرقانوني به شمار مي رود، طرح مصوب سناي آمريكا، عليرغم رايزني ها و سفرهاي چند باره «ديويد كوهن»، سرپرست معاونت ضد تروريسم و اطلاعات مالي وزارت خزانه داري آمريكا به كشورهاي اروپايي و آسيايي، براي متقاعد كردن اين كشورها براي همراهي با كاخ سفيد، تنها يك پاسخ مشترك از طرف اروپايي دريافت كرد و آن «نه» بزرگ متحدان غربي آمريكا به اين كشور براي تحريم بانك مركزي ايران بود.
همراهي نكردن كشورهاي اروپايي و حتي متحدان شرقي آمريكا با كاخ سفيد در عملياتي كردن اين طرح سه دليل عمده داشت:
1-وابستگي گسترده متحدان اروپايي آمريكا در مبادلات تجاري با جمهوري اسلامي ايران، به طوريكه براساس آمار رسمي يورواستات، مبادلات ايران و اتحاديه اروپا در سال گذشته به حدود 25 ميليارد يورو رسيده است و در هفت ماهه نخست سال 2011 ميلادي، اين اتحاديه بيش از 7 ميليارد يورو نفت كه تقريبا معادل 5 درصد نفت مورد نياز اتحاديه اروپايي را شامل مي شود، از كشورمان تامين كرده است.
ناگفته پيداست كه با توجه به رياست دوره اي ايران بر سازمان اوپك، اثر جبران ناپذيري كه خارج شدن جمهوري اسلامي ايران از چرخه تامين انرژي اتحاديه اروپايي مي تواند در اين برهه زماني بر جاي بگذارد و تاثيري كه اين موضوع بر قيمت جهاني نفت دارد، موضوع مهمي است كه «ديويد كوهن» نيز در سفر خود به لندن، پاريس، برلين، رم و برخي كشورهاي آسيايي آن را مورد اشاره قرار داد و در مصاحبه با يكي از خبرگزاري هاي غربي با اذعان ضمني به زيان ديدن اروپا از سياست تحريمي آمريكا گفت: «همچون هر هدف ديگر، ما با دقت درحال ارزيابي اثر احتمالي تحريم بانك مركزي ايران بر اقتصاد جهاني و شركاي بين المللي خود هستيم.»
2- دومين بيم بزرگ غرب از تحريم بانك مركزي ايران، بمب ساعتي بحران بدهي ها در اتحاديه اروپايي و آمريكا است كه تحريم بانك مركزي ايران و به دنبال آن، افزايش قابل توجه بهاي جهاني نفت تا مرز بشكه اي 200 دلار، آن هم با توجه به آغاز موج سرما در بسياري از كشورهاي جهان، آينده اي مبهم را پيش روي اين كشورها قرار مي داد.
واقعيت آن است كه شعارهاي مردم معترض در خيابان هاي آمريكا و شهرهاي كشورهاي اروپايي هر روز بيش از هر زمان ديگري بوي براندازي مي دهد. شعارهايي نظير «ما 99درصد هستيم»، «اينجا ميدان التحرير است» و انتخاب هوشمندانه «وال استريت» به عنوان نماد و معبد ليبرال سرمايه داري غرب، همگي حكايت از شكست ايدئولوژي ناهمگوني دارد كه در طول اين سالها كوشيده است تا با نقش آفريني مهره هاي وابسته اي نظير «آدام اسميت»، «جرمي بنتام» و «جان لاك» ميان «قدرت» و «ثروت» پيوندي فلسفي و ذاتي برقرار كند. پيوندي كه اگرچه زماني شهروندان غربي تحت تاثير بمباران تبليغاتي رسانه ها تصور مي كردند به نفع همه آنان است، اما گذشت زمان نشان داد كه مشكلات فاقد راه حل غرب در يك دهه اخير، ناشي از بناي سست ليبرال دموكراسي آمريكايي و اروپايي است كه براساس پيوند ميان «قدرت» و «ثروت» بنا نهاده شده و امروز متهم اصلي به وجود آمدن وضعيت فعلي است.
به همين دليل بود كه جنبش مردمي كه تحت عنوان جنبش «اشغال وال استريت» از روز شنبه 26 شهريور در خيابان هاي آمريكا آغاز شده بود در مدت زمان كوتاهي به ديگر كشورهاي غربي و همانطور كه رهبر بصير انقلاب اسلامي وعده داده بودند به قلب اروپا كشيده شد و شعار «ما 99درصد هستيم»، «اينجا ميدان التحرير است» و اشغال نمادهاي كاپيتاليسم غربي، به كل كشورهاي بلوك سرمايه داري سرايت كرده است كه اين روند با گسترش در بيش از 950 شهر از 82 كشور جهان از آسيا و آمريكا تا آفريقا و اروپا همچنان ادامه دارد.
در چنين شرايطي تحريم بانك مركزي ايران و تأثير آني آن بر مختل شدن تأمين انرژي غرب، مي تواند بمب ساعتي براندازي نظام هاي غربي توسط شهروندان اين كشورها را وارد مرحله اي غيرقابل پيش بيني و كنترل كند.
3- سومين دليل همراهي نكردن غرب با آمريكا در تحريم بانك مركزي ايران، ناكارآمدي اين سياست براي آنچه كه مهار بلندپروازي هاي ايران! خوانده مي شود است. تجربه سه دهه اي ايران در مواجهه با تحريم هاي بين المللي غرب و شرق خود گواهي است بر اين ادعا كه در هر مقطعي كه جمهوري اسلامي مورد تحريم و فشار قرار گرفته، در همان مقطع نيز به رشد و بالندگي دست يافته است.
نشريه آمريكايي «لس آنجلس تايمز» تحليل جالبي در اين خصوص دارد. اين نشريه در تحليل چرايي همراهي نكردن متحدان استراتژيك كاخ سفيد در اقصي نقاط جهان با آمريكا مي نويسد: «ممكن است آمريكا از ديگر كشورها همچون امارات، ژاپن و كره جنوبي كه از شركاي تجاري ايران هستند بخواهد محدوديت هايي را عليه ايران ايجاد كنند، اما در اين حالت هم دولت هاي ديگر، خواهند پرسيد، هنگامي كه آمريكا خود نمي تواند و يا نمي خواهد محدوديت هايي را براي ايران درست كند، چرا آنها بايد چنين كاري را انجام دهند؟!»
در واقع مي توان اينگونه گفت كه غرب دريافته است كه كاخ سفيد با ذهنيتي متعلق به بيش از سه دهه پيش و حتي پيشتر از آن، همچنان گمان مي برد كه با فشار اقتصادي به ايران خواهد توانست ضربه اي كاري به شاكله سياسي و اقتصادي نظام جمهوري اسلامي وارد آورد، در حالي كه واقعيت نشان داده است تحريم ها انگيزه اي براي انجام اقدامات ضروري در ايران همانند تسريع در توسعه پالايشگاهها، خودكفايي در توليد بنزين و اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها شده است و عملاً جمهوري اسلامي ايران را از يك كشور وابسته كه صرفاً در صنعتي مونتاژ آن هم فعاليتي محدود داشت، به يك كشور قدرتمند در توليد و صادرات بسياري از كالاهاي مهم تجاري و خدمات فني و مهندسي تبديل كند كه اين موضوع تمامي معادلات پيشين را برهم زده است.
نشريه «هافتينگتون پست» چندي پيش طي تحليلي در اين خصوص نوشت: «پيش از اينكه واشنگتن بخواهد دست به چنين مخاطره اي بزند، بهتر است هدف نهايي را از اعمال تحريم ها مشخص كرد. تحريم بانك مركزي ايران كار ساده اي نيست و ممكن است قيمت نفت را بالاتر ببرد. از آنجا كه ايران بيش از 30 سال انواع و اقسام تحريم ها را تجربه كرده، ديگر نمي توان انتظار داشت كه هرگونه تحريمي بتواند في الفور نظام حاكم بر اين كشور را واژگون سازد.»
اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشت: «سؤال مهم اين است كه بعد از اينكه تمام تلاش ها به نتيجه اي نرسيد، آن وقت احتمالاً وضعيتي مانند عراق پيش خواهد آمد و آمريكا دچار جنگي مي شود كه پايه و اساسي ندارد. واشنگتن بايد تمام فرضيات و احتمالات را در قبال تحريم ها بررسي كند و بعد از مطالعه دقيق مسائل ببينند آيا مي توان با اعمال تحريم ها به دستاوردهاي مطلوب و دلخواه برسد يا نه؟»
آمريكا مي كوشيد تا با منع معاملات نفت و گاز ايران و تحريم بانك مركزي ايران به تصور خود ستون فقرات جمهوري اسلامي را فلج كند. اما مخالفت چين، روسيه و متحدان استراتژيك آمريكا با تحريم بانك مركزي ايران از يكسو و تجربه ايران براي وصول درآمدهاي نفتي خود از طرق مختلف از سوي ديگر، سبب شد تا پيشنهاد تحريم بانك مركزي ايران به طور رسمي از دستور كار مباحثات ديپلماتيك واشنگتن كنار گذاشته شود.
سپتامبر سال گذشته ميلادي، روزنامه اقتصادي «لزاكو» چاپ پاريس، يادداشتي تحت عنوان «صف آرايي غرب عليه ايران» به قلم «ژاك هوبرت» (Jack Hobart) به چاپ رساند. اين ستون نويس و تحليل گر فرانسوي يادداشت خود را با طرح پرسشي آغاز كرد كه اين پرسش خود گوياي واقعيت تجربه شكست خورده 33 ساله آمريكا در استفاده از اهرم هاي فشار و به تعبيري شمشير داموكلس، براي وادار كردن جمهوري اسلامي ايران به تغيير رفتار مورد انتظار خود است.
هوبرت يادداشت خود را با اين پرسش آغاز مي كند: «در مقابل ايران چه بايد كرد؟ اين پرسشي است كه ايالات متحده آمريكا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 ميلادي و سرنگوني رژيم شاه، از يافتن پاسخي براي آن عاجز مانده است.»

 



گزارش خبري كيهان از اجلاس وين و قطعنامه شوراي حكام

سرويس سياسي-
شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي ديروز تحت فشارهاي آمريكا و برخي متحدان غربي اش قطعنامه اي عليه فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران صادر كرد كه برخلاف انتظار كاخ سفيد و با مخالفت شديد برخي اعضا هيچ كدام از پيشنهادهاي آمريكا در آن گنجانده نشد.
در حالي كه آمريكايي ها تصور مي كردند با تكيه بر گزارش آمانو خواهند توانست به سادگي يك قطعنامه شديداللحن عليه ايران در شوراي حكام تصويب كنند، اطلاعات موجود نشان مي دهد كه كاملاً در اين امر شكست خورده اند و هيئت نمايندگي آمريكا در مقر آژانس به رياست «گلن ديويس» به هيچ يك از اهداف تعريف شده خود دست نيافته است.
يوكيا آمانو دو هفته پيش در سفري به واشنگتن يك متن 65 پاراگرافي حاوي يك سلسله ادعاهاي ساخته شده در سازمان سيا عليه ايران دريافت و آن را عيناً به عنوان ضميمه گزارش خود به اجلاس شوراي حكام در ماه نوامبر منتشر كرد. با وجود اينكه اين متن حاوي هيچ سند جديد يا ارزيابي قطعي درباره وجود يك جنبه نظامي در برنامه هسته اي ايران نبود ولي تلاش مي كرد اينگونه القا كند ايران فعاليت هاي نگران كننده مرتبط با ساخت سلاح هسته اي انجام داده است.
پس از انتشار اين گزارش كشورهاي مختلف معتبر بودن اطلاعات ارائه شده در آن را زير سؤال بردند و بويژه بر اين نكته تأكيد كردند كه اين اطلاعات مبتني بر داده هاي جاسوسي كشورهايي مانند آمريكاست نه يافته هاي بازرسان آژانس و بنابراين نمي توان به آن اعتماد كرد.
از جمله روسيه و چين با صدور بيانيه هاي رسمي تأكيد كردند هيچ اطلاعات جديدي در اين گزارش وجود ندارد و آمانو صرفاً سياسي كاري كرده است.
با اين وجود، آمريكايي ها كه با انتشار اين گزارش اعتبار آژانس را به طور كامل زير سؤال برده و هزينه گزافي پرداخته بودند، تلاش كردند اين گزارش را دستمايه اي براي صدور يك قطعنامه جديد عليه ايران در شوراي حكام آژانس قرار بدهند.
يك ديپلمات مطلع در تهران در اين باره به «ايران هسته اي» گفت: «آمريكا ناچار بود يك قطعنامه از شوراي حكام بگيرد والا انتشار و عدم انتشار گزارش نوامبر كه هزينه سنگيني براي آمانو داشت، بي اهميت مي شد».
با اين وجود، شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قطعنامه اي عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران صادر كرد.
با اين وجود، ديپلمات ها مي گويند آمريكا در صدور قطعنامه جديد عليه ايران در شوراي حكام با مقاومت بي سابقه اي روبرو شده است.
مطابق گزارش هاي موجود آمريكايي ها خواسته هاي اصلي داشته و آن را در پيش نويس قطعنامه گنجانده بودند اما هيچ كدام از آنها در متن نهايي وجود نداشت. به عبارت ديگر، آمريكا به دليل مقاومت شديد روسيه، چين و غير متعهدها درخواست هاي كليدي خود را از متن قطعنامه حذف كردند و آنچه باقي ماند يك متن معمولي بود كه هيچ كمكي به پيش برد پروژه بعدي آنها عليه ايران نمي كند.
درخواست هاي اصلي آمريكا در متن اوليه قطعنامه اين موارد بوده است:
1- پرونده ايران مجددا به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود
2- اعضاي شوراي حكام اقدام آمانو عليه ايران را تاييد كنند
3- شوراي حكام ماهيت برنامه هسته اي ايران را نظامي اعلام كند
4- يك ضرب الاجل براي همكاري ايران با آژانس در زمينه ابعاد احتمالي نظامي تعيين شود.
در واقع قطعنامه اي كه (ديروز) روز جمعه صادر شد نه پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع مي دهد، نه اقدامات آمانو عليه ايران را تاييد مي كند، نه ماهيت برنامه هسته اي ايران را نظامي اعلام مي كند و نه ضرب الاجلي براي همكاري ايران و آژانس مقرر مي نمايد.
يك ديپلمات ايراني در وين قبل از صدور قطعنامه در شوراي حكام به «ايران هسته اي» گفت: «متن فعلي خنده دار است و آقاي گلن ديويس مانده است كه به واشينگتن چه گزارش كاري بدهد؟! اين متن داراي هيچ مورد ويژه اي نيست و هيچ كمكي به راهبرد آمريكا عليه ايران كه بحراني كردن پرونده هسته اي ايران است نمي كند.»
وي اضافه كرد: «علاوه بر اين، اين قطعنامه يك آبروريزي تمام عيار براي آمانوست چرا كه به هيچ وجه اقدام وي عليه ايران را تاييد نمي كند.» اين ديپلمات گفت: «اين قطعنامه ارزش حقوقي و سياسي كه ندارد، به نظر مي رسد ارزش تبليغاتي هم نخواهد داشت چرا كه فاقد هرگونه آيتم ويژه است.»
هدف آمريكايي ها در گنجاندن بند «ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت» اين بود كه شيوه غيرقانوني ارجاع اين پرونده به شوراي امنيت در فوريه 2006 را اصلاح كند.
تاسف رژيم صهيونيستي
از محتواي قطعنامه
نماينده رژيم صهيونيستي در آژانس بين المللي انرژي اتمي از اينكه قطعنامه پيشنهادي كشورهاي غربي به شوراي حكام آژانس به شدت تعديل شده، ابراز تاسف كرد.
ايهود آزولاي كه روز پنجشنبه 26 آبان 1390 (17نوامبر 2011) يك روز قبل از صدور قطعنامه با خبرگزاري فرانسه، گفت وگو كرده، اذعان كرد: «متاسفانه اين قطعنامه خيلي تعديل شد. اين قطعنامه مي توانست خيلي سخت تر از اين باشد.»
وي اضافه كرد: «اما لازمه ديپلماسي همين است. اگر شما مي خواهيد بقيه در كنار شما باشند، بايد چيزهايي را نيز از دست بدهيد.»
ادعاهاي تكراري آمانو
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در سخنراني افتتاحيه خود در نشست شوراي حكام ادعاهايي را كه در گزارش اخير خود مطرح كرده بود مجددا تكرار كرد.
يوكيا آمانو در اين سخنراني كه روز پنجشنبه 26آبان 1390 (17نوامبر 2011) و در آغاز نشست شوراي حكام انجام شد، گفت: «در حالي كه آژانس عدم انحراف در مواد هسته اي در تاسيسات هسته اي اعلام شده توسط ايران را تاييد مي كند، ليكن از آنجايي كه ايران همكاري لازم با آژانس از جمله اجراي پروتكل الحاقي را انجام نمي دهد، آژانس قادر به ارائه تضمين قابل اطمينان در خصوص عدم وجود مواد و يا فعاليت هاي هسته اي غيراعلام شده در ايران نيست، بنابراين نمي تواند نتيجه گيري كند كه همه مواد هسته اي در ايران براي فعاليت هاي صلح آميز است.»
پيش فرض اين جمله آمانو اين است كه احتمالا مواد اعلام نشده در ايران وجود دارد در حالي كه اين ادعا هرگز ثابت نشده است.
آمانو افزود: «آژانس نگراني هاي جدي پيرامون ابعاد محتمل نظامي برنامه هسته اي ايران دارد. پس از ارزيابي ها، ما مي توانيم اعلام كنيم كه در مجموع اين اطلاعات معتبر است.» آمانو در بخش ديگري از اين بيانيه خود تصريح كرد: «اين اطلاعات نشان مي دهد كه ايران نسبت به انجام فعاليت هاي مرتبط با ساخت يك ابزار انفجاري هسته اي فعاليت هايي داشته است. اين اطلاعات همچنين نشان مي دهد كه قبل از پايان سال 2003 اين فعاليت ها در چارچوب يك برنامه منظم صورت گرفته و ممكن است بعضي از اين فعاليت ها همچنان ادامه داشته باشد.»
اين بخش از سخنان آمانو تكرار ادعاهاي غيرموثق و جعلي است كه در گزارش وي هم مطرح شده است.
انتقاد شديد عدم تعهد
از غرب و آمانو
جنبش عدم تعهد در وين با صدور بيانيه اي شديداللحن از اقدامات هماهنگ آمانو و كشورهاي غربي عليه ايران انتقاد كرد.
در بخشي از اين بيانيه با اشاره به تهديدات اخير غرب و رژيم صهيونيستي عليه تأسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران آمده است: جنبش عدم تعهد مصونيت فعاليت هاي هسته اي صلح آميز را مورد تاييد مجدد قرار داده و تاكيد مي نمايد هرگونه حمله يا تهديد به حمله بر عليه تأسيسات هسته اي صلح آميز اعم از در حال فعاليت يا در حال ساخت كه بشريت و محيط زيست را در معرض خطر جدي قرار داده و نقض عمده حقوق بين الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و آئين نامه آژانس بين المللي انرژي اتمي محسوب مي شود، محكوم است.
در ادامه اين بيانيه آمده است: ضمن توجه به نگراني مديركل نسبت به ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته اي ايران همچنين توجه دارد كه ايران هنوز اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را دريافت نداشته است. در اين چارچوب جنبش عدم تعهد از درخواست هاي پيشين مديركل خطاب به آن دسته از اعضايي كه اطلاعاتي را در ارتباط با «مطالعات ادعايي» به دبيرخانه ارائه كرده اند، براي موافقت با اينكه آژانس تمامي اسناد مربوطه را به ايران ارائه نمايد، كاملاً حمايت مي نمايد. جنبش عدم تعهد يك بار ديگر نگراني هاي خود را نسبت به ايجاد موانع در اين خصوص كه فرآيند راستي آزمايي آژانس را با مانع مواجه مي سازد، ابراز مي دارد. جنبش عدم تعهد در اين رابطه، خاطرنشان مي سازد كه مديركل قبلاً طي سند GOV/2009/55 گزارش نموده:
الف- آژانس بطور مستقل ابزارهاي محدودي را براي اثبات صحت مدارك ارائه شده كه اساس مطالعات ادعائي را تشكيل مي دهند در اختيار دارد.
ب- محدوديت هاي اعمال شده از سوي برخي اعضا در قبال در اختيار گذاشتن اطلاعات به ايران، انجام مذاكرات مشروح را با ايران در اين خصوص براي آژانس مشكلتر مي سازد.
در بخش هاي پاياني اين بيانيه تاكيد شده است:
- جنبش عدم تعهد از تصميم ايران براي ادامه همكاري با آژانس استقبال مي كند و كماكان منتظر است كه اجراي پادمان در ايران به صورت معمول به انجام برسد. در اين چارچوب، جنبش عدم تعهد، آژانس و ايران را تشويق مي كند به منظور فراهم نمودن روشنگري در خصوص موضوعات شناسايي شده در گزارش و با نظر حل وفصل سريع اين موضوعات مطابق برنامه عمل «تفاهم نامه جمهوري اسلامي ايران و آژانس در خصوص مداليتي حل وفصل موضوعات باقي مانده (INFCIRC/71I)، به فوريت به گفتگوي محتواي خود ادامه دهند.»
- جنبش عدم تعهد موضوع اصولي خود را مبني بر اينكه ديپلماسي و گفتگو تنها راه براي حل بلندمدت موضوع هسته اي ايران مي باشند، تصريح مي نمايد جنبش عدم تعهد بدين منظور همه كشورهاي عضو را نسبت به مشاركت مثبت، تشويق مي نمايد.
- قبل از خاتمه، جنبش عدم تعهد مايل است نارضايتي و نگراني عميق خود را نسبت به تحويل گزينشي گزارش مديركل و يا بخشهايي از آن، به برخي از كشورهاي عضو قبل از توزيع رسمي آن بين تمامي كشورهاي عضو ابراز دارد. اين امر مغاير اصل برابري حاميت كشورهاست كه در اساسنامه آژانس ملحوظ شده و نبايد در آينده تكرار شود.

 



سردار نقدي: كمترين بهاي تجاوز به ايران محو رژيم صهيونيستي است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: اين كه امروز با يقين و اقتدار كامل اعلام مي كنيم كه كم ترين پاسخ حماقت آمريكا، محو رژيم صهيونيستي است؛ مرهون زحمات امثال شهيد تهراني مقدم است.
به گزارش خبرگزاري فارس، سرتيپ بسيجي «محمدرضا نقدي» رئيس سازمان بسيج مستضعفين در نهمين جشنواره ممتازان، مبتكران و نوآوران بسيجي كه در دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه خواجه نصير برگزار شد، با اشاره به ادعاي صهيونيست ها مبني بر دست داشتن در حادثه شهادت سرلشگر تهراني مقدم و يارانش، گفت: اخيراً صهيونيست ها تلاش مي كنند كه خود را عامل حادثه اخير نشان دهند. گذشته از اينكه اين ادعا نشان از ماهيت ترويستي آنها دارد؛ بايد گفت كه اساساً رژيم صهيونيستي در حد و اندازه اي نيست كه بتواند در جمهوري اسلامي چنين غلط هايي انجام دهد.
وي در اين زمينه افزود: طي سال هاي گذشته صهيونيست ها بارها براي ترور اين شهيد اقدام كردند و گروه هاي متعددي را فرستادند كه همگي دستگير و متلاشي شدند، اگر در آن حادثه عاملي از جانب آنها حضور داشت، اين اقدام را يك روز ديرتر انجام مي داد زيرا شخصيت هاي مهمتري قرار بود در آنجا حاضر شوند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين اظهار داشت: آمريكا اگر دست از پا خطا كند، كمترين بهايي كه مي پردازد، محو رژيم صهيونيستي و آزادي قدس است كه نتيجه تلاش هاي شهيد تهراني مقدم در آفرينش اقتدار براي جبهه مستضعفين است.
نقدي خاطرنشان كرد: شهيد تهراني مقدم پايه گذار اصلي توانمندي هوا فضاي جمهوري اسلامي بود و در عظمت و جايگاه رفيع او همين بس كه نايب امام زمان(عج) او را «دانشمند برجسته» و «پارساي بي ادعا» خطاب كرده است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در خصوص ويژگي هاي شخصيتي شهيد تهراني مقدم اظهار داشت: جا دارد بپرسيم اين شهيدي كه همه ملت ايران مديون اوست، خودش مديون چه كسي است؟ شهيد تهراني مقدم مديون و ارادتمند بي مثال حضرت صديقه كبري (سلام الله عليها) بود، حضورش در روضه هاي حضرت قطع نمي شد و پرچم حضرت زهرا(سلام الله عليها) همواره در خانه اش افراشته بود.
نقدي علاقه و ارادت شهيد سرلشكر تهراني مقدم به امام خامنه اي (حفظه الله) را وصف ناشدني عنوان كرد و گفت: حتي در جلسات خصوصي كه بحث هاي كاري مطرح مي شد؛ اين شهيد نام «آقا» را بدون پيشوند «حضرت» به كار نمي برد.
وي خاطرنشان كرد: او همواره با مرگ زندگي كرد و اگر روزي بتوان خدمات او را بيان كرد، مردم در تمام خانه ها عكس اين شهيد را نصب مي كنند و الگوي فرزندانشان قرار مي دهند.
پاسخ سپاه به ياوه گويي اسرائيل غيرقابل تصور است
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تأكيد كرد كه پاسخ سپاه پاسداران به ياوه گويي اسرائيل غير قابل تصور خواهد بود.
اين نماينده مجلس ابراز داشت: توان اطلاعاتي و نظامي رژيم اشغالگر قدس براي ايران به طور كامل شفاف است و مطمئن هستيم كه آنها قدرت و جسارت تعرض به ما را ندارند.
كوثري افزود: موساد و ارتش اسرائيل كه در برابر حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه زمين گير شدند، هرگز قدرت نفوذ در نيروهاي نظامي كشورمان را نخواهند داشت، چه رسد به اينكه بخواهند در سيستم هاي نظامي ما دست به خراب كاري هم بزنند.

 



سلطانيه خطاب به آمانو: حق مشروع ايران براي طلب خسارت از آژانس محفوظ است

نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي در نامه اي به آمانو، مديركل آژانس با تأكيد بر حق مشروع جمهوري اسلامي ايران براي طلب خسارت از آژانس را اعلام كرد كه آژانس به وظايف خود در قبال ترور دانشمندان هسته اي ايران عمل نكرده است.
در اين نامه كه روز جمعه منتشر شد، سلطانيه از آمانو انتقاد كرد كه هفته گذشته بدون اين كه به ايران فرصت بررسي مسائل مطروحه در گزارش آژانس را بدهد و پيش از آن كه سربازرس آژانس به تهران سفر كند، اين گزارش را منتشر كرده است.
سلطانيه در اين نامه كه تاريخ آن 14 نوامبر است، تاكيد مي كند كه نپذيرفتن پيشنهاد ايران از سوي آمانو «سؤالاتي جدي را در خصوص نيت شما براي حل اين مسئله و پايان دادن به اين روند بي پايان» مطرح مي كند.
همچنين براساس گزارش خبرگزاري رويترز، سلطانيه خطاب به آژانس خاطرنشان كرده است كه محتوي گزارش را زودتر در اختيار آمريكا، انگليس و ديگر كشورها قرار داده است.
وي هشدار داد: دولت من حقوق مشروعش براي طلب خسارت مالي و انواع ديگر، از آژانس به سبب جراحات به اشخاص و صدمات به اموال كشور من كه ممكن است از گزارشات توجيه نشدني، ناعادلانه و داراي انگيزه سياسي شما ناشي شود و تصميماتي كه ممكن است بر مبناي چنين گزارشاتي اتخاذ شود براي خود محفوظ مي دارد.

 



لاريجاني در همايش بين المللي بانوان قرآن پژوه:
سر و صداها عليه ايران، به خاطر عزتي است كه در پناه قرآن كسب كرده ايم

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت سر و صداها كه عليه ايران بلند مي شوند همه به خاطر عزتي است كه ملت ايران در پناه قرآن بدست آورده است.
علي لاريجاني صبح پنجشنبه طي سخناني درهمايش بين المللي بانوان قرآن پژوه گفت: ما در زماني زندگي مي كنيم كه لايه هاي ديگري از قرآن نيز ظاهر شده است. دوره هايي كه دشمنان با تبليغات زيادي قصد داشتند كه مهجوريت قرآن را سامان بدهند، گذشته است. مردم بيدار شده و مفاهيم قرآني را جاري كرده اند.
«اگر يكي از ستون هاي قرآن كشف حقيقت است، بايد ديد كه در دنياي امروز چقدر ما با آن نسبت برقرار كرده ايم؛ شما ببينيد كه اگر سياست پايه اش بر حقيقت استوار نباشد و بر دروغ و مكر استوار شود كه البته سياست در دنياي امروز هم بر همين منوال است، چقدر بي اعتمادي ايجاد مي كند.»
رئيس مجلس همچنين اضافه كرد: آيا آمريكا نمي داند كه در مورد حقوق بشر نسبت به ايران دروغ مي گويد، اما در همين منطقه خاورميانه حكومت هاي مستبدي هستند كه آمريكا از آنها حمايت مي كند درحالي كه در آن كشورها حتي زنان حق رانندگي هم ندارند.
لاريجاني گفت: اگرچه برخي كشورها ادعا مي كنند كه دنبال مديريت جهاني هستند، اما بايد بدانند كه نظام بين الملل استقرار ندارد و مديريت جهاني آمريكايي پوشالي است چرا كه غربي ها مرتباً فريبكاري مي كنند. رئيس قوه مقننه ادامه داد: آشفتگي هاي سياسي موجود در صحنه بين الملل هم به خاطر دور شدن از حقيقت است چرا كه آنها به جاي تمسك به مفاهيم ديني به ماكياول متوسل شده اند، لذا تنازعات هم بيشتر شده است.
رئيس مجلس با هشدار به آمريكا در قبال تحولات منطقه اظهار داشت: آمريكايي ها تصور نكنند كه با چراغ سبز دادن به برخي كشورها و قشون كشي به بحرين مي توانند شرايط را تغيير دهند؛ انقلاب بحرين با اينگونه اقدامات آبديده تر مي شود.
وي با بيان اينكه عقلانيت يكي از تعاليم مهم قرآن است، عقل را داراي جايگاه مهمي در حيات فردي و اجتماعي دانست و تصريح كرد: تمدن غرب مي گويد كه ما از عقل بهره مي گيريم اما عقلي كه از اميال پوشيده شده باشد، اجازه نمي دهد كه عقل تنفس كند، لذا عقل هم به تبع آن محدود مي شود.
«اگر امروز ايران در برابر همه سنگ اندازي هاي دشمنان سرافرازانه ايستاده است، به خاطر استفاده از عقل و بومي سازي فن آوري ها است؛ سر و صداها كه عليه ايران بلند مي شوند همه به خاطر عزتي است كه ملت ايران در پناه قرآن بدست آورده است.»
رئيس مجلس با بيان اينكه امروز ملت هاي اسلامي به بلوغ رسيده اند و حتي غربي ها هم از شعارها و اقدامات مسلمانان براي بيان اعتراضات خود استفاده مي برند، تصريح كرد: مسلمانان در شرايط كنوني بايد يد واحد باشند نه اينكه مثل كشورهاي عربي محفلي تشكيل داده و به دنبال ماجراجويي هاي آمريكا و غرب باشند.
اعراب ايران پاسخ آمريكا را خواهند داد
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در جريان سفر يك روزه خود به خوزستان، در مراسم گراميداشت سالروز شكست حصر سوسنگر حضور يافت و طي سخناني در اين مراسم اظهار داشت: چندي پيش يكي از صاحب نظران آمريكايي نسخه اي را براي اوباما نوشته كه در آن به چند نكته اشاره كرده است. وي افزود: اين صاحب نظر در نسخه خود اعلام كرده كه ملت ايران نشان دادند كه پاي موضوعاتي مانند موضوع هسته اي ايستادگي مي كنند و طي چند سال اخير متوجه شديم كه تحريم ها عليه ايران كفايت نكرده است و بايد فشارها را عليه ايران افزايش دهيم.
رئيس مجلس به آمريكا هشدار داد كه ملت ايران موضوع هسته اي را يك مسئله ملي تلقي مي كند و پاي آن ايستاده است و گفت: تصور نكنيد با 4 حرف بلوف زدن در رسانه ها مي توانيد تاثير در اراده ملت ايران داشته باشيد.
وي با تأكيد بر اينكه ملت ايران در جاي ديگري پاسخ شما را خواهد داد، متذكر شد: اين صاحب نظر همچنين گفته كه بايد فتنه ايجاد كنيم و با جريان سبز و برخي افراد در قوميت هاي كرد و بلوچ و... ارتباط برقراركنيم.
لاريجاني با طرح سؤالي از اعراب حاضر در اين مراسم، پرسيد: شما به اعراب منطقه چه پاسخي مي دهيد كه حضار يك صدا فرياد «مرگ بر آمريكا» سر دادند.
وي در بخش ديگري از سخنانش تأكيد كرد كه آمريكا بايد اين صدا را بشنود و بايد بداند كه اعراب غيور بهترين نگهدار مرزهاي ايران در طول تاريخ بودند و اگر آمريكايي ها در اين موضوع اشتباهي انجام دهند، اعراب همين منطقه همان بلايي كه سر انگليسي ها بعد از جنگ جهاني اول آوردند، اين بار سر آمريكايي ها خواهند آورد.
در اين هنگام فرياد «هيهات منالذله» پس از اين سخنان لاريجاني در فضاي سالن طنين انداز شد.
رئيس قوه مقننه كشورمان پس از شعارهاي گسترده حضار، با يادآوري اينكه اين صداي غيرت اعرابي است كه فكر مي كرديد در آنان مي توانيد رخنه ايجاد كنيد، خطاب به آمريكايي ها تصريح كرد: گويا شما اعراب را نمي شناسيد و اينان اولاد و محب حضرت علي(ع) و اهل جهاد هستند و اگر اين گونه تصورات را داريد، شكست بعدي را از ملت ايران خواهيد ديد.
اين جملات لاريجاني با شعار «اي رهبر آزاده آماده ايم آماده» مردم حاضر در مراسم استقبال شد.
رئيس مجلس در ادامه سخنانش تصريح كرد: آمريكايي ها و دشمنان ملت ايران در چند روز اخير در بوق و كرنا توطئه اي را به راه انداختند و عمليات موهومي را درست كردند و آن را به سپاه پاسداران و نيروي قدس منتسب كردند البته هر آدم عاقلي مي فهمد كه اين يك داستان سرايي موهوم است و سپاه آنقدر وسيع است كه حرفش را به درستي بزند و پاي حرف هايش بايستد.
لاريجاني اضافه كرد: آمريكايي ها به جاي آنكه رفتار خودشان را در منطقه علاج كنند و دست از ديكتاتورهاي منطقه بردارند، سراغ يك آدم ترياكي رفتند و او را مجبور كردند كه اين سخنان را بيان كند.
رئيس مجلس با بيان اينكه اين موضوع براي دستگاه امنيتي آمريكا خجالت آور است، گفت: آمريكايي ها زماني كه با پاسخ منفي ملل منطقه مواجه شدند، دست به اين توطئه زدند كه اشتباه بزرگي انجام دادند اما آنان بايد بدانند كه ملت ايران حتماً پشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايستادگي خواهند كرد چرا كه سپاه از متن مردم است و با مردم زندگي مي كند.
علي لاريجاني به علاوه عصر پنجشنبه پس از توقف كوتاهي در شهر اهواز و پس از آن سخنراني در مراسم سالگرد آزادسازي حصر سوسنگرد به هويزه رفت و ضمن حضور در يادمان شهداي دانشجوي هويزه و گراميداشت ياد شهيد علم الهدي در سخناني اظهار كرد: سرنوشتي كه اين نظام و ملت پيدا كرد در پناه فداكاري ها و راهي بود كه براساس جهاد و شهادت، درستي و فهم صحيح از نصايح اسلامي پيش رفت.

 



محمدجواد لاريجاني در جمع اعضاي جنبش غيرمتعهدها:
ايران در برابر فشارها به بهانه حقوق بشر مقاومت مي كند

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه كشورمان تاكيد كرد، جمهوري اسلامي ايران در برابر هرگونه فشار و سوءاستفاده سياسي و اهداف مغرضانه به بهانه حقوق بشر مقاومت مي كند.
دكتر محمدجواد لاريجاني كه در صدر يك هيئت عاليرتبه حقوق بشري در نيويورك به سر مي برد با تأكيد بر اينكه بزرگترين دستاورد جمهوري اسلامي ايران در سي سال گذشته ايجاد يك مردمسالاري اسلامي بوده است كه مسئولان با اراده مردم از نردبان قدرت بالا رفته و با خواست آنها پايين آمده اند گفت: در هيچ كدام از اين گزارش هايي كه عليه ايران تهيه شده كوچكترين اشاره اي به اين دستاورد بزرگ نشده است.
لاريجاني افزود: در اين گزارش ها كه متأسفانه به عنوان سند به سازمان ملل ارائه شده آمده است كه ايران به طور مخفيانه افراد را دستگير و بازجويي و حتي اعدام مي كند. اين ادعا در حالي است كه همه مي دانند كوچكترين احكام صادر شده و اجرا شده در ايران حتي گاهي زودتر از اينكه مسئولان امر مطلع شوند در رسانه ها منعكس مي شود. حتي يك نفر در ايران به صورت مخفيانه محاكمه و مجازات نشده است.
لاريجاني با خطاب قرار دادن اعضاي جنبش غيرمتعهدها گفت: ايران از ديرباز رويكردي مثبت و تعاملي درباره حقوق بشر اتخاذ كرده است اما اعلام مي كنيم در برابر هرگونه فشار و سوءاستفاده سياسي و اهداف مغرضانه به بهانه حقوق بشر مقاومت مي كند. من از اعضاي جنبش غيرمتعهدها مي خواهم كه اين موضوع را جدي بگيرند و اجازه ندهند كه كشورهاي عضو جنبش به صورت موردي آماج اتهامات بي اساس قرار بگيرند و در يك فرآيند كاملا غيرفني كه مشتمل بر انتشار گزارش پشت گزارش است زير فشار و حملات رسانه اي و بين المللي قرار گيرند.
مشاور امور بين الملل رئيس قوه قضاييه در ادامه گفت: در حالي كه هيچ يك از كشورهاي غربي به راحتي پذيراي گزارشگران موضوعي نمي شوند ايران تاكنون هفت گزارشگر موضوعي را پذيرفته است كه از ميزان استاندارد آن هم بالاتر است.
با اين همه لاريجاني با اشاره به رفتارهاي خصمانه غربي ها در قبال ايران تصريح كرد: ما همواره اعلام كرده ايم كه درها به روي گزارشگران سازمان ملل باز است اما ايراداتي به مكانيزم اين گزارشگري ها داشته و داريم. اولا اينكه بايد مشخص شود كه يك گزارشگر چگونه قرار است به شمار قابل توجهي اتهامات مطرح شده نسبت به جمهوري اسلامي ايران رسيدگي كند. اينكه عقلاني نيست كه يك گزارشگر بگويد من در ظرف سه روز يا يك هفته مي خواهم به همه اين مسائل رسيدگي كنم و بروم.
او در تشريح رويكرد ايران به موضوع گزارشگري گفت: موضوع ديگر اين است كه ما استفاده ابزاري از مكانيزم گزارشگري را نمي پذيريم و سعي ما بر اين است كه حداقل سوءاستفاده از اين مكانيزم به عمل بيايد. از اين رو قبلا نيز گفته ايم در شرايط طبيعي از آمدن هر گزارشگري به ايران استقبال مي كنيم اما اگر احساس كنيم پشت گزارشگري اهداف سياسي مغرضانه عليه منافع ما هست در برابر آن مي ايستيم.
فاقد وجاهت حقوقي است
مشاور امور بين الملل رئيس قوه قضاييه با اعلام اينكه ايران به شدت با ارائه پيش نويس قطعنامه در كميته سوم سازمان ملل مخالف است، تاكيد كرد همكاري و تعامل سازنده ايران با شوراي حقوق بشر كه منجر به تصويب گزارش يوپي آر كشورمان شد بهترين دليل بر باطل بودن اقدام كشورهاي غربي در ارائه پيش نويس قطعنامه ضد ايراني است.
وي با تاكيد بر اينكه ايران از پيچيده ترين و دقيق ترين سيستم هاي قضايي برخوردار است گفت: اين چه مكانيزمي است كه يك كشور را انتخاب مي كنند بعد دبيركل سازمان ملل درباره آن گزارش مي دهد، يك گزارشگر ديگر هم گزارش مي دهد بعد يك گزارشگر ويژه تعيين مي كنند او هم گزارش مي دهد بعد كه شما همه اينها را كنار هم مي گذاريد مي بينيد همه از روي هم يك سري اتهامات را رونويسي كرده و باز انتشار كرده اند.
لاريجاني با اظهار تاسف از اينكه اين گزارش ها كه از نگاه حقوقي و قضايي فاقد وجاهت است و منبع همه آنها منابع خبري مخالف نظام جمهوري اسلامي بوده اند به عنوان سند به سازمان ملل ارائه مي شود گفت: آيا ميان گزارشگري حرفه اي و ارائه اسناد و شواهد حقوقي و قضايي و بررسي مستدل و بيانيه رسانه اي تفاوتي نيست؟ آيا سطح سازمان ملل در اين حد پايين آمده است كه مكانيزم هاي آن دستمايه اقدامات سياسي قدرت هاي غربي قرار گيرد؟
دبير ستاد حقوق بشر در ادامه خطاب به جنبش غيرمتعهدها گفت: دوستان من در غير متعهدها از شما سوال مي كنم و قطعا شما نيز با من هم عقيده ايد كه آيا اگر كسي يك دروغ را مرتبا و در مقياس بزرگ و از طرق مختلف هزار بار تكرار كند در ماهيت آن تغيير ايجاد مي شود و آن دروغ تبديل به راست مي شود؟ چرا سازمان ملل به جاي اينكه توليد سند كند به متهم كردن انبوه يك كشور خاص و حمله رسانه اي عليه او راضي مي شود؟
لاريجاني در ادامه نشست به اعضاي جنبش غيرمتعهدها گفت: آمار استفاده از شكنجه، بازجويي هاي خطرناك، زندان هاي مخوف و مخفي آمريكا در جهان از هر كشور ديگري بيشتر است. اگر قرار بر اين است كه براساس اسناد عمل شود اسناد نقض حقوق بشر و تحقير ملت ها و انسان ها توسط آمريكا كه بيشتر از هر كشور ديگري است. چگونه است كه در اينجا اسناد مورد توجه قرار نمي گيرد اما حملات رسانه اي و غوغاسالاري هاي مخالفان نظام جمهوري اسلامي در اين سو و آن سو مورد توجه قرار مي گيرد.
دبير ستاد حقوق بشر در پايان با تاكيد بر اينكه جنبش غيرمتعهدها صاحب نفوذ و اعتبار بسيار زيادي است و كشورهاي اروپايي بارها مخالفت خود را نسبت به حساسيت هاي اين جنبش كه در اعلاميه تهران با تاكيد بر تنوع فرهنگي صادر شده اعلام كرده اند گفت: غرب از بحث تنوع فرهنگي وحشت دارد. آنها مي دانند كه تنوع فرهنگي يعني به رسميت شناختن كشورهاي صاحب فرهنگ و تمدن ملي و كشورهايي كه حاضر نيستند نسبت به قلدري آنها سرخم كنند.
وي افزود: جنبش غيرمتعهدها بايد عليه اين رويه خطرناك كه مي تواند اعتبار سازمان ملل را مخدوش كند مقاومت كند و اقدامي جدي و عملي انجام دهد.
هدف صدور قطعنامه ها
همچنين دبير ستاد حقوق بشر كشورمان در جمع اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي گفت: قطعنامه هايي كه به بهانه نقض حقوق بشر عليه ايران صادر مي شود، همگي اجراي احكام شريعت اسلامي و تضعيف آنها را هدف قرار داده است.
وي افزود: اگر سازمان كنفرانس اسلامي در برابر اقدامات غربي ها مبني بر انتخاب گزينشي يكي از اعضاي سازمان و وارد آوردن فشار همه جانبه به آن كشور ساكت باشد و اعتراض خود را اعلام نكند اين رويه خطرناك موجب تسري به ساير كشورهاي اسلامي و در نتيجه به تقابل جدي غرب با جهان اسلام منتهي خواهد شد.
جواد لاريجاني همچنين پنج شنبه در ارتباطي تلفني با برنامه «ديروز، امروز، فردا» به موضوع افزايش فشارها عليه ايران پرداخت و گفت: آمريكا خيال مي كند با فشار بر ايران مي تواند موج بيداري اسلامي را كنترل كند.
حساسيت بر ايران بخاطر چيست؟
وي در ادامه متذكر شد: علت حساسيت زياد آمريكا نسبت به جمهوري اسلامي 2چيز است. يكي حركت هايي است كه در منطقه و دركشورهاي عربي- اسلامي درحال وقوع است كه نمادهاي روشن احياي اسلام هستند كه در نهايت همه اين حركت ها به توسعه نشان جمهوري اسلامي ايران منجر خواهد شد و اين براي عرب و مخصوصا آمريكا ناگوار است و لذا فكر مي كنند با فشار بر ايران مي توانند جلوي اين روند را بگيرند.
دبير ستاد حقوق بشر ادامه داد: علت دوم فشارها بر ايران، در پيش بودن انتخابات در داخل آمريكا است، انتخابات براي آمريكا بسيار مهم است كه نه جمهوري خواهان و نه دموكرات ها نسخه اي براي آن ندارند، بنابراين با مطرح كردن ايران سعي دارند با فرافكني، مناقشات خود را به سمت ايران بكشانند.

 



با تظاهرات در مقابل اردوگاه اشرف عراقي ها بر اخراج منافقين از خاك عراق تاكيد كردند

مردم عراق روز گذشته طي تظاهراتي در مقابل اردوگاه اشرف خواستار تسريع در اخراج گروهك منافقين از خاك كشورشان شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني العالم، در اين تظاهرات شماري از شخصيت هاي سياسي عراقي نيز حضور داشتند. تظاهركنندگان با محكوميت جنايات اين گروهك از دولت مي خواهند اردوگاه اشرف را تخليه كند. دولت عراق اواخر سال كنوني را مهلت پاياني اخراج عناصر گروهك تروريستي منافقين مشخص كرده است. برخي طرف هاي بين المللي تلاش مي كنند كشور ثالثي را پيدا كنند تا عناصر اين گروهك به آنجا بروند. دولت عراق درخواست فرستاده بين المللي را براي تمديد حضور عناصر گروهك تروريستي منافقين رد كرده است. در همين زمينه، حيدر قاسم خبرنگار شبكه العالم مستقر در نزديكي اردوگاه اشرف گفت: من در مقابل درب شرقي اردوگاه اشرف مستقر هستم. اين اردوگاه چهار درب ورودي دارد. حيدر افزود: تظاهركنندگان از همه استان هاي عراق به اينجا آمده اند و در مقابل اردوگاه اشرف مستقر شده اند. دهها تن از شيوخ عشاير و مردم و شماري از خانواده هاي ايراني در اينجا حضور دارند.
حيدر گفت: موضع رسمي دولت عراق بيرون راندن اين گروهك از خاك عراق است و آنها بايد تا اواخر امسال اين كشور را ترك كنند.

 



وزير دفاع آمريكا: دنبال گزينه نظامي عليه ايران نيستيم

اعتراف مقامات پنتاگون به عواقب خطرناك ماجراجويي عليه ايران ادامه دارد و لئون پانتا نيز در اظهاراتي تازه اعمال گزينه نظامي درمورد ايران را منتفي دانست.
به گزارش «مهر» به نقل از رويترز، «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا درگفت وگو با خبرنگاران بار ديگر خواستار افزايش فشارهاي ديـپلماتيك و تحريم ايران به جاي گزينه نظامي شد و تاكيد كرد: حمله نظامي عليه ايران نه تنها اقتصاد ايالات متحده بلكه اقتصاد كل جهان را تحت تاثير قرارمي دهد.
وزير دفاع آمريكا پيشترنيز اعتراف كرده بود كه تجاوز نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران عواقب خطرناكي براي واشنگتن خواهد داشت و بايد از چنين گزينه اي برحذر بود. همچنين به گزارش بلومبرگ جان كري سخنگوي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه هدف پنتاگون از خريد بمب هاي جديد پناهگاه شكن بوئينگ به ايران يا هيچ كشور خاص ديگري مرتبط نيست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14